Om en nabij de 62K. Ik heb alle opties genomen (voor zover er wat te kiezen viel) behalve het Performance pakket. Dat kost 6500 en daarvoor krijg je betere remmen, vering, gouden gordels en ventieldoppen en andere 20" velgen. Motorisch maakt het geen verschil. Scheelde me toch 60 euro per maand netto dus dat had ik er niet voor over.GeeMoney schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:47:
[...]
Dat is een Polestar 2.
Nieuwkomer inderdaad, release staat ergens begin 2020 volgens mij?
Er is ook een versie 1 maar niet erg geslaagd in NL dacht ik.
Wat gaat die config kosten als ik vragen mag @Verwijderd ?
Ik heb vorige week een e-tron 55 besteld
Morgen krijg ik een foto van de dealer als hij binnenrolt bij ze!
Geachte iedereen,
Ik twijfel al (beschamend) lang tussen de Mazda3 en nu de Kia Ceed, allebei meest recente versies helemaal afgeladen. Voor de Ceed is dat de ExecutiveLine, Mazda de Luxury met X-motor, wit leer en i-ActivSensepakket.
Nu is de Ceed netto zo'n 80 euro per maand goedkoper en op meerdere fronten de verstandige keuze. Qua motor vond ik de Mazda tegenvallen, bijvoorbeeld, met toch weinig pit en niet het gevoel dat ie 180pk levert. Veel beter dan een Yaris of Up! uit de shortlease voelde het niet, eerlijk gezegd...
Maaaarr toch wil ik hem heel graag. Het blijft een enorm mooi ding, in mijn ogen, met een prachtig interieur en als sedan lekker veel kofferruimte.
De Ceed is wat completer, met bijvoorbeeld een zonnedak, geventileerde stoelen voor, ventilatieroosters achter en een uitgebreider digitaal cluster.
Iemand nog andere argumenten voor de een of de ander waarmee ik mezelf kan overtuigen?
Ik twijfel al (beschamend) lang tussen de Mazda3 en nu de Kia Ceed, allebei meest recente versies helemaal afgeladen. Voor de Ceed is dat de ExecutiveLine, Mazda de Luxury met X-motor, wit leer en i-ActivSensepakket.
Nu is de Ceed netto zo'n 80 euro per maand goedkoper en op meerdere fronten de verstandige keuze. Qua motor vond ik de Mazda tegenvallen, bijvoorbeeld, met toch weinig pit en niet het gevoel dat ie 180pk levert. Veel beter dan een Yaris of Up! uit de shortlease voelde het niet, eerlijk gezegd...
Maaaarr toch wil ik hem heel graag. Het blijft een enorm mooi ding, in mijn ogen, met een prachtig interieur en als sedan lekker veel kofferruimte.
De Ceed is wat completer, met bijvoorbeeld een zonnedak, geventileerde stoelen voor, ventilatieroosters achter en een uitgebreider digitaal cluster.
Iemand nog andere argumenten voor de een of de ander waarmee ik mezelf kan overtuigen?
Verwijderd
Bij leaseplandirect:AllSeeyinEye schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:25:
[...]
Als t een beetje in lijn is met een Model S reken dan op een 1500 in de maand?
30.000/48
Etron 55: €1155
Model S LR: €1305
Welke voorwaarden hangen daaraan? Hier hebben wij in ieder geval: gelijkwaardig vervangend vervoer, winterbanden, zo laag mogelijk eigen risico. En daarnaast een gangbaarder kilometrage, waarbij hier de meesten op 45 of 50k staan bij 36 maanden.Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:18:
[...]
Bij leaseplandirect:
30.000/48
Etron 55: €1155
Model S LR: €1305
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik zou gaan voor de auto waar je denkt het meeste plezier aan te beleven. Ik neem aan dat je er veel tijd in zal spenderen. Die eventuele 80eu per maand kom je ook wel weer overheen.DatBassie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:47:
Geachte iedereen,
Just grow old with grace
Mjah, 80 euro lijkt niet veel... Maar hoeveel is het in procenten? 15 % duurder dan de kia? Het is niet niks natuurlijk. Keertje uit eten elke maand
Silverscope schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:23:
[...]
Ik zou gaan voor de auto waar je denkt het meeste plezier aan te beleven. Ik neem aan dat je er veel tijd in zal spenderen. Die eventuele 80eu per maand kom je ook wel weer overheen.
De Kia is ~820, Mazda ~930. Het verschil is op net geen 3000 bruto wel redelijk, vooral met een redelijke studieschuld... Zo'n 4-5k in 48 maandenMikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:26:
Mjah, 80 euro lijkt niet veel... Maar hoeveel is het in procenten? 15 % duurder dan de kia? Het is niet niks natuurlijk. Keertje uit eten elke maand
Klopt natuurlijk, de Kia is vooral leuk door die turbo maar de Mazda leer ik wel plezier in hebben denk ik dan steeds!
Zit je dan niet aardig boven je stand te leasen? Ik weet niet wat je verdere situatie is maar een aardig groot percentage van je inkomen zal met zo'n Mazda naar een auto gaan.DatBassie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:31:
[...]
[...]
De Kia is ~820, Mazda ~930. Het verschil is op net geen 3000 bruto wel redelijk, vooral met een redelijke studieschuld... Zo'n 4-5k in 48 maanden![]()
Klopt natuurlijk, de Kia is vooral leuk door die turbo maar de Mazda leer ik wel plezier in hebben denk ik dan steeds!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik weet niet hoe je woonsituatie is, maar op zo'n bedrag zou ik ik het persoonlijk niet aan een auto uitgeven. Stop het lekker in je studieschuld/hypotheek/bankrekening.DatBassie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:31:
[...]
[...]
De Kia is ~820, Mazda ~930. Het verschil is op net geen 3000 bruto wel redelijk, vooral met een redelijke studieschuld... Zo'n 4-5k in 48 maanden![]()
Eens met @Tsurany
Ik wacht nog een beetje op de jaarevaluaties, er is veel gebeurd. Het leasebudget geeft er ruimte voor, maar dat is dus ook de exacte reden waarom de ~180 netto van Ceed me wel aantrekt.
Een B-segmenter is dan gelijk weer een stuk luider en minder uitgerust, vaak, en rij toch wel de 35k km geschatte kilometers makkelijk vol elk jaar.
Op het moment nog goedkoop aan het huren bij de ouders, en over een jaar vlak voor het terugbetalen studieschuld los ik gelijk een stuk af.
Een B-segmenter is dan gelijk weer een stuk luider en minder uitgerust, vaak, en rij toch wel de 35k km geschatte kilometers makkelijk vol elk jaar.
Op het moment nog goedkoop aan het huren bij de ouders, en over een jaar vlak voor het terugbetalen studieschuld los ik gelijk een stuk af.
[ Voor 17% gewijzigd door DatBassie op 04-12-2019 16:04 ]
Gaat nogal offtopic, maar als je toch van plan bent een keer te gaan kopen; doe jezelf een plezier en houd rekening met een fors component eigen geld en/of afgeloste studieschuld.DatBassie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:03:
Ik wacht nog een beetje op de jaarevaluaties, er is veel gebeurd. Het leasebudget geeft er ruimte voor, maar dat is dus ook de exacte reden waarom de ~180 netto van Ceed me wel aantrekt.
Om een voorbeeld topic te geven:
70k studieschuld: afbetalen in 15 jaar of 35 jaar?
Quad schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:36:
@gwystyl
Vanmiddag de Corolla gereden, wat een fijne auto! 1.8 hybride, maar een erg fijne ervaring. Qua rijgedrag comfortabeler als een Niro.
Stoelen zijn goed, maar zitpositie vind ik lastig en laag. Achterbank is erg krap bemeten en langere personen kunnen daar niet zitten. Niro heeft wat dat betreft een streepje voor. Infotainment bij de Niro idem.
Echter is het model Business van de Corolla netto €30 goedkoper dan een Niro. Waardoor de keuze extra bemoeilijkt wordt.
Ceed SW is toch flink duurder, deze valt van mijn shortlist.
Optie nu:
- Toyota Corolla TS Business (€5 onder lease budget)
- Kia Niro DynamicLine (€30 duurder dan Toyota Corolla TS Business)
Toyota Corolla TS BusinessPlus (€36 duurder dan Niro DL)
Ik krijg komende dagen nog wat aanbiedingen binnen, dus even afwachten wat het definitief wordt, maar ik neig het meest naar een Niro.

Na flink onderhandelen is uiteindelijk de Kia Niro DynamicLine in de kleur Horizon Blue uit de bus gekomen.
Uiteindelijk nog € 2 onder het leasebudget gekomen.
Ik hoor tzt wel hoe en wat, maar het eerste hoofdstuk van deze zoektocht kan worden afgesloten.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Heb er inderdaad al naar zitten kijken, ik ben er zo één die van plan is 35 jaar + extra aflossingen te doenMikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:11:
[...]
Gaat nogal offtopic, maar als je toch van plan bent een keer te gaan kopen; doe jezelf een plezier en houd rekening met een fors component eigen geld en/of afgeloste studieschuld.
Om een voorbeeld topic te geven:
70k studieschuld: afbetalen in 15 jaar of 35 jaar?
Even terug:
Toch de Ceed besteld, het scheelt aanzienlijk en Mazda zal over een paar jaar nog wel gewoon verbrandingsmotoren leveren in een iets meer gepolijste 3
Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een Audi E-tron 50/55, de gehele Europese voorraad is nu ook voor Nederland vrijgegeven! Ruim 800 voorraad modellen nu.
Ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto en heb een beperkt lijstje met eisen:
- Max 40.000e (ivm bijtelling)
- Op korte termijn ruimte voor een kinderwagen
- Moet er sportief uitzien
- Moet ongeveer 1800kilo kunnen trekken (Enkel paards-trailer)
- Comfortabel rijden en rap mee kunnen komen (Dit jaar 70.000 km gereden)
- Leasebedrag is niet relevant
- Geen Opel (Jaren geleden gereden met veel problemen)
- Geen Volvo (V40 D3 net ingeleverd)
- Elektrisch geen optie i.v.m. trekhaak
Op mijn shortlist staat:
- Seat Ateca (Leaseprijs 1012 / Fiscale waarde: 38.105)
- Ford focus hatchback (Leaseprijs 936 / Fiscale waarde: 37.307)
Samenstelling Seat - Ateca
- 150PK 1.5 handbak FR Business intens
- Kleur Rhodium Grey
- 19 inch velgen
- Alcantara bekleding
- Upgrade Comfort Plus
- Upgrade tech en music
- Chrome exterieur pack
- Winter pack
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- Trekhaak (1800kilo)
Samenstelling Ford Focus
- 182PK 1.5 handbak ST-Businessline hatchback
- Kleur Magnetic
- Half lederen bekleding
- 18 inch velgen
- Style pack ST line (interieur)
- Design pack 2 exterieur
- Technologie pack
- Head-up display
- Family pack
- Parking pack
- Panorama dak
- Comfort pack
- Winterpack
- Trekhaak (1700kilo)
Beide auto’s zijn ongeveer gelijk aangekleed met ongeveer dezelfde opties. Echter zijn er kleine verschillen. Mijn mening:
Ford:
+ Ford focus is netto 60 euro goedkoper per maand (Leasebedrag en bijtelling)
+ Ford ziet er sportiever uit
+ Sportief rijgedrag
- Geen digitale instrumentcluster
- Minder ruimte dan de seat
Seat
+ Klein beetje duurder dan de Ford
+ Hoog op de weg
+ Meer ruimte dan de focus
- Wat ouder model
Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele zaken die ik in overweging kan nemen. Wellicht nog een vergelijkbare andere suggestie?

Op mijn shortlist staat:
- Kleur Rhodium Grey
- 19 inch velgen
- Alcantara bekleding
- Upgrade Comfort Plus
- Upgrade tech en music
- Chrome exterieur pack
- Winter pack
- Trekhaak (1800kilo)
Samenstelling Ford Focus
- Kleur Magnetic
- Half lederen bekleding
- 18 inch velgen
- Technologie pack
- Head-up display
- Family pack
- Parking pack
- Panorama dak
- Comfort pack
- Winterpack
- Trekhaak (1700kilo)
Beide auto’s zijn ongeveer gelijk aangekleed met ongeveer dezelfde opties. Echter zijn er kleine verschillen. Mijn mening:
Ford:
+ Sportief rijgedrag
Seat
+ Hoog op de weg
- Wat ouder model
Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele zaken die ik in overweging kan nemen. Wellicht nog een vergelijkbare andere suggestie?

[ Voor 8% gewijzigd door Lumics op 10-12-2019 17:39 ]
Seat Ateca, ik vind de focus het allemaal net niet... Persoonlijk vind ik de voorkant echt mislukt. Daarnaast is zo'n Ateca denk ik prettiger icm een trailer en zonder trailer ook een fijne ruime auto.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik zou ook zondermeer voor de Ateca gaan, maar das persoonlijk.
Verder is je trekgewicht je grootste struikelblok. Autoweek filter helpt een beetje: https://www.autoweek.nl/n...germassa-geremd=1501-2000
Verder is je trekgewicht je grootste struikelblok. Autoweek filter helpt een beetje: https://www.autoweek.nl/n...germassa-geremd=1501-2000
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is een hogere auto niet juist fijner met een hoge aanhanger?
Seat Tarraco nu ook met dsg op de 1.5 Tsi en onder de 40K
https://www.autoweek.nl/a...t-prijslijst-tarraco-uit/
Ik neig ook meer naar de Seat, maar de focus vind ik wel erg mooi om te zien!renzo4000 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:45:
Seat Ateca, ik vind de focus het allemaal net niet... Persoonlijk vind ik de voorkant echt mislukt. Daarnaast is zo'n Ateca denk ik prettiger icm een trailer en zonder trailer ook een fijne ruime auto.
Dank! ik zal hier nog eens even doorheen spitten!The Eagle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:06:
Ik zou ook zondermeer voor de Ateca gaan, maar das persoonlijk.
Ik heb werkelijk geen idee, nog nooit een trekhaak nodig gehad. Het is het paard van mijn vriendin, en zij zal er dan ook een trailer achter hangen. Maar dat zal beperkt blijven tot 1 keer per maand. Dus voor mij is het prioriteit dat de wagen sec lekker rijdt, en dat er een trekhaak onder zit voor de trailer is dan mooi meegenomen.MikeyMan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:32:
Is een hogere auto niet juist fijner met een hoge aanhanger?
Had ik gezien! echter die 39k is vanafprijs. Wil ik hem stylen zoals de bovenstaande auto's, dan komt ie voor mij (Ver!) over het maximaal gewenste budget.nuffy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:47:
Seat Tarraco nu ook met dsg op de 1.5 Tsi en onder de 40K
182pk vs 150pk, makkelijke keuzeLumics schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:28:
Op mijn shortlist staat:
- Kleur Rhodium Grey
- 19 inch velgen
- Alcantara bekleding
- Upgrade Comfort Plus
- Upgrade tech en music
- Chrome exterieur pack
- Winter pack
- Trekhaak (1800kilo)
Samenstelling Ford Focus
- Kleur Magnetic
- Half lederen bekleding
- 18 inch velgen
- Technologie pack
- Head-up display
- Family pack
- Parking pack
- Panorama dak
- Comfort pack
- Winterpack
- Trekhaak (1700kilo)
Ford:
+ Sportief rijgedrag
Seat
+ Hoog op de weg
- Wat ouder model
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op: gewichten uit de link van mij is 1500-2000. Dus ff doorspitten idd.
Sowieso ga jij een relatief zware auto hebben wil je 1800 kunnen trekken. Zou ook zeker even bij de ANWB kijken naar de caravantrekker van het jaar ofzo.
Verder vind ik het nogal wat om veel geld uit te geven aan een zware auto als het maar max 12x per jaar nodig is. Huur dan een dag een auto ofzo, scheelt je klauwen met geld.
Sowieso ga jij een relatief zware auto hebben wil je 1800 kunnen trekken. Zou ook zeker even bij de ANWB kijken naar de caravantrekker van het jaar ofzo.
Verder vind ik het nogal wat om veel geld uit te geven aan een zware auto als het maar max 12x per jaar nodig is. Huur dan een dag een auto ofzo, scheelt je klauwen met geld.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vergeet de diesels niet, aangezien deze wel een hoop meer trekkracht hebben. (maakt de keuze ietsjes breder)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
@Lumics kia ceed ? Kan met de juiste motor 1500kg trekken.
En elektrisch is ook een optie hetzij beperkt. Een e-tron 50 (74k maar wel 4% over de eerste 50k) die trekt 1800kg.
En elektrisch is ook een optie hetzij beperkt. Een e-tron 50 (74k maar wel 4% over de eerste 50k) die trekt 1800kg.
Die 182 pk is niet zo boeiend, de focus doet 8.3 seconden en de Ateca 8.5
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Met een aanhanger lijkt koppel en een beetje cilinderinhoud me prettiger.renzo4000 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:02:
[...]
Daar wint de Ateca ook met 10nm meer dan focus.
Gaat natuurlijk niet alleen om 0-100renzo4000 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:02:
[...]
Verder snap ik de hype rondom SUV’s niet (tenzij je al wat op leeftijd bent), alleen daarom zou ik al voor de Focus gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-12-2019 09:16 ]
Daar refereerde jij zelf aan, daarnaast heeft de Ateca ook meer koppel wat de tussensprints ten goede zal komen. Als het gaat om "sportiever" weggedrag dan zal het in het voordeel zijn van de focus...maar dat zei je nietDj-sannieboy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:56:
[...]
Gaat natuurlijk niet alleen om 0-100
Verder snap ik de hype rondom SUV’s niet, alleen daarom zou ik al voor de Focus gaan.
Het is meer ruimte dan een hatchback en niet zo lelijk als een stationDj-sannieboy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:56:
Verder snap ik de hype rondom SUV’s niet, alleen daarom zou ik al voor de Focus gaan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Helemaal mee eens, wegligging van een suv is sowieso minder dan een harchback en dan komt daar nog eens bij dat het om een Focus gaat met ongeveer de beste wegligging in zijn segment!Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:56:
[...]
Gaat natuurlijk niet alleen om 0-100
Focus natuurlijk!
En als het echt een suv moet zijn: CX5Lumics schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:28:
Op mijn shortlist staat:
- Kleur Rhodium Grey
- 19 inch velgen
- Alcantara bekleding
- Upgrade Comfort Plus
- Upgrade tech en music
- Chrome exterieur pack
- Winter pack
- Trekhaak (1800kilo)
Samenstelling Ford Focus
- Kleur Magnetic
- Half lederen bekleding
- 18 inch velgen
- Technologie pack
- Head-up display
- Family pack
- Parking pack
- Panorama dak
- Comfort pack
- Winterpack
- Trekhaak (1700kilo)
Ford:
+ Sportief rijgedrag
Seat
+ Hoog op de weg
- Wat ouder model
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag 1800 kg trekken.
Vind ik één van de mooiste suvs beschikbaar.
Voelt een stuk luxer en degelijker aan dan een Ateca. Al heb ik er nooit in gereden, in de showroom ben ik erop afgeknapt.
Mazda heeft turboloze motoren. Ik vond hem wat traag aanvoelen, maar eigenlijk voelde alles traag aan als je uit een Volvo D6 komt. Trouwens de beste optie voor een trailer, met 700nm koppel
Ik dwaal af, voordeel van de turboloze Mazda was dat hij echt heel rustig reed, laag in de toeren. Geen jankend 3 cilindertje. Geen turbogat. In Luxery trim lekker goed aangekleed in de opties.
En als laatste een echte automaat ipv een dsg. Geen idee hoe het rijdt met 1800kg achter je, maar ik kan mij voorstellen dat een gerobotiseerde handbak wat zenuwachtig heen en weer schakelt door de (dubbele) koppeling tussen aandrijflijn en wielen.
Ik merkte in de bergen met de Volvo (ook een echte automaat met koppelomvormer ipv koppeling) dat het veel rustiger rijdt. Hij houdt hem in zijn derde versnelling in een bocht op de berg, waar je met een koppeling terug zou moeten naar zijn 2. In Nederland op platte wegen niet zo merkbaar en boeiend, maar met aanhanger of op vakanties wél.
Edit:
Nog vergelijk met de Skoda variant van de Ateca en de CX5 gevonden:
Multimedia van vag ziet er wel gelikt uit, verder wat ik ook al zei: interieur voelt degelijker aan.
Ik heb wel specifiek naar de Luxery trim gekeken, omdat daarbij het HUD in de ruit wordt geprojecteerd ipv een plastic plaatje op het dash en vanaf de Luxery zit er ACC op met start en go en auto brake op hoge snelheden.
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 04:27 ]
@BlakHawk met een zware aanhanger wil je juist vaak een versnelling lager rijden. Maar op zich eens dat de combi dsg met aanhang me geen gelukkige lijkt.
Ik zou er met dergelijke aanhanger gewichten ook wel de voorkeur aan geven om een klasse groter en zwaarder te gaan dan focus/ateca.
Ik zou er met dergelijke aanhanger gewichten ook wel de voorkeur aan geven om een klasse groter en zwaarder te gaan dan focus/ateca.
Verwijderd
Dat hangt maar net van de motorisering af denk ik, ik heb nooit met een aanhanger achter de D6 gereden, maar ik kan mij voorstellen dat het aanvoelt als een heuvel van 20% oprijden. In de D6 schakelde ik dan liever een versnelling omhoog dan omlaag. Dat koppel onderin was heerlijk rijden. Daarnaast vermenigvuldigde de koppelomvormer ook het koppel bij bepaalde toeren. Dat zorgde ondanks een te lage snelheid voor het toerental, voor een gigantische druk in je rug. Een groot voordeel van een convetionele automaat, boven een robotbak als een DSG. Nadeel is dat je verbruik een stuk hoger ligt. Maar aangezien het lease is, neem ik aan dat dit niet zijn probleem is?MikeyMan schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:09:
@BlakHawk met een zware aanhanger wil je juist vaak een versnelling lager rijden. Maar op zich eens dat de combi dsg met aanhang me geen gelukkige lijkt.
Dat zal met benzine sowieso heel anders zijn. Verder volledig eens met jouw verhaal. Naast dat je dergelijke gewichten misschien niet in een C segment auto als de Ateca of Focus zou willen trekken.
Rijdt diesel met zo veel gewicht niet lekkerder?
Geen idee of occasionlease een optie is. Soms vind je nog wel eens leuke aanbiedingen bij leaseplandirect:
Ik weet dat de fiscale waarde veel te hoog is, maar wel 21% bijtelling nog.
https://www.leaseplandire...sion&lijn=#tab=uitrusting
24 maanden, 35.000km per jaar: €651 euro per maand voor de 2.0 TDI.
Zo maar een voorbeeldje. Qua leasebedrag een no-brainer. Alleen die bijtelling....
Edit, als je hem een jaartje (12 maanden) wil uitproberen: €598,80 per maand...
Echt geen geld, mocht je een lager leasebedrag gecompenseerd krijgen, kun je dat dus deels wegschrijven tegen de hogere bijtelling. Alsnog zal het onder de streep meer geld kosten, maar m.i. krijg je er meer auto voor terug en je hoeft er maar 12 maanden in te rijden...
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 08:03 ]
@BlakHawk die lagere versnelling is niet voor je comfort, maar voor de techniek.
Bergop om de motor bak niet te laten oververhitten, bergaf om de remmen te ontlasten
Zelf jaaaaren geleden BE les gehad in een X3, met een aanhanger van twee ton erachter. Nu was dat niet echt een kleintje, maar echt prettig was die verhouding al niet.
Bergop om de motor bak niet te laten oververhitten, bergaf om de remmen te ontlasten
Zelf jaaaaren geleden BE les gehad in een X3, met een aanhanger van twee ton erachter. Nu was dat niet echt een kleintje, maar echt prettig was die verhouding al niet.
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2019 08:56 ]
Lumics schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:28:
Op mijn shortlist staat:
<knip>
Sowieso zou ik gebaseerd op het kilometrage al kijken naar diesel (tenzij daar beleid tegen is). Omslagpunt ligt tegenwoordig rond de 45k volgens mij, dus met 70k per jaar gaat diesel waarschijnlijk veel goedkoper zijn dan benzine (in de lease iig).Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:52:
[...]
<knip>
Rijdt diesel met zo veel gewicht niet lekkerder?
<knip>
Ik ben alleen bang dat je qua bijtelling dan minder vrolijk wordt, omdat diesels soms wel 2000-3000 duurder zijn dan hun benzinebroertjes in dezelfde uitrusting.
Ik zou ook nog proberen na te gaan wat voor trekgewicht je echt nodig hebt. 1800kg is echt heel veel; als je met 1400 kg (ik noem maar wat) uit kan, wordt de keuze ineens veel groter.....
Ik heb het lijstje op Autoweek een beetje veranderd, en dan kom je op deze mogelijkheden uit.
- De Audi's, BMW's en Mercedes'en zijn waarschijnlijk leuk als vanaf prijs, maar aangekleed te duur.
- Citroen C4 SpaceTourer klinkt comfortabel, maar heb er zelf nooit in gereden. Hij mag 1600 kg trekken
- De Honda Civic is een hele fijne auto, maar mag maar 1400 kg trekken. Ik weet niet of dat genoeg is?
- Kia Ceed GT-plusline is heel rijk aangekleed, mag 1500 kg trekken
- Mazda CX-30. Stapje kleiner dan de CX-5, maar wel groot genoeg om lekker kilometers in te vreten
- Peugeot 3008?
Zoals je ziet heb ik er nogal een paar overgeslagen, maar bovenstaande zou ik iets beter bekijken.....
ALS dat al zo is maakt dat voor die paar keer per jaar toch niet uit. Al is mijn ervaring met mijn DSG dat die als je hem zwaar belast vanzelf de schakelmomenten hierop aanpast. Hij gaat ook echt niet bergop als je 80 rijdt in zijn 7e versnelling staan hoor. Daarnaast kun je hem altijd nog in de handmatige stand zetten en zel de schakelmomenten bepalen.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 03:40:
En als laatste een echte automaat ipv een dsg. Geen idee hoe het rijdt met 1800kg achter je, maar ik kan mij voorstellen dat een gerobotiseerde handbak wat zenuwachtig heen en weer schakelt door de (dubbele) koppeling tussen aandrijflijn en wielen.
Sportstand gebruiken icm aanhanger en niks aan de handjongetje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:19:
[...]
ALS dat al zo is maakt dat voor die paar keer per jaar toch niet uit. Al is mijn ervaring met mijn DSG dat die als je hem zwaar belast vanzelf de schakelmomenten hierop aanpast. Hij gaat ook echt niet bergop als je 80 rijdt in zijn 7e versnelling staan hoor. Daarnaast kun je hem altijd nog in de handmatige stand zetten en zel de schakelmomenten bepalen.
En we hebben een definitieve leverdatum 7-jan-2020, aangezien er in dec niet meer geleverd wordt door de leasetoko. Heeft dus +- 7 maanden geduurd.Meekoh schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:41:
[...]
Nou de kogel is door de kerk voor de volgende leaseauto.
Het is geworden een:
Skoda Kodiaq Business (Race Blue Metallic)
- Functie Pakket
- Comfort Pakket
- Virtual Cockpit
- Zonnewering achterin
Met de baas nog wat compensatie kunnen regelen dus de eigen bijdrage blijft beperkt
Nu kan het lange wachten gaan beginnen...(schatting jan 2020)
Computer says no
Wat een levertijd op een "massa" product..... Snap echt niet waarom dat zo verschrikkelijk lang moet duren.Meekoh schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:07:
[...]
En we hebben een definitieve leverdatum 7-jan-2020, aangezien er in dec niet meer geleverd wordt door de leasetoko. Heeft dus +- 7 maanden geduurd.
Omdat ze voor elke importeur/dealer slots reserveren. Aangezien die auto enorm populair is moet je gewoon achteraan sluiten. Kan een massa product zijn, maar er kunnen er maar x per dag gemaakt worden.Robsta86 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:51:
[...]
Wat een levertijd op een "massa" product..... Snap echt niet waarom dat zo verschrikkelijk lang moet duren.
Verwijderd
Vandaag geprobeerd om inzicht te krijgen in de levertijd van mijn Polestar. Dat valt helaas erg tegen. De auto gaat pas in januari of februari in productie en blijkbaar kan dan pas aangegeven worden wanneer ik mijn auto geleverd krijg. Mijn huidige contract loopt eind juni af en op diverse websites is te lezen dat de levering vanaf mei 2020 plaatsvindt. Het is dus een beetje de vraag hoeveel orders er dit jaar al geplaatst zijn. En hoeveel auto’s er per week geproduceerd worden. Maar daar kunnen/willen ze niks over zeggen.
Zelf denk ik dat het wel goed moet komen want ik kan me niet voorstellen dat er al duizenden van deze auto besteld zijn. Ik moet vrijwel iedereen uitleggen wat voor auto het is als ik het merk noem. Ook hoop ik dat de grote hoeveelheid Tesla leveringen van 2019 ook een positief effect hebben op het aantal bestellingen van elektrische auto’s in 2020 waardoor de levertijd meevalt.
Maar ik vind die onzekerheid wel erg vervelend. In het slechtste geval krijg ik in februari te horen dat mijn auto pas rond november geleverd gaat worden en loop ik direct weer een risico op hogere bijtelling.
Zelf denk ik dat het wel goed moet komen want ik kan me niet voorstellen dat er al duizenden van deze auto besteld zijn. Ik moet vrijwel iedereen uitleggen wat voor auto het is als ik het merk noem. Ook hoop ik dat de grote hoeveelheid Tesla leveringen van 2019 ook een positief effect hebben op het aantal bestellingen van elektrische auto’s in 2020 waardoor de levertijd meevalt.
Maar ik vind die onzekerheid wel erg vervelend. In het slechtste geval krijg ik in februari te horen dat mijn auto pas rond november geleverd gaat worden en loop ik direct weer een risico op hogere bijtelling.
Ik werd afgelopen vrijdag gebeld door de dealer dat mijn Polo AW GTI was binnen gekomen en dat ze van de leasemaatschappij nog mochten leveren in december. Zou dinsdag (gisteren) teruggebeld worden voor een afspraak te maken om de auto op te halen. Hele dag niets gehoord. Zelf maar gebeld en had al zo’n vermoeden dat het niet helemaal klopte. Opeens was het niet meer zeker of de auto in december nog geleverd kon worden. Hoor morgen weer, mooi vervelend zo.
Cool een Polestar! Mag ik vragen waarom je die hebt gekozen?Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:37:
Vandaag geprobeerd om inzicht te krijgen in de levertijd van mijn Polestar. Dat valt helaas erg tegen. De auto gaat pas in januari of februari in productie en blijkbaar kan dan pas aangegeven worden wanneer ik mijn auto geleverd krijg. Mijn huidige contract loopt eind juni af en op diverse websites is te lezen dat de levering vanaf mei 2020 plaatsvindt. Het is dus een beetje de vraag hoeveel orders er dit jaar al geplaatst zijn. En hoeveel auto’s er per week geproduceerd worden. Maar daar kunnen/willen ze niks over zeggen.
Ziet er in ieder geval al gaaf uit!
Ik zit ook sterk te denken aan de Polestar, echter zou ik hem nog graag in het echt willen zien voordat ik hem bestel. Ik heb begrepen dat hij in januari bij de Brusselse autosalon staat, dus maar van plan daar "even" naar toe te rijden.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:37:
Weet jij toevallig of, wanneer ik pre-order, ik deze ook weer in kan trekken als ik hem toch niet wil?
Vraag me af of je wel eens in een DSG hebt gereden. Dat heeft echt totaal niets te maken met een gerobotiseerde handbak, die je sinds een aantal jaar in veel Franse merken tegenkomt. Dat is echt een ramp en alleen leuk als je rijdt als een ouwe vent en helemaal niets geeft om auto's (maar dat draag je dan al uit door Frans te rijdenVerwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 03:40:
[...]
Als dit soort techniek (onder een andere naam), in bv. een Porsche GT3 wordt gebruikt, dan zal het wel iets hebben, denk ik zo...?
DSG schakelt gewoon prima terug zodra het moet. In de bergen (waar ik geregeld kom) houdt hij de motor een stuk hoger in toeren, zoals je zelf ook zou doen en als je bv. even wilt terugschakelen voor een haarspeldbocht (dat kan hij niet voorspellen) dan doe je dat zelf even met je flippers of desnoods met je pook.
In de sportstand gaat eea nog zelfs wat beter/vlotter, als je dat wilt.
Dat is zonde, want hij heeft dit jaar al op Hoog Catharijne gestaan in Utrecht. Desondanks is het wel een erg gave auto om te zien!Pasman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:11:
[...]
Ik zit ook sterk te denken aan de Polestar, echter zou ik hem nog graag in het echt willen zien voordat ik hem bestel. Ik heb begrepen dat hij in januari bij de Brusselse autosalon staat, dus maar van plan daar "even" naar toe te rijden.
Weet jij toevallig of, wanneer ik pre-order, ik deze ook weer in kan trekken als ik hem toch niet wil?
Verwijderd
Jazeker in gereden. Het is gewoon niet zo comfortabel als een conventionele automaat, het is alleen bloedsnel. Dat komt door de dubbele koppeling, het verschil met de franse robotbak is een enkele koppeling. Maar in de basis is en blijft DSG een robotbak, waarbij de nadelen worden gemaskeerd door een dubbele koppeling.Joepla schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
[...]
Vraag me af of je wel eens in een DSG hebt gereden. Dat heeft echt totaal niets te maken met een gerobotiseerde handbak, die je sinds een aantal jaar in veel Franse merken tegenkomt. Dat is echt een ramp en alleen leuk als je rijdt als een ouwe vent en helemaal niets geeft om auto's (maar dat draag je dan al uit door Frans te rijden).
Als dit soort techniek (onder een andere naam), in bv. een Porsche GT3 wordt gebruikt, dan zal het wel iets hebben, denk ik zo...?
DSG schakelt gewoon prima terug zodra het moet. In de bergen (waar ik geregeld kom) houdt hij de motor een stuk hoger in toeren, zoals je zelf ook zou doen en als je bv. even wilt terugschakelen voor een haarspeldbocht (dat kan hij niet voorspellen) dan doe je dat zelf even met je flippers of desnoods met je pook.
Ik blijf het in verhouding tot een conventionele automaat stoterig vinden.
Het grote voordeel is dus dat hij snel is en minder brandstof eet dan een conventionele automaat.
Overigens pakt Audi voor de RS modellen juist geen DSG, maar een conventionele automaat, omdat die minder moeite hebben met de grote krachten die op de bak komen te staan. Dat Porsche wel een dubbele koppeling gebruikt verbaasd mij.
Brandstofverbruik interesseert in de lease minder, dan kies ik echt voor comfort vs snelheid.
Wat je daar in de bergen aan merkt:
DSG heeft een directe koppeling tussen de aandrijflijn en de wielen. Als je snelheid in versnelling 3 omlaag gaat, zakt het aantal toeren, die direct gekoppeld zijn aan elkaar. Dit resulteert in terugschakelen in een bocht als de snelheid zakt. Blijkbaar aan je reactie te zien vind jij dat heerlijk, hoog in de toeren en een versnelling lager.
De conventionele automaat heeft geen directe koppeling tussen aandrijving en wielen, maar gebruikt een koppelomvormer met vloeistoffen. Het effect is dat hij in een zelfde bocht niet terugschakelt, maar de motor maakt iets meer toeren, dan bij de snelheid hoort. Daarbij is een koppelomvormer in staat het koppel tijdelijk te vergroten. Dat laatste vond ik echt heerlijk aan de geartronic. Dit zorgde in combinatie met de hybride aandrijflijn voor 700nm koppel.
Hij was zeker niet zo snel als een DSG, hij zuipt meer brandstof, maar man wat reed dat heerlijk rustig. Niet terugschakelen, maar een forse duw in je rug van het koppel, zonder het gejank van hoge toeren.
Als ik weer een ICE zou rijden zou ik er echt geen keuze vanaf laten hangen, DSG rijdt ook best prima. Maar het heeft niet mijn voorkeur. Vooral in bochterige bergen vind ik de conventionele automaat veel prettiger rijden dan een DSG/DCT bak.
Maar goed, voorlopig helemaal geen "last" meer van met elektrisch rijden.
Ja erg dikke bak, nog niet in het echt gezien.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:37:
Ik had veel liever een Polestar gereden, dan een Model 3 zoals nu. Maar ja.... Bijtelling weegt zwaar mee
Je raadt al hoe mijn Tesla heet in de app...

Vond het wel bij zo'n spierwitte Tesla passen, daarnaast en knipoog naar de Polestar 2. Die vind ik toch stiekem (op de plaatsjes) mooier dan mijn Model 3...
Ik ga in januari hierover praten met mijn werkgever. Ik zou graag een clausule in de leaseovereenkomst willen hebben dat ik van de auto af kan zien als levering niet uiterlijk in december plaats kan vinden. In 2021 wordt de Polestar 2 echt wat te prijzig.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:37:
Geen idee of zo'n clausule gebruikelijk is.
Dan moet de leasemaatschappij die clausule ook in hun bestelling bij de dealer overnemen anders zullen zij die kosten moeten dragen. En ik denk dat weinig dealers daar happig op zullen zijn.Reinier schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:10:
[...]
Ik ga in januari hierover praten met mijn werkgever. Ik zou graag een clausule in de leaseovereenkomst willen hebben dat ik van de auto af kan zien als levering niet uiterlijk in december plaats kan vinden. In 2021 wordt de Polestar 2 echt wat te prijzig.
Geen idee of zo'n clausule gebruikelijk is.
@BlakHawk Ok duidelijk. Moet zeggen dat mijn laatste ervaring met een "gewone" automaat al een paar jaar terug in de USA was, in een niet al te bijzondere auto. Dat reed als een natte krant. Gas los = ontkoppelde motor, leek het wel. Waardoor je in de bocht maar moest afwachten hoe je daar uitkwam.
Ben het niet met je eens dat het een gemaskeerde "robotbak" is. Dat geeft de indruk dat het nog steeds de (hele) slechte eigenschappen van zo'n bak heeft. Snap wel wat je bedoelt, maar een goede DSG schakelt zowel erg snel alsook comfortabel, zonder schokken.Als hij slecht schakelt (en dat komt zeker voor) is het tijd voor een update, heb er al 2 gehad in mijn Passat. Na de laatste doet 'ie het goed.
De robotbakken schakelen zoals je zelf zou doen: gas los-ontkoppelen, versnelling wijzigen, koppelen-gas. En dat allemaal op z'n dooie gemak. Heb zelfs Franse collega's die enorme spijt hebben van hun keuze. Even snel gas geven heeft weinig zin, het ding schakelt op z'n gemak 3 versnellingen terug en dan hoeft het vaak niet meer. Je hebt niet meer het gevoel dat jij bepaalt wat de auto doet. De zompige vering en piepkleine (eivormige) stuurtjes doen er overigens ook geen goed aan.
Bergop met veel toeren rijden is lastig aan te ontkomen, tenzij je gewoon een dikke motor hebt. De bak geeft inderdaad koppel, maar het vermogen moet uiteindelijk wel door de motor geleverd worden. Bij de huidige downsized turbomotoren, haal je bij er 1800 rpm niet veel vermogen uit.
Ben het niet met je eens dat het een gemaskeerde "robotbak" is. Dat geeft de indruk dat het nog steeds de (hele) slechte eigenschappen van zo'n bak heeft. Snap wel wat je bedoelt, maar een goede DSG schakelt zowel erg snel alsook comfortabel, zonder schokken.Als hij slecht schakelt (en dat komt zeker voor) is het tijd voor een update, heb er al 2 gehad in mijn Passat. Na de laatste doet 'ie het goed.
De robotbakken schakelen zoals je zelf zou doen: gas los-ontkoppelen, versnelling wijzigen, koppelen-gas. En dat allemaal op z'n dooie gemak. Heb zelfs Franse collega's die enorme spijt hebben van hun keuze. Even snel gas geven heeft weinig zin, het ding schakelt op z'n gemak 3 versnellingen terug en dan hoeft het vaak niet meer. Je hebt niet meer het gevoel dat jij bepaalt wat de auto doet. De zompige vering en piepkleine (eivormige) stuurtjes doen er overigens ook geen goed aan.
Bergop met veel toeren rijden is lastig aan te ontkomen, tenzij je gewoon een dikke motor hebt. De bak geeft inderdaad koppel, maar het vermogen moet uiteindelijk wel door de motor geleverd worden. Bij de huidige downsized turbomotoren, haal je bij er 1800 rpm niet veel vermogen uit.
Verwijderd
Ik snap wat je bedoelt. Op de achtergrond doet hij dit wel degelijk, alleen zet hij de volgende versnelling alvast kaar voor je op de even of oneven koppeling.Joepla schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:44:
@BlakHawk Ok duidelijk. Moet zeggen dat mijn laatste ervaring met een "gewone" automaat al een paar jaar terug in de USA was, in een niet al te bijzondere auto. Dat reed als een natte krant. Gas los = ontkoppelde motor, leek het wel. Waardoor je in de bocht maar moest afwachten hoe je daar uitkwam.
En tja een dikke motor rijdt inderdaad heerlijk op die bergwegen. Gewoon nergens hoeven planken omdat je toch wel vooruit gaat is een heerlijk gevoel.
Ik kwam uit een ecodiesel en wat ik vooral apart vond: nooit meer plank gas geven op de snelweg. Iedereen met een ecodiesel/benzine herkent dit: Je rijdt in zijn 6, 100km/h. Je wil inhalen en wat doe je? Plankgas... Dat is met een dik blok gewoon verleden tijd. Geen enkele heuvel meer onderweg in duitsland waar je snelheid terugloopt, omdat je 160 rijdt en met de heuvel je motorblok het niet aan kan. Nergens meer in serieuze bergen hoeve terugschakelen, omdat er te weinig power in je blok zit... Echt heerlijk! Helaas is hij weg
Ik kan iedereen zo'n D6 aanraden
Nadeel: wegenbelasting en ze zuipen!
En kun je hem nog rijden dit jaar? Hoe heb je hem besteld? Ben wel nieuwsgierig namelijk, ben zelf ook aan het orienteren voor een Polo GTI.RPHN schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:01:
Ik werd afgelopen vrijdag gebeld door de dealer dat mijn Polo AW GTI was binnen gekomen en dat ze van de leasemaatschappij nog mochten leveren in december. Zou dinsdag (gisteren) teruggebeld worden voor een afspraak te maken om de auto op te halen. Hele dag niets gehoord. Zelf maar gebeld en had al zo’n vermoeden dat het niet helemaal klopte. Opeens was het niet meer zeker of de auto in december nog geleverd kon worden. Hoor morgen weer, mooi vervelend zo.
Dan raad ik jou een tesla aan. Al die effecten die je noemt alleen maal 3. Helemaal geen schakelen, instant heel veel koppel, sneller dan iedereen die je tegenkomt, geen wegenbelasting en naar het verbruik hoef je niet te kijken als je hem elke nacht aan de lader gooit (en je per dag minder dan 350km rijdt). Kom zelf van een Mercedes met V8 maar ik ga nooit meer terug naar ICE.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:00:
[...]
Ik snap wat je bedoelt. Op de achtergrond doet hij dit wel degelijk, alleen zet hij de volgende versnelling alvast kaar voor je op de even of oneven koppeling.
En tja een dikke motor rijdt inderdaad heerlijk op die bergwegen. Gewoon nergens hoeven planken omdat je toch wel vooruit gaat is een heerlijk gevoel.
Ik kwam uit een ecodiesel en wat ik vooral apart vond: nooit meer plank gas geven op de snelweg. Iedereen met een ecodiesel/benzine herkent dit: Je rijdt in zijn 6, 100km/h. Je wil inhalen en wat doe je? Plankgas... Dat is met een dik blok gewoon verleden tijd. Geen enkele heuvel meer onderweg in duitsland waar je snelheid terugloopt, omdat je 160 rijdt en met de heuvel je motorblok het niet aan kan. Nergens meer in serieuze bergen hoeve terugschakelen, omdat er te weinig power in je blok zit... Echt heerlijk! Helaas is hij weg![]()
Ik kan iedereen zo'n D6 aanraden![]()
Nadeel: wegenbelasting en ze zuipen!
Verwijderd
Kijk eens in mijn signatureMalt007 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:53:
Dan raad ik jou een tesla aan. Al die effecten die je noemt alleen maal 3. Helemaal geen schakelen, instant heel veel koppel, sneller dan iedereen die je tegenkomt, geen wegenbelasting en naar het verbruik hoef je niet te kijken als je hem elke nacht aan de lader gooit (en je per dag minder dan 350km rijdt). Kom zelf van een Mercedes met V8 maar ik ga nooit meer terug naar ICE.
Helemaal mee eens; ik word ook wel een beetje moe van de mensen die van alles vinden van de DSG-bal, zonder er echt geruime tijd in gereden te hebben. Ik ben i.i.g. heel erg blij met mij Karoq 1.5 DSG; en onze caravan ook!Joepla schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
[...]
Vraag me af of je wel eens in een DSG hebt gereden. Dat heeft echt totaal niets te maken met een gerobotiseerde handbak, die je sinds een aantal jaar in veel Franse merken tegenkomt. Dat is echt een ramp en alleen leuk als je rijdt als een ouwe vent en helemaal niets geeft om auto's (maar dat draag je dan al uit door Frans te rijden).
Robotbak is idd iets heel anders dan een DSG. Bij die eerste ben je bij wagenziekte al groen en geel aan het einde van de straat, terwijl de DSG bijna niet gevoeld wordt.
Hoewel ik het met jullie eens ben dat een DSG razendsnel schakeld en dat dat op zich wel lekker is, vind ik de DSG in mijn Skoda Rapid huurauto (op benzine) niet echt briljant...
Wanneer je vertraagd voor een stoplicht of kruispunt voel je de auto vaak nog een beetje doorduwen. Als je dan wegrijdt vanuit stilstand voelt het vaak alsof een beginnend bestuurder de koppeling laat schieten, om nog maar niet te spreken over het schakelen van drive naar reverse. Dan laat je de rem los en geef je gas, gebeurt er vaak eerst niks en dan schiet je ineens een stuk achteruit...
Kan niet wachten tot ik deze auto in kan leveren en kan gaan rijden in de Mazda CX30 met conventionele automaat die in bestelling staat. Dat reed echt zoveel soepeler dan de DSG in de Skoda Rapid.
En hoewel minder aanwezig herken ik bovenstaande minpunten ook wel in de Skoda Karoq DSG (TDI) waar mijn vader in rijdt.
Wanneer je vertraagd voor een stoplicht of kruispunt voel je de auto vaak nog een beetje doorduwen. Als je dan wegrijdt vanuit stilstand voelt het vaak alsof een beginnend bestuurder de koppeling laat schieten, om nog maar niet te spreken over het schakelen van drive naar reverse. Dan laat je de rem los en geef je gas, gebeurt er vaak eerst niks en dan schiet je ineens een stuk achteruit...
Kan niet wachten tot ik deze auto in kan leveren en kan gaan rijden in de Mazda CX30 met conventionele automaat die in bestelling staat. Dat reed echt zoveel soepeler dan de DSG in de Skoda Rapid.
En hoewel minder aanwezig herken ik bovenstaande minpunten ook wel in de Skoda Karoq DSG (TDI) waar mijn vader in rijdt.
@Robsta86 Ik herken enigzins wel wat je zegt over de DSG bakken maar naar mijn bescheiden mening onder aan de streep wel de fijnste/beste automaten in het betaalbare segment. Je weet op een gegeven moment hoe de DSG aangrijpt en hoeveel gas je moet geven en dan gaat het allemaal een stuk soepeler. Daarnaast zijn sommige modellen/motoren niet helemaal lekker op elkaar afgestemd door allerlei "ËCO" toepassingen waardoor het potentieel van een DSG niet altijd goed wordt benut.
DSG en vanuit stilstand wegrijden is toch vaak net even minder soepel dan een conventionele automaat. Voor de rest natuurlijk super snel en smooth. Grootste nadeel van de DSG's die ik gereden heb (in VAG's dus) is dat ze zo ontzettend vroeg opschakelen. En in de sportstand juist weer net te lang blijven hangen, eigenlijk moet je daar een middenweg in hebben.
Bij BMW kan je de auto in Sport zetten waardoor hij ook de automaat aanpast en net ietsje langer vasthoudt, maar weer niet zo lang als dat je de automaat zelf in Sport zet. Dat is voor mij de ideale setting qua automaat.
Misschien is dat tegenwoordig ook beter geregeld bij VAG overigens, is alweer 2 jaar geleden dat ik ermee (proef) gereden heb.
Bij BMW kan je de auto in Sport zetten waardoor hij ook de automaat aanpast en net ietsje langer vasthoudt, maar weer niet zo lang als dat je de automaat zelf in Sport zet. Dat is voor mij de ideale setting qua automaat.
Misschien is dat tegenwoordig ook beter geregeld bij VAG overigens, is alweer 2 jaar geleden dat ik ermee (proef) gereden heb.
Dat is tegenwoordig gelukkig al een stuk beter. Rij zelf in een a4 (b9) 2.0 tfsi met s-tronic.
Door de drive select kan je de gasrespons en daarbij schakelen van de s-tronic/dsg redelijk afstellen naar wens.
Ik rij zelf vaak in dynamic modus wanneer het geen file is en zet hem in sport (dsg) & eco (drive select) stand in file. Door de mild-hybride techniek die er in zit coast hij vaak met uitgeschakelde motor en versnelling in vrijloop.
Door de drive select kan je de gasrespons en daarbij schakelen van de s-tronic/dsg redelijk afstellen naar wens.
Ik rij zelf vaak in dynamic modus wanneer het geen file is en zet hem in sport (dsg) & eco (drive select) stand in file. Door de mild-hybride techniek die er in zit coast hij vaak met uitgeschakelde motor en versnelling in vrijloop.
@JPM85 Dat klinkt een stuk fijner! Eenzelfde A4 proef gereden toen ik mijn leaser ging bestellen, maar niet de tijd / moeite genomen daarnaar te kijken.
DSG vs ZF ansich speelde ook niet mee in de afweging overigens, maar dat terzijde.
DSG vs ZF ansich speelde ook niet mee in de afweging overigens, maar dat terzijde.
Ik zou mocht ik dit jaar een nieuwe uit mogen zoeken ook niet meer bij Audi naar binnen lopen.
Onbegrijpelijk dat ze de MMI rotary eruit gehaald hebben en over zijn naar touchscreen.
Wat dat betreft doet BMW het toch beter door vast te houden aan de Idrive controller.
Onbegrijpelijk dat ze de MMI rotary eruit gehaald hebben en over zijn naar touchscreen.
Wat dat betreft doet BMW het toch beter door vast te houden aan de Idrive controller.
Dan moet je je rem goed indrukken. Als je hem voelt duwen ben je je koppeling aan het laten slippen, dat doe je door de rem een heel klein beetje in te drukken. Dat is niet zo goed voor je koppeling. Bij mijn auto ontkoppelt hij gewoon netjes.Robsta86 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:26:
Wanneer je vertraagd voor een stoplicht of kruispunt voel je de auto vaak nog een beetje doorduwen.
Ik ga over een paar weken ook een DSG rijden (*) na 3 decades / 10 stuks handgeschakelde diesels gereden te hebben. Verwacht wel even te moeten wennen dus ben erg bij met bovenstaande tips.
Is er iemand die dit op een rijtje heeft staan, of een cursus "dsg rijden voor gevorderden" heeft
(*) skoda octavia 1.5tsi dsg
Is er iemand die dit op een rijtje heeft staan, of een cursus "dsg rijden voor gevorderden" heeft
(*) skoda octavia 1.5tsi dsg
@joopv Belangrijkste tip: bind je linkervoet de eerste tijd vast aan je stoel
Na jaren handgeschakeld rijden, zul je waarschijnlijk een keer met je linkervoet vol op de (brede!) rem trappen. Doordat je met je linkervoet nooit gedoseerd hebt (tenzij je rallyrijder bent), resulteerd dat waarschijnlijk in een noodstop.
Alleen in een stress-/noodsituatie wil ik nog wel eens instinctief mijn voet erbij zetten (na bijna 4 jaar DSG), maar aangezien mijn rechtervoet dan al op de rem staat, trap je soort van in het luchtledige. Weinig aan de hand dan.
Voor de rest gewoon rijden, nergens aan denken. Je vraagt je mogelijk af waarom we allemaal nog steeds zo primitief handschakelen...
Na jaren handgeschakeld rijden, zul je waarschijnlijk een keer met je linkervoet vol op de (brede!) rem trappen. Doordat je met je linkervoet nooit gedoseerd hebt (tenzij je rallyrijder bent), resulteerd dat waarschijnlijk in een noodstop.
Alleen in een stress-/noodsituatie wil ik nog wel eens instinctief mijn voet erbij zetten (na bijna 4 jaar DSG), maar aangezien mijn rechtervoet dan al op de rem staat, trap je soort van in het luchtledige. Weinig aan de hand dan.
Voor de rest gewoon rijden, nergens aan denken. Je vraagt je mogelijk af waarom we allemaal nog steeds zo primitief handschakelen...
Andersom is ook leuk, als je na lange tijd in een automaat gereden hebt en weer in een handbak stapt ... je rijdt volgens op een rood stoplicht af en vraag je af waarom de auto zo "bokt" en vervolgens afslaat .... owhja
Ik ga ook lekker DSG rijden, zo ontzettend veel comfortabeler dan handgeschakeld. Natuurlijk zijn echte automaten nog fijner maar dan zit je vaak in een hoger segment of bij specifieke merken
Overigens merkte ik weinig vreemds met remmen bij de DSG, ging allemaal vrij soepel. Hangt ook af van wat je gewend bent en hoe hard je normaal remt denk ik.
Wel zorgen dat je die DSG in sport stand kan zetten, rijd veel fijner als je een beetje gas wilt geven met bijvoorbeeld invoegen, hij schakelt niet direct door naar een cruise versnelling als je even het gas los laat.
En denk vooral niet dat je Verstappen bent door met je linker voet te remmen, eerste keer dat je dat doet sta je direct stil met wellicht een achterligger in je kofferbak.
Overigens merkte ik weinig vreemds met remmen bij de DSG, ging allemaal vrij soepel. Hangt ook af van wat je gewend bent en hoe hard je normaal remt denk ik.
Wel zorgen dat je die DSG in sport stand kan zetten, rijd veel fijner als je een beetje gas wilt geven met bijvoorbeeld invoegen, hij schakelt niet direct door naar een cruise versnelling als je even het gas los laat.
En denk vooral niet dat je Verstappen bent door met je linker voet te remmen, eerste keer dat je dat doet sta je direct stil met wellicht een achterligger in je kofferbak.
Binnenkort mag ik een nieuwe leasebak uitzoeken. Mijn 'oude' is een Skoda Fabia 1.3 diesel met 105pk.
Voor de nieuwe twijfel ik nog tussen de nieuwe Renault Captur en een Mazda CX-3. Beide zouden dan de luxere versies zijn. De Captur heeft een Initiale Paris uitvoering en Mazda een Skylease GT uitvoering die qua uitrusting redelijk overeen komen.
Omdat ons bedrijf Frans is, is de Renault iets goedkoper, maar de prijzen liggen uiteindelijk redelijk gelijk. Uiteraard is het erg persoonlijk, maar daarom vraag ik het hier maar: wat zouden jullie kiezen en waarom?
Voor de nieuwe twijfel ik nog tussen de nieuwe Renault Captur en een Mazda CX-3. Beide zouden dan de luxere versies zijn. De Captur heeft een Initiale Paris uitvoering en Mazda een Skylease GT uitvoering die qua uitrusting redelijk overeen komen.
Omdat ons bedrijf Frans is, is de Renault iets goedkoper, maar de prijzen liggen uiteindelijk redelijk gelijk. Uiteraard is het erg persoonlijk, maar daarom vraag ik het hier maar: wat zouden jullie kiezen en waarom?
... en gaat over tot de orde van de dag
Mazda, omdat de andere keus Renault isP_Tingen schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:52:
Binnenkort mag ik een nieuwe leasebak uitzoeken. Mijn 'oude' is een Skoda Fabia 1.3 diesel met 105pk.
Maar serieus, zou ik alsnog de Mazda doen. Binnenin spreekt mij meer aan, en Mazda staat bekend om goede motoren.
[ Voor 7% gewijzigd door JPM85 op 16-12-2019 13:06 ]
'Nuff said!JPM85 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:05:
[...]
Mazda, omdat de andere keus Renault is
Maar serieus, zou ik alsnog de Mazda doen. Binnenin spreekt mij meer aan, en Mazda staat bekend om goede motoren.
Zijn die bedrijven de enige opties? Ik zou persoonlijk ver bij Renault vandaan blijven, ik vind ze niet bepaald uitblinken in rijeigenschappen, comfort of styling.P_Tingen schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:52:
Nou gewoon, omdat dat leuk is!Joepla schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:41:
Ik rij alles door elkaar en een automaat is prima in een SUV of als je veel file rijdt, maar zelf schakelen is gewoon veel leuker. Het perfect (moeten) timen van het terugschakelmoment als je op een mooie bocht af komt, hoe je de koppeling op laat komen, etc. Als je het allemaal goed doet geeft het zo veel meer voldoening als een automaat (en als je het niet helemaal goed doet ben je erop gebrand het bij het volgende bochtje beter te doen
[ Voor 5% gewijzigd door Stiggy op 16-12-2019 17:29 ]
@Stiggy Het leuke van een DSG is nou juist dat de automaatfunctie perfect is voor de file en woon-werk. Want daar kan ik de rijstijl zoals jij beschrijft echt niet toepassen, zonder voor aso uitgemaakt te worden en daarin rij ik nou net veel km's.
Ik snap de lol van het schakelen wel, heb dat 30 jaar gedaan in allerlei soorten auto's. Maar nu met flippers aan het stuur is het eigenlijk net zo leuk, zo niet leuker... Ik kom alleen een paar honderd pk tekort en mis een knallende uitlaat, anders zou het helemaal geweldig zijn
Schakelen doe ik nog in onze andere auto en uiteraard op de motor. Daar is schakelen een deel van de beleving en zou een automaat waarschijnlijk een groot deel van het plezier wegnemen.
Ik snap de lol van het schakelen wel, heb dat 30 jaar gedaan in allerlei soorten auto's. Maar nu met flippers aan het stuur is het eigenlijk net zo leuk, zo niet leuker... Ik kom alleen een paar honderd pk tekort en mis een knallende uitlaat, anders zou het helemaal geweldig zijn
Schakelen doe ik nog in onze andere auto en uiteraard op de motor. Daar is schakelen een deel van de beleving en zou een automaat waarschijnlijk een groot deel van het plezier wegnemen.
Op een race circuit gaat die argumentatie nog wel op. Of wanneer je lekkere bergweggetjes kan pakken. Maar in het vlakke Nederland met vrijwel vlakke wegen? Dan kan je haast niet lekker scheuren zonder anderen lastig te vallen met asociaal rijgedrag.Stiggy schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:29:
[...]
Nou gewoon, omdat dat leuk is!![]()
Ik rij alles door elkaar en een automaat is prima in een SUV of als je veel file rijdt, maar zelf schakelen is gewoon veel leuker. Het perfect (moeten) timen van het terugschakelmoment als je op een mooie bocht af komt, hoe je de koppeling op laat komen, etc. Als je het allemaal goed doet geeft het zo veel meer voldoening als een automaat (en als je het niet helemaal goed doet ben je erop gebrand het bij het volgende bochtje beter te doen).
Precies... Vorige week een handbak mee gekregen van de schadehersteller.Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:09:
[...]
Op een race circuit gaat die argumentatie nog wel op. Of wanneer je lekkere bergweggetjes kan pakken. Maar in het vlakke Nederland met vrijwel vlakke wegen? Dan kan je haast niet lekker scheuren zonder anderen lastig te vallen met asociaal rijgedrag.
Kreeg er spijt van dat ik een automaat had besteld.
Totdat ik de file in reed...
In mijn hele leven heb ik 1 Japanner gehad, een Mazda.
De motor was zowel het sterke als het zwakke punt. Zo soepel als warme boter, van 1500 tot 8000 toeren helemaal vlak. Maar zuipen... zelfs rustige snelwegritten deden 1:8 of 1:9. Volgens mij was de CO2-emissie 260 gram/km ofzo.
Verder wel een prettige auto.
Dan heb je het ook wel over een vrij oude auto neem ik aan?t_captain schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:02:
[...]
In mijn hele leven heb ik 1 Japanner gehad, een Mazda.
De motor was zowel het sterke als het zwakke punt. Zo soepel als warme boter, van 1500 tot 8000 toeren helemaal vlak. Maar zuipen... zelfs rustige snelwegritten deden 1:8 of 1:9. Volgens mij was de CO2-emissie 260 gram/km ofzo.
Verder wel een prettige auto.
Tip: auto's zijn bij uitstek geschikt om ook buiten de landsgrenzen te rijden. Het is niet alsof de wegen ophouden bij het bordje "einde Nederland" 😆Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:09:
[...]
Op een race circuit gaat die argumentatie nog wel op. Of wanneer je lekkere bergweggetjes kan pakken. Maar in het vlakke Nederland met vrijwel vlakke wegen? Dan kan je haast niet lekker scheuren zonder anderen lastig te vallen met asociaal rijgedrag.
En waar buiten de landsgrenzen kan je nu echt lekker rijden? Dan moet je al snel honderden kilometers rijden. Ik kies mijn auto liever uit op de 48 weken per jaar dat ik wel in Nederland rond rij dan die hooguit vier weken in de bergen.Stiggy schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:36:
[...]
Tip: auto's zijn bij uitstek geschikt om ook buiten de landsgrenzen te rijden. Het is niet alsof de wegen ophouden bij het bordje "einde Nederland" 😆
Genoeg dijkjes in NL hoor! Waar je ongestoord en zonder de aso te zijn echt serieus de limiet van je auto kan opzoeken. Zeker op een doordeweekse dag. Als ik van mijn vriendin die in de Betuwe woont terug naar huis of werk rij pak ik vaak even stukje dijk mee. Kost me 5 min tov snelweg, maar is ZO lekker. En dan kom ik op 10-15km denk 3 mensen tegen waar je dan even rustig moet doen. En als ik echt tijd heb pak ik ook mooi de hele dijk mee van Amerongen tot Nieuwegein.Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:44:
[...]
En waar buiten de landsgrenzen kan je nu echt lekker rijden? Dan moet je al snel honderden kilometers rijden. Ik kies mijn auto liever uit op de 48 weken per jaar dat ik wel in Nederland rond rij dan die hooguit vier weken in de bergen.
Ieder zijn keuze he? Ik woon niet ver van de grens, maar hou sowieso veel rekening met vakantieritten. Woon-werkverkeer is toch saai, dus daar ga ik mijn auto niet op aanpassen.Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:44:
[...]
En waar buiten de landsgrenzen kan je nu echt lekker rijden? Dan moet je al snel honderden kilometers rijden. Ik kies mijn auto liever uit op de 48 weken per jaar dat ik wel in Nederland rond rij dan die hooguit vier weken in de bergen.
Ik zeg overigens niks over snelheid. Ook als je je netjes aan de max snelheid houdt kan het perfect timen van schakelen, remmen e.d. voldoening geven en je veel meer bij het autorijden betrekken. Dus associaal? Dat ging vast niet over mijTsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:09:
[...]
Nee, we mogen in principe alle merken kiezen, maar deze twee stonden nog op mijn shortlist. De Captur omdat het een enorm pakket is voor een goede prijs en ik het model wel mooi vind en de Mazda omdat ik model wel héél erg mooi vind.Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:07:
[...]
Zijn die bedrijven de enige opties? Ik zou persoonlijk ver bij Renault vandaan blijven, ik vind ze niet bepaald uitblinken in rijeigenschappen, comfort of styling.
Gisteren ben ik even wezen kijken bij de Mazda dealer in Groningen en de CX3 zit als gegoten en is goed vormgegeven; in 1 oogopslag snap je waar alles voor is. Er zijn ook niet honderd miljoen knopjes, maar het lijkt allemaal goed gedoseerd. Wel bracht de verkoopster mij weer aan het twijfelen of ik toch niet ook naar de CX30 moet kijken. Met alle opties die ik graag wil hebben zit ik met de CX3 op de GT-M versie (adaptive cruise control!) omdat dat de enige CX3 is die dat heeft, terwijl het standaard op de meest kale CX30 zit.
Ik hoor overigens weinig positiefs over Renault moet ik zeggen. Toen ik mijn dilemma aan een collega voorlegde riep die gelijk: "Die andere! Welke was dat? want ik hoorde alleen dat je Renault zei". Mijn buurman wil niet anders dan Renault, maar die Captur kan toch niet zo slecht zijn als hij vijf jaar op rij de best verkochte auto is?
Overigens is dat nog wél een dingetje. Ik ben denk ik wel een beetje gevoelig om iets te hebben wat niet iedereen heeft (ik hield van mijn windows phone), dus de Mazda heeft daar wel een streepje op voor.
Een wankelmotor kopen en dan vinden dat 'ie veel zuipt is ook natuurlijk geen verrassing, daar stonden ze om bekend! Maar dus ook om die pluspunten die je noemde, en daarom is men er zo blij mee
Denk niet dat het gaat om de Captur op zichzelf, maar het merk. Los van eventuele status (ik denk een tam gezinnetje met de kinderwagens? Let ik nooit zo op bij mijn keuzes), is een Renault vaak niet heel erg betrouwbaar.P_Tingen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:09:
[...]
Nee, we mogen in principe alle merken kiezen, maar deze twee stonden nog op mijn shortlist. De Captur omdat het een enorm pakket is voor een goede prijs en ik het model wel mooi vind en de Mazda omdat ik model wel héél erg mooi vind.
Gisteren ben ik even wezen kijken bij de Mazda dealer in Groningen en de CX3 zit als gegoten en is goed vormgegeven; in 1 oogopslag snap je waar alles voor is. Er zijn ook niet honderd miljoen knopjes, maar het lijkt allemaal goed gedoseerd. Wel bracht de verkoopster mij weer aan het twijfelen of ik toch niet ook naar de CX30 moet kijken. Met alle opties die ik graag wil hebben zit ik met de CX3 op de GT-M versie (adaptive cruise control!) omdat dat de enige CX3 is die dat heeft, terwijl het standaard op de meest kale CX30 zit.
Ik hoor overigens weinig positiefs over Renault moet ik zeggen. Toen ik mijn dilemma aan een collega voorlegde riep die gelijk: "Die andere! Welke was dat? want ik hoorde alleen dat je Renault zei". Mijn buurman wil niet anders dan Renault, maar die Captur kan toch niet zo slecht zijn als hij vijf jaar op rij de best verkochte auto is?
Overigens is dat nog wél een dingetje. Ik ben denk ik wel een beetje gevoelig om iets te hebben wat niet iedereen heeft (ik hield van mijn windows phone), dus de Mazda heeft daar wel een streepje op voor.
Op design-gebied vind ik de Captur nog net okee, maar winnen van een CX-3 (of die CX-30 al helemaal, gelijk doen!) kan hij het dus zeker niet in mijn ogen.
Ik zou, zeker in de lease, Renault niet laten staan vanwege het sentiment wat er omheen hangt. Als jij dit een mooie auto vind is dat toch prima? Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met Renault. De afgelopen 7 jaar heb ik alleen maar met Renault gereden en nauwelijks problemen gehad. En zeker qua uitrusting is een renault vaak niet te kloppen, vooral door de 'speciale' uitvoeringen.P_Tingen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:09:
[...]
Nee, we mogen in principe alle merken kiezen, maar deze twee stonden nog op mijn shortlist. De Captur omdat het een enorm pakket is voor een goede prijs en ik het model wel mooi vind en de Mazda omdat ik model wel héél erg mooi vind.
Als eerste een 2012 Mégane Coupe Bose 1.5 DCi gereden, omdat ik de coupe echt een prachtige auto vond en wilde hebben ondanks het feit dat het maar een dieseltje was. Wel een ontzettend fijn blok, zeker voor langere afstanden. Daarna een 2017 Mégane hatchback 1.2 TCe 130 gereden. Ook een fantastische reisauto, zeker in de Serie Signature uitvoering. Erg rustig blok, wel klein natuurlijk, maar desondanks gewoon 4 cilinders wat m.i. ten goede komt aan het comfort.
Het enige 'hardnekkige' probleem wat bij beide auto's terugkwam is een rammel in het interieur, maar dat is natuurlijk 'franse charme'
2 weken terug de Mégane weer ingeleverd in verband met een nieuwe werkgever, eind Januari mag dus de nieuwe besteld worden. Ondanks de goede ervaringen wil ik nu toch wel een keer wat anders dan Renault
Overigens vind ik Mazda ook een erg mooi merk, Ik kan me zo maar voorstellen dat de CX-3 en CX-30 wel een stuk prettiger zullen sturen dan de Renault. Mijn 2e Mégane vond ik in dat opzicht wel erg tegen vallen. Daarnaast zijn Mazda's over het algemeen ook wel leuk aan te kleden en vind ik persoonlijk het model van zowel de CX-3 als de CX-30 wel een stuk mooier dan de Captur.
Ik weet niet of je nog een jaartje kunt wachten en elektrisch wilt rijden maar ik heb deze besteldP_Tingen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:09:
[...]
Pff, wat voor leasetarief hangt daaraan? Ik heb ook naar de Tesla3 gekeken maar die zat boven mijn max tarief van €809. Ik wil ook nog een trekhaak eraan en bij Tesla kom je dan niet weg met de standard range, waardoor je aanschaf over de €50k heen gaat, wat weer niet zo leuk is voor de bijtelling.
Daarnaast rij ik zo'n 200km per dag, dus ik wil een redelijke accu hebben om ook in de winter heen en weer te kunnen rijden zonder bij te laden. Bv de Peugeot e208 smoelt ook goed, maar heeft een actiradius van 340 km. Zeggen ze. Dus ik wil wel eens zien wat er na 3 jaar in de winter bij -10 van over is.
Voorlopig sla ik electrisch over. Misschien bij de volgende. Ik moet al over van mijn dieseltje naar benzine, dat is al wennen genoeg
Daarnaast rij ik zo'n 200km per dag, dus ik wil een redelijke accu hebben om ook in de winter heen en weer te kunnen rijden zonder bij te laden. Bv de Peugeot e208 smoelt ook goed, maar heeft een actiradius van 340 km. Zeggen ze. Dus ik wil wel eens zien wat er na 3 jaar in de winter bij -10 van over is.
Voorlopig sla ik electrisch over. Misschien bij de volgende. Ik moet al over van mijn dieseltje naar benzine, dat is al wennen genoeg
[ Voor 72% gewijzigd door P_Tingen op 17-12-2019 11:42 ]
Je kan hem momenteel alleen reserveren voor 1000 euro maar echt volledig configureren is nog niet mogelijk en ze weten ook nog niet eens wat de definitieve prijzen zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de prijzen in Nederland 3k hoger dan in andere Europese landen waar hij al te reserveren is. Ben momenteel zelf nog in overleg met mijn werkgever en leasemaatschappij om deze te reserveren.
Inmiddels afgelopen vrijdag opgehaaldMarcosw87 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:35:
[...]
En kun je hem nog rijden dit jaar? Hoe heb je hem besteld? Ben wel nieuwsgierig namelijk, ben zelf ook aan het orienteren voor een Polo GTI.
De Captur wordt voornamelijk gereden door mensen die een auto zoeken met hoge instap (omdat ze 65+ zijn) en een lekker Europees merk willen omdat ze zich nog de tijd herinneren dat je enkel in Europa kwaliteit kon kopen.P_Tingen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:09:
[...]
Dan zou ik zeker geen Captur nemen, elke bejaarde waarvan de Rover overleden is rijd in de Captur. Mazda is dan al een stuk leuker. Wellicht de DS3 crossback? Niet heel praktisch maar wel lekker uniek met een prachtig interieur.Overigens is dat nog wél een dingetje. Ik ben denk ik wel een beetje gevoelig om iets te hebben wat niet iedereen heeft (ik hield van mijn windows phone), dus de Mazda heeft daar wel een streepje op voor.
Een Captur is wel echt het toppunt van een bejaardenbak inderdaad.Tsurany schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:17:
[...]
De Captur wordt voornamelijk gereden door mensen die een auto zoeken met hoge instap (omdat ze 65+ zijn) en een lekker Europees merk willen omdat ze zich nog de tijd herinneren dat je enkel in Europa kwaliteit kon kopen.
[...]
Dan zou ik zeker geen Captur nemen, elke bejaarde waarvan de Rover overleden is rijd in de Captur. Mazda is dan al een stuk leuker. Wellicht de DS3 crossback? Niet heel praktisch maar wel lekker uniek met een prachtig interieur.
Nja, misschien net na de zilvergrijze Nissan Note van mijn ouders
Uniek <> mooiTsurany schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:17:
[...]
De Captur wordt voornamelijk gereden door mensen die een auto zoeken met hoge instap (omdat ze 65+ zijn) en een lekker Europees merk willen omdat ze zich nog de tijd herinneren dat je enkel in Europa kwaliteit kon kopen.
[...]
Dan zou ik zeker geen Captur nemen, elke bejaarde waarvan de Rover overleden is rijd in de Captur. Mazda is dan al een stuk leuker. Wellicht de DS3 crossback? Niet heel praktisch maar wel lekker uniek met een prachtig interieur.
Captur in het begin bekeken, maar auto is best krap bemeten voor mijn lengte. Qua kosten liep het ook best op en onder de streep was een Kia Niro DynamicLine weer goedkoper.
Mooie tegenhanger vind ik de Skoda Kamiq. Mooie auto maar ons leasebeleid maakte deze weer erg ongunstig en dus te duur.
Mooie tegenhanger vind ik de Skoda Kamiq. Mooie auto maar ons leasebeleid maakte deze weer erg ongunstig en dus te duur.
nggyu nglyd
Dit verbaast me; volgens mij moet je aardig je best doen om een Captur in dezelfde prijscategorie te krijgen als een Niro. Dan doet de Kia het waarschijnlijk goed in restwaarde en (theoretisch) verbruik? Ik hoop alleen dat je dan niet op praktijkverbruik wordt afgerekend, want dan kon het wel eens pijn doen.Quad schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:47:
Captur in het begin bekeken, maar auto is best krap bemeten voor mijn lengte. Qua kosten liep het ook best op en onder de streep was een Kia Niro DynamicLine weer goedkoper.
<knip>
Qua formaat en cataloguswaarde zit de Niro meer in de buurt van de Kadjar.
@P_Tingen Als er keuze is tussen een afgeladen CX-3 en "kale" CX-30, zou ik toch de CX-30 nemen denk ik. Ik weet niet zeker of de CX-3 GT-M(line?) een sportonderstel heeft, maar iig wel leren sportstoelen. Ik vond in de 3 de standaard stoelen fijner, en Mazda heeft vanaf de basisversie al heel erg veel standaard. Je hoeft dus niet zoals bij sommige (Europese) merken cruise controle, navigatie (AA en ACP) of airco aan te vinken.
Nog een suggestie die je niet vaak ziet: Honda HR-V. Is iets groter dan de Captur en CX-3, waarschijnlijk vergelijkbaar met CX-30. Ik vond hem zelf wel lekker rijden, maar hij staat op het onderstel van de Jazz en heeft bijna hetzelfde dashboard als de Civic die ik reed. Ik had geen zin om nog 4 jaar naar hetzelfde dashboard te kijken, wilde iets meer ruimte en vond hem stiekem nog best duur (duurder dan de nieuwere, ruimere en fijner rijdende Civic).
[ Voor 17% gewijzigd door gwystyl op 17-12-2019 15:16 ]
Een Renault Captur in Intense versie (automaat) komt met vergelijkbare specs rond 31250 fiscale waarde. De Kia Niro in DL 31500, dus zo heel veel scheelt het niet.gwystyl schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:12:
[...]
Dit verbaast me; volgens mij moet je aardig je best doen om een Captur in dezelfde prijscategorie te krijgen als een Niro. Dan doet de Kia het waarschijnlijk goed in restwaarde en (theoretisch) verbruik? Ik hoop alleen dat je dan niet op praktijkverbruik wordt afgerekend, want dan kon het wel eens pijn doen.
Qua formaat en cataloguswaarde zit de Niro meer in de buurt van de Kadjar.
Daarnaast gaat bij Renault de ACC tot 30KM/h, filerijden moet je met je voeten doen, een Kia Niro doet het voor de bestuurder en stopt indien nodig vanzelf. Kale leaseprijs excl. brandstof is in het voordeel van een Kia Niro DL, deze is qua brandstofvoorschot lager dan een Captur (+- € 50).
Ter vergelijking;
Skoda Kamiq Business Edition 1.0TSI handgeschakeld met een aantal kleine opties: € 900 incl. brandstofvoorschot (á € 270). (goedkoopste offerte)
Kia Niro DL, 1.6 HEV, automaat: € 798 incl. brandstofvoorschot (á € 230)
Als ik bovenstaande Renault zelf een beetje doorreken, is hij in de lease circa € 100 duurder dan een Kia Niro DL. ( in mijn situatie)
De Toyota Corolla Business was een euro of 5 goedkoper, maar voor mij een hele onpraktische auto, die verder wel het allerbeste reed.
nggyu nglyd
Alleen bij Ford alvast reserveren en later overzetten naar lease.JP_S schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:17:
kan je die al bestellen?
@P_Tingen Qua lease zit hij ongeveer 100 onder een Tesla model 3 SR.
Hij is dus redelijk vergelijkbaar met de Tesla model 3 SR alleen dan groter, stuk mooier en meer rijbereik als het goed is
Ik vind hem wel mooi, zowel van binnen als van buiten. Zou een mooie opvolger van mijn C4 Cactus geweest zijn maar helaas net te duur voor de ruimte die je krijgt. En past niet in ons achterlijke merkbeleid
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.