Toon posts:

Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 114 Laatste
Acties:
  • 943.886 views

• TheFirepit
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-09 16:12

TheFirepit

Vuurbal

Inmiddels mag ik ook een nieuwe auto uitzoeken, maar ik ben er nog niet over uit welke.

Leasebudget: 925
Kilometrage per jaar: 30.000 (voor berekening, ~50.000 in het echt (pre corona))
Contractduur: 36 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:
  • Android Auto
  • Adaptive Cruise Control
  • Trekhaak
  • Automaat (would like to have)
  • Goede verlichting (upgrade pakket?)
  • Voorruit verwarming (nice to have)
  • Parkeersensoren
  • Draadloos smartphone laden (nice to have)
  • Opbergvak van zonnebril (nice to have)
  • Geen tot weinig rijgeluid
  • Vanwege bijtelling wil ik graag een maximum fiscale bijtelling 40.000 euro
Ik ben tot nu toe altijd gewent geweest om voor een diesel te gaan vanwege het aantal kilometers. Wanneer ik zo rond kijken lijken diesels eigenlijk niet meer voor te komen. De (oudere?) benzine auto's vind ik ook niet altijd lekker rijden, maar misschien dat het tegenwoordig een stuk beter is. Voor volledig electrisch ben ik nog niet helemaal klaar. Op zich wil ik wel richting een benzine, maar het moet goed rijden natuurlijk :)

Ook moet het wat modern ogen. Zelf heb ik een tijd een Ford Focus gehad die van buiten er goed uitziet en goed reed, maar van binnen was het eigenlijk al gedateerd toen ik hem kreeg. Een fris uiterlijk is dan wel erg fijn. Ook ben ik wel gecharmeerd van een digitaal dashboard.

Na een eerste rondgang ben ik wel gecharmeerd van de Peugeot 3008 en de Skoda Karoq. Ook vind ik een sedan (Peugeot 508 :9~) wel eens mooi (tot nu toe eigenlijk altijd stations gehad). De Peugeot 3008 en de Skoda Karoq had ik even op leaseplandirect gegooid en de Karoq kan je een stuk beter uitrusten dan de 3008. Ik twijfel alleen wat over of de Karoq een optie is omdat ik ook een tijdje in een Octavia heb gereden en daar wel heel veel last van rijgeluid had.

Hebben jullie misschien nog tips of andere opties die ik zou moeten overwegen?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:12
s3n schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Hij is binnen _/-\o_ .

[Afbeelding]

Wat een bak! Echt wel een heel verschil met een Octavia waar ik vanaf kom. Automaat rijd een stuk beter dan de CX-30 waarin ik heb proefgereden. Zal nieuwere software zijn. Wel bijzonder is dat de auto al 3,5 maand stond te wachten, maar dat ze geen tijd had gevonden de winterbanden erom te leggen. En afleveren icm Corona is om te huilen. Sta je daar in een groenstrook langs de weg sleutels aan te nemen.
Ik heb het 2017 model (ook zwart, sedan) en mag binnenkort weer wisselen. Ik ga niet terug naar Mazda denk ik. Op zich weinig mis met de auto maar toch een paar kleine irritaties na bijna 4 jaar.
  • De mediaconsole werkt soms ineens niet meer, reboot tijdens het rijden.
  • Hierdoor achteruitrijdt camera enkele keer ook niet beschikbaar.
  • Krakende bestuurdersstoel na al half jaar, nooit opgelost.
  • Geen achterruit wisser.
  • Geen knop om alle deuren te vergrendelen van binnen uit
  • Adaptieve cruisecontrol agressief.
  • Achterbak beugels (die naar binnen draaien) toch onhandiger dan ik dacht.
Sommige zaken zijn misschien al opgelost maar voor hetzelfde geld heb je een Focus welke ook nog beter rijdt (imho). De Mazda3 is wel een stuk mooier, vooral de nieuwe nu. :9

Leasebudget is ook wat hoger nu dus moet weer opnieuw gaan oriënteren. Met ondertussen een klein kind ben ik een beetje in de cross-over hoek aan het kijken. Wil dit keer wél op tijd bestellen voor ik zo lang moet wachten als toen op deze Mazda. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• ST10©DE
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:19

ST10©DE

Dus.............

chaoscontrol schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:15:
[...]
Met ondertussen een klein kind ben ik een beetje in de cross-over hoek aan het kijken.
Deze begrijp ik niet?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:00
avotar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Skoda Octavia. Makkelijk.
Sinds vandaag is deze te configureren: https://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi#rs-iv
Dan heb je wel een dikke Octavia.

[Voor 15% gewijzigd door jongetje op 19-01-2021 15:48]

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:07
avotar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Skoda Octavia. Makkelijk.

Maar mag jij benzine rijden met 45k per jaar? :o
Eerst was het contract 50k 3 jaar diesel. Maar er is nu een diesel ban kennelijk. Sommige vertegenwoordigers rijden 70-80k en mogen nu ook benzine (of electrisch natuurlijk) rijden voor zover ik weet 🤔

[Voor 3% gewijzigd door lowfi op 19-01-2021 17:49]

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Sinds vandaag is deze te configureren: https://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi#rs-iv
Dan heb je wel een dikke Octavia.
Mooie auto. Zit al 2 weken Octavia’s en Superbs bij elkaar te klikken. De E-Golf die we nu als 2e auto hebben is wel geinig maar er is een kleine op komst. De Golf zit vol in de opties en is lekker goedkoop met de subsidie enzo. Toch jeukt het om een grotere auto weer te pakken. In 2013(?) een nieuwe Octavia hatchback gereden. Geen spannende auto maar rijdt heerlijk. De Golf net zo. Maar nu is de vraag, wacht ik nog een jaartje voor de Enyaq oid.
Het kriebelt. Vooral zo’n RS is net wat unieker. Of ga ik voor een jaar oude BMW 530E. Pfff. Keuzestress.

Edit: oeps. Prive lease of aanschaf :+. Verkeerde topic (zelfs mn eigen, duh...)

[Voor 4% gewijzigd door Kecin op 20-01-2021 06:32]

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07:51
TheFirepit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:12:
Inmiddels mag ik ook een nieuwe auto uitzoeken, maar ik ben er nog niet over uit welke.

Leasebudget: 925
Kilometrage per jaar: 30.000 (voor berekening, ~50.000 in het echt (pre corona))
Contractduur: 36 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief brandstofcomponent
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:
  • Android Auto
  • Adaptive Cruise Control
  • Trekhaak
  • Automaat (would like to have)
  • Goede verlichting (upgrade pakket?)
  • Voorruit verwarming (nice to have)
  • Parkeersensoren
  • Draadloos smartphone laden (nice to have)
  • Opbergvak van zonnebril (nice to have)
  • Geen tot weinig rijgeluid
  • Vanwege bijtelling wil ik graag een maximum fiscale bijtelling 40.000 euro
Ik ben tot nu toe altijd gewent geweest om voor een diesel te gaan vanwege het aantal kilometers. Wanneer ik zo rond kijken lijken diesels eigenlijk niet meer voor te komen. De (oudere?) benzine auto's vind ik ook niet altijd lekker rijden, maar misschien dat het tegenwoordig een stuk beter is. Voor volledig electrisch ben ik nog niet helemaal klaar. Op zich wil ik wel richting een benzine, maar het moet goed rijden natuurlijk :)

Ook moet het wat modern ogen. Zelf heb ik een tijd een Ford Focus gehad die van buiten er goed uitziet en goed reed, maar van binnen was het eigenlijk al gedateerd toen ik hem kreeg. Een fris uiterlijk is dan wel erg fijn. Ook ben ik wel gecharmeerd van een digitaal dashboard.

Na een eerste rondgang ben ik wel gecharmeerd van de Peugeot 3008 en de Skoda Karoq. Ook vind ik een sedan (Peugeot 508 :9~) wel eens mooi (tot nu toe eigenlijk altijd stations gehad). De Peugeot 3008 en de Skoda Karoq had ik even op leaseplandirect gegooid en de Karoq kan je een stuk beter uitrusten dan de 3008. Ik twijfel alleen wat over of de Karoq een optie is omdat ik ook een tijdje in een Octavia heb gereden en daar wel heel veel last van rijgeluid had.

Ik heb zelf eind vorige week de Karoq besteld. Inclusief al jouw wensen (en nog meer) onder de 40k gebleven. Kwam op mij rustig over tijdens de testrit, maar dat is slechts een enkele indruk uiteraard. Je zou eens wat reviews kunnen lezen om daar verder een beeld bij te krijgen. Algehele mening over de Karoq is wel zeer positief in elk geval.
Let trouwens even op dat je, mocht je ook tussen de voorraad-modellen gaan kijken, wel een 2021-model kiest. Bevat een aantal verbeteringen, waaronder draadloze Android/Airplay.

• jongetje
@TheFirepit een oudere octavia heeft natuurlijk totaal ander rij geluid dan een karoq. Maar ook is dat bij de inmiddels nieuwe octavia ook weer anders.

Als je dat echt belangrijk vind zou ik zo stil mogelijke banden erbij leasen. Daarmee win je het meeste denk ik.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:12
Vind het erg makkelijk met kind en spullen inladen t.o.v. lagere auto's.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:25
-Muncky- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Ik kom op een bedrag van EUR 480,- uit, netto.
Ik ken niemand die zo'n laag budget heeft en zoveel eigen bijdrage neerlegd voor een leasebak. Wellicht is het leasebudget aan de lage kant in vergelijking met het salaris... althans, dat mag ik hopen. :X
€900 excl brandstof (neemt de werkgever volledig op zich) is toch helemaal niet laag? Voor mij telt uiteindelijk vooral wat er netto op de salarisstrook over blijft. Ik ga switchen van werkgever een maak een mooie financiële stap. Zelfs met deze auto. Bovendien zakt de leaseprijs na een jaar nog met ongeveer €75,--. en zal mijn salaris ook stijgen na een jaar (en ik ga nog minder werken ook :)). Ik wacht nu nog op de laatste offerte die nu zal gelden. Die zal nog een paar tientjes goedkoper zijn. Ik hoop rond de €200 eigen bijdrage uit te komen met netto kosten op zo'n €400, volgens mij is dat helemaal niet zo gek.

De auto is elektrisch en gewoon duur qua catalogus waarde. Echter vergoed de 8% bijtelling (tot 45k) een hele hoop.

[Voor 4% gewijzigd door Juancho op 20-01-2021 11:43]

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.163 Thu Jul 27 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:14
TheFirepit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Is de nieuwe FoFo in Vignale uitvoering niet wat.. die heeft alles wat je zoekt. Tenzij je het interieur niks vind natuurlijk :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Eli3l
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07-09 23:02
Mijn auto is aan vervanging toe eindelijk. Wel jammer dat de dealers nu dicht zijn :(

Leasebudget: Vergelijkbaar met een Peugeot 3008 Allure Diesel + metallic lak + Pack Drive Assist Plus + VV + Schadeverzekering inzittenden + Winterbanden + verbruik diesel is ongeveer: €1270 excl. BTW per maand incl. brandstof
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, WLTP
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze
Specifieke wensen: Auto moet ruim zijn, we hebben namelijk een kleine. Daarnaast heb ik altijd wat werk spullen in de kofferbak. Dus kinderwagen samen met twee kratten (iets groter als A4 formaat) moet passen. Daarnaast ACC, CC, automaat, verwarmde voorstoelen, standkachel als mogelijk, elektrisch verstelbare stoelen, verwarmde buitenspiegels, wegklapbare/verwijderbare trekhaak.

Ik rij nu een Mazda CX-5 benzine automaat uit 2017. Is op zich een hele fijne auto en vrij ruim. Ook voor een rit naar de Hornbach om wat binnendeuren te halen is geen probleem voor deze auto :P
Echter zou ik nu of voor meer ruimte willen gaan of voor 100% elektrisch.

Ik werk in een buitendienst functie en onze leasecontracten zijn 150.000km of 48 maanden, welke het eerst komt. Afgelopen 18 maanden heb ik ongeveer 70.000 km gereden.

Tot nu is dit mijn lijstje:

Polestar 2

Skoda Enyaq iV80

Skoda Superb/Octavia combi (ben er nog niet uit of ik de extra bijtelling het waard zou vinden)

Skoda Kodiaq Sportline Business

Elk van deze modellen kan ik compleet uitrusten en rond het budget blijven. De Superb wordt alleen te duur in de bijtelling denk ik, als ik het vergelijk met de Kodiaq.

Ik heb proefgereden in de VW iD4 en dat beviel me goed. Polestar hoop ik in februari te kunnen rijden en over twee weken komt Tesla een Model 3 brengen voor een proefrit.

Iemand nog andere aanbevelingen? Wil het liefst onder de 50k blijven als het om benzine gaat, vanwege de bijtelling. Diesel ga ik sowieso niet rijden.

En ik vroeg mij af of er ervaringen zijn van buitendienst medewerkers die elektrisch rijden zonder eigen laadpaal. Hoe bevalt dat?

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met de kilometers die jij rijdt zu ik geen EV gaan rijden. Dan blijf je laden. Je zit boven het omslagpunt voor diesel, dus dat zou de logische keuze zijn. Maar die zijn duurder per maand, dus minder opties, en dus wil je benzine. Ik snap dat ;)
Al eens naar een Passat GTE gekeken? Vrijwel net zoveel ruimte als de Superb,bomvol opties en net geen 50k rijklaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Eli3l
The Eagle schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:47:
Met de kilometers die jij rijdt zu ik geen EV gaan rijden. Dan blijf je laden. Je zit boven het omslagpunt voor diesel, dus dat zou de logische keuze zijn. Maar die zijn duurder per maand, dus minder opties, en dus wil je benzine. Ik snap dat ;)
Al eens naar een Passat GTE gekeken? Vrijwel net zoveel ruimte als de Superb,bomvol opties en net geen 50k rijklaar.
Waarom niet? De range is voldoende om mijn meeste ritten zonder laden te kunnen doen.

Passat zal ik eens naar kijken.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:02
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:02:
[...]

Waarom niet? De range is voldoende om mijn meeste ritten zonder laden te kunnen doen.

Passat zal ik eens naar kijken.
EV rijdt natuurlijk wel erg fijn. Vaak ook vol opties.
Ik denk alleen dat je inderdaad op de grens van de range zit. Ga uit van de helft van de WLTp in de winter (y)

• Eli3l
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:32:
[...]

Ik denk alleen dat je inderdaad op de grens van de range zit. Ga uit van de helft van de WLTp in de winter (y)
Hmm dat is wel minder...

• Smobbo
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:54:
[...]

Hmm dat is wel minder...
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel km je op een dag aflegt en of je het leuk/acceptabel vindt om onderweg (bij een klant?) te laden of bij een snellaadstation.

Het is natuurlijk een fors prijsverschil qua bijtelling, maar als ik elke dag onderweg zou moeten laden zou ik niet voor een EV gaan.
Ik kan in mijn geval gemakkelijk elke nacht op de oprit opladen en rij eigenlijk vrijwel nooit meer dan de range van m'n EV in de winter op 1 dag.

Het is dus nogal afhankelijk van je eigen omstandigheden, maar het leek me goed om even aan te geven dat de WLTP een nogal optimistische weergave van de werkelijkheid is (bij zowel ICE als EV). ev-database.nl heeft een vrij uitgebreid (en best realistisch) overzicht van de range van allerlei EV.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Met name bij veel kilometers is een eigen laadpaal toch echt wel prettig. Zou voor mij een must zijn. Daarom zou ik het sowieso al niet doen als ik @Eli3l was. Met een eigen laadpaal is 45k best wel te doen met de juiste BEV. Zeg 10k prive en 35k voor de baas. Dat is 175km per werkdag gemiddeld. Zou met een beetje BEV geen issue moeten zijn. Tenzij het onregelmatig is en soms dagen niks, en soms dagen van 500+.

• AkakoMinami
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14-09 13:36
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:32:
[...]

Uitgaan van de helft van de WTLP in de winter vind ik wel een beetje erg extreem hoor. Tuurlijk het hangt af van welke EV je neemt, maar ik kan je vertellen dat mijn nieuwe Hyundai Ioniq 38,3kWh een WLTP heeft van 300km (Dit haal ik in de zomer makkelijk) en in de winter zakt dit terug naar 240km op de GOM.

Ik zou voor een EV mbt de range eerder naar evdatabase kijken en veel reviews lezen. Er zijn namelijk genoeg video's op YT te vinden waar EVs heel uitgebreid worden getest qua range.

Een collega van mij reed trouwens pre-corona meer dan 40k km per jaar en rijdt ook met plezier de Ioniq. Hij moet wel op kantoor en thuis laden elke dag, maar dat is hem het conform en dergelijke zeker waard.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:52
The Eagle schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:47:
Hier een E-tron rijder met in principe 60-65k per jaar :)
Wel een eigen laadpaal inderdaad anders is het niet te doen.
Afgelopen jaar natuurlijk maar 35k gereden maar dit ging zeer gemakkelijk.

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:31
Is een eigen laadpaal geen optie? Ik lees dat je vraagt naar ervaringen, maar heb je een eigen oprit? En/of hoe is de bezetting van palen in de buurt? Ik reed pre-corona ~70k per jaar, sinds sep 2019 in een Model 3. Met een laadpaal thuis en bij best veel klanten ook gaat dat prima. Ik weet niet hoeveel ‘lege’ momenten je hebt in je agenda, maar als je bereid bent je mail/andere dingen te doen bij een snellader kom je ook al ver. En qua rijbeleving zou ik niet anders meer willen. Maar die afweging moet je zelf maken.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Smobbo
AkakoMinami schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Uitgaan van de helft van de WTLP in de winter vind ik wel een beetje erg extreem hoor. Tuurlijk het hangt af van welke EV je neemt, maar ik kan je vertellen dat mijn nieuwe Hyundai Ioniq 38,3kWh een WLTP heeft van 300km (Dit haal ik in de zomer makkelijk) en in de winter zakt dit terug naar 240km op de GOM.

Ik zou voor een EV mbt de range eerder naar evdatabase kijken en veel reviews lezen. Er zijn namelijk genoeg video's op YT te vinden waar EVs heel uitgebreid worden getest qua range.

Een collega van mij reed trouwens pre-corona meer dan 40k km per jaar en rijdt ook met plezier de Ioniq. Hij moet wel op kantoor en thuis laden elke dag, maar dat is hem het conform en dergelijke zeker waard.
Een ioniq is volgens mij ook 1 van de beste EV's qua aerodynamica ;) !

Overigens geeft EV database een WLTP van 311 en een winter snelweg afstand van 175. Niet de helft, maar 56%.
Juist met mensen die veel km's per jaar maken zitten er veel snelweg km's bij, dat is toch niet optimaal voor een EV.

Overigens is een EV zeker aan te raden qua comfort en rijplezier, voor mij bij voorkeur geen ICE meer :) !

• Inspired
  • Nu online
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Een ioniq is volgens mij ook 1 van de beste EV's qua aerodynamica ;) !

Overigens geeft EV database een WLTP van 311 en een winter snelweg afstand van 175. Niet de helft, maar 56%.
Juist met mensen die veel km's per jaar maken zitten er veel snelweg km's bij, dat is toch niet optimaal voor een EV.

Overigens is een EV zeker aan te raden qua comfort en rijplezier, voor mij bij voorkeur geen ICE meer :) !
Komt nog bij dat de WLTP uit gaat van 100 naar 0. Doorgaans zul je liever in 90 - 10 zitten. Ben je dus al 20% kwijt. Dus in de winter rekenen met 50% van de WLTP is volgens mij een prima uitgangspunt. Afgelopen weekend lange rit gehad en kom dan kom ik op ~ 22kWh per 100km uit. Met 80% van mijn auto kom ik dan op 280km. WLTP van 560km. (115 op ACC/100 gemiddeld, buiten 2-4 graden en binnen gewoon climate op 20.5) Dus zuiniger kan wel maar heb ik niet zo'n trek in.

• Eli3l
Eddos schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:54:
Is een eigen laadpaal geen optie? Ik lees dat je vraagt naar ervaringen, maar heb je een eigen oprit? En/of hoe is de bezetting van palen in de buurt? Ik reed pre-corona ~70k per jaar, sinds sep 2019 in een Model 3. Met een laadpaal thuis en bij best veel klanten ook gaat dat prima. Ik weet niet hoeveel ‘lege’ momenten je hebt in je agenda, maar als je bereid bent je mail/andere dingen te doen bij een snellader kom je ook al ver. En qua rijbeleving zou ik niet anders meer willen. Maar die afweging moet je zelf maken.
Heb helaas geen oprit, maar er staat hier wel een laadpaal om de hoek. Ik zie daar meestal maar 1 auto staan, heb er nog nooit twee tegelijk gezien daar in ieder geval.

Ook bij ons lijkt het werk permanent te veranderen vanwege corona. Ik verwacht eerlijk gezegd een stuk minder kilometers in de komende jaren dan in de afgelopen 18 maanden. Voorheen werden dingen vaak face to face gedaan, die ook prima digitaal konden. Naast het feit dat er op steeds meer plekken laadpalen staan, ook bij mijn klanten.

Wel zal ik nog 2 tot 4 keer per jaar naar Luxemburg moeten rijden en Wallonië is echt alleen als er een spoedgeval is waar niemand heen kan.

Moeilijke keuze gaat dit worden :P

[Voor 24% gewijzigd door Eli3l op 25-01-2021 11:45]

• Eli3l
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel km je op een dag aflegt en of je het leuk/acceptabel vindt om onderweg (bij een klant?) te laden of bij een snellaadstation.

Het is natuurlijk een fors prijsverschil qua bijtelling, maar als ik elke dag onderweg zou moeten laden zou ik niet voor een EV gaan.
Ik kan in mijn geval gemakkelijk elke nacht op de oprit opladen en rij eigenlijk vrijwel nooit meer dan de range van m'n EV in de winter op 1 dag.

Het is dus nogal afhankelijk van je eigen omstandigheden, maar het leek me goed om even aan te geven dat de WLTP een nogal optimistische weergave van de werkelijkheid is (bij zowel ICE als EV). ev-database.nl heeft een vrij uitgebreid (en best realistisch) overzicht van de range van allerlei EV.
Onderweg laden bij een snellaad station vind ik niet erg. Dat zou namelijk bij lange ritten zijn en dan neem ik sowieso altijd pauze onderweg. Zelden rij ik langer dan 2 uur door, meestal even een break en wat eten en drinken.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:13
EV of niet zal ook een keuze van je rijstijl zijn denk als je best veel lange stukken rijdt.

Ik rij minimaal één keer per week 200km en met mijn kruissnelheid wordt dat met veel EV’s erg krap. Vooral als ik die middag ook nog andere ritten heb gemaakt en dus niet vol zou vertrekken.

Rijstijl aanpassen is dan natuurlijk het makkelijkst, zeker in mijn situatie, maar als je telkens 100 op de cc moet gaan rijden als je veel net wel/niet ritten hebt qua actieradius zou ik persoonlijk gek van worden.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• Z___Z
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Komt nog bij dat de WLTP uit gaat van 100 naar 0. Doorgaans zul je liever in 90 - 10 zitten. Ben je dus al 20% kwijt. Dus in de winter rekenen met 50% van de WLTP is volgens mij een prima uitgangspunt. Afgelopen weekend lange rit gehad en kom dan kom ik op ~ 22kWh per 100km uit. Met 80% van mijn auto kom ik dan op 280km. WLTP van 560km. (115 op ACC/100 gemiddeld, buiten 2-4 graden en binnen gewoon climate op 20.5) Dus zuiniger kan wel maar heb ik niet zo'n trek in.
90-10 is alleen bij Tesla. "Old Auto" laat je niet laden tot 100% cell capaciteit en heeft daarmee de accu al beschermd en gebruikt dus de netto capaciteit voor de WLTP. Je kan rusting naar 0% rijden als het richting huis is, zolang je met enige zekerheid weet dat je daar kan laden.
@Eli3l Ik denk dat daar voor jou de crux ligt. Als je zeker weet dat je kan laden, dan is het leegrijden naar huis geen probleem en kan je dus 2/3 WLTP wel aanhouden als range in de winter. Zeker als je overdag rijdt en je aan de max 100 km/uur houd.
300 KM haal ik makkelijk in de winter met m'n e-Niro die WLTP 455 heeft. Ik rijd wel veel na 19:00. Met 130 kom je niet aan de 300 km, maar 280 is nog steeds goed haalbaar.
Polestar 2 zou ik niet nemen als je ruimte belangrijk vindt. Het is een C-segment sedan. Dan zou ik eerder kijken naar de XC40, maar die heeft een heel hoog verbruik en dus slechte range. Als ik jou was zou ik kijken naar een ID.4 of Enyaq 80.

• Eli3l
Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:55:
[...]

90-10 is alleen bij Tesla. "Old Auto" laat je niet laden tot 100% cell capaciteit en heeft daarmee de accu al beschermd en gebruikt dus de netto capaciteit voor de WLTP. Je kan rusting naar 0% rijden als het richting huis is, zolang je met enige zekerheid weet dat je daar kan laden.
@Eli3l Ik denk dat daar voor jou de crux ligt. Als je zeker weet dat je kan laden, dan is het leegrijden naar huis geen probleem en kan je dus 2/3 WLTP wel aanhouden als range in de winter. Zeker als je overdag rijdt en je aan de max 100 km/uur houd.
300 KM haal ik makkelijk in de winter met m'n e-Niro die WLTP 455 heeft. Ik rijd wel veel na 19:00. Met 130 kom je niet aan de 300 km, maar 280 is nog steeds goed haalbaar.
Polestar 2 zou ik niet nemen als je ruimte belangrijk vindt. Het is een C-segment sedan. Dan zou ik eerder kijken naar de XC40, maar die heeft een heel hoog verbruik en dus slechte range. Als ik jou was zou ik kijken naar een ID.4 of Enyaq 80.
Bedankt voor je reactie. Heb de Polestar 2 helaas nog niet kunnen zien of rijden, dus geen idee hoe de binnenruimte is. Maar de bijtelling van ongeveer 189 euro netto in de maand doet me erg twijfelen... (dat is voor een Polestar 2 met alle opties behalve peformance pack).
Ik zal eens gaan opletten hoe vaak de laadpaal hier bezet is. Overigens zijn er nog twee palen in de buurt, alleen dan iets verder lopen (wat ik overigens geen probleem vind, ben ik nog gewend van mijn tijd in Rotterdam :P )

Ik heb in de ID.4 een proefrit gemaakt en was meteen overtuigd, echter vind ik de Enyaq de mooiere auto en die is ook nog net iets ruimer. Maar Enyaq 80 staat op het moment boven aan mijn lijstje.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 16:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb de Polestar 2 helaas nog niet kunnen zien of rijden, dus geen idee hoe de binnenruimte is. Maar de bijtelling van ongeveer 189 euro netto in de maand doet me erg twijfelen... (dat is voor een Polestar 2 met alle opties behalve peformance pack).
Ik zal eens gaan opletten hoe vaak de laadpaal hier bezet is. Overigens zijn er nog twee palen in de buurt, alleen dan iets verder lopen (wat ik overigens geen probleem vind, ben ik nog gewend van mijn tijd in Rotterdam :P )

Ik heb in de ID.4 een proefrit gemaakt en was meteen overtuigd, echter vind ik de Enyaq de mooiere auto en die is ook nog net iets ruimer. Maar Enyaq 80 staat op het moment boven aan mijn lijstje.
Ben benieuwd hoe je de P2 voor 189 euro netto gaat rijden. Als ik hem op DirectLease aanklik, zie ik zonder enige opties al 236 staan. Of heb je nog kans op een 2019 model?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Inspired
  • Nu online
Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Alleen bij Tesla? Onzin. P2/P8 heeft ook amper veel meer bruto capaciteit. En je wilt niet rekenen met 0% aankomen. Wind tegen en je hebt al een probleem. Je kunt prima aankomen met 1% maar je wilt daar niet al op weg gaan. Tenminste, 9 vd 10 rijders niet.

Wel leuk dat je met 2/3 wilt gaan rekenen en dan met SUVs komt. Zou eens kijken in het P2/P8 topic.

[Voor 3% gewijzigd door Inspired op 25-01-2021 13:27]

• Eli3l
Jeroenneman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Ben benieuwd hoe je de P2 voor 189 euro netto gaat rijden. Als ik hem op DirectLease aanklik, zie ik zonder enige opties al 236 staan. Of heb je nog kans op een 2019 model?
Is een model met 8% bijtelling inderdaad.

• Inspired
  • Nu online
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Is een model met 8% bijtelling inderdaad.
Hoe kom je aan 189 EUR? Of krijg je budget terug?

• Eli3l
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Hoe kom je aan 189 EUR? Of krijg je budget terug?
Ik zie nu dat de berekening van de leasemaatschappij voor geen meter klopt 8)7

Het correcte bedrag is €272 netto bijtelling. Dat maakt het al iets minder aantrekkelijk.

• iRinze
  • Registratie: maart 2009
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Het correcte bedrag is €272 netto bijtelling. Dat maakt het al iets minder aantrekkelijk.
Is een hybride geen optie voor je? Bijvoorbeeld een Link & Co 01 of een MG EHS

• Eli3l
iRinze schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Is een hybride geen optie voor je? Bijvoorbeeld een Link & Co 01 of een MG EHS
Alles behalve diesel is een optie :)

De Lynk & Co zag ik er wel bij staan bij de leasemaatschappij, maar geen mogelijkheid om aan te klikken. Dus eigenlijk niet verder naar gekeken. Ook is een proefrit plannen nog niet mogelijk.

Net gebeld door Polestar en kan morgen een proefrit maken.

• Inspired
  • Nu online
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Best kun je kijken op berekenhet.nl. Die neemt ook de invloed van de heffingskorting mee. Je zit snel boven de 300. E.e.a. is ook afhankelijk van hoogte van het salaris.

• Remco H
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06-09 12:59
Eli3l schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:12:
[...]

hou wel rekening met het feit dat laadpaalgebruik nu niet representatief is voor normaal gebruik omdat iedereen thuis werkt en veel minder kilometers maakt (maar nu dus ook niet op kantoor kunnen laden) en hou er ook rekening mee dat er veel nieuwe EVs bijkomen. Als ik bij mij in de straat alleen al kijk zijn er de afgelopen maanden 4 EVs bijgekomen. Tot nu toe geen probleem maar als we allemaal weer gaan rijden ben ik benieuwd hoe druk het dan bij de paal gaat worden.

• Z___Z
  • Niet online
Remco H schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:47:
[...]

hou wel rekening met het feit dat laadpaalgebruik nu niet representatief is voor normaal gebruik omdat iedereen thuis werkt en veel minder kilometers maakt (maar nu dus ook niet op kantoor kunnen laden) en hou er ook rekening mee dat er veel nieuwe EVs bijkomen. Als ik bij mij in de straat alleen al kijk zijn er de afgelopen maanden 4 EVs bijgekomen. Tot nu toe geen probleem maar als we allemaal weer gaan rijden ben ik benieuwd hoe druk het dan bij de paal gaat worden.
Niet om hier een EV laadpaaltopic van te maken, maar de meeste laadpaal exploitanten zetten graag een nieuwe paal erbij als de bestaande paal overbezet is. Met de huidige tarieven is het een uiterst lucratieve business, zolang er een BEV regelmatig eraan staat. Toen laadpalen nog voor PHEV's neergezet werden was het een verliesgevende business.

• Eli3l
Inspired schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Best kun je kijken op berekenhet.nl. Die neemt ook de invloed van de heffingskorting mee. Je zit snel boven de 300. E.e.a. is ook afhankelijk van hoogte van het salaris.
Daar kwam dus dat bedrag uit wat ik net noemde :)

• Eli3l
Remco H schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Nee dat begrijp ik, maar sinds we hier wonen, april 2019, heb ik daar nooit 2 autos zien staan. En ik heb veel mogelijkheden in de buurt. Verhuizen kan ook nog altijd :P

Maar zonder dollen, ik zal eens kijken of ik meer info kan vinden over gebruik van de palen om mij heen. Heb binnen een straal van 200 meter vier palen staan.

[Voor 9% gewijzigd door Eli3l op 25-01-2021 20:15]

• Eli3l
Gisteren de proefrit in de Polestar 2 gehad. De auto rijdt heerlijk en ik vind het een mooie verschijning. Wel vind ik de afwerking van het intereur op sommige plekken een beetje goedkoop aandoen.

Achterin is de auto ook duidelijk krapper, vergeleken met de Skoda's en de VW. De kofferruimte is voldoende, maar dan moet ik wel efficienter met de ruimte omgaan.

Wel vind ik het instrumentenpaneel erg mooi en ook de middenconsole met Android werkt goed naar mijn idee. Sowieso een verademing om Google Assistant te gebruiken, als ik het vergelijk met de assistent in mijn CX-5.

Al met al ben ik wel gecharmeerd van de auto en zal alles afhangen van het totale kostenplaatje voor zowel mij als voor werkgever. Naast eventuele andere bedenkingen die ze zouden kunnen hebben.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:59

JB

Cédric roelt!

Eli3l schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:05:
Gisteren de proefrit in de Polestar 2 gehad. De auto rijdt heerlijk en ik vind het een mooie verschijning. Wel vind ik de afwerking van het intereur op sommige plekken een beetje goedkoop aandoen.
Alles is ook gericht op recycling toch? Vind dat ook wel afbreuk doen aan de beleving. Zeker die middenconsole voelt heel plastic en zit al zo hoog... Waar je van buiten het Volvo gevoel denkt te krijgen, valt dat weer een beetje weg zodra je erin zit. Wel leuk speelgoed :9 Benieuwd hoeveel banden er door gaan bij de leaserijders :X

Mijn boefje is liev!

• wgoos
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-07 11:34
Rijd momenteel een Tesla M3 maar ga de zaak verlaten en mag bij de nieuwe baas weer een auto leasen. Volledig elektrisch wil ik niet meer, zeker nu het financiële voordeel zo groot niet meer is. Zit de denken aan een A4 40 TFSI S-Line Competition maar wil eigenlijk de BMW 3, probleem is dat deze in eenzelfde samenstelling als de Audi aanzienlijk duurder is. Ook in de lease. Nu is deze week de 320e gepresenteerd, en aangezien deze minder zou verbruiken denk ik dat de leaseprijs incl brandstof daardoor gunstig wordt beïnvloed. Klopt deze beredenering? Hoeveel verwachten jullie dat het verschil (waarschijnlijk) tussen een 320i en 320e in leaseprijs incl brandstof zal zijn?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

wgoos schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:07:
Rijd momenteel een Tesla M3 maar ga de zaak verlaten en mag bij de nieuwe baas weer een auto leasen. Volledig elektrisch wil ik niet meer, zeker nu het financiële voordeel zo groot niet meer is. Zit de denken aan een A4 40 TFSI S-Line Competition maar wil eigenlijk de BMW 3, probleem is dat deze in eenzelfde samenstelling als de Audi aanzienlijk duurder is. Ook in de lease. Nu is deze week de 320e gepresenteerd, en aangezien deze minder zou verbruiken denk ik dat de leaseprijs incl brandstof daardoor gunstig wordt beïnvloed. Klopt deze beredenering? Hoeveel verwachten jullie dat het verschil (waarschijnlijk) tussen een 320i en 320e in leaseprijs incl brandstof zal zijn?
De grote vraag is natuurlijk waarom je persé een BMW 3 wil. Uiterlijk, opties, status?
Je hebt ook nog een C-klasse of XE ?

• wgoos
Persé is het zeker niet, maar ik vind het sportieve karakter van de BMW erg aantrekkelijk en heb bij een Audi altijd stiekem een stemmetje in mijn hoofd die aangeeft: je rijdt in een opgevrolijkte Passat. Desalniettemin blijf ik de A4 in de Competition line een erg mooie auto om te zien. Ik ben nog onder de 30, en vind een C klasse en de XE echt niets!

Ik heb van de werkgever een budget doorgekregen van 975 excl / 1150 incl brandstof.

[Voor 8% gewijzigd door wgoos op 28-01-2021 23:21]

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

wgoos schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:20:
Persé is het zeker niet, maar ik vind het sportieve karakter van de BMW erg aantrekkelijk en heb bij een Audi altijd stiekem een stemmetje in mijn hoofd die aangeeft: je rijdt in een opgevrolijkte Passat. Desalniettemin blijf ik de A4 in de Competition line een erg mooie auto om te zien. Ik ben nog onder de 30, en vind een C klasse en de XE echt niets!

Ik heb van de werkgever een budget doorgekregen van 975 excl / 1150 incl brandstof.
Status dus. Ja, daar kunnen wij argumenten tegenover zetten, maar dat gaat nooit helpen.

@SirLct heeft misschien ook nog wel een suggestie.

[Voor 4% gewijzigd door ST10©DE op 28-01-2021 23:34]

• wgoos
ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:32:
[...]

Status dus. Ja, daar kunnen wij argumenten tegenover zetten, maar dat gaat nooit helpen.

Status? Ik vind het een mooie auto, hij rijd goed, ik kan en wil de bijtelling betalen. Maar status? Daar houd ik absoluut geen rekening mee bij het kiezen van een auto. Ik vroeg dan ook puur naar het effect van een PHEV op de leaseprijs inclusief brandstof. Zit ik dan op het verkeerde forum?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

wgoos schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Status? Ik vind het een mooie auto, hij rijd goed, ik kan en wil de bijtelling betalen. Maar status? Daar houd ik absoluut geen rekening mee bij het kiezen van een auto. Ik vroeg dan ook puur naar het effect van een PHEV op de leaseprijs inclusief brandstof. Zit ik dan op het verkeerde forum?
Ja, dit gaat over welke auto je kan kiezen, niet over de verwachte lease prijs van een auto.

Als je geen rekening houdt met status, waarom vallen de C-klasse en XE dan af omdat je "onder de 30" bent?

• wgoos
ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Ja, dit gaat over welke auto je kan kiezen, niet over de verwachte lease prijs van een auto.

Als je geen rekening houdt met status, waarom vallen de C-klasse en XE dan af omdat je "onder de 30" bent?
Omdat ik de C klasse minder mooi vind (huidige/verjaarde model), de rij eigenschappen van de Audi en BMW fijner vind en omdat er over enkele maanden een nieuwe C klasse op de markt komt. Echter, omdat mijn vraag volgens jou hier niet gesteld mag worden, zal ik hem herformuleren.

Mocht het zo zijn dat de 320e Business Edition, net zoals de A4 40 TFSI Competition, in het leasebudget vallen; wat zouden volgens jullie dan de doorslaggevende factoren moeten zijn in de keuze tussen deze twee auto’s?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Werkende knipperlichten en anti bumperkleversfunctie (aka afstandshouder tov voorganger)

• PF96
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15-09 15:15
wgoos schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:07:
Alfa Guilia misschien een mooi alternatief?

• baromaro
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 15:59
*Verplaatst naar leaseauto topic*

[Voor 95% gewijzigd door baromaro op 29-01-2021 10:25]

• jongetje
@baromaro Lijkt me meer iets voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 (zie ook de Topic Warning).

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
@ST10©DE je zit @wgoos wel een beetje op stang te jagen. Volgens mij stelt hij hier prima vragen over de keuze van zijn volgende leaseauto. Ik zal haast zeggen dat er sprake is van jaloezie of zo? Niet nodig lijkt me, je kan er ook voor kiezen om niet te reageren natuurlijk. Als het om status zou gaan (whatever that means) had hij denk ik geen Tesla M3 gereden toch? Maar goed on-topic...

@wgoos Het is erg lastig in te schatten wat de leasemaatschappijen gaan doen qua prijsberekening van een auto die er nog niet is. Het bedrag wordt opgebouwd obv een aantal factoren waaronder aanschafprijs, restwaarde, verzekeringswaarde, onderhoud en indien incl. brandstof het verbruik. Het zal waarschijnlijk om "tientjes werk" gaan in jouw geval. Ik zou dus vooral gaan kijken welke auto voor jou onder aan de streep het gelukkigste maakt. Als je mij vraagt welke te kiezen dan zou ik voor de Audi gaan. Maar dat komt puur vanwege het feit dat ik de hedendaagse BMW's gewoon niet mooi vind (hoe goed ze ook rijden).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS

• SirLct
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12:10
ST10©DE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:32:
[...]

Ja zekeeeerr!!!!
@wgoos
- Geen saaie auto?
- Sportief karakter?
- Niet het gevoel dat het een opgevrolijkte passat?
- Niet iets die binnekort vernieuwd worden?
- Iets waar je mega veel complimenten zou krijgen?
- En belangrijkste: Je leeft maar een keer en dus wil je een ongevenaarde rijervaring?

Alfa Romeo Giulia of course!!!

Ook staat ie nu niet op je lijst, ga het alsjeblieft een keer proefrijden.
Back-to-back met de 3 serie, geen probleem.
Voor elke euro per euro, pk per pk, gaat de Giulia je erg verassen kan ik nu al vertellen.

Je budget van 975 ex en 1150 inc is wel best raar, met 175 eur per maand kan je toch moeilijk D-segment benzine kunnen betalen. Of je rijd dus weinig km? Wat is je contractduur en norm kilometer?
Als ik vanuit gaan van 48 maanden en 20,000km kom ik op deze
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

Is de nieuwere model met ADAS niveau 2, vernieuwde infotainment (was volgens velen een minpunt bij de oude, heb zelf geen probleem mee), en net wat mooier afwerking van stuur en pook.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor een soortgelijke 3 Serie betaal je ruim 100 euro meer aan lease en 6k meer aan fiscale waarde.
Ik heb gekeken naar: leer bekleding, sportstoel - elektrisch verstelbaar, stuurverwarming, 18 inch velgen, adas (de hele driving assistant gebeuren), goede audio, sport bodykit.
De BMW heeft wel wat verfijnder infotainment (de vraag is of je het allemaal nog gaat gebruiken als je zo "in--de-zone" bent met het rijden :D) en laserlight (alhoewel de 35w xenon meesturend verlichting doet het zeker niet onder)

Een 320e zou wellicht wat goedkoper zijn maar dan levert je denk ik wat aan de performance.
Het is net wat voor je belangrijk is.

FYI, De 320i is te chippen naar ca 240-250pk maar dat is bij de vorige model (F30) vaak met wat problemen. Komt omdat de cilinderkop anders is dan de 328i (in het begin denk iedereen dat het gaat over zelfde motor en dus kan de 320i gechipt worden naar 328i niveau, maar de cilinderkop is dus blijkbaar anders waardoor de gechipte 320i problemen kan geven). Bij de Giulia is de motor gelijk. Wel zo sinds de MY2020 dat EGR/LMM anders is waardoor je na tuning bij 290-300pk komt en niet meer boven 300pk.

Life is too short to drive boring cars

• wgoos
SirLct schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Ja zekeeeerr!!!!
@wgoos
- Geen saaie auto?
- Sportief karakter?
- Niet het gevoel dat het een opgevrolijkte passat?
- Niet iets die binnekort vernieuwd worden?
- Iets waar je mega veel complimenten zou krijgen?
- En belangrijkste: Je leeft maar een keer en dus wil je een ongevenaarde rijervaring?

Alfa Romeo Giulia of course!!!

Ook staat ie nu niet op je lijst, ga het alsjeblieft een keer proefrijden.
Back-to-back met de 3 serie, geen probleem.
Voor elke euro per euro, pk per pk, gaat de Giulia je erg verassen kan ik nu al vertellen.

Je budget van 975 ex en 1150 inc is wel best raar, met 175 eur per maand kan je toch moeilijk D-segment benzine kunnen betalen. Of je rijd dus weinig km? Wat is je contractduur en norm kilometer?
Als ik vanuit gaan van 48 maanden en 20,000km kom ik op deze

Is de nieuwere model met ADAS niveau 2, vernieuwde infotainment (was volgens velen een minpunt bij de oude, heb zelf geen probleem mee), en net wat mooier afwerking van stuur en pook.

***members only***

Voor een soortgelijke 3 Serie betaal je ruim 100 euro meer aan lease en 6k meer aan fiscale waarde.
Ik heb gekeken naar: leer bekleding, sportstoel - elektrisch verstelbaar, stuurverwarming, 18 inch velgen, adas (de hele driving assistant gebeuren), goede audio, sport bodykit.
De BMW heeft wel wat verfijnder infotainment (de vraag is of je het allemaal nog gaat gebruiken als je zo "in--de-zone" bent met het rijden :D) en laserlight (alhoewel de 35w xenon meesturend verlichting doet het zeker niet onder)

Een 320e zou wellicht wat goedkoper zijn maar dan levert je denk ik wat aan de performance.
Het is net wat voor je belangrijk is.

FYI, De 320i is te chippen naar ca 240-250pk maar dat is bij de vorige model (F30) vaak met wat problemen. Komt omdat de cilinderkop anders is dan de 328i (in het begin denk iedereen dat het gaat over zelfde motor en dus kan de 320i gechipt worden naar 328i niveau, maar de cilinderkop is dus blijkbaar anders waardoor de gechipte 320i problemen kan geven). Bij de Giulia is de motor gelijk. Wel zo sinds de MY2020 dat EGR/LMM anders is waardoor je na tuning bij 290-300pk komt en niet meer boven 300pk.
Dat is inderdaad wel een heel mooi alternatief dat ik nog niet had overwogen. Aangaande het chippen, wat ik natuurlijk nooit zou doen; hoe denkt de lease maatschappij hierover? Geeft een garage dat door na een beurt?

• JB

JB

Cédric roelt!

wgoos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is inderdaad wel een heel mooi alternatief dat ik nog niet had overwogen.
En een S60 dan?

[Voor 98% gewijzigd door JB op 29-01-2021 16:12]

Mijn boefje is liev!

• wgoos
Naar Volvo had ik eigenlijk ook nog niet gekeken, maar die zijn standaard al aanzienlijk beter geconfigureerd en de opties zijn ook minder prijzig. Echter vind ik de Sedan het dan net niet, en zou ik voor de V60 kijken. Als ik het rond de 50k wil houden, moet ik echter wel een keuzen maken tussen:

1. B4 met Business Pro, met kleur en park assist komt dan op 49k consumentenprijs
2. B3 R-Design, met kleur en park assist kom ik op 50,5k consumentenprijs

Naast het uiterlijk en de lederen stoelen, zie ik dan echter geen verschil tussen de Business Pro en de R-Design, is er een overzicht waar je de verschillen tussen de lijnen gemakkelijk kan inzien?

Is dit dan echt een keuze tussen 'sportief uiterlijk/onderstel' en 'motor B4 ipv B3'?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

renzo4000 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:24:
@ST10©DE je zit @wgoos wel een beetje op stang te jagen. Volgens mij stelt hij hier prima vragen over de keuze van zijn volgende leaseauto. Ik zal haast zeggen dat er sprake is van jaloezie of zo? Niet nodig lijkt me, je kan er ook voor kiezen om niet te reageren natuurlijk. Als het om status zou gaan (whatever that means) had hij denk ik geen Tesla M3 gereden toch? Maar goed on-topic...
Ben inderdaad een beetje aan het stangen. :o Omdat zijn argumenten volgens mij niet kloppen. Hij vindt de rijeigenschappen van zowel de A4 als de BMW 3 beter dan die van de MB en Jaguar :? Van deze vier lijken die van de Audi en BMW het minst op elkaar ?

• JB

JB

Cédric roelt!

wgoos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Naar Volvo had ik eigenlijk ook nog niet gekeken, maar die zijn standaard al aanzienlijk beter geconfigureerd en de opties zijn ook minder prijzig. Echter vind ik de Sedan het dan net niet, en zou ik voor de V60 kijken. Als ik het rond de 50k wil houden, moet ik echter wel een keuzen maken tussen:

1. B4 met Business Pro, met kleur en park assist komt dan op 49k consumentenprijs
2. B3 R-Design, met kleur en park assist kom ik op 50,5k consumentenprijs

Naast het uiterlijk en de lederen stoelen, zie ik dan echter geen verschil tussen de Business Pro en de R-Design, is er een overzicht waar je de verschillen tussen de lijnen gemakkelijk kan inzien?

Is dit dan echt een keuze tussen 'sportief uiterlijk/onderstel' en 'motor B4 ipv B3'?
Oh ik dacht dat je meer gericht was op een sedan :) Zelf ben ik (ook) een station fan! En wat je al aangeeft klopt, je kunt zelfs fiscaal wat leuke dingen doen omdat ze best wel wat wegzetten als accessoire.

Mijn boefje is liev!

• wgoos
JB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:03:
[...]
Oh ik dacht dat je meer gericht was op een sedan :) Zelf ben ik (ook) een station fan! En wat je al aangeeft klopt, je kunt zelfs fiscaal wat leuke dingen doen omdat ze best wel wat wegzetten als accessoire.
Dat laatste moet (mag!) je nog even uitleggen; wat zetten ze weg als accessoire? En wat zou jouw voorkeur hebben tussen de twee opties; B4 Business of B3 R Design?

• JB

JB

Cédric roelt!

wgoos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Dat laatste moet (mag!) je nog even uitleggen; wat zetten ze weg als accessoire? En wat zou jouw voorkeur hebben tussen de twee opties; B4 Business of B3 R Design?
Als je budget het toelaat zou ik voor een Business Pro gaan en deze ombouwen naar R-design achtig. Grille, diffuser, tailpipes, deflectors, dorpelverbreders, spiegelkappen, velgen, tinten, trekhaak. Alles achteraf ipv kant en klaar uit de fabriek :)

[Voor 5% gewijzigd door JB op 29-01-2021 20:16]

Mijn boefje is liev!

• PB33
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 29-08 19:43
Beste Tweakers,

Even een vraag over leaseauto’s en keuzes. Vanuit een werkgever switch mag ik een nieuwe lease wagen uitkiezen.

Alleen in vergelijking met mijn vorige werkgever mag ik nu een kilometer registratie gaan doen. Aangezien ik privé met regelmaat een leuke rit maak heb ik schrik over de privé kilometers limiet van 20k per jaar.
Mijn werkgever geeft aan meer kilometers kost je 0,19 cent per kilometer ipv de lease kilometer meer prijs van 0,055.

Wat vinden jullie hiervan?

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:38
PB33 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:20:
Beste Tweakers,

Even een vraag over leaseauto’s en keuzes. Vanuit een werkgever switch mag ik een nieuwe lease wagen uitkiezen.

Alleen in vergelijking met mijn vorige werkgever mag ik nu een kilometer registratie gaan doen. Aangezien ik privé met regelmaat een leuke rit maak heb ik schrik over de privé kilometers limiet van 20k per jaar.
Mijn werkgever geeft aan meer kilometers kost je 0,19 cent per kilometer ipv de lease kilometer meer prijs van 0,055.

20K privé kilometers vind ik nog best wel hoog hoor. Denk je echt dat je daar overheen gaat zitten dan? Buiten dat ik persoonlijk denk dat bijna niemand 20K prive rijdt lijkt het me wel erg irritant als je continu die kilometers moet gaan bijhouden..

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:38
-

[Voor 100% gewijzigd door Scrtz op 30-01-2021 11:24]

• jongetje
@PB33 die privé km's kosten je werkgever ook gewoon geld (als in hoger leasebedrag) en aangezien je auto niet op water rijdt ook brandstof. Mijn werkgever heeft een limiet van 15k privé kms per jaar en dat haal ik iig nooit. 20k privé km's lijkt mij een prima regeling.

• Khil
  • Laatst online: 21:29
SirLct schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:48:
[...]
gaat de Giulia je erg verassen kan ik nu al vertellen.
offtopic:
Dat speelt toch meer bij Italiaanse supercars... >:)

FIP Radio | M’n fiets is designer

• sham27
  • Registratie: februari 2012
Beste Tweakers,

Terecht. 20k is nog veel ook, als ik de gemiddelde regelingen hoor en dus zeker geen strakke limiet.

Zelf hebben wij gelukkig geen limiet want ik rij ook zo’n 25-30k per jaar privé. Maar ik mag dan weer geen brandstof in het buitenland declareren.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:13

Crazy D

I think we should take a look.

Beste Tweakers,

Definieer prive km's. Ook km's naar kantoor, of alleen km's die echt niet werkgerelateerde zijn? In dat laatste geval is 20k prive wel flink veel hoor. Dan rij je elke week bij 400km prive? Ga je wekelijks vanuit Zuid Limburg naar Groningen en terug of zo? :P

Maar buiten mijn vraagtekens, vind ik dat niet onredelijk. Leasebedrag is hoger dan nodig voor de zakelijke km's, je prive km's kan hij ook niet doorbelasten aan klanten. Brandstofkosten eventueel.

Exact expert nodig? itwize.nl

• SirLct
wgoos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is inderdaad wel een heel mooi alternatief dat ik nog niet had overwogen. Aangaande het chippen, wat ik natuurlijk nooit zou doen; hoe denkt de lease maatschappij hierover? Geeft een garage dat door na een beurt?
Chippen kan, hoeft niet. Euro per euro kom je denk ik alsnog beter uit bij de Giulia itt andere merken.
Bij een leaseregeling incl brandstof kan de hybride versie van merc/ bmw wel interessant worden, maar dan betaal je ook veel hoger bijtelling door hogere fiscale waarde

• Th0m4s
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-09 07:58
Goedemiddag! Ik mag binnenkort een leaseauto bestellen, en twijfel enorm over de keuze. Ik vroeg mij af of jullie hier wijsheden/ervaringen hebben waar ik wat verder mee kom (of wellicht een hele andere optie om nog naar te kijken).

Leasebudget: €800,- Ik mag een eigen bijdrage betalen, ga uit van €135,- er bovenop.
Kilometrage per jaar: 36000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, fabrieksopgave wordt verhoogd op basis van uitstoot. Ga voor het gemak uit van een leaseprijs exclusief van maximaal €620-€640 euro.
Overige afhankelijkheden: Geen EV of PHEV, ik heb geen laadpaal thuis of de mogelijkheid daartoe.
Specifieke wensen: C-Segment auto en liever geen SUV.

Mijn shortlist, met bevindingen na proefritten:
1.0 Skoda Octavia Business Plus
Comfortabele auto, mooi en modern interieur. Motor is vlot genoeg en alles zit goed in elkaar, ik was erg onder de indruk wat een fijne auto dit is geworden.
Mazda 3 Sedan Sportive
Gezien de Sportive uitvoering nog niet geleverd is heb ik proefgereden in een Skyactiv-G met 122 pk i.p.v. de 150 pk die de Sportive versie heeft. Erg fijne motor, hele mooie auto om te zien en bijzonder mooi interieur. Wat betreft rijeigenschappen is het de duidelijke winnaar, alleen is hij wat minder degelijk in elkaar gezet en minder modern in vergelijking met de Skoda.
Kia ProCeed
Leuke auto om te zien, maar ik vond het geen fijne auto om in te rijden en interieur viel me ook tegen. Deze is wat mij betreft afgevallen.

Het (luxeprobleem) dilemma wat ik heb is dus op dit moment; Octavia of Mazda 3. De Mazda wint het wat mij betreft op looks, rijgedrag en het feit dat je ze niet zo vaak ziet. De Octavia wint het dan weer op bouwkwaliteit, ruimte, wat meer modern interieur en leuke gadgets.

Vraag hierbij: heeft iemand een van deze auto's en is er enorm enthousiast over (of juist niet)? Zie ik nog een logische keus over het hoofd? Wat zou jullie keus zijn?

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:46

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Th0m4s schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:10:
Goedemiddag! Ik mag binnenkort een leaseauto bestellen, en twijfel enorm over de keuze. Ik vroeg mij af of jullie hier wijsheden/ervaringen hebben waar ik wat verder mee kom (of wellicht een hele andere optie om nog naar te kijken).

Leasebudget: €800,- Ik mag een eigen bijdrage betalen, ga uit van €135,- er bovenop.
Kilometrage per jaar: 36000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, fabrieksopgave wordt verhoogd op basis van uitstoot. Ga voor het gemak uit van een leaseprijs exclusief van maximaal €620-€640 euro.
Overige afhankelijkheden: Geen EV of PHEV, ik heb geen laadpaal thuis of de mogelijkheid daartoe.
Specifieke wensen: C-Segment auto en liever geen SUV.

Mijn shortlist, met bevindingen na proefritten:
1.0 Skoda Octavia Business Plus
Comfortabele auto, mooi en modern interieur. Motor is vlot genoeg en alles zit goed in elkaar, ik was erg onder de indruk wat een fijne auto dit is geworden.
Mazda 3 Sedan Sportive
Gezien de Sportive uitvoering nog niet geleverd is heb ik proefgereden in een Skyactiv-G met 122 pk i.p.v. de 150 pk die de Sportive versie heeft. Erg fijne motor, hele mooie auto om te zien en bijzonder mooi interieur. Wat betreft rijeigenschappen is het de duidelijke winnaar, alleen is hij wat minder degelijk in elkaar gezet en minder modern in vergelijking met de Skoda.
Kia ProCeed
Leuke auto om te zien, maar ik vond het geen fijne auto om in te rijden en interieur viel me ook tegen. Deze is wat mij betreft afgevallen.

Het (luxeprobleem) dilemma wat ik heb is dus op dit moment; Octavia of Mazda 3. De Mazda wint het wat mij betreft op looks, rijgedrag en het feit dat je ze niet zo vaak ziet. De Octavia wint het dan weer op bouwkwaliteit, ruimte, wat meer modern interieur en leuke gadgets.

Vraag hierbij: heeft iemand een van deze auto's en is er enorm enthousiast over (of juist niet)? Zie ik nog een logische keus over het hoofd? Wat zou jullie keus zijn?
Specieke reden om de Corolla Touring niet mee te nemen in deze lijst? Vooral de 2.0 hybrid (geen plugin) gaat je positief verrassen :)

Mee gehad als vervangend vervoer, die CVT klinkt nu serieus fijn en is vlot. Interieur is echt zeer netjes, zeker de stoelen :)

"You never come second by putting other people first"

• Th0m4s
Falcon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Specieke reden om de Corolla Touring niet mee te nemen in deze lijst? Vooral de 2.0 hybrid (geen plugin) gaat je positief verrassen :)
Eigenlijk geen specifieke reden, alleen niet per se fan van het interieur. Ik zal eens kijken of ik die nog in het echt kan zien!

• BigSmurf
  • Niet online
+1 voor de Corolla als je inclusief brandstofcomponent moet leasen. Zie ook m’n eerdere post hierover: BigSmurf in "Keuze leaseauto - Deel 5"

• Th0m4s
BigSmurf schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:15:
+1 voor de Corolla als je inclusief brandstofcomponent moet leasen. Zie ook m’n eerdere post hierover: BigSmurf in "Keuze leaseauto - Deel 5"
Ik heb hem even in het leaseportal doorgerekend, verrassend genoeg is de 2.0 hybrid in business plus uitvoering ongeveer even duur als de Mazda en de Skoda. Zit er tussenin, scheelt een paar euro. Hij heeft alleen een hogere fiscale waarde, dus met de bijtelling komt deze voor mij duurder uit. Neemt niet weg dat ik hem nog wel even in het echt wil zien, dank voor de suggestie!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:40

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Th0m4s schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Ik heb hem even in het leaseportal doorgerekend, verrassend genoeg is de 2.0 hybrid in business plus uitvoering ongeveer even duur als de Mazda en de Skoda. Zit er tussenin, scheelt een paar euro. Hij heeft alleen een hogere fiscale waarde, dus met de bijtelling komt deze voor mij duurder uit. Neemt niet weg dat ik hem nog wel even in het echt wil zien, dank voor de suggestie!
Als je de sedan mooier vindt kan je die ook bekijken uiteraard. Ziet er van buiten net anders uit (andere voorbumper). Die is er alleen niet met de 2.0 motor, maar ik heb nu zelf de 1.8 TS en heb de extra power niet echt gemist. De eCVT is wel wennen. In het begin stoorde ik me er niet echt aan, maar het afstandelijke gevoel begint me een beetje tegen te staan na 60k km. De herrie valt inderdaad mee, maar wat je hoort staat gewoon weinig in relatie tot hoever je het gaspedaal indrukt. Ook voelt het allemaal een beetje indirect aan.
Voor rustig cruisen en woon-werk verkeer is het een prima ding, maar als je een beetje houdt van rijgevoel zou ik toch verder kijken.

Van jouw lijstje zou ik zeker gaan voor de Mazda, omdat je hem weinig ziet en hij inderdaad fijn rijdt. Ook de bediening vond ik tijdens een proefrit al erg intuitief, en een stuk fijner dan alles via een touchscreen/tiptoetsen regelen zoals bij de Golf en Octavia. Dan zou ik bij VAG eerder kijken naar de Leon, die heeft volgens mij nog wel wat echte knoppen.
Als outsider die je niet veel ziet kan ik je nog aanraden om naar de Honda Civic te kijken. Die kan in de lease iets duurder zijn, maar het is wel een erg fijne en aparte auto (en daardoor ook wat smaakgevoelig O-) )

• Th0m4s
gwystyl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Als je de sedan mooier vindt kan je die ook bekijken uiteraard. Ziet er van buiten net anders uit (andere voorbumper). Die is er alleen niet met de 2.0 motor, maar ik heb nu zelf de 1.8 TS en heb de extra power niet echt gemist. De eCVT is wel wennen. In het begin stoorde ik me er niet echt aan, maar het afstandelijke gevoel begint me een beetje tegen te staan na 60k km. De herrie valt inderdaad mee, maar wat je hoort staat gewoon weinig in relatie tot hoever je het gaspedaal indrukt. Ook voelt het allemaal een beetje indirect aan.
Voor rustig cruisen en woon-werk verkeer is het een prima ding, maar als je een beetje houdt van rijgevoel zou ik toch verder kijken.

Van jouw lijstje zou ik zeker gaan voor de Mazda, omdat je hem weinig ziet en hij inderdaad fijn rijdt. Ook de bediening vond ik tijdens een proefrit al erg intuitief, en een stuk fijner dan alles via een touchscreen/tiptoetsen regelen zoals bij de Golf en Octavia. Dan zou ik bij VAG eerder kijken naar de Leon, die heeft volgens mij nog wel wat echte knoppen.
Als outsider die je niet veel ziet kan ik je nog aanraden om naar de Honda Civic te kijken. Die kan in de lease iets duurder zijn, maar het is wel een erg fijne en aparte auto (en daardoor ook wat smaakgevoelig O-) )
De Civic is (helaas) inderdaad in de lease meteen boven budget. Wellicht een volgende keer, de plaatjes hoe de nieuwe daarvan eruit gaat zien zijn erg mooi.

Ik moet zeggen dat je mijn twijfel tussen de Octavia (en daarmee bijna alle VAG auto's) en de Mazda goed neerzet. De Mazda oogt door de "traditionele" bediening wat minder modern. Maarja, als het fijn werkt hoeft het niet aangepast te worden. En die motor en wegligging..

Dank voor je input, ik neig al steeds meer naar die mooie Mazda!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Th0m4s schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:40:
[...]

De Civic is (helaas) inderdaad in de lease meteen boven budget. Wellicht een volgende keer, de plaatjes hoe de nieuwe daarvan eruit gaat zien zijn erg mooi.
Ja die plaatjes hou ik ook goed in de gaten :). Mijn Corolla moet nog even mee, dus tegen die tijd is hij wel leverbaar in Nederland. Gezien Honda's uitspraak dat alles vanaf nu elektrisch ondersteund gaat worden, verwacht ik een aandrijving zoals de e:HEV die nu in de Jazz zit en HR-V komt. Mijn ouders hebben zo'n Jazz, en die reageert ondanks veel minder vermogen en ouwelullenopstelling veel directer op het rechter pedaal dan mijn Corolla. Als dat systeem dus in de nieuwe Civic zit is dat voor mij een grote pré.
Ik moet zeggen dat ik een beetje bevooroordeeld ben omdat mijn ouders al 20 jaar Honda rijden en ik voor de Corolla een Civic Tourer heb gehad.
Ik moet zeggen dat je mijn twijfel tussen de Octavia (en daarmee bijna alle VAG auto's) en de Mazda goed neerzet. De Mazda oogt door de "traditionele" bediening wat minder modern. Maarja, als het fijn werkt hoeft het niet aangepast te worden. En die motor en wegligging..

Dank voor je input, ik neig al steeds meer naar die mooie Mazda!
Voor mij ben ik afgehaakt op de Mazda 3 omdat hij er alleen maar was als hatchback toen ik een nieuwe auto mocht uitzoeken, en die was erg krap achterin, zowel qua bagage als passagiersruimte. De sedan zou ik blind kunnen bestellen, maar was nog niet in NL.
Omdat ik daarvoor een Civic Tourer had waar je echt alles in kon stouwen, en daarvoor andere ruime hatchbacks (Laguna) en stations (Stilo, Xantia) had gehad, heb ik het toch maar niet gedaan en ben verstandig voor de Toyota gegaan.
De Kia Ceed was bij mij het twijfelpunt: de multimedia deed het mooi vlot, de 7-traps DCT werkte snel, en hij voelde in het algemeen best fijn aan. Ik vond de Corolla echter toch net wat mooier, en snufjes als ACC en lane keep assist werkten in de Corolla een stuk subtieler dan in de Ceed. Bij mijn gebruik gaf dat de doorslag. Ik mis echter nog iedere dag het koppel van een handgeschakelde diesel en de combinatie van wegligging en comfort die de Civic gaf. Het nieuwe (huidige) model lat wat mij betreft nog iets beter op de weg zonder minder comfortabel geworden te zijn.

• Th0m4s
Voor mij ben ik afgehaakt op de Mazda 3 omdat hij er alleen maar was als hatchback toen ik een nieuwe auto mocht uitzoeken, en die was erg krap achterin, zowel qua bagage als passagiersruimte. De sedan zou ik blind kunnen bestellen, maar was nog niet in NL.
De sedan is ook aardig krap achterin, bagageruimte is wel wat groter (alleen minder handig, want sedan). Voor mij is die keus niet zo erg, in de 5 jaar dat ik mijn huidige auto heb is het aantal keren dat er iemand achterin heeft gezeten op 1 hand te tellen. Het zal ongetwijfeld een van de redenen zijn dat de meeste mensen die een C-segmenter zoeken niet voor de Mazda kiezen.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:51
@Th0m4s Mazda 3 SkyActiv-x Hatchback (2019) rijder hier.
Qua knoppen en werking van de multimedia hoor je mij niet klagen. Als het echt "zeuren om het zeuren" is: De verkeersinfo gaat via de RDS.

Mocht je meer vragen hebben, laat maar weten ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Th0m4s
D_Jeff schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:47:
@Th0m4s Mazda 3 SkyActiv-x Hatchback (2019) rijder hier.
Qua knoppen en werking van de multimedia hoor je mij niet klagen. Als het echt "zeuren om het zeuren" is: De verkeersinfo gaat via de RDS.

Mocht je meer vragen hebben, laat maar weten ;)
Klinkt goed! Ik heb wel een paar vragen; zijn de stoelen je goed bevallen over langere periode? Verder maak ik uit je comment op dat je tevreden bent over je keus? De enige echte zeurpunten die ik zelf had waren de deuren die niet echt een overtuigend geluid maken als je ze dichtdoet (als je buiten staat), en de goedkope kwaliteit van de sleutel. Niet echt dealbreakers dus. Maak je toevallig gebruik van Apple Carplay of Android Auto? Werkt dat prettig zonder touchscreen?

• jjkester
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:32
Hier ook een tevreden Mazda 3 rijder (2020 SkyAxtiv-X Luxury sedan). Ik ben vrij lang en een extra pluspunt van de 3 is voor mij de kantelbare zitting, eindelijk voldoende ondersteuning van de onderbenen. Stoelen zitten goed, zijn na de eerste paar 1000km beter gaan zitten, was war stug in het begin (wellicht de leren bekleding). Focus heeft overigens ook fijne rijeigenschappen en stoelen, afgevallen om interieur en multimedia.

Android Auto werkt prima met de draaiknop, went snel. Sterker nog, vind het zelf fijner tijdens het rijden dan een touchscreen. Enige nadeel is het invoeren van adressen maar zowel Android Auto als de ingebouwde navi doen dat prima op spraakcommando.

Hiervoor een Octavia 1.0 uit 2016 gereden, ook een fijne auto maar om andere redenen, dat is heel iets anders. Ik twijfelde ook tussen een nieuw VAG product en de 3 (en de focus), waarbij de Skoda met DSG en traffic jam assist de comfortabele file optie was en de 3 met handbak de mooiere (subjectief) en beter rijdende (meer plezier) optie. Gebrek aan knoppen en nare software (kon veel dingen in de nieuwe niet makkelijk vinden) was de grootste afknapper op de Skoda. Nog geen spijt van mijn keuze.

Edit: Er zijn overigens genoeg kleine dingetjes aan de Mazda die beter kunnen, zoals de sleutel die je noemt, beperkte trip informatie, ACC die af en toe niet subtiel is om er een paar te noemen. Komend van VAG zijn best een paar dingen wennen, maar het went snel. En hoewel het best kan verschillen is de lokale Mazda dealer de fijnste waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad.

[Voor 13% gewijzigd door jjkester op 21-02-2021 21:26]

• D_Jeff
Th0m4s schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Klinkt goed! Ik heb wel een paar vragen; zijn de stoelen je goed bevallen over langere periode? Verder maak ik uit je comment op dat je tevreden bent over je keus? De enige echte zeurpunten die ik zelf had waren de deuren die niet echt een overtuigend geluid maken als je ze dichtdoet (als je buiten staat), en de goedkope kwaliteit van de sleutel. Niet echt dealbreakers dus. Maak je toevallig gebruik van Apple Carplay of Android Auto? Werkt dat prettig zonder touchscreen?
> Stoelen: Omdat ik de "duurste uitvoering" heb, heb je iets andere stoelen. Zelfs na een rit van 2x 1700km (Rotterdam - Berlijn - Kaunas) geen klachten. Advies: Mocht het in je budget passen, neem de leren (elek. verstelbare) stoelen

> Sleutel: Die hoort alleen in je zak (tijdens het rijden), verder kijk je daar nauwelijks naar :P

> Android Auto(AA): Ik gebruik het alleen om Waze open te hebben. (Watch & alert tijdens het rijden).
Verder werkt het spreken tegen de Mazda best aardig (de momenten dat het systeem ernaast zit, is nog steeds grappig)
Daarnaast is de Navi zeker niet slecht, daarom maak ik eigenlijk geen gebruik van de andere mogelijkheden van AA

Tip: Je moet alleen even een ander land instellen als je de grens overgaat. Anders ga je zoeken naar "iets" in NL IPV "huidig land"

> Knoppen: Het idee van de knoppen van de multimedia is dat je het "blind" moet kunnen bedienen.
Dat idee werkt prima, zelfs tijdens de rit.

----
Verder is het voor mij even handig: Welke auto's hebben de laatste 2 jaren gehad (langer dan 3 weken) ?

• Th0m4s
jjkester schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:21:
Hier ook een tevreden Mazda 3 rijder (2020 SkyAxtiv-X Luxury sedan). Ik ben vrij lang en een extra pluspunt van de 3 is voor mij de kantelbare zitting, eindelijk voldoende ondersteuning van de onderbenen. Stoelen zitten goed, zijn na de eerste paar 1000km beter gaan zitten, was war stug in het begin (wellicht de leren bekleding). Focus heeft overigens ook fijne rijeigenschappen en stoelen, afgevallen om interieur en multimedia.

Android Auto werkt prima met de draaiknop, went snel. Sterker nog, vind het zelf fijner tijdens het rijden dan een touchscreen. Enige nadeel is het invoeren van adressen maar zowel Android Auto als de ingebouwde navi doen dat prima op spraakcommando.

Hiervoor een Octavia 1.0 uit 2016 gereden, ook een fijne auto maar om andere redenen, dat is heel iets anders. Ik twijfelde ook tussen een nieuw VAG product en de 3 (en de focus), waarbij de Skoda met DSG en traffic jam assist de comfortabele file optie was en de 3 met handbak de mooiere (subjectief) en beter rijdende (meer plezier) optie. Gebrek aan knoppen en nare software (kon veel dingen in de nieuwe niet makkelijk vinden) was de grootste afknapper op de Skoda. Nog geen spijt van mijn keuze.

Edit: Er zijn overigens genoeg kleine dingetjes aan de Mazda die beter kunnen, zoals de sleutel die je noemt, beperkte trip informatie, ACC die af en toe niet subtiel is om er een paar te noemen. Komend van VAG zijn best een paar dingen wennen, maar het went snel. En hoewel het best kan verschillen is de lokale Mazda dealer de fijnste waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad.
Tof! Ik heb ook even naar de Focus zitten kijken, maar die vind ik toch wat minder mooi om te zien. Grappig dat je ACC noemt, die vond ik ook af en toe wat enthousiast tijdens de proefrit. Maar die kun je schijnbaar uitzetten zodat je "gewone" CC hebt. Dankjewel voor je reactie!

• Th0m4s
D_Jeff schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:30:
[...]

> Stoelen: Omdat ik de "duurste uitvoering" heb, heb je iets andere stoelen. Zelfs na een rit van 2x 1700km (Rotterdam - Berlijn - Kaunas) geen klachten. Advies: Mocht het in je budget passen, neem de leren (elek. verstelbare) stoelen

> Sleutel: Die hoort alleen in je zak (tijdens het rijden), verder kijk je daar nauwelijks naar :P

> Android Auto(AA): Ik gebruik het alleen om Waze open te hebben. (Watch & alert tijdens het rijden).
Verder werkt het spreken tegen de Mazda best aardig (de momenten dat het systeem ernaast zit, is nog steeds grappig)
Daarnaast is de Navi zeker niet slecht, daarom maak ik eigenlijk geen gebruik van de andere mogelijkheden van AA

Tip: Je moet alleen even een ander land instellen als je de grens overgaat. Anders ga je zoeken naar "iets" in NL IPV "huidig land"

> Knoppen: Het idee van de knoppen van de multimedia is dat je het "blind" moet kunnen bedienen.
Dat idee werkt prima, zelfs tijdens de rit.

----
Verder is het voor mij even handig: Welke auto's hebben de laatste 2 jaren gehad (langer dan 3 weken) ?
Ik kan (helaas) op de Sportive uitvoering geen verdere opties kiezen, dus zal het waarschijnlijk moeten doen met de gewone stoelen. Verder is die uitvoering wel alles wat ik wil, dus nog even kijken hoe het zit. Als het hem wordt ga ik nog even in overleg met de dealer, wie weet wat ze kunnen regelen.

En je laatste vraag; ik heb nu nog een BMW 116i uit 2004, dus het is al snel moderner dan wat ik nu heb. Deze heb ik nu 5 jaar, wat mij erg aanspreekt bij de Mazda is dat hij vergelijkbaar leuk in de bochten is. Vakantie huurauto komt dan nog het meest in de buurt van een aantal weken rijden, dat was een VW Up (erg grappig ding).

[Voor 10% gewijzigd door Th0m4s op 21-02-2021 21:40]

• D_Jeff
@Th0m4s Even snel gekeken bij directlease... Indd, daar is de optielijst wel erg karig.
Je kan de dealer vragen om hun een offerte laten op te maken en die vervolgens te laten matchen door de LM.

Op die manier kon ik van de Comfort + Bose & grotere velgen naar Luxery + Camerapakket (dat is best een upgrade)

Aanvulling:
En je laatste vraag; ik heb nu nog een BMW 116i uit 2004, dus het is al snel moderner dan wat ik nu heb. Deze heb ik nu 5 jaar, wat mij erg aanspreekt bij de Mazda is dat hij vergelijkbaar leuk in de bochten is. Vakantie huurauto komt dan nog het meest in de buurt van een aantal weken rijden, dat was een VW Up (erg grappig ding).
Als ik het goed zeg, is de BMW 116i een 3cil turbo.
De Mazda heeft een 4 cil 2.0 (ongeblazen) -- Je zal meer toeren moeten maken om 'm vlot te houden.
Zeg vanaf ~3200 a 3600 toeren

De mild-hybrid versies hebben dan nog een klein extraatje:
> Toerental vasthouden voor 2 a 3 seconden tijdens schakelen
> Helpen met toeren bouwen vanaf ~2500 toeren
> Airco draait soms via het MH systeem

---
Naast de leaseauto heb ik zelf nog prive een Mazda 3 2.0 TS+ uit 2009. Die gaat toch echt een stuk straffer de bocht door (tov 2019 -- kan zijn dat weer aangepast is met de update van 2021)
Alleen zijn die stoelen dan weer een stuk minder -- dusja, keuzes keuzes keuzes :+

[Voor 62% gewijzigd door D_Jeff op 21-02-2021 21:57]

• Th0m4s
D_Jeff schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:41:
@Th0m4s Even snel gekeken bij directlease... Indd, daar is de optielijst wel erg karig.
Je kan de dealer vragen om hun een offerte laten op te maken en die vervolgens te laten matchen door de LM.

Op die manier kon ik van de Comfort + Bose & grotere velgen naar Luxery + Camerapakket (dat is best een upgrade)

Aanvulling:

[...]

Als ik het goed zeg, is de BMW 116i een 3cil turbo.
De Mazda heeft een 4 cil 2.0 (ongeblazen) -- Je zal meer toeren moeten maken om 'm vlot te houden.
Zeg vanaf ~3200 a 3600 toeren

De mild-hybrid versies hebben dan nog een klein extraatje:
> Toerental vasthouden voor 2 a 3 seconden tijdens schakelen
> Helpen met toeren bouwen vanaf ~2500 toeren
> Airco draait soms via het MH systeem

---
Naast de leaseauto heb ik zelf nog prive een Mazda 3 2.0 TS+ uit 2009. Die gaat toch echt een stuk straffer de bocht door (tov 2019 -- kan zijn dat weer aangepast is met de update van 2021)
Alleen zijn die stoelen dan weer een stuk minder -- dusja, keuzes keuzes keuzes :+
Ik heb nog een van de laatste “ouderwetse” BMW motoren, turboloze 4 cillinder. De Skyactiv G van de proefrit voelde erg fijn (en eerlijk is eerlijk, al vlot zat). Ik vind het ook wel leuk dat Mazda lekker eigenwijs grote turboloze motoren maakt. En die keuzes.. tja, het luxeprobleem van een leaseauto mogen bestellen :P

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Hier ook een tevreden Mazda 3 (Luxury, Skyactiv-X, automaat) rijder!

(Helaas het afgelopen jaar weinig in gereden.)

• jongetje
jjkester schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:21:
Gebrek aan knoppen en nare software (kon veel dingen in de nieuwe niet makkelijk vinden) was de grootste afknapper op de Skoda.
Ik ben wel benieuwd welke zaken je lastig kon bereiken. Ik heb een octavia 4 en kan zo goed als alles met 1 tot max 2 handelingen bedienen.

• SirLct
Waarschijnlijk dat heel veel dingen nu via de scherm moet ipv fysieke knoppen. Persoonlijk ook geen fan van deze ontwikkeling id auto markt.

• jongetje
SirLct schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:43:
Waarschijnlijk dat heel veel dingen nu via de scherm moet ipv fysieke knoppen. Persoonlijk ook geen fan van deze ontwikkeling id auto markt.
De temperatuur e.d. moet via het scherm, maar dat staat wel altijd in onderin beeld met een + en - ernaast om aan te passen. Achteruit verwarming, ACC e.d. gaat allemaal gewoon nog met knoppen en hendels dus ik vind het wel meevallen wat nu echt via het scherm moet en in menu's weg zit gezet tov de vorige generatie.

• SirLct
Maar volgens mij moet je wel paar clickjes verder zijn om bijv de vent aan te passen, hoe hard die moet blazen en waar. Goed, voor sommige is het geen issue of course. (Voor mij wel een annoyance :D)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Bij mijn vorige leaseauto (Peugeot 308) moest je bijvoorbeeld de AC via het touchscreen bedienen. Ik ben blij dat m’n huidige leaseauto (Mazda 3) hier wel gewoon fysieke knoppen voor heeft.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:19

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mag mij zelf ook weer gaan oriënteren. Eind van het jaar loopt lease af van mij A klasse. Twijfel of deze nog te verlengen met jaar. Auto voldoet meer dan prima.

Leasebudget: zou het niet weten. Wil persoonlijk niet meer dan 62000 fiscale waarde.
Kilometrage per jaar: 35000/40000
Contractduur: 3 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt. Rijd afgelopen jaren Mercedes. C350e en nu de A220
Overige afhankelijkheden: nvt
Specifieke wensen: HUD, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, CarPlay, standkachel, rij assistentie pakket (adaptief cruis control, blind spot, etc...), 360 camera. Leren bekleding....
Uiteindelijke keuze:

Aan het kijken naar de A250e kom dan iets boven de 61000 uit als ik de configurator mag geloven. De A is uitermate goed bevallen. Versie die wij rijden beschikt over alle opties. HUD, Adaptief onderstel, 360 camera, stoelventilatie, leren bekleding, rij assistentie pakket, Premium plus pakket..

Verder willen we nog kijken naar de BMW 320e en de Volvo xc40 hybride. Iemand nog tips om naar te kijken?

[Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2021 11:26]

Mijn plekje op het web -_- MTB routes Reichswald & Fotografie blog

• Jeroenneman
  • Laatst online: 16:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Th0m4s schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:10:

Tja, koop je met het hart (de Mazda) of met je hoofd (de Octavia)?

Zolang het kan zou ik voor de Mazda gaan. Zijn er al kinderen in het spel, ben je iemand die vaak spullen moet vervoeren of rij je sowieso meestal eerder comfortabel dan sportief, dan zou ik de Octavia pakken.

Maar eerlijk: het zijn gewoon allebei meer dan prima auto's!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Daan_ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:26:
Mag mij zelf ook weer gaan oriënteren. Eind van het jaar loopt lease af van mij A klasse. Twijfel of deze nog te verlengen met jaar. Auto voldoet meer dan prima.

Leasebudget: zou het niet weten. Wil persoonlijk niet meer dan 62000 fiscale waarde.
Kilometrage per jaar: 35000/40000
Contractduur: 3 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt. Rijd afgelopen jaren Mercedes. C350e en nu de A220
Overige afhankelijkheden: nvt
Specifieke wensen: HUD, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, CarPlay, standkachel, rij assistentie pakket (adaptief cruis control, blind spot, etc...), 360 camera. Leren bekleding....
Uiteindelijke keuze:

Aan het kijken naar de A250e kom dan iets boven de 61000 uit als ik de configurator mag geloven. De A is uitermate goed bevallen. Versie die wij rijden beschikt over alle opties. HUD, Adaptief onderstel, 360 camera, stoelventilatie, leren bekleding, rij assistentie pakket, Premium plus pakket..

Verder willen we nog kijken naar de BMW 320e en de Volvo xc40 hybride. Iemand nog tips om naar te kijken?
Ik zag net dat de nieuwe C-klasse op het punt van uitkomen staat. Als je een A-klasse echter al op 61k krijgt, vermoed ik dat je een C niet met alle opties die je wil onder de 62k krijgt.... tenzij je opties wil laten vallen of een kleinere motor neemt?

Hoe zit je qua grootte met de A-klasse? Wil je graag meer ruimte of vind je de A-klasse groot genoeg? Zowel de BMW 3 als XC40 zijn groter dan de A-klasse. En ga je meer voor comfort of wil je graag sportief rijden?
Is een (PH)EV voor jou een optie of helemaal niet? Anders is een Mustang Mach-E misschien leuk. En voordat @SirLct weer op moet komen draven: de Alfa Giulia kan je voor dat geld wel flink volhangen, al weet ik niet of daar bijvoorbeeld een 360° camera überhaupt een optie is

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:19

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@gwystyl Ruimte van de A is voor ons meer dan voldoende. We zijn ook bewust van de C350E estate overgestapt naar een A. Comfort is voor ons belangrijkste. De A combineert comfort en enigszins sportief rijden. C wel naar gekeken, maar dan kom ik al gauw op de 70k uit.

Persoonlijk vind ik de BMW 3 nog kunnen qua grote. Mijn vrouw heeft daar andere mening over, maar uiteindelijk is het mijn keuze. Gezien ik het meeste erin moet rijden. De Volvo XC40 heeft weer voorkeur van mijn vrouw. Hoge zit. Alleen zijn Volvo's zover bij mijn bekend begrensd op 180. Wel jammer gezien wij vaak in DE rijden.

EV behoort tot de mogelijkheden al zal er dan hier in de schuur een laadpaal moeten komen. Maar dat is bijzaak. Mustang zullen we eens bekijken. Alfa behoort voor ons niet tot de opties. Is niet ons merk om het maar zo te schrijven ;-)

Edit:
Wil zo nu en dan de mountainbike meenemen. En niet altijd zin om fiets op fietsendrager te zetten. Dus leg hem geregeld achterin. Met voorwiel eruit past deze in de A.

[Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2021 12:16]

Mijn plekje op het web -_- MTB routes Reichswald & Fotografie blog

• renzo4000
  • Nu online
Ik denk dat het nu ook een trend is die hopelijk weer snel doorbroken gaat worden. Veel fabrikanten willen graag een groot touchscreen implementeren en zo min mogelijk knopjes. Hoe gek het ook klinkt is dat qua productie/assemblage van losse knopje veel duurder dan massa productie touchscreens waar ze de meeste functionaliteit onder kunnen brengen. Zo lang consument maar blijft aangeven de essentiële functies onder knoppen te willen hebben komt dat vanzelf weer terug. Ik ben iig blij dat bij mijn Kia Proceed "old school" knopjes zitten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS

• jjkester
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:32
jongetje schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke zaken je lastig kon bereiken. Ik heb een octavia 4 en kan zo goed als alles met 1 tot max 2 handelingen bedienen.
Het was vooral zoeken tijdens de proefrit naar bepaalde dingen (dat went natuurlijk), maar zaken als recirculatie, volume, dat miste ik echt ten opzichte van het model ervoor. Liever knoppen die ik blind kan bedienen dan met mijn aandacht van de weg af en proberen te mikken op het touchscreen. En dan heeft van de VAG modellen de Octavia het qua knoppen en clima vast op touchscreen het nog relatief goed voor elkaar als ik me niet vergis.

• jongetje
@jjkester Een proefrit is natuurlijk ook anders dan dat je gewend bent aan het systeem. De Octavia heeft namelijk een knop in de knoppenrij om direct in het clima menu te komen, net zoals voor de achterruit verwarming of de blower op je vooruit te zetten, etc.
Net zoals dat de temperatuur altijd onderin het scherm (net zoals stoelverwarming) staat en dat pas je ook niet elke paar minuten aan. En volume kan met stuurwiel en via de slider onder het scherm, werkt best handig.

Ik was er ook wel een beetje bang voor maar valt in de praktijk enorm mee.

[Voor 15% gewijzigd door jongetje op 22-02-2021 17:18]

Pagina: 1 ... 111 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee