Let wel op, dat rapport is bijna 17 jaar oud. Ik heb het zojuist even (diagonaal) doorgelezen en het grootste probleem met een type D systeem is (volgens dat rapport) dat het langzaam vervuilt en vochtig wordt. Hierdoor schimmel + mijtengroei -> gezondheidsproblemen. Als oplossing wordt er gegeven dat het systeem regelmatig schoongemaakt moet worden.Dylantje2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:44:
[...]
Oke je wint:![]()
https://www.rijksoverheid...nsventilatie-bijlage5.pdf
Misschien gaat je geld boven je gezondheid.
Zoek maar eens verder in je omgeving, mensen die verhuist zijn naar een wtw woning
waar kids ziek worden of plots asma krijgen.
De bouw leert niet. wtw is wtw. [ Overheid met voorschrijven bouwbesluit ] EPC is de boosdoener geweest ]
De overheid moet het verbieden, aangezien het echt ongezond is.[ Geen WTW maar Damp open bouwen ]
Er is een groter probleem dan co of c02.. lees de link maar eens...
1 tip
Als je wtw in je huis hebt...
Zet hem uit.
En ventileer eens door raampjes op een kier te zetten.
En kijk wat het je echt kost?
Paar tienen voor gezondere lucht [ als het überhaupt al kan volgens het longfonds ]
geen stroomverbruik
geen filters vernieuwen
Geen afschrijving
en misschien:-) ben je dan overtuigd
Mensen krijgen een huis uit 70-80-90 ook warm met wp zonder wtw.
Dus waarom zou je het gebruiken?
WTW en WP zijn appels met peren.
Het lijkt me te kort door de bocht om te zeggen dat een D-systeem slecht is voor de gezondheid. Wat ik wel durf te concluderen uit dat rapport is dat het risico bij slecht onderhoud groter is bij een Type-D dan bij een Type-C systeem.
Overigens wordt gestelt dat uit simulatie blijkt dat na 7 jaar 50% van de systemen niet meer op een acceptabele manier werkt. Terwijl ik hier gebruikers hoor die een schoonmaakinterval van 1 à 2 jaar hanteren. Volgens mij is een groot deel van het probleem dan opgelost.
[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 27-02-2018 16:57 ]