Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:44:
[...]

Oke je wint: _/-\o_
https://www.rijksoverheid...nsventilatie-bijlage5.pdf

Misschien gaat je geld boven je gezondheid.
Zoek maar eens verder in je omgeving, mensen die verhuist zijn naar een wtw woning
waar kids ziek worden of plots asma krijgen.
De bouw leert niet. wtw is wtw. [ Overheid met voorschrijven bouwbesluit ] EPC is de boosdoener geweest ]
De overheid moet het verbieden, aangezien het echt ongezond is.[ Geen WTW maar Damp open bouwen ]

Er is een groter probleem dan co of c02.. lees de link maar eens...

1 tip
Als je wtw in je huis hebt...
Zet hem uit.
En ventileer eens door raampjes op een kier te zetten.
En kijk wat het je echt kost?
Paar tienen voor gezondere lucht [ als het überhaupt al kan volgens het longfonds ]
geen stroomverbruik
geen filters vernieuwen
Geen afschrijving

en misschien:-) ben je dan overtuigd

Mensen krijgen een huis uit 70-80-90 ook warm met wp zonder wtw.
Dus waarom zou je het gebruiken?

WTW en WP zijn appels met peren.
Let wel op, dat rapport is bijna 17 jaar oud. Ik heb het zojuist even (diagonaal) doorgelezen en het grootste probleem met een type D systeem is (volgens dat rapport) dat het langzaam vervuilt en vochtig wordt. Hierdoor schimmel + mijtengroei -> gezondheidsproblemen. Als oplossing wordt er gegeven dat het systeem regelmatig schoongemaakt moet worden.

Het lijkt me te kort door de bocht om te zeggen dat een D-systeem slecht is voor de gezondheid. Wat ik wel durf te concluderen uit dat rapport is dat het risico bij slecht onderhoud groter is bij een Type-D dan bij een Type-C systeem.

Overigens wordt gestelt dat uit simulatie blijkt dat na 7 jaar 50% van de systemen niet meer op een acceptabele manier werkt. Terwijl ik hier gebruikers hoor die een schoonmaakinterval van 1 à 2 jaar hanteren. Volgens mij is een groot deel van het probleem dan opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 27-02-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
Daannn1987 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:23:
[...]
Ohh interessante data... Maar hoe zit het dan met de oude weerstand? Moet de temperatuur dan boven de 20 blijven?

Het komt hier op zolder wel onder de 20 (18,5 a 19 graden op zolder). Maar onder de 15 zal ik nooit komen.
De compressor keihard uitklappen geen probleem? Brrr liever niet :o

Welke thermostaat heb je ?
De HCTM, maar het gaat om de gemeten Ta en Tr bij de Elga. Als die onder 15 komt (en na een paar uur hout stoken staat hij nu bij mij op 13...) dan is het dus mis. Ik denk dat die sterke daling ook komt doordat de cv buizen bij ons door een oud kolenhok lopen, waar ooit de eerste ketel in heeft gestaan. Dat is niet geïsoleerd, en nu natuurlijk steenkoud. Ik heb de buizen daar wel geïsoleerd en alle kussens van de loungebank liggen er ook in, maar dat helpt uiteraard niet heel veel. Het mooiste zou zijn als de buizen door de bijkeuken heen zouden gaan, maar alles is daar in de betonvloer gegoten, dus daar kom je ook niet bij. Als de boel draait dan is er verder geen probleem, maar als het stil staat koelt het rap af. Ik heb net even mijn ir-thermometer op de buis bij de Elga gericht en die geeft 9 graden aan, terwijl het in de bijkeuken bijna 17 is.

Bij de oude weerstand moet de temperatuur inderdaad boven de 20 liggen en de monteur had ook nog maar 1 of twee gevallen gezien waarbij het onder de 20 ging. Hij zei (en ik heb nog specifiek om bevestiging gevraagd) dat ik hem prima met een tijdklok spanningsloos kon maken, dat was niet schadelijk. En als hij het zegt....

Andere mogelijkheid zou misschien nog zijn om de buizen bij de cv via een elektrisch kacheltje te verwarmen, maar dat is ook weer zo wat.... En met een beetje geluk is het probleem voorbij als deze serieuze vorst over is.

Edit: Zou het een oplossing zijn om de pomp van de Calenta permanent te laten draaien (of van de Elga, als dat kan?) Dan zou hij toch het warmere water uit de radiatoren in de woonkamer (waar de kachel brandt) weer aar de Elga brengen en zo de Ta hoger houden? Of ben ik nu heel simpel?

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 27-02-2018 17:35 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Grolsch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:34:
@Rhaelak Die transmissieberekening laat het ventilatieverlies zien bij -10 tijdens ventileren, hoe reeel is dat :?
Je lijkt Hajeetje wel ;) Maar zonder gekheid, die berekening is ook gemaakt op 100% ventileren. Niet realistisch. Mijn voorbeeld was meer om aan te halen hoeveel energie er nodig / verloren gaat met ventileren c.q. op temperatuur krijgen van koude lucht. Daar vergissen mensen zich nog wel eens in.

Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ze doen qua ventilatie. Waarschijnlijk heb ik last van beroepsdeformatie na 20 jaar actief te zijn in luchtbehandeling en klimaattechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik vind (nog steeds) een WTW installatie puur theoretisch een geweldig systeem. Maar de uitvoering is belabberd. Ik geloof er ook niets van dat het in de afgelopen 17 jaar beter is geworden omdat de techniek in de basis gewoon ongewijzigd is. En het is erg prijzig.

Decentrale WTW lijkt mij trouwens een stuk beter.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jaapsander schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:54:
[...]
Let wel op, dat rapport is bijna 17 jaar oud. Ik heb het zojuist even (diagonaal) doorgelezen en het grootste probleem met een type D systeem is (volgens dat rapport) dat het langzaam vervuilt en vochtig wordt. Hierdoor schimmel + mijtengroei -> gezondheidsproblemen.

Als oplossing wordt er gegeven dat het systeem regelmatig schoongemaakt moet worden.

Het lijkt me te kort door de bocht om te zeggen dat een D-systeem slecht is voor de gezondheid. Wat ik wel durf te concluderen uit dat rapport is dat het risico bij slecht onderhoud groter is bij een Type-D dan bij een Type-C systeem.
Het rapport is wat het is......
Leeftijd is geen garantie voor onwaarheden.
Juist waren er toen al mensen die aantonen dat het slecht is.
Damp open bouwen ipv dampdicht. zou al vele malen beter zijn.[ Duurzaam bouwen!!]

En juist de NLer die bezuinigd op van alles is dus de boosdoener van ziekmakend huis....
Hoe reinig je de kokers in je huis? Daar draait het om?
En mooier wie doet het elk half jaar.

Volg mijn tip eens op...
Voor die paar maandjes dat het echt koud is.
Natuurlijk ventileren zonder stroom vs kosten door energie verlies.

Het probleem is altijd meer een papieren tijger geweest. normen halen ivm warmte zonder te kijken naar duurzame gezondheid.

Zet hem uit en je merkt er niets van, als je hier en daar een klein raampje open zet. [ en laat staan ]
Of probeer je unit lucht van buiten aan te laten zuigen en zet hem zo zachtjes dat je een beetje frisse lucht binnen krijgt.. [ na het cleanen van je kokers ]

Misschien iets met ontwerpen?
Hoeveel huizen in vinex wijken hebben een badkamer zonder raam?
Al dat vocht gaat in je?

Als iemand mij aan kan tonen dat WTW GEZOND is, doe ik €10 naar het longfonds. ;) ;)

En ja als je er mee komt dat het paar tienjes energie bespaart heb je gelijk..

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2018 17:05 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:00:
Ik vind (nog steeds) een WTW installatie puur theoretisch een geweldig systeem. Maar de uitvoering is belabberd. Ik geloof er ook niets van dat het in de afgelopen 17 jaar beter is geworden omdat de techniek in de basis gewoon ongewijzigd is. En het is erg prijzig.

Decentrale WTW lijkt mij trouwens een stuk beter.
De techniek is was prima en is nog steeds prima, je moet hem alleen goed toepassen. Dan heb je niet alleen theoretisch een geweldig systeem, maar ook in de praktijk.

En ja: het moet op de juiste manier gebruikt en onderhouden worden, maar dat geldt voor iedere technische installatie. Het aangehaalde rapport legt de vinger duidelijk op die zere plek. Wat dat betreft is het onderzoek nog steeds actueel.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 27-02-2018 17:09 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
@Dylantje2 Je zegt het zelf al, de luchtkwaliteit in NL is niet geweldig. Als je dit dan kan filteren wordt de luchtkwaliteit daar echt wel beter van.

Zelfs een type C ventilatie presteert vaak nog ondermaats, en leidt vaak nog tot ongezonde situaties in huis.

Met een volledig type D systeem breng je verse lucht naar iedere woonruimte en dus wordt de luchtkwaliteit daar beter van.

Dat er slechte uitvoeringen van zijn met veel te veel bochten (of te kleine diameter) of systemen die vervuild raken, tuurlijk. Hoeveel slechte uitvoeringen met een warmtepomp zijn er wel niet geweest?
Allemaal hetzelfde laken en pak, slechte uitvoering is slecht resultaat, maar dat betekent niet dat de techniek niet deugt.
Joris748 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:21:
[...]

Je moet hoe dan ook ventileren, middels de bypass zorg je ervoor dat de lucht die binnen komt zo koel mogelijk is. Zonde om die eerst via de WTW op te warmen met weggezogen lucht.
Dit is met de aanname dat de buitenlucht koeler is dan de binnenlucht. Zolang dat niet het geval is, wil je over de wtw draaien en niet de bypass.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:23
Joris748 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:07:
[...]

De techniek is was prima en is nog steeds prima, je moet hem alleen goed toepassen. Dan heb je niet alleen theoretisch een geweldig systeem, maar ook in de praktijk.

En ja: het moet op de juiste manier gebruikt en onderhouden worden, maar dat geldt voor iedere technische installatie. Het aangehaalde rapport legt de vinger duidelijk op die zere plek. Wat dat betreft is het onderzoek nog steeds actueel.
17 jaar geleden werden de kanalen aan elkaar geschroefd met zelf tappers, en dat gebeurt nu nog steeds.
Dus we leren nog steeds niks, want waar hoopt de vuil zich op, juist ja bij de zelf tappers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

!null schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:10:
@Dylantje2 Je zegt het zelf al, de luchtkwaliteit in NL is niet geweldig. Als je dit dan kan filteren wordt de luchtkwaliteit daar echt wel beter van.

Zelfs een type C ventilatie presteert vaak nog ondermaats, en leidt vaak nog tot ongezonde situaties in huis.

Met een volledig type D systeem breng je verse lucht naar iedere woonruimte en dus wordt de luchtkwaliteit daar beter van.

Dat er slechte uitvoeringen van zijn met veel te veel bochten (of te kleine diameter) of systemen die vervuild raken, tuurlijk. Hoeveel slechte uitvoeringen met een warmtepomp zijn er wel niet geweest?
Allemaal hetzelfde laken en pak, slechte uitvoering is slecht resultaat, maar dat betekent niet dat de techniek niet deugt.
MMM zeker weten O-) O-)
BLZ 20..... 8)7

#closedforme
#goodluckwithwtw

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:10:
@Dylantje2

Dit is met de aanname dat de buitenlucht koeler is dan de binnenlucht. Zolang dat niet het geval is, wil je over de wtw draaien en niet de bypass.
Ik zou het anders willen beschrijven: als je wilt verwarmen draai je over de WTW en als je niet wilt verwarmen, draai je over de bypass.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 23:01
:?
Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:07:
@Tomexergie @Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @amarkest (en overige geïnteresseerden ;) )

Ik moet wel zeggen dat ik onderhand een beetje klaar ben met die geouwehoer met die Elga... Waarom zit er niet gewoon een weerstand in zo'n ding die altijd werkt??? Ik krijg deze week, als het goed is, een aanbieding om gasloos te gaan met een Nibe en ik begin onderhand heel erg te hopen dat dat interessant is...
@Tomexergie @Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @avandermeulen

hoe kan je Ta of Tr onder de 15c komen als je vloerverwarming hebt?
Die hoor je toch 24/7 op dezelfde temp te hebben?
dat is toch waar vloerverwarming voor gemaakt is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:01
amarkest schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:59:
[...]

TA / TR gemeten bij de WP veronderstel ik.. die van mij draait gelukkig geen 24/7 hoor ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
[...]

Dat doet er eigenlijk totaal niet toe. Je moet de oorzaak aanpakken en niet gevolg proberen te bestrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

Ik heb geen vloerverwarming. 😉 En op het moment dat de houtkachel brandt doet de rest niks, tenzij ik er een buitenvoeler aan hang en war ga stoken. Is ook een idee, maar (aangezien gasloos gaan ook boven de markt hangt) nu nog even niet iets waar ik direct 80€ in ga steken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:55:
[...]

De HCTM, maar het gaat om de gemeten Ta en Tr bij de Elga. Als die onder 15 komt (en na een paar uur hout stoken staat hij nu bij mij op 13...) dan is het dus mis. Ik denk dat die sterke daling ook komt doordat de cv buizen bij ons door een oud kolenhok lopen, waar ooit de eerste ketel in heeft gestaan. Dat is niet geïsoleerd, en nu natuurlijk steenkoud. Ik heb de buizen daar wel geïsoleerd en alle kussens van de loungebank liggen er ook in, maar dat helpt uiteraard niet heel veel. Het mooiste zou zijn als de buizen door de bijkeuken heen zouden gaan, maar alles is daar in de betonvloer gegoten, dus daar kom je ook niet bij. Als de boel draait dan is er verder geen probleem, maar als het stil staat koelt het rap af. Ik heb net even mijn ir-thermometer op de buis bij de Elga gericht en die geeft 9 graden aan, terwijl het in de bijkeuken bijna 17 is.

Bij de oude weerstand moet de temperatuur inderdaad boven de 20 liggen en de monteur had ook nog maar 1 of twee gevallen gezien waarbij het onder de 20 ging. Hij zei (en ik heb nog specifiek om bevestiging gevraagd) dat ik hem prima met een tijdklok spanningsloos kon maken, dat was niet schadelijk. En als hij het zegt....

Andere mogelijkheid zou misschien nog zijn om de buizen bij de cv via een elektrisch kacheltje te verwarmen, maar dat is ook weer zo wat.... En met een beetje geluk is het probleem voorbij als deze serieuze vorst over is.

Edit: Zou het een oplossing zijn om de pomp van de Calenta permanent te laten draaien (of van de Elga, als dat kan?) Dan zou hij toch het warmere water uit de radiatoren in de woonkamer (waar de kachel brandt) weer aar de Elga brengen en zo de Ta hoger houden? Of ben ik nu heel simpel?
@Aziraphale
Pomp permanentlaten draaien zal dan wel helpen.
Of ter plekke waar de temp. Sensoren op de leidingen zitten een tracing lint om de buizen wikkelen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming. 😉 En op het moment dat de houtkachel brandt doet de rest niks, tenzij ik er een buitenvoeler aan hang en war ga stoken. Is ook een idee, maar (aangezien gasloos gaan ook boven de markt hangt) nu nog even niet iets waar ik direct 80€ in ga steken.
Heb je ook niet de optie openhaard op de thermostaat? Of de setting water van xx graden op de wp?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
avandermeulen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:05:
[...]

@Aziraphale
Pomp permanentlaten draaien zal dan wel helpen.
Of ter plekke waar de temp. Sensoren op de leidingen zitten een tracing lint om de buizen wikkelen.
Kan dat bij de Elga? En als het via de Calenta moet, krijg ik dan geen issues met de flow? Oh, en wat is tracing lint? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:11:
[...]

Heb je ook niet de optie openhaard op de thermostaat? Of de setting water van xx graden op de wp?
Nope, open haard stand zit niet op de hctm en als de Elga stil staat verwarmt hij ook niet.

@Noord27 Oorzaak aanpakken is idd het ideaal, maar schijnbaar is er geen andere weerstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:29:
@kmf

Een nieuwe WTW met EC ventilatoren verbruik veel en veel minder stroom. Filters kosten inderdaad wat geld maar dat komt ook ten goede van je gezondheid en dat is niet in geld uit te drukken.
daarom had ik de spes van een Itho WTW erbij gehaald. Het verbruik is de helft minder, maar nog steeds sterk aanwezig.
Verder wordt het aanbevolen afhankelijk van de vervuilingsgraad van de kanalen die eens in de 10-15 jaar te laten reinigen.
ja. bij mij stond eens in de 5 jaar, maar gezien de zichtbare vervuiling heb ik de frequentie flink verhoogd sinds de kids er zijn.
En waarom zou je opnieuw moeten inregelen na 10 jaar? Zolang je ervoor zorgt dat de afzuig en toevoerventielen in de juiste stand blijven staan na reinigen is er niks aan de hand.
Omdat het uit balans leek te zijn, wat ook gebleken is. De toevoerventielen in juiste stand houden na reinigen. Die uiteindes worden met een rubberen stop erin gepropt. Na de eerste reiniging, toen deze los zijn gemaakt van het spackwerk, bleven ze al niet goed meer in de kanalen.
En als laatste; een WTW installatie bespaart veel en veel meer dan slechts 200 m3 gas per jaar. Zoek maar eens naar een transmissie berekening met ventilatie type C (er circuleren er hier ook een paar op dit forum); globaal de helft van het benodigde verwarmingsvermogen gaat op aan compensatie van de koude buitenlucht die je naar binnen haalt. Met een WTW installatie bespaar je daar 90% op. Tel uit je winst.
ik haal die 200m3 ook maar van internet. Ik heb geen exacte cijfers kunnen vinden. Maar zelfs dan nog, geef ik het 400m3 per jaar (jaarverbruik was 1000m3), dan staat het maar quite.
Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:35:
@Dylantje2 Co2 meten is juist wél een goede indicator voor gezonde lucht.
Ik geloof best dat met ventilatie Co2 minder wordt, maar stof in de lucht wordt er niet door gemeten. En gezien de mooie zwarte zonnestralen rondom de uitblaasopeningen denk ik niet dat de kanalen stofvrij zijn.
En leuk die artikelen van 10 jaar geleden, zullen we ook de misbaksels van warmtepomp projecten erbij halen van 10 jaar geleden?

De bouw en aannemerij wereld leert (gelukkig) van hun fouten.Het gaat nog steeds niet perfect overal, maar er zijn genoeg goede installerende bedrijven met kennis van zaken om o.a. een goed functionerend ventilatiesysteem aan te leggen. Of een WP :)
Daarom was ik verrast dat de nieuwbouwwoning van een vriend gewoon een C-type heeft. Ik geloof niks in de filantropie van bouw en aannemerij. Zij zullen alle trucjes uithalen om tegen de goedkoopste prijs aan de norm te voldoen. Ik geef ze groot gelijk. Maar ik geloof dus echt niet dat ze de beste WTW gaan installeren.
Net zoals dat een CV installateur een CV niet zal tunen, zal een aannemer als het even niet hoeft, ook niet de WTW inregelen.
TLer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Dit alleen is toch al rede genoeg om hem wel te hebben? Een regulier type-C systeem duwt die lucht ongefilterd je huis is.
Juist niet. Bij balansWTW-ventilatie wordt het lucht mooi in alle kamers verdeeld. Alles of niets.

Type-C kan ik nog controleren WAAR de ventilatieroosters open staan. Roosters die ik zelf kan schoonmaken.
Voor die kanalen van WTW moest ik iemand inhuren. En net als de binnenkant van mijn PC, de filters van een WTW houden niet alles tegen, maar stofhopingen komen wel lekker in de kanalen.
Een type-D systeem werkt erg goed, maar is wel erg gevoelig voor beunhazen. Laat het installeren door een partij die weet wat ze doet en dan is het zeer comfortabel.
dat geldt ook voor warmtepompen. Maar je zegt het al: de enige zekerheid om een goed werkend systeem te hebben is door zelf deze uit te laten voeren door een partij die je zelf hebt uitgekozen en waarbij je ook alles in de gaten kan houden.
Die ophoping van warmte heeft overigens niets met WTW of kierdicht te maken. Dat komt eenvoudig door de grote massa welke opgewarmd is.
Dat begrijp ik ook, maar de WTW houdt die warmte wel lekker lang binnen. Met als gevolg dat het binnen veel warmer kan zijn dan buiten.

Met C-type ben je deze tenminste kwijt. Of tenminste op zo'n wijze dat het binnen misschien even warm is als buiten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Kan dat bij de Elga? En als het via de Calenta moet, krijg ik dan geen issues met de flow? Oh, en wat is tracing lint? :?
Verwarmingslint, bijvoorbeeld:
http://barteljo.nl/nl/p/v...aat/10000071#.WpWV-sq0uf0
Lijkt mij het eenvoudigste lapmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:29:
@kmf

Een nieuwe WTW met EC ventilatoren verbruik veel en veel minder stroom. Filters kosten inderdaad wat geld maar dat komt ook ten goede van je gezondheid en dat is niet in geld uit te drukken.

Verder wordt het aanbevolen afhankelijk van de vervuilingsgraad van de kanalen die eens in de 10-15 jaar te laten reinigen.

En waarom zou je opnieuw moeten inregelen na 10 jaar? Zolang je ervoor zorgt dat de afzuig en toevoerventielen in de juiste stand blijven staan na reinigen is er niks aan de hand.

En als laatste; een WTW installatie bespaart veel en veel meer dan slechts 200 m3 gas per jaar. Zoek maar eens naar een transmissie berekening met ventilatie type C (er circuleren er hier ook een paar op dit forum); globaal de helft van het benodigde verwarmingsvermogen gaat op aan compensatie van de koude buitenlucht die je naar binnen haalt. Met een WTW installatie bespaar je daar 90% op. Tel uit je winst.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb dat uitgebreid berekend onder meerdere scenario's, ik kwam nooit verder dan max 30% minder benodigd verwarmingsvermogen voor type d t.o.v. type c. Dit o.b.v bouwbesluit normen voor ventilatie. 30% minder scheelt natuurlijk nog steeds best, ook in aanschafkosten WP. Dus alles meegenomen kan WTW best interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Hey wat leuk, het warmtepomptopic is omgebouwd tot groot WTW topic!

Ik heb hier een paar jaar geleden centrale afzuiging omgebouwd naar WTW balansventilatie. Als je overal in huis CO2 meet, kom je er achter dat je fors moet ventileren om belaste ruimtes goed te verversen. Dat geeft met centrale afzuiging heel veel koude lucht en weinig comfort. (zeker in combinatie met LTV)

WTW met een centrale toevoer en korte goed te reinigen aanvoerleiding werkt perfect. Comfort omhoog en luchtkwaliteit ook. Ik zou het morgen weer doen.
Ik vervang wel regelmatig de filters, en heb voor het inblaasfilter het meest fijnmazige type gekocht, afvoerfilters zijn minder fijn en daardoor zie je op het dak wel wat stof rondom de uitblaas. De toevoerpijp is nog brandschoon.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
mightym schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:03:
Hey wat leuk, het warmtepomptopic is omgebouwd tot groot WTW topic!

Ik heb hier een paar jaar geleden centrale afzuiging omgebouwd naar WTW balansventilatie. Als je overal in huis CO2 meet, kom je er achter dat je fors moet ventileren om belaste ruimtes goed te verversen. Dat geeft met centrale afzuiging heel veel koude lucht en weinig comfort. (zeker in combinatie met LTV)

WTW met een centrale toevoer en korte goed te reinigen aanvoerleiding werkt perfect. Comfort omhoog en luchtkwaliteit ook. Ik zou het morgen weer doen.
Ik vervang wel regelmatig de filters, en heb voor het inblaasfilter het meest fijnmazige type gekocht, afvoerfilters zijn minder fijn en daardoor zie je op het dak wel wat stof rondom de uitblaas. De toevoerpijp is nog brandschoon.
Ja die hadden we al een tijdje niet gehad de WTW.. volgens mij zijn nu alle topics wel weer voorbij gekomen.
Wandverwarming / plafondverwarming al een tijdje niets over gelezen.

En klopt inderdaad heb mij ook erg verbaasd hoe snel je moet ventileren, zeker met meerdere personen in huis..
Wij zijn vooralsnog met zn 2en, en dan blijft de PPM in de woonkamer op stand 2 tussen de 600-800 tokkelen.
Komt er visite (+2) dan zit je na 1,5 uur meestal al op 1000+ ppm en gaat de WTW op stand 3..
Vaak krijg je dan vragen want dat gaat niet volledig onopgemerkt :+

Zeg altijd dat ze de lucht teveel bevuilen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:41:
[...]

Dit is echt bullshit.

Luchtdicht bouwen heeft ten doelen om de oncontroleerbare infiltratievoud (luchtdoorstroming door kieren en gaten) te verminderen om vervolgens te vervangen door een (hogere) controleerbare ventilatievoud (luchtdoorstroming middels een ventilatiesysteem, zoals mechanische (balans)ventilatie of (zelfregelende) roosters.

Daardoor heb je veel beter grip op hoeveel lucht er ververst wordt en is er de mogelijkheid om de warmte uit de afgezogen lucht terug te winnen.

Problemen in luchtdichte woningen ontstaan door een gebrekkig ontworpen en/of geïnstalleerd en/of ingeregeld ventilatiesysteem.

Als het altijd 24°C is, en de bewoners vinden dit te hoog, dan is er te weinig zomer(nacht)ventilatie. De WTW-bypass wordt naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende gebruikt.
Bullshit? Geloven dat een wtw kan koelen, dat is bullshit. Reken maar eens uit wat die paar graden verschil doet op een hele woning waar in geleefd word met gezin enz enz.
En je verhaal over de reden van luchtdicht bouwen is erg mooi, kan zo in de folder.

Ik zal je een voorbeeld schetsen...
Woning met wtw, want roosters naar buiten toe ventilerend heeft een luchtdichte bouw nooit.
Exacte isolatiewaarde van de woning weet ik niet, maar ver boven de huidige eisen.
Ventilatie volledig ontworpen, aangelegd en ingeregeld volgens VPK.
Bypass staat nagenoeg altijd open, sowieso boven de 8 graden buitentemperatuur.
Er gaat 24/7 een ruime 500m3/h verse buitenlucht de woning in.

En nog ga je kapot van de warmte binnen.
Bijvoorbeeld de woonkamer, gaat ongeveer 110m3/h doorheen.
2 honden, 4 personen en een tv, wat verlichting enz enz... Voila 24 graden en hoger.
Waarschijnlijk is het met zulk weer als nu wel redelijk te doen, maar bij +10..... :/

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Daannn1987 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Ja die hadden we al een tijdje niet gehad de WTW.. volgens mij zijn nu alle topics wel weer voorbij gekomen.
Wandverwarming / plafondverwarming al een tijdje niets over gelezen.
Buffervat discussie is ook al een tijdje geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:37
kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:28:
[...]

Juist niet. Bij balansWTW-ventilatie wordt het lucht mooi in alle kamers verdeeld. Alles of niets.

Type-C kan ik nog controleren WAAR de ventilatieroosters open staan. Roosters die ik zelf kan schoonmaken.
Voor die kanalen van WTW moest ik iemand inhuren. En net als de binnenkant van mijn PC, de filters van een WTW houden niet alles tegen, maar stofhopingen komen wel lekker in de kanalen.
In onze nieuwe woning welke nu gebouwd wordt is op basis van vraag gestuurde ventilatie per ruimte. Het is dus niet zo dat WTW altijd alle ruimtes continue voorziet van frisse lucht. De kanalen zijn zo aangelegd dat ze eenvoudig en goed te reinigen zijn. Ze zijn rond met ruim voldoende diameter en glad van binnen met zo min mogelijk bochten, wat ook helpt tegen het geluid. Overigens kan je een WTW voorzien van verschillende filters. Dat deze niet alles tegenhouden geloof ik direct, maar dat doen de roosters boven je ramen ook niet. De versie in mijn vorige huis was overigens ook niet heel gemakkelijk te reinigen en ik denk niet dat dit heel veel gedaan wordt in de praktijk.

Ik snap je bezwaren wel, maar ik blijf erbij dat een goed aangelegd systeem gewoon goed werkt. Er zullen nog steeds systemen worden aangelegd welke niet deugen, zeker in de project bouw. Echter, als je het zelf kan sturen dan komt daar echt een heel goed systeem uit. Daar ben ik van overtuigt.

Echter, ondertussen heeft deze discussie niet heel veel meer te maken met een warmtepomp. Als we verder willen discuteren moeten we daarvoor wellicht een nieuw topic openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blauwemac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:30:
Mijn 5KW Pana heeft het ook zwaar bij -5. Gisteren hele dag plankgas gedraaid en lekker warm in huis. Vanmorgen 52Hz bij 1800 watt. gasketel parallel bijgezet, want hij kreeg het huis niet meer warm. We doen niet met opzet aan nachtverlaging, maar doordat boven op drie slaapkamers ramen openstaan 's nachts, kan de Pana het niet bijbenen en koelt het huis af. Wanneer dan 's morgens de ramen dichtgaan, maar alle binnendeuren open komt er zo veel kou naar beneden dat het te lang duurt voordat de Pana het weer op temperatuur heeft. Toch eens op zoek naar een oplossing voor deze wens naar frisse lucht.

[...]
*O* Balansventilatie *O*

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

DoubleDutch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:39:
[...]

Ok bedankt, ga mij even verdiepen in de Nefit.
Welke Panasonic heb jij in gebruik?
Panasonic Monoblok 5 tot 9 Kw zijn zeer stil ook op vol vermogen

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Eerlijk verhaal....
Misschien de ramen maar een heel klein stukje openen..
En tsja extremen..... Daar zijn sommige cv ketels ook niet tegen opgewassen.. { wind en koude ]
Als je dit een weekje per jaar overkomt, ach...

Er zijn systemen die koude verse lucht voorverwarmen met een soort buizensysteem [ weet de naam niet, maar was ook zelfbouw project ]
Wat op/voorgewarmd wordt door de ruimte..
En door een soort van overdruk de oude lucht eruit blaast. [ Tijdens mijn afstuderen onderzoek naar gedaan ]
Vraag niet wat het kost en in een bestaande woning..?

Maar ach je WP iets opvoeren..:-)
Minder cop maar wel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
avandermeulen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:34:
[...]

Verwarmingslint, bijvoorbeeld:
http://barteljo.nl/nl/p/v...aat/10000071#.WpWV-sq0uf0
Lijkt mij het eenvoudigste lapmiddel.
Daar had ik nou nog nooit aan gedacht... Kan er natuurlijk ook een warmtelamp op zetten, die heb ik nog wel van een terrarium. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Die kosten zijn er inderdaad ook ja. Wij hadden zo'n 40 watt constant verbruik (en dan heb je niet eens de hoogste stand), elke twee jaar laten reinigen, ook direct zo'n 90 euro, en inderdaad die filters. Twee keer per jaar minimaal zo'n 25 euro per jaar (geloof ik).

Als je dat bij elkaar optelt is dat nog best een aardige kostenpost.

Plus vergeet niet de afschrijving!!!! Die dingen zijn verschrikkelijk duur. Je bent snel 2400 euro kwijt voor een nieuwe (ik heb nog een offerte liggen). Reken maar uit, is in 15 jaar ook wel afgeschreven, Dus 160 euro per jaar nog eens 8)7

Ja mensen ga maar lekkeraan de WTW |:(
Ahum, ik heb € 791,10 voor mijn WTW unit betaald.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
offtopic youtube over wtw

VSK 2018: BENG en ventilatie-eisen: Harm Valk en Claudia Bouwens in VSK Nieuwscafe

[ Voor 85% gewijzigd door jacovn op 27-02-2018 20:21 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:12:
[...]

Zeker koelt een huis harder af als er meer wind is. Maar ik geloof niet echt dat het grootste verlies komt door de wind langs de bakstenen of natte stenen. Zeker bij nieuwere huizen niet. Het grootste verlies zit hem in tocht door bouwkundige foutjes en ventilatie.

Zeker gezien de enorme warmteklachten die ik tegenkom bij het luchtdicht bouwen. De meeste bewoners vinden het dramatisch. Van maart tot november overal 24 graden in huis, zonder verwarming. En met luchtdicht bedoel ik gecertificeerd en gecontroleerd luchtdicht (klasse 3), dus geen standaard bouwmethode.
één advies..begin er niet aan
Ik heb op mijn zolder een extra CVE geïnstalleerd die ik andersom aangesloten heb zodat ik extra frisse lucht naar binnen kan blazen indien het klimaat mij niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 17:17:
[...]
Ik zou het anders willen beschrijven: als je wilt verwarmen draai je over de WTW en als je niet wilt verwarmen, draai je over de bypass.
Maar dan moet het buiten wel koeler zijn dan binnen! Dus je gebruikt alleen de bypass als je én wilt koelen én het buiten koeler is dan binnen. Anders via de WTW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@koevlaas2
- verwijderen en afvoeren bestaande WTW
- installatie WHR930 RF
- RF zender
- RF timer zender
- inregelen
- meetrapport
- schoon opleveren

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:09:
[...]
Wij zijn vooralsnog met zn 2en, en dan blijft de PPM in de woonkamer op stand 2 tussen de 600-800 tokkelen.
Komt er visite (+2) dan zit je na 1,5 uur meestal al op 1000+ ppm en gaat de WTW op stand 3..
Interessante data. Hoe meet je dat en hoe lees je dat af? Heb je daar speciale apparatuur voor?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 22:16
Carboy54 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:45:
[...]

Panasonic Monoblok 5 tot 9 Kw zijn zeer stil ook op vol vermogen
OK dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Andrehj schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:25:
[...]

Interessante data. Hoe meet je dat en hoe lees je dat af? Heb je daar speciale apparatuur voor?
D.m.v. een van een mh-z19b infrarood sensor welke aan een NODEMCUv3 geknoopt zit (met ESPEasy erop).
Waarbij de MH-Z19B veruit 't duurste is :+

Mag jij raden wanneer de bio ethanol haard aan is geweest :+
Daar valt niet tegenop te ventileren
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/60g6i2qoh/Schermafbeelding_2018-02-27_om_20.31.08.png

[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 27-02-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Andrehj

Als het zomers buiten warmer is dan binnen kan je ook prima over je WTW draaien met koelere ruimtelucht. Dan koel je de buitenlucht een beetje af voordat die je woning in gaat.

Er zijn ook nog enthalpy wisselaars, die wisselen ook vocht uit. Helemaal ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:56
Is dit niet een beetje off-topic allemaal?

Hoe is het met de COP van iedereen?
Hier schommelt deze nu rond 3.3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DNaMwxruEZEitL3aJS0BKXuS/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:30:
@Andrehj

Als het zomers buiten warmer is dan binnen kan je ook prima over je WTW draaien met koelere ruimtelucht. Dan koel je de buitenlucht een beetje af voordat die je woning in gaat.
Maar dat schreef ik toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:21:
@koevlaas2
- verwijderen en afvoeren bestaande WTW
- installatie WHR930 RF
- RF zender
- RF timer zender
- inregelen
- meetrapport
- schoon opleveren
De unit is net 1 jaar oud 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik weet niet waar jij op doelt, maar dit was een offerte voor het vervangen van onze oude Brink Renovent van 15 jaar oud. En die was nu eenmaal een kleine 2400 euro. En geen 791 euro,. Misschien dat jij zoiets zelf installeert, maar wij niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:09
Misschien een tip. Een aparte topic voor WTW?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:47:
[...]

Ik weet niet waar jij op doelt, maar dit was een offerte voor het vervangen van onze oude Brink Renovent van 15 jaar oud. En die was nu eenmaal een kleine 2400 euro. En geen 791 euro,. Misschien dat jij zoiets zelf installeert, maar wij niet.
O ik dacht dat je bedoelde dat ik dat bij mijn installatie moest doen.
De mijne is wel DIY idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wimhaw schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:48:
Ja alstublieft dit is off topic at all!! :(

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Pfff dat is niets nieuws hier.

On-topic:
Ik word een beetje vervelend van het ontbreken van informatie over de "Programma geluidsarm instellen" van mijn Daikin. In de installatiemanual staat er helemaal niets over in. Ik heb 3 niveau's die ik kan inplannen maar heb geen idee wat nu wat doet. Als iemand meer weet hoor ik dat graag. Waarom bestaat er niet een fatsoenlijke handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wimhaw schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:48:
Ik vind het wel interessant genoeg om het gesplitst te hebben. *maakt topic report
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:56:

On-topic:
Ik word een beetje vervelend van het ontbreken van informatie over de "Programma geluidsarm instellen" van mijn Daikin. In de installatiemanual staat er helemaal niets over in. Ik heb 3 niveau's die ik kan inplannen maar heb geen idee wat nu wat doet. Als iemand meer weet hoor ik dat graag. Waarom bestaat er niet een fatsoenlijke handleiding?
Heb je de handleidingen van een Panasonic gezien? die zijn net zo functioneel gedetailleerd..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RsePEzm.png
Change-over input 8)7 8)7 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door kmf op 27-02-2018 21:39 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:33:
[...]

Ik vind het wel interessant genoeg om het gesplitst te hebben. *maakt topic report
Zijn al zat topic's over WTW systemen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:56:

On-topic:
Flow controleren, bij teveel delta T krijg je een optoerende WP en met een leuke Tr en dT van 4 niet.
Wat is het probleem nu dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 12:24
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Hoe krijg jij je WP zo 'gedresseerd' dat deze na een 6-urige pauze zo vlak weer opstart en blijft ? Het lijkt wel of je een 'harde' vermogensopname begrenzer hebt.
die strakke vermogensopname komt volgens mij door de grote betonnen buffer in de vorm van vv. :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

koevlaas2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:35:
[...]

Flow controleren, bij teveel delta T krijg je een optoerende WP en met een leuke Tr en dT van 4 niet.
Wat is het probleem nu dan ?
Ik wil weten wat het effect is van die geluidsarme modus. Staat nergens beschreven.
Inmiddels heb ik modus 1 al ingepland, hij gaat dan terug van 11,5 kW (huidig) naar een dikke 8 kW. Standje 2 en 3 nog niet geprobeerd. Lijkt me niet zo handig bij -6 graden nu buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
buiter schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:34:

[afbeelding]
Afgelopen 2 dagen was de COP 2,72 gemiddeld. temperatuur is in Twente niet boven 0 geweest sinds zondag.

Niet voor niets dat wij morgen de eerste marathon op natuurijs hebben :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 27-02-2018 21:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:22
Hier in Amsterdam DCOP van ± 3,6 de afgelopen twee dagen. Not too shabby met de Elga. Niet zo koud als in Twente natuurlijk, maar wel onder het vriespunt met 's nachts tot -3 of 4. Nog geen pellet verstookt trouwens.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee van me cop maar elga houd me huisje nog lekker warm op 20 graden voor 16,4 Kwh gisteren ik schat nog wel in dat het in mij situatie beter is dan gas te verbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
verbruik wordt ongeveer gelijk aan dat van januari. Cop hier met w/w wp zal boven de 5 zitten. Bron wel iets gedaald door meer draaiuren, zit nu op 9 graden, Ta ook iets hoger, net boven de 25 graden.

Lekker warm binnen, 21.5 graden en de zonneinstraling begint steeds meer op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:56
Grolsch schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:47:
[...]

Afgelopen 2 dagen was de COP 2,72 gemiddeld. temperatuur is in Twente niet boven 0 geweest sinds zondag.

Niet voor niets dat wij morgen de eerste marathon op natuurijs hebben :+
Hier (dorpje in ZO brabant) was het vrij penibel met de WP, ook omdat de Jaga nog niet naar behoren werkte en de WP de warmte net niet helemaal kwijt kon, dus een Ta die richting 45 graden liep. Vandaag meteen de Jaga in orde gemaakt en met de zon erbij is de WP pas na achten echt weer aangegaan (een record van 4 starts deze middag). Zondag was de laatste dag met mooie middag temperaturen en een plezierige COP van 4.4. Gisteren en vandaag een behoorlijk slechte COP van 3.9. En ook nog 4kWh op het element (buiten de COP gehouden). Hopelijk morgen weer wat beter. Daarna wordt het donderdag nog even spannend als de zon inderdaad wegblijft. Een mooie test of de Jaga inderdaad voldoende helpt, of dat er deze zomer wat geisoleert moet worden.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 12:24
buiter schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:34:

[afbeelding]
Vandaag 30.5 kWh verstookt met 108.7 kWhthermisch als resultaat. DCOP van 3.56 dus.
7 defrosts gehad. Buitentemperatuur hier nu -4oC.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Het is hier nu -5,2 bij 84% luchtvochtigheid... de ELGA loopt nu wel aardig op zn teentjes om de tent @ 21 graden te houden :)

12 kWh verbruikt vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Hier een zubadan 11,2 kw 3 fasen.
Gisteren 40 kwh verbruik, en 120kw opbrengst incl. sww.
Gemeten met externe kwh meter van abb, en een Kamstrup KW meter.
Als ik uit ga van de interne meting dan zijn de waarden 40 kwh, en 85 KW aan warmte.
Een fiks verschil dus.
Benieuwd of jullie dat ook ervaren die grote verschillen in de metingen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Daar had ik nou nog nooit aan gedacht... Kan er natuurlijk ook een warmtelamp op zetten, die heb ik nog wel van een terrarium. :)
@Aziraphale
Een andere nog eenvoudiger optie is de NTC’s, die de Ta en Tr opnemen, verplaatsen naar een plaats in huis waar de leidingen niet zo ver afkoelen als in je kolenhok.
Kan je met eenvoudige laagspanningskabel, telefoonkabel ofzo doen. Met een vieraderig kabeltje verleng je ze beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvanvalen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:15:
Als ik uit ga van de interne meting dan zijn de waarden 40 kwh, en 85 KW aan warmte.
Een fiks verschil dus.
Dit vind ik wel opvallend, ik heb exact dezelfde WP en heb in vergelijking met anderen een vrij lage COP. Jouw Mitsu zegt dus COP 2,13 en de kamstrup 3, dat is bijna 50% verschil :? Welke conclusie moet ik daaruit trekken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:21:
[...]

Hier (dorpje in ZO brabant) was het vrij penibel met de WP, ook omdat de Jaga nog niet naar behoren werkte en de WP de warmte net niet helemaal kwijt kon, dus een Ta die richting 45 graden liep. Vandaag meteen de Jaga in orde gemaakt en met de zon erbij is de WP pas na achten echt weer aangegaan (een record van 4 starts deze middag). Zondag was de laatste dag met mooie middag temperaturen en een plezierige COP van 4.4. Gisteren en vandaag een behoorlijk slechte COP van 3.9. En ook nog 4kWh op het element (buiten de COP gehouden). Hopelijk morgen weer wat beter. Daarna wordt het donderdag nog even spannend als de zon inderdaad wegblijft. Een mooie test of de Jaga inderdaad voldoende helpt, of dat er deze zomer wat geisoleert moet worden.
Heb je jezelf een element laten aansmeren? heb je helemaal niet nodig met de f2120. Dat ding haalt een Ta van 63 bij -25 graden zonder element en vrij vlak vermogenreductie bij lagen buiten temps. Als je WP warmre nauwelijks kwijt kan bij deze temps is het helemaal onzin. Ik zou het element uitzetten in de settings of veel later laten bijspringen.

Apart al die starts. WP is hier van 08:00 tot 20:00 uitgeweest (met doeltemp 22,5 graden), kan een huis met veel glas op zuid toch voordelen opleveren in de winter.

Vergelijk jouw COP eens met de kwh Zuipadan's, dat is slechte COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:38:
[...]

die strakke vermogensopname komt volgens mij door de grote betonnen buffer in de vorm van vv. :)
Ik meen andere gebruikers met 'grote betonnen buffers' te zien die een nogal afwijkend patroon laten zien bij het starten en de eerste paar uren daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand uitleggen wat de functie van een droge defrost is ? Ik meen altijd begrepen te hebben dat een defrost noodzakelijk was om de ijsvorming op de condensor te verwijderen, gisteren heb ik ook een droge defrost bij mijn zus gezien, kurkdroog wat is hier in vredesnaam de zin van ??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 01:45:
Kan iemand uitleggen wat de functie van een droge defrost is ? Ik meen altijd begrepen te hebben dat een defrost noodzakelijk was om de ijsvorming op de condensor te verwijderen, gisteren heb ik ook een droge defrost bij mijn zus gezien, kurkdroog wat is hier in vredesnaam de zin van ??
Bij de verdamper bedoel je. Verder aardige omschrijving, kan zo in het boek van Brusselmans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 18:29
Hier geen idee van de COP, aangezien de Techneco Loria duo (10kw) niet uit te lezen is. En het onderdeel hiervoor alleen beschikbaar is in Frankrijk en Techneco deze niet kan leveren hier. Ik kan via de Youless wel het algehele stroomverbruik inzien.

Ondanks de temperaturen buiten kan de WP het binnen goed warm houden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-10 18:05
patrickvanvalen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 23:15:
Een fiks verschil dus.
de interne metingen worden gemeten met flow /aantal liters en temperatuur, aangezien het flowmetertje langzaam met een laagje vuil bezet wordt , gaat hij eerst minder ltrs geven, daarna geeft hij onregelmatig de ltrs weer, totdat de wp in storing gaat, omdat er geen flow meer is(volgens meter), maak je de flowsensor weer schoon dan meet hij weer goed
dit heb ik al meegemaakt

kijk uit bij het schoonmaken van de flowsensor, eerst de het cv water(druk) eraf anders heb je een waterballet, de interne kranen werken niet op dit stukje leiding

[ Voor 82% gewijzigd door Boerm op 28-02-2018 07:25 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

-9 nu
6 kW opgenomen (van slimme meter dus niet 100% nauwkeurig)
13 kW afgegeven vermogen volgens kamstrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het toch wel gek dat er bij @patrickvanvalen bijna 50% afwijking in de meting zit.

Ik zie in het overzicht dat @AUijtdehaag + @Wodan89 + @corsat + @develdonk + @Verwijderd hun Mitsubishi ook meten met een losse warmtemeter :? Wat is jullie ervaringen met de afwijking van de interne meting t.o.v. de losse warwmtemeter :?

@Boerm Kun je aangeven wat ik los moet schroeven om bij de flowmeter te komen :?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28bwjsm.jpg

Nummertje 8 schijnt de debietsensor te zijn volgens het boekje.

Vamorgen trouwens lekker fris @ Twente, -9 toen ik weg reed rond 07:00.
De nachtverlaging van 1 graad hield geen stand tot 08:00, vanaf 05:30 loopt de WP :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet zeggen dat de interne meting van de Ecodan vrijwel gelijk is aan de kamstrup, ik heb ook de flow wel eens vergeleken en deze ware hetzelfde, valt mij niet tegen, de Ecodan draait nu 11 maanden, wel gelijk een externe vuilvanger gemonteerd inde retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 15:26
@Aziraphale Wat je kunt doen is de CV of Elga pomp loskoppelen van de installatie en via een normale 230V aansturing permanent laten draaien. Ik zou dan de zuinigste pomp pakken. Voor mijn gevoel is de Elga de beste keuze wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:48:
Ik vind het toch wel gek dat er bij @patrickvanvalen bijna 50% afwijking in de meting zit.

Ik zie in het overzicht dat @AUijtdehaag + @Wodan89 + @corsat + @develdonk + @Verwijderd hun Mitsubishi ook meten met een losse warmtemeter :? Wat is jullie ervaringen met de afwijking van de interne meting t.o.v. de losse warwmtemeter :?

@Boerm Kun je aangeven wat ik los moet schroeven om bij de flowmeter te komen :?

[afbeelding]

Nummertje 8 schijnt de debietsensor te zijn volgens het boekje.

Vamorgen trouwens lekker fris @ Twente, -9 toen ik weg reed rond 07:00.
De nachtverlaging van 1 graad hield geen stand tot 08:00, vanaf 05:30 loopt de WP :P
het is nr 6 of 8 , een stukje kunstof leiding met dat pijltje naar beneden, daar zit een t stuk op met de flowsensor, het klipje aan de achterkant eruit wippen, vervolges kun je de sensor eruit halen, uitkijken dat je de rubberen ringetjes niet verliest, het is een plaatje, en dat op dat plaatje zit vuil/film

mijn 8 kw zubadan draait nu 2 jaar, afgelopen kerst kreeg ik voor het eerst flow storingen, vandaar dat ik op zoek ben gegaan

[ Voor 5% gewijzigd door Boerm op 28-02-2018 08:09 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
MONITORING FEBRUARI 2018
Spannende tijden voor de WP's, lage COP's, eindelijk mooie test condities.

Graag data inleveren via PM om forum te ontlasten.

Gemeten elektra kWh, Warmte kWh en eventueel gecorrigeerde aanvoertemperatuur bij 2C buiten; T2=x C

Nieuwe deelnemers zijn uiteraard welkom, opgeven:
Merk/type WP; warmtevermogen, soort warmtemeter Mse, Mhp, S enz
Niveau afgifte systeem: Taanvoer bij 2C buiten.

Opgeven via PM s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boerm schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:06:
[...]

het is nr 6 of 8 , een stukje kunstof leiding met dat pijltje naar beneden, daar zit een t stuk op met de flowsensor, het klipje aan de achterkant eruit wippen, vervolges kun je de sensor eruit halen, uitkijken dat je de rubberen ringetjes niet verliest, het is een plaatje, en dat op dat plaatje zit vuil/film
Als ik weer eens flow mis vanwege een vol filter ga ik hier meteen naar kijken :P Tnx voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:09:
[...]

Als ik weer eens flow mis vanwege een vol filter ga ik hier meteen naar kijken :P Tnx voor je hulp!
als je bij instellingen op nr 540 kijkt naar het aantal liters, als je dan een paar keer achter elkaar, het opvraagt, en je ziet dan grote verschillen in het aantal liters, dan weet je dat de sensor vuil is/wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boerm schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:20:
[...]

als je bij instellingen op nr 540 kijkt naar het aantal liters, als je dan een paar keer achter elkaar, het opvraagt, en je ziet dan grote verschillen in het aantal liters, dan weet je dat de sensor vuil is/wordt
Dat schommelt bij mij niet zoveel, ene keer 25 andere keer 26, dus dat lijkt mij niet echt het probleem.
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:59:
ik moet zeggen dat de interne meting van de Ecodan vrijwel gelijk is aan de kamstrup, ik heb ook de flow wel eens vergeleken en deze ware hetzelfde, valt mij niet tegen, de Ecodan draait nu 11 maanden, wel gelijk een externe vuilvanger gemonteerd inde retour.
Ik heb ook zo'n "spirotrap vuilafscheider" in de retour zitten, maar ondanks dat filter is het interne filtertje ook wel eens smerig :) Zal wel "nieuwigheid" van de bouw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:27:
[...]

Dat schommelt bij mij niet zoveel, ene keer 25 andere keer 26, dus dat lijkt mij niet echt het probleem.

[...]

Ik heb ook zo'n "spirotrap vuilafscheider" in de retour zitten, maar ondanks dat filter is het interne filtertje ook wel eens smerig :) Zal wel "nieuwigheid" van de bouw zijn.
nee als de sensor 25 ltr, dan weer 10 ltr, dan 23 ltr, en dan op een zeker ogenblik geeft hij minder dan 5 ltr aan, en dan gaat de wp in storing

heb ik er ook tussen zitten, en die werkt echt wel, bij mij vind ik niets meer in het interne filtertje, maar ja die vuil/film filtert hij er niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Hier trouwens rond de 3 a 4 kWh per dag voor de warmtepomp op dit soort dagen. Weet niet of ik dat vandaag en morgen wel ga halen, zal toch wel iets meer worden, met weinig zoninstraling erbij.
Afgelopen zondag was het maar 2,4 kWh.

Dit alles gemeten volgens de Panasonic zelf, dus zal wellicht iet wat rooskleurig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door !null op 28-02-2018 08:44 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Laatst online: 03-10 18:14
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:44:
[...]

Oke je wint: _/-\o_
https://www.rijksoverheid...nsventilatie-bijlage5.pdf

Misschien gaat je geld boven je gezondheid.
Zoek maar eens verder in je omgeving, mensen die verhuist zijn naar een wtw woning
waar kids ziek worden of plots asma krijgen.
De bouw leert niet. wtw is wtw. [ Overheid met voorschrijven bouwbesluit ] EPC is de boosdoener geweest ]
De overheid moet het verbieden, aangezien het echt ongezond is.[ Geen WTW maar Damp open bouwen ]

Er is een groter probleem dan co of c02.. lees de link maar eens...

1 tip
Als je wtw in je huis hebt...
Zet hem uit.
En ventileer eens door raampjes op een kier te zetten.
En kijk wat het je echt kost?
Paar tienen voor gezondere lucht [ als het überhaupt al kan volgens het longfonds ]
geen stroomverbruik
geen filters vernieuwen
Geen afschrijving

en misschien:-) ben je dan overtuigd

Mensen krijgen een huis uit 70-80-90 ook warm met wp zonder wtw.
Dus waarom zou je het gebruiken?

WTW en WP zijn appels met peren.
Gewoon omdat ik het een leuke discussie vind...

Je zoekt zelf op dat in Nederland de lucht niet schoon is.... En vervolgens ben je fan van ongefilterde frisse lucht in je woning...

In je auto ook het interieurfilter verwijderd?

Ik betaal wel iets extra voor een goed filtertje...

Heb ook me huiswerk gedaan:
http://www.frecious-plus.com/nl

- 5... al mensen die het koud hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
Vandaag voor het eerst sinds 4 jaar 's morgens de woonkamer niet op temperatuur dat ik beneden kwam. Hele nacht rond de 2300kWh 2300W verbruikt, dus ca 21kwh totaal verbruikt. Als zo het zonnetje aan gaat dan komt het vast weer goed :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 01:45:
Aha! Ik ben niet de enige die dit constateerde.
Toevallig wilde ik gisteren ook eens een defrost zien buiten en zat ik 2x in de aanslag om het eens te filmen. Groot was de teleurstelling (het was koud) dat er helemaal niets te zien was. terwijl ik een week geleden wel een defrost met uitlopend dooiwater en flinke wolken heb gezien. Nu helemaal niets daarvan. Ik snapte dit ook al niet.

Nu heb ik 2 saaie filmpjes waar niets op te zien is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 28-02-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:54
Vaak komt die droge defrost nadat de wp net op een lager vermogen is gaan draaien, het is dan net of die van slag is geraakt. Zoals ik eerder al zei helpt het om de Ta te verhogen maar dat is maar tijdelijk want als die weer naar een lager vermogen gaat heb je het probleem weer terug. Flow verhogen of verlagen heeft bij mij niet geholpen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:57
Pfff... Enige pluspunt is dat het niet koud is binnen (WP-only so far), maar verder wegen dit soort dagen wel zwaar mee voor het jaargemiddelde :S
Gisteren -5 gemiddeld (min: -8, max: -2), 47kWh stroom, 132 kWh warmte, (= COP 2.8) en... 26kWh van de zonnepanelen.

Keek zojuist eens naar de graaddagen, grote verschillen tussen oost en west deze maand, wel 10-20%.
Ik verwacht een hele grote spreiding in het maandoverzicht te zien!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vanmorgen vanaf 05:15 3 defrosts gehad, vermoedelijk ook droog, want ik heb geen ijsvorming gezien de laatste dagen, maar ik kan het niet controleren.

Aangezien de WP geen webcam heeft met Optische ijsherkenning verwacht ik dat hij een defrost "detecteert" a.d.h.v. een aantal parameters die mij onbekend zijn :P Misschien dat @Oxellaar hier iets zinnigs over kan zeggen :?

@PeterZ(on) bij mij ontstaan ze niet op laag vermogen, zie onderstaande: (defrost op 05:50 + 07:30 + 09:00 )

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cgy44w.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 28-02-2018 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleTycoon
Defrost heeft te maken met ijsvorming op de verdamper, hierdoor daalt temperatuur in verdamper. Cyclus bij mijn WP is simpel, bij temperatuur verdamper < -3 begint defrost timer te af te lopen, 90 minuten bij hoge luchtvochtigheid, 120 minuten bij Lage luchtvochtigheid. Hoe kouder de verdamper (b.v. -10) hoe sneller de timer afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
No Hands schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:49:
Vandaag voor het eerst sinds 4 jaar 's morgens de woonkamer niet op temperatuur dat ik beneden kwam. Hele nacht rond de 2300kWh verbruikt, dus ca 21kwh totaal verbruikt. Als zo het zonnetje aan gaat dan komt het vast weer goed :)
Geforceerde nachtverlaging gooien we het dan maar op :+

De ELGA Heeft 't warm gehouden, maar echt op z'n teentjes de hele nacht -6 of kouder geweest aldus het lokale weerstation in Beverwijk :+

Vanmorgen veel sneeuw gevallen, op de weg een halve sneeuwstorm getrotseerd..
Sneeuw komt de WP ook niet echt ten goede natuurlijk..
De defrost teller staat op 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Grolsch Ik zei ook niet op laag vermogen maar 'lager' en dat denk ik ook bij jou te zien. Het vermogen zakt en blijft even zo en pas dan de defrost. Maar het kan natuurlijk zijn dat jouw grafiek een ander beeld van de werkelijkheid geeft. Bij mij klopt er vaak niks van als er om de 5 min een waarde wordt geüpload, je moet er dan live bij zijn om conclusies te kunnen trekken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:38:
@Grolsch Ik zei ook niet op laag vermogen maar 'lager' en dat denk ik ook bij jou te zien. Het vermogen zakt en blijft even zo en pas dan de defrost. Maar het kan natuurlijk zijn dat jouw grafiek een ander beeld van de werkelijkheid geeft. Bij mij klopt er vaak niks van als er om de 5 min een waarde wordt geüpload, je moet er dan live bij zijn om conclusies te kunnen trekken.
Dat klopt, al is de interval van mijn grafiek 1 minuut wat al veel nauwkeuriger is en een beter beeld geeft als 5 minuten.

Wat ik eerder vaak zag was juist dat het opgenomen vermogen opliep vlak voor een defrost. Ik dacht altijd dat dat te maken had met een dichtgevroren verdamper waardoor de COP slechter werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:13:
[...]

Aha! Ik ben niet de enige die dit constateerde.
Toevallig wilde ik gisteren ook eens een defrost zien buiten en zat ik 2x in de aanslag om het eens te filmen. Groot was de teleurstelling (het was koud) dat er helemaal niets te zien was. terwijl ik een week geleden wel een defrost met uitlopend dooiwater en flinke wolken heb gezien. Nu helemaal niets daarvan. Ik snapte dit ook al niet.

Nu heb ik 2 saaie filmpjes waar niets op te zien is ;)
Heb je ook enig idee wat de defrost triggert ? De condensor/verwarmer functie wordt kennelijk niet beperkt door ijsvorming, anders zou er wel een natte defrost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Dat klopt, al is de interval van mijn grafiek 1 minuut wat al veel nauwkeuriger is en een beter beeld geeft als 5 minuten.

Wat ik eerder vaak zag was juist dat het opgenomen vermogen opliep vlak voor een defrost. Ik dacht altijd dat dat te maken had met een dichtgevroren verdamper waardoor de COP slechter werd.
Dat oplopen van het vermogen zie ik ook wel maar niet altijd, het is erg wisselend. Net had ik nog een defrost terwijl dat m.i. niet echt nodig was en ook weer nadat die op een lager vermogen was gaan draaien.

Ik had al langer het vermoeden van droge defrosts maar je denk dan dat je net te laat was om te kijken en je lette er ook gewoon niet op. Nu met dit weer begon het echt op te vallen en ik kan de Pana van binnenuit zien dus ik weet zeker of die wel of niet bevroren is. Ik denk dat veel meer mensen dit hebben maar het gewoon niet weten omdat ze de wp niet van binnenuit kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
ontwikkelingen gaan maar door.
https://solarus.com/powercollector/
naar zoiets zit ik te kijken om compleet van het gas te gaan.
tenminste geen buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:37:
Defrost heeft te maken met ijsvorming op de verdamper, hierdoor daalt temperatuur in verdamper. Cyclus bij mijn WP is simpel, bij temperatuur verdamper < -3 begint defrost timer te af te lopen, 90 minuten bij hoge luchtvochtigheid, 120 minuten bij Lage luchtvochtigheid. Hoe kouder de verdamper (b.v. -10) hoe sneller de timer afloopt
Dit lijkt mij ook de juiste verklaring, alhoewel de timer setting per WP verschillend kan zijn.
Ik zie hier de laatste dagen heel vaak een defrost met precies 3.5 uur interval sinds de vorige is afgelopen...

Bij echt dichtvriezen gaat het sneller en zal door een temperatuursensoralgoritme getriggerd worden

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 28-02-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:56:
[...]

Heb je ook enig idee wat de defrost triggert ? De condensor/verwarmer functie wordt kennelijk niet beperkt door ijsvorming, anders zou er wel een natte defrost zijn.
Nee...als ik de andere reacties zo lees ga ik de volgende keer dat ik thuiswerk ook eens opletten of er niet sprake is van een timer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Dit lijkt mij ook de juiste verklaring, alhoewel de timer setting per WP verschillend kan zijn.
Ik zie hier de laatste dagen heel vaak een defrost met precies 3.5 uur interval sinds de vorige is afgelopen...

Bij echt dichtvriezen gaat het sneller en zal door een temperatuursensoralgoritme getriggerd worden
Ik heb al eens vaker zitten te puzzelen, maar ik kan geen tijdsgebonden logica vinden.

met dit koude weer meestal vrij snel na opstarten een defrost (vanmorgen een half uur, gisteren al na 15 minuten.
2e defrost vandaag na 105 minuten, gisteren na 160 minuten.
3e defrost vandaag na 90 minuten, gisteren na 165 minuten.

Dus daar zie ik bij mijn Mitsu geen "verhouding" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
Ik lees net in het nieuws dat de eerste en voorlopig enige strenge nacht vorst van -10.1 is gemeten vannacht in Eindhoven.
@Verwijderd houd je het nog beetje warm???
Kleinste wp
Minste isolatie
En de ergste koude van -10.1

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:48:
Ik lees net in het nieuws dat de eerste en voorlopig enige strenge nacht vorst van -10.1 is gemeten vannacht in Eindhoven.
@Verwijderd houd je het nog beetje warm???
Kleinste wp
Minste isolatie
En de ergste koude van -10.1
Gaat hardstikke slecht, vanochtend 0.1 lagere binnenT dan normaal ;)
EDIT:
Moet er wel bij zeggen dat er aanmerkelijk minder interne opwarming was omdat ik bij mijn zus op visite was en pas laat terug was.
EDIT:
Gisteren op 0.1KWh na exact hetzelfde dagverbruik als jij had. Jij dan incl. SWW uiteraard.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@Grolsch
Die zag ik ook pas als ik naar data van een week ga kijken. Met nachtverlaging/standby zul je deze timer minder makkelijk kunnen vinden. Aangezien we van plaatjes houden:
Regelmaat in de defrost cyclus
(zoekplaatje: wanneer sneeuwde het hier?)

Tijdens afkoelen in de avond en bij grote warmtevraag, kan de combinatie van lage luchtvochtigheid plus relatief verre afkoeling van de lucht nog steeds voor ijsvorming zorgen. Dan zie ik met dit 'droge vorstweer' ook vaker een defrost cyclus.
Die timer zit er in om er zeker van te zijn dat het geen ijsklont is geworden :? soort van reset?

update van eerdere plot:
Update van defrost frequentie in Februari 2018

[ Voor 14% gewijzigd door Chris_82 op 28-02-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb al eens vaker zitten te puzzelen, maar ik kan geen tijdsgebonden logica vinden.

met dit koude weer meestal vrij snel na opstarten een defrost (vanmorgen een half uur, gisteren al na 15 minuten.
2e defrost vandaag na 105 minuten, gisteren na 160 minuten.
3e defrost vandaag na 90 minuten, gisteren na 165 minuten.

Dus daar zie ik bij mijn Mitsu geen "verhouding" in.
Hier ook nog iemand die niets snapt van het defrost-gedrag van zijn Ecodan. Toevallig valt het vandaag voor mijn doen heel erg mee maar afgelopen dagen dus redelijk vaak defrosts om de pak 'm beet 37 minuten. Een aantal keer wanneer ik toevallig in de buurt was viel mij dus ook op dat dit compleet droge defrosts zijn, zonder dat er ook maar iets van ijsgroei te zien is. Vandaag is overigens van die 37 minuten-cyclus weer niets te zien in de logging. Misschien dat de gemeten relatieve luchtvochtigheid er iets mee te maken heeft? Geen idee of hij die meet overigens...

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oKivz2m8qYsXgtlLkzKN5xN3/thumb.jpg

2 dagen geleden, vol met droge defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GaEz9tpTOLqdyDEI7QT2bPgg/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:50:
[...]

Gaat hardstikke slecht, vanochtend 0.1 lagere binnenT dan normaal ;)
EDIT:
Moet er wel bij zeggen dat er aanmerkelijk minder interne opwarming was omdat ik bij mijn zus op visite was en pas laat terug was.
EDIT:
Gisteren op 0.1KWh na exact hetzelfde dagverbruik als jij had. Jij dan incl. SWW uiteraard.
Nou toppie, wie had dat gedacht. Hier ook met bijna 21 wakker geworden ondanks 9 uur aan één stuk full power 1740 watt. TA35 is toch voldoende blijkbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 89 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.