coelho schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:53:
Ik heb een zelfde product welke ook slapend is vanwege de lage rentestand. Begrijp ik je nu goed dat je naast de al ontvangen rente dus renteverschilcompensatie krijgt tot aan je pensioenleeftijd, met als enige voorwaarde dat je het in een beleggingsproduct gaat steken? In dat geval hoeft je beleggingsresultaat alleen maar de huidige lage rente te overstijgen om lucratiever te zijn. Sterker, als je inderdaad voor de komende X jaar het renteverschil al uitbetaald krijgt, dan beleg je met een hoger bedrag en zou je zelfs met minder gemiddeld rendement toekomen.
Dit klinkt als een 'waar mag ik tekenen' regeling. Vraag me toch af wat de addertjes zijn.
Ja, dat klopt allemaal en vooral "to good to be true" gevoel overkwam mij ook. ik heb 2 weken lang alle voorwaarden, wetgeving en alles doorgenomen. Gesproken met vrienden die financieel onderlegd zijn.
Let ook op, ik had er ook voor kunnen kiezen om elders verder te gaan met m'n pensioenrekening, heb ik ook overwogen (om het op een andere pensioenbeleggingsrekening te laten zetten) maar daar waren de kosten hoger dan bij de Rabobank dus waarom zou ik dat doen? Neemt niet weg dat ik dat de komende 30 jaar alsnog kan doen, als de Rabobank bijv. de kosten ineens gaat verhogen of het fondsenaanbod me niet aan staat, dan heb ik alsnog de vergoeding maar vast binnen.
Het renteverschilcompensate is wel lager dan de uiteindelijk te ontvangen rente over x jaren heen (op 10.000 was het iets van 1.000 euro). Wel serieus geld maar met het uitbetalen van de vergoeding was mijn saldo ineens al bijna op het niveau waar ik het op verwacht had te zijn tegen de pensioenleeftijd aan.
Als het belegginsresultaat ook maar rond de 1% zit over de gehele resterende looptijd dan heb ik al de juiste keuze gemaakt.
Advieskosten ben je idd kwijt. Die € 80 heb ik vergeleken bij mijn andere pensioenpotjes (de beleggingsproducten althans) en dan is het de goedkoopste op jaarbasis. Er zijn geen transactiekosten voor aan- of verkoop. Wat ik zelf dan weer prettig vind is dat al deze kosten buiten het pensioen worden betaald, die word dus van mijn lopende betaalrekening afgeschreven, dat is qua rendement op je pensioenpot natuurlijk gunstiger.
Aikon schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:14:
Inzicht krijgen in de rest van je situatie

Of heb je geen andere keuze dan dat restant ook in die fondsen om te zetten? Mijn voorkeur is spreiden over het algemeen, maar ligt er beetje aan om wat voor bedragen/percentages het gaat.
Het voor nu gekozen fonds is deze:
https://www.blackrock.com...l-r-accumulating-eur-fund
Het aanbod is beperkt tot mixfondsen 2 t/m 5 van Blackrock. Gezien de looptijd heb ik het fonds met maximaal risico gekozen. Deze mixfondsen zijn "wereldwijd" verspreid in verschillende sectoren.
Zoals zoveel pensioenproducten wordt het risico richting je pensioenleeftijd automatisch aangepast (ik eindig dus waarschijnlijk met alleen maar mixfonds 2 stukken), je mag dat ook negeren, moet je alleen opdracht toe geven.
Ik nijg naar het over 2 a 3 jaar uitspreiden om de rest van de cash positie om te zetten in stukken (komt neer op +2K per maand inleg). Enige angst die ik heb is dat de beurs dan volgende maand klapt, dus probeer je de markt weer te timen

Nee, in geval van banksparen/lijfrentesparen etc. wordt er nu namelijk niks afgekocht. Alleen de vorm veranderd maar het volledige bedrag blijft binnen je pensioenvoorziening zitten. Ik kan er verder ook niks vanaf halen, het blijft geblokkeerd. Ik heb jaren geleden een pensioenrekening van BND over gezet naar iets anders, dat mag ook gewoon, zolang het maar geblokkeerd blijft. De belastingdienst heeft verder niks te zeggen over het rendement en hoe dat verkregen wordt, die komt pas aankloppen als je er gebruik van gaat maken.
[
Voor 13% gewijzigd door
capellio op 23-11-2018 11:13
]