Ford is nog gewoon beschikbaar, en ook de Polestar 2 wordt nog dit jaar geleverd. M3 zou ik niet doen, echt te veel van. En 0 optie mogelijkheden...
Ford zegt iedereen dat er maar 750 komen dit jaar. Best risicovol.wvkreg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:15:
Ford is nog gewoon beschikbaar, en ook de Polestar 2 wordt nog dit jaar geleverd. M3 zou ik niet doen, echt te veel van. En 0 optie mogelijkheden...
En hoezo is 'er zijn er teveel van' een reden om een auto te laten staan. Ik had 4 jaar terug ook een Megane. Reed er niet minder om.
Welke optie zou je nog willen hebben? Daarbij, Mustang en Polestar hebben ook amper opties.wvkreg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:15:
750 Mustang’s en productie van Polestar ligt stil. Als je 100% garantie wilt hebben is de Model 3 de enige keus als je nu nog moet bestellen.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 27-02-2020 22:46 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Verwijderd
Ik sta voor de volgende keuze m.b.t leaseauto. Graag jullie mening,
Mercedes Benz shooting brake 200 business solution.
Corolla touring sport 2 liter hybride business gr sports
+ bi tone kleurstelling (wit met zwart dak)
+ schuifkantel dak
Allebei rond de 40k fiscale waarde....
De Corolla is snel beschikbaar bied meer ruimte en iets ruimer in de opties.
Shooting break wat sportievere inslag en leukere cockpit.
‘ krap achterin
‘ vrij grote ster op de voorkant.....
Wat te doen ..
Ik kan naast deze merken alleen bmw Volvo en Peugeot kiezen. Eerste 2 veel te duur en Peugeot vind ik niets.
+ schuifkantel dak
‘ krap achterin
Wat te doen ..
Ik kan naast deze merken alleen bmw Volvo en Peugeot kiezen. Eerste 2 veel te duur en Peugeot vind ik niets.
Verwijderd
@Inspired zowel de M3 als P2 hebben weinig opties maar zitten dan ook al zeer ruim in de standaard uitrusting. Vond ik alleen maar prettig.
@djmelvee ik zou echt nooit een auto aanschaf baseren op vrienden die op de achterbank moeten zitten. De andere dagen van het jaar zit je er alleen in. En anders heeft 1 van die 3 vrienden toch ook wel een auto lijkt me?
Bedenk me trouwens net dat ik 2x met een Seat Ibiza met 3 volwassenen en ski's en snowboard naar Wintersport ben gereden. Ging eigenlijk best prima.
@djmelvee ik zou echt nooit een auto aanschaf baseren op vrienden die op de achterbank moeten zitten. De andere dagen van het jaar zit je er alleen in. En anders heeft 1 van die 3 vrienden toch ook wel een auto lijkt me?
Bedenk me trouwens net dat ik 2x met een Seat Ibiza met 3 volwassenen en ski's en snowboard naar Wintersport ben gereden. Ging eigenlijk best prima.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen Mercedes fan ben. Maar zat laatst in de nieuwe corolla en die heeft wel indruk gemaakt. Erg mooie auto (was wel dikste uitvoering geloof ik).Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:44:
+ schuifkantel dak
‘ krap achterin
Wat te doen ..
Ik zou (als het je enige auto is) voor de auto met de meeste ruimte en opties gaan. Heb je al proefgereden in beiden?
Als je toch in die hoek aan het kijken bent; loop ook eens bij de Kia dealer langs en kijk naar de Proceed in de GTplusline uitvoering. Een hele complete auto (alle opties aanwezig) en rijdt erg goed/volwassen (heb ik zelf ondervonden
).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als dit voor @Verwijderd bedoeld is, die heeft een merkenbeleid waar Kia niet in voor komtrenzo4000 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:53:
Als je toch in die hoek aan het kijken bent; loop ook eens bij de Kia dealer langs en kijk naar de Proceed in de GTplusline uitvoering. Een hele complete auto (alle opties aanwezig) en rijdt erg goed/volwassen (heb ik zelf ondervonden).
[Afbeelding]
@Verwijderd Als BMW en Volvo in jouw merkenbeleid zitten dan zijn ze toch niet te duur? Anders hadden ze niet in de lijst gestaan, dunkt me... Voor mij zouden die twee juist de voorkeur hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door AllSeeyinEye op 28-02-2020 08:56 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Owh crap, overheen gelezen ... gewoon een ander logo overheen plakken dan maar
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Mocht je kiezen voor de Corolla, ga dan wel eerst even proefzitten in een auto met het schuif-/kanteldak. Met mijn lengte (1.83) paste dat niet helemaal lekker.Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:44:
+ schuifkantel dak
‘ krap achterin
Wat te doen ..
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Dat is natuurlijk niet helemaal hoe het werkt, dat ze niet te duur kunnen zijn als ze in het merkenbeleid zitten. Wil je een beetje uitgeruste BMW of Volvo, ga je ruim over de 40k aan fiscale waarde heen..AllSeeyinEye schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:54:
[...]
Als dit voor @Verwijderd bedoeld is, die heeft een merkenbeleid waar Kia niet in voor komt
@Verwijderd Als BMW en Volvo in jouw merkenbeleid zitten dan zijn ze toch niet te duur? Anders hadden ze niet in de lijst gestaan, dunkt me... Voor mij zouden die twee juist de voorkeur hebben.
Tenzij er nog ergens een voorraad V40 is die @Verwijderd wel wilt rijden, dan kan je daar wel onder blijven.
Ah zo te duur. Ik dacht aan leasebedrag. Ja, over die €40k fiscaal ga je al snel heen, maar dat ga je tegenwoordig met de meeste auto's wel. Ik had niet direct begrepen dat dat de beperking was.Tankiej schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:07:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal hoe het werkt, dat ze niet te duur kunnen zijn als ze in het merkenbeleid zitten. Wil je een beetje uitgeruste BMW of Volvo, ga je ruim over de 40k aan fiscale waarde heen..
Tenzij er nog ergens een voorraad V40 is die @Verwijderd wel wilt rijden, dan kan je daar wel onder blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door AllSeeyinEye op 28-02-2020 09:25 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ikzelf had dat met 1,87m dan weer niet, maar zit ook vaak laag en wat onderuit. Is echt van persoon tot persoon verschillend.Gallus schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:05:
[...]
Mocht je kiezen voor de Corolla, ga dan wel eerst even proefzitten in een auto met het schuif-/kanteldak. Met mijn lengte (1.83) paste dat niet helemaal lekker.
De MB. Hoewel ik de Corolla een hele mooie auto vindt, vind ik de shooting brake nog mooier en ook qua afwerking ed toch wel een niveautje hoger.Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:44:
+ schuifkantel dak
‘ krap achterin
Wat te doen ..
Kun je wellicht de template invullen (zie eerste pagina)Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:44:
+ schuifkantel dak
‘ krap achterin
Wat te doen ..
Zo te zien wil je dus een station?
De C-Klasse C160 Business solution AMG is trouwens best goed geprijsd.
Het is niet de snelste maar je rijdt zomaar een klasse hoger. En als je nog onderscheid maakt tussen premium en niet, heb je zo meteen 3 klasses hoger vs de Corolla..
(Corolla is C-segment, CLA is premium C-segment, en je hebt normale D-segment, en C klasse is premium D)
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
42k met al hieronder. Good value for money if you ask me! (Als 0-100/ power je niet zoveel boeit)
- AMG Line exterieur (P31)
- AMG Line interieur (P29)
- 18" Lichtmetalen velgen (RSJ)
- Bekleding lederlook ARTICO of lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA
- Sportonderstel (486)
- Sierdelen in openporig essenhout zwart/dwarsgeslepen aluminum (739+737)
- High Performance LED-koplampen (632)
- Veloursmatten (U12)
- Pakeerpakket met achteruitrijcamera (P44)
- Zitcomfortpakket (P65)
- Spiegelpakket (P49)
- Verwarmde voorstoelen (873)
- Cruise controle (440)
- Voorstoelen elektrisch verstelbaar
- EASY PACK-achterklep (890)
- Interieurverlichtingspakket (876)
- Tirefit (B51)
- 10,25" Mediadisplay (859)
- Actieve remassistent
- Mercedes-Benz Navigatie (355+357)
- DYNAMIC SELECT (B59)
- Live Traffic Information (367)
- Regensensor
- Mercedes me diensten (08U+09U)
- Automatische airconditioning THERMATIC (580)
- Opbergpakket (30P)
- Achterbankleuning neerklapbaar (287)
- 12,3" Digitaal instrumentencluster (464)
[ Voor 39% gewijzigd door SirLct op 28-02-2020 10:58 ]
Life is too short to drive boring cars
Verwijderd
Ik heb in de Corolla en mb shooting proefgereden en denk dat indien je gaat voor kantelDak je altijd inlevert op hoofdruimte. ben zelf 1.93 dus wel van belang. Ik ben er nog niet uit. Een groot voordeel van de Corolla is dat hij snel beschikbaar is. Zeker in vergelijking met de mb shootingbrake. Mb dealer had het over juni/juli
De Corolla was wellicht al binnen 1 of 2 maanden beschikbaar.
Probleem bij Volvo is vooral de co2 tax. Ik heb het idee dat hun zichzelf totaal uit de Mark prijzen. Dit aangezien de basisprijzen van een v60 en s60 net boven de 30 K liggen.
Probleem bij Volvo is vooral de co2 tax. Ik heb het idee dat hun zichzelf totaal uit de Mark prijzen. Dit aangezien de basisprijzen van een v60 en s60 net boven de 30 K liggen.
Waarom kan je die niet kiezen?Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:04:
De estate c160 kan ik helaas niet kiezen. Begint bij c180 die zijn weer te duur door de enorme co2 tax.
Anders was dat zeker een optie geweest.
Verwijderd
Weet ik niet. Zit niet bij de modellen. Bij bepaalde merken kan ik kiezen uit een beperkt aantal klasses.
Mijn werkgever heeft dit volgens mij getenderd. Zo kan ik bijv bij Nissan alleen de leaf kiezen in 5 verschillende uitvoeringen.
Mijn werkgever heeft dit volgens mij getenderd. Zo kan ik bijv bij Nissan alleen de leaf kiezen in 5 verschillende uitvoeringen.
Voor de Corolla moet je ook uitgaan van juni ongeveer. Dat is mij eerder door een dealer verteld en op de bevestiging van de leasemaatschappij stond ook een week in juni. Of er moet toevallig al eerder een voorraadmodel zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:59:
Ik heb in de Corolla en mb shooting proefgereden en denk dat indien je gaat voor kantelDak je altijd inlevert op hoofdruimte. ben zelf 1.93 dus wel van belang. Ik ben er nog niet uit. Een groot voordeel van de Corolla is dat hij snel beschikbaar is. Zeker in vergelijking met de mb shootingbrake. Mb dealer had het over juni/juli
Ik vraag me ook af waarom je die (eventuele) paar maanden verschil in levertijd je keuze laat beïnvloeden. Op de looptijd van een jaar of vier maakt dat toch niet meer uit?
[ Voor 8% gewijzigd door Gallus op 28-02-2020 19:35 ]
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Ik kan niet kiezen

Leasebudget: 700 (max 840)
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: benzine
Specifieke wensen: automaat, ruime gezinsauto, geen SUV
Vorige auto's die ik gereden heb:
- Renault Megane hatchback
- Peugeot 307SW
- Volkswagen Golf variant
- Toyota Prius (heden)
Huidige shortlist:
Renault Mégane Estate TCe 140 Limited
Opties:
- Blue Cosmos metaallak
- Pack City
Pro:
+ sportiever uiterlijk
+ iets meer vermogen, 4 cylinder motor
+ Keyless entry/start
]https://www.autoweek.nl/auto/94398/peugeot-308-sw-blue-lease-premium-12-puretech-130/
Opties:
- Bleu Magnetic metaallak
Pro:
+ Panoramadak
+ Achteruitrijcamera
+ Rijker uitgerust(?)
Bij beide kom ik bij Athlon uit rond de 770, dus iets boven budget maar dat is geen probleem.
Mijn vragen:
- zie ik nog (grote) verschillen tussen beide auto's over het hoofd? Ik heb in het verleden dus in beide auto's gereden (oudere versies) en heb daar geen echte duidelijke voorkeur bij. Als het kan wil ik uiteraard nog in beide een proefrit gaan maken.
- zijn er andere merken die ik zeker nog mee zou moeten nemen in mijn overwegingen?
- Peugeot 307SW
- Toyota Prius (heden)
Huidige shortlist:
Opties:
- Blue Cosmos metaallak
- Pack City
Pro:
+ sportiever uiterlijk
+ Keyless entry/start
]https://www.autoweek.nl/auto/94398/peugeot-308-sw-blue-lease-premium-12-puretech-130/
Opties:
Pro:
+ Panoramadak
+ Achteruitrijcamera
+ Rijker uitgerust(?)
Bij beide kom ik bij Athlon uit rond de 770, dus iets boven budget maar dat is geen probleem.
Mijn vragen:
- zie ik nog (grote) verschillen tussen beide auto's over het hoofd? Ik heb in het verleden dus in beide auto's gereden (oudere versies) en heb daar geen echte duidelijke voorkeur bij. Als het kan wil ik uiteraard nog in beide een proefrit gaan maken.
- zijn er andere merken die ik zeker nog mee zou moeten nemen in mijn overwegingen?
Intentionally left blank
Waarom alleen die keuzes? Hoewel dit gewoon prima average lease auto's zijn, zijn het wel uitloopmodellen. Waarom niet de corolla, (pro)ceed, leon, octavia, golf, Mazda 3? Zijn allemaal nieuwere modellen en onderaan de streep betere auto's. Of mag je alleen peugeot en renault?
Voorliefde voor Franse auto'srenzo4000 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:53:
Waarom alleen die keuzes? Hoewel dit gewoon prima average lease auto's zijn, zijn het wel uitloopmodellen. Waarom niet de corolla, (pro)ceed, leon, octavia, golf, Mazda 3? Zijn allemaal nieuwere modellen en onderaan de streep betere auto's. Of mag je alleen peugeot en renault?
Vandaar deze 2 merken dus eigenlijk..
Intentionally left blank
Als het goed is komt er een nieuwe 308 binnenkort. Wellicht het wachten waard? Of juist mega korting vragen op de huidige generatie.
Octavia? De voorraadmodellen met DSG zijn goed geprijsd en een prima formaat auto. Anders stapje terug en de Scala? Ook niet verkeerd.crisp schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:07:
[...]
Voorliefde voor Franse auto'sEn met deze heb ik enigszins ervaring. Kia heb ik niet gevonden in het aanbod van Athlon. Golf is te duur. Leon, Corolla, Mazda3 komen op mij toch meer over als auto's voor de jongere generatie, en Octavia krijg ik ook geen gevoel bij.
Vandaar deze 2 merken dus eigenlijk..
En auto's die wat moderner en vlotter ogen kunnen ook voor oudere mensen prima geschikt zijn. Comfortabel zijn ze nog steeds, ruim ook. Al is de Corolla volgens mij net wat te klein.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De Corolla touring hybrid ziet er toch ook wel interessant uit
De Octavia doet me echt helemaal niets, doet erg saai aan imo...
Intentionally left blank
En de nieuwe Octavia?
Ik vind de Octavia wel erg mooi (nog steeds na 4 jaar haha)
Ik vind de Octavia wel erg mooi (nog steeds na 4 jaar haha)
Inderdaad de nieuwe octavia vind ik best geslaagd, zeker met een paar knappe velgen eronder. Is m.i. zeker niet saaier dan de huidige 308 of Mégane. Die zijn echt op hun retour en zie je echt op elke straathoek.
Haha, jongens even goed lezen! @crisp geeft nu al 2x aan geen Octavia te willen
!
Ik zou echt ff met de Peugeot gaan rijden, ik weet namelijk niet of de versie die je hebt gehad al het kleine stuurtje had. Dit is namelijk nogal een smaakgevoelige keuze van Peugeot (ik vind het bijvoorbeeld niks, ik kan de teller niet goed zien of ik zit voor m’n gevoel bijna tegen het stuur met m’n benen).
Ik zou echt ff met de Peugeot gaan rijden, ik weet namelijk niet of de versie die je hebt gehad al het kleine stuurtje had. Dit is namelijk nogal een smaakgevoelige keuze van Peugeot (ik vind het bijvoorbeeld niks, ik kan de teller niet goed zien of ik zit voor m’n gevoel bijna tegen het stuur met m’n benen).
Ik vond de Corolla wel echt fijn rijden, zitpositie is wel heel laag. Achterbank voor passagiers > 1.85m is niet te doen. Kofferbak is ook geen ruimtemonster. Maar wel erg lekker en fijn rijdende auto. Kijk anders ook naar een Ford Focus Wagon, ook geen verkeerde auto, haalt op alle punten minimaal een stevige voldoende.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ford Focus?crisp schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:42:
Ik kan niet kiezen![]()
- Peugeot 307SW
- Toyota Prius (heden)
Huidige shortlist:
Opties:
- Blue Cosmos metaallak
- Pack City
Pro:
+ sportiever uiterlijk
+ Keyless entry/start
Opties:
Pro:
+ Panoramadak
+ Achteruitrijcamera
+ Rijker uitgerust(?)
Mijn vragen:
ThanksQuad schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:46:
Ik vond de Corolla wel echt fijn rijden, zitpositie is wel heel laag. Achterbank voor passagiers > 1.85m is niet te doen. Kofferbak is ook geen ruimtemonster. Maar wel erg lekker en fijn rijdende auto. Kijk anders ook naar een Ford Focus Wagon, ook geen verkeerde auto, haalt op alle punten minimaal een stevige voldoende.
Intentionally left blank
@crisp succes. Keuze is bij mij uiteindelijk op de Kia Niro gevallen. Proefritjes zijn 't leukste.
nggyu nglyd
Het lastige is dat je geen SUV wilt, dan kan je heel wat ruimte krijgen voor een beperkt budget.crisp schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:36:
[...]
ThanksBen ondertussen de corolla serieus aan het overwegen. Mijn kids zijn niet heel groot en qua bagageruimte zal het zeker beter zijn dan de prius die ik nu heb. Vanmiddag maar eens langs wat dealers
Zelf om die reden de Skoda Kamiq gekozen, veel ruimte en opties voor een aantrekkelijke prijs. De T-Roc of 2008 zijn ook aardig wat ruimte voor een goede prijs.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De T-Roc en ruimte? Dat vond ik flink tegenvallen, vooral de kofferbak.Tsurany schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Het lastige is dat je geen SUV wilt, dan kan je heel wat ruimte krijgen voor een beperkt budget.
Zelf om die reden de Skoda Kamiq gekozen, veel ruimte en opties voor een aantrekkelijke prijs. De T-Roc of 2008 zijn ook aardig wat ruimte voor een goede prijs.
renzo4000 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 07:37:
Die zijn echt op hun retour en zie je echt op elke straathoek.
Die 308 ook alleen maar omdat ze 14 procent bijtelling hadden in 2015.
Gisteren toevallig de Golf 8 gezien bij de dealer. Vond ‘m in reallife niet zo heel bijzonder. Interieur wel mooi met grote schermen.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zeker mooi, maar lijkt ook wat kostbaarder dan de Golf 7. Komt er wel een 1.0tsi?
Vooral bagageruimte valt me toch wel tegen bij suv's:Tsurany schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Het lastige is dat je geen SUV wilt, dan kan je heel wat ruimte krijgen voor een beperkt budget.
T-roc = 445l
2008 = 350l
Kamiq = 400l
Corolla Touring = 598l
Na een middagje auto's kijken een beslissing genomen.Het wordt geen Peugeot of Renault; dat waren toch teveel de modellen die ik 4 jaar geleden voor ogen had toen tot ik ineens verplicht een auto uit de poule moest nemen, en zijn nu inderdaad toch wel verouderde modellen met helaas nog wel hoge prijzen.
Dit gaat hem dus waarschijnlijk worden:

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Plus in Denim Blue.
Ik ben best wel fan van het hybride systeem van Toyota omdat ik bij mijn Prius zie dat het best een letterlijke slok scheelt qua verbruik en dat vind ik eigenlijk ook best wel belangrijk. Verder is het gewoon een goed uitgevoerd model, voldoet aan al mijn wensen, en past precies binnen budget
Thanks iedereen hier voor het meedenken
Intentionally left blank
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht in dit topic is het eindelijk zo ver dat ik een lease auto mag uitkiezen, inloggegevens gekregen en heb erg ruime keuze binnen bepaalde merken. Zelfs keuzes die ik niet had verwacht (bijv. Tiguan, XC40, X2, 3-serie of een 5008, uiteraard redelijk basis versies met nog een klein beetje wisselgeld voor wat opties). Op de lijst stond ook een CLA en met alle opties die ik eventueel zou willen zou ik dan rond de 44,5k fiscale waarde uitkomen. Vandaag wezen kijken maar deze viel gelijk af door minimale beenruimte op de achterbank. Hier op het forum gelezen dat de C klasse ook enorm aantrekkelijk geprijsd is nu (C klasse Estate Business Solution AMG limited), met een fiscale waarde van 42k. Echter staat deze niet op mijn lijst, weet iemand of ik deze wel kan aanvragen bij Arval? En hoe ik dit eventueel zou moeten aanpakken? Zijn dit trouwens voorraadmodellen of worden deze nog klantspecificiek gemaakt (binnen de bepaalde opties). Want dan wordt de keuze een stuk makkelijker!Bamiblik schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:37:
In januari mag ik ook een lease auto uitkiezen vanwege mijn nieuwe baan.
Leasebudget: €780,- per maand.
Kilometrage per jaar: 35.000km
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief brandstof.
Merkbeleid, zo ja, welke: Voor zover bekend geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: Via Arval. Mag eventueel een klasse hoger rijden
Specifieke wensen: Ivm 2 kinderen (3 en 0) wil ik een ruime auto rijden, wat waarschijnlijk neerkomt op een station of SUV.
Zou graag de stap maken naar een ruime SUV, nieuwe Octavia 2020 (zojuist gepresenteerd) lijkt mij ook een goed alternatief, echter zijn de prijzen nog niet bekend.
Momenteel rij ik nu een Ford Focus station 2015 en ben daar tevreden over, echter mis ik soms beenruimte achterin vandaar dat ik naar een SUV kijk.
Shortlist:
Insignia - Business Executive + diverse opties en pakketten
Karoq - Sportline Business + opties
Nieuwe Octavia (pas in april beschikbaar?)
C klasse Estate
3008
508 (staat op de longlist, denk dat deze nog redelijk krap is en ben geen fan van de achterkant).
Vind het niet erg om bij te betalen, heb een prima lage hypotheek en prima salaris en moet wel een paar jaartjes met deze auto doen.
Ford en Mazda staat trouwens niet bij de gegeven merken dus vallen sowieso af, jammer want een Focus was ook erg interessant geweest. Iemand nog eventueel andere ideeën?
@Bamiblik misschien handig aan te geven wat je zoekt in een auto? Als je ruimte op de achterbank wil moet je ook niet bij een C zijn. En als je wilt weten of je auto’s kunt kiezen buiten de configurator van je WG dan zul je even bij de wagenparkbeheerder moeten zijn of helpdesk inzake leaseauto’s als het een groot bedrijf is.
Superb/Kodiaq geen optie? Met drie kids gewoon lekker die ruimte.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 01-03-2020 07:46 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Superb en Kodiaq wel op de lijst maar dan wel weer met wat weinig opties. Daarnaast vind ik de Superb wat ‘ouder’. Daarom is eventueel de Karoq met veel opties een optieInspired schreef op zondag 1 maart 2020 @ 07:37:
@Bamiblik misschien handig aan te geven wat je zoekt in een auto? Als je ruimte op de achterbank wil moet je ook niet bij een C zijn. En als je wilt weten of je auto’s kunt kiezen buiten de configurator van je WG dan zul je even bij de wagenparkbeheerder moeten zijn of helpdesk inzake leaseauto’s als het een groot bedrijf is.
Heb 2 kids, dus ben daarom inderdaad wel op zoek naar ruimte achterin (niet overdreven veel) maar de auto moet ook zeker wel lekker smoelen (wat de C klasse heeft dus). De nieuwe Octavia heeft voor mij beide zowel looks als ruimte maar helaas nog niet beschikbaar. Insignia zeer veel ruimte, looks prima.
Bij de Octavia geven ze aan dat in april de 1.5TSI hanbak te bestellen is en vanaf de zomer ook de 1.0, mild en plugin hybride en automaten. Ik neem aan dat de golf die dan ook gaat krijgen.Gluten Parody schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:57:
[...]
Zeker mooi, maar lijkt ook wat kostbaarder dan de Golf 7. Komt er wel een 1.0tsi?
Omdat onder de 10s naar 100 en een top van over de 200* (veel) meer dan genoeg is voor het platte Nederland.KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:34:
Maar waarom zou je in een klasse Golf auto een 1.0 willen?
De instapversie van een BMW X3 is trager, en daar hoor ik niemand over klagen.
*Golf 7 1.0 doet 200 en de Golf 8 heeft veel betere aerodynamica.
Dat is wel waar.AndRo555 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:41:
[...]
Omdat onder de 10s naar 100 en een top van over de 200* (veel) meer dan genoeg is voor het platte Nederland.
Ik doelde meer op dat die kleine turboblokjes vaak nogal kwetsbaar zijn, maarja ik was even vergeten dat ik in het lease topic zit waar dat natuurlijk niet uitmaakt.
Kapot? --> Alstublieft, maak hem maar.
Heb je daar een bron van? Ik hoor dat al 4 jaar voorbij komen maar er rijden inmiddels enorm veel van die 1.0 blokken rond en ik heb nog niemand op de forums hierover horen klagen?KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:12:
[...]
Ik doelde meer op dat die kleine turboblokjes vaak nogal kwetsbaar zijn, maarja ik was even vergeten dat ik in het lease topic zit waar dat natuurlijk niet uitmaakt.
Kapot? --> Alstublieft, maak hem maar.
Je moet ook niet vergeten dat motoren ook gewoon mee evalueren. Mijn eerste auto (bouwjaar 1988) had een 1.6 diesel motor en die ging met mij er alleen in met heel veel moeite naar de 140km/uur (ford escort 3 deurs, dus geen zware wagen). Nu heb ik een 1.6 diesel in mijn octavia combi liggen (OK, wel een TDI) en die zit zo op de 150 in duitsland met 4 personen, vol beladen.
Bron vind ik lastig, omdat er ook veel tegenstrijdige zaken op het internet staan. Feit is wel dat sowieso VAG een erg slechte serie TFSI motoren kent (of gekend heeft). Ik ben alleen geen expert maar de logica dat als een klein blokje heel hard moet werken om een relatief zware auto voort te bewegen, dat niet goed is voor de betrouwbaarheid en levensduur, die kan ik volgen.jongetje schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Heb je daar een bron van? Ik hoor dat al 4 jaar voorbij komen maar er rijden inmiddels enorm veel van die 1.0 blokken rond en ik heb nog niemand op de forums hierover horen klagen?
Je moet ook niet vergeten dat motoren ook gewoon mee evalueren. Mijn eerste auto (bouwjaar 1988) had een 1.6 diesel motor en die ging met mij er alleen in met heel veel moeite naar de 140km/uur (ford escort 3 deurs, dus geen zware wagen). Nu heb ik een 1.6 diesel in mijn octavia combi liggen (OK, wel een TDI) en die zit zo op de 150 in duitsland met 4 personen, vol beladen.
Maar gaat misschien te ver voor in dit topic
Dat iets logisch klinkt betekent natuurlijk niet dat het ook direct waar isKnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Bron vind ik lastig, omdat er ook veel tegenstrijdige zaken op het internet staan. Feit is wel dat sowieso VAG een erg slechte serie TFSI motoren kent (of gekend heeft). Ik ben alleen geen expert maar de logica dat als een klein blokje heel hard moet werken om een relatief zware auto voort te bewegen, dat niet goed is voor de betrouwbaarheid en levensduur, die kan ik volgen.
De grootste issues met die VAG 1.4 T(F)SI blokken zijn inmiddels ook al 10 jaar terug.KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Bron vind ik lastig, omdat er ook veel tegenstrijdige zaken op het internet staan. Feit is wel dat sowieso VAG een erg slechte serie TFSI motoren kent (of gekend heeft). Ik ben alleen geen expert maar de logica dat als een klein blokje heel hard moet werken om een relatief zware auto voort te bewegen, dat niet goed is voor de betrouwbaarheid en levensduur, die kan ik volgen.
Omdat het prima rijdt?KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:34:
Maar waarom zou je in een klasse Golf auto een 1.0 willen?
Volgens mij zijn er geen noemenswaardige problemen met de 1.0 TSI of 1.0 EcoBoost van Ford bijvoorbeeld.KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:12:
[...]
Dat is wel waar.
Ok, ik hap.Kapot? --> Alstublieft, maak hem maar.
Ik vraag mij af of Henk en Ingrid met hun Renault Captur met 0.9TCe blokje niet hetzelfde zouden doen in het geval van private lease.
Was dat niet de 1.8TD met 75 hobbelende paardjes die ook in de Sierra lag?jongetje schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Mijn eerste auto (bouwjaar 1988) had een 1.6 diesel motor en die ging met mij er alleen in met heel veel moeite naar de 140km/uur (ford escort 3 deurs, dus geen zware wagen).
www.google.nl
Dit gaat idd te ver voor dit topic denk ik. Los van het feit dat de opmerkingen van jou al een klein decennium achterhaald zijn.KnoxNL schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Ik heb toevallig een 1.0 TSI in een Leon gehad (2016 model), een 1.5 TSI in een golf (2018 model) en een 1.5 TSI DSG in een Octavia gehad (2019 model, maar een paar maand gehad), eigenlijk reden ze allemaal prima. De DSG voelde het traagst (of eerder loom?) aan, in de S stand dan weer te hoog in de toeren voor mij.
Het verschil op de Nederlandse snelwegen (!) tussen de golf en de Leon was er voor mijn rijstijl eigenlijk niet.
De oudere generatie polo 1.0 (2014 model, dacht ik, kan ook 2013 zijn) was daarentegen zo traag als dikke stront door een trechter.
TL,DR: Die kleine 1.0 motoren worden steeds beter en zijn eigenlijk nu gewoon prima.
Ik reed een Golf 7 variant met de 1.2 tsi, ik meen 85 pk. Boven de honderd was het geen inhaalmonster maar verder geen centje pijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Gluten Parody op 01-03-2020 17:43 ]
Vandaag wat dealers langsgegaan waaronder Skoda en Seat. Superb spreekt alleen de station mij aan (maar staat niet op de lijst), Karoq en Kodiaq vond ik niet zo. Tevens ook gekeken naar de Tarraco, maar vond ik ook niks...Inspired schreef op zondag 1 maart 2020 @ 07:37:
Het design van de 508 vond ik prachtig, echter wel wat krap achterin. Maar ga daar wel tzt een proefrit in maken. Insignia staat met nog wel voorzichtig bovenaan icm de C klasse en Tiguan.
En alleen benzine en hybride. Ik moet diesel of elektrisch.Waus26 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:21:
[...]
Bestellen wellicht vanaf maart, maar pas leverbaar in de zomer.
Terugkoppeling vanuit LM, Ford Maggie dit jaar niet meer leverbaar voor nieuwe bestellingen..
Heeft wel minimaal 4 maandenlevertijdrenzo4000 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:53:
Als je toch in die hoek aan het kijken bent; loop ook eens bij de Kia dealer langs en kijk naar de Proceed in de GTplusline uitvoering. Een hele complete auto (alle opties aanwezig) en rijdt erg goed/volwassen (heb ik zelf ondervonden).
[Afbeelding]
@Bamiblik Die lijsten van Arval ken ik. Is gewoon een CSV uitdraai van wat ze op dat moment in het systeem hebben staan. Als er iets niet in staat: gewoon even met je wagenparkbeheerder overleggen of je zelf een offerte aan mag vragen of dat ze dat voor je doen. Meestal kun je zelf contact leggen. En Arval wil echt wel leveren want daar verdienen ze geld aan 
Wat je ook kunt doen is toegang vragen tot hun portal. Dan kun je nog veel meer zien.
Wat je ook kunt doen is toegang vragen tot hun portal. Dan kun je nog veel meer zien.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tja, dat is redelijk gemiddeld voor nieuwe auto's. Tenzij auto's ergens op voorraad staan conform jouw wensen kan het sneller maar meestal heb je minimaal wel 3 maanden levertijd.
Overigens was mijn post niet relevant aangezien Kia niet binnen het merkenbeleid valt van @Verwijderd
Ik heb vorige week bij de dealer even in die 508 gezeten en wel mooie auto zeg! Fijne zit. Voor mij veel te laag, had half uur later nog pijn in mijn rug van het in en uit stappen 🙈Bamiblik schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:06:
[...]
Vandaag wat dealers langsgegaan waaronder Skoda en Seat. Superb spreekt alleen de station mij aan (maar staat niet op de lijst), Karoq en Kodiaq vond ik niet zo. Tevens ook gekeken naar de Tarraco, maar vond ik ook niks...
Het design van de 508 vond ik prachtig, echter wel wat krap achterin. Maar ga daar wel tzt een proefrit in maken. Insignia staat met nog wel voorzichtig bovenaan icm de C klasse en Tiguan.
Bij mij is de kogel door de kerk. Mercedes b viel toch af. Vind vooral de automaat echt niet zo fijn en bepaalde veiligheidssystemen die niet echt prettig werkte, in combinatie met de beperkte ruimte in de kofferbak voor het gezin. De Kia eniro geen fijne zit, dus het is de 5008 geworden. Voorraad model gevonden met comfort stoelen, safety packs en full led op de blue lease premium. 18 maart wordt hij geleverd!
Tof! Alvast veel plezier ermee. Met die 508 had ik inderdaad precies hetzelfde, ontzettend mooie auto maar toch niet praktisch. Jammer van de binnenruimte, wat ook raar was in de 508 was dat je achterin niet je voeten onder de voorstoelen kwijt kan...Okasha schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:28:
[...]
Ik heb vorige week bij de dealer even in die 508 gezeten en wel mooie auto zeg! Fijne zit. Voor mij veel te laag, had half uur later nog pijn in mijn rug van het in en uit stappen 🙈
Bij mij is de kogel door de kerk. Mercedes b viel toch af. Vind vooral de automaat echt niet zo fijn en bepaalde veiligheidssystemen die niet echt prettig werkte, in combinatie met de beperkte ruimte in de kofferbak voor het gezin. De Kia eniro geen fijne zit, dus het is de 5008 geworden. Voorraad model gevonden met comfort stoelen, safety packs en full led op de blue lease premium. 18 maart wordt hij geleverd!
Zijn er nog meer voordelen van een voorraadauto, naast dat je hem snel kan rijden? Eventueel korting, meer opties mogelijk bij de dealer? fiscale prijs blijft dan toch hetzelfde?
Ik weet het niet zeker, maar bij configuratie kwam de leaseprijs en eigen bijdrage op bepaald bedrag en je moet dan per mail de offerte van je voorraad auto meesturen. Bij ons mag je door prijsafspraken verder niet zelf onderhandelen, maar de eigen bijdrage ging uiteindelijk toch nog 12 euro omlaag door de voorraadofferte.Bamiblik schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:03:
[...]
Tof! Alvast veel plezier ermee. Met die 508 had ik inderdaad precies hetzelfde, ontzettend mooie auto maar toch niet praktisch. Jammer van de binnenruimte, wat ook raar was in de 508 was dat je achterin niet je voeten onder de voorstoelen kwijt kan...
Zijn er nog meer voordelen van een voorraadauto, naast dat je hem snel kan rijden? Eventueel korting, meer opties mogelijk bij de dealer? fiscale prijs blijft dan toch hetzelfde?
De nieuwe motoren (B3/B4/B5) zijn door de 48V net wat schappelijker geworden. En die business pro is een aardige aanbieding...Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:59:
Balen dat net een Focus op de oprit staat, de benzine V60 viel buiten onze regeling (150gram co2), nu valt ie er wel binnen...
"Mekker, blaat"
Jup, die 1.0 met 115PK blokjes gekoppeld aan een DSG7 bak zijn tegenwoordig meer dan prima. Als mijn auto geen paardentrailer had hoeven trekken had ik ook geen 1.5TSI gekozen deze ronde. Maar nu toch weer een excuus om met 150PK en actieve cilinder uitschakeling rond te scheuren.Smobbo schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:23:
[...]
Dit gaat idd te ver voor dit topic denk ik. Los van het feit dat de opmerkingen van jou al een klein decennium achterhaald zijn.
Ik heb toevallig een 1.0 TSI in een Leon gehad (2016 model), een 1.5 TSI in een golf (2018 model) en een 1.5 TSI DSG in een Octavia gehad (2019 model, maar een paar maand gehad), eigenlijk reden ze allemaal prima. De DSG voelde het traagst (of eerder loom?) aan, in de S stand dan weer te hoog in de toeren voor mij.
Het verschil op de Nederlandse snelwegen (!) tussen de golf en de Leon was er voor mijn rijstijl eigenlijk niet.
De oudere generatie polo 1.0 (2014 model, dacht ik, kan ook 2013 zijn) was daarentegen zo traag als dikke stront door een trechter.
TL,DR: Die kleine 1.0 motoren worden steeds beter en zijn eigenlijk nu gewoon prima.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Zelf ook de 1.5 TSI genomen, nodig is het niet maar het rijd toch net wat lekkerder als je even het gas in wilt trappenskai21 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:58:
[...]
Jup, die 1.0 met 115PK blokjes gekoppeld aan een DSG7 bak zijn tegenwoordig meer dan prima. Als mijn auto geen paardentrailer had hoeven trekken had ik ook geen 1.5TSI gekozen deze ronde. Maar nu toch weer een excuus om met 150PK en actieve cilinder uitschakeling rond te scheuren.
Ik krijg hem a.s. maandag, dan kan ik nog 5 dagen 130 rijden en dan is het braaf 100 rijdenTsurany schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Zelf ook de 1.5 TSI genomen, nodig is het niet maar het rijd toch net wat lekkerder als je even het gas in wilt trappen
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Gaat uiteindelijk de Polestar 2 worden hier. Vind het een enorm gave wagen en het verschil in bijtelling trekt me nu over de streep. Wel met kanttekening kosteloos annuleren bij niet leveren in 2020. Die kans is natuurlijk wel flink inmiddels. Tegen die tijd bekijk ik wel of ik dan bij de Polestar blijf of toch voor een S60 ga. Dit jaar scheelt het nog 120 p/m in de bijtelling. Volgend jaar nog maar 70. Dat is wat mij betreft wel het heroverwegen waard. Met name de beschikbaarheid van laadstroom de komende 4/5 jaar maakte mij aan het twijfelen. En ondanks dat het bij de fast chargers wel mee lijkt te vallen tijdens vakantie zorgt het dan toch nog voor erg veel extra geregel qua planning in een periode waar je eigenlijk even nergens aan wilt denken. Tijdens mijn laatste wintersportvakantie toch wel de eerste ruzietjes meegemaakt over wie er op de laatste avond aan het enige paaltje van het hotel mocht en hoe men dan ging wisselen in de nacht.
Los het nu voor mijzelf op doordat onze 2 (prive) auto ook prima geschikt is voor de wintersport. Als ik dat niet zou hebben zou ik het toch heroverwegen.
Los het nu voor mijzelf op doordat onze 2 (prive) auto ook prima geschikt is voor de wintersport. Als ik dat niet zou hebben zou ik het toch heroverwegen.
Van 150 naar 130skai21 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:02:
[...]
Ik krijg hem a.s. maandag, dan kan ik nog 5 dagen 130 rijden en dan is het braaf 100 rijden
140.. Met correctie etc verlies je je rijbewijs (nog net) niet.
Ik ga binnenkort elke dag na 19u naar huis rijden
Als je ruimte zoek dan is de 5008 een zee van ruimte idd! En jeetje 18 maart, gaat heel snel zeg met de voorraadmodellen! Welke motor is het geworden? Automaat of handbak?Okasha schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:28:
[...]
Ik heb vorige week bij de dealer even in die 508 gezeten en wel mooie auto zeg! Fijne zit. Voor mij veel te laag, had half uur later nog pijn in mijn rug van het in en uit stappen 🙈
Denk dat de dealer mij ook wel beetje tegemoet kwam met de hernia hoor, volgens mij duurt het normaal weekje extra, nu dus 2.5 week vanaf het moment dat de LM de opdracht naar de dealer heeft gezonden, best netjes inderdaad! Het is de 130PK benzine EAT. De automaat is wat mij vooral gaat helpen.SirLct schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:55:
140.. Met correctie etc verlies je je rijbewijs (nog net) niet.
[...]
Als je ruimte zoek dan is de 5008 een zee van ruimte idd! En jeetje 18 maart, gaat heel snel zeg met de voorraadmodellen! Welke motor is het geworden? Automaat of handbak?
Helaas, maar onze 'liefdesverhaal' met volvo is vroegtijdig beeindigd...amdguard schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:25:
Het is een van de laatste Volvo V40 Business Edition T4 geworden met zowel Luxury Line als Scandinavian Line erbij. De kleur is Onyx Black, niet mijn eerste keuze geweest maar helaas was ik te laat met het bestellen van Bursting Blue, dan kon niet meer.
Medio mei mocht ik deze auto in ontvangst nemen en een maandje later heb ik al bijna 3k km gereden. Wat een geweldige auto is dat zeg. De wegligging is uitstekend (t.o.v. alle autos dat ik tot nu toe gereden heb) en het voelt alsof jij ten alle tijden een behoorlijk groot reserve aan het vermogen hebt. Volgens mij is het enorm veel auto voor het geld. De fiscale waarde zit rond 33k en dat is voor een auto met 190PK!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
amdguard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:29:
[...]
Helaas, maar onze 'liefdesverhaal' met volvo is vroegtijdig beeindigd...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even niets...
Mooie gelegenheid om m te vervangen door een S of V60?!
Ai dat is mooi K! Heb altijd met veel plezier in "mijn" V40 gereden. Even wat anders, het lijkt alsof je geparkeerd staat in een bocht, is dat daar toegestaan?amdguard schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:29:
[...]
Helaas, maar onze 'liefdesverhaal' met volvo is vroegtijdig beeindigd...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
S/V 60 zijn best duur in de bijtelling. Zoveel wil ik niet uitgeven.AllSeeyinEye schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:07:
Mooie gelegenheid om m te vervangen door een S of V60?!
Mijn keuze is op elektrische auto gevallen ivm bijelling.
In onze straat zijn er te weinig parkeerplekken, daarom. Zolang politie/brandweer kan doorrijden en de auto niet op de stoep staat geparkeerd is het goed, aldus politie.ST10©DE schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:22:
[...]
Ai dat is mooi K! Heb altijd met veel plezier in "mijn" V40 gereden. Even wat anders, het lijkt alsof je geparkeerd staat in een bocht, is dat daar toegestaan?
Iemand nog suggesties voor een mooie, grote / sportieve gezinwagen? Liefste rond of onder de 30K
Mijn opties op dit moment:
Leasebudget: €562,50
Kilometrage per jaar: 10000 prive
Contractduur:180.000 / 5jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merk beleid
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:Ruimte / uitstraling en prijs
Uiteindelijke keuze: Keuze waarschijnlijk Honda Civic Sedan of Kia Proceed
Afgelopen zaterdag rondje wezen kijken bij de nodige dealers.
Merken die meteen afvallen, Opel, Ford, Skoda,VW, Toyota. Althans deze had ik wel op mijn lijst staan. Maar vond de auto's gewoon niet mooi of waren bij complete aankleding behoorlijk prijzig.
Proefrit gemaakt in de civic hatchbak , model 2020 met een 1.0 129pk. Heerlijke auto om te rijden en natuurlijk een bijzondere verschijning. Helaas was de sedan niet aanwezig, maar had al de nodige fotos en filmpjes bekeken en mijn keuze zal waarschijnlijk vallen op de Civic sedan.
Bij Kia geweest en ja de proceed is gewoon een machtig mooie auto, helaas niet in gereden. Qua prijs is deze wel stuk duurder, had online al even wat samengesteld. En dan zou ik zelf kiezen voor de GT-PlusLine MY20 1.0 T-GDi (120pk) € 33.495,-
Ook de normale ceed sw bekeken en dit is ook een mooie sw, maar qua prijs scheelt en niet heel veel met de proceed.
Nog wel een rit gemaakt in de nieuwe Peugeot 2008 gt line, rijd ook verassend leuk. Volgens sommigen misschien toch een auto voor de wat oudere mensen, Maar ik vind hem leuk. Maar qua ruimte wel weer wat kleiner dan de overige
Leasebudget: €562,50
Kilometrage per jaar: 10000 prive
Contractduur:180.000 / 5jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merk beleid
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:Ruimte / uitstraling en prijs
Uiteindelijke keuze: Keuze waarschijnlijk Honda Civic Sedan of Kia Proceed
Afgelopen zaterdag rondje wezen kijken bij de nodige dealers.
Merken die meteen afvallen, Opel, Ford, Skoda,VW, Toyota. Althans deze had ik wel op mijn lijst staan. Maar vond de auto's gewoon niet mooi of waren bij complete aankleding behoorlijk prijzig.
Proefrit gemaakt in de civic hatchbak , model 2020 met een 1.0 129pk. Heerlijke auto om te rijden en natuurlijk een bijzondere verschijning. Helaas was de sedan niet aanwezig, maar had al de nodige fotos en filmpjes bekeken en mijn keuze zal waarschijnlijk vallen op de Civic sedan.
Bij Kia geweest en ja de proceed is gewoon een machtig mooie auto, helaas niet in gereden. Qua prijs is deze wel stuk duurder, had online al even wat samengesteld. En dan zou ik zelf kiezen voor de GT-PlusLine MY20 1.0 T-GDi (120pk) € 33.495,-
Ook de normale ceed sw bekeken en dit is ook een mooie sw, maar qua prijs scheelt en niet heel veel met de proceed.
Nog wel een rit gemaakt in de nieuwe Peugeot 2008 gt line, rijd ook verassend leuk. Volgens sommigen misschien toch een auto voor de wat oudere mensen, Maar ik vind hem leuk. Maar qua ruimte wel weer wat kleiner dan de overige
[ Voor 107% gewijzigd door G.Scholtens op 09-03-2020 08:51 ]
Ford Focus ST?G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Iemand nog suggesties voor een mooie, grote / sportieve gezinwagen? Liefste rond of onder de 30K
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Afvallers:
Astra sports tourer
Seat leon
308SW
Octavia / Rapid
Deze vind ik gewoon niet mooi
Kia Ceed SW?
Nieuwe Leon ook niet mooi? Komt in Q2.
Groot, sportief en rond of onder de 30k gaan niet samen. In ieder geval sportief en 30k niet, want alles met een sportievere motor gaat al snel over de 40k heen tenzij een hele kleine auto.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Kia Proceed 1.0 T GTline! Net over de 30k of net eronder afhankelijk van welke dingen je kiest.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Afvallers:
Astra sports tourer
Seat leon
308SW
Octavia / Rapid
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT
De Tipo is qua afwerkingsniveau een klasse lager. De 2008 is misschien wel hoog, maar ook een B-segmenter terwijl de rest C-segmenters zijn. Leuk voor bejaarden zonder kinderenG.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Afvallers:
Astra sports tourer
Seat leon
308SW
Octavia / Rapid
Ik zou de Corolla Sports Tourer nemen. Dat is de nieuwste van het stel en gewoon een mooie ruime auto. Of als je iets 'anders dan de rest' wil; de Honda.
(Mits dit het complete lijstje is, de eerder genoemde Kia is ook een zeer goede optie. Ook komt er binnenkort een Golf 8 en dus een nieuwe Audi A3 en een nieuwe Seat Leon...)
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 06-03-2020 13:25 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Tipo is niet een die ik snel zou nemen, maarja wel ruimte en betaalbaar.Richh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:24:
[...]
De Tipo is qua afwerkingsniveau een klasse lager. De 2008 is misschien wel hoog, maar ook een B-segmenter terwijl de rest C-segmenters zijn. Leuk voor bejaarden zonder kinderenZelfde geldt vor de Captur.
Ik zou de Corolla Sports Tourer nemen. Dat is de nieuwste van het stel en gewoon een mooie ruime auto. Of als je iets 'anders dan de rest' wil; de Honda.
(Mits dit het complete lijstje is, de eerder genoemde Kia is ook een zeer goede optie. Ook komt er binnenkort een Golf 8 en dus een nieuwe Audi A3 en een nieuwe Seat Leon...)
2008 heb ik al even bewonderd bij de dealer, en was vrij snel verkocht. Groot en stoer, althans persoonlijke mening. Tja b of c segmenter zegt mij niet zoveel. Als ik de auto maar mooi vind. Heb liever een b met full options dan een kale c.
Corolla sprak mij nog niet direct aan, paar keer zien rijden nu. Daarom toch maar eens echt kijken bij de dealer.
De civic BS editie is groot, betaalbaar en alles er op en eraan. Met CVT automaar 28K, maarja het moet je smaak zijn qua auto.
Kio proceed en Focus ST zijn inderdaad ook mooie keuzes, maar dan inderdaad boven de 30K. Zal dat qua lease vast niet veel schelen als je nu auto doet van 30K of 33K.
Daarom morgen ook even dagje dealers bijlangs
Als iemand sportief zegt kan ik dat niet rijmen met de Renault Captur of de Fiat Tipo. En ook de Corolla Sport Tourer vind ik er verre van sportief uit zien, laat staan dat er een sportieve motor in zit of je ditto rijgedrag kan verwachten.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Heb je al naar de Skoda Kamiq gekeken? Verre van sportief qua rijgedrag (wel met 1.5 TSI te verkrijgen) maar qua ruime echt prima in orde van binnen. Neem hem in het donker groen en je hebt naar mijn idee een mooie, ruime auto. Met een 1.0 TSI met 115PK heb je voor 30k een auto afgeladen met alle opties. Dan rijd je in ieder geval erg comfortabel.
En wil je geen mini SUV kan je ook voor de Skoda Scala gaan, maar dat is wel een wat aparte styling. Ook wel weer een erg ruime auto van binnen en goed afgeladen met opties.
[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 06-03-2020 13:55 ]
Zeker de Proceed (of de Ceed SW) overwegen aangezien Kia relatief gunstig in de lease zit (mede door de 7 jaar garantie). Ik heb weliswaar een 1.4 GTPLUSline met DCT en wat accessoires genomen en kwam uit op een fiscale waarde van €38.000. Met een 1.0 kom je ook lekker van de plek en laat je niet afschrikken door het kleinere motorblokje, want hij blijkt toch een kleine 136pk/200nmte hebben.
Ik heb de mijne nu een week en ben er erg blij mee iig!
/f/image/8kn51Ujfla5UrbAPvyzVGUKM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/8kn51Ujfla5UrbAPvyzVGUKM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is zker een hele gaven wagen, maar 38k vind ik zelf aan de hogekant. Maarja die 1.0 / 1.2 moteren van tegenwoordig zijn ook niet heel raar. En harder dan 100km/h mogen we toch niet rijden straks, dus hoef niet zozeer naar vermogen te kijken. Maarja blijven toys for boysrenzo4000 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:08:
Zeker de Proceed (of de Ceed SW) overwegen aangezien Kia relatief gunstig in de lease zit (mede door de 7 jaar garantie). Ik heb weliswaar een 1.4 GTPLUSline met DCT en wat accessoires genomen en kwam uit op een fiscale waarde van €38.000. Met een 1.0 kom je ook lekker van de plek en laat je niet afschrikken door het kleinere motorblokje, want hij blijkt toch een kleine 136pk/200nmte hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die skoda kamiq had ik ook net ook bekeken, maar dan zit ik ook al rond de 35K met alles erop. Dan kies ik al snel voor de proceed.
Skoda vind ik al geen mooie merk.
VW Golf variant ook al bekeken, maar die aankleden zit je ook ver boven de 30k.
Zoals gezegd een Proceed 1.0 Gtline uitvoering is nog geen 32k en zal waarschijnlijk erg gunstig zijn qua leasetarief. Stap de Kia dealer eens binnen en maak een proefrit
Het zegt wel heel veel over de ruimte. Ja, hij lijkt stoer, omdat het een hoog lomp ding is. Maar van binnen is het gebaseerd op een 208, wat zorgt dat hij smaller is en vooral voor de achterpassagiers minder beenruimte biedt dan de meeste C-segmenters. Eerlijk is eerlijk, de nieuwe 2008 is wel uitzondering op dat gebied, omdat die wel ietsje langer is dan de 208 waar hij op gebaseerd is. Pak je een andere B-segment SUV zoals de door jou genoemde Captur (da's een hoge Clio), dan heb je het een stuk minder fijn achterin.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:46:
[...]
Tipo is niet een die ik snel zou nemen, maarja wel ruimte en betaalbaar.
2008 heb ik al even bewonderd bij de dealer, en was vrij snel verkocht. Groot en stoer, althans persoonlijke mening. Tja b of c segmenter zegt mij niet zoveel. Als ik de auto maar mooi vind. Heb liever een b met full options dan een kale c.
Het verschil zit hem ook in de wielbasis, waardoor een 'groter' segment vaak confortabeler rijdt.
Tuurlijk is het een persoonlijke mening, maar als je zoekt naar een 'sportieve familieauto' dan zou ik zeggen: veel binnenruimte, en vlot optrekken. En in dat opzicht zou ik een 2008 dus echt niet bovenaan in het lijstje zetten.
Als jouw selectiecriteria is 'als de auto maar mooi is' dan is het niet echt nuttig om hem hier op het forum te stellen
De Corolla Sports Tourer is wat ruimer en heeft veel meer kofferruimte. En hoewel zo'n loeiende CVT-automaat nooit sportief is naar mijn mening (daarmee valt de Honda dus ook wel mee) is zeker de 180pk hybrid echt wel een hele vlotte auto om lekker mee door het verkeer te rijden.
De Kia is net als de Corolla een stuk groter van binnen, met veel kofferruimte, en heeft een automaat met dubbele koppeling (net als VW/Skoda/Seat etc) wat een stuk vlotter aanvoelt dan een CVT. Opties op een Kia zijn nog altijd relatief goedkoop.
De lease kijkt veel meer naar restwaarde en onderhoud, aka afschrijving. Tenzij je werkgever restricties oplegt, snap ik niet heel goed waarom je de aanschafwaarde meeneemt in je afweging. Als ik even snel op Leaseplan kijk, is een Proceed ongeveer even duur als een 2008 per maand, terwijl het in aanschafwaarde heel snel 5000 euro scheelt.Kio proceed en Focus ST zijn inderdaad ook mooie keuzes, maar dan inderdaad boven de 30K. Zal dat qua lease vast niet veel schelen als je nu auto doet van 30K of 33K.
Je noemt ook dat een Golf af valt vanwege de cataloguswaarde, maar een Golf is vaak erg goedkoop in de lease.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-03-2020 14:52 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik neem aan voor de bijtelling?Richh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:48:
[...]
De lease kijkt veel meer naar restwaarde en onderhoud, aka afschrijving. Tenzij je werkgever restricties oplegt, snap ik niet heel goed waarom je de aanschafwaarde meeneemt in je afweging. Als ik even snel op Leaseplan kijk, is een Proceed ongeveer even duur als een 2008 per maand, terwijl het in aanschafwaarde heel snel 5000 euro scheelt.
Je noemt ook dat een Golf af valt vanwege de cataloguswaarde, maar een Golf is vaak erg goedkoop in de lease.
[ Voor 55% gewijzigd door garriej op 06-03-2020 15:06 ]
Ja ik kijk naar de totale fiscale waarde, dat heeft toch invloed op de bijtelling. Althans via https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html vragen ze toch echt om de fiscale waarde.
Het is allemaal nieuw voor mij vandaar
Wat zoek je precies in een auto? Want je hebt het over sportief, gaat het dan om rijgedrag en bochtenwerk, een sterke motor of is het puur uiterlijk? En hoeveel ruimte wil je hebben? Wil je die ruimte in de kofferbak of juist op de achterbank? Moeten er twee kinderen van 8 mee of ga je met drie kinderen van 14-15 op pad? Wil je een automaat of handgeschakeld? Lui het stuur vast houden met adaptive cruise control en lane assist of gewoon zelf rijden?G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:21:
[...]
Dit is zker een hele gaven wagen, maar 38k vind ik zelf aan de hogekant. Maarja die 1.0 / 1.2 moteren van tegenwoordig zijn ook niet heel raar. En harder dan 100km/h mogen we toch niet rijden straks, dus hoef niet zozeer naar vermogen te kijken. Maarja blijven toys for boys![]()
Die skoda kamiq had ik ook net ook bekeken, maar dan zit ik ook al rond de 35K met alles erop. Dan kies ik al snel voor de proceed.
Skoda vind ik al geen mooie merk.
VW Golf variant ook al bekeken, maar die aankleden zit je ook ver boven de 30k.
De Kia ProCeed vind ik ook een leuke wagen om naar te kijken maar met de 1.0 motor heb je wel slechts 88kW/120pk en zit de 0-100 tijd boven de 11 seconden. Niet heel sportief, dan heb je al snel een sterkere motor nodig. Wel ziet de auto er qua uiterlijk goed uit, standaard uitrusting is erg goed te noemen en is het comfort ook prima.
De vraag is dus echt wat vind jij belangrijk. Wat moet er perse opzitten, wat zijn echte pluspunten en wat zijn grote minpunten?
Voor bijtelling is enkel de fiscale waarde relevant. Wel is het zo dat veel werkgevers een beperkt leasebudget geven, alles wat daar boven valt moet je dan zelf betalen via een eigen bijdrage. Dan hoeft een auto geen zeer hoge bijtelling te hebben om alsnog zeer duur te zijn. Zeker als het brandstofcomponent meegerekend wordt is een Polo GTI van ~30k vele malen duurder dan een Golf van ~30k.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:33:
[...]
Ja ik kijk naar de totale fiscale waarde, dat heeft toch invloed op de bijtelling. Althans via https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html vragen ze toch echt om de fiscale waarde.
Het is allemaal nieuw voor mij vandaar
Sommigen geven ook elke euro die je overhoud van het budget weer terug als bruto vergoeding. Hierdoor kan het zijn dat een auto met een hoge fiscale waarde wel een gunstiger leasetarief heeft waardoor je die hogere bijtelling compenseert met de bruto vergoeding.
[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 06-03-2020 15:43 ]
Nou ja sportieve look bedoel ik dan meer. Geen saaie auto om naar te kijken. Motor maakt inderdaad niet veel uit.Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:41:
[...]
Wat zoek je precies in een auto? Want je hebt het over sportief, gaat het dan om rijgedrag en bochtenwerk, een sterke motor of is het puur uiterlijk? En hoeveel ruimte wil je hebben? Wil je die ruimte in de kofferbak of juist op de achterbank? Moeten er twee kinderen van 8 mee of ga je met drie kinderen van 14-15 op pad? Wil je een automaat of handgeschakeld? Lui het stuur vast houden met adaptive cruise control en lane assist of gewoon zelf rijden?
De Kia ProCeed vind ik ook een leuke wagen om naar te kijken maar met de 1.0 motor heb je wel slechts 88kW/120pk en zit de 0-100 tijd boven de 11 seconden. Niet heel sportief, dan heb je al snel een sterkere motor nodig. Wel ziet de auto er qua uiterlijk goed uit, standaard uitrusting is erg goed te noemen en is het comfort ook prima.
De vraag is dus echt wat vind jij belangrijk. Wat moet er perse opzitten, wat zijn echte pluspunten en wat zijn grote minpunten?
[...]
Voor bijtelling is enkel de fiscale waarde relevant. Wel is het zo dat veel werkgevers een beperkt leasebudget geven, alles wat daar boven valt moet je dan zelf betalen via een eigen bijdrage. Dan hoeft een auto geen zeer hoge bijtelling te hebben om alsnog zeer duur te zijn. Zeker als het brandstofcomponent meegerekend wordt is een Polo GTI van ~30k vele malen duurder dan een Golf van ~30k.
Sommigen geven ook elke euro die je overhoud van het budget weer terug als bruto vergoeding. Hierdoor kan het zijn dat een auto met een hoge fiscale waarde wel een gunstiger leasetarief heeft waardoor je die hogere bijtelling compenseert met de bruto vergoeding.
Auto is voornamelijk voor woon - werk verkeer. Zit altijd gedetacheerd, dus ene keer snelweg andere keer N wegen.
In het weekend 2 volwassenen, 3 kids (4,7 en 8 jaar). Hebben prive ook station (mazda 6), maar aangezien ik gratis rijd zal mijn auto vaker gebruikt worden. Vandaar dat ik ruimte wel belangrijk vind
Mijn eigen bijdragen is €45,- en leasenorm op €562 (benzine of elect.) Maar ja wil in ieder geval benzine.
Snap alleen niet dat de een auto van 35k goedkoper kan zijn dan een met een waarde van bijvoorbeeld 30k. Maarja morgen dus rondje doen en de configuraties kan ik doorsturen naar mijn werkgever.
Vul dan even de template als op eerste pagina.G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Afvallers:
Astra sports tourer
Seat leon
308SW
Octavia / Rapid
Met al de heen en weer gepost en losse info zien we door de bomen het bos niet meer.
Wat zijn je voorwaarden precies? Is die leasenorm in- of exclusief brandstof, en op hoeveel km's op jaarbasis en welke looptijd?G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:13:
[...]
Mijn eigen bijdragen is €45,- en leasenorm op €562 (benzine of elect.) Maar ja wil in ieder geval benzine.
Een peugot 2008 zit met 4 jr en 35K km per jaar al gauw op € 681 per maand (inclusief brandstof).
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Daarom wijs ik hem aan op de rode balk hieronderQuestion Mark schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:24:
[...]
Wat zijn je voorwaarden precies? Is die leasenorm in- of exclusief brandstof, en op hoeveel km's op jaarbasis en welke looptijd?
Een peugot 2008 zit met 4 jr en 35K km per jaar al gauw op € 681 per maand (inclusief brandstof).
Verder moeten wij kijken of we ook model (suv/station/sedan) en transmissie (handbak/automaat/cvt/dsg) wellicht moeten toevoegen op de template.Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
[ Voor 38% gewijzigd door SirLct op 06-03-2020 16:26 ]
Kia Niro DynamicLine. (30.500)G.Scholtens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:56:
Honda civic 4 of 5 deurs
Peugeot 2008
Renault captur
Fiat Tipo SW
Corolla Sport tourer
Afvallers:
Astra sports tourer
Seat leon
308SW
Octavia / Rapid
Sportief? Mwoah, in sportstand wel goed vooruit te branden.
Ruimte op achterbank, kofferbak wat kleiner.
Maar flink groter als de Captur of 2008.
Ik vond een Corolla ST wel lekkerder rijden.. Dus dat zou k zeker een goede kanshebber vinden.
Maar achterbank was oa te krap.
nggyu nglyd
Verwijderd
Alle auto's die @G.Scholtens afwijst voldoen beter aan zijn wens van 'groot' dan wat er wel overblijft, op de Corolla na. Over 'sportief' uiterlijk valt natuurlijk te twisten maar een Leon vind ik ook een stuk sportiever ogen dan een 2008 of een bejaarden Captur of Tipo.
Op basis van de wensen lijkt een Leon een prima keuze.
Op basis van de wensen lijkt een Leon een prima keuze.
@G.Scholtens neem even een proefrit in een Leon. Wel belangrijk (geld voor elke VAG) probeer een Business Line of FR editie te pakken om redelijk aangekleed te zijn.
Ik heb bijna 2,5jaar mij prima vermaakt in een Leon ST Business Line FR 2.0TDI DSG.
Heerlijk veel ruimte, toch sportief en goed aangekleed.
Ik heb bijna 2,5jaar mij prima vermaakt in een Leon ST Business Line FR 2.0TDI DSG.
Heerlijk veel ruimte, toch sportief en goed aangekleed.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.