Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.250 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:27:
@Blik1984 vanuit een FO standpunt: Aanschafwaarde is niet belangrijk, kijk puur naar maandelijkse kosten (inclusief afschrijving). Aanschafwaarde is enkel interessant om te bepalen of je het gaat verzekeren of niet.

Verder: Pak een B-segment station zoals de Seat Ibiza of Renault Clio. Dan heb je een auto waar je alles mee kunt en waar je niet direct mee leegloopt. Iets huren voor op vakantie hoeft dan ook niet meer. Gezien je kinderen hebt zou ik voor een recent model gaan met alle mogelijke veiligheidsopties.

En om dan de hele minimalistische insteek te maken: Heb je een auto nodig? Je zult nu waarschijnlijk direct ja zeggen, maar kun je je leven autoloos inrichten zonder in te moeten boeten op het doen van leuke dingen? Je geeft zelf aan dat fietsvakanties en wintersport belangrijk zijn, zou je voor die gevallen ook gebruik kunnen maken van alternatief vervoer? Of eventueel een auto huren voor die twee vakanties en de rest van het jaar alles op de fiets?
Om even op het laatste punt in te haken. De afgelopen 3 jaar hebben we mijn lease-auto niet privé gereden, dus enkel gebruik gemaakt van de 500 km regeling. Voor de rest werd het dan openbaar vervoer, Hertz of Snappcar. Op zich gaat dat prima, maar we hadden eigenlijk al besloten om vanaf komend jaar toch wel weer privé te gaan rijden omdat het gebrek aan een auto toch wel eens parten speelt. En het is niet altijd mogelijk om last-minute nog een auto te regelen. Dus helemaal geen auto is geen optie wat ons betreft.

B-segment station is iid wel een goede om even te onderzoeken. Punt is alleen wel dat ik echt niet veel meer wil uitgeven dan 5.000. Hoe betrouwbaar is zo’n Seat Ibiza, mijn ervaring met VW is nou niet bepaald geweldig.
!null schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:46:
@Blik1984 Ik zou de Prius adviseren, kun je zelf de Prius II kiezen, of als je wat nieuwer wil de 3. Dat wordt wel duurder, en dan kun je ook nog meer geld uitgeven voor de plug-in versie, zodat je nog wat elektrisch (goedkoper) kan rijden. Maar dat is wellicht allemaal wat overdreven omdat je hem juist niet dagelijks gebruikt.

De Prius is wel redelijk qua wegenbelasting (geen diesel), rijdt zuiniger dan bijna alle auto's, en biedt een hoop ruimte. Daarbij is hij betrouwbaar, en missen er een zootje slijtage onderdelen omdat het een hybride is. Dus geen onverwachte rekeningen voor startmotor, koppeling etc.
Afschrijving is ook erg laag. Voor de wintervakantie een koffer erop?
De Prius stond op mijn lijstje, enige nadeel vind ik dat die echt enorm lelijk is. Met name de 1ste versie vind ik niet om aan te gluren. Mag je daar wel gewoon dakdragers/trekhaak op hebben? Dat wilde ik nog uitzoeken voor die Prius.
Waliewekko schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:34:
[...]

In jouw overwegingen hebben wij juist voor optie 1 gekozen (ook twee kinderen, categorie autostoel). We zijn van een Peugeot 2008 naar een Suzuki Celerio gegaan. Scheelt ons bij 16000 km /jaar ongeveer 2000 euro op jaarbasis en voor vakantie dan evt een auto huren. Voor hoe vaak je toch alleen in de auto zit en hij stil voor de deur staat vonden wij het de meerwaarde van een grote auto niet waard.
Ik ben trouwens benieuwd welke auto's jij in overweging hebt.

Zelf heb ik ook goede ervaringen met private lease. Al is dat vaker ter sprake gekomen. Voor het doorberekenen maak ik vaak gebruik van, https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kentekengeeft redelijke de verwachte kosten aan, dan zie je dat veel private lease contracten nog zo gek niet zijn.
Bijzonder, ik heb een Toyota Yaris vergeleken met een Volvo V70 en kwam bij 15.000 km op niet veel meer uit dan 1200 euro op jaarbasis verschil. Weet je nog waar het grote verschil in zat in jouw vergelijk? Als ik overigens de Prius in die vergelijking meeneem dan komt de Prius op ongeveer dezelfde kosten uit als de Yaris, maar dan heb je wel een stuk meer ruimte.

Ik neig nu dus een beetje richting de Volvo V70/V50, met name vanwege hun degelijkheid, geringe afschrijving, beschikbaarheid en het feit dat ik Volvo heerlijk vind rijden. Grote nadeel zijn de vaste kosten en matig verbruik. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet heel ver ben in mijn zoektocht dus nog echt open sta voor suggesties
dvko schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:35:
Ik ben dus ook zo'n gast die vanuit de randstad naar Zeeland is verhuisd en hier een woning heb gekocht waar je in Amsterdam of Utrecht bijna het dubbele voor neerlegt. Niet zozeer om de prijs (mijn familie woont hier ook), maar het is toch wel heel mooi meegenomen.

Omdat je in Zeeland wel echt minder openbaar vervoer opties hebt dan in de randstad heb ik dus ook mijn eerste auto hier gekocht, @Blik1984. Mijn criteria was als volgt.

- Minimaal 3 jaar oud in verband met waardevermindering. Maximaal 10 jaar oud in verband met veiligheid en onderhoudskosten etc.
- Altijd tweedehands.
- Laag in wegenbelasting, dus kwam sowieso bij een compacte klasse uit.
- Zuinig, minimaal 15 kilometer per liter.
- Trekhaak voor de keren dat ik extra laadruimte nodig heb of mijn fiets mee wil nemen.

Wanneer heb je in jullie geval nou echt 'n grote auto nodig? Zelf denk ik prima op wintersport te kunnen met bijv. een Honda Jazz (Fit) met winterbanden. Kom ik dan laadruimte tekort dan neem ik wel een dakkoffer of leen ik een kar bij vrienden of familie, maar tot nu toe echt nog niet nodig gehad.
Honda Jazz is ook nog wel een optie. Had afgelopen wintersport een Ford B-Max, beetje vergelijkbaar qua ruimte volgens mij. En dat paste, ondanks dat het krap was. Moet wel zeggen dat dat zonder skibox was, daar kan natuurlijk wel het een en ander in qua ruimtevreters zoals schoenen en helmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Blik1984 Hier een tijdje geleden voor een vergelijkbare keuze gestaan met vergelijkbaar budget (€5k, 12.000-15.000 km/j). Keuze is gevallen op een benzine C-segment sedan (Focus) van 10 jaar oud.

Waarom?
- Benzine: tenzij je iets heel kleins neemt is benzine de enige juiste keuze bij zo weinig km's
- C-segment: significant meer ruimte dan B-segment (prettig op vakantie, weekend weg met vrienden, in later stadium voor kinderstoeltjes), meer comfort (isolatie/weggedrag) wat vooral op vakantie prettig is. Meer kans op bepaalde luxe-opties (onze wagen heeft standaard airco, cruise control (must have) en automagische lampen/ruitenwissers (kan zonder maar wel prettig); in het B-segment van >5j oud moet je dan beter zoeken --> minder keus --> hogere prijs)
- Sedan: Veel meer ruimte dan vergelijkbare hatchback, en voor 95% van ons gebruik net zoveel ruimte als een station (hoe vaak stamp je zo'n ding vol tot aan het plafond?). Sedans zijn minder gewild dus goedkoper :)
- Focus: prima mix van functionaliteit, kosten, betrouwbaarheid, comfort en looks. Mazda 3 is technisch verwant en was ook een goede optie. Relatief licht --> belasting.
- 10 jaar oud: dat was nu eenmaal de leeftijd van een mooi exemplaar met weinig km's voor een goede prijs. Een vroege uit de serie, dus enkele jaren jonger zou geen verschil maken voor verbruik of veiligheid.

Alternatieven waren B-segment stations (Ibiza, Fabia); deze waren qua laadruimte vergelijkbaar (als je bereid bent te stapelen), maar qua binnenruimte en comfort beduidend minder. Per maand onder de streep +- 2 of 3 tientjes goedkoper maar echt wel een stuk minder auto. Plus het VAG-spul heeft toch wel wat notoire motorproblemen.
Honda Civic Hybrid sedan: ook een leuke optie maar door de accu een kleine kofferbak en de bank kan niet plat.
Honda Jazz was ook een goede optie die ik te laat ontdekte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Thanks @Verwijderd dat zijn goede ervaringen en opmerkingen, zeker ook gezien dat je eenzelfde budget had en kilometrage.

Die VAG-problemen zijn herkenbaar, een tijd lang een Golf gehad in de lease en ik heb vaker de garage gezien dan mij lief is.

[ Voor 35% gewijzigd door Blik1984 op 23-10-2017 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Prius ---> Dakdrager en koffer geen probleem
Prius ---> trekhaak mag, fietsendrager met fietse mag ook, maar geen aanhanger trekken!
Nieuwere modellen hybride mogen wel wat trekken (geen caravan) bv ff naar de bouwmarkt, of aanhanger met motor erop. Deze nieuwere zijn echter nog niet binnen jouw budget.
Succes.

Edho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je zelf een auto koopt en zuinig op je geld bent, is betrouwbaarheid en goedkoop in onderhoud topprioriteit.

Om deze redenen ben ik bij Toyota uitgekomen. Heb zelf een Auris gekocht van 2014. Gewone benzine versie, want die is minder populair en dus goedkoper tweedehands. Volgens de wegenwacht zeer betrouwbaar.

Ford Focus scoort idd ook goed en heb ik ook naar gekeken, maar is zwaarder en dus duurder in wegenbelasting en verzekering. Ook ben ik niet zo'n fan van turbo's die stuk kunnen gaan in de nieuwere modellen.

Zat andere auto's zien er leuker uit, maar als je dan de occasiontest leest van de ANWB dan wil je niet meer :)

Dus dan maar een Toyota zonder fratsen. Het ding moet immers wel blijven rijden de komende 10 jaar wil je niet teveel afschrijving hebben :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Huh, een Sedan heeft toch iig significant minder zinvolle bagageruimte dan een vergelijkbare hatchback? Vooral gezien hij ook nog aangeeft soms de fiets mee te willen nemen, dat lukt je prima in de gemiddelde hatchback in de kofferbak, en lukt nooit bij een sedan. Natuurlijk, met trekhaak en fietsendrager kan het bij beide, maar bij een hatchback kan je als je geen volle bak hebt ook zonder fietsendrager af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:30:
Huh, een Sedan heeft toch iig significant minder zinvolle bagageruimte dan een vergelijkbare hatchback?
Dat is niet mijn ervaring. Over welke modellen heb je het dan?
Over het algemeen is de kofferbak van een sedan net zo lang als die van zijn station-broertje. Qua hoogte hetzelfde als de station tot het bagage-dek. Een hatchback van hetzelfde model heeft een veel kortere bagageruimte.
Vooral gezien hij ook nog aangeeft soms de fiets mee te willen nemen, dat lukt je prima in de gemiddelde hatchback in de kofferbak, en lukt nooit bij een sedan. Natuurlijk, met trekhaak en fietsendrager kan het bij beide, maar bij een hatchback kan je als je geen volle bak hebt ook zonder fietsendrager af.
Het voordeel van een hatchback of station is inderdaad dat je grote objecten kan vervoeren. Als je dat vaak doet, kan dat een overweging zijn. Mijn fiets ging overigens prima in de kofferbak van de Focus (klep dicht). Twee Ikea garderobekasten ook, juist doordat de bak meer lengte heeft (klep open).
Een hatchback kan je tot de nok toe volstampen als je op vakantie gaat, maar hetzelfde volume kan je in een sedan gewoon onder de klep kwijt. Ik vind dat veel relaxter op vakantie gaan :)

Zoals altijd: elke gebruiker heeft andere wensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sissors schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:30:
Huh, een Sedan heeft toch iig significant minder zinvolle bagageruimte dan een vergelijkbare hatchback? Vooral gezien hij ook nog aangeeft soms de fiets mee te willen nemen, dat lukt je prima in de gemiddelde hatchback in de kofferbak, en lukt nooit bij een sedan. Natuurlijk, met trekhaak en fietsendrager kan het bij beide, maar bij een hatchback kan je als je geen volle bak hebt ook zonder fietsendrager af.
Een trekhaak is een must, sowieso past een fiets alleen achterin als je de banken omklapt, en dat betekent dus geen kinderen mee. En dat is lastig qua vakantie :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sedan is niet alleen veel minder liters, maar ook nog eens minder praktisch in te delen. Voor een gezin dus altijd voor een station gaan.
V70 zou ik mee uitkijken. Ze zijn vanaf het 'V70N'-model uit 2000 niet meer zo betrouwbaar als voorheen. Genoeg dat op een gegeven moment stuk gaat. Dan beter een 850 kopen, of gewoon een Focus (V50) of Mondeo (V70NN (>'07)). De Fords staan daarin degelijker bekend.

VAG zou ik inderdaad in jouw prijsklasse niet doen. Je komt in de categorie waar de klappen zijn gevallen qua techniek en betrouwbaarheid.

Auris hoeft geen verkeerde keuze te zijn, maar of dat lukt voor 5k? Honda Accord is ook goed spul, maar ook meteen erg groot en dus zwaar. Of Subaru's. Niet de meest aantrekkelijke auto's, maar enorm degelijk en doen het prima op LPG.

Oh, leuke outsider:
https://www.autowereld.nl...ive-24582072/details.html
Lexussen zijn over het algemeen zéér betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2017 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:56:
Sedan is niet alleen veel minder liters, maar ook nog eens minder praktisch in te delen. Voor een gezin dus altijd voor een station gaan.
V70 zou ik mee uitkijken. Ze zijn vanaf het 'V70N'-model uit 2000 niet meer zo betrouwbaar als voorheen. Genoeg dat op een gegeven moment stuk gaat. Dan beter een 850 kopen, of gewoon een Focus (V50) of Mondeo (V70NN (>'07)). De Fords staan daarin degelijker bekend.

VAG zou ik inderdaad in jouw prijsklasse niet doen. Je komt in de categorie waar de klappen zijn gevallen qua techniek en betrouwbaarheid.

Auris hoeft geen verkeerde keuze te zijn, maar of dat lukt voor 5k? Honda Accord is ook goed spul, maar ook meteen erg groot en dus zwaar. Of Subaru's. Niet de meest aantrekkelijke auto's, maar enorm degelijk en doen het prima op LPG.

Oh, leuke outsider:
https://www.autowereld.nl...ive-24582072/details.html
Lexussen zijn over het algemeen zéér betrouwbaar.
Sorry hoor, maar echt alles gaat hier door elkaar heen... Alle sedans hebben minder ruimte dan alle stations? 20 jaar oude D-segmenters vergelijken met <10j oude C-segmenters? Lompe zware auto's aanraden i.p.v. een moderne hybride? En als klap op de vuurpijl een 'station' met een mini laadruimte van 343 liter die 1:10 rijdt...
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Heren, we gaan nu naar een auto-adviestopic toe, misschien ff afsplitsen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:00:
Ik mis ook sterk de FI-insteek bij de verschillende auto adviezen die ik voorbij zie komen. 1200 euro besparen op jaarbasis is 30K minder bij elkaar harken voordat je FI bent... Echt niet iets om zomaar even overheen te kijken dus, imo. En: don't spend that money!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ybos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:00:
Hoeft ook niet verder te gaan, heb genoeg tips ontvangen.

Overigens denk ik dat de algehele discussie rondom wat is een gunstige auto om te hebben voor een FO-er op zich vrij zinnig is. Zonder al teveel km te rijden kost een auto al snel 200-300 per maand. En dat betekent ook automatisch ruimte voor besparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
dvko schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:30:
[...]

Ik mis ook sterk de FI-insteek bij de verschillende auto adviezen die ik voorbij zie komen. 1200 euro besparen op jaarbasis is 30K minder bij elkaar harken voordat je FI bent... Echt niet iets om zomaar even overheen te kijken dus, imo. En: don't spend that money!
Die 1200 euro die ik noemde moest ik dan wel nog huurauto’s voor huren voor 4 weken in hoogseizoen. Dus ook niet reëel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Sissors schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:03:
Ik begrijp je punt denk ik nog steeds niet helemaal. Want dat is het toch gewoon ook? Net als een bed, en een tafel. Het is gewoon een volstrekt standaard iets in het gemiddelde huishouden, wat vaak gebruikt wordt. Ik mis denk ik een beetje waarom je als je in een verbouwing zit geen TV zou kopen.
Interessant dat je het zegt, want dat bewijst het punt een beetje :)
Het is natuurlijk persoonlijk, maar een TV is absoluut niet noodzakelijk. Absoluut niet. Een bed gebruik je om te slapen, en een tafel is ook wel handig. Maar een TV? Waarom is het noodzakelijk?

Je zegt het letterlijk al: "Volstrekt standaard iets in het gemiddelde huishouden". Maar de tendens in dit topic is juist om kritisch te zijn op wat als 'normaal' beschouwd wordt. Een TV is absoluut niet noodzakelijk. Weet je hoeveel tijd je overhoud zonder TV? Dat wil niet zeggen dat ik geen Netflix kijk etc he?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Wij kijken Netflix ook op de TV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 00:01:
[...]

Sorry hoor, maar echt alles gaat hier door elkaar heen... Alle sedans hebben minder ruimte dan alle stations? 20 jaar oude D-segmenters vergelijken met <10j oude C-segmenters? Lompe zware auto's aanraden i.p.v. een moderne hybride? En als klap op de vuurpijl een 'station' met een mini laadruimte van 343 liter die 1:10 rijdt...
:X
Ik noem gewoon zomaar wat opties die binnen het budget van minder dan 5k passen. Die Lexus zou mijn keuze ook niet zijn, maar je kunt wel veel bang for buck kopen. En aangezien die dingen amper kapot gaat, heb je qua onderhoudskosten niets om je zorgen om te maken. Dat is FO-technisch dan weer best fijn (scheelt wel een reservepotje).
Hoe dan ook, het was bedoeld om stof tot nadenken te geven dat er echt diverse opties zijn. Een moderne hybride voor minder dan 5k lijkt me ook niet heel reëel namelijk ;).

Desalniettemin, blijft het natuurlijk rekenen. Comfort is wat waard, maar als je de auto uiteindelijk minder gaat gebruiken dan gepland, is het zonde geld. 75 euro per maand is bijna 1.000 euro per jaar. Boel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:05:
[...]

Het is natuurlijk persoonlijk, maar een TV is absoluut niet noodzakelijk. Absoluut niet. Een bed gebruik je om te slapen, en een tafel is ook wel handig. Maar een TV? Waarom is het noodzakelijk?

Je zegt het letterlijk al: "Volstrekt standaard iets in het gemiddelde huishouden". Maar de tendens in dit topic is juist om kritisch te zijn op wat als 'normaal' beschouwd wordt. Een TV is absoluut niet noodzakelijk. Weet je hoeveel tijd je overhoud zonder TV? Dat wil niet zeggen dat ik geen Netflix kijk etc he?
Voor jou is de tv niet noodzakelijk. Ik heb echter wel liever (misschien niet noodzakelijk, maar dat is een afwasmachine ook niet, maar die aanschafkosten zijn het mi echt wel waard) een tv (geen tv abonnement) waar ik op kan netflixen, maar ik heb dan weer geen tablet/laptop/ what ever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
[...]

Een gemiddeld huishouden heeft ook een bed en een tafel. waarom hebben we deze als FO dan wel nodig?
Puur een matras volstaat ook ten opzichte van een heel bed erbij. toch kopen we het, want het voegt iets toe.
Mocht het niets toe voegen waarom koop je het dan..

Dat is toch de afweging? Aankopen omdat het kan is niet de insteek.
Wij hebben een bed, want de nachtrust is beter dan puur een matras op de grond.
Wij hebben een tv, want wij vinden dat het wat toevoegt.
Overigens geen 100" ding van een x duizend euro. maar een 40" die we hebben gekregen van familie. Ik gebruik deze ook puur voor Netflix (en icm cast ook voor streamen van dingen vanaf pc). Voor mij zou een tv abbo dus ook overbodig zijn, helaas is vrouwlief daar nog niet van overtuigd.

Zelfde geldt overigens voor de steeds terugkerende auto discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Een oudere tv, gratis of goedkoop gekocht, heeft ook niet zoveel invloed op het FO zijn. Het TV abbonement (in welke vorm dan ook) heeft dat al wat meer, want dat zijn de vaste lasten die maar blijven lopen.
Dan speelt hooguit nog dat je een oud onzuinig kreng kunt hebben, zoals een plasma tv die veel stroom verbruikt. Als je dan het type ben dat iedere avond de tv voor enkele uren aan heeft, dan gaat dat optellen.

Maar het is allemaal niet echt schokkend te noemen in het traject naar FO. Vind je de Nederlandse TV niks? Gooi het abbonement eruit, klaar discussie :P

Als de TV iedere avond, na het avond eten tot het naar bed gaan, dan is dat misschien een belangrijker punt. Want dat zijn dan, afhankelijk van wie je het vraagt, weggegooide uren waarin je jezelf had kunnen ontwikkelen of iets anders nuttigs kunnen doen. Want vanzelf wel weer z'n weergave had gehad in je FO plaatje.
Maar goed, niet alles hoeft interessant of nuttig te zijn, je moet ook gewoon lol kunnen hebben.

Wij hebben geen tv abbonement, maar vervolgens zit ik wel een avondje te gamen. Alsof dat beter is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Weet je hoeveel tijd je overhoud zonder TV? Dat wil niet zeggen dat ik geen Netflix kijk etc he?
Netflix kost mij anders veel meer tijd dan "gewoon" TV kijken _O-

Wel vraag ik me steeds vaker af waarom ik nog een TV abonnement heb. Een goede internetlijn + Netflix en wellicht Spotify zou meer dan prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb ook geen tv abonnement, want het komt bij mij gratis uit de muur :), gaat al jaren goed :o. Voor internet gebruik ik de Ziggo Spot via mijn buren (via m'n moeder's abo), volstaat voor mij.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Lol @ TV discussie.

Ik heb ook geen TV toestel meer , betaal (helaas) nog wel voor abonnement omdat dat verplicht bij kabelinternet inbegrepen zit en dat de enige aanbieder is die fatsoenlijk internet kan leveren (keuze tussen 60mbps kabel of 2 mbps adsl voor nagenoeg dezelfde prijs)

TV is bij ons weggegaan omdat we de woonkamer anders wilden indelen en de TV daarbij telkens een probleem vormde en omdat we toch amper tv keken is toen besloten de tv de deur uit te doen.

Youtube en netflix op de laptops is bij ons de vervanger voor TV geworden.

Hebben nu ongeveer een jaar geen TV meer en moet zeggen, geen moment gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
Blik1984 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:46:
[...]

Een trekhaak is een must, sowieso past een fiets alleen achterin als je de banken omklapt, en dat betekent dus geen kinderen mee. En dat is lastig qua vakantie :D
Ligt eraan welke fietsen en welke auto je hebt.
Wij hebben een paar jaar geleden gekozen voor een Peugeot 308SW.
Hiervan zijn op de achterbank de stoelen los uit te halen.
Op de plek van 1 stoel kunnen 2 racefietsen rechtop staan (wel voorwiel eruit)!

Achter de 2 overgebleven stoelen is voldoende ruimte voor bagage voor 4 personen voor zeker een week a 2 weken vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyT80DpNzuUhs094pEsB7PQG/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik heb een nieuwe elektrische fiets gekocht. Ding gaat 25 km/h (en als ik mn voeten van de trappers haal gaat ie gewoon door :o ).
Aanschaf was iets van 1400 euro ex BTW, maar het mooie is dat ik weer wat belasting voordeeltjes heb wat de fiets langzaamaan weer terug verdient (https://www.ikwordzzper.n...n-de-zaak-als-ondernemer/)

Stroom heb ik al goedkoop, dus het opladen kost nagenoeg niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Momenteel nog leasing wagen hier. Wanneet FO is bereikt zal ik waarschijnlijk een nieuwe wagen aanschaffen. Ben ik de enige?

Ik zie tal van voordelen. Meer confort. Minder kans op problemen met de wagen (ik ben geen auto expert en weet niet wat de vorige eigenaar heeft meegemaakt met de wagen). Zuiniger. Kan binnen 5 jaar na aankoop de steden nog binnen in tegenstelling tot die oude brombakken...

Als je dan bij aankoop laat ons zeggen 25k betaald heb je nog steeds en relatief lage afschrijving. Bovendien is 25k het grote geld niet bij het FO bedrag wat ik wens te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij ook een BMW 1-serie van een paar jaar oud. Simpelweg omdat ik niet overal concessies wil doen, ik leef ook nu. Ik leef ook nu en daarbij moet dus een balans gezocht worden tussen nu en later.

Daarom ligt mijn focus dus ook op meer verdienen en iets minder op minder uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willion01
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-03-2022
Auto: Peugeot 205. Doet het altijd en kost 500,-.
Trekhaak eronder en 420kg ongeremd trekken (bij ons 2 motoren op een aanhanger!).
Onderhoud is mechanisch en dus minimaal qua kosten, ook makkelijk zelf te doen.

We rijden 20k ieder, kan prima een dieseltje zijn.
Helaas niet meer belastingvrij, over 7 jaar weer wel.
Nadeel: dagje Rotterdam kost 24,-

Netflix kan ook vervangen worden door een VPN en minder legale opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Ligt eraan welke fietsen en welke auto je hebt.
Wij hebben een paar jaar geleden gekozen voor een Peugeot 308SW.
Hiervan zijn op de achterbank de stoelen los uit te halen.
Op de plek van 1 stoel kunnen 2 racefietsen rechtop staan (wel voorwiel eruit)!

Achter de 2 overgebleven stoelen is voldoende ruimte voor bagage voor 4 personen voor zeker een week a 2 weken vakantie.

[afbeelding]
Alleen kunnen die vier personen dan zelf niet meer mee :D. Je gaat toch niet zo zitten vouwen op de achterbank? Met een handrem in je hoofd als je van de zijkant aangereden wordt? Ik zou daar in elk geval niet voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik rijd al een tijdje (ongeveer 3 jaar) een v70 uit '99, de kosten van de aanschaf waren 1200,- en een tank benzine bij de plaatselijke dure pomp (tank was echt leeg) tegen toen nog 1,85/liter.
Nu tank ik tegen 1,32/liter en rijd ongeveer 10 tot 15k per jaar. wagen loopt 1 op 11 gemiddeld en is dus nog goed te doen met de jaarlijkse kms. Ondertussen ongeveer 2k uitgegeven aan divers onderhoud, grote beurt etc. Dit had ik gereserveerd bij de aanschaf, je weet immers nooit helemaal wat je koopt.

Al met al had ik voor het totaalbedrag ook een nieuwere wagen kunnen kopen, maar dan heb je of een hok op wielen wat in de volksmond een A-segment wagen heet, of een wat grotere wagen tegen veel meer geld(en dan nog niet weten wat er stuk gaat).
Voorlopig blijf ik wel mijn baksteen rijden; airco, cruise control, verwarmde stoelen, alles electrisch bedienbaar, verwarmde buitenspiegels, standkachel, 1,5kuub laadruimte en 1,6ton trekvermogen. Ideaal met 2 kinderen, dubbele kinderwagen, tassen voor logeerpartijtje bij oma en nodige overige rotzooi.
Maar bovenal: even lachen naar de eigenaar van de 107 naast je bij ikea als je alles achterin kan schuiven, klep dicht, kinderen in het zitje en wegrijden... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:37:
[...]
Alleen kunnen die vier personen dan zelf niet meer mee :D. Je gaat toch niet zo zitten vouwen op de achterbank? Met een handrem in je hoofd als je van de zijkant aangereden wordt? Ik zou daar in elk geval niet voor kiezen.
Volgens mij heb ik het onduidelijk beschreven.
Met de 2 overgebleven stoelen bedoel ik de 2 stoelen op 2e zitrij.
In totaal dus 4 stoelen voor 4 personen .
Mooie van de losse stoelen op de 2e rij is dat deze ook versteld kunnen worden over zo'n 10cm: je kunt dus kiezen voor of meer beenruimte of meer bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
Galactic schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:21:
Momenteel nog leasing wagen hier. Wanneet FO is bereikt zal ik waarschijnlijk een nieuwe wagen aanschaffen. Ben ik de enige?

Ik zie tal van voordelen. Meer confort. Minder kans op problemen met de wagen (ik ben geen auto expert en weet niet wat de vorige eigenaar heeft meegemaakt met de wagen). Zuiniger. Kan binnen 5 jaar na aankoop de steden nog binnen in tegenstelling tot die oude brombakken...

Als je dan bij aankoop laat ons zeggen 25k betaald heb je nog steeds en relatief lage afschrijving. Bovendien is 25k het grote geld niet bij het FO bedrag wat ik wens te bereiken.
Als het een leasebak van de werkgever is en geen private dan is een leasebak van het werk volgens mij goedkoper dan er zelf een aan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Volgens mij heb ik het onduidelijk beschreven.
Met de 2 overgebleven stoelen bedoel ik de 2 stoelen op 2e zitrij.
In totaal dus 4 stoelen voor 4 personen .
Mooie van de losse stoelen op de 2e rij is dat deze ook versteld kunnen worden over zo'n 10cm: je kunt dus kiezen voor of meer beenruimte of meer bagageruimte.
Maar zijn die stoelen ook echt goed verdeeld? Vaak zie je namelijk dat de achterbank in 40-20-40 verdeeld is. Je offert voor je fietsen bijna de halve bank op en houdt twee niet-volwaardige plekken over. Da's prima voor een ritje van een uurtje of hooguit twee, maar niet voor duizend km naar Frankrijk of Italië, wat mij betreft.
Kan zijn dat die verdeling anders is en er meer te schuiven is, dan snap ik de overweging wel. Maar in mijn oren klinkt het nu nog niet zo prettig.
Sunri5e schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

Als het een leasebak van de werkgever is en geen private dan is een leasebak van het werk volgens mij goedkoper dan er zelf een aan schaffen.
Ook dat is wel een rekensom waard. Regelmatig is dat ook niet zo, en kun je voor de bijtelling/eigen bijdrage best zelf een auto kopen en rijdend houden. Maar dat verschil per casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:50:
Ook dat is wel een rekensom waard. Regelmatig is dat ook niet zo, en kun je voor de bijtelling/eigen bijdrage best zelf een auto kopen en rijdend houden. Maar dat verschil per casus.
Zelf een auto kopen voor dat geld moet kunnen, maar zelf elke 5 jaar dezelfde nieuwe auto kopen gaat je prive echt niet lukken, zelfs als je een forse reiskostenvergoeding hebt. Zeker als je nog een 0%, 4% of 7% auto rijdt of niet in de hoogste schijf valt.

Ik rij een auto van +-50k voor +-170 euro netto in de maand, all in en elke 4-5 jaar een nieuwe. Als ik hem zelf had gekocht was ik alleen aan afschrijving al meer kwijt geweest.

In de meeste gevallen moet je fors op comfort inleveren als je kiest voor een prive auto en er wat aan over wil houden.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 25-10-2017 08:59 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:50:
[...]
Maar zijn die stoelen ook echt goed verdeeld? Vaak zie je namelijk dat de achterbank in 40-20-40 verdeeld is. Je offert voor je fietsen bijna de halve bank op en houdt twee niet-volwaardige plekken over. Da's prima voor een ritje van een uurtje of hooguit twee, maar niet voor duizend km naar Frankrijk of Italië, wat mij betreft.
Kan zijn dat die verdeling anders is en er meer te schuiven is, dan snap ik de overweging wel. Maar in mijn oren klinkt het nu nog niet zo prettig.
De 3 stoelen op de 2e zitrij zijn allemaal gelijk, dus even breed.
Je houdt dus 2 volwaardige plekken over.
Zeker toen de kinderen wat kleiner waren was dit geen enkel probleem.
Echter mijn zoon gaat nu richting de 1.80 en kan merken dat het wat minder wordt.

Hier nog een foto van de binnenkant van een 308SW (is kunnen zelfs 7 stoelen in!):
Afbeeldingslocatie: http://images.car.bauercdn.com/upload/8715/images/3pug308swdrint.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
ph4ge schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:57:
[...]

Zelf een auto kopen voor dat geld moet kunnen, maar zelf elke 5 jaar dezelfde nieuwe auto kopen gaat je prive echt niet lukken, zelfs als je een forse reiskostenvergoeding hebt. Zeker als je nog een 0%, 4% of 7% auto rijdt of niet in de hoogste schijf valt.

Ik rij een auto van +-50k voor +-170 euro netto in de maand, all in en elke 4-5 jaar een nieuwe. Als ik hem zelf had gekocht was ik alleen aan afschrijving al meer kwijt geweest.

In de meeste gevallen moet je fors op comfort inleveren als je kiest voor een prive auto en er wat aan over wil houden.
Dat ligt er aan hoe je tegen een auto aan kijkt. Ik gebruik mijn auto 2x keer per week. Comfort van de auto is dus niet heel belangrijk. Mijn civic uit 2000 voldoet al bijna 18 jaar prima. Als je behoefte hebt om iedere 5 jaar een nieuwe auto te hebben ben je inderdaad goedkoper met lease maar als je nauwelijks rijdt niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
We gaan nu wel erg off-topic. Voor auto's zijn er andere topics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:57:
[...]

Ja en nee. Jij hebt dan nog een voordelige bijteller, dat kan lang niet altijd. Vooral tegenwoordig niet meer. Plus, er zijn bedrijven waar je bij het weigeren van een leaseauto, brutosalaris erbij krijgt. Dan wordt de rekensom wel wat ingewikkelder. Plus over dat extra brutosalaris, krijg je ook weer pensioen, vakantiegeld etc. Kan dan zomaar zijn dat die privéauto goedkoper is, vooral als je niet per se nieuw wil rijden.

Ik denk wel dat, in het kader van FO, je het beste een betrouwbaar karretje kan kopen, niet te groot, en dat blijven rijden tot ie uit elkaar valt. Je afschrijving is dan nihil, en dat is normaal gesproken toch een aardige kostenpost op de balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
Ik denk dat het sowieso verstandig om niet enkel naar de absolute kosten van je auto te kijken maar naar de impact van die kosten op je savings rate.

Als 250 euro (extra) auto gerelateerde kosten per maand gelijk staat aan 15% minder kunnen sparen dan ben je dus 4+ jaar langer bezig voordat je FO bent. Spaar je 30% minder dan ben je al 8 jaar langer aan het werk.

Als dat je die extra ruimte bij de IKEA 2 keer per jaar waard is dan go for it, maar ik zal netjes teruglachen met mijn karretje die me hooguit 3 tientjes gekost heeft. Al kom je me waarschijnlijk sowieso niet tegen omdat ik dan al FO ben en op 'n doordeweekse dag gegaan ben. Voor mij geen IKEA hel in het weekend...

Maar goed, ik denk dat de ultieme FO gedachte toch is dat je kritisch kijkt naar wat je nu echt belangrijk vind in het leven en daar voor gaat werken. Als een wat duurdere auto daar bij hoort (bij mij dus niet, auto's zijn een lelijk middel, liefst heb ik er geen en werd ik gereden) dan moet je dat 100% in je plan betrekken natuurlijk.

Gerelateerd: Mr Money Mustache - top 10 cars for smart people.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Firestorm schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:18:
Ik rijd al een tijdje (ongeveer 3 jaar) een v70 uit '99, de kosten van de aanschaf waren 1200,- en een tank benzine bij de plaatselijke dure pomp (tank was echt leeg) tegen toen nog 1,85/liter.
Nu tank ik tegen 1,32/liter en rijd ongeveer 10 tot 15k per jaar. wagen loopt 1 op 11 gemiddeld en is dus nog goed te doen met de jaarlijkse kms. Ondertussen ongeveer 2k uitgegeven aan divers onderhoud, grote beurt etc. Dit had ik gereserveerd bij de aanschaf, je weet immers nooit helemaal wat je koopt.

Al met al had ik voor het totaalbedrag ook een nieuwere wagen kunnen kopen, maar dan heb je of een hok op wielen wat in de volksmond een A-segment wagen heet, of een wat grotere wagen tegen veel meer geld(en dan nog niet weten wat er stuk gaat).
Voorlopig blijf ik wel mijn baksteen rijden; airco, cruise control, verwarmde stoelen, alles electrisch bedienbaar, verwarmde buitenspiegels, standkachel, 1,5kuub laadruimte en 1,6ton trekvermogen. Ideaal met 2 kinderen, dubbele kinderwagen, tassen voor logeerpartijtje bij oma en nodige overige rotzooi.
Maar bovenal: even lachen naar de eigenaar van de 107 naast je bij ikea als je alles achterin kan schuiven, klep dicht, kinderen in het zitje en wegrijden... O-)
Eigenaar van een 107 hier. Als ik bij de IKEA langs ga is dat voor een goedkope maaltijd, goedkope batterijen en een ijsje. Meubels koop ik niet bij de IKEA, die zijn op de lange termijn duurder dan kwaliteitsmeubels. Die ik overigens laat leveren, dat is bij dit segment meubels inbegrepen in de prijs. En de 107 kost nog geen €200 per maand waardoor ik slechts €80.000 vermogen er tegenover hoef te hebben om rond te kunnen rijden. Onderhoud blijft beperkt tot €50 per jaar voor een servicebeurt en af en toe Continental banden van €38 per stuk. Dit alles helpt bij het bereken van het einddoel, voor mijn 40e FO.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, projecteer die van jezelf niet op een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:35:
[...]

Meubels koop ik niet bij de IKEA, die zijn op de lange termijn duurder dan kwaliteitsmeubels.
Dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. De kwaliteit van IKEA is redelijk goed en de prijs vaak de helft van de kwaliteitsmeubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn auto heeft ook alles electrisch, climate control, verwarmde spiegels, comfortabele stoelen, etc alleen de standkachel en laadruimte ontbreekt maar daarentegen sta ik glimlachend bij de pomp als ik mijn mitsubishi spacestar vol sta te tanken naast jou en weer een verbruik van 1 op 22 noteer waar jij 1 op 10 rijdt. MRB is voor mij 2 tientjes terwijl dat voor jouw auto zeer waarschijnlijk richting het 3 tot 4 voudige gaat.

En voor de laadruimte leen ik het busje van de zaak gratis of ik laat het bezorgen.

Zelfs als ik elke maand iets van de ikea koop en laat bezorgen ben ik goedkoper uit dat jij alleen al door het verschil in MRB

Denk daar maar eens over na de volgende keer dat je weer staat te prutsen om iets in je volvo in te laden bij de Ikea en naast een klein 'hok' staat ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Welke kant gaat dit topic nu op? Begint erop te lijken dat het een vergelijking wordt wie de grootste ... auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Defector schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:08:
Welke kant gaat dit topic nu op? Begint erop te lijken dat het een vergelijking wordt wie de grootste ... auto heeft.
Ik ben maar een meelezer, maar mobiliteit is wel een grote kostenpost voor een gemiddeld huishouden. Het voegt wel iets toe, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:54

murphsy

Product Monkey

desmond schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:10:
[...]

Ik ben maar een meelezer, maar mobiliteit is wel een grote kostenpost voor een gemiddeld huishouden. Het voegt wel iets toe, naar mijn mening.
Het gemiddelde huishouden wordt ook nooit FO ;)

Mobiliteit moet je begroten. Of dat nou ov (lukt ons tot nog toe) of een auto is. Specifieke auto's bespreken heeft volgens mij weinig zin. De kans dat je hetzelfde model, met dezelfde km's, en even weinig gebreken, voor dezelfde prijs als iemand anders in dit topic vind is nagenoeg nul.

December komt er inmiddels weer aan, tijd voor het grote jaaroverzicht! Als de beurs zo blijft heb ik een mooi resultaat te pakken, gecombineerd met het eerste volle jaar een koophuis en het hele jaar stabiele freelance inkomsten ziet het er goed uit.

To-do's voor de rest van dit jaar:
- Kijken of ons internet-tv-bellen pakket niet goedkoper kan (nu ±€60, maar mijn vrouw gebruikt de interactieve tv echt veel)
- Jaarlijkse zorgverzekering carrousel
- Jaarlijkse energieleverancier carrousel
- Jaarbalans ZZP-werk opmaken (vooral voor de aftrekposten ;))
- Jaaroverzicht gezinsvermogen maken (erg benieuwd of kopen nu echt goedkoper was dan huur)

Kortom: nog een paar dingetjes te doen, maar al met al een mooi financieel jaar denk ik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:37
Dan zou ik me als 107 rijder de ballen uit de broek lachen door mensen die zo op me neer kijken...hoe laag kun je zakken...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Weer terug naar FO dan.

Als ik het zo doorreken dan moet ik ergens tussen mijn 50e en 55e het omslagpunt bereikt hebben dat ik FO ben (Ben nu 36). Lijkt nog een soort ver weg en 50 klinkt oud :P (en 55 bejaard :X) Hebben meer mensen hier last van? Dat het nog een soort ver weg is? Speelt ook mee dat mijn pa slechts 51 geworden is :/

Toch maar eens kijken of dit niet eerder bereikt kan worden door mijn inkomsten verder te vergroten :)

Als ik 1 ding tegen mijn jongere zelf had kunnen zeggen was het dat ik 10 jaar eerder had moeten beginnen met investeren :(

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:49:
[...]
Dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. De kwaliteit van IKEA is redelijk goed en de prijs vaak de helft van de kwaliteitsmeubels.
Zoals met alles, hangt het van je verbruik af.

Mijn ervaring met IKEA is dat je het prima neer kunt zetten, maar dan ook vooral moet laten staan. Ga het niet weer uit elkaar halen voor een verhuizing, want daarna is het altijd gaar om de 1 of andere reden.

Ook kan het niet echt tegen een stootje. Of kinderen die er drinken overheen gooien of op gaan kleuren met krijtjes :X

Overigens staat mijn hele huis vol met IKEA ;) Want het is nou eenmaal makkelijk om voor een redelijk bedrag snel een kamer in te richten ermee. Maar echt lang meegaan doet het spul niet.

Aan de andere kant is wel de vraag of je dat wil. Het is toch best leuk om na een tijdje een kamer weer op te frissen en wat anders neer te zetten. Koop je die kwaliteitsmeubels, dan gaat dat pijn doen om ze weg te doen als je er op uitgekeken bent.

De auteur van ERE koopt zijn meubels dan ook altijd tweedehands.

Zijn redenatie is bijvoorbeeld "ik heb deze bank 5 jaar geleden gekocht voor 100 USD en nu weer verkocht voor 80 USD, dus heeft hij mij maar 20 USD gekost in 5 jaar".

PS:
Ik vind het überhaupt lastig om een kamer in te richten. Merk toch vaak dat de requirements veranderen zeg maar. Eerst wou ik absoluut geen grote kast in de woonkamer, nergens voor nodig. Nu we echter een peuter rond hebben lopen dan zou je dolgraag een kast willen hebben om even wat speelgoed in te laten verdwijnen. Voor mij is het voordeel van IKEA dan dat ik er iets minder wakker van lig als ik mijn miskopen moet corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:54

murphsy

Product Monkey

Metro2002 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:31:
Weer terug naar FO dan.

Als ik het zo doorreken dan moet ik ergens tussen mijn 50e en 55e het omslagpunt bereikt hebben dat ik FO ben (Ben nu 36). Lijkt nog een soort ver weg en 50 klinkt oud :P (en 55 bejaard :X) Hebben meer mensen hier last van? Dat het nog een soort ver weg is? Speelt ook mee dat mijn pa slechts 51 geworden is :/

Toch maar eens kijken of dit niet eerder bereikt kan worden door mijn inkomsten verder te vergroten :)

Als ik 1 ding tegen mijn jongere zelf had kunnen zeggen was het dat ik 10 jaar eerder had moeten beginnen met investeren :(
Ja ik ken dit gevoel. Het zijn lange termijn plannen, dat ontmoedigt wel eens. Al gaan de jaren gevoelsmatig ook weer sneller dan gedacht, en bouwt het vermogen lekker op. Ik ga niet voor volledig FO (want dan zou ik ook tegen 15+ jaar aankijken). Ik mik erop om na verloop van tijd vooral minder en anders te gaan werken, en op die manier nog een paar jaren te overbruggen. Het passieve inkomen wat ik nu opbouw moet dat mogelijk maken.

En sowieso: vergelijk die 50-55 eens met 71+, dat is pas ver weg. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Lethalis
Ikea heeft verschillende kwaliteiten. We kennen misschien allemaal wel dat crappy tafeltje van 10 euro wat niet lang mee gaat. Bureau voor 50 euro, maar zelfde lage kwaliteit. Maar ze hebben tegenwoordig ook veel goede spullen. Denk aan de PAX kasten, maar ook andere zaken. Zoals bijvoorbeeld massief houten eettafels.

Tweedehands meubulair is ook prima en het goedkoopst. Maar dan moet het wel zijn wat je wil.
Wij hebben wel eens zo'n grote oude houten eettafel gekocht voor 15 euro. Behoorlijk gedateerd uiterlijk. Helemaal geschuurd en wit geverfd, en we hadden voor weinig een mooie eettafel die in ons lichte interieur past.

Maar goed, met al deze dingen, je moet niet te ver gaan door alleen maar naar de centen te kijken.

Beter koop je gewoon een hel klein huis, hoef je ook niet te veel meubelstukken te kopen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als ik het zo doorreken dan moet ik ergens tussen mijn 50e en 55e het omslagpunt bereikt hebben dat ik FO ben (Ben nu 36). Lijkt nog een soort ver weg en 50 klinkt oud :P (en 55 bejaard :X)
Je bent 50 over 14 jaar. Dat is vrij snel hoor. Daarna is de verwachting dat je nog 30-35 jaar met je geld moet doen. Zie het eens in dat perspectief
Hebben meer mensen hier last van? Dat het nog een soort ver weg is?
Het is niet ver weg, het is angstwekkend dichtbij. Ook al lijkt dat niet zo. Weet je nog dat de crisis begon? We zijn er nu uit, maar dat is al 10 jaar geleden.
Ja, dat is waar. Ik ben met 40 begonnen na te denken. Toen had ik, als ambitieus doel FO met 55. Dat heb ik niet gehaald. Maar 58 heb ik wel gehaald. En terugkijkend? Tsja, ik had ook 10 jaar eerder moeten beginnen. Dan was het eenvoudiger geweest en dan had ik niet zo vaak langs het kantje van financiële rampen moeten lopen. Gelukkig zijn ze niet allemaal gebeurd, en er was ook wel eens een meevaller, maar hoe langer je bezig bent, hoe makkelijker het is en hoe minder intens je bezig hoeft te zijn.

En voor de mensen die hun geld niet in stenen willen hebben zitten: Je hebt er geen idee van hoe ruim je plotseling in je geld zit als je plotseling helemaal geen hypotheek meer hoeft te betalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

murphsy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Ja ik ken dit gevoel. Het zijn lange termijn plannen, dat ontmoedigt wel eens. Al gaan de jaren gevoelsmatig ook weer sneller dan gedacht, en bouwt het vermogen lekker op. Ik ga niet voor volledig FO (want dan zou ik ook tegen 15+ jaar aankijken). Ik mik erop om na verloop van tijd vooral minder en anders te gaan werken, en op die manier nog een paar jaren te overbruggen. Het passieve inkomen wat ik nu opbouw moet dat mogelijk maken.
1 of 2 dagen werken of wat freelance werk erbij en ik kan sowieso al veel eerder stoppen met fulltime werken. (vanaf mijn 45~46e). Ook twijfel ik nog wel eens of ik volledig FO wil worden of gewoon genoeg geld wil hebben om de periode tot mijn 71e te overbruggen en het daarna gewoon op is.
En sowieso: vergelijk die 50-55 eens met 71+, dat is pas ver weg. ;w
Ik zie me op mijn 70e nog een sollicitatiebrief schrijven ja, dat gaat vast werken :X

Wat er ook gebeurd, vanaf mijn 50e moet ik in elk geval van mezelf zo onafhankelijk mogelijk zijn van inkomsten uit werk, alleen al vanwege het feit dat je dan moeilijker aan de slag komt mocht je ontslagen worden oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Metro2002 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:04:
Ook twijfel ik nog wel eens of ik volledig FO wil worden of gewoon genoeg geld wil hebben om de periode tot mijn 71e te overbruggen en het daarna gewoon op is.
Er zijn twee soorten mensen.
De ene groep wil van de opbrengst van hun vermogen goed kunnen leven en noemt dat FO. Dat is een prima insteek als je er van uit gaat dat je het eeuwige leven hebt.
De andere groep zegt: Ik wil voldoende geld hebben zodat ik het tot ongeveer mijn 80ste red en daarna mag het op zijn. En dat noemen ze FO. Ik hoor bij de laatste groep.
Het is natuurlijk leuk dat je een miljoen+ als vermogen hebt waar je ieder jaar, inflatie gecorrigeerd, netto 35000 euro als opbrengst hebt. Het vermogen zelf mag niet worden aangetast en moet zelfs inflatie wegwerken door te groeien.
Maar wat heb je aan dat miljoen als je op je 85ste komt te overlijden. Je kan met ontstellend veel minder geld uit als je de instelling hebt dat je per jaar 35000 euro wil hebben en dat je op je 83ste blut bent omdat je je vermogen hebt opgebruikt.
Dood gaan van de honger daarna zal je vast wel niet in Nederland. En mocht dat wel zo zijn, dan hebben we een heel ander probleem in onze samenleving

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 25-10-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Prijs is irrelevant, afschrijving is waar je naar moet kijken.

Om een voorbeeld te geven, ik heb twee jaar geleden een tweetal tweedehands SZ02 stoelen van Spectrum gekocht. Gefabriceerd in de jaren 80, design uit de jaren 60. Gekocht voor €500 en er vervolgens twee uur werk in gestopt om het leer nieuw leven in te blazen en op te spannen.

Deze stoelen zijn nu 30 jaar oud en in zeer goede staat. Ik zal vermoedelijk over 15 jaar het tuigleer moeten (laten) vervangen omdat de rek er uit is maar de stoel zal daarna weer 45 jaar doorgaan. In de tussentijd is de stoel enkel in waarde gestegen omdat deze steeds zeldzamer is geworden.

Een IKEA stoel kun je na 10 jaar, max 15 jaar wegdoen. En dan heb je de stoel 100% afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Cerebral Meubelstukken die meer waard worden zijn niet echt de norm. Ik heb ook een oude auto gekocht voor weinig, die inmiddels gestegen is in waarde. Maar daar kun je niet mee rekenen.

Je kunt je wel focussen op afschrijving alleen, en ook dan is een Ikea stoel of tafel zo gek nog niet. Want het gaat lang genoeg mee. Waarschijnlijk ben je het toch eerder zat, en dan kun je het alsnog tweedehands vekropen. Ook dan is de afschrijving laag te noemen.
Zelf hebben wij zo'n Ikea Hemnes bedbank ding voor op zolder, tweedehands gekocht. Als we hem zat zijn dan verkoop ik hem weer voor hetzelfde :P Dus tweedehands shoppen helpt zeker, en dus ook met sommige dingen van Ikea.

Ook vinden wij het leuk om zelf sommige meubels te maken. Maar dat maakt het niet altijd goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 25-10-2017 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Zowel bij ikea als bij dure merken heb je goede kwaliteit en slechte kwaliteit. En het hangt er vanaf hoe je met je meubels omgaat. Spring je in de zetel of ga je gewoon zitten. Gebruik je de kast om je aan op te trekken of niet :D Het enige bij ikea is dat je meestal max 2maal je meubel uiteen kan halen, als je dus van plan bent om veel te verhuizen, overleeft hij het inderdaad mogelijk niet. Koop je hem gewoon voor in je huis voor 25 jaar, staat die daar na 25 ongetwijfeld nog.

@metro ja dat lange visie gedoe is inderdaad iets dat veel mensen nog wel meemaken. In het begin lees je veel, doe je veel aanpassingen, volg je elke maand dat excelletje op, zie je de progressie en neem je beslissingen die grote impact hebben. En dan zit je plots in die fase waarin het vanzelf gaat maar je wel nog een mooie 15 jaar moet "wachten". De meeste veranderingen die je dan nog doet hebben minder impact, of je moet een mooie loonsverhoging krijgen. Langs de andere kant gaat het toch hard. Zoals hierboven gezegd, we zijn ondertussen 2017, ik denk nog altijd dat mensen geboren in 1995 tieners zijn, de economische crisis is al 9 jaar geleden, 9/11 al 16 jaar en de matrix kwam 18 jaar geleden uit :D, mijn petekindje leert al lezen en dergelijke. Dat dagelijks/maandelijks opvolgen is al eerder halfjaarlijks geworden. Maar het mooie is dat het wel steeds vooruit blijft gaan. En als je op 50 al op pensioen kan, zit je mogelijk nog maar halfweg aan je leven (of realistischer nog een mooie 35 jaar te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Ortep schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:14:
[...]

Sluit ik mij helemaal bij aan. Ik vind het echt te ver om 20 jaar ver te kijken en daarvoor nu hele ingrijpende veranderingen in mijn leven te doen. Dat past gewoon niet bij mijn levensstijl, waarbij ik een goede balans wil hebben in "nu genieten/later goed voor elkaar hebben". Ik denk dat er daarnaast te veel factoren zijn die invloed op je plan kunnen hebben. Ik zou het best pijnlijk vinden als ik "alles op alles" heb gezet om mijn hypotheek vol af te lossen, maar hier vervolgens nadelig mee weg kom door een wetswijziging. Voor mij gaat het om MFA.
Door dit topic te volgen heb ik al vele euro's bespaard op mijn maandelijkse uitgaven en ga ik nog bewuster om met andere uitgaven.
Daarnaast ben ik naast aflossen op mijn hypotheek nu met maandelijkse beleggingen begonnen. Er zit geen lange termijn plan achter met gedetailleerde berekeningen. Wel weet ik dat mijn acties mij alsmaar meer MFA maken.

[ Voor 13% gewijzigd door PnD op 25-10-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Ortep schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:14:
De ene groep wil van de opbrengst van hun vermogen goed kunnen leven en noemt dat FO. Dat is een prima insteek als je er van uit gaat dat je het eeuwige leven hebt.
Niemand weet hoe oud je wordt. Misschien overlijdt je morgen al (en is het zonde van al dat geld wat je hebt gespaard), maar misschien woon je op je 100ste nog steeds op je zelf.
Het belangrijkste is dat je geen geldzorgen hebt en dat je daar later ook niet druk om hoeft te maken, en door die gezonde positieve gedachte is het leven al een stuk aangenamer vergeleken met mensen die elke maand rond moet zien te komen.

Daarnaast is het toch mooi als je jouw erfenis kan doorgeven aan je nabestaanden zodat die later sneller FO zijn?
De andere groep zegt: Ik wil voldoende geld hebben zodat ik het tot ongeveer mijn 80ste red en daarna mag het op zijn. En dat noemen ze FO. Ik hoor bij de laatste groep.
Om bij de eerste groep te gaan horen, kom je eerst in deze groep. Langzaam ga je richting die eerste groep, en voor iedereen is die snelheid verschillend.
Mijn doel is om bij de eerste groep te horen, maar voor nu in deze tweede groep. :) Ik weet bijvoorbeeld dat ik de komende 5 jaar me geen zorgen hoeft te maken als morgen mijn werkgever failliet wordt verklaard. Uiteindelijk moet die tijd verlengt worden tot de pensioenleeftijd. :)
Dood gaan van de honger daarna zal je vast wel niet in Nederland. En mocht dat wel zo zijn, dan hebben we een heel ander probleem in onze samenleving.
Eens. Maar dat is vergelijkbaar met de mensen die in de bijstand zitten. Je gaat niet dood, maar het is niet plezierig om financieel krap te zitten en voor elke uitgave de gevolgen ervan te bepalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Weer terug naar FO dan.

Ik ben 34 en voor 20% FO en plan 100% FO ergens tussen 50 en 60 in.

Lange termijn inderdaad maar de andere 2 opties zijn:
1. Inkomen = uitgaven dit meer in evenwicht brengen. Dan zou ik kopen om te kopen zou me niet direct gelukkiger maken.
2 Nu minder werken. We zouden beide terug kunnen gaan naar 0,5/0,6FTE. Werken momenteel beide 1,0 FTE waarbij de vrouw 1 dag ouderschapsverlof heeft. Ik wil vanaf april bij een vaste aanstelling 0,1 FTE ouderschapsverlof oppakken. Minder werken is voor mij niet echt een optie. Hou van mijn kinderen maar zie werk ook als een afleiding omdat ik anders helemaal doordraai als ik continue met ze bezig moet zijn. Daarnaast zou ik dan wellicht door moeten werken tot in mijn 70ste en dat zie ik ook weer niet zitten.

Dus ik ga voor optie 3 geld binnen harken voor FO. Afgelopen 2 jaar wel wat meer optie 1 gedaan en geïnvesteerd in het leef genot van het huis maar is ook weer indirect waardevermeerdering / deels investeren.

Het leuke is dat het vermogen door rente op rente ieder jaar meer gaat worden en dat het je financieel weerbaarder maakt in de toekomst. Dat is wel mijn motivatie en drijfveer.

Ik ben wel wat meer van de "luxe" FO variant dus langer werken en een hoger eind kapitaal is daar een automatisch gevolg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Accountant schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:36:
[...]
Het leuke is dat het vermogen door rente op rente ieder jaar meer gaat worden en dat het je financieel weerbaarder maakt in de toekomst. Dat is wel mijn motivatie en drijfveer.
Rente op rente? Heb je een geheime bank gevonden waar rente > vermogensbelasting?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:56:
[...]

Rente op rente? Heb je een geheime bank gevonden waar rente > vermogensbelasting?
Het lijkt me dat de meesten hier met "investeren" niet bedoelen "op een spaarrekening zetten". Belegd vermogen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Onbekend schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:25:
Daarnaast is het toch mooi als je jouw erfenis kan doorgeven aan je nabestaanden zodat die later sneller FO zijn?
Het is al lastig zat om zelf FO te worden. Ik heb er ook gewoon voor moeten werken. Maar als het volgens de normale verwachting gaat zijn mijn nabestaanden ook 50+ tegen de tijd dat er wat te erven valt. Dan mogen ze zelf al goed op weg zijn, anders is het zinloos. Dan hebben ze een andere insteek
Maar dat is vergelijkbaar met de mensen die in de bijstand zitten. Je gaat niet dood, maar het is niet plezierig om financieel krap te zitten en voor elke uitgave de gevolgen ervan te bepalen.
Natuurlijk is er nog wel wat geld. Ik neem aan dat er nog wel eens soort van AOW is en een pensioen. Vergeet niet dat lang niet alle pensioenfondsen slecht presteren. Iedereen richt zich op de slechtste 3 met een dekkingsgraad van 95% of zo. Maar er zijn er nog steeds waar dat rond de 130%+ ligt.
En zelfs de slechtste fondsen draaien ondanks de afgelopen crisis 6-8% per jaar rendement. Dat ze zo slecht lijken te presteren komt omdat ze wettelijk moeten doen alsof hun rendement maar 1.5% is.

Vergeet niet dat je naarmate je ouder wordt steeds minder geld nodig hebt voor jezelf. Je hele huis is al ingericht en je loop niet meer achter iedere hype aan. De pannenset die je ooit van tante Annie erfde doet het nog. En de stoel werkt ook nog. (Dat is een van de redenen dat de Japanse economie zo achter blijft. De verouderd snel en mensen zijn tevreden met wat ze hebben). Met een Aow en een klein pensioen kom je een heel eind
Ik merk nu al dat ik mijn FO eigenlijk veel eerder had bereikt dan dat ik dacht. Ik teer veel minder snel in dat ik berekend had toen ik 40 was. Ik doe langer met mijn auto, ik let er niet echt meer op of mijn broek en overhemd nog wel geschikt zijn voor op mijn werk. Die sportbroek van de Lidl van 9.99 en dat shirt van 8.99 zitten eigenlijk best wel comfortabel. Ik eet niet meer in het bedrijfsrestaurant en nog veel meer van dat soort dingen. Ik ga op vakantie als ik wil en wanneer ik wil. Maar ik heb nu wel de vrijheid om bv 4 weken naar Vietnam te gaan voor een prijs waarvoor je in het hoogseizoen nog geen 10 dagen naar AquaDelta kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

dvko schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:05:
[...]

Het lijkt me dat de meesten hier met "investeren" niet bedoelen "op een spaarrekening zetten". Belegd vermogen dus...
Helder, rente roept bij mij direct de associatie met sparen op. Heet de 'winst' uit investeren ook rente dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:13:
[...]

Helder, rente roept bij mij direct de associatie met sparen op. Heet de 'winst' uit investeren ook rente dan?
Ah, ik snap de verwarring. Ik ben te jong om die associatie te hebben, kan me eigenlijk niet anders herinneren dan een rente op sparen die onder het inflatieniveau staat. ;)

Maar nee, afaik noem je dat eerder rendement. Al kan het wel wanneer we het over bijv. obligaties of leningen (waarbij jij dan de uitlener) bent hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Harrie_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:56:
[...]

Aandelen leveren vaak dividend op, afhankelijk van wat je wil kan je dat dividend laten herinvesteren (wat Meesman bijvoorbeeld automatisch doet). Dus de rente gaat terug naar je beleggingsrekening waardoor je daar ook rente over vangt (daar komt de term rente op rente vandaan).
Historisch gezien vang je op de aandelenmarkt enkele procenten per jaar na inflatie. Als je daar nog 1,2% vermogensbelasting op aftrekt hou je nog wat over waardoor je vermogen dus groeit.

Het zelfde geld op een spaarrekening maar in veel mindere mate want 1%... Hier heb je dus ook negatieve rente op rente, de belasting (oude stelsel) is hoger dan de opgeleverde rente waardoor je spaarbedrag boven de belastinggrens dus alleen maar kleiner wordt.

Als je als rekenrente 1% voor je spaarrekening neemt is de vermogensrendementsheffing bij 300k even hoog als de rente die je krijgt (uitgaande van 1,2% uit het oude stelsel als belasting, voor inflatie!).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik ben 36 en wil op mijn 50ste kunnen stoppen met werken.
Daarvoor heb ik 800k nodig en géén grote vaste lasten zoals een hypotheek.

Met 800k kun je jezelf 4k netto per maand geven en het dan exact tot je 67ste uitzingen. Op die leeftijd begint het AOW.

De afgelopen 3 jaar ben ik serieus gaan sparen ( en hard werken ) en heb ik een 200-250k netto weten te sparen. Doe ik dit nog eens 3x ( dus over pak en beet 9 a 10 jaar ) dan zou ik er theoretisch moeten zijn. Echter ben ik dan nog geen 50. De andere jaren zijn nodig om volledig hypotheekvrij te zijn. Zij het in de omgedraaide volgorde ( dus eerst hypotheek weg en daarna harder verder sparen )

Uiteraard zijn er beren op de weg die nu nog niet zichtbaar zijn. Maar er kan altijd wat gebeuren. Echter heb ik rond mijn 50ste ( mits alles volgens plan gaat uiteraard ) een gezonde hoeveelheid spaargeld , een afbetaald huis en een afbetaald zakelijk pand. ( dat laatste is nu al afbetaald en X-ton waard ) Het geld van het huis en het geld van mijn zaak moet later eventuele gaten op kunnen vullen. Over zorgen voor een extra appeltje voor de dorst.

Belangrijkste is gezond blijven en doorgaan zoals ik bezig ben.
Wanneer ik 50 ben weet ik niet of ik daadwerkelijk wil stoppen. Maar ik wil wanneer ik (hopelijk) fysiek gezond ben nog leuk dingen kunnen ondernemen en genieten van echte vrijheid met mijn gezin.

Wat dat betreft behoor ik dus tot type 2 van de ergens hierbovenstaande beschrijving. Ik wil het gewoon gebruiken en er lekker van leven. Wanneer ik 65-70 ben zal ik al een stuk minder nodig hebben dan van 50 tot 60 jaar. Om over 70 tot ..... vul maar in , nog maar niet te spreken..

Het is een plan. Geen kei-harde must. Maar je moet iets hebben om naartoe te werken. Al is het maar voor het idee. Ondertussen moet er ondanks het harde werken ook genoten worden. En dat probeer ik met mijn beperkte vrije tijd dan ook zoveel mogelijk te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lasteraar op 25-10-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Hoe doen jullie dat met studenten?
Ik begrijp dat de situatie in NL anders is dan bij ons in B.
Ik heb nu 3 universiteitsstudenten, en dat hakt stevig in de maandbudgetten.

Ons netto inkomen is ca 6000€ (incl kinderbijslag en een firmawagen), en het gebeurt regelmatig dat ik niet toe kom.
Die studenten zitten op kot en kosten ca 2500€ per maand. Maar ook met de rest is het niet makkelijk om gewoon rond te komen, daarvoor gebruik ik de bonus en vakantiegeld. Hypotheek is afbetaald.

Zodra die studenten het huis uit zijn zal het wellicht makkelijker worden, en dan kan ik weer verder kapitaal opbouwen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lasteraar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:26:
De afgelopen 3 jaar ben ik serieus gaan sparen ( en hard werken ) en heb ik een 200-250k netto weten te sparen.
Mag ik vragen wat je voor werk doet / wat je bron van inkomsten is dat je het voor elkaar weet te krijgen om 75k per jaar te sparen? Mijn financiële zorgen zouden permanent over zijn als ik dat bedrag bruto zou verdienen per jaar, laat staan netto sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Ortep schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:11:
[...]
Het is al lastig zat om zelf FO te worden.
Dat is over het algemeen waar.

Maar als je al op jonge leeftijd, zeg <50 jaar, FO bent (denkt te zijn), dan is het vaak al een stuk moeilijker om te bepalen of ja wel/niet FO bent (in het geval van jouw optie 1). Dit simpelweg omdat je op dat moment nog heel lang met je geld moet doen en er veel meer zaken kunnen veranderen. Een paar procent meer/minder uitgeven, of een paar procent meer/minder rendement, kan dan bepalen of je wel (diep) in het rood komt aan het eind (te kort dus) of dat je miljoenen "over" hebt als je dood gaat.

Als ik naar mezelf kijk dan ben ik nu nog best jong en meder daarom is mijn huidige planning dat ik er bewust voor kies om in ieder geval nog wel zo'n kleine 2 jaar door te gaan op dezelfde manier. Dat gaat namelijk waarschijnlijk net wel het verschil uitmaken tussen jouw optie 1 en 2. Dan ga ik liever voor optie 2, kan het altijd nog optie 1 worden als het tegenzit. Zou ik nu voor optie 1 gaan, tja, als het dan tegenzit is het toch wat lastiger en zal het waarschijnlijk veel lastiger worden om de nodige aanpassingen te doen als nu nog even 2 jaar relatief makelijk veel geld aan ons vermogen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Punt is ook, dat je anders gaat leven als er 1 mio "op de bank" staat.
Dan koop je die vette BMW5 ipv die VW Polo, of je verhuist naar een betere wijk naar dat iets mooier huis.

Ik vraag me daarom af, zijn er hier mensen die zichzelf vandaag al als FO zien, en dan ook effectief gestopt zijn met werken.
Wat doe je dan? En lukt het om van je vermogen te leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:33:

Ons netto inkomen is ca 6000€ (incl kinderbijslag en een firmawagen), en het gebeurt regelmatig dat ik niet toe kom.
Die studenten zitten op kot en kosten ca 2500€ per maand. Maar ook met de rest is het niet makkelijk om gewoon rond te komen, daarvoor gebruik ik de bonus en vakantiegeld. Hypotheek is afbetaald.

Zodra die studenten het huis uit zijn zal het wellicht makkelijker worden, en dan kan ik weer verder kapitaal opbouwen.
Ik wil mijn kinderen de optie geven om te studeren, we wonen in een stad met universiteit en verschillende hogescholen dus in principe kan dat. Qua vermogen acht ik het niet zo'n probleem om het collegegeld te betalen.
Echter, als ze zo nodig op kamers willen wonen dan is dat een keuze en dan verwacht ik wel dat ze ook minimaal in hun eigen huur voorzien. Overigens is dat de komende 14 jaar nog niet aan de orde voor de ene en zeer onwaarschijnlijk voor de andere.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In België betalen de ouders de huur van kamers, en ze zitten ook in andere steden, niet heel ver, maar te ver om er op een redelijke tijd met OV te geraken.

Collegegeld is in B vrij redelijk met 950€ per jaar, maar al de rest, eten, kamer, boeken, computer etc kost echt wel handenvol geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:38:
Ik vraag me daarom af, zijn er hier mensen die zichzelf vandaag al als FO zien, en dan ook effectief gestopt zijn met werken.
Wat doe je dan? En lukt het om van je vermogen te leven?
Ik denk dat je juist niet compleet moet stoppen met werken, je krijgt dan veel meer tijd over waar je hoogst waarschijnlijk activiteiten in gaat doen die geld kosten en daardoor je vermogen een stuk sneller slinkt. Ook je sociale contacten knip je dan door.
FO staat dan ook dat je in principe niet meer moet werken om een huidig uitgavepatroon vast te houden. Als je het patroon veranderd dan veranderd natuurlijk ook je FO status. Dagelijks buiten de deur lunchen ipv bammetjes in de bedrijfskantine eten is natuurlijk een wereld van verschil.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Dan koop je die vette BMW5 ipv die VW Polo, of je verhuist naar een betere wijk naar dat iets mooier huis.
Dat is dus in het algemeen niet zo (in ieder geval heel beperkt).
Mensen die dat namelijk over het algemeen wel doen, bereiken over het algemeen nooit de status. Lees Miljonaire next door maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:48:
In België betalen de ouders de huur van kamers, en ze zitten ook in andere steden, niet heel ver, maar te ver om er op een redelijke tijd met OV te geraken.

Collegegeld is in B vrij redelijk met 950€ per jaar, maar al de rest, eten, kamer, boeken, computer etc kost echt wel handenvol geld.
Waarom zou je de kinderen compleet zorgeloos sponsoren. Juist de studententijd is een goeie periode waarin ze kunnen leren financieel zelfstandig te worden. Dit betekend niet compleet aan het lot over te laten maar bijvoorbeeld alleen het college geld plus huisvesting betalen en de rest zal dan voor hun eigen rekening zijn.

Na de middelbare was ook alles voor mijn eigen rekening. Op deze manier krijg je een financieel inzicht en hierdoor ga je ook keuzes maken. Ook ivm hun eigen FO is het belangrijk hierin inzicht te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Defector op 25-10-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is niet echt de gewoonte in België.
Er is ook rechtspraak dat je als ouder verplicht bent in het onderhoud van je kinderen te voorzien zo lang ze studeren voor hun eerste diploma hoger onderwijs en vooruitgang boeken.
Niet dat ik me daar wil aan onttrekken, maar ik weet dat dit in NL anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:58:
Er is ook rechtspraak dat je als ouder verplicht bent in het onderhoud van je kinderen te voorzien zo lang ze studeren voor hun eerste diploma hoger onderwijs en vooruitgang boeken.
Tja het is ook niet de gewoonte om op een vroegere leeftijd dan het pensioen FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15
Defector schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Waarom zou je de kinderen compleet zorgeloos sponsoren. Juist de studententijd is een goeie periode waarin ze kunnen leren financieel zelfstandig te worden. Dit betekend niet compleet aan het lot over te laten maar bijvoorbeeld alleen het college geld plus huisvesting betalen en de rest zal dan voor hun eigen rekening zijn.
Ik vind dat wel echt zulke grote BS. Ik heb mijn gehele studententijd gratis buitenshuis gewoond, ouders hebben mijn collegegeld ook betaald. Voordat ik ging studeren was ik me er al van bewust dat geld niet aan een boom groeit in de tuin en dat is echt niet minder geworden.

Als ik alles zelf had moeten bekostigen dan had ik nu een enorme schuld gehad of m'n studie had langer geduurd, omdat je er naast moet werken. Ik had nu een bijbaan met maar zeer beperkte uren voor de 'luxe' (hobby + vakantie). De uren dat je naast je studie werkt verdien je door de bank genomen relatief weinig, het is efficiënter om sneller te studeren en daarna pas meer uren te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Defector schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Tja het is ook niet de gewoonte om op een vroegere leeftijd dan het pensioen FO te zijn.
Nee, maar het zou ook tegen mijn principes zijn om zelf voluit te gaan voor FO, en dan mijn kinderen opzadelen met een studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Oilman schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:03:
[...]

Ik vind dat wel echt zulke grote BS. Ik heb mijn gehele studententijd gratis buitenshuis gewoond, ouders hebben mijn collegegeld ook betaald. Voordat ik ging studeren was ik me er al van bewust dat geld niet aan een boom groeit in de tuin en dat is echt niet minder geworden.

Als ik alles zelf had moeten bekostigen dan had ik nu een enorme schuld gehad of m'n studie had langer geduurd, omdat je er naast moet werken. Ik had nu een bijbaan met maar zeer beperkte uren voor de 'luxe' (hobby + vakantie). De uren dat je naast je studie werkt verdien je door de bank genomen relatief weinig, het is efficiënter om sneller te studeren en daarna pas meer uren te gaan werken.
Ik zeg niet dat je ze op straat moet zetten met de mededeling "zoek het maar uit". Maar net zoals bij FO worden, zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Wanneer hij aangeeft dat zijn financiële situatie er bijna aan onderdoor gaat. Tja dan moet je misschien eens kijken waar je veranderingen kunt aanbrengen.

Dat in jou n=1 ervaring wel het financiële besef intact bleef. Zelfs met sponsoring van je ouders, die het blijkbaar wel konden dragen. Hoeft dat niet bij iedereen zo te zijn. Aangezien er op jongere leeftijd steeds meer leningen en kredieten en de bijbehorende financiële problemen geconstateerd worden.
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:05:
[...]

Nee, maar het zou ook tegen mijn principes zijn om zelf voluit te gaan voor FO, en dan mijn kinderen opzadelen met een studieschuld.
Ah blijkbaar is het een binaire keuze, alles of niets. Zoals ik al zei, als je zelf bijna financieel de boot in gaat. Is het dan niet verstandig om in bepaalde zaken andere keuzes te maken.

Dit hoeft niet te betekenen dat de kinderen direct richting een studieschuld hoeven te gaan. Er zijn tal van verschillende tussenstadia mogelijk. Keuzes maken is het sleutelwoord net zoals met alle FO zaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Defector op 25-10-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
[...]

Ik vind dat wel echt zulke grote BS. Ik heb mijn gehele studententijd gratis buitenshuis gewoond, ouders hebben mijn collegegeld ook betaald.
Lees nog een keer wat hij schrijft. Volgens mij beschrijft hij precies wat je ouders hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Inderdaad, hier ook nooit moeten werken als student (behalve dan in huis eens stofzuigen, dagelijks tafel afruimen en dergelijke) en even goed financieel verantwoord. Ook geef je je kinderen zakgeld mee als ze op kamers gaan en daarmee moeten ze het doen. Moet hen toch ook al wat waarde van geld leren, en liefst doe je dat al wat vroeger.

@tommie, je doet 3500€ op per maand aan jezelf en je vrouw als ik het goed begrijp (6k inkomen -2.5k voor de kinderen) terwijl je een afbetaald huis hebt. Er lijkt me nog wel wat marge te zijn in de uitgave sector, of mis ik iets? Ook is je idee dat je naar een groter huis moet en een bmw 5 series "moet" kopen als je geld hebt de verkeerde mindset voor een FO gedachte (behalve als dat nu net de dingen zijn die je echt wil in je leven). Geeft het jou echt meer plezier, zeker nu je kinderen zo goed als uit het huis zijn, waarom nog groter gaan wonen? Geeft die bmw jou zoveel meer rijplezier of wil je gewoon tonen aan de buren hoeveel beter je hebt op je financien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Mijn situatie kon je wel uitleggen als zorgeloos sponsoren, ik kreeg namelijk nog stufie (wel het minimale bedrag), maar dat zit er in België niet in. 2500 euro aan kosten door 3 studerende kinderen vind ik niet schrikbarend hoog. Een kamer kost al snel 500 tot 750 euro.

Ik verbaas me er een stuk meer over dat als er 6k netto binnen komt, er een lease auto is en het huis afbetaald is waar die andere 3500 euro dan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Met 800k kun je jezelf 4k netto per maand geven en het dan exact tot je 67ste uitzingen. Op die leeftijd begint het AOW.
Huh? Je wil dus letterlijk die 800k uit gaan geven totdat het AOW begint? Waarom reken je niet met rendement van 800k, zodat je leeft van de inkomsten daarvan?
En de AOW alleen is natuurlijk geen vetpot. Dan ga je van 4k naar een stuk minder.

Overigens is 4k best veel, als je een afbetaald huis hebt. Dat is hartstikke mooi natuurlijk, maar velen zullen hun streefinkomen iets lager hebben gezet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

rube schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Dat is dus in het algemeen niet zo (in ieder geval heel beperkt).
Mensen die dat namelijk over het algemeen wel doen, bereiken over het algemeen nooit de status. Lees Miljonaire next door maar eens.
En dan meteen in de eerste paar bladzijden:
This millionaire’s brand of watch is a Timex; her husband’s is a Seiko (number one among millionaires). The couple buys their clothes at Dillard’s, J.C. Penney, and TJ Maxx. They have purchased only two motor vehicles in the past 10 years: both Fords.
_/-\o_

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:58:
In NL geldt ook een onderhoudsverplichting van ouders voor studerende kinderen. Deze is alleen 'zacht' en niet afdwingbaar als er geleend kan worden of als het inkomen van ouders ontoereikend is.
Ikzelf ga wel een bijdrage leveren aan de studie van mijn kinderen, maar daar bouw ik sinds hun geboorte al een voorziening voor op bij Meesman. En ik laat ze eerst lenen en los het na afloop af is het plan. Voor ons zelf is het daarmee budgettair geen maandelijkse belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02

Ik heb je cijfers in de vermogensafbouw berekening gezet en je kan met 800k gedurende 19 jaar en 8 maanden jezelf een uitkering doen van 4000 netto maandelijks. Ik denk dat je vergeet dat je je vermogen niet direct volledig nodig hebt. Het resterende vermogen kan gewoon lekker doorgroeien uitgaande van 2% indexatie en 5% rendement. Link voor bereken tool Volgens mijn berekening heb je 'maar' 710.000 nodig. Daarnaast denk ik dat 4000 euro per maand nogal fors is, dit kan je denk ik wel verminderen als je je uitgaves beperkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lud0v1c op 25-10-2017 14:31 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:33:

In plaats van studerende kinderen heb ik kinderopvang ;)

Wij geven excl kinderopvang en excl hypotheek ook ca tegen 3500 uit maandelijks. Dat is echter inclusief 650 euro voor mobiliteit.

Met mijn eigen achtergrond kan ik maar een ding zeggen: je geeft waarschijnlijk teveel uit aan vanalles en nog wat. Waarschijnlijk lekt er flink geld weg of leef je te luxe (om kapitaal op te bouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als je die instelling hebt wordt je vanzelf niet FO. De grap is nu juist dat de enige manier om FO te worden is als je een BWM3 koopt als je een BMW5 zou kunnen betalen. En dat je een huis van 250k koopt als je er een van 300K kan betalen. En dat je 15 jaar met je keuken doet ipv iedere 10 jaar een nieuwe. Ook al kan je dat betalen. Net onder je stand leven maakt je FO.
Ja, ik werk niet meer voor een inkomen
Wat doe je dan?
Vrijwilligers werk dat ik leuk vind, iets studeren waar ik belangstelling voor heb. Rustig het onderhoud van mijn huis zelf doen in een tempo dat me bevalt. Het is natuurlijk niet zo dat je alleen maar zin uit je leven kan halen als je een bepaald beroep hebt. Ja, die mensen zijn er. HELP, ik ben geen metselaar meer, geen accountant, geen verpleegkundige. Mijn leven is zinloos. Tsja, dat ligt aan jezelf. Dan heb de de laatste 40 jaar alleen je eigenwaarde uit je werk gehaald.
En lukt het om van je vermogen te leven?
Prima.
Ik had zelf natuurlijk ook al gehoord dat je naarmate je ouder wordt minder geld nodig hebt. Maar in de praktijk is dat ook echt zo. Ik geef nu minder uit dan ik begroot had en ik doe toch alles wat ik wil

[ Voor 21% gewijzigd door Ortep op 25-10-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat je juist niet compleet moet stoppen met werken, je krijgt dan veel meer tijd over waar je hoogst waarschijnlijk activiteiten in gaat doen die geld kosten en daardoor je vermogen een stuk sneller slinkt. Ook je sociale contacten knip je dan door.
FO staat dan ook dat je in principe niet meer moet werken om een huidig uitgavepatroon vast te houden. Als je het patroon veranderd dan veranderd natuurlijk ook je FO status. Dagelijks buiten de deur lunchen ipv bammetjes in de bedrijfskantine eten is natuurlijk een wereld van verschil.
Ja en nee. In het boek Early Retirement Extreme staat een mooi stuk over de overgang van consumeren naar produceren. Je kunt in plaats van buiten de deur lunchen (consumeren) ook zelf een gezonde lunch maken (produceren). Dan heb je drie vliegen in één klap: Je hebt wat te doen, het is gezonder en het kost minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:39:
Ja en nee. In het boek Early Retirement Extreme staat een mooi stuk over de overgang van consumeren naar produceren. Je kunt in plaats van buiten de deur lunchen (consumeren) ook zelf een gezonde lunch maken (produceren). Dan heb je drie vliegen in één klap: Je hebt wat te doen, het is gezonder en het kost minder.
Dat is wat ik ook al aangaf. Iets simpels als in het bedrijfsrestaurant lunchen kostte me iets van 6 euro per dag. Maar met zon 200-220 werkdagen per jaar praat je dan wel over 1200-1300 euro. Natuurlijk moet ik thuis ook lunchen. Maar als ik dat uitgebreid doe kost het 2 euro.
Voor die 1000 euro die je uitspaart kan je dan een leuke rondreis maken naar een verre bestemming maken buiten het hoogseizoen. En als je dat goed doet hou je nog geld over ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
[...]

Dat als je als student vertraging op loopt als je werkt is grote bullshit. Als jij niet buiten die ~ 15 contact uren per week op de uni (als je al naar al je colleges gaat) kan werken, dan doe je er misschien beter aan om een stapje naar beneden te doen. Daarnaast heb je als student 2-3 maanden vakantie in de zomer waarin je prima fulltime kan werken en dus nog eens 3000 euro+ kan verdienen.

~12 uur per week gewoon werk (ene week 1 dag, andere 2 dagen): 100 euro per week = 4000 per jaar (40 werkweken)
~2-3 maanden vakantiewerk: 3000

Totaal: 7000 euro per jaar

Dan ben je nog regelmatig weekenden thuis, of pak je iets thuis mee qua eten, boodschappen etc. Dan houd je ongeveer 600 euro per maand over.

Kamer: 300
Zorg: 0 (zorgtoeslag)
Boodschappen: 150
Kleding: 50
Vervoer: 0 (OV)
Telefoon: 15
Overige vaste lasten.: 50
Sport: 15 (UV sportkaart)
==============
580 aan vaste lasten

Als je dan nog iets leuks wilt kunnen doen, kan je prima 200 euro per maand bijlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Die overige 3500€ gaat vooral naar:
Eten voor 6 personen, dat is makkelijk 300-400€ per week.
Echtgenote heeft wat depressies doorgemaakt, en dus is nog wat psychologische hulp, en ook wat huishoudhulp. Dat is ook rap 500€ per maand. Verder TV/INT/TEL: 100€, verzekeringen 200€, GAS - ELec 180€, water 50€.
Duur en regelmatig uit eten doen we niet, af en toe een cinemaatje.

Iedere maand is er wel iets onverwacht, en ja, we gaan ook graag eens op vakantie.
Begin dit jaar met 6 naar Egypte geweest, en dat was met alles inbegrepen een 6500€.

Wat die BMW5 betreft in mijn andere commentaren.... Ik rij dus met een degelijke leasewagen, en mijn vrouw rijdt met een Polootje.
Ik heb in het verleden stevig kunnen sparen door een paar dikke financiële meevallers op het werk, en een paar stevige beurssuccessen. Dus momenteel spaar ik niet bij uit mijn inkomen, maar mijn vermogen groeit wel. Ik zou die BMW 5 ook kunnen betalen, maar ik wil niet.
Ik heb graag een iPhone, maar krijg het niet over mijn hart om 700€ (of meer) aan een telefoon uit te geven, dus het is een tweedehandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Harrie_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:33:
[...]

Mag ik vragen wat je voor werk doet / wat je bron van inkomsten is dat je het voor elkaar weet te krijgen om 75k per jaar te sparen? Mijn financiële zorgen zouden permanent over zijn als ik dat bedrag bruto zou verdienen per jaar, laat staan netto sparen.
Hoi Harrie..
Ik denk door gewoon altijd al van jongs af aan bezig te zijn met handel. Nu ben ik inmiddels al 15 jaar ondernemer. Dat is geen garantie voor FO-heid :-) Maar wanneer je het goed doet dan hou je als het goed is wat over.

Als je echt financiële zorgen hebt dan is dit draadje wellicht een stap te hoog gegrepen voor je? En dat bedoel ik niet lullig. Maar beter is het dan om je huishoudboekje onder de loep te nemen en te kijken wat er gedaan kan worden om in een betere situatie te komen. En pas dan 'druk' gaan maken om FO-heid.
!null schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:22:
[...]

Huh? Je wil dus letterlijk die 800k uit gaan geven totdat het AOW begint? Waarom reken je niet met rendement van 800k, zodat je leeft van de inkomsten daarvan?
En de AOW alleen is natuurlijk geen vetpot. Dan ga je van 4k naar een stuk minder.

Overigens is 4k best veel, als je een afbetaald huis hebt. Dat is hartstikke mooi natuurlijk, maar velen zullen hun streefinkomen iets lager hebben gezet denk ik.
Ik reken dingen als rendement niet mee. Dat streep ik weg tegenover inkomstenbelastingen en kleine financiële lasten die je blijft houden. 4k is behoorlijk geld idd. Dat hoef je prive natuurlijk niet op te maken. Maar zoals ik al zei. Ik wil ervan gaan genieten. Als je 2.5k gebruikt om simpelweg comfortabel te leven dan wil je ook nog wat kunnen gebruiken voor vakantie('s) en of aanschaf van producten zoals een keer een andere auto, nieuw wasmachine , enzovoort.

Ik spaar ook niet voor mijn pensioen. Dit is mijn pensioen.
En na mijn 67ste? Dan heb ik een AOW + inkomsten uit bedrijfspand wat tevens een huisnummer heeft + woonbestemming. Dat verhuur ik en zo heb ik een centje voor mijn ouwe dag. En is het op dan verkoop ik mijn huis en ga ik lekker huren en huur ik van de overwaarde een knappe oostblok prive-verpleegster in om voor mij ( ons.. ) te zorgen.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

JURIST schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

In NL geldt ook een onderhoudsverplichting van ouders voor studerende kinderen. Deze is alleen 'zacht' en niet afdwingbaar als er geleend kan worden of als het inkomen van ouders ontoereikend is.
Ikzelf ga wel een bijdrage leveren aan de studie van mijn kinderen, maar daar bouw ik sinds hun geboorte al een voorziening op bij Meesman. En ik laat ze eerst lenen en los het na afloop af is het plan. Voor ons zelf is het daarmee budgettair geen maandelijkse belasting.
Dat is een briljante investering. Ook het laten lenen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:51:
Die overige 3500€ gaat vooral naar:
Eten voor 6 personen, dat is makkelijk 300-400€ per week.
Waarom zoveel? Waarom voor 6 personen? Mag aannemen dat de 3 kinderen op kot voor hun eigen eten zorgen. 1400 euro per maand is naar elke maatstaf veel.
Echtgenote heeft wat depressies doorgemaakt, en dus is nog wat psychologische hulp, en ook wat huishoudhulp. Dat is ook rap 500€ per maand. Verder TV/INT/TEL: 100€, verzekeringen 200€, GAS - ELec 180€, water 50€.
Duur en regelmatig uit eten doen we niet, af en toe een cinemaatje.
Dit komt opgeteld door 2450. Ik denk dat je rigoreus de uitgaven moet bijhouden om het lek te vinden.
Iedere maand is er wel iets onverwacht,
Onverwachte uitgaven bestaan bijna niet. Gewoon bijhouden en dan zie je wel hoe dat zich uitmiddelt.
en ja, we gaan ook graag eens op vakantie.
Begin dit jaar met 6 naar Egypte geweest, en dat was met alles inbegrepen een 6500€.
Waarom sponsor je die jongvolwassenen met een 1k vakantie?
Wat die BMW5 betreft in mijn andere commentaren.... Ik rij dus met een degelijke leasewagen, en mijn vrouw rijdt met een Polootje.
Die Polo staat niet tussen je uitgaven.

Ik denk dat als je alles gaat bijhouden en overzicht creeert dat je dan bijna vanzelf geld over gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
!null schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:22:
[...]

Ik snap hem ook niet. Dus 4k opnemen iedere maand, om dan vervolgens van een hongerloontje te gaan leven vanaf 67ste zonder enige vorm van vermogen als back-up of om nog dingen te ondernemen. Lijkt mij een zeer slecht plan

edit: er blijkt nog wel wat vermogen te zijn lees ik nu. Maar dan nog vind ik het een bijzondere move

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 25-10-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Weer terug naar FO dan.

Herkenbaar. Ook al is het nu voor mij al wel overzichtelijker, het blijft een eind weg. Belangrijk is dat je nu ook een plezierig leven hebt, zo lang dat zo is voelt wachten niet als opoffering en kan je genieten van de vooruitgang die er is.

Tussendoelstellingen kunnen wellicht goed werken. Dat kan bijvoorbeeld zijn: % part-time FO of FO met afbouw en jaarlijkse doelen

In het algemeen werkt het vaak goed om doelen of vooruitgang klein te maken. Bereken bijvoorbeeld je opbouw of per dag of cashflowtoename per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Lud0v1c schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Ik heb je cijfers in de vermogensafbouw berekening gezet en je kan met 800k gedurende 19 jaar en 8 maanden jezelf een uitkering doen van 4000 netto maandelijks. Ik denk dat je vergeet dat je je vermogen niet direct volledig nodig hebt. Het resterende vermogen kan gewoon lekker doorgroeien uitgaande van 2% indexatie en 5% rendement. Link voor bereken tool Volgens mijn berekening heb je 'maar' 710.000 nodig. Daarnaast denk ik dat 4000 euro per maand nogal fors is, dit kan je denk ik wel verminderen als je je uitgaves beperkt.
Better safe than sorry :-)
Als je die instelling hebt wordt je vanzelf niet FO. De grap is nu juist dat de enige manier om FO te worden is als je een BWM3 koopt als je een BMW5 zou kunnen betalen. En dat je een huis van 250k koopt als je er een van 300K kan betalen. En dat je 15 jaar met je keuken doet ipv iedere 10 jaar een nieuwe. Ook al kan je dat betalen. Net onder je stand leven maakt je FO.
300k lenen als je 950k kan betalen, check O-)
Wel een 5.. maar gewoon zelf betaald.. en ook een Polo... omg :o

[ Voor 25% gewijzigd door Lasteraar op 25-10-2017 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Buitenspel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:49:
[...]

Dat als je als student vertraging op loopt als je werkt is grote bullshit. Als jij niet buiten die ~ 15 contact uren per week op de uni (als je al naar al je colleges gaat) kan werken, dan doe je er misschien beter aan om een stapje naar beneden te doen. Daarnaast heb je als student 2-3 maanden vakantie in de zomer waarin je prima fulltime kan werken en dus nog eens 3000 euro+ kan verdienen.
Er zijn ook mensen die een studie doen en niet een cursus :X . Ik weet niet welke wo beta studie jij denkt met gemiddeld 15 contact uurtje per week weg te komen? Die 3 maanden zomer vakantie kan je in Nederland ook wel vergeten, verder dan 2 maanden kom je niet en daar gaan ook nog herkansingen vanaf. Het aantal studenten dat geen herkansingen nodig had bij studies als natuurkunde en elektrotechniek was in mijn jaren op één hand te tellen.

Gaat het over een studie als communicatie wetenschappen dan is het inderdaad een heel ander verhaal en is wat werken naast de studie best te doen. Alsnog is je berekening wel erg positief, begin als 1e maar met 't aftrekken van 2000 Euro collegegeld. Een kamer van €300 lukt misschien in Enschede, maar in andere steden zal het al snel 50% tot 100% meer zijn en dan komt de som heel anders uit.
Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.