Nieuwbouwhuis: hybride zonnepanelen (PVT) een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 16:03
2017 wordt de nieuwbouw woning opgeleverd en omdat we van plan zijn daar lang te gaan wonen zijn we voornemend het wooncomfort en de energie rekening een goede start te geven.

Het toekomstige huis:
  • Woon oppervlak: 150m2
  • Begane vloer vloerverwarming, 1e en 2e verdieping radiatoren.We overwegen vloerverwaming op alle verdiepingen.
  • Bij oplevering liggen er al 4 PV panelen, maar we willen inruilen, danwel meer.
  • Dakschets: http://imgur.com/pqsqMVz
We zijn nu met zijn tweeën, met een iets lager dan gemiddeld verbruik (700m3 & 3400kWh p. jaar) maar gezinsuitbreiding naar minstens 4 is een wens.

Dan de hamvraag; gaat PVT ons op de lange termijn meer opleveren dan PV of gaat de extra investering plus onderhoudskosten/slijtage/levensduur van het zonneboiler -deel niet opwegen tegen de lagere gasrekening?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Probeer real-life meetgegevens te vinden. Kan je ze niet vinden, dan zegt dat je dat de opbrengst en meerwaarde erg onzeker is :)

Theoretisch zou er meerwaarde kunnen zijn, mits de panelen actief gekoeld worden (dwz er zit een warmtepomp in het boilerdeel).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
Dat boiler idee spreekt me inderdaad aan. Stel ik voeg er een boiler aan toe van 500 liter. Hoeveel PVT panelen zijn er nodig om er ook in de winter iets aan te hebben en gaat dat financieel ooit iets opleveren? Ik dacht ergens te lezen dat een PVT paneel 75 liter zou kunnen verwarmen, hoe warm weet ik niet en wat dat voor de winter betekend ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-07 11:45
Jozzle schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:14:
Dat boiler idee spreekt me inderdaad aan. Stel ik voeg er een boiler aan toe van 500 liter. Hoeveel PVT panelen zijn er nodig om er ook in de winter iets aan te hebben en gaat dat financieel ooit iets opleveren? Ik dacht ergens te lezen dat een PVT paneel 75 liter zou kunnen verwarmen, hoe warm weet ik niet en wat dat voor de winter betekend ook niet...
Je zou hier navraag kunnen doen:
http://www.triplesolar.com/

toen ik het aanvroeg voor mijn nieuwbouwhuis was ik te vroeg, ze waren er nog niet klaar voor.Ik wilde een dak zonder pannen, want nieuwbouw. Heb het zelf dus anders opgelost, maar hun oplossing sprak me wel aan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik heb ook wel eens contact gehad met triplesolar over zo'n oplossing, de key is dat je natuurlijk iets met die warmte moet kunnen doen. Zij hebben een aantal testopstelling, je kunt ze vragen of ze een opstelling hebben die op die van jullie lijkt.

bottomline: triplesolar benaderen, zijn naar mijn idee erg benaderbaar/denken zeker mee

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topictitel even wat minder cryptisch gemaakt, niet iedereen weet waar 'PVT' voor staat :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afgezien van het feit dat het wel of niet goed werkt.
Het is erg lastig vervangbaar. Dingen gaan nu eenmaal kapot.
Zie hetzelfde PVT paneel maar eens te vinden over 10 jaar.
Het moet wel "matchen" qua karakteristieken van de PV(T).

Ik zou alles gescheiden (willen) houden en niet afhankelijk willen zijn van 1 partij.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2016 09:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jozzle
Dank voor de Triple Solar tip. Ik heb ze de vraag ook voorgelegd.

Goed argument voor de losse systemen, daar staan deze argumenten tegenover:
  1. Ik heb een vermoeden dat ik mijn dakruimte volledig nodig heb voor PV(?), zeker in geval van een warmtepomp. Combineren met zonnecollectoren lijkt dan ideaal.
  2. Voordeel van koeling aan zonnepanelen, al ontbreekt het me aan praktijkcijfers
  3. Het is een nieuwbouwhuis op een zichtlocatie, dus een uniform dak heeft esthetische waarde.
PV / PVT(hybride) of PV & Zonneboiler. Ik kwam dit blog van fam Kleinman gisteren nog tegen. Erg waardevol!

Kosten spelen zeker ook een factor, dus ik ben benieuwd wat Triple Solar me voor kan schetsen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me af hoe de PV panelen dan gekoeld worden met uiteindelijk warm water?
Dat is wat eruit komt. Je krijgt een hele scheve verhouding. De eerste panelen kouder dan de laatste.

Je kan de panelen alleen maar koelen met een warmtepomp. Het "buitengedeelte" van de warmtepomp is dan je watercircuit onder je panelen.
Dit geld dan enkel als je verwarmt in je huis. Onder je panelen heb je dan koud water lopen.
Ga je koelen met je warmtepomp, warm je de panelen op. Ook niet wenselijk in de zomer.
Koelen doe je in de zomer, dus kan het niet. PVT panelen worden warmer.
Het maakt een regeling heel complex.

Ik ben niet overtuigd van de werking.
Moet eerlijk zeggen, omdat het idee me niet aanspreekt, dat ik me er niet verder in verdiept heb.

Uiteraard speelt het zicht een rol.
Jerh zijn huis ziet er ook prachtig uit en gescheiden systemen, wat dan enigszins ten koste gaat van het oppervlak. Maar functioneerd denk ik veel beter.
Je moet gewoon groter gaan wonen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2016 10:43 ]

• Jozzle
Ik doelde op het koelen van de zonnepanelen, niet het koelen van het huis. Zodra de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan aan het buffervat, zullen de panelen niet meer gekoeld worden, maar heb ik wel warm water voor verwarming, danwel tapwater. Ik zie het buffervat dan als goedkoop alternatief van warmte opslag in de grond, waarvan de kosten (€20K?) hoger liggen dan ik comfortabel ben om in te investeren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het koelen gebeurt alleen als je warm water maakt in de zomer. (en dat is erg weinig in verhouding tot cv)
Als je in de winter je huis verwarmt worden je pvt panelen alleen maar kouder.

En met de huidige subsidie op w/w warmtepompen vallen de kosten onder de 10 a 15 k incl bronboring.
Ik woon in een bestaand huis, dus l/w warmtepomp is in mijn geval goedkoper en haalbaarder.
Verder zonnepanelen ook op noord. Omdat het kan. (efficient is een ander verhaal)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2016 10:56 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kort antwoord: Nee
Lang antwoord: de opbrengst van warm water (energie) bij PVT panelen is zeer laag en op de verkeerde momenten (seizoenen).
PVT panelen is men al bezig vanaf medio jaren '90, volgens mij was ECN de eerste bedenker en is er ooit een medewerker van ECN mee gestart maar dat is doodgelopen.
Als sinds de jaren '90 er nog steeds geen grote aantallen worden geproduceerd/afgenomen geeft dat volgens mij genoeg duiding.

Mijn gedachten en vragen
Overigens vraag ik me af waarom je speelt met "volledig dakvlak voor PV nodig"
Wat is de drive om alles aan E af te dekken met PV?
Je kunt ook andere richtingen denken. MKleinman en AUidehaag geven al richtingen aan.
Aan energiebehoefte (in GJ of kWh gerekend) is warm water (sanitair en CV), een groter deel van je verbruik en hiervan is opslag simpeler en buiten het bereik van de overheid om te belasten (er van uitgaande dat je niet overgaat tot de aanschaf van een accusysteem wat 100% dekt)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
PVT, ja bekend op het forum, en is al veel langs gekomen.

waar een PV paneel probeert zo koel mogelijk te blijven in het bakkende zonnetje.
probeert een collector zo warm mogelijk te worden in het bakkende zonnetje.
helaas is het combineren dan erg moeilijk, de pv word of te warm en daalt in opbrengst of je haalt minder warmte uit de collector.

beter is om het apart te doen.

ga eens kijken naar: http://www.hrsolar.nl/
die hebben collectors, die erg leuk passen tussen anderen standaard PV panelen.
is het apart, maar toch net ook niet. ;)

(kleine uitzonderingen zijn er wel.
als je een KWO (koude warmte opslag) hebt is het een geniaal apparaat, maar dat is pas een beetje leuk als je een klein tot middel groot kantoor hebt (of blok verwarming), woonhuizen zijn daar te klein voor.
of als je het heel graag wil hebben en de minpunten voor lief wil nemen.(en ook de kosten niet erg vind.))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:22
Ik denk dat het enkel kan nutting zijn in een huissituatie als je een zwembad wil verwarmen (of is dat dan een villasituatie :-) ). Dan kan je in de zomer (als het opbrengt om je zonnepanelen af te koelen) je zwembad gebruiken als koeling, als je sturing intelligent genoeg is (boiler op 95°, dan overschakelen op zwembadwater van ~30°).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
HRSolar ziet er ook goed uit. Zo lijkt het meer een geheel dan losse buizen. Mooi! Nog steeds heeft PVT een voordeel; dezelfde ruimte voor de zonnecollector panelen wordt ook gebruikt voor PV, maar ik merk dat met de opmerkingen hierboven mijn mindset aan het bijdraaien is naar 2 gescheiden systemen. Desondanks ben ik benieuwd naar wat Triple Solar te melden heeft.

Dank voor jullie input zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-07 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:07:
PVT, ja bekend op het forum, en is al veel langs gekomen.

waar een PV paneel probeert zo koel mogelijk te blijven in het bakkende zonnetje.
probeert een collector zo warm mogelijk te worden in het bakkende zonnetje.
helaas is het combineren dan erg moeilijk, de pv word of te warm en daalt in opbrengst of je haalt minder warmte uit de collector.

(kleine uitzonderingen zijn er wel.
als je een KWO (koude warmte opslag) hebt is het een geniaal apparaat, maar dat is pas een beetje leuk als je een klein tot middel groot kantoor hebt (of blok verwarming), woonhuizen zijn daar te klein voor.
of als je het heel graag wil hebben en de minpunten voor lief wil nemen.(en ook de kosten niet erg vind.))
Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor de bezitters van een water/water-warmtepomp.

Ik heb een Nibe van 17 kW met een bron van 360 meter. Over de aanvoertemperatuur ben ik niet helemaal tevreden, die zakt gedurende de winter naar 3℃. Op koude dagen draait de warmtepomp bijna continu. Beter isoleren is voorlopig geen optie, daarvoor moet ik 2/3 van de rieten dakbedekking vervangen om aan de buitenkant te kunnen isoleren (kostenplaatje van € 40K).

Ik heb in de tuin in een betonnen regenwateropslag van zes kuub die nog niet wordt gebruikt. Ik denk ook niet dat ik project nog ga oppakken wegens teveel gedoe. De put ligt op een paar meter van de aanvoer- en retourleiding naar de bronverdeler. Ik zou met behulp van wat zonnecollectoren of PVT-panelen het water in de put kunnen verwarmen en er een warmtewisselaar in kunnen plaatsen die is aangesloten op de aanvoer en retour van de warmtepomp. Met behulp van twee kleppen is het mogelijk om de bodem of waterput als bron te gebruiken en om de retour via de waterput de bodem in te laten gaan zodat er in de zomer warmte in de bodem gestopt kan worden als de warmtepomp in koeling staat.

Het systeem kiest de bron die de hoogste aanvoertemperatuur levert. Als het goed werkt en er voldoende zonthermisch vermogen op de waterput is aangesloten kan ik van voorjaar tot najaar tapwater verwarmen en warmte in de bodem stoppen, zodat de bodemwarmtewisselaar wordt geregenereerd. In de winter zal de warmtepomp de watertemperatuur naar de bodemtemperatuur trekken en een klein deel van de dag op warmte uit de waterput kunnen draaien. De zonnecollectoren zullen hun warmte goed kwijt kunnen en extra isolatie van de betonnen put lijkt me ook niet nodig. In de winter zal de wateropslag warmte onttrekken aan de bodem.

Lijkt me een mooi systeem om te maken. Om het aan te sturen heb ik alleen wat kleppen, relais, sensoren en extra leidingen nodig. Ik heb al alle hardware om de monitoring en aansturing te kunnen doen en de status van de warmtepomp (compressor, bronpomp, aanvoer- en retourtemperaturen etc.) heb ik al geïntegreerd in mijn domoticasysteem.

In oude boerderijen is het ook mooi om oude gierkelders als warmteopslag te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Femme schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:33:
[...]

Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor de bezitters van een water/water-warmtepomp.
wat je dus beschrijft is de uitzondering die ik ook schrijf.
dit heet een KWO ;)

het plan wat je schrijft is geen dom plan.
zeker niet als je de PVT panelen een beetje stijl naar zuid kunt leggen.
mocht je regenwater put bevriezen, dan heb je zelfs op vele winterdagen nog best een leuke delta T tussen de PVT en de put.
maar dan nog denk ik dat ik eerder zou kiezen voor een paar heatpipe collectoren in plaats van een PVT paneel.
word bepaald door een stukje prijs en de ruimte die je hebt, dus elke lokatie kan anders zijn. ;)

wanneer ga je het uitvoeren?

edit:
6m3 klinkt als veel, maar stiekem gaat het heel hard je bent zo door die energie heen die daar in zit.
beste is om het water te bevriezen, dan heb je een fase chance en dat geeft een flinke blok energie.
maar dan heb je wel lagere temperaturen als je nu al hebt uit je put.
dus ik ben wel benieuwd wat het doet, het is zeker experiment waardig.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 22-02-2016 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jozzle schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:54:
HRSolar ziet er ook goed uit. Zo lijkt het meer een geheel dan losse buizen. Mooi! Nog steeds heeft PVT een voordeel; dezelfde ruimte voor de zonnecollector panelen wordt ook gebruikt voor PV, maar ik merk dat met de opmerkingen hierboven mijn mindset aan het bijdraaien is naar 2 gescheiden systemen. Desondanks ben ik benieuwd naar wat Triple Solar te melden heeft.

Dank voor jullie input zover!
als jij het wil doen, moet je het gewoon doen.
(dat het minder efficiënt is is dan jammer, maar al het rendement is beter als dakpannen. ;) )

maar het aansluiten van PVT panelen is wel lastig.
meeste mensen hebben vaak wel genoeg aan 3X een PVT paneel.
dan word de rest van het dak gewoon PV panelen.
daar een omvormer voor vinden word vrij lastig,
want PVT panelen zijn anders als PV panelen dus moeten op eigen mpp (of optimizers gebruiken)
(het is niet onmogenlijk, maar dan word het vaak wel duurder en het was al niet goedkoop.)

wil je het doen, dan doen, maar of het de beste oplossing is, is zeer betwijfelbaar. :?
voor iemand als femme is dat een ander verhaal, die vind het leuk om te tweaken en te proberen.
en als het dan fout gaat, niks aan de hand hij kan het zo weer terug bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Het zou wel ideaal zijn PV + T, alleen als ik zie hoe afgelopen zomer mijn 3kuub zwembad verwarmd werd met een simple setup van zonneboiler .. binnen 2/3 dagen was het zwembad dusdanig op temperatuur dat ik de pomp uit moest zetten anders werd het vies warm (en zoveel zon hadden we niet de gehele zomer)
Even uit het hoofd is de verwarmingszak 75x100 met een doorvoer van ~38mm

Als ik naar ons klimaat kijk, twijfel ik echter over het gemiddelde rendement per dag. zeker als je 2 vloeren van vloerverwarming wilt voorzien .. teminste als je warm water + energie opwekt je praat immers over grote(re) oppervlaktes, maar goed dit is een twijfel.

Het probleem voorzie ik meer in de enorme hitte wat ik eerder aanstipte, (kou zal minder relevant zijn)
die dagen krijg je systeem een enorme klap .. zal niet bevorderlijk zijn voor de levensduur

Tja vanalles

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb ook maar eens een bericht naar triple solar gestuurd, PVT is wel erg intressant.
ik lig "goed" op het zuiden maar dit kan ook op het noorden ?

We wonen nu een jaar in ons nieuwe huis, en na het e.a vergeleken te hebben.
(onze nefit easy geeft aan dat we 110% 8)7 meer gas verbruiken, dan werkelijkheid)
Wel goed om te zien dat het verwarmen 90% aan verwarming word verbruikt.

Overgens is mijn PVT insteek puur om optimaal van dak oppervlak + schaduw gedeeltes gebruik te maken.
denk aan schoorsteen. het PV gedeelte is dan als extra bonus .. ik beschouw het echter niet als "de oplossing"

Gezien dat de TS niet meer gepost heeft is de insteek om dit wel te doen.

[ Voor 78% gewijzigd door vso op 17-09-2016 02:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo'n 2 jaar gelden hebben wij voor dezelfde keus gestaan en daarbij bleek dat de gecombineerde panelen ongeveer 2x zo duur waren en een lager aantal Wp hadden. Financieel dus niet interessant.

Wij hebben gekozen voor all-electric, dus er kwam toch al een warmtepomp. Dus een paar panelen extra gelegd en die energie gebruiken we voor verwarming /warm water. Veel simpeler systeem door het ontbreken van een extra vloeistoffen met sturing en financieel veel zinniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471522

Komend jaar gaan wij onder eigen beheer een nieuwbouw woning bouwen. Ben mij aan het verdiepen in verwarmen (Vloerverwarming en warm water voorziening) van deze nieuwbouwwoning (Oppervlakte ~220 M2).
Daar ik uit kostenoverweging op een aansluiting van 3 * 25 A wil blijven is een water-lucht waremtepomp geen optie.
Heb met een installatiebedrijf gesproken welke mij een2-tal opties gaf: Perceel ligt gunstig voor zonnepanelen. (PVT en of Heatpipes).

1) Warmtepomp water - water ~€ 40.000,-
2) Warmtepomp met Hybride panelen en/of heatpipes.~€ 25.000,-

Heeft iemand hiermee ervaring en kunnen deze gedeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

Anoniem: 471522 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:43:

Daar ik uit kostenoverweging op een aansluiting van 3 * 25 A wil blijven is een water-lucht waremtepomp geen optie.
Hoezo?
De rest van Nederland heeft toch ook gewoon zijn warmtepomp op 3 x 25A. Waarom kan dat bij jou niet?

40k is enorm. Dat kan ook wel voor onder de 10k lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-04-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471522

Het vermogen dat een warmtepomp vraagt is mi dusdanig dat er niet parallel een electrische auto geladen kan worden en huishoudelijke apparaten aangezet worden.
Alternatief zou dus zijn een 3 X 35A aansluiting wat ~€600,- per jaar extra vaste lasten met zich meebrengt.

40K zijn de kosten om een Warmtepomp water-water aan te laten leggen met vloerverwarming. Hierbij moeten er ~5 sondes worden aangebracht van 75-100 meter diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-07 20:20
Anoniem: 471522 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:05:
Het vermogen dat een warmtepomp vraagt is mi dusdanig dat er niet parallel een electrische auto geladen kan worden en huishoudelijke apparaten aangezet worden.
Daarom zijn er laadpalen die loadbalancing kunnen. Die zetten het laden van de auto op een lager pitje als de warmtepomp maximaal vermogen nodig heeft. Overigens komt het in de praktijk bijna nooit voor dat de warmtepomp en de auto beide tegelijk op maximaal draaien omdat het laden meestal in de nacht gedaan wordt en de warmtepomp dan toch staat te niksen. Zie ook de discussies in het "Laden op eigen terrein" topic
Pagina: 1