Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.054 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Jan Treur schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:31:
Van tijd tot tijd, als het hier weer heel veel over de Elga gaat, bekruipen mij bepaalde gedachten...

Waarom??

Waarom wordt hier zo vaak gekozen voor een hybride oplossing, terwijl er zoveel warmtepompen zijn die het zo gemakkelijk helemaal voor hun rekening nemen? En terwijl je bij zo'n hybride oplossing als het er echt om gaat toch weer veel gas gaat zitten verstoken. Om over de veel hogere onderhoudskosten maar niet te spreken.

Zijn er zoveel mensen verknocht aan gas?

Bestaat er misschien een irrationele range anxiety voor warmtepompen, zoals dat bij sommigen ook optreedt i.v.m. elektrisch rijden?
Simpel. In 2014 toen wij de ELGA kochten was er geen alternatief. Je kon kiezen voor L/L warmtepompen ( lees airco's ) waarmee je ook kon verwarmen maar dat was het wel zo'n beetje. Pas sinds de introductie van de ELGA lijkt er een stroomversnelling te zijn gekomen met meer L/W warmtepompen.

Als ik nu weer had kunnen kiezen was de ELGA er niet gekomen maar was ik volledig gegaan voor een all-electric oplossing zoals de Loria.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik met de ELGA alsnog gasloos kan worden maar dat is nog een aardige uitdaging.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:18
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:13:
[...]

Simpel. In 2014 toen wij de ELGA kochten was er geen alternatief. Je kon kiezen voor L/L warmtepompen ( lees airco's ) waarmee je ook kon verwarmen maar dat was het wel zo'n beetje. Pas sinds de introductie van de ELGA lijkt er een stroomversnelling te zijn gekomen met meer L/W warmtepompen.

Als ik nu weer had kunnen kiezen was de ELGA er niet gekomen maar was ik volledig gegaan voor een all-electric oplossing zoals de Loria.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik met de ELGA alsnog gasloos kan worden maar dat is nog een aardige uitdaging.
Elga de deur uit, levert ongeveer + / - 700 euro op.
Dan een Panasonic monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 20:58
[...]

Ik snap wat je zegt, maar het was voornamelijk verkrijgbaarheid in NL.

Als je kijkt naar mitsu, toshiba, pana etc dan stamt de lineup gemiddeld uit 2012. Met hier een daar een kleine upgrade in een modelletje.
Ze waren er toen dus zeker wel, alleen vakbranche/importeurs in NL kijken liever de kat uit de boom zo lijkt het. Zelfs anno 2017 is goede betrouwbare info nog lastig te vinden. Als op dat moment deze units wel goed verkrijgbaar waren vraag ik me af of Elga de paar jaar succes ook had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

In 2014 was er wel een alternatief maar 2x zo duur dan de elga zover ik mij herinner.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:29
[quote]Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:44:
@Tomexergie Nee de Loria was er niet in 2014. Maar er was toen ook geen andere hybride die tapwater maakte. Niemand zal een boiler voor SWW neerzetten als ze een cv combiketel hebben.
Nu kun je zo'n combi zelf samenstellen, maar waarom zou je dat willen?
Een cv ketel veegt de vloer aan met een wp als het om SWW gaat.
Als je zover gaat, dan ga je van het gas af.
En een warmtemeter is leuk, maar ook dat wil "niemand" hebben.
En een installateur die het wil meten plaatst een TA-kraan
En echt goed controleren op juiste werking doe je koudemiddel technisch, icm waterzijdig.
En dat is voor de leek toch niet te doen.

En wat betreft het geluid, hij is absoluut hoorbaar, maar ervan wakker worden?
Als de Elga hier draait, is het haast altijd volgas. Ik hoor hem binnen sowieso niet en buiten 5 meter ervandaan hoor ik hem ook niet meer. Ook de buren horen hem absoluut niet.

[quote]

Het sterkepunt van de Elga is hybride. Andere WP kunnen niet modulerend(opentherm) met een HR ketel opereren. Maar dat neemt niet weg dat Techneco de ontwikkeling heeft stopgezet. De Loria is volgens mij geen hybride machine. Voor zover ik kan overzien zijn alleen de Daikin Altherma Hybrid en Nefit interessant als je ook je HR ketel wilt vervangen. Ik wil ook niet al te negatief zijn.
Regeltechnisch is het best ingewikkeld om een modulerende HRketel mee te nemen in de regelband zonder pendelgedrag. Techneco heeft dat met alle feilen en falen dit toch gerealiseerd met de goedkope Elga.

Waarom toch een boiler erbij. Ik dacht ook zo, waarom zou ik voor die 100Eur besparing zo'n ingewikkelde en dure optie toepassen? Dit omdat ik PV panelen en 1900 kWh kan salderen, hoe lang nog??? Met een WP boiler kan ik in de zomer maanden ,als ik het slim doe , meer dan 500kWh van mijn PV benutten en dus minder hoef te salderen.

Wat betreft geluid is de beoordeling heel afhankelijk of je in een stille omgeving woont en of de WP dicht bij een slaapkamer is geplaatst. Wat ik zo , subjectief, ervaar dat ik bij de Toshiba echt het compressor geluid hoor en bij b.v. Daikin alleen de ventilator. De c.a 50Hz dreun is vooral s'nachts goed hoorbaar. Mijn echtgenoot en buren hebben er last van. Ik zal een andere printplaat van Techneco vragen i.v.m. het optoeren naar 1500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
L/W warmtepomp niet te koop in 2014 in Nederland??
Ieder merk had ze ongeveer al en volop leverbaar, wij installeerden ze bij bosjes.
Zowel Samsung hun EHS en de Ecodan / Zubadan waren er toen al. Ook bij DHS kon je al jaren terecht voor een all electric oplossing.

@Tomexergie Ik woon in een klein doodstil dorpje in Zeeland. Ik denk ongeveer 1 van de stilte plekken van Nederland. De Elga staat 4 meter van mijn slaapkamerraam vandaan en 5 meter bij die van de buren vandaan. Ik hoor buiten nagenoeg niets, binnen al helemaal niet en de buren ook niets.
Mijn Samsung is stiller, maar die is ook maar 4kW. Daar hoor je ook eerder de ventilator dan de compressor.

Een hybride laten draaien in combi is niet heel erg moeilijk. Ketel een open verdeler en de warmtepomp heeft een mengklep om de gewenste aanvoerT te creëren.
En pendelen deden cv ketels altijd al bijna overal, dus icm met een warmtepomp zal dat alleen maar erger worden.
Is weinig aan te doen. Maar zoals ik al zei, niet op letten, lekker wat anders gaan doen en je huis wordt warm. Meer hoef je niet te bereiken toch? ;)

Straks heb ik hier waarschijnlijk iemand van Techneco voor een Loria en zal het eens vragen van die 1500W.

[ Voor 63% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2017 09:39 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:12
thefox154 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:17:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar het was voornamelijk verkrijgbaarheid in NL.

Als je kijkt naar mitsu, toshiba, pana etc dan stamt de lineup gemiddeld uit 2012. Met hier een daar een kleine upgrade in een modelletje.
Ze waren er toen dus zeker wel, alleen vakbranche/importeurs in NL kijken liever de kat uit de boom zo lijkt het. Zelfs anno 2017 is goede betrouwbare info nog lastig te vinden. Als op dat moment deze units wel goed verkrijgbaar waren vraag ik me af of Elga de paar jaar succes ook had gehad.
De vakbranche vond een COP van 4 te laag.

Uiteindelijk blijkt in de praktijk dat die 4 netjes wordt gehaald en gezien de veranderende prijzen van energie blijkt verwarmen mbv een WP een besparing op te leveren EN verduurzaming!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
ELGA is niet slecht, het is een hybride en dat werkt heel goed.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een volledig gasloze oplossing. Het zou bij mij te veel knagen als het gasverbruik nog maar 100 m3 zou zijn. Dat worden dan hele dure kuubjes gas met de vaste aansluitkosten voor gas erbij. Maar ik kan mij goed voorstellen dat heel veel andere mensen dat totaal niet boeiend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:06:
Ik heb vannacht eens het experiment weer opgepakt. Ketel op 35C, genoeg verwarmingen opzetten en thermostaat permanent op 17.5C. Nulpunt was een op 17.5C graden verwarmde woonkamer. De volgende ochtend mooi weer gedaald tot 16.5C. Oftewel, ons huis is er nog niet klaar voor in de huidige situatie.
Bijna zeker dat verhoging van 35->36 het oplost. BTW, hoe betrouwbaar is die instelling van 35C, gezien het regelmatig constateren dat metingen afwijken/onbetrouwbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:22:
L/W warmtepomp niet te koop in 2014 in Nederland??
Ieder merk had ze ongeveer al en volop leverbaar, wij installeerden ze bij bosjes.
Okay, kleine correctie ;), Ik had er nog nooit van gehoord. Voor zover ik wist was de ELGA de eerste en de enige die dit kon ( zowel hybride als standalone ). Het was ook de eerste L/W warmtepomp die ik kende.

En wat ik mij nog kan herinneren was de introductie van de ELGA. Die was toen inderdaad goed te betalen terwijl andere systemen griebels duur waren.

Wat heel anders. Ik zie een leuke trend ontstaan in mijn verbruikscijfers. Zo wel oktober als november 2017 zijn de zuinigste maanden ooit, uiteraard verrekend met graaddagen. Wat mij nog het meeste opvalt is dat ik zelfs bespaar tegen mijn eerste ( referentie ) jaar.

In 2014 zaten bijna alle radiatoren op de 1e verdieping dicht op die van de badkamer na. Ten opzichte van dat jaar besparen wij respectievelijk nu 37% en 4%

In 2016 stond alles open en ging de ELGA ook permanent door het boilervat heen. Ten opzichte van dat jaar is de besparing het grootste, namelijk 55% en 37%. Ik zie die trend vanaf het begin dat de boilerklep dit dicht ( februari 2017 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@CurlyMo Hoe zeker ben je er ook van dat je CV ketel zijn minimale capaciteit kwijt kan? Als je ketel maar 5 minuten brandt en 5 minuten in antipendelstand staat dan kan hij maar effectief 30 minuten stoken in een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak Zo moeilijk/ingewikkeld is betrouwbaar meten kennelijk en de daar uit getrokken conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-10 07:50
Scoutertje schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:07:
Twee maanden terug met het gezin in deze nieuwbouwwoning getrokken vanuit een "lekke" 1952 hoekwoning. Nu ervaring gaan opdoen met deze nieuwe technieken... :-)
De eerste ervaring hebben we opgedaan... De warmteafgifte van zowel tapwater als verwarming bleef volgens de log op 0 kWh staan terwijl we toch echt warm water hadden. "Zal wel een softwareprobleem zijn. Ik zal er nog wel naar kijken", zei de installateur. Twee weken later nog maar eens geduwd en hij zou meteen even gaan bellen met Stiebel. Conclusie... leidingen tussen buitenunit en boiler kruislings gemonteerd... Flowmeter geeft dan 0 of een negatieve waarde en berekent dus ook 0 kWh energie.
8)7

Geluidproductie van de buitenunit tijdens het verwarmen van het tapwater valt wat tegen. Maar dan vooral het contactgeluid via de gevel. Buiten valt juist reuze mee. Heb al twee keer buiten gestaan dat het de ventilatie van de buren bleek te zijn of een hijskraan een straat verderop. Heb nu tussen 22 en 6.30 de "stille stand" aanstaan; houdt 'ie het toerental wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar hebben we dit meer gezien/gehoord, toe- en afvoer verwisselen, in ieder geval bij mij ook. Rocket-science kennelijk voor sommige installateurs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 15:09
Jan Treur schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:31:
Van tijd tot tijd, als het hier weer heel veel over de Elga gaat, bekruipen mij bepaalde gedachten...

Waarom??

Waarom wordt hier zo vaak gekozen voor een hybride oplossing, terwijl er zoveel warmtepompen zijn die het zo gemakkelijk helemaal voor hun rekening nemen? En terwijl je bij zo'n hybride oplossing als het er echt om gaat toch weer veel gas gaat zitten verstoken. Om over de veel hogere onderhoudskosten maar niet te spreken.

Zijn er zoveel mensen verknocht aan gas?

Bestaat er misschien een irrationele range anxiety voor warmtepompen, zoals dat bij sommigen ook optreedt i.v.m. elektrisch rijden?
Als je denkt dat je huis uit 1975 geschikt is na een periode van max Ta 45c gedraaid te hebben wil je toch het zekere voor het onzekere hebben en kies je voor een betaalbare oplossing die ook nog 's behoorlijk wat gas kan besparen ( bij mij >90%!! blijkt achteraf).
Bovendien is je HR107 ketel nog lang niet aan vervanging toe en levert je in mum van tijd een lekker warm bad zonder dat de rest vd familie daar onder moet lijden en in barre tijden staat ie er als backup.

Op het moment dat je totale installatie aan vervanging toe is zijn er weer betere oplossingen, all electric of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Precies, ik en vele andere leden van dit forum hebben rond 2014 een uitgebreide marktverkenning gedaan en daaruit kwam dat de Elga met zijn hybride mogelijkheid en kostprijs een gunstige keuze was. Die mooie prijsjes van de Ecodan, Pana, Daikin hadden we toen nog niet. Of er was geen importeur, of scheeuwend duur >10k. Toen de subsidieregeling kwam werd het aanbod "plotseling" groter.
Met de ervaring / kennis van nu zou ik ook voor full elektric gaan zelfs met mijn 1970 woning.
Ik stook maar 200m3 voor CV bij, schoon aan de haak is dat 1800kwh=360Eur. Vastrecht aardgas 200Eur, dus eigenlijk de Elga full elektric maken is financieel niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Straks heb ik hier waarschijnlijk iemand van Techneco voor een Loria en zal het eens vragen van die 1500W.
Ja, ik zou het op prijs stellen als je dat zou vragen. Is het de moeite waard om er een andere printplaat in te zetten bij type Toshiba 2014 software 12.56? Zoals bij mkleinman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:10
Rhaelak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:47:
@CurlyMo Hoe zeker ben je er ook van dat je CV ketel zijn minimale capaciteit kwijt kan? Als je ketel maar 5 minuten brandt en 5 minuten in antipendelstand staat dan kan hij maar effectief 30 minuten stoken in een uur.
Niet zeker. Ik weet alleen niet wat ik daaraan kan doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:42:
[...]

Bijna zeker dat verhoging van 35->36 het oplost. BTW, hoe betrouwbaar is die instelling van 35C, gezien het regelmatig constateren dat metingen afwijken/onbetrouwbaar zijn.
De ketel geeft bij +/- 35c aan dat hij verwarmt tot 38c. Opnieuw. Ik weet niet hoe ik dat kan controleren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:37:
[...]

Ja, ik zou het op prijs stellen als je dat zou vragen. Is het de moeite waard om er een andere printplaat in te zetten bij type Toshiba 2014 software 12.56? Zoals bij mkleinman.
Niet bij mij hoor. Ik heb geen Toshiba maar een van de laatste ELGA's met Carrier buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
[...]

Tja, da's altijd achteraf. Dat geld voor alles zo'n beetje, computers, witgoed, auto's, enz...........
Ik denk dat we een goede keuze hebben gemaakt en flink wat m3 gas minder gebruiken. als het spul aan vervanging toe is, is er normaal gesproken een nog betere oplossing dan de all-electric van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:46:
[...]

Niet zeker. Ik weet alleen niet wat ik daaraan kan doen.

[...]

De ketel geeft bij +/- 35c aan dat hij verwarmt tot 38c. Opnieuw. Ik weet niet hoe ik dat kan controleren.
Dat kun je controleren door er met een stoel voor te gaan zitten. Pomp snelheid max zetten kan ook helpen.

@Tomexergie jij wilde geluid weten toch? De pana (6 kW)doet met 1370 watt een 34 DB, vol in lucht stroom 37 ,op 2 meter afstand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:48:
[...]

Niet bij mij hoor. Ik heb geen Toshiba maar een van de laatste ELGA's met Carrier buitenunit.
Sorry bij brambos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie

mkleiman moet brambos zijn, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:59:
[...]

Dat kun je controleren door er met een stoel voor te gaan zitten. Pomp snelheid max zetten kan ook helpen.
Wat moet ik dan zien? Een ketel die tenminste X aantal minuten aanblijft en X aantal minuten weer uitblijft? En wat moet de X dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:59:
[...]

@Tomexergie jij wilde geluid weten toch? De pana (6 kW)doet met 1370 watt een 34 DB, vol in lucht stroom 37 ,op 2 meter afstand
bedankt, dit lijkt veel beter dan Toshiba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:22:
[...]

Wat moet ik dan zien? Een ketel die tenminste X aantal minuten aanblijft en X aantal minuten weer uitblijft? En wat moet de X dan zijn?
Als ik mijn ketel vergelijk, als die op 35 staat verwarmt hij dacht ik tot 40,vervolgens laat hij afkoelen tot 30 en dan gaat hij weer branden. Dit vanwege de hysterese van 5 graden. Maar hij blijft hierbij wel continu circuleren, dus in feite ook verwarmen met gemiddeld 35 graden.
Mogelijk reageert jou ketel anders. Met de pomp op hoogste stand kan hij het beste zijn warmte kwijt. Voel ook eens aan radiators of ze wel over volle breedte warm worden.
En dan kun je je nog afvragen of je volgens de norm wel voldoende radiators hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:30:
[...]

Als ik mijn ketel vergelijk, als die op 35 staat verwarmt hij dacht ik tot 40,vervolgens laat hij afkoelen tot 30 en dan gaat hij weer branden. Dit vanwege de hysterese van 5 graden. Maar hij blijft hierbij wel continu circuleren, dus in feite ook verwarmen met gemiddeld 35 graden.
Mogelijk reageert jou ketel anders. Met de pomp op hoogste stand kan hij het beste zijn warmte kwijt. Voel ook eens aan radiators of ze wel over volle breedte warm worden.
En dan kun je je nog afvragen of je volgens de norm wel voldoende radiators hebt.
Het gaat over een Nefit Smartline Basic

Pomp staat al op volle kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:33:
[...]

Het gaat over een Nefit Smartline Basic

Pomp staat al op volle kracht.
En hoe heb je die op maximaal gezet?

@Tomexergie die pieken van 1500W, hoe lang houden die aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:00:
[...]

Door in het boekje te lezen dat hij bij fabrieksinstellingen op 100% draait. Er is nog wel een 'nabranden' instelling die zegt hoelang die moet blijven draaien na aan te zijn geweest. Die kan op X uren tot 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@CurlyMo Ok, je hebt een Smartline met een Grundfos UP(S) pomp, niet modulerend dus. Er zijn er ook met een UPER pomp, die is modulerend via PWM. Alleen kun je die niet handmatig verstellen, vandaar mijn vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:18:
@CurlyMo Ok, je hebt een Smartline met een Grundfos UP(S) pomp, niet modulerend dus. Er zijn er ook met een UPER pomp, die is modulerend via PWM. Alleen kun je die niet handmatig verstellen, vandaar mijn vraag ;)
Is het dan handig om de pomp 24/7 aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@CurlyMo ik probeer terug te vinden wat precies je probleem is... Kan het zo snel niet vinden.

Maar een ketel thermostaat werkt met een schakel differentie van 5K. Je pomp 24/7 laten draaien veranderd dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:31:
@CurlyMo ik probeer terug te vinden wat precies je probleem is... Kan het zo snel niet vinden.

Maar een ketel thermostaat werkt met een schakel differentie van 5K. Je pomp 24/7 laten draaien veranderd dat niet
Ik wil weten of ik mijn huidige installatie met standaard radiatoren kan vervangen door een warmtepomp. De suggestie hier was mijn CV ketel op 35C zetten en de thermostaat continue op 18C. Dat heb ik dus gedaan, maar over de nacht zakte de temperatuur van 18C naar 16.5C. Ik ben aan het kijken met jullie naar de oorzaak. Dan kan natuurlijk het gebrek aan LTV en isolatie zijn (dubbelglas, vloer maar nog geen spouw).

Wat ik begreep zou de oorzaak ook het pendelen van mijn CV kunnen zijn of het uitslaan van de pomp. Die pomp kan ik aanpassen door af te dwingen dat hij continue draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:00:
[...]

@Tomexergie die pieken van 1500W, hoe lang houden die aan?
Maar even, c.a 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@CurlyMo bij blijvende vraag en een te hoge aanvoerT, gaat je ketel in wachtstand (0Y) van 10 minuten. Als na 10 minuten de aanvoerT binnen 2 tellen weer richting de 40 gaat, gaat hij weer in 0Y van 10 minuten.

Over een uur bekeken, stook je dus waarschijnlijk maar een kwartier. Pin me niet vast op getallen, maar dit verwacht ik wat er gebeurt.
Een kwartier per uur geeft geen goede test, want je gemiddelde watertemperatuur ligt dan lager dan 35 graden.

Zoals al iemand opperde, kijk wat je ketel doet. Vertoont hij wat ik beschrijf?
En zet hem eens op 36 of 37, kijk wat het resultaat is.

Ik heb hetzelfde met mijn ketel geprobeerd, ook een Nefit, alleen dan een topline. Maar die heeft dezelfde regeling.
Alleen heb ik die wachtstand (0Y) verkort met de service key van Nefit. Want had hetzelfde probleem. En zelfs dan valt het niet mee om op 35 te draaien als test op een HTV systeem.
Je pompsnelheid verhogen heeft heel weinig zin, daardoor stijgt je retour namelijk weer veel te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:54:
@CurlyMo bij blijvende vraag en een te hoge aanvoerT, gaat je ketel in wachtstand (0Y) van 10 minuten. Als na 10 minuten de aanvoerT binnen 2 tellen weer richting de 40 gaat, gaat hij weer in 0Y van 10 minuten.

Over een uur bekeken, stook je dus waarschijnlijk maar een kwartier. Pin me niet vast op getallen, maar dit verwacht ik wat er gebeurt.
Een kwartier per uur geeft geen goede test, want je gemiddelde watertemperatuur ligt dan lager dan 35 graden.
Dus tenminste 30 minuten de ketel filmen en kijken of de vlam 2 keer aangaat met 10 min tussenpozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ik wil weten of ik mijn huidige installatie met standaard radiatoren kan vervangen door een warmtepomp. De suggestie hier was mijn CV ketel op 35C zetten en de thermostaat continue op 18C. Dat heb ik dus gedaan, maar over de nacht zakte de temperatuur van 18C naar 16.5C. Ik ben aan het kijken met jullie naar de oorzaak. Dan kan natuurlijk het gebrek aan LTV en isolatie zijn (dubbelglas, vloer maar nog geen spouw).

Wat ik begreep zou de oorzaak ook het pendelen van mijn CV kunnen zijn of het uitslaan van de pomp. Die pomp kan ik aanpassen door af te dwingen dat hij continue draait.
Over welke pomp heb je het.

Voor iedereen die met HR CV op lage temperatuur gaat experimenteren is het handig om de vloerverwarmingspomp continue aan te zetten, als daar een voeler tussen zit. Je moet zeker weten dat die pomp loopt.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:10:
[...]

Over welke pomp heb je het.

Voor iedereen die met HR CV op lage temperatuur gaat experimenteren is het handig om de vloerverwarmingspomp continue aan te zetten, als daar een voeler tussen zit. Je moet zeker weten dat die pomp loopt.
Ik zeg net een paar posts terug dat ik test met HRV want geen vloerverwarming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:11:
[...]

Ik zeg net een paar posts terug dat ik test met HRV want geen vloerverwarming ;)
Ok. De pomp van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de optie:
Nadraaitijd van de pomp na afloop cv-bedrijf instellen?

Lager: Stel de gewenste nadraaitijd van de pomp na afloop cv-bedrijf met de "c"-toets lager in. De minimale instelling is [f/\/0| = 0 minuten.
Hoger: Stel de gewenste nadraaitijd van de pomp na afloop cv-bedrijf met de "d"-toets hoger in. De maximale instelling is [f/6/0| = 60 minuten of [f/1/d| = 24 uur
Die dus op 24 uur zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:07:
[...]

Dus tenminste 30 minuten de ketel filmen en kijken of de vlam 2 keer aangaat met 10 min tussenpozen?
Je kunt het filmen, dat is aan jouw.
Maar kijk gewoon wat je ketel doet, hoe lang brand hij, hoe snel stijgt je aanvoerT. Bij welke temperatuur gaat hij uit, waneer weer aan.
Verhoog eventueel de maximale aanvoerT en kijk wat het resultaat is.

Pomp 24/7 laten draaien heeft geen zin, bij blijvende warmtevraag draait de pomp continu.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:16:
[...]

Je kunt het filmen, dat is aan jouw.
Op een koude zolder lang bij de ketel zitten is niet mijn grootste hobby :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@CurlyMo Ja, je moet er iets voor over hebben. En een koude zolder?
Begin dan met testen op 40 of isoleer de zolder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:19:
@CurlyMo Ja, je moet er iets voor over hebben. En een koude zolder?
Begin dan met testen op 40 of isoleer de zolder ;)
Isolatie van de zolder staat inderdaad in de planning. Eerst spouw.

Is het een idee om sowieso eens te kijken bij welke minimum temperatuur hij nog de warmte weet te behouden in de woonkamer. Dan ga ik de komende dagen gewoon eens in stappen van 10 omlaag.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 28-11-2017 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:20:
[...]

Isolatie van de zolder staat inderdaad in de planning. Eerst spouw.

Is het een idee om sowieso eens te kijken bij welke minimum temperatuur hij nog de warmte weet te behouden in de woonkamer. Dan ga ik de komende dagen gewoon eens in stappen van 10 omlaag.
Zolder levert meer op dan spouw!

Vergeet niet te voelen of radiators warm worden, misschien iets loos in leiding werk of zo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:42:
[...]

Zolder levert meer op dan spouw!

Vergeet niet te voelen of radiators warm worden, misschien iets loos in leiding werk of zo.
De radiatoren worden inderdaad warm. Maar niet heet. We verwarmen verder alleen de woonkamer. De rest niks. De spouw is daarbij goedkoper en minder werk. Het is ook niet zo dat de zolder niet is geïsoleerd, maar niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:46:
[...]

De radiatoren worden inderdaad warm. Maar niet heet. We verwarmen verder alleen de woonkamer. De rest niks. De spouw is daarbij goedkoper en minder werk. Het is ook niet zo dat de zolder niet is geïsoleerd, maar niet goed genoeg.
Spouw is niet duur nee, hier was het 14 euro de meter, maar resultaat hmmm...

Als je zo gaat stoken zou ik zeker koude trek gaan voorkomen, dus keuken gang etc alles mee verwarmen. Zo krijg je toch uiteindelijk je huis warm met een hoger comfort.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:56:
[...]
Als je zo gaat stoken zou ik zeker koude trek gaan voorkomen, dus keuken gang etc alles mee verwarmen. Zo krijg je toch uiteindelijk je huis warm met een hoger comfort.
Dat is niet mijn doel. Mijn doel is zuinigheid en dus over naar een warmtepomp. Conform heb ik nu al. Als ik de gang mee moet verwarmen om dat te bereiken ok, maar als het zonder kan en daarmee zuiniger dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@CurlyMo

Wat @reneeke1970 zei; stoel neerzetten, flesje bier erbij en kijken wat je ketel doet. Ik heb er twee simpele thermometers opgeplakt en kan zo zien wat de deltaT is tussen Ta en Tr.

Je kan ook je pomp op een hogere stand zetten om zo meer de situatie na te bootsen van een WP = kleine dT dus hoge flow. Misschien gaan je radiatoren of leidingen wel gigantisch hard ruizen, dan weet je dat tenminste ook voordat je een WP hebt besteld.

Wat je ook kan doen is als je naar bed gaat gasstand noteren, kamer op temperatuur houden en 's morgens weer de gasstand noteren. Dan weet je wat je warmtevraag is zonder externe factoren zoals mensen/TV/PC's/Oven/Zon. 1 nachtje dit doen geeft nog geen representatief beeld van je warmteverlies onder alle condities, maar wel een idee. Als je dat weet kan je gaan bekijken of je afgiftesysteem toerekende capaciteit heeft op een lagere aanvoertemperatuur om je warmteverlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rhaelak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:59:
@CurlyMo

Wat @reneeke1970 zei; stoel neerzetten, flesje bier erbij en kijken wat je ketel doet. Ik heb er twee simpele thermometers opgeplakt en kan zo zien wat de deltaT is tussen Ta en Tr.
Simpele thermometers zoals voor ons mensen?
Je kan ook je pomp op een hogere stand zetten om zo meer de situatie na te bootsen van een WP = kleine dT dus hoge flow. Misschien gaan je radiatoren of leidingen wel gigantisch hard ruizen, dan weet je dat tenminste ook voordat je een WP hebt besteld.
Pomp staat al op zijn max. alleen niet 24/7 aan zoals eerder aangegeven.
Wat je ook kan doen is als je naar bed gaat gasstand noteren, kamer op temperatuur houden en 's morgens weer de gasstand noteren. Dan weet je wat je warmtevraag is zonder externe factoren zoals mensen/TV/PC's/Oven/Zon. 1 nachtje dit doen geeft nog geen representatief beeld van je warmteverlies onder alle condities, maar wel een idee. Als je dat weet kan je gaan bekijken of je afgiftesysteem toerekende capaciteit heeft op een lagere aanvoertemperatuur om je warmteverlies te compenseren.
Dat kan ik sowieso doen, want ik lees mijn P1-poort uit, dus dat weet ik vrij nauwkeurig op elk moment van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:57:
[...]

Dat is niet mijn doel. Mijn doel is zuinigheid en dus over naar een warmtepomp. Conform heb ik nu al. Als ik de gang mee moet verwarmen om dat te bereiken ok, maar als het zonder kan en daarmee zuiniger dan beter.
Het probleem is de denk wijze. Een CV warmt je huis op, en een wp houd hem warm. Als je visite krijgt en die koude gang deur staat tien min open dan zit je dus mooi aantal uren in koude huiskamer. Gewoon alles warm maken, het is bijna noodzaak voor waf. Uiteindelijk scheelt dit weinig op totale verbruik. Vroeger ging thermostaat uit als ik boodschap ging doen. Als ik nu weekendje weg zou gaan blijft ie gewoon op 21 graden staan. Ik lach om de 500 euro stroom verbruik inclusief sww

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:08:
[...]

Het probleem is de denk wijze. Een CV warmt je huis op, en een wp houd hem warm. Als je visite krijgt en die koude gang deur staat tien min open dan zit je dus mooi aantal uren in koude huiskamer. Gewoon alles warm maken, het is bijna noodzaak voor waf. Uiteindelijk scheelt dit weinig op totale verbruik. Vroeger ging thermostaat uit als ik boodschap ging doen. Als ik nu weekendje weg zou gaan blijft ie gewoon op 21 graden staan. Ik lach om de 500 euro stroom verbruik inclusief sww
Het is leuk om in tegenstelling tot het helpen van anderen hier weer te ervaren dat jezelf ook veel te leren hebt. Ik voel me aangenaam dom in dit topic :D

Dus opnieuw heel concreet. Om met een standaard CV te testen of je WP proof bent hele huis op 18 graden brengen en proberen te houden? Dus alle verwarmingen open en thermostaat op continue. Dan kijken wat de minimale CV temperatuur is om dat te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@CurlyMo Van die zwarte kleine thermometers met display en een sensor. Via Ebay te koop voor een paar euro per stuk. Monteer ze op je aanvoer en retourleiding en je leest het zo af. Ze worden ook wel aquarium thermometers genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-10 00:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik bedoelde dus voornamelijk wat de invloed is op het stookgedrag en verbruik. Mensen die alleen een WP gebruiken zijn heel druk met deltaT's, aanvoer en retour temperaturen en allerhande instellingen.

Als ik gewoon met koude dagen 5uur per dag (avonden) de Pelletkachel in de woonkamer aanzet, ben ik erg benieuwd wat dat voor invloed heeft.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:12:
[...]

Dus opnieuw heel concreet. Om met een standaard CV te testen of je WP proof bent hele huis op 18 graden brengen en proberen te houden? Dus alle verwarmingen open en thermostaat op continue. Dan kijken wat de minimale CV temperatuur is om dat te bereiken?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 26-10 10:01
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:44:
@koevlaas2 Hoe groot was de oververhitting dan voor en na het bijvullen? En stand van expansieventiel voor en na? :+
Alleen adhv die gegevens kun je zien of hij beter draait.
En als hij lek is, wat je nu niet zeker weet, doe je dan over 1.5 jaar weer hetzelfde?
Stand electronisch expansieventiel is alleen met de laptop uit te lezen, dan had ik Alklima erbij moeten halen.
De unit is niet lek want in 1.5 jaar is het niet slechter geworden.
Het lek dat er wel was werd opgelost door de unit aan te sluiten.
Oververhitting is verder niet gemeten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:23:
[...]

Ik bedoelde dus voornamelijk wat de invloed is op het stookgedrag en verbruik. Mensen die alleen een WP gebruiken zijn heel druk met deltaT's, aanvoer en retour temperaturen en allerhande instellingen.

Als ik gewoon met koude dagen 5uur per dag (avonden) de Pelletkachel in de woonkamer aanzet, ben ik erg benieuwd wat dat voor invloed heeft.
Dat is compleet afhankelijk van je regeling. Als je alleen WAR draait blijft je WP lekker doen wat hij altijd al deed, namelijk een Ta maken die bepaald is door de stooklijn Tb. Als je huis opwarmt door de hout/palletkachel zal je afgiftesysteem minder warmte afgeven, en de WP zal verder terugmoduleren zo ver hij dat kan, en anders gaat hij pendelen.

Als je een thermostaat gebruikt en deze hangt in dezelfde ruimte als waar de hout/palletkachel staat dan gaat gewoon je WP uit.

Gisteravond heb ik rond 18:45 de houtkachel aangemaakt, en je ziet aan het korter worden van de runs dat er steeds meer groepen dichtlopen totdat alle ruimtes op temperatuur zijn. De keuken was gisteren als laatste (21:30) op temperatuur, en toen ging de WP uit.

Afbeeldingslocatie: https://i63.tinypic.com/35lhw5u.jpg

Ik had het gisteren nog over het verhogen van de flow van mijn v.v. groepen voor een bepaalde ruimte.
Nu kijk ik gisteren eens goed, staat de flow veel hoger (bijna factor 2) ingesteld als voorgeschreven in het uitgangsdocument. Gisteren de flow eerst maar eens ingesteld op de uitgangswaardes om te kijken wat er dan gebeurt.

Wat zou een nadelig effect kunnen zijn van een te hoge flow :? Dat het water geen tijd heeft om af te koelen in de vloer :?
Boerm schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:14:
[...]

het bovenstaande vinkje staat aan en de waarden zijn ook hetzelfde

ik heb de pompsnelheid al geprobeerd van 6 naar 3 (25l-20l)
maar dat geeft ook niet
de wp moduleert altijd op nooit terug

ik heb al op kamer temp gedraaid
nu draai ik op war
maar het blijft om het even
vb.
de wp vraagt een ta van 34 graden

hij start dan op met enn moduleert vervolgens op naar

watt ------------Ta ------------- Tr

980/1040------ 31------------- 28
1080/1152-----32------------- 29
1187/1223-----33--------------30
1260/1296-----34--------------31
1332/1368-----35--------------32

zo gauw als de wp de Ta van 35 heeft zou hij terug moeten toeren, maar dat doet hij niet hij hij moduleert dan naar de volgende stap 1403 watt en als hij daar is dan valt hij uit, om vervolgens met 1 a 3 min weer op te starten en hetzelfde ritueel weer te herhalen

vv en radiatoren staan vol open

weet je nog een oplossing?
Ik herken het gedrag absoluut niet, ik weet niet of @Zubadan het herkent :?
Ik heb helaas voor jou ook geen mogelijke oplossing meer in de hoge hoed zitten.
Het je al eens gemaild naar Alklima met dit vraagstuk ( KlantenserviceAlklima@alklima.nl ) :?

Ze hebben mij altijd erg netjes geholpen, al ben ik bang dat ze zeggen "zet er maar een buffervat tussen". Maar nooit geschoten is altijd mis.

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2017 14:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:56:
[...]

Spouw is niet duur nee, hier was het 14 euro de meter, maar resultaat hmmm...

14 euro per vierkante meter neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 26-10 10:01
Boerm schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:14:
[...]

het bovenstaande vinkje staat aan en de waarden zijn ook hetzelfde

ik heb de pompsnelheid al geprobeerd van 6 naar 3 (25l-20l)
maar dat geeft ook niet
de wp moduleert altijd op nooit terug

ik heb al op kamer temp gedraaid
nu draai ik op war
maar het blijft om het even
vb.
de wp vraagt een ta van 34 graden

hij start dan op met enn moduleert vervolgens op naar

watt ------------Ta ------------- Tr

980/1040------ 31------------- 28
1080/1152-----32------------- 29
1187/1223-----33--------------30
1260/1296-----34--------------31
1332/1368-----35--------------32

zo gauw als de wp de Ta van 35 heeft zou hij terug moeten toeren, maar dat doet hij niet hij hij moduleert dan naar de volgende stap 1403 watt en als hij daar is dan valt hij uit, om vervolgens met 1 a 3 min weer op te starten en hetzelfde ritueel weer te herhalen

vv en radiatoren staan vol open

weet je nog een oplossing?
Een delta T van 3c is ook niet het probleem, die heb ik ook regelmatig.
Probeer eens de hele unit te resetten naar de fabrieksinstelling, zowel het FTC als je bedieningspaneel (2x reset uitvoeren), hebben we een setting over het hoofd gezien dan komt dit na de reset aan het licht.
Wel even je pompsnelheid verlagen naar stand 2 of 3, staat weer op 5 na de reset.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@CurlyMo
Jij als karmakeizer van de raspberry pi kunt toch wel enkele ds18b20 sensors op je verwarmingsbuizen monteren en dat per minuut loggen en zichtbaar maken? daaraan kun je al zien wat je ketel doet en hoef je er niet voor te gaan zitten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:46:
@CurlyMo
Jij als karmakeizer van de raspberry pi kunt toch wel enkele ds18b20 sensors op je verwarmingsbuizen monteren en dat per minuut loggen en zichtbaar maken? daaraan kun je al zien wat je ketel doet en hoef je er niet voor te gaan zitten.
Net verhuist en zoveel nog te doen. Maar misschien heb ik dat inderdaad wel sneller gerealiseerd dan ervoor gaan zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Het is leuk om in tegenstelling tot het helpen van anderen hier weer te ervaren dat jezelf ook veel te leren hebt. Ik voel me aangenaam dom in dit topic :D

Ja dan kom je in de richting. Wel oppassen dat je woonkamer voldoende water blijft krijgen natuurlijk. Alles in de kelder stoken is ook niet de bedoeling

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@CurlyMo zo te lezen gaat het zonder aanpassingen lastig worden; een WP in je huis.
Maar ik wil je niet ontmoedigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:53:
@CurlyMo zo te lezen gaat het zonder aanpassingen lastig worden; een WP in je huis.
Maar ik wil je niet ontmoedigen!
En aanpassingen zouden dan bijvoorbeeld de 3 I's zijn en LTV's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
Even puur ter informatie vanuit de gehele afsluitprocedure van stadsverwarming:

We zijn eindelijk op 17 november afgesloten. Doordat men het vanuit de leverancier echter heeft laten versloffen heeft rechtsbijstand het voor elkaar gekregen om de eindafrekening op 20 september te zetten inclusief de meterstand van toen. Ziet er echter wel naar uit dat de afsluitkosten (€423,-) rechtmatig zijn. Eerdere uitspraak hierover van de Geschillencommissie, in het voordeel van de afnemer, is weer teniet gedaan door latere rechterlijke uitspraken. Definitief antwoord hierop verwacht ik donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:46:
[...]

14 euro per vierkante meter neem ik aan?
Ja precies, een bedrijf uit best, naam ben ik even kwijt. Komen ook voor tien vierkante meter zonder extra kosten te afrekenen zoals negen van de tien doen.
Heb er eentje binnen gehad die zei het begint met minimaal 750 euro en dan 15 euro per meter......
Na de koffie kreeg hij een hand!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:58:
[...]

Ja precies, een bedrijf uit best, naam ben ik even kwijt. Komen ook voor tien vierkante meter zonder extra kosten te afrekenen zoals negen van de tien doen.
Heb er eentje binnen gehad die zei het begint met minimaal 750 euro en dan 15 euro per meter......
Na de koffie kreeg hij een hand!
Linssen uit Best?
Is hier 11 jaar geleden ook geweest, koste toen €16,00 de M2.
Scheelde me wel 400 M3 gas per jaar ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:15:
[...]

Linssen uit Best?
Is hier 11 jaar geleden ook geweest, koste toen €16,00 de M2.
Scheelde me wel 400 M3 gas per jaar ;)
Dat zou best eens kunnen ja.
Ik heb maar dertig vierkante meter laten doen, misschien 100 kuub minder hooguit. Had wel minder koude trek, dat was wel fijn tov een lege spouw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:48:
[...]

Net verhuist en zoveel nog te doen. Maar misschien heb ik dat inderdaad wel sneller gerealiseerd dan ervoor gaan zitten :p
webcammetje ervoor en opnemen. gaat perfect . eventueel een analoge tempmeter op de cvbuis plakken voor de Ta en de Tr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:31:
[...]

Dat zou best eens kunnen ja.
Ik heb maar dertig vierkante meter laten doen, misschien 100 kuub minder hooguit. Had wel minder koude trek, dat was wel fijn tov een lege spouw
Hier ook inderdaad last van koude trek aan de buitenmuur, bank staat er tegen aan, is nu weg gelukkig, ik heb toen het hele huis laten doen (100M2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@CurlyMo
Kijk zoiets, dan kun je zien hoe vaak je cv aan of afslaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JelQvF8AR9wCs14roJD32f0C/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

En de pompsnelheid op de hoogste stand heb ik begrepen van @Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:13:
@dreamscape juist, dat van de techneuten is het hele punt.
Als ik tool een keer aan de Elga koppel, dan blijf ik ook een hele avond dingetjes aanpassen.
Een paar uurtjes rommelen is niets.
is de minimum Ta ook in te stellen? zodat je ook als er geen warmtevraag is, toch een basis Ta hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:50:
[...]

En de pompsnelheid op de hoogste stand heb ik begrepen van @Verwijderd
Ikke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat had ik begrepen van deze post. Misschien dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 17:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:17:
[...]Op een koude zolder lang bij de ketel zitten is niet mijn grootste hobby :p
Ip cam beelden ff opslaan op een HDD of sd...
Een pilight core zou dit toch moeten .....:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:42:
[...]Zolder levert meer op dan spouw!
Kom op zeg.....
Waar haal je die wijsheid vandaan...

Een kamer is berekent op 20-21 graden
Een zolder...?
Dus je kamer isoleren INCL je eerst verdiepingsvloer is pas winst!!!
Je dak kan gestolen worden als je kis denkt.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:57:
Even puur ter informatie vanuit de gehele afsluitprocedure van stadsverwarming:
Ziet er echter wel naar uit dat de afsluitkosten (€423,-) rechtmatig zijn. Eerdere uitspraak hierover van de Geschillencommissie, in het voordeel van de afnemer, is weer teniet gedaan door latere rechterlijke uitspraken. Definitief antwoord hierop verwacht ik donderdag.
Een antwoord van mijn %&*%(& liander: GRRR
https://www.rijksoverheid...erwijderen-gasaansluiting

Helaas geen beroep meer mogelijk GVD weg subsidie voor een deel..
Ratten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:56:
[...]En aanpassingen zouden dan bijvoorbeeld de 3 I's zijn en LTV's?
Misschien moet je anders denken dan alleen in LTV..
Als je zoekt kun je lezen dat afgifte belangrijk is..
Dus meer ijzer is meer afgifte..
Paar grote lees maximaal afgifte radiatoren zoeken op MP .
Die erin hangen...
Jaga's kosten.... en geven ook geluid[jes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16
Dylantje2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:15:
[...]

Kom op zeg.....
Waar haal je die wijsheid vandaan...

Een kamer is berekent op 20-21 graden
Een zolder...?
Dus je kamer isoleren INCL je eerst verdiepingsvloer is pas winst!!!
Je dak kan gestolen worden als je kis denkt.
@Dylantje2 Kom zeg ...
Dit is wijsheid van gisteren wat de nieuwere zolders betreft,
als je dak bijvoorbeeld uit prefab dakelementen bestaat (met integrale isolatie!)
heb je een normale woonruimte tenminste wat de isolatie betreft (quasi automatisch).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Dylantje2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:19:
[...]

Misschien moet je anders denken dan alleen in LTV..
Als je zoekt kun je lezen dat afgifte belangrijk is..
Dus meer ijzer is meer afgifte..
Paar grote lees maximaal afgifte radiatoren zoeken op MP .
Die erin hangen...
Jaga's kosten.... en geven ook geluid[jes ]
Jaga's geven veel convectie warmte dan standaard radiatoren en maken (bij mij iig) geen lawaai. alleen met dbe's aan geven ze een zacht zoemend geluid, maar dan krijg je ook nog meer warmteafgifte.
Standaard radiatoren geven meer stralingswarmte dan convectie.
Op marktplaats kun je complete goede Jaga radiatoren voor een schappelijke prijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

dunklefaser schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:23:[...]@Dylantje2 Kom zeg ...
Dit is wijsheid van gisteren wat de nieuwere zolders betreft,
als je dak bijvoorbeeld uit prefab dakelementen bestaat (met integrale isolatie!)
heb je een normale woonruimte tenminste wat de isolatie betreft (quasi automatisch).
Ik reageer op reneeke....
Die reageert op Curlimo...

Curlimo heeft geen dakisolatie..
En Reneeke zegt dat je met dak meer wint...

Iets anders wat je nu zegt..:-)

Als je huis na de nineties is idakisloatie verplicht via het bouwbesluit.
Maar Culri heeft waarschijnlijk een zeventies huis oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Dylantje2 - @reneeke1970 heeft waarschijnlijk gelijk, dakisolatie levert meer op
dan de isolatie van de bovenste verdiepingsvloer, maar is ook duurder.
YMMV

Mijn huis (1984) heeft al prefab-PUR-dakelementen (Unilin vroeger Opstalan) als ik me niet vergis.
Toen nog met CFC R11 geblazen 8)7?

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2017 20:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Pff...
Volgens mij had curlimo een woonkamer...
Dan heb je een eerste verdiepingsvloer...
Een warm hokje maken...
Spouwmuur isolatie
eerste verdieping vloer isoleren...

Blijft de warmte in je woonkamer.???

Leg mij dan eens wat dakisolatie beter is dan spouwmuur iso?
YGTI

#iamabuilder.
#closethisforme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Dylantje2 - Dit is mij te ver en te veel OT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Dylantje2
Zomaar een van de vele hits op Google,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wqPh9tba5PO1oG0rOD7yKMdS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-09 16:00
Grolsch schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:42:
[...]

Ik herken het gedrag absoluut niet, ik weet niet of @Zubadan het herkent :?
Ik heb helaas voor jou ook geen mogelijke oplossing meer in de hoge hoed zitten.
Het je al eens gemaild naar Alklima met dit vraagstuk ( KlantenserviceAlklima@alklima.nl ) :?

Ze hebben mij altijd erg netjes geholpen, al ben ik bang dat ze zeggen "zet er maar een buffervat tussen". Maar nooit geschoten is altijd mis.
Ik volg de discussies hier niet allemaal meer, maar mijn instellingen zijn als volgt:

Aanvoertemperatuur tussen de 33 - 37 graden
Aanpassen bereik voorlooptemperatuur -5 / + 3
Pompsnelheid 1
150 liter buffervat als open verdeler
Tot nu toe (dit seizoen) alleen maar op 50% vermogen
Aansturing d.m.v. draadloze thermostaat

Pompsnelheid zou ik graag wat hoger instellen maar dan beginnen de leidingen te suizen / resoneren.

De binnentemperatuur (woonkamer) is continu 20,5 graden. De afgelopen weken was het verbruik van de Zubadan (bij benadering) ongeveer 15 kWh per dag (+ 2 Daikins die beide 3 kWh per dag verbruiken). Ik kan vast wat besparen door bijvoorbeeld een lagere aanvoertemperatuur in te stellen, maar zo is het heerlijk comfortabel en ik heb genoeg PV (in ieder geval zolang je onbeperkt kan salderen).

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
De discussie is denk ik niet zozeer of er via de bovenkant veel warmte verdwijnt, maar hoe dat te stoppen. Het dogma van de schilisolering zegt dat je dat bij het dak doet. Maar waarom niet bij de vloer van de zolderverdieping? Die vloer heeft al gauw een anderhalf keer zo kleine oppervlakte dus het is makkelijker om de verliezen daar tegen te houden dan bij die anderhalf keer zo grote dakoppervlakte. Maar je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat jij en de volgende bewoners van het huis nooit de zolderruimte verwarmd zullen willen hebben. Dat je van dat laatste nooit 100% zeker kan zijn, is waarschijnlijk de belangrijkste reden van het schildogma.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Klopt maar waar is je verdiepingsvloer in al deze tigduizend hits?????
En please snap nou wat ik bedoel...
https://duurzaambouwloket...rvloer-17-gezond-2-4.html
Zie dit dan even als een tussen vloer...

Maar dit mag ook je zoldervloer zijn.
Waarom je dak isoleren als de zolder niet gebruikt
Als je kijkt naar kieren en naden op deze plaatjes....
https://energieambassadeu...huis_energie_30_20_10.jpg
En we hebben het over een NIET geisoleerde spouwmuur...

Succes.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 27-10 15:35
koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:51:
[...]

Die zitten er standaard niet op dacht ik, ik kan dit niet meten momenteel.
Ok. Ik heb er van die goedkope Chineese digitale meters op zitten.

Heb je er wel een warmte meter op zitten? Zoja merk je dan ook een toename van het vermogen?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dylantje2 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:08:
[...]

Klopt maar waar is je verdiepingsvloer in al deze tigduizend hits?????
En please snap nou wat ik bedoel...
https://duurzaambouwloket...rvloer-17-gezond-2-4.html
Zie dit dan even als een tussen vloer...

Maar dit mag ook je zoldervloer zijn.
Waarom je dak isoleren als de zolder niet gebruikt
Als je kijkt naar kieren en naden op deze plaatjes....
https://energieambassadeu...huis_energie_30_20_10.jpg
En we hebben het over een NIET geisoleerde spouwmuur...

Succes.........
Ik snap precies wat je bedoelt maar of datgene naar ieder zijn wens is betwijfel ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste tweakers inmiddels zitten wij alweer onnodig op 256 pagina's. Ik kom op dit forum continu zaken tegen die niets te maken hebben met warmtepompen welke heel veel tijd in beslag nemen om te lezen en vaak oninteressant zijn! Ik stel voor dat een ervaren tweaker ( ben ik niet ) twee of meerdere forums aanmaakt:

_ Panasonic Warmtepompen
_ Elga warmetpompen
_ ?? warmetpompen

Met alleen ter zake doende tweaks.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:24:
[...]

Dat had ik begrepen van deze post. Misschien dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb?
Daar bedoelde ik zo goed als zeker dat i.p.v. 8-10uur stoken op een hogere stand vergelijkbaar qua verbruik was/is met 24uur op een lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verzamel eens aantal van dit soort tekeningen en verbaas je over de verschillende percentages die er bij staan. Voor een deel is het afhankelijk wat hij/zij wil verkopen ;) cq. welke argumenten hij/zij wil ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Carboy54 ik snap wat je bedoeld, soms overheerst een bepaald onderwerp behoorlijk. Maar splitsen maakt het niet makkelijker voor personen die nog een keuze moeten maken.
Een algemene vraag stellen is dan haast onmogelijk.
Want waar stel je die dan, weer in een apart topic?
En hoe ga je al die topics bijhouden als je algemene intresse hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En al dat NIET WP-specifieke bepaald in meer of mindere mate of een gasloos/all-electric gaan, zal gaan slagen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dat begrijp ik. Maar laten wij beginnen om alle niet ter zake doende info over isolatie en verregaand geneuzel over kleinigheden te weren. Wellicht specifieke problemen in apparte forums voor de diverse pompen.
[q1uote]Oxellaar schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:08:
@Carboy54 ik snap wat je bedoeld, soms overheerst een bepaald onderwerp behoorlijk. Maar splitsen maakt het niet makkelijker voor personen die nog een keuze moeten maken.
Een algemene vraag stellen is dan haast onmogelijk.
Want waar stel je die dan, weer in een apart topic?
En hoe ga je al die topics bijhouden als je algemene intresse hebt....
[/quote]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zubadan schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:57:
[...]

Ik volg de discussies hier niet allemaal meer, maar mijn instellingen zijn als volgt:

Aanvoertemperatuur tussen de 33 - 37 graden
Aanpassen bereik voorlooptemperatuur -5 / + 3
Pompsnelheid 1
150 liter buffervat als open verdeler
Tot nu toe (dit seizoen) alleen maar op 50% vermogen
Aansturing d.m.v. draadloze thermostaat

Pompsnelheid zou ik graag wat hoger instellen maar dan beginnen de leidingen te suizen / resoneren.

De binnentemperatuur (woonkamer) is continu 20,5 graden. De afgelopen weken was het verbruik van de Zubadan (bij benadering) ongeveer 15 kWh per dag (+ 2 Daikins die beide 3 kWh per dag verbruiken). Ik kan vast wat besparen door bijvoorbeeld een lagere aanvoertemperatuur in te stellen, maar zo is het heerlijk comfortabel en ik heb genoeg PV (in ieder geval zolang je onbeperkt kan salderen).
Het probleem van @Boerm is dat zijn Zubadan niet terug Moduleert maar op hoog vermogen naar setpoint Ta gaat en dan uitgaat om binnen 3 minuten weer aan te gaan.

Herken jij dit met jou Zubadan :? Ik niet namelijk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05
Is iemand ook al bezig geweest (en gelukt) om de wireless M-bus van de Kamstrup Multical 302 aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
buiter schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:28:
Is iemand ook al bezig geweest (en gelukt) om de wireless M-bus van de Kamstrup Multical 302 aan de praat te krijgen?
Bezig wel, gelukt niet.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.