Het is ook belachelijk.Torgo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:32:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik dacht dat ik blij kon zijn met de hypotheekrenteaftrek op ons huis, maar dat geld kan ik dadelijk één op één overboeken naar het eigenwoningforfait, de OZB, de afvalstoffenheffing, de rioolbelasting en de waterschapsbelasting.
Pijnlijke is dat die niet bepaald goedkoper worden, maar de hypotheekrenteaftrek wel met het jaar minder.
Prima toch, dan is de accountant de professional die ik bedoel.capellio schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:22:
[...]
Ik weet niet helemaal wat je daarmee bedoeld maar sinds het begin als zelfstandige worden mijn cijfers jaarlijks door een goede accountant gedaan en er is al eens een (steekproef) controle uitgevoerd door de belastingdienst en alles was gewoon in orde.
Verder is het inderdaad een beetje flauw om niet op de inhoud in te gaan maar er zit in bijna elke zin van de post een denkfout of misverstand waar je een alinea over kunt volschrijven. Laten we het erop houden dat de FOR relatief complex is. Het ligt aan het grotere geheel van je financiën of je hem inzet om de inkomsten belasting op je winst uit onderneming uit te stellen of dat je hem links laat liggen.
The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West
We hebben vorig jaar een woning gekocht uit 1999. Afgelopen zomer was het getaxateerd op 643k, WOZ 1-1-2017 is slechts 489k. Gelukkig is onze hypotheek nog net wat minder dan dat, maar de taxatie waarde en koopprijs steken ver boven de WOZ uit. Hopelijk duurt het nog even voordat de WOZ omhoog gaat...Torgo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:32:
Members only:
Als ik in de buurt kijk wat de WOZ van vergelijkbare huizen is dan zit er een enorme spreiding op. Ik denk dat de vorige bewoners gewoon een aantal keer succesvol bezwaar hebben aangetekend om zo de belasting te drukken, of wellicht is het lastig om bij nieuwbouw een goede WOZ te bepalen en zolang het niet verkocht wordt is het allemaal prima?
Mooi toch dat je dat kan wegstrepen? Hier is de gemeenteheffing behoorlijk gezakt, kleine 10%. Ondanks een iets hogere woz. Geen idee of dat landelijk is of juist een uitzondering.thatanas schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:39:
[...]
Het is ook belachelijk.
Ik dacht dat ik blij kon zijn met de hypotheekrenteaftrek op ons huis, maar dat geld kan ik dadelijk één op één overboeken naar het eigenwoningforfait, de OZB, de afvalstoffenheffing, de rioolbelasting en de waterschapsbelasting.
Pijnlijke is dat die niet bepaald goedkoper worden, maar de hypotheekrenteaftrek wel met het jaar minder.
In december had ik overigens een beetje extra afgelost en dus paar euro minder kosten per maand, maar de hypotheekrenteaftrek is vrijwel met exact hetzelfde bedrag afgenomen... Komt ook deels door het aflossen natuurlijk, maar toch jammer.
In NL wordt er veel meer gecommuniceerd over de WOZ-waarde. Wie bepaald er die waarde bij jullie eigenlijk?
In BE is het meer van: geen slapende honden wakker maken. Enkel als er bouwvergunningen aan de pas komen voor renovatie of zo komt de (meer)waarde van de woning op tafel om de belasting op onroerend goed aan te passen.
De gemeente. Die hebben het wel makkelijker dan in België. Heel veel huizen in Nederland zijn niet zo 'uniek' zoals in België.Wozmro schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:59:
Dat is wel een verschilletje tussen NL en BE.
In NL wordt er veel meer gecommuniceerd over de WOZ-waarde. Wie bepaald er die waarde bij jullie eigenlijk?
In BE is het meer van: geen slapende honden wakker maken. Enkel als er bouwvergunningen aan de pas komen voor renovatie of zo komt de (meer)waarde van de woning op tafel om de belasting op onroerend goed aan te passen.
Wat wel ook probleem in Nederland is, dat diverse overheidslagen en vooral het rijk en de EU, vermogensbelastingen aan het heffen willen over de onderliggende waarde van huizen.
Sowieso is vermogensbelasting altijd al een ziekmakende praktijk voor elke gezonde economie maar de meervoudige belasting op de waarde van woningen in Nederland loop echt alle spuigaten uit.
| live and give like no one else |
Zojuist de WOZ aanslag ontvangen: van 489k naar 602k. Natuurlijk direct bezwaar aangetekend, een stijging van 23,1% is buitenproportioneel..... Eens kijken of het wat oplevert.pirke schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:39:
[...]
We hebben vorig jaar een woning gekocht uit 1999. Afgelopen zomer was het getaxateerd op 643k, WOZ 1-1-2017 is slechts 489k. Gelukkig is onze hypotheek nog net wat minder dan dat, maar de taxatie waarde en koopprijs steken ver boven de WOZ uit. Hopelijk duurt het nog even voordat de WOZ omhoog gaat...
Als ik in de buurt kijk wat de WOZ van vergelijkbare huizen is dan zit er een enorme spreiding op. Ik denk dat de vorige bewoners gewoon een aantal keer succesvol bezwaar hebben aangetekend om zo de belasting te drukken, of wellicht is het lastig om bij nieuwbouw een goede WOZ te bepalen en zolang het niet verkocht wordt is het allemaal prima?
Verwijderd
Dus als er vorig jaar een geweldig mooi afgewerkt huis in de straat is verkocht voor een flink bedrag, kan je eigen WOZ daar flink door stijgen.
De gemeente houdt de OZB-opbrengst gelukkig constant, dus in een stijgende woningmarkt daalt de belasting als percentage van de WOZ, en vice versa.
EWF en waterschap stijgen helaas wel mee.
Ik verwacht niet dat de buren ook 23% zullen stijgen, dus mijn individuele lasten gaan wel omhoog...Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:55:
In mijn geval werd in het jaar na aankoop de WOZ gelijk gesteld aan de koopprijs (omlaag, destijds). Logisch, want dat is het meest betrouwbare en recente meetpunt voor de woningwaarde. Dit heeft ook invloed op de buren/straat.
Dus als er vorig jaar een geweldig mooi afgewerkt huis in de straat is verkocht voor een flink bedrag, kan je eigen WOZ daar flink door stijgen.
De gemeente houdt de OZB-opbrengst gelukkig constant, dus in een stijgende woningmarkt daalt de belasting als percentage van de WOZ, en vice versa.
EWF en waterschap stijgen helaas wel mee.
De ozb is overigens natuurlijk geen vermogensbelasting, maar simpelweg een soort verdeelsleutel voor de gemeente om hun belastingen te kunnen heffen.Sissors schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:47:
Je bedoelt dat een belasting op vermogen, dan wel rendement uit vermogen, keihard nodig is voor elke gezonde economie. En daar valt een huis ook onder. Natuurlijk het moet wel redelijk blijven, en het probleem blijft dat vooral de rijkste geen belasting betalen, maar het principe van een belasting op vermogen is heel normaal.
Mijn gemeente waarschuwt hier zelfs voor.Aikon schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:51:
Maak iig geen bezwaar op basis van die 23% verhoging an sich, dat ketsen ze gelijk af weet ik uit ervaring. Ik heb weleens zo'n bedrijfje ingezet, kost je niks, de gemeente wel helaas. Maar ja, als ze per se juridische argumenten willen ipv luisteren naar hun inwoners.
Ik vraag mij wel af waarom de gemeente verplicht zou zijn om zo'n bedrijf een vergoeding te betalen.Inwoners die hun WOZ-waarde te hoog of te laag vinden, raadt de gemeente aan om bezwaar te maken. Doe dit zelf en laat het niet doen een bedrijf dat zegt dat ze dit gratis doen. Het is niet gratis. Als het bedrijf uitrekent dat een WOZ-waarde na hun standaard bezwaar bijvoorbeeld 10.000 euro lager wordt, levert dit een inwoner 10 euro op. De gemeente moet deze bedrijven hiervoor een vergoeding betalen tot ruim 700 euro. Dit geld geeft de gemeente liever uit aan belangrijke dingen voor inwoners en voor de stad. Bezwaar maken is heel eenvoudig, via de pagina bezwaar gemeentelijke belastingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 23-02-2019 17:45 ]
Dat is verplicht op grond van de wet Besluit proceskosten bestuursrecht. Gemeenten balen daar behoorlijk van, als het gaat om bezwaren op de WOZ. Het is voor dergelijke bureautjes die namens jouw bezwaar aantekenen echt retesimpel. Jij levert alles aan, zij plakken de juiste juridische kretologie er aan en ze hebben er bijna geen werk aan en vangen. Ik heb er twee keer gebruik van gemaakt, met succes, laatste keer in 2017, toen kreeg dat bureautje er € 245,- voor.Ik vraag mij wel af waarom de gemeente verplicht zou zijn om zo'n bedrijf een vergoeding te betalen.
De derde keer dat ik het niet eens was met de hoogte van de WOZ-waarde zag ik op de site van de gemeente een expliciete uitnodiging om rechtstreeks te bellen met een ambtenaar voordat je bezwaar aan zou tekenen. Dat heb ik gedaan. Soort telefonische handjeklap, geen procedure, direct de WOZ verlaagt. Zelfde resultaat als via zo'n bureautje, maar dan geen kosten voor de gemeente. En dus uiteindelijk hopelijk lagere gemeentelijke belastingen en eerder FO
Hier hetzelfde, gewoon bellen, wel met argumenten. Binnen 2 weken wordt je terug gebeld en is het geregeld. Hèt argument is natuurlijk dat je woning niet met de juiste woningen is vergeleken of dat dat wel gebeurd is maar dat de conclusie onjuist is.LevelBoss schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:09:
[...]
Dat is verplicht op grond van de wet Besluit proceskosten bestuursrecht.
De derde keer dat ik het niet eens was met de hoogte van de WOZ-waarde zag ik op de site van de gemeente een expliciete uitnodiging om rechtstreeks te bellen met een ambtenaar voordat je bezwaar aan zou tekenen. Dat heb ik gedaan. Soort telefonische handjeklap, geen procedure, direct de WOZ verlaagt. Zelfde resultaat als via zo'n bureautje, maar dan geen kosten voor de gemeente. En dus uiteindelijk hopelijk lagere gemeentelijke belastingen en eerder FO
Heb ook vernomen dat de WOZ-waarde wel echt op data gebaseerd is, dus je moet wel echt een punt hebben om de waarde omlaag te krijgen.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Verhuur hypotheek werkt meestal toe naar een lagere ltv-ratio bijvoorbeeld 0.4 of 0.5. Je bent dus minder dan 0.83% per maand kwijt. Je kan met jouw bank afspreken naar welke ltv-ratio je aflost in de komende 10 jaar. Je hoeft dus lang niet alles af te lossen in komende 10 jaar, je hebt immers al een ltv-ratio van 0.5.RichieB schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:14:
Ik zit er serieus aan te denken om mijn oude woning (die te koop staat) te gaan verhuren. Ik heb er al voor de helft eigen geld inzitten dus een verhuur/beleggingshypotheek krijgen lijkt me niet een probleem? Wel hoop ik niet alle huurinkomsten op te maken aan de aflossing van de hypotheek. Bij de ING lees ik dat de maximale looptijd 10 jaar is. Dat betekent dat ik elke maand 0,83% van het geleende bedrag moet aflossen (bij lineaire hypotheek). Is het ook mogelijk om een verhuur/beleggingshypotheek af te sluiten met een looptijd van bijvoorbeeld 15 jaar?
[ Voor 11% gewijzigd door klaasvaak1853 op 24-02-2019 14:31 ]
@klaasvaak1853 Ik ben vaak tegengekomen dat je bij deze hypotheken maximaal 50% aflossingsvrij mag. Dan zit je in het voorbeeld van @RichieB dus op de helft van die 0.83%.
[ Voor 244% gewijzigd door Longcat op 24-02-2019 14:45 ]
Je post 5 post hierboven dat het huis op 648k is getaxeerd.pirke schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:47:
[...]
Zojuist de WOZ aanslag ontvangen: van 489k naar 602k. Natuurlijk direct bezwaar aangetekend, een stijging van 23,1% is buitenproportioneel..... Eens kijken of het wat oplevert.
Dus ik volg je even niet.....als je huis dus ook zo is ingeschreven in het Kadaster waar wil je dan bezwaar tegen aantekenen?
Ik ga alleen verhuren als ik iemand een jaarcontract tekent. De inkomsten van verhuur zijn uiteraard ruim voldoende om de verhuurhypotheek te kunnen betalen. Dus normaliter moet dat geen probleem zijn toch?Longcat schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:27:
@RichieB Je (gezamenlijke) inkomen moet wel hoog genoeg zijn voor de normal hypotheek en de verhuurhypotheek.
Dat zou mij beter passen. Dan hou ik elke maand meer over om te investeren in iets anders dan vastgoed.@klaasvaak1853 Ik ben vaak tegengekomen dat je bij deze hypotheken maximaal 50% aflossingsvrij mag. Dan zit je in het voorbeeld van @RichieB dus op de helft van die 0.83%.
Verwacht na de zomer wat liquide middelen te hebben om e.e.a. te investeren. Dit is de start van de onafhankelijkheid
Ik weet dat spreiden belangrijk is, maar weet niet zo goed wat nou een mooi begin is. Voor vastgoed ben ik erachter gekomen dat het pas interessant wordt als je 50k-100k zelf kan inleggen icm een verhuurhypotheek, en bij degiro kan je al met een paar honderd euro uit voor de indexfondsen.
Hoe doen jullie dit? Sparen jullie potje voor potje vol om dan die investering te doen of sparen jullie alle potjes tegelijk en investeer je wanneer mogelijk? Bij het laatste zou je bijv elke maand 1k sparen voor vastgoed, 1k voor aandelen, etc. etc. Aandelen zou je dan al gelijk kunnen kopen, maar vastgoed niet.
Ben benieuwd naar jullie kijk hierop!
Vastgoedinvesteren vereist naast een drempel op de hoogte van je inleg, ook toch nog wel wat kennis. Verder is geld halen uit je investering lang niet zo laagdrempelig of goedkoop als bij bijvoorbeeld indexbeleggen.ZroBioNe schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:41:
Hallo allemaal, ik ben al lange tijd lid op GoT en wil beginnen investeren, met als hoofddoel eerder stoppen met werken. Idealiter een vast, semi-passief inkomen, waar ik een paar uur/dagen per week in kan steken.
Verwacht na de zomer wat liquide middelen te hebben om e.e.a. te investeren. Dit is de start van de onafhankelijkheid
Ik weet dat spreiden belangrijk is, maar weet niet zo goed wat nou een mooi begin is. Voor vastgoed ben ik erachter gekomen dat het pas interessant wordt als je 50k-100k zelf kan inleggen icm een verhuurhypotheek, en bij degiro kan je al met een paar honderd euro uit voor de indexfondsen.
Hoe doen jullie dit? Sparen jullie potje voor potje vol om dan die investering te doen of sparen jullie alle potjes tegelijk en investeer je wanneer mogelijk? Bij het laatste zou je bijv elke maand 1k sparen voor vastgoed, 1k voor aandelen, etc. etc. Aandelen zou je dan al gelijk kunnen kopen, maar vastgoed niet.
Ben benieuwd naar jullie kijk hierop!
In een vermogensopbouwstrategie met lange termijn is de meest onzekere factor de belasting vanuit de overheid. Om dat risico te spreiden kun je zowel in Box 1 via een pensioenspaar beleggingsconstructie, beleggen, als gewoon in Box 3 beleggen.
Als je genoeg buffer of daarnaast FU-money heb, en daarnaast genoeg spaargeld hebt voor grotere uitgaven die je de komende jaren verwacht is er bij beleggen geen enkel excuus om niet per direct te beginnen met inleggen. Met DCA spreid je meer risico je kan ook je geld oppotten en dan pas bij een beurscrisis instappen, maar expert zijn sceptisch over de kwaliteiten van gewone mensen om de beurt te timen.
Zijn die experts niet sceptisch over “ongewone” mensen?3x3 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:03:
[...]
Met DCA spreid je meer risico je kan ook je geld oppotten en dan pas bij een beurscrisis instappen, maar expert zijn sceptisch over de kwaliteiten van gewone mensen om de beurt te timen.
Het feit of iemand de markt goed getimed heeft kun je alleen achteraf vaststellen. Exact zoals bij roulette.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Je kan de beurs zien als een roulettespel, maar er zijn inderdaad ook experts die het meer zien als poker. Een spel waarbij vaardigheid en kennis je competitief voordeel geven.poehee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 00:01:
[...]
Zijn die experts niet sceptisch over “ongewone” mensen?
Het feit of iemand de markt goed getimed heeft kun je alleen achteraf vaststellen. Exact zoals bij roulette.
Er zijn wel indicatoren met een trackrecord van voorspellende waarde. maar die is nooit 100% inderdaad.
Er zijn "experts" die miljoenen betaald worden bij hedge fonds en die doen nog niet op lange termijn de index verslaan. Zie ook de Warren buffet bet (http://fortune.com/2017/1...ffett-million-dollar-bet/)3x3 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:33:
[...]
Je kan de beurs zien als een roulettespel, maar er zijn inderdaad ook experts die het meer zien als poker. Een spel waarbij vaardigheid en kennis je competitief voordeel geven.
Er zijn wel indicatoren met een trackrecord van voorspellende waarde. maar die is nooit 100% inderdaad.
Nee, want de beurs is geen zero sum game, als jij winst maakt betekend het niet dat iemand moet verliezen. Over de lange termijn stijgt de beurs en heeft iedereen winst.3x3 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:33:
[...]
Je kan de beurs zien als een roulettespel, maar er zijn inderdaad ook experts die het meer zien als poker. Een spel waarbij vaardigheid en kennis je competitief voordeel geven.
Roulette (en ook poker) is een heel ander soort spel. Als jij wint verliest iemand anders (bijvoorbeeld het huis met roulette of een tegenstander met poker).
Verwijderd
De vergelijking gaat om de invloed die je zelf op het resultaat hebt (t.o.v. de brede markt als gemiddelde).R.van.M schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:15:
[...]
Nee, want de beurs is geen zero sum game, als jij winst maakt betekend het niet dat iemand moet verliezen. Over de lange termijn stijgt de beurs en heeft iedereen winst.
Roulette (en ook poker) is een heel ander soort spel. Als jij wint verliest iemand anders (bijvoorbeeld het huis met roulette of een tegenstander met poker).
Als je aan stock picking / market timing doet (i.p.v. DCA buy-and-hold van bijvoorbeeld wereldwijde ETF's met lage kosten) maak je kans op meer rendement maar loop je ook meer risico (meer kans op slechter rendement).
Nu zijn er mensen die meerdere jaren op rij de markt verslaan door stock picking / market timing. Dus zou je kunnen beweren dat die personen bepaalde kwaliteiten bezitten om het beter te doen dan de rest (zoals bij poker waarbij je als speler een grote invloed op de uitkomst hebt).
Er zijn echter genoeg analyses die aantonen dat vrijwel niemand consistent de markt verslaat. Op basis van toeval/geluk zullen er altijd een paar zijn die dat wel lukt, maar daar staat tegenover dat het grootste deel van de stock pickers rond het gemiddelde marktrendement zit, en een deel (flink) daar onder.
Oftewel, de uitkomst is als bij roulette: statistisch kan je voorspellen wat de gemiddelde uitkomst is, en een (klein) deel van de spelers al het veel slechter of veel beter doen dan het gemiddelde. Dit komst echter niet voort uit skills maar uit toeval/statistiek.
Haha, inderdaad. Zo hebben wij een nieuw rijtjeshuis voor 185k v.o.n. gekocht (3 jr geleden) waarvan de WOZ-waarde nu 250k is en een reële verkoopprijs 300k zou zijn. Juist vrienden van me zeggen "oh dat hebben jullie wel goed gedaan" en dan ben ik de zuurpruim die reageert met "nee we hebben gewoon geluk gehad."Anakha schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:27:
Het werkt voor de meeste mensen net als in de rest van het leven: als het goed uitpakt, noem je het kunde en klop je jezelf op de borst, als het slecht uitpakt, noem je het pech en geef je anderen de schuld.
Past natuurlijk binnen een grotere discussie over hoeveel invloed je op je eigen leven hebt.
Wel apart om te beseffen dat we "ineens" 150k gestort zouden krijgen bij verkoop en na aflossing restant hypotheek. Maar ja, je moet ergens wonen natuurlijk.
Dit is precies wat veel mensen voor het gemak even vergeten. Het is leuk als je huis flink in waarde gestegen is, maar daar heb je op zichzelf niet veel aan. Vergelijkbare woningen zijn ook in waarde gestegen, dus bij eventuele verkoop schiet je er niets mee op. Het kan in veel gemeente zelfs nadelig zijn als de WOZ-waarde stijgt, omdat je dan meer moet betalen.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:20:
[...]
Haha, inderdaad. Zo hebben wij een nieuw rijtjeshuis voor 185k v.o.n. gekocht (3 jr geleden) waarvan de WOZ-waarde nu 250k is en een reële verkoopprijs 300k zou zijn. Juist vrienden van me zeggen "oh dat hebben jullie wel goed gedaan" en dan ben ik de zuurpruim die reageert met "nee we hebben gewoon geluk gehad."
Past natuurlijk binnen een grotere discussie over hoeveel invloed je op je eigen leven hebt.
Wel apart om te beseffen dat we "ineens" 150k gestort zouden krijgen bij verkoop en na aflossing restant hypotheek. Maar ja, je moet ergens wonen natuurlijk.
Als de huizenmarkt in elkaar stort in de tijd tussen het verkopen en kopen van een huis, heb je het goed gedaan. Maar dat is geluk, want dat kan niemand voorspellen.
Je hebt er inderdaad pas wat aan als je uit de oververhitte regio stapt, of als je een segmentje lager gaat (kleiner wonen o.i.d.). Of allebei.
Het is inmiddels zo'n (theoretisch) fortuin dat het wel kriebelt moet ik zeggen, het is echt niet normaal meer. Wel vermoed ik dat het gewoon af gaat vlakken op korte termijn, maar dat kan zo weer een ton erbij betekenen bij de tijd dat het echt afgevlakt is (over 2 jaar?)
Vooralsnog inderdaad alleen maar de nadelen door de gestegen WOZ waarde.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Exact. En inderdaad zijn de gemeentebelastingen nu verhoogd hierdoor.ThomasG schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:13:
[...]
Dit is precies wat veel mensen voor het gemak even vergeten. Het is leuk als je huis flink in waarde gestegen is, maar daar heb je op zichzelf niet veel aan. Vergelijkbare woningen zijn ook in waarde gestegen, dus bij eventuele verkoop schiet je er niets mee op. Het kan in veel gemeente zelfs nadelig zijn als de WOZ-waarde stijgt, omdat je dan meer moet betalen.
Als de huizenmarkt in elkaar stort in de tijd tussen het verkopen en kopen van een huis, heb je het goed gedaan. Maar dat is geluk, want dat kan niemand voorspellen.
Bovendien, als je uitgaat van een typische 'wooncarrière' - d.w.z. het liefst verhuizen naar een groter/duurder huis, maar ten minste gelijkwaardig - is die overwaarde een absolute vereiste om nog iets van kans te maken in de huidige markt.
Heb eigenlijk geen idee wat onze behoefte wat dat betreft zal zijn in de toekomst. We zijn beiden nog net geen 30, maar hebben nou niet echt het gevoel dat we per se groter hoeven te wonen. En door duurder te gaan wonen vergroten we ook weer onze afhankelijkheid van de bank/werk. Kan me voorstellen dat dat in veel gevallen ook verandert met een eventuele kinderwens natuurlijk.
Zijn er mensen hier die een 'grens' hebben gesteld aan hun wooncarrière? Zo ja, hoe bepaal je dat? Wanneer weet je of het de laatste keer 'groter/beter/anders' moet?
Zeker. Wij willen uiteindelijk kleiner wonen, of in ieder geval zeker weten niet meer woonoppervlak. Wel kan het zijn dat we meer buitenoppervlakte zouden waarderen, maar dat zou dan (voor ons) automatisch buiten de huidige dure plek zijn en in theorie geen meerprijs berekenen.
Maar door gaan met je wooncarriere zoals gebruikelijk is, steeds maar weer groter, dat staat m.i. lijnrecht tegenover FO worden. Tenzij je natuurlijk steeds dusdanig meer verdiend dat je en groter/duurder kunt wonen en meer kunt sparen.
Interessante vraag wel.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Exact. En inderdaad zijn de gemeentebelastingen nu verhoogd hierdoor.
Bovendien, als je uitgaat van een typische 'wooncarrière' - d.w.z. het liefst verhuizen naar een groter/duurder huis, maar ten minste gelijkwaardig - is die overwaarde een absolute vereiste om nog iets van kans te maken in de huidige markt.
Heb eigenlijk geen idee wat onze behoefte wat dat betreft zal zijn in de toekomst. We zijn beiden nog net geen 30, maar hebben nou niet echt het gevoel dat we per se groter hoeven te wonen. En door duurder te gaan wonen vergroten we ook weer onze afhankelijkheid van de bank/werk. Kan me voorstellen dat dat in veel gevallen ook verandert met een eventuele kinderwens natuurlijk.
Zijn er mensen hier die een 'grens' hebben gesteld aan hun wooncarrière? Zo ja, hoe bepaal je dat? Wanneer weet je of het de laatste keer 'groter/beter/anders' moet?
Ik ben begonnen in een tussenwoning, die was prima en bood nagenoeg alles wat ik wenste en was groot genoeg voor een gezin mocht het zover komen. Beide auto's parkeren op eigen grond.
Mijn motor had ik liever in een grote schuur/garage gehad, maar hij paste ook in de gewone schuur. Dat was wel een probleem geworden als er meer fietsen, van bijv. mogelijke kinderen bij in zou moeten.
De tuin was wat aan de kleine kant, maar daar was mee te leven. Voor een eerste woning al met al echt prima en als het moest zou ik er 10+ jaar kunnen wonen. Een paar wensen/eisen voor een volgende woning had ik met bovenstaande wel.
Eind vorig jaar de stap gemaakt naar een andere woning. Deze is ook weer groot genoeg om het, zelfs met een gezin, niet meer te hoeven verhuizen. De tuin is groter dan ik zou willen wensen en er is schuurruimte genoeg voor mijn motor, plus die van mijn broertje die hem ook bij mij stalt. Daarnaast nog genoeg ruimte voor tuingereedschap, een hoop fietsen etc
De keuken moet (wordt) wel vervangen worden en t.z.t. mag de badkamer wel een ander tegeltje, maar an sich is de woning echt prima om nooit meer hoeven te verhuizen.
Afgezien van het huis heeft het dorp ook alle faciliteiten die nodig zijn, dus ook daarom geen reden om te verhuizen. Nu zijn we natuurlijk nog wat verliefd omdat we de woning pas net hebben, maar ik zou niet weten wat ik groter/beter/anders zou willen hebben op dit moment. Alles is in principe te realiseren in/rondom de huidige woning en dan hebben we echt geen landhuis van >500k.
Het is wel echt een theoretisch papieren winst. Inmiddels worden er ondertussen door het weinige aanbod al weer zo weinig huizen verkocht dat het lastig is om doorstromers te vinden naar het hogere segment. Leuk dat je huis lekker veel waard is, maar je hebt er niet veel aan als er niemand is om het te kopen.!null schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:39:
[...]
Het is inmiddels zo'n (theoretisch) fortuin dat het wel kriebelt moet ik zeggen, het is echt niet normaal meer. Wel vermoed ik dat het gewoon af gaat vlakken op korte termijn, maar dat kan zo weer een ton erbij betekenen bij de tijd dat het echt afgevlakt is (over 2 jaar?)
Het allerduurste is om elke paar jaar je wensen bij te stellen en weer te verhuizen. Je kan beter iets langer nadenken wat je echt belangrijk vindt en dan een huis zoeken dat in alle opzichten voldoet. Als je daar dan tot je (pre)pensioen blijft wonen ben je ook financieel beter af.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Ja het is een papieren exercitie totdat we bijvoorbeeld zouden besluiten naar Almere te gaan en daar een klein huisje te kopen, dan kun je het daadwerkelijk benutten.RichieB schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:45:
[...]
Het is wel echt een theoretisch papieren winst. Inmiddels worden er ondertussen door het weinige aanbod al weer zo weinig huizen verkocht dat het lastig is om doorstromers te vinden naar het hogere segment. Leuk dat je huis lekker veel waard is, maar je hebt er niet veel aan als er niemand is om het te kopen
En tja, de huizen gaan nog wel vlot weg. Het kromme is dat het niet eens een erg hoog segment is, maar dat de prijs wel hoog is.
Maar nu dus met het probleem zitten dat ze dat huis dus nu niet meer verkocht krijgen voor een beetje knappe prijs. Terwijl ze nu met de kinderen uit huis eigenlijk kleiner willen wonen.
Dus potentiële winst, maar nu echt een gouden kooi.
Ik heb toch wel wat moeite met deze manier van redeneren want hoe bepaal je de waarde van iets dat niet verkocht wordt?Barrycade schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:39:
Ik ken mensen die door winst te stapelen in de vorige hausse voor 2008 uiteindelijk in Almere zijn beland in een hut van huidige waarde van 1 miljoen (op papier).
Maar nu dus met het probleem zitten dat ze dat huis dus nu niet meer verkocht krijgen voor een beetje knappe prijs. Terwijl ze nu met de kinderen uit huis eigenlijk kleiner willen wonen.
Dus potentiële winst, maar nu echt een gouden kooi.
Anders gezegd: als er niemand is die die 1 miljoen wilt betalen is het huis dat dan wel waard? Want er zijn heus wel mensen die 1 miljoen voor een huis kunnen/willen betalen. Vraag en aanbod bepalen de prijs maar wanneer je prijs niet klopt is er ook geen vraag, dat is evident.
De ligging, oriëntatie en oppervlakte grond zijn meer waard dan het huis zelf in veel gevallen.
Ja, hierfinsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
Gezin in tussenwoning van 95 m2. We wonen hier prima en ik zie ons niet verhuizen.
Ik kom af en toe toch in de verleiding, omdat het een oud huis is en ik wel eens verlang naar het comfort van nieuwbouw. Maar dan zegt VL dat ze niet in zo'n sfeerloos huis wil wonen.
Wat ook meeweegt, is dat ik freelancer ben, en daarom wilde ik weten: wanneer kunnen we de lasten van m'n vriendin d'r salaris betalen? Dat is nog een handvol jaren, en ik heb helemaal geen zin om weer duurder te gaan wonen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja hoor, gewoon een rijtjeshuis (wonen we nu ook in, wel uit 2006), zelfs als we de loterij zouden winnen. Willen gewoon buren houden en normaal huis om te onderhouden en schoon te houden.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
In de toekomst (als de kinderen uit huis zijn) dan zijn wij van plan wat kleiner (wel twee slaapkamers)) te gaan wonen, waarbij we de voorkeur hebben voor een gelijkvloerse nieuwbouw woning. Dat zal dan dus al snel een appartement worden, maar dan wel wat groter dan de kleine flat gebouwen.
De financiële grens hebben we nu bereikt, net iets meer dan 500k betaald voor ons huidige huis. De hypotheek is <50% en dat wil ik in 15 tot 20 jaar afgelost hebben afhankelijk van de rente over 10 jaar.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
Echter weet ik zeker dat ik wel een keer groter wil wonen met meer ruimte om me heen, ik ben geen stadsmens. Maar dat moet budget neutraal kunnen, van een hoekhuis met 180m2 woonoppervlakte en 300m2 perceel in een vinex wijk naar hetzelfde woonoppervlakte maar dan vrijstaand op 500m2+ perceel in een rustiger dorp. Dat vereist geen extra geld, wellicht kunnen we juist goedkoper wonen dan. Alleen dat hoeft de komende 20 jaar nog niet te gebeuren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik woon nu in een rijtjeshuis, maar zou wel heel graag ooit eens vrijstaand wonen met wat ruimte om me heen. De grootte van het huis maakt me niet uit, aan 100m2 hebben we zat. Dat betekent dat oude kwekerswoningen ofzo ook prima in aanmerking komen, dus dat moet qua prijs meevallen.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
De absolute droom zou zijn om een hele oude kwekerswoning te kopen, die af te betalen en te sparen, en dan die woning plat te gooien en er een nieuwe neer te zetten.
Klinkt als een dure hobby. Heb nog nooit doorgerekend wat dat zou kosten. Zou ik eens moeten doen, en dan zien we wel of het er van komt.
En hier wil ik ook nog wel even blijven, ruimte zat, aardige buren, parkeerplek genoeg. Eventueel volgend jaar nog een garage erbij.
Prima wonen zo!
Ik meen dat bij taxatie van mijn woning bij aankoop een aantal jaar geleden de taxateur een uitdraai had van verkoopprijzen in de buurt.
Ik denk dat ik bezwaar wil maken, imho is de WOZ-waarde hoger dan de verkoopwaarde van gelijksoortige huizen.
Edit, gevonden
https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie
[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 26-02-2019 08:48 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Inderdaad, dankzij deze website is de informatie-achterstand van particulieren verleden tijd. Verwijs eenvoudigweg naar de WOZ waarde van je buren (als die lager is terwijl de woning vergelijkbaar is) en de praktijk leert dat de gemeente jouw WOZ waarde verlaagt. Scheelt best een hoop voor de gemeentelijke belastingen maar bijvoorbeeld ook voor je eigenwoningschuld/eigenwoning reserve/hypotheekrenteaftrek.Barrycade schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:58:
En je kan ook nog op wozwaardeloket kijken wat de WOZ van je buren doen. Max 10-15 te bekijken per sessie volgens mij om crawlers te voorkomen.
Hier nog 1 voor een limiet. Bepalen is eigenlijk simpel - stel vast wat je belangrijk vindt, en waar je controle op hebt.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Ons 'einddoel' is een woning met 5 kamers (ideaal woonkamer+ 3/4 slaapkamer danwel hobbykamers, zodat er ruimte is voor gezin en plezier) en een tuin, op een max 15-20min autorit vanaf ouders en max 5-10min fietsen tot een 'winkelcentrum' (centrum is niet echt het juiste woord.. dorpskern kan al genoeg zijn, als je er maar kan eten en wat zaken hebt als drogist/huiswinkel).
Meer hebben we gewoon niet nodig, en zien geen reden geld uit te geven aan iets wat we niet regelmatig gebruiken. Zijn tevens zaken die je niet echt kunt aanpassen naderhand.
Zaken als inrichting naar smaak is natuurlijk fijn, maar met een likje verf en overzetten van de eigen meubels gaat dat veel harder dan je denkt. En onderhoud (zoals moet de keuken vervangen worden of niet) zie je vaak terug in de prijs - vestzak broekzak verhaal.
Behalve wooncarriere echter ook financieel een limiet gezet waar we ons goed bij voelen. Doel is nu om de volgende woning te kopen met 1 salaris als uitgangspunt, en als ideaal een lagere hypotheek dan nu. Zou betekenen 175-225k hypotheek met gezamenlijk ~175k overwaarde.
Zijn niet zo heel strikt in de exacte getallen, want hangt af van wat we tegenkomen dat aan de eisen voldoet en de eigen verkoop. In principe tot 400k kijken nu op Funda, maar de 'stretchgoal' is als we onder de 375k weten uit te komen straks.
We hebben het geluk dat we zowel kwa financien als eisen op de markt nog weg kunnen komen. Kwestie nu van eind dit jaar/begin volgend jaar de stap te zetten, en dan hoeven we in principe nooit meer te verhuizen.
[ Voor 56% gewijzigd door Xanaroth op 26-02-2019 11:39 ]
Dat leidt hier nog weleens tot de nodige discussie. Wij wonen nu in de binnenstad op ca. 120 m2 met zijn vijven. We missen een kamer, maar ik weet dat als we gaan verhuizen - naar een woning waar je het verschil merkt en niet ver van de huidige buurt - er 200-250/k bij moet. Dat gaat ons op twee stappen terug zetten met FO. Anderzijds: als we verhuizen dan kan dat nu voor de komende decennia en ik wil ook een keer naar een energieneutraal of zuinig huis, dat werkt hier nu niet.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Als ik ergens geld aan uit zou geven is het aan huis, maar ja, je beseft ook dat het de hoeksteen is van je financiele toekomst. En, er is nu heel weinig keuze op de woningmarkt terwijl de prijzen hoog zijn. Grote kans dat het nog even duurt, tenzij er een goede kans voorbij komt.
Ja die grens is er, bij onze vorige aankoop (medio 2016) hebben we die gesteld op ~50% van het totaal waar we een hypotheek op konden krijgen. (gezien onze inkomsten)finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat we in de toekomst weer zoiets doen, afhankelijk van het overige vermogen & met de overwaarde op ons huidige huis zouden we alsnog een leuke stap moeten kunnen maken.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Uiteraard ook nu nog wel eens dromen (boerderijtje met veel grond), maar financieel en praktisch zal er dat nooit van komen. Buiten dat je daarmee alle FMA overboord gooit is het nog meer werk in en om huis dan het nu al is en zal het consequenties voor het aantal werkuren hebben. Dus dan tikt het dubbel zo snel aan.
Een andere droom maar wellicht iets concreter is om ooit nog wat totaal anders te gaan doen, bijvoorbeeld een B&B (al is die markt ook al aardig verzadigd). Vrouw kan zich altijd vergapen aan de mensen die meedoen met Ik Vertrek, buiten het feit dat het de rampenscenario's zijn die ze in beeld brengen). Maar goed, kinderen en familie zorgen ervoor dat naar het buitenland gaan (nog) geen optie is.
De tijd zal het leren, maar tenzij we met de stenen ons geld willen gaan verdienen zitten we nu al aan de grens qua wonen en zal het alleen maar kleiner gaan worden in de toekomst.
Absoluut, alleen hebben wij er 2...finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Als eerste wonen we nu in een "grens"woning. Ruime woonkamer, 3 slaapkamers, flinke achtertuin van 20/6 en voortuin (6/6). Parkeerplaatsen voor de deur, scholen op loopafstand, winkelcentra op fietsafstand en supermarkten ook op loopafstand. Allemaal binnen 10 minuten te bereiken.
Ideaal voor de kinderen.
Als de kinderen groter zijn (11+) dan staat een vrijstaande woning op de planning. liefst 4 slaapkamers en ruime tuin, dubbele garage en (korte)oprijlaan.
Het nadeel van deze laatste "grens" betreft de aankoopkosten. Op dit moment is een vergelijkbare woning in de directe omgeving van ons huidige huis (Randstad) gemiddeld 650~700k in aankoop. Hypothecair goed te doen, maar wel aan de prijzige kant als je bekijkt dat het huidige huis praktisch hypotheekvrij is....
Wabbawabbawabbawabba
Mijn ouders wonen in een heel groot huis, ik zie nu al op tegen de dag dat er daarover beslissingen moeten genomen worden.
Afbreken en appartementen op zetten lijkt het meest realistische scenario. (Zegt mijn vader ook)
Zelf zouden we ook wat grond willen hebben waarop je vrijstaand woont, en dat hoeft niet extreem groot te zijn, gewoon net iets meer dan je standaard rijtjeshuis. Het huis zelf mag van ons echter prima een stuk kleiner zijn.
En door meer grond te willen ga je buiten de stad en zou het er goedkoper van kunnen worden, afhankelijk van hoe ver weg je gaat wonen.
In de praktijk gebeurt dit heel weinig en zijn dat vaak huizen die ook nog eens helemaal bij de tijd gebracht moeten worden. Een verhuizing is een flinke onderneming waar ouderen vaak niet op zitten te wachten en je bent vaak erg gehecht aan het huis en de buurt.!null schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:53:
@KatirZan Vervolgens gaan de kids het huis uit en heb je een heel groot huis waarvan de helft niet gebruikt wordt. Zal wel fijn wonen, maar je ziet mensen wel vaker terugschakelen naar een kleinere woning in de fase erna. Want je moet er allemaal weer voor werken.
N=1, maar mijn ouders en voor zover ik weet hun kennissen wonen bijna allemaal nog in het huis waar ze hun kinderen hebben groot gebracht.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat zie ik toch veranderen hoor.ph4ge schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:07:
[...]
In de praktijk gebeurt dit heel weinig en zijn dat vaak huizen die ook nog eens helemaal bij de tijd gebracht moeten worden. Een verhuizing is een flinke onderneming waar ouderen vaak niet op zitten te wachten en je bent vaak erg gehecht aan het huis en de buurt.
N=1, maar mijn ouders en voor zover ik weet hun kennissen wonen bijna allemaal nog in het huis waar ze hun kinderen hebben groot gebracht.
Ergens nadat kinderen het huis uit zijn, de villa verkopen, en naar een mooi ruim appartement gaan.
Mijn vader heeft het gedaan, en het enige wat hij betreurt is dat hij het niet vroeger gedaan heeft.
Overigens, dat is op de registratiekosten na vrijwel neutraal geweest op kostenbasis. Een relatief recent ruim appartement kost even veel als wat je krijgt voor een ruime vrijstaande woning waar wat opfrissing aan nodig is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja, maar als je je hele leven in een vrijstaande villa hebt gewoond, ga je dan juist als je oud bent en dus wat meer behoefte hebt aan rust in een appartement wonen? Dat is nogal een aanpassing zelfs als je jong bent.Tommie12 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:47:
Dat zie ik toch veranderen hoor.
Ergens nadat kinderen het huis uit zijn, de villa verkopen, en naar een mooi ruim appartement gaan.
Mijn vader heeft het gedaan, en het enige wat hij betreurt is dat hij het niet vroeger gedaan heeft.
Overigens, dat is op de registratiekosten na vrijwel neutraal geweest op kostenbasis. Een relatief recent ruim appartement kost even veel als wat je krijgt voor een ruime vrijstaande woning waar wat opfrissing aan nodig is.
Ik zie deze theorie in ieder geval zelden werken in de praktijk, zeker niet op de schaal die je met de vergrijzing zou verwachten. Ik zie allerlei jonge gezinnen veel te klein wonen en ouderen groot wonen en blijven wonen.
[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 26-02-2019 13:57 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
De 2e woning waar ik het over heb beschrijft een vrijstaande boerderij (midden in de randstad). Dit zijn relatief kleine woningen met veel ruimte en mogelijkheden. Je praat dan over zo'n 160m2 woonoppervlak, terwijl we nu op 130m2 wonen....
Wabbawabbawabbawabba
Mijn vader had geen zin meer in dat onderhoud van de tuin. Meer dan 100m haag scheren en 400m2 gazon..ph4ge schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:56:
[...]
Ja, maar als je je hele leven in een vrijstaande villa hebt gewoond, ga je dan juist als je oud bent en dus wat meer behoefte hebt aan rust in een appartement wonen? Dat is nogal een aanpassing zelfs als je jong bent.
Ik zie deze theorie in ieder geval zelden werken in de praktijk, zeker niet op de schaal die je met de vergrijzing zou verwachten. Ik zie allerlei jonge gezinnen veel te klein wonen en ouderen groot wonen.
Het appartement waar hij woont is ook rustig, en zeker geen blok van 16 verdiepingen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een rijtjeshuis is te groot voor één persoon, een appartement is dan beter.
Scheelt ook een hoop onderhoud.
Verder zijn er wel mensen die die stap willen maken, maar niet kunnen omdat er geen aanbod is. oudere mensen die in een dorp wonen waar geen of te weinig appartementen zijn en zo (te) lang in een huis blijven wonen waar eigenlijk een heel gezin in wil wonen. ook dat is scheefwonen.
Verwijderd
Nogmaals, ik erken dat het in theorie zo werkt en er zullen ook in de praktijk mensen zo denken, maar onderzoek laat zien dat 2/3 van de 60 plussers die een huis zoekt een eengezinswoning zoekt. Ik vermoed dat de 1/3 die naar iets anders zoekt waarschijnlijk voornamelijk uit een appartement komt. Dat is van de mensen die zoeken, en dus excl. mensen die in een eengezinswoning blijven zitten.Tommie12 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:04:
Mijn vader had geen zin meer in dat onderhoud van de tuin. Meer dan 100m haag scheren en 400m2 gazon..
Het appartement waar hij woont is ook rustig, en zeker geen blok van 16 verdiepingen.
Het lijkt er op dat dus maar heel weinig mensen deze afweging daadwerkelijk in de praktijk brengen als de kinderen uit huis zijn.
Een gelijkvloers appartement voorzien voor ouderen, een appartement met twee slaapkamers en een studio voor echte starters.
De meeste rijwoningen hebben ook nog een redelijke tuin, met wat creativiteit kan die best gedeeld worden onder de bewoners.
Voor iemand van 55 à 60 jaar waarvan de kinderen het huis beginnen te verlaten en waar er ook grote onderhoudskosten beginnen aan te komen (dak, ramen, cv,...) zou het mogelijk geen slecht idee zijn om eens te evalueren of het niet beter is om de woning volledig af te breken en te vervangen door appartementen.
Dat vraagt natuurlijk wel iets van een mens: financieel voldoende draagkracht nodig, emotioneel een knoop doorhakken, voldoende stressbestendig zijn voor een eigen bouwproject,...
In Belgie zou het sowieso goed zijn om het merendeel van de woningen af te breken. Wat een gedrochten staan daar op veel plaatsen. Je kunt wel zien dat er geen welstandcommissie is.Wozmro schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:24:
In België zijn er veel relatief grote rijwoningen (lintbebouwing). Volgens mij zullen die de komende jaren stelselmatig vervangen worden door een appartementsblok van 3 à 4 units.
Een gelijkvloers appartement voorzien voor ouderen, een appartement met twee slaapkamers en een studio voor echte starters.
De meeste rijwoningen hebben ook nog een redelijke tuin, met wat creativiteit kan die best gedeeld worden onder de bewoners.
Voor iemand van 55 à 60 jaar waarvan de kinderen het huis beginnen te verlaten en waar er ook grote onderhoudskosten beginnen aan te komen (dak, ramen, cv,...) zou het mogelijk geen slecht idee zijn om eens te evalueren of het niet beter is om de woning volledig af te breken en te vervangen door appartementen.
Dat vraagt natuurlijk wel iets van een mens: financieel voldoende draagkracht nodig, emotioneel een knoop doorhakken, voldoende stressbestendig zijn voor een eigen bouwproject,...
Uitbreiding naar buitengebied wordt moeilijker door de betonstop en groeiend milieubesef.
Blijkt nog maar eens hoe anti-fragiel het kapitalisme eigenlijk is: hoe groter de uitdagingen/problemen hoe meer geld je kan verdienen, op voorwaarde dat je al wat geld hebt...
het speelt nu vooral bij vrienden die net iets gekocht hebben en nu alweer speculeren over wat ze 'eigenlijk toch wel missen'.
Aangezien het waarschijnlijk het duurste object is heeft dat nogal een invloed op het bereiken van de 'eindstreep'...
23 jaar thuis gewoond > appartement gekocht binnen de ring (van Amsterdam) van 45m2, 10 jaar gewoond > rijtjeshuis van 165m2 met tuin in Noord. (wonen we nu 4 jaar)finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Denk niet dat ik in NL nog wil verhuizen. Tenzij Amsterdam echt een vervelende toeristen stad wordt waar je niet meer wilt wonen
Zoals het er nu naar uitziet gaat dat financieel echt niet lukken, dus blijven we gewoon hier en zien we wel wat de toekomst brengt.
Wij hebben recent een nieuwbouwwoning volledig naar eigen wens (en grootte) laten bouwen. Het bevindt zich in een leuke wijk met allemaal jonge gezinnen. Kinderen spelen allemaal met elkaar en papa's zitten in de voortuin met een biertje.. Beetje dat ideefinsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Zodra onze kinderen het huis uit gaan vertrekken we uit deze buurt, maar we zullen niet (nog) duurder gaan wonen, iets verder van de stad krijg je voor hetzelfde geld een vrijstaande woning met grote tuin en schuur. Of juist weer terug naar het centrum in een stadsappartement, al leveren we dan wel in op ruimte.
Crisis of niet maakt weinig uit, met 60%ltv mag de waarde 40% zakken en dan kopen we elders voor 40% minder een nieuwe woning..
Ik ben opgegroeid in een vrijstaande woning, maar miste als kind altijd een beetje gezelligheid van een wijkje. Hoef daarom zelf ook niet per se in een vrijstaande woning.
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 26-02-2019 22:47 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
In zekere zin is dat het al, maar als je in Noord woont heb je daar geen last van en is het centrum op steenworp afstand voor wanneer je er zin in hebt.Torgo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:40:
[...]
Denk niet dat ik in NL nog wil verhuizen. Tenzij Amsterdam echt een vervelende toeristen stad wordt waar je niet meer wilt wonen
Groot voordeel van ergens lang blijven wonen is dat je meer investeringen voor lange termijn kunt doen. O.a. op gebied van duurzaamheid (zonnepanelen, warmtepompen, isolatie) maar ook simpelweg smaak (de tuin etc..). een lange(re) terugverdientijd is minder snel een obstakel. Ik vind het een hele fijne gedachte dat ik hopelijk de rest van mijn leven in dit huis blijf wonen. Ben nu 32 jaar oud. Het betekent dat alle energie maar ook geld dat ik er in steek (bijna) levenslang rendement geeft. Daardoor ga ik ook preciezer te werk en mag elke klusactie best wat tijd kosten, als ik er vervolgens zo lang van kan profiteren. Het geeft bovendien heel veel voldoening om stapsgewijs de boel te upgraden naar je wensen. Telkens weer een geluksmomentje.finsdefis schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:08:
Leuk om alle reacties te lezen op mijn vraag over die wooncarriere. Interessant om te zien hoe iedereen ermee omgaat, met name met FO in het achterhoofd.
het speelt nu vooral bij vrienden die net iets gekocht hebben en nu alweer speculeren over wat ze 'eigenlijk toch wel missen'.
Aangezien het waarschijnlijk het duurste object is heeft dat nogal een invloed op het bereiken van de 'eindstreep'...
Ook kun je dan een goed onderhoudsplan maken want je kent je huis dan door en door na een tijdje.
Ben nu een 700liter aquarium aan het bouwen met automatische waterwisseling. Das even flink knutselen met leidingen in de kruipruimte etc.. maar daarna nooit meer water wisselen met slangen en emmers. Maar moet er niet aan denken dat die bak ooit weer verhuisd zou moeten worden.
Als ik wist dat ik binnen 5-10 jaar weer zou gaan verhuizen, dan steek ik mijn tijd en energie niet meer in dat huis of hooguit het hoognodige. Daar staat dan weer tegenover dat er meer tijd is om leuke dingen te doen.
Ik heb in 1998 mijn eerste appartement gekocht: 72 m2 in de binnenstad. In 2001 trok mijn vriendin erbij in en bleek woning al snel te klein. Samen een bovenwoning gekocht: 169 m2 verdeeld over drie verdiepingen, plus dakterras, weer in de binnenstad (want: geen tuinonderhoud). Volgend jaar gaan we naar ons nieuwbouwappartement: 131 m2 plus groot balkon, weer in de binnenstad. We weten bijna zeker dat dit onze laatste verhuizing is. Was bewuste keus om het nu te doen: we zijn rond de 50 en dan verhuis je net wat makkelijker in onze ogen dan als zestiger. Huidige huis is prima, maar we denken in ons nieuwe appartement in de toekomst net wat prettiger te wonen. Nieuw (wij zijn allebei niet handig) en gelijkvloers bijvoorbeeld.finsdefis schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Als het gaat om de 'grens' waar @finsdefis het over heeft: de prijs ligt wat boven de grens die we eigenlijk gesteld hadden. Maar we zagen te veel voordelen aan nieuw appartement dat we over die grens heen zijn gestapt: dit is de plek waar we de laatste 40 jaar of zo van ons leven kunnen slijten.
Ik word een beetje huiverig van de aanstaande Brexit. Ik verwacht dat dit een aardig grote impact gaat hebben op de aandelenkoersen maar ik weet niet echt of ik hier iets mee moet doen. De algehele wijsheid voor velen is natuurlijk 'buy and hold' en trek je niet te veel aan van de waan van de dag. Op zich ben ik daar een groot voorstander van maar het jeukt toch een beetje aangezien het een grote chaos kan worden als er een no-deal brexit komt waar veel bedrijven grote negatieve gevolgen aan gaan ondervinden, zowel in de UK als in Europa.
Enige oplossing die ik zelf kan verzinnen is tijdelijk aandelen verkopen en weer instappen zodra de rust is wedergekeerd, maar ik twijfel.
Wat is jullie visie hier op?
Maarrrrrr... en dan probeer je de toekomst te voorspellenCorrit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:03:
De algehele wijsheid voor velen is natuurlijk 'buy and hold' en trek je niet te veel aan van de waan van de dag. Op zich ben ik daar een groot voorstander van maar
Ik ga je geen advies geven, maar persoonlijk trek ik me er niks van aan. Maar goed, ik heb een relatief kleine portefeuille (17k) en bovendien zit die in een global shares ETF.
Er wordt nu gesproken over 2 jaar uitstel vragen. Dus stel dat dit er door komt ga je dan weer alles terugkopen? Wie weet doet die uitspraak de beurzen ook wel omhoog laten gaan. Loop je een aantal procent mis. Je belegd toch voor de lange termijn dus wat maakt het sowieso uit als de beurs hierdoor tijdelijk omlaag gaat?Corrit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:03:
Ik twijfel een beetje of dit de juiste plek is om dit punt aan te kaarten, maar aangezien veel mensen in dit topic aandelen bezitten leek het me relevant.
Ik word een beetje huiverig van de aanstaande Brexit. Ik verwacht dat dit een aardig grote impact gaat hebben op de aandelenkoersen maar ik weet niet echt of ik hier iets mee moet doen. De algehele wijsheid voor velen is natuurlijk 'buy and hold' en trek je niet te veel aan van de waan van de dag. Op zich ben ik daar een groot voorstander van maar het jeukt toch een beetje aangezien het een grote chaos kan worden als er een no-deal brexit komt waar veel bedrijven grote negatieve gevolgen aan gaan ondervinden, zowel in de UK als in Europa.
Enige oplossing die ik zelf kan verzinnen is tijdelijk aandelen verkopen en weer instappen zodra de rust is wedergekeerd, maar ik twijfel.
Je hebt helemaal gelijk hoor.TucanoItaly schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:10:
Maarrrrrr... en dan probeer je de toekomst te voorspellen
Ik ga je geen advies geven, maar persoonlijk trek ik me er niks van aan. Maar goed, ik heb een relatief kleine portefeuille (17k) en bovendien zit die in een global shares ETF.
Je weet van tevoren dat dit soort (potentiele) crises regelmatig voor gaan komen en daar zou je een strategie voor moeten hebben (voor de meesten dus: buy and hold).Corrit schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:03:
Ik twijfel een beetje of dit de juiste plek is om dit punt aan te kaarten, maar aangezien veel mensen in dit topic aandelen bezitten leek het me relevant.
De markt timen is juist niet de bedoeling en als ik het zo lees heb je die neiging mogelijk wel.
Als de Brexit het enige is dat we voor onze kiezen krijgen de komende 10-20 jaar dan zou ik daar voor tekenen. Ik zou me niet zo gek laten maken door de media en je beleggingen goed gespreid houden.
Waar verliezers zijn zullen er ook winnaars zijn.
Als Brexit veel mensen zenuwachtig had gemaakt had je het nu al gezien aan de koersen.
Zelf ben ik begonnen met het beleggen in UK-aandelen vanaf eind 2015, dus nog voor het referendum. Na het referendum heb ik vanwege het goedkope pond en het feit dat er een aantal interessante bedrijven genoteerd staan en een verdere diversificatie van m'n beleggingsportefeuille behoorlijk wat bijgekocht. Wel voornamelijk in bedrijven die hun geld vooral buiten de UK verdienen. Ik zit er nu even naar te kijken, uiteindelijk heeft het de afgelopen tijd nauwelijks gerendeerd. De koersen staan lager, maar dat wordt rechtgetrokken door ontvangen dividend. Valuta-effect is minder dan 1%. Ik blijf gewoon zitten maar koop niets meer bij in de UK. Politiek die er zo'n puinhoop van maakt is niet goed voor het vestigingsklimaat.
Idem hier. Dat extra bijkopen bij dips is het moeilijkste aspect...JURIST schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:38:
Ik ga altijd zoveel mogelijk uit van de efficiente markthypothese: kans op no-deal brexit is al ingeprijsd. Los hiervan: ik dacht vroeger ook weleens te timen met verkoop, maar dat blijkt (voor mij) niet te werken. Met het oog op FO en lange termijn koop ik nu alleen nog maar en probeer bij een substantiële dip extra bij te kopen.
Ik ben dit jaar ook gestart met een aparte rekening waarop ik alle passieve inkomsten stort. Denk aan: dividenden, huurinkomsten, intresten van spaar en termijnrekeningen,...
Ben benieuwd waar ik eind dit jaar ga uitkomen.
Ik vind dat extra bijkopen bij dips eigenlijk geneuzel in de marge. Mensen zoals Daniel Crosby geven aan dat buy & hold voor de meeste beleggers al erg lastig is, in psychologisch opzicht. En dan gaan we het nog lastiger maken?Wozmro schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:11:
Idem hier. Dat extra bijkopen bij dips is het moeilijkste aspect...
Je ziet het wel opschuiven. De foodhallen bijv. zijn nu eigenlijk al niet leuk meer en ook de NDSM en A’dam toren en omgeving zijn overspoeld. Nu met de metro denk ik dat het Noorderpark straks het nieuwe Vondelpark zou kunnen worden en plekjes zoals Oedipus en Walhalla ook druk worden. Nou is dat natuurlijk niet alleen door toerisme, maar ook doordat er héél veel woningen bij komen met daarin hoog opgeleiden en expats die ook lekker uit willen gaan.!null schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:00:
[...]
In zekere zin is dat het al, maar als je in Noord woont heb je daar geen last van en is het centrum op steenworp afstand voor wanneer je er zin in hebt.
Ik werk overigens in hartje centrum dus fiets 10x per week door de stad en ben 5 dagen per week in de binnenstad en dat is echt ongelofelijk druk.
[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 28-02-2019 09:25 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 28-02-2019 09:25 ]
Elke input zou ik enorm waarderen (ook dingen die ik 'niet wil horen' - die juist).
G4H schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:54:
Lees al een tijdje met plezier dit topic en vroeg me af hoe jullie tegen mijn situatie aankijken.
Members only:
Elke input zou ik enorm waarderen (ook dingen die ik 'niet wil horen' - die juist).
Beleggen is ook interessant bij kleine bedragen denk ik, je kunt klein beginnen en langzaam aan opbouwen. Ik ben zelf begonnen met 100 euro per maand en dat heb ik in de loop van een paar jaar in stappen opgehoogd maar 400 per maand. Het voordeel daarvan vond ik dat je ook geleidelijk (met kleinere bedragen) went aan het idee dat de koersen kunnen schommelen, laatst daalde m'n portefeuille in een week 1500 euro in waarde, daar werd ik nu niet zenuwachtig van maar dat was in het begin wel anders geweest.G4H schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:54:
Lees al een tijdje met plezier dit topic en vroeg me af hoe jullie tegen mijn situatie aankijken.
Wat betreft opportunisme, je belegt met geleend geld, vergeet dat niet. Als je dik in de problemen raakt als je beleggingen 30% in de min staan dan lijkt het me niet verstandig. Als je dat risico wel kunt dragen kun je de gok wagen. Ik doe het zelf ook, maar bij mij is de studieschuld maar een klein bedrag tov m'n beleggingen en zo praat ik het voor mezelf goed.
Tot slot: 'elke seconde wordt het minder waard' is wel erg overdreven. Neem geen overhaaste beslissingen, die paar euro in rendement die je mogelijk misloopt compenseer je dubbel en dwars door een gedegen plan uit te denken en dat te volgen.
Overdenk je het niet een beetje? Het gaat om beleggen van een paar duizend euro voor een paar jaar. Als je geluk hebt maak je 5% meer dan een andere keuze (1 maandsalaris over 10 jaar), en als je pech hebt verlies je datzelfde maandsalaris.G4H schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:54:
Members only:
Je bent nu jong, je weet niet wat de toekomt brengt. Hou het geld flexibel of maak er een mooie reis van.
@G4H schrijft dat hij nu al meer schuld heeft dan geld op z'n spaarrekening en dan geef jij hem advies om daar lekker van op reis te gaan!
Ik ben het met je eens dat dit bedrag waarschijnlijk niet enorm is als hij er over 10+ jaar op terugkijkt als hij verder goede beslissingen neemt.
Als G4H dit echter opmaakt aan een mooie reis, duur moet huren omdat want geen hypotheek vanwege DUO, en nog een paar tegenvaller (die vroeg of laat komen, dat zijn namelijk geen tegenvallers alleen noemen mensen dat zo als ze geen rekening met zaken houden) dan is de situatie over 10-20 jaar waarschijnlijk geen FO....
Als nu al vaststaat dat je de komende vijf jaar geen rente hoeft te betalen op die lening kun je natuurlijk ook overwegen om dat geld in deposito's te steken. Dan levert 't niet veel op, maar het is wel veilig (en voorlopig kom je niet boven de vrijstelling VRH).
Verwijten maken naar een bovendien speculatief verleden heeft niet zoveel zin imho. Het is al heel wat dat iemand op 22-jarige leeftijd hierover nadenkt.Barrycade schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:58:
Members only:
Anyway, aangezien tegenwoordig in mijn ervaring veel consequenter wordt gecontroleerd op studieschulden zou dat desondanks best een prioriteit moeten zijn, denk ik. Ongeacht of we het terecht vinden is de impact van een studieschuld op de hoogte van een mogelijke hypotheek erg groot.
Imo zou je dus verder moeten kijken dan de 0,0% rente en de eventuele uitstel van een aankoop van een woning. Als je met (even fictief) 20k studieschuld 30k minder kan lenen is die 20k effectief dus een grotere molensteen dan louter de waarde van die schuld.
Je daarop richten zal dan de veiligste optie zijn, vooral omdat je niet weet hoe je leven zich gaat ontwikkelen de komende 10 jaar. Voor de vorm en het krijgen van een beetje gevoel kan je natuurlijk wel starten met maandelijks beleggen, maar dat is ook afhankelijk van je (verwachte) spaarquote en besteedbaar inkomen. Daar zal @G4H dan nog wat meer over moeten delen.
Dit topic is gesloten.
![]()