CriZzX schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:40:
Kogel door de kerk na lang gezwik en twijfelen en vergelijken. Wat een bevalling!
Eerst was de duidelijke voorkeur voor een Focus ST Line Wagon volgeladen met opties en na de test met de 182pk handgeschakelde bak was de keus al voor 99% zeker. Heerlijke wagen om in te rijden, perfecte wegligging, heerlijke roffel bij het optrekken, op dit moment qua geluid (als je de B&O installatie neemt dan) onovertroffen in gebruik en kwaliteit van audio en het hele infotainment in zijn klasse, prijs vol aangekleed kom je bij andere merken niet eens in de buurt van alle opties die je dan op de focus hebt zitten. Het enige wat ik zelf minder vond is de kont van de auto, nogal saai en inspiratieloos. Ik vind het zelfs lelijk en niet in verhouding, dit terwijl de voorkant zo gaaf eruit ziet.
De afgelopen weken sloeg de twijfel toe om toch niet liever een automaat te willen. Ford levert deze in een 150pk trim en na een test met deze vond ik hem in vergelijking met de handbak te lui. Toen ik vervolgens in de nieuwe wijk waar ik binnenkort gaat wonen ook nog eens drie dezelfde uitvoeringen van hetgeen ik voor ogen had zag rondrijden waarbij eentje notabene in dezelfde straat staat waar ik gaat wonen was ik er eigenlijk al helemaal klaar mee.
Bij elke lease auto heb je dit natuurlijk, maar dit ging te ver in mijn ogen en toen besloten wat meer aandacht te geven aan andere merken. Op een blauwe maandagochtend vroeg de Toyota dealer binnengestapt en de nieuwe corolla touring eens goed bekeken. Nu had ik deze auto al eerder bekeken maar toen zat me hoofd vol van de focus waardoor alles negatief was, eenmaal iets in je hoofd tja...
Uiteindelijk de 2.0 hybrid vol afgeladen met alle opties meegenomen voor een testrit om hem eens aan de tand te voelen. Binnenzijde van de Corolla is in vergelijking minder groot dan de focus, met name achterin is de daklijn minder hoog en dat resulteert dat lange mensen sneller tegen het dak aan zit, zeker in het geval met een panorama dak wat deze versie heeft. Desondanks dat ik eerst stellig was dat dit niet goed genoeg is, ben ik daarop terug gekomen omdat ik de auto lease voor mijn gezin en niet voor het meenemen van lange mensen. Die hebben gewoon pech, het is niet alsof ze tegen het dak aan zitten! De kofferbak is ietsje kleiner als die van de focus (verwaarloosbaar), voor een station had ik meer verwacht maar ook de focus vond ik niet groot in de kofferbak. Mijn huidige Mazda 3 hatchback uit 2007 heeft bij wijze van dezelfde aantal liters als deze auto's terwijl ik juist meer had verwacht van een station, maar goed deze liters zijn praktischer dus dat neem ik voor lief. Anders moet je de superb rijden!
Dan aan de binnenkant, achterin kan ik kort over zijn! Zowel de focus als de corrolla kan je prima zitten maar het comfort is echter lang niet zo goed als menig oudere auto's welke ik uit deze klasse heb gereden. Het zit hem voornamelijk in de achterlijke manier wat bijna alle fabrikanten verzinnen met de hoofdsteunen die soort van design achtig over de bank loopt waardoor je een uitsteeksel in je nek hebt zitten. Omhoog doen helpt zeer weinig en het ziet er niet uit, laat staan comfortabel. Maar goed nogmaals ik zit niet achterin, dat doet me dochter en tegen die tijd dat ze lang genoeg is is er alweer een nieuwe lease auto.
Infotainment en opties? Zoals ik al aangaf is het systeem van de focus veel verder dan dat van de Toyota, ok het is geen audi virtual cockpit maar alles werkt naar behoren en volledig touch ipv de in mijn ogen overbodige knoppen bij Toyota. Bij Toyota merkte ik al gelijk dat het ontbreken van Apple Car Play een behoorlijk gemis is, gelukkig komt deze spoedig met een update alleen snap ik werkelijk waar niet dat een fabrikant zo groot als Toyota niet een afdeling heeft welke dit gewoon op orde heeft. Zo spannend is een infotainment niet en toch kom je dan met iets wat ontbreekt aan dingen op de markt, wat in mijn ogen cruciaal is want ik gebruik Spotify 9 van de 10x. Verder zijn de voerstoelen van de toyota beduidend beter dan de focus en zo ook de veiligheidsopties zoals parkeersensoren voor, achter en zijkant en de headsup display incl navi is beter op orde bij de Toyota want de focus heeft bijv geen parkeersensoren voor.
Qua opties is de Corolla veel verder vol geladen dan de Focus, maar wat voor de een belangrijk is is voor de ander niet belangrijk. Parkeersensoren voor, zijkant en achter is toch verdomd handig kan ik je vertellen. De JBL 6 speakers welke op de duurste uitvoering van de Corolla zit kan je niet los bestellen op een goedkopere uitvoering, maar voor de mensen welke van geluid houden ofwel audiofiel zijn is dit een pre. De B&O van Ford vind ik zelf beter, maar dat is persoonlijk. JBL is meer gericht op bass.
Wat me heeft besluiten om deze Corolla boven de Focus te kiezen is de motor. Qua wegligging is de focus directer, maar de Toyota is minder gevoelig op slechter wegdek dan de Focus welke van nature stugger is. Merk je het dagelijks? Nee, en ik heb op circuit gereden met circuit geoptimaliseerde auto's en jarenlang buiten gekart in de NK's dus enig gevoel in me kont heb ik wel. Als je gaat hoeken op een circuit dan zal de Focus beter zijn qua wegligging maar voordat je dat niveau bereikt ben je een behoorlijk gevaar op de weg. De Toyota word wat zoekerig dan. De 2.0 hybrid automaat van 180pk is behoorlijk aggresief en dat zeg ik als zwaar anti hybrid. Een Toyota hybrid welke me kan bekoren. Drie standen, eco, normaal en sport. Laten we duidelijk zijn, de eerste twee standen zijn lui en prima om op de snelweg aan te zetten. De sport stand is echt aggresief en in een krappe 8 sec op de 100, je voelt echt een stoot in de rug en hij blijft dankzij die elektra motor maar trekken. Ja, hij maakt toeren en daardoor geluid maar ik houd daar persoonlijk van. Gas response is direct en jij bepaalt wat je van je motor vraagt, zit er een irritant figuur in je dode hoek dan met half gas spuit deze Toyota vooruit. Echt een genot om in te rijden en daarmee vergat ik gelijk alle minpunten en heb ik hem besteld in Phantom Brown / Black in de 2.0 Hybrid Power Premium uitvoering welke alle opties heeft. Half / eind augustus staat die bij de dealer wat ik nog vrij rap vind.
Ik hoop dat iemand wat heeft aan me uitgebreidde uitleg.