Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Rukapul schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:10:
[...]

Waarom zoveel? Waarom voor 6 personen? Mag aannemen dat de 3 kinderen op kot voor hun eigen eten zorgen. 1400 euro per maand is naar elke maatstaf veel.

Gaat om zowat alle boodschappen, daar zitten ook wel wat kleren tussen, cadeautjes, etc.

[...]

Dit komt opgeteld door 2450. Ik denk dat je rigoreus de uitgaven moet bijhouden om het lek te vinden.

[...]

Onverwachte uitgaven bestaan bijna niet. Gewoon bijhouden en dan zie je wel hoe dat zich uitmiddelt.

[...]
Wat doe je dan als je TV defect gaat, of de loodgieter moet komen?

Waarom sponsor je die jongvolwassenen met een 1k vakantie?

[...]
Misschien vind ik dat zelf wel leuk dat ze mee gaan hé.

Die Polo staat niet tussen je uitgaven.

Daar gaat dus nog wat van de rest naar toe.

Ik denk dat als je alles gaat bijhouden en overzicht creeert dat je dan bijna vanzelf geld over gaat houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Lasteraar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:00:
[...]
Als je echt financiële zorgen hebt dan is dit draadje wellicht een stap te hoog gegrepen voor je? En dat bedoel ik niet lullig. Maar beter is het dan om je huishoudboekje onder de loep te nemen en te kijken wat er gedaan kan worden om in een betere situatie te komen. En pas dan 'druk' gaan maken om FO-heid.
Nou over mijn financiële zorgen kan ik vrij simpel zijn: ik krijg iedere maand rekeningen die ik moet betalen en geld komt niet op magische wijze op mijn betaalrekening terecht; ik moet daar zowaar arbeid voor verrichten!

Nee, zonder alle gekheid op een stok, ik ben ook niet van plan om door te werken tot 67 (of later).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:31:
Waarom zoveel? Waarom voor 6 personen? Mag aannemen dat de 3 kinderen op kot voor hun eigen eten zorgen. 1400 euro per maand is naar elke maatstaf veel.

Gaat om zowat alle boodschappen, daar zitten ook wel wat kleren tussen, cadeautjes, etc.
Gezien de omvang van de post is uitsplitsing op zijn plaats.
Wat doe je dan als je TV defect gaat, of de loodgieter moet komen?
TVs worden weggeboekt onder 'apparatuur en gadgets' en de loodgieter onder 'huis en wonen' :P De eerste heeft in de periode 2013-2017 tussen 95 en 252 gekost met 158 gemiddeld. De tweede 42 - 313 (159).
Misschien vind ik dat zelf wel leuk dat ze mee gaan hé.
Als je krap uitkomt zou ik voor 2k lekker een week gezellig aan de Vlaamse kust oid gaan zitten met het hele gezin, later met z'n 2-en een keer 2k stukslaan in Egypte en de resterende 2k als een halve maand FO-inkomen beschouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rukapul schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:42:

Als je krap uitkomt zou ik voor 2k lekker een week gezellig aan de Vlaamse kust oid gaan zitten met het hele gezin, later met z'n 2-en een keer 2k stukslaan in Egypte en de resterende 2k als een halve FO-inkomen beschouwen ;)
Yeah right. Als ik tegen mijn kinderen zeg dat ik met ze naar de zee wil gaan, dan is het budgetprobleem ineens opgelost. Dan gaan ze niet mee.
Egypte was een mooie traktatie, een unieke reis, waarvan we nog regelmatig nagenieten. Ik wil gewoon geen heel jaar als een boekhouder leven, ik wil ook eens iets geks doen. En ja, dat kost geld.

Krap... ja, van het loon wordt niet gespaard, wel van de bonus en de opbrengst van het kapitaal dat er al is.
Binnen een jaar of 2 zijn er 2 studenten minder, dan zal het wel lukken om van dat loon toe te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Harrie_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

Nou over mijn financiële zorgen kan ik vrij simpel zijn: ik krijg iedere maand rekeningen die ik moet betalen en geld komt niet op magische wijze op mijn betaalrekening terecht; ik moet daar zowaar arbeid voor verrichten!

Nee, zonder alle gekheid op een stok, ik ben ook niet van plan om door te werken tot 67 (of later).

***members only***
Maak je geen illusies. Dat is hier niks anders. Jij wil niet ruilen qua rekeningen..
Niks komt voor niks.. Dus als ik op mijn 50ste zou kunnen stoppen. Geloof mij maar dat ik dan al 65 jaar gezeik te verwerken heb gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Rukapul schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:42:

TVs worden weggeboekt onder 'apparatuur en gadgets' en de loodgieter onder 'huis en wonen' :P De eerste heeft in de periode 2013-2017 tussen 95 en 252 gekost met 158 gemiddeld. De tweede 42 - 313 (159).
Ik heb nu nog maar een beperkt aantal posten. Wil je (en wellicht ook anderen) een overzicht delen van de posten waarop je wegboekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
PnD schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Ik heb nu nog maar een beperkt aantal posten. Wil je (en wellicht ook anderen) een overzicht delen van de posten waarop je wegboekt?
Iedereen zal daar andere voorkeuren voor hebben.

Alles wordt semi-automatisch gecategoriseerd als:
hypotheek
kinderopvang
vakantie
motor/auto
brandstof
mobiliteit overig
supermarkt
huishoudelijk
speelgoed
contant
g/w/l
zorg
hobby
sport
huis/wonen/onderhoud
interieur
communicatie
hosting/domein
kleding
kapper
gadgets
huishoudelijke apparaten
krant/usenet/boeken
lidmaatschap
uitstapje/-eten
lunch op werk
bezorgd eten
goede doelen
bank/verzekeringen
belastingen
school/opleiding
overig
kado
salaris
belastingteruggave
kinderopvangtoeslag
kinderbijslag
En dat wordt voor het overzicht gecombineerd tot:
Hypotheek
Kinderopvang
Vakantie
Mobiliteit
Supermarkt
Overige boodschappen
Contant
G/W/L
Zorg
Hobby en sport
Speelgoed
Tel-, TV- en internetdiensten
Kleding en pers. verzorging
Apparatuur en gadgets
Media en lidmaatschappen
Uitstapjes en eten buitenshuis
Goede doelen
Verzekeringen en bankkosten
Gem. en watersch. Belasting
Huis en wonen
Overig
School en opleiding
Salaris
Belastingteruggave
Kinderopvangtoeslag
Kinderbijslag
En eigenlijk zijn dat nog net wat teveel categorien om effectief op te kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Oilman schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:28:
[...]

Er zijn ook mensen die een studie doen en niet een cursus :X . Ik weet niet welke wo beta studie jij denkt met gemiddeld 15 contact uurtje per week weg te komen? Die 3 maanden zomer vakantie kan je in Nederland ook wel vergeten, verder dan 2 maanden kom je niet en daar gaan ook nog herkansingen vanaf. Het aantal studenten dat geen herkansingen nodig had bij studies als natuurkunde en elektrotechniek was in mijn jaren op één hand te tellen.

Gaat het over een studie als communicatie wetenschappen dan is het inderdaad een heel ander verhaal en is wat werken naast de studie best te doen. Alsnog is je berekening wel erg positief, begin als 1e maar met 't aftrekken van 2000 Euro collegegeld. Een kamer van €300 lukt misschien in Enschede, maar in andere steden zal het al snel 50% tot 100% meer zijn en dan komt de som heel anders uit.
Zelf heb ik twee masters, 1 in Finance andere wat minder moeilijk.

Jij hebt het over zwaardere studies, technische studies dus. Ook daar kan je met 30 uur (15 uur les, 15 uur zelfstudie / groepswerk) per week prima rondkomen, zo niet, herhaal ik wat ik hierboven zei. Dan houd je nog steeds 10 uur per week over, om op 40 u p/w te komen.

Heb even gekeken naar de verdeling van studenten in NL die een technische studie doen, dit is tussen de 10% - 15% van de mensen. Dus dan hebben we het sowieso al over een klein gedeelte van de studenten.

En ja kamers zijn in andere steden duurder. Maar dan hebben we het nog over 150 euro max per maand meer. Wat het dus prima mogelijk maakt om met 200 euro per maand lenen rond te komen. En heb inderdaad erop gerekend dat je zelf je studiegeld niet hoeft te betalen. Maar hoeveel mensen moeten dit in Nederland echt, die geen recht hebben op de aanvullende beurs?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15
Misschien je vooroordelen aanpassen als blijkt dat ze niet correct zijn, je zit tegenwoordig gewoon de meeste dagen van 0830 tot 1700 op de universiteit. Het rooster is gevuld en de volgende dag kun je thuis voorbereiden. Genoeg studies die echt een fulltime job zijn.
In Amsterdam, Delft, Leiden, Utrecht vind je echt niet zo maar een kamer voor €450. Tel daar nog andere studiekosten bij op en de som slaat als snel door naar minimaal 20 uur per week moeten werken.

Met de redenering zoals ik die hier van een aantal personen lees werk je de kinderen op het moment dat ze 18 zijn zo snel mogelijk het huis uit en ben je van die vervelende kostenpost af. In mijn studie tijd waren er ook genoeg ouders die er schijnbaar zo over dachten, ondanks dat ze het makkelijk konden betalen om de kinderen te ondersteunen. In dat geval krijg je als student in Nederland geen aanvullende beurs.
Persoonlijk vind ik dat een rare keus, het wordt voor mij pas een ander verhaal als blijkt dat 't geld over de balk gesmeten wordt, dan zou de kraan ook snel dicht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn dochter studeert geneeskunde.
Vorig jaar werkte ze af en toe in het WE, maar continu 10h per week werken is daarbij niet haalbaar. Veel te veel werk, stages etc die voorlopig niet betaald zijn.

Daarenboven, als je als student in België meer dan 500 uren werkt per jaar, dan is zij niet meer ten last, en betaal ik ineens een pak meer belastingen. Dat schiet ook niet op.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tommie12
Als ik lees hoe sommigen hier over kinderen denken....
Op 18, buiten, en werk maar zelf, en leen de bank maar plat om je studiekosten te betalen.
Eens samen op reis... waarom sponser je die 1000e per kop?
Een familieetentje, dan moet iedereen maar zelf bijleggen of wat?

Ik ben verdorie héél blij dat ik mijn kinderen kan sponsoren tijdens hun studie.
Ik ken ouders die het heel graag zouden doen, maar het lukt niet met hun kinderen. Dat is toch véél erger dan die paar 1000€ per jaar aan studiekosten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
Oilman schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:42:
Misschien je vooroordelen aanpassen als blijkt dat ze niet correct zijn, je zit tegenwoordig gewoon de meeste dagen van 0830 tot 1700 op de universiteit. Het rooster is gevuld en de volgende dag kun je thuis voorbereiden. Genoeg studies die echt een fulltime job zijn.
In Amsterdam, Delft, Leiden, Utrecht vind je echt niet zo maar een kamer voor €450. Tel daar nog andere studiekosten bij op en de som slaat als snel door naar minimaal 20 uur per week moeten werken.

Met de redenering zoals ik die hier van een aantal personen lees werk je de kinderen op het moment dat ze 18 zijn zo snel mogelijk het huis uit en ben je van die vervelende kostenpost af. In mijn studie tijd waren er ook genoeg ouders die er schijnbaar zo over dachten, ondanks dat ze het makkelijk konden betalen om de kinderen te ondersteunen. In dat geval krijg je als student in Nederland geen aanvullende beurs.
Persoonlijk vind ik dat een rare keus, het wordt voor mij pas een ander verhaal als blijkt dat 't geld over de balk gesmeten wordt, dan zou de kraan ook snel dicht gaan.
Kom op zeg, 40 uur per week voor je studie. Hoe zwaar ga je het dan wel niet krijgen op je werk, waar je moet opvechten tegen mensen die dezelfde studie in 20 u p/w kunnen doen? Het is ook wel bijzonder hoe veel mensen tegenwoordig wel niet naar de universiteit gaan. Het is tegenwoordig eerder een uitzondering om na je HBO geen master te doen op de universiteit dan wel (ik chargeer hier).

Ik heb zelf altijd makkelijk 10 uur per week kunnen werken (afgestudeerd begin 2014), alleen tijdens het schrijven van beide scripties heb ik wat minder gewerkt.

En wederom, geneeskunde is ook een uitzondering, maar zodra je door je 8 jaar (toch?) heen bent, begin je met 3500 p/m, wat goed kan oplopen. Dan kan je prima 20K schuld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:55:
Als ik lees hoe sommigen hier over kinderen denken....
Op 18, buiten, en werk maar zelf, en leen de bank maar plat om je studiekosten te betalen.
Eens samen op reis... waarom sponser je die 1000e per kop?
Een familieetentje, dan moet iedereen maar zelf bijleggen of wat?

Ik ben verdorie héél blij dat ik mijn kinderen kan sponsoren tijdens hun studie.
Ik ken ouders die het heel graag zouden doen, maar het lukt niet met hun kinderen. Dat is toch véél erger dan die paar 1000€ per jaar aan studiekosten....
"Als ik lees" nou blijkbaar niet aangezien wat mensen voorstellen niet zo binair is zoals jij nu doet geloven.

Er zit een heel verschil tussen compleet financieel afkappen en financieel lui lekker land. In dit topic wordt FO besproken daar hoort kritisch kijken naar je uitgaven bij. Wanneer jij dit niet wil ala maar dan is FO niet iets voor jou. Je kan niet alles maar willen hebben/uitgeven en dan ook FO worden.

Zoals al zo vaak aangegeven, gaat het om keuzes maken. En wat die keuzes voor effect hebben op lange termijn. Een keuze is om in het nu te leven je kinderen te ondersteunen en alle leuke dingen doen die er zijn(reisjes, uit eten, etc). Maar dat is een keuze. Wanneer je daarna vraagt hoe mensen met bepaalde zaken omgegaan in het FO perspectief, ga dan niet zeuren wanneer de antwoorden je niet bevallen.

Daarnaast is het de gewoonte om geen dubbelposts te maken. Hiervoor is de edit knop.

[ Voor 51% gewijzigd door Defector op 25-10-2017 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik snap wel wat Tommie12 zegt. Zo'n relatief dure reis stelt uiteindelijk niet zoveel voor op de lange termijn (qua kosten). Het is waarschijnlijk een van de laatste momenten dat je nog zo'n echte vakantie (geen weekendje) met z'n allen doet. Kinderen zijn al het huis uit, maar zullen nog meer hun eigen leven gaan leiden (eventueel gezin etc) en dan gebeuren dit soort dingen minder snel, omdat het lastig te combineren is.
Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat het niet de norm is om het zo te doen.

Maar goed. Ik denk dat ik niet goed in kan schatten hoe het over een jaar of 12 is als de kids gaan studeren. Geen idee of het dan verder is uitgekleed of niet.
Hoe dan ook, ik zou wel een onderscheid maken tussen noodzakelijke kosten of niet. Als uit huis gaan niet noodzakelijk is (want studie is dichtbij) dan ga ik dat niet zo maar betalen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 14:08
Tja, de oorspronkelijke vraag van Tommie was "Hoe doen jullie dat met studenten? " , dus dat is dan wel beantwoord met dat vaak niet alles betaald wordt voor de kinderen, maar slechts een deel en dat voor de rest/luxe een bijbaantje vereist is. Bij mij (10 jaar terug) betaalde mijn ouders het collegegeld en de boeken. rest betaalde ik wel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
!null schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:19:
Ik snap wel wat Tommie12 zegt. Zo'n relatief dure reis stelt uiteindelijk niet zoveel voor op de lange termijn (qua kosten). Het is waarschijnlijk een van de laatste momenten dat je nog zo'n echte vakantie (geen weekendje) met z'n allen doet. Kinderen zijn al het huis uit, maar zullen nog meer hun eigen leven gaan leiden (eventueel gezin etc) en dan gebeuren dit soort dingen minder snel, omdat het lastig te combineren is.
Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat het niet de norm is om het zo te doen.

Maar goed. Ik denk dat ik niet goed in kan schatten hoe het over een jaar of 12 is als de kids gaan studeren. Geen idee of het dan verder is uitgekleed of niet.
Hoe dan ook, ik zou wel een onderscheid maken tussen noodzakelijke kosten of niet. Als uit huis gaan niet noodzakelijk is (want studie is dichtbij) dan ga ik dat niet zo maar betalen.
6000€ in totaal is een dure reis, omdat ik alles zelf betaald heb.
Maar 1000€ per persoon vind ik dan weer behoorlijk redelijk.

In de toekomst als de kinderen echt helemaal uit huis zijn, dan zou ik er geen probleem mee hebben om die 6000€ uit te geven voor een reis met z'n 2.
Een rondreis Zuid-Afrika of de Westkust US staan zeker nog op de bucket list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Rukapul schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

In plaats van studerende kinderen heb ik kinderopvang ;)

Wij geven excl kinderopvang en excl hypotheek ook ca tegen 3500 uit maandelijks. Dat is echter inclusief 650 euro voor mobiliteit.

Met mijn eigen achtergrond kan ik maar een ding zeggen: je geeft waarschijnlijk teveel uit aan vanalles en nog wat. Waarschijnlijk lekt er flink geld weg of leef je te luxe (om kapitaal op te bouwen).
Je geeft 3500 euro uit per maand exclusief hypotheek en kinderopvang??

Bij ons komt er 3800 binnen per maand en gaat er inclusief hypotheek (HRA krijg ik dan nog wel in januari terug) en kinderopvang (1 kind, 2 dagen, netto rond 240) maximaal 2600 euro uit.. jij leeft ook aardig luxe dan :-P

Overigens vraag ik mij af of de mensen, die als doel hebben om te stoppen met werken op hun 50e en hun spaargeld op AOW/pensioen leeftijd op te hebben, wel hebben bedacht met het huidige tekort in de zorg dat je straks op je 80e heel somber moet leven en zorg hebt omdat veel zorg dan particulier is en je dat niet kan betalen van je AOW/pensioen. Het zou mij niet verbazen en het is serieus iets waar ik rekening mee houd in mijn plannen.

Qua studie: kinderen krijgen geeft een verantwoordelijkheid en het VO + een vervolgopleiding is gewoon een verantwoordelijkheid voor ouders als dit redelijk is. Punt. Wel valt er te praten over redelijkheid. Opleiding voor piloot is niet redelijk. Iemand die 50km verderop gaat studeren omdat de studie daar goed wordt aangeboden, logisch dat deze op kamers gaat. Maar dan is het huur +collegegeld + boeken + eventuele uitjes vanuit school + eetgeld van €100,- en verder maar lekker zelf bijbaan zoeken :-P ik ga geen bioscoop of alcohol sponsoren. Maar hiervoor geldt wel: hoe verantwoordelijker mijn kind qua geld is hoe meer ik bereid ben te sponsoren

[ Voor 40% gewijzigd door President op 25-10-2017 18:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een vooringenomenheid tegen @Tommie12 zeg.
• Studerende kinderen zoeken het maar lekker uit
• Je geld lekt weg zonder dat je het doorhebt
• FO is niks voor jou
• Je geeft te veel uit
• Je betaalt toch geen vakantie voor je kinderen?

Lekker makkelijk om te roepen maar weinig constructief. Ik zou me kapot schamen als ik met een goede baan en afbetaald huis elke maand €2.5k zou sparen, terwijl m'n studerende kinderen maximaal moeten lenen. Zelf op een verre reis, maar de kinderen mogen niet mee want die hebben geen geld (ja, ik ben bewust net zo zwart/wit als sommige reacties hier).

FO is kritisch zijn op je uitgaven, maar vooral bepalen wat belangrijk voor je is. Dat ligt voor iedereen anders. Laten we elkaar helpen in dat proces (waar leef je voor? wat maakt je gelukkig? is die [gadget/auto/vakantie] voor jou het geld waard? heb je wel eens nagedacht over [...]?) - niet meteen je eigen situatie en gedachten op anderen projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hier ook, en je bent verwonderd hoe snel dat gaat.
Maar met 6 volwassenen gaat dat nu eenmaal snel.

En er zijn een pak dingen die goedkoper kunnen, maar wil je dat ook.
Vroeger kocht ik hemden van 25€, mouwen waren altijd te kort, en die zagen er na een jaar niet meer uit.
Nu koop ik hemden op maat van 75-100€, en die passen wel, en ze gaan langer mee.
En als één van de zonen een hemd nodig heeft voor examens of een feest, tja, dan maar mee bestellen zeker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Buitenspel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:59:
[...]

Kom op zeg, 40 uur per week voor je studie. Hoe zwaar ga je het dan wel niet krijgen op je werk, waar je moet opvechten tegen mensen die dezelfde studie in 20 u p/w kunnen doen? Het is ook wel bijzonder hoe veel mensen tegenwoordig wel niet naar de universiteit gaan. Het is tegenwoordig eerder een uitzondering om na je HBO geen master te doen op de universiteit dan wel (ik chargeer hier).

Ik heb zelf altijd makkelijk 10 uur per week kunnen werken (afgestudeerd begin 2014), alleen tijdens het schrijven van beide scripties heb ik wat minder gewerkt.

En wederom, geneeskunde is ook een uitzondering, maar zodra je door je 8 jaar (toch?) heen bent, begin je met 3500 p/m, wat goed kan oplopen. Dan kan je prima 20K schuld hebben.
Hoewel ik denk dat je meestal wel wat naast je studie kan werken (iiig in de zomer vakantie), lijkt het nog niet echt over te komen dat zoals @Oilman al schreef niet iedereen een cursus doet op de universiteit. Als je een zware studie hebt dan kom je echt niet weg met 20 uur per week. Ik maak me dan ook totaal niet druk over op de werkvloer te moeten opvechten tegen degene die hun studie in 20 uur per week deden, want die zijn er minstens 10 jaar mee bezig geweest.

Ter referentie, ik heb even een huidig rooster geopend van mijn studie, een compleet willekeurige (mag je al dan niet geloven) week, in blokken van 2 uur:
Maandag: Hoorcollege - Hoorcollege - Hoorcollege - Zelfstudie
Dinsdag: Vrij - Practicum - Hoorcollege - Zelfstudie
Woensdag: Werkcollege - Zelfstudie - Practicum - Practicum
Donderdag: Practicum - Practicum - Werkcollege - Zelfstudie
Vrijdag: Zelfstudie - Colstructie (?) - Toets - Zelfstudie

Heb je het aantal vrije blokken geteld? En nee, tenzij de studie echt is veranderd is zelfstudie niet hetzelfde als vrij zijn, maar moet je blij zijn als je daarin je werk afkrijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Defector schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:00:
Zoals al zo vaak aangegeven, gaat het om keuzes maken.
Precies. En na het maken van die keuzes heb je als het goed is geen omschrijving van (verzuchtend?) "hoe doe je...", "hakt erin" en "niet makkelijk" maar een krachtige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
Sissors schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:08:
[...]

Hoewel ik denk dat je meestal wel wat naast je studie kan werken (iiig in de zomer vakantie), lijkt het nog niet echt over te komen dat zoals @Oilman al schreef niet iedereen een cursus doet op de universiteit. Als je een zware studie hebt dan kom je echt niet weg met 20 uur per week. Ik maak me dan ook totaal niet druk over op de werkvloer te moeten opvechten tegen degene die hun studie in 20 uur per week deden, want die zijn er minstens 10 jaar mee bezig geweest.

Ter referentie, ik heb even een huidig rooster geopend van mijn studie, een compleet willekeurige (mag je al dan niet geloven) week, in blokken van 2 uur:
Maandag: Hoorcollege - Hoorcollege - Hoorcollege - Zelfstudie
Dinsdag: Vrij - Practicum - Hoorcollege - Zelfstudie
Woensdag: Werkcollege - Zelfstudie - Practicum - Practicum
Donderdag: Practicum - Practicum - Werkcollege - Zelfstudie
Vrijdag: Zelfstudie - Colstructie (?) - Toets - Zelfstudie

Heb je het aantal vrije blokken geteld? En nee, tenzij de studie echt is veranderd is zelfstudie niet hetzelfde als vrij zijn, maar moet je blij zijn als je daarin je werk afkrijgt
Dit zijn 24 contacturen:
4x hoorcollege = 8
5x practicum = 10
2x werkcollege = 4
1x colstructie = 2

Dat heb ik nooit gehad, en mag je nogmaals met pretstudies komen. Maar nogmaals, technische studies = 10 tot 15%, laten we dan nog even geneeskunde erbij pakken en van 15% uitgaan. Dan houd je nog 85% van de studenten over die volgens jou pretstudies doen.

Die 15% van de studies moeten ook aardig gaan verdienen (technisch & geneeskunde) dus dan kan je prima lenen en het zien als een investering in jezelf en kan je mooi 40 uur per week aan je studie besteden. Want 30K schuld nu zal niet opwegen tegen het discontinueren van het salaris verschil dat je door deze studies hebt.

De andere 85% van de studies, kan je makkelijk 10 uur werken, en dan kan je het prima af zonder lening, dan wel met een kleine lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Buitenspel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:38:
[...]

Dat heb ik nooit gehad, en mag je nogmaals met pretstudies komen. Maar nogmaals, technische studies = 10 tot 15%, laten we dan nog even geneeskunde erbij pakken en van 15% uitgaan. Dan houd je nog 85% van de studenten over die volgens jou pretstudies doen.
Cursussen, maar pretstudies mag ook ;).

Ik ben het dus voor gedeelte met je eens verder, tegelijk zou ik het ook apart vinden als je ruwweg half miljoen op de bank hebt dan je kinderen laten lenen met het idee dat ze later toch wel terug kunnen betalen, en met het huidige stelsel zal dat imo eigenlijk altijd nodig zijn als de ouders niet meebetalen, zoals voor een gedeelte sowieso de bedoeling is. Zo ken ik ook meerdere die na de studie nog een tijdje bij hun ouders woonde, aanboden om kostgeld te betalen, en dat hun ouders liever hadden dat ze het geld spaarde zodat ze daarna makkelijker een huis kunnen kopen. Ook dat lijkt me eigenlijk als je toch al (zo goed als) FO bent logischer dan het alternatief (uiteraard uitgaande van een normale situatie verder).

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 25-10-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:51:
Die overige 3500€ gaat vooral naar:
Eten voor 6 personen, dat is makkelijk 300-400€ per week.
Echtgenote heeft wat depressies doorgemaakt, en dus is nog wat psychologische hulp, en ook wat huishoudhulp. Dat is ook rap 500€ per maand. Verder TV/INT/TEL: 100€, verzekeringen 200€, GAS - ELec 180€, water 50€.
Duur en regelmatig uit eten doen we niet, af en toe een cinemaatje.

Iedere maand is er wel iets onverwacht, en ja, we gaan ook graag eens op vakantie.
Begin dit jaar met 6 naar Egypte geweest, en dat was met alles inbegrepen een 6500€.
Heb je het idee dat ergens nog in te snijden is? Ik weet niet precies hoe het in België is, maar mogelijk is er in de verzekeringen of gas/water/licht nog iets te halen? Dat lijkt namelijk best prijzig.

De psychologische hulp snij je niet zomaar in natuurlijk, dat is begrijpelijk. Ik denk dat er mogelijk op de voeding wel iets te halen is. Met zoveel personen moet dat toch wel voor 3,50 à 4 euro pppd te redden zijn, inclusief wat luxe en onverwachte zaken moet dat voor 1.000 euro in totaal kunnen als je slim shopt. Het geld dat je dan overhoudt, kun je wellicht een buffer van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Buitenspel schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:49:
[...]
~12 uur per week gewoon werk (ene week 1 dag, andere 2 dagen): 100 euro per week = 4000 per jaar (40 werkweken)
~2-3 maanden vakantiewerk: 3000
Totaal: 7000 euro per jaar
- 12*219,27€ = 2631.24€ verlies aan kindergeld omdat je te veel gewerkt hebt, en je dus nog maar 4370€ overhoudt :P Of leer je hen zo al hoe belastingen werkt? (dit voor een gezin met 2 kinderen).
Natuurlijk wat in het belachelijke getrokken, maar in Belgie moet je dus wel goed opletten als student dat je niet te veel werkt. Tegenwoordig hebben ze het aantal dagen/uren dat je mag werken wel al wat verhoogd tov mijn studententijd, maar één uur te veel werken kan je gezin dus 2500€ kosten. (plus meer belastingen vanwege minder kinderen ten laste maar dat reken ik tot het ouderlijk geld)

Je mag 475u werken als student nu dacht ik, dus veel meer dan 5k ga je niet bereiken. Wat uiteraard wel al een heel mooi bedrag is, zeker voor een student.

@tommie Dus die 2.5k voor je drie studenten is exclusief hun geld om te eten want je moet nog 6 monden voeden, of heb je 9 kinderen :-D Ik denk dat je best eens een maand of 3 bijhoudt naar waar je geld nu werkelijk gaat.
Ik had hier ook een collega die samen met zijn vrouw 5k netto binnenharkt en dat was ook allemaal op elke maand zei hij. Hij heeft toen ook al zijn lasten opgesomd en we kwamen aan 3-3.5k, hij kon dus niet zeggen waar die andere 1.5-2k naartoe ging maandelijks... Gewoon even bijhouden zorgt vaak al voor genoeg realisatie of missch vind je zo dubbele verzekeringen, bizar hoge kosten voor abonnementen die al jaren nutteloos vernieuwd worden, ...
Dat gezegd zijnde, ik merk uit je posts dat je er niet krap bij zit en eens die studenten niet meer ten laste zijn, zullen de kosten inderdaad mooi dalen.
Edit: Ik had nog wat posts gemist: Die reis van 6k zou ik ook zo doen zonder twijfelen, hechte familie en vakanties zijn voor mij superbelangrijk en je kinderen daarvoor thuislaten omdat je dat jaar wat meer op de spaarboek wilt hebben is ook wel beetje meh. Ik blijf er wel bij dat eens goed noteren waar dat geld heen gaat kan helpen omdat er toch hier en daar iets lijkt te missen. "Varia" van meer dan 600€/maand is best veel. "Onverwachte kosten" heb je inderdaad altijd, maar uiteindelijk zie je na een paar jaar wel gewoon hoeveel je ongeveer moet voorzien voor zulke zaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Lointje op 26-10-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
Sissors schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Cursussen, maar pretstudies mag ook ;).

Ik ben het dus voor gedeelte met je eens verder, tegelijk zou ik het ook apart vinden als je ruwweg half miljoen op de bank hebt dan je kinderen laten lenen met het idee dat ze later toch wel terug kunnen betalen, en met het huidige stelsel zal dat imo eigenlijk altijd nodig zijn als de ouders niet meebetalen, zoals voor een gedeelte sowieso de bedoeling is. Zo ken ik ook meerdere die na de studie nog een tijdje bij hun ouders woonde, aanboden om kostgeld te betalen, en dat hun ouders liever hadden dat ze het geld spaarde zodat ze daarna makkelijker een huis kunnen kopen. Ook dat lijkt me eigenlijk als je toch al (zo goed als) FO bent logischer dan het alternatief (uiteraard uitgaande van een normale situatie verder).
Ik ben begin 2016 afgestudeerd voor HBO Bouwkunde. Ik heb bewust een studie redelijk in de buurt gekozen zodat ik niet verplicht op kamers hoefde. Ik kan zelf met gemak 2 avonden 3 á 4 uur en een zaterdag 8 uur werken. met uitzondering van het afstuderen zelf, toen alleen de zaterdag gehouden. Ik kom uit een gezin van 8 kinderen. Ik zie bij mij thuis dat beide broers en beide zussen hetzelfde deden, nu beide broertjes ook. Beide broertjes hebben allebei makkelijk de ruimte om naast hun studie te werken (de een nu universiteit master scheikunde, andere universiteit bachelor Kunstmatige intelligentie).
Ik vindt het dat ook altijd zo mooi om mensen met een hbo pretstudie te horen dat ze geen tijd hebben om te werken en inderdaad iedere maand netjes de handjes ophouden bij ouders.
Wat betreft ouders, mijn ouders hebben ons zonder kostgeld oid in huis gehouden, wel helpen met huishoudelijke taken overigens. maar inderdaad met de instelling, ipv kostgeld beter sparen dat je makkelijker een woning kan kopen. Beide zussen kochten dus ook vlak na de studie al hun eerste woning (op 19 en 22 jarige leeftijd)
Het lijkt mij ook dat ik geld heb om mijn kinderen (mocht ik die krijgen) later financieel te kunnen ondersteunen. maar dan inderdaad om de studie achteraf af te kunnen betalen zonder dat ze dat weten (een beloning bij slagen). Ik wil dat mijn kinderen leren wat geld is en vooral er verstandig mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn posts zijn zeker niet bedoeld als klaagzang. Ik ben me heel bewust van de situatie, en ik ga geen reizen of andere grote kosten maken zonder daar bewust voor te kiezen.

Mijn keuze is ook om niet als boekhouder te leven en alles in vraag te stellen, omdat het kan.
Ik heb een buffer, en ik heb voor mezelf nog niet uitgemaakt wanneer ik wil stoppen met werken. Vandaag kan ik het zeker niet omdat ik studeren super belangrijk vind, en ook die mooie reizen wil kunnen maken.

Maar af en toe eens nakijken waar dat geld naar toe gaat is zeker geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bleufred1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:31:
[...]

Het lijkt mij ook dat ik geld heb om mijn kinderen (mocht ik die krijgen) later financieel te kunnen ondersteunen. maar dan inderdaad om de studie achteraf af te kunnen betalen zonder dat ze dat weten (een beloning bij slagen). Ik wil dat mijn kinderen leren wat geld is en vooral er verstandig mee om te gaan.
En ik vraag me sterk af of dat beter gaat door ze te laten lenen. Natuurlijk allemaal N=weinig, maar in mijn omgeving heb ik niet gezien dat mensen die lenen tijdens studie beter met geld omgaan dan degene waar ouders (meer) bijspringen. Uiteraard ga je als ouders niet je studerende kind €3000 per maand overmaken. Maar tegelijk zou het mij niet verbazen als ze gaan lenen, dat de stap om die lening omhoog te gooien en slechter met geld om te gaan kleiner is dan wanneer ze het zonder lening doen en ouders een gedeelte mee betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
Sissors schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

En ik vraag me sterk af of dat beter gaat door ze te laten lenen. Natuurlijk allemaal N=weinig, maar in mijn omgeving heb ik niet gezien dat mensen die lenen tijdens studie beter met geld omgaan dan degene waar ouders (meer) bijspringen. Uiteraard ga je als ouders niet je studerende kind €3000 per maand overmaken. Maar tegelijk zou het mij niet verbazen als ze gaan lenen, dat de stap om die lening omhoog te gooien en slechter met geld om te gaan kleiner is dan wanneer ze het zonder lening doen en ouders een gedeelte mee betalen.
Dat ben ik met je eens, ik zie maten van mij die geleend hebben die nog alles over de balk gooien en vice versa. Zelf denk ik dat het al veel eerder bepaald wordt. Wanneer de ouders goed oppassen op hun geld en niks onnodig uitgeven, dan heeft dit zeker invloed op de kinderen en wederom vice versa. Dit lijkt me belangrijker dan het dan wel of niet lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:28:

Maar af en toe eens nakijken waar dat geld naar toe gaat is zeker geen slecht idee.
Uitgaven en prioriteiten kunnen verschillen, maar inzicht en overzicht zijn belangrijk zo niet essentieel om aan FO te werken (en daar gaat dit topic over). Dat is m.i. stap 1. en daarmee is misschien al winst te boeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bleufred1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:31:
[...]

Ik vindt het dat ook altijd zo mooi om mensen met een hbo pretstudie te horen dat ze geen tijd hebben om te werken en inderdaad iedere maand netjes de handjes ophouden bij ouders.
Ik vind de toon van dit topic wel de verkeerde kant op gaan. Er komt wat mij betreft een veroordelend sausje over enkele posts (zoals de quote) heen en dat draagt niet echt bij aan een discussie over FO.

Natuurlijk moet je niet alles wegrelativeren en nivelleren qua inzet/werkdruk en er zullen vast aanstellers bij zitten, maar ik denk dat het goed is om te beseffen dat niet iedereen dezelfde aanleg en/of capaciteiten heeft.

Voor sommigen zal een hbo 'pretstudie' (ongelooflijk subjectief) namelijk al aanpoten zijn; sommigen voltooien met moeite mbo-2. Een discussie daarover behoort echter in een ander topic en is alleen zijdelings relevant als we het hebben over een balans vinden qua inzet en op welk niveau je gaat studeren/werken. Ook nog enigszins relevant is jezelf de vraag stellen wat een bepaalde studie je op zou kunnen leveren qua uitdaging/salaris/werkdruk/etc., maar ook dat is soms koffiedik kijken. Niet alles is exacte wetenschap en kan je van te voren aan zien komen.

Zelf zou ik er als ouder erg ambigu in staan. Mijn ouders hebben mijn collegegeld en zorgverzekering betaald en that's it. Ik vond dat al erg genereus, omdat ik wist hoeveel geld het voor hen was. Ik kan me wel voorstellen dat ik het zelf anders zou doen als ik wat meer financiële ruimte heb. Maar ook daar tegenover hoeven we toch niet veroordelend te staan? Ik zou mijn ouders graag eerder pensioen/FO gegund hebben ten koste van wat ondersteuning voor mijzelf, want dat betekent dat we meer tijd voor elkaar hebben wanneer de tijd schaarser is. In die zin wordt het zelfs in dit topic soms als gierig neergezet als je daaromtrent de keuze zou maken minder financiële steun te geven en de nadruk wat meer op jezelf te leggen.

In die zin geen issue voor mij en mijn partner, want we zien onszelf toch niet als (toekomstige) ouders. Meer een gevalletje "bij twijfel, niet inhalen". Wie weet verandert het nog, wie weet ook niet. Zou wel de enige realistische relatiebreker kunnen zijn, maar vooralsnog zitten we al 8 jaar op dezelfde lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
finsdefis schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:24:
Voor sommigen zal een hbo 'pretstudie' (ongelooflijk subjectief) namelijk al aanpoten zijn; sommigen voltooien met moeite mbo-2.
Ja, met dat soort uitspraken lijkt het alsof underachieving de norm is. Uitgangspunt is dat iedereen een studie doet die met flink aanpoten nominaal af te ronden is. Voor de een zal dat dat MBO-2 zijn en voor de ander 3 universitaire masters. Het is maar de vraag of je als samenleving en als individu erbij gebaat bent dat je je niet volledig op je studie kan richten en dus uiteindelijk een lagere opleiding haalt dan je potentieel zou kunnen halen, omdat je energie kwijt bent aan ongeschoold werk om in je levensonderhoud te voorzien (en er op die manier ook iemand werkeloos thuis zit die alleen dat ongeschoolde werk zou kunnen doen).

Ik heb zelf overigens veel gewerkt tijdens mijn studie. Het was voor mij niet ongewoon om na een hele dag college (in Tilburg) een nachtdienst te draaien (in de Rotterdamse haven) en vervolgens weer een dag college te volgen. Ik heb diverse papiertjes gehaald en ben goed terecht gekomen, maar academisch was ik waarschijnlijk veel verder gekomen als ik het anders had aangepakt / had kunnen aanpakken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@finsdefis
Ik begrjp dat je geen kinderen hebt en wilt, en dat is een keuze die je gemaakt hebt, en de komende jaren zal bevestigen of veranderen. Dat respecteer ik ook.

Ik heb wat dat betreft andere keuzes gemaakt, en kies er voor om mijn kinderen maximaal te ondersteunen en coachen. Dat betekent zeker niet dat ze alles krijgen wat ze willen, maar als ik hun inzet, realisme en ambities zie, dan ben ik blij met de resultaten van mijn coaching.

Ik geniet daar van, en dat kon ik me niet 10 of 20 jaar geleden ook niet inbeelden hoe belangrijk dat voor mij nu is.

Wij kunnen enorm genieten van een zaterdagmiddag koken en prutsen in de keuken, en van een reis of etentje samen. Dan kijk ik echt niet op een paar euro zonder het helemaal te laten ontsporen. Dat zijn ook keuzes, en ik ben bereid voor zoiets te werken en iets opzij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:04

BTU_Natas

Superior dutchie

Tommie12,

Dat is allemaal prachtig en leuk. Maar dit is het Financieel onafhankelijk topic, niet het, kijk hoe goed ik voor mijn kinderen zorg topic.

Niemand hier vind je keuze raar of vreemd of verkeerd. Het gaat alleen niet samen met FO worden met 1.0 tot 2x modaal inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nee, het gaat niet over "hoe goed ik voor mijn kinderen zorg".

Het gaat over: hoe krijg ik het met mezelf verzoend om zo veel mogelijk te sparen, wat dan betekent dat ik mijn kinderen met studieschuld ga opzadelen.
En gaan we nu voor 1000€ een week naar zee terwijl er met wat goede wil genoeg geld is om iets echt leuk te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
@Tommie12 er zijn grofweg drie manieren om te leven:
  • Boven je stand, leven op leningen
  • Daar net onder, inkomsten = uitgaven
  • Onder je stand, met de optie om te sparen
Je geeft zelf aan dat je geen concessies wilt doen, en dus in de middelste manier wilt blijven hangen. Daarmee doe je het beter dan menig landgenoot, en daar is niks mis mee.

Maar zonder consessies zul je niet in de onderste categorie komen, en zal de weg naar FO moeilijk zonet onmogelijk zijn. Botweg gezegd: Wat brengt je naar dit topic, wat wil je bereiken en heeft dat met FO te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 08:38
Voor de broodnodige nuancering: boven of onder je stand leven is wel erg bi-polair.

Wij zijn op bepaalde vlakken erg gierig terwijl we dat op andere vlakken helemaal niet zijn. Dat compenseert elkaar prima.

Dure spullen kopen is helemaal niet erg als je ze veel gebruikt, als ze erg lang meegaan of als je er zelf erg blij van wordt.

Kinderen wel of niet ondersteunen: wij merken zelf dat we liefst zoveel mogelijk wel ondersteunen (ik ben blij dat we dat kunnen betalen), maar het is een dun lijntje.
Soms lijkt het alsof ze het wel erg normaal vinden allemaal...

Vakantie en uitjes kosten erg veel geld, maar levert wel mooie momenten op.
Die mooie momenten hebben wij dan vaak op de camping, maar ook op skivakantie.
1 week skiën is ongeveer 4 weken kamperen....

[ Voor 62% gewijzigd door djiedjee op 26-10-2017 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
djiedjee schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:55:
Voor de broodnodige nuancering: boven of onder je stand leven is wel erg bi-polair.

Wij zijn op bepaalde vlakken erg gierig terwijl we dat op andere vlakken helemaal niet zijn. Dat compenseert elkaar prima.
#metoo :')

Vakanties en "uitjes" helemaal niet gierig bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Ik lurk al een tijdje mee in dit topic, met een sterk aanwezige FO wens :)

Ik vroeg mij af wat de FO-strevers doen qua hypotheek en spaargeld. Een van de vuistregels voor FO worden is dat schulden zo snel mogelijk afgelost moeten worden. Tenzij er op het spaargeld veel meer rendement zit dan de rente op de schulden (denk aan studieschuld). In mijn geval heb ik alleen een hypotheekschuld, en ik denk dat de meeste hetzelfde hebben.

Op dit moment scheelt het rendement op spaargeld (bij beleggen) en de hypotheekrente niet zo veel, het is er op of eronder; in mijn geval een hypotheekrente van 2,7% voor de komende 18,5 jaar (20 jaar vast), dat rendement haal ik niet met mijn spaargeld (+- 20k). Hoe veel spaargeld houden/sparen jullie en hoeveel lossen jullie extra af op schulden c.q. hypotheek (indien er nog een hypotheek is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Vincm schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:12:
Op dit moment scheelt het rendement op spaargeld (bij beleggen) en de hypotheekrente niet zo veel, het is er op of eronder; in mijn geval een hypotheekrente van 2,7% voor de komende 18,5 jaar (20 jaar vast), dat rendement haal ik niet met mijn spaargeld (+- 20k). Hoe veel spaargeld houden/sparen jullie en hoeveel lossen jullie extra af op schulden c.q. hypotheek (indien er nog een hypotheek is)?
Kijk ook naar wat je voor toeslagen ontvangt, en wat je jaarlijks aan de belastingdienst moet afdragen (of ontvangt).

En probeer dan te bepalen hoe het financiële plaatje eruit ziet als je bijvoorbeeld 5% op je hypotheek aflost.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:36:
@Tommie12 er zijn grofweg drie manieren om te leven:
  • Boven je stand, leven op leningen
  • Daar net onder, inkomsten = uitgaven
  • Onder je stand, met de optie om te sparen
Je geeft zelf aan dat je geen concessies wilt doen, en dus in de middelste manier wilt blijven hangen. Daarmee doe je het beter dan menig landgenoot, en daar is niks mis mee.

Maar zonder consessies zul je niet in de onderste categorie komen, en zal de weg naar FO moeilijk zonet onmogelijk zijn. Botweg gezegd: Wat brengt je naar dit topic, wat wil je bereiken en heeft dat met FO te maken?
Hiermee ben ik het niet eens.
Ik ben op sommige dingen gierig, en aan andere dingen geef ik makkelijk geld uit.
Ik krijg het niet over mijn hart om een telefoon van 700€ te kopen, en ik koop regelmatig tweedehands materiaal.

Sokken uit de Hema, maar hemden op maat. Melk uit de Aldi, maar wel 18j oude Single malt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Oftewel, bewust kiezen. Maximaliseer je plezier :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vincm Je kunt aflossen op je hypotheek zien als een vorm van diversificatie (spreiden van risico).
Ik heb zelf als lange-termijn'strategie' voor alles wat overblijft:
• 1/3 cash
• 1/3 ETF's (een vaste verdeling tussen verschillende fondsen)
• 1/3 aflossen hypotheek
• Indien cash < reserveringen + 1 jaar aan uitgaven, dan meer naar cash (2016 55/15/30%, 2017 50/25/25%, 2018 40/30/30%).
Dit is voor mij voorlopig een mooie balans tussen verwacht rendement en risico.

Vergeet voor je hypotheek niet dat je effectieve rente lager is door HRA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als je de discipline kan opbrengen om te blijven sparen, dan zou ik de hypotheek NIET aflossen.
Beleg dat geld rustig op lange termijn.
Zeker niet als Cash laten staan op een spaarrekening die niks oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Onbekend schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:20:
[...]

Kijk ook naar wat je voor toeslagen ontvangt, en wat je jaarlijks aan de belastingdienst moet afdragen (of ontvangt).

En probeer dan te bepalen hoe het financiële plaatje eruit ziet als je bijvoorbeeld 5% op je hypotheek aflost.
Geen toeslagen behalve wat HRA. Werkgever draagt af, verder wat minimale inkomsten uit overige werkzaamheden (kleine onderneming). 5% in een keer aflossen lukt niet, het gaat telkens om een paar duizend euro (aantal maanden terug 4000, vandaag 2000) wat ik kan missen na een aantal maanden sparen.
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:41:
@Vincm Je kunt aflossen op je hypotheek zien als een vorm van diversificatie (spreiden van risico).
Ik heb zelf als lange-termijn'strategie' voor alles wat overblijft:
• 1/3 cash
• 1/3 ETF's (een vaste verdeling tussen verschillende fondsen)
• 1/3 aflossen hypotheek
• Indien cash < reserveringen + 1 jaar aan uitgaven, dan meer naar cash (2016 55/15/30%, 2017 50/25/25%, 2018 40/30/30%).
Dit is voor mij voorlopig een mooie balans tussen verwacht rendement en risico.

Vergeet voor je hypotheek niet dat je effectieve rente lager is door HRA :)
Hier is over nagedacht! Mijn reserves (20k) staat wel ongeveer gelijk aan een jaar aan uitgaven en reserveringen (onvoorzien onderhoud, kapotte apparatuur), dus dan hou ik het rond dit bedrag.
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:44:
Als je de discipline kan opbrengen om te blijven sparen, dan zou ik de hypotheek NIET aflossen.
Beleg dat geld rustig op lange termijn.
Zeker niet als Cash laten staan op een spaarrekening die niks oplevert!
De discipline is er wel, ook al is mijn inkomen wat lager dan 1-2 jaar geleden. Ik heb toen wel een tijdje belegd maar het leverde wat stress op, vaak checken etc. Ik werd er niet rustiger op in ieder geval.

Mijn gedachte om extra af te lossen wanneer het kan, is dat ik nog aan het begin van mijn hypotheek sta: ik heb pas 1.5 jaar een (annuitaire) hypotheek dus nog 28.5 jaar te gaan. Ik betaal nu dus rente over bijna het hele bedrag. Als ik nu aan het prille begin 2000 euro extra allos, scheelt dat 3500 euro bruto over de komende 28,5 jaar (dus exclusief HRA, laten we zeggen 3000 als we de HRA erbij betrekken voor zolang het duurt). Behalve dat ik verwacht dat dat een OK rendement is over die tijdsperiode, is het fijn dat mijn maandlasten lager zijn en ik nog sneller kan sparen, en dat ik minder last heb van het afbouwen/afschaffen van de HRA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als je 2000€ in een goed fonds steekt voor 30 jaar, dan is dat véél meer dan 3500€.
Dat spaart dan vanzelf. Dat vereist een mentaliteitswijziging.

Als je goede fondsen zoekt voor de lange termijn, kijk dan eens op mijnkapitaal.be naar de mixer of de flexer.

Maar zeker niet te veel cash aanhouden dat je langer dan 5 jaar kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:29:
Als je 2000€ in een goed fonds steekt voor 30 jaar, dan is dat véél meer dan 3500€.
Dat spaart dan vanzelf. Dat vereist een mentaliteitswijziging.

Als je goede fondsen zoekt voor de lange termijn, kijk dan eens op mijnkapitaal.be naar de mixer of de flexer.

Maar zeker niet te veel cash aanhouden dat je langer dan 5 jaar kan missen.
Dit is weer de steeds terugkerende fout...

Inderdaad hij bespaart 3500 maar kan dus hierop rendement maken over de jaren. Na 30 jaar heeft deze aflossing dus ook meer dan 3500 opgeleverd (mits geinvesteerd of gebruikt voor extra aflossingen maar dat is wel zo eerlijk in de vergelijking als je stelt dat de 2000 eu voor 30 jaar geinvesteerd is en het rendement niet onttrokken wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
jsuijker schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:02:
[...]

Dit is weer de steeds terugkerende fout...

Inderdaad hij bespaart 3500 maar kan dus hierop rendement maken over de jaren. Na 30 jaar heeft deze aflossing dus ook meer dan 3500 opgeleverd (mits geinvesteerd of gebruikt voor extra aflossingen maar dat is wel zo eerlijk in de vergelijking als je stelt dat de 2000 eu voor 30 jaar geinvesteerd is en het rendement niet onttrokken wordt)
Mee eens... je zou het i.m.o. ook kunnen zien als een soort deposito voor 2,7% voor 18.5 jaar (rente is voor 20 jaar vastgezet bij aanvang hypotheek), als je ervan uitgaat dat de woning niet minder waard wordt. Het is maar hoe je er naar kijkt :) Als er nu dergelijke deposito's zouden zijn zouden meer mensen er gebruik van maken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Metro2002 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:31:
Weer terug naar FO dan.

Als ik het zo doorreken dan moet ik ergens tussen mijn 50e en 55e het omslagpunt bereikt hebben dat ik FO ben (Ben nu 36). Lijkt nog een soort ver weg en 50 klinkt oud :P (en 55 bejaard :X) Hebben meer mensen hier last van? Dat het nog een soort ver weg is? Speelt ook mee dat mijn pa slechts 51 geworden is :/
Ja, ik heb dat ook weleens. In 2025 hopen we de hypotheek afbetaald te hebben en dan vol sparen, dat zal ook nog wel 10 jaar moeten.
Wat ook al gezegd wordt, in het begin neem je alle informatie als een spons op, houdt je alle in en uitgaven goed bij en kijk je waar ingesneden kan worden en maak je (grote) stappen. Na een jaar of twee ben je daar wel klaar mee en is het vooral een soort van wachten en af en toe bij sturen van het plan.
Ik denk dat dat het ook zo moeilijk maakt voor de meeste mensen, het lange termijn denken en plannen en dat volhouden. Maar als ik dan denk aan alle vrijheid die ik dan heb als ik 50 ben, maar ook nu al, nu een deel van mijn hypotheek al afbetaald is, dat gevoel is heerlijk.

Bij mij mag dat geld trouwens ook op zijn aan het einde van mijn leven (of begin van pensioen/aow, want daar kunnen we dan ook makkelijk van rondkomen). En met een jaaruitgave van €16000/€18000 heb ik dus ook echt geen ruim 4 ton nodig, want het mag op. Maar hoeveel dan wel genoeg is, vind ik soms moeilijk te bepalen.

Ik vind het wel altijd grappig dat sommige situaties hier zó ontzettend anders zijn. Ik schrik stiekem een beetje als ik lees dat men mikt op 4000 euro per maand tijdens FO, of dat er nu al 3000 tot 4000 euro uitgegeven worden aan vaste lasten en dergelijke. Wij leven blijkbaar best zuinig (we komen rond van 1500 pm op de gezamenlijke rekening (inclusief uitjes, boodschappen, sparen etc en zelf geef ik ongeveer 300 euro uit van mijn eigen rekening, vakanties komen wel er nog bovenop jaarlijks), maar zo voelt dat niet.
Nu hebben wij geen kinderen, dat scheelt vast en we hebben een lage hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:23
Dit grafiekje kan misschien helpen tijdens het wachten:

Lineair denken zit sterk in gebakken in de menselijke hersenen (ben er een boek over aan het lezen).

Afbeeldingslocatie: http://valleyadvocate.com/blogs/gallery/linear-vs-exponential-growth.jpeg

[ Voor 25% gewijzigd door Wozmro op 26-10-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Ibbel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

Ja,
Bij mij mag dat geld trouwens ook op zijn aan het einde van mijn leven (of begin van pensioen/aow, want daar kunnen we dan ook makkelijk van rondkomen). En met een jaaruitgave van €16000/€18000 heb ik dus ook echt geen ruim 4 ton nodig, want het mag op. Maar hoeveel dan wel genoeg is, vind ik soms moeilijk te bepalen.
Het is zeer lastig te bepalen. Wat als ouderenzorg straks onwijs weg bezuinigd is? Dan ben je op je 50e gestopt met werken, heb je het tot pensioen en AOW volgehouden met leven van je spaargeld en zit je vervolgens 24 uur per dag in je kamer in het verzorgingshuis omdat je geen geld hebt om iemand te betalen je dagelijks twee uurtjes mee naar buiten te nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

President schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:33:
zit je vervolgens 24 uur per dag in je kamer in het verzorgingshuis omdat je geen geldt hebt om iemand te betalen je dagelijks twee uurtjes mee naar buiten te nemen...
Dat kan gebeuren, maar die kans is erg klein. Zo'n 85% van de ouderen woont gewoon thuis. En wat dan nog als het gebeurt? Het draait dan om de laatste 1-2 jaar van je leven. En daarvoor zou je de voorgaande 83 er extra zuinig voor moeten leven. Je hebt dan in ieder geval nog herinneringen van alle mooie dingen die je gedaan of beleefd hebt. En als je zo dement bent als een deur dan maakt het geen ruk uit of je 10 euro op de bank hebt of 300000. En wat heb je er aan als je met een half miljoen op de bank je laatste uur in gaat? Wil je het dan alsnog opmaken? Je laatste jas heeft geen zakken, meenemen kan je het niet.

En als er geld te vererven valt heb ik werkelijk het meest smerige in mensen boven zien komen. Broers en zussen die elkaar jaren achterna zitten met advocaten. Families die uit elkaar scheuren. Daar wordt je ook niet vrolijk van.

Ik ben wel degelijk met FO bezig geweest in mijn leven. Ik ben beslist niet van YOLO en maak het nu maar op want morgen ben je misschien dood. Maar het is werkelijk zinloos om na je 80ste nog veel geld te hebben. Geld voor een glaasje port 's middags en een cadeautje voor de (achter)kleinkinderen is meer dan genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 26-10-2017 22:24 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Plus, als de ouderenzorg of AOW echt uitgekleed is tegen die tijd, er vast wel weer iets op gevonden wordt, aangezien het dan waarschijnlijk iedereen treft in mijn leeftijdscategorie, daar de meeste mensen geen of weinig spaargeld hebben. Daar ben ik dus echt niet bang voor. En als ik nog wat spaargeld heb als ik 71+ ben is natuurlijk ook niet echt erg, maar waarom zou ik dan nog steeds tonnen moeten hebben? Dan stop ik echt liever een paar jaar eerder met werken ipv door werken en uiteindelijk zo veel geld te hebben dat ik nooit gebruik (ik snap dat het misschien anders is als je kinderen hebt die van je kunnen erven, maar die zijn er niet en ik heb niet perse de behoefte om mijn nicht en neefjes (of een goed doel) heel veel geld achter te laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

En als er geld te vererven valt heb ik werkelijk het meest smerige in mensen boven zien komen. Broers en zussen die elkaar jaren achterna zitten met advocaten. Families die uit elkaar scheuren. Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Nou, inderdaad. Ook bij vooraf erg goede relaties zie ik nare dingen gebeuren. Ik vind sowieso dat ik nabestaanden niets verschuldigd ben (ze krijgen overigens sowieso al een afgelost huis), maar dit soort taferelen maken mij er niet happiger op.

Natuurlijk zou ik zoiets niet als tegenargument laten gelden als ik 100% vond dat ik iets zou willen nalaten, maar dan zou ik het goed vastleggen om meer leed te voorkomen.

Enige puntje (understatement) blijft natuurlijk wel dat je het niet allemaal exact kan weten. Zelf heb ik wel weer liever wat over aan het einde van de rit door een flinke marge dan andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:21:
[...]
Zo, idd. De verhalen die ik hier soms over hoor zijn absurd... Gelukkig in mijn familie tot nu toe nooit 'n probleem geweest.

Mijn erfenis gaat in ieder geval alleen naar mijn partner en kind(eren), gezien de hoge erfbelasting wanneer je nalaat aan bijv. kleinkinderen (18-26%) of broers en zussen (30-40%). In een ideaal scenario laat ik exact 0 euro na. Ik help dan liever wat eerder in hun leven met een goede start zoals het vermijden van hoge schulden en een vroege start met compound interest & de juiste financiele gewoontes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
Ibbel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

Ik vind het wel altijd grappig dat sommige situaties hier zó ontzettend anders zijn. Ik schrik stiekem een beetje als ik lees dat men mikt op 4000 euro per maand tijdens FO, of dat er nu al 3000 tot 4000 euro uitgegeven worden aan vaste lasten en dergelijke. Wij leven blijkbaar best zuinig (we komen rond van 1500 pm op de gezamenlijke rekening (inclusief uitjes, boodschappen, sparen etc en zelf geef ik ongeveer 300 euro uit van mijn eigen rekening, vakanties komen wel er nog bovenop jaarlijks), maar zo voelt dat niet.
Nu hebben wij geen kinderen, dat scheelt vast en we hebben een lage hypotheek.
Die mensen geven 3000-4000 uit aan alles bij elkaar, niet enkel vaste lasten. En vaak incl. kinderen en ook vakanties.

Jij presenteert je eigen uitgavenpatroon als 1500, maar dan komt er opeens 300 euro bij aan je eigen lasten, waarschijnlijk ook nog eenzelfde bedrag bij je partner en vakantiekosten erbij. En dan zit je zomaar tegen de 2500 per maand... zonder kinderen en lage hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Het blijft bijzonder, we staan met z'n allen in de rij om minimaal 1159 euro uit te geven aan een telefoon:
[iPhone X] Ervaringen & Discussie

Oh en zelf heb ik diplomatieke onschendbaarheid want ik ben iOS developer :7

[ Voor 18% gewijzigd door cerberusss op 27-10-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:05
cerberusss schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:14:
Het blijft bijzonder, we staan met z'n allen in de rij om minimaal 1159 euro uit te geven aan een telefoon:

Purehz kijkt nog een keer naar z'n Xiaomi Redmi Note 4 van 145 euro... bij 2 jaar gebruik, kosten 6 euro per maand O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
Purehz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Purehz kijkt nog een keer naar z'n Xiaomi Redmi Note 4 van 145 euro... bij 2 jaar gebruik, kosten 6 euro per maand O-)
Same here, xiaomi werkt top, voor weinig geld :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online

Voel me 'n beetje alien als ik die thread lees. Kan er werkelijk waar niet bij met mijn hoofd. Maar goed, dat kan ik ook niet als ik jongeren met hun schamele geld zie smijten om anderen op YouTube plezier te zien hebben. Ouderdom, denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
dvko schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:40:
Voel me 'n beetje alien als ik die thread lees. Kan er werkelijk waar niet bij met mijn hoofd. Maar goed, dat kan ik ook niet als ik jongeren met hun schamele geld zie smijten
Mwah... ik stak al m'n geld van m'n krantenwijk in een 386DX. Jij deed vroeger toch ook iets met je geld? Of had je met je 15e al in Quattro Pro uitgerekend staan wanneer je FO was?

[ Voor 14% gewijzigd door cerberusss op 27-10-2017 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvko
  • Niet online
cerberusss schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Mwah... ik stak al m'n geld van m'n krantenwijk in een 386DX. Jij deed vroeger toch ook iets met je geld? Of had je met je 15e al in Quattro Pro uitgerekend staan wanneer je FO was?
Ik heb op mijn 18e mijn spaargeld gepakt, ben voor mezelf begonnen en heb nu al 9 jaar een leuk bedrijf met 2 man personeel. Dus nee, ik snapte het ook niet toen ik 15 was. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Dat moet je alleen maar toejuichen de consumerende medemens is alleen maar goed voor de mensen in dit topic. Uiteindelijk profiteren de bedrijven en de aandeelhouders hiervan :+ .
[...]

Voel me 'n beetje alien als ik die thread lees. Kan er werkelijk waar niet bij met mijn hoofd. Maar goed, dat kan ik ook niet als ik jongeren met hun schamele geld zie smijten om anderen op YouTube plezier te zien hebben. Ouderdom, denk ik...
Ach ja als je jong bent moet je je niet teveel zorgen maken dat kan altijd later nog dus ik geef ze wel gelijk.
Van 25+plussers die een financiële huishouding hebben te runnen verwacht ik wel een andere insteek en dan zijn het soms net kleine kinderen als het op gadgets aankomt. Maar goed iedereen heeft een passie in het leven. Probleem is alleen dat het vaak niet alleen bij die iphone blijft maar doorslaat naar al het bezit in het leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Ik heb van mijn ouders geleerd om te sparen. 75% van het geld (van verjaardag en zomervakantiewerk) moest altijd op de bank gestort worden, en de andere 25% mocht ik gebruiken om iets te kopen zoals een eigen tv en een SNES. Aangezien ik dat vroeg had aangeleerd, profiteer ik daar ook van. :)

Daarnaast heb ik ook leren budgetteren zonder dat ik dat woord kende. Ik kreeg bijvoorbeeld van mijn ouders en oma totaal 25 gulden om aan de 5-daagse kermis te besteden. Dat betekent dus gemiddeld 5 gulden per dag uitgeven, maar ook op de eerste dag 3 kaartjes kopen voor de prijs van 2 zodat ik meer over hield. :)
En als m'n geld op was, dan was het op en ik kreeg niet zomaar even 5 gulden meer voor de kermis. Het ware harde lessen......

Maar wat ik inderdaad tegenwoordig zie bij kinderen is dat ze geen idee meer hebben van de waarde van geld. Ze willen dingen doen of hebben, en gaan daar net zo lang over zeuren bij hun ouders totdat ze hun zin krijgen. Maar over een halfuurtje beginnen ze weer over iets anders en ze hebben "geleerd" dat als ze lang genoeg gaan zeuren ze hun zin toch wel krijgen...
Als ze wat ouder worden (zoals we nu zien bij 18-jarigen) trekken de jongeren overal hun pinpas voor uit hun zak voor allerlei aankopen, en hebben nauwelijks geleerd dat er een grens is en dat ze soms dingen moeten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Onbekend schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Ik heb van mijn ouders geleerd om te sparen. 75% van het geld (van verjaardag en zomervakantiewerk) moest altijd op de bank gestort worden, en de andere 25% mocht ik gebruiken om iets te kopen zoals een eigen tv en een SNES. Aangezien ik dat vroeg had aangeleerd, profiteer ik daar ook van. :)

Daarnaast heb ik ook leren budgetteren zonder dat ik dat woord kende. Ik kreeg bijvoorbeeld van mijn ouders en oma totaal 25 gulden om aan de 5-daagse kermis te besteden. Dat betekent dus gemiddeld 5 gulden per dag uitgeven, maar ook op de eerste dag 3 kaartjes kopen voor de prijs van 2 zodat ik meer over hield. :)
En als m'n geld op was, dan was het op en ik kreeg niet zomaar even 5 gulden meer voor de kermis. Het ware harde lessen......

Maar wat ik inderdaad tegenwoordig zie bij kinderen is dat ze geen idee meer hebben van de waarde van geld. Ze willen dingen doen of hebben, en gaan daar net zo lang over zeuren bij hun ouders totdat ze hun zin krijgen. Maar over een halfuurtje beginnen ze weer over iets anders en ze hebben "geleerd" dat als ze lang genoeg gaan zeuren ze hun zin toch wel krijgen...
Als ze wat ouder worden (zoals we nu zien bij 18-jarigen) trekken de jongeren overal hun pinpas voor uit hun zak voor allerlei aankopen, en hebben nauwelijks geleerd dat er een grens is en dat ze soms dingen moeten laten staan.
Ben het wel eens met je visie. Veel jongeren hebben weinig besef van de waarde van geld, weet niet of dit van alle tijden is of van de laatste jaren.. Niet alleen jongeren hebben dat, ouderen net zo goed. Die kunnen dit dus niet leren aan hun kinderen en zijn mede oorzaak aan het maar blijven uitgeven van geld wat er niet is.

Zie dit bij verschillende mensen in mijn omgeving, geld uitgeven wat er (nog) niet is. Financiële consequenties ervaren ze niet snel of pas achteraf, bij bijvb. een mobiel abonnement aangaan omdat ze perse die Samsung/Iphone ''moeten'' hebben.

Ik heb altijd geleerd om zuinig te zijn (ging natuurlijk niet altijd goed), te denken in prijs/kwaliteit & prijs/volume. Het besef dat je geld maar 1x kan uitgeven lijkt bij veel mensen te ontbreken en zien het als een constante stroom wat kan worden gebruikt voor kosten & vooral fun aankopen/activiteiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Het is natuurlijk ook het gemis aan chartaal geld tegenwoordig; en het gemis van fysieke service van banken.

Ik hoorde laatst van iemand dat haar kinderen denken dat je spullen in de winkel "meekrijgt" nadat je je pasje door een gleuf hebt getrokken :P :D

Ging op mijn 17e met Pa mee naar de VSB Bank om mijn Oké jongerenrekening om te zetten in een "normale" spaarrekening. Echt in een zitje met afgesloten deur ~1997.

Op 7-jarige leeftijd trok ik 5x 1 gulden uit mijn spaarpot om alleen en lopend 450meter verder bij "De spaarbank met de S" aan de dame achter het loket te vragen "Heeft u de nieuwe munt van HFL5 al binnen? =1988.

Best een gemis voor "Financiele opvoeding".

Edit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door Richard op 27-10-2017 10:59 . Reden: Zie edit tags. ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Richard schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:55:
Ik hoorde laatst van iemand dat haar kinderen denken dat je spullen in de winkel "meekrijgt" nadat je je pasje door een gleuf hebt getrokken :P :D
En het is nog waar ook. Dus als je de kinderen niets meer vertelt dan dat, dan zullen ze het ook niet snel leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wat voor rekenregel kan je hanteren om redelijk betrouwbaar de HRA te schatten in de toekomst? Ik ben bezig met een tooltje, ter lering ende vermaak, om verschillende aflosscenario's in kaart te brengen. Echter, de HRA kan ik prima berekenen alleen op de lange termijn wordt het wat lastiger.

Wat ik nu als snel truukje doe is gewoon [(Rente) - (EWF)] * 0.45 en dan kom ik redelijk in de buurt vergeleken met de volledige methode waar ik de rekenregels van de belasting volg. Maar mijn loon ontwikkelt zich misschien ook wel, net als mijn huizenprijs etc.

Tips? Of hebben jullie zoiets, om die paar tientjes verschil zou ik me niet druk maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:04:
Wat voor rekenregel kan je hanteren om redelijk betrouwbaar de HRA te schatten in de toekomst? Ik ben bezig met een tooltje, ter lering ende vermaak, om verschillende aflosscenario's in kaart te brengen. Echter, de HRA kan ik prima berekenen alleen op de lange termijn wordt het wat lastiger.

Wat ik nu als snel truukje doe is gewoon [(Rente) - (EWF)] * 0.45 en dan kom ik redelijk in de buurt vergeleken met de volledige methode waar ik de rekenregels van de belasting volg. Maar mijn loon ontwikkelt zich misschien ook wel, net als mijn huizenprijs etc.

Tips? Of hebben jullie zoiets, om die paar tientjes verschil zou ik me niet druk maken ;-)
Ik nam dit bedrag nooit mee. Wat ik kreeg, was meegenomen. Het ging toch nooit meer om maandelijks max. 100e. Als je FO hiervan afhangt, dan kan je beter nog een jaartje doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Hier hangt mij FO niet van af hoor. Maar 20 jaar elke maand loopt toch aardig op. Als ik mijn HRA van 220 euro elke maand beleg dan levert dat best wat op ;)

Het gaat mij om compleetheid. Als ik 10k extra aflos dan levert me dat wat op aan besparing, maar dat wordt weer aanzienlijk teniet gedaan door de HRA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Onbekend schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:22:
[...]

Het goede voorbeeld geven is nog altijd essentieel. Je kinderen over de functie en de waarde van geld laten nadenken is in mijn ogen iets wat op de basisschool (ondanks de week van het geld) veel te weinig aan bod komt. Je moet alleen m.i. voor goede educatie niet doorslaan met het willen toepassen van concepten voor volwassenen. Geld als bron van inkomen is nu eenmaal geen concept voor groep 3, 4 of 5. Leren uitstellen van consumptie en daarvoor sparen vind ik het belangrijkste om mijn (nog jonge) kinderen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Rukapul schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:15:
[...]

Iedereen zal daar andere voorkeuren voor hebben.

Alles wordt semi-automatisch gecategoriseerd als:

[...]

En dat wordt voor het overzicht gecombineerd tot:

[...]

En eigenlijk zijn dat nog net wat teveel categorien om effectief op te kunnen sturen.
Waar zou je de volgende items onder scharen?

koekenpan
naaidoos
prullenbak
skatebord voor aan kinderwagen
Box voor een baby

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat ik toch dat het handig blijft om te beginnen met contant geld, al zul je niet ontkomen aan de overstap naar de bank e.d. Dat is ook prima, alleen heeft bij een 5 jarige misschien nog geen nut.
Ben er ook nog niet over uit wanneer we zouden willen beginnen. Ik hoef ook geen consumeren te promoten.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 27-10-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
PnD schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

Waar zou je de volgende items onder scharen?

koekenpan
naaidoos
prullenbak
skatebord voor aan kinderwagen
Box voor een baby

8)7
Joking or serious 8)7

koekenpan -> huishoudelijk
naaidoos -> huishoudelijk, evt. kleding
prullenbak -> huishoudelijk
skatebord voor aan kinderwagen -> huishoudelijk
Box voor een baby -> interieur, evt. huishoudelijk

Eerlijk gezegd boeit het weinig, want qua kosten is het bijna verwaarloosbaar en miskwalificatie is minder erg dan de uitgave negeren. Ik heb gewoon regels dat alles van Blokker en Kruidvat als huishoudelijk geclassificeerd wordt, Ikea als interieur, etc. Grote bedragen wil ik dan nog wel eens herclassificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Ik heb ook een categorie "kinderen" :+
skatebord voor aan kinderwagen -> kinderen
Box voor een baby -> kinderen

Maar ja, H&M met kleding voor alle leden van het gezin....kleding of kinderen? Of moet ik dan kleding voor ouders en andere helft onder kinderen boeken? Maar ja, dat gaat ook niet bij de boodschappen en ik reken niet ook een stukje van de auto aan de categorie kinderen door :P

Acht, zoals Rukapul ook zegt, bij de kleinere incidentele bedragen maakt de categorie niet zo veel uit, als je het maar meeneemt. Bij grote bedragen is het wel belangrijker om zo ook per categorie een goed overzicht te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ja je moet uiteraard geen 200 categorieën hebben. Ik zou alle bovenstaanden ook bij "Huishouden" of iets dergelijks zetten. De laatste twee kunnen wel bij kinderen als je dat apart bijhoudt. Bij mij gaat alles voor in het huis genre meubels, keukengerief, ... onder 1 categorie.
Het is eerder het idee dat je een overzicht krijgt per globale categorie waar je geld heen vloeit, weliswaar zonder een categorie van 750€ aan "andere/cash" te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
!null schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:58:
Ik denk dat ik toch dat het handig blijft om te beginnen met contant geld, al zul je niet ontkomen aan de overstap naar de bank e.d. Dat is ook prima, alleen heeft bij een 5 jarige misschien nog geen nut.
Ben er ook nog niet over uit wanneer we zouden willen beginnen. Ik hoef ook geen consumeren te promoten.
Wat me ook opvalt is dat contant geld hier weinig besproken wordt in dit topic.
Net even FO- deel 2 doorzocht en slechts 1 pagina hits.

Er zijn vast heel veel voordelen om contant geld langzaam uit te bannen.
Maar persoonlijk vindt ik het hebben van 200 euro cash in de portomonee of 200 op mn rekening, de cash optie beter.
1. Niet afhankelijk van techniek.
2. Privacy, anoniem aankopen doen met cash.
3. Digitaal geld uitgeven is abstracter dan dat briefje van 50/100 wat je kunt vasthouden.

Hoe kijken we hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Purehz Ik denk dat dat off-topic is. Het heeft meer te maken met je weerbaarheid tegen onverwachte zaken in de maatschappij (lees: preppers) dan jezelf financieel onafhankelijk maken. Want dat laatste lukt toch amper zonder gebruik te maken van het financiele systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Purehz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Wat me ook opvalt is dat contant geld hier weinig besproken wordt in dit topic.
Net even FO- deel 2 doorzocht en slechts 1 pagina hits.

Maar persoonlijk vindt ik het hebben van 200 euro cash in de portomonee of 200 op mn rekening, de cash optie beter.
3. Digitaal geld uitgeven is abstracter dan dat briefje van 50/100 wat je kunt vasthouden.

Juist in het kader van bijhouden waar al het geld naar toe gaat vind ik contant geld niet lekker werken. Wanneer ik contant geld heb dan wordt dat voor een willekeur aan dingen gebruikt. Maar na een paar weken zou ik echt niet meer kunnen zeggen waarvoor. Er is wel wat voor te zeggen dat het fysiek in de hand hebben van geld wel wat meer bewustwording creëert. Maar voor het inzicht is het juist weer slechter.

De andere punten privacy en afhankelijkheid van techniek. Tja als je daar echt wat aan wil doen, dan moet je zulke extreme middelen nemen dat die levensstijl niet echt overeenkomt met FO.

[ Voor 8% gewijzigd door Defector op 27-10-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
!null schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:10:
@Purehz Ik denk dat dat off-topic is. Het heeft meer te maken met je weerbaarheid tegen onverwachte zaken in de maatschappij (lees: preppers) dan jezelf financieel onafhankelijk maken. Want dat laatste lukt toch amper zonder gebruik te maken van het financiele systeem.
Heb je gelijk in. Je moet gebruik maken van het financiele systeem.

Mijn idee was meer richting bewustwording van geld.
Geef bij een willekeurig iemand aan dat je 1400 contant op zak hebt en dit deze maand opmaakt, dan vinden ze dit veel geld. Maar ondertussen betaalt zo iemand elke maand huur / auto / verzekeringen / boodschappen etc. wat het zelfde bedrag is.
Dan lijkt het contant meer geld en 2de situatie ''normaal''.
Denk dat veel jongeren hierdoor een beter beeld krijgen van sparen/uitgaven/budgeteren.

Ik zou voor stellen om eens een maand betalingen zoveel mogelijk cash te doen.
Kijken wanneer iemand meer bespaard.

maar inderdaad, beetje offtopic misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
De meeste mensen in dit topic hebben al goed inzicht in hun financien en zijn zich dus bewust van de waarde van geld. Het vasthouden van contact geld voegt voor deze mensen dus niks toe. Het is wel een goed idee voor mensen die niet goed met geld kunnen omgaan, hoewel je met cash dan ook extra risico loopt om het aan nutteloze zaken uit te geven.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lointje
Ik vind het best wel on-topic en het is ook iets wat voor sommige mensen belangrijk is om ofwel te budgetteren ofwel net te zorgen dat je niet zomaar uitgeeft. Zelf loop ik amper rond met cash geld. Ik ben die persoon die in een cash-only plaats moet gaan schooien bij vrienden terwijl er nog 2500€ op de zichtrekening staat, om dan erna via smartphone even terug te storten. (Als er een atm is, haal ik het natuurlijk wel vlug geld af).
Het voordeel van amper cash is dat alle transacties in je uitreksels komen en je deze dan gemakkelijk in je overzichtje overneemt. Terwijl een 60€ die je cash afhaalt vaak naar hier en daar eens gaat en ik twee maand later echt niet meer weet wat ik er juist mee gedaan heb. (of ik zet het gewoon bij uitgaan/hobbies).
Langs de andere kant ken ik mensen die iets te graag met de kaart betalen en niet snappen hoeveel geld ze opdoen. Geld op voorhand afhalen en op=op systeem gebruiken kan hen wel helpen om niet te blijven uitgeven. Of bv bij een avondje stappen of avondje kermis niet over een limiet te gaan. En ook zeker voor kinderen is het goed om de waarde van geld te leren kennen. Zakgeld in een potje en effectief overhandigen als ze iets kopen.
Voor beide systemen is dus wel wat te zeggen. Het hangt er vooral vanaf hoe hard je jezelf in de hand hebt als het op geld uitgeven aankomt denk ik. Ik kan op voorhand wel inschatten of ik een prijs te hoog of te laag vind en of ik het dus wil betalen, ongeacht cash/kaart.
Over doomsday talk, ik ga geen cash bijhouden voor het geval alles ineen valt. Ik heb wel nog een aparte gratis zichtrekening bij een andere bank met 500€ op, net voor het geval mijn gewoonlijke bank het helemaal zou laten afweten, maar dat is eerder omdat ik van bank A naar B ben gegaan voor mijn hypothecaire lening en dacht: ach ja, zo'n extra rekening is misschien nog niet slecht, zeker gezien het gratis is. Dus ook niet dat ik er actief één extra gaan openen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Komt weleens langs, volgens mij is voor het merendeel het contante geld 'echter', en dat daarom budgetcoaches enzo daarom ook dat voorstellen om te doen. Tegelijk voor mij is geld op mijn bankrekening 'echter'. Dat is het geld wat ik heb, als iemand me vraagt hoeveel geld ik heb kijk ik daar op. Contant geld is voor mij effectief toch al uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Meestal gaat de huur of hypotheek via de bank en komt er geen contant geld meer aan te pas. En door alle abonnementen (tv, mobiel, weekblad) komt dat geld ook niet meer door hun handen heen.

Mensen die lastig rond kunnen komen kunnen het beste 1x per week een vast bedrag pinnen en dan met het contante geld de boodschappen doen (pinpas dus thuislaten). Op die manier krijgen ze een betere mogelijkheid hoe ze op variabele uitgaven kunnen beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Purehz schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

1. Ook cash is afhankelijk van techniek. Als de supermarkt zijn kassa's sluit omdat ze geen verbinding meer hebben, is het ook maar de vraag of jij dan contant mag betalen. Je moet dan dus wel iemand vinden waar jij contant mag afrekenen op dat moment. Jaren geleden heb ik een pinstoring meegemaakt en toen ging de Bas vd Heijden gewoon helemaal dicht. Deuren dicht en klaar. Toen was ik ineens blij dat ik nog bij de Turkse bakker terecht kon met cash.
2. Daar is op zich iets voor te zeggen. Nadeel is dat je het zelf ook moeilijker kunt bijhouden.
3. Dat briefje is gevoeliger voor diefstal en verlies.
Onbekend schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:23:
Mensen die lastig rond kunnen komen kunnen het beste 1x per week een vast bedrag pinnen en dan met het contante geld de boodschappen doen (pinpas dus thuislaten). Op die manier krijgen ze een betere mogelijkheid hoe ze op variabele uitgaven kunnen beheren.
Toch is het lastig. Ik scan al mijn boodschappen en het bedrag staart mij dus de hele tijd aan in de winkel, maar alsnog lukt het me niet echt om te besparen. Je wil toch eten. Je hebt toch die schoonmaakspullen nodig. Je wil toch een toetje en wat koekjes. Je wil het eigenlijk niet merken.

Nou kan ik het gewoon betalen, maar de boodschappen zijn wel enorm duur bij ons (tussen de 800 en 1000 euro per maand). Maar heb ook geen zin om met trek op de bank te zitten omdat ik op versnaperingen heb bespaard. Dat voelt echt zwaar armoedig, alsof je niks te vreten hebt.

PS:
Ik heb al ondergewicht, dus minder eten is ook niet echt verstandig...

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 27-10-2017 13:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cash is voor dagelijks gebruik ook gewoon onhandig. Ik heb altijd wel een paar tientjes cash bij me, maar spreek het zo min mogelijk aan:
1. Wisselgeld. Waar laat ik de muntjes? Past niet in de lekker compacte Secrid. Los in de zak dan maar. Thuis weer in een potje stoppen, waar het alleen maar ophoopt. Onhandig dus.
2. Op=op = nadeel. Moet je weer naar een pinautomaat om iets te kunnen kopen. Handig als je het anders uit zou geven als water, maar dat doe ik niet.
3. Inzicht. Een pintransactie kan je altijd terugvinden. Van cash moet je het onthouden, direct opschrijven of bonnentje meenemen (ugh).
4. Diefstal/verlies. Spreekt voor zich

Er is wel wat cash voor noodgevallen of tweedehands aankopen, en op vakantie gaat er natuurlijk ook cash mee. Maar in de praktijk is het ook daar amper nodig.

Cash als didactisch hulpmiddel, voor kinderen en mensen die slecht met geld kunnen omgaan, zou ik dan wel weer aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Lethalis schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:26:
Toch is het lastig. Ik scan al mijn boodschappen en het bedrag staart mij dus de hele tijd aan in de winkel, maar alsnog lukt het me niet echt om te besparen.
Huh? Als je op eten wilt bezuinigen, dan koop je toch gewoon minder of goedkopere ingredienten? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
[...]

Toch is het lastig. Ik scan al mijn boodschappen en het bedrag staart mij dus de hele tijd aan in de winkel, maar alsnog lukt het me niet echt om te besparen. Je wil toch eten. Je hebt toch die schoonmaakspullen nodig. Je wil toch een toetje en wat koekjes. Je wil het eigenlijk niet merken.

Nou kan ik het gewoon betalen, maar de boodschappen zijn wel enorm duur bij ons (tussen de 800 en 1000 euro per maand). Maar heb ook geen zin om met trek op de bank te zitten omdat ik op versnaperingen heb bespaard. Dat voelt echt zwaar armoedig, alsof je niks te vreten hebt.

PS:
Dit is gewoon een mentaliteitsprobleem. Wanneer je wil bezuinigen maar niet alle lekkere dingen wil laten staan. Tja diegene in de spiegel is daarvoor verantwoordelijk.

Als je gewoon normale maaltijden eet dan heb je geen "vreten" nodig als je op de bank zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Vooral die laatste zin is juist het punt.
Vergelijk het eens met mensen die (diep) in de schulden zitten. Ze ontvangen brieven met herinneringen en aanmaningen, en die maken ze al niet meer open. Ze proberen het te negeren. :)

Mocht je toch willen besparen, kijk dan gewoon wat de betreffende winkel in de aanbieding heeft. En kijk niet voor elk product naar de A-merken maar de goedkope huismerken zijn bijna even zo goed.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 12:54

murphsy

Product Monkey

Ik merk dat er een (groeiende?) groep in dit topic wel de FO-wens heeft, maar niet de FO-mindset (waarop dit topic gebaseerd is) wil omarmen. Dit is niet erg, FO-denken en doen is vrijwillig. Maar wat doe je dan precies in dit topic? Het gaat een beetje ten koste van het topic.

Het idee is om je geld uit te geven voor enkel zaken die je levensgeluk vergroten. 800-100 boodschappen per maand en perse een toetje willen heeft, wat mij betreft, niet zoveel te maken met dit topic. Van een toetje wordt je leven écht niet anders. En van Mona-pudding al helemaal niet.

Ben ik nou te hard en kan ik beter overstappen naar de MMM of ERE forums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
murphsy schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:46:
Ik merk dat er een (groeiende?) groep in dit topic wel de FO-wens heeft, maar niet de FO-mindset (waarop dit topic gebaseerd is) wil omarmen. Dit is niet erg, FO-denken en doen is vrijwillig. Maar wat doe je dan precies in dit topic? Het gaat een beetje ten koste van het topic.
Misschien omdat boodschappen niet het hele plaatje is bij mij?

Ik ben wel iemand die zijn woning versneld aflost, verder geen leningen aangaat, zuinig op zijn spullen is, zoveel mogelijk geld probeert te sparen en kijkt naar extra aflossen versus beleggen enzovoorts. Boodschappen vind ik gewoon lastig, want daar merk ik het direct.

Laten we het zo zeggen: ik vind het makkelijker om 3 jaar in dezelfde schoenen te lopen dan om mijn toetje te laten staan. Maar er zijn dus zat andere dingen die ik wel doe / probeer te doen.

PS:
Ik heb het ERE boek gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:52
[...]

Totaal OT: Onder(en over)gewicht heeft meer te maken met slechte voeding vs gezonde voeding dan hoeveelheden.
Hoe meer gezonde voeding, hoe minder je er in hoeft te proppen, ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lointje
Het is natuurlijk een leerproces, dus je moet de mensen ook niet meteen afschieten. Maar ik snap wel wat je wil zeggen met wel willen maar zogezegd niet kunnen.
Als dat bio-eten en een lekker dessertje is waar Lethalis heel de dag op het werk naar uitkijkt, dan is er niets mis mee. 800-1000€ is natuurlijk wel veel, maar ik ken de gezinssituatie niet zo. Als zijn kinderen nog in de luiers zitten gaat het natuurlijk hard.

Tips zijn inderdaad om eens 2 schappen lager te kijken naar het huismerk. Probeer het uit. Is het jouw ding niet, koop je in het vervolg weer het A-merk. Proef/zie je geen verschil, hou het dan bij het huismerk. Bij een A-merk betaal je sowieso ook voor de naam & reclame. Ik koop sommige dingen ook nog A-merk omdat de smaak gewoon beter zit, maar voor andere zaken is het witte product dat maar een derde van de prijs kost even goed.
Kijk ook eens hoeveel je effectief in de vuilbak gooit. Allemaal mooi zo'n volle frigo met groenten, yoghurt, pudding, ... maar als je elke week de helft de vuilbak inkeilt vanwege overtijd moet je misschien gewoon wat minder kopen.
Waspoeder -> loop af en toe eens door het gangpad. Staat het aan 1+1 pak dan meteen twee dozen mee. Zulke dingen worden toch niet slecht.
Ondergewicht wil niet zeggen dat je dat moet compenseren met snoepen en frisdrank. Gewoon wat meer vlees, groentjes en patatjes op het bord kan ook helpen. Vooral frisdrank en alcohol kost veel. Nogmaals, als je dat graag af en toe drinkt, geen probleem om te kopen. Hou er gewoon rekening mee.
En let op met "kortingen". Als je iets koopt met een 30% korting wat je anders niet had gekocht, heb je geen geld uitgespaard maar geld uitgegeven. Iets dat veel mensen ook niet in hun hoofd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
murphsy schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:46:

Het idee is om je geld uit te geven voor enkel zaken die je levensgeluk vergroten. 800-100 boodschappen per maand en perse een toetje willen heeft, wat mij betreft, niet zoveel te maken met dit topic. Van een toetje wordt je leven écht niet anders. En van Mona-pudding al helemaal niet.

Ben ik nou te hard en kan ik beter overstappen naar de MMM of ERE forums?
Dat herken ik wel. Er zijn veel posters, die niets willen laten en zelfs in de verdediging schieten als ze worden aangesproken op hun uitgaven. Terwijl het topic echt gaat om FO worden en daarvoor moet je ook keuzes maken. Aan de andere kant, is het ook een proces. Je hebt niet in een keer de juiste mindset, dat kost gewoon tijd.

Het gaat om keuzes maken, als je van 800-1000 euro boodschappen gelukkig wordt en verder geen/nauwelijks geld uitgeeft dan kan dat natuurlijk ook. Het gaat allemaal om de verhouding t.o.v. je andere kosten en je inkomsten. Al lijkt het me met dit soort keuzes, wel vrijwel onmogelijk om ooit FO te worden.

Voor een 50-60% savings rate moet je best moeilijke keuzes maken. Tenminste... het lijken moeilijke keuzes in het begin. Maar het is veelal ook gewenning :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hoedje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:04:
[...]
Dat herken ik wel. Er zijn veel posters, die niets willen laten en zelfs in de verdediging schieten als ze worden aangesproken op hun uitgaven. Terwijl het topic echt gaat om FO worden en daarvoor moet je ook keuzes maken. Aan de andere kant, is het ook een proces. Je hebt niet in een keer de juiste mindset, dat kost gewoon tijd.

Het gaat om keuzes maken, als je van 800-1000 euro boodschappen gelukkig wordt en verder geen/nauwelijks geld uitgeeft dan kan dat natuurlijk ook. Het gaat allemaal om de verhouding t.o.v. je andere kosten en je inkomsten. Al lijkt het me met dit soort keuzes, wel vrijwel onmogelijk om ooit FO te worden.

Voor een 50-60% savings rate moet je best moeilijke keuzes maken. Tenminste... het lijken moeilijke keuzes in het begin. Maar het is veelal ook gewenning :) .
Bovendien zeg ik ook alleen maar dat ik het lastig vind. Ik ben er dus inderdaad mee bezig. Het lukt alleen niet zo goed. Ik erken ook dat het veel geld is.

En ja, ik heb een kind dat nog in de luiers zit. Toen we nog geen kind hadden, zaten we max op 600 euro. Ook niet weinig, maar ook niet extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Hoedje schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Precies dit. Ik snap het ook wel, ik vind het leerproces ook niet erg. Dat ben ik ook aan het doorlopen, en ik ga echt nog wel eens de fout in. Maar die uitgave verdedigingsposts in dit topic helpen volgens mij niemand, daar hebben andere lezers niks aan. Natuurlijk is voor sommige lezers elke week Ben & Jerry's essentieel voor het levensgeluk, en die BMW is écht beter dan een Toyota. En dat past prima in een gezonde levensstijl. Maar wat doe je dan precies in dit topic? Wat kom je hier halen en wat kom je hier brengen?

Nu stop ik weer, dit is een terugkerend probleem >:) ;)

Weer ontopic: er komt gezinsuitbreiding! O+ Dat is natuurlijk een feestje, maar ook een keuze-moment: ik werk nu 4 dagen en freelance er 1. Die freelance dag gaat mijn zoontje naar de opvang. En dat is loeiduur. Freelance verdien ik gelukkig voldoende om dat te kunnen dekken en wat over te houden voor het spaardoel. Maar straks met een tweede wordt dat een ander sommetje, de netto-bijdrage van mijn freelance werk gaat dan hard onderuit (dus bruto-inkomsten min belasting min kinderopvang).

Als alternatief kan ik stoppen met freelance werk, en dan de opvang voor die ene dag stopzetten, dat is een netto-besparing van ±€350-450 per maand. Daar moet ik dus al gauw €1000+ voor factureren. Zijn er hier FO-strevers met 2 kids? En hoe vliegen jullie dat aan?
Lethalis schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:14:
[...]

Bovendien zeg ik ook alleen maar dat ik het lastig vind. Ik ben er dus inderdaad mee bezig. Het lukt alleen niet zo goed. Ik erken ook dat het veel geld is.

En ja, ik heb een kind dat nog in de luiers zit. Toen we nog geen kind hadden, zaten we max op 600 euro. Ook niet weinig, maar ook niet extreem.
Ik bedoel het niet vervelend naar jou (of andere posters persoonlijk). Je zegt steeds 'maar zus, maar zo'. Kortom je verdedigd jezelf tegen de andere posters, terwijl dat niet hoeft. Jouw uitgaven zijn hoe dan ook prima, als jij daarmee tevreden bent. Maar ben je wel toe aan werken aan FO? Of is het misschien nog eventjes te vroeg (en ook dat is geen waardeoordeel)? Dat is een mindset dingetje.

[ Voor 18% gewijzigd door murphsy op 27-10-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:14:En ja, ik heb een kind dat nog in de luiers zit. Toen we nog geen kind hadden, zaten we max op 600 euro. Ook niet weinig, maar ook niet extreem.
Van de categorieën Weinig/Normaal/Veel/Extreem vind ik €600/m voor 2p toch wel onder Veel vallen hoor :)
Hoe krijg je dat voor elkaar? Veel duur vlees? Nespresso koffie? Dure shampoo en make-up? Elk weekend een kaasplankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
@murphsy van harte gefeliciteerd ! Veel geluk! Hier geen 2 kids, maar de uren met je kinderen lijken mij aardig priceless. Ik zou er denk ik altijd voor kiezen om zoveel mogelijk tijd met hen door te brengen als dat mogelijk is. Totdat ze je zat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

CornermanNL schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:28:
@murphsy van harte gefeliciteerd ! Veel geluk! Hier geen 2 kids, maar de uren met je kinderen lijken mij aardig priceless. Ik zou er denk ik altijd voor kiezen om zoveel mogelijk tijd met hen door te brengen als dat mogelijk is. Totdat ze je zat zijn ;)
Bedankt! Super leuk.

Die uren zijn inderdaad super belangrijk, dat is één van mijn FO-drijfveren. Mijn zoontje gaat 'slechts' 2 dagen naar de opvang, en dat vind ik een mooie verdeling. Deze ene dag bekijk ik daarmee puur financieel en voor mijn eigen plezier. 1 of 2 dagen naar de opvang vind ik voor de kids goed, hij vindt het daar erg leuk en wordt er veel socialer van vanwege de andere kinderen daar. Ik krijg moppers als ik hem ophaal _/-\o_

Maar 10 uur factureerbaar werk doen voor de opvang + belasting... Dat voelt niet heel erg efficiënt. Misschien toch maar eens de focus verleggen naar het aanbieden van een meer geautomatiseerde dienst :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
murphsy schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:21:
[...]
Weer ontopic: er komt gezinsuitbreiding! O+ Dat is natuurlijk een feestje, maar ook een keuze-moment: ik werk nu 4 dagen en freelance er 1. Die freelance dag gaat mijn zoontje naar de opvang. En dat is loeiduur. Freelance verdien ik gelukkig voldoende om dat te kunnen dekken en wat over te houden voor het spaardoel. Maar straks met een tweede wordt dat een ander sommetje, de netto-bijdrage van mijn freelance werk gaat dan hard onderuit (dus bruto-inkomsten min belasting min kinderopvang).
Gewoon blijven freelancen. Die 2 in de opvang is toch maar een jaartje waarschijnlijk, daarna gaat de oudste naar de kleuterklas (vanaf 2.5-3j) en heb je enkel nog de jongste in de opvang en zit je in dezelfde situatie als nu?
Of kan je eenvoudig je freelance een jaar stopzetten en dan aan hetzelfde tempo met evenveel klanten terug beginnen? Als je daar snel terug aan zit kan je het wel opschorten voor een jaar. Echter is het vaak terug bijna van 0 beginnen en dat is het misschien niet waard.
(Al blijft quality time ook belangrijk met het kindje)
Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.