Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:16:
Dat begrijp ik. Maar laten wij beginnen om alle niet ter zake doende info over isolatie en verregaand geneuzel over kleinigheden te weren. Wellicht specifieke problemen in apparte forums voor de diverse pompen.
[q1uote]Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:08:
@Carboy54 ik snap wat je bedoeld, soms overheerst een bepaald onderwerp behoorlijk. Maar splitsen maakt het niet makkelijker voor personen die nog een keuze moeten maken.
Een algemene vraag stellen is dan haast onmogelijk.
Want waar stel je die dan, weer in een apart topic?
En hoe ga je al die topics bijhouden als je algemene intresse hebt....
[/quote]
Zonder gekheid, dit is een forum met enthousiastelingen, geen database. Wees blij dat je zoveel info tegenkomt zodat je na gepaste studie en tot je nemen voldoende kennis hebt vergaard om zelf keuzes te maken en niet veroordeeld hoeft te zijn tot de installateursmaffia.
Scheelt je duizenden EURO's in aanschaf (uhmm Elga uitgezonderd dan).
Snel verdiend, alleen maar 256 pagina's geleuter doornemen (plus de topics 1-3).
Moet toegeven, 1e 3 topics zijn interessanter, dit deel 4 heeft wel een heel hoog Elga gehalte
[ Voor 0% gewijzigd door LittleTycoon op 28-11-2017 23:04 . Reden: 1 extra pagina geleuter ]
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 28-11-2017 23:09 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Onlangs deed ik ook al zo'n oproep en ik snap 1000% wat carboy bedoelt.Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:08:
@Carboy54 ik snap wat je bedoeld, soms overheerst een bepaald onderwerp behoorlijk. Maar splitsen maakt het niet makkelijker voor personen die nog een keuze moeten maken.
Een algemene vraag stellen is dan haast onmogelijk.
Want waar stel je die dan, weer in een apart topic?
En hoe ga je al die topics bijhouden als je algemene intresse hebt....
Het geneuzel van mijn elga heeft een tco van xx, en ik zet mijn aanvoer 1 graadje hoger helpt ook helemaal niemand met het maken van een keuze. Het is zelfs niet informatief het past soms zelfs meer in het straatje ik heb de langste. Allemaal overbodige ballast en het maakt het zelf zo dat je topics gaat screenen en daardoor wel interessante zaken gaat missen, of mensen zelfs afhaken, zonde.
Elga in een topic, een hybride afsplitsing ofzo. Of bijvoorbeeld een 'tune je warmtepomp topic' (net als bij de cv versie?) kunnen de echte puristen daar helemaal los op cijfertjes. Kan de algemene info gewoon in dit topic met elkaar gedeeld worden.
Edit: ik lees het net nog eens, het klinkt wat negatief over de elga liefhebbers en zo is het niet bedoelt. Voor hen zeker wellicht interessante data. Maar voor de rest van het forum niet.
[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 28-11-2017 23:14 ]
Of net als bij de zonnepanelen dat een aspirant koper zijn eigen topic aan maakt over zijn offertes en keuze, als hij dan gekocht is mag je hier leuteren over jouw tco van xx.thefox154 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:09:
[...]
Onlangs deed ik ook al zo'n oproep en ik snap 1000% wat carboy bedoelt.
Het geneuzel van mijn elga heeft een tco van xx, en ik zet mijn aanvoer 1 graadje hoger helpt ook helemaal niemand met het maken van een keuze. Het is zelfs niet informatief het past soms zelfs meer in het straatje ik heb de langste. Allemaal overbodige ballast en het maakt het zelf zo dat je topics gaat screenen en daardoor wel interessante zaken gaat missen, of mensen zelfs afhaken, zonde.
Elga in een topic, een hybride afsplitsing ofzo. Of bijvoorbeeld een 'tune je warmtepomp topic' (net als bij de cv versie?) kunnen de echte puristen daar helemaal los op cijfertjes. Kan de algemene info gewoon in dit topic met elkaar gedeeld worden.
Punt is gewoon dat niemand het weet voor jouw situatie zonder gezien/gevoeld te hebben en je het niet op een presenteerblaadje aangereikt krijgt, die gok of info moet je zelf vergaren in je huis met een kundig iemand.
Geen lijstjes met:
Heb je huis a neem de elga
Heb je huis b neem de panasonic
Is je vrouw de hele week thuis neem de ecodan
Dat is gewoon onmogelijk en die keuze moet van JOU af komen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
We zullen zien wat jouw oproep doet. WP's is een niche, risico dat met te veel spltsing het forum doodbloedt, wil je ook niet, zoveel mensen posten hier nu ook weer niet. (Dan gaat ik nu weer verder in het oled tv prijsdiscussie topic, gaat met ook serieus geld schelen)Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:06:
@LittleTycoon het gaat met name om die zaken die niets te maken hebben met de door jou genoemde keuzes. Helaas is dat inmiddels meer dan 1/3 van 257 blz en daardoor haken veel geinteresserde partijen niet voldoende geinformeerd af. Het gaat over warmtepompen. Niet meer dan dat svp. Als je uitvoerig wil discussieren over isolatie maak je een nw topic aan.
[ Voor 21% gewijzigd door Bram-Bos op 28-11-2017 23:49 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 10:22 ]
Sinds 1 november hebben wij een 2/1 kap woning gekocht. Het betreft een huis uit 2004/2005 met de normen van toen. Het huis heeft HR++ boven + zolder. Beneden is er HR++ / Dubbel glas. Vloer is geïsoleerd en ook de muren + dak zijn gewoon geïsoleerd. De woonkamer is +- 52m2 groot en voorzien van radiatoren. Op de slaapkamers zijn ook radiatoren aanwezig, maar deze staan eigenlijk nooit aan.
Mijn vraag is: Kan een warmtepomp überhaupt wel uit als je alleen maar radiatoren hebt? Ik lees in dit topic eigenlijk alleen maar mensen die vloerverwarming hebben. Dit is voor ons geen optie nog (parket vloer die er in lag hebben we laten schuren) De komende jaren dus nog geen vloerverwarming.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Als je nu continue stookt zou het mogelijk kunnen.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:58:
Mensen,
Sinds 1 november hebben wij een 2/1 kap woning gekocht. Het betreft een huis uit 2004/2005 met de normen van toen. Het huis heeft HR++ boven + zolder. Beneden is er HR++ / Dubbel glas. Vloer is geïsoleerd en ook de muren + dak zijn gewoon geïsoleerd. De woonkamer is +- 52m2 groot en voorzien van radiatoren. Op de slaapkamers zijn ook radiatoren aanwezig, maar deze staan eigenlijk nooit aan.
Mijn vraag is: Kan een warmtepomp überhaupt wel uit als je alleen maar radiatoren hebt? Ik lees in dit topic eigenlijk alleen maar mensen die vloerverwarming hebben. Dit is voor ons geen optie nog (parket vloer die er in lag hebben we laten schuren) De komende jaren dus nog geen vloerverwarming.
Stook je nu selectief,zoals gebruikelijk, dan wordt het niet wat.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik weet dat de meeste nieuwe woningen vaak erg kleine radiatoren hebben, dus dat kan een probleem zijn.
Maar met welke watertemperatuur stook je nu de boel warm?
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Watertemperatuur van 35 tot 45 graden en waar nodig Speedcomfort radiatorboosters voor de radiatoren zou wel kunnen lukken. Alternatief is enkele belangrijke radiatoren vervangen door Jaga convectoren (goedkoop te krijgen op Marktplaats). Dan kan de watertemperatuur een graad of 5 lager. Ik heb ook geen vloerverwarming, maar wel 6 Jaga convectoren genomen.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:58:
[ Voor 58% gewijzigd door Jan Treur op 29-11-2017 07:38 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik zelf heb alleen "een beetje' pendelgedrag als mijn Ta laag staat (<28 graden) en de Tb hoog is (+12 graden).Zubadan schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:57:
[...]
Nee, maar toen ik nog geen buffervat had en aanpassen voorloopbereik nog niet ingesteld was had ik wel veel start en stops.
Het voorloopbereik heb ik weer teruggezet naar de standaard waarden en ik ervaar op dit moment geen problemen, maar nu is het ook redelijk koud.
@Boerm het lijkt er dan toch op dat het ontbreken van een buffervat in jou situatie zorgt voor de vele start/stops. Jammer genoeg kun je dit niet "ff" testen. Maar toen ik een keer contact opnam met Alklima en hier (pendelgedrag) met hun over sprak gaf men als eerste aan dat er een buffervat, (of "mengtank" zoals het in de handleiding staat) moet toepassen, om de circuits hydraulisch te scheiden.
Mijn nickname schijf je toch echt anders, en het is een jaren 30 huis en er is niet geen isolatie op zolder, maar slechte. Het kost me ook wat moeite om je posts te vinden, want met zulke typefouten zie ik geen melding dat je op mij reageert. Maar ik wil toch ook aanhaken op deze discussie:Dylantje2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:27:
[...]
Ik reageer op reneeke....
Die reageert op Curlimo...
Curlimo heeft geen dakisolatie..
En Reneeke zegt dat je met dak meer wint...
Iets anders wat je nu zegt..:-)
Als je huis na de nineties is idakisloatie verplicht via het bouwbesluit.
Maar Culri heeft waarschijnlijk een zeventies huis oid...
Ik vraag me net als @Dylantje2 toch af of dat zo stellig is. Als ik toch alleen de woonkamer warm wil hebben, waarom zou ik dan mijn hele huis verwarmen? Dat stukje warmteverlies naar de slaapkamers is prima. Dan is daar net de kou eraf. Dat het dan iets langer duurt voordat de woonkamer weer warm is dat is dan zo.reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:08:
[...]
Als je visite krijgt en die koude gang deur staat tien min open dan zit je dus mooi aantal uren in koude huiskamer. Gewoon alles warm maken, het is bijna noodzaak voor waf.
Ik vraag me dus af of het vooral nuttig is om je hele huis te verwarmen met als primaire doel comfort. Maar het ene comfort is het andere niet, dus praten we echt over nut of noodzaak?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De radiatoren hebben allen een thermostaatknop, maar het voetventiel is nooit aangeraakt. Ik vermoed dat daar de eerste actie moet worden uitgevoerd. Ik heb de vloerverwarming met de knoppen (geen thermostaatknoppen) geknepen om meer warmte over te houden voor de rest. Het is natuurlijk mogelijk om overal Jaga's op te hangen, maar dat is een dure optie + mijn AV/RT buizen zitten andersom.
Die max waarde wordt eigenlijk niet snel gehaald. Modulerende ketels tegenwoordig.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:27:
@Oxellaar Dit zou ik eerst moeten kijken, ik vermoed namelijk het maximale van 85 gradenKetel komt namelijk uit 2004. Toen we hier kwamen wonen (1 november) hadden we gelijk storing. Er was toen een mannetje van de gaswacht langs geweest en deze heeft de boel ingeregeld. Ik zal hier morgen eens naar kijken en eventueel aanpassen naar 35-45 graden.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Is dit comfortklimaat uit Sommelsdijk ?koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:45:
[...]
Om even in het kader van niet leveren te blijven, ik had wat besteld bij comfortklimaat en deze levert dus ook totaal niet, bovendien is hij via email en telefoon onbereikbaar.
Hier dus niet bestellen want je bent je geld kwijt.
Pana WC12H9E8 / 1000L
nee is zeker niet noodzakelijk.CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:17:
[...]
Ik vraag me dus af of het vooral nuttig is om je hele huis te verwarmen met als primaire doel comfort. Maar het ene comfort is het andere niet, dus praten we echt over nut of noodzaak?
WP ELGA/toshiba 5kw:
Bij alleen woonkamer/openkeuken met Jagaconvectoren en DBE's op comfort temperatuur. staat nu op 'snachts 19,5c overdag/'s avonds oplopend tot 20,6 soms 20,8c.
vannacht aanvoertemp varierend van 30-40c.
Hal met trappenhuis ,1x Jaga is 18c,
1e verdieping met een paar verafgeknepen 1975-radiatoren 16-17c,
Bovenverdieping alle radiatoren uit, 15-17c.
afgelopen jaar 1500Kwh verstookt in de WP
en als ELGA het niet trok heeft ze de HRketel ingezet.-> 60m3 gas verstookt.
over 10 jaar kijken we weer naar een andere configuratie van verwarmingstoestellen
[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 29-11-2017 10:02 ]
Die ja! @koevlaas2 en ik hebben er beide problemen mee. Jij ook? PM mij dan even. We zijn bezig om er werk van te maken (hoewel het er niet best uitziet).
Daarnaast waarschuwing aan iedereen: Zijn site is nog in de lucht maar bestel er niets! Je krijgt niets en je bent je geld kwijt.
thuiswerken met 19c ging bij mij prima met een vest en eventueel 500w campingkacheltje erbij.wervisser schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:23:
Over het hele huis verwarmen gesproken, ik moet toch echt gaan beginnen aan het uitzoeken hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. De installateur (@Noord27 , ja DIE installateur ja ::+) heeft begin van het jaar aangegeven dat het geen enkel probleem is. Buiten de woonkamer is het hele huis echter zo'n 18-19 graden. Voor slapen prima, maar om computerwerk in uit te voeren toch best wel fris.
De radiatoren hebben allen een thermostaatknop, maar het voetventiel is nooit aangeraakt. Ik vermoed dat daar de eerste actie moet worden uitgevoerd. Ik heb de vloerverwarming met de knoppen (geen thermostaatknoppen) geknepen om meer warmte over te houden voor de rest. Het is natuurlijk mogelijk om overal Jaga's op te hangen, maar dat is een dure optie + mijn AV/RT buizen zitten andersom.
Mee eens dat er in dit draadje zoveel wordt gepost dat het bijna slow chat is. Niet bij te sloffen als je bijvoorbeeld twee keer per week kijkt.Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:08:
Idee om te splitsen in een draadje voor aanschaftraject/keuze systemen (al dan niet "warmtepompbreed") en een draadje voor de beheerfase/tweaken aan je systeem.
Dan ga ik opnieuw voor mijn tests alleen de woonkamer op 18C proberen te houden 24/7. Maar eerst sensoren installeren dit weekend.
Jij wilde toch een wp zonder aanpassingen? Ja dan is het bijna noodzaak. Ga je een boel jaga neer hangen dan houd je vermogen over en kun je het doen zoals @amarkestCurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:17:
[...]
Mijn nickname schijf je toch echt anders, en het is een jaren 30 huis en er is niet geen isolatie op zolder, maar slechte. Het kost me ook wat moeite om je posts te vinden, want met zulke typefouten zie ik geen melding dat je op mij reageert. Maar ik wil toch ook aanhaken op deze discussie:
[...]
Ik vraag me net als @Dylantje2 toch af of dat zo stellig is. Als ik toch alleen de woonkamer warm wil hebben, waarom zou ik dan mijn hele huis verwarmen? Dat stukje warmteverlies naar de slaapkamers is prima. Dan is daar net de kou eraf. Dat het dan iets langer duurt voordat de woonkamer weer warm is dat is dan zo.
En wij, of ik in ieder geval, proberen je maar duidelijk te maken hoe een wp werkt om later teleurstellingen te voorkomen.
Misschien is het verstandiger om via een buffer vat te beginnen met een wp je CV te ondersteunen. Heb ik ook gedaan maar bleek al snel geen CV nodig te hebben
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil vooral wat de logica van het hele huis verwarmen is. Ik geloof veel van wat jullie zeggen hoor, maar ik moet zelf ook de abstracte logica er nog wel van inzien voordat ik het aanneem. De noodzaak van het hele huis verwarmen zie ik niet buiten de reden comfort. De reden die werd gegeven is dat het minder lang duurt voordat de kamer weer op temperatuur is na een open duur voor visite. Maar als dat langer wachten me niet boeit, wat dan?reneeke1970 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:03:
[...]
Jij wilde toch een wp zonder aanpassingen? Ja dan is het bijna noodzaak. Ga je een boel jaga neer hangen dan houd je vermogen over en kun je het doen zoals @amarkest
Nee nog niet besteld, ik had die wel als mogelijkheid staan... maar even niet doen dus. (reageren ook niet, dus kans was al klein).godfriedd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:56:
[...]
Die ja! @koevlaas2 en ik hebben er beide problemen mee. Jij ook? PM mij dan even. We zijn bezig om er werk van te maken (hoewel het er niet best uitziet).
Daarnaast waarschuwing aan iedereen: Zijn site is nog in de lucht maar bestel er niets! Je krijgt niets en je bent je geld kwijt.
Is er een andere leverancier die scherpe prijzen heeft en waar je kan kopen zonder de installatie ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
Ik had 5 - 6 jaar geleden exact hetzelfde dilemma. Vorig jaar plafondverwarming geinstalleerd, wandverwarming is nog een andere optie. Maar inventariseer eerst eens je jaarverbruik qua verwarmen, en meet de oppervlakte van al je radiatoren van de beneden verdieping, dat deel dat je verwarmt, wellicht is het dan toch een optie, wie weet.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:58:
Mensen,
Ik was aanvankelijk op zoek naar een leverancier in NL en de enige met goede prijzen was Comfortklimaat (voor het model dat ik zocht). Daarnaast had ik alleen prijzen van installateurs die hem wel wilden plaatsen en dan kwam er in mijn geval 5/6/7k bij. Ik heb hem uiteindelijk uit Spanje gehaald. Wilde ik liever niet ivm garanties etc. maar als je hem enigszins voordelig wil hebben in Frankrijk/Spanje toch wel de route geloof ik...MarFan schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:09:
[...]
Nee nog niet besteld, ik had die wel als mogelijkheid staan... maar even niet doen dus. (reageren ook niet, dus kans was al klein).
Is er een andere leverancier die scherpe prijzen heeft en waar je kan kopen zonder de installatie ?
Bedankt voor je toelichting. Ik weet de exacte percentages natuurlijk niet, maar ik geloof dat het merendeel van Nederland nog helemaal geen vloerverwarming heeft. Ik snap dan ook niet waarom er zo gehamerd wordt op warmtepompen als het waarschijnlijk toch weinig uitmaakt als een woning alleen maar radiatoren heeft.
Voor nieuwbouw snap ik de keuze heel goed.
Maar misschien is het verstandig om inderdaad dit jaar te wachten om te zien wat we überhaupt gaat verbruiken. Eerst zonnepanelen
als je woonkamer op temperatuur is en de deur naar de hal wordt normaal gebruikt, dus niet open en de voordeur wagenwijd open, dan zal de temperatuur in de woonkamer niet zo snel zakken. Mocht je een snelle tempverhoging in je woonkamer willen, dan zet je de thermostaat ff een paar graden hoger en ELGA zal de CVketel inzetten. Daarna zet je de kamertemp weer op "normaal".CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:08:
[...]
Maar als dat langer wachten me niet boeit, wat dan?
Heb je al 's gekeken naar een hybride Wp zoals bv een ELGA?
Nog nergens naar gekeken, vooral aan het experimenteren wat er nodig is om in ons huis een WP te installeren. Nu hebben we nog een standaard CV (Nefit Smartline Basic). En zoals ik al zei, zie ik de noodzaak van een volledig huis op temperatuur brengen niet voor alleen het (toekomstig) verwarmen van mijn woonkamer met een CV / WP.amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:19:
[...]
Heb je al 's gekeken naar een hybride Wp zoals bv een ELGA?
Ben jij een ijsbeer?CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:02:
[...]
Dan ga ik opnieuw voor mijn tests alleen de woonkamer op 18C proberen te houden 24/7. Maar eerst sensoren installeren dit weekend.
Hier ook HT infrastructuur en een WP.
Eerst alleen beneden gedraaid maar nu staat gewoon alles in huis open.
Vooral omdat er geen warmte buffer is (zoals een betonvloer die lekker warm is geworden door VV) merk je wel aanzienlijk verschil in comfort als je boven achterwege laat. Meestal is boven ook een stuk minder riant bemeten dan beneden v.w.b. de radiatoren en duurt het gewoon lang om het daar op een fatsoenlijke temperatuur te krijgen. Om dat te voorkomen draait alles gewoon mee hier (mijn dochter van 10 maanden vind 16 graden boven niet prettig).
Maar als je alleen beneden wilt stoken en je hebt voldoende inhoud gaat dat ook prima.
Ik zelf zou dan een L/L installeren overigens, geen L/W (hangt hier ook en als ik alleen beneden zou willen dan doet die dat voor aanzienlijk minder kWh's)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
ik ook niet, maar dat heb ik al duidelijk gemaakt, denk ik.CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:21:
[...]
Nog nergens naar gekeken, vooral aan het experimenteren wat er nodig is om in ons huis een WP te installeren. Nu hebben we nog een standaard CV (Nefit Smartline Basic). En zoals ik al zei, zie ik de noodzaak van een volledig huis op temperatuur brengen niet voor alleen het (toekomstig) verwarmen van mijn woonkamer met een CV / WP.
Wij hebben ook altijd de woonkamer op 18 graden en voldoet meer dan prima. Nu met de warmtemuur is het moeilijk om de kamertemperatuur zo laag te houden, af en toe zet ik de pomp uit.
hier huidig verbruik:
https://app.ubidots.com/u...SiovI2q0KfCpqgk6BaiHTP04U
zoals je ziet gaat de pomp snachts uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 29-11-2017 10:49 ]
Verwijderd
Als je dat niet boeit moet je het niet doen inderdaad. Ik zou zeggen probeer het behaaglijk te houden in je kamer met max 40 graden, als het niet lukt weet je mogelijk waardoor.CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik wil vooral wat de logica van het hele huis verwarmen is. Ik geloof veel van wat jullie zeggen hoor, maar ik moet zelf ook de abstracte logica er nog wel van inzien voordat ik het aanneem. De noodzaak van het hele huis verwarmen zie ik niet buiten de reden comfort. De reden die werd gegeven is dat het minder lang duurt voordat de kamer weer op temperatuur is na een open duur voor visite. Maar als dat langer wachten me niet boeit, wat dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Preciesreneeke1970 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:42:
[...]
Als je dat niet boeit moet je het niet doen inderdaad. Ik zou zeggen probeer het behaaglijk te houden in je kamer met max 40 graden, als het niet lukt weet je mogelijk waardoor.
En dan heeft spouwmuurisolatie opeens veel meer zin dan dakisolatie
Doe wat je niet laten kunt, ik heb beide gedaan en weet het resultaat. Mijn verdiepingsvloer is ook opgehoogd met 10 cm glaswol ertussen, maar toch.....CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:43:
[...]
Precies
En dan heeft spouwmuurisolatie opeens veel meer zin dan dakisolatie
Warmte gaat nu eenmaal omhoog en niet zijwaarts.
1 PVoutput . Dongen NB
@CurlyMothido schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:23:
[...]
Ik zelf zou dan een L/L installeren overigens, geen L/W (hangt hier ook en als ik alleen beneden zou willen dan doet die dat voor aanzienlijk minder kWh's)
Maar met meer lawaai in de huiskamer.
voordeel is wel: koeling bij 35c buiten
Verwijderd
Het begrip optrekkende kou is onzin, ik verlies middels mijn > 30C voeten warmte aan een vloer die kouder is, Zo lang het verschil niet meer dan xC is vinden we dat als mens geen probleem, we zijn immers altijd het warmste object, behalve in de sauna, alleen als de deltaT > drempelwaarde is ervaren we dat als onaangenaam.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 11:06 ]
En dan je dus geen keus hebt om eventueel wel een hobbykamer te verwarming op de 1ste verdieping.amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:50:
[...]
@CurlyMo
Maar met meer lawaai in de huiskamer.
voordeel is wel: koeling bij 35c buiten
Vloer is al geïsoleerd met tonzon.reneeke1970 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:50:
[...]
Doe wat je niet laten kunt, ik heb beide gedaan en weet het resultaat. Mijn verdiepingsvloer is ook opgehoogd met 10 cm glaswol ertussen, maar toch.....
Warmte gaat nu eenmaal omhoog en niet zijwaarts.
[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 29-11-2017 10:54 ]
Je kan beter tot 03:00 door laten lopen en om 10:00 weer aan, nu zet je hem aan op het koudst van de dag en dat zie je terug in je aantal defrosts.Willie Wortel schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:40:
[...]
Wij hebben ook altijd de woonkamer op 18 graden en voldoet meer dan prima. Nu met de warmtemuur is het moeilijk om de kamertemperatuur zo laag te houden, af en toe zet ik de pomp uit.
hier huidig verbruik:
https://app.ubidots.com/u...SiovI2q0KfCpqgk6BaiHTP04U
zoals je ziet gaat de pomp snachts uit.
Ik beb een vraag voor Elga-Neftit HR installaties:amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:52:
[...]
nee is zeker niet noodzakelijk.
WP ELGA/toshiba 5kw:
Bij alleen woonkamer/openkeuken met Jagaconvectoren en DBE's op comfort temperatuur. staat nu op 'snachts 19,5c overdag/'s avonds oplopend tot 20,6 soms 20,8c.
vannacht aanvoertemp varierend van 30-40c.
Hal met trappenhuis ,1x Jaga is 18c,
1e verdieping met een paar verafgeknepen 1975-radiatoren 16-17c,
Bovenverdieping alle radiatoren uit, 15-17c.
afgelopen jaar 1500Kwh verstookt in de WP
en als ELGA het niet trok heeft ze de HRketel ingezet.-> 60m3 gas verstookt.
over 10 jaar kijken we weer naar een andere configuratie van verwarmingstoestellen
Bij Elga wordt dan gekozen voor de aan/uit ketel ; contact 1 en 2.
Moduleert de Nefit ketel dan nog wel? Kan ik dat contact ook niet gebruiken voor eventueel een elektrisch verwarming element ?(Uiteraard met een potentiaal vrij relais).
Tja, ik heb een straalkachel in de badkamer opgehangen en op de hobbykamers staan de 1975-radiatoren een klein beetje open. Bovendien staan er een paar 500w kacheltjes voor het grijpen.CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:53:
[...]
En dan je dus geen keus hebt om eventueel wel een hobbykamer te verwarming op de 1ste verdieping
[...]
Ik heb voor de caravan ook nog een 100w vloerverwarming liggen. dat werkt bij computeren ook lekker.
Ik heb deze combinatie gehad, maar nooit in duo bedrijf werkend gekregen. CV-ketel zo weinig gebruikt dat ik niet weet of die ging moduleren.Tomexergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:06:
[...]
Ik beb een vraag voor Elga-Neftit HR installaties:
Moduleert de Nefit ketel dan nog wel? Kan ik dat contact ook niet gebruiken voor eventueel een elektrisch verwarming element ?(Uiteraard met een potentiaal vrij relais).
Ik zie niet in waarom je dat contact niet voor een elektrisch verwarmings-element zou kunnen gebruiken. Heb ik ook overwogen als backup ipv CV.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Dus in november 2015 stond de ELGA 8330 minuten in cold standby ( verbruik <10W ) en stond hij ook 1173 minuten 1300W of meer te verbruiken.
Het is jammer dat november 2015 niet volledig is qua data. Ik durf op basis van november 2016 en 2017 weinig te beoordelen. Het enige wat echt opvalt is dat in 2017 de ELGA veel minder lang draait dan 2016.
Ik zit wat hard op te denken. Zou "draaiminuten/graaddag" een goede indicatie zijn?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ja, ik ben veel aan het experimenteren met de WP. Dit is de eerste winter voor mij en moet zeggen bevalt goed tot nu toe, nu moet het ook nog even hard gaan vriezen voor een totaal beeld aan het eind van de winter.Rol-Co schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:05:
[...]
Je kan beter tot 03:00 door laten lopen en om 10:00 weer aan, nu zet je hem aan op het koudst van de dag en dat zie je terug in je aantal defrosts.
Ik heb de stooksetting op de ELGA op radiatoren laag staan. Bij het uittesten daarvan gaf de kamerthermostaat aan dat het geleverde vermogen van de HR-ketel op stand 3 stond en ff later op 1.Tomexergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:06:
[...]
Ik beb een vraag voor Elga-Neftit HR installaties:
Dus ik neem aan dat de ketel aan het moduleren was.
Ik heb een Remeha-Calente trouwens.
contact<>elektr.element: kweenie , zal niet ontploffen lijkt me, maar wellicht krijg je een storingsmelding van ELGA.
ik weet hier niet genoeg over.
Verwijderd
Om welke conclusie te kunnen trekken ?mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:19:
Vanochtend deze data weten te destilleren uit mijn database. Dit is de draaitijd ( in minuten ) in verschillende vermogensmodi.
[afbeelding]
Dus in november 2015 stond de ELGA 8330 minuten in cold standby ( verbruik <10W ) en stond hij ook 1173 minuten 1300W of meer te verbruiken.
Het is jammer dat november 2015 niet volledig is qua data. Ik durf op basis van november 2016 en 2017 weinig te beoordelen. Het enige wat echt opvalt is dat in 2017 de ELGA veel minder lang draait dan 2016.
Ik zit wat hard op te denken. Zou "draaiminuten/graaddag" een goede indicatie zijn?
Ala mijn HR het begeeft(14 jaar oud) , dan dit eventueelBram-Bos schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:09:
[...]
Ik heb deze combinatie gehad, maar nooit in duo bedrijf werkend gekregen. CV-ketel zo weinig gebruikt dat ik niet weet of die ging moduleren.
Ik zie niet in waarom je dat contact niet voor een elektrisch verwarmings-element zou kunnen gebruiken. Heb ik ook overwogen als backup ipv CV.
:https://www.tercalshop.nl/elektrische-cv-ketels/11-elektrische-cv-ketel-15kw.html
Heeft en eigen CVpomp en is met driewegklep voor een boiler te gebruiken (in serie met de WP.)
Puur om te kijken of in deze tabel het aanpassen van de installatie terug te vinden is qua draaitijd.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:24:
[...]
Om welke conclusie te kunnen trekken ?
Wat ik mij nu weer bedenk is dat puur draaitijd geen indicatie is. 10000 minuten op vol vermogen is een stuk beroerder dan 10000 minuten gemoduleerd op halve kracht. Dus kijken naar draaiminuten is niet voldoende, ook de verdeling van draaiminuten over het vermogen waarop de ELGA draaide is interessant.
* mkleinman heeft weer eens tijd teveel
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Sorry met dit:Tomexergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:25:
[...]
Ala mijn HR het begeeft(14 jaar oud) , dan dit eventueel
:https://www.tercalshop.nl/elektrische-cv-ketels/11-elektrische-cv-ketel-15kw.html
Heeft en eigen CVpomp en is met driewegklep voor een boiler te gebruiken (in serie met de WP.)
https://www.tercalshop.nl...rische-cv-ketel-15kw.html
Vooraf heb ik de speedcomforts gemodificeerd, sensor buitenspel gezet anders werkt het niet want de temp komt niet vaak boven de 33 graden.
Het doet zeker wel wat. Mooi product. Mooier dan zelf maken laat ik het zo zeggen.
Je klikt ze er zo in met die magneten.
Dat is hier ook, 2017 is tot nu toe veel warmer dan 2016.mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:19:
Vanochtend deze data weten te destilleren uit mijn database. Dit is de draaitijd ( in minuten ) in verschillende vermogensmodi.
[afbeelding]
Ik neem aan dat je ze wel aan het stroomnet moet aansluiten? Dan moet je natuurlijk maar net een stopcontact in de buurt hebben van de radiator....Knowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:28:
Maandag speedcomforts geplaatst onder in een tweetal radiatoren type 22. Het betreft slaap/studeerkamers.
Vooraf heb ik de speedcomforts gemodificeerd, sensor buitenspel gezet anders werkt het niet want de temp komt niet vaak boven de 33 graden.
Het doet zeker wel wat. Mooi product. Mooier dan zelf maken laat ik het zo zeggen.
Je klikt ze er zo in met die magneten.
Verwijderd
Jeroen Geurts zei afgelopen zaterdag in NRC iets waarin jij je waarschijnlijk ook wel in herkend: niets wat mensen zo in beweging zet,(lees: irriteert) als een onbeantwoorde vraag.mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:28:
[...]
Puur om te kijken of in deze tabel het aanpassen van de installatie terug te vinden is qua draaitijd.
Wat ik mij nu weer bedenk is dat puur draaitijd geen indicatie is. 10000 minuten op vol vermogen is een stuk beroerder dan 10000 minuten gemoduleerd op halve kracht. Dus kijken naar draaiminuten is niet voldoende, ook de verdeling van draaiminuten over het vermogen waarop de ELGA draaide is interessant.
* mkleinman heeft weer eens tijd teveel
Yep! En dan nog niet eens zo zeer het antwoord zelf is het leukste maar de denkroute er naar toeVerwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:34:
[...]
Jeroen Geurts zei afgelopen zaterdag in NRC iets waarin jij je waarschijnlijk ook wel in herkend: niets wat mensen zo in beweging zet,(lees: irriteert) als een onbeantwoorde vraag.
op zich geen slecht idee. idd wellicht in duomode en dan een lichtere uitvoering oid.
fase aanpassing vd elektra is wel nodig.
Dezelfde installateur wilde hier niet aan een Loria beginnen ivm afgifte-systeem. Dus toen maar voor een Elga gekozen. Nog geen 10 maanden verder is de stadsverwarming er uit en kan ik zelf dmv een Elga en Daikin bepalen welk apparaat het meeste voor zijn kiezen krijgt. Dat laatste zit nu nog in de aftast-fase. Omdat het gescheiden systemen zijn. Maar ben er nu al van overtuigd dat de combinatie het gemakkelijk warm kan krijgen als er een periode met stevige vorst zou zijn.wervisser schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:23:
Over het hele huis verwarmen gesproken, ik moet toch echt gaan beginnen aan het uitzoeken hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. De installateur (@Noord27 , ja DIE installateur ja ::+) heeft begin van het jaar aangegeven dat het geen enkel probleem is. Buiten de woonkamer is het hele huis echter zo'n 18-19 graden. Voor slapen prima, maar om computerwerk in uit te voeren toch best wel fris.
Dat onderstreept wederom dat de kennis van de installateur te wensen over laat.
Verwijderd
Iets in de geest van: de reis is belangrijker dan de bestemming.mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:38:
[...]
Yep! En dan nog niet eens zo zeer het antwoord zelf is het leukste maar de denkroute er naar toe
Precies!Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:42:
[...]
Iets in de geest van: de reis is belangrijker dan de bestemming.
Heb intussen de draaitijd in minuten in een percentage uitgedrukt en daar een voorwaardelijke opmaak overheen gegooid.

Vooral oktober 2017 valt heel erg op omdat de ELGA eigenlijk de hele tijd op half vermogen draait. Die trend zie je ook deels in november terug.
Verwijderd
Zou daar niet een correctie qua graaddagen overheen moeten ? Bijv. 01-09-2016 - 28-11-2016 vergeleken met dezelfde periode 2017 kent voor De Bilt 13.9% minder graadddagen.mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:48:
[...]
Precies!
Heb intussen de draaitijd in minuten in een percentage uitgedrukt en daar een voorwaardelijke opmaak overheen gegooid.
[afbeelding]
Vooral oktober 2017 valt heel erg op omdat de ELGA eigenlijk de hele tijd op half vermogen draait. Die trend zie je ook deels in november terug.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 11:53 ]
Dit verbruik lijkt mij ERG veel voor een 2 onder1kapper uit 2007?Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:40:
Hier, 10 jaar oude 2onder1 kapper met vv, gaat v.a. 20 december een WP het doen, bij mijn zus. Ons gasverbruik is binnen een paar % gelijk in de stookseizoenen 2014-2015 t/m 2016-2017 Kijkend naar het momentane gasverbruik zou er op dit moment al 0.7m3 * 8kWh = 5.6kW nodig zijn. En ik doe het toch met mijn 5kWer. Hoe is dit mogelijk te verklaren ? De logica ontgaat mij in ieder geval.
[afbeelding]
25 graden in huis? Gaslekje? 300m2?
Als je dit doorrekent zit je zo op 15m3 per dag, dat kan ik niet geloven.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Klopt, alleen zal draaiminuten/graaddag wat zeggen? Dat lijkt mij niet? Deze tabel zegt puur iets over in welke modulatiestand de ELGA draait. En dat er wel iets veranderd is waardoor de ELGA minder snel op vol vermogen gaat draaien.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:51:
[...]
Zou daar niet een correctie qua graaddagen overheen moeten ? Bijv. 01-09-2016 - 28-11-2016 vergeleken met dezelfde periode 2017 kent voor De Bilt 13.9% minder graadddagen.
Verwijderd
Nee echt geen 25C maar 21C. Gaslek geen idee, dat zou de in bedrijfstelling v.d. WP kunnen 'aantonen'. Vandaag springt er wel tussenuit, maar desondanks.Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:52:
[...]
Dit verbruik lijkt mij ERG veel voor een 2 onder1kapper uit 2007?
25 graden in huis? Gaslekje? 300m2?
Als je dit doorrekent zit je zo op 15m3 per dag, dat kan ik niet geloven.

PS. Is wel incl. SWW, maar dat is voor zo ver ik het kan bekijken, diverse juli-aug verbruiken bekeken, niet meer dan 0.84m3 per dag.
Nu vraag ik mij af, wat doet de WP als de defrost plaats vindt tijdens SWW bereiding
Door de 3-weg-klep wordt er tijdens SWW geen gebruik gemaakt van buffervat, dus daar kan hij geen warmte uit ontrekken. Onttrekt hij de warmte uit het SWW vat
Verwijderd
Naar mijn idee moeten de basis meetomstandigheden eerst 'vergelijkbaar' gemaakt worden door die graaddagen correctie, voor je andere wijzigingen kunt interpreteren. Maar je kunt het met en zonder correctie bekijken en 'zien' wat de mogelijke invloed wel of niet is. Geen antwoorden/oplossingen maar een mogelijk alternatieve route tijdens de reis.mkleinman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:58:
[...]
Klopt, alleen zal draaiminuten/graaddag wat zeggen? Dat lijkt mij niet? Deze tabel zegt puur iets over in welke modulatiestand de ELGA draait. En dat er wel iets veranderd is waardoor de ELGA minder snel op vol vermogen gaat draaien.
Verwijderd
Yes, tenminste da's wel hoe het bij de LG werkt en why not. Hij heeft warmte nodig op dat moment, prima bronGrolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:06:
Na mijn "Defrost ontmaagding" afgelopen maandag is het in Twente nu zo koud geworden (vlak boven 0 en flink mistig) dat ik vanochtend 3 defrosts heb gehad +- elk 1,5 uur 1 defrost.
Nu vraag ik mij af, wat doet de WP als de defrost plaats vindt tijdens SWW bereiding
Door de 3-weg-klep wordt er tijdens SWW geen gebruik gemaakt van buffervat, dus daar kan hij geen warmte uit ontrekken. Onttrekt hij de warmte uit het SWW vat
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 12:16 ]
Wij hebben een hoekhuis van drie verdiepingen, plat dak, in basis goed geïsoleerd maar wel met een serre (veel glas, HR++). Beneden vloerverwarming (lage temperatuur, max 40), tussen- en bovenverdieping hebben radiatoren met thermostaatkraan. De serre heeft vloerverwarming en een aanvullend 500 watt infraroodpaneel voor de koudere momenten. Ivm ons bad en tweede douche hebben we een CW6 stadsverwarming. Het is nadrukkelijk nog niet de bedoeling om afscheid te nemen van de stadsverwarming. Deze bevalt goed, en ik ben bereid de meerprijs in vastrecht te betalen in ruil voor een goede basisvoorziening en geen geruzie/geregel. Op het dak liggen voor zo'n 4.5 kWh aan panelen. Dat is meer dan wij verbruiken, we wonen er nog geen jaar, maar ergens tussen de 500 en 1000 Wh. Hier is ruimte gereserveerd voor een eventuele warmtepomp oid. Ik had eerst het idee deze in te zetten als bijverwarming, met buffering in een boiler. Maar na wat nadenken: de bulk van onze warmtevraag zal in de winter liggen. Dan is de COP op zijn slechtst. Het is dan nog net geen elektrische verwarming, met wel hogere installatie- en onderhoudskosten. Ook met lang douchen kan op het tapwater een L/W warmtepomp niet uit. Een elektrische boiler voor omzetten van de extra elektra in warmte lijkt wel zinnig. Klopt deze redenatie en beetje?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Best pittig verbruik, MV zeker? Ga je hier ook een 5KW plaatsen? hoe is het afgiftesysteem?Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:02:
[...]
Nee echt geen 25C maar 21C. Gaslek geen idee, dat zou de in bedrijfstelling v.d. WP kunnen 'aantonen'. Vandaag springt er wel tussenuit, maar desondanks.
[afbeelding]
PS. Is wel incl. SWW, maar dat is voor zo ver ik het kan bekijken, diverse juli-aug verbruiken bekeken, niet meer dan 0.84m3 per dag.
Hier schiet de TA naar beneden tijdens een defrost, dus hij onttrekt tijdelijk warmte uit het CV systeem.Grolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:06:
Na mijn "Defrost ontmaagding" afgelopen maandag is het in Twente nu zo koud geworden (vlak boven 0 en flink mistig) dat ik vanochtend 3 defrosts heb gehad +- elk 1,5 uur 1 defrost.
Wat het kost voor het aanleggen van SV kun je veel beter stoppen in een WP en/of isolatie.
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 29-11-2017 12:27 ]
Kort en bondig antwoord: Zeker, en nog interessanter als hoofdverwarming.
Je had de grootste besparing kunnen realiseren door tijdens het bouwen van jullie huis gasloos te gaan, dat had je +- 3K extra budget gegeven voor een warmtepomp.
Als je puur en alleen naar tapwater (SWW) kijkt is een ketel hier beter en goedkoper in.
Als je naar CV kijkt is een WP altijd goedkoper als een gasketel in verbruik, zie ook de maandelijkse overzichten.
Gemiddelde COP van alle gebruikers voor verwarming in 2016 was 4,261.
Kort samen gevat stel je verbruikt 1000m3 aan gas * 0,60 = 600 euro per jaar aan gas
Omgerekend 2000kWh aan stroom * 0,20 = € 400,00 per jaar aan stroom bij een WP
En dat kon bij jou nog In jou situatie (nieuwe woning) wel eens nog positiever uitpakken, omdat je met een lage Ta afkunt.
Dus zelfs zonder PV is een WP interessant, alleen je terugverdientijd met een besparing van € 200,00 per jaar is nogal lang als je alles wil laten aanleggen.
Verwijderd
Het 'probleem' van stadsverwarming is niet zo zeer wat je voor een GJ betaald, maar het vastrecht. Een WP doet weinig/ kan weinig/ niets in mijn ogen om daar wat aan te 'verbeteren'.Milmoor schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:18:
De vraag kort en bondig: is een L/W waterpomp interessant als bijverwarming in een a++ nieuwbouwhuis?
Wij hebben een hoekhuis van drie verdiepingen, plat dak, in basis goed geïsoleerd maar wel met een serre (veel glas, HR++). Beneden vloerverwarming (lage temperatuur, max 40), tussen- en bovenverdieping hebben radiatoren met thermostaatkraan. De serre heeft vloerverwarming en een aanvullend 500 watt infraroodpaneel voor de koudere momenten. Ivm ons bad en tweede douche hebben we een CW6 stadsverwarming. Het is nadrukkelijk nog niet de bedoeling om afscheid te nemen van de stadsverwarming. Deze bevalt goed, en ik ben bereid de meerprijs in vastrecht te betalen in ruil voor een goede basisvoorziening en geen geruzie/geregel. Op het dak liggen voor zo'n 4.5 kWh aan panelen. Dat is meer dan wij verbruiken, we wonen er nog geen jaar, maar ergens tussen de 500 en 1000 Wh. Hier is ruimte gereserveerd voor een eventuele warmtepomp oid. Ik had eerst het idee deze in te zetten als bijverwarming, met buffering in een boiler. Maar na wat nadenken: de bulk van onze warmtevraag zal in de winter liggen. Dan is de COP op zijn slechtst. Het is dan nog net geen elektrische verwarming, met wel hogere installatie- en onderhoudskosten. Ook met lang douchen kan op het tapwater een L/W warmtepomp niet uit. Een elektrische boiler voor omzetten van de extra elektra in warmte lijkt wel zinnig. Klopt deze redenatie en beetje?
Dat was mij wel duidelijk, maar ik was benieuwd hoe hij dat met SWW zou doen, maar logischerwijs onttrekt hij die warmte gewoon aan de SWW boiler (omgekeerd als verwarmen).Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:25:
Hier schiet de TA naar beneden tijdens een defrost, dus hij onttrekt tijdelijk warmte uit het CV systeem.
[afbeelding]
Dat is ook mijn "assumption" jaGrolsch schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:27:
[...]
Dat was mij wel duidelijk, maar ik was benieuwd hoe hij dat met SWW zou doen, maar logischerwijs onttrekt hij die warmte gewoon aan de SWW boiler (omgekeerd als verwarmen).
Verwijderd
Ja de MV, een echte Stork ..., zal geupgrade gaan worden door een ITHO, alleen al om het electra verbruik van dat ding te verbeteren. Hun electra verbruik is ook sky high, 6persoons verbruik voor een 3persoons gezin.Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:25:
[...]
Best pittig verbruik, MV zeker? Ga je hier ook een 5KW plaatsen? hoe is het afgiftesysteem?
Ja komt een 5kW Panasonic, afgifte is vv op de benedenverdieping, dat is wat de WP in eerste instantie alleen gaat doen. De gas CV blijft voorlopig de rest verwarmen en SWW verzorgen.
Klopt. Contactdoos kan natuurlijk ookPossible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:34:
[...]
Ik neem aan dat je ze wel aan het stroomnet moet aansluiten? Dan moet je natuurlijk maar net een stopcontact in de buurt hebben van de radiator....
Hier hangt ook een Stork WTW, volgens de specs valt het verbruik wel mee (lees, vervangen heeft een te lange TVT)Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:31:
[...]
Ja de MV, een echte Stork ..., zal geupgrade gaan worden door een ITHO, alleen al om het electra verbruik van dat ding te verbeteren. Hun electra verbruik is ook sky high, 6persoons verbruik voor een 3persoons gezin.
Ja komt een 5kW Panasonic, afgifte is vv op de benedenverdieping, dat is wat de WP in eerste instantie alleen gaat doen. De gas CV blijft voorlopig de rest verwarmen en SWW verzorgen.
Ben benieuwd hoe je dit regeltechnisch en waterzijdig gaat regelen.
Enig idee hoe dit komt? Zijn de dips geen defrosts?Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:37:
Ik ben sinds gisteren 19:00 mijn 'in een streep verwarmen' gedrag van de WP kwijt geraakt. Om 0:00 geprobeerd om dat te corrigeren door de pompstand van 1 -> de standaard 2 te zetten, wat tot ik ging slapen de oplossing leek te zijn, maar helaas pindakaas is dat niet het geval.
[afbeelding]
[ Voor 40% gewijzigd door Daannn1987 op 29-11-2017 12:41 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk wel, maar de WP 'weigert', om het bereidstaande, mag v.a. +5C gebruikt worden, Heater-element te gebruiken. Het element heeft de afgelopen 2.5 dag 40Wh opgenomen. Rara bosjager.Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:40:
[...]
Enig idee hoe dit komt? Zijn de dips geen defrosts?
Het werkt wel degelijk. En juist nu met die lage temperaturen kan ik toch wat warmte in die kamers krijgen.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:42:
[...]
OkeMerk je echt een groot verschil? Ik ben met dit soort producten altijd een beetje huiverig..
Met Qurrent bestelcode extra korting. Anders vind ik ze te duur. Maar goed er zit 10 jr garantie op. Goede onderdelen van EBM Papst erin. Geen rommel.
Verwijderd
Zo'n Stork vervangen door een ITHO kost toch ook niet de wereld, heb er even kort naar gezocht maar volgens mij is dat in 2 jaar terugverdiend, of heb ik iets gemist ?Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:40:
[...]
Hier hangt ook een Stork WTW, volgens de specs valt het verbruik wel mee (lees, vervangen heeft een te lange TVT)
Ben benieuwd hoe je dit regeltechnisch en waterzijdig gaat regelen.
[...]
Enig idee hoe dit komt? Zijn de dips geen defrosts?
De CV wordt afgekoppeld van de vv, bestaande verdeler verwijdert en er wordt een gesloten verdeler geplaatst. Voor zo ver ik het zie allemaal simpel recht toe recht aan. Regeling, hoe kan je het ook anders verwachten zonder ruimtethermostaat.
Verwijderd
Dat je dit gepruts bij jezelf doet, ala. Maar om dit geklungel bij een ander te doen, come on. Ik heb hier ook echt een bak aan domotica aan elkaar gehackt maar ben mezelf uitermate bewust dat het bij een leek domweg moet werken. Geen mitsen, geen maren, geen moeilijk gedoe: gewoon werken. Hoewel het systeem hier fantastisch werkt raad ik het m'n directe omgeving bepaald niet aan: te lastig.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:50:
Regeling, hoe kan je het ook anders verwachten zonder ruimtethermostaat.
Doe ze een lol en fix het fatsoenlijk. Als je het dan niet van mij aan wil nemen, doe het dan van Oxellaar, die heeft meer verstand dan jij en ik bij elkaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 12:56 ]
Ik moet toch elektrisch veel aanpassen i.v.m. elektrisch koken, dit kan ik er bij meenemen.amarkest schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:40:
@Tomexergie
op zich geen slecht idee. idd wellicht in duomode en dan een lichtere uitvoering oid.
fase aanpassing vd elektra is wel nodig.
Ik stook nu c.a 250m3(bespaar 1600 m3)aardgas per jaar voor CV bij= netto 2200kWh warmte
Kosten elektrisch 420 Euro
Kosten aardgas 200vastrecht+100=300Euro
Het volledig elektrificeren van mijn CV met Elga kosten extra 120 eur/jaar
Moet ik een 9kW full E WP gaan installeren terwijl Elga op deze manier ook gasloos kan worden?
Wat ik nog moet oplossen is SSW. Hoe krijg ik Elga + elektri CV op een boiler?
Oplossing van dit forum: Via het extra contact op de honeywell thermostaat?
Of eleganter via contacten op de de Elga zelf.
Bij SSW krijg ik bovendien nog voordeel via PV panelen als er niet meer wordt gesaldeerd.
De beste oplossing is misschien wachten tot Elga is afgeschreven en over gaan op een nieuwe full-elekrische WP. Ik twijfel nog steeds.
Jammer dat het alleen voor Qurrent is. Met de korting had ik het ook wel willen bestellen ja, anders vind ik ze ook te duur.Knowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:49:
[...]
Het werkt wel degelijk. En juist nu met die lage temperaturen kan ik toch wat warmte in die kamers krijgen.
Met Qurrent bestelcode extra korting. Anders vind ik ze te duur. Maar goed er zit 10 jr garantie op. Goede onderdelen van EBM Papst erin. Geen rommel.
Verwijderd
Je hebt geen notie van mijn arrogantie vrees ik.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:53:
[...]
Dat je dit gepruts bij jezelf doet, ala. Maar om dit geklungel bij een ander te doen, come on. Ik heb hier ook echt een bak aan domotica aan elkaar gehackt maar ben mezelf uitermate bewust dat het bij een leek domweg moet werken. Geen mitsen, geen maren, geen moeilijk gedoe: gewoon werken. Hoewel het systeem hier fantastisch werkt raad ik het m'n directe omgeving bepaald niet aan: te lastig.
Doe ze een lol en fix het fatsoenlijk. Als je het dan niet van mij aan wil nemen, doe het dan van Oxellaar, die heeft meer verstand dan jij en ik bij elkaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 13:03 ]
Verwijderd
Wel knap duur voor een paar pc ventilatoren en een tempsensor of ben ik nu heel kritisch?Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:42:
[...]
OkeMerk je echt een groot verschil? Ik ben met dit soort producten altijd een beetje huiverig..
LG support maar weer gemaild trouwens, de nieuwe firmware heeft een quirk: de warmtepomp toert niet verder op dan 75%. Hier geen probleem, maar bij pa een manko en niet hoe het hoort.
Apparently notVerwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:59:
[...]
Je hebt geen notie van mijn arrogantie vrees ik.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 13:01 ]
MV heeft een "iets" andere kostprijs dan een WTW-DVerwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:50:
[...]
Zo'n Stork vervangen door een ITHO kost toch ook niet de wereld, heb er even kort naar gezocht maar volgens mij is dat in 2 jaar terugverdiend, of heb ik iets gemist ?
De CV wordt afgekoppeld van de vv, bestaande verdeler verwijdert en er wordt een gesloten verdeler geplaatst. Voor zo ver ik het zie allemaal simpel recht toe recht aan. Regeling, hoe kan je het ook anders verwachten zonder ruimtethermostaat.
Haha is je zus het daar mee eens? Bouw je nu een extra test lab
Verwijderd
Sorry ik begrijp de "MV heeft een "iets" andere kostprijs dan een WTW-D" niet vrees ik. Wat ik er van begreep is dat het interne deel van de Stork uitgewisseld kon worden door een ITHO exemplaar.Daannn1987 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:02:
[...]
MV heeft een "iets" andere kostprijs dan een WTW-D
Haha is je zus het daar mee eens? Bouw je nu een extra test lab
Je kan gewoon op de site van speedcomfort de code qurrent2017 gebruiken voor 30% korting. Heb ik ook gedaan. (Ben toevallig wel klant maar had niet ingeschreven op die inkoop actie)Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:57:
[...]
Jammer dat het alleen voor Qurrent is. Met de korting had ik het ook wel willen bestellen ja, anders vind ik ze ook te duur.
Be fast .... Be furious....
Bij beneden 500 m3 gas gedurende meer dan een jaar ( of 2?) kan je de aansluiting om laten zetten. Wordt vastrecht iets goedkoper van.Tomexergie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:57:
[...]
Ik moet toch elektrisch veel aanpassen i.v.m. elektrisch koken, dit kan ik er bij meenemen.
Ik stook nu c.a 250m3(bespaar 1600 m3)aardgas per jaar voor CV bij= netto 2200kWh warmte
Kosten elektrisch 420 Euro
Kosten aardgas 200vastrecht+100=300Euro
Het volledig elektrificeren van mijn CV met Elga kosten extra 120 eur/jaar
Moet ik een 9kW full E WP gaan installeren terwijl Elga op deze manier ook gasloos kan worden?
Wat ik nog moet oplossen is SSW. Hoe krijg ik Elga + elektri CV op een boiler?
Oplossing van dit forum: Via het extra contact op de honeywell thermostaat?
Of eleganter via contacten op de de Elga zelf.
Bij SSW krijg ik bovendien nog voordeel via PV panelen als er niet meer wordt gesaldeerd.
De beste oplossing is misschien wachten tot Elga is afgeschreven en over gaan op een nieuwe full-elekrische WP. Ik twijfel nog steeds.
Waar heb je dat precies gedaan? Ik zie het zo snel niet staan waar je een coupon in kan voeren?Bl4ckviper schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:37:
[...]
Je kan gewoon op de site van speedcomfort de code qurrent2017 gebruiken voor 30% korting. Heb ik ook gedaan. (Ben toevallig wel klant maar had niet ingeschreven op die inkoop actie)
Nee. Is voor iedereen.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:57:
[...]
Jammer dat het alleen voor Qurrent is. Met de korting had ik het ook wel willen bestellen ja, anders vind ik ze ook te duur.
Actie bestelcode Qurrent2017.
Gaat 40% af. Geldig dit jaar
Kan bij het kiezen van je betaalmethode.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:46:
[...]
Waar heb je dat precies gedaan? Ik zie het zo snel niet staan waar je een coupon in kan voeren?
Dus eerst je winkelwagen vol. Dan je gegevens invoeren. Daarna kan je het invoeren.
@Knowbody 30%
[ Voor 3% gewijzigd door Bl4ckviper op 29-11-2017 13:53 ]
kijk eens op climatebooster.nl : geeft goede opties om met lage temperaturen toch veel warmte uit radiatoren te halen.Possible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:18:
@Verwijderd
Bedankt voor je toelichting. Ik weet de exacte percentages natuurlijk niet, maar ik geloof dat het merendeel van Nederland nog helemaal geen vloerverwarming heeft. Ik snap dan ook niet waarom er zo gehamerd wordt op warmtepompen als het waarschijnlijk toch weinig uitmaakt als een woning alleen maar radiatoren heeft.
Voor nieuwbouw snap ik de keuze heel goed.
Maar misschien is het verstandig om inderdaad dit jaar te wachten om te zien wat we überhaupt gaat verbruiken. Eerst zonnepanelen
en: als je naisoleerd (vloer, glas) creeer je overcapaciteit in radiatoren en daarmee de optie om met lage temperaturen de boel warm te houden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het was 30+10Bl4ckviper schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:53:
[...]
Kan bij het kiezen van je betaalmethode.
Dus eerst je winkelwagen vol. Dan je gegevens invoeren. Daarna kan je het invoeren.
@Knowbody 30%
Ik heb de link in een PM gestuurd
Zie pmPossible schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:46:
[...]
Waar heb je dat precies gedaan? Ik zie het zo snel niet staan waar je een coupon in kan voeren?
Oh dus had ik nog eens 10% extra kunnen hebben nou ja volgende keer beterKnowbody schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:54:
[...]
Het was 30+10
Ik heb de link in een PM gestuurd
Dit topic is gesloten.
![]()