Open verdelers mengen met retour, gesloten verdelers jagen er doorheen.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:30:
@Rol-Co Heb ik de verkeerde informatie gelezen ?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar ook een gesloten (pomploos) verdeler heeft mogelijk wel een opvoerpomp nodig.
Hangt af van hoe de installatie er verder uit ziet.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
Interne warmte bronnen, TV/PC/Monitor/Verlichting, vallen weg -> Signaal naar WP zet even een tandje bij
Zoninval en wind kunnen plaatselijk behoorlijk verschillend zijn. Zou dat het kunnen zijn?Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:54:
.....wat ik probeer te snappen waarom het gemiddeld zus is en op 1 dag in nederland zonder extreme lokale verschillen zo.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat is iets waar ik hier serieus last van heb...Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:47:
"Slimme thermostaat"
Interne warmte bronnen, TV/PC/Monitor/Verlichting, vallen weg -> Signaal naar WP zet even een tandje bij
Gisteravond ook
* Daannn1987 z'n partner heeft de kerstboom al opgezet
Internet warmtebronnen uit -> naar boven en ik hoor gelijk de WP aanslaan.
Scheelt ±0,2 / 0,3 gr
Maargoed daar heb ik geen last van want dan ben ik al boven
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 26-11-2017 14:49 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Gaan er thermostaten (radiator) in het circuit verder open dan neemt de flow toe.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:57:
@Verwijderd
Ik heb een ander raadseltje voor je
Bij +7-8 graden met de wp op zijn laagst (750W) draait hij een dt van 3,6 graden en is het vermogen 3,6kW
Bij +2-0 graden met de wp op zijn laagst (770W) draait hij na een hele lange run van 5 uur een dt van 2,8 graden en is het vermogen 2,8kW.
Verklaring voor ?
Nog 1
Bij de start van een run is het water 26 graden en heb ik 820 liter per uur flow
Na een tijdje draaien is het water 30 graden en heb ik bijna 900 liter flow
De pomp kan hij zelf niet veranderen en doe ik ook niet.
Verklaring voor ?
Werkt perfect hier als plasma uit gaat. Maar ook met zon regen en wind houd de slimmerik rekening mee, ideaal dingVerwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:47:
"Slimme thermostaat"
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Verwijderd
Ik vergat de belangrijkste reden van het wegvallen, mensen, die die andere warmtebronnen niet meer gebruiken omdat ze naar bed gaan.reneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:52:
[...]
Werkt perfect hier als plasma uit gaat. Maar ook met zon regen en wind houd de slimmerik rekening mee, ideaal ding
Veranderend setpoint Ta?Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:57:
@Verwijderd
Ik heb een ander raadseltje voor je
Bij +7-8 graden met de wp op zijn laagst (750W) draait hij een dt van 3,6 graden en is het vermogen 3,6kW
Bij +2-0 graden met de wp op zijn laagst (770W) draait hij na een hele lange run van 5 uur een dt van 2,8 graden en is het vermogen 2,8kW.
Verklaring voor ?
Nog 1
Bij de start van een run is het water 26 graden en heb ik 820 liter per uur flow
Na een tijdje draaien is het water 30 graden en heb ik bijna 900 liter flow
De pomp kan hij zelf niet veranderen en doe ik ook niet.
Verklaring voor ?
Verwijderd
WAR-only heeft 'automatische' nachtverlaging, zelfs zonder aanwezigheidssensor, als gevolg van wegvallende interne warmtebronnen.
Ieder z'n meug zullen we maar zeggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 16:07 ]
Toevoeging 26-11 17:04: warmtepomp zojuist weer aangeslagen (voor mijn gevoel sinds gisterochtend), buitentemp 6 graden en op thermostaat gemeten temp 20,5 en gevraagde temp 20,5.
[ Voor 13% gewijzigd door Rik_ op 26-11-2017 17:05 . Reden: Toevoeging ]
Oke ik weet het google..Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:28:
[...]Gesloten !
Maar die 340.8990 hits..
Please wat zijn de verschillen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"Dylantje2 schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:20:
[...]
Oke ik weet het google..
Maar die 340.8990 hits..
Please wat zijn de verschillen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 17:29 ]
En is dit in te stellen ergens?
Zijn er andere modulerende WP ?
Installateurmenu thermostaat:
- code 09 adapatief aanwarmen: vanmorgen van 1 naar 0 gezet
- code 29 regeling op kamertemp of buitentemp staat op 0 (kamertemp)
- code 12, 16 en 30 kan ik niet uitlezen (worden overgeslagen in het menu op de thermostaat)
- P84 graadminuten inschakelen CV ketel in thermostatisch bedrijf staat op 30 K*min ipv de standaard 20 K*min
- P91 satus dipswitch rij A is6
- P92 status dipswitch rij B is 0
Die zitten er niet inKnowbody schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:50:
[...]
Gaan er thermostaten (radiator) in het circuit verder open dan neemt de flow toe.
Alleen boven hebben de jaga's thermostaatkranen maar die staan allemaal dicht op 1 na die een stukje open staat omdat het noord is.
Dat is het dus niet lijkt me, maar kijk maar eens op je eigen warmtemeter dan zie je dat dit gebeurd, ik kan het alleen niet verklaren.
@Verwijderd
https://pvoutput.org/intr...7192&dt=20171126&gs=0&m=0
1 maatje groter dan die van jou.
Verwijderd
'Uiteraard', 9vd10 zijn modulerend, altijd, niet in- uitschakelbaar voor zo ver mij bekend.Dylantje2 schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:36:
is de pana 5Kw modulerend?
En is dit in te stellen ergens?
Zijn er andere modulerende WP ?
.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:45:
[...]'Uiteraard', 9vd10 zijn modulerend, altijd, niet in- uitschakelbaar voor zo ver mij bekend.
Wat is de range waartussen de Pana 5 moduleerd?
Is het misschien dan niet iets beter voor een minder goed geïsoleerd huis, en minder [ misschien te weinig ] afgifte.
Ondanks de voor deze regio betere specs van een 5Kw voor een 6Kw te kiezen?
Verwijderd
Lijkt op thermostaat geregeld gedrag, bij mij is het 1 streep, zonder pauzes en daardoor op lager niveau.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:44:
[...]
Die zitten er niet in
Alleen boven hebben de jaga's thermostaatkranen maar die staan allemaal dicht op 1 na die een stukje open staat omdat het noord is.
Dat is het dus niet lijkt me, maar kijk maar eens op je eigen warmtemeter dan zie je dat dit gebeurd, ik kan het alleen niet verklaren.
@Verwijderd
@Rol-Co Pauzes van precies 1:15 *4 1:00 *1 1:10(misschien ook 1:15 i.v.m. 24:00)*1=7:10 totaal
Draaitijd (1440-430)/1440=77% v.d. tijd. Indien 100% gedraaid had de WP per uur 18225/24=759kWh gebruikt. Op dat niveau was CAP FR ongeveer 24Hz geweest. Nu draaide de WP zeker op een niveau > 33Hz(bij mij is dat rond de 1000W. Hij zit daar regelmatig zeer ruim boven en dat is laten we zeggen sub-optimaal.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 18:11 ]
Zoals ik zei, de niet-modulerende variant is al even op de markt. AIT zit aan de bovenkant van de markt (is een Nibe merk). Andere merken ben ik nog niet tegen gekomen. Daikin bijvoorbeeld lijkt zich op R32 te richten.Raolte schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:49:
[...]
Dit lijkt mij een vooroordeel wat nog nergens op gebaseerd is, wat de boer niet kent dat eet hij niet ? Het ding is nog niet eens verkrijgbaar
Omdat propaan explosiegevaarlijk is, mag het in de meeste landen niet binnen gebruikt worden met meer dan 600g vulling. In koelkasten/vriezers zie je daarom soms wel R290 of R600 (butaan), maar bij grotere vullingen moet al het gas dus buiten blijven -> monobloc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Pikkedief........zit wel wp boiler bij.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:44:
[...]
Die zitten er niet in
@Verwijderd
Die hogere flow? Nou ga ik twee domme dingen zeggen, de interne flow meter gaat afwijken? Of is het niet zo dat warm water lichter word? Of was dat alleen met gassen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Thermisch tussen +/- 2.5 en 5kWDylantje2 schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:48:
[...]
.
Wat is de range waartussen de Pana 5 moduleerd?
Is het misschien dan niet iets beter voor een minder goed geïsoleerd huis, en minder [ misschien te weinig ] afgifte.
Ondanks de voor deze regio betere specs van een 5Kw voor een 6Kw te kiezen?
Inventariseer je afgifte-systeem, bereken wat je max nodig bent, als je dan nog kunt kiezen tussen die 2 wat capaciteit betreft, kies dan degene met de beste specs voor de in nederland meest voorkomende situatie.
Zo dacht ik in eerste instantie ook, warmer water is dunnerreneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:48:
[...]
Pikkedief........zit wel wp boiler bij.
Die hogere flow? Nou ga ik twee domme dingen zeggen, de interne flow meter gaat afwijken? Of is het niet zo dat warm water lichter word? Of was dat alleen met gassen.....
Nee dat kan het niet zijn, en thermostaatkranen ook niet omdat de flow dan minder zou worden als die dicht gaan na een tijdje lopen.
En als ik nou de enige was die dat heeft.....
Kan je die boiler er niet uit halen dan? Dit geeft toch een verkeerd beeld? Ook voor jezelf.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 26-11-2017 17:58 ]
Ik ben geen natuurkundige, maar het volume neemt toe maar gewicht blijft hetzelde. Dus ik zou toch denken dat je pomp het makkelijker krijgt met warmer water.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:54:
[...]
Zo dacht ik in eerste instantie ook, warmer water is dunnerwhaat
![]()
![]()
Nee dat kan het niet zijn, en thermostaatkranen ook niet omdat de flow dan minder zou worden als die dicht gaan na een tijdje lopen.
Kan je die boiler er niet uit halen dan? Dit geeft toch een verkeerd beeld? Ook voor jezelf.
Zit inderdaad te denken om boiler apart te meten, net als de inductie, want ik wil eigenlijk totaal weten wat de transitie van gas naar Electra inhoud.
Maar zuiver word het beeld nooit want hygiëne spiraal vreet ook beetje stroom mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar we hebben het over een 4 graden verschil he? Maximaal !reneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:04:
[...]
Ik ben geen natuurkundige, maar het volume neemt toe maar gewicht blijft hetzelde. Dus ik zou toch denken dat je pomp het makkelijker krijgt met warmer water.
Zit inderdaad te denken om boiler apart te meten, net als de inductie, want ik wil eigenlijk totaal weten wat de transitie van gas naar Electra inhoud.
Maar zuiver word het beeld nooit want hygiëne spiraal vreet ook beetje stroom mee.
In hetzelfde hoofdstuk....Rik_ schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:39:
@Oxellaar Dank voor je reactie. De instellingen die ik op de Honeywell Tuoch kan instellen/aflezen staan allemaal op de aanbevolen instelling of standaard fabrieksinstelling (volgens hoofdstuk 17 uit de installateurshndleiding), behalve:
Installateurmenu thermostaat:Parametermenu Elga:
- code 09 adapatief aanwarmen: vanmorgen van 1 naar 0 gezet
- code 29 regeling op kamertemp of buitentemp staat op 0 (kamertemp)
- code 12, 16 en 30 kan ik niet uitlezen (worden overgeslagen in het menu op de thermostaat)
PS: hoe moet ik trouwens uit het paramatermenu Elga P90 status Elga lezen? Ik zie verschillende codes: 6 (uit?) en 3 (aan?)
- P84 graadminuten inschakelen CV ketel in thermostatisch bedrijf staat op 30 K*min ipv de standaard 20 K*min
- P91 satus dipswitch rij A is6
- P92 status dipswitch rij B is 0
P62 en P63 zijn de instellingen om je ketelsturing te beïnvloeden.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
(Ook) de (dynamische) viskositeit van water is sterk van de temperatuur afhankelijk. - Bij een uitgebreid buizenstelsel (vloerverwarming?) zou dit misschien een grotere rol kunnen spelen.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:54:
[...]
Zo dacht ik in eerste instantie ook, warmer water is dunnerwhaat
![]()
![]()
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Toch is dat erg weinig verschil tussen 26 en 30 graden.dunklefaser schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:10:
[...]
(Ook) de (dynamische) viskositeit van water is sterk van de temperatuur afhankelijk. - Bij een uitgebreid buizenstelsel (vloerverwarming?) zou dit misschien een grotere rol kunnen spelen.
Wat me wel te binnen schiet is dat de warmte wisselaar bij de start natuurlijk de temperatuur van het water heeft (26) en na een tijdje lopen iets van 51 graden. Het kan zijn dat de pomp het dan makkelijker door de wisselaar krijgt.
Nu ja, het blijft wel wat vreemd.
Toch zou ik verwachten dat ik niet in deze instellingen hoef te tunen/tweaken (aangezien ze zo goed als standaard zijn) maar dat de warmtepomp gewoon aan zou moeten slaan boven 4 graden, toch?Oxellaar schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:09:
[...]
In hetzelfde hoofdstuk....
P62 en P63 zijn de instellingen om je ketelsturing te beïnvloeden.
Als je naar het oppervlak in de plaatwarmtewisselaar kijkt zou dit wel een grotere invloed kunnen hebben . . .Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:29:
[...]
Toch is dat erg weinig verschil tussen 26 en 30 graden.
Wat me wel te binnen schiet is dat de warmte wisselaar bij de start natuurlijk de temperatuur van het water heeft (26) en na een tijdje lopen iets van 51 graden. Het kan zijn dat de pomp het dan makkelijker door de wisselaar krijgt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het zit'm in de printplaat van Toshiba. Deze kan 1500W aan maar is door Techneco begrensd tot 1000W.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:15:
@Rol-Co Met doorvragen komen we er wel
![]()
Blijft mijn 1.650m3 t.o.v. jouw 1.000m3 en vervolgens eindigen we gisteren bijna gelijk. Ik ben nu even een proefje aan het doen om wat zicht op ruimteT versus WAR-only te krijgen. Vannacht is mijn constante verbruik 600W, @Tomexergie meldt dat zijn ELGA vannacht > 1.000W gebruikte en zijn waf op een bedenkelijk niveau kwam. Zijn en mijn verbruik, feb-apr liggen op een vergelijkbaar niveau, ik WAR-only, bij hem weet ik niet, maar waarschijnlijk niet. Met ruimte-thermostaat moet je een hogere Ta aanhouden dan met WAR-only, bij mij 24h constant, bij hem waarschijnlijk meer pauzes waarin niet verwarmd wordt, gevolg dat er in de periodes dat er wel verwarmd wordt dat op een hoger niveau dient te gebeuren. Althans dat is wat mijn theorie is.
deze klachten had ik al eerder maar zijn verholpen door een monteur ven Techneco. Als dit overdag gebeurt klaagt er niemand. Het heeft niets met WAR of RAR te maken volgens mij. Ik weet niet of de handleiding ge-update is Ik heb 3.0 versie11.7 en software versie 12.56
Standaard instellingen bevallen jouw kennelijk niet, dus zul je ze moeten aanpassen.Rik_ schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:32:
[...]
Toch zou ik verwachten dat ik niet in deze instellingen hoef te tunen/tweaken (aangezien ze zo goed als standaard zijn) maar dat de warmtepomp gewoon aan zou moeten slaan boven 4 graden, toch?
<4c gaat hij standaard uit, >6c schakeld hij weer in.
De waarde die je ingeeft bij 62 (4c) en 63(40c), worden afgetrokken van de standaard waarde.
Geef je bij 62 4 in, dat is dus 4-4=0
De Elga gaat dan bij 0 graden pas uit.
Geef je bij 63, 30 als instelling, dat is dus 40-30=10.
Dat betekent dat de ketel boven de 10c buitenT niet ingeschakeld wordt.
Verwijderd
Heb je misschien een mooi grafiekje v.d. runs gisteren ?Tomexergie schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:00:
[...]
Het zit'm in de printplaat van Toshiba. Deze kan 1500W aan maar is door Techneco begrensd tot 1000W.
deze klachten had ik al eerder maar zijn verholpen door een monteur ven Techneco. Als dit overdag gebeurt klaagt er niemand. Het heeft niets met WAR of RAR te maken volgens mij. Ik weet niet of de handleiding ge-update is Ik heb 3.0 versie11.7 en software versie 12.56
Je ziet de piek s'nacht om 1.00 uur. Kort maar heftig genoeg om wakker te worden.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:23:
[...]
Heb je misschien een mooi grafiekje v.d. runs gisteren ?

Verder zie je dat mijn Elga tegen de vollast grens aanloopt met mijn woning (2000m3/jaar level). Ook korte defrosts volgens mij.
Ik heb het condenswater opgevangen in een bak, en daar is mijn vrouw heel blij mee voor het strijken. Geen verkalkte stoomstrijkijzer meer.
Komt de WAF toch weer ten goedeTomexergie schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:54:
[...]
Je ziet de piek s'nacht om 1.00 uur. Kort maar heftig genoeg om wakker te worden.
[afbeelding]
Verder zie je dat mijn Elga tegen de vollast grens aanloopt met mijn woning (2000m3/jaar level). Ook korte defrosts volgens mij.
Ik heb het condenswater opgevangen in een bak, en daar is mijn vrouw heel blij mee voor het strijken. Geen verkalkte stoomstrijkijzer meer.
Je hebt aardig wat defrosts zo te zien ja
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Is een ELGA niet te verleiden tot 'continu' gedrag ?Tomexergie schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:54:
[...]
Je ziet de piek s'nacht om 1.00 uur. Kort maar heftig genoeg om wakker te worden.
[afbeelding]
Mijn woning 1650m3 level en zoals eerder gezegd feb-apr hebben we een vergelijkbaar ver-/gebruik doet het zo:
Verwijderd
Klein beetje maar, wel ruimte compensatie aan.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:14:
@Ramon_1984 Hoe doe je dat dan met de ELGA, jouw regeling lijkt me efficienter te zijn, altijd, maar precies dat wat nodig is. Je doet het toch niet op WAR he
Dit is helaas bij de de elga nodig
Verwijderd
In de Honneywell Touch kan je maar 1 vaste stooklijn kiezen ( van 4 t/m 40 )
Vandaar de ruimtecompensatie
Verwijderd
Thanks voor je reacties, zal ik dan eens mee spelen. Ik wist alleen niet dat de Elga pas weer inschakelt boven 6graden, is dit nog apart te tweaken of schaalt dat mij met optie 62 (zit er dus altijd 2 graden tussen uit- en inschakelen)?Oxellaar schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:03:
[...]
Standaard instellingen bevallen jouw kennelijk niet, dus zul je ze moeten aanpassen.
<4c gaat hij standaard uit, >6c schakeld hij weer in.
De waarde die je ingeeft bij 62 (4c) en 63(40c), worden afgetrokken van de standaard waarde.
Geef je bij 62 4 in, dat is dus 4-4=0
De Elga gaat dan bij 0 graden pas uit.
Geef je bij 63, 30 als instelling, dat is dus 40-30=10.
Dat betekent dat de ketel boven de 10c buitenT niet ingeschakeld wordt.
Maar jij hebt dezelfde handleiding als ik hier heb en daar staat alles in wat je wilt weten.
Mijn advies, lees hem gewoon even helemaal door
Warm water zet uit heeft een lager gewicht per liter, is dus dunner en vloeit makkelijker.Rol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:44:
[...]
Die zitten er niet in
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Een verschil van 4c op normaal 28c is wel mooi 14%, geen kattepis in % dus.PeterZ(on) schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:02:
@koevlaas2 Misschien dat die paar graden iets scheelt maar vast geen 60lr op 900lr p/u.
Ben verder geen waterdeskundige maar anders kan ik het niet verklaren.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
heeft de monteur ook uitgelegd waar die begrenzing voor is?Tomexergie schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:00:
[...]
Het zit'm in de printplaat van Toshiba. Deze kan 1500W aan maar is door Techneco begrensd tot 1000W.
50% vermogen erbij is nooit weg.
75% staat de elga op in de software dus 3.75kw geeft de elga normaal gesproken
Ja OK. Maar die Toshiba kan met meer kwh's onder vriespunt toch meer presteren zonder de 5kw van de binnenunit te overschrijden? OK, de COP zal er wel onder lijden en aantal defrosts zal wel toenemen, maar liever dan m3's verstoken als het niet hoeft.Oxellaar schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:25:
@amarkest misschien omdat het binnendeel maar 5kW is?
Of zie ik dat te simpel?
Verwijderd
De monteur heeft iets in de software gerommeld en een tempertuursensor bij de pomp weggehaald. Ik wil zelf geen 1500W vanwege het geluid natuurlijk. Daarna geen pieken meer, maar het regelgedrag heb net zoals bij @Verwijderd niet goed gekregen.amarkest schreef op zondag 26 november 2017 @ 23:11:
[...]
heeft de monteur ook uitgelegd waar die begrenzing voor is?
50% vermogen erbij is nooit weg.
Om hier even op terug te komen, ik was gisteren weer een week aan data "kwijt" in Melcloud.Grolsch schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:12:
Ik heb nu iets geks met "melcloud"
Ik zie geen "energieverbruik" sinds 14-11-2017
Ik heb alleen gisteren lopen "rommelen" met de WP (thermistors aangesloten)
Herkent iemand dit
Nu bedacht ik mij dat ik het bedieningsvenster van de binnenunit standaard op service>thermistor info had staan zodat ik alleen op "refresh" hoefde te drukken om de temperaturen te kunnen bekijken.
Gisteravond het service menu verlaten en op "standaard" weergave / hoofdscherm laten staan en vanochtend was alle data weer verwerkt.
Ik vermoed dat als je in het service menu zit, de verbruiksgegevens niet worden bijgewerkt in Melcloud. Herkent iemand dit
of de meter meet minder nauwkeurig naarmate hij warme wordtRol-Co schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:29:
[...]
Toch is dat erg weinig verschil tussen 26 en 30 graden.
Eeeh ja.Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:40:
[...]
Om hier even op terug te komen, ik was gisteren weer een week aan data "kwijt" in Melcloud.
Nu bedacht ik mij dat ik het bedieningsvenster van de binnenunit standaard op service>thermistor info had staan zodat ik alleen op "refresh" hoefde te drukken om de temperaturen te kunnen bekijken.
Gisteravond het service menu verlaten en op "standaard" weergave / hoofdscherm laten staan en vanochtend was alle data weer verwerkt.
Ik vermoed dat als je in het service menu zit, de verbruiksgegevens niet worden bijgewerkt in Melcloud. Herkent iemand dit
Dat was mij eerder ook al opgevallen inderdaad. Stom dat ik daar niet meer ben opgekomen...
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
https://www.iungo.nl/nl/n...ngo-ervaring-van-bram-bosTomexergie schreef op maandag 27 november 2017 @ 00:16:
[...]
De monteur heeft iets in de software gerommeld en een tempertuursensor bij de pomp weggehaald. Ik wil zelf geen 1500W vanwege het geluid natuurlijk. Daarna geen pieken meer, maar het regelgedrag heb net zoals bij @Verwijderd niet goed gekregen.
Kan niet even snel het juistje plaatje neerzetten.
Maar Bram zijn Elga moduleerde ook niet, en dan krijg je veel defrosten.
Moduleert je elga normaal wel terug....?
Daarop in springen mijn ervaring met de huidige nachttemperaturen:Ramon_1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:20:
[...]
https://www.iungo.nl/nl/n...ngo-ervaring-van-bram-bos
Kan niet even snel het juistje plaatje neerzetten.
Maar Bram zijn Elga moduleerde ook niet, en dan krijg je veel defrosten.
Moduleert je elga normaal wel terug....?
- Als de Elga het alleen moet doen draait hij op vol vermogen met om de circa 45 minuten een de-frost. Dus ruim 1000W continu.
- Als ik de Daikin op zijn laagste blower-stand mee laat werken op zijn 19 graden setting (in de praktijk 19.5 in de woonkamer), dan moduleert de Elga naar circa 400W zonder een de-frost! En beiden onderaan de streep 750-800W.
Conclusie: de symbiose lijkt al effect te hebben.
Willie Wortel in "[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie"
Ik weet, het bezorgen is in het verleden zover ik weet altijd goed gegaan (ook bij mij) maar zoals voor het meeste in het leven geldt: behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Afgelopen zaterdag om 08:15 - 09:10 - 10:10

En vanmorgen om 08:25

Nog niet met eigen ogen kunnen aanschouwen, maar toen ik gisterochtend een keer keek zag ik wel ijsvorming aan de achterkant.
Het viel mij trouwens al eerder een keer op dat die aluminium achterkant een keer "iets" heeft geraakt
Ik neem aan dat dit niet echt kwaad kan
En dit met een lachertje aan stroomverbruik door de Daikin.Noord27 schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:40:
[...]
Daarop in springen mijn ervaring met de huidige nachttemperaturen:
- Als de Elga het alleen moet doen draait hij op vol vermogen met om de circa 45 minuten een de-frost. Dus ruim 1000W continu.
- Als ik de Daikin op zijn laagste stand mee laat werken op zijn 19 graden stand (in de praktijk 19.5 in de woonkamer), dan moduleert de Elga naar circa 400W zonder een de-frost! En beiden onderaan de streep 750-800W.
Conclusie: de symbiose lijkt al effect te hebben.@koevlaas2
Hier wissel ik elkaar (L/W en L/L) ook af, samen kunnen ze -20c aan denk ik.
Lamellen kam er doorheen halenGrolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:20:
Volgens mij heb ik afgelopen weekend ook een aantal keren een defrost gehad
[afbeelding]
[afbeelding]
Nog niet met eigen ogen kunnen aanschouwen, maar toen ik gisterochtend een keer keek zag ik wel ijsvorming aan de achterkant.
Het viel mij trouwens al eerder een keer op dat die aluminium achterkant een keer "iets" heeft geraaktIk verwacht dat er een tak of iets tegenaan gevallen is
[afbeelding]
welke Ta temperatuur draai jij bij 1750 wattGrolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:20:
Volgens mij heb ik afgelopen weekend ook een aantal keren een defrost gehad
[afbeelding]
[afbeelding]
Het viel mij trouwens al eerder een keer op dat die aluminium achterkant een keer "iets" heeft geraaktIk verwacht dat er een tak of iets tegenaan gevallen is
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Boerm op 27-11-2017 09:26 ]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Dus met 4 graden buiten verwacht ik Ta =+- 31 graden.
Bij mij gaat de WP pas om 08:00 aan, dus die grafiek van vanochtend is niet helemaal representatief, en zal zakken als het systeem is opgewarmd naar +- 1000Watt (hij moet eerst "ff" pokkelen om de boel op temperatuur te krijgen). Op dit moment trekt de WP 1436Watt en zakkende
en dat doet hij bij mij niet, hij werkt hem op naar de Ta=+- 32 (van 1080 naar 1400 watt) en als hij daar is dan moduleert hij niet terug maar stopt, om een minuut later weer op te starten en hetzelfde ritueel weer af te werken, ik weet niet welke instelling ik verkeerd heb staan ik kom er maar niet achter waarom hij niet terug moduleertGrolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:30:
@Boerm Volgens mij staat mijn stooklijn op dit moment op +10 = Ta28 - -5 = Ta35
Dus met 4 graden buiten verwacht ik Ta =+- 31 graden.
Bij mij gaat de WP pas om 08:00 aan, dus die grafiek van vanochtend is niet helemaal representatief, en zal zakken als het systeem is opgewarmd naar +- 1000Watt (hij moet eerst "ff" pokkelen om de boel op temperatuur te krijgen). Op dit moment trekt de WP 1436Watt en zakkende
als jij nog wat weet houd ik mij aanbevolen
eventueel je instellingen even per pm versturen zodat ik ze kan vergelijken
[ Voor 6% gewijzigd door Boerm op 27-11-2017 09:45 ]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Wat zou dat kunnen zijn? Zou dat iets met de wind te maken kunnen hebben?
[ Voor 37% gewijzigd door amarkest op 27-11-2017 09:52 ]
Maar wat kost zon ding zonder subsidie? Als hij verder geen noodzakelijke warmte levert duurt het even voor hij terug verdient is aan iets minder stroom verbruik.koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:21:
[...]
En dit met een lachertje aan stroomverbruik door de Daikin.
Hier wissel ik elkaar (L/W en L/L) ook af, samen kunnen ze -20c aan denk ik.
Even het genot van airco buiten beschouwing gelaten.
1 PVoutput . Dongen NB
In het menu onder 'bedieningsinstelling' > Verwarmingsbedrijf staat hier 'aanpass. versch. w/p thermo' wel aan ?Boerm schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:37:
[...]
en dat doet hij bij mij niet, hij werkt hem op naar de Ta=+- 32 (van 1080 naar 1400 watt) en als hij daar is dan moduleert hij niet terug maar stopt, om een minuut later weer op te starten en hetzelfde ritueel weer af te werken, ik weet niet welke instelling ik verkeerd heb staan ik kom er maar niet achter waarom hij niet terug moduleert
als jij nog wat weet houd ik mij aanbevolen
eventueel je instellingen even per pm versturen zodat ik ze kan vergelijken
( +5c en -5c)
De unit kan koelen met een EER van 8.15 (uit mijn hoofd) en dit kan hij nog beter dan verwarmen, dus dat belooft een koele zomer.reneeke1970 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:56:
[...]
Maar wat kost zon ding zonder subsidie? Als hij verder geen noodzakelijke warmte levert duurt het even voor hij terug verdient is aan iets minder stroom verbruik.
Even het genot van airco buiten beschouwing gelaten.
Deze Daikin FTXM35M A+++ verwarmen/koelen kost +/- € 1800,-
Heb jij weer!Willie Wortel schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:07:
Als iemand overweegt om een bestelling te plaatsen bij Confort-Market in Frankrijk bedenk dan dat ook jij dit kan overkomen.
Ik weet, het bezorgen is in het verleden zover ik weet altijd goed gegaan (ook bij mij) maar zoals voor het meeste in het leven geldt: behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Er zijn toch wel meer tweakers die daar wat besteld hebben? Heb je wel redelijke verzendkosten betaald en niet bijv 50,- voor frankrijk, dan komen ze tekort en gaan ze niet afsturen. (Begrijpelijk)
Of ophalen geselecteerd bijv en wachten ze op jou.
dit zal ik even nakijken als ik thuis ben, die +5 en -5 kan ik me wel herinneren, maar of je dat aan of uit kunt zetten, dat wist ik nietkoevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:58:
[...]
In het menu onder 'bedieningsinstelling' > Verwarmingsbedrijf staat hier 'aanpass. versch. w/p thermo' wel aan ?
( +5c en -5c)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Met of zonder vinkje, dus dat zie je snel over het hoofd.Boerm schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:21:
[...]
dit zal ik even nakijken als ik thuis ben, die +5 en -5 kan ik me wel herinneren, maar of je dat aan of uit kunt zetten, dat wist ik niet
De instelling geeft de machine de mogelijkheid een onder/overshoot in temperatuur te hebben, anders knalt ie meteen uit bij overschrijding van de Ta.
Ik ken je situatie niet exact, maar gebruik je een buffervatBoerm schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:37:
[...]
en dat doet hij bij mij niet, hij werkt hem op naar de Ta=+- 32 (van 1080 naar 1400 watt) en als hij daar is dan moduleert hij niet terug maar stopt, om een minuut later weer op te starten en hetzelfde ritueel weer af te werken, ik weet niet welke instelling ik verkeerd heb staan ik kom er maar niet achter waarom hij niet terug moduleert
Ik zie in de praktijk dat tijdens het opstarten van het systeem de Ta-WP 32 graden is en de Tr-WP 27 graden is. Als die Dt WP +- 5 graden is draait de WP op vrij hoog vermogen.
De Ta-CV is dan +- 27 en de Tr-CV is dan 23 graden.
Als de Dt WP kleiner wordt gaat de WP rustiger lopen.
Het buffervat "dempt" dus de verschillen, zo zie ik in de grafiek ook precies wanneer er zone's open dicht gaan.
In mijn situatie doet het buffervat dus precies wat het moet doen.
Als er een groep dichtloopt daalt het vermogen (lagere Dt), gaat er een groep open neemt het vermogen toe.(hogere Dt).

Zoals @koevlaas2 aangeeft kun je ook nog iets met de instelling Aanpass. versch. W/P thermo doen (zie pagina 33 van de installatiehandleiding. Heb ik ook al eens mee gestoeid, maar uiteindelijk weer alles op standaard gezet.
daarom staat ie bij mij op 2mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:22:
Ik heb de pompsnelheid intussen verlaagd op de ELGA van 6 naar 4. Toch nog herrie in de leidingen die alleen te merken was als wij op bed lagen.
mijn delta t zit altijd tussen de 2.5 en 3.4 in, maar het geeft niet wat er tussen zit hij slaat gewoon af als hij zijn ta bereikt heeft, maar goed ik zal die instelling nog eens nakijken en dan kom ik er op terugGrolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:23:
[...]
Ik ken je situatie niet exact, maar gebruik je een buffervat
Ik zie in de praktijk dat tijdens het opstarten van het systeem de Ta-WP 32 graden is en de Tr-WP 27 graden is. Als die Dt WP +- 5 graden is draait de WP op vrij hoog vermogen.
De Ta-CV is dan +- 27 en de Tr-CV is dan 23 graden.
Als de Dt WP kleiner wordt gaat de WP rustiger lopen.
Het buffervat "dempt" dus de verschillen, zo zie ik in de grafiek ook precies wanneer er zone's open dicht gaan.
In mijn situatie doet het buffervat dus precies wat het moet doen.
Als er een groep dichtloopt daalt het vermogen (lagere Dt), gaat er een groep open neemt het vermogen toe.(hogere Dt).
[afbeelding]
Zoals @koevlaas2 aangeeft kun je ook nog iets met de instelling Aanpass. versch. W/P thermo doen (zie pagina 33 van de installatiehandleiding. Heb ik ook al eens mee gestoeid, maar uiteindelijk weer alles op standaard gezet.
Ik ben met alle voetventielen in de weer geweest en het leek er op dat er geen herrie was in dat deel.
Helaas dus wel. Dus nu standje iets minder snel en kijken wat dat doet
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
(kunststof) koker met steenwol is mij laatst aangeraden door Ecolibrium.mkleinman schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:31:
[...]
Ik ben met alle voetventielen in de weer geweest en het leek er op dat er geen herrie was in dat deel.
Helaas dus wel. Dus nu standje iets minder snel en kijken wat dat doet
Met montage dan want ik zie hem voor 1300.koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:01:
[...]
De unit kan koelen met een EER van 8.15 (uit mijn hoofd) en dit kan hij nog beter dan verwarmen, dus dat belooft een koele zomer.
Deze Daikin FTXM35M A+++ verwarmen/koelen kost +/- € 1800,-
Vind ik toch iets te duur speeltje. Maar bij -10 nog maar 2.1 kW verwarmings vermogen. Dus als backup voor de echte kou nog niet heel spectaculair
1 PVoutput . Dongen NB
Ja klopt gemonteerd zit erbij.reneeke1970 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:37:
[...]
Met montage dan want ik zie hem voor 1300.
Vind ik toch iets te duur speeltje. Maar bij -10 nog maar 2.1 kW verwarmings vermogen. Dus als backup voor de echte kou nog niet heel spectaculair
De unit is bij mij net een haar föhn die je in het zwembad hebt maar dan zonder de herrie, ook zie ik regelmatig maar 135W opgenomen vermogen en toch komt er nog een hoop warmte uit. Bij rond de 0c buiten loopt het opgenomen vermogen wel iets op maar ik blijf het een wonder vinden gezien het vermogen.
Nu begrijp ik de prestaties van @Speedy-Andre mbt verbruik ook.
Goed om te weten. Ik heb hem ook vaak urenlang op die weergavemodus staan maar nog nooit een hele dag. Vandaar dat het mij denk ik nooit is opgevallen. Is de data uit die periode die ontbrak nu ook weer terug of is dat echt weg omdat hij die simpelweg niet opslaat als je in het service-menu zit? Dat laatste lijkt me sterk overigens maar is wel iets om rekening mee te houden.Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:40:
[...]
Om hier even op terug te komen, ik was gisteren weer een week aan data "kwijt" in Melcloud.
Om even in het kader van niet leveren te blijven, ik had wat besteld bij comfortklimaat en deze levert dus ook totaal niet, bovendien is hij via email en telefoon onbereikbaar.Willie Wortel schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:07:
Als iemand overweegt om een bestelling te plaatsen bij Confort-Market in Frankrijk bedenk dan dat ook jij dit kan overkomen.
Hier dus niet bestellen want je bent je geld kwijt.
Dat laatste sluit ik me bij aan. Ik ben dus ook nog bezig om 6k terug te krijgen van ComfortKlimaat. Ik had daar eerst een wp besteld vóórdat ik hem uiteindelijk uit Spanje heb laten komen. Incassokantoren en deurwaarders heeft geen zin want er valt weinig te halen. Als er meer mensen zijn die proberen geld terug te krijgen: PM me even want ik overweeg verdere stappen te zetten. Mijn advocaat is ermee bezig en als er meer gedupeerden zijn versterkt dat de zaak.koevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:45:
[...]
Om even in het kader van niet leveren te blijven, ik had wat besteld bij comfortklimaat en deze levert dus ook totaal niet, bovendien is hij via email en telefoon onbereikbaar.
Hier dus niet bestellen want je bent je geld kwijt.
Ik hoef geen massa`s ijzer en water op te warmen, alleen als hij stopt dan merk je het directkoevlaas2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:41:
[...]
Nu begrijp ik de prestaties van @Speedy-Andre mbt verbruik ook.
Wel komt er het boiler verbruik bij, maar zolang ik 0 op de meter heb is dat prima.
Nu heb ik nog ruim de tijd om te zien hoe ik een wpboiler oid kan inzetten zonder dat dit ten koste gaat van de airco performance
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het is niet weg, maar hij telt het op het einde op, zie onderstaande:godfriedd schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:41:
[...]
Goed om te weten. Ik heb hem ook vaak urenlang op die weergavemodus staan maar nog nooit een hele dag. Vandaar dat het mij denk ik nooit is opgevallen. Is de data uit die periode die ontbrak nu ook weer terug of is dat echt weg omdat hij die simpelweg niet opslaat als je in het service-menu zit? Dat laatste lijkt me sterk overigens maar is wel iets om rekening mee te houden.
Check in, ik zie graag mijn geld terug maar vrees dat het een kale kip is en het paulianeus handelen reeds is voltooid.godfriedd schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:51:
[...]
Dat laatste sluit ik me bij aan. Ik ben dus ook nog bezig om 6k terug te krijgen van ComfortKlimaat. Ik had daar eerst een wp besteld vóórdat ik hem uiteindelijk uit Spanje heb laten komen. Incassokantoren en deurwaarders heeft geen zin want er valt weinig te halen. Als er meer mensen zijn die proberen geld terug te krijgen: PM me even want ik overweeg verdere stappen te zetten. Mijn advocaat is ermee bezig en als er meer gedupeerden zijn versterkt dat de zaak.
Klopt, de temperatuur zakt net zo snel als deze stijgt, maar ik hou met de L/W WP de vloer op temperatuur dat scheelt een heleboel. De nachtverlaging kan bijvoorbeeld gewoon gehandhaafd blijven.Speedy-Andre schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:51:
[...]
Ik hoef geen massa`s ijzer en water op te warmen, alleen als hij stopt dan merk je het direct![]()
Wel komt er het boiler verbruik bij, maar zolang ik 0 op de meter heb is dat prima.
Nu heb ik nog ruim de tijd om te zien hoe ik een wpboiler oid kan inzetten zonder dat dit ten koste gaat van de airco performance
Alles ombouwen naar LTV zie ik niet zitten (duur) en met vloerbedekking heb ik nog steeds warme voetjes
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
op marktplaats worden complete Jaga's voor heel vriendelijke prijzen aangeboden.Speedy-Andre schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:00:
Ik heb geen vloerverwarming, dat speelde wel mee met de gemaakte keus.
Alles ombouwen naar LTV zie ik niet zitten (duur) en met vloerbedekking heb ik nog steeds warme voetjes
Dit topic is gesloten.
![]()