Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:09
Tomexergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:57:
[...]

De beste oplossing is misschien wachten tot Elga is afgeschreven en over gaan op een nieuwe full-elekrische WP. Ik twijfel nog steeds.
idd ik heb die hobbel al genomen.
Teveel aanpassingen voor per saldo te weinig opbrengst.
Elektrische keuken hebben we al jaren. SWW en ELGA-backup kosten zo'n 240m3 gas.
mn doelstelling was zoveel mogelijk gas besparen tegen niet te hoge investering en dat is gehaald. >90% op CV. Ik vindt het voorlopig wel goed. RemehaCalente is van 2011, dus kan nog wel ff mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:03
Goed idee. In mijn experiment zijn die speedcomfort een handige toevoeging :D

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:37
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:46:
[...]

Een delta T van 3c is ook niet het probleem, die heb ik ook regelmatig.
Probeer eens de hele unit te resetten naar de fabrieksinstelling, zowel het FTC als je bedieningspaneel (2x reset uitvoeren), hebben we een setting over het hoofd gezien dan komt dit na de reset aan het licht.
Wel even je pompsnelheid verlagen naar stand 2 of 3, staat weer op 5 na de reset.
en als je een reset doet, moet je niet vergeten als je de Melcloud gebruikt, daar even de tijdblokken uit te halen, en dan pas te ressetten
anders zet hij bij de volgende tijd/temp wisseling alle vorige instellingen weer terug
kwam ik vandaag weer achter 8)7

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Laatst online: 16:37
Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:40:
[...]

Ik zelf heb alleen "een beetje' pendelgedrag als mijn Ta laag staat (<28 graden) en de Tb hoog is (+12 graden).

Het voorloopbereik heb ik weer teruggezet naar de standaard waarden en ik ervaar op dit moment geen problemen, maar nu is het ook redelijk koud.

@Boerm het lijkt er dan toch op dat het ontbreken van een buffervat in jou situatie zorgt voor de vele start/stops. Jammer genoeg kun je dit niet "ff" testen. Maar toen ik een keer contact opnam met Alklima en hier (pendelgedrag) met hun over sprak gaf men als eerste aan dat er een buffervat, (of "mengtank" zoals het in de handleiding staat) moet toepassen, om de circuits hydraulisch te scheiden.
ik denk niet, ;) dat ik de waf zover krijg om er nog een vat bij te zetten, dus dat wordt hem even niet, dat moet ik voorzichtig even en paar weekjes in de biotex zetten

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Noord27 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:25:
@Milmoor Dat er nog woningen met 'groene' stadsverwarming mogen worden opgeleverd is mij een groot raadsel. Hier een 30 jaar oude woning welke 'korting' kreeg op isolatievoorzieningen omdat het via SV ging. Nu zonder na-isolatie en van SV af kom ik tot de conclusie een warmtepomp net zo veel comfort levert (met L-L WP erbij zelfs meer..) als de duurdere SV.

Wat het kost voor het aanleggen van SV kun je veel beter stoppen in een WP en/of isolatie.
In mijn geval is het heel eenvoudig waarom: de gemeente heeft hier in het verleden zwaar op geïnvesteerd. Dat het met de huidige geïsoleerde woningen veel minder zinnig is geworden was geen onderdeel van het bussinessplan. Als je hier wil bouwen moet je als projectontwikkelaar hierin mee gaan. Maar dit is een discussie voor een andere thread.
Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:26:
@Milmoor

Kort en bondig antwoord: Zeker, en nog interessanter als hoofdverwarming.

Je had de grootste besparing kunnen realiseren door tijdens het bouwen van jullie huis gasloos te gaan, dat had je +- 3K extra budget gegeven voor een warmtepomp.

Als je puur en alleen naar tapwater (SWW) kijkt is een ketel hier beter en goedkoper in.
Als je naar CV kijkt is een WP altijd goedkoper als een gasketel in verbruik, zie ook de maandelijkse overzichten.

Gemiddelde COP van alle gebruikers voor verwarming in 2016 was 4,261.

Kort samen gevat stel je verbruikt 1000m3 aan gas * 0,60 = 600 euro per jaar aan gas
Omgerekend 2000kWh aan stroom * 0,20 = € 400,00 per jaar aan stroom bij een WP

En dat kon bij jou nog In jou situatie (nieuwe woning) wel eens nog positiever uitpakken, omdat je met een lage Ta afkunt.

Dus zelfs zonder PV is een WP interessant, alleen je terugverdientijd met een besparing van € 200,00 per jaar is nogal lang als je alles wil laten aanleggen.
Bedankt voor de duidelijke rekenwijze. Dat maakt het lekker concreet. Het is hier stadsverwarming en geen gas, maar dat maakt voor het idee erachter niet uit. Ik ga de getallen er eens bij pakken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-10 23:35
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:45:
[...]
Bij beneden 500 m3 gas gedurende meer dan een jaar ( of 2?) kan je de aansluiting om laten zetten. Wordt vastrecht iets goedkoper van.
Bedankt voor de tip, maar met SSW erbij zit ik rond de 600m3. Badkamer net ligbad enz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik werd net gewezen op het VSH Tectite koppelingsysteem, hiermee kan je zonder speciaal gereedschap het leidingwerk aanleggen. Iemand ervaring met dit type koppeling? Klinkt haast te mooi om waar te zijn, al is VSH een aardig grote speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tomexergie Met een 5 kW Pana Mono uit GB + boilervat - subsidie zoals zovelen hier hebben kan jij gasloos. Die doet dan SWW en gaat op het ketelcontact van de Elga voor als die het niet trekt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:45:
[...]
Bij beneden 500 m3 gas gedurende meer dan een jaar ( of 2?) kan je de aansluiting om laten zetten. Wordt vastrecht iets goedkoper van.
houdt je energie leverancier daar tegenwoordig geen rekening mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:26:
@Tomexergie Met een 5 kW Pana Mono uit GB + boilervat - subsidie zoals zovelen hier hebben kan jij gasloos. Die doet dan SWW en gaat op het ketelcontact van de Elga voor als die het niet trekt.
ok lijkt een leuke oplossing, maar hoeveel pegels moet je daar voor neertellen en hoeveel extra Db's krijgen we daar gratis bij? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:46
Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:57:
[...]

Jammer dat het alleen voor Qurrent is. Met de korting had ik het ook wel willen bestellen ja, anders vind ik ze ook te duur.
Code qurrent2017 mag iedereen tot eind van jaar gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:43:
[...]

Bedankt voor de duidelijke rekenwijze. Dat maakt het lekker concreet. Het is hier stadsverwarming en geen gas, maar dat maakt voor het idee erachter niet uit. Ik ga de getallen er eens bij pakken.
Volgens mij kun je met stadsverwarming nog veel meer besparen als je daar een slotje op laat zetten, maar daar weet @Noord27 meer van })

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boerm schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:26:
[...]

ik denk niet, ;) dat ik de waf zover krijg om er nog een vat bij te zetten, dus dat wordt hem even niet, dat moet ik voorzichtig even en paar weekjes in de biotex zetten
Zet hem naast je buitenunit op het platte dak in een goed "geïsoleerde" behuizing >:)

Jij gaat vanavond je vrouw maar eens lekker voor masseren 8) >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:59:
[...]

Je hebt geen notie van mijn arrogantie vrees ik. ;) Alle ''deskundige installateurs" die ik over de vloer heb gehad verklaarden me ook voor gek om een WP in een ongeisoleerde jaren 70 woning te willen hebben. Kansloos zonder enig voorbehoud was de strekking van hun verhaal. ;)
Die installateurs hebben dan ook vaak weinig kaas van warmtepompen gegeten, de meesten doen het erbij. Daarbij kun je redelijk inschatten/berekenen of het al dan niet gaat werken. Dat is nogal wat anders dan een constructie optuigen die wiskundig gezien gewoon niet klopt. Je veronderstelt variabelen als constanten die dat niet zijn en de retourtemperatuur als automatische correctie veronderstellen is ook niet valide.

Nogmaals, lekker thuis klungelen is wat anders dan bij een ander in huis. Straks zit er weer één bij Radio 1 te verkondigen dat die warmtepomp maar shit is precies door dit soort geklungel. Ik rommel in huis ook genoeg aan met de domotica, maar wij snappen de mitsen en maren van wat we doen. Die leek niet, die wil domweg comfort, soms een beetje meer dan anders.

Het spijt me, maar ik heb er echt geen ander woord voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@CurlyMo

Sorry voor mijn typo's ... [ heb andere kwaliteiten :-) ]
Maar als je vragen hebt over een warm hokje.. en wat andere warme hokjes..:-)
Hier al jaren... :-)]

Pm me maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 29-11-2017 18:22 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:43
amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:32:
[...]

houdt je energie leverancier daar tegenwoordig geen rekening mee?
Dat is niet zeker. De netbeheerder brengt de kosten bij de leverancier in rekening. Die netbeheerder moet wellicht getriggerd worden ; )

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:20:
[...]

Dat is niet zeker. De netbeheerder brengt de kosten bij de leverancier in rekening. Die netbeheerder moet wellicht getriggerd worden ; )
Gc doet het automatisch eerste jaar...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:13
We gaan het meemaken, laat ik nou net de energie afnemen van mijn werkgever..
Als het niet goed werkt kan ik het gelijk als verbeterpuntje opperen via de interne kanalen :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Je punt van de installateurs klopt wel een heel eind.
Gisteren was er een monteur van Techneco bij een zestal nieuwe woningen.
Hij kwam bij iedere woning een Torros in bedrijf stellen.
Ik denk dat hij ongeveer de helft van de tijd met installateurs (ketelboeren) aan de lijn zat.
Allemaal met vragen over Elga. En het enige wat hij iedere keer moest aangeven was...
Verander pomp parameters, max vermogen ketel en haast niet één weet hoe dat moet.
En dan gaat het nog maar om de ketel, laat staan dat ze iets snappen van de werking van de Elga.
Hij werd daar zelf ook behoorlijk moedeloos van.
Er is nog een lange weg te gaan eer je, bij een storing oid weer iedere installateur kunt bellen.
Net zoals nu bij een cv ketel wel mogelijk is.

@Tomexergie Heb de 1500W nog nagevraagd, maar hij had zo snel geen idee waar het aan kan liggen.
Hij begon over te lange leiding lengtes voor koudemiddel, maar dan is het continu en niet af en toe met een piek.
En hij wist dat het pas was voorgekomen bij een buitendeel wat een tekort aan koudemiddel heeft(gehad)
@Noord27

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:04:
@Verwijderd Je punt van de installateurs klopt wel een heel eind.
Gisteren was er een monteur van Techneco bij een zestal nieuwe woningen.
Hij kwam bij iedere woning een Torros in bedrijf stellen.
Ik denk dat hij ongeveer de helft van de tijd met installateurs (ketelboeren) aan de lijn zat.
Allemaal met vragen over Elga. En het enige wat hij iedere keer moest aangeven was...
Verander pomp parameters, max vermogen ketel en haast niet één weet hoe dat moet.
En dan gaat het nog maar om de ketel, laat staan dat ze iets snappen van de werking van de Elga.
Hij werd daar zelf ook behoorlijk moedeloos van.
Er is nog een lange weg te gaan eer je, bij een storing oid weer iedere installateur kunt bellen.
Net zoals nu bij een cv ketel wel mogelijk is.

@Tomexergie Heb de 1500W nog nagevraagd, maar hij had zo snel geen idee waar het aan kan liggen.
Hij begon over te lange leiding lengtes voor koudemiddel, maar dan is het continu en niet af en toe met een piek.
En hij wist dat het pas was voorgekomen bij een buitendeel wat een tekort aan koudemiddel heeft(gehad)
@Noord27
@Noord27 Beroemd bij Techneco :+ _/-\o_

Hier hebben de monteurs ook aaridg tijdje met Techneco aan de lijn gehangen ivm problemen met de DUO mode (waar ik geen behoefte aan had, en in de praktijk niet gebruik :O )

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 29-11-2017 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Interessante foto van de radiator helemaal aan het einde van mijn circuit, het verste van de ELGA weg.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/radiator.jpg

Er kunnen twee dingen spelen. 1. De flow is te laag bij deze radiator. 2. De aanvoertemperatuur is te laag om de radiator goed te laten werken.

Overigens is het netto eindresultaat gelukkig wel dat de slaapkamer op temperatuur is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:22:
Interessante foto van de radiator helemaal aan het einde van mijn circuit, het verste van de ELGA weg.

[afbeelding]

Er kunnen twee dingen spelen. 1. De flow is te laag bij deze radiator. 2. De aanvoertemperatuur is te laag om de radiator goed te laten werken.

Overigens is het netto eindresultaat gelukkig wel dat de slaapkamer op temperatuur is.
2x links aangesloten..
links boven rechtsonder zou beter zijn.
En die kraan mmmmmm

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:28
Niek_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:08:
Ik werd net gewezen op het VSH Tectite koppelingsysteem, hiermee kan je zonder speciaal gereedschap het leidingwerk aanleggen. Iemand ervaring met dit type koppeling? Klinkt haast te mooi om waar te zijn, al is VSH een aardig grote speler.
Ik heb het hier gebruikt, werkt prima! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:10:
[...]

@Noord27 Beroemd bij Techneco :+ _/-\o_

Hier hebben de monteurs ook aaridg tijdje met Techneco aan de lijn gehangen ivm problemen met de DUO mode (waar ik geen behoefte aan had, en in de praktijk niet gebruik :O )
@Bram-Bos die is ook beroemd bij techneco, wel positief ;)

Service monteur kwam bij mijn binnen "heej leem met wandverwarming, dat heb ik eerder gezien "
Wel grappig als je dan hoort dat ze zijn woning hebben gebruikt om de elga te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@mkleinman @Dylantje2
Als die radiator kruislings was aangesloten, dan had het koudste punt links gezeten ipv rechts, zoals nu te zien is.
Misschien wel een iets hogere temperatuur op het koudste punt, maar verwacht geen wonderen.

En die kraan, technisch gezien is er niets mis mee. Als ik het zo zie is de oude radiator vervangen voor een 15 a 20cm hoger type radiator.

Ik kon het niet laten om de (bijna) eindbalans van november op te maken.
Tot mijn verbazing hik ik tegen een COP van 4 aan :?
Ik kan het eigenlijk niet geloven, maar kan niets ontdekken waar ik een fout zou maken. De som is simpel, 468kWh geleverd, 118kWh verbruikt....

Waarschijnlijk zal volgende maand mijn aanvoerT bij 2c buitenT wel uitkomen. Ik schat dat het 36 tot 38c is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:52:
@mkleinman @Dylantje2
Als die radiator kruislings was aangesloten, dan had het koudste punt links gezeten ipv rechts, zoals nu te zien is.
Misschien wel een iets hogere temperatuur op het koudste punt, maar verwacht geen wonderen.

En die kraan, technisch gezien is er niets mis mee. Als ik het zo zie is de oude radiator vervangen voor een 15 a 20cm hoger type radiator.
De oude radiator die er hing was een type T11 en aanzienlijk kleiner. Er hing een 90x70cm T11, nu hangt er een Radson Integra van 90x105cm T22. De oude had hele simpele lamellen aan de achterzijde, de nieuwe Radson heeft veel fijnere lamellen.

Kort gezegd is het afgifteoppervlak 3x zo groot geworden :P

Edit: Mijn COP voor november is op dit moment 4,8. 196kWh verbruik 940kWh warmte opwek. Gemiddelde buitentemperatuur in november 7,6 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2017 22:04 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:06:
Na mijn "Defrost ontmaagding" afgelopen maandag is het in Twente nu zo koud geworden (vlak boven 0 en flink mistig) dat ik vanochtend 3 defrosts heb gehad +- elk 1,5 uur 1 defrost.

Nu vraag ik mij af, wat doet de WP als de defrost plaats vindt tijdens SWW bereiding :?

Door de 3-weg-klep wordt er tijdens SWW geen gebruik gemaakt van buffervat, dus daar kan hij geen warmte uit ontrekken. Onttrekt hij de warmte uit het SWW vat :?
Een defrost tijdens SWW wordt afgewikkeld door de 3-weg om te zetten en de benodigde energie uit het CV deel te halen. Het SWW wordt niet aangesproken voor een defrost bij Mitsu Ecodan.

Goed geregeld bij Mitsu 8)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:17:
[...]

Ik heb het hier gebruikt, werkt prima! :)
Heb je daar de 'standaard' cv-buizen bij gebruikt zoals je die bijvoorbeeld bij warmteservice kan halen? Of heb je de speciale VSH buizen gebruikt? Dingen zijn aardig aan de prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:17:
[...]

Een defrost tijdens SWW wordt afgewikkeld door de 3-weg om te zetten en de benodigde energie uit het CV deel te halen. Het SWW wordt niet aangesproken voor een defrost bij Mitsu Ecodan.

Jij zegt het, zover ik terug kan zien nog geen defrost gehad tijdens SWW, maar wat is daar eigenlijk het nut van :? Of hij onttrekt warmte uit het SWW vat, of hij onttrekt warmte uit het CV circuit :?

Wat maakt het uit waar hij de warmte onttrekt, of heeft SWW een soort "voorrangspositie" :?

Beetje gek dat de WP bepaald wat belangrijk is :P

Vandaag toch aardig wat defrosts gehad, ik tel er 9 in de periode 08:00 tot 22:00.

Hier nog een fototje :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/j81i8l.jpg

Mooi pakje ijs erop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:26:
[...]

@Bram-Bos die is ook beroemd bij techneco, wel positief ;)

Service monteur kwam bij mijn binnen "heej leem met wandverwarming, dat heb ik eerder gezien "
Wel grappig als je dan hoort dat ze zijn woning hebben gebruikt om de elga te verbeteren.
Leuk om te horen! En je maakt me ook wel nieuwsgierig naar wát ze dan verbeterd hebben n.a.v. mijn huis. Vermoedelijk de regeltechniek bij hele lage aanvoertemperaturen? Ik heb in ieder geval totaal geen klagen meer.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
crazyharrie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:17:
[...]

Goed... assumption is the.. :+ 8)
Goed geregeld idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@mkleinman Dat is helemaal netjes. Maar wat was jouw cop vorige maand?
Bij mij was hij 0.4 lager en aan het systeem is niets veranderd.
Ik heb alleen meer draaiuren dan vorige maand, ruim 2x zoveel zelfs.

Je zou er bijna een studie van maken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 29-11-2017 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

@Grolsch

SWW heeft altijd voorrangs positie bij Mitsu, zie de handleiding.
Zo ook bij defrost wordt sww ontzien.
Ik vermoed vanwege de hogere toerentallen en het daarbij horende energie verbruik.

Ikzelf heb in het westen nog geen defrost gehad, het is warmer hier. Momenteel 3C.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:37:
[...]
ok lijkt een leuke oplossing, maar hoeveel pegels moet je daar voor neertellen en hoeveel extra Db's krijgen we daar gratis bij? 8)
£1825.90 ~ € 2 065 voor een WH-MDC05F3E5, komen verzendkosten bij en gaat €1800 subsidie af.

Het duurste is het voorraadvat voor SWW :) De beproefde oplossingen daarvoor zijn een hygiëneboiler op 40 graden met een 11 kW doorstroomverwarmer (pakweg €1k bij elkaar) en de warmtepompboiler met subsidie (en dan de warmtepomp daarvan niet gebruiken) (netto €100 ofzo).

Ideaal is het allemaal niet, maar goed...het kan wel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:30:
@Grolsch

SWW heeft altijd voorrangs positie bij Mitsu, zie de handleiding.
Zo ook bij defrost wordt sww ontzien.
Ik vermoed vanwege de hogere toerentallen en het daarbij horende energie verbruik.

Ikzelf heb in het westen nog geen defrost gehad, het is warmer hier. Momenteel 3C.
Persoonlijk geef ik ook de voorkeur om het te onttrekken aan cv gedeelte, WP heeft het al zwaar genoeg met sww ;)

Hier in Twente hele dag mistig, waterkoud en vlak boven vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:26:

Kan het zijn dat je Elga vorige maand veel vaker in diepe slaap was? Dat scheelt een slok op een borrel bij een verbruik van 118kWh op maandbasis, en zou verklaren waarom deze maand je COP opeens zoveel lager is. Combinatie van nog steeds weinig draaiuren, maar wel meer standby verliezen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:26:

Mijn COP in oktober was ook lager 8)7. COP 4.1. 37,9kWh in 155,66kWh uit. Nu moet ik wel zeggen dat ik in oktober behoorlijk aan het knutselen ben geweest met de installatie met onder andere hogere flow en de beperking in de vloer opgeheven.

In oktober draaide de installatie nog zoals eind februari 2017. Dus beperking in de vloerverdeler maar de boiler wel dicht.
Bram-Bos schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:34:
[...]

Kan het zijn dat je Elga vorige maand veel vaker in diepe slaap was? Dat scheelt een slok op een borrel bij een verbruik van 118kWh op maandbasis, en zou verklaren waarom deze maand je COP opeens zoveel lager is. Combinatie van nog steeds weinig draaiuren, maar wel meer standby verliezen.
Klopt, veel standbytijd

In november gedaan: Vloerverdeler vol open ( ventiel ), thermostaatkraan naar 70 graden, VVpomp van 9W naar 22W ( dus harder pompen ), ELGA pompsnelheid diverse malen aangepast. Diverse radiatoren verder open gedraaid ( voetventiel ).

Draaiminuten in oktober 3671 en 14675 minuten voor november.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-10 13:16
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:32:
[...]

£1825.90 ~ € 2 065 voor een WH-MDC05F3E5, komen verzendkosten bij en gaat €1800 subsidie af.

Het duurste is het voorraadvat voor SWW :) De beproefde oplossingen daarvoor zijn een hygiëneboiler op 40 graden met een 11 kW doorstroomverwarmer (pakweg €1k bij elkaar) en de warmtepompboiler met subsidie (en dan de warmtepomp daarvan niet gebruiken) (netto €100 ofzo).

Ideaal is het allemaal niet, maar goed...het kan wel :)
Je vergeet de BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 23-09 16:00
Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:23:
[...]

Vandaag toch aardig wat defrosts gehad, ik tel er 9 in de periode 08:00 tot 22:00.
Ik ben benieuwd naar het verbruik van jouw Zubadan op dagen zoals deze en als het straks nog kouder wordt.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zubadan schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:00:
[...]

Ik ben benieuwd naar het verbruik van jouw Zubadan op dagen zoals deze en als het straks nog kouder wordt.
Vandaag 21,55kWh, gisteren 15,68, beide incl. SWW

Wat is jou verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos juist deze maand ligt de cop hoger, maar dat bedoel je volgens mij ook.
Vorige maand wel meer standby inderdaad.

Defrost is hier nog niet aan de orde gelukkig.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 29-11-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
zit er vanavond meer energie in de lucht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RAWtxqFQaw86LHyudNTtWBoy/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier wel defrosts aan de lopende band. Ik tel er 14 voor vandaag. Zo om de 45 minuten een defrost. Behalve wanneer vannacht de ELGA terug moduleert.

Vandaag 11.1kWh verbruiit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Niek_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:17:
[...]

Heb je daar de 'standaard' cv-buizen bij gebruikt zoals je die bijvoorbeeld bij warmteservice kan halen? Of heb je de speciale VSH buizen gebruikt? Dingen zijn aardig aan de prijs..
Ik heb gewoon 22 koper gebruikt, gekregen van onze installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:23:
[...]

Leuk om te horen! En je maakt me ook wel nieuwsgierig naar wát ze dan verbeterd hebben n.a.v. mijn huis. Vermoedelijk de regeltechniek bij hele lage aanvoertemperaturen? Ik heb in ieder geval totaal geen klagen meer.
Met name lage temperaturen, hij vroeg meteen of mijn thermostaat ook op 19 graden staat....

Het was trouwens de monteur die bij jou de logger heeft geplaatst.

Misschien zit erin die van jou wel een andere stooklijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Gisteren incl SWW 11.69KWh en vandaag 13.94KWh. Geen defrosts tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:06:
@Bram-Bos juist deze maand ligt de cop hoger, maar dat bedoel je volgens mij ook.
Vorige maand wel meer standby inderdaad.

Defrost is hier nog niet aan de orde gelukkig.
Nee, ik dacht juist dat je teleurgesteld was over November... Maar mooi dat het andersom is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
2 defrosts hier vandaag van 08:00-23:00, laatste 22:45. Wel zgn. Passieve defrosts, ventilator only. Moet nog uitzoeken wat nu verschil is tussen actief en passief. Draai nu op een Ta van 30,4 graden bij buiten T van 1 graad.

Begrijp eigenlijk het verschil niet tussen aantal defrosts in dit forum. Van 0 defrosts tot 14 vandaag ? Zoveel verschil zit er volgens mij nu ook weer niet in weersomstandigheden

[ Voor 10% gewijzigd door LittleTycoon op 29-11-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:06:
zit er vanavond meer energie in de lucht?

[afbeelding]
zouden de nieuwe zipscreens zoveel isolatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LittleTycoon schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:22:
2 defrosts hier vandaag van 08:00-23:00, laatste 22:45. Wel zgn. Passieve defrosts, ventilator only. Moet nog uitzoeken wat nu verschil is tussen actief en passief. Draai nu op een Ta van 30,4 graden bij buiten T van 1 graad.

Begrijp eigenlijk het verschil niet tussen aantal defrosts in dit forum. Van 0 defrosts tot 14 vandaag ? Zoveel verschil zit er volgens mij nu ook weer niet in weersomstandigheden
Regelgedrag van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:36:
[...]

zouden de zipscreens zoveel isolatie geven?
Hier ben ik heel benieuwd naar inderdaad; een kennis met natuurkundig inzicht gaf aan dat het een fors verschil zou moeten maken i.v.m. de uitstraling. De screens zouden het verschil beperken mede doordat het een functie is die in de vierde macht door zou werken. Nog niet kunnen bevestigen maar het lijkt wel wat te schelen, zeker met mijn grote glaspartij in de erker.

Hier een paar defrosts vandaag, hij heeft eraan moeten trekken; nachtverlaging naar 17 graden maar ik kreeg visite dus uiteindelijk naar 19,5 opgestookt met ~28 graden aanvoer. Verbruik 13,5kwh, stevig maarja... het was koud, vochtig en niet geheel windstil.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:40:
[...]

Hier ben ik heel benieuwd naar inderdaad; een kennis met natuurkundig inzicht gaf aan dat het een fors verschil zou moeten maken i.v.m. de uitstraling. De screens zouden het verschil beperken mede doordat het een functie is die in de vierde macht door zou werken. Nog niet kunnen bevestigen maar het lijkt wel wat te schelen, zeker met mijn grote glaspartij in de erker.
ik heb idd ook een grote glaspartij (HR++) in de schuifpui.
ga ook de wind op de glaspartij in de gaten houden.
We houden 'm in de gaten.
spouwgrootte is ook van invloed.hoe groter hoe beter.

[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 30-11-2017 00:20 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:44:
[...]

ik heb idd ook een grote glaspartij (HR++) in de schuifpui.
ga ook de wind op de glaspartij in de gaten houden.
We houden 'm in de gaten.
spouwgrootte is ook van invloed.hoe groter hoe beter.
Zip screens scheelt wat, maar verwacht geen wonderen. Het heeft dempende werking op wind en tussen raam en screen zit relatief stilstaande lucht, dat isoleert wat. Meer met enkelvoudig glas, stuk mindrr met triple glas.

[ Voor 17% gewijzigd door LittleTycoon op 30-11-2017 00:32 ]

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 30 november 2017 @ 00:24:
[...]

Zip screens scheelt wat, maar verwacht geen wonderen. Het heeft dempende werking op wind en tussen raam en screen zit relatief stilstaande lucht, dat isoleert wat. Meer met enkelvoudig glas, stuk mindrr met triple glas.
Toch scheelt het wel wat vermoed ik, pa heeft een hor bij de wc geplaatst. Hor present, glas bevriest niet, hor weg: ijs op het raampje. Die stilstaande luchtlaag zorgt er hier in ieder geval voor dat de ramen niet beslaan na de nacht. Ik zal eens een paar temperatuursensoren plaatsen, kijken wat er gebeurt :)

Carterverwarming springt hier weer aan door de kou, 20watt extra verbruik (max 120w bij echte kou). Blijft jammer dat daar geen oplossing voor is, dat ze voordat 'ie begint te draaien niet even 250w erin duwen en de rest van de tijd niet. Het duurt toch altijd 3 minuten voordat 'ie echt begint te draaien na warmtevraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 00:41 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-10 23:35
Oxellaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:04:
@Verwijderd
@Noord27
Bedankt voor de vraag. Te kort aan koudemiddel dan zou ik continu problemen hebben. Door de bank genomen draait Elga goed. De 1500W pieken treden onverwacht op vooral bij de start van een nieuwe cyclus en lijken dus veel meer op een regeltechnisch probleem. Ik zal Techneco bellen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:21
Symbiose weer aangepast tussen Daikin en Elga 24/7. Elga staat strak op 20.5 Daikin nu van 20 naar 21 graden gezet om meer te ondersteunen. Elga doet om de 35 minuten anders een de-frost en de rest van de tijd volgas. Eens kijken of dat iets minder kan met moduleren.

• Zubadan
  • Laatst online: 23-09 16:00
Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:03:
[...]

Vandaag 21,55kWh, gisteren 15,68, beide incl. SWW

Wat is jou verbruik?
Nu ook ongeveer 21 kWh per dag voor de Zubadan (ex SWW). Je ziet het verbruik aardig stijgen als het kouder wordt (en het geluid neemt toe).

[ Voor 3% gewijzigd door Zubadan op 30-11-2017 07:40 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19
Gisteren de WAR op de thermostaat eens aangezet met ruimte afhankelijk op de Elga. Resultaat is dat er vannacht 1,64 kuub doorheen is gegaan, waarbij de ketel regelmatig aangeslagen is. Ben er dus nog niet uit of dit de oplossing is, al was het wel fris (nu 1 graad buiten).

Ik zag echter ook dat er maar 1,1 bar in het systeem zit, dus straks ga ik hem ook maar even bijvullen en ontluchten. En ik weet nog dat de installateur de watertemperatuur van de ketel op standaard heeft laten staan. Hoe hoog kan ik die het beste zetten om de Elga het meeste werk te laten doen? Iets van 45?

En zou een nacht verlaging naar 18,5 met het omzetten van de dipswitch die de Elga verbied om de ketel er onder de 19 bij te trekken nog helpen? Of stel ik dan gewoon het gasverbruik uit tot hij weer naar 19 moet?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

LittleTycoon schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:22:

Volgens mij is het aantal defrosts per regio wel degelijk verschillend.

Zoals aangegeven bij ons de hele dag mistig en veel vocht in de lucht, dat gecombineerd met de hele dag een temperatuur tussen de 0 en 3 graden zorgt volgens mij voor defrostst.

Ik zie het ook terug aan mijn PV panelen in vergelijking met andere Tweakers dat ik gisteren bijzonder slecht gescoord heb :)

Er zat ook echt een dik pak ijs op, dus hij defrost niet voor Jan met de korte achternaam.
Zubadan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:36:
[...]

Nu ook ongeveer 21 kWh per dag voor de Zubadan (ex SWW). Je ziet het verbruik aardig stijgen als het kouder wordt (en het geluid neemt toe).
Geluid heb ik niet zoveel last van, want ik ben punt 1 bijna nooit thuis :+ en hij staat een eindje van m'n huis af.

Als ik er naast sta hoor ik hem wel, met deze temperaturen vooral het geluid van de fan, de compressor hoor ik amper.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2017 07:56 ]

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:49
@Aziraphale
De instelling van je ketel aangevoerde CV temperatuur is alleen van belang wanneer je je CV via aan/uit aanstuurt. Ik zou uit gaan van max ongveer 10oC graden temperatuurverschil tussen aanvoer en retour. Bij 42 oC retour schakelt de Elga uit en pas weer in bij de volgende warmtevraag. Ik heb de maximale ketel temperatuur ingesteld op 52 oC (want de Elga stuurt hem aan/uit aan, Bosch, jammer). Ik heb zelf de ketel nog uit staan (B8 is on bij mij). Soms wil de Elga hem wel inschakelen, omdat het opwarmen te lang duurt, maar voor de temperatuur in de woonkamer is dat nog niet nodig geweest.
1.1 bar is aan de lage kant. Kijk even of je misschien ergens een lek in je systeem hebt.
Ik heb zelf ook de Dipswitch A4 on staan. Het is afhankelijk van de isolatie van je huis of dat zin heeft of niet. Is het niet perfect geisoleerd, dan heeft temperatuurverlaging snachts wel zin, anders niet.
A2 wel on zetten, zodat de Elga ook iets doet als hij eigenlijk de CV ook nodig denkt te hebben. Dan laat je de Elga ook meer doen.

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op donderdag 30 november 2017 @ 07:47:
Gisteren de WAR op de thermostaat eens aangezet met ruimte afhankelijk op de Elga. Resultaat is dat er vannacht 1,64 kuub doorheen is gegaan, waarbij de ketel regelmatig aangeslagen is. Ben er dus nog niet uit of dit de oplossing is, al was het wel fris (nu 1 graad buiten).

Ik zag echter ook dat er maar 1,1 bar in het systeem zit, dus straks ga ik hem ook maar even bijvullen en ontluchten. En ik weet nog dat de installateur de watertemperatuur van de ketel op standaard heeft laten staan. Hoe hoog kan ik die het beste zetten om de Elga het meeste werk te laten doen? Iets van 45?

En zou een nacht verlaging naar 18,5 met het omzetten van de dipswitch die de Elga verbied om de ketel er onder de 19 bij te trekken nog helpen? Of stel ik dan gewoon het gasverbruik uit tot hij weer naar 19 moet?
Hier staat de stooklijn op 5 en ruimtecompensatie aan.

Wel tussen kabel van de ketel los gehaald, op war gaat de elga meer met de ketel samen werken

• thido
  • Laatst online: 19:35

thido

Tilburg

Vanochtend toen ik de honden ging uitlaten was de pana mooi wit.
Toen ik terug kwam weer schoon, dat zal een defrost geweest zijn :-)
afgelopen 24h veel gedraaid en dan ook 20kWh verbruikt.
De Daikin niet aan ter ondersteuning overigens, even kijken of de pana het echt helemaal alleen kan.
Tot nu toe wel :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Daannn1987
De ochtenddauw doet het inderdaad goed...
Defrostmania vanmorgen, 5 defrosts in 3 uur tijd (tussen 6 en 9)

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:17:
De ochtenddauw doet het inderdaad goed...
Defrostmania vanmorgen, 5 defrosts in 3 uur tijd (tussen 6 en 9)
Vannacht heb k 2 defrosten met de carrier gehad, wat de ochtend ons brengt weet ik pas vanavond.
De waf heeft nog niet gebeld, dus het zal wel goed gaan ;)

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:20:
[...]

Vannacht heb k 2 defrosten met de carrier gehad, wat de ochtend ons brengt weet ik pas vanavond.
De waf heeft nog niet gebeld, dus het zal wel goed gaan ;)
Vannacht ook maar 3.. maar hij gaat er nu lekker op los.. helaas ben ik niet thuis dus kan het alleen digitaal aanschouwen :+

Wat overigens wel interessant is.. tussen 600 en 700 watt opgenomen vermogen is de buitenunit binnen te horen (trillingen / brom). Boven de 700 en onder de 600 hoor je helemaal niets.

[ Voor 18% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2017 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:21:
[...]

Vannacht ook maar 3.. maar hij gaat er nu lekker op los.. helaas ben ik niet thuis dus kan het alleen digitaal aanschouwen :+
zal ook maar eens domoticz naar buiten brengen :)

• Aziraphale
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:55:
[...]

Hier staat de stooklijn op 5 en ruimtecompensatie aan.

Wel tussen kabel van de ketel los gehaald, op war gaat de elga meer met de ketel samen werken
Maar als ik de kabel los haal, pakt de Elga dan de ketel er nog wel bij als het echt koud wordt? Zal sowieso eens naar de stooklijn kijken, want daar kwam ik ook een instelling op de Honeywell voor tegen. Ik dacht alleen dat de Elga alle instellingen van de Honeywell in principe negeerde en daar dus niks mee deed.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:38:
[...]

Maar als ik de kabel los haal, pakt de Elga dan de ketel er nog wel bij als het echt koud wordt? Zal sowieso eens naar de stooklijn kijken, want daar kwam ik ook een instelling op de Honeywell voor tegen. Ik dacht alleen dat de Elga alle instellingen van de Honeywell in principe negeerde en daar dus niks mee deed.
Stooklijn neemt de elga wel over.

Misschien kan je een 2de thermostaat erbij hangen ?

• Aziraphale
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:41:
[...]

Stooklijn neemt de elga wel over.

Misschien kan je een 2de thermostaat erbij hangen ?
Kan ik ook nog eens naar kijken, maar hang ik die dan gewoon naast de Honeywell?

En net nog even gekeken, maar mijn ruimte compensatie staat op 0 en de stooklijn op 16 in de Honeywell. Waar zou ik die het beste op kunnen zetten?

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:44:
[...]

Kan ik ook nog eens naar kijken, maar hang ik die dan gewoon naast de Honeywell?

En net nog even gekeken, maar mijn ruimte compensatie staat op 0 en de stooklijn op 16 in de Honeywell. Waar zou ik die het beste op kunnen zetten?
Stooklijn 10 en ruimtecompensatie op 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Als het meezit wordt dit jaar nog mijn ELGA geplaatst. na lang getob met 2 defect WP uit frankrijk eindelijk mijn geld terug :P.
Voorlopig kies ik er nog voor om gas in huis te houden misschien niet de zuinigste oplossing maar de zonnepanelen maskeren het verbruik enorm :P.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Aziraphale
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:46:
[...]

Stooklijn 10 en ruimtecompensatie op 1
Top, ga ik proberen. Heb nu ook een aanvoer van 32 en een retour van 33, volgens de Honeywell... Ook wat bijzonder...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

We wonen nu een weekje in het nieuwe huis en kan de warmtepomp beter monitoren.

Eerlijk gezegd vind ik de rechtstreeks koppeling met een Honeywell Cronoterm in de woonkamer maar ruk. Ok, de temperatuur blijft zeer constant, maar wat is me dat waard.
Vaak schakelt de Cronoterm de klep dicht (ook de warmtepomp weet dit en schakelt dan niet veel later uit).
Maarja wat gebeurt dan...als de klep weer open gaat, gaat de warmtepomp weer voluit gasgeven. Dat betekent uiteindelijk dus 16 KW afgifte en een toch wel behoorlijk zoemende buitenunit. Hij krijgt op deze manier nauwelijks de kans om terug te schakelen in vermogen, want tegen de tijd dat de delta T bereikt is en hij teruggaat in vermogen, schakelt de klep weer uit. Dat gebeurt zo'n 3x per uur. Maakt verder niet zoveel uit voor de warmtepomp, maar constant is anders.

Heb gisteravond dan maar eens toen de klep openstond, deze van de stroom afgehaald zodat hij niet meer dicht zou schakelen. Toen kon ik eens kijken hoe het zich zou ontwikkelen. Hij begon weer met verwarmen tot zijn maximum bereikt was en begon op een gegeven moment wél terug te lopen in vermogen naar zo'n 11 kW. Tot een defrost begon :)

Die defrost begrijp ik niet helemaal. In de binnenunit hoorde ik een geluid wat ik niet helemaal thuis kon brengen alsof iets om werd geschakeld, psjjjjj :). Op de Kamstrup ging het aangegeven warmtevermogen opeens van negatief (normaal) naar positief, zo'n 3 tot 4 kW.
Betekent dit dat er dan vermogen uit mijn vloer wordt gehaald naar de buitenunit om te ontdooien?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• thido

thido

Tilburg

psy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:57:
Eerlijk gezegd vind ik de rechtstreeks koppeling met een Honeywell Cronoterm in de woonkamer maar ruk. Ok, de temperatuur blijft zeer constant, maar wat is me dat waard.
Vaak schakelt de Cronoterm de klep dicht (ook de warmtepomp weet dit en schakelt dan niet veel later uit).
Maarja wat gebeurt dan...als de klep weer open gaat, gaat de warmtepomp weer voluit gasgeven. Dat betekent uiteindelijk dus 16 KW afgifte en een toch wel behoorlijk zoemende buitenunit. Hij krijgt op deze manier nauwelijks de kans om terug te schakelen in vermogen, want tegen de tijd dat de delta T bereikt is en hij teruggaat in vermogen, schakelt de klep weer uit. Dat gebeurt zo'n 3x per uur. Maakt verder niet zoveel uit voor de warmtepomp, maar constant is anders.
Hier ook een Honeywell Chronotherm.
Hierin kun je het aantal schakelingen per uur instellen (minimaal 3).
Het vervelende is inderdaad dat hij die gewoon altijd lijkt te doen wat de situatie ook is.

Wellicht iemand hier die een WP geoptimaliseerde thermostaat kan adviseren.
Wat ik eigenlijk wil is gewoon alleen schakelen wanneer er vraag is en weer uit wanneer het gevraagde behaald is.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-10 08:41
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:32:
[...]

Hoe zit het met de BTW vanuit UK ? Deze prijs is namelijk ex. VAT.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

thido schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:03:
[...]
Het vervelende is inderdaad dat hij die gewoon altijd lijkt te doen wat de situatie ook is.

Wat ik eigenlijk wil is gewoon alleen schakelen wanneer er vraag is en weer uit wanneer het gevraagde behaald is.
Ah dat wist ik niet. Ik denk dat ik versneld ga integreren met mijn domotica (Loxone). Dan heb ik toch hopelijk meer mogelijkheden. Gewoon temperatuursensoren in de ruimtes en motoren per groep.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:03:
[...]

Een Jumo regelaar, op 0.1 in te stellen. Komt op je din rails in meterkast. Sensor kabel kun je zo lang maken als je wilt. Kost helaas alleen ruim 100 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:17:
[...]

Een Jumo regelaar, op 0.1 in te stellen. Komt op je din rails in meterkast. Sensor kabel kun je zo lang maken als je wilt. Kost helaas alleen ruim 100 euro
Dat zal de WAF niet zo handig vinden vrees ik ;)
Of heb je dan wel een bediendeel in de huiskamer?

[ Voor 7% gewijzigd door thido op 30-11-2017 10:19 ]

• thido

thido

Tilburg

MarFan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:05:
[...]

Hoe zit het met de BTW vanuit UK ? Deze prijs is namelijk ex. VAT.
Die mag je uiteraard gewoon betalen.
Die van mijn was 2302,94 pond incl. VAT en verzending.

• amarkest
nachttemperatuur verlaagd met 0,4c.

ELGA heeft me vanmorgen dus afgestraft met 0,5m3 gas :'(

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 17:24
Op de Kamstrup ging het aangegeven warmtevermogen opeens van negatief (normaal) naar positief, zo'n 3 tot 4 kW.
Negatief (normaal) :?
Als je een Kamstrup 302 hebt, kun je vrij makkelijk aanpassen dat de flowmeter en referentietemperatuur in de aanvoer, of in de retour zit, zodat verwarmen positief is en koelen negatief.

@Tomexergie in het monitoringoverzicht wordt vermoedelijk alleen de warmteproductie gerapporteerd. De defrosts worden (bij mij althans) in de Kamstrup ook bijgehouden in een koelenergie register. Met enkele defrosts zoals gisteren scheelt dit 5% voor de totale warmteproductie en COP.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Daannn1987
Chris_82 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:29:
[...]

Negatief (normaal) :?
Als je een Kamstrup 302 hebt, kun je vrij makkelijk aanpassen dat de flowmeter en referentietemperatuur in de aanvoer, of in de retour zit, zodat verwarmen positief is en koelen negatief.

@Tomexergie in het monitoringoverzicht wordt vermoedelijk alleen de warmteproductie gerapporteerd. De defrosts worden (bij mij althans) in de Kamstrup ook bijgehouden in een koelenergie register. Met enkele defrosts zoals gisteren scheelt dit 5% voor de totale warmteproductie en COP.
Voor defrost wordt de energie uit het CV circuit getrokken.

Die defrost begrijp ik niet helemaal. In de binnenunit hoorde ik een geluid wat ik niet helemaal thuis kon brengen alsof iets om werd geschakeld, psjjjjj :). Op de Kamstrup ging het aangegeven warmtevermogen opeens van negatief (normaal) naar positief, zo'n 3 tot 4 kW.
Betekent dit dat er dan vermogen uit mijn vloer wordt gehaald naar de buitenunit om te ontdooien?
De WP draait het proces om en onttrekt warmte uit je huis om de buitenunit te ontdooien, ik snap wat je bedoelt met het geluid, dat "hoort" zo :P

Op youtube staan wel filmpjes zoals deze:

YouTube: DEFROST FUJITSU WATERSTAGE T=-2 C

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 17:24
Daannn1987 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:32:
[...]

Voor defrost wordt de energie uit het CV circuit getrokken.
En die moet daarna weer aangevuld worden, plus het warmteverlies van de woning tijdens de defrost.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Daannn1987
Chris_82 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:34:
[...]

En die moet daarna weer aangevuld worden, plus het warmteverlies van de woning tijdens de defrost.
Jup :+ Kost echt ontiegelijk veel energie lijkt wel..

Mijn WP stond vanmorgen te stuiteren op 1000watt + defrosts..
Kort de warmtevraag uitgezet en weer aangezet en nu pruttelt hij lekker op 400 watt zonder defrosts...
Eens kijken of ik dat nog een beetje bij kan sturen

[ Voor 36% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2017 10:38 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
@thido Ik heb ook een thermostaat op de Pana gezet maar wat heeeel belangrijk is is de hysterese van de thermostaat. Bij mijn huidige thermostaat is dat 1.0 gr en dat is veel teveel. Er zijn er maar weinig die op bv 0.2 kunnen schakelen. Ik ben nog op zoek naar de juiste. Ik wil via een app hem kunnen bedienen maar niet meer dan dat. Aan/uit is verder vodoende dus een oplossing van >€ 150 is niet zinvol. Wie heeft de oplossing?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• amarkest
@Chris_82 @Daannn1987

wellicht kan een bufferva(a)tje/boilertje daar bij helpen?

• amarkest
Carboy54 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:37:
@thido Ik heb ook een thermostaat op de Pana gezet maar wat heeeel belangrijk is is de hysterese van de thermostaat. Bij mijn huidige thermostaat is dat 1.0 gr en dat is veel teveel. Er zijn er maar weinig die op bv 0.2 kunnen schakelen. Ik ben nog op zoek naar de juiste. Ik wil via een app hem kunnen bedienen maar niet meer dan dat. Aan/uit is verder vodoende dus een oplossing van >€ 150 is niet zinvol. Wie heeft de oplossing?
ik zoek al een poosje, maar de enige die ik heb kunnen op 0,2c vinden is de CELCIA 20.
die gebruik ik deze maand voor het eerst en die doet 't goed. heeft alleen slechts 6 programmeerbare temp instelleningen.

• Daannn1987
amarkest schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:41:
[...]

ik zoek al een poosje, maar de enige die ik heb kunnen op 0,2c vinden is de CELCIA 20.
die gebruik ik deze maand voor het eerst en die doet 't goed. heeft alleen slechts 6 programmeerbare temp instelleningen.
Tado doet het op 0,1 maar dat had ik al eens gezegd..

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-10 08:41
thido schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:20:
[...]
Die mag je uiteraard gewoon betalen.
Die van mijn was 2302,94 pond incl. VAT en verzending.
Dus de £1825.90 ~ € 2 065 = £2191.08 ~ € 2 478
En daar 1.800 euro sub vanaf,

Pana WC12H9E8 / 1000L

• amarkest
Daannn1987 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:42:
[...]

Tado doet het op 0,1 maar dat had ik al eens gezegd..
Ah Ok. Volledig gemist. Dus instelbaar op o,1c kamertemperatuurverhoging? Ben je tevreden met de Tado?

• thido

thido

Tilburg

Hij Hoeft van mij niet op 0,1c te schakelen zolang hij tussendoor maar niet gaat lopen schakelen. Dat lijkt de Chronotherm wel steeds te doen. Ik vermoed omdat hij gewoon het aantal schakelingen doet die je opgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:44:
[...]

Ah Ok. Volledig gemist. Dus instelbaar op o,1c kamertemperatuurverhoging? Ben je tevreden met de Tado?
Ja via de APP instelbaar per 0,1 gr kamer verhoging.
Op de thermostaat zelf per 0,5 geloof ik (maar dat ding heb ik al maanden niet aangeraakt).
Ja ben tevreden de WAF ook wegens het design. Enige minpuntje wat ik heb is dat hij op 3 AAA batterijen werkt, welke om de ~6 maanden vervangen moeten worden (wordt wel tijdig meerdere keren aangegeven).

Daarnaast werkt hij via de "cloud" wat een risicootje is uiteraard...

D.m.v. domoticz en blocky scripts manipuleer ik de regeling iets zodat mijn elga m.i. mooier draait bij weinig tot geen warmtevraag

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2017 10:48 ]

• thido

thido

Tilburg

MarFan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:44:
[...]

Dus de £1825.90 ~ € 2 065 = £2191.08 ~ € 2 478
En daar 1.800 euro sub vanaf,
(1825 pomp + 93 verzending) x 1.20 VAT = 2300 pond
Afhankelijk van wisselkoers en betaalwijze 2600-2650 euro.
Edit: en daar de 1800 euro subsidie vanaf :-)

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 30-11-2017 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
@Daannn1987 De Tado is mooi maar voor de Pana zijn de vele mooie functies bij mij nutteloos en onnodig duur. Hij moet alleen maar op max temp. aan/uit schakelen ook via een App Iemand ervaring met de nieuwe Honeywell Lyric T6?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• thido

thido

Tilburg

Misschien heeft @blauwemac zijn chinees inmiddels geïnstalleerd en getest?

Verwijderd

@mkleinman Hoe moeilijk/onmogelijk kan het zijn, 2 maal 2 dagen in dezelfde maand welke per saldo nauwelijks afwijken, 8.5/2C en 8.3/2C, maar een 'giga' verbruiksverschil laten zien:
Datum PV kWh dagT kWh/gd
11/07/17 4.11 10.89 3.3 0.694
11/12/17 2.18 13.30 5.2 0.964
------
11/28/17 2.09 17.03 5.4 1.252
11/29/17 0.88 20.18 2.9 1.253

• reneeke1970
thido schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:18:
[...]

Dat zal de WAF niet zo handig vinden vrees ik ;)
Of heb je dan wel een bediendeel in de huiskamer?
Nee helaas op het ding zelf. Maarja als je hem gewoon op vaste temp zet is het toch goed.
Ik heb vannacht 0.5 nacht verlaging gedaan, eens maar nooit meer.....

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25
Ik zoek ook nog een, via wif en/of app te bedienen, thermostaat die dan naast verwarmen ook de koelfunctie van de pana kan gebruiken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 66 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.