Liberteh schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:21:
[...]
Je hebt geen idee hoeveel miljarden euro's aan hardware "rendered useless" worden als Bitcoin (c.q. Crypto) voor het einde van de 2017 niks meer waard zou zijn. Blijf vooral het monetaire systeem steunen waar oneindig bijgedrukt wordt en het plafond maar weer verhoogd moet worden omdat de boel anders instort (met het VERTROUWEN dat het ooit goed komt, maar met een simpele reken som weet je al dat dat niet mogelijk is)
Ik ga hier toch even op inhaken.
Sowieso is er een verschil qua beleggen in valuta of in aandelen, maar stel je vergelijkt het beleggen in cryptocurrency met het beleggen in aandelen, dan kun je bij aandelen tenminste nog zeggen dat er een winstgevend bedrijf tegenover staat.
Cryptocurrency zijn daarentegen erg volatiel en elk nieuwsbericht dat voorbij komt, kan de waarde enorm doen kelderen of juist weer laten stijgen.
Zelf heb ik er een tijdje mee gespeeld, maar juist het onvoorspelbare en het gebrek aan vertrouwen wat eens in de zoveel tijd opdoemt bij beleggers als overheid X of Y de boel wil reguleren of zelfs hele exchanges simpelweg dwingt te sluiten, heeft mij ook het gevoel gegeven dat ik mij beter met ouderwetse aandelen bezig kan houden.
Dat heeft ook als voordeel dat mijn geld in Nederland kan blijven met bankgarantie etc.
Eigenlijk is beleggen in cryptocurrency gewoon gokken. Zeker in de vorm dat ze momenteel bestaan. Juist de dingen die idealisten waarderen eraan, dus dat het onafhankelijk is enzovoorts, zijn een risico. Banken en overheden zitten daar namelijk niet op te wachten en gaan echt alles er aan doen om het te saboteren.
Wel geloof ik er in dat die banken en overheden met een eigen munt en systeem gaan komen. De techniek erachter is immers wel interessant. Blockchain technologie kan internationale transacties immers enorm bespoedigen. En als dat met een gereguleerde munt gebeurt (die wellicht aan een echte munt hangt, zoals de USD of EUR), dan kan er sneller zaken gedaan worden. Misschien wel 24/7, dat zou mooi zijn.
Dus de techniek erachter vind ik top en heeft de toekomst, maar "de onafhankelijke munt" zal waarschijnlijk botweg vermoord worden.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.