Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.026 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:32
@kimjansen
Een poging om het te beschrijven met buffer en transportpomp ipv de verdeler onder de gas-CV
Als je zones hebt, kunnen alle zones dichtlopen als ruimtetemperatuur bereikt is.
De buffer wordt warm gehouden door de WP, als nu een zone opengaat dient de transportpomp te gaan lopen.
Met bijv 10ltr/min, veelal is een andere flow als je drukconstant instelling gebruikt voor circulatiepomp.
In 5 minuten is alle warmte uit de buffer dan naar de radiatoren, als die radiatoren incl leidingen tenminste zoveel volume hebben.

Een fantastische kick-start, voor temperatuurverhoging, maar alle koude CV water uit radiatoren zit dan na paar minuten in de buffer.
De Pana mono pomp loopt met 10l/min als buitentemperatuur voldoende laag is voor verwarmen.
De lange aanvoer leiding geeft wat extra vertraging tot Pana tot ontdekking komt dat de buffer 5C lager is dan de doeltemperatuur.
Eenmaal tot ontdekking gekomen dient die nog op te starten wat 3-4 minuten duurt en voor water 5C warmere water dan bij buffer, is deze volledig gevuld met koude water uit radiatoren.

De gas-CV zal je ergens op moeten laten triggeren, dat die weet wanneer die nu bij moet springen.
Die is sneller opgestart en met veel veel meer vermogen.
Een warmtepomp werkt met dT=5 en gas-CV met dT=20 over algemeen, de 6kW is tenminste 3 minuten bezig om de 50ltr buffer weer 5C in temperatuur te verhogen, de gas-CV minder dan een minuut.
Je hebt dan een vrij intelligente sturing nodig om aandeel van WP te verhogen.
Wordt de buffer groter dan schommelt de temperatuur niet zoveel meer en start de gas-CV veel minder vaak op.

Koeling.
Dat wordt best een moeilijk met zone-regeling, in principe regelt die op ruimtetemperatuur en klep gaat open als het te koud is en niet als het te warm is.
Pas als ook de buitentemperatuur wordt meegenomen kan die beoordelen of klep open dient te gaan als het warmer is.
Maar lang niet altijd is het ontwerp van radiator ook geschikt voor koeling, want als CV-water te koud is geeft het condens en condenswater moet ook ergens heen.
De Pana heeft nog een aansluiting voor een 2 wegklep om de buffer te omzeilen en fancoils te gebruiken voor koeling.
martinisoft schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:29:
[...]
Zijn er nog manieren waarop ik de installatie zo kan aanpassen zodat ik geen buffervat nodig heb maar toch een zoneregeling er op na kan houden? of is een buffer dan verreweg het eenvoudigste? En hoe groot wordt zo'n buffer dan over het algemeen?
Ja in dit geval wel mogelijk vanwege stiuurde pompen in vloerverwarming verdelers, weet alleen niet hoe zuining te circulatiepomp in gas-CV is.
Door beide verdelers voor vloerverwarming neutraal op te nemen in systeem zonder kleppen (of open blijven) en bij de gas-CV de nadraaitijd te verhogen en eventueel de pompsnelheid,(deze is bij jouw model in stelbaar tot 24 uur) en de WP met openverdeler in retour van gas-CV op te nemen en gas-CV laten reageren op CV-water temperatuur (max aanvoer staat al op 42C neem ik aan)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt het aan mij of kan ik met die Melcloud App geen harde cijfers meer zien :?

Ik zie alleen maar staafdiagrammen, maar geen harde cijfers :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Oxellaar schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 06:41:
[...]

Alklima is geen doorgeefluik, het is meer dan alleen een importeur.
Doorgeefluiken zitten in Spanje en Frankrijk, die zijn bekend hier. Vergeet niet dat het gros van de projecten waar ME toegepast word, door Alklima geëngineerd word. Zeker de grote projecten. Als het noodzakelijk is, dan zullen ze Melcloud wel aan kunnen passen. Niet voor één persoon natuurlijk.
Alklima reageert niet eens op emails... doen ze in spanje in ieder geval nog wel :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb al zeker 3 x contact gehad met Alklima (per mail) en altijd netjes een antwoord gehad.

Mijn gevoel van Alklima, is dat ze er echt verstand van hebben en zeker geen dozenschuivers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
martinisoft schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:20:
[...]

Dag Develdonk,

Dank je voor je reactie, deze had ik helemaal over het hoofd gezien.
10kw klinkt best heftig. In de eerste instantie denk ik aan het ondersteunen van de CV. Als ik het goed begrepen heb kan het bij lage temperaturen zo zijn dat stoken met je CV goedkoper is dan met de WP en daarom zie ik wel wat in een combi (ik heb immers zeker geen groot overschot vanuit de PV installatie). Wel moet ik inderdaad misschien de afweging maken of ik nu voor een relatief lichte WP moet gaan voor ondersteuning, of dat ik er een moet nemen die in de toekomst de CV in zijn geheel kan vervangen op het moment dat het gas echt te duur wordt.

Wat de panelen betreft, ze liggen vanaf 17 juni en hebben tot nu 1,88MWh gedaan dus ik ben zeker op de goede weg.

Ik zal ook eens naar zo'n Ecodan gaan kijken, nog bepaalde voor/nadelen t.o.v. bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc? Wat heeft jou voor een Ecodan doen kiezen?

Heb je nu helemaal geen zoneregeling meer? Als ik dat zou doen is hier het nadeel dat ruimtes die ik maar af en toe verwarm nu continu mee zouden gaan lopen. Op zich kan ik er wel vanuit gaan dat de Huiskamer altijd mee moet, maar de werkkamer of speelkamer weer niet. Als ik het zaakje waterzijdig op de Huiskamer zou afstellen (afknijpen) en ik trek vervolgens een of meerdere andere zone's open dan klopt er van de flow toch helemaal niets meer? Hoe doe jij dat precies, of laat je alles gewoon mee lopen? Zou ik dit niet op de een of andere manier kunnen oplossen door de aanvoor temp. aan te passen op basis van het aantal open zones en de buitentemp?

De Buitenunit zou hier aan de muur moeten hangen of op een plat dakje (hout) moeten staan. Ik lees op dit forum veel berichten van mensen die juist positief verrast zijn over hoe weinig lawaai die dingen maken. Het is voor mij wel een dingetje want het plat dakje is redelijk in de buurt van een raam van de bovenburen.

Anyway, ik ben er wel achter dat ik nog behoorlijk wat onderzoek moet doen en waarschijnlijk jullie nog een paar keer lastig moet vallen met vragen voordat ik weet of het goed haalbaar is en wat ik dan moet gaan bestellen.. ;)
Bij een etmaaltemp van pakweg -10 wordt een ketel goedkoper, ongeveer 3 dagen per jaar dus...

Elga als bijverwarming is prima maar let op dat de echte draaiuren van een warmtepomp in de winter zijn als hij lekker meters kan maken. Dan levert hij dus ook de meeste besparing op... en wil je echt een warmtepomp die in de winter 24/7 draait omdat hij te klein is gedimensioneert? Zal levensduur niet ten goede komen vrees ik.

En inzake afgifte warmte; je kunt prima bepaalde groepen knijpen als je wil om zodoende in die ruimtes een lagere temp te realiseren. Let echter op dat je niet ff een ruimte met 2-3 graden verhoogd met een warmtepomp. Ik verander idd helemaal niks aan flow; lekker de warmtepomp laten tuffen, vergelijk het maar met slowcooking.

Een warmtepomp maakt idd zelf weinig lawaai, bij mij was het euvel dat de resonantie van de pomp aan het dak werd afgegeven wat lawaai maakte. Pomp zelf hoor je bijna niet...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
develdonk schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:30:
[...]

Alklima reageert niet eens op emails... doen ze in spanje in ieder geval nog wel :)
Als je in Spanje koopt, zul je vragen in Spanje moeten stellen :+

Zonder gekheid, niet reageren is nooit goed.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alklima heeft mij nooit gevraagd waar de WP weg kwam (dit is toevallig wel NL, maar dat weten ze niet) en ze reageren altijd binnen enkele werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Prima als ze wel reageren, ik deel enkel mijn ervaring met Alklima, niet meer of minder... Lezer van het forum mag zelf weten wat hij er mee doet, net zoals de rest van mijn posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10-2017
Heren,

Tijdje geleden dat ik wat heb gepost, herinnering aan mijn situatie:

Nieuw te bouwen vrijstaande woning
WP een Pana mono 5kw enkel voor CV (vloerverwarming + boven LT-radiatoren)
Een boilervat van 200L voor SWW
Quooker in de keuken

Echterrrr, er schoot me iets te binnen, een boilervat met spiraal en een electrisch element die kan ik wellicht ook aansluiten op m'n CV circuit met een 3-wegklep of zit ik dan verkeerd te denken? Dat de WP 't vat op kan warmen en je elektrisch het nog naar 60 graden of meer kan tillen.

Zit ik hiermee dan goed?

https://www.boilergarant....kte-boiler-200-liter-tesy

Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik was er ook een beetje bang voor na het lezen van veel negatieve verhalen over alklima in dit topic, maar het is mij dus meegevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DaMMM
Waarom geen buffervat met koperen hygienespiraal (hellman fsk) en een doorstroomverwarmer (wijas)
Wel op 3-fase die doorstroomverwarmer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:20
Voor nieuwkomers. Een warmtepomp lucht water maakt niet veel geluid bij hogere buitentemperatuur zoals nu.

Het geluid van de warmtepomp zelf - de compressor- is vaak nog stiller dan een koelkast.

Het geluid van de ventilator is hetgeen dat storend is.

En áls je dus denkt dat het stil is dan gaat dat in de winter echt tegenvallen. Dan is een raam ook meestal gesloten maar onderschat het niet. Er moeten immers talloze m3 lucht door het apparaat om er warmte uit te kunnen halen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-06 19:41
Boerm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:33:
Hallo medestrijders,

ik doe een oproep aan alle MELCLOUD gebruikers of die eens een dag/tijd en instelling willen invoeren, en kijken of de Melcoud dat ook daadwerkelijk opslaat

ik heb zo het vermoeden dat bij de laatste versie update dit niet meer mogelijk is
ik heb al 2 gevallen, als er meerdere zijn graag dit kan ik dan melden bij Alklima
is er niemand die het even proberen wil,
ik heb contact met Alklima, en die zijn dit nu aan het uitzoeken, als er meerderen zijn die dit probleem hebben wordt de druk alleen maar groter
ze vragen alles, proberen alles, ondanks dat mijn wp niet bij hun weg komt

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Knowbody schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:56:
Het geluid van de warmtepomp zelf - de compressor- is vaak nog stiller dan een koelkast.
En áls je dus denkt dat het stil is dan gaat dat in de winter echt tegenvallen. Dan is een raam ook meestal gesloten maar onderschat het niet. Er moeten immers talloze m3 lucht door het apparaat om er warmte uit te kunnen halen.
Weet hier iemand wat af van het Triple Solar systeem; zie http://www.triplesolar.eu/? Daarbij worden collectoren op je dak gebruikt inplaats van zo'n ventilator. Het is vergelijkbaar met een horizontale grondbron, maar dan op je dak. Totaal geluidloos dus. Hoeveel m2 zou je dan nodig hebben?

Het is ook te combineren met PV panelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan Treur op 17-10-2017 19:15 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Boerm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:32:
[...]

ik heb contact met Alklima, en die zijn dit nu aan het uitzoeken, als er meerderen zijn die dit probleem hebben wordt de druk alleen maar groter
Ik gebruik geen schema op de mitsubishi, dus ik kan je niet helpen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:34
[...]

Deze instellingen kan je beter via het hoofdpaneel instellen. Als je het via Melcloud wilt doen (mobiel of PC) heb je kans dat de opdracht niet doorkomt. Die opdracht komt dan via de Melcloud server.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:10:
[...]

Weet hier iemand wat af van het Triple Solar systeem; zie http://www.triplesolar.eu/? Daarbij worden collectoren op je dak gebruikt inplaats van zo'n ventilator. Het is vergelijkbaar met een horizontale grondbron, maar dan op je dak. Totaal geluidloos dus. Hoeveel m2 zou je dan nodig hebben?

Ik ga deze misschien voor ze installeren, ik heb contacten die weer contact met Triple hebben en ik hoor binnenkort meer.
Heb namelijk een factsheet hier van de panelen en ik heb wel wat (kritische) vragen over het product.

[ Voor 56% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2017 19:46 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaMMM schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:23:
Heren,

Tijdje geleden dat ik wat heb gepost, herinnering aan mijn situatie:

Nieuw te bouwen vrijstaande woning
WP een Pana mono 5kw enkel voor CV (vloerverwarming + boven LT-radiatoren)
Een boilervat van 200L voor SWW
Quooker in de keuken

Echterrrr, er schoot me iets te binnen, een boilervat met spiraal en een electrisch element die kan ik wellicht ook aansluiten op m'n CV circuit met een 3-wegklep of zit ik dan verkeerd te denken? Dat de WP 't vat op kan warmen en je elektrisch het nog naar 60 graden of meer kan tillen.

Zit ik hiermee dan goed?

https://www.boilergarant....kte-boiler-200-liter-tesy

Dank
Dat een WP een boiler met kleine spiraal prima kan verwarmen heb ik zelf getest, niemand kon mij antwoord geven namelijk.
Verder denk je in de juiste richting.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Ik ken ook nog een andere uitvinder/aanbieder van dit soort PV/thermisch-paneelsystemen - voor zover ik weet kon nog geen van deze aanbieders goede particuliere referentiesystemen met belastbare cijfers presenteren. Het klinkt alles wel mooi - maar dat is het dan ook.
Over rendementen (thermisch, financieel), bedrijfszekerheid etc. is ook niet zoveel te vinden.
- Misschien wil je proefkonijn spelen?

P.S.: Het beschikbare vermogen (dag/nacht!) is absoluut niet vergelijkbaar met een horizontale grondbron, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:40:
[...]
Ik ga deze misschien voor ze installeren, ik heb contacten die weer contact met Triple hebben en ik hoor binnenkort meer.
Heb namelijk een factsheet hier van de panelen en ik heb wel wat (kritische) vragen over het product.
Ik kwam vanuit een adviesorganisatie in contact met mensen die overwegen ze te gaan toepassen. Ik ben er wel nieuwsgierig naar, met name of de PV net zoveel Wattpiek heeft als normale PV-panelen, en hoe groot de oppervlakte moet zijn om bijvoorbeeld een WP van 11 kW te kunnen voeden. Dus als je ons op de hoogte kunt houden?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:00:
[...]

Ik kwam vanuit een adviesorganisatie in contact met mensen die overwogen ze te gaan toepassen. Ik ben er wel nieuwsgierig naar, met name of de PV net zoveel Wattpiek heeft als normale PV-panelen, en hoe groot de oppervlakte moet zijn om bijvoorbeeld een WP van 11 kW te kunnen voeden. Dus als je ons op de hoogte kunt houden?
Heb je mijn PM gezien ?
De panelen zijn 280 Wp, 340 of 560 (dubbelpaneel), Bisol Monokristallijn BLO All Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-06 20:07
Knowbody schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:56:
Voor nieuwkomers. Een warmtepomp lucht water maakt niet veel geluid bij hogere buitentemperatuur zoals nu.

als je een beetje let op de plaats van de buitenunit en er eventueel nog een geluidskast om/overheen zet, valt het mee. Dus bv niet direct onder een slaapkamerraam wat altijd openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:06:
[...]
Heb je mijn PM gezien ?
De panelen zijn 280 Wp, 340 of 560 (dubbelpaneel), Bisol Monokristallijn BLO All Black
Ja, nu wel. Die oppervlakte valt me nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

Maar hoe koel je dan je huis in de zomer met de WP?
Dan worden de panelen nog heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Maar hoe koel je dan je huis in de zomer met de WP?
Dan worden de panelen nog heter?
Koelen kan er geloof ik niet mee, dat is wel jammer.
Officieel moet ik dit nog bevestigd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Als je al ziet in de winter, hoe snel er ijs op de condensor (buitendeel) komt van de L/w warmtepomp...
Die PVT panelen ontdooien dan ook niet meer lijkt me, met een beetje ijzel erop.
(maar zal wel over nagedacht zijn toch? defrost via de panelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:16:
@koevlaas2
Als je al ziet in de winter, hoe snel er ijs op de condensor (buitendeel) komt van de L/w warmtepomp...
Die PVT panelen ontdooien dan ook niet meer lijkt me, met een beetje ijzel erop.
(maar zal wel over nagedacht zijn toch? defrost via de panelen?)
Ik ben net zo benieuwd als jij, volgende week ga ik er aandacht aan besteden met mensen die met dit product bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Ik heb er vorig jaar over nagedacht en ben niet meer nieuwsgierig hoor :>
Nieuwbouwhuis: hybride zonnepanelen (PVT) een goed idee?
Lastig vervangbaar als er iets stuk gaat.
Geen zonnestroom meer en geen warmtepomp.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
[...]

Ik heb er een prijsindicatie voor opgevraagd, begin vorig jaar. toen waren ze nog zeer prijzig en volgens mij nog geen subsidie. Ben benieuwd wat ze tegenwoordig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jij maakt meer topics aan dan ik kan volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:40:
[...]

Terecht. De combi is natuurlijk mooi maar preken voor eigen parochie kan ik ook.

In dé winter met weinig zon en lang donker heb je natuurlijk niet genoeg warmte. Doe mij dan maar zo'n lawaaiige airco (wp) erbij alstublieft.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 17-10-2017 20:31 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb wel een melcloud maar gebruik de timer functie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik ben nu toch even in verwarring. Bij PVT panelen denk ik aan water wat door de panelen gestuurd wordt, zoals bij een zonneboiler (eventueel met wat antivries). Maar is het niet zo dat bij Triple Solar het koelmiddel door de panelen gestuurd wordt? Dat zou dan een ander soort werking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:30:
[...]

Terecht. De combi is natuurlijk mooi maar preken voor eigen parochie kan ik ook.

In dé winter met weinig zon en lang donker heb je natuurlijk niet genoeg warmte. Doe mij dan maar zo'n lawaaiige airco (wp) erbij alstublieft.
Volgens de gegevens die ik in handen heb levert 1m2 paneel worstcase nog 175W op.
Ik zal ze binnenkort alle vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:31:
Ik ben nu toch even in verwarring. Bij PVT panelen denk ik aan water wat door de panelen gestuurd wordt, zoals bij een zonneboiler (eventueel met wat antivries). Maar is het niet zo dat bij Triple Solar het koelmiddel door de panelen gestuurd wordt? Dat zou dan een ander soort werking hebben.
Klopt, maar wat ik ervan begrijp zit er voor in de zomer ook een boiler aan.

De panelen wegen 43 KG per stuk BTW, bij nieuwbouw je constructeur even inlichten svp.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dunklefaser schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:55:
[...]
Ik ken ook nog een andere uitvinder/aanbieder van dit soort PV/thermisch-paneelsystemen - voor zover ik weet kon nog geen van deze aanbieders goede particuliere referentiesystemen met belastbare cijfers presenteren. Het klinkt alles wel mooi - maar dat is het dan ook.
Over rendementen (thermisch, financieel), bedrijfszekerheid etc. is ook niet zoveel te vinden.
- Misschien wil je proefkonijn spelen?

P.S.: Het beschikbare vermogen (dag/nacht!) is absoluut niet vergelijkbaar met een horizontale grondbron, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Geen gegevens, Triple Solar PVT wordt al geruime tijd in de nul op de meter projecten van Urgenda gebruikt, de bureaus van Triple Solar, Urgenda en Thuisbaas staan ook praktisch naast elkaar

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:30:
[...]

Ik heb wel een melcloud maar gebruik de timer functie niet.
je hoeft de timer functie van mij niet te gebruiken, alleen proberen een tijd en functie in te stellen kijken of hij het opslaat slaat hij het inderdaad op, dan kun je het daarna weer verwijderen
het gaat mij alleen er om, of hij het opslaat ja dan nee, daarmee kan ik Alklima/Melcloud overtuigen dat het aan de software ligt,(omdat er meer dit probleem hebben) en niet aan mijn installatie

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Een paar jaar terug al eens zoiets vergelijkbaars gezien met platen als buiten unit, ze leken een beetje op plat geslagen cv radiatoren. Die kon je aan de muur hangen of op dak.
Weinig info van gebruikers gevonden maar de COP was ook niet al te best, iets van 3,2 opgegeven volgens fabrikant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:24:
Ik was er ook een beetje bang voor na het lezen van veel negatieve verhalen over alklima in dit topic, maar het is mij dus meegevallen.
Die negatieve geluiden waren vooral omdat de vraagprijs nogal uiteen liep met webshops in Spanje of Frankrijk. En omdat de eigenaar waarschijnlijk een dikke Mercedes zou rijden.....(van zuur verdient geld)
En men was verontwaardigd over het niet verlenen van garantie op iets wat niet door Alklima is geleverd.

Kun je allemaal een mening over hebben, maar uiteindelijk hadden maar heel weinig mensen echte ervaring met Alklima.

Ook logisch, Alklima doet in principe geen zaken met particulieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 17-10-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Die negatieve geluiden waren vooral omdat de vraagprijs nogal uiteen liep met webshops in Spanje of Frankrijk. En omdat de eigenaar waarschijnlijk een dikke Mercedes zou rijden.....(van zuur verdient geld)
En men was verontwaardigd over het niet verlenen van garantie op iets wat niet door Alklima is geleverd.

Kun je allemaal een mening over hebben, maar uiteindelijk hadden maar heel weinig mensen echte ervaring met Alklima.

Ook logisch, Alklima doet in principe geen zaken met particulieren.
Klopt, en daarom vind ik het eigenlijk wel een superservice van hun dat ze gewoon "simpele" particulieren als mij toch helpen waar mogelijk terwijl ze dit dus niet hoeven te doen.

Probeer als particulier met je volkswagen maar eens contact op te nemen met volkswagen importeur Pon bij het verkrijgen van technische service ;) Je wordt vrij snel naar een dealer gestuurd verwacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boerm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

je hoeft de timer functie van mij niet te gebruiken, alleen proberen een tijd en functie in te stellen kijken of hij het opslaat slaat hij het inderdaad op, dan kun je het daarna weer verwijderen
het gaat mij alleen er om, of hij het opslaat ja dan nee, daarmee kan ik Alklima/Melcloud overtuigen dat het aan de software ligt,(omdat er meer dit probleem hebben) en niet aan mijn installatie
Ik heb de timer ingeschakeld en iets aangemaakt met een tijdsinstelling, vervolgens de stappen doorlopen tot ik terug kom in het hoofdscherm.

Als ik nu terugkijk in "acties" "weekklok" en ik zie mijn zojuist ingevulde gegevens inderdaad niet terug, en ook staat "Timer ingeschakeld" weer op nee.

Nu hoop ik voor jou (en voor mij ;) ) Dat de instellingen nu niet stiekem toch wel doorgevoerd worden, want dan wordt mijn vat zondagnacht om 00:00 tot 60 graden verwarmd :P

Is dit wat je wil weten :? Ik wil gerust meer testen, geef maar aan wat :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-10-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:46:
@DaMMM
Waarom geen buffervat met koperen hygienespiraal (hellman fsk) en een doorstroomverwarmer (wijas)
Wel op 3-fase die doorstroomverwarmer.
Is dat niet legionella-gevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Juist niet toch. Water wat door je spiraal loopt is 'vers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:50:
[...]

Dat een WP een boiler met kleine spiraal prima kan verwarmen heb ik zelf getest, niemand kon mij antwoord geven namelijk.
Verder denk je in de juiste richting.
Het klinkt ook gewoon te logisch, als die pomp toch draait waarom niet laten ondersteunen voor je boiler.

Maar jij hebt 'm dus in de praktijk zo draaien? Voor mij gaat het ook om een simpele oplossing, niet al te veel tweakwerk (i know :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
niekovk schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:08:
Juist niet toch. Water wat door je spiraal loopt is 'vers'.
Door de doorstromer is dat te verwaarlozen lijkt me maar wat in die hygienespiraal zit staat de hele tijd stil op 30-35 graden totdat je gaat douchen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Ontstaat legionella niet pas bij lang stilstaand water? Water in je spiraal wordt steeds ververst.

Denk ik hoor, ben geen expert hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Legionella ontstaat inderdaad door stilstaand water, en de temperatuur 35 tot 46 graden is de ideale vermenigvuldigtemperatuur voor de bacterie.

Water in de spiraal wordt inderdaad steeds ververst bij gebruik warm water, maar dat wordt water in een boiler ook, dus wat dat betreft lijkt een hygiëne spiraal mij geen voordeel.

Zoals al vaker aangegeven zou ik helemaal niet zo bang zijn voor legionella bij frequent gebruik.
Mocht je een keer 2 weken op vakantie zijn geweest trek dan ff je vat naar 60 graden en spoel je boiler leeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Aanvulling, ook al eerder genoemd: noodzakelijke factoren voor legionella groei zijn water, zuurstof, geschikte watertemperatuur, voldoende verblijftijd, stilstand/stagnatie, geschikte zuurgraad en sediment/biofilm als voeding. Als je zacht water hebt is legionella vermenigvuldiging in een glad vat of leiding eigenlijk niet mogelijk. Bij harder water zorgen dat er elke twee weken gedurende minstens 5 uur een temperatuur van 55 graden heerst. Koud en warm water leidingen op voldoende afstand van elkaar en geen dode einden of nooit gebruikte lange leidingen. Dat alles bij elkaar zorgt al voor meer dan voldoende risicobeperking. Maak je eerder zorgen over bijvoorbeeld plantenspuiten en tuinslangen in de zomer. Binnen een woonhuis in NL is nog nooit iemand door legionella om het leven gekomen, maar door besmetting via een tuinslang wél...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMMM
Te verwaarlozen dus, helder.

@AUijtdehaag Deze Hellman/doorstromer-combinatie draait bij jou naar tevredenheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DaMMM
Bij @jerh draait hij met die combi.
Ik heb een rvs vat op zijn kop met 3 spiralen aan elkaar als hygienespiraal.
Gebruik nog een 1-fase doorstomer + douchewtw. Maar 3-fase aansluiting binnen een paar maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaMMM schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Het klinkt ook gewoon te logisch, als die pomp toch draait waarom niet laten ondersteunen voor je boiler.

Maar jij hebt 'm dus in de praktijk zo draaien? Voor mij gaat het ook om een simpele oplossing, niet al te veel tweakwerk (i know :P )
Nee, zo draait het bij mij niet ik heb alleen de spiraal van 1.2m2 getest mbt sww opwarmen.
Wat jij bedoeld is je boiler ook als buffer gebruiken, dat kan.
Let er dan wel op dat bij veel sww gebruik je buffer koud word en je wp hierop gaat reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Ik heb de timer ingeschakeld en iets aangemaakt met een tijdsinstelling, vervolgens de stappen doorlopen tot ik terug kom in het hoofdscherm.

Als ik nu terugkijk in "acties" "weekklok" en ik zie mijn zojuist ingevulde gegevens inderdaad niet terug, en ook staat "Timer ingeschakeld" weer op nee.

Nu hoop ik voor jou (en voor mij ;) ) Dat de instellingen nu niet stiekem toch wel doorgevoerd worden, want dan wordt mijn vat zondagnacht om 00:00 tot 60 graden verwarmd :P

Is dit wat je wil weten :? Ik wil gerust meer testen, geef maar aan wat :P
yes dit wilde ik weten, ik verzamel deze gegevens, want alklima dacht eerst dat het aan mijn wp lag
maar ik heb nu al 3 verschillenden, waar het niet werkt, dus het ligt aan de applicatie
bedankt voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
DaMMM schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:52:
Te verwaarlozen dus, helder.

@AUijtdehaag Deze Hellman/doorstromer-combinatie draait bij jou naar tevredenheid?
Nee, ik heb deze combinatie. Draait idd naar volle tevredenheid. Kies doelbewust voor lage temperatuur verwarming, dus de wp gebruik ik alleen voor cv. Water is in de boiler in de winter dus ergens tussen de 20 en 25 graden. Vandaar de naverwarmer.

Ik heb er ook nog 10m zonnecollectoren bijliggen, maar dat zet in de winter niet echt zoden aan de dijk.
Als voorbeeld vandaag is er 8 graden opgewarmd in mijn vat van 800 liter, dat is nog best een redelijke hoeveelheid energie, maar ook weer zo weg. Deze maand is de temperatuur in mijn vat gezakt van boven de 40 graden naar tussen de 30 en 40 graden, met als actuele stand 36 graden. Op het moment dat de wp aangaat, zakt dit vrij snel naar de aanvoer temperatuur van de wp.

Voordelen van mijn combinatie: altijd warm water en in principe in oneindige hoeveelheden, hoog rendement op de wp door lage temperaturen, minder slijtage daardoor, weinig kans op legionella. Nadeel warmwater wordt naverwarmd met een lage efficiency (en dat compenseer ik dan weer met pv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

^ en weinig stilstandverlies, dat zou mijn hoofdreden zijn :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Geen gegevens, Triple Solar PVT wordt al geruime tijd in de nul op de meter projecten van Urgenda gebruikt, de bureaus van Triple Solar, Urgenda en Thuisbaas staan ook praktisch naast elkaar
Ik ben bij de opening van een paar van die huizen geweest, bij geen van allen haalde de WP zijn energie uit de panelen. Waren allemaal L/W WP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
Proton_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:26:
^ en weinig stilstandverlies, dat zou mijn hoofdreden zijn :)
Ja, dat zeker. Aan de andere kant op het moment dat de wp loopt met een Ta van 24/25 graden speelt dat geen rol meer, daar zit zo'n flow op, dat die alles bepaalt.

Op het moment dat de temperatuur in de boiler onder de 30 graden zakt, zie ik dat het verlies steeds kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

Ik ben bij de opening van een paar van die huizen geweest, bij geen van allen haalde de WP zijn energie uit de panelen. Waren allemaal L/W WP's
Daar valt ook geen energie uit te halen. Dat zou hetzelfde effect hebben als met een LW WP de warmte uit de kruipruimte halen. Te weinig inhoud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Daar valt ook geen energie uit te halen. Dat zou hetzelfde effect hebben als met een LW WP de warmte uit de kruipruimte halen. Te weinig inhoud!
Binnenkort ga ik met iemand mee kijken bij zo'n installatie, neem ik mijn thermische camera mee kijken hoeveel *** diepvries de panelen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:57:
Goh en waarom denk je dat het alleen maar SWW is.
Een L/W benodigd vlot 1000-2000m3 lucht per uur om warmte aan te kunnen onttrekken.
Ik weet er maar 1 met w/w en die onttrekt de warmte niet aan PVT die wel in circuit zitten , maar aan de schuttingen, geen idee hoe diep die de grond ingaan
Indirect kun je PVT of montageframe zoals bijv Optisolar PVT voor een ijsbuffer gebruiken met w/w WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:43:
[...]

Goh en waarom denk je dat het alleen maar SWW is.
Een L/W benodigd vlot 1000-2000m3 lucht per uur om warmte aan te kunnen onttrekken.
Ik weet er maar 1 met w/w en die onttrekt de warmte niet aan PVT die wel in circuit zitten , maar aan de schuttingen, geen idee hoe diep die de grond ingaan
Indirect kun je PVT of montageframe zoals bijv Optisolar PVT voor een ijsbuffer gebruiken met w/w WP
Je kan toch niet iets verkopen dat totaal niet werkt ? Het zal toch op een of andere manier werken blijkbaar, zelfs met COP 5 volgens de opgave.
WP's die eraan hangen zijn van Nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:09:
Je kan toch niet iets verkopen dat totaal niet werkt ? Het zal toch op een of andere manier werken blijkbaar, zelfs met COP 5 volgens de opgave.
WP's die eraan hangen zijn van Nibe.
Het is niet zo dat het totaal niet werkt.
Krijg maar eens praktijk cijfers los en een vermogen vs buitentemperatuur per m2 profiel voor direct aangesloten w/w WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Het is niet zo dat het totaal niet werkt.
Krijg maar eens praktijk cijfers los en een vermogen vs buitentemperatuur per m2 profiel voor direct aangesloten w/w WP
Praktijk niet, maar volgens de specsheet die ik op mijn pc heb:

'Berekening:
Opbrengst ’s nachts (worst case) U = 35W/m²K.
K is het verschil tussen de buitentemperatuur en de brontemperatuur (gemiddeld bron in-bron uit).
Bij een delta T van 5K levert een m² dus 175W op. Een bron van 14 panelen = 23 x 175 = 4.000W.'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:49
Deze man in De Pijp werkt bij Triple Solar en eet zijn eigen dogfood. 30 m2 schutting aan een warmtepomp. Bij mij om de hoek ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 18-10-2017 21:44 ]

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:42:
Deze man in De Pijp werkt bij Triple Solar en eet zijn eigen dogfood. 30 m2 schutting aan een warmtepomp. Bij mij om de hoek ;-)
'(Naar) Nul op de Meter

Nee, fysiek Nul op de Meter is voor ons, in hartje Amsterdam niet haalbaar. Gas nemen we niet meer af. Elektriciteit nog wel. Dat doen we via Vandebron.'

Postcoderoos bestond toen zeker nog niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:49
koevlaas2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:46:
[...]

'(Naar) Nul op de Meter

Nee, fysiek Nul op de Meter is voor ons, in hartje Amsterdam niet haalbaar. Gas nemen we niet meer af. Elektriciteit nog wel. Dat doen we via Vandebron.'

Postcoderoos bestond toen zeker nog niet ?
Ik probeer hier al jaren uit alle macht een coöperatie op te starten. Het probleem is dat de bezitters van geschikte daken in mijn omgeving óf conservatief zijn, óf zelf te weinig betalen voor elektriciteit (grootverbruikers), of allebei. Anders was ik ook allang NoM

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sneeuw zal wel lang blijven liggen op een PVT paneel ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Proton_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:06:
niet als ie verticaal hangt/staat.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:06:
Dit soort dingen ga ik allemaal vragen, ben benieuwd wat ik te horen krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:22:
[...]

Dit soort dingen ga ik allemaal vragen, ben benieuwd wat ik te horen krijg.
Dan had je naar de energie beurs moeten gaan, daar stond het vol met zulk soort systemen.
Allemaal vol aan het werk. PVT of aluminium profielen als schutting oid.

Vanavond de laatste Elga aangesloten bij een collega. Tenminste, denk iedere keer dat het de laatste is.... Dit is nr 6....
Nachtwerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bram-Bos schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

Ik probeer hier al jaren uit alle macht een coöperatie op te starten. Het probleem is dat de bezitters van geschikte daken in mijn omgeving óf conservatief zijn, óf zelf te weinig betalen voor elektriciteit (grootverbruikers), of allebei. Anders was ik ook allang NoM
Die grootverbruikers met een mooi plat dak, kun je die niet vol gooien en dan met de postcoderoos werken?

Oh en voor de mensen die overstappen op een doorstroomverwarmer voor sww, ik realiseerde pas bij bezorging hoe komisch klein het ding eigenlijk is :P
Doorstroomverwarmer

[ Voor 24% gewijzigd door Erasmo op 19-10-2017 09:18 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:37
Oxellaar schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:16:
[...]

Dan had je naar de energie beurs moeten gaan, daar stond het vol met zulk soort systemen.
Allemaal vol aan het werk. PVT of aluminium profielen als schutting oid.

Vanavond de laatste Elga aangesloten bij een collega. Tenminste, denk iedere keer dat het de laatste is.... Dit is nr 6....
[afbeelding]
Wat zal je rijk zijn geworden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 In principe reken ik niets voor collega's.
Maar niemand wil me met lege handen naar huis te sturen...
Mijn Elga was al heel goedkoop, ben er dus niet op achteruit gegaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Wat zal je rijk zijn geworden....
Normaal gesproken word je niet rijk van vrienden, familie en collega's is mijn ervaring 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:21:
[...]

Normaal gesproken word je niet rijk van vrienden, familie en collega's is mijn ervaring 8)
Arie Olivier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een "raar" probleem, wat denken jullie van onderstaand verhaal.

Ik heb een Youless aangesloten op zowel P1 van slimme meter als op de S0 losse KWH meter voor de WP.

Het volgende valt mij

vanmiddag 14:50 onderstaande gegevens
P1 = slimme meter = actueel vermogen -1190Watt
S0 = KWH meter WP = 25Watt
PV output zegt actuele opwek is 1388Watt

Conclusie, alle verbruikers bij elkaar = 198Watt, waarvan 25 voor de WP. Geen gekke gedachte, kan heel goed, er was niemand thuis.

Ik kijk nu naar tijdstip 15:15
P1 = +1600 Watt
S0 = +1550 Watt
PO = 1304Watt

Conclusie als ik P1 en PO met elkaar verreken dat er 2904Watt verbruikt wordt in mijn huis
Als ik daar de S0 van af trek zou dit betekenen dat mijn standbyverbruik ineens 1354Watt zou zijn :?

Conclusie, ik twijfel aan de S0 meting, zojuist een nieuwe test gedaan, het is donker, PV werkt niet, dus alleen P1 met S0 vergelijken

WP staat uit

P1 = 408 / S0 = 26 = verbruik zonder WP is 382Watt

WP aangezet

P1 = 1150 / S0 = 600 = verbruik zonder WP is 550Watt :?

P1 = 1600 / S0 = 900 = verbruiker zonder WP is 700Watt :?

Als ik kijk naar het opgegeven verbruik van Melcloud is dat voor september 109KW voor m'n WP, de Youless zegt (via enelogic) 83,31KWH

Nu ben ik eens in de meterkast gaan snuffelen, en op m'n KWH meter heb ik 3 lampjes, voor elke fase 1 (L1+L2+L3) en bij het in gebruik zijn van de WP knipperen L2+L3 als een idioot, maar L1 knippert helemaal niet :?

Ook is het verschil dus zo'n 1/3 ongeveer (niet helemaal), zou dit de oorzaak kunnen zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:29:
Ik heb een "raar" probleem, wat denken jullie van onderstaand verhaal.

Ik heb een Youless aangesloten op zowel P1 van slimme meter als op de S0 losse KWH meter voor de WP.

Het volgende valt mij

vanmiddag 14:50 onderstaande gegevens
P1 = slimme meter = actueel vermogen -1190Watt
S0 = KWH meter WP = 25Watt
PV output zegt actuele opwek is 1388Watt

Conclusie, alle verbruikers bij elkaar = 198Watt, waarvan 25 voor de WP. Geen gekke gedachte, kan heel goed, er was niemand thuis.

Ik kijk nu naar tijdstip 15:15
P1 = +1600 Watt
S0 = +1550 Watt
PO = 1304Watt

Conclusie als ik P1 en PO met elkaar verreken dat er 2904Watt verbruikt wordt in mijn huis
Als ik daar de S0 van af trek zou dit betekenen dat mijn standbyverbruik ineens 1354Watt zou zijn :?

Conclusie, ik twijfel aan de S0 meting, zojuist een nieuwe test gedaan, het is donker, PV werkt niet, dus alleen P1 met S0 vergelijken

WP staat uit

P1 = 408 / S0 = 26 = verbruik zonder WP is 382Watt

WP aangezet

P1 = 1150 / S0 = 600 = verbruik zonder WP is 550Watt :?

P1 = 1600 / S0 = 900 = verbruiker zonder WP is 700Watt :?

Als ik kijk naar het opgegeven verbruik van Melcloud is dat voor september 109KW voor m'n WP, de Youless zegt (via enelogic) 83,31KWH

Nu ben ik eens in de meterkast gaan snuffelen, en op m'n KWH meter heb ik 3 lampjes, voor elke fase 1 (L1+L2+L3) en bij het in gebruik zijn van de WP knipperen L2+L3 als een idioot, maar L1 knippert helemaal niet :?

Ook is het verschil dus zo'n 1/3 ongeveer (niet helemaal), zou dit de oorzaak kunnen zijn :?
Tennet is vast erg blij met jouw WP :)
Verder geen idee ? L1 t/m L3 zitten wel goed om aangesloten ? Verkeerd is of rookwolken of een niet werkende WP lijkt mij.

Andere verbruikers in je huis die raar doen of veel enkelfase apparaten ? Vaak loopt het verbruik hard op en valt vies tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 19-10-2017 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:21:
[...]

Ook niet van werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:33:
[...]

Tennet is vast erg blij met jouw WP :)
Verder geen idee ? L1 t/m L3 zitten wel goed om aangesloten ? Verkeerd is of rookwolken of een niet werkende WP lijkt mij.

Andere verbruikers in je huis die raar doen of veel enkelfase apparaten ? Vaak loopt het verbruik hard op en valt vies tegen.
Even voor de duidelijkheid, die 3 lampjes waar ik het over heb zitten op de losse KWH meter van de WP, niet op de slimme meter.

Ik neem even aan dat de P1 poort van de slimme meter de juiste gegevens doorstuurt.

Nog een feit is dat volgens de Youless mijn WP terugmoduleert naar 500 á 600 Watt wat volgens de papieren ook echt superlaag en onmogelijk is.

Ook @Boerm heeft mij al gevraagd via PM hoe het kan dat mijn WP zo ver terugmoduleert
De ingebouwde energiemeter van Melcloud geeft ook 30% meer aan als de losse KWH meter
1 van de 3 lampjes knippert niet, toevallig ook zo'n 33%

Alles met elkaar denk ik dat L1 ook hoort te knipperen op m'n KWH meter :? en dat m'n KWH meter +- 30% te weinig weer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Even voor de duidelijkheid, die 3 lampjes waar ik het over heb zitten op de losse KWH meter van de WP, niet op de slimme meter.

Ik neem even aan dat de P1 poort van de slimme meter de juiste gegevens doorstuurt.

Nog een feit is dat volgens de Youless mijn WP terugmoduleert naar 500 á 600 Watt wat volgens de papieren ook echt superlaag en onmogelijk is.

Ook @Boerm heeft mij al gevraagd via PM hoe het kan dat mijn WP zo ver terugmoduleert
De ingebouwde energiemeter van Melcloud geeft ook 30% meer aan als de losse KWH meter
1 van de 3 lampjes knippert niet, toevallig ook zo'n 33%

Alles met elkaar denk ik dat L1 ook hoort te knipperen op m'n KWH meter :? en dat m'n KWH meter +- 30% te weinig weer geeft.
Daarom gebruik ik nou analoge meters, beter te controleren.
Maar dan zet je hem toch op het lampje van l2 dan klopt ie wel toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:58:
[...]

Daarom gebruik ik nou analoge meters, beter te controleren.
Maar dan zet je hem toch op het lampje van l2 dan klopt ie wel toch?
Mijn youless is bedraad aangesloten op de KWH meter via S0, of bedoel je dat niet :?

Ik zal een paar foto's uploaden, dat zegt meer.

[ Voor 76% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Grolsch
Weet je misschien een stopkontakt met L1 die via S0-meter loopt te vinden in huis?
Om er een elektrisch kacheltje of waterkoker even op aan te sluiten om te zien of L1 led wel knippert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is dus de groep van de WP en de KWH meter voor de WP

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hsakv6.jpg

Hier is de kap eraf

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/11ryyv8.jpg

Hier de onderkant

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jkx4km.jpg

Hier de bovenkant

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vyn1u.jpg

@Domba dit is alleen de KWH van de WP, die loopt met 1 kabel naar de WP en niets anders als de WP, dus geen stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:05:
Dit is dus de groep van de WP en de KWH meter voor de WP

[afbeelding]

Hier is de kap eraf

[afbeelding]

Hier de onderkant

[afbeelding]

Hier de bovenkant

[afbeelding]

@Domba dit is alleen de KWH van de WP, die loopt met 1 kabel naar de WP en niets anders als de WP, dus geen stopcontacten.
Zit de KWH meter toevallig verkeerd om aangesloten, niet L1 verwisseld ofzo, maar de uitgang is als ingang gebruikt ? De meter word van boven gevoed en beneden gaat naar je automaat. Kijk het voor de zekerheid even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals jij ook kunt zien gaat de onderkant naar de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:11:
Zoals jij ook kunt zien gaat de onderkant naar de automaat.
Heb je er een boekje van, of google het product eens. en tracht een installatiehandleiding of schema te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59
koevlaas2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:13:
[...]

Heb je er een boekje van, of google het product eens. en tracht een installatiehandleiding of schema te vinden.
Vrij straight forward imo:
http://bg-etech.de/download/manual/DRT428BC.pdf

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:13:
[...]

http://youless.nl/tl_files/downloads/YL04.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij komt de voeding hier vanaf de automaat, van onder naar boven....
Volgens het schema van de kWh meter moet het van boven naar onder. Contact 1 zit ook boven.

Of zit de kWh meter voor de automaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grolsch
Testen en je weet het :)
Nu kan je de WP nog even lostrekken zonder kou te lijden.
Verlengsnoer doorknippen, meter ertussen, bouwlamp/tostiijzer/waterkoker eraan en je weet iets concreets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Ik heb nu toch echt hulp nodig.

Vandaag is mijn warmtepomp (Nibe F2120) in werking gegaan (grijze installatie, niet door Nibe NL want in Zweden gekocht1). Ik heb een aantal dingen die niet werken, maar warm tapwater is nu mijn grootste kopzorg.

Nadat systeem gevuld was en lucht uit de leidingen begon het goed. WP begon buffervat voor SWW te verwarmen (gejuich). Toen naar beneden (WP staat op dak 2e, buffervat op bg), eerste domper, installateur van de aannemer (= niet installateur warmtepomp) had leidingen voor buffervat tussen de verdiepingen gelegd. Blauwe sticker rond de leidingen (bg & 2e) voor retour, geen sticker voor de andere leiding (WP aanvoer). Dit bij aansluiten leidingwerk WP en buffervat netjes gevolgd.

Drama, wat blijkt, installateur aannemer heeft leidingen/sticker verwisseld. Dus zijn aanvoer en retour buffervat verwisseld. Aanvoer zit nu helemaal onderin het vat en retour ergens op 1/3 van onderen, beide aangesloten op een zgn. stratificatiebuis (geen spiraal).

Anyways, 1e 30 minuten ging goed, vat werd opgewarmd van ca. 20 graden tot ca 35 graden, met een delta T van 30 graden!! Nog steeds balen, want weg gelaagdheid vat en kan natuurlijk niet goed gaan, aanvoer onder de retour.

(BT 6 in het plaatje is sensor midden buffefvat, de andere twee temperaturen zijn retoursensor in de WP en aanvoersensor in deWP).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8xOc7YMkTAZQrgLIIKA9A9aJ/thumb.jpg

Ik weet niet of die delta T van 30 voor Nibe f2120 normaal is, maar ging > 30 minuten zonder issues. Maar toen vanaf buffervattemperatuur 35 graden begon het gesodemieter. Hogedrukstoring (High condensor temperature out, (ca 67 graden is de aanvoer temp vanuit de WP dan, de max. van de F2120, met nog steeds delta T 30 graden).

Iedere keer hierna opstarten slaat ie binnen 2 minuten weer af met hogedrukstoring. Hij gaat net zolang door totdat ie op delta T 30 komt (en dit gaat snel, binnen de 2 minuten), loopt ie nog een minuut of zo door en gaat dan in alarm. Ik heb met dit pendelen buffervat op 38 graden gekregen, maar ben er nu wel klaar mee.

Iemand tips hoe hier uit te komen. Ik ben er zo ongeveer van overtuigd dat de omkeer van aanvoer- en retourleiding buffervat een rol speelt. Maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Ben blij met mijn verswaterstation, die weet van 38 graden in buffervat, 37 graden warm drinkwater te maken (maar was natuurlijk niet de bedoeling).

onderstaand mijn setup (dus nu in werkelijkheid zijn aanvoer en retour WP-buffervat verwisseld t.o.v. setup plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5jN6I6YlovVHACsVySxHHyti/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 19-10-2017 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@LittleTycoon herhaaldelijk HD storingen blijven resetten zou ik direct mee stoppen.

67 graden is 43.5 bar!!

En wat is je vraag eigenlijk? Je weet wat er fout zit, begin eerst met het wisselen van aanvoer en retour.

[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
@Grolsch je hebt toch wel het aantal pulsen goed staan in de youles?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@LittleTycoon die stratificatiebuis, wat is de afgifte hiervan?
Kan de WP wellicht simpelweg zijn warmte niet kwijt? Aan de andere kant zou je dan verwachten dat hij terug zou moduleren.. zeker met een dergelijke DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:35:
@LittleTycoon herhaaldelijk HD storingen blijven resetten zou ik direct mee stoppen.

67 graden is 43.5 bar!!
Ben er mee gestopt, die 43bar heeft ie volgens mij niet gehaald, maar het was wel hoog. Nu staat hogedruk sensor op 19 bar en lagedruk sensor op 11,4 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Daannn1987 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:37:
@LittleTycoon die stratificatiebuis, wat is de afgifte hiervan?
Kan de WP wellicht simpelweg zijn warmte niet kwijt? Aan de andere kant zou je dan verwachten dat hij terug zou moduleren.. zeker met een dergelijke DT
Goede vraag, ik denk dat hij zijn warmte niet kwijt kan doordat retour en aanvoer verkeerd omzitten, maar dat is de 1e gok. afgifte stratificatiebuis weet ik niet. Maar hij is 1,7 lang met gaatjes rondom. Op de tekening dwarsdoorsnede tel ik zeker 42 openingen en de openingen zijn rondom. Ga dit navragen bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:35:

67 graden is 43.5 bar!!

En wat is je vraag eigenlijk? Je weet wat er fout zit, begin eerst met het wisselen van aanvoer en retour.
De vraag is of het nog iets anders kan zijn omdat het 1e stuk (dus van buffervat van 20 naar 35 graden) met een delta T van 30 graden geen problemen gaf. Dus daar had de WP schijnbaar geen last van omgekeerde aanvoer-retour totdat die met deze dT zijn max temperatuur afgifte compressor haalde

[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 19-10-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Waarschijnlijk had de wp er meteen al last van maar naarmate de temp van het boilervat oploopt, lopen zowel TA als TR mee..
.

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 19-10-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:25:
Volgens mij komt de voeding hier vanaf de automaat, van onder naar boven....
Volgens het schema van de kWh meter moet het van boven naar onder. Contact 1 zit ook boven.

Of zit de kWh meter voor de automaat?
Je ziet net zoveel als ik, alleen heb jij er verstand van en ik niet :P
Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:27:
@Grolsch
Testen en je weet het :)
Nu kan je de WP nog even lostrekken zonder kou te lijden.
Verlengsnoer doorknippen, meter ertussen, bouwlamp/tostiijzer/waterkoker eraan en je weet iets concreets.
Onder het motto van "schoenmaker blijf bij je leest" ga ik helemaal geen kabels lostrekken of knippen :P

Ik heb net een nieuw huis en geen verstand van elektra, dus ga niet in een hagelnieuwe meterkast kabels doorknippen :P

Maar ik heb een 2-tal concrete vragen

1. Als mijn WP draait dan doet deze dat toch "redelijk" evenredig over 3 fasen :? Dus dat ik nog nooit L1 heb zien knipperen is dan toch gek te noemen :?

2. Mochten 1 fase daadwerkelijk niet aangesloten zijn, dan zou mijn WP toch problemen moeten geven :? Het gekke is dat los van de meting, verder alles goed werkt.
reneeke1970 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:35:
@Grolsch je hebt toch wel het aantal pulsen goed staan in de youles?
Heb ik ook al aan gedacht, maar die staat bij S0 toch echt op 1000.
En hoe ik ook tel, ik kom telkens tot de conclusie dat de KWH meter +- 1/3 te weinig aangeeft, en aangezien er 3 fases zijn denk ik dat L1 niet "geteld" wordt.

Staat zo'n KWH meter in serie, of staat deze parallel :? Met andere woorden kan het zijn dat er een schroefje in de KWH meter niet vast zit, maar dat alles wel gewoon werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

[...]

Onder het motto van "schoenmaker blijf bij je leest" ga ik helemaal geen kabels lostrekken of knippen :P

Ik heb net een nieuw huis en geen verstand van elektra, dus ga niet in een hagelnieuwe meterkast kabels doorknippen :P

Maar ik heb een 2-tal concrete vragen

1. Als mijn WP draait dan doet deze dat toch "redelijk" evenredig over 3 fasen :? Dus dat ik nog nooit L1 heb zien knipperen is dan toch gek te noemen :?

2. Mochten 1 fase daadwerkelijk niet aangesloten zijn, dan zou mijn WP toch problemen moeten geven :? Het gekke is dat los van de meting, verder alles goed werkt.

[...]

Heb ik ook al aan gedacht, maar die staat bij S0 toch echt op 1000.
En hoe ik ook tel, ik kom telkens tot de conclusie dat de KWH meter +- 1/3 te weinig aangeeft, en aangezien er 3 fases zijn denk ik dat L1 niet "geteld" wordt.

Staat zo'n KWH meter in serie, of staat deze parallel :? Met andere woorden kan het zijn dat er een schroefje in de KWH meter niet vast zit, maar dat alles wel gewoon werkt :?
Schroefje los gaat eea. knetteren/vonken en gek doen.
Kijk je foto's eens na die je van de openliggende WP buitenunit gemaakt hebt ? Meet als je kan L1 - L3 eens in de buitenunit na ? Staat er überhaupt spanning op L1 ? misschien is deze ergens in de meterkast oid onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:17:
[...]
Je kan net iets meer zien, namelijk bij welke klemmen oneven (in) klemnummers staan en waar even (uit) op de meter ;)

Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.