Zo, kleine update (ook verwerkt in mijn google sheet die ik eerder postte).
Zaterdag langs geweest bij diverse dealers:
Eerste bezoekje: Mercedes Benz dealer.
Heb even gezeten in een A-Klasse AMG (sportstoelen dus), en dat was bijzonder fijn!

Zitpositie was erg goed, interieur is echt netjes, en lekker techy (hou ik van). Dingen die opvielen die ik nog niet eerder gezien had.
- De automaat bestuur je met de rechter pook achter het stuur. Dit is een _erg_ dun pookje, en voelde niet super comfortabel aan.
- Er zit links onderin een schuifje om de brightness van de schermen direct te regelen! Dat is met 2 x 10" media display denk ik geen overbodige luxe!
Al met al: Zeer enthousiast, heb gemaild voor een proefrit, hun demo auto was al de hele dag bezet met proefritten, dus kon die dag niet rijden (maar had ook geen afspraak gemaakt, dus ach).
Nog wel een kleine PS: Levertijden zitten al op 6+ maanden (einde van het jaar) voor de AMG versies. Dat was wel een domper.
Tweede bezoekje: Mazda dealer
Mogen rijden in een Mazda 3 Hatchback met handbak.
Wat was dat een openbaring... Echt super fijne auto. Zit echt heerlijk, is stil, stuurt lekker, en wat valt die motor mee! Ik dacht echt dat het ding traag zou zijn, maar hij rijdt echt prima! Uiteraard geen snelheidsmonster, maar gewoon prima, en voelt absoluut niet langzaam! Qua comfort misschien wel een van de beste auto's waar ik in lange tijd in gereden heb! Qua interieur is het gewoon allemaal prima. Erg rustig, en geen toeters en bellen. Maar gewoon prima. Strak, degelijk, maar ook wel een klein beetje saai.
Even gesproken over de Skyactiv-X, die kreeg hij mei-juni binnen als demo, en bestellingen moesten rekenen op laatste maanden van het jaar.
Derde bezoekje: Ford garage
Eerst even rondgelopen, en kijken bij de verschillende versies (Active, ST-Line en Vignale).
De vignale vond ik eerst nog wel leuk ogen, maar nu ik hem in het echt gezien heb, is dat een dikke NO-NO. Wat een ranzige hoeveelheid bling, overal chrome strips, en op echt veel lelijke plekken.
Even gezeten in een gloednieuwe ST-Line, en daar viel op dat de stoel niet super veel steun geeft. Ding was _keihard_ en gaf weinig steun aan mijn schouders.
Daarna mogen rijden in een Focus 1.0 ST-Line (125PK) handbak. Dat was al een stuk beter. Die had al ~20k gelopen, en de stoel was een beetje ingezeten. Dat scheelde wel, maar maakte niet alles goed.
Verder was de proefrit prima. Motor viel ook wel mee, is gewoon prima. Verder is alles gewoon OK-ish. Hele gemiddelde auto. Voor mijn (en mijn vrouw haar) gevoel iets ruimer dan de Mazda 3 qua zit, maar ik gok dat de Mazda daar ook niet echt op stuurt. Mazda 3 heeft meer wat weg van een BMW 1-serie.
Verder was de Focus ook niet bijzonder stil. Je hoort vooral bij lage snelheden de 1.0 motor wel, vanwege zijn driecilinder, dat zal wel minder zijn met de 1.5, maar toch.
Ook hier weer het bericht: Nu bestellen: _einde_ van het jaar leveren, en misschien wel krap voor leasemaatschappijen...
Even niets...