Om even op het laatste punt in te haken. De afgelopen 3 jaar hebben we mijn lease-auto niet privé gereden, dus enkel gebruik gemaakt van de 500 km regeling. Voor de rest werd het dan openbaar vervoer, Hertz of Snappcar. Op zich gaat dat prima, maar we hadden eigenlijk al besloten om vanaf komend jaar toch wel weer privé te gaan rijden omdat het gebrek aan een auto toch wel eens parten speelt. En het is niet altijd mogelijk om last-minute nog een auto te regelen. Dus helemaal geen auto is geen optie wat ons betreft.Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:27:
@Blik1984 vanuit een FO standpunt: Aanschafwaarde is niet belangrijk, kijk puur naar maandelijkse kosten (inclusief afschrijving). Aanschafwaarde is enkel interessant om te bepalen of je het gaat verzekeren of niet.
Verder: Pak een B-segment station zoals de Seat Ibiza of Renault Clio. Dan heb je een auto waar je alles mee kunt en waar je niet direct mee leegloopt. Iets huren voor op vakantie hoeft dan ook niet meer. Gezien je kinderen hebt zou ik voor een recent model gaan met alle mogelijke veiligheidsopties.
En om dan de hele minimalistische insteek te maken: Heb je een auto nodig? Je zult nu waarschijnlijk direct ja zeggen, maar kun je je leven autoloos inrichten zonder in te moeten boeten op het doen van leuke dingen? Je geeft zelf aan dat fietsvakanties en wintersport belangrijk zijn, zou je voor die gevallen ook gebruik kunnen maken van alternatief vervoer? Of eventueel een auto huren voor die twee vakanties en de rest van het jaar alles op de fiets?
B-segment station is iid wel een goede om even te onderzoeken. Punt is alleen wel dat ik echt niet veel meer wil uitgeven dan 5.000. Hoe betrouwbaar is zo’n Seat Ibiza, mijn ervaring met VW is nou niet bepaald geweldig.
De Prius stond op mijn lijstje, enige nadeel vind ik dat die echt enorm lelijk is. Met name de 1ste versie vind ik niet om aan te gluren. Mag je daar wel gewoon dakdragers/trekhaak op hebben? Dat wilde ik nog uitzoeken voor die Prius.!null schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:46:
@Blik1984 Ik zou de Prius adviseren, kun je zelf de Prius II kiezen, of als je wat nieuwer wil de 3. Dat wordt wel duurder, en dan kun je ook nog meer geld uitgeven voor de plug-in versie, zodat je nog wat elektrisch (goedkoper) kan rijden. Maar dat is wellicht allemaal wat overdreven omdat je hem juist niet dagelijks gebruikt.
De Prius is wel redelijk qua wegenbelasting (geen diesel), rijdt zuiniger dan bijna alle auto's, en biedt een hoop ruimte. Daarbij is hij betrouwbaar, en missen er een zootje slijtage onderdelen omdat het een hybride is. Dus geen onverwachte rekeningen voor startmotor, koppeling etc.
Afschrijving is ook erg laag. Voor de wintervakantie een koffer erop?
Bijzonder, ik heb een Toyota Yaris vergeleken met een Volvo V70 en kwam bij 15.000 km op niet veel meer uit dan 1200 euro op jaarbasis verschil. Weet je nog waar het grote verschil in zat in jouw vergelijk? Als ik overigens de Prius in die vergelijking meeneem dan komt de Prius op ongeveer dezelfde kosten uit als de Yaris, maar dan heb je wel een stuk meer ruimte.Waliewekko schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:34:
[...]
In jouw overwegingen hebben wij juist voor optie 1 gekozen (ook twee kinderen, categorie autostoel). We zijn van een Peugeot 2008 naar een Suzuki Celerio gegaan. Scheelt ons bij 16000 km /jaar ongeveer 2000 euro op jaarbasis en voor vakantie dan evt een auto huren. Voor hoe vaak je toch alleen in de auto zit en hij stil voor de deur staat vonden wij het de meerwaarde van een grote auto niet waard.
Ik ben trouwens benieuwd welke auto's jij in overweging hebt.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met private lease. Al is dat vaker ter sprake gekomen. Voor het doorberekenen maak ik vaak gebruik van, https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kentekengeeft redelijke de verwachte kosten aan, dan zie je dat veel private lease contracten nog zo gek niet zijn.
Ik neig nu dus een beetje richting de Volvo V70/V50, met name vanwege hun degelijkheid, geringe afschrijving, beschikbaarheid en het feit dat ik Volvo heerlijk vind rijden. Grote nadeel zijn de vaste kosten en matig verbruik. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet heel ver ben in mijn zoektocht dus nog echt open sta voor suggesties
Honda Jazz is ook nog wel een optie. Had afgelopen wintersport een Ford B-Max, beetje vergelijkbaar qua ruimte volgens mij. En dat paste, ondanks dat het krap was. Moet wel zeggen dat dat zonder skibox was, daar kan natuurlijk wel het een en ander in qua ruimtevreters zoals schoenen en helmen.dvko schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:35:
Ik ben dus ook zo'n gast die vanuit de randstad naar Zeeland is verhuisd en hier een woning heb gekocht waar je in Amsterdam of Utrecht bijna het dubbele voor neerlegt. Niet zozeer om de prijs (mijn familie woont hier ook), maar het is toch wel heel mooi meegenomen.
Omdat je in Zeeland wel echt minder openbaar vervoer opties hebt dan in de randstad heb ik dus ook mijn eerste auto hier gekocht, @Blik1984. Mijn criteria was als volgt.
- Minimaal 3 jaar oud in verband met waardevermindering. Maximaal 10 jaar oud in verband met veiligheid en onderhoudskosten etc.
- Altijd tweedehands.
- Laag in wegenbelasting, dus kwam sowieso bij een compacte klasse uit.
- Zuinig, minimaal 15 kilometer per liter.
- Trekhaak voor de keren dat ik extra laadruimte nodig heb of mijn fiets mee wil nemen.
Wanneer heb je in jullie geval nou echt 'n grote auto nodig? Zelf denk ik prima op wintersport te kunnen met bijv. een Honda Jazz (Fit) met winterbanden. Kom ik dan laadruimte tekort dan neem ik wel een dakkoffer of leen ik een kar bij vrienden of familie, maar tot nu toe echt nog niet nodig gehad.