.
[ Voor 99% gewijzigd door Barneveld1991 op 12-10-2018 11:16 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 99% gewijzigd door Barneveld1991 op 12-10-2018 11:16 ]
Is er niet met alphabet te babbelen over 12 maanden een occasion bij hen leasen?Fustje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:51:
Vandaag het verlossende woord gekregen dat ik mag gaan bestellen. Geen beste periode, maar naar verwachting zal aanpassing van de leaseregeling voor mij te lang op zich laten wachten. Ben allang blij, want ik mis het kunnen gebruiken van een trekhaak enorm...
Leasebudget: € 690 (maximaal 10% overschrijding)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Zover ik weet niet
Overige afhankelijkheden: Diesel verplicht, via Alphabet
Specifieke wensen: Tweede kindje op komst, dus liefst veel ruimte. Liefst ook niet (te) lelijken minimaal 1.500kg trekvermogen (ik ga mijn caravan niet inruilen).
Onlangs van werkgever geswitched, het leasebudget is het enige puntje waar ik heb moeten inleveren. Stond gelukkig genoeg tegenover waar ik op vooruit ging.
Verplicht diesel (stomme WLTP) en 1500kg aanhanger gaat een pittig kluifje worden vrees ik.![]()
Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties? Ik geloof dat Renault veel voor weinig te bieden heeft, maar ik ben geen fan van Franse autostoelen..
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 12-10-2018 11:23 ]
Voor 25.000 heb je wel een ST met die opties (of nét erover). Dan zou ik de Leon nemen. De Business Intense (best goede uitvoering) is zonder korting 27.400. Seat kan een korting bieden tot 4 procent van de auto als ik mij niet vergis, dus dat is al 1000 er af.
Heb 2 honden, dus een sedan is voor mij geen optiegergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:03:
[...]
Of je betaalt extra en haal je Alfa Giulia!!!
Alles in 1..
[ Voor 60% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 11:23 ]
Consultant - Autogek
Heb je goed voor elkaar. Ik zal eens met ze bellen vanmiddag, ik heb geen idee of zoiets mogelijk is.dfrenner schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:16:
[...]
Is er niet met alphabet te babbelen over 12 maanden een occasion bij hen leasen?
Ik heb dit bij leaseplan gedaan:
https://www.alphabetoccas...mum-security-line-1thh05/
Voordeel: diesel, 7% bijtelling, 1800kg trekgewicht, je rijdt bijna iedereen eruit
660nm koppel... Dat moet genoeg zijn toch?
Voor het leasebudget van een aangekleden Focus/308 rijd ik nu een dikke V60. Bijtelling is door de cataloguswaarde van 72k met 7% bijtelling slechts 20 euro netto per maand meer dan een 14% 308 of Focus...
Mijn werkgever staat gelukkig open voor occasion constructies, als het maar bij dezelfde leasemij is. Verder telt budget en niets anders...
Na openen beperkt houdbaar
Nee heb je, ja kun je krijgen.Fustje schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:49:
[...]
Heb je goed voor elkaar. Ik zal eens met ze bellen vanmiddag, ik heb geen idee of zoiets mogelijk is.
Ik heb vandaag in ieder geval m'n login, kan ik eens kijken wat er mogelijk is.
Moet je nu nu? Anders wacht op nieuwe Giulietta.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:18:
[...]
Voor 25.000 heb je wel een ST met die opties (of nét erover). Dan zou ik de Leon nemen. De Business Intense (best goede uitvoering) is zonder korting 27.400. Seat kan een korting bieden tot 4 procent van de auto als ik mij niet vergis, dus dat is al 1000 er af.
[...]
Heb 2 honden, dus een sedan is voor mij geen optieDe BMW 2 active tourer kan ik ook nemen. De net-gelanceerde Mercedes B klasse is ook prachtig!
Life is too short to drive boring cars
In januari moet ik bestellen, ten laatste...gergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:00:
[...]
Moet je nu nu? Anders wacht op nieuwe Giulietta.
Consultant - Autogek
Wat is je exacte budget, duur, brandstof, enz.?matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:03:
[...]
In januari moet ik bestellen, ten laatste...
4 jaar, 799€ inc brandstof, benzine of diesel, 30.000 km. Ik kom nou van een Belgisch bedrijf en rijd een C-klasse dus het interieur van de Hyundai's is dan wel even slikken, maar het budget ligt verhoudingsgewijs gewoon een stuk lager door die idiote BPM. Ik wil dus liefst gewoon blijven rijden in iets van betere kwaliteit (DS/Audi/BMW/Mercedes/Alfa Romeo)gergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:04:
[...]
Wat is je exacte budget, duur, brandstof, enz.?
[ Voor 59% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 12:36 ]
Consultant - Autogek
~ beware of misinformation.
Ik weet niet of het mag om bijv in de contract te zetten dat hij niet het bedrijf mag verlaten gedurende de lease contract tenzij hij de boete voor vroegtijdig afzegging wil betalen. Zoiets?Nindustries schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:13:
Ik ben als zelfstandige aan het kijken om een schoolverlater aan te nemen als eerste werknemer, dit is immers fiscaal aantrekkelijk in Belgie. Maar zit beetje verveeld met het firmawagen gebeuren. Stel dat deze het bedrijf verlaat voor afloop lease, zit je natuurlijk met die wagen. En een huurwagen is een pak duurder direct, of hij moet genoegen nemen met een openbaar vervoersabonnement.
Drie opties: Hij blijft ermee zitten, jij blijft ermee zitten of de leasemaatschappij blijft ermee zitten .Nindustries schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:13:
Ik ben als zelfstandige aan het kijken om een schoolverlater aan te nemen als eerste werknemer, dit is immers fiscaal aantrekkelijk in Belgie. Maar zit beetje verveeld met het firmawagen gebeuren. Stel dat deze het bedrijf verlaat voor afloop lease, zit je natuurlijk met die wagen. En een huurwagen is een pak duurder direct, of hij moet genoegen nemen met een openbaar vervoersabonnement.
alles kan off-topic
Nofi, maar lijkt me totaal offtopic hier aangezien het hier over de keuze van een leaseauto gaat en niet de fiscale (on)mogelijkheden in Belgie.Nindustries schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:13:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
799 is heel weinig vooral voor de merken die je noemde...matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:33:
[...]
4 jaar, 799€ inc brandstof, benzine of diesel, 30.000 km. Ik kom nou van een Belgisch bedrijf en rijd een C-klasse dus het interieur van de Hyundai's is dan wel even slikken, maar het budget ligt verhoudingsgewijs gewoon een stuk lager door die idiote BPM. Ik wil dus liefst gewoon blijven rijden in iets van betere kwaliteit (DS/Audi/BMW/Mercedes/Alfa Romeo)
Ik zou echt meteen terug naar Nederland verhuizen, als autorijden niet zo belachelijk duur zou zijn. Als je van auto's houdt, kun je beter uit Nederland wegblijven. Heb er nou 3 die me in België evenveel per jaar kosten als in NL per kwartaal.
Echt? Dit werd mij namelijk aangegeven als net-of bijna passend met tenminste cruise control en automaat. Misschien toch maar tweede keer nadenken om in Nederland te gaan werkengergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:34:
[...]
799 is heel weinig vooral voor de merken die je noemde...
Je kan nog net een Audi A3 1.5tfsi sportback lease edition erin passen.
Met dit budget is zelfs een kale 216i al op het randje van budget.
En je hebt een alfa hart, dus denk niet dat je heel blij bent met 109pk 2 serie.
Is er mogelijkheid om bijv de budget te laten uitkeren?
Ik weet dat het nooit dekkend genoeg is maar dan kan je bijv 159 SW tweedehands kopen als daily
[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 13:45 ]
Consultant - Autogek
Een beetje 3 Serie of C Klasse, met een medium aankleding en zo'n 200 pk (plus of min 20) kost in de lease al snel 1100 tot 1400 ex brandstof, afhankelijk van kilometers en duur.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ja ok, maar een C klasse moet ik niet (wil ik wel, maar met de belastingsoplichting weet ik dat dat niet gaat). Een B-klasse maximaal. Een goed uitgevoerde giulietta zou volgens de site van directlease al moeten lukken, net als een Skoda Karoq, Seat Ateca, VW T-roc, BMW 2 (met wat uitrusting), BMW 1, MB A-klasse, Volvo V40, Peugeot 3008.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:51:
[...]
Een beetje 3 Serie of C Klasse, met een medium aankleding en zo'n 200 pk (plus of min 20) kost in de lease al snel 1100 tot 1400 ex brandstof, afhankelijk van kilometers en duur.
[ Voor 6% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 14:01 ]
Consultant - Autogek
Als je nog twijfelt, mis je in ieder geval ook nog de bijtelling. Die gaat ook met gemak over de 350 euro per maandmatthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:00:
[...]
Ja ok, maar een C klasse moet ik niet (wil ik wel, maar met de belastingsoplichting weet ik dat dat niet gaat). Een B-klasse maximaal. Een goed uitgevoerde giulietta zou volgens de site van directlease al moeten lukken, net als een Skoda Karoq, Seat Ateca, VW T-roc, BMW 2 (met wat uitrusting), BMW 1, MB A-klasse, Volvo V40, Peugeot 3008.
Mis ik iets bij die site dan? Ik kijk naar de prijzen inc brandstof.
[ Voor 5% gewijzigd door JB op 12-10-2018 14:02 ]
Mijn boefje is liev!
True, daarom dat ik liever kijk naar de karoq en peugeot 3008 gezien hij daar rond de 270 komt te liggen (netto)JB schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:01:
[...]
Als je nog twijfelt, mis je in ieder geval ook nog de bijtelling. Die gaat ook met gemak over de 350 euro per maandOf je moet 'm niet privé rijden omdat je zelf nog andere auto's hebt
Consultant - Autogek
Duur en km al aangepast?matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:00:
[...]
Ja ok, maar een C klasse moet ik niet (wil ik wel, maar met de belastingsoplichting weet ik dat dat niet gaat). Een B-klasse maximaal. Een goed uitgevoerde giulietta zou volgens de site van directlease al moeten lukken, net als een Skoda Karoq, Seat Ateca, VW T-roc, BMW 2 (met wat uitrusting), BMW 1, MB A-klasse, Volvo V40, Peugeot 3008.
Mis ik iets bij die site dan? Ik kijk naar de prijzen inc brandstof.
Als je een benzine pakt wel inderdaad, maar wel apart dat je beide keuzes hebt icm zelfde budget. Dit maakt nogal een verschil in mogelijkheden mbt budget en ook bijtelling.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
True, daarom dat ik liever kijk naar de karoq en peugeot 3008 gezien hij daar rond de 270 komt te liggen (netto)
Mijn boefje is liev!
Geen winterbanden (YOLO, stond ook niets van in het voorstel, net als vervangend vervoer dat ik nu ook niet heb). Wel Duur en KM aangepast.gergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:05:
[...]
Duur en km al aangepast?
Eigen risico vaak in NL 300
Winterbanden?
Vervangend vervoer?
[ Voor 4% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 14:10 ]
Consultant - Autogek
Bijvoorbeeld Direcetlease heeft configurator waar je indicatie krijgt van lease bedragen en bijteling. Zo zijn er nog aantal die dergelijke configurator hebben.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:44:
[...]
Echt? Dit werd mij namelijk aangegeven als net-of bijna passend met tenminste cruise control en automaat. Misschien toch maar tweede keer nadenken om in Nederland te gaan werkenVoor de fun heb ik nog een Abarth 695 en een TVR tasmin
Als je budget 4 jaar, 799€ inc brandstof is dan zal ook deze waarschijnlijk buiten budget zijn. Denk dat je toch klasse lager mag gaan kijken.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:09:
[...]
Edit; wat jammer dat de Model 3 zo laat is...
[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2018 14:17 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Deze heb ik gebruikt. Ik kijk ook niet naar de MB C / BMW 3. De kleinere modellen van bovenstaande merken, alsook de cheap suv's skoda karoq / seat ateca / DS 3 Crossback / VW T-roc. Maar als dat al zelfs niet lukt voor het bedrag waar ik nu een C-klasse voor rijd, dan laat ik het idd maar.Superdaantje schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:11:
[...]
Bijvoorbeeld Direcetlease heeft configurator waar je indicatie krijgt van lease bedragen en bijteling. Zo zijn er nog aantal die dergelijke configurator hebben.
Zit in je Lease bedrag vervangend vervoer, winterbanden regeling, tankpas etc.... Als ik je budget zo zie dan zou ik MB C en BMW3 laten voor wat het is ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 14:24 ]
Consultant - Autogek
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2018 14:23 ]
Ken bijna niemand met leaseauto zonder winterbanden en zonder vervangend vervoer.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:09:
[...]
Geen winterbanden (YOLO, stond ook niets van in het voorstel, net als vervangend vervoer dat ik nu ook niet heb). Wel Duur en KM aangepast.
@JB Geen voorkeur neen, ik mocht ook elektrisch gaan. Als ze diesel voorstellen mogen ze 1000 bruto er bovenop gooien want anders kom ik never nooit in NL werken met die diefstal die jullie BPM noemen.
Edit; wat jammer dat de Model 3 zo laat is...
Die had ik destijds (toen ik nog in NL werkte) ook niet. Hele jaar all-season banden. Het zonnige zuid-limburg hégergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:27:
[...]
Ken bijna niemand met leaseauto zonder winterbanden en zonder vervangend vervoer.
Dus ik denk dat je die wel moet hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 14:37 ]
Consultant - Autogek
All-season zie ik inmiddels ook wel vaker. Vervangend vervoer is wel zo fijn evenals een normaal eigen risico alhoewel er natuurlijk heel veel gebeurd "onder werktijd".matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:30:
[...]
Die had ik destijds (toen ik nog in NL werkte) ook niet. Hele jaar all-season banden. Het zonnige zuid-limburg hé
Mijn boefje is liev!
[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 12-10-2018 14:41 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2018 14:48 ]
alles kan off-topic
Vind het echt kort door de bocht. Als je als een opa rijdt wellicht prima, maar dit is juist de oorzaak waarom er zoveel file als het maar beetje sneeuw valt. Iedereen rijdt opeens 50 op snelweg omdat ze allemaal zomerbanden hebben en gewoon van links naar rechts slippen. En tuurlijk zijn er genoeg marketing erachter, maar er zijn ook gewoon genoeg onafhankelijke testen gedaan en die levert gewoon feiten over afstand remweg e.d.Ankona schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:45:
Winterbanden zijn echt een overgewaardeerde hype. De banden branche verdient er goed aan.
Tot een jaar of 15 geleden had niemand ze nodig, tegenwoordig (terwijl de gewone banden ook alleen maar beter worden) kan niemand meer zonder....
Enge reden om ze eronder te leggen is dat het in sommige landen verplicht is. Verder, bij temperaturen boven de 5 graden presteren ze minder dan normale banden en als het echt wat warmer worden worden ze gewoon slecht. (slappe wangen, instabiel gedrag dus)
Ik heb al jaren winterbanden in de schuur maar gooi ze er nooit onder. Even op letten dat je voor de winter genoeg profiel op je banden hebt zitten, dan kom je met je zomerbanden de winter ook wel door.
en uit die testen blijkt dat een goede zomerband in praktisch alle omstandigheden de winterband verslaat.gergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:49:
[...]
Vind het echt kort door de bocht. Als je als een opa rijdt wellicht prima, maar dit is juist de oorzaak waarom er zoveel file als het maar beetje sneeuw valt. Iedereen rijdt opeens 50 op snelweg omdat ze allemaal zomerbanden hebben en gewoon van links naar rechts slippen. En tuurlijk zijn er genoeg marketing erachter, maar er zijn ook gewoon genoeg onafhankelijke testen gedaan en die levert gewoon feiten over afstand remweg e.d.
alles kan off-topic
Mijn boefje is liev!
Als je dagelijks in Duitsland rijdt en er bijna woont zou ik me wat beter later voorlichten.Superdaantje schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:43:
Rij dagelijks in DE. Woon letterlijk op de grens. Dus ontkom niet aan winterbanden of goed gekeurde all-seasons. Gezien het een verplichting is in DE
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Succes met verzekering, politie etc... "Ja het was net nog niet zo koud als nu" "Deze sneeuw is niet zo glad, als die van gisteren" Gewoon per seizoen wisselen. Ik woon ook aan de grens en ga echt niet liggen kutten met de regels. Of draag jij ook je zomerjas het hele jaar door?ST10©DE schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:01:
[...]
Als je dagelijks in Duitsland rijdt en er bijna woont zou ik me wat beter later voorlichten.
Er is een hele belangrijke toevoeging aan jouw uitspraak. Namelijk dat winterbanden alleen verplicht zijn indien de weersomstandigheden dit vereisen.
[ Voor 9% gewijzigd door JB op 12-10-2018 15:06 ]
Mijn boefje is liev!
Kort door de bocht, maar klopt im großen ganzen wel. De temperaturen die wij in west-europa hebben, zijn perfect voor all-season banden. Winterbanden zijn hier inderdaad onzin, en dat is inderdaad een marketing verhaal. Er is echter wel degelijk een verschil tussen zomer en winterbanden, en dit wordt overbrugd door de all-season die iets meer aanleunt naar de winterband.Ankona schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:45:
Winterbanden zijn echt een overgewaardeerde hype. De banden branche verdient er goed aan.
Tot een jaar of 15 geleden had niemand ze nodig, tegenwoordig (terwijl de gewone banden ook alleen maar beter worden) kan niemand meer zonder....
Enge reden om ze eronder te leggen is dat het in sommige landen verplicht is. Verder, bij temperaturen boven de 5 graden presteren ze minder dan normale banden en als het echt wat warmer worden worden ze gewoon slecht. (slappe wangen, instabiel gedrag dus)
Ik heb al jaren winterbanden in de schuur maar gooi ze er nooit onder. Even op letten dat je voor de winter genoeg profiel op je banden hebt zitten, dan kom je met je zomerbanden de winter ook wel door.
[ Voor 9% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 15:09 ]
Consultant - Autogek
Mijn boefje is liev!
Doh! Dan vereisen de omstandigheden dus winterbanden!!!JB schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:03:
[...]
Succes met verzekering, politie etc... "Ja het was net nog niet zo koud als nu" "Deze sneeuw is niet zo glad, als die van gisteren" Gewoon per seizoen wisselen. Ik woon ook aan de grens en ga echt niet liggen kutten met de regels. Of draag jij ook je zomerjas het hele jaar door?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Maareh... zij willen jou graag hebben, begrijp ik toch goed? Dan zeg je toch simpelweg dat je nu een goed aangeklede C Klasse rijdt en dat je een vergelijkbare auto wil rijden? Oftewel een Arteon of een leuke Passat? en dat ze daar dan jouw leasebedrag maar op afstemmen.matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:08:
[...]
Net even gebeld met het bedrijf. Ze werken samen met VAG groep (klote, de keuze uit een goedkope volkswagen, een sportieve volkswagen, een volkswagen of een dure volkswagen). De 3008 is dus al niet mogelijk, dus dan ga ik kijken voor de karoq of ateca.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
[ Voor 29% gewijzigd door matthewk op 12-10-2018 15:22 ]
Consultant - Autogek
Huis staat in NL groot deel van land is DE. Dus NL adres en DE adres. En ja wanneer winterbanden verplicht zijn is bij ons bekend. Dus hoeven wij ons niet over te laten voorlichten. Wel had ik het anders kunnen formuleren ;-)ST10©DE schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:01:
[...]
Als je dagelijks in Duitsland rijdt en er bijna woont zou ik me wat beter later voorlichten.
Er is een hele belangrijke toevoeging aan jouw uitspraak. Namelijk dat winterbanden alleen verplicht zijn indien de weersomstandigheden dit vereisen.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2018 15:27 ]
Ik ben ook geen fan van winterbanden, maar het gaat nu juist om die paar situaties dat een winterband een zomerband dik verslaat. Als het hard sneeuwt of ijzelt kom ik mijn oprit niet eens op met de BMW op zomerbanden.Ankona schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:54:
[...]
en uit die testen blijkt dat een goede zomerband in praktisch alle omstandigheden de winterband verslaat.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ook genoeg testen waar het gewoon bewezen is dat het veiliger is met winterbanden.Ankona schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:54:
[...]
en uit die testen blijkt dat een goede zomerband in praktisch alle omstandigheden de winterband verslaat.
(Er liggen jaarlijks ook genoeg autos in de sloot omdat het bochtengedrag met een winterband bij wat hogere temperatuur een stuk minder strak bleek te zijn dan men gewend was.... dus als je rijdt als een opa zal het wel loslopen maar wie een beetje normaal stuurt wil die winterband er niet onder hebben)
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 12-10-2018 16:54 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wat relaxed als je benzine mag rijden. Hier helaas diesel. Dan is de goedkoopste CX-5 al ruim 800eJeroenzer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:26:
Ik heb nu zelf een Mazda CX-5 skylease GT als lease auto.
Leder bekleding, bose, elketrische stoelen, stoel verwarming, stuur verwarming.
35.000 km , 48maanden inclusief vervangend vervoer,winterbanden etc kost €705 ex btw.
Rijd hemels!
[ Voor 4% gewijzigd door darkkingll op 12-10-2018 20:20 ]
matthewk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:03:
[...]
In januari moet ik bestellen, ten laatste...
Wanneer begin je serieus rond te kijken, proef te rijden en te bestellen? Mijn auto staat nu op 155k, en moet volgens mij tot 180k (waarschijnlijk half april 2019) of 4 jaar (eind augustus 2019). Dit is mijn eerste lease-auto, dus ik heb geen idee hoe mijn werkgever en/of leasemaatschappij hier mee omgaan (lees of zij een seintje geven of ik hun juist op de hoogte moet stellen van het naderen van het einde van het contract).Sunri5e schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:11:
Nou, zojuist de knoop doorgehakt. Ik ga elektrisch rijden. Het wordt een VW eGolf. Levertijd maart 2019. Ik twijfel alleen nog tussen de kleuren Oryx White of Deep Black.... Kunnen jullie mijn twijfel wegnemen? En zijn er nog opties die ik echt moet nemen?
[ Voor 11% gewijzigd door rspoe op 12-10-2018 22:00 ]
Het diesel omslagpunt (lease + brandstof) ligt al op 50.0000 km voor een werkgeverWackmack schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:15:
[...]
Wat relaxed als je benzine mag rijden. Hier helaas diesel. Dan is de goedkoopste CX-5 al ruim 800e
Wat is de reden van werkgevers als je meer dan 30K rijdt, werknemers als nog met benzine te laten rijden?
Ik heb wel de nieuwste versie:gergs schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:53:
Van de 3 versie (launch, 1e facelift, 2e facelift) welke heb je?
Ik vind persoonlijk de koplamp (en achterlicht) van 1e facelift het mooist.
De nieuwste vind ik dat de lampen te "dun" is....
[Afbeelding]
Met een vast leasebudget ex brandstof, ligt het omslagpunt voor de werkgever, voor diesel, al op 1km per jaar 😉wd200 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:38:
[...]
Het diesel omslagpunt (lease + brandstof) ligt al op 50.0000 km voor een werkgever
Focus is 14% bijtelling?Prom0 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:54:
Goedenavond allen,
Ik heb jullie hulp nodig mbt het uitkiezen van een leaseauto.
Mijn vriendin begint maandag as bij haar nieuwe baan, en bij haar functie heeft ze recht op een leaseauto.
Nu is de vraag welke auto is voor ons het financieel en praktisch gezien het meest aantrekkelijk?
Omdat ze eerst een (eerst) tijdelijk contract heeft gekregen is haar verzocht om een auto uit de pool te kiezen.
De pool bedraagt:
TOYOTA AURIS HYBRID (station) 2013 15800km waarde:28680€
FORD FOCUS WAGON 2016 46000km waarde:28084€
of
TOYOTA YARIS HYBRID 2017 62000km waarde21230€
De bovenste 2 auto's zijn lekker ruim, hierdoor zouden wij onze passat kunnen vervangen voor een kleinere auto.
Of ze kiest voor de Yaris en behouden onze passat voor de ruimte.
Hoe het precies met de kosten zit ben ik enigsinds onbekend mee ook omdat het gaat om auto's met verschillende bouwjaren.
Wat denken jullie?
Alvast een fijn weekend!
Gr Bart
Ik ben echt een leek hierin, hoe bedoel je dit precies? Ik heb 700 budget excl brandstof en 35000km. Ik wil graag voor benzine kiezen, moet alleen werkgever vragen/overuigen of benzine mag (we hebben geen vaste regels).dfrenner schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 05:20:
[...]
Met een vast leasebudget ex brandstof, ligt het omslagpunt voor de werkgever, voor diesel, al op 1km per jaar 😉
Ik heb dat ook, dus de werkgever heeft voor iedere medewerker 700 euro per maand gereserveerd. Alles wat we hieraan verhouden, wordt uitgekeerd. Dus wat we leasen boeit niet, het kost hem altijd 700 per maand.feen schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 07:14:
[...]
Ik ben echt een leek hierin, hoe bedoel je dit precies? Ik heb 700 budget excl brandstof en 35000km. Ik wil graag voor benzine kiezen, moet alleen werkgever vragen/overuigen of benzine mag (we hebben geen vaste regels).
Ik zou de Focus pakken en deze dit kalender jaar NIET privé rijden.Prom0 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:54:
Goedenavond allen,
Ik heb jullie hulp nodig mbt het uitkiezen van een leaseauto.
Mijn vriendin begint maandag as bij haar nieuwe baan, en bij haar functie heeft ze recht op een leaseauto.
Nu is de vraag welke auto is voor ons het financieel en praktisch gezien het meest aantrekkelijk?
Omdat ze eerst een (eerst) tijdelijk contract heeft gekregen is haar verzocht om een auto uit de pool te kiezen.
De pool bedraagt:
TOYOTA AURIS HYBRID (station) 2013 15800km waarde:28680€
FORD FOCUS WAGON 2016 46000km waarde:28084€
of
TOYOTA YARIS HYBRID 2017 62000km waarde21230€
De bovenste 2 auto's zijn lekker ruim, hierdoor zouden wij onze passat kunnen vervangen voor een kleinere auto.
Of ze kiest voor de Yaris en behouden onze passat voor de ruimte.
Hoe het precies met de kosten zit ben ik enigsinds onbekend mee ook omdat het gaat om auto's met verschillende bouwjaren.
Wat denken jullie?
Alvast een fijn weekend!
Gr Bart
Excuusje dacht 2016 nog 14%Sjod schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:21:
[...]
Ik zou de Focus pakken en deze dit kalender jaar NIET privé rijden.
Dan kun je A kijken of je het een fijne auto vind en eventueel de Passat kan vervangen.
En B kun je kijken wat voor administratie rompslomp dit geeft (ik vond het vroeger verschrikkelijk, maar ben chaotisch )
De focus is helaas geen 14%
Huh, wat een vreemde redenering. Die 2 maanden die je er nog in kunt rijden kun je toch juist kijken of je de passat nog gebruikt door wel bijtelling te betalen? Per januari kun je dan beslissen om er niet privé meer in te rijden (of juist wel).Sjod schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:21:
[...]
Ik zou de Focus pakken en deze dit kalender jaar NIET privé rijden.
Dan kun je A kijken of je het een fijne auto vind en eventueel de Passat kan vervangen.
En B kun je kijken wat voor administratie rompslomp dit geeft (ik vond het vroeger verschrikkelijk, maar ben chaotisch )
De focus is helaas geen 14%
[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 13-10-2018 08:42 ]
Hij bedoelt juist de rompslomp van het niet privé rijden...jongetje schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:41:
[...]
Huh, wat een vreemde redenering. Die 2 maanden die je er nog in kunt rijden kun je toch juist kijken of je de passat nog gebruikt door wel bijtelling te betalen? Per januari kun je dan beslissen om er niet privé meer in te rijden (of juist wel).
En administratieve rompslomp? Blijkbaar heb jij geen lease-auto want dit wordt gewoon door de werkgever elke maand op je salarisstrook geregeld. Hoef je echt niets voor te doen.
Ah ik snap hem.dfrenner schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:42:
[...]
Hij bedoelt juist de rompslomp van het niet privé rijden...
Dat vrees ik dus bij de kia e niro die ik wel zou willen rijden itt de hyundai e-kotsinterieur (get itgwystyl schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:20:
[...]
[...]
Wanneer begin je serieus rond te kijken, proef te rijden en te bestellen? Mijn auto staat nu op 155k, en moet volgens mij tot 180k (waarschijnlijk half april 2019) of 4 jaar (eind augustus 2019). Dit is mijn eerste lease-auto, dus ik heb geen idee hoe mijn werkgever en/of leasemaatschappij hier mee omgaan (lees of zij een seintje geven of ik hun juist op de hoogte moet stellen van het naderen van het einde van het contract).
Als ik de levertijden hier lees van 3 maanden tot meer dan een jaar, varieert dat dus in mijn geval van "oh, tijd zat" tot "kut, misschien had ik al moeten bestellen.
Het lastige is ook dat sommige auto's die ik in ieder geval wil proberen zoals de Kia Ceed SW diesel automaat en Ford Focus station nu nog niet bij de dealer staan, en dat ik niet weet of prijzen en/of beleid misschien nog veranderen met de jaarwisseling.
Consultant - Autogek
Bedankt voor de tip!jongetje schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:41:
[...]
Huh, wat een vreemde redenering. Die 2 maanden die je er nog in kunt rijden kun je toch juist kijken of je de passat nog gebruikt door wel bijtelling te betalen? Per januari kun je dan beslissen om er niet privé meer in te rijden (of juist wel).
En administratieve rompslomp? Blijkbaar heb jij geen lease-auto want dit wordt gewoon door de werkgever elke maand op je salarisstrook geregeld. Hoef je echt niets voor te doen.
Daarnaast zou ik die Toyota niet nemen. Die gaat elk moment naar de 25procent bijtelling toe omdat die 5 jaar oud wordt/is.
De Ford is een 1.0 titanium uitvoering zonder (vermelde) opties. Ook wilt ze graag een automaat en die Ford is een handbak.dfrenner schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 05:27:
[...]
Focus is 14% bijtelling?
Wegligging van de Focus is erg goed!
Zijn opties en motorisering bekend? Al lijkt mij dat de ecodiesel titanium (met business pack?) voor die prijs.
Of juist wel. Vaak zie je dat nieuwe werknemers eerst een pool auto op moeten rijden en daarna zelf wat uit mogen kiezen. Met deze ben je dan snel aan de beurt.Prom0 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:45:
[...]
Bedankt voor de tip!
Gaat deze auto dan ook niet uit de lease?
Dan is hij toch totaal niet meer aantrekkelijk om te leasen.
[...]
alles kan off-topic
Dat hangt net van de afspraken af.Ankona schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:00:
[...]
Of juist wel. Vaak zie je dat nieuwe werknemers eerst een pool auto op moeten rijden en daarna zelf wat uit mogen kiezen. Met deze ben je dan snel aan de beurt.
Dan zou ik de Auris doen, groot en automaat...Prom0 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:45:
[...]
Bedankt voor de tip!
Gaat deze auto dan ook niet uit de lease?
Dan is hij toch totaal niet meer aantrekkelijk om te leasen.
[...]
De Ford is een 1.0 titanium uitvoering zonder (vermelde) opties. Ook wilt ze graag een automaat en die Ford is een handbak.
Er staan nog een aantal kleine auto's verder in de pool, alleen dat zijn 3-deurs wat wij absoluut niet willen.
Maandag maar contact met de leasemaatschappij opnemen of er evt wat anders is.
[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 13-10-2018 19:32 ]
Mooie bak hoor! Welke kleur is dit en wat ben je kwijt aan bijtelling? Het lease bedrag wat je eerder noemde valt me erg mee!Jeroenzer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:26:
[...]
Ik heb wel de nieuwste versie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Deze kleur is jet black mica.CptMorgan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:18:
[...]
Mooie bak hoor! Welke kleur is dit en wat ben je kwijt aan bijtelling? Het lease bedrag wat je eerder noemde valt me erg mee!
Volgens mij heeft het pas zin om te bestellen als je vanuit je werkgever het seintje hebt gehad. Dus mij lijkt dat de eerste stap is: vraag je werkgever wanneer je een seintje kan verwachten.gwystyl schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:20:
[...]
[...]
Wanneer begin je serieus rond te kijken, proef te rijden en te bestellen? ....dus ik heb geen idee hoe mijn werkgever en/of leasemaatschappij hier mee omgaan (lees of zij een seintje geven of ik hun juist op de hoogte moet stellen van het naderen van het einde van het contract).
Als ik de levertijden hier lees van 3 maanden tot meer dan een jaar, varieert dat dus in mijn geval van "oh, tijd zat" tot "kut, misschien had ik al moeten bestellen....
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Het lease budget is 772 incl benzine (wel 92 euro eigen bijdrage) , ik kan/mag meer opties maar wil gewoon niet teveel betalen.jongetje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:16:
@DaYwaLkUr Dan heb jij een beperkt budget neem ik aan?
Zonder budget lastig voor ons om tips te geven want al die opties zijn gewoon mogelijk op de Golf (en anders de Octavia, iets goedkoper en iets groter). Alleen bij benzine is het panoramadak op de golf (en ook octavia) pas vanaf de 1.5 motor te configureren. Bij de Golf is die meerprijs voor de 1.5 uit mijn hoofd tussen de 500 en de 1000 euro.
Hoe vaak sta je in de file?DaYwaLkUr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
Het lease budget is 772 incl benzine (wel 92 euro eigen bijdrage) , ik kan/mag meer opties maar wil gewoon niet teveel betalen.
De Golf kost 335 in de lease. De Peugeot 300 onder de streep. Dus ik doe concessies op het pano dak + opties van de Golf
Ik twijfel alleen Traffic jam assist vs full option Peugeot.
Nu kan ik de Peugeot ook met een automaat uitvoeren, maar deze heeft geen TJA.
Niet veel.. het is niet dat ik hem echt dagelijks nodig heb.
Heb je bijv de VW T-roc overwogen?DaYwaLkUr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:29:
[...]
Niet veel.. het is niet dat ik hem echt dagelijks nodig heb.
Denk in verhouding dat ik weinig file zal rijden. Maar het lijkt me wel erg fijn bijv een vakantie naar Zuid-Frankrijk en/of pretpark.
Het is niet dat ik hem echt dagelijks nodig heb, meer nice-to-have icm een automaat.
Een golf met het interieur van een beetle.gergs schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:25:
[...]
Heb je bijv de VW T-roc overwogen?
Is in principe een Golf maar dan wat hoger.
Qua ruimte zou de Golf variant groter, maar.. je kan wel iets meer afvinken.
Bijv met 772 eur budget krijg ik de volgende nog erin.
https://directlease.nl/le...options~[optionsRemoved]=
Is dus de 1.5tsi met 150pk. Vind ik persoonlijk de meest belangrijke optie
Verder is het een automaat met adaptief cruise control incl stop &go, pano schuifdak, led koplampen, spiegelpakket, upgrade navi/media.
Lastige keus. Zelf rij ik nu 8 jaar automaat (dsg).DaYwaLkUr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:08:
De laatste 2 op mijn shortlist:
308 sw premium blue lease
+ Pano
+ Mooiere stoelen tov Golf
+ Denon soundsystem
+ Full led
+ Kessy
- Geen automaat (ook geen traffic jam assist) de 110pk had ook maar 5 versnelling ipv 6.
Verkoper raadde het (gratis) volledig leer af, ook al wat hier gezegd is: zomer erg heet, winter erg koud.
Golf variant:
+ Automaat (icm traffic jam assist)
+ Meer beenruimte op de achterbank
+ Airco opening achterbank
- geen keyless entry of start stop
- geen pano
- geen beter sound system
- geen full led
Ik neig erg naar de traffic jam assist. Maar de opties van de Peugeot kan ik ook niet negeren ;-)
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Helemaal niet. Dashboard is hard ja.. Maar joh, ik zou als ik jou was maar concentreren met auto rijden ipv de hele tijd de dashboard gaan aanvoelen of het zacht of hard is. Deze opmerking over de T-Roc is al tweeduizend keer genoemd hier op forum en het blijft gewoon een persoonlijke voorkeur. Voor Jantje is zachte dashboard de beslissende factor, voor Pietje de vermogen, optie, en geen dertien in een dozijn auto. Hard dashboard, so what?blubbers schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:01:
[...]
Een golf met het interieur van een beetle.
Zit je vast aan diesel? Want de 130pk benzinemotor combinatie met de EAT8 automaat is geen slechte keuze voor de 308SW. En de startprijs is ook nog eens lager dan de diesel.DaYwaLkUr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
Het lease budget is 772 incl benzine (wel 92 euro eigen bijdrage) , ik kan/mag meer opties maar wil gewoon niet teveel betalen.
De Golf kost 335 in de lease. De Peugeot 300 onder de streep. Dus ik doe concessies op het pano dak + opties van de Golf
Rustig rustig,gergs schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:48:
[...]
Helemaal niet. Dashboard is hard ja.. Maar joh, ik zou als ik jou was maar concentreren met auto rijden ipv de hele tijd de dashboard gaan aanvoelen of het zacht of hard is. Deze opmerking over de T-Roc is al tweeduizend keer genoemd hier op forum en het blijft gewoon een persoonlijke voorkeur. Voor Jantje is zachte dashboard de beslissende factor, voor Pietje de vermogen, optie, en geen dertien in een dozijn auto. Hard dashboard, so what?
Bij de golf zou je ook achteraf TJA aan kunnen zetten zo kom je weer goedkoper uit en kan je bv. beter speakers nemen.DaYwaLkUr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
....
Je bedoeld met VCDS/Vagcomblackspeedy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:14:
[...]
Bij de golf zou je ook achteraf TJA aan kunnen zetten zo kom je weer goedkoper uit en kan je bv. beter speakers nemen.
Mijn boefje is liev!
Ja klopt inderdaad. Dan moet je inderdaad zorgen dat wel de juiste componenten aanwezig zijn. Er is veel info te vinden in het VCDS topic.JB schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:00:
[...]
Je bedoeld met VCDS/VagcomMoet alles er wel in zitten qua voorbereidingen. Niet alles is te enablen zonder bepaalde opties.
Ha! Eindelijk weer eens een auto in mijn segment. Mooie bak, ik hoop dat de volgende generatie zich wel meer differentieert van de 3 serie dan de huidige. Moet altijd even bij het achterruitje kijken of er Gran Coupe staat.Pauperesk schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:54:
Hier is de kogel door de kerk. Het gaat een 420i Gran Coupe worden, ik neem het contract van een collega over. De 420i stoot teveel uit om deze nieuw te kunnen configureren, binnen mijn budget is alleen een 418d mogelijk met de opties die ik wil (of een kale 420d). Een 418d zou wel een flinke cataloguswaarde (+/- 60k) hebben maar minder pk's en langzamer zijn dan wat ik nu heb (320d EDE). Dus dat viel al gelijk af...
Uiteindelijk is de 420i GC een topdeal; 53k cataloguswaarde met 22% (zit nu op de 58k met 20%), Centennial High Executive, M-pakket, 19" velgen. Niet zoveel goodies als ik nu heb, maar ruim voldoende en kosten blijven ongeveer gelijk. Hou zelfs nog een paar tientjes leasebudget over
Alleen benzine... Dus dat gaat flink Airmiles sparen worden.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ze hadden dat ding gewoon 3 serie hatchback moeten noemen, dan was er niks aan de hand. Net als Audi met de A4/A5 varianten. Dat zijn gewoon carrosserie varianten van hetzelfde model ipv verschillende modellen.woutur schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:20:
[...]
Ha! Eindelijk weer eens een auto in mijn segment. Mooie bak, ik hoop dat de volgende generatie zich wel meer differentieert van de 3 serie dan de huidige. Moet altijd even bij het achterruitje kijken of er Gran Coupe staat.
Ik heb m.n. een issue met de uitstootregels... Heb ik bijna 1300 budget, is de maximale uitstoot 127 gr. Helemaal met de nieuwe WLTP regels valt er dan een heleboel af.woutur schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:20:
[...]
Ha! Eindelijk weer eens een auto in mijn segment. Mooie bak, ik hoop dat de volgende generatie zich wel meer differentieert van de 3 serie dan de huidige. Moet altijd even bij het achterruitje kijken of er Gran Coupe staat.
Kijk maar eens naar audi a4 2.0 TFSI MHEV 140kw. 122 g/km past wel binnen je aangegeven limiet. Ik weet niet hoe lang zijn ze nog leverbaar gezien het feit dat facelift van deze model zo komt.Pauperesk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:14:
[...]
Ik heb m.n. een issue met de uitstootregels... Heb ik bijna 1300 budget, is de maximale uitstoot 127 gr. Helemaal met de nieuwe WLTP regels valt er dan een heleboel af.
Bedankt voor het meedenkenamdguard schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:21:
[...]
Kijk maar eens naar audi a4 2.0 TFSI MHEV 140kw. 122 g/km past wel binnen je aangegeven limiet. Ik weet niet hoe lang zijn ze nog leverbaar gezien het feit dat facelift van deze model zo komt.
https://directlease.nl/le...options~[optionsRemoved]=
Ahhh als Giuliarijder zwelt mijn hartje opPauperesk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:14:
[...]
Bedankt voor het meedenken
Maar een Audi, nope sorry... Aandrijving op de verkeerde wielen en (ja ja, typische BMW rijder) toch echt wat minder sportief. Als ik een Alfa had mogen leasen had ik waarschijnlijk voor een Giulia gegaan. Maar helaas...
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Hahaha moet je daar nog over denken?AllSeeyinEye schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:40:
Ik moet nog een jaar... maar het kriebelt al wel dus ben ook weer aan het rondkijken geslagen. Op mijn shortlist staan:
- De nieuwe S60 (T5, R-Design of Summum)
- De nieuwe 3 Serie (320i, high executive)
- De 4 GC (420i, high executive)
- De A5 Sportback (2.0 TFSI S tronic, S line)
Stiekem vind ik de XC60 ook wel heel erg mooi. Hij is alleen wat duur (bijtelling), dus vergt dat heel wat overtuigingskracht bij mevrouw Oogje...
Haha, ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde hebben. Heb nog steeds een Alfa sleutelhanger aan sleutel hangen...woutur schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:29:
[...]
Ahhh als Giuliarijder zwelt mijn hartje opNa 7 maanden rijden zoek ik elke dag nog steeds excuses om erin te gaan rijden.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq