Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.169 views

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
weet niet wat mn COP is, maar verbruik staat in onderstaande figuur.
nachttemp 19,5 om 07.00 naar 20c en savonds in 2 stappen naar 21.00 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2byo2D0FY75TZFKDy5DzWmlK/thumb.png

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
amarkest schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

weet niet wat mn COP is, maar verbruik staat in onderstaande figuur.
nachttemp 19,5 om 07.00 naar 20c en savonds in 2 stappen naar 21.00 .

[afbeelding]
Hoe moet ik die grafieken zien? Lichtgroen gevuld is van gisteren en de niet gevulde donkergroene lijn van vandaag?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• amarkest
Daannn1987 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:54:
[...]

Hoe moet ik die grafieken zien? Lichtgroen gevuld is van gisteren en de niet gevulde donkergroene lijn van vandaag?
yep

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:51:
[...]

Heeft vanaf dag 1 gelekt dan.
Weet ik ook meteen waar mijn herrie vandaan komt (waarschijnlijk).
In eerste instantie schrok ik eigenlijk omdat ik niets hoorde in huis en op het dak. Totdat ik naar de tussenstekker keek. Die moet dan inderdaad vanaf dag 1 installatie dus al gelekt hebben. En na 6 maanden opnieuw aan willen zetten: dan was hij helemaal 'leeg'.

Monteur vertelde nog wel dat hij de unit in koelmodus moest krijgen om het gas in de buiten-unit te krijgen? Vrouwlief heeft hem bezig gezien met een föhn?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
Noord27 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:31:
[...]

In eerste instantie schrok ik eigenlijk omdat ik niets hoorde in huis en op het dak. Totdat ik naar de tussenstekker keek. Die moet dan inderdaad vanaf dag 1 installatie dus al gelekt hebben. En na 6 maanden opnieuw aan willen zetten: dan was hij helemaal 'leeg'.

Monteur vertelde nog wel dat hij de unit in koelmodus moest krijgen om het gas in de buiten-unit te krijgen? Vrouwlief heeft hem bezig gezien met een föhn?
In koelmodus zuigt de unit het R410A erin, anders heeft hij teveel druk en gaat het eerder in de fles dan eruit.
Zo'n splitje heeft maar 1 aansluiting voor alles namelijk.
Föhnen moet soms omdat de boel bevriest, R410A is de temperatuur afhankelijk van de druk en vice versa. Met hele lage druk word het spul instant ijskoud.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
En als een WP geen koelmode heeft?

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:16:
Goede vraag, ga ik maandag stellen aan de Sensei.
Ik denk de afpompunit oid andersom en dan erin drukken oid, geen idee @Oxellaar HELP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wie wil er nog even meekijken? Ik vermoed nu dat ik N en L gewoon op Pana N en L moet aansluiten en de Heat van de Pana op 1 of 2. Zoals het plaatje linksonder. Iemand van jullie nog een idee?
bij voorbaat dank!
blauwemac
blauwemac schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:40:
Goedenavond,
Mijn mooie aliexpress thermostaatje is gearriveerd, maar hij heeft wat veel aansluitmogelijkheden en ook m'n Pana heeft verschillende mogelijkheden. Wat is nu een goede manier om dit aan te sluiten? Beetje bang voor kortsluiting...
Dit is een verder niet toegelicht plaatje in de gebruiksaanwijzing:
[afbeelding]

Als ik het goed begrijp, heeft de thermostaat een interne voeler en kan je een externe voeler aansluiten. Dat is met of zonder aansluiting 5/6 lijkt me. Maar, de rest is mij onduidelijk.

Dit is hem:
https://www.aliexpress.co...ml?orderId=86681342747233

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• koevlaas2
blauwemac schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:56:
Wie wil er nog even meekijken? Ik vermoed nu dat ik N en L gewoon op Pana N en L moet aansluiten en de Heat van de Pana op 1 of 2. Zoals het plaatje linksonder. Iemand van jullie nog een idee?
bij voorbaat dank!
blauwemac

[...]
L en N zijn 230V, je moet andere punten hebben, moment ik zoek ze even op.

Ik dacht pin 17 en 18 met een aan/uit thermo kortsluiten en de standaard brug hierop verwijderen.
Staat ook in de tekst hieronder. Ik worstelde met dezelfde vraag laatst namelijk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klopt, maar dat zal de unit niet helemaal stoppen. (waterpomp blijft lopen)

https://www.mupload.nl/img/6rbmhrqbobtgw.jpg

9-12 is 230 V. Moet je thermostaat ook tegen kunnen.

9 en 12 gesloten verwarmen :
9 en 11 en 12 open: enkel waterpomp draaiend
9 en 11 gesloten koelen

17 en 18 gesloten, WP aan, mits hij op de controller ook aan staat. (17-18 is geen 230 V !!!)

En de controller moet ingesteld worden op thermostaat:

Bericht van domba:
-------------------------------------------------------------------------

Hoi AUijtdehaag,

Voor pin 11 en 12 heb je twee relais nodig als je deze wilt aansluiten als een kamerthermostaat.

Namelijk verwarmen als ook koelen benodigen een neutraal voor als kamertemperatuur bereikt is, eigenlijk heb je 3 standen relais nodig of twee 2 standen in serie.
De eerste in serie voor keuze tussen verwarmen en koelen en de 2e om de live te sluiten en onderbreken. (of ruimte temperatuur wel of nog niet bereikt is)
Hierbij blijft de circulatie pomp draaien, maar niet als ook nog pin 17&18 gebruikt

Hiervoor activeer je in initial settings [5sec SET+CHECK] wel de eerste positie Room voor RAR anders kijkt die er niet naar om, ook als je deze wilt gebruiken voor switchen tussen verwarmen en koelen.

Voor switchen alleen kun je met 1 twee standen NO/NC relais af en dan gebruik je de pin 17&18 van de opto coupler om te starten en WP weer stil te zetten (functie is gelijk aan die van gele knop op controller), dan stop de circulatiepomp ook naar paar minuten.
(vergeet niet de rode draad brug te verwijderen die pin 17 met 18 verbindt, linkerkant van aansluitstrip waar je kabel aansluit.)

Domba

[ Voor 71% gewijzigd door koevlaas2 op 13-10-2017 22:03 ]

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:24
Na een hoop inlezen, uitzoeken en vooral ook vragen aan }:O vlaas is dan toch de keuze gevallen op de 7,5kW ecodan :D . Ook ben ik in het algemeen een stuk verder gekomen in het bedenken hoe ik het een en ander wil hebben en heb hierbij dan ook een update.

Beoogde aanpassingen huis:
  • WP ecodan 7,5kW PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C
  • Douche WTW
  • Ventilatie WTW
  • Vloerverwarming (90-100m2 waarvan 70m2 altijd open)
  • Quooker combi in de keuken
Nog aan het bepalen en/of overwegen:
  • 200l/300l (wp) boiler
  • [list]
  • PASHW008-300LD
  • Joule 300l 2 coil
  • [/list]
  • Buffervat met hygiëne spiraal ( X Liter)
  • Doorstroomverwarmer
Isolatiewaardes:
  • Dak RC 6
  • Vloer RD 3,15 (Beoogd)
  • Spouw RD 1? (Nog in afwachting)
Geschatte gasverbruik voor verwarmen bij genoemde isolatiewaardes is 1000m3

Wat zijn zo jullie gedachte over dit overzichtje? nog tips en/of adviezen?

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:16:
Ik weet het al, de unit in de afpompmodus (pumpdown) laten draaien dan zuigt deze ook de boel leeg.

• koevlaas2
Weet iemand waar een pac-wf010-e (Mitsubishi Melcloud) voor een goede prijs te krijgen is ?
Spanje heeft 'm niet meer en de NLse webshops vragen allemaal woekerprijzen.
@alberthakvoort ?

• Fenrir-sol
@koevlaas2 Welke prijs hoop je op? Heb er hier 1 voor 102 https://www.climaelectric.it/pac-wf010-e.html

• koevlaas2
Dat is een nette prijs, ik vond alleen maar €166,- of meer. Op het iberisch schiereiland betaalde ik € 99,- 2 jaar terug toen men 'm nog leverde.
Edit: Ze leveren volgen mij alleen maar aan Italianen.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 13-10-2017 23:09 ]

Ik heb hem samen met @corsat ook ergens goedkoop weg gehaald, maar waar ook alweer.........

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:08:
Ik heb hem samen met @corsat ook ergens goedkoop weg gehaald, maar waar ook alweer.........
Heb je het bonnetje nog ?

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-10 14:55
Beste Tweakers,
I.v.m. intresse in een lucht/water warmtepomp heb ik met veel belangstelling delen van deze 4 monster topics doorgenomen. Alles lezen is helaas niet te doen maar ik denk dat ik wel al veel waardevolle info heb gevonden, waarvoor alvast veel dank.
Om alles even helemaal op een rijtje te krijgen vraag ik bij deze om jullie hulp.

Ik zal beginnen met het schetsen van mijn situatie.
Samen met mijn vrouw en kinderen (4 en 2 jaar) woon ik in een appartement.
Dit is in 1960 gebouwd een jaren daarna voorzien van spouwmuur isolatie. (piepschuim korrels met lijm). In 2008 is het gehele pand voorzien van nieuwe kozijnen met dubbelglas.
In 2009 hebben wij het gekocht. We hebben toen in het gehele appartement vloerverwarming aangebracht. Er is geen vloer isolatie aangebracht ivm gebrek aan hoogte, de leidingen zijn in de beton gefreesd. Daarop liggen nu door de hele woning tegels. Overigens ligt het appartement boven een drietal winkels dus het niet isoleren van de vloeren zou nog wel eens voordelig kunnen zijn omdat de warmte die de winkels produceren lekker tegen ons betondek ligt aan te schurken.. De ketel die we toen hebben gehangen is een Nefit Topline Aquapower. Niet lang daarna heb ik de nefit thermostaat de deur uit gedaan een zelf bijelkaar geknutselde zoneregeling ingebouwd. De woning heeft nu 7 zones met elk een Horstmann (Secure SRT321) z-wave thermostaat die middels een aantal Duwi z-wave aan/uit modules de kranen open en dicht regelen. De thermische motoren die hier op zitten hebben een potentiaal vrij contact dat sluit als de kraan helemaal open geregeld is (watts 22C). Dit contact gebruik ik om de vloerverwarmingspompt te sturen (via een relais). De ketel regelt nu weersafhankelijk maar zonder bypass. Dit omdat de ketel nulflow detectie heeft en daarmee gewoon stopt met leveren als er geen doorvoer mogelijk is ipv dat hij in storing valt. Indien nodig kan ik dit aanpassen en het aan/uit contact van de ketel bedienen vanuit de zoneregeling.
De temperatuur van het water dat de vloer in gaat staat op max 42 graden. Bij echte koude dagen heb ik dit ook wel nodig om de zaak op temperatuur te houden. (we hebben geen radiatoren, alleen vloerverwarming) We doen niet aan nachtverlaging omdat het systeem daar in mijn ogen te traag voor is. Gas verbruik varieerd van 1300 tot 1850 m3 per jaar afhankelijk van de winter.
In juni van dit jaar heb ik 4950wp aan panelen op het dak gelegd waarmee ik hoop ons jaarverbruik te kunnen afdekken (panelen liggen 10graden oost/west en hoop daarmee rond de 3700 kwh op te kunnen halen). Het blijft voor nu een beetje gokken of ik over ga houden en zo ja hoeveel. Dit komt doordat ik net de transitie naar LED verlichting achter de rug heb, en de Plugin Hybride Lease bak de deur uit is.
Ik zou graag onze energierekening nog wat verder willen verlagen en dacht daarom aan een warmtepomp, die me met onze relatief laag temperatuursysteem best wel een leuke optie lijkt. Na wat ronddwalen in deze 4 draden op tweakers werdt ik al helemaal enthausiast van de Elga, maar naarmate ik steeds verder bij het heden in de buurt kwam leek de Panasonic (en dan met name de WH-MDC05F3E5) een steeds betere optie.

Ik realiseer me dat mijn relaas wat aan de lange kant is maar ik geef liever wat te veel info dan te weinig.

Concreet zijn mijn vragen:
- Zouden jullie in mijn situatie uberhaupt een WP ter ondersteuning van de CV Adviseren?
- Zo ja is dan inderdaad die Panasonic een betere optie van de Elga of zie ik nog andere belangrijke alternatieven over het hoofd?
- Ik ben geen CV expert maar wel redelijk handig, ik zou het aansluiten ook graag zelf willen doen, als ik het goed heb begrepen is dit met de Panasonic wel een optie maar met de Elga niet ivm STEK?
- In het geval van de Panasonic lees ik interessante verhalen over importeren uit Frankrijk, is dit nog steeds een valide optie en zo ja hoe gaat dit in zijn werkt?
- Ik heb 3x25a in huis maar zou het liefste iets willen hebben dat ik gewoon op 1 van de fases kan aansluiten, evt. apparte groep is geen probleem. Dit kan toch met deze 5KW pompen of heb ik dat mis en moet ik 3fase gaan aansluiten?
Super bedankt alvast voor het meedenken,

En oh ja, mocht ik naar zaken vragen die al besproken zijn dan op voorhand mijn excuses, ik heb zoals gezegd flink wat pagina's verslonden maar zeker niet allemaal, dat was helaas niet te doen.

mvg

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:59:
[...]

Ik weet het al, de unit in de afpompmodus (pumpdown) laten draaien dan zuigt deze ook de boel leeg.
Juist, of je fles 410 in een emmer heet water zetten. Koudemiddel gaat vanzelf naar het punt waar de laagste temperatuur of druk heerst. Voor kleine hoeveelheden werkt dat prima. Ik doe het wel eens om het laatste restje uit de fles te krijgen.

Of om een fles te koelen tijdens afpompen, met koud water. De fles wordt dan behoorlijk warm. Zo gaat het afpompen sneller door lagere tegendruk in de recycle fles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MVm8RwzyLlZj17F4LnGbvbBg/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 14-10-2017 01:02 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Www.energieclim.com was het, 2 x pac voor 168.20 destijds voor 2 stuks inclusief transport.

• Wodan89
  • Laatst online: 04-11 13:36
Heeft iemand al eens samen 2 warmtepompen besteld bij comfort market in Frankrijk? Kan je dan 2 losse rekeningen krijgen?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:10
Wodan89 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:40:
Heeft iemand al eens samen 2 warmtepompen besteld bij comfort market in Frankrijk? Kan je dan 2 losse rekeningen krijgen?
Waarom niet gewoon 2 aparte bestellingen dan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• blauwemac
ja, je kunt gewoon om twee rekeningen op verschillende namen en adressen vragen met bezorging op 1 adres om verzendkosten laag te houden.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• blauwemac
Dank!
Wat raar dat dit zo ingewikkeld is! Komt ook omdat wij in Nl uitgaan van 2-draads thermostaat terwijl de Pana vraag om 3 of 4 draads. Ik denk: 3 draads voor alleen verwarmen en 4 voor verwarmen en koelen. Mijn thermostaat heeft volgens mij wel L en N nodig, gewoon als stroomvoorziening. Dus die wilde ik op L en N van Pana aansluiten, 9 en 10 dus. Dan houdt ik voor de 12 (heat) van de Pana op m'n thermostaat nog 1 en 2 over. Het plaatje lijkt te suggeren dat je kunt kiezen 1 of 2 afhankelijk van de vraag of je wil dat het verwarmingsapparaat juist een open of een gesloten contact wil zien als de gevraagde termperatuur bereikt is. OF denken jullie dat dat onzin is, toch jammer om de boel te fryen. En dat relais, dat zit toch gewoon in de thermostaat, of begrijp ik dat verkeerd?

Of toch experimenteren met 17 en 18 zodat waterpomp stopt met draaien?? En dan L en N van het net halen?
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:57:
[...]

L en N zijn 230V, je moet andere punten hebben, moment ik zoek ze even op.

Ik dacht pin 17 en 18 met een aan/uit thermo kortsluiten en de standaard brug hierop verwijderen.
Staat ook in de tekst hieronder. Ik worstelde met dezelfde vraag laatst namelijk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klopt, maar dat zal de unit niet helemaal stoppen. (waterpomp blijft lopen)

https://www.mupload.nl/img/6rbmhrqbobtgw.jpg

9-12 is 230 V. Moet je thermostaat ook tegen kunnen.

9 en 12 gesloten verwarmen :
9 en 11 en 12 open: enkel waterpomp draaiend
9 en 11 gesloten koelen

17 en 18 gesloten, WP aan, mits hij op de controller ook aan staat. (17-18 is geen 230 V !!!)

En de controller moet ingesteld worden op thermostaat:

Bericht van domba:
-------------------------------------------------------------------------

Hoi AUijtdehaag,

Voor pin 11 en 12 heb je twee relais nodig als je deze wilt aansluiten als een kamerthermostaat.

Namelijk verwarmen als ook koelen benodigen een neutraal voor als kamertemperatuur bereikt is, eigenlijk heb je 3 standen relais nodig of twee 2 standen in serie.
De eerste in serie voor keuze tussen verwarmen en koelen en de 2e om de live te sluiten en onderbreken. (of ruimte temperatuur wel of nog niet bereikt is)
Hierbij blijft de circulatie pomp draaien, maar niet als ook nog pin 17&18 gebruikt

Hiervoor activeer je in initial settings \[5sec SET+CHECK] wel de eerste positie Room voor RAR anders kijkt die er niet naar om, ook als je deze wilt gebruiken voor switchen tussen verwarmen en koelen.

Voor switchen alleen kun je met 1 twee standen NO/NC relais af en dan gebruik je de pin 17&18 van de opto coupler om te starten en WP weer stil te zetten (functie is gelijk aan die van gele knop op controller), dan stop de circulatiepomp ook naar paar minuten.
(vergeet niet de rode draad brug te verwijderen die pin 17 met 18 verbindt, linkerkant van aansluitstrip waar je kabel aansluit.)

Domba

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
koevlaas2 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

De radiatoren hangen er hier voor de kat z'n viool bij, 29c doet volgens mij nagenoeg geen afgifte genereren. Zijn wel mooie voor defrost geschikte design buffers.
5x minder dan op 75 graden. Dus een radiator van 1800 W doet nog steeds 360 W. En waarschijnlijk langer op een dag dan een cv ketel had gedaan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• koevlaas2
blauwemac schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:09:
Dank!
Wat raar dat dit zo ingewikkeld is! Komt ook omdat wij in Nl uitgaan van 2-draads thermostaat terwijl de Pana vraag om 3 of 4 draads. Ik denk: 3 draads voor alleen verwarmen en 4 voor verwarmen en koelen. Mijn thermostaat heeft volgens mij wel L en N nodig, gewoon als stroomvoorziening. Dus die wilde ik op L en N van Pana aansluiten, 9 en 10 dus. Dan houdt ik voor de 12 (heat) van de Pana op m'n thermostaat nog 1 en 2 over. Het plaatje lijkt te suggeren dat je kunt kiezen 1 of 2 afhankelijk van de vraag of je wil dat het verwarmingsapparaat juist een open of een gesloten contact wil zien als de gevraagde termperatuur bereikt is. OF denken jullie dat dat onzin is, toch jammer om de boel te fryen. En dat relais, dat zit toch gewoon in de thermostaat, of begrijp ik dat verkeerd?

Of toch experimenteren met 17 en 18 zodat waterpomp stopt met draaien?? En dan L en N van het net halen?

[...]
4 draads ivm 2x voeding en apart signaal voor verwarmen en koelen.

• koevlaas2
Beatman schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

5x minder dan op 75 graden. Dus een radiator van 1800 W doet nog steeds 360 W. En waarschijnlijk langer op een dag dan een cv ketel had gedaan.
Eerder 50x minder denk ik, maar de vloer beneden en de wtw houden het hele huis wel warm.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
Was toendertijd een aanbieding, weet niet of de prijs nog zo laag is.
Grolsch schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:23:
Www.energieclim.com was het, 2 x pac voor 168.20 destijds voor 2 stuks inclusief transport.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:48:
[...]

Eerder 50x minder denk ik, maar de vloer beneden en de wtw houden het hele huis wel warm.
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:48:
[...]

Volgens de tabel bij 20 graden kamer temperatuur is het echt rond de 5x minder. Als je gaat kijken naar de badkamer (24 graden), dan kan het wel een factor 9 minder zijn..
Maar geen factor 50😀

• Fenrir-sol
corsat schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:52:
Was toendertijd een aanbieding, weet niet of de prijs nog zo laag is.

[...]
Lijkt nog steeds zo goedkoop maar het lijkt er op dat alleen binnen Frankrijk verzonden word?
Fenrir-sol schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:31:
[...]

Lijkt nog steeds zo goedkoop maar het lijkt er op dat alleen binnen Frankrijk verzonden word?
Het is @corsat toen gelukt om ze naar Nederland te laten versturen ! Ging wel via mail volgens mij.

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:44
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:07:
[...]

Dat is een nette prijs, ik vond alleen maar €166,- of meer. Op het iberisch schiereiland betaalde ik € 99,- 2 jaar terug toen men 'm nog leverde.
Edit: Ze leveren volgen mij alleen maar aan Italianen.
ik heb op het ogenblik problemen met de Melcloud, ik kan weekklok/tijden niet meer invoeren, meerderen hebben er last van, wie heeft er ook problemen mee
de rest van de Melcloud(instellingen) werken wel, alleen de tijdklok niet meer

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• amarkest
ELGA<>heatpipes.

Hoeveel heatpipes op het westen zou ik nodig hebben om ELGA ook bij echte kou te ondersteunen en daarnaast het SWW op temperatuur te houden? Genoeg ruimte op de westkant,ligt nl niets.

Ik wil van die 250m3 gas per jaar af. gebruik ELGA afgelopen jaar is zo'n 1500kw.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-11 18:45
amarkest schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:21:
ELGA<>heatpipes.

Hoeveel heatpipes op het westen zou ik nodig hebben om ELGA ook bij echte kou te ondersteunen en daarnaast het SWW op temperatuur te houden? Genoeg ruimte op de westkant,ligt nl niets.

Ik wil van die 250m3 gas per jaar af. gebruik ELGA afgelopen jaar is zo'n 1500kw.
Hoe wil jij de wp in de nacht ondersteunen?
Gewoon elektrische boiler is eenvoudiger denk ik, gewoon PV leggen ipv collectoren?

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:01
@martinisoft
Een Pana monobloc kan met een open verdeler in de retour, maar of dat met dit afgiftesysteem gaat werken!
Een Elga wordt gewoonlijk parallel gemonteerd, maar beide hebben vrije flow nodig.

Als ik samenvat een vloerverwarming met een bang-bang aansturing, ipv meer continue flow & modulerend
Enkel vloerverwarming met 7 dichtlopende zones, met een vloerwerwarmingspomp en CV-ketel met ook een CV-pomp zonder bypass.
Een 5kW WP ligt onder de laagste modulatie van een Nefit Topline Aquapower, maar kan niet lang door blijven draaien , want er is geen nadraaitijd en flow?
Je krijgt wel een bijzonder pendelgedrag, een Gas-CV start sneller op dan een WP en voor die op temperatuur is de zone alweer dicht en flow uit?

Het is mij niet helemaal duidelijk of de vloerverwarmingpomp actief zelf aanzuigend is zodat nog aan een hydraulisch ontkoppeld buffervat tussen gasCV en vloerverwarmingspomp kunt denken,
Met WP & gas-CV direct aangesloten of WP in retour van Gas-CV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
Klopt, standaard via website bestellen lukte niet, je moet om een offerte vragen voor xx stuks met verzenden naar nederland, duurt een xx aantal dagen maar dan krijg je de offerte en vervolgens boek je geld over, geeft per mail aan dat de betaling onderweg is en vraag om een mail als het verzonden wordt. Er is 1 persoon in de firma die engels spreekt en hij is niet altijd aanwezig, alles bij elkaar duurde het zo'n 4 weken denk ik.
Grolsch schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:21:
[...]

Het is @corsat toen gelukt om ze naar Nederland te laten versturen ! Ging wel via mail volgens mij.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 10:04
@reneeke1970 en @Domba De info van dat Duits forum is wel knutselwaardig. Alleen nog geen tijd gehad om dat verrekte lastige Duits begrijpbaar te vertalen.

De Panasonic is en blijft een vervelend ding om mee te spelen. Gebruik je het gewoon origineel werkt alles goed maar zodra je wil gaan finetunen en rendement optimaliseren dan werkt er vanalles tegen. Klooien aan aan de pomp, de flow of aan de flowmeter resulteert meteen in een storing. Ik heb vanmiddag even vlug gemeten aan de vele temperatuursensoren die er in zitten. Ik heb er 3 aan de waterzijdige kant kunnen ontdekken. Water in, water out en water uit van de warmtewisselaar. Ze lijken me allemaal van hetzelfde type te zijn. Waardes: ongeveer 23 KOhm bij 21 graden Celsius en 16 KOhm bij 32 graden Celsius.

Wie heeft het buffervat van 6 liter met bijbehorende verwarming afgekoppeld? Heb je een stop op het dunne koper pijpje gedraaid of de leiding dicht geknepen? Merk je minder elektrisch verbruik bij koude temperaturen?

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Christian M. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:55:
@reneeke1970 en @Domba De info van dat Duits forum is wel knutselwaardig. Alleen nog geen tijd gehad om dat verrekte lastige Duits begrijpbaar te vertalen.

Wie heeft het buffervat van 6 liter met bijbehorende verwarming afgekoppeld? Heb je een stop op het dunne koper pijpje gedraaid of de leiding dicht geknepen? Merk je minder elektrisch verbruik bij koude temperaturen?
Volgens mij bedoel je een expansievaatje, had ik ook al een keer over gelezen op de Duitse site. Aangezien ik voldoende expansie in mijn systeem binnen heb is deze voor mij overbodig en ben ik ook erg nieuwschierig of iemand dit al heeft gedaan hier en hoe?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

Ik zat net met een vergelijkbare vraag/opstelling als martinisoft, echter ik heb niet echt heel makkelijk de mogelijkheid om de leidingen van een L/W WP dicht bij de CV ketel uit te laten komen. De radiatoren van de bovenverdieping zitten er in mijn geval sowieso 'parallel' aan. Hoe zou ik het geheel het beste bivalent aansluiten? In de ellips wat ik graag wil toevoegen (Pana mono 6kW en een 50l buffertankje) Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2uqlulf.png

[ Voor 38% gewijzigd door kimjansen op 15-10-2017 20:18 . Reden: Plaatje gefixt ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• reneeke1970

De Panasonic is en blijft een vervelend ding om mee te spelen. Gebruik je het gewoon origineel werkt alles goed maar zodra je wil gaan finetunen en rendement optimaliseren dan werkt er vanalles tegen. Klooien aan aan de pomp, de flow of aan de flowmeter resulteert meteen in een storing. Ik heb vanmiddag even vlug gemeten aan de vele temperatuursensoren die er in zitten. Ik heb er 3 aan de waterzijdige kant kunnen ontdekken. Water in, water out en water uit van de warmtewisselaar. Ze lijken me allemaal van hetzelfde type te zijn. Waardes: ongeveer 23 KOhm bij 21 graden Celsius en 16 KOhm bij 32 graden Celsius.

Dat is het expansie vat, schijnt 80 watt te verbruiken om vorst vrij te blijven. Ik heb dit verbruik nooit waargenomen, de unit is warm genoeg van zichzelf tijdens gebruik.
Ik heb in de leiding zodra hij binnenshuis komt een kraan zitten zodat ik hem kan aftappen, als de kranen dicht staan is er dus expansie in de unit, ik vind het dus ook oliedom om deze weg te halen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
  • Laatst online: 04-11 13:36
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:58:
[...]

Dat is het expansie vat, schijnt 80 watt te verbruiken om vorst vrij te blijven. Ik heb dit verbruik nooit waargenomen, de unit is warm genoeg van zichzelf tijdens gebruik.
Ik heb in de leiding zodra hij binnenshuis komt een kraan zitten zodat ik hem kan aftappen, als de kranen dicht staan is er dus expansie in de unit, ik vind het dus ook oliedom om deze weg te halen.
ik heb ook bij binnenkomt van de leidingen afsluiters zitten
echter mocht ik hem ooit dicht moeten zetten en aftappen dan kan ik me niet voorstellen dat ik er niet aan denk om ook de voeding af te tappen.

bovendien zit er ook een veiligheids klep op de buitenunit . gaat open bij 3 bar

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

@blauwemac Blauwemac ik heb je in een eerder topic op deze thermostaat geattendeerd. Zelf moet ik hem overigens nog bestellen. Draai nu nog op WAR. Volgens mij is het als volgt:

Hanteer de tekening links boven. De thermostaat kan 16A schakelen vlgs de tekening dus geen probleem op de Panasonic.

De L en N op de Pana zijn de voeding voor de thermostaat 3 en 4 9 (L) en 10 (N) 230V
L op de thermostaat doorlussen naar L1 hier staat dus nu 230V op
N1 thermostaat op klem 12 van de Pana hier komt bij sluiten contact thermostaat dus 230V op

Volgens schema slaat de Pana aan wanneer klem 9 230 V zet op 12 Heat. ( is gelijk aan bovenstaande )

Ben benieuwd of het werkt. Laat het mij svp weten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Domba

Welk knutselwaardige van een Duits forum bedoel je?

Als voor hysterese bedoeld is, deze is met een dompelsensor of thermostaat in een dompel buis ebn dan met op pin 17&18 sturen, het eenvoudigste.

Voor manipulatie van van de NTC's voor "tempshift" heb je wel de nodige monitoring nodig en zonder die raad ik het af.
Als je de link naar "Guste100" bedoelt die ik eerder voorbij zag komen, die heeft geen Pana of het getest, Die heeft enkel de klok horen luiden, heeft maar helft van het verhaal/MOD, die ook nog nodige serieuze risico's kent, met draai die er aan geeft en absoluut niet kan aanraden, als ook dat je deze beter ook niet met een vaste weerstand doet in serie, dat is niet flexibel genoeg.

Google eerst maar eens op service manual van je Pana mono, de waarde van NTC;s als ook de betawaarde, kan je gewoon uit de SM halen, maar dit soort MOD's zijn niet van type die je in 5 minuten doet, zoals met dompelthermostaat.

De verwarming van expansievat gaat bij Tb< 3C aan en is ca 80W.
Ik heb ze er nog inzitten, ook al heb ik een expansievat binnen, maar door de diverse schakel mogelijk moet ik anders binnen meerder ophangen voor de afzonderlijke delen van afgiftesysteem

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
martinisoft schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:10:
Beste Tweakers,
I.v.m. intresse in een lucht/water warmtepomp heb ik met veel belangstelling delen van deze 4 monster topics doorgenomen. Alles lezen is helaas niet te doen maar ik denk dat ik wel al veel waardevolle info heb gevonden, waarvoor alvast veel dank.
Om alles even helemaal op een rijtje te krijgen vraag ik bij deze om jullie hulp.

Ik zal beginnen met het schetsen van mijn situatie.
Samen met mijn vrouw en kinderen (4 en 2 jaar) woon ik in een appartement.
Dit is in 1960 gebouwd een jaren daarna voorzien van spouwmuur isolatie. (piepschuim korrels met lijm). In 2008 is het gehele pand voorzien van nieuwe kozijnen met dubbelglas.
In 2009 hebben wij het gekocht. We hebben toen in het gehele appartement vloerverwarming aangebracht. Er is geen vloer isolatie aangebracht ivm gebrek aan hoogte, de leidingen zijn in de beton gefreesd. Daarop liggen nu door de hele woning tegels. Overigens ligt het appartement boven een drietal winkels dus het niet isoleren van de vloeren zou nog wel eens voordelig kunnen zijn omdat de warmte die de winkels produceren lekker tegen ons betondek ligt aan te schurken.. De ketel die we toen hebben gehangen is een Nefit Topline Aquapower. Niet lang daarna heb ik de nefit thermostaat de deur uit gedaan een zelf bijelkaar geknutselde zoneregeling ingebouwd. De woning heeft nu 7 zones met elk een Horstmann (Secure SRT321) z-wave thermostaat die middels een aantal Duwi z-wave aan/uit modules de kranen open en dicht regelen. De thermische motoren die hier op zitten hebben een potentiaal vrij contact dat sluit als de kraan helemaal open geregeld is (watts 22C). Dit contact gebruik ik om de vloerverwarmingspompt te sturen (via een relais). De ketel regelt nu weersafhankelijk maar zonder bypass. Dit omdat de ketel nulflow detectie heeft en daarmee gewoon stopt met leveren als er geen doorvoer mogelijk is ipv dat hij in storing valt. Indien nodig kan ik dit aanpassen en het aan/uit contact van de ketel bedienen vanuit de zoneregeling.
De temperatuur van het water dat de vloer in gaat staat op max 42 graden. Bij echte koude dagen heb ik dit ook wel nodig om de zaak op temperatuur te houden. (we hebben geen radiatoren, alleen vloerverwarming) We doen niet aan nachtverlaging omdat het systeem daar in mijn ogen te traag voor is. Gas verbruik varieerd van 1300 tot 1850 m3 per jaar afhankelijk van de winter.
In juni van dit jaar heb ik 4950wp aan panelen op het dak gelegd waarmee ik hoop ons jaarverbruik te kunnen afdekken (panelen liggen 10graden oost/west en hoop daarmee rond de 3700 kwh op te kunnen halen). Het blijft voor nu een beetje gokken of ik over ga houden en zo ja hoeveel. Dit komt doordat ik net de transitie naar LED verlichting achter de rug heb, en de Plugin Hybride Lease bak de deur uit is.
Ik zou graag onze energierekening nog wat verder willen verlagen en dacht daarom aan een warmtepomp, die me met onze relatief laag temperatuursysteem best wel een leuke optie lijkt. Na wat ronddwalen in deze 4 draden op tweakers werdt ik al helemaal enthausiast van de Elga, maar naarmate ik steeds verder bij het heden in de buurt kwam leek de Panasonic (en dan met name de WH-MDC05F3E5) een steeds betere optie.

Ik realiseer me dat mijn relaas wat aan de lange kant is maar ik geef liever wat te veel info dan te weinig.

Concreet zijn mijn vragen:
- Zouden jullie in mijn situatie uberhaupt een WP ter ondersteuning van de CV Adviseren?
- Zo ja is dan inderdaad die Panasonic een betere optie van de Elga of zie ik nog andere belangrijke alternatieven over het hoofd?
- Ik ben geen CV expert maar wel redelijk handig, ik zou het aansluiten ook graag zelf willen doen, als ik het goed heb begrepen is dit met de Panasonic wel een optie maar met de Elga niet ivm STEK?
- In het geval van de Panasonic lees ik interessante verhalen over importeren uit Frankrijk, is dit nog steeds een valide optie en zo ja hoe gaat dit in zijn werkt?
- Ik heb 3x25a in huis maar zou het liefste iets willen hebben dat ik gewoon op 1 van de fases kan aansluiten, evt. apparte groep is geen probleem. Dit kan toch met deze 5KW pompen of heb ik dat mis en moet ik 3fase gaan aansluiten?
Super bedankt alvast voor het meedenken,

En oh ja, mocht ik naar zaken vragen die al besproken zijn dan op voorhand mijn excuses, ik heb zoals gezegd flink wat pagina's verslonden maar zeker niet allemaal, dat was helaas niet te doen.

mvg

Martijn.
.

Het vermogen wat jij nodig gaat hebben ligt zo rond de 10kw als ik bonstaand lees en je aanvoertemp. De Elga is opzich een heel goed apparaat maar niet voor jouw gasverbruik (tenzij je hem inderdaaad enkel voor ondersteuning wilt gebruiken maar zelfs dan vind ik de Elga te licht en zou ik eerder voor een 7,5kw versie gaan). Voor wat betreft zonnepanelen. Bij mij doen ze 10 graden oost-west 91% van het aantal wattpiek dus dat gaat wel goedkomen (binnenkort komt er extra schuurtje bij en kan ik van 8.800 naar 11160 op oost-west). Met een 7,5kw ecodan dek ik overigens 1.441m3 gas af en die draait pakweg 3.200 uur per jaar (volle bak dus).

Ik stuur hier ook alles aan met z-wave maar heb dit nu allemaal uit het verwarmingssysteem gehaald en het waterzijdig ingeregeld door simpelweg bepaalde kringen iets meer te "knijpen" dan anderen om zo uiteindelijk overal de gewenste temperaturen te krijgen. Dit is altijd een beetje puzzelen maar na een stookjaar ben je daar wel uit :)

Het aansluiten van een warmtepomp cv technisch en electrisch stel niks voor, voor de doe het zelver... Het aansluiten van je binneunit op de buitenunit lekker door een f-gassen monteur laten doen, is simpelweg gespecialiseerd werk waar je dito apparatuur voor nodig hebt.

Verder het lawaai niet onderschatten van de buitenunit. Idealiter de unit op de vaste grond zetten of aan beugels aan de muur (dan is dit minimaal). Plat (houten) dak heb ik zelf mindere ervaringen mee (nu met climeleon er omheen en proff. rubberen dempers is het al stuk beter :) )

Het is goed te zien dat er meer mensen geinteresseerd raken!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Christian M.
RobinE schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:22:
[...]
Volgens mij bedoel je een expansievaatje, had ik ook al een keer over gelezen op de Duitse site. Aangezien ik voldoende expansie in mijn systeem binnen heb is deze voor mij overbodig en ben ik ook erg nieuwschierig of iemand dit al heeft gedaan hier en hoe?
Oeps ik bedoel idd het expansievat. Buffervat van 6 liter noem je een dikke leiding toch.

Van de ene kant zit het expansievat er niet voor niks, als de wp op een spiraal in een buffervat zit aangesloten is dat je enige plek voor expansie. Maar 6 liter is niet genoeg inhoud voor een heel huis wand en vloerverwarming. Plus boven de 0,5 Bar waterdruk gooit de overdruk beveiliging de rest er toch uit. Als je met zoon lage druk dan tot aan de zolder water moet zien te krijgen voor 85 m2 vloerverwarming....
Domba schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

Welk knutselwaardige van een Duits forum bedoel je?

Als voor hysterese bedoeld is, deze is met een dompelsensor of thermostaat in een dompel buis ebn dan met op pin 17&18 sturen, het eenvoudigste.

Voor manipulatie van van de NTC's voor "tempshift" heb je wel de nodige monitoring nodig en zonder die raad ik het af.
Als je de link naar "Guste100" bedoelt die ik eerder voorbij zag komen, die heeft geen Pana of het getest, Die heeft enkel de klok horen luiden, heeft maar helft van het verhaal/MOD, die ook nog nodige serieuze risico's kent, met draai die er aan geeft en absoluut niet kan aanraden, als ook dat je deze beter ook niet met een vaste weerstand doet in serie, dat is niet flexibel genoeg.

Google eerst maar eens op service manual van je Pana mono, de waarde van NTC;s als ook de betawaarde, kan je gewoon uit de SM halen, maar dit soort MOD's zijn niet van type die je in 5 minuten doet, zoals met dompelthermostaat.

De verwarming van expansievat gaat bij Tb< 3C aan en is ca 80W.
Ik heb ze er nog inzitten, ook al heb ik een expansievat binnen, maar door de diverse schakel mogelijk moet ik anders binnen meerder ophangen voor de afzonderlijke delen van afgiftesysteem
Aangezien de warmtepomp vol hangt met sensoren die zowel water temperatuur, koelmiddel temperatuur en druk als buiten temperatuur meten lijkt het me stug door 1 watertemperatuur sensor aan te manipuleren je het systeem kapot kan krijgen. Betwijfel of je ook het gewenste resultaat kan behalen. Beter om ervan af te blijven dus.
Blijf het echter zonde van die 80 Watt vinden. Bij verre terugmodulatie met laag verbruik tikt die 80 Watt wel hard aan. Indien je antivries in je systeem hebt waarom dan vorstvrij houden? Momenteel heb ik nog een tijdelijke opstelling met water dus ik laat alles nog zo zitten voorlopig. Ook al draait de warmtepomp als het vriest maar stel dat er een stroomstoring is midden in de nacht en het vriest flink...

• amarkest
develdonk schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
.
Verder het lawaai niet onderschatten van de buitenunit. Idealiter de unit op de vaste grond zetten of aan beugels aan de muur (dan is dit minimaal). Plat (houten) dak heb ik zelf mindere ervaringen mee (nu met climeleon er omheen en proff. rubberen dempers is het al stuk beter :) )
OK mooi om te horen dat de Climeleon goed bevalt, hebben die rubberen dempers het veel beter gemaakt?

Welke dempers heb je gebruikt?

Op zich vindt ik het geluid van de ELGA naast mn voordeur wel meevallen en na ruim 1 1/2 jr heb ik nog steeds geen klachten van de buren.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
amarkest schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

OK mooi om te horen dat de Climeleon goed bevalt, hebben die rubberen dempers het veel beter gemaakt?

Op zich vindt ik het geluid van de ELGA naast mn voordeur wel meevallen en na ruim 1 1/2 jr heb ik nog steeds geen klachten van de buren.
Ik hoor de ELGA op vol vermogen binnen wel lichtjes brommen, echter wordt vol vermogen nagenoeg nooit aangesproken. De Elga staat hier op het garagedak naast de woning.

Denk niet dat de buren dat horen maar zal het eens vragen (garage zit wel vast aan die van mij)

De buurman heeft een Daikin 8kw WP welke op het schuine dak is gemonteerd, dus zal niet snel zeuren denk ik :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Christian M. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

Blijf het echter zonde van die 80 Watt vinden. Bij verre terugmodulatie met laag verbruik tikt die 80 Watt wel hard aan. Indien je antivries in je systeem hebt waarom dan vorstvrij houden? Momenteel heb ik nog een tijdelijke opstelling met water dus ik laat alles nog zo zitten voorlopig. Ook al draait de warmtepomp als het vriest maar stel dat er een stroomstoring is midden in de nacht en het vriest flink...
Heb het voor mij regio Zwolle net even uitgerekend aan de hand van de knmi weerdata. 1413 uur (1-10-16/1-10-17) 3 graden of kouder x 80W= 113kW op jaarbasis. Vind ik toch best veel. Nu zal dit in de praktijk waarschijnlijk minder zijn omdat wanneer je aan het verwarmen bent er warm water in het systeem zit en je dus niet onder de 3 graden komt. Maar dan heb je natuurlijk nog steeds het verlies alleen in warmte.

• reneeke1970
RobinE schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Heb het voor mij regio Zwolle net even uitgerekend aan de hand van de knmi weerdata. 1413 uur (1-10-16/1-10-17) 3 graden of kouder x 80W= 113kW op jaarbasis. Vind ik toch best veel. Nu zal dit in de praktijk waarschijnlijk minder zijn omdat wanneer je aan het verwarmen bent er warm water in het systeem zit en je dus niet onder de 3 graden komt. Maar dan heb je natuurlijk nog steeds het verlies alleen in warmte.
Mijn buiten temp sensor is nog niet lager dan zes graden geweest..... Ook niet met vorst

1 PVoutput . Dongen NB

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
amarkest schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

Ik merk idd dat wanneer buitenunit op vaste grond staat dat dit veel scheelt, hier staat hij op houten dak en dat dreunde onzettend door. Lawaai buiten is het probleem niet, climeleon zorgt ervoor dat je nauwelijks iets hoort...

De eerder gelinkte rubberen dempers uit vorige draadje heb ik gebruikt. De ag-45 m8 (kosten 4 stuks 34 eur).

Tot nu toe is het gedreun een stuk minder binnen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• koevlaas2
Boerm schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:02:
[...]

ik heb op het ogenblik problemen met de Melcloud, ik kan weekklok/tijden niet meer invoeren, meerderen hebben er last van, wie heeft er ook problemen mee
Ik doe niets met deze instellingen, weet het dus niet of ik dit ook heb.

• Domba
@Christian M.
Ik gebruik deze MOD voor de boiler sensor, maar deze kun je niet zo overzetten naar verwarming.

De draai die Guste100 er aangeeft is dat je gaat lopen stoeien met onderdelen/bekabeling waar geen onschuldige spanning meer op staat en het funktioneren van de WP op ander moment van jaar zelfs nadelig beinvloed of niet eens meer start.
Het is ook niet nodig, alleen wordt de MOD wat complexer en uitgebreider, met paar componenten meer

Het kan, maar het is zeker geen instapper of al volledig uitgewerkt dat je kunt nabouwen
Er is een principle of proof voor een specifieke situatie met een vaste temperatuur en van verder uitwerking door ander heb ik nog niet gehoord.
Er moet nog flink wat uren in gestoken worden, dat je hele jaar rond de MOD kunt laten zitten, als dat ik nog geen idee heb voor een oplossing voor een bepaalde situatie/gebruik en om kan zetten in code en eventuele aanpassing aan printje, dat je er tussen klikt.

• Christian M.
RobinE schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Dus zeg een 100 KWh voor een jaar. Afgelopen januari had ik 540 kWh nodig aan verwarming en dit jaar tot nu toe iets meer dan 1000 kWh. Tel daar een standby van 11 Watt 24/7 ben ik van mening dat er toch wel wat energie weggegooid wordt. Als heel Nederland een warmtepomp met dito sluipverbruik zou hebben kunnen we een extra windmolenpark of solarfarm bijplaatsen.

Edit
@Domba Ik ben niet zo thuis in het water/verwarming gebeuren en bijbehorende regeltechniek. Ik ben meer van de kabels.

Ik vraag me af of je een buffervat bedoeld voor verwarming op eenzelfde temperatuur moet houden. Doe je dat met een sensor in het vat of laat je de warmtepomp de temperatuur bepalen aan zijn water in kant. Sensor in het vat (boven, midden of onder) heeft als voordeel dat de warmtepomp geen circulatie pomp hoeft te laten draaien. Maar doet Panasonic dat ook?
Wat doe je als het kouder word en je krijgt het huis niet meer warm met cv-water van 30 graden, ga je de hele tijd de buffervat watertemperatuur lopen verhogen en weer verlagen? Want stel je de temperatuur in op 40 graden dan haal je je rendement gigantisch onderuit in voor- en najaar. WAR zijn ook de meningen over verdeeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Christian M. op 15-10-2017 12:59 ]

• Domba
@Christian M.
Voor een vaste temperatuur kan je heel eenvoudig de hysterese verkleinen met tot wel 1,8C
Echter bij temperatuur afhankelijk van de buiten temperatuur, WA-regeling maakt de MOD complexer, omdat je steeds een andere weerstandswaarde in serie nodig hebt met de NTC om hysterese met bijv 1,5C te verkleinen, die kan je wel berekenen

Voor boilersensor gebruik ik een vaste weerstand (instel pot), maar de sturing is geheel op externe factoren en niet op parameters/factoren die afhankelijk zijn van de WP zelf.

-Hygiene spiraal in buffer is mijn voorverwarming van SWW, als ik veel warm water verbruikt verwacht kan daarmee de buffertemperatuur verhogen, door een klik op een button (domoticz) zodat er 500-1000ltr SWW beschikbaar is voor gebruik na ca 3 kwartier, normaal is de voorverwarming enkel tot 25graden en is er voor direct gebruik 50ltr van 46-52C op voorraad.
-In stook seizoen wordt MOD gebruikt om extra warmte in buffer op te slaan, als warmtebuffer, op het warmste moment van de dag en na 38c laat ik de temperatuur verder oplopen zolang er PV-opwek is en COP >4.0 is
Als buitentemperatuur lager wordt, onder nul dan gebruik ik een ander grens COP >=3.0

Allemaal externe factoren, maar "tempshift" om hysterese te verkleinen is geheel afhankelijk van enkel factoren van de WP met WA-regeling.

Edit: De boolean is vrij eenvoudig voor "tempshift" om hysterese te verkleinen ,
- Input: de WP staat in HEAT mode en compressor loopt niet
-Output: De benodigde weerstand in serie is afhankelijk van Tr en die kan je berekenen.
MOD, vraagt enkel beetje ervaring met electronica en arduino/ESP8266 om uit te werken voor WA
Via PM ben ik bereid meer te delen wat ik wel en niet getest heb

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 15-10-2017 14:03 ]

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Christian M. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

Oeps ik bedoel idd het expansievat. Buffervat van 6 liter noem je een dikke leiding toch.

Van de ene kant zit het expansievat er niet voor niks, als de wp op een spiraal in een buffervat zit aangesloten is dat je enige plek voor expansie. Maar 6 liter is niet genoeg inhoud voor een heel huis wand en vloerverwarming. Plus boven de 0,5 Bar waterdruk gooit de overdruk beveiliging de rest er toch uit. Als je met zoon lage druk dan tot aan de zolder water moet zien te krijgen voor 85 m2 vloerverwarming....

[...]

Aangezien de warmtepomp vol hangt met sensoren die zowel water temperatuur, koelmiddel temperatuur en druk als buiten temperatuur meten lijkt het me stug door 1 watertemperatuur sensor aan te manipuleren je het systeem kapot kan krijgen. Betwijfel of je ook het gewenste resultaat kan behalen. Beter om ervan af te blijven dus.
Precies vanwege dat bevriezingsgevaar kun je mits je elders een expansievat in het systeem hebt het beste het interne expansievat eruit slopen. De Pana is ook ontworpen voor landen waar het onvoldoende vriest om antivries noodzakelijk te maken, dus ik denk dat dit de reden is van die verwarming (foolproof). Vergeet niet dat water al onder de 4 graden gaat uitzetten (vandaar ook die inschakeling bij 3 graden). Als je het expansievat erin laat zitten dan moet je eigenlijk antivries gebruiken, want anders bevriest de boel al bij een vrij korte stroomstoring. De inhoud van het expansievat is vele malen groter dan de rest van het aanwezige water in de Pana. Mijn eigen inschatting is -na experiment (zie ik meen deel 2 met hele discussie over antivries en bevriezing)- dat zelfs in een extreem koude winternacht (-20) een stroomstoring van minstens 4 uur geen probleem is, maar alleen zonder expansievat, waardoor je ook de Pana intern beter kunt isoleren. Het expansievat gaat er dus bij mij uit en ik gebruik dan geen antivries.

• martinisoft
Domba schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:48:
@martinisoft
Een Pana monobloc kan met een open verdeler in de retour, maar of dat met dit afgiftesysteem gaat werken!
Een Elga wordt gewoonlijk parallel gemonteerd, maar beide hebben vrije flow nodig.

Als ik samenvat een vloerverwarming met een bang-bang aansturing, ipv meer continue flow & modulerend
Enkel vloerverwarming met 7 dichtlopende zones, met een vloerwerwarmingspomp en CV-ketel met ook een CV-pomp zonder bypass.
Een 5kW WP ligt onder de laagste modulatie van een Nefit Topline Aquapower, maar kan niet lang door blijven draaien , want er is geen nadraaitijd en flow?
Je krijgt wel een bijzonder pendelgedrag, een Gas-CV start sneller op dan een WP en voor die op temperatuur is de zone alweer dicht en flow uit?

Het is mij niet helemaal duidelijk of de vloerverwarmingpomp actief zelf aanzuigend is zodat nog aan een hydraulisch ontkoppeld buffervat tussen gasCV en vloerverwarmingspomp kunt denken,
Met WP & gas-CV direct aangesloten of WP in retour van Gas-CV.
Dag Domba,

Super bedankt voor je reactie.
Omdat ik nog niet helemaal goed thuis ben in de CV wereld moet ik toegeven dat het me even moeite heeft gekost om je reactie goed te begrijpen. Tot nu wist ik niet van het bestaan van de "aanzuigende werking" van vloeverwarmingspompen. Na wat googlen ben ik er nu achter dat dit ook wel neutraal en actief wordt genoemd en dat dit per verdeler kan verschillen.
In mijn Setup bevinden zich twee verdelers.

- Direct onder de ketel:
https://www.jaroproducts....SHEED%20TYPE%20U-BUIS.pdf (wel nog de uitvoering met ouderwetse stroom vretende pomp)
Deze verdeler is volgens de manual instelbaar op zowel neutraal als actief (hoe die nu staat ingesteld weet ik nog niet). Mijn homemade Zoneregeling zet de pomp aan bij warmtevraag van één van de aan deze verdeler gekoppelde zones en schakelt deze uit als er geen vraag meer is via deze verdeler.

- circa 15 meter verderop parallel aan bovenstaande verdeler via dikke uponor:
Vermoedelijk de SBK Komfort 4802 (ook nog met de ouderwetse pomp)
Van deze verdeler kan ik op internet niet vinden of deze instelbaar is tussen neutraal of actief, en ook niet wat zijn basis stand is. Wel is het zo dat zelfs wanneer ik de pomp uitschakel er toch nog flow door de verdeler is. Dit vond ik zonde van het gas (continu warm water circuleren door 2x 15m uponor) en daarom heb ik in de aanvoer van deze verdeler een elektrisch gestuurd ventiel gezet dat dicht gaat als er geen warmtevraag is vanuit één van de aan deze verdeler gekoppelde zones. Ook de pomp van deze verdeler wordt op dezelfde manier aan en uit gezet door de zoneregeling.
Tijdens de door jou verhaal getriggerde Google tocht om een en ander beter te begrijpen heb ik wel gelezen dat een verdeler die zo ver van de ketel af zit eigenlijk actief zou moeten zijn. Of dit nu ook zo is weet ik dus nog even niet. (ik hoop dat mijn toenmalige installateur hier rekening mee heeft gehouden).

Kortom voor de verdeler onder de ketel kan ik zowieso zelf instellen of deze wel of niet moet aanzuigen, voor die tweede verdeler weet ik het nog even niet. Indien nodig kan ik de vloerverwarmingspompen weer loskoppelen van de zoneregeling en continu laten draaien. Ik weet trouwens niet of dat uberhaupt mag en zin heeft als alle zones op een verdeler dicht staan?
De zones zelf gaan zoals eerder aangegeven open en dicht op basis van een zeven-tal thermostaten verspreidt door het huis. Iets wat ik het liefste zo zou handhaven omdat ik dan mooi per ruimte kan bepalen of en hoeveel er verwarmt wordt.

Wat ik nog niet helemaal uit je antwoord kan opmaken is wat bovenstaand nu betekend voor de haalbaarheid. Wil dit nu zeggen dat de Panasonic Monobloc nog steeds een mogelijke optie is in de centrale retour? En hoe zit dat met de Elga? kan deze op basis van bovenstaand inderdaad parallel aan de ketel worden gehangen? Het stukje dat je schrijft over dat de Elga onder de laatste modulatie van de ketel zit en niet zou kunnen doordraaien door geen flow snap ik nog niet helemaal, ben toch nog wat groener op dit vlak als dat ik dacht. :?

Wederom dank voor het meedenken..

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
is er ook iemand die zijn warmtepomp aanstuurt met evohome?

Hoe heb je dat gefixed en hoe bevalt dit?

Haik

• Domba
@martinisoft
Het wordt me al iets duidelijk, nog niet voldoende om iets te zeggen over haalbaarheid en hoeveel aanpassing
Een WP dient het te hebben van langdurig op lagere temperatuur verwarmen.

Ik leg de scheiding even bij de verdelers er zijn gewoon meer mogelijkheden

Ingeval van neutrale verdeler en de doorstroming niet door een klep(pen) wordt onderbroken.
Dan kan Elga blijven circuleren en water op temperatuur houden.
Een Pana kan dat ook als die parallel staat, maar als deze over een open verdeler in retour van gas-CV staat dan is die geheel afhankelijk van wanneer de circulatiepomp gas-CV loopt.
Hoeveel de WP's voor hun rekening kunnen nemen is dan afhankelijk hoe ver water in een groep afgekoeld is voor een klep van een groep of zone open gaat en verdelerpomp weer gaat lopen.
Is dit een flinke afkoeling dan zal gas-CV ook bijspringen ,
Voor Elga dien je gebruikers in dit topic hier te vragen, hoe die daarmee omgaat
Voor Pana is het zo als compressor nog loopt dat die daar binnen seconden op reageert en op vol vermogen mee helpt en gas-CV eventueel daar nog wat warmte/temperatuur aanvult
Zijn de intervallen te groot in warmtevraag en is compressor afgeslagen dan duurt het minimaal 3 minuten voor compressor voor warmtelevering weer loopt en nog tientallen seconden voor die op volvermogen zit.
Dan heeft gas-CV het grootste deel van benodigde extra warmte al afgehandeld , voordat Pana meegaat doen.

Ingeval van actieve verdeler
In dit geval kan een buffer tussen huidige gas-CV en verdelers, die je op temperatuur houdt met de WP.
De circulatiepompen van actieve verdelers kunnen zelf warmwater aanzuigen van uit de buffer, als het nodig is, deze lopen nu ook niet als er geen warmtevraag is voor een zone.
Anders heb je een 5e circulatiepomp nodig, zoals bij neutraal, om het water van buffer bij de verdelers te krijgen.

De WP en gas-CV kan nu ongestoord circuleren over de buffer, hydraulisch gescheiden, om buffer op temperatuur te houden. De gas-CV springt nu alleen nog bij als de gemiddelkde wamtevraag meer wordt dan de WP kan leveren. De WP kan dan de temperatuur van de buffer niet meer op temperatuur houden.
De circulatiepomp van Pana mono loopt alleen als buitentemperatuur onder een bepaalde temperatuur komt die je in kunt stellen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

joostmaas schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Precies vanwege dat bevriezingsgevaar kun je mits je elders een expansievat in het systeem hebt het beste het interne expansievat eruit slopen. De Pana is ook ontworpen voor landen waar het onvoldoende vriest om antivries noodzakelijk te maken, dus ik denk dat dit de reden is van die verwarming (foolproof). Vergeet niet dat water al onder de 4 graden gaat uitzetten (vandaar ook die inschakeling bij 3 graden). Als je het expansievat erin laat zitten dan moet je eigenlijk antivries gebruiken, want anders bevriest de boel al bij een vrij korte stroomstoring. De inhoud van het expansievat is vele malen groter dan de rest van het aanwezige water in de Pana. Mijn eigen inschatting is -na experiment (zie ik meen deel 2 met hele discussie over antivries en bevriezing)- dat zelfs in een extreem koude winternacht (-20) een stroomstoring van minstens 4 uur geen probleem is, maar alleen zonder expansievat, waardoor je ook de Pana intern beter kunt isoleren. Het expansievat gaat er dus bij mij uit en ik gebruik dan geen antivries.
Ik meen gelezen te hebben dat het expansievat juist dichtbij de waterpomp behoort te zitten.

Om bevriezing te voorkomen dien je voldoende isolatie te hebben, maar ook voldoende warmtecapaciteit. Extra water, in het expansievat, kan dan gunstig zijn.

@Domba
Draait jou Panasonic alleen volgas indien je in Tank-modus zit, of gaat die nog moduleren bij het benaderen van Ttanksensor_gewenst.

• Domba
Dre schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:02:
[...]
@Domba
Draait jou Panasonic alleen volgas indien je in Tank-modus zit, of gaat die nog moduleren bij het benaderen van Ttanksensor_gewenst.
Volgas, waarbij opgenomen vermogen met oplopende Tr toeneemt omdat condensatie van koelgas meer moeite kost.
Aan het eind loopt vermogen wel terug, maar niet omdat T-gewenst wordt bereikt, maar omdat Ta tegen de top aanloopt van 58-60C,
Eigenlijk zie ik dat nooit want voor de warmtebuffer met metalen SJ235 spiraal, is momentane COP<= 4.0 of 3.0 de bepalende en niet de temperatuur
Voor boiler die van koper is (hoge warmteoverdracht), ga ik ook niet zo hoog tot afvlakking komt maar tot 52/54C ipv helemaal door tot 58C

• Fenrir-sol
corsat schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:25:
Klopt, standaard via website bestellen lukte niet, je moet om een offerte vragen voor xx stuks met verzenden naar nederland, duurt een xx aantal dagen maar dan krijg je de offerte en vervolgens boek je geld over, geeft per mail aan dat de betaling onderweg is en vraag om een mail als het verzonden wordt. Er is 1 persoon in de firma die engels spreekt en hij is niet altijd aanwezig, alles bij elkaar duurde het zo'n 4 weken denk ik.

[...]
Ben vanwege de 4 weken besteltijd nog even door wezen zoeken. uiteindelijk een zeer schappelijke prijs op shopclima.it weten te vinden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:08:
[...]

Ben vanwege de 4 weken besteltijd nog even door wezen zoeken. uiteindelijk een zeer schappelijke prijs op shopclima.it weten te vinden.
Je zocht toch een wifi voor ecodan?
http://www.shopclima.it/e...for-systems-ecodan-c.html

Edit: ik weet ff niet wat het verschil is...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2017 20:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:08:
[...]

Alleen jammer dat deze versie voor een airco is,

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:22:
[...]

Alleen jammer dat deze versie voor een airco is,
AUijtdehaag schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Je zocht toch een wifi voor ecodan?
http://www.shopclima.it/e...for-systems-ecodan-c.html

Edit: ik weet ff niet wat het verschil is...
8)7 8)7 |:( hopen dat ze makkelijk doen over annuleringen. :F Bedankt voor het doorgeven van deze stomme fout _/-\o_

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:31:
[...]

[...]

8)7 8)7 |:( hopen dat ze makkelijk doen over annuleringen. :F Bedankt voor het doorgeven van deze stomme fout _/-\o_
Vertel maar iets over Due fratelli en la fermata (verder komt mijn italiaans niet).
Misschien kan je gewoon vragen om omruilen voor een Pac-WF010-e.

• Fenrir-sol
@koevlaas2 Ik ken alleen due birre. Maar ze hebben ook gewoon een engelse site en de automatische reactie mail heeft ook een engelse versie. Dus ik hou het op engels. en die Pac-WF010-e hebben ze niet op voorraad helaas.

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:46:
@koevlaas2 Ik ken alleen due birre. Maar ze hebben ook gewoon een engelse site en de automatische reactie mail heeft ook een engelse versie. Dus ik hou het op engels. en die Pac-WF010-e hebben ze niet op voorraad helaas.
2 bier zeker ?

In 'NL' heeft topaircon 'm en reken zelf even uit wat het goedkoopst is onderaan de streep (met verzenden).

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:50:
[...]

2 bier zeker ?

In 'NL' heeft topaircon 'm en reken zelf even uit wat het goedkoopst is onderaan de streep (met verzenden).
2 bier inderdaad. Is trouwens niet waar. ik ken ook pizza en pasta enzo. :+

Na op confort-market wederom een goede vondst denken te hebben gevonden ( deze rekenen 230 euro voor verzending naar nl 8)7 ) toch maar besteld bij topaircon. Wellicht dat je met wat mailcontact met die fransen normale verzendkosten krijg maar luiheid sloeg bij mij eerder toe.

• Chris_82
  • Laatst online: 03-11 20:42
wervisser schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:57:
Aangezien ik geen Kamstrup heb en ook geen 'geavanceerde' uitlees mogelijkheden heb ik een aantal DS18B20 sensoren aangesloten.
De temperatuur van de boiler wordt juist uitgelezen, maar de aanvoer/retour temperatuur wijkt zo'n 7-12 graden af van de waarde die op het display van de Loria staat.
Nu staat er 25,5graad aanvoer temperatuur en als ik de laatste topics goed heb meegelezen is dit wel erg laag. Wanneer ik uit ga van de sensor kom ik op 32-34 graden uit, dit klinkt logischer.

Iemand een idee ?
@wervisser
Ik heb inmiddels ook een aantal DS18B20 erbij aangesloten op verschillende plaatsen, naast de Kamstrup die in het CV-deel meet van mijn Loria.
Aanvoer temperatuur hier nog maar weinig boven de 30 C gezien, meestal rond de 27 C of lager.
Tijdens het rondpompen zonder actieve buitenunit is het binnen een minuut Ta = Tr, binnen 0.1 C op de Kamstrup. Helaas niet op de temperatuursensoren van de Loria zelf. Aanvoer is 0.8 C te hoog, retour 0.5 te laag ten opzichte van de Kamstrup meting. Een DS18B20 een paar meter verderop in de aanvoer geeft 0.5 graad lager aan, maar deze zit ook op de CV leiding en niet erin (wel wat aluminiumplakband over de sensoren voor betere warmtegeleiding).
Hoe deze metingen zich verhouden tot de toelaatbare meetfout weet ik niet, maar mogelijk is het verschil tussen Ta en Tr in de Loria ook een van de oorzaken van het langdurig nadraaien van de CV-pomp?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:59:
[...]

2 bier inderdaad. Is trouwens niet waar. ik ken ook pizza en pasta enzo. :+

Na op confort-market wederom een goede vondst denken te hebben gevonden ( deze rekenen 230 euro voor verzending naar nl 8)7 ) toch maar besteld bij topaircon. Wellicht dat je met wat mailcontact met die fransen normale verzendkosten krijg maar luiheid sloeg bij mij eerder toe.
Koop je de bijbehorende Mitsubishi airco van de eerste set toch gewoon voor op de slaapkamer.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

kimjansen schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:40:
Ik zat net met een vergelijkbare vraag/opstelling als martinisoft, echter ik heb niet echt heel makkelijk de mogelijkheid om de leidingen van een L/W WP dicht bij de CV ketel uit te laten komen. De radiatoren van de bovenverdieping zitten er in mijn geval sowieso 'parallel' aan. Hoe zou ik het geheel het beste bivalent aansluiten? In de ellips wat ik graag wil toevoegen (Pana mono 6kW en een 50l buffertankje)
Ik kwam zelf eigenlijk niet veel verder dan 1 van onderstaande opties, als ik een split unit zou nemen dan kan ik de retour en aanvoer van de WP dichter bij de CV laten uitkomen, maar liever niet aangezien dit ook best wel wat impact heeft op het maken van doorvoeren en aanleggen leidingen. Wat zou slim zijn om te doen? Of geen van allen? De verdeler op de zolder heeft al een bypass / drukverschilregelaar, de retour van WP en CV zouden een keerklep krijgen.

Bij voorkeur verwarmd het spulletje bij gelijktijdig bedrijf, maar ook bij onafhankelijk bedrijf goed zowel voor verwarmen als koelen (andere bron zonder pomp naloop)...

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30kt5c7.pngAfbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25z31gg.png

[ Voor 8% gewijzigd door kimjansen op 16-10-2017 10:02 . Reden: Zinloze opstelling eruit gegooid... ]

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@Chris_82
Ik heb mijn huidige sensoren tussen de isolatie in de binnenunit gestoken. Mijn temperatuur wijkt echter zo'n 10 graden af ten opzichte van het display. Wellicht is mijn Fibaro binaire sensor niet in orde. Ik ben er allleen nog niet uit hoe ik dit ga controleren. Wordt waarschijnlijk een warmtemeter regelen.
Wat voor afgifte systeem heb jij in huis ?

• Boerm
koevlaas2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

Ik doe niets met deze instellingen, weet het dus niet of ik dit ook heb.
[...]

zou je voor mij dat eens willen proberen om een dag/tijd/ instelling in te voeren, en dan kijken of het gegeven opslagen wordt
ik heb dit probleem al bij Alklima neergelegd, maar als er meer klachten zijn dan moeten ze er wat aan doen

[ Voor 25% gewijzigd door Boerm op 16-10-2017 08:10 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ik heb een voorstel ontvangen voor een Techneco Loria + 300l boilervat.
Beneden vloerverwarming.
Boven badkamer vloerverwarming.
Boven slaapkamers Radson Vido convectors: http://www.radson.com/nl/verwarmen-koelen/vido.htm
In de keuken een aparte boiler/cooker zodat we de warmtepomp op lagere temperatuur kunnen houden.

Het advies was om geen vloerverwarming op de slaapkamers toe te passen is omdat we deze nooit aan hebben staan. Enkel voor de kids in de toekomst. Dus we willen in deze kamers de aansluitingen voorzien voor convectors, als de kids er zijn kunnen we de convectors aanschaffen.

Iemand ervaringen met Radson Vido convectors? En wat vinden jullie van deze oplossing? Hier kun je ook mee koelen.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dre schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:02:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat het expansievat juist dichtbij de waterpomp behoort te zitten.

Om bevriezing te voorkomen dien je voldoende isolatie te hebben, maar ook voldoende warmtecapaciteit. Extra water, in het expansievat, kan dan gunstig zijn.
Afstand wp-expansievat is niet relevant, optimaal wel op zelfde hoogte als pomp (net als bij gasketel).

Water in expansievat staat stil, zit niet in de circulatie. Extra isolatie ipv expansievat is veel effectiever.

Edit: dat 80W verwarmingslint dient er voor om die sloot koud water in het expansievat op temperatuur te houden. Verwijderen expansievat betekent besparing van enkele tientallen kWh/jaar (80W x aantal uren per jaar onder de 3 graden) en minder kans op bevriezing bij langdurige stroomuitval (capaciteit microcirculatie is dan alleen nog nodig voor water in leidingen/pomp/warmtewisselaar).

[ Voor 26% gewijzigd door joostmaas op 16-10-2017 09:52 ]

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-11 14:22
rspoe schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:26:

Het advies was om geen vloerverwarming op de slaapkamers toe te passen is omdat we deze nooit aan hebben staan. Enkel voor de kids in de toekomst. Dus we willen in deze kamers de aansluitingen voorzien voor convectors, als de kids er zijn kunnen we de convectors aanschaffen.

Iemand ervaringen met Radson Vido convectors? En wat vinden jullie van deze oplossing? Hier kun je ook mee koelen.
Ik heb juist boven en op zolder vloerverwarming genomen. Qua prijs was net zo duur als radiators.
Ideaal om de kou uit te vloer te halen (en de kids vinden het helemaal plezierig) ;)

• Noord27
alberthakvoort schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:20:
[...]

Ik heb juist boven en op zolder vloerverwarming genomen. Qua prijs was net zo duur als radiators.
Ideaal om de kou uit te vloer te halen (en de kids vinden het helemaal plezierig) ;)
Wij hadden in de vorige woning op de 1e verdieping (slaapkamers en badkamer) ook overal vloerverwarming. En nu radiatoren. Grote nadeel van vloerverwarming in deze vertrekken is dat wanneer je een beetje warmte wilt het erg lang duurt voordat die er is en dan komt het er door tegen de tijd dat het al niet meer nodig is.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@Noord27
Maar dat heb je nu met die warmtepomp ook toch :+
rspoe schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:26:
Ik heb een voorstel ontvangen voor een Techneco Loria + 300l boilervat.
Beneden vloerverwarming.
Boven badkamer vloerverwarming.
Boven slaapkamers Radson Vido convectors: http://www.radson.com/nl/verwarmen-koelen/vido.htm
In de keuken een aparte boiler/cooker zodat we de warmtepomp op lagere temperatuur kunnen houden.
Om te douchen zul je toch redelijk warm water moeten hebben (wij hanteren 45 graden als SWW vat temperatuur). Is dit te koud voor je keuken :? Wij hebben ook een Quooker zodat we per direct warm water hebben, maar deze wordt wel aangevuld door water uit het boilervat na verloop van tijd.

Wij hebben juist vanwege het koelen gekozen voor vloerverwarming op de slaapkamers.
Qua kosten zat er bij ons nagenoeg geen verschil tussen vloerverwarming of radiatoren op de slaapkamers, maar koelen werkt vele malen beter met vloerverwarming als met radiatoren.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-11 14:22
En geen vervelende radiators (met bijbehorend stof) die altijd in de weg zitten >:)

• rspoe
Noord27 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:38:
[...]

Wij hadden in de vorige woning op de 1e verdieping (slaapkamers en badkamer) ook overal vloerverwarming. En nu radiatoren. Grote nadeel van vloerverwarming in deze vertrekken is dat wanneer je een beetje warmte wilt het erg lang duurt voordat die er is en dan komt het er door tegen de tijd dat het al niet meer nodig is.
En ben je tevreden met radiatoren? Geen last van windverplaatsing of geluid van de ventilatoren die erin zitten om het lucht te 'boosten'?

Het advies om convectors te plaatsen:

- De investering is lager op het begin omdat de convectors pas worden aangeschaft als het echt nodig is. Kan goed zijn dat we over 5 jaar deze ruimtes pas gaan gebruiken.
- De vloerverwarming warmt/koelt langzaam. De warmte blijft in de vloer blijft zitten als je gaat slapen.
- Het duurt langer voor de ruimte op temperatuur is.

@wervisser Dat is inderdaad een goed punt. Het blijft lage temperatuurverarming. Ik begreep echter dat de warmte nu de ruimte in wordt geblazen zodat het eerder opwarmt.

@Grolsch 45 graden komt hij dan te staan inderdaad. Om een sopje te maken oid is 55 graden soms wel fijn heb ik me laten vertellen.

• Noord27
wervisser schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:41:
@Noord27
Maar dat heb je nu met die warmtepomp ook toch :+
Klopt, maar veel minder. Want het afgifte systeem van vloerverwarming is stukken trager als een radiator. De Elga een graad omhoog zetten resulteert in toch wel na een paar minuten warmte afgifte door een radiator. En zelfs met gas duurt het vele malen langer icm vloerverwarming is mijn ervaring.

Natuurlijk iedereen zijn persoonlijke voorkeur op dit gebied. Maar ik mis vloerverwarming absoluut niet op de slaapvertrekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 16-10-2017 10:57 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
rspoe schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

En ben je tevreden met radiatoren? Geen last van windverplaatsing of geluid van de ventilatoren die erin zitten om het lucht te 'boosten'?

- De investering is lager op het begin omdat de convectors pas worden aangeschaft als het echt nodig is. Kan goed zijn dat we over 5 jaar deze ruimtes pas gaan gebruiken.
- De vloerverwarming warmt/koelt langzaam. De warmte blijft in de vloer blijft zitten als je gaat slapen.

@wervisser Dat is inderdaad een goed punt. Het blijft lage temperatuurverarming. Ik begreep echter dat de warmte nu de ruimte in wordt geblazen zodat het eerder opwarmt.

@Grolsch 45 graden komt hij dan te staan inderdaad. Om een sopje te maken oid is 55 graden soms wel fijn heb ik me laten vertellen.
Hier overal vv en een w/w wp met een Ta van 24 graden, ltv verwarming dus. Als ik het ergens sneller warm wil hebben gebruik een elektrisch kacheltje. 15 min aan en klaar, veel efficienter dan het systeem aanpassen . In de badkamer hangt daarom een ir plaat aan het plafond.

Als je maar af en toe iets wil opwarmen, werkt decentrale verwarming veel efficienter.

• Domba
@kimjansen
Als ik naar schema's kijk
Bij de eerste houdt WP 50ltr buffer warm en is niet in te schatten hoeveel van die warmte in retour komt,zonder pomp, enkel meer warmtevraag des te minder de bijdrage. want is afhankelijk van flowweerstand van de rest en die daalt als er meer open staan
Plaats een extra transportpomp die tegen dichtlopende kleppen kan,tussen 50ltr buffer en verdeler en een terugslagklep in de warme aanvoerleiding van gas-CV naar verdeler.

Bij Tweede schema houdt WP net als eerste 50ltr buffer warm, maar deze is enkel onderdeel van het systeem als Jaga's op zolder gebruikt worden
Het derde syteem wordt buffer een bypass voor zo wel gas-CV als WP.

Vierde variant snap ik niet hoe die moet werken ook met een hand vol keerkleppen

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:23
rspoe schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

Ik heb op de slaapkamers wandverwarming met als resultaat dat de ruimte zo warm is.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
@rspoe

Zo te lezen betreft het een nieuwbouw woning? Of in ieder geval goed geïsoleerd? Je zal dan in ieder geval maar heel weinig te hoeven stoken boven.

Persoonlijk zou ik dan in de slaapkamers t.z.t. elektrische convectoren monteren met een ingebouwde thermostaat. Mocht je kinderen krijgen en de vraag is er naar een hogere temperatuur in de kinderkamers dan kan dat zo zeer eenvoudig gerealiseerd worden.

• rspoe
Rhaelak schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:00:
@rspoe

Zo te lezen betreft het een nieuwbouw woning? Of in ieder geval goed geïsoleerd? Je zal dan in ieder geval maar heel weinig te hoeven stoken boven.

Persoonlijk zou ik dan in de slaapkamers t.z.t. elektrische convectoren monteren met een ingebouwde thermostaat. Mocht je kinderen krijgen en de vraag is er naar een hogere temperatuur in de kinderkamers dan kan dat zo zeer eenvoudig gerealiseerd worden.
Nieuwbouw inderdaad. Wat jij zegt was inderdaad het idee :)

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

@Domba Sorry, had intussen al 1 schema aangepast en verwijderd wat een beetje onzin was en niet ging werken bij gesloten ventielen.

Wat zou een ideale setup zijn? Eventueel kan ik er voor zorgen dat de leidingen van de verdeler van zolder direct op de WP komen (zodat deze onder de ketel uit komt, waar ik wel iets meer kan knutselen). Voor de paar radiatoren op de zolder zou ik dan vrij makkelijk een nieuwe retour en aanvoer omhoog kunnen steken vanaf de begane grond naar de bestaande verdeler.

rspoe schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:17:
[...]

Nieuwbouw inderdaad. Wat jij zegt was inderdaad het idee :)
Met elektrische convectoren heb je de ruimte zo warm, maar koelen kun je daar dus niet mee, terwijl je wel aangaf dat dit een wens was.

• Domba
kimjansen schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:34:
@Domba Sorry, had intussen al 1 schema aangepast en verwijderd wat een beetje onzin was en niet ging werken bij gesloten ventielen.

Wat zou een ideale setup zijn? Eventueel kan ik er voor zorgen dat de leidingen van de verdeler van zolder direct op de WP komen (zodat deze onder de ketel uit komt, waar ik wel iets meer kan knutselen). Voor de paar radiatoren op de zolder zou ik dan vrij makkelijk een nieuwe retour en aanvoer omhoog kunnen steken vanaf de begane grond naar de bestaande verdeler.
Best lastig, omdat ik geen idee heb hoe de warmtevraag verdeling is, zoals is vloerverwarming hoofdverwarming woning
Voor WP is het belangrijk dat deze een ongestoorde flow heeft tussen 10-25ltr/min
Iets wat wel kan met een kleine buffer maar dan krijg die niet op een plek zonder een extra circulatiepomp dat gehele afgiftesysteem wordt voorzien.
Naast variant 1 wel met een extra pomp, kan ook de buffer op de plek van de verdelers met pomp onder de gas-CV ipv ernaast. Als die 50ltr nog wat kan groeien in formaat dan kan WP flink aandeel van warmtevraag voor zijn rekening nemen. Aansluiting op zolder voor WP is niet zo bezwaarlijk, als leidingen maar voldoende diameter hebben voor de flow 22mm of meer

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Had er inderdaad bij moeten vermelden wat mijn hoofdverwarming is; dat zijn de convectoren, de VVW is slechts voor het aangenaam houden van een paar kleine betonvloeren en is later aangebracht. Ik heb nu 25x2.5 Uponor naar de zolderverdeler, zitten wel een paar knietjes in, maar zou ik desnoods vrij 'makkelijk' kunnen vervangen voor 32x3 mocht het nodig zijn. De zolder wordt in principe niet 'bewoond', mogelijk maak ik daar ooit nog eens een knutselhokje of slaapkamertje bij in, maar dat is niet zo belangrijk.

Een grotere buffer... Hmmm dan moet ik misschien toch maar eens kijken of de overheid hier aan mee kan betalen in de vorm van een gesubsidieerde zonneboiler?

Noot: ik wil ook juist de functie van koelen benutten, dan lijkt me een grote buffer ook geen aanrader.

[ Voor 7% gewijzigd door kimjansen op 16-10-2017 20:29 ]

• koevlaas2
Boerm schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:07:
[...]

[...]

zou je voor mij dat eens willen proberen om een dag/tijd/ instelling in te voeren, en dan kijken of het gegeven opslagen wordt
ik heb dit probleem al bij Alklima neergelegd, maar als er meer klachten zijn dan moeten ze er wat aan doen
Ik zal eens voor je kijken. Alklima is een doorgeefluik die gaan Melcloud niet herschrijven denk ik.

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Grolsch schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:42:
[...]

Met elektrische convectoren heb je de ruimte zo warm, maar koelen kun je daar dus niet mee, terwijl je wel aangaf dat dit een wens was.
Vind ze nogal duur vergeleken met https://www.wehkamp.nl/wo...avState=/_/N-1xxm&IsSeg=0
Duurt wel wat langer gaat ook goed ;).

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:57:
[...]

Ik zal eens voor je kijken. Alklima is een doorgeefluik die gaan Melcloud niet herschrijven denk ik.
Alklima is geen doorgeefluik, het is meer dan alleen een importeur.
Doorgeefluiken zitten in Spanje en Frankrijk, die zijn bekend hier. Vergeet niet dat het gros van de projecten waar ME toegepast word, door Alklima geëngineerd word. Zeker de grote projecten. Als het noodzakelijk is, dan zullen ze Melcloud wel aan kunnen passen. Niet voor één persoon natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 17-10-2017 06:44 ]

• martinisoft
develdonk schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
.

Het vermogen wat jij nodig gaat hebben ligt zo rond de 10kw als ik bonstaand lees en je aanvoertemp. De Elga is opzich een heel goed apparaat maar niet voor jouw gasverbruik (tenzij je hem inderdaaad enkel voor ondersteuning wilt gebruiken maar zelfs dan vind ik de Elga te licht en zou ik eerder voor een 7,5kw versie gaan). Voor wat betreft zonnepanelen. Bij mij doen ze 10 graden oost-west 91% van het aantal wattpiek dus dat gaat wel goedkomen (binnenkort komt er extra schuurtje bij en kan ik van 8.800 naar 11160 op oost-west). Met een 7,5kw ecodan dek ik overigens 1.441m3 gas af en die draait pakweg 3.200 uur per jaar (volle bak dus).

Ik stuur hier ook alles aan met z-wave maar heb dit nu allemaal uit het verwarmingssysteem gehaald en het waterzijdig ingeregeld door simpelweg bepaalde kringen iets meer te "knijpen" dan anderen om zo uiteindelijk overal de gewenste temperaturen te krijgen. Dit is altijd een beetje puzzelen maar na een stookjaar ben je daar wel uit :)

Het aansluiten van een warmtepomp cv technisch en electrisch stel niks voor, voor de doe het zelver... Het aansluiten van je binneunit op de buitenunit lekker door een f-gassen monteur laten doen, is simpelweg gespecialiseerd werk waar je dito apparatuur voor nodig hebt.

Dag Develdonk,

Dank je voor je reactie, deze had ik helemaal over het hoofd gezien.
10kw klinkt best heftig. In de eerste instantie denk ik aan het ondersteunen van de CV. Als ik het goed begrepen heb kan het bij lage temperaturen zo zijn dat stoken met je CV goedkoper is dan met de WP en daarom zie ik wel wat in een combi (ik heb immers zeker geen groot overschot vanuit de PV installatie). Wel moet ik inderdaad misschien de afweging maken of ik nu voor een relatief lichte WP moet gaan voor ondersteuning, of dat ik er een moet nemen die in de toekomst de CV in zijn geheel kan vervangen op het moment dat het gas echt te duur wordt.

Wat de panelen betreft, ze liggen vanaf 17 juni en hebben tot nu 1,88MWh gedaan dus ik ben zeker op de goede weg.

Ik zal ook eens naar zo'n Ecodan gaan kijken, nog bepaalde voor/nadelen t.o.v. bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc? Wat heeft jou voor een Ecodan doen kiezen?

Heb je nu helemaal geen zoneregeling meer? Als ik dat zou doen is hier het nadeel dat ruimtes die ik maar af en toe verwarm nu continu mee zouden gaan lopen. Op zich kan ik er wel vanuit gaan dat de Huiskamer altijd mee moet, maar de werkkamer of speelkamer weer niet. Als ik het zaakje waterzijdig op de Huiskamer zou afstellen (afknijpen) en ik trek vervolgens een of meerdere andere zone's open dan klopt er van de flow toch helemaal niets meer? Hoe doe jij dat precies, of laat je alles gewoon mee lopen? Zou ik dit niet op de een of andere manier kunnen oplossen door de aanvoor temp. aan te passen op basis van het aantal open zones en de buitentemp?

De Buitenunit zou hier aan de muur moeten hangen of op een plat dakje (hout) moeten staan. Ik lees op dit forum veel berichten van mensen die juist positief verrast zijn over hoe weinig lawaai die dingen maken. Het is voor mij wel een dingetje want het plat dakje is redelijk in de buurt van een raam van de bovenburen.

Anyway, ik ben er wel achter dat ik nog behoorlijk wat onderzoek moet doen en waarschijnlijk jullie nog een paar keer lastig moet vallen met vragen voordat ik weet of het goed haalbaar is en wat ik dan moet gaan bestellen.. ;)

• martinisoft
Domba schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:27:
@martinisoft
Ingeval van neutrale verdeler en de doorstroming niet door een klep(pen) wordt onderbroken.
Dan kan Elga blijven circuleren en water op temperatuur houden.
Een Pana kan dat ook als die parallel staat, maar als deze over een open verdeler in retour van gas-CV staat dan is die geheel afhankelijk van wanneer de circulatiepomp gas-CV loopt.
Hoeveel de WP's voor hun rekening kunnen nemen is dan afhankelijk hoe ver water in een groep afgekoeld is voor een klep van een groep of zone open gaat en verdelerpomp weer gaat lopen.
Is dit een flinke afkoeling dan zal gas-CV ook bijspringen ,
Voor Elga dien je gebruikers in dit topic hier te vragen, hoe die daarmee omgaat
Voor Pana is het zo als compressor nog loopt dat die daar binnen seconden op reageert en op vol vermogen mee helpt en gas-CV eventueel daar nog wat warmte/temperatuur aanvult
Zijn de intervallen te groot in warmtevraag en is compressor afgeslagen dan duurt het minimaal 3 minuten voor compressor voor warmtelevering weer loopt en nog tientallen seconden voor die op volvermogen zit.
Dan heeft gas-CV het grootste deel van benodigde extra warmte al afgehandeld , voordat Pana meegaat doen.

Ingeval van actieve verdeler
In dit geval kan een buffer tussen huidige gas-CV en verdelers, die je op temperatuur houdt met de WP.
De circulatiepompen van actieve verdelers kunnen zelf warmwater aanzuigen van uit de buffer, als het nodig is, deze lopen nu ook niet als er geen warmtevraag is voor een zone.
Anders heb je een 5e circulatiepomp nodig, zoals bij neutraal, om het water van buffer bij de verdelers te krijgen.
Ik begin het langzaam te begrijpen, dus het gaat er om dat de water temperatuur in een bepaalde zone bij hernieuwde warmtevraag vanuit de zone zover kan zijn gedaald dat de warmtepomp hier niet meer aan begint of een relatief kleine bijdrage aan gaat leveren. Vandaar jou optie met een buffer. Zeg ik het zo goed?

Als ik je bericht verder goed begrijp dan lijkt me een installatie parallel aan de ketel over het algemeen de meest eenvoudige en "begrijpbare" optie.

Zijn er nog manieren waarop ik de installatie zo kan aanpassen zodat ik geen buffervat nodig heb maar toch een zoneregeling er op na kan houden? of is een buffer dan verreweg het eenvoudigste? En hoe groot wordt zo'n buffer dan over het algemeen?

• Boerm
Hallo medestrijders,

ik doe een oproep aan alle MELCLOUD gebruikers of die eens een dag/tijd en instelling willen invoeren, en kijken of de Melcoud dat ook daadwerkelijk opslaat

ik heb zo het vermoeden dat bij de laatste versie update dit niet meer mogelijk is
ik heb al 2 gevallen, als er meerdere zijn graag dit kan ik dan melden bij Alklima

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 06:41:
[...]

Alklima is geen doorgeefluik, het is meer dan alleen een importeur.
Doorgeefluiken zitten in Spanje en Frankrijk, die zijn bekend hier. Vergeet niet dat het gros van de projecten waar ME toegepast word, door Alklima geëngineerd word. Zeker de grote projecten. Als het noodzakelijk is, dan zullen ze Melcloud wel aan kunnen passen. Niet voor één persoon natuurlijk.
Ik bedoelde dat Alklima het probleem dan doorzet naar de club die Melcloud in beheer hebben. Ik verwacht niet dat dit Alklima zelf is.
Dat Alklima meer doet dan dozen schuiven twijfel ik niet aan.

En doen ze dit wel dan kunnwen we ze misschien bewegen er iets moois van te maken ipv een half systeem waar je qua monitoring weinig aan hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 17-10-2017 07:46 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2
Ik verwacht niet dat er snel iets aan zal veranderen, er zal waarschijnlijk teweinig vraag naar zijn. Sowieso ligt de hoofdzaak van Alklima niet bij particulieren en kleine warmtepompen. En dan is nog maar de vraag hoeveel klanten daadwerkelijk willen monitoren.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:38:
@koevlaas2
Ik verwacht niet dat er snel iets aan zal veranderen, er zal waarschijnlijk teweinig vraag naar zijn. Sowieso ligt de hoofdzaak van Alklima niet bij particulieren en kleine warmtepompen. En dan is nog maar de vraag hoeveel klanten daadwerkelijk willen monitoren.
Dat is waar, die paar roepende in de woestijn :)
Oude Melcloud applicatie was beter, kon ik beter zien wat ik per dag verstookte.

Pagina: 1 ... 21 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.