Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 114 Laatste
Acties:
  • 977.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
J0YR1D3R schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:52:
[...]

Maar in de bochten is die juist weer nergens.. Dat merkte ik ook destijds met de V40 D4, die had een erg zware neus en wilde vooral snel en vaak rechtdoor. De Octavia is juist weer een stuk lichter en gaat makkelijker de bocht om. Persoonlijk vond ik de V40 fijner op lange afstanden door de lange bakverhoudingen en sterke motor, terwijl de Octavia op bochtige wegen fijner is. Maar dat heeft in dit geval meer met de motorisering te maken dan met de auto zelf :)
Toch was ik echt in de bergen, met 15% stijgen echt helemaal in mijn hum... Je ziet anderen hannussen met schakelen, van 2 naar 1 en hokken en stoten en ik geef wat gas en hij schiet omhoog. Geweldig dat gevoel...

640nm aan koppel >:)

Met dit blok hoef ik niet zo zeer terug naar een bochtenvreter. Maar als i9k weer een "normale" auto moet gaan leasen, dan liever ene bochtenvreter...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 10-09-2018 12:30 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:03
dfrenner schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:14:
[...]

Ik had met de Focus in iedere bocht plezier van het onderstel.
En het blijft leuk dat je in de binnen bocht een snelweg opdraait en waar een A4 naast je moeite heeft om het onderstuur te corrigeren, jij er makkelijk voorbij stuurt. Daar krijg ik wel een glimlach van.
...
Wel eens in het laatste model A4 gereden? Het zou je verbazen hoe strak die stuurt en vrijwel geen onderstuur kent. Wel in combinatie met een sportonderstel. Ik was in elk geval erg onder de indruk.

En ja, ik geloof direct dat je met een Focus nog harder de bocht door kunt, maar dat kun je dan beter op het circuit doen en niet op de openbare weg 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Pegasus schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:10:
[...]

...maar dat kun je dan beter op het circuit doen en niet op de openbare weg 😁
Dat denk ik dagelijks bij de gemiddelde weggebruiker...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
JB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:56:
[...]

Dat denk ik dagelijks bij de gemiddelde weggebruiker...
Dat... of 'dat kan je beter onder begeleiding doen'... lees... RIJLES. :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
In mijn eeuwige zoektocht in de configurators heb ik eigenlijk Peugeot altijd overgeslagen.
Zojuist een 308SW geconfigureerd. Belachelijk complete auto voor relatief lage bijtelling [DirectLease-linkje].
Oa Denon, leer, ACC, full led.

Denk dat ik 'em op de shortlist zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:41:
In mijn eeuwige zoektocht in de configurators heb ik eigenlijk Peugeot altijd overgeslagen.
Zojuist een 308SW geconfigureerd. Belachelijk complete auto voor relatief lage bijtelling [DirectLease-linkje].

De 308 is aan het einde van zijn lifecycle. Hoewel er nog geen opvolger is aangekondigd denk ik dat dit wel invloed heeft op de prijzen. Kortom; inderdaad een complete auto voor een nette prijs.

[ Voor 0% gewijzigd door Ojjorz op 11-09-2018 13:47 . Reden: 2021 lijkt de opvolger pas te komen... My bad... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je dat doet, maak een lange proefrit. De stoelen zitten niet voor iedereen even fijn.
Heb er bijna 2 jaar eentje gereden (normale en premium stoelen gehad) en nooit echt een fijne zithouding gevonden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kleine stuur was voor mij een nogo, elleboog valt van de deurstijl :+ Stond toen op de lijst ivm 14%

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 11-09-2018 13:57 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:36

Nullifiel

╞═══════╡

Inderdaad flinke proefrit is aan te raden. Dat heb ik in april gedaan.

Ik vond de stoelen niet fijn. Zowel in de normale als de "premium" stoelen gezeten. Ik vond de normale stoelen voor mij minder slecht zitten dan de "premium".
De 6-bak kwam op mij over als een zak met botten. En infotainment-systeem vond ik niet heel spannend.

Het interieur vond (en vind) ik wél netjes en strak.

Maargoed, dat was mijn ervaring. >> proefrijden.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Nullifiel schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:16:
Inderdaad flinke proefrit is aan te raden. Dat heb ik in april gedaan.

Ik vond de stoelen niet fijn. Zowel in de normale als de "premium" stoelen gezeten. Ik vond de normale stoelen voor mij minder slecht zitten dan de "premium".
De 6-bak kwam op mij over als een zak met botten. En infotainment-systeem vond ik niet heel spannend.

Het interieur vond (en vind) ik wél netjes en strak.

Maargoed, dat was mijn ervaring. >> proefrijden.
Daar gaat m'n shortlist :D. Die lederen stoelen en het Denon systeem leken me interessant.

Belangrijk: goede stoelen en een fijn schakelende bak. Roeren in groentesoep doe ik thuis wel.

Ga nog wel even bij de dealer kijken. Misschien valt het nog mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
The Eagle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:43:
Voordat je dat doet, maak een lange proefrit. De stoelen zitten niet voor iedereen even fijn.
Heb er bijna 2 jaar eentje gereden (normale en premium stoelen gehad) en nooit echt een fijne zithouding gevonden.
Ik heb hem ook een jaartje gereden en met lederen stoelen zat het op zich prima.

Het eco dieselblok vond ik vooral fijn, heel zuinig en relatief veel kracht onderin!

Ik heb altijd gezegd, combineer de Focus, met de HDI uit de Peug, dan heb je een perfecte auto...

Als ik het verbruik vergelijk met mijn huidige V60 :X 8)7

Dit weekend een ritje van 110km en gewoon met 100km/h op de rechterbaan komt het gewoon niet bij de 1:20. Het lukt gewoon niet... Gemiddeld krijg ik hem niet onder de 6,8l/100km...

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 11-09-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is de diesel van Ford niet gewoon die PSA diesel uit de Peugeot dan? Staat me bij dat Ford die gebruikt namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
The Eagle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:38:
Is de diesel van Ford niet gewoon die PSA diesel uit de Peugeot dan? Staat me bij dat Ford die gebruikt namelijk.
Mijn Focus had 105pk en had veel minder kracht onderin dan mijn Peug met 120pk
Bij lage toeren had ik bij de Peug, kracht, bij de Focus niet...

Daarnaast was het verbruik van de peug veel lager bij constante lage snelheden. De Focus kreeg ik op een 80km weg niet onder de 3,5l/100km, waar de peug schommelde tussen de 2,2 en 2,7l/100km.

De peug had een adblue systeem, de Ford niet.

Er zitten wel heel veel verschillen in de ervaring, ik kan mij echt niet voorstellen dat dit hetzelfde blok was...

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 11-09-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:56:
Kleine stuur was voor mij een nogo, elleboog valt van de deurstijl :+ Stond toen op de lijst ivm 14%
Ik heb er een paar maanden in gereden als voorloper en moet zeggen dat dat stuur mij eigenlijk redelijk mee viel op de langere termijn. Elke keer wanneer ik onze privé auto stapte had ik het idee een enorme hoepel voor m'n neus te hebben. Het elleboog op deurstijl probleem heb ik overigens niet ervaren, maar ik ben 2 meter dus misschien is mijn zitpositie anders. Wat mij wel tegenviel was de interieurruimte aan de bijrijderskant. Het dashboard komt echt flink naar binnen, waardoor de ruimte daar echt beperkt is. In de Octavia gaat dat echt vele malen beter omdat het dashboard daar gewoon vlak is. Verder vond ik de 1.2 turbo benzine met 110pk echt een fijne blok, zelfs nog leuk ook met die driecilinder-roffel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 15:38
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:41:

Zet hem ook even door een lange bocht heen met wat snelheid.. Ik heb hem als voorloper gehad, en de eerste keer dat ik de bocht uitkwam vanaf de snelweg zat ik met m'n wang zowat tegen het raam. Terwijl dit met de golf daarvoor prima ging.
Maar het is inderdaad een complete auto, en ook niet slecht. Maar ik heb hem vroegtijdig ingewisseld voor een ander.. Stuur is inderdaad klein, wegligging belabberd, stoelen vond ik ook niets, en achterin met twee kinderen op zitjes was ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
keesheid schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:52:
[...]

Zet hem ook even door een lange bocht heen met wat snelheid.. Ik heb hem als voorloper gehad, en de eerste keer dat ik de bocht uitkwam vanaf de snelweg zat ik met m'n wang zowat tegen het raam. Terwijl dit met de golf daarvoor prima ging.
Maar het is inderdaad een complete auto, en ook niet slecht. Maar ik heb hem vroegtijdig ingewisseld voor een ander.. Stuur is inderdaad klein, wegligging belabberd, stoelen vond ik ook niets, en achterin met twee kinderen op zitjes was ook lastig.
Ja ook op hoge snelheid was het allemaal wat minder geveerd. Ik heb ooit 223 met de Ecodiesel in mijn 308sw gehaald, maar een bocht op hoge snelheid was wat minder fijn.

Op lagere snelheid is het door de vering wat comfortabeler. Je voelt weinig van drempels en oneffenheden.

Nog een heel groot pluspunt van de 308SW is de kofferbak, die is net wat groter dan andere C segmenters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

J0YR1D3R schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:44:
[...]

Ik heb er een paar maanden in gereden als voorloper en moet zeggen dat dat stuur mij eigenlijk redelijk mee viel op de langere termijn. Elke keer wanneer ik onze privé auto stapte had ik het idee een enorme hoepel voor m'n neus te hebben. Het elleboog op deurstijl probleem heb ik overigens niet ervaren, maar ik ben 2 meter dus misschien is mijn zitpositie anders. Wat mij wel tegenviel was de interieurruimte aan de bijrijderskant. Het dashboard komt echt flink naar binnen, waardoor de ruimte daar echt beperkt is. In de Octavia gaat dat echt vele malen beter omdat het dashboard daar gewoon vlak is. Verder vond ik de 1.2 turbo benzine met 110pk echt een fijne blok, zelfs nog leuk ook met die driecilinder-roffel :)
Ik heb hiervoor ook 308 gereden en vond het een prima auto. Ik vond de Premium stoelen meer dan goed zitten. Persoonlijke voorkeur is hier gewoon doorslaggevend, dus @Sjaak_Trekhaak , maak gewoon een uitgebreide proefrit en maak dan je keuze ;) .

@J0YR1D3R
Ik heb tijdens onderhoud van mijn toenmalige 308 eens een 1.2 THP 130 PK meegekregen, man, wat was dat leuk rijden zeg! Echt een heel goed blok. Al vind ik de 1.6 BlueHDI (nu 1.5) ook stukken beter dan de 1.6 TDI van VAG bijvoorbeeld.

@dieselmotorendiscussie, de 1.5 TDCi is vziw een door Ford zelf ontwikkelde motor en niet de bekende PSA DV6 diesel zoals Ford deze in het verleden wel heeft gebruikt (net als Volvo, Mazda en natuurlijk Peugeot en Citroën zelf).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:59:
[...]

Ik heb hiervoor ook 308 gereden en vond het een prima auto. Ik vond de Premium stoelen meer dan goed zitten. Persoonlijke voorkeur is hier gewoon doorslaggevend, dus @Sjaak_Trekhaak , maak gewoon een uitgebreide proefrit en maak dan je keuze ;) .
Ik heb helemaal géén voorkeur voor Peugeot om eerlijk te zijn. De prijsstelling en het complete pakket is echter interessant. Het is vergelijkbaar met een volgeklikte Astra 1.0 voor minder geld.

Rijdt vast minder strak (Franse wagen). Even meemaken, ga van de week kijken. Dealer zit vlakbij :)

Lees altijd ook wat reviews op Autoweek. Zie dat het ingebouwde entertainment en navigatie gebeuren nogal traag werkt. Dat is voor mij als gadget-geïnteresseerde (freak gaat me net wat te ver :P) wel een nadeel. Ga me ongetwijfeld irriteren aan niet meewerkende infotainment.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 11-09-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:59:
[...]
Al vind ik de 1.6 BlueHDI (nu 1.5) ook stukken beter dan de 1.6 TDI van VAG bijvoorbeeld.
Ik heb laatst een stukkie gereden met een Golf met zo'n 1.6TDI. Vergeleken met m'n Polo kun je op die auto wat leuke opties bijklikken maar wat een aartslui blok zeg. Zou m'n eigen driepitter benzinestokertje er niet op inruilen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Sjaak_Trekhaak Ik weet niet of je ook de Mégane op je shortlist hebt staan, maar daarvoor geldt hetzelfde als de 308. Ga een lange proefrit maken.

Ik heb momenteel een TCe 115 als voorloper, de basisuitvoering waar best al veel op en aan zit, en er zijn zoveel dingen waar ik me de eerste langere rit pas echt aan ging storen. De belachelijk slecht te doseren koppeling, het lichte sturen (met veel wind ontzettend nerveus op de snelweg) en extreem lichte rempedaal, de stoelen zitten in eerste instantie prima, maar de steun in je onderrug is heel matig, er zit een vlijmscherpe plastic rand boven de pedalen waar je nette schoenen echt niet blij van worden, als je het achterportier opent met regen loopt er altijd een stroompje water op de stoelen, R-Link is echt het gehandicapte broertje onder de navigatiesystemen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is allemaal niet onoverkomelijk, en als je puur comfortabel van A naar B wil en je zit er goed in, dan is het een prima keuze (fijn en stil blok, prima bak ondanks de wispelturige koppeling, heel mooi design, standaard al vrij compleet met climate control, cruise control, de mooie LED-dagrij, coming/leaving home, licht- & regensensor en nog wat dingetjes) voor +- 25k, in BOSE uitvoering natuurlijk nog luxer en richting de 30k. Maar wel goed om bij stil te staan. Elke auto heeft dingetjes, maar ik vond m'n vorige generatie Polo behalve natuurlijk sowieso motorisch en qua ruimte volwassener en prettiger in een aantal opzichten.

[ Voor 7% gewijzigd door BigSmurf op 11-09-2018 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Even vraagje tussendoor. Ik lees nu een paar opmerkingen achter elkaar over het doseren van de koppeling rijden in de eerste versnelling etc.

Zijn er serieus nog mensen die bij de aanschaf van een nieuwe auto een handbak overwegen? Waarom?
(Een automaat anno 2018 is sneller, zuiniger, comfortabeler en plezieriger...)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:36:
Even vraagje tussendoor. Ik lees nu een paar opmerkingen achter elkaar over het doseren van de koppeling rijden in de eerste versnelling etc.

Zijn er serieus nog mensen die bij de aanschaf van een nieuwe auto een handbak overwegen? Waarom?
(Een automaat anno 2018 is sneller, zuiniger, comfortabeler en plezieriger...)
Ja, ik vind een handbak echt leuker. Disclaimer: Ik woon niet in de Randstad.

Het voelt voor mij meer verbonden en in control over de auto. Heb automaten gereden, ook de soepele DSGs van VW. Vind het minder leuk rijden.

Goed om te noemen dat ik autorijden echt leuk vind. Vanaf toen ik automerken kon herinneren al. Contact met het onderstel, de motor en rijders-gevoel vind ik erg belangrijk bij een auto. Snelheid niet eens zo, maar meer hoe die op de weg ligt dus.

In een automaat mis ik een stukje van dat gevoel. Heerlijk in de file natuurlijk. Maar dat vind ik ondergeschikt aan een fijne handbak.

Ga vrijdag overigens nog wel een Astra automaat proefrijden. Om zeker van de zaak te zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 11-09-2018 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:18
Ik ben een groot autofreak en vind het heerlijk om auto te rijden, maar mijn nieuwe leaseauto moest en zou een automaat hebben (en heeft dat ook). Ik maak 40.000+ kilometers per jaar door het hele land, dus dan kun je nog zoveel meer gevoel hebben met handmatig schakelen.. m'n been denkt daar anders over als ik weer in een file beland. ;)

Automaat rijdt zoveel relaxter.

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 11-09-2018 17:48 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB076
DSG is gewoon genot. Heb dat geroer in de bak nog geen seconde gemist. En in de file is het helemaal perfect in combinatie met ACC. Zeker in de rij voor Knelpunt Zooipolder die nog wel eens wil variëren van 0 tot 80 km/h :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Yep. Rij al 8 jaar automaat en wil niets anders meer.
Schakelen is niet moeilijk. Maar hoeft van mij echt niet. Leuk in een GTI oid.
Maar in een auto met 100 a 150 pk. Nee. Laat mij maar lekker relaxed zitten.

Enige reden die ik nog kan verzinnen is dat een automaat er voor zorgt dat je over je budget gaat.
Maar de volgende auto is gewoon weer met DSG besteld.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:18
DarkSide schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:29:
Yep. Rij al 8 jaar automaat en wil niets anders meer.
Schakelen is niet moeilijk. Maar hoeft van mij echt niet. Leuk in een GTI oid.
Maar in een auto met 100 a 150 pk. Nee. Laat mij maar lekker relaxed zitten.

Enige reden die ik nog kan verzinnen is dat een automaat er voor zorgt dat je over je budget gaat.
Maar de volgende auto is gewoon weer met DSG besteld.
Bij m'n A-Klasse was de automaat zelfs interessanter qua leasebedrag van de handgeschakelde uitvoering.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Voorlopers zijn gewoon vaak een handbak (standaard goedkoopste model). De volgende wordt sowieso een automaat, maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je de keuze hebt tussen wat meer opties en een handbak of minder opties en een automaat (wat in het C-segment vaak de keuze is, zeker als je inclusief brandstof moet leasen), dat je dan een handbak kiest.

Wat ik vooral niet snap is dat de meeste automaten, behalve de DSG binnen VAG, zoveel meer CO2 uitstoten (en dus duurder zijn en met een hoger brandstofvoorschot = weer minder auto). Bij de Focus en Mégane is het verschil echt enorm, terwijl bij een Leon of Golf het nipt een paar gram is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:45:
[...]

Het voelt voor mij meer verbonden en in control over de auto. Heb automaten gereden, ook de soepele DSGs van VW. Vind het minder leuk rijden.

Goed om te noemen dat ik autorijden echt leuk vind. Vanaf toen ik automerken kon herinneren al. Contact met het onderstel, de motor en rijders-gevoel vind ik erg belangrijk bij een auto. Snelheid niet eens zo, maar meer hoe die op de weg ligt dus.

In een automaat mis ik een stukje van dat gevoel. Heerlijk in de file natuurlijk. Maar dat vind ik ondergeschikt aan een fijne handbak.

Ga vrijdag overigens nog wel een Astra automaat proefrijden. Om zeker van de zaak te zijn :+
Misschien een keer een échte automaat rijden met koppelomvormer! DSG is geen échte automaat, maar een gerobotiseerde handbak met koppeling. Omdat de normaal bagger traag zijn (hallo Peugeot), heeft VAG er een dubbele koppeling van gemaakt. Dat resulteert in een bloedsnelle transmissie. Maar daar is ook alles wel mee gezegd 😉

Door de directe verbinding van toeren van de motor aan omwentelingen van de wielen, is het weinig dynamisch. Dit resulteert in veel meer schakelingen.

Probeer eens de ZF automaat van BMW, om te vergelijken.

Door de koppelomvormer veel comfortabeler, minder onrustig.

Mijn Geartronic helaas niet zo goed als de ZF van BMW, maar zo lekker in de bergen! _/-\o_
BigSmurf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:30:
Voorlopers zijn gewoon vaak een handbak (standaard goedkoopste model). De volgende wordt sowieso een automaat, maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je de keuze hebt tussen wat meer opties en een handbak of minder opties en een automaat (wat in het C-segment vaak de keuze is, zeker als je inclusief brandstof moet leasen), dat je dan een handbak kiest.

Wat ik vooral niet snap is dat de meeste automaten, behalve de DSG binnen VAG, zoveel meer CO2 uitstoten (en dus duurder zijn en met een hoger brandstofvoorschot = weer minder auto). Bij de Focus en Mégane is het verschil echt enorm, terwijl bij een Leon of Golf het nipt een paar gram is.
Omdat dubbele KOPPELING automaten, zoals die van VAG, gewoon gerobotiseerde handbakken zijn. Er gaat dus geen vermogen verloren bij de overbrengingen. Hij schakelt gewoon eerder terug naar een versnelling lager. Waar een automaat met koppelomvormer een versnelling hoger blijft staan en hogere toeren gaat draaien dan bij die versnelling hoort (is meer verbruik en dus meer uitstoot. Maar wel veel comfortabeler. Geleidelijk werken de omwentelingen van de wielen (gaan harder draaien doordat je gas geeft) en het aantal toeren naar elkaar toe (toeren gaan omlaag naarmate de snelheid omhoog gaat). Tot het moment dat de lockup plaatsvind en vanaf dat moment is er geen verschil meer tussen een koppeling en koppelomvormer. Veel automaten hebben dat fenomeen in versnellingen 1 tot en met 4, daarboven treedt altijd lockup op, zodat ze op de snelweg geen vermogensverlies hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB076

Omdat DSG een mooi stukje efficiënte techniek is. Dan kun je @dfrenner heten en een enorm lulverhaal ophangen, maar feit blijft dat ouderwetse automaten gewoon meer zuipen en daarvoor in het Nederlandse belastingklimaat worden afgestraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
JB076 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:43:
[...]

Omdat DSG een mooi stukje efficiënte techniek is. Dan kun je @dfrenner heten en een enorm lulverhaal ophangen, maar feit blijft dat ouderwetse automaten gewoon meer zuipen en daarvoor in het Nederlandse belastingklimaat worden afgestraft.
Wat jij wil :+

Het heeft gewoon te maken met de eigenschappen van een koppeling vs koppelomvormer...

Ik denk dat je een koppelomvormer een beetje kunt vergelijken met slippende koppeling rijden. Een koppeling sloop je daarvan, maar een koppelomvormer is daar voor gemaakt.

In plaats van terugschakelen naar zijn 2 bij lagere toeren, maar je meer toeren en last je langzaam de koppeling opkomen in zijn 3. Heel geleidelijk, tot de koppeling helemaal omhoog is.

[ Voor 38% gewijzigd door BlakHawk op 11-09-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:32
[...]

Nergens voor nodig toch, deze opmerking.
Vind de toelichting van dfrenner wel verhelderend.

Zelf handgeschakeld altijd als voorkeur, maar totaal niet rationeel te verdedigen. Vind schakelen gewoon leuk en daarbij dwingt het tot actief met autorijden bezig zijn.
Maar nogmaals dat is een mening en niet geheel rationeel te onderbouwen....

Weliswaar denk dat nieuwe automaten zuinigheid in de hand spelen, waar handgeschakeld ook vaak duurder loopt door de wijze waarop deze beroerd wordt door de gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mwah, onder de streep denk ik dat gewoon het leasebudget bepalend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
The Eagle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:09:
Zeker!
Het liefst zou ik de BMW automaat hebben, maar omdat de 3 serie snel oploopt in prijs en de 1 serie te klein is, valt die redelijk snel af.

Voor de rest kijk ik naar welke auto ik wil en is het vaak een trade off tussen opties en automaat. Of minder opties en een automaat, of meer opties en handgeschakeld.

Tot nu toe heeft de laatste altijd gewonnen.

Maar nu heb ik mijn eerste automaat en ik moet zeggen dat het snel went!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
TooTall_NL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:07:
[...]

Nergens voor nodig toch, deze opmerking.
Vind de toelichting van dfrenner wel verhelderend.
Prima joh. Ik reageerde vooral op de vraag van @BigSmurf en werd zijdelings een beetje moe van het geneuzel over "echte" automaten. @dfrenner daarbij rechtstreeks aanvallen was inderdaad niet heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:48:
Ik ben een groot autofreak en vind het heerlijk om auto te rijden, maar mijn nieuwe leaseauto moest en zou een automaat hebben (en heeft dat ook). Ik maak 40.000+ kilometers per jaar door het hele land, dus dan kun je nog zoveel meer gevoel hebben met handmatig schakelen.. m'n been denkt daar anders over als ik weer in een file beland. ;)

Automaat rijdt zoveel relaxter.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet 100% een keuze heb gemaakt. Rijd ook geen grote afstanden momenteel. Voor m'n werk is het nu een keer 10 minuten fietsen. Autorijden doe ik omdat ik het leuk vind. Nooit zakelijk [nu].
Met aankomende baan gaat dat wel anders worden. M'n kilometers worden ongeveer op 30.000 geschat. Gelukkig nog eerst een voorloopauto, dan kan ik alvast even inkomen :).
[...] als je de keuze hebt tussen wat meer opties en een handbak of minder opties en een automaat (wat in het C-segment vaak de keuze is, zeker als je inclusief brandstof moet leasen), dat je dan een handbak kiest.
Dat is inderdaad de keuze waar ik voor sta. Gezien ik autorijden leuk vind ben ik geneigd voor de opties te gaan.
dfrenner schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:39:
[...]
Misschien een keer een échte automaat rijden met koppelomvormer!
Eerder een 523i en een V70 met koppelomvormer gehad. Dat reed inderdaad heerlijk relaxt, met de toerenopbouw zoals je beschrijft.
Daarom vrijdag ook met de Astra 1.4 automaat rijden: dat is zo een Aisin koppelomvormer als in de V60 etc zit. Samen met de 150pk motor van de Astra is dat ook een goede kanshebber. Ik moet dan wel flink inleveren op opties.
[...]
Dan kun je @dfrenner heten en een enorm lulverhaal ophangen
Het verhaal van @dfrenner klopt gewoon hoor. Die koppelomvormers rijden écht rustiger.
Blijft natuurlijk ook een stukje smaak en persoonlijke voorkeur. In een discussie zullen we het niet eens worden.
DSG bakken zijn wat mij betreft prachtige techniek.
The Eagle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:09:
Absoluut. Bij onbeperkt budget had ik zo een 1.6 automaat met 200pk gekozen. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pegasus
Ik wordt ook moe van dat vergelijk tussen DSG en normale automatische bak. Vooral omdat de laatste zoveel beter zou zijn. Nou, in elk geval niet zuiniger.

En de DSG die in mijn A4 zit schakelt soepel en snel en wat mij betreft op het juiste moment. En als het sportiever moet zet ik hem in sportstand. Snel even terugschakelen door de linker flipper te bedienen.

Ik ben erg tevreden met mijn DSG 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:45:
[...]

Niet om lullig over te willen komen (ben ik natuurlijk wel maar dat terzijde...) maar vind je het dan niet fijner om een bak zonder synchro mesh ringen te hebben? Lekker het echte gevoel van tanden die in elkaar haken en schakelen met tussengas.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:49:
[...]

Niet om lullig over te willen komen (ben ik natuurlijk wel maar dat terzijde...) maar vind je het dan niet fijner om een bak zonder meshringen te hebben? Lekker het echte gevoel van tanden die in elkaar haken en schakelen met tussengas.
Ergens had ik deze reactie verwacht, jij verklaart me voor gek met m'n handbak >:)
Ik kom er vrijdag na de proefrit in de automaat op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Pegasus schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:36:
Ik wordt ook moe van dat vergelijk tussen DSG en normale automatische bak. Vooral omdat de laatste zoveel beter zou zijn. Nou, in elk geval niet zuiniger.

En de DSG die in mijn A4 zit schakelt soepel en snel en wat mij betreft op het juiste moment. En als het sportiever moet zet ik hem in sportstand. Snel even terugschakelen door de linker flipper te bedienen.

Ik ben erg tevreden met mijn DSG 😉
Het is ook niet slecht, maar gewoon andere eigenschappen.

Moet je eens raden wat Audi is zijn RS4 gebruikt...

Juist, koppelomvormer ;)

Is gewoon persoonlijk. Snelheid? Of Comfort?
Heel grof gezegd.

Overigens doet BMW het andersom: op de M modellen dubbele koppeling, op de overige modellen koppelomvormer...

Ga in beide rijden en kijk wat je beter vind.

Maar vaak is het gewoon een budget kwestie...

Geen geld voor een RS4, dan heb je bij Audi een koppeling.

Heen geld voor een M3, dan heb je bij BMW een koppelomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
dfrenner schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:06:
[...]

Het is ook niet slecht, maar gewoon andere eigenschappen.

Moet je eens raden wat Audi is zijn RS4 gebruikt...

Juist, koppelomvormer ;)

Is gewoon persoonlijk. Snelheid? Of Comfort?
Heel grof gezegd.

Overigens doet BMW het andersom: op de M modellen dubbele koppeling, op de overige modellen koppelomvormer...

Ga in beide rijden en kijk wat je beter vind.

Maar vaak is het gewoon een budget kwestie...

Geen geld voor een RS4, dan heb je bij Audi een koppeling.

Heen geld voor een M3, dan heb je bij BMW een koppelomvormer.
Ik snap de visie van BMW wel. Voor dagelijks verkeer en beetje sportief sturen vind ik de ZF fijner dan een DSG. Vooral het wegrijden is gewoon schokvrij, dat was bij mijn DSG na verloop van tijd onmogelijk.

Voor echt knallen is een dubbele koppeling natuurlijk wel fijn. Dat mag wel klappen en stoten. En het is gewoon net even sneller.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pegasus
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:18:
[...]

Ik snap de visie van BMW wel. Voor dagelijks verkeer en beetje sportief sturen vind ik de ZF fijner dan een DSG. Vooral het wegrijden is gewoon schokvrij, dat was bij mijn DSG na verloop van tijd onmogelijk.

Voor echt knallen is een dubbele koppeling natuurlijk wel fijn. Dat mag wel klappen en stoten. En het is gewoon net even sneller.
Porsche heeft een PDK bak, wat volgens mij een dubbele koppeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Pegasus schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:36:
[...]

Porsche heeft een PDK bak, wat volgens mij een dubbele koppeling heeft.
Klopt. Geniale bak btw! Al heb ik er alleen op t circuit mee gereden.

Daarom snap ik BMW wel om in de M modellen zoiets te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
Ankona schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:49:
[...]

Niet om lullig over te willen komen (ben ik natuurlijk wel maar dat terzijde...) maar vind je het dan niet fijner om een bak zonder synchro mesh ringen te hebben? Lekker het echte gevoel van tanden die in elkaar haken en schakelen met tussengas.
Als je zo gaat redeneren kan je je afvragen waarom niet iedereen in de meest geautomatiseerde (~self driving) vorm van rijden rondrijdt. Al de rest is maar ouderwets a la "het echte gevoel van tanden die in elkaar haken".

Ik rijdt ook met handbakken rond, grotendeels omdat ik het leuk vind, maar vooral omdat ik andere features meer op prijs stel. Lekker in druk verkeer relaxed rondrijden op ACC wanneer je een 50-60k Duitse lease E segmenter zonder radar ziet rondrijden op een paar meter van zijn voorganger. Maar wel een automaat, uiteraard.
Ieder zijn smaken zeker? :)

[ Voor 23% gewijzigd door AndRo555 op 11-09-2018 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB076
ACC is nou juist een uitvinding die goed samengaat met een automaat. Ik zou de meerwaarde er althans niet van zien om computergestuurd achter je voorganger aan te rijden als je zelf nog moet zorgen dat je auto het toerental kan bijhouden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
ACC gaat inderdaad goed samen met een automaat (tot je aan een volledig zelfrijdende auto komt binnen xx jaar ;) .
Maar: handbak + ACC >> automaat zonder radar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
AndRo555 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:05:
ACC gaat inderdaad goed samen met een automaat (tot je aan een volledig zelfrijdende auto komt binnen xx jaar ;) .
Maar: handbak + ACC >> automaat zonder radar.
Dat gaat sneller dan je denkt hoor en is voor de meeste zakelijke rijders best binnen handbereik. Je moet genoegen nemen met standaardlak en 16" velgen, maar afgezien daarvan... Deze Golf 7 Variant Comfortline Business rijdt zelf al door de file tot 60km/h. Met wat leuke opties als Dynaudio en LED verlichting is de bijtelling 'nog maar' €250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:13:
[...]

Dat gaat sneller dan je denkt hoor en is voor de meeste zakelijke rijders best binnen handbereik. Je moet genoegen nemen met standaardlak en 16" velgen, maar afgezien daarvan... Deze Golf 7 Variant Comfortline Business rijdt zelf al door de file tot 60km/h. Met wat leuke opties als Dynaudio en LED verlichting is de bijtelling 'nog maar' €250.
€250 is nog steeds meer dan 3 keer zoveel dan dat ik voor een Passat met ACC betaal, maar dat is een andere discussie.
Maar die technologie wordt inderdaad snel goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Even een stukje uitleg over de koppelomvormer:

Het gaat niet alleen zeer vloeiend, maar je ziet hier ook direct waarom ze onzuiniger zijn dan een gerobotiseerde handbak. En de lockup wordt ook nog aangehaald...

De het verhogen van het koppel wordt hoer ook mooi in uitgelegd. Dat merk ik persoonlijk net na het schakelmoment. Als ik in power mode weg trek en hij schakelt door naar zijn 2, dan krijg je een gigantische duw in je rug. Op dat moment voel je een even die torque multiplier.

Al moet ik zeggen dat dit veel meer merkbaar is bij mijn D6 dan bij de T2 die ik vorige week mee had van de dealer...

Het is dat hij echt heel erg zuipt in powermode en dat ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden, maar anders had ik definitief in power mode gereden.

• BlakHawk
JB076 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:31:
[...]

Prima joh. Ik reageerde vooral op de vraag van @BigSmurf en werd zijdelings een beetje moe van het geneuzel over "echte" automaten. @dfrenner daarbij rechtstreeks aanvallen was inderdaad niet heel netjes.
Ah joh maakt niet uit :(:)

Soms draaf ik een beetje door ;)
Ik vind de koppelomvormer persoonlijk heerlijk rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik geen DSG zou overwegen...

Gewoon een budget kwestie... Daarnaast laat ik de keuze van een auto niet afhangen van de automaat...

Op de shortlist stonden dit keer een:
CLA (dubbele koppeling)
Jeep Compass (handbak, automaat was te duur)
Kia Sportrage (dubbele koppeling)
Hyundai Tucson (handbak, want automaat was alleen met de duurdere 4WD beschikbaar)

Toevallig kwam er een V60 PHEV voorbij, maar die heb ik niet gekozen vanwege zijn automaat... Meer om het vermogen en de uitrusting.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:40
dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:24:
Even een stukje uitleg over de koppelomvormer:

[YouTube: Torque Converter, How does it work ?]

Het gaat niet alleen zeer vloeiend, maar je ziet hier ook direct waarom ze onzuiniger zijn dan een gerobotiseerde handbak. En de lockup wordt ook nog aangehaald...

De het verhogen van het koppel wordt hoer ook mooi in uitgelegd. Dat merk ik persoonlijk net na het schakelmoment. Als ik in power mode weg trek en hij schakelt door naar zijn 2, dan krijg je een gigantische duw in je rug. Op dat moment voel je een even die torque multiplier.

Al moet ik zeggen dat dit veel meer merkbaar is bij mijn D6 dan bij de T2 die ik vorige week mee had van de dealer...

Het is dat hij echt heel erg zuipt in powermode en dat ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden, maar anders had ik definitief in power mode gereden.
En om het verhaal compleet te maken, hier de werking van DSG: https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
renegrunn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:06:
[...]

En om het verhaal compleet te maken, hier de werking van DSG: https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

En hjier van dezelfde maker als het filmpje van de koppelomvormer.

Voor de volledigheid dan ook nog maar een manuele transmissie. Ziet er ook een stuk ingewikkelder uit dan het vabnuit de auto lijkt toch?

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 12-09-2018 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:50:
Toevallig kwam er een V60 PHEV voorbij, maar die heb ik niet gekozen vanwege zijn automaat... Meer om het vermogen en de uitrusting.
En de bijtelling.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Ja klopt, voor 22% had ik hem niet genomen!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:13:
[...]

Goede keus inderdaad.

Ford Focus Stationwagen
1.5 EcoBlue 120pk ST-Line Business Wagon

Deze viel ook positief op, veel keus in de opties en stuk goedkoper dan de Golf Variant.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Gaan jullie er dan vanuit dat de nieuwe Focus lekker zit en rijdt? Hij komt pas volgende maand in de showroom dus dan kan het (bijna) niet anders dat je hem ongezien (en gezeten) koopt.

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:39:
Gaan jullie er dan vanuit dat de nieuwe Focus lekker zit en rijdt? Hij komt pas volgende maand in de showroom dus dan kan het (bijna) niet anders dat je hem ongezien (en gezeten) koopt.
Dat zou dan de "1e Ford" zijn die belabberd stuurt. Las wel iets over verandering in ophanging maar geen idee of dat merkbaar gaat zijn :)

En pas volgende maand in de showroom :? Heb er in augustus al in gezeten bij de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 12-09-2018 14:49 ]

Mijn boefje is liev!

• jongetje
JB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:46:
[...]

Dat zou dan de "1e Ford" zijn die belabberd stuurt. Las wel iets over verandering in ophanging maar geen idee of dat merkbaar gaat zijn :)

En pas volgende maand in de showroom :? Heb er in augustus al in gezeten bij de dealer.
Ik heb het over de station, die is volgens de chat nog niet bij de dealers...

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:57:
[...]

Daar is alleen de kont langer van? Qua rijden en zitten zal die niet anders zijn denk ik zo :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:22

Ankh

|true

Volgens de reviews is de nieuwe Focus beter dan de Golf. Directere sturing, beter gevoel qua motor. Ik heb er nog niet in gereden (helaas). Hij staat bij mij in ieder geval op de shortlist.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• jongetje
JB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:58:
[...]

Daar is alleen de kont langer van? Qua rijden en zitten zal die niet anders zijn denk ik zo :+
Kwa stoelen heb je vast gelijk. Alleen lees ik hier (veel?) personen die een proefrit van minimaal een uur willen hebben om de stoelen en auto te ervaren. Dan is dit weer de andere kant :)

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:23:
[...]

Kwa stoelen heb je vast gelijk. Alleen lees ik hier (veel?) personen die een proefrit van minimaal een uur willen hebben om de stoelen en auto te ervaren. Dan is dit weer de andere kant :)
Ja maar staat los van wel/geen wagon en daarom niet kunnen proefrijden etc. Verder spreken diverse reviews voor zich mbt rijgedrag. Wederom bovenin C segment. Mbt ophanging is daar alleen bij de instap motor op bezuinigt volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 12-09-2018 15:25 ]

Mijn boefje is liev!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
jongetje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:57:
[...]

Ik hoop het eind van deze maand mijn Focus Wagon te ontvangen. Zonder proefrit besteld of in het echt te hebben gezien.

Ondertussen wel een proefrit gemaakt in de hatchback (van een uur ;)) en de stoelen zitten wel prima (rij nu nog een V40).

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:25:
[...]

Ja maar staat los van wel/geen wagon en daarom niet kunnen proefrijden etc. Verder spreken diverse reviews voor zich mbt rijgedrag. Wederom bovenin C segment. Mbt ophanging is daar alleen bij de instap motor op bezuinigt volgens mij.
Is de instap motor de 1.0 (alle varianten), of de 1.0 100pk? Er is ook een 1.0 125pk namelijk.

• JB

JB

Cédric roelt!

Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:38:
[...]

Is de instap motor de 1.0, of de 1.0 100pk? Er is ook een 1.0 125pk namelijk.
Geen idee. In een review van meen autoblog hoorde ik daar iets over icm ophanging.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:22

Ankh

|true

Even vanaf Top Gear gejat:
The suspension has had a bit of a refresh
The broad suspension principles remain the same, at least on most versions. But it’s all been renewed. Also, there are now three completely different rear suspensions.

The hatches with the smallest, lowest-power now have a torsion-beam setup. Sounds like a retrograde step given it’s the first time we’ve had one of those on a mid-size Ford since the Escort. But the engineers swear it’s actually well-enough refined that it rides as well as the current Focus, and it’s closely related to the Fiesta ST design.

Meanwhile, more powerful hatches get a short-and-long arm setup. This one, they say is better developed and gives a quieter ride than the torsion beam, and more precise steering response.

Finally, estates get a different layout of SLA system, with the dampers laid near-horizontally. It’s not as tunable as the hatch setup, but it gives more space in the boot, especially between the wheel-arches.

Some models get the option of adaptive dampers too, for the first time in a mainstream Focus.
https://www.topgear.com/c...know-about-new-ford-focus

Volgens mij geld het bij de 1.0 motoren, dat er een torso balk is. Bij wagon is er dus voor een gehele andere setup gekozen, maar wordt niets gezegd over de kwaliteit. Wel kwam bij een review voorbij dat de adaptieve dempers geweldig zijn, omdat ze rekening houden met hobbels (gaten) in de weg etc.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Pegasus
Even vanaf Top Gear gejat:
[...]

https://www.topgear.com/c...know-about-new-ford-focus

Volgens mij geld het bij de 1.0 motoren, dat er een torso balk is. Bij wagon is er dus voor een gehele andere setup gekozen, maar wordt niets gezegd over de kwaliteit. Wel kwam bij een review voorbij dat de adaptieve dempers geweldig zijn, omdat ze rekening houden met hobbels (gaten) in de weg etc.
Ik heb even op de Ford site gekeken. Station heeft Multilink en Vignale ook. Bij de overige modellen is het afhankelijk van de motorisering.

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Pegasus schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:38:
[...]

Ik heb even op de Ford site gekeken. Station heeft Multilink en Vignale ook. Bij de overige modellen is het afhankelijk van de motorisering.
Nice! De station is best leuk aan te kleden voor nette bedragen.

Wil die auto nog wel eens in het echt zien. Ben zelf nog niet echt gecharmeerd van het design van de lampen voor en achter. Misschien even wennen.

• Pegasus
Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:08:
[...]

Nice! De station is best leuk aan te kleden voor nette bedragen.

Wil die auto nog wel eens in het echt zien. Ben zelf nog niet echt gecharmeerd van het design van de lampen voor en achter. Misschien even wennen.
Ja, ben ook niet echt kapot van het design. Maar het vorige model reed wel erg goed! Zelfs met de 1.0 EcoBoost! En verder vond ik het interieur van de afgelopen jaren niet mooi, maar het werd wel steeds beter. Sinds laatste model ziet ook de navi er weer bruikbaar uit (niet meer diep in een koker).

Eerlijk gezegd zou ik het lastig vinden om te kiezen tussen een Astra, Focus of Megane. Alleen een goede proefrit en daarna een nachtje slapen zal uitsluitsel bieden.

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Hetisookwat schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:41:
Op basis van jullie tips ga ik de volgende auto's rijden dit weekend, e.e.a. besproken:
- Honda Civic
- Polo GTI
- De nieuwe Kia Ceed
- Q30 komt volgende week, er zit geen Infiniti center bij mij in de buurt :*(
Hoe waren je proefritjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Goed dat je ernaar vraagt:
- Civic: Gave, strakke, voor m'n gevoel een rijdersauto, qua professionaliteit (als in; kom er mee voorrijden bij een klant) vind ik hem wat steekjes laten vallen.
- Kia Ceed: Ik kreeg met die auto constant het gevoel van 'meh', met alles. Deze valt dus af.
- Polo GTI: O+ hele fijne auto, ik rij nu een Golf en dit sluit daar wel redelijk op aan. Qua formaat ontloopt het voor m'n gevoel elkaar ook niet zo meer.
- Q30: Nog steeds niet gereden.

Komende week wil ik nog gaan kijken naar een T-Roc en A-klasse, beide beetje afwijkend van mn OP waarin ik minder bijtelling ga betalen, maar tja... je wil toch wat.

De keuze is in ieder geval nog lang niet gemaakt.

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Hetisookwat schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:59:
[...]

Goed dat je ernaar vraagt:
- Civic: Gave, strakke, voor m'n gevoel een rijdersauto, qua professionaliteit (als in; kom er mee voorrijden bij een klant) vind ik hem wat steekjes laten vallen.
- Kia Ceed: Ik kreeg met die auto constant het gevoel van 'meh', met alles. Deze valt dus af.
- Polo GTI: O+ hele fijne auto, ik rij nu een Golf en dit sluit daar wel redelijk op aan. Qua formaat ontloopt het voor m'n gevoel elkaar ook niet zo meer.
- Q30: Nog steeds niet gereden.

Komende week wil ik nog gaan kijken naar een T-Roc en A-klasse, beide beetje afwijkend van mn OP waarin ik minder bijtelling ga betalen, maar tja... je wil toch wat.

De keuze is in ieder geval nog lang niet gemaakt.
Jammer van die Ceed! De berichten waren juist dat ze een strakker onderstel hadden neergezet.
En die GTI... dat is echt een pretpakket volgens mij. Zonder hond en kinderen had ik zo 1 gehaald :+

De T-Roc heb ik laatst in gereden, de 1.5 TSI DSG. Fijn sturende auto. Ik kon in de stoelen niet echt een lekkere zit vinden. Miste wat steun in de onderrug. Er zat geen verstelbare lendenstoel op de configuratie waarmee ik reed. Volgens mij is het een optie van ~€175.
Qua uiterlijk vind ik het 1 van de mooiste auto's van dit moment. Helemaal met Sport pakket.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze!

[ Voor 7% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 13-09-2018 08:47 ]

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
Zojuist de offerte binnengekregen voor een Mercedes GLA Business Solution AMG Upgrade edition! :)
Opvallend goedkoop(980) als je 'm vergelijkt met een kale volvo v40 r-design (930 pm) en kijkt naar prijs/optieverhouding.

Nog steeds in afwachting van offerte van het onderstaande:
https://directlease.nl/le...ptions[optionsRemoved]=68

Als de A limousine in de leaseprijs niet teveel duurder uitkomt dan de GLA wordt dat 'm, al moet ik bijbetalen. Helemaal verliefd op die bak :9~ Mocht de A te ver boven budget komen "val ik terug" op de GLA

Ben al een halve week m'n mailbox continue aan het refreshen :D

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Vayne schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:52:
Zojuist de offerte binnengekregen voor een Mercedes GLA Business Solution AMG Upgrade edition! :)
Opvallend goedkoop(980) als je 'm vergelijkt met een kale volvo v40 r-design (930 pm) en kijkt naar prijs/optieverhouding.

Nog steeds in afwachting van offerte van het onderstaande:
https://directlease.nl/le...tions~[optionsRemoved]=68

Als de A limousine in de leaseprijs niet teveel duurder uitkomt dan de GLA wordt dat 'm, al moet ik bijbetalen. Helemaal verliefd op die bak :9~ Mocht de A te ver boven budget komen "val ik terug" op de GLA

Ben al een halve week m'n mailbox continue aan het refreshen :D
Wellicht een domme vraag maar ik klik ze ook altijd bij elkaar op directlease, maar die zijn toch redelijk no-nonsense? Een offerte zou toch niet hoger uit moeten vallen dan de site?

• JB

JB

Cédric roelt!

Hetisookwat schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:19:
[...]

Wellicht een domme vraag maar ik klik ze ook altijd bij elkaar op directlease, maar die zijn toch redelijk no-nonsense? Een offerte zou toch niet hoger uit moeten vallen dan de site?
Dat ligt eraan hoe het bedrijf het leasebudget aan jou laat zien. Genoeg bedrijven die korting krijgen of een ander leasebudget aan jou doorzetten dan wat de LM offreert. Verder is vervangend vervoer, winterbanden etc ook nog vaak van invloed.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 13-09-2018 11:22 ]

Mijn boefje is liev!

• BigSmurf
  • Niet online
JB schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:22:
[...]

Dat ligt eraan hoe het bedrijf het leasebudget aan jou laat zien. Genoeg bedrijven die korting krijgen of een ander leasebudget aan jou doorzetten dan wat de LM offreert. Verder is vervangend vervoer, winterbanden etc ook nog vaak van invloed.
Daarom moet je op DL altijd de winterbanden aanvinken, het eigen risico op 135 euro zetten en vervangend vervoer op luxe als je niet weet wat je eigen LM doet qua prijzen. Dan zit je altijd aan de juiste kant, en valt het alleen maar mee. :)

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
[...]

De calculator van mijn LM heeft nog geen entry voor de A klasse Limousine, dus kan daar helaas nog niet die auto samenstellen. Daarnaast zijn er vaak nog prijsafspraken tussen werkgever en LM waardoor de publieke calculator niet per definitie representatieve waardes laat zien. In het geval van Athlon wordt een portal beschikbaar gesteld, helaas is die ook nog niet beschikbaar voor mijn werkgever en doen we het nu op de “ouderwetse” manier :)

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 08:33
[...]

Bij grote werkgevers zie ik veel modellen iets goedkoper, afhankelijk uiteraard van de regeling met de LM.

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• Wackmack
Kom mij ook melden in dit topic.

Leasebudget:750, kan tot 850e met eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:40.000
Contractduur:48
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Carkit, vervangend vervoer en winterbanden verplicht.
Specifieke wensen: Stationwagen i.v.m. Jonge kinderen. Automaat zou erg mooi zijn in verband de files maar tegelijkertijd erg duur.
Uiteindelijke keuze:

Auto moet bij leasedirect.nl worden uitgekozen. Denk zelf aan een Golf Variant of Ford Focus station.

Nog even goed gekeken naar de Golf. Die lijkt mij het mooiste. Zie dat er grote prijsverschillen zijn. Kan de goedkoopste diesel met automaat rijden, vanaf 664e. De duurste tikt rustig de 1000+ aan.

Nu goed zoeken welke opties de moeie waard zijn. Active info display & audio pakket.

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 13-09-2018 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

ST10©DE

Dus.............

Wackmack schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:07:

Specifieke wensen: Stationwagen i.v.m. Jonge kinderen. Automaat zou erg mooi zijn in verband de files maar tegelijkertijd erg duur.
Uiteindelijke keuze:
Dus als je jonge kinderen hebt, ben je verplicht een station te nemen? Ter informatie, ik heb vier jaar een V40 gereden terwijl we twee kinderen hadden ( gemiddeld tijdens de looptijd 5 en 3). In de achterbak paste een kinderwagen, een buggy, een reisbed, en los spul. Tassen en een tweede reisbed pasten tussen de bank en de voorstoelen.

En dan is de vraag hoe vaak je die ruimte nodig hebt. Ga je voor drie procent van de kilometers die je er in rijdt dat je de ruimte echt nodig hebt een duurdere station rijden , of kies je voor een goedkopere hatchback/sedan met meer opties/ vermogen/ geld overhouden.....?

Kan natuurlijk ook zijn dat je een station mooier vindt en de kinderen als oneigenlijk argument gebruikt.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Wackmack
ST10©DE schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:55:
[...]

Dus als je jonge kinderen hebt, ben je verplicht een station te nemen? Ter informatie, ik heb vier jaar een V40 gereden terwijl we twee kinderen hadden ( gemiddeld tijdens de looptijd 5 en 3). In de achterbak paste een kinderwagen, een buggy, een reisbed, en los spul. Tassen en een tweede reisbed pasten tussen de bank en de voorstoelen.

En dan is de vraag hoe vaak je die ruimte nodig hebt. Ga je voor drie procent van de kilometers die je er in rijdt dat je de ruimte echt nodig hebt een duurdere station rijden , of kies je voor een goedkopere hatchback/sedan met meer opties/ vermogen/ geld overhouden.....?

Kan natuurlijk ook zijn dat je een station mooier vindt en de kinderen als oneigenlijk argument gebruikt.
Goed punt. Rij nu een Octavia. Er is een dubbele bugaboo maar die grote valt inderdaad wel mee. Een enkele keer is dr auto erg vol maar misschien komen wij inderdaad met een sedan ook erg ver.

Zal het lijstje met opties eens afgaan. Jij nog tips voor een sedan of hatchback?

Qua auto's, begonnen met een Saxo, toen een Polo gereden en nu dus een Octavia in de lease. Prima auto maar wel erg sober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Wackmack schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:09:
[...]

Goed punt. Rij nu een Octavia. Er is een dubbele bugaboo maar die grote valt inderdaad wel mee. Een enkele keer is dr auto erg vol maar misschien komen wij inderdaad met een sedan ook erg ver.

Zal het lijstje met opties eens afgaan. Jij nog tips voor een sedan of hatchback?

Qua auto's, begonnen met een Saxo, toen een Polo gereden en nu dus een Octavia in de lease. Prima auto maar wel erg sober.
Geen tips behoudens de Octavia ;-). Misschien een Civic, of een Astra? Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je de keus enorm beperkt door al te zeggen dat je een station nodig hebt. Misschien is een A3 of 1-serie wel wat je mooi vindt maar je vantevoren afschrijft omdat er geen station variant van is.

Nogmaals, kan ook gewoon zijn dat je een station mooi vindt. Ik ben zelf niet van de stations, SUV en mpv. Ik ben dan ook blij dat ik een sedan heb kunnen vinden waar drie kinderzitjes achterin passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
ST10©DE schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:23:
[...]

Geen tips behoudens de Octavia ;-). Misschien een Civic, of een Astra? Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je de keus enorm beperkt door al te zeggen dat je een station nodig hebt. Misschien is een A3 of 1-serie wel wat je mooi vindt maar je vantevoren afschrijft omdat er geen station variant van is.

Nogmaals, kan ook gewoon zijn dat je een station mooi vindt. Ik ben zelf niet van de stations, SUV en mpv. Ik ben dan ook blij dat ik een sedan heb kunnen vinden waar drie kinderzitjes achterin passen.
Helemaal gelijk heb je. De auto tot de max bepakken, dat gebeurt zelden. Toevallig maandag ivm vakantie :)

Zie dat zelfs een Q2 kan, wel erg kaal, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Wackmack schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:25:
[...]

Helemaal gelijk heb je. De auto tot de max bepakken, dat gebeurt zelden. Toevallig maandag ivm vakantie :)

VW T-Roc?

Verwijderd

Wackmack schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:25:
[...]

De Lexus UX schijnt ook uit te komen. Lijkt me een mooie concurrent voor de Q2.
https://www.autoweek.nl/video/lexus-ux-rij-impressie/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
[...]

Ik heb twee jonge kinderen en een station. Octavia toevallig, een maat rijd een V40. Die V 40 is echt vijf klasse kleiner, niet alleen in de kofferruimte maar overal in de auto. Hij heeft sinds kort een kleine en is na het uitzoeken van een kinderwagen meteen langs de fleetmanager gegaan voor een andere auto.

Laat je voor die 5 of 10 euro bijtelling niet in zo'n klein hok praten. Ik heb elke keer als ik iets groters moet vervoeren een glimlach op mij gezicht, niet omdat ik de ruimte nodig heb, maar omdat alles er zonder passen en meten in gaat.

Ter info, die maat van de V40 had stukken van de bekleding van de kofferbak eruit gehaald omdat er anders zijn golfclubs niet in pasten...

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Artbij schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:32:
[...]

Ter info, die maat van de V40 had stukken van de bekleding van de kofferbak eruit gehaald omdat er anders zijn golfclubs niet in pasten...
Tja want je driver uit je tas halen en op de achterbank leggen is wel heel veel moeite....

Ter info , in mijn V40 pasten twee golftassen met clubs ( behalve de driver, de legden we op de achterbank) en twee trolleys ( Big Max) in de achterbak.

Nogmaals, ik zeg niet dat hij geen station moet nemen, ik zeg alleen dat hij zijn keus enorm beperkt door vooraf te stellen dat hij een station nodig heeft, terwijl dat misschien niet eens zo is.

Overigens is die V40 van je maat ook vijf klassen hoogwaardiger die je Octavia. Is ook een keus. OEen keus waarbij sommige mensen elke dag een glimlach krijgen.

Of ik begrijp het totaal verkeerd en is het zo dat jij en je maat een kinderwagen niet willen inklappen als je die in de auto zet? Ja dan heb een station nodig.

Laatste edit.... Het feit dat je over “ klein hok” spreekt impliceert dat je kleine/geen station auto’s minderwaardig vindt. Op zijn minst gezegd vind ik dat apart, respectloos en oneerbiedig.

[ Voor 27% gewijzigd door ST10©DE op 13-09-2018 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Nog niet bekeken maar ziet er top uit. Kom ook lekker uit met de opties. Wel relatief weinig opties.

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 13-09-2018 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ook met kinderen is het echt niet zo dat je je hoeft te beperken tot een station. De gemiddelde hatchback in het c segment voldoet vaak prima. De V40 heeft een wat kleine kofferbak maar bijvoorbeeld de Ioniq die ik rij heeft 550 liter. Meer dan genoeg voor doorsnee gezins gebruik. Ook de Peugeot 308, Mazda 3, Nissan Almera hatchbacks vond ik erg praktisch, ook op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:55:
Ook met kinderen is het echt niet zo dat je je hoeft te beperken tot een station. De gemiddelde hatchback in het c segment voldoet vaak prima. De V40 heeft een wat kleine kofferbak maar bijvoorbeeld de Ioniq die ik rij heeft 550 liter. Meer dan genoeg voor doorsnee gezins gebruik. Ook de Peugeot 308, Mazda 3, Nissan Almera hatchbacks vond ik erg praktisch, ook op vakantie.
Sorry Thorgrem , volgens @Artbij moet je een station nemen als je kinderen hebt......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ST10©DE schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:58:
[...]

Sorry Thorgrem , volgens @Artbij moet je een station nemen als je kinderen hebt......
Als ik veel laadruimte nodig heb dan neem ik wel een VW transporter met dubbele cabine. ;)

Ieder zijn ding, maar ik zou niet snel een station nemen, simpelweg omdat ik het de minst aantrekkelijke carrosserie vorm vind en ik er 95% van de tijd alleen in rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:01:
[...]

Als ik veel laadruimte nodig heb dan neem ik wel een VW transporter met dubbele cabine. ;)

Ieder zijn ding, maar ik zou niet snel een station nemen, simpelweg omdat ik het de minst aantrekkelijke carrosserie vorm vind en ik er 95% van de tijd alleen in rijd.
Helemaal mee eens, maar dat was wel duidelijk hoop ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

Wackmack schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:07:

Leasebudget:750, kan tot 850e met eigen bijdrage
Kilometrage per jaar:40.000
Contractduur:48
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Carkit, vervangend vervoer en winterbanden verplicht.
Uiteindelijke keuze:

Auto moet bij leasedirect.nl worden uitgekozen. Denk zelf aan een Golf Variant of Ford Focus station.

Nog even goed gekeken naar de Golf. Die lijkt mij het mooiste. Zie dat er grote prijsverschillen zijn. Kan de goedkoopste diesel met automaat rijden, vanaf 664e. De duurste tikt rustig de 1000+ aan.

Nu goed zoeken welke opties de moeie waard zijn. Active info display & audio pakket.
De Golf is misschien het mooist van de twee. Maar mijn ervaring leert dat de zitpositie in de Golf bijzonder slecht is. O.a. Golf 6 Highline en 7 GTE. De stoel ten opzichte van het stuurkolom is niet goed. Wil je goed zitten dan zit je al snel met je knieën dicht tegen het stuurkolom aan of de sleutels raken je knie. Zelfs al zet je de stoel laag. Om dit op te lossen moet de stoel aardig ver naar achteren. Maar dat kom je niet goed bij het stuur en de media knoppen etc.

Met BMW of Audi is dat echt een heel stuk beter. Plus de stoelen zijn gewoon een stuk beter. Zeker ook qua comfort en aanpasbaarheid.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
aex351 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:23:
[...]

De Golf is misschien het mooist van de twee. Maar mijn ervaring leert dat de zitpositie in de Golf bijzonder slecht is. O.a. Golf 6 Highline en 7 GTE. De stoel ten opzichte van het stuurkolom is niet goed. Wil je goed zitten dan zit je al snel met je knieën dicht tegen het stuurkolom aan of de sleutels raken je knie. Zelfs al zet je de stoel laag. Om dit op te lossen moet de stoel aardig ver naar achteren. Maar dat kom je niet goed bij het stuur en de media knoppen etc.

Met BMW of Audi is dat echt een heel stuk beter. Plus de stoelen zijn gewoon een stuk beter. Zeker ook qua comfort en aanpasbaarheid.
Goede tips. Ga binnenkort eens op pad on te kijken naar de verschillende auto's. Deze past ook goed in het budget : Volkswagen Tiguan
2.0 TDI 110kW DSG Highline Business R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Mijn ervaring is dat je met echt jonge kinderen (0-4) wel een ruime auto nodig hebt. De kinderen zelf zitten in zitjes die de hele achterbank kosten. Verder heb je vaak wandelwagens en ledikantjes etc extra bij je. Kost gewoon wat ruimte.
Worden de kinderen groter dan vervalt die noodzaak. Dan blijft eigenlijk vooral de invullig van je vrije tijd over. Ik ga graag kamperen, dan is extra ruimte ook lekker (al kun je met een bagagebox op het dak ook een hoop compenseren - het is niet iets dat je elk weekend doet). Voor door het jaar heen vind ik het makkelijk om niet voor elke rit naar de Ikea een aanhanger te huren, zonder nadenken een fiets achterin te kunnen gooien etc. Staat een beetje los van de kinderen maar ja, wij hadden ook al een grote station voordat de kinderen er waren (en de auto die nu in bestelling staat is weer een station, de kinderen zijn inmiddels 8 en 10)

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mijn ervaring is dat ook met kleine kinderen een grote auto niet direct noodzakelijk is. Als je gewoon een goed (lees: klein) opvouwbare kinderwagen koopt en een plankje daarachter hangt voor een ouder kind dan is er al niets meer aan de hand, want er zijn diverse modellen die kleiner opvouwbaar zijn dan een doorsnee boodschappentas. Dan heb je verder een luiertas en ben je voor de kinderen klaar. Campingbedjes meeslepen? Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan, maar zo'n bedje past makkelijk in iedere auto erbij.
Grote Ikea pakketten kan je overigens ook gewoon laten bezorgen. Scheelt je zelf een hoop gesleep.
Kamperen is iets dat wij nooit zullen doen. Als kind ooit eens gedaan (stacaravan) en dat is zo slecht bevallen dat het voor mij nooit meer hoeft. Gelukkig denkt de rest van het gezin daar ook zo over. Gewoon lekker een huisje/villa huren en met een minimum aan bagage (alleen wat kleding) op pad.

Sedans en coupes vind ik simpelweg zo veel mooier dan stations...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:20
[...]

In de achterbak paste een kinderwagen, een buggy, een reisbed, en los spul.
Dit lijkt me onmogelijk. Of je moet speelgoed kinderwagens hebben gebruikt. Wij hebben een nuna ivvi en het onderstel met die ligbak nam zowat de gehele kofferruimte van m'n passat sedan in. De buggy zou er miss net er bij passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Onmogelijk en noodzaak zijn grote woorden. Punt is gewoon dat wat meer ruimte gewoon handig is. Heb je die ruimte niet, dan zal daar vast wel in veel gevallen een mouw aan te passen zijn en gaan er geen mensen dood. Het is maar net of je dat wil.

En de mensen die vinden dat een kleine auto groot genoeg is.... Ik ken ze ook, maar als ze dan iets groots te vervoeren hebben kloppen ze bij mij aan om te helpen.... is je auto dan groot genoeg of niet? (Zelfde als die paupers bij mij in de familie die zich prima zonder auto zeggen te kunnen redden. Maar ik mag ze wel altijd van het station halen.... )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, veel kinderwagens zijn simpelweg belachelijk groot. Maar er zijn dus echt wel meerdere typen die niet alleen plat vouwen, maar ook in de breedte vouwen. Die dus eigenlijk als een buggy gevouwen worden.
Ankona schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:24:

En de mensen die vinden dat een kleine auto groot genoeg is.... Ik ken ze ook, maar als ze dan iets groots te vervoeren hebben kloppen ze bij mij aan om te helpen....
Wat is een kleine auto? Doel je op niet-stations?
Als ik iets groots moet vervoeren dan laat ik het bezorgen. Simpel as that.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ankona schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:24:
Onmogelijk en noodzaak zijn grote woorden. Punt is gewoon dat wat meer ruimte gewoon handig is. Heb je die ruimte niet, dan zal daar vast wel in veel gevallen een mouw aan te passen zijn en gaan er geen mensen dood. Het is maar net of je dat wil.
Precies wat het is. Ruim 80% van de tijd heb ik genoeg aan een Polo. De overige 20% is die ruimte gewoon super handig.
Kamperen, fiets achterin, hond mee naar het bos. Betaal graag wat extra voor die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:29:

[...]

Wat is een kleine auto? Doel je op niet-stations?
Als ik iets groots moet vervoeren dan laat ik het bezorgen. Simpel as that.
Als ik iets mee wil nemen gooi ik het gewoon achterin. Simpel as that.

En wat is klein? Ik hoef me bijna nooit druk te maken of ik iets zelf mee kan nemen. Dat vind ik plezierig. Anderen moeten altijd een oplossing extern regelen, prima. Net wat je leuk vindt. Maar het begint te wringen als je vervolgens mij moet vragen om je te helpen omdat jouw auto te klein is voor wat je wil. Zeg niet dat jij dat doet, maar in mijn omgeving zijn er genoeg die regelmatig een beroep op mij willen doen omdat ik wel een grote auto heb.

Met een kleine auto kun je je prima redden in heel veel situaties. Doet mijn vrouw ook. Maar een grote auto is gewoon handig in sommige situaties. Mijn afweging is dat ik daar waarde aan hecht en dus een grote auto heb.

alles kan off-topic

Pagina: 1 ... 42 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.