Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:30:
Mijn 5KW Pana heeft het ook zwaar bij -5. Gisteren hele dag plankgas gedraaid en lekker warm in huis. Vanmorgen 52Hz bij 1800 watt. gasketel parallel bijgezet, want hij kreeg het huis niet meer warm. We doen niet met opzet aan nachtverlaging, maar doordat boven op drie slaapkamers ramen openstaan 's nachts, kan de Pana het niet bijbenen en koelt het huis af. Wanneer dan 's morgens de ramen dichtgaan, maar alle binnendeuren open komt er zo veel kou naar beneden dat het te lang duurt voordat de Pana het weer op temperatuur heeft. Toch eens op zoek naar een oplossing voor deze wens naar frisse lucht.
[...]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Een verdubbeling van flow geeft de mogelijkheid om met 2 graden lager dezelfde hoeveelheid energie te verplaatsen.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:33:
@Carboy54 Normaal gesproken zou juist een hogere flow moeten zorgen voor meer vermogen
1000/2000 liet per uur
32/30Ta
De kleine stapjes waarmee de flow wordt verhoogd maken dat je het verschil niet snel merkt, behalve forse toename van geluid.
En ergens op een punt vind verzadiging plaatst. Dan werkt hogere flow averechts.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Het gaat nu met de droge vorst helemáál niet verkeerd.Jan Treur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:57:
De L/W warmtepompen blijven prima functioneren met deze nog vrij milde wintertemperaturen. Doorgaans worden ze berekend op -15 of -20 graden buitentemperaturen, dat ze dat nog aankunnen. Dat blijkt dan ook in de praktijk, bijvoorbeeld bij mij: nu heel weinig moeite om alles warm te houden en ook om warm te krijgen na een paar graden nachtverlaging. Je kunt beter deze vraag nog eens stellen als het -20 is. Maar waarschijnlijk maken we dat niet meer mee met onze slappe winters tegenwoordig...
WP trekt het prima.
Maar de ene -5 is de andere niet! Je kunt ook vies bar nat en glad weer hebben. En overdag geen zon.... ben benieuwd hoe dat dan uitpakt.
Dit is wat ik zo 123 heb gevonden op de site van Danfoss met een vergelijkbare boiler grootte was dit 59 Watt.dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:43:
@Wimhaw
In een onverwarmde garage zal het boilervat ca. 30-40% meer warmteverlies dan binnen de verwarmde gebouwschil hebben.
- Wat is het genormeerde (EN) warmteverlies per dag van het 180 l interne boilervat?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Zo'n boiler wil ik ookWimhaw schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:59:
[...]
Dit is wat ik zo 123 heb gevonden op de site van Danfoss met een vergelijkbare boiler grootte was dit 59 Watt.
Ik denk eerder 5,8kW per dag
Kun je doen.Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:23:
[...]
Niet echt een probleem maar ik kom capaciteit tekort met dit weer en probeer te optimaliseren. Zie max 44Hz en 1350 watt bij Tb -3 en Ta max 35. Deze zomer wil ik de 5Kw vervangen voor een 9Kw en de 5 verkopen.
Ik ga investeren in triple glas. Liever de verliezen aanpakken dan het vermogen vergroten.
Overigens heb ik voldoende aan de 7.5 kW (
Bij een verdeler met pomp moet die pomp op de hoogste stand.
Is niet per definitie 2 graden, verdubbeling vd flow betekent halvering vd Dt om hetzelfde afgegeven vermogen te bereiken.Knowbody schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Een verdubbeling van flow geeft de mogelijkheid om met 2 graden lager dezelfde hoeveelheid energie te verplaatsen.
1000/2000 liet per uur
32/30Ta
De kleine stapjes waarmee de flow wordt verhoogd maken dat je het verschil niet snel merkt, behalve forse toename van geluid.
En ergens op een punt vind verzadiging plaatst. Dan werkt hogere flow averechts.
Het zal wel kloppen: 59W moet je als vermogen toevoegen om het warmteverlies te compenseren.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:01:
[...]
Zo'n boiler wil ik ook
Ik denk eerder 5,8kW per dag
0,059 kW x 24h = 1,42 kWh per dag. Dit is zo ongeveer de industriestandaard.
1,42 kWh x 1,4 = 1,98 kWh/d gemiddeld warmteverlies in de garage (bij niet gebruik)
met een sCOP van 2,5 = ca. 0,8 kWh/d
Per jaar dus : 290 kWh quasi stand-by verlies
EDIT: Dit komt ongeveer overeen met het SWW stand-by verlies (ca. 30 - 40 m³/a) van oudere cv-ketels met een ingebouwd boilervaatje (en tapcomfort laag/uitgeschakeld)
Als het boilervaatje echt op temperatuur (plm 5°C) gehouden wordt kan het verlies ook makkelijk
80 m³/a zijn zonder dat er een liter warmwater getapt wordt

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2018 20:16 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Knowbody schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:43:
Ramen minder ver open! Heb je geen roosters.
[...]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Bedankt voor de berekening.dunklefaser schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:07:
[...]
Het zal wel kloppen: 59W moet je als vermogen toevoegen om het warmteverlies te compenseren.
0,059 kW x 24h = 1,42 kWh per dag. Dit is zo ongeveer de industriestandaard.
1,42 kWh x 1,4 = 1,98 kWh/d gemiddeld warmteverlies in de garage (bij niet gebruik)
met een sCOP van 2,5 = ca. 0,8 kWh/d
Per jaar dus : 290 kWh quasi stand-by verlies
EDIT: Dit komt ongeveer overeen met het SWW stand-by verlies (ca. 30 - 40 m³/a) van oudere cv-ketels met een ingebouwd boilervaatje (en tapcomfort laag/uitgeschakeld)
Dit is nogmaals een bevestiging dat we een apart geïsoleerd hok hiervoor gaan maken en misschien zelfs ook de boiler extra moeten isoleren.
Aan de andere kant we gaan ruim 36 280WP PV panelen plaatsen om (bijna) energie neutraal te leven, maar alle kleine beetjes helpen om dit voor elkaar te krijgen. We hopen alleen het vastrecht voor de Electra te gaan betalen.
Dus op stand 6 ook Dt3?Carboy54 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:12:
@Verwijderd @Grolsch @reneeke1970 Pompstand 1 of 6 maakt geen wezenlijk verschil. Wel het dichtzetten van meerdere radiatoren. Conclusie: capaciteit tekort. Nu pompstand 3 met Ta 37 Tb-2 en Dt 3
1 PVoutput . Dongen NB
Nee 4 maar Ta bleef 35
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Goede keuze. Meer dan voldoend power!jaapsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:01:
Zo halverwege het jaar gaan ze beginnen met de bouw van onze nieuwbouwwoning. Zoals gebruikelijk hier in Groningen is nieuwbouw gasloos. Dat betekent dus een lucht/water warmtepomp. Komend van een matig geïsoleerde jaren 30 woning en met een persoonlijke interesse in energiebesparing hebben we besloten om de woning nog iets zuiniger te krijgen dan dat het huis standaard is (project woning, geen vrije kavel).
Onze bouwer geeft aan de woning met een Daikin Altherma LT 8kW warmtepomp te leveren. Heeft iemand hier (positieve) ervaringen met deze L/W warmtepomp? Hier zit een boilervat van 180 liter bij, is dit genoeg voor een gezin van 4? Daarnaast is de buitenunit volgens tekening geplaatst aan de achterkant van de schuur, terwijl de binnenunit op de 2e verdieping staat. Naar schatting ongeveer 8 meter leiding nodig om dit te overbruggen. Enig idee wat voor impact heeft dit op de efficiëntie van het apparaat? Het lijkt me logisch dat een korte afstand tussen binnen en buitenunit beter is ivm verliezen van warmte van het koudemiddel. Wat de impact is vind ik wel lastig om in te schatten.
Daarnaast wordt mechanische ventilatie ingebouwd door de bouwer, echter is dit geen D-systeem met WTW, maar een C(+) welke vraaggestuurd is. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Duco ook een C systeem heeft met WTW. Deze kan toegepast worden om warmte weer in het centrale verwarmingssysteem te krijgen. Is dit goed te combineren met bovenstaande WP?
De gasstroom heeft een hoge snelheid. Verliezen zijn niet zo van betekenis.
Ik zou de unit dan wel ver genoeg voor de achtermuur zetten. Zelf staat de unit hier op een airco beugel, eigenlijk te dicht bij de muur.
180 liter kan voldoende zijn, hangt uiteraard af van het douchen ritueel en de temperatuur van de inhoud. De 180 is een standaard aanbod van Daikin.
Ik zeg tegen iedereen die nieuwbouw gaat doen dat ze triple glas moeten nemen!
Ja dat dacht ik al, flow te laag dus. Monteer je metertje maar...
1 PVoutput . Dongen NB
Deze zomer samen met een 9 Kw Pana single fasereneeke1970 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:02:
[...]
Ja dat dacht ik al, flow te laag dus. Monteer je metertje maar...
Wat is volgens jullie een TOP 3 lucht/water (merk) warmtepomp op dit moment?
Volgens mij zie je maar 3 merken terug in dit topic...DoubleDutch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:44:
Vraag het toch even,maar na vele pagina's te hebben doorgelezen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Techneco ELGA ( hybride ), (http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/Elga)jantje112 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:58:
[...]
Volgens mij zie je maar 3 merken terug in dit topic...
Techneco Loria ( solo / duo ). Ook voor SWW.
Ecodan, (http://www.ecodan.nl)
Viessmann, (http://www.viessmann.nl/n.../Vitocal_222-S_242-S.html)
LG,
Daikin Altherm V,
Nibe F2040 Monoblock
Nefit Enviline A/W Split E storingspagin
Wil je wp only of hybride ?DoubleDutch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:59:
[...]
Techneco ELGA ( hybride ), (http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/Elga)
LG,
Daikin Altherm V,
Nibe F2040 Monoblock
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zeker koelt een huis harder af als er meer wind is. Maar ik geloof niet echt dat het grootste verlies komt door de wind langs de bakstenen of natte stenen. Zeker bij nieuwere huizen niet. Het grootste verlies zit hem in tocht door bouwkundige foutjes en ventilatie.psy schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:07:
[...]
De wind buiten, meer wind = meer afkoeling van huis. Dat bedoel ik.
Zeker gezien de enorme warmteklachten die ik tegenkom bij het luchtdicht bouwen. De meeste bewoners vinden het dramatisch. Van maart tot november overal 24 graden in huis, zonder verwarming. En met luchtdicht bedoel ik gecertificeerd en gecontroleerd luchtdicht (klasse 3), dus geen standaard bouwmethode.
één advies..begin er niet aan
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Iets beter (vaker) kijken denk ik.jantje112 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:58:
[...]
Volgens mij zie je maar 3 merken terug in dit topic...
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kijk even naar de topic start, kom je de gangbare merken wel tegen.DoubleDutch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:44:
Vraag het toch even,maar na vele pagina's te hebben doorgelezen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Danrest de vraag op basis waarvan (ctiteria) je top 3 wil
@Verwijderdjaari schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:45:
[...]
Als die 7000kWh/jr het elektrisch opgenomen vermogen is alleen voor de W/W WP dan is dat wel heel erg veel. Het is weliswaar inclusief SWW maar is toch een slechte SCOP voor W/W. Of is dit het thermisch geleverde vermogen?
Ik zou een warmteverliesberekening laten maken om te zien wat het huis werkelijk thermisch vraagt. Kun je misschien zelf op http://uwert.net
En natuurlijk aanvullen met SWW.
Er zijn mensen die heel tevreden zijn met hun W/W zoals @jerh . Maar niet met dit soort verbruik. En aan vaste lasten heb je dus ook al €720 x 17jr= €12.240 betaald.
Hier idd een w/w wp. De afgelopen drie dagen 9,5 kWh verbruikt. Ziet er ongeveer zo uit op een dag:

Maar ik heb wel een nieuwbouw huis wat goed geisoleerd en ontworpen is om duurzaam te zijn.
Verbruik januari incl Sww 237 kWh, februari tot nu toe 211 kWh. Kan ook veel beter, vorige jaar februari 77 kWh (wel zonder Sww).
Hier met een luchtwater warmtepomp ontloopt dat elkaar niet eens zoveel.jerh schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:29:
[...]
@Verwijderd
Hier idd een w/w wp. De afgelopen drie dagen 9,5 kWh verbruikt. Ziet er ongeveer zo uit op een dag:
[afbeelding]
Maar ik heb wel een nieuwbouw huis wat goed geisoleerd en ontworpen is om duurzaam te zijn.
Verbruik januari incl Sww 237 kWh, februari tot nu toe 211 kWh. Kan ook veel beter, vorige jaar februari 77 kWh (wel zonder Sww).
2-onder-1kap uit 2002 @ ±140m2, met WTW-d ventilatie, een ELGA en nog een plofketel en kleine zonneboiler voor het tapwater.
Januari
247,12 kWh in de warmtepomp
10,24 m3 gas door de plofketel
Februari tot nu toe.
252,46 kWh in de warmtepomp
13,5 m3 gas door de plofketel
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Tja, is lastig vergelijken, hier vrijstaand, 900 m3, ventilatie c en zonneboiler met 10m2 vlakke plaat. Ik ben over onze situatie bijzonder tevreden en zo te lezen jij over de die van jou, mooi!Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:36:
[...]
Hier met een luchtwater warmtepomp ontloopt dat elkaar niet eens zoveel.
2-onder-1kap uit 2002 @ ±140m2, met WTW-d ventilatie, een ELGA en nog een plofketel en kleine zonneboiler voor het tapwater.
Januari
247,12 kWh in de warmtepomp
10,24 m3 gas door de plofketel
Februari tot nu toe.
252,46 kWh in de warmtepomp
13,5 m3 gas door de plofketel
Kijk dat zet het e.e.a. natuurlijk in perspectief 900m3jerh schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:40:
[...]
Tja, is lastig vergelijken, hier vrijstaand, 900 m3, ventilatie c en zonneboiler met 10m2 vlakke plaat. Ik ben over onze situatie bijzonder tevreden en zo te lezen jij over de die van jou, mooi!
Hier praten we over ±460m3 dus gewoon de helft
Ja ik ben relatief tevreden, klagen zal ik iig niet.
Erg mooie cijfertjes heb je iig!
Omdat de CV al bijna 20jr oud is, zal 'ie op niet al te lange termijn vervangen worden. Ik twijfel nog tussen eerst nog even gebruik blijven maken van deze ketel of evt. direct al investeren in een WP (al is een flinke verbouwing noodzakelijk, die het nodige gaat kosten).
In het huis is nooit iets gedaan aan isolatie. We zijn het volgende van plan:
- kap wordt vernieuwd (Rc 5)
- houten vloer op BG gaat er uit en wordt vervangen door een beton/cementvloer met isolatie (min Rc 3)
- Spouw (5cm) naisoleren
- Al het glas vervangen door HR++
De houten verdiepingsvloeren zullen vooralsnog niet worden geïsoleerd.
Oppervlakte waarin vloerverwarming komt, is grofweg 85m2. Op de verdieping zal in principe alleen de badkamer worden verwarmd.
Er is geen relevante vergelijk qua aantal verstookte kuubs gas op basis waarvan we een indicatie zouden hebben over de grootte van de WP. Ik zou dan een WTB moeten laten uitvoeren.
Wellicht dat er hier mensen zijn die een inschatting zouden kunnen geven...? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen?
De WP zou ook voor SWW gebruikt worden.
Hoi Markotje,DoubleDutch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:44:
Naast de merken, die hier vaak worden besproken, zijn er ook nog een aantal bekende gerenommeerde merken die zeer lang al l/w Wp-en leveren. Dit zijn Daikin, Danfoss/Thermia en Nibe. Deze zijn al jaren bezig op WP-gebied.
Wel zijn ze gemiddeld wat duurder. Kijk ook eens naar geluid, want een goede band met je buren is wel zo belangrijk.
Succes met uitzoeken....
De Nefit monoblock
Gisteren is bij mij de bekende weerstand vervangen, dus ik blij en vannacht direct getest. Resultaat: #elgahybernation...
Zou ik misschien nog b8 op off moeten zetten en dan via de thermostaat de dingen aan moeten gaan passen? En, zo ja, welke instellingen dan? P62 uiteraard, maar welke nog meer?
[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 27-02-2018 07:56 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Een WP, rond de 7 Kw.
Zat zelf ook naar de nefit Enviline Monoblock te kijken, maar kan die op de garage?
[ Voor 20% gewijzigd door DoubleDutch op 27-02-2018 08:05 ]
Kun je beter uitleggen wat de klachten zijn ?Oxellaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:12:
[...]
Zeker koelt een huis harder af als er meer wind is. Maar ik geloof niet echt dat het grootste verlies komt door de wind langs de bakstenen of natte stenen. Zeker bij nieuwere huizen niet. Het grootste verlies zit hem in tocht door bouwkundige foutjes en ventilatie.
Zeker gezien de enorme warmteklachten die ik tegenkom bij het luchtdicht bouwen. De meeste bewoners vinden het dramatisch. Van maart tot november overal 24 graden in huis, zonder verwarming. En met luchtdicht bedoel ik gecertificeerd en gecontroleerd luchtdicht (klasse 3), dus geen standaard bouwmethode.
Waarom wordt het 24 graden ?
- Koelen ze niet
- geen of niet voldoende zon wering
- Type C of type D lucht verversing
Dit omdat ik het hele huis af wil smeren om het lucht dichter te krijgen.
Ik plan de bovenstaande items wel goed te doen namelijk.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit is echt bullshit.Oxellaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:12:
[...]
Luchtdicht bouwen heeft ten doelen om de oncontroleerbare infiltratievoud (luchtdoorstroming door kieren en gaten) te verminderen om vervolgens te vervangen door een (hogere) controleerbare ventilatievoud (luchtdoorstroming middels een ventilatiesysteem, zoals mechanische (balans)ventilatie of (zelfregelende) roosters.
Daardoor heb je veel beter grip op hoeveel lucht er ververst wordt en is er de mogelijkheid om de warmte uit de afgezogen lucht terug te winnen.
Problemen in luchtdichte woningen ontstaan door een gebrekkig ontworpen en/of geïnstalleerd en/of ingeregeld ventilatiesysteem.
Als het altijd 24°C is, en de bewoners vinden dit te hoog, dan is er te weinig zomer(nacht)ventilatie. De WTW-bypass wordt naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende gebruikt.
PreciesSkyaero schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:41:
[...]
Dit is echt bullshit.
Luchtdicht bouwen heeft ten doelen om de oncontroleerbare infiltratievoud (luchtdoorstroming door kieren en gaten) te verminderen om vervolgens te vervangen door een (hogere) controleerbare ventilatievoud (luchtdoorstroming middels een ventilatiesysteem, zoals mechanische (balans)ventilatie of (zelfregelende) roosters.
Daardoor heb je veel beter grip op hoeveel lucht er ververst wordt en is er de mogelijkheid om de warmte uit de afgezogen lucht terug te winnen.
Problemen in luchtdichte woningen ontstaan door een gebrekkig ontworpen en/of geïnstalleerd en/of ingeregeld ventilatiesysteem.
Als het altijd 24°C is, en de bewoners vinden dit te hoog, dan is er te weinig zomer(nacht)ventilatie. De WTW-bypass wordt naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende gebruikt.
Vergeet ook niet het verkeerde gebruik van een ventilatiesysteem. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen een gezond binnenklimaat krijgt met een vraaggestuurd systeem. De meeste gebruikers zijn niet in staat om de juiste momenten te ventileren.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Jij hebt blijkbaar nooit in zo'n soort woning gewoond. Nou, ik wel. Gebouwd in 2002. Met een WTW installatie, inclusief bypass. De bypass is een LACHERTJE. Werkt niet/nauwelijks. Of je moet 0,5 tot 1 graad verlaging 's nachts veel vinden.Skyaero schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:41:
[...]
Dit is echt bullshit.
Ik denk dat de oorzaak ook ligt in het feit dat woningen vooral gebouwd worden om warmte vast te houden. In de winter fijn, in de zomer kan dit flink tegen je werken. Zoals Oxellaar zegt, zo ging het bij ons precies zo. Vanaf de lente schoot de binnentemperatuur omhoog naar >23 graden. Als de zon eens flink door ging schijnen zaten we in no-time op 27 graden. Zoninstraling beperken was noodzaak, maar hielp niet afdoende. In zulke huizen is een L/L airco dus gewoon noodzaak, en dat zag je dus ook massaal in onze wijk. Ja, lekker duurzaam

Needless to say dat ik een gruwelijke pesthekel gekregen heb aan WTW installaties (ook vanwege de kringen rond de uitblaasopeningen, wat we ook probeerden, deze bleven hardnekkig terugkomen). Vooralsnog hebben wij bij onze grootschalige renovatie (in het "nieuwe" huis) dus ook gekozen voor een simpele Itho afzuiging.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Je roept precies hetzelfde als ik: het probleem is niet kierdicht bouwen, maar gebrekkige ventilatiesystemen.psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:11:
[...]
Jij hebt blijkbaar nooit in zo'n soort woning gewoond. Nou, ik wel. Gebouwd in 2002. Met een WTW installatie, inclusief bypass. De bypass is een LACHERTJE. Werkt niet/nauwelijks. Of je moet 0,5 tot 1 graad verlaging 's nachts veel vinden.
Even los van de herrie die dat al met zich meebrengt. Daar kan je al niet meer fijn bij slapen.
[ Voor 22% gewijzigd door psy op 27-02-2018 09:38 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik vraag me af of vloerverwarming in zo'n huis enig effect heeft in de badkamer. Misschien dat infrarood of LL-wp handiger is voor de sneller opwarming.Cranberry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:54:
De houten verdiepingsvloeren zullen vooralsnog niet worden geïsoleerd.
Oppervlakte waarin vloerverwarming komt, is grofweg 85m2. Op de verdieping zal in principe alleen de badkamer worden verwarmd.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik moest een paar keer lezen om te zien of ik dit niet zelf had geschrevenpsy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:11:
[...]
Jij hebt blijkbaar nooit in zo'n soort woning gewoond. Nou, ik wel. Gebouwd in 2002. Met een WTW installatie, inclusief bypass. De bypass is een LACHERTJE. Werkt niet/nauwelijks. Of je moet 0,5 tot 1 graad verlaging 's nachts veel vinden.
Ik denk dat de oorzaak ook ligt in het feit dat woningen vooral gebouwd worden om warmte vast te houden. In de winter fijn, in de zomer kan dit flink tegen je werken. Zoals Oxellaar zegt, zo ging het bij ons precies zo. Vanaf de lente schoot de binnentemperatuur omhoog naar >23 graden. Als de zon eens flink door ging schijnen zaten we in no-time op 27 graden. Zoninstraling beperken was noodzaak, maar hielp niet afdoende. In zulke huizen is een L/L airco dus gewoon noodzaak, en dat zag je dus ook massaal in onze wijk. Ja, lekker duurzaam![]()
Needless to say dat ik een gruwelijke pesthekel gekregen heb aan WTW installaties (ook vanwege de kringen rond de uitblaasopeningen, wat we ook probeerden, deze bleven hardnekkig terugkomen). Vooralsnog hebben wij bij onze grootschalige renovatie (in het "nieuwe" huis) dus ook gekozen voor een simpele Itho afzuiging.
Ik heb ook al vaker gezeurd over WTW hier ergens op de forum.
De bypass is inderdaad een lachtertje. Uit mijn onderzoek of ik dit wou hebben heb ik als resultaat: zodra er maar 1 persoon in huis is, dan is de opgewekte warmte van die persoon al voldoende om het effect van de bypass teniet te doen.
Ik had er nog eens over nagedacht om een airco direct in de wtw te laten blazen, toen het huis weer eens 29C is, terwijl het buiten al afgekoeld was tot 26C...
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:04:
[...]
Een WP, rond de 7 Kw.
Zat zelf ook naar de nefit Enviline Monoblock te kijken, maar kan die op de garage?
Ha, zoiets hebben wij zelfs voorgesteld... De airco installateur zei, niet doen. De kanalen van de verse lucht aanvoer zijn niet breed genoeg, maar ook zal de temperatuur van de aanvoerlucht teveel stijgen door de warme kanalen. Hierdoor loopt de efficiëncy weer terug. Beter was om gewoon aparte splits op te hangen.kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:49:
[...]
Ik moest een paar keer lezen om te zien of ik dit niet zelf had geschreven
Ik heb ook al vaker gezeurd over WTW hier ergens op de forum.
De bypass is inderdaad een lachtertje. Uit mijn onderzoek of ik dit wou hebben heb ik als resultaat: zodra er maar 1 persoon in huis is, dan is de opgewekte warmte van die persoon al voldoende om het effect van de bypass teniet te doen.
Ik had er nog eens over nagedacht om een airco direct in de wtw te laten blazen, toen het huis weer eens 29C is, terwijl het buiten al afgekoeld was tot 26C...
Toen bedacht ik me dat het eigenlijk ook idioot is. De WTW laat verse koele binnenlucht door de bypass, en gaat deze vervolgens door lange, warme kanalen naar de slaap en woonkamers sturen. Tegen de tijd dat deze bij de kamer is, is de lucht weer deels opgewarmd. hoe kan dat nou goed werken? Het enige wat beter zou kunnen werken, is de ramen openzetten, en de WTW alleen laten afzuigen. Maarja dát kan niet zonder de WTW te hacken.
Maar je blijft het probleem houden van de opwarming van de massa van een modern huis. Als ik 's morgens alles openzette tegen elkaar, dan koelde het fatsoenlijk af. Zodra ik alles weer dichtzette omdat de zon weer uitbundig begon te stralen, schoot de temperatuur weer doodleuk terug naar de oude, hoge waarde

Verwijderd
Meer dan 24 uur zal het toch niet zijn?
(moderne huizen zijn op gebouwd om zoveel mogelijk warmte binnen te krijgen en houden. Met plafondhoge ramen en glazen balustrades...)
De vraag is nu; wat zijn de stappen om zo'n warmtepomp te nemen? Is het raadzaam om deze vanaf dag 1 al aan te schaffen? Ik denk namelijk dat we alle verwarmingen boven dan moeten vervangen voor lagetemperatuurverwarmingen?
Ik zie door de organisatorische rompslomp van verhuizen, wensen, zaken regelen, ff het bos niet meer omtrent deze situatie. Wie heeft advies?
Professioneel Heftruck Syndroom
Verwijderd
De massa van een huis xxx ton. Alleen al de vloer is meerdere m3 en daarmee xx ton.kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:08:
Nou is dat wel interessant om te weten: hoelang duurt het voordat massa opgewarmd/afgekoeld is?
Meer dan 24 uur zal het toch niet zijn?
(moderne huizen zijn op gebouwd om zoveel mogelijk warmte binnen te krijgen en houden. Met plafondhoge ramen en glazen balustrades...)
Q=mcdeltaT
Maak maar eens een paar sommetjes om dat een paar C te verhogen/verlagen en wat daar voor vermogen voor nodig is.
Aangezien praktisch bijna alle nieuwbouwwoningen zo gebouwd worden en voorzien zijn van vloerverwarming kunnen we aannemen dat 99% van NL dit als comfortabel ervaart.
M.b.t. de ventilatie discussie, hier heel bewust voor variant C gekozen om eerder vermelde redenen. Ik zou het de volgende keer zo weer doen, maar ieder zijn/haar ding. Ik snap/begrijp de beweegredenen van mensen die voor D kiezen ook wel op een bepaalde manier.
Ik denk niet dat de bewoners daar iets op te zeggen hebben... bouwbesluit, architect, etc..Grolsch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:28:
Aangezien praktisch bijna alle nieuwbouwwoningen zo gebouwd worden en voorzien zijn van vloerverwarming kunnen we aannemen dat 99% van NL dit als comfortabel ervaart.
Ik miste iig een vensterbank voor planten.
(ik had ook wel even over wtw nagedacht, maar dan dat de warmte niet wordt verdeeld over het huis, maar bv enkel op zolder. geen gebalanceerde ventilatie dus.)
[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 27-02-2018 10:32 ]
Vanaf de bouw al gasloos is fijn, scheelde in ons geval al 1200 euro aansluitkosten. Als je nog maar weinig gas gebruikt, is het relatief duur vanwege vastrecht.NeFoRcE schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:12:
Wij krijgen in april de sleutel van een aardig nieuwe woning (2007). We willen hier in de zomer vloerverwarming en een nieuwe pvc in laten leggen. Bij vrienden van ons zagen we een luchtwater-warmtepomp. Wij zijn hier ook in geïnteresseerd, om zo ons gasgebruik voor in ieder geval de verwarming beneden tot een minimum te beperken. Daarnaast zit er reeds een 100L zonneboiler in huis, dus douchen is ook al wat goedkoper. Tevens krijgen wij in april 15 zonnepanelen voor zo'n 4300Wp.
De vraag is nu; wat zijn de stappen om zo'n warmtepomp te nemen? Is het raadzaam om deze vanaf dag 1 al aan te schaffen? Ik denk namelijk dat we alle verwarmingen boven dan moeten vervangen voor lagetemperatuurverwarmingen?
Ik zie door de organisatorische rompslomp van verhuizen, wensen, zaken regelen, ff het bos niet meer omtrent deze situatie. Wie heeft advies?
Met een zonneboiler kan je overwegen om voor je warm-water voorziening een doorstroomverwarmer te gebruiken (die nog efficiënter is i.c.m. douche-water wtw), dan hoef je geen ingebouwd vat van honderden liters warm te houden.
Voor je verwarming (vloerverwarming betekent lage temperatuur verwarming) heb je dan alleen nog maar een kleine warmtepomp nodig. 40 graden door die radiatoren jagen werkt niet zo snel als 70-80 graden door de radiatoren jagen, maar het kan voldoende zijn.
Zit er toevallig ventilatie met warmteterugwinning in die woning? Dat maakt je warmtebehoefte kleiner en dan is het nog makkelijker te doen.
Maar alles hangt af van de warmtebehoefte. Hoe groot is die woning, is het vrijstaand of een rijtjeshuis? Enig idee hoeveel gas er nu per jaar verbruikt wordt en met welk stookgedrag? Dat geeft een beetje een beeld.
Gewoon doen, maar wel veilig zodat je zeker weet dat het werkt. Radiators pas wisselen als blijkt dat het niet werkt.NeFoRcE schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:12:
Wij krijgen in april de sleutel van een aardig nieuwe woning (2007). We willen hier in de zomer vloerverwarming en een nieuwe pvc in laten leggen. Bij vrienden van ons zagen we een luchtwater-warmtepomp. Wij zijn hier ook in geïnteresseerd, om zo ons gasgebruik voor in ieder geval de verwarming beneden tot een minimum te beperken. Daarnaast zit er reeds een 100L zonneboiler in huis, dus douchen is ook al wat goedkoper. Tevens krijgen wij in april 15 zonnepanelen voor zo'n 4300Wp.
Plaats een buffer vat van paar honderd liter, laat die door de wp verwarmen. Vervolgens vanuit de buffer twee circulatie pompen, eentje voor beneden en eentje voor boven. Beide verdieping ieders eigen thermostaat geven.
Simpeler kan het niet. Wel goedkoper zonder twee pompen en zonder buffer want in sommige gevallen kan het werken, maar dan moet je iedere dag aandacht aan schenken om het te balanceren..... En zitten zuchten dat het soms te warm is en soms te koud, vooral boven want daar moet het veel meer pompen...... Succes.
1 PVoutput . Dongen NB
Dank voor je reactie!Vincm schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:33:
[...]
Vanaf de bouw al gasloos is fijn, scheelde in ons geval al 1200 euro aansluitkosten. Als je nog maar weinig gas gebruikt, is het relatief duur vanwege vastrecht.
Met een zonneboiler kan je overwegen om voor je warm-water voorziening een doorstroomverwarmer te gebruiken (die nog efficiënter is i.c.m. douche-water wtw), dan hoef je geen ingebouwd vat van honderden liters warm te houden.
Voor je verwarming (vloerverwarming betekent lage temperatuur verwarming) heb je dan alleen nog maar een kleine warmtepomp nodig. 40 graden door die radiatoren jagen werkt niet zo snel als 70-80 graden door de radiatoren jagen, maar het kan voldoende zijn.
Zit er toevallig ventilatie met warmteterugwinning in die woning? Dat maakt je warmtebehoefte kleiner en dan is het nog makkelijker te doen.
Maar alles hangt af van de warmtebehoefte. Hoe groot is die woning, is het vrijstaand of een rijtjeshuis? Enig idee hoeveel gas er nu per jaar verbruikt wordt en met welk stookgedrag? Dat geeft een beetje een beeld.
Ik denk niet dat er nu wtw in de woning zit. Het is een normale mechanische ventilatie (heb wel een foto, gewoon zo'n blauw/grijs apparaat, gebouwd naast de ketel boven). Het betreft een hoekwoning van 145m2 en 537m3. Nu energielabel A. En we houden wel van een aangename warmte (vaak 21C 's avonds, nu thuis in ons huurappartement van 2006, 110m2). Stookgedrag qua gas, geen idee. We hebben nu stadsverwarming namelijk. We zijn met z'n tweeën. Dat verandert wel komende jaren waarschijnlijk.
Als je ooit VVW overal wilt, kan je overwegen dit al te doen voordat je er in gaat wonen. Anders gewoon alles laten staan en aankijken of het zo al werkt.NeFoRcE schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:12:
Stapenplan: uitzoeken wat gemiddeld gasverbruik is, uitrekenen welke WP-vermogen je nodig hebt en dan installateur kiezen.
Het is een bestaande woning, dus waarschijnlijk al aangesloten op gas.Vincm schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:33:
[...]
Vanaf de bouw al gasloos is fijn, scheelde in ons geval al 1200 euro aansluitkosten. Als je nog maar weinig gas gebruikt, is het relatief duur vanwege vastrecht.
Misschien wel verstandig om bij overdracht geen gas-abonnement te nemen.
laat foto anders even zien?NeFoRcE schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:37:
[...]
Dank voor je reactie!
Ik denk niet dat er nu wtw in de woning zit. Het is een normale mechanische ventilatie (heb wel een foto, gewoon zo'n blauw/grijs apparaat, gebouwd naast de ketel boven). Het betreft een hoekwoning van 145m2 en 537m3. Nu energielabel A. En we houden wel van een aangename warmte (vaak 21C 's avonds, nu thuis in ons huurappartement van 2006, 110m2). Stookgedrag qua gas, geen idee. We hebben nu stadsverwarming namelijk. We zijn met z'n tweeën. Dat verandert wel komende jaren waarschijnlijk.
stookgedrag verandert flink met kinderen. Ik loop nu met korte broek en tshirt rond omdat de overige familieleden 20c eisen in huis...
[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 27-02-2018 10:41 ]
Omdat je vermoedt dat 't er nooit behaaglijk wordt?kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:43:
[...]
Ik vraag me af of vloerverwarming in zo'n huis enig effect heeft in de badkamer. Misschien dat infrarood of LL-wp handiger is voor de sneller opwarming.
De badkamer zal (gedeeltelijk) worden gerealiseerd in een dakkapel die ook flink zal worden aangepakt.
Te kleine WP weten we eigenlijk nog niet 100% zeker, maar het feit dat de transportleidingen 16mm binnen diameter zijn (meteen vanaf de WP_, en dat daar in totaal 11 groepen aanhangen is volgens mij de hoofd oorzaak. En dat de 5 groepen van de woonkamer nog eens over 12 meter transportleiding liep die is meegegoten in de vloer/muur als warmte wisselaar fungeerde helpt ook niet.Grolsch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:02:
[...]
Dus eigenlijk alles wat verkeerd kan gaan is daar verkeerd gegaan1. Te Kleine WP, 2. geen gescheiden hydraulische circuits, 3. Slechte flow over het afgiftesysteem.
[...]
Nee, ik heb die cijfers niet gezien, maar een variatie in Tb van 5 graden en Ta van 10 graden geeft zo een variatie van 30 tot 50% op de COP. En de COP is ook nog eens een momentopname.
Om zeker te weten dat ook de WP niet te kort is, heb ik daar een extra voor gekocht, zeker omdat er nog net subsidie op zat.
Dus straks een 9kw (het is nog steeeeeeeds niet geinstalleerd, wacht op de kerel van de vloerverwarming nog) op de beneden & boven verdieping, en de kleine ruimte. En de huidige 6kw dedicated voor de woonkamer. Dit alles nu met 25mm binnen diameter.
Wanneer dit alles gedaan is (hopelijk deze week nog?) dan meld ik me wel weer.
Niet behaaglijk genoeg om na het douchen warm te voelen. Als de warmte ook nog eens "gedeeld" moet worden met rest van verdieping.Cranberry schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:41:
[...]
Omdat je vermoedt dat 't er nooit behaaglijk wordt?
De badkamer zal (gedeeltelijk) worden gerealiseerd in een dakkapel die ook flink zal worden aangepakt.
Een infrarood paneel en je kan de badkamer op 18C houden.
kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:39:
[...]
Als je ooit VVW overal wilt, kan je overwegen dit al te doen voordat je er in gaat wonen. Anders gewoon alles laten staan en aankijken of het zo al werkt.
Stapenplan: uitzoeken wat gemiddeld gasverbruik is, uitrekenen welke WP-vermogen je nodig hebt en dan installateur kiezen.
[...]
Het is een bestaande woning, dus waarschijnlijk al aangesloten op gas.
Misschien wel verstandig om bij overdracht geen gas-abonnement te nemen.
[...]
laat foto anders even zien?
stookgedrag verandert flink met kinderen. Ik loop nu met korte broek en tshirt rond omdat de overige familieleden 20c eisen in huis...

Momenteel is er een gasaansluiting inderdaad. Deze willen wij wel eerst houden, omdat we toch eerst er gewoon in trekken, en dan de rest bekijken wat en wanneer we alles precies willen doen. Elektrisch koken moeten we nog uitzoeken bijvoorbeeld. We wonen nu 2 uur rijden van onze toekomstige woning.
Verwijderd
Hoe krijg jij je WP zo 'gedresseerd' dat deze na een 6-urige pauze zo vlak weer opstart en blijft ? Het lijkt wel of je een 'harde' vermogensopname begrenzer hebt.jaari schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:07:
[...]
deze vraag is wel heel erg algemeen.
Wat is je eigen situatie (hoeveel gas?) en ik neem aan dat je iets gelijkwaardigs in L/W WP wilt zien om een indruk te krijgen?
Mijn electriciteitsverbuik van gisteren was 20 kWh (tussen 03:00 en 09:00 uit op de timer). Output 84,7 kWhthermisch
[afbeelding]
P62 op 14 zetten dan werkt Elga tot 4-14=-10CAziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:55:
@Bram-Bos @amarkest @Oxellaar @Tomexergie
Gisteren is bij mij de bekende weerstand vervangen, dus ik blij en vannacht direct getest. Resultaat: #elgahybernation...![]()
Zou ik misschien nog b8 op off moeten zetten en dan via de thermostaat de dingen aan moeten gaan passen? En, zo ja, welke instellingen dan? P62 uiteraard, maar welke nog meer?
Ga ik doen! Ben benieuwd of dat dan de #elgahybernation gaat voorkomen. Ik heb inmiddels als weer contact met de installateur en Techneco gezocht, want ik ben hier onderhand wel klaar mee...Tomexergie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:20:
[...]
P62 op 14 zetten dan werkt Elga tot 4-14=-10C
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hoe kom je bij die P-waardes? Daar staat niets over vermeld in de handleiding?Tomexergie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:20:
[...]
P62 op 14 zetten dan werkt Elga tot 4-14=-10C
via het installateurmenu in de HCTMNoord27 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:29:
[...]
Hoe kom je bij die P-waardes? Daar staat niets over vermeld in de handleiding?
of via de app van de Anna thermostaat
of via de Techneco Servicetoot als je die met de Elga via het RS485 USB kabeltje hebt verbonden
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Ah, zaken die eigenlijk niet toegankelijk zijn voor consument normaal.avandermeulen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:31:
[...]
via het installateurmenu in de HCTM
of via de app van de Anna thermostaat
of via de Techneco Servicetoot als je die met de Elga via het RS485 USB kabeltje hebt verbonden
Installatiemenu: is daar een beschrijving van?
Ok bedankt, ga mij even verdiepen in de Nefit.Joris Jasper schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:56:
Panasonic is bij mij heel stil aan de buitenkant en binnen hoor je hem wel. Misschien is een monoblok wel handig neem zeker 9 Kw als je denk het met 7 af te kunnen.
[...]
Welke Panasonic heb jij in gebruik?
Elga installateurshandleiding:Noord27 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:38:
[...]
Ah, zaken die eigenlijk niet toegankelijk zijn voor consument normaal.
Installatiemenu: is daar een beschrijving van?
https://techneco.nl/wp-co...leiding-Elga-Techneco.pdf
zie pagina 13 par. 8.1 om in het parameter menu van de ELGA te komen
op pagina 54 en 55 kun je de parameterlijst vinden
Let wel goed op met dergelijk advies...DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:04:
[...]
Een WP, rond de 7 Kw.
Stel je "de vraag" vrij algemeen dan krijg je een vrij algemeen antwoord.
En wat @LittleTycoon ook zegt: bepaal wat jij belangrijk vindt aan de een WP.
All merken zullen je huis kunnen verwarmen.
Iedereen heeft een bepaalde voorkeur.
Wat is je reden om naar de Nefit Enviline Monobloc te kijken?
Het is voornamelijk zaak om het ventilatiesysteem goed in te regelen en voldoende luchtcapaciteit te hebben, iets waar het in het verleden nogal aan schortte. De geluidseisen zijn ook erg aangescherpt en de systemen die ik heb gezien (seriematige bouw van Itho) draaien netjes.
Wil je effectief gebruik kunnen maken van zomer nacht ventilatie dan is een minimaal temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 5 graden of meer wenselijk. Bij een 100% bypass (dus alle lucht kan over de bypass) heb je bij 300 m3/h geen giga koelcapaciteit (500 Watt bij 5 graden verschil) maar maakt wel een verschil.
@TomexergieTomexergie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:11:
[...]
Ik moet toch even mijn vorige analyse corrigeren. Ik heb vorige winter Elga laten uitschakelen beneden -2C. Nu laat ik hem(haar) door laten gaan tot -10C. Nu ontstaat een nieuw probleem; Mijn afgifte systeem T2=39 komt op een aanvoer (Met HR) boven 45C met als gevolg een retour temp van c.a. 40C. Elga gaat dan terugtoeren omdat de maximaal geleverd Ta begrensd wordt tot c.a 44C. Bij nog hogere temperaturen zal Elga zelfs helemaal uitschakelen. Door de flow wat lager te zetten zal de retourtempertuur dalen en Elga weer kunnen bijkomen (misschien). Dit probleem heb je bij vloerverwarming(T2=30) niet .
Een WP in duo bedrijf heeft z'n beperking bij verwarming met radiatoren en convectoren.
Er zijn maar enkele forumleden met T2= >39. Ik ben benieuwd naar hun ervaring.
Bij mij ook alleen radiatoren, ELGA in hybride mode met de CV ketel.
Bouwjaar huis 1977, vrijstaand ca. 600 m3, behoorlijk geïsoleerd.
Voorheen per jaar 1750 m3 gas, gemiddeld over 5 jaar,
kom nu uit op ca. 500 m3 gas en 2750 kWh voor de ELGA.
De T2 zal rond de 35˚C liggen.
De ELGA stuurt de ketel via aan/uit protocol aan.
Het vermogen van de ketel is op 7,5 kWhth de Ta op 60 ˚C.
De Ta van de mengflow van de ELGA samen met de ketel is bij mij nog niet boven de 50 ˚C geweest bij 24/7 continu bedrijf.
In ELGA solo bedrijf is de Ta -Tr circa 2˚C, in Duo bedrijf als de CV ketel erbij komt wordt dat circa 6 ˚C.
Zelf heb ik geen uitgebreid logging systeem, maar ik heb even om het kwartier een screenshot gemaakt van de momentane metingen om een cyclus in beeld te brengen:

De kamertemperatuur zakt langzaam onder het setpoint wanneer de Elga solo loopt, de delta T tussen Ta en Tr is ongeveer 2 graden.
Vervolgens rond 10h15 gaan CV ketel en ELGA in duo bedrijf, de delta T tussen Ta en Tr oopt op naar circa 6 graden.
De kamertemperatuur loopt langzaam op tot boven Tset, de Elga gaat weer in solo bedrijf, de delta T zakt weer naar circa 2 graden en vervolgens zakt de kamertemperatuur weer langzaam tot onder het setpoint en zal de cuclus zich herhalen.
Wat mij betreft zou de temperatuurschommeling nog kleiner mogen zijn en de cyclus ook korter mogen duren.
De graadminutensetting p84 staat bij mij al op minimumwaarde 10!

[ Voor 24% gewijzigd door avandermeulen op 27-02-2018 16:10 ]
Bij dat soort systemen is toch niet het idee dat je koelt middels de bypass?Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:11:
Wil je effectief gebruik kunnen maken van zomer nacht ventilatie dan is een minimaal temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 5 graden of meer wenselijk. Bij een 100% bypass (dus alle lucht kan over de bypass) heb je bij 300 m3/h geen giga koelcapaciteit (500 Watt bij 5 graden verschil) maar maakt wel een verschil.
Het idee is toch dat je juist het huis koel houdt door geen warme buitenlucht binnen te laten komen?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nog niemand heeft bij mij om noodkachels gevraagd.Guido87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:05:
[...]
Meestal zit er een vrijgave op een (pers)tang om hem te lossen als je hem niet helemaal geknepen krijgt.
Heb je al een vrachtwagen elektrische noodkacheltjes aangeschaft? Gouden handel denk ik deze dagen... oosten windkracht 7...![]()
Misschien moet ik het boekje van de perstang eens lezen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Je moet hoe dan ook ventileren, middels de bypass zorg je ervoor dat de lucht die binnen komt zo koel mogelijk is. Zonde om die eerst via de WTW op te warmen met weggezogen lucht.!null schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:53:
[...]
Bij dat soort systemen is toch niet het idee dat je koelt middels de bypass?
Het idee is toch dat je juist het huis koel houdt door geen warme buitenlucht binnen te laten komen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als het boven alleen slaapkamers zijn, die niet naar de 20 graden hoeven, kun je voldoende bereiken met de gewone radiatoren, dus geen reden om dat allemaal te gaan vervangen. Bij een badkamer kun je ook buiten de radiator nog een straalkacheltje van 20 euro aan de muur hangen om die zo nodig kortstondig aan te hebben. Werkt net zo goed als een veel duurder infraroodpaneel.NeFoRcE schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:12:
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik heb niks tegen kierdicht bouwen. Maar met balansventilatie heb ik simpelweg slechte ervaringen.Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:11:
Bijzonder dat er zo negatief wordt gereageerd op balansventilatie en kierdicht bouwen. De markt beweegt zich namelijk wel steeds meer in die richting. Bij ons in de buurt is een wijk in meerjaren aanbouw en alle woningen hebben daar balansventilatie. Een aantal mensen ken ik persoonlijk die daar inmiddels 2 jaar wonen en die hebben dus niet last van oververhitte woningen.
Wat mooi op papier staat werkt in praktijk niet altijd goed uit.
Ik vraag me ook af hoeveel ik daadwerkelijk bespaar met WTW als ik de kosten voor stroom, nieuwe filters, schoonmaken (5 jaar), opnieuw inregelen (10jaar) bij elkaar optelt.
*even uitgerekend.
filters 60 euro/jaar (drukke straat, vervang om de maand)
stroom: ~50 watt = 438kWh = 100 euro (*

leidingen reinigen 200/5=40 per jaar
inregelen = 300/10=20 euro per jaar
Totaal kostte WTW me dus: 220 euro per jaar.
Even een snelle google leert me dat WTW gemiddeld 200m3 bespaart... Is dus 200x0,60=120 euro.
En dat met een systeem waar ik niet achter staat (geluid+onderhoud+ongewensde warmte tijdens zomermaanden).
Had ik een nieuwere wtw, dan is het stroomverbruik misschien minder. Laten we stellen 33%, dan nog is het financieel niet verstandig. Zeker niet als ik een bestaand ventilatiesysteem moet vervangen.
Ik kan ook kiezen om de leidingen niet te reinigen of opnieuw in te laten regelen (maar gezien de stofophoping op de uitgangen is dat geen lekker gevoel). Maar zelfs dan nog is er geen financieel gewin,.
Misschien als ik de filters stofzuigt, wast en hergebruikt (blegh)...
Het feit dat de WTW ook je levensstijl afdwingt (hou de kamerdeuren gesloten) vind ik ook absoluut niet fijn.
Heel blij ben ik niet met het energieverbruik, maar qua temperatuur gaat het hier binnen goed.Guido87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:05:
[...]
Heb je al een vrachtwagen elektrische noodkacheltjes aangeschaft? Gouden handel denk ik deze dagen... oosten windkracht 7...![]()

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 27-02-2018 15:42 ]
Met de wp aan een 300w gemiddeld.
Per jaar volgens mijn domotica in 2017 geeft die totaal 1050kw gebruikt.
Maar voor mij een 600m3 gas bespaard en eigenlijk meer want mijn huis is warmer.
En in die 1050kw zit ook nog warm water maken in natuurlijk dat doet die het hele jaar door.
overigens is dat geen wtw maar alleen afzuiging en aanvoer door ventilatie roosters.
[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 27-02-2018 15:44 ]
Mooi dat jouw afgifte systeem bij deze lage temperaturen niet bovenb 40C uit komt.avandermeulen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:13:
[...]
@Tomexergie
Bij mij ook alleen radiatoren, ELGA in hybride mode met de CV ketel.
Bouwjaar huis 1977, vrijstaand ca. 600 m3, behoorlijk geïsoleerd.
Voorheen per jaar 1750 m3 gas, gemiddeld over 5 jaar,
kom nu uit op ca. 500 m3 gas en 2750 kWh voor de ELGA.
e kamertemperatuur zakt langzaam onder het setpoint wanneer de Elga solo loopt, de delta T tussen Ta en Tr is ongeveer 2 graden.
Vervolgens rond 10h15 gaan CV ketel en ELGA in duo bedrijf, de delta T tussen Ta en Tr oopt op naar circa 6 graden.
De kamertemperatuur loopt langzaam op tot boven Tset, de Elga gaat weer in solo bedrijf, de delta T zakt weer naar circa 2 graden en vervolgens zakt de kamertemperatuur weer langzaam tot onder het setpoint en zal de cuclus zich herhalen.
Wat mij betreft zou de temperatuurschommeling nog kleiner mogen zijn en de cyclus ook korter mogen duren.
De graadminutensetting p84 staat bij mij al op minimumwaarde 10!
Mijn Elga draait nu ook tot -7C door met Ta af en toe 43C. Ik had 24 uur de ruimte temperatuur op 16C gezet vanwege afwezigheid. Daarna was alles verstoord. Het duurde 2 dagen voordat er weer evenwicht is en Elga niet terug moduleerde. Advies , bij deze lage buitentemperaturen het systeem "constant" houden.
Dan iets anders. Ik ben op zoek naar COP en KW grafiekjes/tabellen afgezet tegen Tbuiten en Taanvoer voor 16 KW split-panasonics vooral om meer inzicht te krijgen in de gewone 16KW en de Tcap 16KW. Niet voor mijn eigen huis maar voor dat van mijn schoonouders. Iemand die dat heeft kunnen vinden? Ik heb alleen maar de algemene aquarea folder...blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:09:
Nee, helaas, ouderwetse houten kozijnen. Vandaag wel wat haakjes gekocht om raam op heel klein kiertje te kunnen zetten. Vannacht nieuwe poging om de boel warm te houden!
[...]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Via de Honeywell touch, staat in de laatste handleiding 15.3.Noord27 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:29:
[...]
Hoe kom je bij die P-waardes? Daar staat niets over vermeld in de handleiding?
Ik weet niet of daar FW 16.0 voor nodig is.
ehm...SpikeHome schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:43:
@kmf
overigens is dat geen wtw maar alleen afzuiging en aanvoer door ventilatie roosters.
@Rhaelak zit in de industrie. Ik weet niet wat het verbruik is van alle WTW-installaties. Maar ook de Itho Daalderop heeft resp 12,38,74W verbruik.
Het kan ook best zijn dat het probleem zich eerder voordoet bij "moderne" bouw met veel platte daken, en dat het bij klassieke bouw minder speelt, met een schuin pannendak bovenop het complete huis. Daar kan ik niks over zeggen.Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:11:
Bijzonder dat er zo negatief wordt gereageerd op balansventilatie en kierdicht bouwen. De markt beweegt zich namelijk wel steeds meer in die richting. Bij ons in de buurt is een wijk in meerjaren aanbouw en alle woningen hebben daar balansventilatie. Een aantal mensen ken ik persoonlijk die daar inmiddels 2 jaar wonen en die hebben dus niet last van oververhitte woningen.
Het is voornamelijk zaak om het ventilatiesysteem goed in te regelen en voldoende luchtcapaciteit te hebben, iets waar het in het verleden nogal aan schortte. De geluidseisen zijn ook erg aangescherpt en de systemen die ik heb gezien (seriematige bouw van Itho) draaien netjes.
Dit verhaal geldt natuurlijk alleen voor de Panasonic kit die ik heb. Ik heb het vermoeden dat elke installateur een voorkeur voor een bepaalt merk heeft. Als je een bepaalt merk wilt hebben zal je op zoek moeten naar een installateur die dat merk wil verwerken en garantie wil geven.
DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:39:
[...]
Ok bedankt, ga mij even verdiepen in de Nefit.
Welke Panasonic heb jij in gebruik?
Ik mis nog de Panasonic Aquarea in dit rijtje. http://www.pmcoppack.com/index.php Goede prijs/kwaliteitsverhouding. Hoge COP tot 5.10. Weinig problemen op dit forum te vinden en onder bepaalde omstandigheden geen buffer nodig.DoubleDutch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:59:
[...]
Techneco ELGA ( hybride ), (http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/Elga)
LG,
Daikin Altherm V,
Nibe F2040 Monoblock
Die kosten zijn er inderdaad ook ja. Wij hadden zo'n 40 watt constant verbruik (en dan heb je niet eens de hoogste stand), elke twee jaar laten reinigen, ook direct zo'n 90 euro, en inderdaad die filters. Twee keer per jaar minimaal zo'n 25 euro per jaar (geloof ik).kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:33:
[...]
Ik heb niks tegen kierdicht bouwen. Maar met balansventilatie heb ik simpelweg slechte ervaringen.
Wat mooi op papier staat werkt in praktijk niet altijd goed uit.
Ik vraag me ook af hoeveel ik daadwerkelijk bespaar met WTW als ik de kosten voor stroom, nieuwe filters, schoonmaken (5 jaar), opnieuw inregelen (10jaar) bij elkaar optelt.
*even uitgerekend.
stroom: ~50 watt = 438kWh = 100 euro (*![]()
ik zie nu pas dat de wtw 40,80, 190 watt verbruikt in stand 1,2,3)
leidingen reinigen 200/5=40 per jaar
inregelen = 300/10=20 euro per jaar
Totaal kostte WTW me dus: 220 euro per jaar.
Even een snelle google leert me dat WTW gemiddeld 200m3 bespaart... Is dus 200x0,60=120 euro.
En dat met een systeem waar ik niet achter staat (geluid+onderhoud+ongewensde warmte tijdens zomermaanden).
Had ik een nieuwere wtw, dan is het stroomverbruik misschien minder. Laten we stellen 33%, dan nog is het financieel niet verstandig. Zeker niet als ik een bestaand ventilatiesysteem moet vervangen.
Ik kan ook kiezen om de leidingen niet te reinigen of opnieuw in te laten regelen (maar gezien de stofophoping op de uitgangen is dat geen lekker gevoel). Maar zelfs dan nog is er geen financieel gewin,.
Misschien als ik de filters stofzuigt, wast en hergebruikt (blegh)...
Het feit dat de WTW ook je levensstijl afdwingt (hou de kamerdeuren gesloten) vind ik ook absoluut niet fijn.
[...]
Heel blij ben ik niet met het energieverbruik, maar qua temperatuur gaat het hier binnen goed.
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je dat bij elkaar optelt is dat nog best een aardige kostenpost.
Plus vergeet niet de afschrijving!!!! Die dingen zijn verschrikkelijk duur. Je bent snel 2400 euro kwijt voor een nieuwe (ik heb nog een offerte liggen). Reken maar uit, is in 15 jaar ook wel afgeschreven, Dus 160 euro per jaar nog eens

Ja mensen ga maar lekkeraan de WTW

Je weet toch nooit van te voren of je het goed doet een product te kopen, daar kom je van zelf wel achter, vandaar mijn vraag wat er op dit moment een top 3 vormt.
buiter schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:20:
[...]
Let wel goed op met dergelijk advies...
Stel je "de vraag" vrij algemeen dan krijg je een vrij algemeen antwoord.
En wat @LittleTycoon ook zegt: bepaal wat jij belangrijk vindt aan de een WP.
All merken zullen je huis kunnen verwarmen.
Iedereen heeft een bepaalde voorkeur.
Wat is je reden om naar de Nefit Enviline Monobloc te kijken?
Net weer contact met de monteur van Techneco gehad en (hopelijk) nu het lek echt boven. De nieuwe weerstand werkt zolang de watertemperatuur in het systeem boven de 15 graden is. Is de temperatuur daaronder, dan is er geen redden meer aan en hebben we #elgahybernation... Bij mij zit de temperatuur in het systeem (zeker bij dit weer) na een paar uur houtkachel of zoninstraling al onder de 15 en ben ik de sjaak. De enige oplossing in mijn geval is dan ook resetten, want er is geen andere weerstand beschikbaar. Heb ik weer.... Ik vermoed dat waar @Tomexergie tegenaan liep na weggeweest te zijn daar misschien ook iets mee te maken heeft gehad?
Anyways, ik heb nu in Domoticz de boel zo ingesteld dat er iedere nacht om 1 uur een reset uitgevoerd wordt. Ik wil nog uit gaan zoeken hoe ik een Blockly kan maken waardoor hij de reset doet als de Elga weer draait, maar dat is nog even hogere wiskunde voor me. Volgens de monteur van Techneco was het geen enkel probleem om de boel zonder eerst af te toeren spanningsloos te makenn, dus dat gaa we proberen. Kan ik de boel daarna wel verder gaan tweaken en zien dat ik ga snappen hoe die blockly's werken....
Ik moet wel zeggen dat ik onderhand een beetje klaar ben met die geouwehoer met die Elga... Waarom zit er niet gewoon een weerstand in zo'n ding die altijd werkt??? Ik krijg deze week, als het goed is, een aanbieding om gasloos te gaan met een Nibe en ik begin onderhand heel erg te hopen dat dat interessant is...
Wat is je bruto/netto inhoud van je woning als ik vragen mag?Joris Jasper schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:52:
Ik heb een binnen en een buiten deel (split) de kit heet CO9F3E5. Hij werd verkocht als 9 kW. Hij is gelijk aan de 7 kW maar de compressor kan een tandje hoger, ik heb dan ook al wel 78 Hz gezien. Als je de installatie handleiding leest kom je tot de ontdekking dat er max 6 kW geproduceerd kan worden. Het is niet zo makkelijk als het lijkt en je moet goed opletten. Vandaar dat ik schrijf dat je beter een iets zwaardere kan kiezen dan wat je denkt nodig te hebben. Ik dacht met een verbruik van 1650 m3 gas uit te kunnen met 5 kW en dus kocht ik een 7 kW maar ik kreeg een 9 kW geleverd . Ik ben heel blij dat ik die 9 kW heb want nu krijg ik het huis wel warm, maar ook maar net. Hier moet het wel 23 graden zijn anders gaat mijn vrouw naar Bali.
Dit verhaal geldt natuurlijk alleen voor de Panasonic kit die ik heb. Ik heb het vermoeden dat elke installateur een voorkeur voor een bepaalt merk heeft. Als je een bepaalt merk wilt hebben zal je op zoek moeten naar een installateur die dat merk wil verwerken en garantie wil geven.
[...]
Wat is het achterliggende idee om de unit iets verder van de achtermuur te zetten?Knowbody schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:51:
[...]
Goede keuze. Meer dan voldoend power!
De gasstroom heeft een hoge snelheid. Verliezen zijn niet zo van betekenis.
Ik zou de unit dan wel ver genoeg voor de achtermuur zetten. Zelf staat de unit hier op een airco beugel, eigenlijk te dicht bij de muur.
180 liter kan voldoende zijn, hangt uiteraard af van het douchen ritueel en de temperatuur van de inhoud. De 180 is een standaard aanbod van Daikin.
Ik zeg tegen iedereen die nieuwbouw gaat doen dat ze triple glas moeten nemen!
Ik heb ook tripple glas voorgesteld aan de bouwer, maar die gebruiken alleen HR++ omdat de extra investering niet opweegt tegen de kosten. Had je hier een nadere opvatting over? Ik zal zelf ook eens het 1 en ander proberen te berekeken.
DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:10:
[...]
Wat is je bruto/netto inhoud van je woning als ik vragen mag?
Misschien dat je het dan begrijpt:Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:11:
Bijzonder dat er zo negatief wordt gereageerd op balansventilatie en kierdicht bouwen.
https://www.google.nl/sea...0i8i13i30k1.0.cVdYzP9cA84
Kost iets meer misschien zonder balansventilatie, maar ziek worden in je eigen huis:-(
Dus indien mogelijk zet hem uit en maak natuurlijke ventilatie in je huis..
En kijk maar eens op de site van het longfonds:
https://www.longfonds.nl/gezondelucht/
Zonder balans is de lucht in NL al bagger.
Laat staan als je uren dezelfde lucht in ademt die door een "filter" en vieze kokers moet gaan...
Kijk maar eens bij je pijpjes op het dak. twee rietjes
1 voor in
1 voor uit
Moet je eens bij die uitgang kijken brrrr.
Kun je nagaan wat in je leidingen zit..
Verbieden per direct!!
[ Voor 31% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2018 16:26 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ohh interessante data... Maar hoe zit het dan met de oude weerstand? Moet de temperatuur dan boven de 20 blijven?Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:07:
@Tomexergie @Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @amarkest (en overige geïnteresseerden)
Net weer contact met de monteur van Techneco gehad en (hopelijk) nu het lek echt boven. De nieuwe weerstand werkt zolang de watertemperatuur in het systeem boven de 15 graden is. Is de temperatuur daaronder, dan is er geen redden meer aan en hebben we #elgahybernation... Bij mij zit de temperatuur in het systeem (zeker bij dit weer) na een paar uur houtkachel of zoninstraling al onder de 15 en ben ik de sjaak. De enige oplossing in mijn geval is dan ook resetten, want er is geen andere weerstand beschikbaar. Heb ik weer.... Ik vermoed dat waar @Tomexergie tegenaan liep na weggeweest te zijn daar misschien ook iets mee te maken heeft gehad?
Anyways, ik heb nu in Domoticz de boel zo ingesteld dat er iedere nacht om 1 uur een reset uitgevoerd wordt. Ik wil nog uit gaan zoeken hoe ik een Blockly kan maken waardoor hij de reset doet als de Elga weer draait, maar dat is nog even hogere wiskunde voor me. Volgens de monteur van Techneco was het geen enkel probleem om de boel zonder eerst af te toeren spanningsloos te makenn, dus dat gaa we proberen. Kan ik de boel daarna wel verder gaan tweaken en zien dat ik ga snappen hoe die blockly's werken....
Ik moet wel zeggen dat ik onderhand een beetje klaar ben met die geouwehoer met die Elga... Waarom zit er niet gewoon een weerstand in zo'n ding die altijd werkt??? Ik krijg deze week, als het goed is, een aanbieding om gasloos te gaan met een Nibe en ik begin onderhand heel erg te hopen dat dat interessant is...
Het komt hier op zolder wel onder de 20 (18,5 a 19 graden op zolder). Maar onder de 15 zal ik nooit komen.
De compressor keihard uitklappen geen probleem? Brrr liever niet
Welke thermostaat heb je ?
Toch raar dat wanneer je een filter toepast op afgelopen jaar dat je zo weinig meer vind..Dylantje2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:18:
[...]
Misschien dat je het dan begrijpt:
https://www.google.nl/sea...0i8i13i30k1.0.cVdYzP9cA84
Kost iets meer misschien maar ziek worden in je huis:-(
https://www.google.nl/sea...AQpwUIIA&biw=1309&bih=690
Anyhow ik ben tevereden met m'n WTW, ik monitor dan ook de CO2 in de vertrekken waar ik langer dan een paar minuten per dag ben en schakel daarop de WTW omhoog en omlaag
Een nieuwe WTW met EC ventilatoren verbruik veel en veel minder stroom. Filters kosten inderdaad wat geld maar dat komt ook ten goede van je gezondheid en dat is niet in geld uit te drukken.
Verder wordt het aanbevolen afhankelijk van de vervuilingsgraad van de kanalen die eens in de 10-15 jaar te laten reinigen.
En waarom zou je opnieuw moeten inregelen na 10 jaar? Zolang je ervoor zorgt dat de afzuig en toevoerventielen in de juiste stand blijven staan na reinigen is er niks aan de hand.
En als laatste; een WTW installatie bespaart veel en veel meer dan slechts 200 m3 gas per jaar. Zoek maar eens naar een transmissie berekening met ventilatie type C (er circuleren er hier ook een paar op dit forum); globaal de helft van het benodigde verwarmingsvermogen gaat op aan compensatie van de koude buitenlucht die je naar binnen haalt. Met een WTW installatie bespaar je daar 90% op. Tel uit je winst.
Tsja... Filter in Google kan leuk zijn.Daannn1987 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:26:
[...]
Toch raar dat wanneer je een filter toepast op afgelopen jaar dat je zo weinig meer vind..
https://www.google.nl/sea...AQpwUIIA&biw=1309&bih=690
Anyhow ik ben tevereden met m'n WTW, ik monitor dan ook de CO2 in de vertrekken waar ik langer dan een paar minuten per dag ben en schakel daarop de WTW omhoog en omloog.
Maar de data liegt er niet om.
Mensen weten het gewoon niet.
De bouwers doen het alleen maar om normen te halen en niet om gezond te wonen.
En ps alleen co meten is zeker geen garantie voor gezonde lucht.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als je zo weing de kanalen reinigt kan ik je garanderen dat je hele mooie zwarte kringen rondom je uitblaasopeningen krijgtRhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:29:
@kmf
Een nieuwe WTW met EC ventilatoren verbruik veel en veel minder stroom. Filters kosten inderdaad wat geld maar dat komt ook ten goede van je gezondheid en dat is niet in geld uit te drukken.
Verder wordt het aanbevolen afhankelijk van de vervuilingsgraad van de kanalen die eens in de 10-15 jaar te laten reinigen.
En waarom zou je opnieuw moeten inregelen na 10 jaar? Zolang je ervoor zorgt dat de afzuig en toevoerventielen in de juiste stand blijven staan na reinigen is er niks aan de hand.
En als laatste; een WTW installatie bespaart veel en veel meer dan slechts 200 m3 gas per jaar. Zoek maar eens naar een transmissie berekening met ventilatie type C (er circuleren er hier ook een paar op dit forum); globaal de helft van het benodigde verwarmingsvermogen gaat op aan compensatie van de koude buitenlucht die je naar binnen haalt. Met een WTW installatie bespaar je daar 90% op. Tel uit je winst.
Wij hebben type C, met in de badkamer vochtgestuurd en in de overige vertrekken CO2 gestuurd.
Badkamer hoor ik alleen als ik aan het douchen ben (handig), en met +10 man in de keuken heb ik hem daar ook een keer gehoord, voor de rest loopt de unit heeeel zachtjes.
Neemt niet weg dat een WTW zuiniger is als type C, maar als je het verrekend met het extra stroomverbruik, filters vervangen en "gefilterde lucht" inademen, geef mij (zeer persoonlijke mening) dan maar de buitenlucht.
Heerlijk als de buurvrouwen (Bertha 85 + Greta 24) in het voorjaar weer naar buiten gaan
En leuk die artikelen van 10 jaar geleden, zullen we ook de misbaksels van warmtepomp projecten erbij halen van 10 jaar geleden?
De bouw en aannemerij wereld leert (gelukkig) van hun fouten.Het gaat nog steeds niet perfect overal, maar er zijn genoeg goede installerende bedrijven met kennis van zaken om o.a. een goed functionerend ventilatiesysteem aan te leggen. Of een WP
Dit alleen is toch al rede genoeg om hem wel te hebben? Een regulier type-C systeem duwt die lucht ongefilterd je huis is.kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:33:
[...]
...
*even uitgerekend.
...
Als je een type-C systeem hebt welke ook filtert, dan blijf je deze kosten minimaal houden.
Een type-D systeem werkt erg goed, maar is wel erg gevoelig voor beunhazen. Laat het installeren door een partij die weet wat ze doet en dan is het zeer comfortabel.
Die ophoping van warmte heeft overigens niets met WTW of kierdicht te maken. Dat komt eenvoudig door de grote massa welke opgewarmd is. In mijn oude huis met type-c ventilatie had ik het zelfde probleem. Het bleef redelijk lang koel, maar als de warmte er eenmaal inzit dat bleef het warm. Als je dat wilt voorkomen moet je bouwen met een veel lichtere bouwmassa. Op warme dagen deuren en ramen gesloten houden help ook. De meeste mensen die ik ken gooien alles open bij 30 graden buiten, gek dat het dan ook heet wordt binnen.
Snap ik ook welDylantje2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:31:
[...]
Tsja... Filter in Google kan leuk zijn.
Maar de data liegt er niet om.
Mensen weten het gewoon niet.
De bouwers doen het alleen maar om normen te halen en niet om gezond te wonen.
En ps alleen co meten is zeker geen garantie voor gezonde lucht.
De wisselaar reinig ik 1 x per jaar geheel, filters om de 2 maanden en om de maand uitwassen.
Check op condenswater of dit niet blijft staan (afvoer zat verstopt toen ik hier kwam wonen, lag een lekker prutje onderin en liep over).
Daarnaast is het hier verre van stoffig met robotstofzuigers in huis, en de luchtvochtigheidcijfers zijn prima.
Ken zat mensen met alleen mechanische ventilatie waarbij de stand altijd op 1 staat, is ook niet goed.
Oke je wint:Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:35:
@Dylantje2 Co2 meten is juist wél een goede indicator voor gezonde lucht.
En leuk die artikelen van 10 jaar geleden, zullen we ook de misbaksels van warmtepomp projecten erbij halen van 10 jaar geleden?
De bouw en aannemerij wereld leert (gelukkig) van hun fouten.Het gaat nog steeds niet perfect overal, maar er zijn genoeg goede installerende bedrijven met kennis van zaken om o.a. een goed functionerend ventilatiesysteem aan te leggen. Of een WP
https://www.rijksoverheid...nsventilatie-bijlage5.pdf
Misschien gaat je geld boven je gezondheid.
Zoek maar eens verder in je omgeving, mensen die verhuist zijn naar een wtw woning
waar kids ziek worden of plots asma krijgen.
De bouw leert niet. wtw is wtw. [ Overheid met voorschrijven bouwbesluit ] EPC is de boosdoener geweest ]
De overheid moet het verbieden, aangezien het echt ongezond is.[ Geen WTW maar Damp open bouwen ]
Er is een groter probleem dan co of c02.. lees de link maar eens...
1 tip
Als je wtw in je huis hebt...
Zet hem uit.
En ventileer eens door raampjes op een kier te zetten.
En kijk wat het je echt kost?
Paar tienen voor gezondere lucht [ als het überhaupt al kan volgens het longfonds ]
geen stroomverbruik
geen filters vernieuwen
Geen afschrijving
en misschien:-) ben je dan overtuigd
Mensen krijgen een huis uit 70-80-90 ook warm met wp zonder wtw.
Dus waarom zou je het gebruiken?
WTW en WP zijn appels met peren.
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2018 16:49 ]
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.