Artikel van RTL nieuws over eerder stoppen en wat je moet sparen.
https://www.rtlnieuws.nl/...-rekenvoorbeeld-koop-huur
[ Voor 22% gewijzigd door Mirved op 07-11-2018 07:42 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 22% gewijzigd door Mirved op 07-11-2018 07:42 ]
En met die informatie ga je ongewild toch rekenen.Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:42:
Mijns inziens niet meer dan wat gegoochel met getallen. Bijvoorbeeld het stel met koopwoning: Hoezo moeten ze 40k per jaar hebben van 63-68 jaar en hebben ze van 68-71 ineens genoeg aan 1000 per maand? Uiteraard vallen de vaste lasten van de woning weg, maar als je de hele dag thuis bent dan heb je blijkbaar nagenoeg geen kosten?Mirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:42:
Als je thuis bent, heb je genoeg kosten.. Je verbruikt thuis immers alle, gas licht & water. Eten en drinken. En ga je de hele dag voor het raam zitten? Elk uur dat je niet werkt, heb je de mogelijkheid om geld uit te geven. Gegoochel met getallen idd.coelho schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:10:
[...]
Mijns inziens niet meer dan wat gegoochel met getallen. Bijvoorbeeld het stel met koopwoning: Hoezo moeten ze 40k per jaar hebben van 63-68 jaar en hebben ze van 68-71 ineens genoeg aan 1000 per maand? Uiteraard vallen de vaste lasten van de woning weg, maar als je de hele dag thuis bent dan heb je blijkbaar nagenoeg geen kosten?
Wat mij betreft krijgt deze bierviltjesberekening een te groot podium middels plaatsing op een nieuwswebsite.
@coelhoMirved schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:42:
Verwijderd
Ik snap wat je zegt, maar iedereen kan toch op z'n klompen aanvoelen dat je spaargeld moet hebben als je eerder wilt stoppen met werken, en dat het totale bedrag wat je nodig hebt gelijk staat aan je maandelijkse uitgaven x het aantal maanden dat je wilt overbruggen?Ardbeg10 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:55:
[...]
@coelho
@Dacuuu
@Tazzios
Wellicht inderdaad niet meer dan gegoochel met getallen, maar in mijn ogen wel dergelijk een goed stuk. Te meer gezien de doelgroep die dit artikel voor ogen heeft (de gewone man, en niet de FOer op tweakers).
De strekking en aangehaalde principes van het artikel zijn mijns inziens volledig correct. Het benadrukt goed het belang van vroeg beginnen met sparen, kosten laag houden en vermogen opbouwen.
Dat het voorbeeld dan fictief is (of zoals jullie het noemen: "gegoochel met getallen"), en Jaap en Jeanine waarschijnlijk helemaal niet bestaan, doet niks af aan de principes die in het artikel genoemd worden. In mijn ogen is het feit dat een dergelijk artikel op een grote nieuws site verschijnt nou net een goede ontwikkeling.
[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 07-11-2018 11:17 ]
Verwijderd
Verwijderd
Vermogensrendementheffing, eigenwoningforfait, fiscaal aantrekkelijke pensioenregelingen, vermindere hypotheekrente aftrek bij versneld aflossen, etc. zitten er ook niet in.Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:23:
Klopt. Echter is inflatie over het algemeen wel een feit. Alleen percentage kun je niet voorspellen.
Rente of rendement is dus wel een erg belangrijke factor die meegenomen zou moeten worden. Stel de rente blijft de komende 30 jaar 0,3% en de inflatie is gemiddeld 3% slaat de berekening nergens op.
Snap dat ze dat niet zo meenemen, maar een voetnoot was wel handig geweest.
Verwijderd
Je kunt het uitbreiden ja. Dat zorgt er alleen voor dat het spaarbedrag minder wordt of meer wordt. Daar kun je rekening mee houden door minder uit geven of dat je juist meer ruime hebt om te besteden.Ardbeg10 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:30:
[...]
Vermogensrendementheffing, eigenwoningforfait, fiscaal aantrekkelijke pensioenregelingen, vermindere hypotheekrente aftrek bij versneld aflossen, etc. zitten er ook niet in.
Ik denk dat dat voor het artikel niet uitmaakt.
Toen ik 6 jaar geleden m'n eerste FO sommetje maakte hield ik dat ook allemaal lekker buiten beschouwing, hoe belangrijk die zaken allemaal ook zijn. Ik weet nog goed hoe simpel dat sommetje toen was.
Als ik m'n vrienden in de kroeg uitleg hoe FO werkt dan begin ik toch ook niet met het dividendlekkage?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
En heb je tips over hoe je dit hebt gedaan? Of moet ik het hele topic gaan doorlezen?murphsy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:26:
Kleine humblebrag. Al een paar jaren optimaliseren wij het huis op energieverbruik (gas en stroom). En over de laatste twaalf maanden zien we echt het verschil. Net de cijfers mogen ontvangen van onze energieleverancier, en het eindeloos stekkerdozen van de stroom af klikken heeft geholpen:
Ons 4-persoonshuishouden gebruikt nu minder dan het gemiddelde 1-persoonshuishouden! (gemiddelden via Eneco)
Het zag er voor ons zo uit in Oktober (toch de eerste 'donkere maand'):
- stroomverbruik: 134 kWh (gemiddeld 1-persoonshuishouden is 169 kWh)
- gasverbruik: 19m3 (gemiddeld gebruik tussenwoning 83m3).
Wij wonen met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen in een 120m2 jaren dertig huis. Er zijn bijna altijd meerdere mensen thuis. Ik ben best trots op onze verbruikscijfers.
Ja klopt, het was prima weer in Oktober. Al hadden we vorig jaar nog geen spouwmuur isolatie en hr++ glas in deze periode, toen moest de kachel al regelmatig aan. Buitentemperaturen onder de 15 graden kwamen best hard aan vorig jaar, dat is nu merkbaar beter.Sissors schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:50:
Sowieso is stroom netjes. Maar gas zegt natuurlijk erg weinig met record warmtes in oktober.
Was totaal niet onvriendelijke bedoeld hoor. Heb respect voor jouw resultaat en ben benieuwd naar jouw tips. Misschien beetje bot de opmerking over het hele topic doorlezen. Excuus.murphsy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:11:
[...]
Ja klopt, het was prima weer in Oktober. Al hadden we vorig jaar nog geen spouwmuur isolatie en hr++ glas in deze periode, toen moest de kachel al regelmatig aan. Buitentemperaturen onder de 15 graden kwamen best hard aan vorig jaar, dat is nu merkbaar beter.
Voelt goed, of niet @gr8-jen ? Met een groter huis is het denk ik een kwestie van bewust kiezen waar je wel en niet stookt, ruimtes goed van elkaar scheiden (dus deuren dicht, tochtstrips, etc.), en proberen lampen en dergelijke goed in de gaten te houden.
@Hankie0412 wat een onvriendelijk toontje zeg, onnodig
[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 07-11-2018 15:56 ]
De reserveringsruimte in een bepaald jaar is gelijk aan de niet gebruikte jaarruimte van de voorgaande 7 jaren. Het maximale bedrag dat je als reserveringsruimte mag inleggen is echter aan een jaarlijks maximum gebonden. Je doet er dan ook verstandig aan om bij het oudste jaar te beginnen, omdat dat jaar bij de berekening volgend jaar weg valt.Baytep schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:46:
Reserveringsruimte:
Weet iemand of je maar 1x in je leven van de reserveringsruimte gebruik mag maken, of mag je in verschillende jaren de ruimte van de voorliggende 7 jaar gebruiken zolang je maar niet hetzelfde jaar aanspreekt?
Welke foto?murphsy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:22:
• Er bestaat maar 1 soort lamp, de LED-lamp (en die kunnen prachtig zijn, zie foto)
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-11-2018 16:30 ]
Bron: https://weblog.sparen.nl/...-ik-mijn-toetsingsinkomenJe toetsingsinkomen is het jaarinkomen van jou en je eventuele partner. De Belastingdienst berekent je toetsingsinkomen aan de hand van je verwachte verzamelinkomen van het betreffende jaar. Je verzamelinkomen is het totaal van de inkomsten in box 1, 2 en 3 van het belastingstelsel.
[ Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-11-2018 21:33 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
[ Voor 12% gewijzigd door netfast op 07-11-2018 21:45 ]
Reserveringsruimte, jaarruimte en dotatie kan ongeveer (en maximaal) ongeveer op 19.000 uitkomen.netfast schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:44:
Uit mijn hoofd is het totaal iets van 12,5k per jaar dat je mag inleggen (en ook weer afhankelijk van je inkomen?)? En dat is dan totaal voor het huidige jaar en evt de afgelopen 7 jaren daarvoor
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik heb vorig jaar 0 ingelegd. Dus wellicht geen 30k maar wel een hoop ruimte vrij zou ik verwachten.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:29:
Je kunt geen 30k belastingvrij inleggen. Er zit een maximum aan het totaal aan jaar- en reserveringsruimte dat je per jaar kunt benutten.
Ik denk dat velen in dit topic dit al doen, ikzelf uiteraard ook. Wat mij opviel in de kleine lettertjes bij de welkomstbonus voor dit jaar was dat er iets stond in de trend van: Er mag nog geen eerdere registratie op dit adres zijn geweest via energieleverancier om in aanmerking te komen voor de welkomstbonus. Dit heb ik nog niet eerder gezien.murphsy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:22:
No harm done! Geen probleem.
Even geknipt en geplakt, scheelt een hoop typewerk. Ik mis vast nog iets, maar ik denk dat dit zo ongeveer is wat wij doen. Eigenlijk niks geks, het zit hem echt in alles ook echt stug doen![]()
• Elk jaar overstappen via bijvoorbeeld Gaslicht.com (welkomstbonus & tarief zijn fors beter na overstap)
Verwijderd
Meestal is de voorwaarde dat je in de afgelopen 12 maanden geen klant mag zijn geweest. Uitsluiting van iemand die langer geleden klant was, is voor mij nieuw.Ernie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:46:
Ik denk dat velen in dit topic dit al doen, ikzelf uiteraard ook. Wat mij opviel in de kleine lettertjes bij de welkomstbonus voor dit jaar was dat er iets stond in de trend van: Er mag nog geen eerdere registratie op dit adres zijn geweest via energieleverancier om in aanmerking te komen voor de welkomstbonus. Dit heb ik nog niet eerder gezien.
Dat is ook interresant om uit te zoeken:Ernie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:46:
Ik heb een aanbod gekregen van een pensioenfonds voor het afkopen van een klein pensioen.
Zie https://www.financieelona...nl/aandelen-valutarisico/ en https://www.financieelona...ggen-fondsen-stappenplan/Arno90 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:44:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: Hoe kijken jullie aan tegen het valutarisico bij beleggen in ETF's.
Momenteel beleg ik nog via BrandNewDay in het Wereldindex fonds Hedged, maar ik begin steeds meer en meer te twijfelen over het afdekken van het valutarisico. Mede omdat dit ook gewoon extra geld moet kosten, want voor niks gaat de zon op
Vaak ook 13 maanden, goed oplettenVerwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:11:
[...]
Meestal is de voorwaarde dat je in de afgelopen 12 maanden geen klant mag zijn geweest. Uitsluiting van iemand die langer geleden klant was, is voor mij nieuw.
Recent zelf overgestapt, maar de aanbiedingen met welkomstbonus waren niet beter dan de aanbiedingen zonder bonus (op jaarbasis). Oftewel: als je een bonus krijgt, betaal je hogere tarieven.
Je hebt toch je jaarruimte gebruikt toentertijd? Dat je daarna je pensioen afkoopt moet je zelf weten, kan me niet voorstellen dat je dan wéér die jaarruimte kan gebruiken hoor.Baytep schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:25:
[...]
Dat is ook interresant om uit te zoeken:
Als je (kleine) pensioen wordt afgekocht zou je denken dat dan de reserveringsruimte van betreffende jaren aanzienlijk toeneemt.
Dus als het afkoopaanbod interessant genoeg is kun je met het uitgekeerde geld de reserveringsruimte van dat jaar weer gebruiken, en houd je nog wat over ook.
Maar dat wordt denk ik geen eenvoudig verhaal.
[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 08-11-2018 09:33 ]
De maximale jaarruimte 2018 is €12.362. De maximale reserveringsruimte 2018 is €7.167. Exacte bedragen zijn afhankelijk van je inkomsten (en uiteraard of een werkgever al heeft ingelegd in de situatie dat je zelf extra wilt storten in een loonslaafconstructie) en je pensioenaangroei.netfast schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:44:
Uit mijn hoofd is het totaal iets van 12,5k per jaar dat je mag inleggen (en ook weer afhankelijk van je inkomen?)? En dat is dan totaal voor het huidige jaar en evt de afgelopen 7 jaren daarvoor
Met mijn maandelijkse inleg hoop ik een deel van het valutarisico al te ondervangen doordat ik elke keer tegen de dan geldende wisselkoers mijn US ETFs koop.Arno90 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:44:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: Hoe kijken jullie aan tegen het valutarisico bij beleggen in ETF's.
Momenteel beleg ik nog via BrandNewDay in het Wereldindex fonds Hedged, maar ik begin steeds meer en meer te twijfelen over het afdekken van het valutarisico. Mede omdat dit ook gewoon extra geld moet kosten, want voor niks gaat de zon op.
Ik ben ook aan het overwegen om via DeGiro te gaan beleggen in bijvoorbeeld: https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=EQUITY/?overview .
Stel ik ga maandelijks in dat fonds beleggen dan worden mijn euro's omgewisseld naar dollars, prima. Maar stel nou dat ik over 25 jaar wil stoppen met werken en de dollar ineens flink in waarde gedaald is. Laten we zeg van:
1 dollar is 1,20 euro naar 1 dollar is 1 euro. Dat betekent dat op het moment van verkopen ik dus minder euro's krijg dan ik eigenlijk had gewild. Dus ik in het ergste geval langer zou moeten doorwerken.
Hoe gaan jullie hier mee om en hoe kijken jullie hier tegen aan?
Heel mooi allemaal!murphsy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:22:
- Ecostanden voor wasmachine en vaatwasser gebruiken (tenzij na het kerstdiner of na een rugbywedstrijd)
Je kan altijd proberen het koersverschil gecompenseerd te krijgen als het bij hun is misgegaan. Heb zelf ook zoiets gehad, maar dan met een verkooptransactie die maar niet werd doorgezet. Werd 2x een maand vooruitgeschoven. Geen idee wat er misging. Toen vroeg ik om compensatie en die heb ik ook gekregen. Scheelde zo 2-300 euro.Aikon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:31:
[...]
En heel fijn ook dat BND toch maar eerst de standaard Hedged heeft aangekocht om ze dan om te zetten naar Unhedged en daar 2 dagen over heeft gedaan en dat exact op het verkeerde moment zodat ik na 1 maand al op 8% verlies sta. Daar gaat m'n pensioen...
Heb je wel je echte verbruik gebruikt? Een wat hoge kWh prijs kan soms best uit, als je weinig verbruikt. Ik zie toch nog wel goede deals als ik nu kijk. Vastrecht verschilt ook nog, die is met laag verbruik weer extra belangrijk. Na een jaartje gaan de tarieven inderdaad vaak omhoog. Scherp op zijn!Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:11:
[...]
Meestal is de voorwaarde dat je in de afgelopen 12 maanden geen klant mag zijn geweest. Uitsluiting van iemand die langer geleden klant was, is voor mij nieuw.
Recent zelf overgestapt, maar de aanbiedingen met welkomstbonus waren niet beter dan de aanbiedingen zonder bonus (op jaarbasis). Oftewel: als je een bonus krijgt, betaal je hogere tarieven.
[ Voor 28% gewijzigd door murphsy op 08-11-2018 19:23 ]
Verwijderd
Ja, op basis van daadwerkelijk verbruik (+- 1600 kWh elektra en 750 m3 gas). Tussen de goedkoopste 5 aanbieders (zowel grote namen als onbekende aanbieders) scheelde het ongeveer 1 à 2 tientjes op jaarbasis, inclusief eventuele bonus.murphsy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:08:
[...]
Heb je wel je echte verbruik gebruikt? Een wat hoge kWh prijs kan soms best uit, als je weinig verbruikt. Ik zie toch nog wel goede deals als ik nu kijk. Vastrecht verschilt ook nog, die is met laag verbruik weer extra belangrijk. Na een jaartje gaan de tarieven inderdaad vaak omhoog. Scherp op zijn!
Ik heb inderdaad met zo’n stopcontact-meter de standen vergeleken. Wel een piep-karwei. Het lijstje is verder natuurlijk optioneel, ik postte het alleen omdat ernaar gevraagd werd. Alle sceptici ga ik niet weerleggenDoe ermee wat je wilt, voor ons werkt het.
Waarom zeg je pas op na opmaken jaarafrekening? Je kan gewoon de dag van aflopen van contract (meestal dus na 1 jaar) een nieuw contract laten ingaan. Jaarrekening wordt dan daarna opgemaakt en je hebt geen variabele tarieven. Ik doe dat al jaren zo en nog nooit problemen mee gehad.Kluifjes schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:36:
Enige verrotte vind ik dat ik nu net in de winterperiode overstap. Aangezien je dan altijd wel minimaal een maand variabel tarief hebt. Na 12 maanden en opmaken jaarafrekening zeg ik op en voordat nieuwe contract dan ingaat ben je wel een maand verder. Geen ramp, maar zie geen oplossing hiervoor. Deze maand met variabele tarieven schuift elk jaar ook weer een maand op, waardoor het vanzelf weer een maand wordt met nauwelijks gasverbruik (elektraverbruik is uiteraard minder verschil tussen winter en zomermaanden).
Iemand anders nog tips en tricks op gebied energiecontracten?
Dank had deze artikelen al eens eerder vluchtig gelezen. Het is me nu wel duidelijker geworden! Het gaat dus inderdaad zoals Rube al aangaf om de regio/index. Weer wat geleerd
Ik heb ook afgelopen week ons contract overgezet en heb ook de stijgende prijzen gezien. We zaten bij EnergieFlex maar die ging failliet (aanbiedingen waren een beetje te goed gok ikKluifjes schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:36:
Lijkt mij ook stug dat het zonder bonus goedkoper is. Toevallig heb ik vandaag net een nieuw energiecontract afgesloten. Wat me daarbij wel opviel: de tarieven zijn echt flink hoger dan vorig jaar, gasprijs bv 0,72 per m3, vorig jaar nog 0,60 per m3. Ook elektraprijs flink omhoog. Had destijds uiteraard ook welkomstpremie.
Moet wel zeggen dat ik kritisch naar contracten kijk, maar niet naar het verbruik. Als we thuis lekker lang en warm willen douche, gaan er geen alarmbellen af en een extra dikke trui zodat de verwarming een graad lager kan gebeurt hier ook niet. Dat is puur een persoonlijke keuze uiteraard.
Ik ben wel altijd een beetje aan het spelen met verbruikcijfers bij afsluiten contract. Iets naar boven afronden kan zo 75 euro aan welkomstpremie schelen. Dat je 200 m3 minder verbruikt hebt dan je van tevoren aangaf, heeft bij mij nog geen energiemaatschappij ooit iets op uit gedaan. Heb wel meestal dat als ik bv. net een jaar geleden al contract had bij degene die als goedkoopste uit de bus komt dat ik dan meestal net die daaronder pak. Is dan wel paar euro duurder, maar ik wil geen slapende honden wakker maken.
Enige verrotte vind ik dat ik nu net in de winterperiode overstap. Aangezien je dan altijd wel minimaal een maand variabel tarief hebt. Na 12 maanden en opmaken jaarafrekening zeg ik op en voordat nieuwe contract dan ingaat ben je wel een maand verder. Geen ramp, maar zie geen oplossing hiervoor. Deze maand met variabele tarieven schuift elk jaar ook weer een maand op, waardoor het vanzelf weer een maand wordt met nauwelijks gasverbruik (elektraverbruik is uiteraard minder verschil tussen winter en zomermaanden).
Iemand anders nog tips en tricks op gebied energiecontracten?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Als je zeker weet dat je in Euro land gaat pensioneren dan is het zo'n gek idee nog niet om je valuta risico af te dekken. Makkelijkste manier is als een ETF ook een "hedged" version heeft.Arno90 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:44:
Momenteel beleg ik nog via BrandNewDay in het Wereldindex fonds Hedged, maar ik begin steeds meer en meer te twijfelen over het afdekken van het valutarisico. Mede omdat dit ook gewoon extra geld moet kosten, want voor niks gaat de zon op.
Ik ben ook aan het overwegen om via DeGiro te gaan beleggen in bijvoorbeeld: https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=EQUITY/?overview .
Stel ik ga maandelijks in dat fonds beleggen dan worden mijn euro's omgewisseld naar dollars, prima. Maar stel nou dat ik over 25 jaar wil stoppen met werken en de dollar ineens flink in waarde gedaald is. Laten we zeg van:
1 dollar is 1,20 euro naar 1 dollar is 1 euro. Dat betekent dat op het moment van verkopen ik dus minder euro's krijg dan ik eigenlijk had gewild. Dus ik in het ergste geval langer zou moeten doorwerken.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 09-11-2018 09:08 ]
Ja het is echt heel erg (vind ik). Mijn comfort zone is gelukkig heel groot (ergens tussen 15 en 25 is goed, maar liever kouder dan warmer), maar ik zit meestal bijna in mijn onderbroek (ook in de winterMetro2002 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:07:
[...]
![]()
Dat is wel héél warm ja. Dat is tshirt en korte broek temperatuur. Of loopt ze in de zomer ook in een dikke trui en lange broek met een deken omgeslagen bij die temperaturen?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Verwijderd
Heb ze even gemailed. Snel en net antwoord en ze hebben nagerekend wat het verschil is als ze e.e.a. gelijk achter elkaar hadden uitgevoerd en dat was maar heel weinig. Ik kon de koersen zelf niet zo nauwkeurig vinden.finsdefis schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:12:
[...]
Je kan altijd proberen het koersverschil gecompenseerd te krijgen als het bij hun is misgegaan. Heb zelf ook zoiets gehad, maar dan met een verkooptransactie die maar niet werd doorgezet. Werd 2x een maand vooruitgeschoven. Geen idee wat er misging. Toen vroeg ik om compensatie en die heb ik ook gekregen. Scheelde zo 2-300 euro.
UC kwam er bij tarieven ook gunstigste uit bij mijn, maar de besparing ivm lagere verbruikstarieven (170 euro), werd teniet gedaan door hogere vaste leveringskosten (85 euro) en lagere welkomstpremie (140 euro). Bij hoger verbruik zoals bij jullie waarschijnlijk maken de variabele kosten wel een groter deel uit van de jaarafrekening dus kan me voorstellen dat zij dan bij jullie wel als beste uit de bus kwamen.Shapeshifter schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:44:
[...]
Meteen alle betalingen gestorneerd en overgestapt naar UnitedConsumers. Bonus van 130 euro en gunstige tarieven (19 cent/kWh hoog, 17 cent/kWh laag, 66 cent/m3).
Dit is 100% zeker? Dus dat ik het bv. een maand voor aflopen jaarcontract opzeg omdat er toch een maand opzegtermijn is. Vooral van belang ivm aanspraak maken op de welkomstbonus die verrekend wordt met de eerste jaarafrekening.Robbie_84 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:12:
[...]
Waarom zeg je pas op na opmaken jaarafrekening? Je kan gewoon de dag van aflopen van contract (meestal dus na 1 jaar) een nieuw contract laten ingaan. Jaarrekening wordt dan daarna opgemaakt en je hebt geen variabele tarieven. Ik doe dat al jaren zo en nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb standaard 2 maanden voor einde contract een herinnering in mijn agenda staan om weer op gaslicht.com te kijken voor de goedkoopste aanbieder. Hier geef ik aan dat ik zo snel mogelijk wil overstappen. Indien de aanvraag <2 maanden voor je einddatum is, dan starten zij automatisch de dag na je einddatum met het leveren. Ideaal en geen omkijken naar.Kluifjes schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:40:
Dit is 100% zeker? Dus dat ik het bv. een maand voor aflopen jaarcontract opzeg omdat er toch een maand opzegtermijn is. Vooral van belang ivm aanspraak maken op de welkomstbonus die verrekend wordt met de eerste jaarafrekening.
Dit is natuurlijk wel een beetje grijs gebied, en eigenlijk gewoon misbruik maken van de situatie.Mirved schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:39:
Als je daar slim mee omgaat kan je nog best aardig gebruik maken van die overstap/aansluit voordeeltjes. Aantal jaar geleden bij OXXIO een 3 jarig contract (met veel te dure stroom) afgesloten waar je een ipad bij kreeg ter waarde van 500 euro. Dat een maand aangehouden totdat ik de ipad had. Direct overgestapt op een 1 jarig EON contract dat lage tarieven had en overstapboetes deed vergoeden. Dus de 450 euro boete (wettelijk maximum 150 p.j.) werd door EON overgenomen. Hoppa gratis ipad
Verwijderd
-1 voor moedwillig leechenMirved schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:39:
Als je daar slim mee omgaat kan je nog best aardig gebruik maken van die overstap/aansluit voordeeltjes. Aantal jaar geleden bij OXXIO een 3 jarig contract (met veel te dure stroom) afgesloten waar je een ipad bij kreeg ter waarde van 500 euro. Dat een maand aangehouden totdat ik de ipad had. Direct overgestapt op een 1 jarig EON contract dat lage tarieven had en overstapboetes deed vergoeden. Dus de 450 euro boete (wettelijk maximum 150 p.j.) werd door EON overgenomen. Hoppa gratis ipad
en 150 euro ieder jaar pakken door over te stappen niet natuurlijk. Het is gewoon slim gebruik maken van de regeltjes.ThomasG schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:49:
[...]
Dit is natuurlijk wel een beetje grijs gebied, en eigenlijk gewoon misbruik maken van de situatie.
[ Voor 32% gewijzigd door Mirved op 09-11-2018 15:56 ]
Dennis606 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:58:
Ik ben benieuwd: Door welke keuzes hebben jullie grote stappen gemaakt naar FO?
[ Voor 16% gewijzigd door Lud0v1c op 09-11-2018 17:00 ]
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Ik doe ook liever grote stappen, maar die komen helaas maar weinig op je padDennis606 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:58:
Leuk om hier te lezen van welke opties je gebruik kunt maken om slimmer met geld om te gaan. Alle beetjes tikken natuurlijk aan!
Ik let zelf ook op deze aspecten maar ga ook graag op het avontuurlijke pad om (tien-)duizenden euro's verder te komen ipv tientallen of honderden per keer.
Ik ben benieuwd: Door welke keuzes hebben jullie grote stappen gemaakt naar FO?
Je belegging is redelijk makkelijk uit te rekenen zo, welk percentage daarvan is je studieschuld?Ik trap af:
Tijdens mijn studententijd jarenlang maximaal geleend en dat geld belegd bij Meesman. Met een gemiddeld rendement van 7% per jaar levert het me 250 euro per maand op! (rente bij duo is 0,00%)
[ Voor 5% gewijzigd door CaLeX op 09-11-2018 17:07 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Je kan wanneer je een nieuw jaarcontract afsluit aangeven wanneer deze moet ingaan. Voer hier de datum in dat je huidige contract is afgelopen en alles komt goedKluifjes schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:40:
[...]
UC kwam er bij tarieven ook gunstigste uit bij mijn, maar de besparing ivm lagere verbruikstarieven (170 euro), werd teniet gedaan door hogere vaste leveringskosten (85 euro) en lagere welkomstpremie (140 euro). Bij hoger verbruik zoals bij jullie waarschijnlijk maken de variabele kosten wel een groter deel uit van de jaarafrekening dus kan me voorstellen dat zij dan bij jullie wel als beste uit de bus kwamen.
[...]
Dit is 100% zeker? Dus dat ik het bv. een maand voor aflopen jaarcontract opzeg omdat er toch een maand opzegtermijn is. Vooral van belang ivm aanspraak maken op de welkomstbonus die verrekend wordt met de eerste jaarafrekening.
Verwijderd
Nee, er zit wel degelijk een verschil.Mirved schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:52:
[...]
en 150 euro ieder jaar pakken door over te stappen niet natuurlijk. Het is gewoon slim gebruik maken van de regeltjes.
Is dit niet een vorm van misbruiken maken? Zoiets van ik heb nog een paar ton in panama staan, maar krijg hier bijstand.Dennis606 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:58:
Ik trap af:
Tijdens mijn studententijd jarenlang maximaal geleend en dat geld belegd bij Meesman. Met een gemiddeld rendement van 7% per jaar levert het me 250 euro per maand op! (rente bij duo is 0,00%)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Vergeet alleen niet dat Oxxio evengoed zijn doel behaald, die "naai" je hier niet mee. Diegene die de boete overneemt, die is de sjaak...Mirved schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:52:
[...]
en 150 euro ieder jaar pakken door over te stappen niet natuurlijk. Het is gewoon slim gebruik maken van de regeltjes.
OXXIO doet expres deze actie met iPads/laptops om mensen een 3 jarig contract met veel te dure stroom aan te smeren. Met de gedachte dat veel mensen de kleine lettertjes toch niet lezen en niet door hebben waar ze zich voor opgeven. Ik heb dan ook geen enkel probleem om bedrijven die dit soort acties doen terug te pakken.
tja er zijn er meer die een groot deel van de studielening gebruiken als investering in bier, dat is op zijn minst evenveel misbruik maken dan dit. Hij zorgt er tenminste voor dat het zeker terugbetaald kan worden aan de staat.HereIsTom schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:56:
[...]
Is dit niet een vorm van misbruiken maken? Zoiets van ik heb nog een paar ton in panama staan, maar krijg hier bijstand.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Als je bewust vraagt om af te zien van het bedenktermijn kan de nieuwe leverancier vanaf de volgende (werk)dag leveren, mits je contract vrij bent.coelho schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb standaard 2 maanden voor einde contract een herinnering in mijn agenda staan om weer op gaslicht.com te kijken voor de goedkoopste aanbieder. Hier geef ik aan dat ik zo snel mogelijk wil overstappen. Indien de aanvraag <2 maanden voor je einddatum is, dan starten zij automatisch de dag na je einddatum met het leveren. Ideaal en geen omkijken naar.
Ze geven je die welkomst korting in de hoop dat jij daar langdurig klant wordt. Dus ieder jaar overstappen is ook niet "fair". En als een kleine ondernemer smerige acties op touw zet om klanten langdurig vast te zetten aan dure contracten zou ik het ook bij hem doen.Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:32:
[...]
Nee, er zit wel degelijk een verschil.
Ik stap elk jaar over, en kies elke keer voor een jaarcontract. Dus: Ik spreek af dat ik daar een jaar klant ben en blijf. Daarna stap ik over. Dit is helemaal transparant.
Dat is heel wat anders dan: Zeggen dat je drie jaar klant wilt blijven en in je achterhoofd al weten dat je na een jaar over gaat stappen.
Sorry hoor, maar dat is gewoon niet fair. Richting een kleine ondernemer zou je het niet doen, dus doe je het ook niet met een grote energiemaatschappij. Maar goed, dat is mijn mening...
Serieus? Een contract afbreken met een boete is niet hetzelfde als je contract wijzigen nadat beide partijen aan hun verplichtingen hebben voldaan. Dat laatste is hartstikke “fair”, sterker nog op de mobiele markt was het jaren de norm.Mirved schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:07:
[...]
Ze geven je die welkomst korting in de hoop dat jij daar langdurig klant wordt. Dus ieder jaar overstappen is ook niet "fair". En als een kleine ondernemer smerige acties op touw zet om klanten langdurig vast te zetten aan dure contracten zou ik het ook bij hem doen.
Helemaal met je eens dat kruimels ook brood maken. Maar zo nu en dan is het toch lekker om drie boterhammen tegelijk te pakken!CaLeX schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:05:
[...]
Ik doe ook liever grote stappen, maar die komen helaas maar weinig op je pad
'Het zijn ook de kruimels die het brood maken' zegt en collega van mij altijd. Dus wat extra moeite doen voor koopzegels, overstappen, je ziektekostenverzekering vooruit betalen, buffergeld tegen een iets hogere rente wegzetten zijn als losstaande dingen nauwelijks de moeite. Maar bij elkaar opgeteld loop je toch weer sneller richting FO.
Grootste stap hier is trouwens het huis, nieuwe taxatie wordt nu uitgewerkt. Maar de verwachting is dat het zo een 16% hoger getaxeerd wordt dan 2 jaar geleden
[...]
Je belegging is redelijk makkelijk uit te rekenen zo, welk percentage daarvan is je studieschuld?
Dit helaas niet gedaan, mijn vriendin heeft zojuist te horen gekregen dat haar rente ook naar 0% gaat. Eens kijken of we die aflossingen stop gaan zetten en het geld anders vast zetten, of gewoon stug dooraflossen
Ja ik verbaas me er ook wel over, heb ook van die kennissen die de verwarming altijd op 22° hebben staan, anders is het zo fris in huis als ze thuis komen en dan in de zomer de airco altijd aan want anders is het zo warm in huis.Wozmro schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:40:
Als bedrijven verlies zouden maken op hun welkomstkorting dan zouden ze er snel mee stoppen. Gemiddeld genomen zullen die kortingen positief zijn voor hun bedrijfsresultaat.
Mensen die interesse hebben in topics als FO zijn sterk gefocused op rendement en efficiëntie.
Het soms verbazend om te zien hoeveel mensen er zijn die daar werkelijk niets willen mee te maken hebben. Veranderingen zijn gedoe dus laten ze de maandelijkse automatische betaalopdrachten gewoon doorlopen.
Ik was van de zomer bij mensen thuis om een aantal zaken te veranderen aan hun tv-aansluiting, daarvoor moest ik in de hoek van de kamer zijn naast een radiator. Die radiator was gewoon warm terwijl het buiten 30 graden was! Duidelijk een verkeerde instelling van de thermostaat of ketel.
Die mensen liggen er niet wakker van, ook niet over veel andere technische zaken in en rond de woning.
Nog een voorbeeldje: 12 jaar geleden was ik bezig met de verbouwing van mijn woning. Daar kon je toen voor bepaalde zaken subsidies voor krijgen en dus ben ik redelijk wat uurtjes bezig geweest met uitzoeken, formulieren invullen, documenteren,... Als ik alles samentelde kwam dit toch op +/- 15.000€ (subsidies, belastingsaftrek,...) Dus mijn 'uurtarief' lag heel ver boven de 100€/h om dit in orde te krijgen.
Van andere mensen die bezig waren met bouwen/verbouwen hoor je dan: bwa, zou dat wel de moeite zijn om daar tijd in te steken, wat als dan blijkt dat je er geen recht op hebt, al dat papierwerk dat zie ik niet zitten,...
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dat je het ziet als een vorm van misbruiken ka ik enigzins mee inkomen. Het is bedoeld om de financiele drempel om te gaan studeren weg te nemen/ te verlagen.HereIsTom schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:56:
[...]
Is dit niet een vorm van misbruiken maken? Zoiets van ik heb nog een paar ton in panama staan, maar krijg hier bijstand.
Wat mij betreft is alles wat niet verboden is legaal. Belastingontduiking lijkt me terecht verboden, maar ik kan het mensen moeilijk kwalijk nemen als ze belasting ontwijken (doe ik zelf ook, bijvoorbeeld door elektrisch te rijden -> geen wegenbelasting). Elk jaar overstappen van leverancier vind ik gewoon slim als het geld oplevert, je lening bij DUO maximeren omdat de rente laag is ook. Persoonlijk vind ik het "anders kopen ze er drank van" argument erg zwak; omdat persoon B iets doet wat "ongewenst" is mag persoon A ook iets doen dat "ongewenst is"? Argument dat de staat er zelfs een beetje winst op maakt vind ik al een stuk sterker.HereIsTom schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:56:
[...]
Daar is het in beleggerstopic al vaker over gesproken.Arno90 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:44:
Die hedged aandelen ETF's zijn allemaal veel te duur. Iemand moet betalen voor de hedge.Chief schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:06:
[...]
Als je zeker weet dat je in Euro land gaat pensioneren dan is het zo'n gek idee nog niet om je valuta risico af te dekken. Makkelijkste manier is als een ETF ook een "hedged" version heeft.
[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 10-11-2018 17:50 ]
Dat is echt niet wat onder belasting ontwijking valt. Belasting ontwijking zou zijn om je auto te registreren als TV, omdat er een scherm in zit, en daar nog mee wegkomen ook. Technisch gezien legaal (al zou ik verwachten dat al die dingen onder fraus legis valt, maar schijnbaar niet), maar duidelijk misbruik maken van waar de wet voor bedoelt is.Shapeshifter schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:58:
[...]
Wat mij betreft is alles wat niet verboden is legaal. Belastingontduiking lijkt me terecht verboden, maar ik kan het mensen moeilijk kwalijk nemen als ze belasting ontwijken (doe ik zelf ook, bijvoorbeeld door elektrisch te rijden -> geen wegenbelasting).
Tja, je kan er een semantische discussie van maken, maar als we het hebben over belastingontwijkende multinationals, dan gaat het niet over multinationals die aftrekposten gebruiken zoals ze bedoelt zijn. De Outlanders ben ik met je eens dat het wel grijs gebied is. En ja, het was de bedoeling om rijke mensen te sponsoren met Teslas. Ik ben het er niet mee eens, maar elektrische autos, onafhankelijk van het prijskaartje, goedkoper maken, is het doel van die regeling.Hielko schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:23:
Ik betwijfel of er een officiële eenduidige definitie van belastingontwijking bestaat, maar volgens de meeste definities valt daar alles onder wat je kan doen om legaal je belastingdruk te verminderen. Zeker niet alleen dingen die heel twijfelachtig zijn zoals jouw voorbeeld, wat een stuk meer klinkt als belastingontduiking, dan belastingontwijking. Juist elektrisch rijden, als dat belastingtechnisch voordelig is, is eigenlijk een schoolboekvoorbeeld van belastingontwijking.
En ja, dat kan inderdaad precies zijn wat de wetgever in gedachten had. Maar misschien ook totaal niet, neem als voorbeeld alle Mitsubishi Outlander plug-in hybrids die massaal gekocht zijn in Nederland voor het belastingvoordeel, en wellicht nooit een stopcontact in hun leven hebben gezien om daadwerkelijk elektrisch te rijden. En was het nou echt de bedoeling om alle 4x+ modaal verdienende (ook als zzp'er) Nederlanders te sponsoren met een Tesla van 100K euro?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Verwijderd
Tja, sparen en investeren. Je wilt vrijheid hebben: ook met bezit kan je vrijheid hebben. Spaar 10k per maand voor een jaar en koop een flatje voor de verhuur... Doe dit 10 jaar lang en je hebt 10 flatjes met huur. Verhuur deze voor 500 euro per maand en er komt maandelijks 6k binnen, waar je ook zelf woont... Al zul je dan wel iemand moeten vinden die eventueel onderhoud wil plegen, wil opletten, etc. Maar als je maar genoeg woningen hebt dan kan je iemand in dienst nemen daarvoor.Radiodurans schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:19:
Als ik dit allemaal zo opschrijf wordt mijn vraag aan jullie steeds meer helder: hebben jullie tips hoe je FO kunt worden zonder het vergaren van materieel bezit?
[ Voor 20% gewijzigd door President op 10-11-2018 21:55 ]
[ Voor 48% gewijzigd door Radiodurans op 10-11-2018 21:59 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Dan is het een kwestie van inkomsten maximaliseren en uitgaven minimaliseren. Een eigen huis kopen is een manier om de uitgaven te minimaliseren op termijn (want met een huurhuis blijf je tot je dood huur betalen), maar gezien je bruto 12k per maand verdient en dus minimaal 3x modaal verdient dan moet er genoeg overblijven voor huurkosten.Radiodurans schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:52:
Dank voor de reacties tot nu toe, voor de goede orde, het is 12k bruto, niet netto, helaas...En familie is uiteraard belangrijker dan geld!
[ Voor 29% gewijzigd door Radiodurans op 10-11-2018 22:14 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
[ Voor 42% gewijzigd door Radiodurans op 10-11-2018 22:21 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Vaak gebruiken die aftrekposten of andere fiscale constructies ook precies zoals ze bedoeld zijn. Waarom denk je bijv. dat Ierland samen met Apple probeert de boete van de EU aan te vechten voor belastingontduiking/ontwijking? Dat grote multinationals in Ierland gaan zitten en daar weinig belasting betalen was natuurlijk exact de bedoeling (van Ierland). Want die hebben liever een paar grote bedrijven die weinig betalen dan helemaal niks... maar goed, is verder denk ik een beetje een off-topic discussie in dit topic. Maar het is in ieder geval zelden zwart/wit.Sissors schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:06:
[...]
Tja, je kan er een semantische discussie van maken, maar als we het hebben over belastingontwijkende multinationals, dan gaat het niet over multinationals die aftrekposten gebruiken zoals ze bedoelt zijn.
Eerste probleem is dat je niet weet wanneer de volgende crisis op huizenmarkt gaat beginnen, en je weet al helemaal niet wanneer het dieptepunt bereikt wordt. Als je kijkt naar het huizenmarkt topic hier, dat is zo ongeveer van de ene op de andere dag omgeslagen van hel en verdoemenis, huizen gaan nog heel veel verder dalen in prijs, naar niemand kan meer een huis betalen omdat de prijzen zo hard omhoog gaat.Radiodurans schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:18:
Als je voldoende vermogen hebt opgebouwd en een stabiele baan hebt kun je toch altijd instappen in de woningmarkt tijdens een historisch dal? Lijkt me dat je dit meer kunt sturen dan 90% geluk.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq