Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• delorean7
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:38

delorean7

Let's take the Aston toni

AllSeeyinEye schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:56:
@renzo4000 Een Skoda hoef ik niet meer. Heb een Octavia gehad en het was het allemaal net niet. Vooral de afwerking en de materiaalkeuze laat te wensen over.
Ik zou je adviseren zeker even ritje te gaan maken in de Superb.

Voorheen Audi A5 en ander spul gehad maar paar jaar geleden keuze gemaakt tussen Mazda CX-5, Kodiaq, Superb, BMW3 (oude nog), etc.
Toen ook nog even een rondje gemaakt in de Octavia om te kijken hoe een segment lager zou aanvoelen - dat was echt een heel groot verschil (in negatieve zin) met de Superb en de anderen in de rij.

Qua rust en luxe zou ik die Octavia inderdaad nooit overwegen als je de keuze kan maken voor iets anders.

2048 MB DDR-2, Inter Core2 6400, XFX 8800GTS, Xerox 19" TFT PVA + HP 22" TFT PVA

• gise
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Is inderdaad qua looks nogal een Mazda kopie en ziet er verder niet bijzonder uit. Had ook gekeken naar andere EV's, maar (ook degene die je opnoemt) zijn toch wel een stuk duurder, meesten boven de 40- of 50k aanschaf.
De MG ZS heb ik nu voor €32.890 op 4% voor de komende jaren, dat komt voor mij neer op €54 netto per maand bijtelling.

Ook uiteraard vergeleken met benzine auto's in de lease, maar dan alles op 22% bijtelling natuurlijk, dus dan is het minpunten (looks) wegstrepen tegen voordelen (kosten) en dan toch maar voor gegaan aangezien dit nog op de valreep kon voor 4% bijtelling.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:16
@AllSeeyinEye volledig herkenbaar. Ik heb een ruim leasebudget (1300€ incl. brandstof) en de prijzen komen overeen met de lijst die jij hierboven opgesomd hebt (overigens betalen wij die prijzen inclusief brandstof). Een A5, A4, 4-serie bekeken en proefgereden. Uiteindelijk zou ik op een V60 uitkomen. Geluk voor mij is dat PHEV wel mag en dat de prijs inclusief brandstof is. De elektrische kant van de PHEV drukt de brandstofkosten waardoor een BMW 330e bijvoorbeeld netto 150€ goedkoper is dan bovengenoemde benzine auto's. Zo ook de V60, die ik daardoor in T6 (300+ pk) kon bestellen binnen budget.

Maar al die auto's zijn fiscaal gewoon extreem duur. En als je relatief weinig privé rijdt is een bijtelling van 550-600 per maand wel erg fors. Hierdoor kwam ik er dus niet uit.

Gelukkig mogen wij ook EV dus ik heb de Polestar 2 besteld. Die vind ik premium genoeg en biedt innovatieve opties en veel vermogen. Met de 8% bijtelling kom ik op 350€ netto.

De 508 vond ik tijdens de proefrit een verrassend fijne auto. Die is met 180pk een stuk beter te betalen want rijk uitgerust. Kun je eventueel ook naar kijken.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

XeNeRgY schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:05:
@AllSeeyinEye volledig herkenbaar. Ik heb een ruim leasebudget (1300€ incl. brandstof) en de prijzen komen overeen met de lijst die jij hierboven opgesomd hebt (overigens betalen wij die prijzen inclusief brandstof). Een A5, A4, 4-serie bekeken en proefgereden. Uiteindelijk zou ik op een V60 uitkomen. Geluk voor mij is dat PHEV wel mag en dat de prijs inclusief brandstof is. De elektrische kant van de PHEV drukt de brandstofkosten waardoor een BMW 330e bijvoorbeeld netto 150€ goedkoper is dan bovengenoemde benzine auto's. Zo ook de V60, die ik daardoor in T6 (300+ pk) kon bestellen binnen budget.

Maar al die auto's zijn fiscaal gewoon extreem duur. En als je relatief weinig privé rijdt is een bijtelling van 550-600 per maand wel erg fors. Hierdoor kwam ik er dus niet uit.

Gelukkig mogen wij ook EV dus ik heb de Polestar 2 besteld. Die vind ik premium genoeg en biedt innovatieve opties en veel vermogen. Met de 8% bijtelling kom ik op 350€ netto.

De 508 vond ik tijdens de proefrit een verrassend fijne auto. Die is met 180pk een stuk beter te betalen want rijk uitgerust. Kun je eventueel ook naar kijken.
Zojuist nog eens met m'n werkgever in gesprek geweest en toch de E voertuigen nog eens opgegooid. Conclusie is dat er nu gekeken gaat worden wat een Model 3 Long Range en een Polestar 2 zouden kosten. Aangegeven dat de infrastructuur (laden) beter en beter wordt en dat als zodanig die twee een serieuze optie kunnen zijn. Bijtellingstechnisch zou het natuurlijk fantastisch zijn, want beiden blijven netto ruimschoots onder de 400 euro waar ik met een verbrandingsmotor de 500 zeker wel aan zou tikken iedere maand.

Thuis (eigen grond) laden kan ik niet, maar heb op de hoek van de straat een paal staan waar nooit iemand aan staat.

And now we wait.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• RvandeB7820
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 26-01 13:17
Heb een budget van €1200 ex. brandstof obv 40k/jaar voor 48 maanden (rij meer maar extra kosten zijn voor werkgever). Huidige auto Passat Variant diesel welke mid-april vervangen mag worden. Kan naar benzine of EV overstappen. Ivm woon-werk minimale range van 250-300km nodig, ook bij -10 en ‘slechte’ omstandigheden.

Long list:
Audi - Q3 Sportback, A5 Sportback (A6 Avant, niet haalbaar?)
Volvo - V60 R-design T5, XC60
BMW - 3Touring, 4 Gran Coupe, X2

Ruimte van Passat Variant handig voor vakanties maar niet nodig, rij 90% woon-werk alleen in de auto voor kantoorbaan.

Nog andere tips? Welke EV zou passen (buiten Model 3)?

Wil bijtelling op ongeveer 550-575 per maand houden.

• rhos
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 24-02 20:17
Het is vrij simpel. Ik heb keuze uit dit lijstje.

De Peugeot 2008 blue lease active 1.2 puretech 100pk

Ford focus wagon1.0 Ecoboost 125pk trend edition business

Opel crossland x 1.2 s&s 60kw edition 83pk

Open Astra sport tourer 1.2 turbo business edition 110pk

Daarnaast 1500 om de auto te personaliseren.
What to do what to do.

Ik heb nu sterke voorkeur voor de Ford. Puur qua rij ervaring, looks en wat je daadwerkelijk krijgt. Opel is me wel erg saai.

Wat zouden jullie doen?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:16

Quad

Selectief doof

@rhos andere auto's mogen simpelweg niet? Allemaal handgeschakeld denk ik?

Wat zijn je wensen en welk model sluit daarbij het beste bij aan?

Peugeot 2008 vind ik wel een gaaf model geworden. Niet bijster groot, maar wel een goede smoel. De Ford is de meeste bang for the bucks denk ik zo.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• rhos
Quad schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:09:
@rhos andere auto's mogen simpelweg niet? Allemaal handgeschakeld denk ik?

Wat zijn je wensen en welk model sluit daarbij het beste bij aan?

Peugeot 2008 vind ik wel een gaaf model geworden. Niet bijster groot, maar wel een goede smoel. De Ford is de meeste bang for the bucks denk ik zo.
Er zijn nog wat modellen maar dat zijn allemaal hatchbacks.

Dit is het. Allemaal handgeschakeld inderdaad. Krijg wel een tankpas maar dat is niet belangrijk voor de keuze.

2 kinderen van 6 en 8. Rij niet heel veel maar als dan ook gelijk goeie stukken.

De 2008 heeft absoluut een mooie smoel.
De focus is erg compleet. Ik zit dan te denken aan trekhaak erbij en b&o audio systeem. Of trekhaak en achteruitrijcamera. Volgens mij met alle 3 is het net weer teveel.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Waus26
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:26
rhos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:33:
[...]

Dit is het. Allemaal handgeschakeld inderdaad. Krijg wel een tankpas maar dat is niet belangrijk voor de keuze.

2 kinderen van 6 en 8. Rij niet heel veel maar als dan ook gelijk goeie stukken.

De focus is erg compleet. Ik zit dan te denken aan trekhaak erbij en b&o audio systeem. Of trekhaak en achteruitrijcamera. Volgens mij met alle 3 is het net weer teveel.
De Focus en 2008 zijn op het eerste oog qua basis uitrusting vergelijkbaar. De Focus heeft een flink grotere kofferbak, in de 2008 zit je hoger.

Ik zou bij de Focus altijd het Technology pack erbij doen trouwens met o.a. ACC, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Zie dat bij de 2008 het safety plus pack o.a. ACC heeft.

Ik zou persoonlijk ook de Focus boven de 2008 prefereren.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

RvandeB7820 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:57:

Nog andere tips? Welke EV zou passen (buiten Model 3)?
Van nu beschikbaar is het model 3 long-range, kona, of niro.

Van deze is alleen de Tesla een beetje normaal leverbaar.

Ik zat met precies dezelfde restrictie (meestal 250+, paar keer per maand 500+). Maar wou wel perse een ev. Het is dus de Tesla maar geworden.

Je kan ook zeggen, ik pak de volgende ronde, hoewel je met zo'n Tesla wel een enorme bak vermogen hebt die je anders nooit voor dat geld kan rijden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Waus26
qadn schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Ik zat met precies dezelfde restrictie (meestal 250+, paar keer per maand 500+). Maar wou wel perse een ev. Het is dus de Tesla maar geworden.

Je kan ook zeggen, ik pak de volgende ronde, hoewel je met zo'n Tesla wel een enorme bak vermogen hebt die je anders nooit voor dat geld kan rijden.
Polestar 2 zou ook moeten passen lijkt me.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:18
@rhos ik zou die trekhaak achteraf zelf laten monteren. Scheelt je bijtelling ook nog. Die andere zaken zijn moeilijker achteraf te plaatsen, wellicht die achteruit rij camera ook wel.

@RvandeB7820 A6 zal lastig worden als je die tenminste een beetje aan wilt kleden.
Kijk ook eens naar een VW Tiguan als de Q3 ook in je lijstje staat. Ik vond de Tiguan een hele fijne en degelijke wagen en past binnen je budget.

GeeMoney wijzigde deze reactie 04-01-2020 10:40 (38%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• RvandeB7820
qadn schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Voor mij is EV (nog) geen must, al is het financieel nog wel enigszins aantrekkelijk.

Qua range is de Model3 waarschijnlijk de beste keuze op dit moment inderdaad. Kort naar de Audi E-tron gekeken, maar zelfs de ‘55’ wordt waarschijnlijk krap aan... maar wel met een premium prijs.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Waus26 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Polestar 2 zou ook moeten passen lijkt me.
Vast wel. En de Mustang misschien ook wel.
Maar ik heb ze nog niet gezien/gereden en had snel (in een half jaar) een auto nodig.

• RvandeB7820
GeeMoney schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:37:

@RvandeB7820 A6 zal lastig worden als je die tenminste een beetje aan wilt kleden.
Kijk ook eens naar een VW Tiguan als de Q3 ook in je lijstje staat. Ik vond de Tiguan een hele fijne en degelijke wagen en past binnen je budget.
Klopt, wetende dat je voor 60k een goed aangeklede mooie bak kan rijden is het zonde om een kale A6 te doen. Vind het een mooie wagen, maar dat laat budget dus niet toe

Thanks voor tip vwb Tiguan. Heb er laatst al kort naar gekeken. Past goed in budget. Wilde alleen wat anders dan de buurman ;) al is het nog wel steeds een optie ja.

• RvandeB7820
qadn schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Vast wel. En de Mustang misschien ook wel.
Maar ik heb ze nog niet gezien/gereden en had snel (in een half jaar) een auto nodig.
Dat is hier dus ook aan de orde... maar wellicht nog even extra geduld hebben en de Passat iets langer doorrijden

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

RvandeB7820 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Dat is hier dus ook aan de orde... maar wellicht nog even extra geduld hebben en de Passat iets langer doorrijden
Als dat kan is dat handig. Mijn leasemaatschappij vond dat niet kunnen. Met een 4 jaar oude Diesel ... Ach ja. Sinds kerst electrisch. Werkt best goed.
Heb op een werkdag nog niet hoeven stoppen om op te laden.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@AllSeeyinEye Ik heb nu een V60 2018 als voorloper na vijf jaar Octavia Combi. En ik zou zo weer ruilen!

Los van dat ik niet fatsoenlijk kan zitten in de V60 (om over de achterpassagiers nog maar te zwijgen), vind ik hem echt de meerprijs in netto bijtelling niet waard. Tuurlijk, het is allemaal net iets minder luxe, maar die skodas zitten echt wel prima in elkaar. Achteraf flink spijt van dat ik hem niet heb overgenomen toen ik de verkoopprijs zat. Maar das nu te laat helaas.

MikeyMan wijzigde deze reactie 04-01-2020 11:20 (3%)

• rhos
Thanks allemaal. Ga voor de Ford maar twijfel of ik een trekhaak moet nemen.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:16
Voor de Polestar 2 wordt de leverdatum/week pas bekend zodra de productie start. Als je dus nu bestelt heb je geen flauw idee wanneer je de auto krijgt.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rhos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:12:
Je moet niks. Dit lijkt me nog de makkelijkste afweging toch?

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:18
RvandeB7820 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Klopt, wetende dat je voor 60k een goed aangeklede mooie bak kan rijden is het zonde om een kale A6 te doen. Vind het een mooie wagen, maar dat laat budget dus niet toe

Thanks voor tip vwb Tiguan. Heb er laatst al kort naar gekeken. Past goed in budget. Wilde alleen wat anders dan de buurman ;) al is het nog wel steeds een optie ja.
Als je de Tiguan gaat bekijken probeer dan wel de Discover Pro te bekijken en het liefst een 2.0 DSG (Diesel of Benzine). Ik heb er 150k km op gezet in 2 jaar met heel veel plezier.
Lane Assist en Traffic Jam Assist zijn super, zeker icm de DSG. Highline Business R uitvoering is al heel compleet, met wat kleine opties erbij zit je voor 60k inderdaad heel compleet als een vorst in die wagen.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Niltag
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:22
Moet nog ongeveer een jaar met mijn huidige auto (C-klasse coupe) maar toen ik onlangs de bijtelling vergeleek met die van een EV schrok ik toch wel een beetje. Zit nu op zo'n 540 euro netto in de maand. Voor een EV van vergelijkbare waarde (60k) kom ik op 285 bij de 2020 tarieven.

Ik overweeg nu om even met de wagenparkbeheerder te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Zou dan graag in 2020 nog overgaan op een andere auto omdat de tarieven in 2021 nog weer wat stijgen. Iemand enig idee over wat voor soort bedragen we het hebben bij het vroegtijdig (3-6 maanden) beëindigen van een lease-contract? Zit ruim onder afgesproken kilometrage (80k in 4 jaar, blijf onder 50k denk ik). Lijkt mij al snel de moeite waard bij 260 euro per maand verschil in bijtelling (+ het verschil van ca. 3k over de looptijd door het verschil tussen de 2020 en 2021 tarieven).

Dan de keuze voor een auto. Ben me alvast wat aan het oriënteren. EV is dus een no-brainer. Bij deze prijsklasse en 60 maanden looptijd een verschil van 15k+ met een brandstofauto over de looptijd (60 maanden). Ik rij bovendien ook vrij korte afstanden en op het werk worden de EV's ook flink gefaciliteerd. Voor die 1 of 2 keer per jaar een lange rit op vakantie huur ik dan gewoon een auto.

Sowieso wordt het geen model 3. Ik hou ervan om een wat apartere auto te rijden en van de M3 staan er inmiddels alleen in mijn straat al 5.

Op mijn lijstje nu staan: Polestar 2 en Mustang Mach E.

Welke zouden daar wat jullie betreft nog meer op kunnen? Dus kijkend naar een levering tegen einde 2020, prijsklasse 50-60k en EV.

• Waus26
Iemand noemde al achteraf monteren. Maar ook dit is een overweging natuurlijk. Hoe vaak heb je een trekhaak nodig? Wellicht kan je voor die paar keer een bestelbus huren en ben je goedkoper uit dan de som aan bijtelling.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Kies dan iig de trekhaak voorbereiding van een paar euro. Verder betaal je niets aan bijtelling over een trekhaak omdat die bij een leaseauto (bijna) altijd achteraf wordt gemonteerd. Tenzij je een luxe elektrisch inklappende trekhaak fabriekaf laat monteren.

• BlacKstaR-
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:42
Niltag schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:12:
Moet nog ongeveer een jaar met mijn huidige auto (C-klasse coupe) maar toen ik onlangs de bijtelling vergeleek met die van een EV schrok ik toch wel een beetje. Zit nu op zo'n 540 euro netto in de maand. Voor een EV van vergelijkbare waarde (60k) kom ik op 285 bij de 2020 tarieven.

Ik overweeg nu om even met de wagenparkbeheerder te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Zou dan graag in 2020 nog overgaan op een andere auto omdat de tarieven in 2021 nog weer wat stijgen. Iemand enig idee over wat voor soort bedragen we het hebben bij het vroegtijdig (3-6 maanden) beëindigen van een lease-contract? Zit ruim onder afgesproken kilometrage (80k in 4 jaar, blijf onder 50k denk ik). Lijkt mij al snel de moeite waard bij 260 euro per maand verschil in bijtelling (+ het verschil van ca. 3k over de looptijd door het verschil tussen de 2020 en 2021 tarieven).

Dan de keuze voor een auto. Ben me alvast wat aan het oriënteren. EV is dus een no-brainer. Bij deze prijsklasse en 60 maanden looptijd een verschil van 15k+ met een brandstofauto over de looptijd (60 maanden). Ik rij bovendien ook vrij korte afstanden en op het werk worden de EV's ook flink gefaciliteerd. Voor die 1 of 2 keer per jaar een lange rit op vakantie huur ik dan gewoon een auto.

Sowieso wordt het geen model 3. Ik hou ervan om een wat apartere auto te rijden en van de M3 staan er inmiddels alleen in mijn straat al 5.

Op mijn lijstje nu staan: Polestar 2 en Mustang Mach E.

Welke zouden daar wat jullie betreft nog meer op kunnen? Dus kijkend naar een levering tegen einde 2020, prijsklasse 50-60k en EV.
Audi Q4 E-tron
Volvo XC40 P8 Recharge
Lexus UX 300e Electric

Ik ga zelf ook voor de Polestar 2. Eigenlijk zelfde reden, iedereen heeft en model 3 plus dat ik voor dezelfde auto meer moet betalen 😆. Verder vind ik de P2 mooier van binnen en buiten en houd ik van comfort die P2 staat wat hoger op de pootjes. Daarom is het voor mij de ideale EV voor 2020. In onze leasecalculator is hij tevens goedkoper dan de M3 AWD op 19inch.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
BlacKstaR- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:50:
[...]
Verder vind ik de P2 mooier van binnen op de plaatjes
There I fixed it for you

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• BlacKstaR-
Ik ben naar de roadshow geweest in Amsterdam ik heb zelf in de auto gezeten, eigen ervaring. De M3 is zeker top, alleen iets te spartaans voor mij. Ik heb in de M3 gereden je raakt zelf gewend aan het scherm en het missen van een klassieke snelheidsmeter. Maar ik miste een beetje comfort en de auto werd er onrustig op de autobahn. Lange doordraaiers met oneffenheden voelde instabiel. Hopelijk is dat beter bij de P2. Maar zoals eerder vermeld een grote reden voor de P2 is schaarste en dat ik niet voor dezelfde auto meer bijtelling ga betalen, heel triviaal maar waar.

• Hmmbob
  • Nu online
BlacKstaR- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Ik ben naar de roadshow geweest in Amsterdam ik heb zelf in de auto gezeten, eigen ervaring.
Ok, I stand corrected :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20:59
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Zojuist nog eens met m'n werkgever in gesprek geweest en toch de E voertuigen nog eens opgegooid. Conclusie is dat er nu gekeken gaat worden wat een Model 3 Long Range en een Polestar 2 zouden kosten. Aangegeven dat de infrastructuur (laden) beter en beter wordt en dat als zodanig die twee een serieuze optie kunnen zijn. Bijtellingstechnisch zou het natuurlijk fantastisch zijn, want beiden blijven netto ruimschoots onder de 400 euro waar ik met een verbrandingsmotor de 500 zeker wel aan zou tikken iedere maand.

Thuis (eigen grond) laden kan ik niet, maar heb op de hoek van de straat een paal staan waar nooit iemand aan staat.

And now we wait.
Naar mijn idee wordt laden een steeds groter probleem door de populariteit.

Met de V60 phev kon ik prima uit de voeten met de laadpaal in de straat.

Maar er zijn nu 6 model 3’s bijgekomen, waaronder die van mij.

Dus contact gehad met de gemeente. Conclusie:
Er komen niet meer laadpalen bij, geen budget...
En eigen laadpaal met kabel over de stoep mag niet.

Ik heb aangegeven toch naar het laatste te gaan kijken als de gemeente niet meer laadpalen gaat plaatsen.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Paladin
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:48

Paladin

Play Ball!

BlakHawk schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Maar er zijn nu 6 model 3’s bijgekomen, waaronder die van mij.

Dus contact gehad met de gemeente. Conclusie:
Er komen niet meer laadpalen bij, geen budget...
En eigen laadpaal met kabel over de stoep mag niet.

Ik heb aangegeven toch naar het laatste te gaan kijken als de gemeente niet meer laadpalen gaat plaatsen.
Wat wonen we toch in een mooi land vanuit de centrale politiek de push richting elektrisch rijden maar dat werkt alleen goed als er voldoende laad mogelijkheden zijn. Dan verbaasd het me toch wel weer aanzienlijk dat gemeente er niet aan mee werkt, ik ga er vanuit dat ze dit toch gewoon uitbesteden aan een laadpaal plaatser die er wat aan verdient door X eurocent boven de prijs te gaan zitten.

Maar ik ben blij dat ik binnenkort een eigen laadpaal heb, publiek is erg onbetrouwbaar of er staat al een ev op of erger nog hij is ge-iced dan baal je wel als je bijna leeg bent.

Geloof dat we qua laadpalen toch nog flink wat moeten uitbreiden als heel NL aan de EV moet.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• JRutten.
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 26-01 13:53
Bij mij om de hoek in Eindhoven heeft iemand een metalen goot in de stoep laten plaatsen waar de laadkabel doorheen loopt. Nette oplossing en wellicht ook een optie voor jou om met de gemeente te bespreken.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:08
Paladin schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:30:
[...]

Wat wonen we toch in een mooi land vanuit de centrale politiek de push richting elektrisch rijden maar dat werkt alleen goed als er voldoende laad mogelijkheden zijn. Dan verbaasd het me toch wel weer aanzienlijk dat gemeente er niet aan mee werkt, ik ga er vanuit dat ze dit toch gewoon uitbesteden aan een laadpaal plaatser die er wat aan verdient door X eurocent boven de prijs te gaan zitten.

Maar ik ben blij dat ik binnenkort een eigen laadpaal heb publiek is erg onbetrouwbaar of er staat al een ev op of erger nog hij is ge-iced dan baal je wel als je bijna leeg bent.

Geloof dat we qua slaapzalen toch nog flink wat moeten uitbreiden als heel NO aan de EV moet.
Nederland heeft al de beste elektralaad-infrastructuur.

Maar met 30.000 ev’s extra in 1 maand gaan er natuurlijk wel wat groeipijnen zijn..

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:17

JB

Cédric roelt!

Zijn alle portals al aangepast op de nieuwe voorwaarden/regelgeving? Voor mijn gevoel is elektrisch niet perse interessant meer met 8% < 45K > 22% met alle "beperkingen". Als het halverwege dit jaar amper scheelt, dan ga ik me geen kleine kofferbak etc opleggen denk ik :)

JB wijzigde deze reactie 06-01-2020 13:41 (3%)

Mijn boefje is liev!

• Palomar
  • Niet online
JRutten. schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:31:
Bij mij om de hoek in Eindhoven heeft iemand een metalen goot in de stoep laten plaatsen waar de laadkabel doorheen loopt. Nette oplossing en wellicht ook een optie voor jou om met de gemeente te bespreken.
Als je in een redelijk drukke straat woont is de kans alleen wel aanwezig dat je niet altijd voor je eigen huis kunt parkeren. Zonder eigen oprit vind ik elektrisch rijden toch nog een beetje aanmodderen.

• Quad
  • Registratie: mei 2009

Quad

Selectief doof

JB schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:41:
Zijn alle portals al aangepast op de nieuwe voorwaarden/regelgeving? Voor mijn gevoel is elektrisch niet perse interessant meer met 8% < 45K > 22% met alle "beperkingen". Als het halverwege dit jaar amper scheelt, dan ga ik me geen kleine kofferbak etc opleggen denk ik :)
Is maar net wat je zelf ervan vindt denk ik. Vraag past overigens beter in Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4.

Snel ingeschat kost je een auto van 45k bij 8% netto ~150 euro en bij 22% netto ~400 euro.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Faddermakker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:09
Requiem19 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:45:
[...]

Nederland heeft al de beste elektralaad-infrastructuur.

Maar met 30.000 ev’s extra in 1 maand gaan er natuurlijk wel wat groeipijnen zijn..
Je bedoelt 30000 in 1 jaar toch?

SR+ / Pearl White / Black int / 18"Aero - Besteld: 26/9 - RN: 26/9 - VIN: 31/1 - SMS: 27/2 Delivery: 3/3 Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• BlakHawk
Quad schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Is maar net wat je zelf ervan vindt denk ik. Vraag past overigens beter in Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4.

Snel ingeschat kost je een auto van 45k bij 8% netto ~150 euro en bij 22% netto ~400 euro.
Dan moet het maar net binnen budget passen. Veel model 3 leasers zijn met eigen bijdrage gaan leasen.
Dan ziet het rekensommetje er toch heel anders uit, vooral bij de LR met opties :+

Been there, done that.

Aantrekkelijk in 2019, 2020 voor mij niet meer.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:08
Faddermakker schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:11:
[...]

Je bedoelt 30000 in 1 jaar toch?
30,000 Model 3's in 2019, maar ongeveer 60,000 EV's in heel 2019.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• JB

JB

Cédric roelt!

Quad schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Ja die rekensom ken ik, maar geen "fatsoenlijke" elektrische wagen doet 45K terwijl een leuke D segmenter dan al netjes aangekleed, gereden kan worden.

Mijn boefje is liev!

• BlakHawk
JB schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Ja die rekensom ken ik, maar geen "fatsoenlijke" elektrische wagen doet 45K terwijl een leuke D segmenter dan al netjes aangekleed, gereden kan worden.
Het is absoluut geen D segmenter, en ik ben achteraf nog steeds blij met de keuze voor Model 3, maar vanochtend even in een Kia Niro gezeten en daar zitten toch wat leuke opties in die ik niet heb. Airco in de stoelen, stuurverwarming, warmtepomp.

Voor 45k toch een goede deal lijkt mij.

• Z___Z
  • Niet online
BlakHawk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Dan moet het maar net binnen budget passen. Veel model 3 leasers zijn met eigen bijdrage gaan leasen.
Dan ziet het rekensommetje er toch heel anders uit, vooral bij de LR met opties :+

Been there, done that.

Aantrekkelijk in 2019, 2020 voor mij niet meer.
Dat klopt, maar de NL staat hoeft ook niet mensen die een budget hebben voor een VW Polo te sponsoren richting een Model 3. Een e-208 is dit jaar nog steeds veel goedkoper dan een Polo te rijden, en een Model 3 is nog steeds veel goedkoper te rijden dan een VW Passat. Een e-Niro is nog steeds veel goedkoper dan een Niro Hybrid.

• BlakHawk
Z___Z schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Dat klopt, maar de NL staat hoeft ook niet mensen die een budget hebben voor een VW Polo te sponsoren richting een Model 3. Een e-208 is dit jaar nog steeds veel goedkoper dan een Polo te rijden, en een Model 3 is nog steeds veel goedkoper te rijden dan een VW Passat. Een e-Niro is nog steeds veel goedkoper dan een Niro Hybrid.
Ik heb een beetje moeite met het woord sponsoren.
Je kunt ze niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

De waardes van EV's liggen veel hoger. Er wordt te makkelijk gerekend met "gemiste inkomsten". Ik rijdt nu een 60k EV, maar had nooit voor een 60k ICE gekozen. Daarom ben je die inkomsten niet kwijt, want iets wat je nooit gehad hebt, raak je ook niet kwijt.

Toch was het voor mij de enige EV die uberhaupt im frage was. Leuk dat je een e-208 noemt, maar daar ga ik echt niet in rijden. Veel te klein. Als de Model 3 buiten bereik was geweest had ik nu geen EV gereden. En zo zie je maar dat dit exact het doel heeft gehaald wat de overheid voorzag: Meer mensen naar een EV.

Als je mensen naar een EV wil hebben zul je geld moeten lappen of de concurrentie fors duurder maken. Kiezen of delen...

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:21

Crazy D

I think we should take a look.

BlakHawk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:19:
De waardes van EV's liggen veel hoger. Er wordt te makkelijk gerekend met "gemiste inkomsten". Ik rijdt nu een 60k EV, maar had nooit voor een 60k ICE gekozen. Daarom ben je die inkomsten niet kwijt, want iets wat je nooit gehad hebt, raak je ook niet kwijt.
Maar 60000 tegen 4 % is nog altijd veel minder dan 40000 tegen 22% (en ook nog steeds veel minder dan 30000 tegen 22%). Dus in die zin zijn er nog steeds gemiste inkomsten.

Exact expert nodig? itwize.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

BlakHawk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:19:
[...]
En zo zie je maar dat dit exact het doel heeft gehaald wat de overheid voorzag: Meer mensen naar een EV.

Als je mensen naar een EV wil hebben zul je geld moeten lappen of de concurrentie fors duurder maken. Kiezen of delen...
Daarom ook mijn vraag omdat het vanaf dit jaar niet echt meer aantrekkelijk lijkt... Dus ook zeer benieuwd naar de eerste bestellingen die hier getoond gaan worden. Ik verwacht minder EV bestellingen. Die keuzes worden voornamelijk gemaakt vanwege fiscale aspect. Functioneel zijn er niet veel modellen die echt voldoen.

JB wijzigde deze reactie 06-01-2020 15:32 (9%)

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BlakHawk jammer alleen dat zowat al die EV's na de lease periode naar het buitenland verdwijnen... Doel dus niet behaald.

@Crazy D het is geen 4% over 60k. Dat tarief is afgetopt op 45k. Daarboven is het sowieso 22%.

• Reinier
  • Laatst online: 21-02 23:34
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:32:
@Crazy D het is geen 4% over 60k. Dat tarief is afgetopt op 45k. Daarboven is het sowieso 22%.
8% zelfs.

• BlakHawk
Crazy D schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:28:
[...]

Maar 60000 tegen 4 % is nog altijd veel minder dan 40000 tegen 22% (en ook nog steeds veel minder dan 30000 tegen 22%). Dus in die zin zijn er nog steeds gemiste inkomsten.
Klopt, maar je wil iets stimuleren of je wil het niet...
Wil je meer EV's of toch liever de ICE?

Na 14%, daarna 7% en nu 4% en 22% vraag ik mij toch af of ik weer voor lease was gegaan, of zelf een tweedehands auto had gekocht en deze prive was gaan rijden. Scheelt aardig wat geld met leasen.

Ik zat zo aan de 700-900 euro netto per maand voor een leaseauto van 35k.
Dus je hebt ook kans dat 22% mij helemaal van de leaseauto had afgeholpen. Dan heeft de overheid opeens 100% gemiste inkomsten. Door de Model 3 ben ik toch weer voor lease gegaan.

Dus in dat opzicht... Je kunt niet alles zomaar als "gemiste inkomsten" zien.
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:32:
@BlakHawk jammer alleen dat zowat al die EV's na de lease periode naar het buitenland verdwijnen... Doel dus niet behaald.

Dat weet je nog niet...
Dan is het zaak de EV aantrekkelijke te maken om te rijden dan een ICE. Zo erg, dat ze hier blijven...

Als we in 2030 CO2 uitstoot willen halveren, moeten we toch iets... Ja en dat kost geld...
Wil je in 2050 volledig klimaatneutraal zijn, dan gaat dit allemaal nog lang niet ver genoeg!

Edit:
Ik heb overigens niet het idee dat er nu heel veel leafjes naar het buitenland gaan. Buitenland is veel minder EV minded dan wij. Ik denk dat het wel zal meevallen met EV's naar het buitenland.
Voordeel van de grote aantallen Model 3's: het zal de restwaarde aardig drukken straks! Goedkoper voor particulieren!

BlakHawk wijzigde deze reactie 06-01-2020 15:40 (35%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja per 1-1-2020 klopt dat idd.. :)

@BlakHawk nou, met vrijwel alle hybride voertuigen en de EVs van het eerste uur is dat al gebeurd. Er is m.i. geen reden om aan te nemen dat dit nu gaat stoppen.

MikeyMan wijzigde deze reactie 06-01-2020 15:40 (32%)

• BlakHawk
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:37:
[...]

@BlakHawk nou, met vrijwel alle hybride voertuigen en de EVs van het eerste uur is dat al gebeurd. Er is m.i. geen reden om aan te nemen dat dit nu gaat stoppen.
Heb je daar cijfers van? Ik hb juist het idee dat de EV in NL net aan te slepen is en dat sommigen ze al uit het buitenland hierheen halen.
De hybrides veelal wel, maar dat is gewoon een ICE.

Onzekerheid over wegenbelasting in Nederland met een V60 phev stimuleert het niet echt hier te houden. Met 50% korting op wegenbelasting is hij door zijn gewicht al relatief duur. Je moet niet gek staan te kijken dat ze dan naar oostblok verkassen.

Denk dat zat particulieren een V60 PHEV willen rijden, maar niet voor 100 euro wegenbelasting per maand met het risico op 200 euro per maand als de 50% korting eraf gaat.
In landen als Roemenie betalen ze 24 euro per jaar!

Je zou bij PHEV's en EV's eigenlijk gewicht moeten herijken. Ze zijn nu eenmaal zwaarder, daar kun je niet de huidige tabellen voor aanhouden. Als je dat wel doet, verdwijnen ze...

BlakHawk wijzigde deze reactie 06-01-2020 15:46 (5%)

• JB

JB

Cédric roelt!

BlakHawk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:45:
[...]

Heb je daar cijfers van?
De hybrides veelal wel, maar dat is gewoon een ICE.

Onzekerheid over wegenbelasting in Nederland met een V60 phev stimuleert het niet echt hier te houden. Met 50% korting op wegenbelasting is hij door zijn gewicht al relatief duur. Je moet niet gek staan te kijken dat ze dan naar oostblok verkassen.

Denk dat zat particulieren een V60 PHEV willen rijden, maar niet voor 100 euro wegenbelasting per maand met het risico op 200 euro per maand als de 50% korting eraf gaat.
In landen als Roemenie betalen ze 24 euro per jaar!

Je zou bij PHEV's en EV's eigenlijk gewicht moeten herijken. Ze zijn nu eenmaal zwaarder, daar kun je niet de huidige tabellen voor aanhouden. Als je dat wel doet, verdwijnen ze...
Precies! Een EV genereert net zoveel of nog meer uitstoot. We weten allemaal dat het een wassen neus is, maar zoals altijd zijn dat de spelregels. Het voelt nu dat 2020 weer zo'n omslagpunt gaat zijn in de leasewereld. Althans voor mij. Ik zie amper voordelen om nog EV te gaan rijden. En kom niet met die dooddoener "voor het milieu" :z

Mijn boefje is liev!

• BlakHawk
JB schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Precies! Een EV genereert net zoveel of nog meer uitstoot. We weten allemaal dat het een wassen neus is, maar zoals altijd zijn dat de spelregels. Het voelt nu dat 2020 weer zo'n omslagpunt gaat zijn in de leasewereld. Althans voor mij. Ik zie amper voordelen om nog EV te gaan rijden. En kom niet met die dooddoener "voor het milieu" :z
Ik heb de EV nooit voor het milieu gekozen, maar volksgezondheid vind ik wel een belangrijke.
Ik reed diesels en die stonken altijd zo, nare lucht die je direct op je longen voelt slaan.

Dat vind ik best een goede reden voor de overgang.

Verder geloof ik niet zo in klimaatneutraal, ik denk dat alles wat we nu proberen niet het gewenste resultaat heeft en dat het al geen effect heeft.

Een goede crisis en belangen komen weer volledig op economie te liggen. Klimaatneutraal is leuk zo lang het economisch voorspoedig gaat, maar anders gedoemd te mislukken!

• JB

JB

Cédric roelt!

BlakHawk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:51:
[...]

Ik heb de EV nooit voor het milieu gekozen, maar volksgezondheid vind ik wel een belangrijke.
Ik reed diesels en die stonken altijd zo, nare lucht die je direct op je longen voelt slaan.

Dat vind ik best een goede reden voor de overgang.

Verder geloof ik niet zo in klimaatneutraal, ik denk dat alles wat we nu proberen niet het gewenste resultaat heeft en dat het al geen effect heeft.

Een goede crisis en belangen komen weer volledig op economie te liggen. Klimaatneutraal is leuk zo lang het economisch voorspoedig gaat, maar anders gedoemd te mislukken!
Diesel is gewoon geslachtofferd. De huidige diesels zijn totaal niet meer te vergelijken met vroegah. Prima dat je stimuleert om oude diesels te belasten maar ze pakken het verkeerd om aan;

https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/

Dieselmotoren zijn noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen. De nieuwste generatie krachtbronnen is zelfs zo vernuftig dat ze in veel binnensteden de lucht ’schoner’ maakt. Dat stelt professor Bart Somers van het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

JB wijzigde deze reactie 06-01-2020 15:55 (12%)

Mijn boefje is liev!

• Z___Z
  • Niet online
@BlakHawk
Gesponserd als in, jij hebt misschien een leasebudget voor een luxe Golf, maar door bijbetalen kan je voor evenveel of minder geld een Model 3 rijden, wat toch meer auto is dan een Golf. De regeling is bedoeld om mensen like-for-like te verlijden tot overstappen naar EV. Als je door de regeling 2 klasses hoger kan rijden voor hetzelfde geld, noem ik dat sponsoring vanuit de overheid.

Als je geen leaseauto had genomen had de overheid nog veel meer geld aan jou overgehouden. Aangezien je dan prive een auto had gekocht, dus BTW afdraagt over de auto, onderhoud en brandstof en IB afgedragen hebt over het geld wat je nodig had om de auto te kopen, ofwel de hele reden waarom bijtelling bestaat.

Het is leuk voor iedereen die vorig jaar een Model 3 heeft kunnen leasen, maar het is ook goed dat dit jaar de EV bijtelling naar 8% is gegaan. Er is gewoon veel meer aanbod met lagere cataloguswaarde. Dus de luxe auto's hoeven niet meer gestimuleerd te worden. Dat was anders toen de Model S de enige beschikbare EV was.

ICE of EV moet iedereen voor zichzelf beslissen aan de hand van de fiscale regels van 2020. Denk dat ook dit jaar veel mensen weer een EV gaan kiezen boven een ICE. Misschien minder Model 3 LR, maar zeker meer van de andere EVs. Afhankelijk hoe de andere merken kunnen leveren, zal de Model 3 bijna zeker weer boven in de verkoopstatistieken te vinden zijn.
JB schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:53:
[...]
Diesel is gewoon geslachtofferd. De huidige diesels zijn totaal niet meer te vergelijken met vroegah. Prima dat je stimuleert om oude diesels te belasten maar ze pakken het verkeerd om aan;

https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/

Dieselmotoren zijn noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen. De nieuwste generatie krachtbronnen is zelfs zo vernuftig dat ze in veel binnensteden de lucht ’schoner’ maakt. Dat stelt professor Bart Somers van het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).
Ben net terug uit Frankrijk. Als je daar op de snelweg rijdt in de winter komt de dieselstank je tegemoet. Het is echt om misselijk van te worden. Als je bij het tankstation uitstapt, hangt die lucht en blijft ook zeker met kou hangen. Ben blij dat Nederland nooit zo'n dieselland is geworden als Frankrijk. Ben ook blij dat diesel in de ban gaat.

Z___Z wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:12 (27%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind wel iets aan onderbouwing:

https://www.ikwilvanmijna...ort-elektrische-auto-doel

https://www.businessinsid...tenland-bijtelling-lease/

https://www.bnr.nl/nieuws...che-auto-s-neemt-fors-toe

https://www.rvo.nl/sites/...ssenger%20Cars%202017.pdf
In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn meer dan 1000 elektrische auto's geëxporteerd, een stijging van bijna 40%. De export van plug-in hybrides steeg in dezelfde periode met meer dan 100%.

MikeyMan wijzigde deze reactie 06-01-2020 16:13 (38%)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:03
Leuk deze discussie over EV’s, maar zullen we weer ontopic gaan?

• Reinier
  • Laatst online: 21-02 23:34
MikeyMan schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:37:
[...]

De 45K die je noemde geldt ook vanaf 1 januari 2020 ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reinier schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:38:
[...]

De 45K die je noemde geldt ook vanaf 1 januari 2020 ;)
Touche... Die had ik ff gemist...

Mogen geen EV's vanuit corporate policy, dus niet heel erg mee bezig geweest ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren 'mijn' Peugeot 5008 opgehaald. Aflevering prima verlopen, hoewel niet alle updates gedraaid zijn. Gaan we dit weekend wel ff regelen.

De minnen:
- Stuurtje is ff wennen
- Veel ruimte, maar weinig handige opbergplekken voor alle spullen die je toch meeneemt. Kon in m'n Octavia vrijwel alles kwijt bij het reservewiel, maar daar zitten hier een paar stoelen natuurlijk. Denk dat ik er eentje uit haal zodat niet alles los door de kofferbak slingert.
- multimedia niet helemaal anno 2020. Zit wel carplay en Android auto op, maar verwacht gewoon dergelijke functies van het apparaat zelf
- afwerking van de tweede en derde rij had strakker gekund, maar waarschijnlijk resultaat van de uitneembaarheid
- lane keeping ronduit irritant
- waarom blijft de automatische ruitenwisser niet aan staan?

De plussen:
- auto voelt vlot genoeg, ondanks 130pk. Fijne automaat lost een hoop op denk ik.
- stoelen zitten tot nu toe prima
- interieur is mooi en zit goed in elkaar.
- comfortabel onderstel, maar niet week
- adaptieve cruise control is erg fijn!
- erg ruime auto. Zit prima met mijn twee meter, en kan nog mensen meenemen ook.

Heb al wat accessoires besteld, nu beetje eigen maken.

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2020 08:31 (5%)

• Hmmbob
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
- waarom blijft de automatische ruitenwisser niet aan staan?
- Beter / anders gebruik maken van de richtingaanwijzer scheelde bij mijn 308 al veel. Dus: knipperlicht aan, 0,5 sec wachten met bewegen, en dan pas van baan wisselen. Ik had de indruk dat ik "te snel was" voor het systeem.
- Omdat als je ruiten dichtgevroren zijn je de rubbers zou slopen bij een start. Maar 1x een tik naar beneden op de hendel en het staat weer aan?

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18:48
@MikeyMan
Wanneer had jij ook alweer besteld?

De mijne is op 15 november besteld door de leasemaatschappij. Zou ergens verwacht worden eind januari. Nog geen update ontvangen helaas. Zal eens een berichtje sturen. Begint wel te kriebelen. :P

• jongetje
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:43:
- Omdat als je ruiten dichtgevroren zijn je de rubbers zou slopen bij een start. Maar 1x een tik naar beneden op de hendel en het staat weer aan?
Omdat het zo vaak vriest?
Ik snap zijn punt wel, bij de Octavia is het namelijk zo dat het systeem aangaat als je snelheid boven de 15 a 20km/u is geweest. Aangezien niemand met bevroreren ruiten (zou moeten) rijden gaat de auto er dus vanuit het dan actief kan zijn. Hoef je niet elke rit op een knopje te drukken, lijkt mij ook vrij onhandig. Je hebt juist automatische systemen omdat ze automatisch zijn. Niet dat je als een piloot in een vliegtuig eerst alles aan moet zetten en controleren.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Omdat het zo vaak vriest?
Ik snap zijn punt wel, bij de Octavia is het namelijk zo dat het systeem aangaat als je snelheid boven de 15 a 20km/u is geweest. Aangezien niemand met bevroreren ruiten (zou moeten) rijden gaat de auto er dus vanuit het dan actief kan zijn. Hoef je niet elke rit op een knopje te drukken, lijkt mij ook vrij onhandig. Je hebt juist automatische systemen omdat ze automatisch zijn. Niet dat je als een piloot in een vliegtuig eerst alles aan moet zetten en controleren.
We hebben het over een enkele tik omlaag met het pookje van de ruitenwisser, dat is niet bepaald een complexe handeling. Je hoeft hem niet via diverse menu's op het touchscreen te activeren.
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
- multimedia niet helemaal anno 2020. Zit wel carplay en Android auto op, maar verwacht gewoon dergelijke functies van het apparaat zelf
Ik denk dat veel fabrikanten juist minder gaan investeren naarmate Carplay en Android Auto verder vordert. Een eigen systeem ontwikkelen is voor velen te complex, dat blijkt ook wel uit de matige kwaliteit van de meeste systemen.
Kan je hem bij de Peugeot met een toets uitschakelen of moet dat via het touchscreen? Ik vind Lane Assist perfect werken op de snelweg maar op binnendoor wegen wil je hem voor je eigen veiligheid gewoon uit hebben. Helaas kan je bij de meeste auto's niet met een simpele switch schakelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hmmbob @Tsurany
M.b.t. de ruitenwisser; het vriest twee dagen per jaar. De rest van het jaar ben ik 1000 (?) keer een handeling aan het uitvoeren om mijn ruitenwissers aan te zetten, terwijl die automatisch zouden moeten gaan.
In mijn Octavia, kon je het ook gewoon uit zetten, als je dat zou willen.
Daarnaast; het ding heeft een thermometer, dus als dat echt zo'n grote zorg is, zet het dan uit <0.
Geen complexe handeling, maar wel irritant, wetende dat het ook anders kan.

De lane keeping assistent vind ik vooral wat nerveus op smallere rijstroken. Hij corrigeert vrij vaak en wat laat, waardoor je als een dronkelap over de weg gaat. Merkte dit bijvoorbeeld gisteren bij een paar glooiende bochten in de N470. De combinatie met knipperen heb ik nog niet bewust meegemaakt. Denk dat deze functie uit gaat (wat idd via het touch screen moet).

Mbt carplay/AA, ben er inderdaad ook bang voor dat dit de overhand gaat nemen. Maar weer een handeling bij het wegrijden erbij die vertraagt. Het gaat namelijk niet automatisch goed naar mijn huidige ervaring. Het is:
- Telefoon aansluiten
- Starten
- telefoon ontgrendelen
- Wachten tot de headunit doorheeft dat AA gebruikt kan worden

Goed, het geeft wel tijd om de cruise control te activeren, de stop-start uit te zetten en de ruitenwissers aan te zetten :+

@jongetje ik noemde het toen ik de V60 kreeg inderdaad al de takeoff checklist :)

@Highfive95 Zit even in mijn mail te kijken; zie dat de bestelling op 4 oktober is doorgezet naar fleet support.

Vergeet trouwens nog twee dingen te noemen:
- De achterklep is elektrisch. Was voor mij niet nodig geweest, want dit wordt er niet bepaald sneller van. Met de hand open trekken kan wel, maar gaat zo mogelijk nog trager. En voelt ook alsof je iets aan het slopen bent. Daarnaast gaat ie (wellicht door de elektra) niet heel ver open, wat inhoudt dat ik er matig onder pas (door lengte)
- keyless entry en go is beter geimplementeerd dan bij Volvo, waar ik geregeld gefrustreerd voor een dichte achterdeur stond. Maar ook hier; niet elke ontwikkeling is een verbetering. Waar laat ik die sleutel? Hing mij prima aan de stuurkolom.

Maargoed, ben dan ook een beetje een ouwe zeikerd... Vroeger was alles beter... Met mijn 36 jaren oud :P

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2020 09:48 (21%)

• Hmmbob
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:27:
We hebben het over een enkele tik omlaag met het pookje van de ruitenwisser, dat is niet bepaald een complexe handeling. Je hoeft hem niet via diverse menu's op het touchscreen te activeren.
Dit.
Kan je hem bij de Peugeot met een toets uitschakelen of moet dat via het touchscreen? Ik vind Lane Assist perfect werken op de snelweg maar op binnendoor wegen wil je hem voor je eigen veiligheid gewoon uit hebben. Helaas kan je bij de meeste auto's niet met een simpele switch schakelen.
Ik dacht dat dit in mijn 308 een knopje is links onder, bij je knieen. Same als de start-stop trouwens. Die wordt alleen wel iedere start gereset....

Edit: begin te twijfelen of daar wel een knopje voor zit... Straks effe kijken.

Hmmbob wijzigde deze reactie 10-01-2020 09:39 (12%)

• Tsurany
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:36:
@Hmmbob @Tsurany
M.b.t. de ruitenwisser; het vriest twee dagen per jaar. De rest van het jaar ben ik 1000 (?) keer een handeling aan het uitvoeren om mijn ruitenwissers aan te zetten, terwijl die automatisch zouden moeten gaan.
Dit vind ik toch wel weer mooi, droog willen beweren dat het maar twee dagen vriest en tegelijkertijd beweren dat je wel 1000 keer in de regen rijdt. Dan moet je drie ritten per dag maken en moet het elke dag van het jaar regenen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Dit vind ik toch wel weer mooi, droog willen beweren dat het maar twee dagen vriest en tegelijkertijd beweren dat je wel 1000 keer in de regen rijdt. Dan moet je drie ritten per dag maken en moet het elke dag van het jaar regenen...
Goed, laat het de helft zijn... Ik rij 40k kilometer per jaar, veel klantbezoeken...
Ik vind het gewoon een overbodige handeling, die anders opgelost had kunnen worden.

• Hmmbob
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Goed, laat het de helft zijn... Ik rij 40k kilometer per jaar, veel klantbezoeken...
Ik vind het gewoon een overbodige handeling, die anders opgelost had kunnen worden.
Dien een verbeterverzoek in bij Peugeot. Verder denk ik dat je een prima auto hebt, want als dit je grootste probleem is....

(Zou er een berekening te maken zijn hoe vaak je een tik op die pook kan geven in de tijd van al deze reacties?)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Dien een verbeterverzoek in bij Peugeot. Verder denk ik dat je een prima auto hebt, want als dit je grootste probleem is....

(Zou er een berekening te maken zijn hoe vaak je een tik op die pook kan geven in de tijd van al deze reacties?)
Is het zo raar om aan te geven dat iets beter kan? We zitten hier nota bene op tweakers...
Verbaas me een beetje over deze opstelling eerlijk gezegd. Wel uren en dagen klooien om een processor 2mhz sneller te laten lopen, maar het raar vinden dat een ruitenwisser niet optimaal werkt kan blijkbaar niet 8)7

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Zo vaak regent het niet in Nederland. Probeer het maar eens bij te houden. Ik durf wel te beweren dat meer dan 90% van je ritten over het hele jaar droog zijn.

Maar goed de regensensor bij VW werkt tenminste nog aardig. Bij Kia is het een drama. Het werkt zo slecht dat ik liever geen regensensor had maar ouderwetse interval stand.

• Hmmbob
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Is het zo raar om aan te geven dat iets beter kan?
Nee hoor, je begon met de vraag "waarom", en daar gaf ik antwoord op, maar dat antwoord vond je stom dus toen kwam er een heel verhaal bij over hoeveel moeite het wel niet is en hoeveel makkelijker het zou zijn als het zou gaan zoals het in je andere auto ging, en ik vind dat eerlijk gezegd gemiereneuk. Maar ieder z'n mening :>

Ik wens je sowieso veel fijne en veilige kilometers in je nieuwe auto toe (zeker als je zoveel op de weg zit), liefst zonder regen dan ;) :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Nee hoor, je begon met de vraag "waarom", en daar gaf ik antwoord op, maar dat antwoord vond je stom dus toen kwam er een heel verhaal bij over hoeveel moeite het wel niet is en hoeveel makkelijker het zou zijn als het zou gaan zoals het in je andere auto ging, en ik vind dat eerlijk gezegd gemiereneuk. Maar ieder z'n mening :>

Ik wens je sowieso veel fijne en veilige kilometers in je nieuwe auto toe (zeker als je zoveel op de weg zit), liefst zonder regen dan ;) :+
Nouja, het punt is meer dat als ik toch elke keer dat ding aan moet zetten, ze het wat mij betreft er net zo goed af kunnen laten. Kom er trouwens ook net achter dat de interval niet in te stellen is, dus in de praktijk zal het wel neerkomen op handmatige bediening ;)

• jongetje
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:27:
[...]

Maar als je elke keer al die tikkies moet doen. Start/stop uit, ruitenwissersensor aan.

Maar goed, is maar net wat je gewend bent. En wat betreft de dagen met regen, je zet hem juist altijd aan zodat met regen je ruitenwissers gaan wapperen zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Maargoed, ik heb geen peugeot en ga ook niet zo snel een franse auto rijden dus is prima zo.

Wat betreft die Android Auto wel irritant dat je zoveel handelingen moet doen. Bij VAG is het kwestie van kabel erin en selecteren in het menu op je head unit.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:41
Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Zo vaak regent het niet in Nederland. Probeer het maar eens bij te houden. Ik durf wel te beweren dat meer dan 90% van je ritten over het hele jaar droog zijn.

Maar goed de regensensor bij VW werkt tenminste nog aardig. Bij Kia is het een drama. Het werkt zo slecht dat ik liever geen regensensor had maar ouderwetse interval stand.
Maar je ruiten van de auto zijn wel heel veel vaker nat dan je natte ritten natuurlijk.

In mijn BMW wis ik mijn ruit ook altijd handmatig zodra ik start, want hij begint dan niet gelijk te wissen als mijn ruiten wel nat zijn. Ik weet eigenlijk niet wanneer hij zelf begint te wissen, het zit zo in mijn systeem om deze handeling te doen. Misschien eens uitproberen (ga ik natuurlijk eerst 30x vergeten..).

Overigens heb ik de automatische ruitenwissers ook meestal uitstaan als ik ze niet nodig heb. Pas als het regent tik ik hem aan en vanaf dan is het bij mij automatisch. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen het gewoon altijd aan willen hebben en niet naar willen omkijken.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Nouja, het punt is meer dat als ik toch elke keer dat ding aan moet zetten, ze het wat mij betreft er net zo goed af kunnen laten. Kom er trouwens ook net achter dat de interval niet in te stellen is, dus in de praktijk zal het wel neerkomen op handmatige bediening ;)
Je verwacht ook wel veel van een Peugeot :+

Mijn boefje is liev!

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:03
@Hmmbob @Tsurany
In mijn Octavia, kon je het ook gewoon uit zetten, als je dat zou willen.
Daarnaast; het ding heeft een thermometer, dus als dat echt zo'n grote zorg is, zet het dan uit <0.
Geen complexe handeling, maar wel irritant, wetende dat het ook anders kan.

De lane keeping assistent vind ik vooral wat nerveus op smallere rijstroken. Hij corrigeert vrij vaak en wat laat, waardoor je als een dronkelap over de weg gaat. Merkte dit bijvoorbeeld gisteren bij een paar glooiende bochten in de N470. De combinatie met knipperen heb ik nog niet bewust meegemaakt. Denk dat deze functie uit gaat (wat idd via het touch screen moet).

Mbt carplay/AA, ben er inderdaad ook bang voor dat dit de overhand gaat nemen. Maar weer een handeling bij het wegrijden erbij die vertraagt. Het gaat namelijk niet automatisch goed naar mijn huidige ervaring. Het is:
- Telefoon aansluiten
- Starten
- telefoon ontgrendelen

Goed, het geeft wel tijd om de cruise control te activeren, de stop-start uit te zetten en de ruitenwissers aan te zetten :+

@jongetje ik noemde het toen ik de V60 kreeg inderdaad al de takeoff checklist :)

@Highfive95 Zit even in mijn mail te kijken; zie dat de bestelling op 4 oktober is doorgezet naar fleet support.

Vergeet trouwens nog twee dingen te noemen:
- De achterklep is elektrisch. Was voor mij niet nodig geweest, want dit wordt er niet bepaald sneller van. Met de hand open trekken kan wel, maar gaat zo mogelijk nog trager. En voelt ook alsof je iets aan het slopen bent. Daarnaast gaat ie (wellicht door de elektra) niet heel ver open, wat inhoudt dat ik er matig onder pas (door lengte)
- keyless entry en go is beter geimplementeerd dan bij Volvo, waar ik geregeld gefrustreerd voor een dichte achterdeur stond. Maar ook hier; niet elke ontwikkeling is een verbetering. Waar laat ik die sleutel? Hing mij prima aan de stuurkolom.

Maargoed, ben dan ook een beetje een ouwe zeikerd... Vroeger was alles beter... Met mijn 36 jaren oud :P
Sleutel kan je toch juist in je zak laten (het hele voordeel van keyless entry and go? :o ).
Ik had voor mijn vorige auto (VAG) voor Apple Carplay de routine:
- Telefoon uit je zak halen terwijl je gaat in stappen.
- Auto aan
- Telefoon aan kabel met je vinger op de vingerafdrukscanner (ontgrendeld gelijk dus)
- Auto gaat automatisch naar Apple Carplay scherm

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Ze hadden het anders op kunnen lossen maar om nou te zeggen dat dit een probleem is... je geeft tientallen keren per rit richting aan, een enkele keer de andere pook aantikken is dan echt minimaal werk en in feite gewoon een automatisme die je niet eens bewust merkt.
jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Maar als je elke keer al die tikkies moet doen. Start/stop uit, ruitenwissersensor aan.

Maar goed, is maar net wat je gewend bent. En wat betreft de dagen met regen, je zet hem juist altijd aan zodat met regen je ruitenwissers gaan wapperen zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Maargoed, ik heb geen peugeot en ga ook niet zo snel een franse auto rijden dus is prima zo.
Het hangt er natuurlijk vanaf of je het elke rit moet doen en hoeveel moeite het is. Maar als het regent even een tikkie tegen een pook geven vind ik niet eens de moeite van het klagen waard.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smobbo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Sleutel kan je toch juist in je zak laten (het hele voordeel van keyless entry and go? :o ).
Dat moet ik nog even gaan proberen. Draag vaak een pak, daarbij doe ik de sleutel in mn binnenzak. Bij mn v60 hield dat in dat ik constant voor een dichte achterdeur staat. Ga het met deze ook eens proberen :)

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:42:
[...]

Dat moet ik nog even gaan proberen. Draag vaak een pak, daarbij doe ik de sleutel in mn binnenzak. Bij mn v60 hield dat in dat ik constant voor een dichte achterdeur staat. Ga het met deze ook eens proberen :)
Springen niet alle deuren open bij uitstappen? Kunt dat in de BC aanpassen normaliter.

Mijn boefje is liev!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Pardon? Als ik alleen naar de laatste twee dagen kijk dan had ik gisteren 7 ritten waarin het regende en vandaag ook al 3. Dat zijn 10 ritten in twee dagen of, zo je wil, in 10 dagen als je het hele jaar bekijkt (waarbij het dit jaar al wel vaker geregend heeft maar die heb ik niet direct op m'n netvlies staan). Nederland heeft een gemiddelde van richting de 200 dagen met neerslag per jaar. Dat zijn met slechts twee ritten per dag (doorgaans moet iedereen toch wel een keer heen en terug) alleen al bijna 400 ritten met regen. Als je meerdere ritten per dag maakt dan ga je heel snel omhoog.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Tsurany
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Pardon? Als ik alleen naar de laatste twee dagen kijk dan had ik gisteren 7 ritten waarin het regende en vandaag ook al 3. Dat zijn 10 ritten in twee dagen of, zo je wil, in 10 dagen als je het hele jaar bekijkt (waarbij het dit jaar al wel vaker geregend heeft maar die heb ik niet direct op m'n netvlies staan). Nederland heeft een gemiddelde van richting de 200 dagen met neerslag per jaar. Dat zijn met slechts twee ritten per dag (doorgaans moet iedereen toch wel een keer heen en terug) alleen al bijna 400 ritten met regen. Als je meerdere ritten per dag maakt dan ga je heel snel omhoog.
Het regent natuurlijk niet de gehele dag. Een dag met neerslag betekent dat ergens in 24 uur tijd een bepaalde hoeveelheid regen is gevallen, niet dat het non-stop regende.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tsurany schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Het regent natuurlijk niet de gehele dag. Een dag met neerslag betekent dat ergens in 24 uur tijd een bepaalde hoeveelheid regen is gevallen, niet dat het non-stop regende.
Dan zal ik vaak pech hebben, want ik heb toch erg vaak dagen dat het vrijwel constant wel ergens regent tijdens m'n ritten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JB Dat was ik van mn skoda wel gewend. Tenminste; sleutel eruit was alle deuren open. Volvo deed alleen de voordeur open. Moet het even checken hoe dit bij Peugeot werkt.

@Tsurany Ja zo kun je alles wel bagetelliseren. Ik geef een korte review van mijn eerste ervaringen, doe ermee wat je wilt. Het is geen onoverkomelijk issue, maar gewoon irritant, dus ik meld het.

@AllSeeyinEye inderdaad; heb de auto nu nog geen 24 uur, en heb bij 8 ritten al even zoveel keren op die knop moeten drukken. Bij m'n skoda was dat 0 geweest. Tuurlijk; het is winter, het regent wat vaker deze dagen. Een dag met regen waarin je meerdere ritten doet is natuurlijk net zo goed van invloed als het aantal dagen dat het regent.

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2020 11:13 (9%)

• ReneDx
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Mijn vorige BMW moest je dat ding ook steeds aanzetten. Ging fijn automatisch uit elke keer als je de auto uitzette. Had iets te maken met de levensduur van de sensor vinden ze.

Alle recente modellen (afaik na de F30 LCI, 2015?) kon het plots aan blijven..

Het was wel weer relax voor de carwash momenten, stond ‘ie gewoon uit want dan was ik ‘m natuurlijk vergeten aan te zetten hahah.

Begrijp je heel goed, ben blij dat ze bij BMW de klachten goed begrepen hebben, ik zei vrolijk “De overbuurman kan dat wel hé, zal ik daar eens gaan shoppen?” (Mercedes-Benz), die man helemaal bleek wegtrekken. Beste moment van m’n leven op auto-shoppen niveau. (Edit: Nee, natuurlijk, je gaat geen andere auto kopen voor zoiets, voor de persoon die hier zometeen op in gaat. Het punt was ‘m in ieder geval duidelijk).

ReneDx wijzigde deze reactie 10-01-2020 11:17 (6%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ReneDx Haha, hetzelfde met Volvo. Nieuwe V60 had al die zaken ook ineens wel geregeld. Terwijl dat altijd een principieel punt was voor ze. Ruitenwissers, cruise control etc blijft bij de nieuwe gewoon aan staan bij starten :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Heeft VAG nog altijd die piem0l mbt (A)CC onder "knipperlicht stengel" of zit dat nu mooi op het stuur :?

Mijn boefje is liev!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:25:
Heeft VAG nog altijd die piem0l mbt (A)CC onder "knipperlicht stengel" of zit dat nu mooi op het stuur :?
Volgens mij zit het inmiddels op het stuur.
Maar vond die stengel op zich prima werken altijd :)

• Waus26
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Volgens mij zit het inmiddels op het stuur.
Maar vond die stengel op zich prima werken altijd :)
Dat verschilt volgens mij nog wel wat voor uitvoering de auto is (maar pin me hier niet op vast). Bijv. bij VW volgens mij pas vanaf Highline op het stuur?

Die stengel werkt minder goed dan op het stuur. Daar kan je heel makkelijk met één druk 10 km/u bijplussen of eraf halen. Bij de stengel moet je dan tien keer drukken...

Waus26 wijzigde deze reactie 10-01-2020 12:34 (18%)

• Jadero
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Tikkeltje off-topic maar om nog even door te gaan op de vraag: 'hoe vaak regent het' 2 bronnen die aangeven dat het 90% van de tijd droog is in Nederland:

https://nieuws.weeronline...r-gemiddeld-in-nederland/
https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

renzo4000

*Doh!*

Waus26 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:33:
[...]

Die stengel werkt minder goed dan op het stuur. Daar kan je heel makkelijk met één druk 10 km/u bijplussen of eraf halen. Bij de stengel moet je dan tien keer drukken...
Ik heb nu tijdelijk een seat leon (2019) met zo'n stengel/piem0l (zelfde binnen VAG groep volgens mij) en daarmee kan je wel degelijk meteen 10 km omhoog of omlaag. Als je een tikje omhoog doet is dat in stappen van 10 en houd je hem vast dan per 1.

Ik vind dit wel een verschrikkelijk plek, ik kom er nog wel eens ongewild met mijn knie tegenaan :(

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:01
renzo4000 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Ik heb nu tijdelijk een seat leon (2019) met zo'n stengel/piem0l (zelfde binnen VAG groep volgens mij) en daarmee kan je wel degelijk meteen 10 km omhoog of omlaag. Als je een tikje omhoog doet is dat in stappen van 10 en houd je hem vast dan per 1.

Ik vind dit wel een verschrikkelijk plek, ik kom er nog wel eens ongewild met mijn knie tegenaan :(
Ik heb een paar maanden in een Leon gereden met de cruise control bediening op die hendel. De helft van de tijd drukte ik iets te hard tegen de hendel aan en ging de richtingaanwijzer aan :')
Ben blij dat m'n huidige auto gewoon de knoppen weer op het stuur heeft!

• musiman
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:15
rhos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:33:
[...]

Ik heb de Focus 2019 editie en hij rijdt als een zonnetje! Wel is het zo dat ik de 150PK versie heb. Het schijnt regelmatig voor te komen, dat de 125PK versie bij het uitschakelen van de derde cilinder kan gaan trillen. Door hem op Sport modus te zetten, wordt die derde cilinder niet uitgeschakeld en heb je daar geen last meer van.

Mocht je meer willen weten over de Focus, dan kun je mij gerust PM'men. :)

Make music, not war

• -Splash-
  • Registratie: januari 2009
Hier moet ik ook weer gaan voor een nieuwe leaseauto.
Ik rij nu, met erg grote tevredenheid, een Skoda Octavia Combi (diesel - 150 PK). Wat een enorm fijne auto zeg! Ik heb destijds ook de Superb overwogen maar dat zag ik niet zitten omdat de Octavia in de stad (Utrecht) parkeren al een ding was.

Nu ben ik verhuisd naar een rustiger deel van de stad en is er genoeg parkeerplek voor handen EN moet ik een nieuwe auto.

Shortlist was toch wel Skoda, ik overweeg erg de Kodiaq, de Superb of de nieuwe Octavia. Maar die komt van de zomer pas uit. Eigenlijk beleef ik het eerder genoemde verschil tussen de Superb en de Octavia helemaal niet zo.

Wat ik fijn vind: Ruimte. Ik wil minimaal achter mijzelf kunnen zitten en moet veel mee kunnen nemen voor vakanties (zomer en wintersport, dus max 13% van het aantal weken per jaar). Voor de rest heb ik al die ruimte niet nodig.

Nu was ik eerst zeer gericht op de Superb of de nieuwe Octavia.... maar wellicht komt daar nu verandering in. Mijn vriendin heeft een VW Polo Diesel en rijdt er echt amper mee (max 80 km per week). Wat echt zonde is ivm de bijna 1000 euro per jaar aan wegenbelasting.

Het idee wat ik nu heb opgevat is om de VW Polo te verkopen en een Skoda Octavia Combi benzine (2e hands vanaf 2016) te kopen. Zo dekken we onze vakantie behoefte. En dan lease ik iets elektrisch, waarschijnlijk de Model 3 (SR+ of LR).

Ik kan wel klimaat roepen, maar ik denk dat we meer fossiele brandstoffen aan het verwisselen zijn. Het is deels dat dan en vooral gadget gehalte en financieel, want we besparen 2000 euro per jaar door deze switch te maken (dat is met afschrijving, onderhoud etc... meegenomen maar niet de aanschaf). Over 4 of 5 jaar is dat dus wel 8000-10000 euro.

Maar goed, ben nog aan het nadenken hierover.

• Hmmbob
  • Nu online
BlacKstaR- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:50:
[...]
Ik ga zelf ook voor de Polestar 2. Eigenlijk zelfde reden, iedereen heeft en model 3 plus dat ik voor dezelfde auto meer moet betalen 😆. Verder vind ik de P2 mooier van binnen en buiten en houd ik van comfort die P2 staat wat hoger op de pootjes. Daarom is het voor mij de ideale EV voor 2020. In onze leasecalculator is hij tevens goedkoper dan de M3 AWD op 19inch.
Wired is in haar recensie ook vrij lyrisch over de Polestar 2.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:26
Waus26 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:33:
[...]

Dat verschilt volgens mij nog wel wat voor uitvoering de auto is (maar pin me hier niet op vast). Bijv. bij VW volgens mij pas vanaf Highline op het stuur?

Skoda heeft nog een stengel, maar die gaat gewoon met 1 druk 10km/u omhoog hoor.

Persoonlijk heb ik 10 keer liever zo’n stengel dan nog meer shit op het stuur.

Computer says no

• Predje
  • Registratie: december 2002
Het is ook echt een prachtige wagen!! Als ik een EV kon betalen was dit 100% mijn 1e keuze!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:04

FreakNL

Well do ya punk?

@Hmmbob @Tsurany

- Telefoon aansluiten
- Starten
- telefoon ontgrendelen
Ach, je hoeft het natuurlijk niet voor elke rit te doen. Ik vind het in ieder geval een verbetering. Mijn huidige auto heeft het niet maar nu ik het een paar keer met een huur-auto in het buitenland heb meegemaakt wil ik het wel graag op een volgende auto..

Het instellen van 9/10 ingebouwde navigatiesystemen is namelijk ook een crime.. Er zitten er vast wel een paar tussen hoor, waar het wel wat fijner werkt, maar bij de meeste moet je oneindig veel toetsen indrukken om alleen al het adres te vinden, terwijl ik dat op mijn telefoon binnen 2 seconden heb via Google Maps...

Ik heb tot nu toe in een Renegade, Mokka, V70 en GrandlandX gereden waar het standaard inzat (allemaal nieuwe rentals in het buitenland) en het werkt ook overal (bijna) hetzelfde.. Ik denk echt dat het de toekomst is, en terecht.. Je telefoon is altijd up-to-date.. Die autoschermen worden straks gewoon domme schermen, in terms of navigatie dan tenminste...

Overigens zou het wel fijn zijn als het via Bluetooth zou werken ipv kabel...

• Hmmbob
  • Nu online
FreakNL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:19:
[...]
Overigens zou het wel fijn zijn als het via Bluetooth zou werken ipv kabel...
Work in progress (via WiFi dan)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@FreakNL ja het werkt op zich ook best goed. Kwestie van wennen ongetwijfeld.
Use case is een beetje dat ik op een gegeven moment genoeg krijg van het geouwehoer op de radio en op zoek ga na alternatieven. En dan zit m'n telefoon in m'n jasje :)

First world problems, dat wel.
Ik ga eerst eens beginnen met het inbouwen van een tweede USB poort.

@Hmmbob kans dat dat toegevoegd wordt aan bestaande systemen lijkt me nihil.

• BlacKstaR-
De review van Wired en Topgear geven allemaal een 8 volgens mij. Maar ze hebben allebei de performance gereden. Ik hoop dat de standaard versie met 19" ook prima op de weg ligt. Maar we gaan het meemaken in 2020 :*)

BlacKstaR- wijzigde deze reactie 12-01-2020 15:46 (0%)
Reden: typo

Pagina: 1 ... 87 ... 93 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True