Hoezo ben je pas 2 jaar bezig?
Je pad begint eigenlijk al op het moment dat je 18-25 bent en uit huis gaat. De keuzes die je dan maakt (huur, koop,baan) bepalen dan al veel. Geen idee hoe oud je bent, maar je bent of al langer dan 2 jaar bezig of je verdient echt onwijs veel dat je in 14 jaar FO bent.
Stel dat je modaal verdient, 2000 netto per maand en 1500 uitgeeft in de maand. Na afbetalen woning ben je nog maar 1000 euro in de maand kwijt voor
- energie (of vervanging zonnepanelen, etc) 100 euro
- tv internet mobiel - 50 euro
- zorgverzekering - 100 euro
- boodschappen 200-300 euro
- gemeentelijke belastingen - 50 euro
- auto - 300 euro aan verzekering, afschrijving, reparatie, benzine, etc uitgaande van vervanging door goedkope occasion
Betekent dus dat je minimaal 12.000 kwijt bent op jaarbasis. Onderhoud huis en andere tegenvallers betekent 15.000 per jaar aan uitgaven.
In eerste instantie spaar je 500 per maand, je niet dus 2-3 jaar werken om één jaar FO te zijn. 14 jaar werken zou dus 4 jaar FO zijn. Even beetje overdreven zo. Als je uitgaat van1000 sparen in de maand is 1 jaar werk dus gelijk aan 1 jaar FO.
Nu kunnen inkomsten schelen, kan je voor xxx geld in de maand rendement halen uit woning die je verhuurt, etc.
Ook is FO naar mijn mening makkelijker te bereiken met een partner. Dan kan je veel meer in de maand sparen dan als je alleen bent. Nadelig voor FO zijn wel kinderen als je het goed wilt doen (dus vakanties, studiekosten, etc)
Edit;
Daarnaast moet je slim nadenken wat 'afzien' waard is. Als dat nog maar 5 minuten warm douchen is ipv 10 minuten kan het het waard zijn voor je. Is het douchen op 28 graden ipv 38 graden zou het het mij niet waard zijn... Een vakantie naar Afrika is denk ik verstandiger op je 35e dan op je 65e, etc. En het zo uitrekenen dat je op je pensioen leeftijd op saldo '0' uitkomt (spaargeld uitgegeven, koopwoning verkocht en huur huis) is wat mij betreft een onderstandige keuze:
- geen geld voor zorg op hoge leeftijd. Even een hoortoestel of aangepaste auto, etc valt af
- je bent dan weer afhankelijk van AOW en pensioen (al is dat laatste technisch ook je vermogen)
- een kind zou je in het kader van FO niet moeten doen, maar qua levensgeluk voor als je ouder bent (wel bezoek op hogere leeftijd, ipv alleen zitten) wel waard
- etcetera. Het blijft balans bepalen voor jezelf en keuzes maken
[
Voor 26% gewijzigd door
President op 03-11-2018 08:26
]