Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.169 views

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Geen van beide >:) , de buffer komt parallel te staan zoals een radiator.
Zodoende krijg je mijns inziens bij douchen niet meteen een hele slok koude terug en een WP die hierop heftig reageert.
Hoe bedoel je parallel? Kan je een schemaatje online gooien?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Vanaf morgenvroeg zou hier de Elga weer aan het werk kunnen. Monteur die vanmmiddag langs kwam ontdekte een lek in een leiding vlakbij de buiten-unit. Tja, dan kun je storingen zoeken wat je wil (ik vond er ook geen eentje); met te weinig of geen 410A zal hij het nooit gaan doen..

Elga geeft dus met te weinig koelmiddel geen storing aan. Is dat bij alle lucht-water WP's het geval?

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 12-10-2017 14:31 ]

• Rhaelak
@Noord27 Daar gaat je milieuwinst.....

• Noord27
Eén kilogram aan weggelekt R410A staat gelijk aan een uitstoot van 1725 kg aan CO2... 8)7

• Rhaelak
@Noord27 Maak daar maar zelfs 2088 kg van.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:03
Noord27 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Eén kilogram aan weggelekt R410A staat gelijk aan een uitstoot van 1725 kg aan CO2... 8)7
Enig idee van de oorzaak van dat lek??

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Daannn1987 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:51:
Ach kosten vergeet je weer, plezier heb je dagelijks :+
Inderdaad, comfort voor het leven ;)
reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
[...]

En wat kosten de elektrische kranen, of is dat één geheel met thermostaat?
Nee, op de hoofdregelaar die ik heb zitten 10 uitgangen, hier kunnen dus motoren op aangesloten worden.
Mijn keuken en kamer bestaan elk uit 3 v.v. groepen (dus al 6 uitgangen gebruikt, maar er kunnen ook meerdere motoren op 1 groep).

in de Danfoss regelaar definieer je ruimtes die je koppelt aan groepen, en een groep koppel je aan een thermostaat.

Dus thermostaat kamer heeft warmtevraag, groepen 1+2+3 gaan open.
Dit zijn losse motoren, hier hebben wij Henco CU-ACT-24V (NC) voor gebruikt, deze verbruiken namelijk maar 1 Watt, waardoor je meerdere motoren op een uitgang van de Danfoss kunt zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.smarthomesupply.nl/afbeeldingen/adwords/thermische-motor-24V-nc_0.jpg

Kosten weet ik niet exact, de motoren zaten ook al in het bestek.
Oxellaar schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:55:
@Ramon_1984 €88 voor de thermostaat zonder display? Die vind ik dan weer niet super, geeft weinig gevoel die grote draaiknop. 18c kan ook 19c zijn
Daarom heb ik in de woonkamer en keuken gekozen voor CF-RD variant :P Wel iets duurder, maar goed instelbaar/uitleesbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.espace.nl/media/catalog/product/cache/1/image/850x850/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/s/espace-naregeling-danfoss-draadloos.jpg

De afstandsbediening is voor ons Tweakers zowiezo noodzakelijk, alles per 0,1 graad af te lezen, en alles is daarmee in te stellen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Hhw12GSbaAw/hqdefault.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Noord27
Bram-Bos schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:50:
[...]

Er is naderhand nog iemand geweest om de ondersteuning van de buiten-unit op het platte dak aan te passen. Vanwege trillingen die door gegeven werden. Waarschijnlijk is het daarmee mis gegaan. Dat was al medio lente dit jaar en hij is naderhand niet meer aan geweest tot afgelopen week. Naderhand heb ik er zelf nog andere balken onder gezet. Wel voorzichtig gedaan natuurlijk. Maar heb het vermoeden dat het de eerste keer als mis is gegaan door deze 3e partij ingeschakeld door de installateur.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 12-10-2017 14:57 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Bij @jerh een realistisch scenario denk ik.
Ik zal kijken of mijn negatieve stooklijn in de winter nog van toepassing is, die kan ook niemand rijmen :)
Ik heb nog geen -10 meegemaakt... Maar bij een paar graden vorst ging het prima. Tegen de tijd dat elfstedentochten gaan doen, zal ik de cijfers melden :)
Noord27 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Ahum, 2088 kg co2 per kg R410A, weer een graadje mondiaal erbij :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Rhaelak schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

Hoe bedoel je parallel? Kan je een schemaatje online gooien?
Ik ben net Leepu van chop shop, ik flans het terplekke in elkaar.
De buffer zit met de aanvoer op de aanvoer van de WP die langslopen en de retour ook.
Een kogelkraan maakt de boel volle doorlaat of enigsinds regelbaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

Ahum, 2088 kg co2 per kg R410A, weer een graadje mondiaal erbij :)
Heb je toevallig al iets gehad over hoe lang een R410A installatie normaal met de standaard vulling mee zou moeten gaan? Ik bedoel, zo midden in de herfst hoor je mij niet klagen dat er een verse lading in komt. Maar dat er niets of te weinig in zit na een jaar zit mij niet bepaald lekker..

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 12-10-2017 15:36 ]

@Domba heeft een Panasonic monoblock een koelcontact die een 230v afgeeft als de unit gaat koelen ?
En ook 1 als de unit gaat verwarmen ?
Ik moet een 3weg klep schakelen om koeling om te leiden.

Noord27 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Heb je toevallig al iets gehad over hoe lang een R410A installatie normaal met de standaard vulling mee zou moeten gaan?
Levenslang, maar mishandel* je het koelmiddel dan is het snel over met de pret.

* te heet of stukjes/onderdelen en/of lucht in je koelmiddel.

• Noord27
Ok.. Dus in feite jaarlijks controleren (dmv druk?) is de enigste mogelijkheid om het langzaam wel te laten lekken. En is er af blijven dus beter?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De werkdruk zal ook wel vrij lang OK zijn, want je hebt immers een geregelde compressor en expansieventiel.
Afpersen lijkt me de enige goede test?
Of de compressorunit wegen met dichte kraantjes ofzo ?
In de tussentijd, R290 en R744 warmtepompen pushen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Noord27 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:39:
Ok.. Dus in feite jaarlijks controleren (dmv druk?) is de enigste mogelijkheid om het langzaam wel te laten lekken. En is er af blijven dus beter?
Doordat er minder dan 5000 KG co2 equivalent aan koelmiddel (ca. 2.5 kg) inzit ben je niet verplicht de installatie jaarlijks te laten keuren. Lekker laten staan zoals de boel staat en niet aan zitten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:01
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:35:
@Domba heeft een Panasonic monoblock een koelcontact die een 230v afgeeft als de unit gaat koelen ?
Daarvoor gebruik je de 2 wegklep aansluiting
Maar kijk eens in Service manual er is heel weinig documentatie,
De basis config is met fancoil en solar uitbreidingsprint, maar hoe deze reageert in een andere configuratie zonder Solar print is niet beschreven

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Domba schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:29:
[...]

Daarvoor gebruik je de 2 wegklep aansluiting
Maar kijk eens in Service manual er is heel weinig documentatie,
De basis config is met fancoil en solar uitbreidingsprint, maar hoe deze reageert in een andere configuratie zonder Solar print is niet beschreven
Van een wel of niet signaal van koelen kan ik wel een 3weg klep aansturen met een extra relais.
De service manual heb ik niet, alleen de handleiding. Heb je een linkje ?

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 14:18
Weet iemand die in Spanje bij Instaladora een WP besteld heeft met welke transporteur hij in NL wordt afgeleverd? Hij is vanuit Spanje met Seur verstuurd (Spaanse PostNL) maar ik neem aan dat hij door een Nederlandse transporteur wordt langsgebracht. Ik kom niet in contact met Seur want die lui zijn nogal slecht bereikbaar (bovendien is het een feestdag in Spanje). Volgens de tracking-informatie is er gisteren een afleverpoging gedaan maar ik heb niets van een briefje oid gehad om in contact te komen met de transporteur en weet niet of ze automatisch nog een afleverpoging doen. Ik wil hem absoluut voor het weekend hebben dus het is nogal urgent.
godfriedd schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:36:
Weet iemand die in Spanje bij Instaladora een WP besteld heeft met welke transporteur hij in NL wordt afgeleverd? Hij is vanuit Spanje met Seur verstuurd (Spaanse PostNL) maar ik neem aan dat hij door een Nederlandse transporteur wordt langsgebracht. Ik kom niet in contact met Seur want die lui zijn nogal slecht bereikbaar (bovendien is het een feestdag in Spanje). Volgens de tracking-informatie is er gisteren een afleverpoging gedaan maar ik heb niets van een briefje oid gehad om in contact te komen met de transporteur en weet niet of ze automatisch nog een afleverpoging doen. Ik wil hem absoluut voor het weekend hebben dus het is nogal urgent.
Geen idee kan iedereen zijn, mijn wp ging via TDN naar Barcelona en ik kon ene Milena daar contacteren en zo kwam ik aan de weet wie de rest deed.
Bij Alphons deden de volgende firma's dit:

-Ewals Groupage BV, Tegelen (geen nr van)
-Van der Heijden Transport BV, Hapert. Tel +31 497385959 (die firma valt volgens mij onder Ewals)

Maar ik weet niet of die lui bij jou in de buurt zitten, bij de mijne was het een heel andere firma.
Peeters vervoers centrale uit Amsterdam dacht ik.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 14:18
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

Geen idee kan iedereen zijn, mijn wp ging via TDN naar Barcelona en ik kon ene Milena daar contacteren en zo kwam ik aan de weet wie de rest deed.
Bij Alphons deden de volgende firma's dit:

-Ewals Groupage BV, Tegelen (geen nr van)
-Van der Heijden Transport BV, Hapert. Tel +31 497385959 (die firma valt volgens mij onder Ewals)

Maar ik weet niet of die lui bij jou in de buurt zitten, bij de mijne was het een heel andere firma.
Peeters vervoers centrale uit Amsterdam dacht ik.
Het probleem is dat het qua standaard pakketdiensten nog wel te doen is om ze af te bellen want dat zijn er niet zo veel, maar de transporteurs voor de wat grotere palletvrachten zijn er heel veel dus daar kom je nooit achter als je willekeurig gaat bellen. Ik vrees dat het dus nog even afwachten is...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:35:
Het koelen en verwarmen gebeurt met de contacten 9 - 11 en 12.
Als je die zou aansturen via een relaiskontakt(en), heb je toch ook nog extra hulpcontacten over die je kan gebruiken als extra info voor de 3-weg klep?
Extra dinrailtje monteren in de unit.

(of ff op domba wachten idd... :P )

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2017 16:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:55:
[...]

Het koelen en verwarmen gebeurt met de contacten 9 - 11 en 12.
Als je die zou aansturen via een relaiskontakt(en), heb je toch ook nog extra hulpcontacten over die je kan gebruiken als extra info voor de 3-weg klep?

(of ff op domba wachten idd... :P )
@domba hield het liever persoonlijk en heeft via PM gereageerd met een link naar de service manual.
Ik moet dus 230v koelen aan hebben en 230v verwarmen zodat het usv32 gebeuren (3wegklep) om kan schakelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Jaja, alle kennis voor jezelf houden zeker....
Ondernemer... ;)

AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:59:
@koevlaas2
Jaja, alle kennis voor jezelf houden zeker....
Ondernemer... ;)
Nee hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 12-10-2017 18:22 . Reden: Link stilzwijgend verwijderd zonder opgave van reden. ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:42:
[...]

Sta je ook in de COP lijst ? Ben wel benieuwd welke cijfers dit ten tonele brengt.
Helaas heb ik geen warmtemeter. In de winter trekt de volgas aan/uit Panasonic zeker wel 1,7 kW elektrisch. Volgens de theorie zou er dan wel >4 kW thermisch uit moeten komen. De warmtebehoefte is maar 2 kW thermisch, dus dat betekend pendelen. Ta ga ik proberen onder de 48°C houden deze winter.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 12-10-2017 18:15 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
Dre schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Helaas heb ik geen warmtemeter. In de winter trekt de volgas aan/uit Panasonic zeker wel 1,7 kW elektrisch. Volgens de theorie zou er dan wel >4 kW thermisch uit moeten komen. De warmtebehoefte is maar 2 kW thermisch, dus dat betekend pendelen. Ta ga ik proberen onder de 48°C houden deze winter.
Ik vind het al knap dat je 49 graden haalt, ik kom met echte koude niet boven 34 na 22 uur continu full power

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:06
* Appie Heijn viert een feestje *O* *O*

De hitachi draait nu volledig, morgen alleen nog wat isoleren en de zonnecollectoren aanknopen
Voor de geïnteresseerden HIER het album

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l7Vkm6fFXMxlPDcVWtTQ3jrd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p7eWtTgOcuoABOVy7xkeMHvQ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oNlgAlT4ciCIlIuWOj2G5Hur/medium.jpg

Wat u ziet:
  • Hitachi Yutaki S Combi 6KW, 260L + Solar all-in-one (RWD-2.5NWSE-260S)
  • Panasonic Aquarea 50L buffervat
  • Pompgroep met een Wilo Stratos pico 25 1-6
SOLAR
  • Deltasol BX solar controller
  • 36 vacuum buizen
  • Pompgroep Wilo YONOS PARA ST15/7 PWM2
De boel is aangesloten zoals op deze website "Methode C" wordt genoemd.

Ik heb een jaar naar volle tevredenheid met een Panasonic 5KW mono gedraaid. Echter heeft mij dit alleen maar meer doen verlangen naar een totale vervanger van mijn Atag Q-Solar 200L. Daarom is de Hitachi dan ook gekomen.

Leerdingetjes vanuit de oude situatie of van andere installatie's welke ik nu heb toegepast in de nieuwe installatie:
  • Gebruik maken van relais voor de pompen (ivm hoge aanloopspanningen)
  • kWh meters + warmtemeter, zo weet je hoe de boel presteert.
  • Installeer voldoende afsluiters zodat je makkelijk onderhoud kan plegen
  • Een kamerthermostaat is gemakkelijker maar wel beperkter qua regeling t.o.v. een domotica oplossing
  • Besteed ruim genoeg tijd aan de positionering van je equipment. Ik ben hier lang mee aan het stoeien geweest maar ben nu uitermate tevreden. Ik kan overal makkelijk bij en toch is het gros op een 2,5 mtr wand geïnstalleerd.
  • Onderschat de kleine onderdelen en materialen qua kosten niet, het ging bij mij ontzettend hard ondanks dat ik al veel had.
  • Bij twijfel wel doen..... ik heb bij de panasonic installatie een aantal bovenstaande zaken niet meteen goed aangepakt, dat heb ik nu wel gedaan, beter nu wat extra uitgeven dan achteraf spijt hebben.
  • Ik heb alles zelf gedaan behalve het koelgastechnische gedeelte, en het kleine stukje uponor voor sanitair wat je ziet heb ik door een kennis laten verzorgen, dit was mij te bewerkelijk/kostbaar met koper.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Dre schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Ik heb nog een 300L buffer voor je.
Het bijbehorende zwembad moet je even zelf bestellen :)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 12-10-2017 18:27 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op zich niet zo'n gek idee een buffervat van 300 liter. In de zomer kan ik de 300 liter opladen om dan vervolgens in de winter mee te verwarmen. Geen problemen meer met salderen in het post-ferraris tijdperk.

;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 12-10-2017 18:42 ]

• Noord27
Als er niet genoeg koudemiddel in een systeem zit, loopt de compressor dan minder lekker of staat dat los van elkaar?
Dre schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:40:
Op zich niet zo'n gek idee een buffervat van 300 liter. In de zomer kan ik de 300 liter opladen om dan vervolgens in de winter mee te verwarmen. Geen problemen meer met salderen in het post-ferraris tijdperk.

;)
Na een uurtje koud joh, maar je WP kan er wel mooi in draaien met een hajeetje setup.
(Hajeetje waar is hij eigenlijk ? Boos vanwege WAR discussie ?)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:50:
[...]

Als het op een soldering was, dan is hij slecht gesoldeerd. Een goeie soldering is ongeveer even sterk als de leiding zelf.
@Noord27 @Proton_ De enige manier om de juiste vulling te controleren is om de druk en temperatuur te meten, als het systeem volgas draait. In koelen of verwarmen, dat maakt in principe niet uit.

Bijvoorbeeld koelen...

7 bar is een normale lage druk voor koelbedrijf. Druk is temperatuur in de koeltechniek.
Als je dan de lage druk meet op de dikke gasleiding en die is 7 bar. Deze leiding is de retour, vanaf de verdamper in het binnendeel (zuiggas) terug naar je compressor.
je hoort daar een temperatuur iets boven 0 te meten op de leiding. Het is een beetje afhankelijk waar je meet en de leidinglengte tov meetpunt en binnendeel.
Maar de temperatuur van R410a bij 7 bar is 0 graden, daar komt een beetje oververhitting bij.
Oververhitting is een extra opwarming van het gas, om te voorkomen dat er vloeistof terug naar de compressor gaat, die kan daar slecht tegen.

Meet je 7 bar en een temperatuur van 10 graden, dan is er een tekort. Dat kan door te weinig vulling komen, maar hoeft niet direct een lek te zijn. Je kunt alleen vaststellen of er een lek is, als je de gegevens van de oplevering hebt. Als er toen 7 bar bij 4c is gemeten, dan is er een lek.

Wat ook kan is bijvoorbeeld maar net 1.5 bar, zie foto
Sowieso veel te laag voor koelbedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UweMYjUNFXsmwZ4kKgfTIRbo/thumb.jpg
Daar hoort een temperatuur van -32c bij, maar ik meet daar ongeveer 24c.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/200UU6gJbcW0VXYFRVnwZwcz/thumb.jpg
Dat is 56K oververhitting, terwijl dat juist zo laag mogelijk moet zijn, maar hoger dan 0.

Op de eerste foto zie je ijsvorming op de vloeistofleiding, ook dat hoort niet.
Dat geeft ook aan dat er een tekort is aan koudemiddel.
Het kleine beetje vloeistof wat nog over is, gaat in de vloeistofleiding al over naar gas.
En dat hoort pas in het binnendeel te gebeuren, de vloeistofleiding hoort volledig gevuld te zijn met vloeistof.
Vandaar dat er een X aantal gr/m bijgevuld moet worden, boven een bepaalde lengte.

Maar voor het zo zichtbaar word, draait de machine al een hele poos onrendabel.
Er zitten geen druksensoren in een klein vermogen warmtepomp, dat is te duur.
Als word geregeld op temperatuur. Er zit vaak wel een hoge druk schakelaar in veel systemen.
Lage druk word vaak bewaakt door een NTC op de kop van de compressor, die zal bij dik 110 een storing geven. Vaak "compressor overload" oid genoemd. Te lage druk door koudemiddel tekort geeft veel te hoge temperatuur in de compressor.

@Noord27 Hoe lang staat de Elga? Want misschien heb je nog garantie?
Is meestal geen goedkoop klusje om te repareren.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Appie Heijn
@Oxellaar
Zie jij nog bijzondere waarden hieronder?
Situatie: 12 uur lang geen verwarming, vloer is dus behoorlijk koud, koude start zeg maar voor de WP
Volgens de warmtemeter perst de WP er momentaan 9,4kW uit, dat is op zeg wel bijzonder voor een 6KW, element is uitgeschakeld dus dat was het niet.
Tijd 09:09
GasT 68gr
LiquidT 21gr
DischargeGasT 83gr
EvapGasT 4gr
Ind Exp Valve open 45%
Out Exp Valve open 63%
Inv Op Freq 115Hz
Comp Curr 6A

Tijd: 09:19 (dus 10 minuten later)
GasT 52gr
LiquidT 27gr
DischargeGasT 59gr
EvapGasT 7gr
Overige waarden heb ik geen foto van genomen helaas.

• Noord27
Oxellaar schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:22:
[...]

Elga draait pas sinds februari dit jaar. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het kostenloos gaat gebeuren.
Oxellaar schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:22:
[...]

Als het op een soldering was, dan is hij slecht gesoldeerd. Een goeie soldering is ongeveer even sterk als de leiding zelf.
@Noord27 @Proton_ De enige manier om de juiste vulling te controleren is om de druk en temperatuur te meten, als het systeem volgas draait. In koelen of verwarmen, dat maakt in principe niet uit.

Bijvoorbeeld koelen...

7 bar is een normale lage druk voor koelbedrijf. Druk is temperatuur in de koeltechniek.
Als je dan de lage druk meet op de dikke gasleiding en die is 7 bar. Deze leiding is de retour, vanaf de verdamper in het binnendeel (zuiggas) terug naar je compressor.
je hoort daar een temperatuur iets boven 0 te meten op de leiding. Het is een beetje afhankelijk waar je meet en de leidinglengte tov meetpunt en binnendeel.
Maar de temperatuur van R410a bij 7 bar is 0 graden, daar komt een beetje oververhitting bij.
Oververhitting is een extra opwarming van het gas, om te voorkomen dat er vloeistof terug naar de compressor gaat, die kan daar slecht tegen.

Meet je 7 bar en een temperatuur van 10 graden, dan is er een tekort. Dat kan door te weinig vulling komen, maar hoeft niet direct een lek te zijn. Je kunt alleen vaststellen of er een lek is, als je de gegevens van de oplevering hebt. Als er toen 7 bar bij 4c is gemeten, dan is er een lek.

Wat ook kan is bijvoorbeeld maar net 1.5 bar, zie foto
Sowieso veel te laag voor koelbedrijf.
[afbeelding]
Daar hoort een temperatuur van -32c bij, maar ik meet daar ongeveer 24c.
[afbeelding]
Dat is 56K oververhitting, terwijl dat juist zo laag mogelijk moet zijn, maar hoger dan 0.

Op de eerste foto zie je ijsvorming op de vloeistofleiding, ook dat hoort niet.
Dat geeft ook aan dat er een tekort is aan koudemiddel.
Het kleine beetje vloeistof wat nog over is, gaat in de vloeistofleiding al over naar gas.
En dat hoort pas in het binnendeel te gebeuren, de vloeistofleiding hoort volledig gevuld te zijn met vloeistof.
Vandaar dat er een X aantal gr/m bijgevuld moet worden, boven een bepaalde lengte.

Maar voor het zo zichtbaar word, draait de machine al een hele poos onrendabel.
Er zitten geen druksensoren in een klein vermogen warmtepomp, dat is te duur.
Als word geregeld op temperatuur. Er zit vaak wel een hoge druk schakelaar in veel systemen.
Lage druk word vaak bewaakt door een NTC op de kop van de compressor, die zal bij dik 110 een storing geven. Vaak "compressor overload" oid genoemd. Te lage druk door koudemiddel tekort geeft veel te hoge temperatuur in de compressor.

Het heeft toch wel een paar weken geduurd voordat ik bij de F gassen cursus omgeschakeld was van verwarmen naar koelen en weet wat de o.a. zuigleiding is.
Dit moeten wij bij de cursus ook meten, bijvoorbeeld de vulfles bij kamer temperatuur. Deze druk is dan te hoog door alle lucht die er door de diverse studenten al ingekomen is. Sowieso vacumeren we maar +/- 1 minuut dus de boel is zo vervuild.
Maar verder wel reuze interessant, ik verveel me geen dag daar.

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
Nu ben ik wel benieuwd of het mogelijk is om zelf een meter in de gasleiding te plaatsen en zo ja welke zijn daar voor geschikt.

Lijkt me reuze makkelijk de gasdruk te controleren

Haik

reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Ik vind het al knap dat je 49 graden haalt, ik kom met echte koude niet boven 34 na 22 uur continu full power
Ik kwam bij koude niet boven de 32c uit, vandaar mijn negatieve stooklijn :)

Edit: Zou ik daar en tegen op 1 radiator draaien of alle radiatoren die ik heb is de WP zo klaar en slaat af op het niet kwijt kunnen van het vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 12-10-2017 21:01 ]

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

Met betrekking tot het buffervat kan je deze of parallel of serieel in je systeem zetten. In optie A in het schema hieronder gaat al het retour water door de onderste spiraal van de boiler en in optie B is de onderste spiraal als een radiator parallel in het systeem opgenomen. Via een kogelkraan kan je dan regelen hoeveel water er door de onderste spiraal moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://fileserver.imagebucket.net/i/00000/ohnr9oi1i84s_t.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fileserver.imagebucket.net/i/00000/zjwtvbb8acpf_t.jpg

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:05
Appie Heijn schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:22:
* Appie Heijn viert een feestje *O* *O*

De hitachi draait nu volledig, morgen alleen nog wat isoleren en de zonnecollectoren aanknopen
Voor de geïnteresseerden HIER het album
Een prachtige installatie heb je. Alleen gaat het artiekel "warmtepomps weetjes" voorbij aan de thermodynamica van de warmtepomp. Er wordt vooral gemengd gecombineerd met bufferen. Bij mengen treedt exergie verlies op waardoor de warmtepomp een lagere COP krijgt. Ik ben benieuwd wat jouw COP gaat worden. Die checklist voor installatie lijkt mij uitstekend.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-11 16:22
Ja. Een halve minuut onder de stortdouche moet lukken 😉

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Rhaelak
zw7 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:56:
Met betrekking tot het buffervat kan je deze of parallel of serieel in je systeem zetten. In optie A in het schema hieronder gaat al het retour water door de onderste spiraal van de boiler en in optie B is de onderste spiraal als een radiator parallel in het systeem opgenomen. Via een kogelkraan kan je dan regelen hoeveel water er door de onderste spiraal moet gaan.

[afbeelding]
[afbeelding]
Oke dit verduidelijkt het al weer wat meer. Maar wat is nu het grote voordeel van Optie B (regelbaar met kogelkraan als een radiator) t.o.v. volledig er doorheen gaan met je aanvoer?

Als er in je buffervat een hygienespiraal zit met naverwarming door een doorstroomverwarmer zou het toch gunstiger zijn als de volle mep erdoor heen gaat? Zo lang er geen afname is door SWW gebeurd er niks met het vat, en op het moment dat je doucht geeft hij de warmte af. Dat zal de WP zien als een extra benodigd vermogen door lagere retourtemperatuur waardoor hij een paar tandjes harder draait. De doorstroomverwarmer hoeft in ieder geval niet veel na te verwarmen bij een vat van 300-400 liter.
Rhaelak schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:16:
[...]

Oke dit verduidelijkt het al weer wat meer. Maar wat is nu het grote voordeel van Optie B (regelbaar met kogelkraan als een radiator) t.o.v. volledig er doorheen gaan met je aanvoer?

Als er in je buffervat een hygienespiraal zit met naverwarming door een doorstroomverwarmer zou het toch gunstiger zijn als de volle mep erdoor heen gaat? Zo lang er geen afname is door SWW gebeurd er niks met het vat, en op het moment dat je doucht geeft hij de warmte af. Dat zal de WP zien als een extra benodigd vermogen door lagere retourtemperatuur waardoor hij een paar tandjes harder draait. De doorstroomverwarmer hoeft in ieder geval niet veel na te verwarmen bij een vat van 300-400 liter.
De spiraal is een zonnespiraal en maar 22mm, de hoofdleiding is 28mm.
Verder willen we eventueel ook de buffering uit kunnen zetten, of een beetje minder. De buffer staat het meest dichtbij de WP en dan giert er toch wel een hoop water door de spiraal en komt er minder bij het afgifte systeem.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-11 16:22
reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:21:
[...]

Minder waterinhoud wellicht...

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn
10 minuten draaitijd is wat krap, alles heeft wat tijd nodig om te stabiliseren.
Maar ik zie geen bijzondere afwijkingen.
Sowieso is het mooi dat het percentage van de exp ventielen is uit te lezen.
Als de ventielen niet helemaal open staan, is een teken dat er nog reserve is.

Ik weet niet wat je Hz na 10 minuten zijn, maar je persgas daalt en dat is goed, mits nog steeds op hoge frequentie. Evapgas van 4 en 7 zijn ook niet verkeerd bij deze buitenT.
Je liquidT stijgt, dus er is afgifte, ook goed.
Maar vooral je COP van ongeveer 7 zegt genoeg, perfect lijkt mij.
Weet je zeker dat het vermogen klopt, het is wel erg hoog tov de specs?

Wel had ik liever STEK koppelingen gezien ipv flare. Voor warmtepompen is een koppeling wat degelijker ivm extreem snelle temperatuurwisselingen in de winter. Denk aan volgas verwarmen 75c, en dan een defrost. Je leiding gaat dan in een paar tellen naar 5 graden ofzo.
Maar het hoeft geen problemen te geven. Wel een nieuwe flare maken als de boel ooit los gaat.

@Noord27 Ben benieuwd waar het lek zit, grote kans dat het aan de koppelingen ergens lekt bij binnen of buitenunit. Check of je ergens olie ziet bij de koppelingen aan binnen of buitendeel. Olielekkage is 100% zeker ook koudemiddellekkage.

@Mister B Een drukmeter plaatsen kan zeker, maar analoge meters willen nogal eens gaan afwijken. Ik zou er geen 10 jaar op vertrouwen zonder calibratie. Mijn set word jaarlijks gecontroleerd en bijgesteld.
Grotere systemen hebben digitale druksensoren en zijn softwarematig uit te lezen.

Zoiets dus... 31kW DVM S van Samsung L/L met 12 binnendelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XxLOdiPxq7pj3HWScJdFK8Nb/thumb.png

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 12-10-2017 21:54 ]

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Aangezien ik geen Kamstrup heb en ook geen 'geavanceerde' uitlees mogelijkheden heb ik een aantal DS18B20 sensoren aangesloten.
De temperatuur van de boiler wordt juist uitgelezen, maar de aanvoer/retour temperatuur wijkt zo'n 7-12 graden af van de waarde die op het display van de Loria staat.
Nu staat er 25,5graad aanvoer temperatuur en als ik de laatste topics goed heb meegelezen is dit wel erg laag. Wanneer ik uit ga van de sensor kom ik op 32-34 graden uit, dit klinkt logischer.

Iemand een idee ?

• Wodan89
  • Laatst online: 04-11 13:36
de 6kw lijkt mijn huis goed te kunnen verwarmen.
echter hoe nu SWW te maken?

de pana 200L boiler weegt 150kg leeg? dit krijg ik niet op mijn zolder geplaatst.
ik zie dat er ook 80-100 en 120L boilers zijn van panasonic
120L WP boiler is nog wel de trap op te tillen.

hierachter wil ik dan een 18kw doorstromer zetten ( heb nu 3x25a C hoofdautomaten )
ik kan echter zo niet vinden of een doorstromer goed overweg kan met ingaand water van 60c ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wodan89
Ik heb een 3-spiraal 450 RVS DJG naar zolder gekregen met 2 personen.
Weegt maar 87 kg en staat op zijn kop, zodat ik 3 spiralen voor tapwater hygienespiraal heb.
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/
De 3-spiralen versie is niet meer te krijgen misschien. (http://www.djg.com/standaard-producten/ is ook al maanden niet geupdate)

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:06:
@Wodan89
Ik heb een 3-spiraal 450 RVS DJG naar zolder gekregen met 2 personen.
Weegt maar 87 kg en staat op zijn kop, zodat ik 3 spiralen voor tapwater hygienespiraal heb.
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/
De 3-spiralen versie is niet meer te krijgen misschien. (http://www.djg.com/standaard-producten/ is ook al maanden niet geupdate)
87kg is nog wel te doen. echter 150kg is wel bijna het dubbelen. 8)7

Ik bedoel met een WP boiler een vat met daar boven in een kleine compressor.
ook genaamd WP boiler.
Misschien is Stand alone WP boiler een betere naam :)

• jerh
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:59:
de 6kw lijkt mijn huis goed te kunnen verwarmen.
echter hoe nu SWW te maken?

de pana 200L boiler weegt 150kg leeg? dit krijg ik niet op mijn zolder geplaatst.
ik zie dat er ook 80-100 en 120L boilers zijn van panasonic
120L WP boiler is nog wel de trap op te tillen.

hierachter wil ik dan een 18kw doorstromer zetten ( heb nu 3x25a C hoofdautomaten )
ik kan echter zo niet vinden of een doorstromer goed overweg kan met ingaand water van 60c ?
Doorstromer: moet je er eentje nemen die geschikt is voor een zonneboiler.

Ik heb een wijas multi lcd 11.5-13-15 kW. Hij is thermisch beveiligd en schakelt bij 75 graden uit, maar dat is geen probleem, want dan hoeft hij toch niet na te verwarmen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wodan89
Dat het om een WP boiler ging haalde ik niet uit je post...Ik dacht dat je een buffervat zoekte met hygienespiraal.
Excuses.

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:12:
@Wodan89
Dat het om een WP boiler ging haalde ik niet uit je post...Ik dacht dat je een buffervat zoekte met hygienespiraal.
Excuses.
geen probleem. ze hebben dezelfde naam. is ook verwarrend als je andere mensen hierin adviseert. ik leg het dan meestal uit als een vat met bovenin een grote koelkast compressor. :)

• Wodan89
jerh schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:11:
[...]

Doorstromer: moet je er eentje nemen die geschikt is voor een zonneboiler.

Ik heb een wijas multi lcd 11.5-13-15 kW. Hij is thermisch beveiligd en schakelt bij 75 graden uit, maar dat is geen probleem, want dan hoeft hij toch niet na te verwarmen.
Ik zit net de PDF te bekijken.
regelt deze traploos zijn vermogen afhankelijk van de vraag?
heb je ervaring met deze unit ?

Ik heb hoofdautomaten.
( 3x 25A C deze kunnen wel een 15 min 30 35A af zonder af te schakelen )
de 18kw versie durf ik wel aan.
dan zit je nooit zonder heet water :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 12-10-2017 22:18 ]

• reneeke1970
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

geen probleem. ze hebben dezelfde naam. is ook verwarrend als je andere mensen hierin adviseert. ik leg het dan meestal uit als een vat met bovenin een grote koelkast compressor. :)
De mijne van 190 liter weegt maar 90 kg hoor. Met twee man zo op aanhanger te tillen, trap gelukkig niet hoeven proberen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

Waarom geen 6 kW pana (monobloc had je toch?) op RVS hygiëne vat op 35 graden en de doorstroom verwarmer de rest op 45/55 graden?

• Wodan89
reneeke1970 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

De mijne van 190 liter weegt maar 90 kg hoor. Met twee man zo op aanhanger te tillen, trap gelukkig niet hoeven proberen haha
nou idd als ik hem in de garage zou zetten zie ik het niet als een groot probleem. 2 trappen wel.
het gekke is dat de medina ( chinees ) maar 100kg zou wegen en de pana 150kg? beide 200L
Stand alone WP boilers :P

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:20:
[...]

Waarom geen 6 kW pana (monobloc had je toch?) op RVS hygiëne vat op 35 graden en de doorstroom verwarmer de rest op 45/55 graden?
omdat ik dan dat vat in mijn trappenkast zou moeten plaatsen en daar heb ik er geen plek voor
+ op dat type vat krijg je geen subsidie.. O-)
als dan de monobloc uitvalt heb je niks meer :P nu kan ik straks nog douche

zit nog wel te denken om een platen wisselaar na het buffervat te zetten.
alleen word dat wel een lastig verhaal met leidingwerk.

• Appie Heijn
Tomexergie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

Een prachtige installatie heb je. Alleen gaat het artiekel "warmtepomps weetjes" voorbij aan de thermodynamica van de warmtepomp. Er wordt vooral gemengd gecombineerd met bufferen. Bij mengen treedt exergie verlies op waardoor de warmtepomp een lagere COP krijgt. Ik ben benieuwd wat jouw COP gaat worden. Die checklist voor installatie lijkt mij uitstekend.
Dank!
Methode C is juist minder gevoelig voor een negatieve impact op de COP door ongewenste menging, ik kan op deze manier opwek en afgifte loskoppelen wat hier best wel noodzakelijk is omdat wij op de 1e verdieping nog radiatoren hebben, zo ook in de badkamer. Bij 800-900L/uur is het nog net te doen qua geruis, echter met een defrost was het best storend met de panasonic welke zonder buffer was aangesloten.

Bij mij zit de aanvoertempsensor op de kruising naar het afgiftecircuit en de buffer, als ik 30gr aanvoer wil dan zal dat ook altijd het afgiftesysteem in gaan. Eventueel over-debiet vanuit de opwek(wp)kant zal door de buffer gaan en zal de retour iets verhogen wat weer gunstig is voor het sneller bereiken van de gewenste aanvoer. De pomp in de WP is Dt geregeld, ik heb 1800L/uur al voorbij zien komen maar meestal heeft ie zo'n 1000-1100L/uur. De pomp in de pompgroep is vooralsnog fixed, hier ga ik nog wel wat mee stoeien.
Oxellaar schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:39:
@Appie Heijn
Ik weet niet wat je Hz na 10 minuten zijn, maar je persgas daalt en dat is goed, mits nog steeds op hoge frequentie. Evapgas van 4 en 7 zijn ook niet verkeerd bij deze buitenT.
Je liquidT stijgt, dus er is afgifte, ook goed.
Maar vooral je COP van ongeveer 7 zegt genoeg, perfect lijkt mij.
Weet je zeker dat het vermogen klopt, het is wel erg hoog tov de specs?

Wel had ik liever STEK koppelingen gezien ipv flare. Voor warmtepompen is een koppeling wat degelijker ivm extreem snelle temperatuurwisselingen in de winter. Denk aan volgas verwarmen 75c, en dan een defrost. Je leiding gaat dan in een paar tellen naar 5 graden ofzo.
Maar het hoeft geen problemen te geven. Wel een nieuwe flare maken als de boel ooit los gaat.
Ik zal na de komende warme periode nog eens opnieuw wat opnames maken. De 9,5kW verwonderde mij ook nogal. Ik ga ook die maar in de gaten houden. Mijn multical gaf het aan en die is/was behoorlijk accuraat.

Met die koppelingen was iets idd, ik heb 1/2” + 1/4” koelgasleidingen, deze afmetingen zitten ook op de buitenunit, op de binnenunit is de maat echter anders 5/8 + 1/4. Hiervoor is een adapter kit meegeleverd. Geen idee of dit de keuze voor flare heeft "veroorzaakt" bij de mijn koelgastechnicus.

Heb alleen het laatste stukje van de inbedrijfstelling gezien helaas, even door de equipment heen geweest. Zo'n gas snuiver even gebruikt, en de glycol tester ook maar even losgelaten op de oude glycol en het vatje met nieuwe Tyfocor, mijn oude was tot -15 en de nieuwe zoals fabrieksopgave(-28)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:26:
[...]

omdat ik dan dat vat in mijn trappenkast zou moeten plaatsen en daar heb ik er geen plek voor
+ op dat type vat krijg je geen subsidie.. O-)
als dan de monobloc uitvalt heb je niks meer :P nu kan ik straks nog douche

zit nog wel te denken om een platen wisselaar na het buffervat te zetten.
alleen word dat wel een lastig verhaal met leidingwerk.
Ja, geen subsidie is no-go natuurlijk... ;)

Dat vat kan:
1. een elektrisch element in.
2. een l/w warmtepomp op
3. heeft een doorstroom naverwarmer van 15 kW??? (ik douche op 7,2 + douchewtw zonder vat)
Dat zijn 3 zekerheden ipv 1.

(oh en in de zomer is het vat al 20 graden op zolder, zonder elektrische hulpenergie ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2017 22:38 ]

• jerh
Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

Ik zit net de PDF te bekijken.
regelt deze traploos zijn vermogen afhankelijk van de vraag?
heb je ervaring met deze unit ?

Ik heb hoofdautomaten.
( 3x 25A C deze kunnen wel een 15 min 30 35A af zonder af te schakelen )
de 18kw versie durf ik wel aan.
dan zit je nooit zonder heet water :)
Ik heb deze Wijas nu twee jaren hangen. Met invoeding vanaf hygiene boiler met water van circa 20 tot 25 graden, dwtw en uitgangstemperatuur van 50 graden is het gevraagde vermogen in de winter meestal tussen de 6 tot 7 kW. Voor het vullen van het bad trekt hij de volle 11.5 kW waarop hij ingesteld staat.

Hij regelt inderdaad traploos en idd nooit koud water. Uiteraard ook op een 3x25 a aansluiting met automaten.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Goedenavond,
Mijn mooie aliexpress thermostaatje is gearriveerd, maar hij heeft wat veel aansluitmogelijkheden en ook m'n Pana heeft verschillende mogelijkheden. Wat is nu een goede manier om dit aan te sluiten? Beetje bang voor kortsluiting...
Dit is een verder niet toegelicht plaatje in de gebruiksaanwijzing:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ubl6BKAyDLQt/1k0.jpg

Als ik het goed begrijp, heeft de thermostaat een interne voeler en kan je een externe voeler aansluiten. Dat is met of zonder aansluiting 5/6 lijkt me. Maar, de rest is mij onduidelijk.

Dit is hem:
https://www.aliexpress.co...ml?orderId=86681342747233

[ Voor 7% gewijzigd door blauwemac op 12-10-2017 22:45 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
iemand ervaring met het bufferen van warmte in de kruipruimte?
Lijkt mij niet zo'n slimme zet, warmte bufferen buiten de warme schil van de woning. Al het verlies is dan echt verlies.

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:52:
Lijkt mij niet zo'n slimme zet, warmte bufferen buiten de warme schil van de woning. Al het verlies is dan echt verlies.
ik dacht meer aan water-opslag in zakken/vaten oid.
Waarom zou je het willen en wat denk je ermee te bereiken :?

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:59:
Waarom zou je het willen en wat denk je ermee te bereiken :?
alternatief voor groot buffervat (opvangen pieken en dalen).

• amarkest
amarkest schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

zoiets als dit:

http://mich531.wixsite.com/flexibebuffervaten/aanbod

dus met een bak van 1x1x0,3 heb je zomaar 300ltr buffer in je kruipruimte.

toch interessant lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door amarkest op 13-10-2017 12:01 ]

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 18:53
Waar kan ik die WP-boiler van 120 L vinden ?
quote]Wodan89 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

nou idd als ik hem in de garage zou zetten zie ik het niet als een groot probleem. 2 trappen wel.
het gekke is dat de medina ( chinees ) maar 100kg zou wegen en de pana 150kg? beide 200L
Stand alone WP boilers :P
[/quote]

• Noord27
Inmiddels is de monteur van de Elga toch al bijna weer 2 uurtjes bezig om het systeem te vullen met koelgas. Maar de buiten-unit gaat niet aan de gang en er wordt nu overlegt met Techneco.

Pfoe.. Wat ben ik blij dat ik gewoon een lokale installateur en NL product heb gekozen. Want zoveel pech wens ik niemand anders toe binnen 1 jaar met een WP.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
Noord27 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:03:
Inmiddels is de monteur van de Elga toch al bijna weer 2 uurtjes bezig om het systeem te vullen met koelgas. Maar de buiten-unit gaat niet aan de gang en er wordt nu overlegt met Techneco.

Pfoe.. Wat ben ik blij dat ik gewoon een lokale installateur en NL product heb gekozen. Want zoveel pech wens ik niemand anders toe binnen 1 jaar met een WP.
Het zit je inderdaad niet echt mee.
Hoop voor je dat de elga het aan het einde van de dag weer doet.
amarkest schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

Als je geen andere opties hebt dan kun je niet anders, maar het zou mijn voorkeur hebben het buffervat in de warme schil neer te zetten omdat zoals eerder aangegeven dan ook echt alle verliezen echte verliezen zijn, of je moet warmte willen generen voor ongedierte in je kruipruimte.

Ook zal het buffervat in je kruipruimte harder afkoelen (meer verlies hebben) als in de warme schil van de woning omdat de omgevingstemperatuur daar lager ligt.

En waarom zou je perse een groot buffervat willen hebben :? Ik heb een 120ltr vat + inhoud van de vloerverwarming, en dat is volgens mij voldoende voor het doel.

Men adviseert minimaal 20 ltr per KW minimaal vermogen, dus bij een WP die tot 3KW kan terugmoduleren zou een 60 litervat al voldoende zijn. Als je een veel grotere buffer neemt (stel 300 liter) loop je alleen maar "onnodig" veel water warm te houden, lijkt mij ook niet echt wenselijk.

Waar lekte de boel weet je dat ?

Succes/sterkte, komt goed toch (garantie).

Compressor stukgedraaid ?

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:26:
[...]
dus bij een WP die tot 3KW kan terugmoduleren zou een 60 litervat al voldoende zijn.
mn gewicht en ruimte speelt een rol. Het stookhok op zolder is al aardig vol. En 100kg naar zolder sjouwen is best wel een uitdaging.

maar wellicht kan 2x 30 liter vat of boiler, bovenelkaar opgehangen,een oplossing bieden.

• wervisser
@Noord27
Ik ben wel blij voor je dat het nu gebeurt en niet als het -10 is :+

• Oxellaar
  • Niet online

Uit je eerdere omschrijving van je storing leek ook niet op een tekort aan koudemiddel. Zonder koudemiddel start de compressor gewoon op en geeft een storing op hoge temperatuur compressor.
Maar jouw compressor starte niet op toch?

Lijkt op 2 verschillende storingen, erg uitzonderlijk, maar wie weet.

Wat was er lek trouwens?

• Noord27
Hij doet t weer hoor. Moest toch ergens iets gereset worden. Op de werkbon staat garantie tot 27 januari 2019.

@wervisser
Toch complimenten voor de Groot nu hoor. Voor het zeer vlot en correct op pakken van de storing. We hebben straks nog wel een 2e WP hangen als back-up. ;)

@koevlaas2
Ben er zelf niet bij geweest. Dus ik weet het niet.

• wervisser
@Noord27
Maar toch niet lek dan ?

• Noord27
@wervisser Jawel. Er zat geen of veel te weinig koelmiddel in het systeem. Maar na dit gemaakt te hebben ging de compressor niet aan de gang. Toen is er even gebeld met Techneco en daarna kreeg ik bericht van mijn vrouw dat hij werkte: werkbon in mijn mailbox (garantie tot januari 2019) en een foto dat de temperatuur van de aanvoerleiding rond de 30 graden was (van de vloerverdeler).

Dus ik weet ook niet wat er exact mis was. Wellicht hoor ik het straks thuis van vrouwlief; mits de monteur het nog uitgelegd heeft was er mis was.

Dus ik vermoed dat @koevlaas2 gelijk heeft dat er vanwege te weinig koelmiddel er een beveiliging in werking is getreden op de buiten-unit. Helaas kan ik als gebruiker over deze beveiliging niets vinden in het boekje of een melding op de binnen-unit.

[ Voor 42% gewijzigd door Noord27 op 13-10-2017 14:59 ]

• wervisser
@Noord27
Nu ja, goed dat hij weer werkt. Aan de ene kant leuk als je zelf iets kunt uitzoeken, anderzijds is het wel fijn dat er een monteur komt kijken met voldoende kennis (en met Techneco achter de hand).

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

Kan trouwens iemand verklaren waarom het verschil in 'performance' zo aanzienlijk lijkt tussen de Panasonic Monoblocs van 5kW en 6kW? De WH-MDC05F3E5 heeft een gespecificeerde COP van 5.08 terwijl de WH-MDC06G3E5 op een COP van 4.46 zit. Als je het vergelijkt met de 9kW (COP 4.15) die de helft hogere warmteopbrengst kan realiseren is het verschil best opmerkelijk.

Van 5kW naar 6kW is 1/5 meer; afname van 12% in COP, van 6kW naar 9kW is 1/2 meer; afname van 7% in COP.

Of vertellen deze meetwaardes niet alles en blinkt de 6kW ergens anders in uit?

Speed kills, but beauty lives forever...

Noord27 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
@wervisser Jawel. Er zat geen of veel te weinig koelmiddel in het systeem. Maar na dit gemaakt te hebben ging de compressor niet aan de gang. Toen is er even gebeld met Techneco en daarna kreeg ik bericht van mijn vrouw dat hij werkte: werkbon in mijn mailbox (garantie tot januari 3019) en een foto dat de temperatuur van de aanvoerleiding rond de 30 graden was (van de vloerverdeler).

Dus ik weet ook niet wat er exact mis was. Wellicht hoor ik het straks thuis van vrouwlief; mits de monteur het nog uitgelegd heeft was er mis was.

Dus ik vermoed dat @koevlaas2 gelijk heeft dat er vanwege te weinig koelmiddel er een beveiliging in werking is getreden op de buiten-unit. Helaas kan ik als gebruiker over deze beveiliging niets vinden in het boekje of een melding op de binnen-unit.
De lage druk beveiliging van het koelcircuit heeft de boel stilgelegd en maar goed ook anders draait de boel uiteindelijk stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 13-10-2017 15:16 ]

• Domba
kimjansen schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:37:
Kan trouwens iemand verklaren waarom het verschil in 'performance' zo aanzienlijk lijkt tussen de Panasonic Monoblocs van 5kW en 6kW? De WH-MDC05F3E5 heeft een gespecificeerde COP van 5.08 terwijl de WH-MDC06G3E5 op een COP van 4.46 zit. Als je het vergelijkt met de 9kW (COP 4.15) die de helft hogere warmteopbrengst kan realiseren is het verschil best opmerkelijk.

Van 5kW naar 6kW is 1/4 meer; afname van 12% in COP, van 6kW naar 9kW is 1/2 meer; afname van 7% in COP.

Of vertellen deze meetwaardes niet alles en blinkt de 6kW ergens anders in uit?
De waarde die je noemt zijn voor een testconditie die in praktijk niet zou moeten hebben, als dat fabrikanten het profiel van de WP via de firmware heel erg afstemmen op de W35A7 voor een eerste vergelijk.
Als WP bedoelt is als hybride kijk je naar W35A2 of W35A-2 en voor volwaardige, eerst naar vermogen bij -10c vorst en dan de prestatie bij diverse temperaturen

Maar deze is een hele moeilijke, persoonlijk ben ik van menig dat de 5kW net iets betere preformance heeft vanuit de praktijk gezien omdat ik zelf de 6kW heb. tenminste als het naar vermogen past.
De 9kW MDC-model zou ik niet inzetten als je veel meer dan 7kW@-10C nodig hebt en het je enigste warmtebron is, ook gelijk voor SWW

Maar als je kijkt naar de SCOP gegevens eveneens door de fabrikant aangeleverd dan heeft de 6kW de neus nipt voor.
Maar dat zijn SPF3 gegevens waar nog steeds niet alles inzit voor de praktijk SCOP dat zou pas met gegevens volgens SPF4 zijn.
In de praktijk is rest als afgiftesysteem bepalend voor oa circulatiepomp en opgenomen vermogen, dat maakt dan het verschil.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hoe is jullie COP op dit moment? Ik heb een gemiddelde COP op dit moment van maar liefst 5.5. Het enige wat ik heb gedaan is een lage temperatuur op de klokthermostaat te zetten ( 19.0 continu ).

Dit is ook de nachtverlagingstemperatuur van de ELGA. Ik zie diverse runs waarbij de ELGA meteen terug moduleert naar 600 of 300W en het huis met gemak op temperatuur houdt.

Ik vind het verschil met stoken op 20.0 graden echt bizar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:31
Het is buiten 18 graden. WP draait hier al niet meer voor verwarming.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Domba
@mkleinman
De COP nu met Tb=19C!!
Voor een Pana die wil je eigenlijk niet weten die 8,7-8,8 @ 3.7kWth

1 WP loopt nu even ik schat een uurtje omdat ik afgelopen uren mijn warmtebuffer opgewarmt heb voor vannacht en zelfs circulatie heeft stilgelegen bij deze Tb

mgroen81 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:50:
Het is buiten 18 graden. WP draait hier al niet meer voor verwarming.
Hier loopt de temp. alleen maar op en de wp is al 2 dagen niet aan geweest.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA gaat hier alleen 's nachts vaak 1 of 2 keer kort aan. Stook op dit moment op 19.0 graden continu. Betekent effectief op 19.5 in de kamer.

Vandaag 2 runs, gisteren 3. Meestal rond 4 uur 's ochtends en rond 8 uur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Domba
Je bedoelt DCOP, die was voor gisteren 6,85 en voor vandaag wordt die lager eerder 6,3-6,2
Tb was 7 uur lang <10C met laagste 8,4C

Edit ik houdt een ruimttemp van 21-22C aan voor woonkamer, wil wel lager maar gaat niet bij deze Tb

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 13-10-2017 18:16 ]

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:13
ik ben met maxicool in conclaaf over het de 300L warmtepomp boiler LDS uitvoering voor een zonnecollector. ipv de zonnecollector wil ik mijn ecodan hierop aansluiten en ik wil de unit gebruiken voor mijn ventilatie in huis. Echter ik krijg van maxicool te horen dat deze unit alleen maar 350m3/h kan draaien met wp aan of een contact heeft voor wp / ventilatie uit en zonneboiler aan. Hij heeft geen lage stand zoals het standaard 200/300l vat. Zou dit om te bouwen zijn en/of er op de markt een soortgelijke unit die wel kan wat ik wil gaan uitvoeren ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:42:
Hoe is jullie COP op dit moment? Ik heb een gemiddelde COP op dit moment van maar liefst 5.5. Het enige wat ik heb gedaan is een lage temperatuur op de klokthermostaat te zetten ( 19.0 continu ).

Dit is ook de nachtverlagingstemperatuur van de ELGA. Ik zie diverse runs waarbij de ELGA meteen terug moduleert naar 600 of 300W en het huis met gemak op temperatuur houdt.

Ik vind het verschil met stoken op 20.0 graden echt bizar.
Mijn COP is juist slecht door de 2-3 starts en de rest van de dag standby.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
corsat schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:22:
ik ben met maxicool in conclaaf over het de 300L warmtepomp boiler LDS uitvoering voor een zonnecollector. ipv de zonnecollector wil ik mijn ecodan hierop aansluiten en ik wil de unit gebruiken voor mijn ventilatie in huis. Echter ik krijg van maxicool te horen dat deze unit alleen maar 350m3/h kan draaien met wp aan of een contact heeft voor wp / ventilatie uit en zonneboiler aan. Hij heeft geen lage stand zoals het standaard 200/300l vat. Zou dit om te bouwen zijn en/of er op de markt een soortgelijke unit die wel kan wat ik wil gaan uitvoeren ?
Ik had toch al gezegd dat maxicool geen echte ventilatie functie heeft.
In mijn zoektocht heb ik ze wel gezien, zelfs met afstandsbediening zoals de meeste mv hebben.
Ben alleen het merk vergeten, komt omdat ik zo enorm schrok van de prijs.
Losse mv aanschaffen en beetje inleveren op cop is stukken voordeliger

1 PVoutput . Dongen NB

Rol-Co schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:25:
[...]

Mijn COP is juist slecht door de 2-3 starts en de rest van de dag standby.
Dat je nog moet stoken verbaasd mij, of is het +24c in huize Rol-Co ?
Hier is de COP 0 want we staan al 2 dagen in standby.

• Domba
corsat schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:22:
De lage fan stand (oranje draad) wordt gebruikt voor de circulatiepomp van de zonnecollectors.
Ombouw kan als de draad aan de fanmotor er is tenminste tot versie-3, de schema's verschillen niet zoveel van elkaar voor de HW200.
De versie 4 van Noord27 heb ik nog nooit gezien en daar durf ik het niet voor te zeggen.

Een uitgang weet ik zo niet
Er is wel een potentieel vrij contact ingang om fan lage snelheid/circulatiepomp in uit te schakelen op de HW200

• Noord27
Was net op het dak om flatfix fusion wat voor te bereiden. Tot mijn verbazing hoorde ik de elga zowel binnen als buiten niet. En hij stond vrijwel vol gas 900W te verbruiken. Dus de resonantie is al vrijwel vanaf het begin aanwezig geweest! Nu volledig weg.

Voelde wel duidelijk de koude wind eruit geblazen worden. Die zal straks tegen de achterzijde van de SF's gaan blazen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 13-10-2017 18:52 ]

Noord27 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:49:
Was net op het dak om flatfix fusion wat voor te bereiden. Tot mijn verbazing hoorde ik de elga zowel binnen als buiten niet. Rn hij stond vrijwel vol gas 900W te verbruiken. Dus de resonantie is al vrijwel vanaf het begin aanwezig geweest! Nu volledig weg.
Heeft vanaf dag 1 gelekt dan.
Weet ik ook meteen waar mijn herrie vandaan komt (waarschijnlijk).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:44:
[...]

Dat je nog moet stoken verbaasd mij, of is het +24c in huize Rol-Co ?
Hier is de COP 0 want we staan al 2 dagen in standby.
Nee 22 ;) maar kou lijden is armoe

Stoken is een groot woord, hij staat gewoon aan zodat de vloer een beetje op temp blijft.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:54:
[...]

Nee 22 ;) maar kou lijden is armoe

Stoken is een groot woord, hij staat gewoon aan zodat de vloer een beetje op temp blijft.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Ik heb vanmiddag geteld, wij hebben 6 dagen een paar uurtjes gedraaid en de rest is standby, dat van de kille vloer herken ik wel.
Nu is het hier al 21c en de kinderen klagen dat ze het te heet vinden in bed dus ik stook even niet.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:13
Ik had toch al gezegd dat maxicool geen echte ventilatie functie heeft.
In mijn zoektocht heb ik ze wel gezien, zelfs met afstandsbediening zoals de meeste mv hebben.
Ben alleen het merk vergeten, komt omdat ik zo enorm schrok van de prijs.
Losse mv aanschaffen en beetje inleveren op cop is stukken voordeliger
[/quote]

De 300L lds uitvoering heeft dus maar 2 standen, aan of helemaal uit en dan ook geen minimale ventilatie en dat is niet bruikbaar, stom dat ze dat niet anders hebben gemaakt. Ik zoek naar andere leveranciers.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
Panasonic DHWM300AE/ZE kan die dit dan wel?

Haik

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.