Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.056 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-10 10:29
Ramon_1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:20:
[...]

https://www.iungo.nl/nl/n...ngo-ervaring-van-bram-bos
Kan niet even snel het juistje plaatje neerzetten.
Maar Bram zijn Elga moduleerde ook niet, en dan krijg je veel defrosten.

Moduleert je elga normaal wel terug....?
Mijn elga moduleert echt wel terug bij hogere buitentemperaturen tot 400W. Hij zit nu tegen zijn 100% belasting grens. Dat is wel bereikt door een kunstgreep, een heel trage sensor in de huiskamer.
Maar misschien is een nieuwe printplaat wel een oplossing voor mijn probleem. Ik zal het aan Bram vragen wat zijn lange termijn ervaring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
amarkest schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:36:
[...]

(kunststof) koker met steenwol is mij laatst aangeraden door Ecolibrium.
Het komt bij mij uit de radiatoren zelf, die isoleren tegen het geluid is een beetje onhandig >:)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

amarkest schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:06:
[...]

op marktplaats worden complete Jaga's voor heel vriendelijke prijzen aangeboden.
Bij mij komen de leidingen uit de betonnen vloer omhoog en een aantal grote verticale 'design' radiators vervangen maakt het niet veel mooier denk ik.
Idem voor de normale radiators onder de ramen, de muur er achter moet je dan ook opknappen :P
Mijn geld ging de airco's in en het komt nu redelijk snel weer terug, ook kan je je afvragen of nog een wp erbij wel gunstig is ...
Ik zou de wp kunnen inzetten waar het nu met de airco's achter blijft, maar dat is best veel geld en gedoe voor een beetje meer comfort ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:03:
[...]

Heb jij weer!
Er zijn toch wel meer tweakers die daar wat besteld hebben? Heb je wel redelijke verzendkosten betaald en niet bijv 50,- voor frankrijk, dan komen ze tekort en gaan ze niet afsturen. (Begrijpelijk)
Of ophalen geselecteerd bijv en wachten ze op jou. :)
Nee Rolco, ik heb 238 euro betaald voor transport dus daar ligt het niet aan. Ook heb ik al eerder besteld en werd netjes afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb weer een interessante grafiek. Ik heb de gemiddelde temperatuur en COP over een periode van 14 dagen tegenover elkaar gezet. Daar komt dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/14d_temp_cop.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Lang getwijfeld tussen de Elga en de Pana. Uiteindelijk voor de Pana gekozen. Als ik zo het forum volg de juiste keuze.Ik lees wel erg veel ellende met de Elga en weinig problemen met de Pana.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman Laatste deel v.d. grafiek, temperatuur daalt 14->8 - COP stijgt 3.1->5. Verklaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:47:
@mkleinman Laatste deel v.d. grafiek, temperatuur daalt 14->8 - COP stijgt 3.1->5. Verklaring ?
Eerste deel is denk ik te verklaren doordat ik een paar dagen data mis doordat een sensor er uit lag, verder de verandering van normaal stoken met nachtverlaging naar continu stoken op 1 temperatuur. En verder het volledig open zetten van de vloerverwarming en het verhogen van de pompsnelheid van de vloer.

Het korte dipje er na kan ik niet verklaren, de stijging er na komt door het verder verhogen van de pompsnelheid van de ELGA naar stand 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman We hebben dus nog iets meer data nodig om er echt iets uit te kunnen distilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:41:
Ik heb weer een interessante grafiek. Ik heb de gemiddelde temperatuur en COP over een periode van 14 dagen tegenover elkaar gezet. Daar komt dit uit:

[afbeelding]
Is je dT groter of kleiner geworden door de verandering?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:13:
@mkleinman We hebben dus nog iets meer data nodig om er echt iets uit te kunnen distilleren.
Meer data heb ik op dit moment nog niet, ik vond deze twee grafieken al zeer interessant.
Rol-Co schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:14:
[...]

Is je dT groter of kleiner geworden door de verandering?
Welke dT? Die van aanvoer/retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:31:
[...]

Meer data heb ik op dit moment nog niet, ik vond deze twee grafieken al zeer interessant.
Ik ook, maar ik ben benieuwd naar de komdende dagen/weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De eerste verwarmingsrun na het verlagen van de pompsnelheid was ook erg interessant. Pompsnelheid staat nu op 4 ( 15liter/minuut ). De ELGA gaat om 11:25 aan en moduleert meteen terug naar 400W.

Ik kan werkelijk geen touw vast knopen hoe de software werkt van de ELGA. Als je denkt een logica te vinden blijkt de ELGA weer compleet tegendraads te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:31:
[...]

[...]

Welke dT? Die van aanvoer/retour?
Ja, heb je nog andere dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:37:
[...]

Ja, heb je nog andere dan?
Don't get me started :P O-)

Ik ga eens kijken of ik een gemiddelde dT per dag kan bepalen van dezelfde periode. De data heb ik wel, alleen die gestructureerd er uit halen is nog wel een dingetje.

* mkleinman gaat zich weer melden met nog meer data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:27
@Verwijderd
http://docplayer.nl/docs-images/59/43151965/images/22-0.png

Stooklijn is een vaste instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:39:
[...]

Don't get me started :P O-)

Ik ga eens kijken of ik een gemiddelde dT per dag kan bepalen van dezelfde periode. De data heb ik wel, alleen die gestructureerd er uit halen is nog wel een dingetje.

* mkleinman gaat zich weer melden met nog meer data!
Kijk gelijk naar het afgifte vermogen, die lopen volgensmij lineair, dus 2 graden dT tussen Ta en Tr is 2kW aan warmte.
Gevolg, kleine dT is slechter voor de COP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn nogal forse verschillen in mijn optiek. Bij -5 een verschil in Ta van ongeveer 12C tussen stand 4 en 8. Tenminste als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:44:
[...]

Dat zijn nogal forse verschillen in mijn optiek. Bij -5 een verschil in Ta van ongeveer 12C tussen stand 4 en 8. Tenminste als ik het goed begrijp.
cv ketel thermostaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Verwijderd , wat is de Delta T bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:55:
[...]

Het is niet weg, maar hij telt het op het einde op, zie onderstaande:

[afbeelding]
Dat is niet echt handig nee. Overigens vind ik het grappig om te zien dat wij aardig parrallel lopen qua energieverbruik in de periode 18/11-26/11. Zo te zien zit jij op ca 135 kWh voor verwarmen en SWW. Zie hieronder mijn uitdraai vanuit de Melcloud van die periode. Onze situatie is echter aardig verschillend: Jij hebt een groot nieuwbouwhuis volledig verwarmd met een 11 kW Zubudan (toch?), ik heb een opgeknapte en redelijk (maar zeker nog niet heel goed) geïsoleerde monumentale boerderij waarbij ik alleen de begane grond (100m2) verwarm met vloer- en wandverwarming en ik draai op een 7,5 kW Ecodan. Die isolatie wordt als het goed is nog beter bij mij want anders wordt de 7,5 kW krap aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XlgSWapjLA4C6fFSk3GLEkIO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:36:
De eerste verwarmingsrun na het verlagen van de pompsnelheid was ook erg interessant. Pompsnelheid staat nu op 4 ( 15liter/minuut ). De ELGA gaat om 11:25 aan en moduleert meteen terug naar 400W.

Ik kan werkelijk geen touw vast knopen hoe de software werkt van de ELGA. Als je denkt een logica te vinden blijkt de ELGA weer compleet tegendraads te reageren.
Lijkt net als hier, regelen op Ta
Door het lager zetten van de flow loopt Ta sneller op en toert hij gelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 Ik kan dat niet nauwkeurig meten helaas. Geen cijfers achter de ,
Ik kan het hooguit benaderen op basis van min. thermisch vermogen. Op basis daar van zou het iets van 2.6 moeten zijn. Maar het is een benadering dus geen garanties dat het werkelijk zo is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:58:
[...]

Lijkt net als hier, regelen op Ta
Door het lager zetten van de flow loopt Ta sneller op en toert hij gelijk terug.
Precies, hij moduleert terug en zodra retour oploopt zal hij gaan optoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:02:
@Ramon_1984 Ik kan dat niet nauwkeurig meten helaas. Geen cijfers achter de ,
Ik kan het hooguit benaderen op basis van min. thermisch vermogen. Op basis daar van zou het iets van 2.6 moeten zijn. Maar het is een benadering dus geen garanties dat het werkelijk zo is.
Voor een juiste war regeling zou ik verwachten dat je een exacte aanvoer en retour temperatuur weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 In het begin voldoende trial-error effort er in gestopt om die 'sweet-spots' te vinden. ;)
Dat precies 'weten' is moeilijk/lastig/onmogelijk. @jaari had 3 methodes om zijn Ta Tr en de resulterende deltaT te meten, de WP, IR-thermometer en Kamstrup. Er was er niet 1 die ook maar bij benadering gelijke waardes gaf. Wat het meest verbazend was, althans dat vond ik, dat de gemeten deltaT zo ver uit elkaar lagen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:36:

Op zich logisch toch :? Minder flow, minder afgiftevermogen, lager elektrisch vermogen :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Grolsch Dan zou ik nog steeds verwachten dat hij vol optoert aangezien de aanvoer en retour koud zijn ( = 20 graden ). Toch besluit de ELGA meteen om naar 400W te gaan bij 15liter/minuut water.

De tweede verwarmingsrun is nu bezig en het gedrag is identiek en de ELGA toert meteen terug.

Gemiddelde dT bepaald per dag wanneer de elga draait. specifieke query:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SELECT dsa.datum,
       ROUND( AVG( dsa.elga_aanvoer - dsa.elga_retour ), 2 ) AS dt 
  FROM dts_alldata dsa
 WHERE dsa.datum >= TRUNC(SYSDATE) - ( 365 + 14 )
   AND dsa.datum != TRUNC(SYSDATE)
   AND dsa.elga_watt >= 100
   AND ( dsa.elga_aanvoer - dsa.elga_retour ) > 0
 GROUP
    BY dsa.datum
 ORDER
    BY dsa.datum ASC;

Dat weer naar Excel gecopieerd en het gemiddelde genomen van 14 dagen en in dezelfde grafiek gezet. Conclusie: dT is nagenoeg constant.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/14d_temp_cop_dt.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 27-11-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:57:
[...]

Nee, ik bedoelde nog op een andere feature van de iSense (OTC/RTC eco: Weersafhankelijk met comfortfunctie), maar zie nu dat die precies omgekeerd werkt: WAR overdag, RAR 's nachts.

Mijn truukje met de AR gaat jouw probleem niet oplossen, zolang je 's avonds hout blijft stoken.
Nog even hierop terugkomend: De houtkachel lijkt het probleem niet te zijn. Gisteren niet thuis en dus geen hout gestookt en vannacht trok de Elga er toch de ketel weer bij en ik zie net dat hij overdag het ook niet alleen af lijkt te kunnen, terwijl het toch niet extreem koud is en hij het tot nu toe altijd trok. Ik kan nu allen het totale stroomverbruik van het hele huis zien en dat kabbelt vrolijk rond de 800w, dus de Elga draait zeker niet full-speed. Zouden twee thermostaten dan toch de oplossing zijn? Of misschien die WAR truc?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 15:09
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:53:
@Grolsch Dan zou ik nog steeds verwachten dat hij vol optoert aangezien de aanvoer en retour koud zijn ( = 20 graden ). Toch besluit de ELGA meteen om naar 400W te gaan bij 15liter/minuut water.

De tweede verwarmingsrun is nu bezig en het gedrag is identiek en de ELGA toert meteen terug.
elke aanpassing heeft toch tijd nodig om goed door ELGA in zn logica verwerkt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:56:
[...]

Dat is niet echt handig nee. Overigens vind ik het grappig om te zien dat wij aardig parrallel lopen qua energieverbruik in de periode 18/11-26/11. Zo te zien zit jij op ca 135 kWh voor verwarmen en SWW. Zie hieronder mijn uitdraai vanuit de Melcloud van die periode. Onze situatie is echter aardig verschillend: Jij hebt een groot nieuwbouwhuis volledig verwarmd met een 11 kW Zubudan (toch?), ik heb een opgeknapte en redelijk (maar zeker nog niet heel goed) geïsoleerde monumentale boerderij waarbij ik alleen de begane grond (100m2) verwarm met vloer- en wandverwarming en ik draai op een 7,5 kW Ecodan. Die isolatie wordt als het goed is nog beter bij mij want anders wordt de 7,5 kW krap aan...

[afbeelding]
Ik heb dus heel november t/m gisteren 358kWh verbruikt waarvan 308 voor CV en 50 voor SWW.

Ons huis heeft een totaal verwarmde inhoud van 700m3 en een verwarmd vloeroppervlakte van 283m2.
Wij hebben inderdaad alleen een 11,2KW Zubadan staan en geen gas die dus ook SWW moet doen.
Op dit moment draai ik nog op de 50% modus, maar ik merk dat als het nog kouder gaat worden ik naar de 100% heen moet, vooral om het SWW binnen afzienbare tijd warm te krijgen :P

Maar het is ook nog niet echt koud geweest tot nu toe.

Ook spelen wij "af en toe" vals door de houtkachel aan te zetten, maar dit is vaak pas vanaf 1900, dus heel veel voordeel (behalve de romantiek *; ) geeft dit niet echt.

Hoe is de verhouding aan/retour. Bij mij toert de WP pas echt op als Dt verschil te groot wordt. Als je Dt niet te groot wordt (2 á 3 graden" toert de WP niet verder op. Waarom wordt de Dt niet groter :? Onvoldoende / weinig flow.

Maar WP's zijn soms net vrouwen, ik snap ze ook niet altijd, maar ik probeer te redeneren wat er gebeurt :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
amarkest schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:59:
[...]
elke aanpassing heeft toch tijd nodig om goed door ELGA in zn logica verwerkt te worden?
Voor zo ver ik weet wel. dT is nu 3 ipv 4. Ik heb de ELGA ook niet gereset na de aanpassing van de pomp. Wat mij verder opvalt is dat bij het extreem terug toeren de ELGA wel het huis met gemak op temperatuur krijgt.
Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:00:
[...]

Ik heb dus heel november t/m gisteren 358kWh verbruikt waarvan 308 voor CV en 50 voor SWW.

Ons huis heeft een totaal verwarmde inhoud van 700m3 en een verwarmd vloeroppervlakte van 283m2.
Wij hebben inderdaad alleen een 11,2KW Zubadan staan en geen gas die dus ook SWW moet doen.
Op dit moment draai ik nog op de 50% modus, maar ik merk dat als het nog kouder gaat worden ik naar de 100% heen moet, vooral om het SWW binnen afzienbare tijd warm te krijgen :P

Maar het is ook nog niet echt koud geweest tot nu toe.

Ook spelen wij "af en toe" vals door de houtkachel aan te zetten, maar dit is vaak pas vanaf 1900, dus heel veel voordeel (behalve de romantiek *; ) geeft dit niet echt.

[...]

Hoe is de verhouding aan/retour. Bij mij toert de WP pas echt op als Dt verschil te groot wordt. Als je Dt niet te groot wordt (2 á 3 graden" toert de WP niet verder op. Waarom wordt de Dt niet groter :? Onvoldoende / weinig flow.

Maar WP's zijn soms net vrouwen, ik snap ze ook niet altijd, maar ik probeer te redeneren wat er gebeurt :P 8)
Aanvoer nu 26,0 retour 23,0 bij 15liter/minuut. dT blijft dus inderdaad klein. Maar flow is hoog, warmtevraag is ook hoog ( alle radiatoren + vloerverwarming staan open op dit moment ).

Stomme is dat bij lagere flows mijn ELGA wel in de paniekstand sprong. Ik kijk het wel een paar dagen aan. Voorlopig vind ik het best zo. Woonkamer is aangenaam, vloer is warm, boven is het prima te doen.

En dat allemaal bij net 8 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:00:
[...]

[...]
Haha, dan komt het nog meer overeen dan ik al dacht. Ik zit op 356 kWh waarvan 288 CV en 68 SWW. Ook wij zetten regelmatig de houtkachel erbij, voornamelijk 's avonds en soms in het weekend overdag. Ik heb wel echt het idee dat dat redelijk wat meespeelt in de warmteontwikkeling. Maar dat komt misschien omdat wij beneden één grote open ruimte hebben, wat tevens de enige verwarmde zone is voor de wp en de kachel staat ook in die ruimte. Je merkt dat als de kachel 2-3u aan staat de temperatuur van de gehele ruimte minimaal 2 graden hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@godfriedd 356 = 258 + 68 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ja sorry, was een typo, net te laat aangepast. Het is 288 + 68

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:08:
[...]

Haha, dan komt het nog meer overeen dan ik al dacht. Ik zit op 356 kWh waarvan 288 CV en 68 SWW. Ook wij zetten regelmatig de houtkachel erbij, voornamelijk 's avonds en soms in het weekend overdag. Ik heb wel echt het idee dat dat redelijk wat meespeelt in de warmteontwikkeling. Maar dat komt misschien omdat wij beneden één grote open ruimte hebben, wat tevens de enige verwarmde zone is voor de wp en de kachel staat ook in die ruimte. Je merkt dat als de kachel 2-3u aan staat de temperatuur van de gehele ruimte minimaal 2 graden hoger wordt.
Bij ons is het niet helemaal hetzelfde.
Van het vloeroppervlak wordt tot nu toe alleen de BGG en badkamer verwarmd. Slaapkamers zijn ingesteld op 17 graden, maar het blijft daar altijd zo'n 19 á 20 graden.

Wel "sprong" afgelopen weekend de v.v. van de garage aan, die staat ook ingesteld op 17 graden, het is dus blijkbaar zover afgekoeld dat deze ook ging verwarmen.

Als ik de houtkachel aanzet (19.00) merk ik in de woonkamer +- een uur later het effect (20.00) op de thermostaat, v.v. in de kamer gaat dus uit, in de keuken duurt het nog een uur langer voordat de warmte daar naar toe trekt (zitten ensuite deuren tussen die eigenlijk wel altijd open staan).

Na een uurtje of 3 stoken met de houtkachel is het rond 22:30 vaak 23 graden in de woonkamer.
De warmte van een houtkachel is heerlijk, maar vaak ook zo weer weg. Het is lucht wat verwarmd wordt, en die houdt dus niet zo lang de warmte vast.

De 11,2KW variant is redelijk over gedimensioneerd verwacht ik, maar als het een keer echt koud wordt heb ik in ieder geval geen koud huis, en de WP kan eigenlijk altijd zijn minimale vermogen kwijt in onze woning, nauwelijks tot geen gependel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zelflerende/AI/fuzzy-logic eigenschap van de ELGA, waar is dat eigenlijk op gebaseerd ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch Dan zou ik nog steeds verwachten dat hij vol optoert aangezien de aanvoer en retour koud zijn ( = 20 graden ).

Gemiddelde dT bepaald per dag wanneer de elga draait. specifieke query:

Dat weer naar Excel gecopieerd en het gemiddelde genomen van 14 dagen en in dezelfde grafiek gezet. Conclusie: dT is nagenoeg constant.
Maar hoeveel is je dT als hij een tijdje loopt? Als ik hierboven bekijk start je op 20 graden en wil je naar 26, dus uiteindelijk kom je op een punt waar Ta 26 is en wat is dan je retour temp? En bij hoeveel liter flow per uur?

Ow wacht 3 lees ik, dus ongeveer 3kW aan vermogen bij 900 liter per uur.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 27-11-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schiet mij maar lek. ELGA gaat nu wel weer vol aan de bak ( 1044W input ) bij 8 graden buiten. Aanvoer 29,3 retour 24,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap de logica van jullie Elga ook niet helemaal.

Bij mij is een Dt van 5 graden voldoende om te stijgen in opgenomen elektrisch vermogen, maar als ik het verhaal van @mkleinman goed begrijp is die "Grote" Dt ook aanwezig bij een retour temperatuur van 20 graden, dus dan zou hij juist nog harder aan de bak moeten. Of hij moet z'n vermogen niet kwijt kunnen door de lagere flow :?

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat het opgenomen vermogen alleen hoger wordt als de Ta daadwerkelijk hoger wordt. Zie bijvoorbeeld mijn SWW run vanaf 14:00, vermogen neemt toe op het moment dat de Ta toeneemt.

Ik kan op afstand alleen het vermogen uitlezen en niet de Ta's Tr's etc.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2i0t4dg.jpg

Misschien dat iemand met serieus verstand van zaken (en een installateurskabeltje :+ ) hier meer over kan zeggen :P

Het zal wel weer iets te maken hebben met de F-gassen die erin zitten, bovendruk, onderdruk, temperatuursverschillen, compressor, ergens in die hoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:23:
Schiet mij maar lek. ELGA gaat nu wel weer vol aan de bak ( 1044W input ) bij 8 graden buiten. Aanvoer 29,3 retour 24,4
gewoon een paar dagen zn gang laten gaan. tenzij je in je onderbroek moet lopen vanwege de hitte. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:37:
[...]

gewoon een paar dagen zn gang laten gaan. tenzij je in je onderbroek moet lopen vanwege de hitte. 8)
Dat heb je niet snel met een wp dus dat scheelt, ik kan zomaar 6 kWh meer weg roken zonder dat ik zweetvoeten krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
We laten hem inderdaad gewoon een paar dagen zijn gang gaan en dan kijken wat er gebeurd. De komende dagen lijkt het ook goed koud te worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:16:
[...]

Het komt bij mij uit de radiatoren zelf, die isoleren tegen het geluid is een beetje onhandig >:)
Voetventiel en thermostaat ASAP uit je vloerverdeler dan kan je weer met een normale pompstand draaien en dan ruist het ook niet meer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:31:
[...]

Voetventiel en thermostaat ASAP uit je vloerverdeler dan kan je weer met een normale pompstand draaien en dan ruist het ook niet meer.
Het ruisen wat wij boven horen komt van de radiatoren zelf boven. Ik ben alleen op dit moment nog een beetje huiverig om de onderdelen bij de vloerverdeler weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:41:
Lang getwijfeld tussen de Elga en de Pana. Uiteindelijk voor de Pana gekozen. Als ik zo het forum volg de juiste keuze.Ik lees wel erg veel ellende met de Elga en weinig problemen met de Pana.
Ik snap je keuze, maar de vergelijking niet echt.
De Panasonic is een volwaardige warmtepomp bij extreem lage buitenT, mogelijkheid om SWW te maken en ontwikkeld om stand alone te draaien.
De Elga heeft niets van het bovenstaande.
Zie de afweging hier wel vaker voorbij komen, maar hoe deze twee te vergelijken zijn snap ik totaal niet.

De Loria vs Panasonic kan ik nog volgen, maar de Elga absoluut niet.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de WP uitsluitend voor verwarming, stand-alone of als ondersteuner wilt inzetten kun je beide in overweging nemen en zijn op dat moment min of meer 'vergelijkbaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ons gezamenlijke belang is warmte tegen een zo gunstig mogelijke prijs zonder al te veel problemen. Linksom of rechtsom toch? Soms bivalent soms stand alone. Aan de aanschafprijs kan het niet liggen. Ik vergelijk uitsluitend de probleem statistieken. Panasonic nauwelijks, Elga legio zowel hard alsook software.
Oxellaar schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:39:
[...]

Ik snap je keuze, maar de vergelijking niet echt.
De Panasonic is een volwaardige warmtepomp bij extreem lage buitenT, mogelijkheid om SWW te maken en ontwikkeld om stand alone te draaien.
De Elga heeft niets van het bovenstaande.
Zie de afweging hier wel vaker voorbij komen, maar hoe deze twee te vergelijken zijn snap ik totaal niet.

De Loria vs Panasonic kan ik nog volgen, maar de Elga absoluut niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 27-11-2017 18:01 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 28-10 00:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:31:
[...]

Bij ons is het niet helemaal hetzelfde.
Van het vloeroppervlak wordt tot nu toe alleen de BGG en badkamer verwarmd. Slaapkamers zijn ingesteld op 17 graden, maar het blijft daar altijd zo'n 19 á 20 graden.

Wel "sprong" afgelopen weekend de v.v. van de garage aan, die staat ook ingesteld op 17 graden, het is dus blijkbaar zover afgekoeld dat deze ook ging verwarmen.

Als ik de houtkachel aanzet (19.00) merk ik in de woonkamer +- een uur later het effect (20.00) op de thermostaat, v.v. in de kamer gaat dus uit, in de keuken duurt het nog een uur langer voordat de warmte daar naar toe trekt (zitten ensuite deuren tussen die eigenlijk wel altijd open staan).

Na een uurtje of 3 stoken met de houtkachel is het rond 22:30 vaak 23 graden in de woonkamer.
De warmte van een houtkachel is heerlijk, maar vaak ook zo weer weg. Het is lucht wat verwarmd wordt, en die houdt dus niet zo lang de warmte vast.

De 11,2KW variant is redelijk over gedimensioneerd verwacht ik, maar als het een keer echt koud wordt heb ik in ieder geval geen koud huis, en de WP kan eigenlijk altijd zijn minimale vermogen kwijt in onze woning, nauwelijks tot geen gependel.
Wat voor invloed heeft je houtkachel dan op (het gedrag van) de WP?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Vanmiddag de stoute schoenen aan getrokken en mijn Ecodan voorzien van 200 gram R410A, de unit is nu stiller en de aanvoer is warmer bij een veel lager toerental.
1.5 jaar lang heeft de unit dus veel te hard moeten werken omdat anders de aanvoer niet warm werd, ik ben benieuwd hoeveel stroom dit gaat schelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:33:
[...]

Het ruisen wat wij boven horen komt van de radiatoren zelf boven. Ik ben alleen op dit moment nog een beetje huiverig om de onderdelen bij de vloerverdeler weg te halen.
Als je alle spullen grijp klaar hebt is het mogelijk, maar heeft de winkel het niet en je hebt de boel uit elkaar liggen dan koelt je huis natuurlijk hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:08:
[...]

Wat voor invloed heeft je houtkachel dan op (het gedrag van) de WP?
De WP gaat uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2017 18:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:47:
Ons gezamenlijke belang is warmte tegen een zo gunstig mogelijke prijs zonder al te veel problemen. Linksom of rechtsom toch? Soms bivalent soms stand alone. Aan de aanschafprijs kan het niet liggen. Ik vergelijk uitsluitend de probleem statistieken. Panasonic nauwelijks, Elga legio zowel hard alsook software.

[...]
Geen verwijt oid...

In je eerste regel geef je direct aan waarom de Elga niet te vergelijken is. Hij kost weinig, maar presteert ook niet meer bij lage buitenT.
Qua techniek een doodsimpel buitendeel, ontwikkeld door Toshiba voor algemene (OEM) toepassing.
De Elga verliest het in ieder opzicht tegen de Panasonic, COP vooral.
Vandaar mijn verbazing over de vergelijking. Ze zijn simpelweg niet te vergelijken.

Legio problemen met de Elga is wat overdreven, maar ze zijn er wel. Sommige niet toe te schrijven aan de Elga zelf.
Sommige worden ook gezocht in de COP wedloop en het staren naar trendjes.
Iedereen z'n hobby, maar als ik een klapstoel en een bakje popcorn pak en naast m'n buitendeel ga zitten, dan ga ik mij ook vanalles afvragen.
Ieder z'n hobby natuurlijk, maar ik ga lekker wat anders doen en ook mijn huis wordt warm.

Nogmaals ik verklaar niemand voor gek oid, ieder z'n ding en dit topic is er ook voor. Lekker mee doorgaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Oxellaar ik voel mij niet aangesproken hoor! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:11:
[...]

Als je alle spullen grijp klaar hebt is het mogelijk, maar heeft de winkel het niet en je hebt de boel uit elkaar liggen dan koelt je huis natuurlijk hard af.
Ik ben huiverig omdat mijn hele systeem leeg moet en dat is een rotwerk to say the least. Ik voel me aardig thuis met alles wat met kabels te maken heeft of waar kabels doorheen getrokken kunnen worden.

alles wat met koperen pijp of stalen pijp te maken heeft blijf ik liever vanaf. Ik heb een paar jaar terug een lekkende afsluitkraan ( 22mm ) moeten vervangen voor een kogelkraan in mijn waterleiding. Dat heeft mij een kleine 3 uur gekost om te doen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:04
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:44:
[...]

Ik ben huiverig omdat mijn hele systeem leeg moet en dat is een rotwerk to say the least. Ik voel me aardig thuis met alles wat met kabels te maken heeft of waar kabels doorheen getrokken kunnen worden.

alles wat met koperen pijp of stalen pijp te maken heeft blijf ik liever vanaf. Ik heb een paar jaar terug een lekkende afsluitkraan ( 22mm ) moeten vervangen voor een kogelkraan in mijn waterleiding. Dat heeft mij een kleine 3 uur gekost om te doen. :/
Helaas is staal niet elastisch, is alleen handig te vervangen als er snel een haakse bocht komt, dat geeft bewegings ruimte.
Ze moesten eigenlijk schuif moffen ontwikkelen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een suggestie voor een 3-3.5kW monoblock(je) of zijn die er niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu het een beetje serieus kouder begint te worden wil ik ook links en rechts de boel een beetje finetunen.

Nu blijft de keuken m.b.t op het opwarmen wat achter met de rest van de woning. Het wordt wel warm, maar de rest is eerder warm.
Nu heeft onze keuken ook een flink aantal grote raampartijen, dus het warmteverlies zal daar het meest zijn, ook de WVB zegt dit.

Dit zou ik toch kunnen oplossen door het debiet voor de groepen van de keuken te verhogen :?
Er zitten 3 "kringen" in de keuken met een lengte variërend tussen de 91 en 117 meter lang, debiet variërend tussen de 1,53 en 1,93 l/minuut (als ik de tabel goed lees komt het neer op lengte / 60 is debiet in liters per minuut).

Ik wil eerst ff hier dubbelchecken of ik geen denkfouten maak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:48:
Iemand een suggestie voor een 3-3.5kW monoblock(je) of zijn die er niet ?
LG zelf is gestopt met de 3kW... De HM031M.U42 is nog wel te krijgen...

https://tuclimatizacionon...ascico-lg-hm031m-u42.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pascal Saul schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:58:
[...]

LG zelf is gestopt met de 3kW... De HM031M.U42 is nog wel te krijgen...

https://tuclimatizacionon...ascico-lg-hm031m-u42.html
Hartelijk dank.
1879.44 en 1600.00 subsidie, zal nog wel transport bijkomen, maar klinkt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:23:
En daarom heb ik de elga weersafhankelijk met ruimte compensatie gezet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Carboy54 schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:41:
Achteraf gezien ja. 3 jaar geleden was er nog niet zoveel ervaring en was Elga de verreweg goedkoopste hybride machine. Techneco had de hybride Elga moeten moderniseren en misschien heeft de innovatieprijs voor de Elga ze blind gemaakt. Ik zit er nu mee en probeer er het beste van te maken.
Misschien stap ik over naar een panamono 9kW met boiler(Full elektric) en installeer ik de Elga bij mijn zoon. Ik ben er nog niet uit om 100% van aardgas af te gaan.

Maar dan wil ik eerst iets over de geluidsproductie weten want die valt bij Toshi bah bah zwaar tegen.
Gemeten 2m recht voor, full load 49dB (Geluidsdruk)
Gemeten ook 2m recht voor bij Daikin Altherma hybrid 8kW 45 dB
Bij Toshiba hoor je duidelijk het compressor geluid. De schotten in de roterende zuigers maken meer herry dan het excentriek schuif systeem van Daikin. Ik weet niet hoe dat zit met andere fabrikaten.
En geluidmeting onder zelfde omstandigheden door forumleden lijkt mij best informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:31:
[...]

Achteraf gezien ja. 3 jaar geleden was er nog niet zoveel ervaring en was Elga de verreweg goedkoopste hybride machine. Techneco had de hybride Elga moeten moderniseren en misschien heeft de innovatieprijs voor de Elga ze blind gemaakt. Ik zit er nu mee en probeer er het beste van te maken.
Misschien stap ik over naar een panamono 9kW met boiler(Full elektric) en installeer ik de Elga bij mijn zoon. Ik ben er nog niet uit om 100% van aardgas af te gaan.

Maar dan wil ik eerst iets over de geluidsproductie weten want die valt bij Toshi bah bah zwaar tegen.
Gemeten 2m recht voor, full load 49dB (Geluidsdruk)
Gemeten ook 2m recht voor bij Daikin Altherma hybrid 8kW 45 dB
Bij Toshiba hoor je duidelijk het compressor geluid. De schotten in de roterende zuigers maken meer herry dan het excentriek schuif systeem van Daikin. Ik weet niet hoe dat zit met andere fabrikaten.
En geluidmeting onder zelfde omstandigheden door forumleden lijkt mij best informatief.
Hoezo ik zit er nu mee? Gaat het zo slecht dan?
Zijn er app voor op telefoon voor DB te meten?
Of moet je daar goeie apparatuur voor hebben?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:31:
[...]

nu 35Db (android app) op 1 meter vanaf de toshiba met ELGA op 529w

in de stille gang meet ik 10Db

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 27-11-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 27-10 15:35
koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:09:
Vanmiddag de stoute schoenen aan getrokken en mijn Ecodan voorzien van 200 gram R410A, de unit is nu stiller en de aanvoer is warmer bij een veel lager toerental.
1.5 jaar lang heeft de unit dus veel te hard moeten werken omdat anders de aanvoer niet warm werd, ik ben benieuwd hoeveel stroom dit gaat schelen.
Heb je temperatuur meters zitten op de gas en vloeistof leiding van de binnenunit? Ik ben erg benieuwd wat voor een temperaturen je daar haalt met minimaal vermogen (600w ac) :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 17:50

thido

Tilburg

Het is feest... het mailtje met opzegging van de aansluiting aan het warmtenet bij Ennatuurlijk is de deur uit *O* *O*

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:47:
[...]

Heb je temperatuur meters zitten op de gas en vloeistof leiding van de binnenunit? Ik ben erg benieuwd wat voor een temperaturen je daar haalt met minimaal vermogen (600w ac) :)
Die zitten er standaard niet op dacht ik, ik kan dit niet meten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:39:
[...]

Hoezo ik zit er nu mee? Gaat het zo slecht dan?
Zijn er app voor op telefoon voor DB te meten?
Of moet je daar goeie apparatuur voor hebben?
Plat gezegd ben ik toch al lange tijd aan het klooien met Elga.

* Het regelgesdrag nogal aan/uit en niet glad modulerend
* De WAR met Honywell niet stabiel te krijgen
* Geluid ; plotseling naar 1500W ; wakker s'nachts
* Algemeen geluid (ik vind het een herrieschopper)
* Moeilijk te combineren met een boiler (Toch simpel te realiseren met aansturen driewegklep en extra thermostaat; alleen een stukje software)
* Ontbreken van een display met instellingsmogelijkheden
* Geen warmte en elektriciteitsmeting
* Uitschakel buitentemperatuur niet zelf instelbaar

Het zijn bijna allemaal maatregelen die nauwelijk investering vergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:00:
[...]

* Moeilijk te combineren met een boiler (Toch simpel te realiseren met aansturen driewegklep en extra thermostaat; alleen een stukje software)

Tja is het echt klooien of ben je gewoon wat kritischer en oplettender dan de gemiddelde Nederlander.....
Geen boiler wist je vantevoren toch?
Tja herrie, das gewoon shit inderdaad, ben reuze blij met mijn stille unit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:48:
Het is feest... het mailtje met opzegging van de aansluiting aan het warmtenet bij Ennatuurlijk is de deur uit *O* *O*
Ik heb donderdag enexis gebeld en vanmiddag was monteur er al.
Tweede kraantje is dicht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:17:
[...]

Tja is het echt klooien of ben je gewoon wat kritischer en oplettender dan de gemiddelde Nederlander.....
Geen boiler wist je vantevoren toch?
Tja herrie, das gewoon shit inderdaad, ben reuze blij met mijn stille unit
Boiler, ja , maar uit de markt kwamen daar veel vragen over, vooral de PV panelen gebruikers. Het was toch een koud kunstje om er een boiler toepassing op te maken. Het voordel van de Elga is de samenwerking met de HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:42:
[...]

nu 35Db (android app) op 1 meter vanaf de toshiba met ELGA op 529w

in de stille gang meet ik 10Db
Je moet op 1000W meten en de androi in een stille ruimte op 20dB zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:33:
[...]

Boiler, ja , maar uit de markt kwamen daar veel vragen over, vooral de PV panelen gebruikers. Het was toch een koud kunstje om er een boiler toepassing op te maken. Het voordel van de Elga is de samenwerking met de HR ketel.
Die hr ketel gebruikt 200 kuub voor warm water, grote investering voor weinig besparing. En aangezien het doel hybride is.
Maar echt met de tijd mee gaan doen ze niet nee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 17:50

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:22:
[...]

Ik heb donderdag enexis gebeld en vanmiddag was monteur er al.
Tweede kraantje is dicht
Met stadsverwarming gaat het allemaal niet zo makkelijk/snel.
Ze willen de cash cows niet zomaar opgeven natuurlijk ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 12:29
thido schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:48:
En nu hopen dat ze beter met je als aankomende ex-klant om gaan als bij mij,

Hier is de firma Ennatuurlijk inmiddels vriendelijk, doch zeer dringend, verzocht om alleen nog te communiceren via mijn rechtsbijstand onder een bepaald dossiernummer. Geeft meteen wat rust in 'de tent' .

Maar de eerste stap ik het belangrijkste: beginnen met sponsoren van die zogenaamde 'groene' voorziening in de vorm van stadsverwarming.

Benieuwd of ze bij jou ook alles meteen weg komen halen. Dat deden ze hier wel. Terwijl aangegeven was dat het eerst verzegeld zou worden en in de zomer pas alles weg gehaald zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:00:
[...]

Het enige wat beter kan / moet is de weersafhankelijke regeling, verder is de elga prima.
Het is en blijft een hybride warmte pomp voor het verwarmen van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Via een gratis Android app hier ook even gemeten op zo'n 50cm afstand van de buitenunit. Hij pakt momenteel 2739Watt (SWW bezig) en genereert ongeveer 50dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook ff getest via android app op 20db gezet in stille garage en pal naast de WP 38db bij 1200 watt en ik stond er naast, en het wonder geschiedde, mijn eerste defrost :+ hij maakte een geluidje welke ik niet herkende en toen kwam de rook :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2017 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 17:27
Aziraphale schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:59:
[...]

Nog even hierop terugkomend: De houtkachel lijkt het probleem niet te zijn. Gisteren niet thuis en dus geen hout gestookt en vannacht trok de Elga er toch de ketel weer bij en ik zie net dat hij overdag het ook niet alleen af lijkt te kunnen, terwijl het toch niet extreem koud is en hij het tot nu toe altijd trok. Ik kan nu allen het totale stroomverbruik van het hele huis zien en dat kabbelt vrolijk rond de 800w, dus de Elga draait zeker niet full-speed. Zouden twee thermostaten dan toch de oplossing zijn? Of misschien die WAR truc?
Ik zou eerst maar eens die WAR truuk proberen, dat wil zeggen: thermostaat op WAR, maar Elga gewoon op ruimte-geregeld laten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:09:
Als je toch alle papieren en spullen hebt kan je toch ook de volledige inhoud terugwinnen en wegen?
Dan weet je meteen of er genoeg in zit en de unit met die 200 gram wel optimaal functioneert.

En daarbij kan je ook meteen zien of het koudemiddel na de lekkage nog wel zuiver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:14:
[...]

Mijn elga moduleert echt wel terug bij hogere buitentemperaturen tot 400W. Hij zit nu tegen zijn 100% belasting grens. Dat is wel bereikt door een kunstgreep, een heel trage sensor in de huiskamer.
Maar misschien is een nieuwe printplaat wel een oplossing voor mijn probleem. Ik zal het aan Bram vragen wat zijn lange termijn ervaring is.
Zoals ook PM gemeld: Ja, die regeling is STUKKEN verbeterd sinds de nieuwe Toshiba-printplaat. Elga moduleert nu altijd prachtig terug. Geen aan-uit-gedrag meer, maar tijdens runs ook verschillende niveaus. Een wereld van verschil. Ook in de COP. Tot nu toe ook nog geen defrosts gehad.

Mijn warmtevraag hier is echter wel een stuk minder dan bij @Tomexergie. Ik weet dus niet of een nieuwe printplaat bij jou zou helpen. Ik zou ze eens bellen! Dankzij jou werk hier hebben ze ook flinke omzet gemaakt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
flippo765 schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:59:
[...]

Als je toch alle papieren en spullen hebt kan je toch ook de volledige inhoud terugwinnen en wegen?
Dan weet je meteen of er genoeg in zit en de unit met die 200 gram wel optimaal functioneert.

En daarbij kan je ook meteen zien of het koudemiddel na de lekkage nog wel zuiver is.
Dat is inderdaad het beste, echter de retour cilinder en afpompunit ontbreken nog in mijn assortiment.
Maar deze ga ik wel aanschaffen, wil het nu wel weten straks mist er nog steeds een paar 100 gram of er zit nipt teveel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
@koevlaas2: je opent een heel nieuwe Tweakers-discussie hier: "Heb ik wel voldoende koudemiddel"? Enig idee hoe Jan-met-de-pet dat kan controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:59:
@koevlaas2: je opent een heel nieuwe Tweakers-discussie hier: "Heb ik wel voldoende koudemiddel"? Enig idee hoe Jan-met-de-pet dat kan controleren?
Kan op 2 manieren:

1: Meetrapport van je systeem maken, waarbij je de oververhitting en nakoeling van je systeem meet. Adhv dit rapport kan je concluderen of je systeem goed werkt.

2: Koudemiddel afpompen en wegen op een koudemiddel weegschaal, hierna het koudemiddel weer terug in de unit stoppen.

Beide kan Jan met de Pet overigens niet.

De mijne lekte toen ik de unit kreeg, in de fabriek was 1 van de kranen niet goed dicht gedraaid. Vanaf dag 1 maakt mijne een enorm lawaai op vol vermogen, ik kan hem 60 meter verderop nog duidelijk horen.
Na vanmiddag wat koudemiddel erbij gedaan te hebben meteen een stuk stiller en de aanvoer word op lage toerentallen flink warmer. Hiermee lijkt het rendement verder verbeterd. En de COP voor de maand November is voor mijn doen al zo hoog met 4.40 oid.

Nu maar hopen dat 1.5 jaar draaien met teweinig koudemiddel de boel niet gesloopt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ik weet dat je met de Servicetool van de Elga ook de koelmiddel-temperaturen kunt loggen. Zou dat niet een handige bron zijn om af en toe jouw stap 1 uit te voeren, al was het maar indicatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:17:
Ik weet dat je met de Servicetool van de Elga ook de koelmiddel-temperaturen kunt loggen. Zou dat niet een handige bron zijn om af en toe jouw stap 1 uit te voeren, al was het maar indicatief?
Als er geen signalen van verminderde werking zijn of abnormale geluiden zoals gebrom (bij @Noord27 ) dan is dit overbodig denk ik. Een kleine split valt ook buiten de jaarlijkse lekdichtheids controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 29-10 17:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm
Iemand die ervaring heeft met een 3 of 4 Kw Heatpump???
Evt met koelen, maar dat hoeft niet perse..

Zie een LG 3 Kw, ervaringen?
Of iemand plussen weet/vind van LG tov Pana?
Of natuurlijk minpunten van LG tov Pana?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Zo, je hebt je eerste overtreding er dus opzitten ;)

Het is verboden om "zomaar" bij te vullen, zonder lekdichtheid controle of nog beter, eerst afpompen en inhoud afwegen.

@Tomexergie De Elga die jij zoekt heet Loria ;)

@Bram-Bos de temperaturen van koelmiddel in en uit in de tool zijn altijd hetzelfde, klopt dus niet.
Verder zegt een temperatuur zonder druk erg weinig.
Vandaar misschien dat sommige een aktie van de Elga niet kunnen doorgronden, misschien reageert het toerental op een druk daling oid.

[ Voor 37% gewijzigd door Oxellaar op 27-11-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:42:

Het is verboden om "zomaar" bij te vullen, zonder lekdichtheid controle of nog beter, eerst afpompen en inhoud afwegen.

@Bram-Bos de temperaturen van koelmiddel in en uit in de tool zijn altijd hetzelfde, klopt dus niet.
Vandaar misschien dat sommige een aktie van de Elga niet kunnen doorgronden, misschien reageert het toerental op een druk daling oid.
Het is niet zomaar, ik ben er al 1.5 jaar mee bezig :)
Afpompen en wegen is inderdaad het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:42:

De Loria was er niet in 2014. Volgens mioj is de Loria niet hybride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Tomexergie Nee de Loria was er niet in 2014. Maar er was toen ook geen andere hybride die tapwater maakte. Niemand zal een boiler voor SWW neerzetten als ze een cv combiketel hebben.
Nu kun je zo'n combi zelf samenstellen, maar waarom zou je dat willen?
Een cv ketel veegt de vloer aan met een wp als het om SWW gaat.
Als je zover gaat, dan ga je van het gas af.
En een warmtemeter is leuk, maar ook dat wil "niemand" hebben.
En een installateur die het wil meten plaatst een TA-kraan
En echt goed controleren op juiste werking doe je koudemiddel technisch, icm waterzijdig.
En dat is voor de leek toch niet te doen.

En wat betreft het geluid, hij is absoluut hoorbaar, maar ervan wakker worden?
Als de Elga hier draait, is het haast altijd volgas. Ik hoor hem binnen sowieso niet en buiten 5 meter ervandaan hoor ik hem ook niet meer. Ook de buren horen hem absoluut niet.

@koevlaas2 Hoe groot was de oververhitting dan voor en na het bijvullen? En stand van expansieventiel voor en na? :+
Alleen adhv die gegevens kun je zien of hij beter draait.
En als hij lek is, wat je nu niet zeker weet, doe je dan over 1.5 jaar weer hetzelfde?

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2017 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-10 16:37
koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:58:
[...]

In het menu onder 'bedieningsinstelling' > Verwarmingsbedrijf staat hier 'aanpass. versch. w/p thermo' wel aan ?
( +5c en -5c)
het bovenstaande vinkje staat aan en de waarden zijn ook hetzelfde

ik heb de pompsnelheid al geprobeerd van 6 naar 3 (25l-20l)
maar dat geeft ook niet
de wp moduleert altijd op nooit terug

ik heb al op kamer temp gedraaid
nu draai ik op war
maar het blijft om het even
vb.
de wp vraagt een ta van 34 graden

hij start dan op met enn moduleert vervolgens op naar

watt ------------Ta ------------- Tr

980/1040------ 31------------- 28
1080/1152-----32------------- 29
1187/1223-----33--------------30
1260/1296-----34--------------31
1332/1368-----35--------------32

zo gauw als de wp de Ta van 35 heeft zou hij terug moeten toeren, maar dat doet hij niet hij hij moduleert dan naar de volgende stap 1403 watt en als hij daar is dan valt hij uit, om vervolgens met 1 a 3 min weer op te starten en hetzelfde ritueel weer te herhalen

vv en radiatoren staan vol open

weet je nog een oplossing?

[ Voor 67% gewijzigd door Boerm op 28-11-2017 07:33 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Van tijd tot tijd, als het hier weer heel veel over de Elga gaat, bekruipen mij bepaalde gedachten...

Waarom??

Waarom wordt hier zo vaak gekozen voor een hybride oplossing, terwijl er zoveel warmtepompen zijn die het zo gemakkelijk helemaal voor hun rekening nemen? En terwijl je bij zo'n hybride oplossing als het er echt om gaat toch weer veel gas gaat zitten verstoken. Om over de veel hogere onderhoudskosten maar niet te spreken.

Zijn er zoveel mensen verknocht aan gas?

Bestaat er misschien een irrationele range anxiety voor warmtepompen, zoals dat bij sommigen ook optreedt i.v.m. elektrisch rijden?

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 28-11-2017 07:36 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 29-10 18:54
Jan Treur schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:31:
Van tijd tot tijd, als het hier weer heel veel over de Elga gaat, bekruipen mij bepaalde gedachten...

Waarom??

Waarom wordt hier zo vaak gekozen voor een hybride oplossing, terwijl er zoveel warmtepompen zijn die het zo gemakkelijk helemaal voor hun rekening nemen? En terwijl je bij zo'n hybride oplossing als het er echt om gaat toch weer veel gas gaat zitten verstoken. Om over de veel hogere onderhoudskosten maar niet te spreken.

Bestaat er misschien een irrationele range anxiety voor warmtepompen, zoals dat bij sommigen ook optreedt i.v.m. elektrisch rijden?
In mijn geval was het simpel: in mijn nieuwe huis heb ik geen plaats voor.een groot buffervat, dus nu gekozen voor de hybride opstelling icm LTV en VVW. Zodra de ketel en de Elga versleten zijn, zijn de ontwikkelingen zo ontzettend veel verder dat er wel oplossingen zijn die gaan passen in mijn woning en dan gaan we van het gas af. Elga staat hier natuurlijk wel met aangepaste instellingen in een goed geïsoleerd huis, dus ook onder 4 graden draait hij heel rustig door.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Jan Treur schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:31:

Waarom??

Omdat het de eerste was die tegen een betaalbare prijs op de markt kwam. En op dit forum degene die een elga hebben met veel cijfers/instellingen posts komen. Waardoor er veel over wordt gesproken, dus een positief beeld ontstaat, wat wellicht de verkoop stimuleert.

En de kopers hebben een forse gasreductie en kunnen tzt kijken wat ze doen als de elga versleten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-10 14:49
@Jan Treur We koken nog op gas en vooralsnog blijven we dat ook gewoon doen. De noodzaak om gas de deur uit te doen is er dus niet, bij ons. Elga is echter een goede optie om toch enorm op gas te besparen. Mocht de CV-ketel bij springen, bij de echt koude dagen, is ook geen probleem. Netto is de Elga voor ons een goede investering voor de portemonnee en het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 20:58
jerh schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:48:
[...]

Omdat het de eerste was die tegen een betaalbare prijs op de markt kwam. En op dit forum degene die een elga hebben met veel cijfers/instellingen posts komen. Waardoor er veel over wordt gesproken, dus een positief beeld ontstaat, wat wellicht de verkoop stimuleert.

En de kopers hebben een forse gasreductie en kunnen tzt kijken wat ze doen als de elga versleten is.
Positief? Ik zou hem nooit kopen als ik dit alles lees.
Ik heb juist geen positief gevoel bij alles. Iedereen loopt maar te klooien en te experimenteren om hem goed ingeregeld te krijgen. Persoonlijk vind ik het een halve oplossing. De Prijs vind ik ook veel te hoog, een simpele buitenunit met eigenlijk relatief simpele techniek in de Elga en daarmee ligt deze toch nagenoeg gelijk aan een deftige warmtepomp. Maar dat is denk ik eerder de Nederlandse ondernemersmentaliteit >:)

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat mensen op dit moment nog een Elga kopen met alles wat er op dit moment op de markt is. Aantal jaar geleden lag het misschien anders maar met de kennis van nu zou ik zeggen das war einmal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 29-10 18:54
thefox154 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:45:
Ik heb juist geen positief gevoel bij alles. Iedereen loopt maar te klooien en te experimenteren om hem goed ingeregeld te krijgen. Persoonlijk vind ik het een halve oplossing.
Vergeet niet dat je hier op een forum zit met techneuten en hobbyisten, kortweg 'tweakers'. Die zijn nooit tevreden met een technische oplossing en gaan er zelf aan zitten kloten en friemelen om ieder laatste beetje prestatie eruit te krijgen. Daar staan weet ik hoeveel installaties tegenover die gewoon probleemloos staan te draaien. Misschien zouden ze nog efficiënter kunnen, maar voor de meeste mensen draait het spul gewoon goed.
De Prijs vind ik ook veel te hoog, een simpele buitenunit met eigenlijk relatief simpele techniek in de Elga en daarmee ligt deze toch nagenoeg gelijk aan een deftige warmtepomp. Maar dat is denk ik eerder de Nederlandse ondernemersmentaliteit >:)
Dat laatste, daar moet ik je wel gelijk in geven. Het is een standaard buitenunit die ook geleverd wordt bij een airco van 800 euro. Als je dan de binnenunit van die Elga openschroeft en ziet wat je krijgt voor die paar duizend euro, moet je wel een beetje huilen. Ik vermoed dat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt door het hele subisidieverhaal. Nog even los van ontwikkelingskosten en lage oplages.

En eerlijk gezegd: ook ik vind het - zeker na subsidie - zijn geld meer dan waard.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Ik heb vannacht eens het experiment weer opgepakt. Ketel op 35C, genoeg verwarmingen opzetten en thermostaat permanent op 17.5C. Nulpunt was een op 17.5C graden verwarmde woonkamer. De volgende ochtend mooi weer gedaald tot 16.5C. Oftewel, ons huis is er nog niet klaar voor in de huidige situatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@dreamscape juist, dat van de techneuten is het hele punt.
Als ik tool een keer aan de Elga koppel, dan blijf ik ook een hele avond dingetjes aanpassen.
Een paar uurtjes rommelen is niets.
Bij mijn andere collega's met een Elga is dat heel anders. Eenmaal ingesteld kijken ze er zelden meer naar om. Dat deden ze bij de cv ketel ook niet, een wp veranderd daar niets aan.

Die mensen zijn gewoon tevreden over de Elga. Want het is absoluut een goed apparaat.
Ook zeker niet te duur.
Alleen is eigenlijk alles te duur in Nederland. Auto aanschaffen of naar de garage, uit eten, dagje pretpark, terrasjes pikken, allemaal te duur. En alleen maar omdat we allemaal een redelijke boterham willen verdienen. Iedereen hier op het forum.

En als je het niet te duur vind en je met gemak een paar K op tafel legt voor een warmtepomp. Dan heb je waarschijnlijk hetzelfde "veel te hoge" inkomen als degene die warmtepompen "te duur" verkoopt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2017 09:16 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.