Hahahahaha eh....eigenlijk wel heel treurig als je echt grotendeels afhankelijk bent van AOW

[ Voor 88% gewijzigd door rube op 19-10-2017 18:07 ]
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:57:
Bereken jouw AOW Leeftijd
69jaar en 9 maanden. Terwijl ik toch echt niet meer piep ben
Ik geloof best dat mensen ouder worden dan vroeger en dat je niet met je 55e met pensioen kan.Jouw AOW-leeftijd is naar verwachting 71 jaar en 3 maanden
Ik ben wel benieuwd hoe oud ik moet worden om gelijk te spelen (hoeveel geld ik totaal heb bijgedragen aan aow/pensioen en hoeveel jaar het kost om dit er uit terug te halen
Geboren in / pensioen
1965: 68 jaar en 6 maanden
1970: 69 jaar en 3 maanden (+ 9 maanden)
1975: 69 jaar en 9 maanden (+ 6 maanden)
1980: 70 jaar en 6 maanden (+ 9 maanden)
1985: 71 jaar en 3 maanden (+ 9 maanden)
1990: 71 jaar en 6 maanden (+ 3 maanden)
Mijn ABP:
Och, tegen die tijd afbetaald huis, spaargeld, kinderen uit huis... Moet lukkenVerandert er niets? Het bedrag van € 210 netto per maand groeit uit tot een pensioen van
€ 1.320
netto per maand
bij een pensioenleeftijd van 67 jaar en 3 maanden
[ Voor 29% gewijzigd door President op 19-10-2017 18:12 ]
pppfff leuk hoor 71 jaar en 6 maanden...Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:57:
Dat wordt bedrijven aanpassen op incontinente werknemers met rollators
[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 19-10-2017 20:02 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2017 20:07 ]
Verwijderd
Of naar 45 vanwege robotisering. Hoe denken we daar over?Het Fantoom schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:02:
Deze leeftijden zeggen nu toch niets omdat het jaarlijks verschuift, over 30-40 jaar is het misschien al naar 95 verschoven.
Of minder voltijd maar meer deeltijd werken. Hiermee wordt het wat dragelijker voor iedereen en hiermee speel je in op de flexibiliteit. In ieder geval als robotisering komt, dan zijn we ook FO (of FA)Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:56:
[...]
Of naar 45 vanwege robotisering. Hoe denken we daar over?
Meer automatisering zal niet betekenen dat we minder uren gaan werken, anders deden we dat al.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dank dank!CornermanNL schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:17:
@Pater Gefeliciteerd , dat zijn echt goede stappen !
Het ligt er heel erg aan bij welke bank je aanklopt. De online providers zoals Lloyds en Moneyou hebben hele duidelijk framework van klanten die ze willen bedienen. Zij kijken alleen naar de financieringslasten van je beleggingspanden, niet naar de inkomsten. De grootbanken daarentegen zijn wel bereid om af te wijken. Mijn private banker kijkt dus naar de inkomsten van mijn beleggingspanden, naar alle financieringslasten en stelt op basis daarvan mijn maximaal te lenen bedrag.!null schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:10:
Even voor mijn begrip, hoe werkt het hebben van een pand (dat je verhuurt) met een belegging/vastgoed hypotheek als je nog een gewone consumenten hypotheek wil afsluiten? Hebben mensen dit vaak gewoon op eigen naam staan dus niet in bedrijfsvorm?
In dat geval zullen de lasten meegerekend worden en kun je uiteraard minder lenen. Maar hoe worden de huurinkomsten dan meegerekend?
Als je een flexibel inkomen hebt of een bedrijf hebt snap ik het, maar de beginnende "huisjesmelkert" begint volgens mij met 1 of enkele panden nog op eigen naam en ook directe huurinkomsten. Dus ik benieuwd hoe dat werkt als je dan nog eens voor je eigen woning een gewone hypotheek wil afsluiten.
Op basis van mijn totale inkomen zit heb ik een zeer bescheiden bedrag geleend, daarbij zit de financiering op slechts op 35% van de waarde van het OG. Ja, dan worden wel wat uitzonderingen gemaakt (zoals niet in rekening brengen van opslag van verhuurd OG).
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Interessant! Nu nog even flink sparen om zelf 30% te kunnen financieren van zo'n beleggingspandPater schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:35:
[...]
Dank dank!
[...]
Het ligt er heel erg aan bij welke bank je aanklopt. De online providers zoals Lloyds en Moneyou hebben hele duidelijk framework van klanten die ze willen bedienen. Zij kijken alleen naar de financieringslasten van je beleggingspanden, niet naar de inkomsten. De grootbanken daarentegen zijn wel bereid om af te wijken. Mijn private banker kijkt dus naar de inkomsten van mijn beleggingspanden, naar alle financieringslasten en stelt op basis daarvan mijn maximaal te lenen bedrag.
Op basis van mijn totale inkomen zit heb ik een zeer bescheiden bedrag geleend, daarbij zit de financiering op slechts op 35% van de waarde van het OG. Ja, dan worden wel wat uitzonderingen gemaakt (zoals niet in rekening brengen van opslag van verhuurd OG).
Beetje offtopic misschien, maar "vroeger" was full-time meer dan 40u dus ik denk dat de definitie van fulltime minder wordt, zie bijvoorbeeld veel mensen die maar 32u per week werken misschien is dat straks de norm? Sowieso denk ik dat het belangrijker wordt om zelf voor je pensioen te sparen wil je je levensstandaard op hetzelfde niveau houden, denk dat de sociale vangnetten in de toekomst nog geen gegeven zijn ook als we verregaand geautomatiseerd zijn.!null schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:54:
We leven al in een halve gerobotiseerde maatschappij. Om eten te verbouwen zijn veel minder mensen nodig. Of mensen die dit voor een laag loon in het buitenland doen. De vraag is eigenlijk waarom we überhaupt nog fulltime werken in deze tijd.
Meer automatisering zal niet betekenen dat we minder uren gaan werken, anders deden we dat al.
Nee het is geen FO bij mij, het is beroepsmatig. Ik heb met m'n broers een beleggingsmaatschappij in een bv met een eigen portefeuille die we zelf beheren, af en toe wat handel.finsdefis schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:19:
[...]
Valt het bij jou dan nog wel in box 3? Of is het vanwege een intensieve(-re) aard van exploitatie in box 1 gaan vallen?
Dat is natuurlijk wel iets om op te letten wanneer je zelf veel regelt.
Lol nee het kan gewoon gebeuren. We controleren met een cyclus en soms gebeurt het gewoon dat er een wietplantage is, al hadden we het al zeker 5 jaar niet gehad. Of het is goed verstopt en dan merk je het niet eens. Het was wel een extreem drukke week hoor maar we hebben wel iets meer dan een paar.Rukapul schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:33:
[...]
Kortom, je hebt meteen een hobby als FO-er
PSN: Kjujay
TheUninvited schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:39:
[...]
Beetje offtopic misschien, maar "vroeger" was full-time meer dan 40u dus ik denk dat de definitie van fulltime minder wordt, zie bijvoorbeeld veel mensen die maar 32u per week werken misschien is dat straks de norm? Sowieso denk ik dat het belangrijker wordt om zelf voor je pensioen te sparen wil je je levensstandaard op hetzelfde niveau houden, denk dat de sociale vangnetten in de toekomst nog geen gegeven zijn ook als we verregaand geautomatiseerd zijn.
Zo ver als dat John Maynard Keynes het voorspelde is het (helaas?) niet, maar ik merk wel meer acceptatie om mij heen w.b. minder werken en thuiswerken. Geen idee of er onderzoeken zijn, maar lijkt me ook gunstig voor duurzame inzetbaarheid. Altijd leuk, die vergezichten van (oude) denkers.For many ages to come the old Adam will be so strong in us that everybody will need to do some work if he is to be contented. We shall do more things for ourselves than is usual with the rich to-day, only too glad to have small duties and tasks and routines. But beyond this, we shall endeavour to spread the bread thin on the butter-to make what work there is still to be done to be as widely shared as possible. Three-hour shifts or a fifteen-hour week may put off the problem for a great while. For three hours a day is quite enough to satisfy the old Adam in most of us!
Ander puntje in dit citaat dat ik altijd wel interessant vind is "everybody will need to do some work if he is to be contented." Dat geldt voor veel mensen om me heen, die het al gek vinden dat ik 32u ben gaan werken en zich afvragen wat je met 'al die tijd' moet. En ja, dat zijn er best wel wat. Ook velen die het riedeltje blijven herhalen dat werk nodig is om een zinvol leven te leiden.
Overigens werk ik de vrijgekomen tijd nu (thuis) aan freelanceprojecten (auteurswerk) die minder stress en meer geld opleveren, dus het biedt ook kansen. Daar had ik mentaal niet voor open gestaan als ik 40u had gewerkt. En deze projecten kan ik op de middellange termijn altijd stopzetten als het te veel wordt.
Het gaat natuurlijk ook om materialisme (groter huis, mooiere auto) en hoe de maatschappij is ingericht.
Daarbij komt dat mensen in een situatie zitten dat ze fulltime moeten werken, of gezinnen met tweeverdieners wat niet altijd vrijwillig is. Dat kan zijn omdat je persee in dat huis wilde wonen en al je andere kosten, maar het kan ook zijn dat je gewoon heel weinig verdient en op die manier wel veel zal moeten werken.
Verwijderd
dat weet ik niet. Industrialisatie is iets anders dan robitisering. Ik geloof dat er echt minder banen overblijven. Daar moet de overheid iets mee. De robotisering gebeurt inderdaad al, maar de grote klapper komt de komende jaren.!null schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:54:
We leven al in een halve gerobotiseerde maatschappij. Om eten te verbouwen zijn veel minder mensen nodig. Of mensen die dit voor een laag loon in het buitenland doen. De vraag is eigenlijk waarom we überhaupt nog fulltime werken in deze tijd.
Mij (sales op wat hoger niveau) is weleens gevraagd of mijn job gerobotiseerd kan worden. Ik denk als mijn klanten/gesprekspersonen gedigitaliseerd zijn, ik ook niet meer nodig ben. En dat is slechts een kwestie van tijd.
Ik ga dan vast robotiseringspakketten verkopen :-)
Verwijderd
Ik heb wel het idee dat er nu veel harder gewerkt wordt-dan pakweg 10/20 jaar geleden. Overigens moet ik in 32u hetzelfde doen als een ander in 40u. En dat kan dus niet. Geen fijne situatie. (ja ik ben daarover in gesprek)TheUninvited schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:39:
[...]
Beetje offtopic misschien, maar "vroeger" was full-time meer dan 40u dus ik denk dat de definitie van fulltime minder wordt, zie bijvoorbeeld veel mensen die maar 32u per week werken misschien is dat straks de norm? Sowieso denk ik dat het belangrijker wordt om zelf voor je pensioen te sparen wil je je levensstandaard op hetzelfde niveau houden, denk dat de sociale vangnetten in de toekomst nog geen gegeven zijn ook als we verregaand geautomatiseerd zijn.
32u werken is echt iets anders dan 36 0f 38 is mijn ervaring. Door een lang weekend te hebben en echt tot rust te komen, realiseer je je steeds meer wat sommige bekende (FO) auteurs bedoelen met jouw waarde/de tijd dat je 'gekocht' wordt door je werkgever en hoeveel dat dan waard is omgerekend in euro's per uur. Dus inclusief reistijd, piekeren of wakker liggen door werk, kosten verband houdend met werk. Als je je werk en werkgever fantastisch vindt en je je goed kunt ontwikkelen is dat totaal geen punt. Maar door de crisis is er wel iets veranderd in veel bedrijfsculturen, bij veel managers/directeuren/collega's, sfeer etc.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 11:30 ]
Als je "werk" vertaald in "activiteiten", ben ik het er wel mee eens.finsdefis schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:03:
[...]
Ander puntje in dit citaat dat ik altijd wel interessant vind is "everybody will need to do some work if he is to be contented."
Maar veel mensen die hier niet actief mee bezig zijn kunnen zich het niet eens voorstellen wat ze dan moeten doen.
Persoonlijk: circa 6 jaar geleden tegen mijn partner gezegd, joh, dan kunnen we stoppen met "verplicht/betaald werk" en doen wat we leuk vinden. Reactie, ehm, ja, zal wel laat mij maar werken. Paar maanden geleden: eh, ik heb wad podcasts geluisterd en als we over x-tijd stoppen, lijkt me wel leuk om XYZ te doen. En ABC, en CDF etc.
Behoorlijk om in denken ondertussen
En dan moet je opeens gaan bedenken wat je echt wil doen, als je alle tijd van de wereld hebt. Ik merk zelf ook dat ik het heel moeilijk vind om voor te stellen hoe straks mijn leven er uit ziet. Ik weet wel van mezelf dat ik enige structuur nodig heb, anders hang ik de hele dag op de bank en doe ik niets en dat voelt uiteindelijk ook niet fijn. Ik weet nu dat ik dan iig bepaalde types vrijwilligerswerk zou willen doen op vaste dagen, naast een cursus die ik ooit nog zou willen doen en misschien invalwerk ofzo. En natuurlijk ook genoeg tijd om lekker te lezen, vaker uitgebreid koken, wandelen en met vrienden af te spreken. Maar ik heb het wel nodig dat ik activiteiten doe, waardoor ik me nuttig en voldaan voel. Dat afgewisseld met af en toe een paar maanden reizen/workaway lijkt me fantastisch
70 jaar en 9 maandenVerwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:57:

Dat zou inhouden dat ik tegen die tijd 52 jaar gewerkt heb

Behalve natuurlijk als ik wat vroeger stop met werken
Mijn vrouw en ik hebben een duidelijke ambitie qua werk. We hebben allebei zoveel mogelijk gestudeerd om een zo hoog mogelijk loon per uur te kunnen verdienen, met (als belangrijkste reden) leuk en uitdagend werk. Vrouw is arts en ik ben docent, wederom een bewuste keus. We dragen veel bij aan de maatschappij en...
Beide banen kan je heel gemakkelijk parttime doen.
Ambitie is om iedere 10 jaar een dag minder te werken:
- 30-40jr: 4 dagen per week
- 40-50jr: 3 dagen per week
- 50-60jr: 2 dagen per week
- 60-70jr en een beetje: 1 dag per week.
Het behalen van FO is voor ons dus parttime, naast het werk.
Plan van aanpak:
Inkomen per uur maximaliseren (onderhandelen over salaris en periodieken).
Uitgaven op huis en auto beperken. Gelukkig zijn we ook snel tevreden.
Schulden allemaal aflossen en daarna tegoeden opbouwen.
De eerste 7 jaar zijn we nog de studieschuld en ons huis aan het afbetalen.
Bij het opbouwen van tegoeden moeten we gaan nadenken over rendementen en hoe dit te behalen.
Komen die tijden, dan ook die zorgen.
Bedankt allemaal voor de inspirerende posts en onderwerpen!
En vanaf 50 slechts 2 dage...
Je gaat vrij snel terechtkomen is de val van de hoger opgeleiden.
Als je véél wil verdienen per uur, dan moet je ook veel uren werken.
Top managers worden juist veel betaald omwille van hun totale prestaties, maar ook onwille van beschikbaarheid. Op zondag vertrekken voor die buitenlandse reis, terugkomen op woensdagnacht, en aanwezigheid op late vergaderingen.
Als je echt voor toplonen gaat, dan is docent zeker niet de beste keuze...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je bij 20 jaar begint met werken:
- Na 15 jaar (35) naar 4 dagen werken terug
- Na 13 jaar (48) naar 3 dagen werken terug
- Na 10 jaar (58) naar 2 dagen werken terug
- Na 6 jaar (64) naar 1 dag werken terug
- Na 1 jaar (65) naar 0 dagen werken = FO
Dat is een stuk beter voor je vermogensgroei. Je pensioen groeit het snelst als je er op jonge leeftijd veel in stopt.
Niet dat ik het (grotendeels) niet met je eens ben, maar wat is dat net, "de val van de hoger opgeleiden"? Dat hoger opgeleiden denken dat ze wel veel zullen verdienen gezien hun diploma's?Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:34:
Op je 30e al terugvallen naar 4 dagen per week is echt wel vroeg....
En vanaf 50 slechts 2 dage...
Je gaat vrij snel terechtkomen is de val van de hoger opgeleiden.
Als je véél wil verdienen per uur, dan moet je ook veel uren werken.
Top managers worden juist veel betaald omwille van hun totale prestaties, maar ook onwille van beschikbaarheid. Op zondag vertrekken voor die buitenlandse reis, terugkomen op woensdagnacht, en aanwezigheid op late vergaderingen.
Als je echt voor toplonen gaat, dan is docent zeker niet de beste keuze...
Kijk, ik vind het op zich wel mooie afspraken die Willion maakt. Ik word over een dikke week 25 jaar, werk al 4 jaar en 'n beetje, en als ik even kijk naar hoelang ik nog wíl werken, gaat dat denk ik best nog wel 'n klus worden
Maar goed. Vanaf je 30 maar 4 dagen werken is inderdaad wel erg snel. Het leven gaat er niet goedkoper op worden en je wilt toch een financiële stok achter de deur hebben voor later. Werken is misschien niet altijd alles, maar zonder geld heb je maar weinig aan je vrije dagen, vind ik. Alles kost immers wel geld
Inkomen (en het spaardoel/saldo) hangt vooral samen met je uitgave patroon naar mijn idee.
Huis van 200.000 en mijn Peugeot 205 zijn voldoende. Idem voor vrouwlief.
Ik begrijp wel dat het voor de gemiddelde persoon vreemd is, maar gelukkig mag iedereen zelf kiezen wat hij/zij doet. Ik leg het maar iedere keer uit als mensen raar kijken, toch altijd het gevoel ons te moeten verantwoorden...
Momenteel werk ik zelfs nog maar 3,5 dag per week (evenveel weekend als werken!) en eigenlijk bevalt dit erg goed. Lekker relaxen, boek lezen, in de tuin werken, etc.
Mijn vrienden (vanaf de HAVO!) zeggen precies hetzelfde. Je kan niet veel verdienen en parttime werken. Dat is dus niet waar...
(referentiekader veel verdienen = 3x modaal)
Verwijderd
Voor de mensen die al tenminste 1 dag minder werken:Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:45:
Ik zou het zelf niet linear afbouwen.
Als je bij 20 jaar begint met werken:
- Na 15 jaar (35) naar 4 dagen werken terug
- Na 13 jaar (48) naar 3 dagen werken terug
- Na 10 jaar (58) naar 2 dagen werken terug
- Na 6 jaar (64) naar 1 dag werken terug
- Na 1 jaar (65) naar 0 dagen werken = FO
Dat is een stuk beter voor je vermogensgroei. Je pensioen groeit het snelst als je er op jonge leeftijd veel in stopt.
Als ik nog een dag minder zou gaan werken (dus 3 dagen per week), ben ik helemaal bang dat ik maandags geen zin heb in mijn werk. Ik heb daar nu al last van terwijl ik de baan heb die ik zou willen. Het is gewoon té fijn om vrij te zijn. Hoe zien jullie dat?
@4 dagen met 30jaar is te jong? Ik heb heel lang 4 dagen gewerkt (al voor mijn 30ste). En mijn vrouw ook. Lekker te combineren met kinderen. Nu al weer 7 jaar FT, maar 4 dagen is echt wel lekker hoor.
Overigens, op ERE zijn er mensen al < 30 jaar FO, dus dan is 4 dagen werken wel heel veel
Er zijn genoeg mensen die in hun hele leven nooit fulltime hebben gewerkt, maar als je gewoon prima van je loon rond kunt komen dan is daar toch niets mis mee?Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:34:
Op je 30e al terugvallen naar 4 dagen per week is echt wel vroeg....
Ex van mij deed dat ook, die werkte 3 avonden in de snackbar om de hoek en de rest kwam van uitkeringen, huursubsidies etc. Onderaan de streep hield ze ongeveer hetzelfde over als ik (met een grotere woningCorrit schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:29:
[...]
Er zijn genoeg mensen die in hun hele leven nooit fulltime hebben gewerkt, maar als je gewoon prima van je loon rond kunt komen dan is daar toch niets mis mee?

Intussen is mijn salaris sinds die tijd met bijna 70% gestegen en heeft zij ook de stap naar fulltime werken gezet uiteindelijk maar het geeft wel een beetje aan dat je met parttime werken niet altijd slechter af bent dan met fulltime werken.
Ik zou ook met 4 of zelfs 3 dagen werken prima rond kunnen komen maar ik ben hard vermogen aan het opbouwen voor FMA tot FO. Mocht ik om wat voor reden dan ook ontslagen worden of echt genoeg krijgen van mijn baan dan zou ik denk ik op zoek gaan naar een parttime baan en er zelf nog een kleine ondernemening naast proberen op te starten
Het is duidelijk dat de economie in goede doen is, mensen hebben zin om geld uit te geven.
Zelf werk ik liever 5-6 halve dagen dan 4 langere maar totaal kom ik zeker niet boven de 30 uur per week uit. Dit doe ik intussen al 7 jaar lang en ik merk dat het me zelfs 'n edge geeft over oude studiegenoten omdat ik de tijd heb om me door te ontwikkelen of in nieuwe interesses te storten, waar zij druk genoeg zijn met enkel werk en huishouden. Na een aantal jaar begint dat verschil echt steeds beter merkbaar te worden...
Ik woonde in een brak huis waar van alles aan gedaan moest worden, ik lag zwaar overhoop met mijn ouders, probeerde daarnaast nog een studie te doen, etc.
Hoezo zou op je 30ste minder werken te vroeg zijn?
Sterker nog, dat ik op mijn 25ste minder ben gaan werken is misschien wel mijn redding geweest. Als ik dat toen niet gedaan had, had ik werken nooit volgehouden.
Mensen moeten zich niet zo op die ouderwetse 40 uur blindstaren.
PS
Mijn situatie is niet standaard geweest. Werkte vanaf mijn 17e fulltime, dus had al 8 jaar er opzitten. En dat waren vaak weken van 50 tot 60 uur... had erg het gevoel geleefd te worden. Nooit meer tijd voor mezelf.
[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 20-10-2017 23:39 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Werk geeft sommigen status en wordt ook vaak met identiteit verbonden en dat is niet zo gek. Maar ik vind het armzalig als je full-time baan nodig hebt om een zinvol leven te leiden. Je wordt dan ook in hoge mate geleefd. In vrijheid heb je als je breed geinteresseerd bent en nieuwe dingen wil leren alle mogelijkheid tot zingeving en zelfverwezenlijking.finsdefis schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:03:
[...]
Ander puntje in dit citaat dat ik altijd wel interessant vind is "everybody will need to do some work if he is to be contented." Dat geldt voor veel mensen om me heen, die het al gek vinden dat ik 32u ben gaan werken en zich afvragen wat je met 'al die tijd' moet. En ja, dat zijn er best wel wat. Ook velen die het riedeltje blijven herhalen dat werk nodig is om een zinvol leven te leiden
Zonder verplichte work load kan ik ook pas echt over dingen nadenken en creatief zijn. En daar kan vrijwilligerswerk, maar af en toe ook best klussen bij zitten waarvoor je betaald wordt.
Ik werk nu 4 Lange dagen en dat vind ik meer dan genoeg omdat er ook nog weleens vrije uren In gaan zitten. In mijn werk werkt het niet om minder dan 4 dagen te werken vanwege alles wat ik moet bijhouden, anders had ik het wel overwogen.
[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 21-10-2017 07:29 ]
Ik ben getrouwd en halverwege de 30. Wij hebben bewust geen kinderen wat het werken richting FO een stuk makkelijker maakt. Ik moet zeggen dat ik meer in de hoek van kabelmannetje zit wat mijn situatie iets anders maakt dan de meeste posters in dit topic. Wij hebben meerdere lange reizen gemaakt en hebben sinds 2010 maar 2 jaar in Nederland gewoond. Wij wonen en werken al weer een aantal jaren in zuid oost azie als expat. Wij hebben geen mega expat contracten maar we houden genoeg geld over om elke maand een flink bedrag te sparen.
Wij willen FO zijn over 5 jaar, FO voor ons betekend dat wij voor altijd een reizend bestaan zullen hebben. Wij gaan hierbij uit van een maandelijks benodigd inkomen wat tussen 2.000 euro en 2.500 euro ligt. Aangezien wij geen pensioen of AOW hebben moet dit eindeloos doorlopen. Uitgaande van een SWR van 4% ligt het totaal benodigde bedrag tussen de 600.000 en 720.000 euro. Dit geeft ons de vrijheid om in heel veel landen een hele lange tijd rond te reizen. Een jaar Thailand voor 1000 euro per maand betekend 1 jaar in een ander land voor 3.000 euro per maand.
Ik blijf dit topic met veel interesse volgen!
Giga corporate in een traditionele sector. De beperkingen zitten in je hoofd, niet in de mogelijkheden.
Erg herkenbaar. Als je je voorstelt aan iemand is je beroep ook al snel iets wat je als eerste noemt. En als je iets anders noemt kom je erg raar over. Nee, dan vind ik iets minder daarop de nadruk leggen geen slecht idee. Ben wel benieuwd hoe dat over gaat komen als je eenmaal FO bent, wat zeg je dan?JURIST schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:50:
[...]
Werk geeft sommigen status en wordt ook vaak met identiteit verbonden en dat is niet zo gek. Maar ik vind het armzalig als je full-time baan nodig hebt om een zinvol leven te leiden. Je wordt dan ook in hoge mate geleefd. In vrijheid heb je als je breed geinteresseerd bent en nieuwe dingen wil leren alle mogelijkheid tot zingeving en zelfverwezenlijking.
Zonder verplichte work load kan ik ook pas echt over dingen nadenken en creatief zijn. En daar kan vrijwilligerswerk, maar af en toe ook best klussen bij zitten waarvoor je betaald wordt.
Zonder die vrije dag had ik ook geen ruimte gehad om andere projecten op te pikken. Maar ik merk ook dat ik creatiever in mijn baan ben, omdat ik graag de tijd neem een actuele lesmodule te ontwikkelen waar leerlingen makkelijker voor te motiveren zijn in plaats van het boek te volgen. Daarnaast ook genoeg tijd om samen met mijn partner te besteden.
Ironisch gezien had ik misschien niet de promotie gemaakt naar de hoogste loonschaal in het VO als ik me niet zo lekker in mijn vel had gevoeld. En die loonschaal verdient ook met 0,8fte niet slecht. Al met al een goede 'investering' geweest toen op 25-jarige leeftijd
Ik zie dit om me heen ook wel veel. Soms erg extreme gevallen die 0,5fte werken en alsnog bijna full-time bezig zijn. Zit een perverse vorm van loyaliteit in bij sommigen en bij andere banen kan het ook echt niet.Ik werk nu 4 Lange dagen en dat vind ik meer dan genoeg omdat er ook nog weleens vrije uren In gaan zitten. In mijn werk werkt het niet om minder dan 4 dagen te werken vanwege alles wat ik moet bijhouden, anders had ik het wel overwogen.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Grote beslissing in april! Als je verkoopt, betekent het dat je inkomsten moeten komen uit beleggingen. IMHO vereist dit zelfkennis ten aanzien van winst/verlies/risico, zeker als er grote bedragen in het geding komen.
Voor mezelf kom ik er langzaam achter, dat naarmate de bedragen hoger worden risicomanagement cruciaal is. Ik zou bijvoorbeeld gek worden als mijn met nijvere arbeid bij elkaar gesprokkelde hoofdsom 50% in waarde daalt. Om die reden nooit en te nimmer een volledige aandelen allocatie voor mij.
De rol van risico is ook zichtbaar in de berekeningen rond de SWR. Bij gelijk rendement geldt dat de SWR hoger ligt voor minder volatiele portfolio's. Om die reden zitten er ook altijd obligaties in de voorbeelden. In eerste instantie om de volatiliteit te dempen en daarna pas voor rendement.
Mocht het voorgaande je aanspreken, dan is het interessant om verder onderzoek te doen naar de Permanent Portfolio (PP), waar ook goud en cash worden toegevoegd. Een andere interessante vervolgstap kan zijn om te kijken naar zogenaamde Minimum Variance Portfolio's (MVP) met assetclasses die weinig gecorreleerd zijn, zoals die in PP. Daarin wordt periodiek - veelal maandelijks - aan de hand van de (co)varianties van een periode (zeg drie maanden) iedere maand de optimale allocatie met de minimale variantie bepaald en aangekocht. Achterliggende reden is dat deze (co)varianties in de tijd niet stabiel zijn. Deze MVP's met actuele inputdata blijken verrassend goed. Als je iets avontuurlijker bent, kun je ook kijken naar Adaptive Asset Allocation, waarin momentum en MVP worden gecombineerd.
Zeker de MVP kan je SWR flink opschroeven. En de transactiekosten vallen met de juiste ETF's bij DeGiro sterk mee. Het nadeel is dat dit niet een "set and forget" methodiek is. Daarvoor zou de Permanent Portfolio beter zijn met dan bijvoorbeeld jaarlijkse herbalancering.
PS Er zijn ook veel voorstanders van het leven van de dividenden van een 100% aandelenportfolio. Ik vind het nadeel dat een grotere hoofdsom nodig is dan bij SWR methodiek. En een ander nadeel is dat bij vermindering van de hoofdsom ook de dividenden in het geding kunnen komen. Dividend is niet vrij van risico, het is geen rente op een Duitse staatsobligatie. Maar ieder natuurlijk zijn smaak.
Ik merk dat ook wel, heb vrienden die een lager inkomen hebben maar door huursubsidie veel mooier/groter wonen dan ik in mijn studentenkamer. Maar ik heb simpelweg niet 40% van mijn inkomen over voor een simpel appartementje. Veel mensen klagen natuurlijk over het feit dat je met een minimumloon netto amper beter uit bent dan met een uitkering. Gelukkig loont het wat meer zodra je loon hoger wordt.Metro2002 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:46:
Ex van mij deed dat ook, die werkte 3 avonden in de snackbar om de hoek en de rest kwam van uitkeringen, huursubsidies etc. Onderaan de streep hield ze ongeveer hetzelfde over als ik (met een grotere woning) Toen had ik wel echt zo'n gevoel van: Ik doe echt iets fout. (ik verdiende toen net boven het minimumloon)
Ik zou op dit moment (met een gelijkblijvend uurloon) ook rond kunnen komen met zo'n 20 uur per week, maar werk 36. Voor nu een prima balans tussen werk en vrije tijd en ik offer nu graag wat extra uren op om daar later de vruchten van te plukken.
Interessante post! Ik heb me tijdens mijn studie wel verdiept in de mean variance portfolio, maar dit eigenlijk nooit in de praktijk toegepast of doorgerekend. Zijn jou andere combinaties dan die van PP bekend?Magpie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:27:
@Joop_78 Mooi verhaal. Mijlenver weg van mijn gezin met kinderen situatie, maar toch inspirerend.
Grote beslissing in april! Als je verkoopt, betekent het dat je inkomsten moeten komen uit beleggingen. IMHO vereist dit zelfkennis ten aanzien van winst/verlies/risico, zeker als er grote bedragen in het geding komen.
Voor mezelf kom ik er langzaam achter, dat naarmate de bedragen hoger worden risicomanagement cruciaal is. Ik zou bijvoorbeeld gek worden als mijn met nijvere arbeid bij elkaar gesprokkelde hoofdsom 50% in waarde daalt. Om die reden nooit en te nimmer een volledige aandelen allocatie voor mij.
De rol van risico is ook zichtbaar in de berekeningen rond de SWR. Bij gelijk rendement geldt dat de SWR hoger ligt voor minder volatiele portfolio's. Om die reden zitten er ook altijd obligaties in de voorbeelden. In eerste instantie om de volatiliteit te dempen en daarna pas voor rendement.
Mocht het voorgaande je aanspreken, dan is het interessant om verder onderzoek te doen naar de Permanent Portfolio (PP), waar ook goud en cash worden toegevoegd. Een andere interessante vervolgstap kan zijn om te kijken naar zogenaamde Minimum Variance Portfolio's (MVP) met assetclasses die weinig gecorreleerd zijn, zoals die in PP. Daarin wordt periodiek - veelal maandelijks - aan de hand van de (co)varianties van een periode (zeg drie maanden) iedere maand de optimale allocatie met de minimale variantie bepaald en aangekocht. Achterliggende reden is dat deze (co)varianties in de tijd niet stabiel zijn. Deze MVP's met actuele inputdata blijken verrassend goed. Als je iets avontuurlijker bent, kun je ook kijken naar Adaptive Asset Allocation, waarin momentum en MVP worden gecombineerd.
Zeker de MVP kan je SWR flink opschroeven. En de transactiekosten vallen met de juiste ETF's bij DeGiro sterk mee. Het nadeel is dat dit niet een "set and forget" methodiek is. Daarvoor zou de Permanent Portfolio beter zijn met dan bijvoorbeeld jaarlijkse herbalancering.
PS Er zijn ook veel voorstanders van het leven van de dividenden van een 100% aandelenportfolio. Ik vind het nadeel dat een grotere hoofdsom nodig is dan bij SWR methodiek. En een ander nadeel is dat bij vermindering van de hoofdsom ook de dividenden in het geding kunnen komen. Dividend is niet vrij van risico, het is geen rente op een Duitse staatsobligatie. Maar ieder natuurlijk zijn smaak.
Ik vind het bepalen van mijn verliestollerantie lastig, maar ook voor mij geldt dat ik een te grote aderlating in 1 jaar wil voorkomen. Ik heb lang als uitgangspunt maximaal de jaarlijks haalbare vermogensavermogensaangroei als verlies gesteld, maar dan blijft het % van je vermogen dat je in aandelen kunt steken op een gegeven moment te laag hangen.
Het zwakke punt van MVO t.o.v. bijvooorbeeld PP of zeg standaard 60%/40% allocatie was dat het in de praktijk achterbleef. Totdat al een tijdje geleden duidelijk werd dat de door mij genoemde (co)varianties niet stabiel zijn in de tijd en veel beter benaderd kunnen worden door actuelere input. Overigens gaat de MINIMUM variance portfolio puur voor het minimaliseren van de volatiliteit. De mean-variance-portfolio gaat voor maximale verhouding tussen rendement en volatiliteit. De opmerking m.b.t. belang actuele input data blijft staan.
Ik zal niet te veel uitweiden, maar google vooral verder op termen als "Minimum Variance Portfolio" en "Adaptive Asset Allocation". Daarin staat ook veel meer over de door jou genoemde keuze van het asset class universum. Dat is inderdaad heel belangrijk en een reden voor het succes van PP.
Klein theoretisch puntje: met een combinatie van staatsobligaties en de market portfolio (zoek maar op), kun je hetzelfde rendement als dat van de MVP halen met minder risico.Magpie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:27:
@Joop_78 Mooi verhaal. Mijlenver weg van mijn gezin met kinderen situatie, maar toch inspirerend.
Yep. Het voorgaande is meer geschreven vanuit de praktijk van portfolio management en achterliggend empirisch onderzoek. De theoretische basis van Markowitz en Sharpe is hiervan het startpunt. Je kan jouw punt ook realiseren door in de assetclasses zeer kortlopende staatsobligaties toe te voegen en dan te optimaliseren op het gewenste risico.wimjongil schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:59:
[...]
Klein theoretisch puntje: met een combinatie van staatsobligaties en de market portfolio (zoek maar op), kun je hetzelfde rendement als dat van de MVP halen met minder risico.
EDIT: het onderzoek naar de MVP was onder andere "geinspireerd" doordat de Markowitz "Efficient Frontier" (EF) in het gerealiseerde rendement/risico niet de "Efficient Frontier" bleek. De gerealiseerde MVP bleek bleek vaak buiten de verwachte EF te liggen en daarmee beter te presteren. Twee punten kwamen daaruit onder naar voren. De door mij al genoemde actuelere inputdata voor de (co)variancematrix en een mogelijke nieuwe "risicofactor" namelijk low volatility. Maar ik hoop dat het algemene punt ondanks deze uitweiding "food for thought" is.
[ Voor 30% gewijzigd door Magpie op 21-10-2017 17:31 ]
"Belegger" of "investeerder".finsdefis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:04:
Ben wel benieuwd hoe dat over gaat komen als je eenmaal FO bent, wat zeg je dan?
Waarom?Magpie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:49:
@JURIST Naast goud en obligaties en natuurlijk aandelen, bevat een echt gediversificeerde portfolio m.i. ook een managed futures ETF. Eventueel ook grondstoffen en vastgoed.
Het klinkt interessant en ik ga er zeker meer over lezen. Wel moest ik meteen denken aan Taleb toen ik er over dacht. Ik zag de kritiek van Taleb ook terugkomen op Wikipedia. Heb je toevallig een van zijn boeken wel eens gelezen?Magpie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:12:
[...]
Yep. Het voorgaande is meer geschreven vanuit de praktijk van portfolio management en achterliggend empirisch onderzoek. De theoretische basis van Markowitz en Sharpe is hiervan het startpunt. Je kan jouw punt ook realiseren door in de assetclasses zeer kortlopende staatsobligaties toe te voegen en dan te optimaliseren op het gewenste risico.
EDIT: het onderzoek naar de MVP was onder andere "geinspireerd" doordat de Markowitz "Efficient Frontier" (EF) in het gerealiseerde rendement/risico niet de "Efficient Frontier" bleek. De gerealiseerde MVP bleek bleek vaak buiten de verwachte EF te liggen en daarmee beter te presteren. Twee punten kwamen daaruit onder naar voren. De door mij al genoemde actuelere inputdata voor de (co)variancematrix en een mogelijke nieuwe "risicofactor" namelijk low volatility. Maar ik hoop dat het algemene punt ondanks deze uitweiding "food for thought" is.
Iedere keer als ik het doorreken is Nederland zo duur nog niet, voor wat je er voor terug krijgt. Met behoud van de Nederlandse levensstandaard kom ik geen land tegen waar de cost-of-living meer dan 30% onder Nederland ligt.
Ik merk wel dat beleggen een zekere vorm van verslaving inhoudt: Je wil die stijgende lijn blijven zien, telkens dat eurootje meer in de beleggingsportefeuille...
Volgende stap is nu om een methode te bedenken waarbij ik content ben met stabiliteit qua inkomsten uit beleggingen.
België zou voor post-FI zou interessant kunnen zijn door de hoge belasting op inkomen en de lage belasting op vermogen. Maar als je kijkt in welke staat de wegen zich bevinden, dat er met 70km/h auto's op twee meter van je voordeur voorbij rijden, de terroristische acties die regelmatig plaatsvinden, de kleine raampjes in de huizen, de complexiteit en instabiliteit van de diverse overheden en als hoogtepunt de AZERTY toetsenborden.!null schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:41:
Tja waar leg je de grens? Letterlijk en figuurlijk.
Voor die paar euro per jaar zit ik dan liever in Nederland.
Jazeker. Tailrisk blijft een nachtmerrie. Toch laat een doordachte methode als PP al lange tijd stabiele rendementen zien. Zelf ben ik van mening dat de basis blijft liggen in een portfolio waarin assets zitten die in diverse economische omstandigheden kunnen presteren en daardoor dus op belangrijke momenten ongecorrelleerd kunnen zijn. Dat er dan nog altijd zwarte zwanen mogelijk blijven zij dan zo.Piper schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:50:
[...]
Het klinkt interessant en ik ga er zeker meer over lezen. Wel moest ik meteen denken aan Taleb toen ik er over dacht. Ik zag de kritiek van Taleb ook terugkomen op Wikipedia. Heb je toevallig een van zijn boeken wel eens gelezen?
Dat is mijn idee ook idd.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:11:
Wat is jullie visie op het migreren naar een westers land met een lagere cost-of-living?
Iedere keer als ik het doorreken is Nederland zo duur nog niet, voor wat je er voor terug krijgt. Met behoud van de Nederlandse levensstandaard kom ik geen land tegen waar de cost-of-living meer dan 30% onder Nederland ligt.
Ik heb recent 3 jaar in Thailand gewoond. Omdat ik dus nooit in Nederland was ben ik toen ook bezig geweest met mijn accountant om m'n BV naar het buitenland te verhuizen om zo minder belasting te hoeven betalen. Uiteindelijk besloten dat alle bijbehorende moeite me de besparing niet waard is, zitten best wat haken en ogen aan namelijk.
Zo dus ook met mijn pensioen. Verhuizen naar 'n ander land en dus vrienden en familie achterlaten en bovendien mijn kinderen ontwrichten is mij het geld simpelweg niet waard. Bovendien is Nederland, mits je normaal doet, al vrij goedkoop voor wat je ervoor terugkrijgt idd.
Genoeg landen waar je comfortabel kunt leven met een lager budget. Lekker weer, goed eten en goedkoop wonen? Dan zijn Griekenland, Portugal of Spanje prima opties. Maar als je het puur voor het geld doet dan kom je er denk ik snel op terug (en het is inderdaad maar de vraag of het heel erg veel goedkoper is).Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:11:
Wat is jullie visie op het migreren naar een westers land met een lagere cost-of-living?
Ik zit niet graag op grote afstand van al mijn familie en vrienden dus ik zou het alleen om die reden al niet als een permanente optie overwegen, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn.
En als je je hier uit schrijft heeft dat invloed op de AOW.
Ik heb daar een tijd over nagedacht en het onderzocht, het idee was de Canarische eilanden ik kwam tot de conclusie dat de algehele kosten wellicht wat lager zijn , maar de infrastructuur, gezondheidszorg etc in Nederland gewoon prima op orde zijn voor relatief weinig geld. Tel daarbij alle kosten van verhuizen , heen en weer vliegen naar Nederland en allerlei andere zaken regelen bij op en dat is het mij niet waard.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:11:
Eindconclusie voor mij althans. Straks bij het bereiken van FO of semi FO kan ik gewoon lekker een maand naar de Canarische eilanden of waar dan ook naar toe en dan weer even terug. Nederland als uitvalsbasis is zo beroerd nog niet.
En niet te vergeten: als je later nog wat wilt blijven werken kun je dat beter voor een Nederlands loon doen dan voor een Zuid-Europees loon.
Maar misschien denk ik daar over 20 jaar wel anders over.
Maar als dat dan weer remote kan is dat natuurlijk alleen maar mooi. Geo-arbitrage!Corrit schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:05:
@Oilman en @!null: Terechte punten waar ik het volledig mee eens ben.En daarnaast nog de factor politieke stabiliteit (minder tastbaar maar desondanks belangrijk).
En niet te vergeten: als je later nog wat wilt blijven werken kun je dat beter voor een Nederlands loon doen dan voor een Zuid-Europees loon.
Als je de vergelijking met belasting op vermogen wil maken, die lijkt laag, maar is het in praktijk niet hoor. Er valt ook veel te betalen bij eigen huis (KI). Bovendien is er de NIET terugvorderbare roerende voorheffing (in tegenstelling tot de verrekenbare in NL) van 30%, diverse taksen bij aankoop van allerhande beleggingen. Bij aankoop EFF moet bijvoorbeeld 0,32% van de totale waarde worden betaald, bij verkoop nogmaals 0,32%. Verschillende dubbele roerende voorheffingen te betalen uit ontvangen dividenden van ondernemingen in het buitenland. De registratierechten bij aankoop van een woning van 10 !!!! %. Recent zijn aftrekmogelijkheden ook sterk verminderd. Vanaf 2018 de "vermogensbelasting op effectenrekeningen van 500.000 euro en meer van 0,15%. Zo kan ik nog wel even verder gaan. als je dat allemaal in rekening brengt, zie je dat er best veel belasting is op vermogen. Bovendien is in veel landen de trend om die dingen naar beneden te brengen, en in België net naar boven! Daarboven komt nog dat de Belgische overheid niet echt een betrouwbaar partner genoemd kan worden, het kan van het 1ne jaar op het andere omgegooid worden. Terwijl men in Nederland het vaak lang vooraf planned met overgangsperiode.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:04:
[...]
België zou voor post-FI zou interessant kunnen zijn door de hoge belasting op inkomen en de lage belasting op vermogen. Maar als je kijkt in welke staat de wegen zich bevinden, dat er met 70km/h auto's op twee meter van je voordeur voorbij rijden, de terroristische acties die regelmatig plaatsvinden, de kleine raampjes in de huizen, de complexiteit en instabiliteit van de diverse overheden en als hoogtepunt de AZERTY toetsenborden.
Tijdens mijn studie werkte ik (na mijn stagejaar) drie dagen per week bij mijn huidige werkgever (en soms ook nog bij een andere werkgever, studeerde ik af en had ik een sociaal leven). Na mijn afstuderen vond ik het wel even mooi geweest met alle drukte en het gevoel geleefd te worden, dus ben ik drie dagen per week blijven werken. Echt heerlijk!
Nu werk ik 4x9 (36 is bij ons fulltime), omdat mijn vriend momenteel studeert en ik het erg prettig vind om toch flink te kunnen sparen (hoe word ik anders ooit FO), al zouden we ook rondkomen als ik drie dagen zou werken en nog een beetje kunnen sparen. Als mijn vriend straks werk heeft, ga ik echt wel weer naar 3x9. Vind dat echt ideaal en geniet echt van alle vrije tijd. Wij hebben trouwens ook geen kinderen (of kinderwens) en in het begin kijken mensen je echt wel vreemd aan als je 'zomaar' parttime werkt. Maar het lijkt inmiddels wel iets meer geaccepteerd te zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Ibbel op 23-10-2017 13:14 . Reden: beroerde spelling ]
Ik denk dat je als aspirerende FO'er sowieso al wat meer schijt aan de gevestigde meningen moet hebben. Je moet echt serieus leren bezuinigen, sparen en/of beleggen, wat onderscheid van de massa.Ibbel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:12:
en in het begin kijken mensen je echt wel vreemd aan als je 'zomaar' parttime werkt
Wat ze niet beseffen is, doordat wij naar een ander deel van het land verhuisd zijn we en veel meer kunnen sparen (savings-rate nu van 45%, waar ik niet ontevreden over ben), en genieten van onze vrije tijd samen en de natuur. We hebben geen TV meer, nog maar 1 auto. Onze energie-rekening is laag. Alle beetjes helpen.
Natuurlijk, als ik fulltime zou werken zou ik meer kunnen verdienen. Me niet waard nu. Noem me lui. /care
[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-10-2017 12:53 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Gaaf!Joop_78 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 04:26:
Ik ben getrouwd en halverwege de 30. Wij hebben bewust geen kinderen wat het werken richting FO een stuk makkelijker maakt. Ik moet zeggen dat ik meer in de hoek van kabelmannetje zit wat mijn situatie iets anders maakt dan de meeste posters in dit topic.
Wij hebben meerdere lange reizen gemaakt en hebben sinds 2010 maar 2 jaar in Nederland gewoond. Wij wonen en werken al weer een aantal jaren in zuid oost azie als expat.
Wij willen FO zijn over 5 jaar, FO voor ons betekend dat wij voor altijd een reizend bestaan zullen hebben. Wij gaan hierbij uit van een maandelijks benodigd inkomen wat tussen 2.000 euro en 2.500 euro ligt.
Dit geeft ons de vrijheid om in heel veel landen een hele lange tijd rond te reizen. Een jaar Thailand voor 1000 euro per maand betekend 1 jaar in een ander land voor 3.000 euro per maand.
Heel interessant, onze plannen zijn ook een reizend bestaan.
Met al dan niet in NL ook nog wat aanhouden of helemaal zonder.
Zou je daar nog wat meer over willen vertellen? Wil je elk jaar ergens 'wonen' in een land en dan weer verder? Of wil je echt on the move blijven met benenwagen/fiets/motor/auto/boot?
Wat voor jobs doen jullie nu in ZO Azië?
Zelf werk ik nog in NL, maar combineer dat wel met langere breaks om te reizen. Al blijft het soms knagen om nu in het buitenland te gaan werken.
Afweging is dan weer goed hier verdienen, of daar een stuk minder verdienen en langer 'moeten' werken.
Verwijderd
Richting de natuur verhuizen lijkt me ook wel wat. Wat me hoofdzakelijk tegenhoudt zijn vrienden en familie die nu op fietsafstand of binnen 20 min met de auto wonen (westelijke randstad).armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:52:
Mijn vrouw en ik werken respectievelijk 24 en 32 uur per week. We hebben nog geen kinderen. We wonen in het zuid-oosten van het land in een goedkoper gebied bij het bos. Van redelijk wat mensen krijgen we opmerkingen dat we lui zijn, danwel teveel verdienen, danwel 'op die leeftijd moet je gewoon fulltime werken' opmerkingen en we zijn zo ver gaan wonen, want de Randstad is helemaal top....
Wat ze niet beseffen is, doordat wij naar een ander deel van het land verhuisd zijn we en veel meer kunnen sparen (savings-rate nu van 45%, waar ik niet ontevreden over ben), en genieten van onze vrije tijd samen en de natuur. We hebben geen TV meer, nog maar 1 auto. Onze energie-rekening is laag. Alle beetjes helpen.
Natuurlijk, als ik fulltime zou werken zou ik meer kunnen verdienen. Me niet waard nu. Noem me lui. /care
Het commentaar dat je krijgt klinkt alsof het van stadsmensen afkomstig is. Zijn jullie ook echt uit je sociale omgeving vertrokken, en hoe ga je daarmee om?
Je hebt geen TV; bedoel je het abonnement of het apparaat? Wij doen nu zo'n 2,5 jaar zonder abo, maar het apparaat wordt wel gebruikt i.c.m. Netflix en NPO. Zou wel zonder willen proberen maar ik vrees dat hij dan eerst kaput moet gaan
Ja dat klopt. We onderscheiden ons sowieso al, we hebben geen auto en zijn kindvrij, dat zijn de grootste zaken waar mensen (mensen die iets verder weg staan, vrienden niet) over vallen. Verder zien ze van het besparen of zuinig leven ook niet zo veel. Niemand die er op let dat ik maar twee spijkerbroeken draag of een oudere telefoon heb. En mijn vrienden vinden bij elkaar spelletjes spelen ook heel leuk en hebben geen behoefte om elke week heel veel geld uit te geven aan onzin, dus dat matcht gelukkig goed.cerberusss schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:42:
[...]
Ik denk dat je als aspirerende FO'er sowieso al wat meer schijt aan de gevestigde meningen moet hebben. Je moet echt serieus leren bezuinigen, sparen en/of beleggen, wat onderscheid van de massa.
Maar inderdaad, wat armageddon_2k1 zegt, i don't care wat zogenaamd hoort of moet van de wereld!
Zolang wij maar gelukkig zijn

Grappig, juist de bezuinigingen op andere dingen krijg ik juist weer wel commentaar op. Mijn zus vind het heel normaal om tijdens sinterklaas met 3 zakken aan cadeau's voor haar 2 kinderen te komen en vind dat ik mij moet aanpassen omdat zij niet uitgelegd krijgt aan haar kinderen dat mijn kinderen maar 1 cadeau ieder krijgen...Ibbel schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:26:
[...]
Ja dat klopt. We onderscheiden ons sowieso al, we hebben geen auto en zijn kindvrij, dat zijn de grootste zaken waar mensen (mensen die iets verder weg staan, vrienden niet) over vallen. Verder zien ze van het besparen of zuinig leven ook niet zo veel. Niemand die er op let dat ik maar twee spijkerbroeken draag of een oudere telefoon heb. En mijn vrienden vinden bij elkaar spelletjes spelen ook heel leuk en hebben geen behoefte om elke week heel veel geld uit te geven aan onzin, dus dat matcht gelukkig goed.
Maar inderdaad, wat armageddon_2k1 zegt, i don't care wat zogenaamd hoort of moet van de wereld!
Zolang wij maar gelukkig zijn
Het zelfde zie ik gebeuren wanneer onze kinderen een verjaardag vieren. Ons huis zit al vol genoeg dus geven we aan dat de kindere in principe al alles hebben wat ze nodig hebben (ze zijn nu 1 en 4). Als ze iets leuks willen doen dan kunnen ze ook muntjes voor de spaarpot geven, vind de oudste geweldig om er in te doen.
Overigens vallen de meeste mensen bij mij over het feit dat ik geen TV abonnement heb, dat valt nogal op wanneer het over bepaalde TV series gaat of zelfs reclames die men zo leuk vind...
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Hebben met dezelfde keuze gezeten. Wilde vrijstaand wonen op ongeveer 600 m2. Uiteindelijk is het 730 m2 geworden (de luxe van precies te kunnen kiezen is er niet altijd).armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:52:
Mijn vrouw en ik werken respectievelijk 24 en 32 uur per week. We hebben nog geen kinderen. We wonen in het zuid-oosten van het land in een goedkoper gebied bij het bos. Van redelijk wat mensen krijgen we opmerkingen dat we lui zijn, danwel teveel verdienen, danwel 'op die leeftijd moet je gewoon fulltime werken' opmerkingen en we zijn zo ver gaan wonen, want de Randstad is helemaal top....
De keuze was in de rand van Brussel (vergelijk het met de randstad in Nederland) voor 600.000 euro. De reistijd naar klanten zou komen op 30-45 minuten enkel en de jaarlijkse belastingen op het pand 1300 euro. Ofwel 40 km daar vandaan voor 400.000 euro (jaarlijkse belasting 700 euro) dichtbij een belangrijk station, met een reistijd naar klanten van 45-60 minuten enkel. De keuze is op dat laatste gevallen, omdat enkel ik naar Brussel moet pendelen, en ten tweede dit niet lang meer plan te doen, en toch zeker niet voltijds. Bovendien is er meer kapitaal vrij om te investeren.
Dat moet je voor zijn. Gewoon constant altijd en overal hooghartig opmerken dat je "die rotzooi niet in huis wilt"Felicia schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:37:
Overigens vallen de meeste mensen bij mij over het feit dat ik geen TV abonnement heb
https://www.theonion.com/...own-a-televisi-1819565469
Geen TV meer. TV abonnement al 5 jaar niet meer. Geen moment gemist, wat een drek op TV zeg. Hij is stuk gegaan een jaar geleden en hebben geen nieuwe gekocht. Bevalt prima. Netflix? iPad. Allebei Netflix? iPad + laptop. Film kijken? We hebben nog een beamertje over van een tijdje terug en die schijnen we dan op de muurVerwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:10:
[...]
Richting de natuur verhuizen lijkt me ook wel wat. Wat me hoofdzakelijk tegenhoudt zijn vrienden en familie die nu op fietsafstand of binnen 20 min met de auto wonen (westelijke randstad).
Het commentaar dat je krijgt klinkt alsof het van stadsmensen afkomstig is. Zijn jullie ook echt uit je sociale omgeving vertrokken, en hoe ga je daarmee om?
Je hebt geen TV; bedoel je het abonnement of het apparaat? Wij doen nu zo'n 2,5 jaar zonder abo, maar het apparaat wordt wel gebruikt i.c.m. Netflix en NPO. Zou wel zonder willen proberen maar ik vrees dat hij dan eerst kaput moet gaan
We zijn niet uit onze sociale omgeving vertrokken hoor. Mijn familie woont in de randstad, maar die van mijn vrouw in Nijmegen. Wij zijn iets verder van Nijmegen gaan wonen, wat een hoop scheelt. Vrienden van studie en overig zijn toch over het land en de wereld verspreid. Ons huis was 'maar' 290k. Dat is nogal een verschil met die van familie in de randstad waar het allemaal >400k is.
Nice! Zouden wij ook wel willen overwegen, ware het niet dat we beiden gamen als hobby. We hebben ook geen TV abonnement meer en om mensen die vinden dat dit om extreme beknibbeldrang voor te zijn: we hebben er ook gewoon geen behoefte aan en het creëert bij ons ook echt minder (kunstmatige) behoeftes. Dat is meer een filosofisch punt, eigenlijk.armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:24:
[...]
Geen TV meer. TV abonnement al 5 jaar niet meer. Geen moment gemist, wat een drek op TV zeg. Hij is stuk gegaan een jaar geleden en hebben geen nieuwe gekocht. Bevalt prima. Netflix? iPad. Allebei Netflix? iPad + laptop. Film kijken? We hebben nog een beamertje over van een tijdje terug en die schijnen we dan op de muurGeen totale armoede. Prima avondje.
Wat ik met dat laatste bedoel is dat m.n. mijn vriendin nogal eens iets voorbij zag komen en dacht het dan nodig te hebben. Denk aan gadgets, kleding, apparaatjes voor in huis, aanbiedingen, etc. Dit geldt ook voor folders die we binnen kregen. Zelf ben ik daar ook een tijdje 'ingetrapt' met een koffie-abonnement... Hoewel ik van goede koffie hou maakt het voor mij niet zoveel uit of dat telkens andere koffie is.
Wel fijn om te zien dat ze (en ik ook) zichzelf eerst de vraag stelt: had ik dit ook willen kopen als het niet in de aanbieding was? en vervolgens bij grotere aankopen ook een tijd wacht.
Afgelopen week ook maar eens gevraagd wat voor kleding ze nou allemaal gekocht had binnen het budget voor het jaar. Ze kon een paar kledingstukken op noemen, maar een hoop was ook prut die ze zich niet kon herinneren. Nog los van het geld is de les die we leren voor onszelf hieruit dat we beter een kleine en fijne garderobe hebben dan een uitpuilende kast met schoenen en kleding. Een beetje meer in het straatje van geen onnodige onzin binnenhalen. Dan mag kwaliteit best wat meer kosten m.i.
[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 23-10-2017 14:43 ]
Die keuzes van mij zijn niet uit FO oogpunt overigens, meer vanuit meer rust in leven. Werk is inspannend en druk genoeg.
Nog noooit zo hard gelachen....Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:04:
[...]
België zou voor post-FI zou interessant kunnen zijn door de hoge belasting op inkomen en de lage belasting op vermogen. Maar als je kijkt in welke staat de wegen zich bevinden, dat er met 70km/h auto's op twee meter van je voordeur voorbij rijden, de terroristische acties die regelmatig plaatsvinden, de kleine raampjes in de huizen, de complexiteit en instabiliteit van de diverse overheden en als hoogtepunt de AZERTY toetsenborden.
Ben je al ooit in België geweest vraag ik me dan af....
290k vind ik nog best veel. Wel eens discussie gehad met bekenden, die een klusboerderij hadden gekocht. Super leuk, ging nog heeel veel werk in zitten maar is echt mooi geworden. En ook nog eens een behoorlijk perceel oppervlak.armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:24:
[...]
We zijn niet uit onze sociale omgeving vertrokken hoor. Mijn familie woont in de randstad, maar die van mijn vrouw in Nijmegen. Wij zijn iets verder van Nijmegen gaan wonen, wat een hoop scheelt. Vrienden van studie en overig zijn toch over het land en de wereld verspreid. Ons huis was 'maar' 290k. Dat is nogal een verschil met die van familie in de randstad waar het allemaal >400k is.
Zij hadden ook een dergelijke houding over wonen in de randstad. Deels terecht natuurlijk, voor de oppervlakte die je krijgt is randstad gewoon veel duurder. Maarja, hun hypotheek was toch twee keer zo hoog als die van ons (in de randstad)
Wij hebben wel mazzel gehad, en hebben daarom nu een lage hypotheek terwijl we echt op een dure locatie wonen. Hierdoor kunnen we nu ook al parttime werken (al is dat nu nog wat oneerlijk verdeelt
Naar een andere plek in het land is dus geen vereiste voor ons. Maar het kan wel onderdeel van een strategie zijn. Want komend vanuit een duur gebied naar een goedkoper gebied kun je je voordeel mee doen.
Daarom ook de aanhalingstekens!null schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:13:
[...]
290k vind ik nog best veel. Wel eens discussie gehad met bekenden, die een klusboerderij hadden gekocht. Super leuk, ging nog heeel veel werk in zitten maar is echt mooi geworden. En ook nog eens een behoorlijk perceel oppervlak.
Ja ok, maar daarvoor hoef je niet naar Limburg te verhuizen. Al zul je er vast meer ruimte e.d. voor terugkrijgen.armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:27:
[...]
Daarom ook de aanhalingstekensHet is een huis dat alles voor ons heeft en we hopen in 16 jaar hypotheekvrij te zijn.
Hoeveel mensen zijn er niet die nog halverwege in de verbouwingen zitten maar er staat wel al een nieuwe tv. Bizar.
Dan heb je voor jezelf een goede keuze gemaakt.
Wat ik zie in België is dat mensen op een leeftijd van 60-70 verhuizen van hun huis naar een kleiner huis of een appartement.
In de meeste gevallen kost dat geld, er zijn er weinig die daar geld uit halen. Huis was 30 jaar oud, en ze willen uiteraard iets nieuwer, wat niet groter is, maar wel beter.
Tel daarbij dat je zit met ca 12% koopkosten, en je ziet direct dat het in veel gevallen geld om geld is.
Als je natuurlijk een grachtenpand in Amsterdam wil omruilen voor een flat in Goes of Zierikzee, dat zal anders liggen natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 23-10-2017 18:39 ]
Nou niet direct bizar. Het is gewoon andersWozmro schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:36:
Hier ook telkens de opmerking; wanneer ga je nu eens eindelijk een tv kopen?
Hoeveel mensen zijn er niet die nog halverwege in de verbouwingen zitten maar er staat wel al een nieuwe tv. Bizar.
Anyway....die paar eurootjes van geen TV interesseert natuurlijk helemaal geen ene reet voor het FO plaatje, maar structureel op dat soort uitgaven letten wel.
Dat is prima. Ik zat fout met Limburg. Wat ik bedoel is dat je ook in de randstad goedkopere woningen kunt kopen en eerder van de hypotheek af zijn. Voor de helft van jouw hypotheek kon je wel een woning vinden hier in de omgeving. Dat wil zeggen, als je dus niet perse in de stad wil wonen. Inmiddels zijn die woningen ook weer wat gestegen.armageddon_2k1 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:56:
Snap je punt niet helemaal. Ik woon helemaal niet in Limburg en geef aan dat ik voor 290k een fijn huis heb in een fijne locatie wat mij in staat stelt te sparen en minder te werken.
In zijn algemeenheid ben ik dan niet echt onder de indruk van wat je schrijft.
Maar ik zie de verschillen wel. Ook in bouwgrond heb je in bijv in Friesland voor 50.000 euro al een kaveltje.
Echter als ik vanaf Amsterdam een uur naar het Oosten rij, is het nog niet echt heel veel goedkoper geworden. Dan wordt het helaas toch wat ver weg van familie en vrienden, en tevens werk. Werk kan natuurlijk wel minder noodzakelijk worden, maar met familie en vrienden is het wel jammer.
Ik heb zelf weinig binding met waar ik woon, dus ik sluit het zeker niet uit om buiten de randstad te wonen en dichter bij de natuur. Ik hou ook van de duinen, helaas wordt het bij de kustlijn nauwelijks goedkoper.
Helemaal prima, je hoeft ook niet onder de indruk te zijn!null schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:08:
[...]
Dat is prima. Ik zat fout met Limburg. Wat ik bedoel is dat je ook in de randstad goedkopere woningen kunt kopen en eerder van de hypotheek af zijn. Voor de helft van jouw hypotheek kon je wel een woning vinden hier in de omgeving. Dat wil zeggen, als je dus niet perse in de stad wil wonen. Inmiddels zijn die woningen ook weer wat gestegen.
In zijn algemeenheid ben ik dan niet echt onder de indruk van wat je schrijft.
Wat ik probeerde te zeggen was dat we wel bewust voor een goedkopere regio hebben gekozen. Dat er altijd goedkopere regio's zijn en mensen heel veel kunnen klussen aan een huis is natuurlijk zo. Tja... Ik zoek geen klusboerderij, lijkt me een regelrechte hel. Ieder z'n eigen keus toch?
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-10-2017 19:47 ]
Paar belangrijke zaken om te weten:
Budget: rond de 5.000 euro. Kan wel iets hoger, maar niet teveel
Praktisch: We hebben 2 kinderen
Kilometers: Ik gok dat we incl. vakantie rond de 15.000 km per jaar zullen rijden
Andere belangrijke zaken: We gaan op wintersport (winterbanden) en op fietsvakantie (trekhaak en/of dakrails).
De vraag is nu eigenlijk, wat is verstandig.
Optie 1: Een kleine auto kopen en dan voor de keren dat je een grote auto nodig hebt die grotere auto huren? Wetende dat je bij de verhuurbedrijven eigenlijk geen auto's met winterbanden/trekhaak kunt huren (of tegen een erg hoge meerprijs) en je dus naar Snappcar moet uitwijken waarbij je nooit zeker weet of je wel een auto voor een paar weken kunt huren.
Optie 2: Een grote auto kopen, wetende dat die qua kosten hoger gaat uitvallen, maar waarmee wel alle ritten gedaan mee kunnen worden.
Ik neig een beetje naar optie 2, omdat ik denk dat uiteindelijk het verschil in kosten te verwaarlozen zal zijn. Een auto huren kost namelijk ook geld en het is ook een stukje gemak dat je niet voor je vakantie op zoek hoeft te gaan naar een geschikte vakantie-auto, die uiteindelijk niet eens van jou is. Ik heb voor mezelf even een snelle berekening gedaan, en kom op een verschil van ongeveer 1000 euro uit in het voordeel van optie 1, maar dit is excl. de autohuur die er nog bij moet komen voor pak em beet 3-4 weken in hoogseizoen periode.
Maar ik sta open voor goede argumenten voor optie 1, en ook open voor goede auto suggesties. Dus wat waren jullie overwegingen bij het kopen van een auto?
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 23-10-2017 20:10 ]
Verder: Pak een B-segment station zoals de Seat Ibiza of Renault Clio. Dan heb je een auto waar je alles mee kunt en waar je niet direct mee leegloopt. Iets huren voor op vakantie hoeft dan ook niet meer. Gezien je kinderen hebt zou ik voor een recent model gaan met alle mogelijke veiligheidsopties. Zelf rij ik in een auto met zeer magere veiligheidsopties maar dat is een afweging die ik voor mijzelf maak, niet voor andere.
En om dan de hele minimalistische insteek te maken: Heb je een auto nodig? Je zult nu waarschijnlijk direct ja zeggen, maar kun je je leven autoloos inrichten zonder in te moeten boeten op het doen van leuke dingen? Je geeft zelf aan dat fietsvakanties en wintersport belangrijk zijn, zou je voor die gevallen ook gebruik kunnen maken van alternatief vervoer? Of eventueel een auto huren voor die twee vakanties en de rest van het jaar alles op de fiets?
In jouw overwegingen hebben wij juist voor optie 1 gekozen (ook twee kinderen, categorie autostoel). We zijn van een Peugeot 2008 naar een Suzuki Celerio gegaan. Scheelt ons bij 16000 km /jaar ongeveer 2000 euro op jaarbasis en voor vakantie dan evt een auto huren. Voor hoe vaak je toch alleen in de auto zit en hij stil voor de deur staat vonden wij het de meerwaarde van een grote auto niet waard.Blik1984 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:07:
Ik neig een beetje naar optie 2, omdat ik denk dat uiteindelijk het verschil in kosten te verwaarlozen zal zijn. Een auto huren kost namelijk ook geld en het is ook een stukje gemak dat je niet voor je vakantie op zoek hoeft te gaan naar een geschikte vakantie-auto, die uiteindelijk niet eens van jou is. Ik heb voor mezelf even een snelle berekening gedaan, en kom op een verschil van ongeveer 1000 euro uit in het voordeel van optie 1, maar dit is excl. de autohuur die er nog bij moet komen voor pak em beet 3-4 weken in hoogseizoen periode.
Maar ik sta open voor goede argumenten voor optie 1, en ook open voor goede auto suggesties. Dus wat waren jullie overwegingen bij het kopen van een auto?
Ik ben trouwens benieuwd welke auto's jij in overweging hebt.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met private lease. Al is dat vaker ter sprake gekomen. Voor het doorberekenen maak ik vaak gebruik van, https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kentekengeeft redelijke de verwachte kosten aan, dan zie je dat veel private lease contracten nog zo gek niet zijn.
Omdat je in Zeeland wel echt minder openbaar vervoer opties hebt dan in de randstad heb ik dus ook mijn eerste auto hier gekocht, @Blik1984. Mijn criteria was als volgt.
- Minimaal 3 jaar oud in verband met waardevermindering. Maximaal 10 jaar oud in verband met veiligheid en onderhoudskosten etc.
- Altijd tweedehands.
- Laag in wegenbelasting, dus kwam sowieso bij een compacte klasse uit.
- Zuinig, minimaal 15 kilometer per liter.
- Trekhaak voor de keren dat ik extra laadruimte nodig heb of mijn fiets mee wil nemen.
Wanneer heb je in jullie geval nou echt 'n grote auto nodig? Zelf denk ik prima op wintersport te kunnen met bijv. een Honda Jazz (Fit) met winterbanden. Kom ik dan laadruimte tekort dan neem ik wel een dakkoffer of leen ik een kar bij vrienden of familie, maar tot nu toe echt nog niet nodig gehad.
De Prius is wel redelijk qua wegenbelasting (geen diesel), rijdt zuiniger dan bijna alle auto's, en biedt een hoop ruimte. Daarbij is hij betrouwbaar, en missen er een zootje slijtage onderdelen omdat het een hybride is. Dus geen onverwachte rekeningen voor startmotor, koppeling etc.
Afschrijving is ook erg laag. Voor de wintervakantie een koffer erop?
Dan hebben we het dus waarschijnlijk over zo'n €20k+, dat is wel in één keer heel wat anders.Gezien je kinderen hebt zou ik voor een recent model gaan met alle mogelijke veiligheidsopties.
Ik zie het probleem ook niet zo. Verbouwen is vaak toch dat je moet camperen in je eigen huis, en tussen het klussen door kan ik me voorstellen dat je behoefte hebt aan een beetje ontspanning. Het eerste wat ik tijdens de verbouwing naar binnen heb getild was een luie stoel in combinatie met een MP3-spelerSissors schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:03:
Ik begrijp je punt denk ik nog steeds niet helemaal. Want dat is het toch gewoon ook? Net als een bed, en een tafel. Het is gewoon een volstrekt standaard iets in het gemiddelde huishouden, wat vaak gebruikt wordt. Ik mis denk ik een beetje waarom je als je in een verbouwing zit geen TV zou kopen.
Verwijderd
Ik ben niet maatgevend want ik heb bepaalde luxe-criteria en rij een stuk meer dan gemiddeld.Blik1984 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:07:
In jouw geval zou ik naar een B- of C-segment station kijken. Net wat meer veiligheid en luxe, zonder direct in te boeten op ruimte. Kosten zijn ook nog te overzien als je niet al te veel rijdt.
Zo'n A-segmenter is leuk voor de kosten, maar ik vind het echt geen auto. En al helemaal niet om te gaan wintersporten, die dingen zijn gemaakt voor de stad. Wil je jezelf dan echt voor die geringe meerprijs (waar je ook nog comfort voor krijgt), in een stadsauto wringen of je mogelijk klem zetten als je geen Snappcar gehuurd krijgt?
Wat mogelijk wel interessant is: kijk eens naar LPG. Mrb is wat hoger, maar je bespaart op de brandstofprijs. Echter, niet elk blok is daar goed geschikt voor, dus wel kritisch zijn in je keuzes. Een goede Saab bijvoorbeeld. Niet meer zo populair omdat Saab niet meer bestaat, maar die dingen lopen prima op gas.
https://link.marktplaats.nl/m1215143053
https://link.marktplaats.nl/m1216981325
Of je koopt zo'n oldschool 850 met vijfcilinder.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2017 21:57 ]
Dit topic is gesloten.