Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.256 views

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De koers zakt gelijk met het uitgekeerde dividend. Tegelijkertijd heb je 15% belasting op je dividend, al kan je die evt. weer terugkrijgen. Als je de inkomsten niet nodig hebt, schiet je er m.i. weinig mee op. En als je je dividendinkomsten wél nodig hebt heb je e.e.a. niet goed voor elkaar... of juist heel goed en weet je wel hoe het werkt ;)

Kort door de bocht uiteraard. Zelf kijk ik iig niet naar dividend bij de keuze van een ETF.

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik zag zojuist een leuk interview met Mr Money Moustache op YouTube. Vertelt over zijn FIRE beweging, hoe het is gelukt om FO te worden en wat hij nu met z'n tijd doet. Er komen nog meer mensen aan het woord. Erg leuk om te zien wat het doel uiteindelijk is in beelden en niet in saaie berekeningen van spaarratios en rendementen. Geeft mij weer hernieuwde moed om door te gaan en op het goede pad te blijven.

How these penny pinchers retired in their 30s

Ik zit dit jaar tegen de 60% savings rate tegenover 50% vorig jaar. Ik heb ook veel meer bespaard, maar dat valt me af en toe wat zwaar. Precies zoals 1 dame in de video zegt:" je hebt soms het gevoel dat je teveel inlevert in je vitale jaren" die 10% verbetering haalt gewoon 4,5 jaar af van de opbouw. Nu dus nog maar 12,5 jaar tot FO en ik ben pas 3 jaar bezig. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Lud0v1c op 03-11-2018 07:59 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hoezo ben je pas 2 jaar bezig?

Je pad begint eigenlijk al op het moment dat je 18-25 bent en uit huis gaat. De keuzes die je dan maakt (huur, koop,baan) bepalen dan al veel. Geen idee hoe oud je bent, maar je bent of al langer dan 2 jaar bezig of je verdient echt onwijs veel dat je in 14 jaar FO bent.

Stel dat je modaal verdient, 2000 netto per maand en 1500 uitgeeft in de maand. Na afbetalen woning ben je nog maar 1000 euro in de maand kwijt voor
- energie (of vervanging zonnepanelen, etc) 100 euro
- tv internet mobiel - 50 euro
- zorgverzekering - 100 euro
- boodschappen 200-300 euro
- gemeentelijke belastingen - 50 euro
- auto - 300 euro aan verzekering, afschrijving, reparatie, benzine, etc uitgaande van vervanging door goedkope occasion

Betekent dus dat je minimaal 12.000 kwijt bent op jaarbasis. Onderhoud huis en andere tegenvallers betekent 15.000 per jaar aan uitgaven.

In eerste instantie spaar je 500 per maand, je niet dus 2-3 jaar werken om één jaar FO te zijn. 14 jaar werken zou dus 4 jaar FO zijn. Even beetje overdreven zo. Als je uitgaat van1000 sparen in de maand is 1 jaar werk dus gelijk aan 1 jaar FO.

Nu kunnen inkomsten schelen, kan je voor xxx geld in de maand rendement halen uit woning die je verhuurt, etc.

Ook is FO naar mijn mening makkelijker te bereiken met een partner. Dan kan je veel meer in de maand sparen dan als je alleen bent. Nadelig voor FO zijn wel kinderen als je het goed wilt doen (dus vakanties, studiekosten, etc)

Edit;
Daarnaast moet je slim nadenken wat 'afzien' waard is. Als dat nog maar 5 minuten warm douchen is ipv 10 minuten kan het het waard zijn voor je. Is het douchen op 28 graden ipv 38 graden zou het het mij niet waard zijn... Een vakantie naar Afrika is denk ik verstandiger op je 35e dan op je 65e, etc. En het zo uitrekenen dat je op je pensioen leeftijd op saldo '0' uitkomt (spaargeld uitgegeven, koopwoning verkocht en huur huis) is wat mij betreft een onderstandige keuze:
- geen geld voor zorg op hoge leeftijd. Even een hoortoestel of aangepaste auto, etc valt af
- je bent dan weer afhankelijk van AOW en pensioen (al is dat laatste technisch ook je vermogen)
- een kind zou je in het kader van FO niet moeten doen, maar qua levensgeluk voor als je ouder bent (wel bezoek op hogere leeftijd, ipv alleen zitten) wel waard
- etcetera. Het blijft balans bepalen voor jezelf en keuzes maken

[ Voor 26% gewijzigd door President op 03-11-2018 08:26 ]

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
3 jaar geleden heb ik 11% van mijn hypotheeksom in 1 keer extra afgelost. (op het aflossingsvrije deel) Ik ben pas echt begonnen met "FO" toen ik 2 jaar geleden besloot om mijn gehele spaarratio te investeren elke maand.
Je pad begint eigenlijk al op het moment dat je 18-25 bent en uit huis gaat. De keuzes die je dan maakt (huur, koop,baan) bepalen dan al veel. Geen idee hoe oud je bent, maar je bent of al langer dan 2 jaar bezig of je verdient echt onwijs veel dat je in 14 jaar FO bent.
Ik ben nu 36 jaar en je hebt wel gelijk, je mindset over financiën begint veel eerder met zijn ontwikkeling. In 2003 toen ik 21 was heb ik mijn eerste starterswoning gekocht en 6 jaar geleden verhuist naar mijn tweede appartement tijdens het dieptepunt van de woningmarkt in 2012. Daarnaast veel geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling en nastreven van een mooi groeipad in een IT carrière. Altijd best wel spaarzaam geweest en consuminderen doe ik ook al een tijdje.
Stel dat je modaal verdient, 2000 netto per maand en 1500 uitgeeft in de maand. Na afbetalen woning ben je nog maar 1000 euro in de maand kwijt voor
- energie (of vervanging zonnepanelen, etc) 100 euro
- tv internet mobiel - 50 euro
- zorgverzekering - 100 euro
- boodschappen 200-300 euro
- gemeentelijke belastingen - 50 euro
- auto - 300 euro aan verzekering, afschrijving, reparatie, benzine, etc uitgaande van vervanging door goedkope occasion
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Betekent dus dat je minimaal 12.000 kwijt bent op jaarbasis. Onderhoud huis en andere tegenvallers betekent 15.000 per jaar aan uitgaven.

In eerste instantie spaar je 500 per maand, je niet dus 2-3 jaar werken om één jaar FO te zijn. 14 jaar werken zou dus 4 jaar FO zijn. Even beetje overdreven zo. Als je uitgaat van1000 sparen in de maand is 1 jaar werk dus gelijk aan 1 jaar FO.

Nu kunnen inkomsten schelen, kan je voor xxx geld in de maand rendement halen uit woning die je verhuurt, etc.

Ook is FO naar mijn mening makkelijker te bereiken met een partner. Dan kan je veel meer in de maand sparen dan als je alleen bent. Nadelig voor FO zijn wel kinderen als je het goed wilt doen (dus vakanties, studiekosten, etc)
Ja het klopt, je deelt met een partner veel vaste lasten, maar ik ben van mening dat een partner ook indirect veel kost. In cadeau's, uitjes, vakanties etc.. Dat heb ik natuurlijk wel voor over. Onderaan de streep denk ik dus dat het verschil niet zo groot is.
Edit;
Daarnaast moet je slim nadenken wat 'afzien' waard is. Als dat nog maar 5 minuten warm douchen is ipv 10 minuten kan het het waard zijn voor je. Is het douchen op 28 graden ipv 38 graden zou het het mij niet waard zijn... Een vakantie naar Afrika is denk ik verstandiger op je 35e dan op je 65e, etc. En het zo uitrekenen dat je op je pensioen leeftijd op saldo '0' uitkomt (spaargeld uitgegeven, koopwoning verkocht en huur huis) is wat mij betreft een onderstandige keuze:
- geen geld voor zorg op hoge leeftijd. Even een hoortoestel of aangepaste auto, etc valt af
- je bent dan weer afhankelijk van AOW en pensioen (al is dat laatste technisch ook je vermogen)
- een kind zou je in het kader van FO niet moeten doen, maar qua levensgeluk voor als je ouder bent (wel bezoek op hogere leeftijd, ipv alleen zitten) wel waard
- etcetera. Het blijft balans bepalen voor jezelf en keuzes maken
Dat kort douchen doe ik niet, ook bespaar ik niet op boodschappen (AH). Wel probeer ik zoveel mogelijk vers, gezond en zelf te koken. Ik heb meerdere verre reizen gemaakt van 3 weken Indonesië, Mexico, Peru en Thailand in de afgelopen 5 jaar. Wel heb ik bewust een verre reis dit jaar doorgeschoven naar volgend jaar. Ook mede vanwege mijn HBO studie in deeltijd. Waar ik momenteel echt op bespaar is uitgaan, kleding en gadgets.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• President
  • Nu online
Lud0v1c schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:54:
[...]

3 jaar geleden heb ik 11% van mijn hypotheeksom in 1 keer extra afgelost. (op het aflossingsvrije deel) Ik ben pas echt begonnen met "FO" toen ik 2 jaar geleden besloot om mijn gehele spaarratio te investeren elke maand.

Ik ben nu 36 jaar en je hebt wel gelijk, je mindset over financiën begint veel eerder met zijn ontwikkeling. In 2003 toen ik 21 was heb ik mijn eerste starterswoning gekocht en 6 jaar geleden mijn tweede appartement tijdens het dieptepunt van de woningmarkt in 2012. Daarnaast veel geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling en nastreven van een mooi groeipad in een IT carrière. Altijd best wel spaarzaam geweest en consuminderen doe ik ook al een tijdje.
Daarom je bent al 'eerder' begonnen met FO worden.... Alleen heb je dat toen niet bewust gedaan met de FO gedachte, maar wel financieel verstandige keuzes die er nu toe leiden dat je FO voor pensioenleeftijd kan worden. Een hoger dan modaal salaris helpt daar uiteraard mee, geen kidneren hebben ook
Ja het klopt, je deelt met een partner veel vaste lasten, maar ik ben van mening dat een partner ook indirect veel kost. In cadeau's, uitjes, vakanties etc.. Dat heb ik natuurlijk wel voor over. Onderaan de streep denk ik dus dat het verschil niet zo groot is.
Absoluut. Maar voor iemand die modaal verdient (en dus 2000 netto in de maand) heeft met een partner ineens dubbel modaal terwijl kosten voor hypotheek niet verdubbelen, een auto is vaak al genoeg, koken voor 2 personen is niet verdubbeling in eetkosten, etc. Uiteraard moet de partner wel naar hetzelfde streven, maar voor mij maakt het echt veel verschil. Jaren alleen geweest en met vakanties, etc viel er met modaal salaris weinig te sparen. Met een partner blijft er veel meer over. Maar een kind kost geld. Daarnaast zorgt een kind ook voor een extra verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor ik bijvoorbeeld echt een flinke buffer wil hebben voor tegenvallers. Als mijn kind morgen ziek wordt kan ik enkele maanden onbetaald verlof op nemen (al kan ik mij dan beter 'overspannen' melden, dan heb ik recht op doorbetaling salaris) of kan ik makkelijk een aangepaste auto kopen of aanpassingen in huis realiseren. Even een huurhuisje kopen is nu een stuk lastiger dan 6 jaar geleden. Mensen vroeger betaalde meer rente voor de hypotheekschuld, maar de mensen die hun hypotheekschuld hadden afbetaald konden ook gewoon 5000 euro vastzetten voor 20 jaar om na 20 jaar 20 000 te hebben door rente effect. Nu moet je risico's lopen om geld van geld te maken.
Dat kort douchen doe ik niet, ook bespaar ik niet op boodschappen (AH). Wel probeer ik zoveel mogelijk vers, gezond en zelf te koken. Ik heb meerdere verre reizen gemaakt van 3 weken Indonesië, Mexico, Peru en Thailand in de afgelopen 5 jaar. Wel heb ik bewust een verre reis dit jaar doorgeschoven naar volgend jaar. Ook mede vanwege mijn HBO studie in deeltijd. Waar ik momenteel echt op bespaar is uitgaan, kleding en gadgets.
Daarom: keuzes maken. Een vakantie nu is financieel inleveren, maar waarom zou je dat 20 jaar uitstellen? Dan heb je de komende 20 jaar die herinneringen. Het is aan iedereen zelf om te bedenken wat wat waard is. Sommige mensen worden geacht bepaalde kleding te dragen op werk, wat een hoop geld kost. Maar je maakt zelf al goede keuzes, dat 'afzien' wat je noemde is dus vooral in luxe in plaats van basis (al is natuurlijk de vraag of 10 minuten douchen op 38 graden onder 'basis' valt of al onder 'luxe', voor sommige mensen valt het misschien al onder luxe...)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
In vergelijking met anderen leven wij ook relatief sober. Ik zie daar eigenlijk weinig nadelen in, in tegendeel zelfs: je bespaart (veel) geld, het is gezonder, beter voor het milieu,...

Wij wonen in een relatief kleine woning dus ik probeer er goed op te letten dat we zo weinig mogelijk 'stuff' binnen brengen in huis. Want alles wat je binnen brengt moet er ook ooit terug weer uit.

Zelfs dan verbaas ik mij er over hoeveel uren ik bezig ben met 'materiaal'manegement, van afval buitenzetten tot spullen herstellen, verplaatsen, schoonmaken,...

Er kruipt veel tijd in bezittingen beheren!

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn FO-plannen ook iets vertraagd heb. Ik leefde iets teveel in de toekomst en te weinig in het nu. Dus nu rij ik wel in die BMW, laat ik de boodschappen thuis bezorgen en ga ik een aantal keer per jaar lekker en ver op vakantie. Per saldo wordt ik nu FO met 50 ipv 40, maar het leven is wel een stuk beter zo.

Dit komt ook voor een groot deel doordat dat ik nu een leukere, makkelijkere, minder stressvolle en beter verdienende baan heb dan toen ik begon met FO worden. Daardoor voel ik minder de urgentie om zo snel mogelijk FO te worden.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 23:02
Nooit geweten dat ik niet in het "nu" leef, omdat ik geen BMW rij, geen boodschappen laat thuis bezorgen (lekker even op de fiets, gelijk weer buitenlucht gehad) en ver en vaak op vakantie ga.

Ik ben 365 dagen per jaar op vakantie in mijn eigen tuin, helemaal in het nu. Los van alle andere leuke dingen die je -helemaal gratis- in het nu kunt doen: sporten, de natuur in, praatje maken met zomaar iemand etc.

Verwijderd

Daar hebben we het waardeoordeel over consumeren weer. Enkel de race-to-the-bottom is goed genoeg voor de die-hard FO-er.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

dcl! schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:15:
Nooit geweten dat ik niet in het "nu" leef, omdat ik geen BMW rij, geen boodschappen laat thuis bezorgen (lekker even op de fiets, gelijk weer buitenlucht gehad) en ver en vaak op vakantie ga.

Ik ben 365 dagen per jaar op vakantie in mijn eigen tuin, helemaal in het nu. Los van alle andere leuke dingen die je -helemaal gratis- in het nu kunt doen: sporten, de natuur in, praatje maken met zomaar iemand etc.
Een beetje overtrokken reactie. Moshi deelt hier zijn eigen verhaal, jij reageert alsof het een persoonlijke aanval is op jouw levenstijl.

• President
  • Nu online
dcl! schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:15:

Ik zie @Verwijderd niet zeggen dat iedereen een bwm zou moeten rijden, boodschappen moet laten thuis bezorgen, etc.

Wat fijn dat jij een tuin hebt,niet iedereen heeft dat. Wat fijn dat jij kan sporten,niet iedereen kan dat, etc.

Laten we elkaar hier niet gaan bekritiseren: het gaat er om dat je nu en in de toekomst gelukkig bent. De een is dat door 20 jaar minimaal te leven en op zijn 45e FO te zijn, de ander leeft niet minimaal van zijn 20e tot 55e en is dan FO.

Het gaat uiteindelijk niet om het zo snel mogelijk, maar om het op een manier te bereiken waar iemand gelukkig bij is

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:28:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn FO-plannen ook iets vertraagd heb. Ik leefde iets teveel in de toekomst en te weinig in het nu. Dus nu rij ik wel in die BMW, laat ik de boodschappen thuis bezorgen en ga ik een aantal keer per jaar lekker en ver op vakantie. Per saldo wordt ik nu FO met 50 ipv 40, maar het leven is wel een stuk beter zo.

Dit komt ook voor een groot deel doordat dat ik nu een leukere, makkelijkere, minder stressvolle en beter verdienende baan heb dan toen ik begon met FO worden. Daardoor voel ik minder de urgentie om zo snel mogelijk FO te worden.
Nu zou ik niet veel gelukkiger worden van een BMW of boodschappen laten bezorgen, maar dat is natuurlijk erg individueel en ook totaal niet het punt dat je probeert te maken. Het lijkt door sommige reacties wel eens alsof het heel erg zwart-wit is en je een 'kamp' zou moeten kiezen...

Hoe dan ook, ik trek ook ergens een zachte grens qua luxe en lever niet alles in voor mijn FO-streven. Binnen de luxe die ik me veroorloof (bijv. reis naar Japan, uit eten gaan, etc.) zoek ik dan wel weer de goede deals. Ik word namelijk ongelukkig van strooien met geld zonder erbij na te denken, maar ook dat is erg individueel.

Het kabbelt hier nu eigenlijk wel goed voort in mijn huidige baan + zzp'erschap. Standaard spaarquote van ca. 40-45% en dat is wel prima. Klein beetje lifestyle inflation laten we bewust toe, maar niet omdat onze vrienden ineens groter gaan wonen, de buren een nieuwe BMW hebben ;) of er een bepaald verwachtingspatroon is. Zodra je loskomt van keeping up with the Joneses en het idee dat alles maar uitgegeven moet en kan worden zit het vaak wel goed.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-01 11:18
Oprecht wat @moshi aangeeft. Ik denk dat er mensen zijn die te veel afzien voor de toekomst en zichzelf voorstellen dat ze optimaal gelukkig zijn zonder 1 euro extra uit te geven. Economisch gezien gaat het om optimaliseren van nut en dat is persoonlijk. Het gaat erom dat je bewust bezig bent met keuzes. Ik geeft niets om auto's, maar wel om vrije tijd en vakantie nu. Jaarlijks sta ik erbij stil of het anders moet.

[ Voor 5% gewijzigd door JURIST op 03-11-2018 15:27 ]

• JURIST
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door JURIST op 03-11-2018 15:23 ]

Verwijderd

Boodschappen laten bezorgen kan me totaal niet boeien, maar dat van die BMW is wel waar. Lekker boenderen op mooie bochtige landwegen verhoogt mijn levensgeluk aanzienlijk. Al moet ik ook toegeven dat er vaak geen fluit aan is ivm verkeersdrukte. Maar ja voor woon-werk een goedkope Japanner rijden + BMW enkel voor in het weekend valt nog duurder uit ivm vaste kosten elke maand erbij, dus dan maar zo.

Wat ook helpt is om relatief leuk werk (voor zover werk leuk kan zijn) te doen. Dan is de behoefte om er zo snel mogelijk mee te kappen ook niet zo groot dan wanneer je elke dag met tegenzin naar je werk moet. Zelfs al moet je daardoor wat inleveren op salaris. Als je daardoor je werk 10 jaar langer volhoudt hou je alsnog veel meer spaarsaldo over aan het eind van de rit. Oftewel leuker werk zoeken en tóch die BMW gaan kopen.

• Aikon
  • Niet online
Koop gewoon een BMW met 2 wielen, veel meer FO: lage vaste lasten ;) Ook veel minder last vd drukte dus sneller terug in de tuin.

• Wozmro
Iedereen moet vooral doen wat hij wil.

Maar zelf heb ik wel een beetje het gevoel dat ik als medeburger in een maatschappij net goed genoeg bevonden wordt om te consumeren en dat liefst zoveel mogelijk.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 23:02
Even voor de duidelijkheid. Ik voelde me niet aangevallen. (blijkbaar anderen wel weer door mijn reactie).

Ieder mag van mij kopen wat hij (of zij) wil, doe dat vooral.

Waar ik op reageerde was het woord "nu". Dat kwam op mij over, dat je alleen "nu" leeft door net die dingen te doen/kopen.

Volgens mij is in het "nu" even, gewoon bewust leven. Ik doe dat op een andere manier dan moshi. Maar ik zal daarom niet gaan beweren dat moshi dan niet in het "nu" leeft.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Een BMW rijden is nou juist echt zonde van het geld en meestal rijdt men in zo’n auto om te laten zien hoe goed ze het (zogenaamd) hebben en boodschappen thuis laten bezorgen ook!
Ik ga lekker op de fiets boodschappen doen en geniet dan van de frisse buiten lucht en ben ook nog eens 10 jaar eerder FO :Y

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:52
Lage vaste lasten? Niet voor mijn motor?
Aikon schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:19:
Koop gewoon een BMW met 2 wielen, veel meer FO: lage vaste lasten ;) Ook veel minder last vd drukte dus sneller terug in de tuin.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

HereIsTom schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:33:
Een BMW rijden is nou juist echt zonde van het geld en meestal rijdt men in zo’n auto om te laten zien hoe goed ze het (zogenaamd) hebben en boodschappen thuis laten bezorgen ook!
Ik ga lekker op de fiets boodschappen doen en geniet dan van de frisse buiten lucht en ben ook nog eens 10 jaar eerder FO :Y
Als het doel zo snel mogelijk FO is, dan doe je er inderdaad goed aan om geen auto te hebben.

FO is geen vastomlijnd iets, het gaat om een bulk geld/investeringen die voldoende nieuw geld genereren zodat je uitgaven er door kan blijven doen. In die uitgaven zit het probleem, de ene neemt genoeg met de fiets, de ander wil een auto. De derde wil perse een dure auto want daar zitten gelukselementen voor hem in.

Hetzelfde met eten ( insert voorbeeld met plofkip/biefstuk & kaviaar), reizen (natuur camping om de hoek/weekje all-in turkije/camper trip van 8 weken door de VS).

Zelf hoef ik geen FO te zijn als dat betekent dat ik geen vrijheid heb van een eigen auto. Of als dat betekent dat er geen biologisch vlees gekocht meer kan worden. Of we niet de reizen kunnen doen die we willen doen. Nu kan FO wel, maar alleen duurt het langer. Dat is dan maar zo.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Aikon
  • Niet online
Meestal rijden 'ze' erin omdat 'ze' ergens heen moeten. Rest is gewoon onzin. Daarnaast zijn BMW's ook gewoon goede auto's en evt. ook 2e hands beschikbaar dus wellicht ook economisch/FO gezien een goede keus qua kosten.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Een BMW M5 kun je zonde vinden van het geld. Maar een tweedehands 1-serie kan prima passen in een FO serie. Misschien zijn er zelfs wel goedkopere modellen van BMW.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
Recent ook gestart als ZZP en een aantal mensen weet dat je dan meer gaat verdienen. Grappig om dan te merken hoe dat consumeren er in is geramd:

- heeft mooi cadeau gezien voor mijn zoontje van bijna 3 á 200 euro. "ach joh, is nog nieteens een dagje werken"
- "gefeliciteerd man, je eerste maand zit erop, eerste factuur sturen! Dat ga je zeker wel even flink vieren?"
- Vrouwlief (na een dag van frustratie, dat moet ik er wel bij meegeven): (iets verkeerd geleverd vanuit internet) "hm, klotezooi, naja, je verdient nu wel lekker, ik koop er gewoon nog een. (en nee, dat gaat dus NIET gebeuren!)

Hou gewoon hetzelfde "salaris" als ik voorheen had. Eerst mn buffer flink vergroten en rustig m'n meesman pakket uitbreiden. Vooral zelfstandige geworden om "fuck you money" te vergaren. Heb geen idee of ik eerder wil stoppen, maar uitgangspunt is van wel.:)

• President
  • Nu online
Die eerste en derde zijn kansloos, die tweede begrijp ik dan wel weer: ik zou je ook feliciteren met je eerste maand/factuur. Niet omdat je mogelijk meer geld hebt verdiend door ZZP'er, maar meer omdat je best wel even stil mag staan bij je eerste mijlpaal :-). En flink vieren is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, voor ons zou 'flink vieren' al een etentje bij restaurant De Beren zijn aangezien we nooit uit eten gaan :)

Daarnaast heb ik nog steeds het gevoel dat te weinig mensen stilstaan bij de nadelen als ZZP'er

Verwijderd

Wat een flauwekul zeg. Mensen die veel rijden willen vaak comfort, veiligheid en rust om zich heen. Dat soort merken bieden die zaken gewoon veel meer dan een Renault of Peugeot. En als je geen dikke 6 cilinder neemt dan zijn ze net zo zuinig.

Sowieso bijzonder topic, af en toe lees ik even mee. Jaren knijpen en niks uitgeven en je laten leven door het geld om straks genoeg geld te hebben en je vrijheid terug te kopen.

• HereIsTom
Aikon schreef op zondag 4 november 2018 @ 07:43:
[...]

Meestal rijden 'ze' erin omdat 'ze' ergens heen moeten. Rest is gewoon onzin. Daarnaast zijn BMW's ook gewoon goede auto's en evt. ook 2e hands beschikbaar dus wellicht ook economisch/FO gezien een goede keus qua kosten.
Mijn Kia Picanto is ook een goede auto en brengt me prima van A naar B, en de maandelijkse kosten zijn maar een fractie van die van een BMW, dus economisch/FO gezien een veel betere keus :Y
Verwijderd schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:01:
[...]

Wat een flauwekul zeg. Mensen die veel rijden willen vaak comfort, veiligheid en rust om zich heen. Dat soort merken bieden die zaken gewoon veel meer dan een Renault of Peugeot. En als je geen dikke 6 cilinder neemt dan zijn ze net zo zuinig.

Sowieso bijzonder topic, af en toe lees ik even mee. Jaren knijpen en niks uitgeven en je laten leven door het geld om straks genoeg geld te hebben en je vrijheid terug te kopen.
Onzin hoor, ik hoef niet te knijpen, maar ik hoef ook niet de patser uit te hangen.

[ Voor 37% gewijzigd door HereIsTom op 04-11-2018 10:59 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Aikon
  • Niet online
Moeten we nu écht weer de discussie gaan beginnen over wat iets waard is? FO gaat erover of je goed nadenkt over wat je uitgeeft en wat je er voor terugkrijgt. Dat houdt dus niet in dat je perse het goedkoopste neemt. Niet zo gek dat zo iemand als @Verwijderd zo'n opmerking plaatst. Begrijpelijk, maar volgens mij totaal niet hoe de gemiddelde FO'er is.

• HereIsTom
Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij uitgeeft en waaraan. Maar om dan hier te posten dat een BMW echt nodig is terwijl dat echt onzin is en echt zonde van het geld en zeker niet bijdraagt aan FO worden!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:03
Kunnen we deze discussie alsjeblieft niet nog een keer voeren? Iedereen begrijpt dat je in een Suzuki alto van a naar b kan, en dat dit met een Rolls-Royce ook prima kan. Ook begrijpt iedereen dat de ene keuze minder geld kost dan de andere keuze, en dat de ene optie comfortabeler is dan de andere keuze. Iedereen moet & mag daar een eigen keuze in maken.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Maar er wordt nergens gezegd dat een BMW echt nodig is. Het is een bewuste keuze om nu te genieten van het BMW rijden en daardoor later FO te zijn. Helemaal prima. Zo heeft iedereen een andere balans tussen sparen en geld uitgeven.

Er wordt hier nu wel weer heel erg letterlijk gekeken en niet naar het grotere plaatje. En daarmee bedoel ik het levensgeluk nu en levensgeluk later.

Edit: eens met upje

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 04-11-2018 11:22 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Maar soms helpt het wel om bepaalde details even aan te tippen als dat een beperkende factor kan zijn om met enig realisme die FO te bereiken om het door de schrijver aangegeven moment.
De schrijver mag er ook zich van bewust zijn dat je niet altijd alle ballen in de lucht kunt houden en toch vroeg FO kunt worden (uitzonderingen nagelaten).
Het maken van keuzes speelt daar een belangrijke rol in.
En als er keuzes genoemd worden, vooral niet weer die BMW of RR... ) dan lijkt het me nuttig om feedback te geven naar de schrijver ervan dat zijn beeld op die keuze wel eens niet realistisch is ivm een verkeerde inschatting van de kosten die daar mee gepaard gaan.

Dan doen we toch inhoudelijk recht aan de titel van dit topic "Financiële onafhankelijkheid" .... althans in mijn perceptie. Als we daar inhoudelijk niks meer van mogen vinden, naast de afgekluifde BMW of RR,... dan heeft het topic weinig toevoegde waarde meer.

My 2 cents ....hierover, mss niet veel in euros maar hopelijk wel in reflectie... _/-\o_

• Aikon
  • Niet online
Maar de BMW kwam juist ter sprake juist vanwege het besef dat het een wat duurdere auto is en daarom niet direct aan FO bijdraagt, maar wel aan het geluk van diegene op dat moment. Hij geeft zelfs letterlijk aan dan maar later FO te worden, hoe realistisch wil je het hebben? Dan heeft het geen zin om iemand daar nogmaals op te gaan wijzen of zelfs z'n woorden te gaan verdraaien.

Verwijderd

HereIsTom schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:53:
[...]

Mijn Kia Picanto is ook een goede auto en brengt me prima van A naar B, en de maandelijkse kosten zijn maar een fractie van die van een BMW, dus economisch/FO gezien een veel betere keus :Y

[...]

Onzin hoor, ik hoef niet te knijpen, maar ik hoef ook niet de patser uit te hangen.
Wat ontzettend zwart wit zeg. Er is ook een middenweg. Misschien geen patser maar wel het comfort willen hebben? Of bepaalde opties? Of de betrouwbaarheid van een merk? Of de waardevastheid?
Zolang je jezelf niet in een 7 serie met M pakket of verlengde S klasse met AMG pakket voortbeweegt mis ik het patser gehalte van deze merken.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ybos schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:55:
Hou gewoon hetzelfde "salaris" als ik voorheen had
Dit dus. Toen ik begon als ZZP'er een paar jaar terug, heb ik de fout gemaakt om alles met de prive rekening te doen. Het werd een rommeltje. Gauw een aparte rekening geopend, en vanaf daar wordt het oude salaris overgemaakt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21
Buiten dat je een compromis kan sluiten tussen bepaalde luxe en FO is er ook nog altijd zoiets als een ratio met betrekking tot je inkomen. Een duur consumptiegoed kopen dat 2X je jaarsalaris kost is wellicht dan niet direct de keuze die je moet maken , kost datzelfde product maar een half jaar salaris dan kan dat wellicht beter passen.

Dit vindt ik overigens niet alleen als je FO najaagt, als je iets koopt waarvoor je feitelijk voor een lange periode je inkomen alvast weggeeft, is in geen geval een goed idee. Ook al heb je het gewoon in een keer afgerekend.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13
Grappig, ik heb ook heel even een mooie (jonge 2e handse) BMW cabrio overwogen :)

Kwestie van doorrekenen en afwegen. Deze was uiteindelijk 20k netto duurder in 5 jaar tijd dan een nieuwe elektrische op de zaak (geen Tesla), en de onderhandelen over een huis waren net een maand terug afgeketst omdat we te laag hadden geboden. Toen dacht ik: wat heb ik liever, een gadget of een mooi huis voor de komende 30 jaar? Bod 20k verhoogd en huis gekocht ipv auto :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 14:28
Ik word dood-ongelukkig van het kopen van boodschappen voor een gezin van 5 mensen plus 2 poezen op een zaterdag. Kost me gewoon anderhalf uur van mijn tijd op mijn vrije dag. En op de fiets krijg ik het niet mee, dus ik moet ook nog met de auto met alle parkeerperikelen erbovenop.

Nee, ik laat liever voor een paar euro thuisbezorgen danwel gratis ophalen op kantoor

Dat ik dan door bepaalde mensen als een patser gezien wordt die zich tegoed voelt om boodschappen te doen, dat moeten die mensen dan vervolgens lekker zelf weten. Ik vind het een goede besteding van mijn euro’s voor tijd

• Wozmro
Het gaat niet enkel over de aankoop van de auto.

Er is ook nog:
- meer verzekering, taksen
- duurder onderhoud
- meer kans op diefstal
- meer kans op schade en als er schade is dan is die duurder
...

Bij die laatste twee zal je dan waarschijnlijk willen opteren voor een garage of een carport en dat is ook niet gratis.

Als je een duurdere auto koopt voor je status dan is het psychologisch moeilijk om een stapje terug te doen, mensen verwachten dat je je in de loop van de jaren verbetert door steeds een modelletje hoger te kiezen.
Je mag je in ieder geval aan een aantal vragen verwachten als je jaren met een BMW5 rijdt en dan een BMW3.

Verwijderd

Blik1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:07:
[...]

Ik word dood-ongelukkig van het kopen van boodschappen voor een gezin van 5 mensen plus 2 poezen op een zaterdag. Kost me gewoon anderhalf uur van mijn tijd op mijn vrije dag. En op de fiets krijg ik het niet mee, dus ik moet ook nog met de auto met alle parkeerperikelen erbovenop.

Nee, ik laat liever voor een paar euro thuisbezorgen danwel gratis ophalen op kantoor

Dat ik dan door bepaalde mensen als een patser gezien wordt die zich tegoed voelt om boodschappen te doen, dat moeten die mensen dan vervolgens lekker zelf weten. Ik vind het een goede besteding van mijn euro’s voor tijd
Ben je trouwens door de bezorging niet meer beperkt, omdat je dan thuis moet blijven?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 14:28
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:25:
[...]

Ben je trouwens door de bezorging niet meer beperkt, omdat je dan thuis moet blijven?
9 vd 10 keer haal ik het op op kantoor, dus daar heb ik geen last van. En anders pak ik een tijdstip dat ik toch altijd thuis ben, tussen 18:00 en 22:00 bijvoorbeeld

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tja, blijft een terugkerend onderwerp.

Iedereen streeft FO/FA op zijn eigen manier na. Iemand met een modaal inkomen zal wat beter zijn best moeten doen om tijdig (tijdig is ook voor iedereen anders) FO/FA te zijn en daarvoor op elke euro moeten letten.

Iemand die flink boven modaal verdiend streeft wellicht net zo goed FO/FA na, maar kan zich ook nog luxe permiteren in de vorm van het bezorgen van boodschappen en het rondrijden in een BMW. Voor hem/haar is dat misschien het verschil tussen 5 jaar eerder of later FO/FA maar nog altijd eerder dan Jan Modaal of misschien wel tegelijkertijd maar dan door er veel minder voor te hoeven laten.

Is het een beter dan het ander? Denk het niet, zolang beide personen maar tevreden zijn met hun situatie. Jan Modaal kan altijd nog beslissen om niet meer op elke euro te letten en te accepteren later FO/FA te zijn, meneer/mevrouw die boodschappen laat bezorgen en een BMW rijdt kan ook nog altijd beslissen om dat niet meer te doen en eerder FO/FA te zijn.

Tot slot kun je nog discussiëren of bovenstaande überhaupt wel de écht FO gedachte is, waarschijnlijk niet omdat het daarbij wel om die allerlaatste euro gaat maar is dat nodig in dit topic?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:25:
[...]

Laat hier de boodschappen sinds kort bezorgen via Picnic, daar krijg je een tijdslot van een uur, tot nu toe zijn ze altijd in dat tijdslot gekomen. Daarnaast krijg je op moment dat zij vertrekken bij het depot een bericht en kun je het karretje volgen en heb je dus ook een indicatie hoe laat ze er ongeveer zijn.

* Stuur me een PM voor een kortingscode van 5€ bij Picnic.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:48
Als je goed van tevoren weet wat je nodig hebt kan laten bezorgen juist een zeer goede oplossing zijn.

Het scheelt een kort inefficient ritje naar de supermarkt en zo een uur van je tijd, als de bezorgkosten minder dan €10,- zijn meestal dus sowieso zinvol (tenzij je boodschappen doen leuker vind dan werken). Als je toe kan met 1x per week op de fiets boodschappen doen is het een ander verhaal, dan doe je blijkbaar andere boodschappen dan ik doe.

Zelf laten we de boodschappen niet bezorgen omdat we nog niet georganiseerd genoeg zijn om te weten wat virtueel te bestellen. Het wordt dan dus gewoon 2x per week kleine dingen uit het werk en op zaterdag samen (+kind) als soort uitje nog de wat grotere dingen.

Veel inefficienter dan dat kan waarschijnlijk niet :P (zowel financieel als qua tijd).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 05-11-2018 11:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ze hebben ook vaak genoeg bij actie artikelen de aanbieding dat het gratis bezorgd wordt? Je moet dan wel maar net twee potten pindakaas nodig zijn bijv, maar dat scheelt ook weer.
Tenminste, dat is wat ik van collega's hoor.

Ik doe een paar keer per week kleine boodschappen voor het avondeten, nog te weinig structuur om een week vooruit te denken qua eten.
Op zaterdagochtend doe ik dan lekker vroeg de overige grote boodschappen en haal ik, als luxe, verse afbakbroodjes van de Lidl. Het mag dan wel Lidl zijn, maar ik vind deze fijner dan de bakker die er vlakbij zit (en stukken goedkoper natuurlijk). Deze combi lukt niet met bezorgen natuurlijk :9

Ik heb geen hekel aan de zaterdagochtend boodschappen, vaak lekker rustig rond 9.00 en ik ben in no-time klaar voor twee personen. Doordeweeks rond 18.00 is het vaak wat drukker, ik moet toch eens beter leren plannen en dit samen te voegen met de zaterdagboodschappen.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13
Wij laten ze thuis bezorgen en betalen nooit extra kosten. Hooguit dat we een extra product moeten kopen, een ander merk dan we normaal zouden doen, maar dat is niet erg. Voor 3 euro een nuttig product kopen om 6,50 aan bezorgkosten (en veel boodschap tijd) te besparen.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-01 17:33
Het lijkt wel of FATFIRE verboden is?

FO gaat over uitgestelde consumptie versus consumptie nu. Consumptie uitstellen is je spaarquote verhogen. Maar om de tabel van spaarquote vs jaren tot FO te kunnen gebruiken, ga je er wel van uit dat je dat nivo van consumptie blijft volhouden.

Het kan dus ook altijd anders: bijvoorbeeld dat je FO zijn duurder is! Dan moet je langer sparen. Maar een realistischer planning die misschien ook wel meer geluk optimaliseert is het omgekeerde. Je zou kunnen zeggen dat je dan meer in het NU leeft. Omdat je ook nooit weet of je je FO datum levend haalt is dat best interessant. Je kan er onder voorwaarden dus vanuit gaan dat je FO-periode goedkoper is of dat je dat bewust goedkoper maakt:
  • Omdat dan je huis afbetaald is
  • Omdat je wil reizen als je jong bent (evt met kinderen), maar later niet of minder
  • Omdat je kinderen dan ook uit huis zijn
  • Omdat je dan kleiner kan gaan wonen
  • Omdat je nu dingen wil doen, die je later niet weer wil (bv (winter)sport of motorcross)
In dat geval is je huidige spaarquote niet correct en moet je dat omzetten naar gecorrigeerde quote: even kort door de bocht gerekend: Stel je leeft nu van 2000e pp, maar je FO streef getal is 1500e pp en je verdient 3500e pp. Je FO streefdoel (25x) is dan niet 600k, maar 450k. Je spaarquote is volgens de definitie 1500/3500%= 43%. Maar eigenlijk spaar je je streefmaandbedrag dus effectief is het 50%. En dat is 17 jaar tot FO. Best snel en vergroot je budget aanzienlijk in dure periode van je leven.
Natuurlijk je had al die jaren ook al van 1500e kunnen leven dan was je spaarquote geweest: 2000/3500%=57%. Dat is zon 3-4 jaar sneller FO. Maar dat had je dus wel al die jaren 500e per maand minder om de prime time van je leven te optimaliseren!

Ieder zijn keus, het is maar een overweging.

Helaas hangt een en ander samen met je persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden. Dat betekent dat voor sommigen de enige manier om überhaupt FO te bereiken keihard besparen is, consuminderen etc is, terwijl een ander 3x per jaar op vakantie gaat, een zeilboot heeft, en alsnog een hoger spaarquotum haalt. Het elke keer op een bijna afgunstige manier benaderen van mensen die de keuze hebben, jaagt een interessante (en soms inspirerende) groep weg uit het topic. Vooral ook om dat voorbeelden geeft van succesvolle wegen naar ondernemen of ZZP-schap en hoe te werken aan de inkomenskant.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:03

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:15:
Als je goed van tevoren weet wat je nodig hebt kan laten bezorgen juist een zeer goede oplossing zijn.

Het scheelt een kort inefficient ritje naar de supermarkt en zo een uur van je tijd, als de bezorgkosten minder dan €10,- zijn meestal dus sowieso zinvol (tenzij je boodschappen doen leuker vind dan werken). Als je toe kan met 1x per week op de fiets boodschappen doen is het een ander verhaal, dan doe je blijkbaar andere boodschappen dan ik doe.

Zelf laten we de boodschappen niet bezorgen omdat we nog niet georganiseerd genoeg zijn om te weten wat virtueel te bestellen. Het wordt dan dus gewoon 2x per week kleine dingen uit het werk en op zaterdag samen (+kind) als soort uitje nog de wat grotere dingen.

Veel inefficienter dan dat kan waarschijnlijk niet :P (zowel financieel als qua tijd).
Haha en voor ons is het weer anders. Hebben dat bezorgen een paar keer geprobeerd (twee weken geleden toevallig weer eens), maar elke keer is het weer gezeik, zijn ze weer dingen vergeten of hebben ze de verkeerde producten meegenomen (AH). Partner weer chagrijnig, drama. Dus we houden lekker plan A aan; zij maakt het lijstje en ik rijd op woensdag (lekker rustig) uit mijn werk langs de AH, gratis parkeren, 45 minuten spullen in een karretje gooien (ga altijd naar dezelfde dus weet inmiddels precies waar alles ligt), geen rijen bij de zelfscankassa en door naar huis. Weinig overhead qua tijd en qua geld :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Aikon
  • Niet online
Maar waar staat FATFIRE nou voor behalve wellicht een extreem dieet? ;)

Goed punt hoor wat je maakt. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je dus na zoveel tijd minder te besteden krijgt, en dat kan wellicht moeilijk zijn. Beetje afhankelijk van waar je die 500 aan gaat besteden, als dat kinderen zijn dan is dat logisch, ze gaan een keer de deur uit. Als het reizen is, tja, dan moet je daar mee minderen op een gegeven moment. Terwijl de reizen wellicht duurder worden omdat je ouder wordt en geen camping meer neemt.

Overigens heb ik voor mezelf eigenlijk geen leeftijd bedacht, ik bespaar gewoon waar ik kan, en overweeg elke aankoop goed. 'Van nature' spaar ik daarmee een hoop en zal ik eerder kunnen stoppen met werken. Ik zie wel waar het schip strandt, je weet het toch niet exact en hebt er verder geen invloed op. Een recessie meer of minder en je plannen zijn overhoop.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ko.Kane schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:18:
Het lijkt wel of FATFIRE verboden is?
Een totaal van één iemand heeft er wat over gezegd, en dan is het direct verboden? Zijn we nu niet de andere kant op aan het overdrijven?
Shapeshifter schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:41:
[...]

Haha en voor ons is het weer anders. Hebben dat bezorgen een paar keer geprobeerd (twee weken geleden toevallig weer eens), maar elke keer is het weer gezeik, zijn ze weer dingen vergeten of hebben ze de verkeerde producten meegenomen (AH). Partner weer chagrijnig, drama. Dus we houden lekker plan A aan; zij maakt het lijstje en ik rijd op woensdag (lekker rustig) uit mijn werk langs de AH, gratis parkeren, 45 minuten spullen in een karretje gooien (ga altijd naar dezelfde dus weet inmiddels precies waar alles ligt), geen rijen bij de zelfscankassa en door naar huis. Weinig overhead qua tijd en qua geld :)
Nu doe ik meerdere keren per week boodschappen, en maar voor één persoon. Maar hoe ben je 45 minuten bezig met spul in je karretje gooien, als je alleen spullen van een lijstje moet kopen en weet waar alles ligt?
Aikon schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:43:

Goed punt hoor wat je maakt. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je dus na zoveel tijd minder te besteden krijgt, en dat kan wellicht moeilijk zijn. Beetje afhankelijk van waar je die 500 aan gaat besteden, als dat kinderen zijn dan is dat logisch, ze gaan een keer de deur uit. Als het reizen is, tja, dan moet je daar mee minderen op een gegeven moment. Terwijl de reizen wellicht duurder worden omdat je ouder wordt en geen camping meer neemt.

Overigens heb ik voor mezelf eigenlijk geen leeftijd bedacht, ik bespaar gewoon waar ik kan, en overweeg elke aankoop goed. 'Van nature' spaar ik daarmee een hoop en zal ik eerder kunnen stoppen met werken. Ik zie wel waar het schip strandt, je weet het toch niet exact en hebt er verder geen invloed op. Een recessie meer of minder en je plannen zijn overhoop.
Voor mij is het niet anders inderdaad. Ik vind dit topic wel leuk om te zien hoe andere het doen. Maar voor mij is het gewoon dat ik geen dure smaak heb, en dat ik bedenk of ik ergens ook voor meer dan 15 minuten gelukkig van wordt. Ik moet vaker nog weleens mezelf er toe zetten juist wat geld uit te geven aan dingen ook al heb ik die niet echt nodig, maar het wel leuk is.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:54
In principe blijft het steeds terugkomen deze discussie de een vindt dat iedereen lekker geld moet uitgeven aan wat hij belangrijk vindt en de ander ziet bepaalde dingen als onnodige luxe. Dat is uiteraard voor iedereen anders. Echter vind ik het wel mooi als mensen over bepaalde sociale verwachtingen heen kunnen stappen.

Stel je hebt 2 identieke truien. 1 voor 20 euro zonder logo'tje en 1 voor 100 euro met Tommy Hilfigger logo dan zijn er toch nog genoeg mensen die de trui van 100 kopen. Beide truien objectief gezien zijn totaal gelijkwaardig maar door het logo'tje erop moeten zij toch die dure hebben. Want status en aanzien. Wat ik mooi vind is als mensen daar overheen kunnen stappen en gewoon schijt hebben aan wat verwacht wordt of wat andere van hun vinden. Dat ze gewoon kiezen voor de goedkope omdat die net zo goed doet waarvoor die bedoeld is.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:03

Shapeshifter

Get it over with

Sissors schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:17:
[...]

Nu doe ik meerdere keren per week boodschappen, en maar voor één persoon. Maar hoe ben je 45 minuten bezig met spul in je karretje gooien, als je alleen spullen van een lijstje moet kopen en weet waar alles ligt?
1 keer per week voor 5 personen ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-01 17:33
Aikon schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:43:
Er zijn specifieke fora voor op oa Reddit. Het is zeg maar bv meer als 200k netto per jaar binnen harken en nog steeds maar een spaarquote hebben van 50% omdat je minimaal 100k per jaar nodig hebt voor je gewenste levensstijl
Precies, maar dat zijn afwegingen en sommetjes die ieder zelf moet maken. (en graag hier delen!)
[...]
Een totaal van één iemand heeft er wat over gezegd, en dan is het direct verboden? Zijn we nu niet de andere kant op aan het overdrijven?
Een mooi prikkelende titel, hè? :*)

Maar het zijn er meer dan 1, en het komt zoals opgemerkt elke keer terug. En ik ben meer geïnteresseerd in waarom mensen hun eigen keuzes maken. En ook hoe mensen met verschillende inkomens FO invullen. Dat kan ik gebruiken als input van mijn eigen financiële planning. Minder interessant is mensen die dan afgeven op die keuzes van anderen. Let op, dat is iets totaal anders dan posters die mensen voorzien van constructief advies (gevraagd of ongevraagd), dat is namelijk wel interessant.

Mijn mening dan hè. :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Er zijn meerdere mensen hier die deze tool gebruiken:
http://geld-is-tijd.blogs...potheektool-versie-3.html

Ik heb hem netjes ingevuld en net zoals vorig jaar de aanvraag naar de bank gestuurd. Ik kwam uit op een bandbreedte van 1:8, de bank op 1:8,81. Behoorlijk verschil terwijl het vorige keer klopte. Waar zou het door komen? :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• anandus
  • Niet online
[...]
Nu doe ik meerdere keren per week boodschappen [...]
Als er iets is waar ik 'onzichtbaar' geldverlies mee heb beperkt is het wel door minder vaak en met meer controle/overzicht boodschappen te doen.

Wij doen nu tweemaal boodschappen. Eenmaal 'kleine boodschappen' op vrijdagavond, voor het weekend (basically 2 dagen eten en het 'lekkers' voor het weekend, dus lekkere broodjes, fris, knabbels, etc) en eenmaal de 'grote boodschappen' op zondagochtend.

Het voordeel van het doen van de boodschappen op vrijdagavond heeft ook als bijkomend voordeel dat je al gegeten hebt, dus minder erg impulsaankopen doet. Impulsaankopen zijn levensgevaarlijk als je ook dingen zoals knabbels moet kopen ;)

Anyway, op deze manier heb je veel controle over het doen van boodschappen, meer inzicht in je uitgavepatroon en (op thuisbezorgen na) minimale tijd en moeite die het kost.

Moet ik wel zeggen dat ik het vooral in het begin wel moeilijk vond. Vooral dat je dus op zondag al moet bendeken wat je de hele week eet. Nu is het zo gepiept, maar in het begin was dat wel wat moeizaam.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-01 19:15
LED-Maniak schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:07:
Er zijn meerdere mensen hier die deze tool gebruiken:
http://geld-is-tijd.blogs...potheektool-versie-3.html

Ik heb hem netjes ingevuld en net zoals vorig jaar de aanvraag naar de bank gestuurd. Ik kwam uit op een bandbreedte van 1:8, de bank op 1:8,81. Behoorlijk verschil terwijl het vorige keer klopte. Waar zou het door komen? :?
vorige week bij de bank geweest om te praten over looptijd verkorting van 3 jaar.
nu de tool ook gebruikt voor het eerst, als ik het zo zie dan rekent hij de bandbreedte per heel jaar uit en de bank per hypotheek jaar, misschien dat daar wat verschil in zit?

meer mensen ervaring met spaarhypotheek de looptijd verkorten omdat er anders geen bandbreedte is?
ik neem aan dat uiteindelijk het doel is om geen hypotheek te hebben en de looptijd te verkorten

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01-2025
zoeperman schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:32:
[...]
meer mensen ervaring met spaarhypotheek de looptijd verkorten omdat er anders geen bandbreedte is?
ik neem aan dat uiteindelijk het doel is om geen hypotheek te hebben en de looptijd te verkorten
Ja. Een paar jaar in mijn spaarhypotheek wilde ik mijn de looptijd verkorten. Van de overheid moest ik hem >=20 jaar hebben. Uiteindelijk besloten, samen met andere redenen, om te verhuizen en de boete te accepteren en de spaarhypotheek op te zeggen omdat ik de hypotheek <=15 jaar wilde hebben. De boete was echt weinig omdat er nog niet zoveel in zat.

Binnen 5 jaar de rest van de hypotheek afbetaald en vanaf volgend jaar ga ik stoppen met de kantoorbaan :) . Ik zal mezelf zeker nog niet FO noemen maar de wekker hoeft niet meer gezet te worden als ik dat niet wil.

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 18:34

TmZ

anandus schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:15:
[...]
Als er iets is waar ik 'onzichtbaar' geldverlies mee heb beperkt is het wel door minder vaak en met meer controle/overzicht boodschappen te doen.

Wij doen nu tweemaal boodschappen. Eenmaal 'kleine boodschappen' op vrijdagavond, voor het weekend (basically 2 dagen eten en het 'lekkers' voor het weekend, dus lekkere broodjes, fris, knabbels, etc) en eenmaal de 'grote boodschappen' op zondagochtend.

Het voordeel van het doen van de boodschappen op vrijdagavond heeft ook als bijkomend voordeel dat je al gegeten hebt, dus minder erg impulsaankopen doet. Impulsaankopen zijn levensgevaarlijk als je ook dingen zoals knabbels moet kopen ;)

Anyway, op deze manier heb je veel controle over het doen van boodschappen, meer inzicht in je uitgavepatroon en (op thuisbezorgen na) minimale tijd en moeite die het kost.

Moet ik wel zeggen dat ik het vooral in het begin wel moeilijk vond. Vooral dat je dus op zondag al moet bendeken wat je de hele week eet. Nu is het zo gepiept, maar in het begin was dat wel wat moeizaam.
Heel herkenbaar. Ik heb het idee dat wij echt veel voordeliger boodschappen doen nu we 90%+ bij Picnic bestellen. Zeker omdat mijn wederhelft (die overigens ook best zuinig is) bij de supermarkt vaak met (relatief dure) impulsaankopen terugkomt. Bij vooruit bestellen en continu een overzicht van totaalkosten gebeurt dat niet. Kan het echt aanraden om te proberen (alleen levert Picnic natuurlijk lang niet overal).

Verwijderd

Mirved schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:18:
In principe blijft het steeds terugkomen deze discussie de een vindt dat iedereen lekker geld moet uitgeven aan wat hij belangrijk vindt en de ander ziet bepaalde dingen als onnodige luxe. Dat is uiteraard voor iedereen anders. Echter vind ik het wel mooi als mensen over bepaalde sociale verwachtingen heen kunnen stappen.

Stel je hebt 2 identieke truien. 1 voor 20 euro zonder logo'tje en 1 voor 100 euro met Tommy Hilfigger logo dan zijn er toch nog genoeg mensen die de trui van 100 kopen. Beide truien objectief gezien zijn totaal gelijkwaardig maar door het logo'tje erop moeten zij toch die dure hebben. Want status en aanzien. Wat ik mooi vind is als mensen daar overheen kunnen stappen en gewoon schijt hebben aan wat verwacht wordt of wat andere van hun vinden. Dat ze gewoon kiezen voor de goedkope omdat die net zo goed doet waarvoor die bedoeld is.
helaas beweren de mensen die het merkitem kopen dat dat betere kwaliteit is.
Meestal blijkt dat het uit dezelfde fabriek komt. :P

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-01 19:35
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:58:
[...]

helaas beweren de mensen die het merkitem kopen dat dat betere kwaliteit is.
Meestal blijkt dat het uit dezelfde fabriek komt. :P
Het is niet dat 'welke fabriek' de enige parameter is van kwaliteit...

Verwijderd

Sovieto schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:11:
[...]

Het is niet dat 'welke fabriek' de enige parameter is van kwaliteit...
zelfde productiemethode dan.
Of denk je dat ze aparte mensen hebben voor Levi's of actioN in een dergelijke fabriek.

• Sovieto
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:22:
[...]

zelfde productiemethode dan.
Of denk je dat ze aparte mensen hebben voor Levi's of actioN in een dergelijke fabriek.
Ja en nu is mensen weer het enige onderdeel van productiemethode. Kijk als je alles plat slaat, dan is alles hetzelfde.

Zo kan ik het ook:
De prijs van merkkleding en niet merkkleding is hetzelfde, als je het maar naar beneden afrond. Het is dan allebei 0.

Verwijderd

Sovieto schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:27:
[...]

Ja en nu is mensen weer het enige onderdeel van productiemethode. Kijk als je alles plat slaat, dan is alles hetzelfde.

Zo kan ik het ook:
De prijs van merkkleding en niet merkkleding is hetzelfde, als je het maar naar beneden afrond. Het is dan allebei 0.
Noem jij dan een voorbeeld wat je dan wel onder kwaliteit wil verstaan 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2018 16:30 ]

• Sovieto
Soort stof
Duur van het productieproces (bijvoorbeeld kleuren van de stof)
Deel van het proces handmatig maken
Meer kwaliteitscontrole
Eerder ingrijpen bij kwaliteitsafwijking
Ander manier van vervoeren

Verwijderd

Stof is gewoon hetzelfde blijkt meestal tussen een broek van €200 en €10,-.
Overige zal vast een verschil inzitten, maar het is niet dat een goedkopere concurrent daar niks mee doet.

Wat interesseert mij de vervoersmethode zolang het heel op de bestemming komt (ervan uitgaande dat het geen slavenhandel is).
Wozmro schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:10:
Het gaat niet enkel over de aankoop van de auto.

Er is ook nog:
- meer verzekering, taksen
- duurder onderhoud
- meer kans op diefstal
- meer kans op schade en als er schade is dan is die duurder
...

Bij die laatste twee zal je dan waarschijnlijk willen opteren voor een garage of een carport en dat is ook niet gratis.

Als je een duurdere auto koopt voor je status dan is het psychologisch moeilijk om een stapje terug te doen, mensen verwachten dat je je in de loop van de jaren verbetert door steeds een modelletje hoger te kiezen.
Je mag je in ieder geval aan een aantal vragen verwachten als je jaren met een BMW5 rijdt en dan een BMW3.
Ik merk toch dat die status van een auto minder en minder wordt.
Daarenboven... wat maakt het uit dat je daar eens een vraag over krijgt. Ik zou daar eerder niet op antwoorden, en anders is dat antwoord rap gevonden: ik wil makkelijker kunnen parkeren, en heb de ruimte niet meer nodig. De bijtelling/VAA wordt nu echt wel te gek voor woorden, ik gun het de staat niet om zo veel te betalen voor 20cm auto. Klein maar fijn.

Ik zie eerder dat een grote auto mensen afschrikt om contact te leggen. (ik rij nu met een bedrijfs 5, en het is alsof mensen denken ... dat is een hoge, kan ik daar nog gewoon een praatje mee maken?)
Terwijl dat bij mij nu een reden is om geen 5 meer te nemen, buiten het feit dat ik echt niet hou van het lompe van die auto. Ik kreeg hem nu tussen 2 zelfgekozen leaseauto's in omdat die vrij was doordat iemand vertrok. Voordien reed ik met een A6.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sovieto
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:36:
Overige zal vast een verschil inzitten, maar het is niet dat een goedkopere concurrent daar niks mee doet.

Wat interesseert mij de vervoersmethode zolang het heel op de bestemming komt (ervan uitgaande dat het geen slavenhandel is).
Maar er zit dus wel verschil in? Overigens kan ik dat lijstje nog prima aanvullen, van service tot duurzaamheid tot gevoel.

En merk op dat er dus voor jou geen verschil in zit, wil nog niet zeggen dat het voor iemand anders ook zo is.

De vraag is of dat het prijsverschil kan rechtvaardigen. Het maakt mij ook allemaal niet uit. Maar om maar dom te zeggen: 'het is in dezelfde fabriek gemaakt dus is het hetzelfde product', slaat gewoon helemaal nergens op.

[ Voor 6% gewijzigd door Sovieto op 05-11-2018 16:42 ]

Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:36:

Bij een jeansbroek is er zeker een verschil in kwaliteit tussen een broek van 20€ en eentje van 120€, maar dat betekent zeker niet dat ze in productie 6 keer zo duur zijn.
De stof is zeker al verschillend, en veel zit in design en behandelingen.

Ga je naar een geklede broek kijken, dan is er wel een ENORM verschil in de stoffen. Een C&A broek van 30€ die half synthetisch is plakt aan je benen bij droog weer, en slijt gewoon een pak sneller.
Een maatbroek van 180€ zakt minder makkelijk af door de afgewerkte broeksbanden, het paswerk, maar vooral de kwaliteit van de stoffen is een enorm verschil. Je merkt dat pas echt als je het koopt en een paar dagen draagt.
Als je de juiste stof kiest, dan kreukt dat ook amper.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:32
Mirved schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:18:
Klopt, doe ik ook als de kwaliteit hetzelfde is. Echter heb ik toevallig al geruime tijd een Tommy H trui (was toen in de uitverkoop) en moet zeggen dat die serieus lang mooi blijft, ook na vele wasbeurten. Dus er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in, al weet ik niet of dat voor alles van dat merk geldt.

Verwijderd

Sovieto schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:41:
[...]

Maar er zit dus wel verschil in? Overigens kan ik dat lijstje nog prima aanvullen, van service tot duurzaamheid tot gevoel.

De vraag is of dat het prijsverschil kan rechtvaardigen. Het maakt mij ook allemaal niet uit. Maar om maar dom te zeggen: 'het is in dezelfde fabriek gemaakt dus is het hetzelfde product', slaat gewoon helemaal nergens op.
Dat heb ik nergens gezegd, maar als je dat zo wil interpreteren: prima.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:42:
[...]
Bij een jeansbroek is er zeker een verschil in kwaliteit tussen een broek van 20€ en eentje van 120€, maar dat betekent zeker niet dat ze in productie 6 keer zo duur zijn.
De stof is zeker al verschillend, en veel zit in design en behandelingen.
Yep, als iemand mij een alternatief voor een Levi's 501 kan geven dat de helft kost en voor de rest hetzelfde er uitziet en zit, be my guest :)

Ik word er gek van namelijk. Ik vind het zonde om 100 euro aan een broek uit te geven, maar elke keer als ik een goedkopere probeer, vind ik het 3 keer niks. Dan zit het niet lekker, zijn de broekzakken te klein om een beetje portemonnee of telefoon in te doen, is de stof heel ruw, zitten er allerlei tierelantijnen en gaten op die ik niet wil, enzovoorts.

Niet dat die Levi's nou zaligmakend is, dingen gaan voor mijn gevoel te snel kapot. Na een jaar of 3 zijn ze echt op.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Het Fantoom
Wozmro schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:10:
Alsof een 3-serie een stap terug is? Een 3 rijdt een stuk sportiever, 5 is meer een comfort cruiser. Met dezelfde motorisering dan en onderstel, want een 3-serie kan ook makkelijk het dubbele kosten van een schrale 5.

Verwijderd

Lethalis schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:46:
[...]

Yep, als iemand mij een alternatief voor een Levi's 501 kan geven dat de helft kost en voor de rest hetzelfde er uitziet en zit, be my guest :)

Ik word er gek van namelijk. Ik vind het zonde om 100 euro aan een broek uit te geven, maar elke keer als ik een goedkopere probeer, vind ik het 3 keer niks. Dan zit het niet lekker, zijn de broekzakken te klein om een beetje portemonnee of telefoon in te doen, is de stof heel ruw, zitten er allerlei tierelantijnen en gaten op die ik niet wil, enzovoorts.

Niet dat die Levi's nou zaligmakend is, dingen gaan voor mijn gevoel te snel kapot. Na een jaar of 3 zijn ze echt op.
dat zit waarschijnlijk tussen de oren. Dat een broek lekker zit kan ik natuurlijk niet over twisten. Echter zijn er genoeg onderzoeken geweest die laten zien dat de prijs in ieder geval niets zegt over kwaliteit van een jeans broek. Levi's zou best een uitzondering kunnen zijn: geen idee.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

*knip niet-constructieve reactie. Onder geen enkele situatie is enkel een negatieve smiley een constructieve bijdrage aan een topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2018 20:02 ]

Verwijderd

*knip op de man*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2018 20:00 ]

• Mirved
Was een keer bij keuringsdienst van waarde. Vroegen ze een chinees die in de fabriek Jeans maakte voor hoeveel hij dacht dat ze verkocht werden. Hij gokte 15 euro. Viel achterover toen hij hoorde dat ze voor 100 euro+ verkocht worden terwijl ze voor 2 euro gemaakt werden.

Met melk ook nog onlangs gezien, de euroshopper melk is precies dezelfde melk als de campina melk. Alleen de verpakking was anders (en de prijs).

• Het Fantoom
Mirved schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:58:
Met melk ook nog onlangs gezien de euroshopper melk is precies dezelfde melk als de campina melk. Alleen de verpakking was anders (en de prijs).
Ook gezien en daarna gekocht, maar je proeft gewoon het verschil. Dus kan niet hetzelfde zijn.
Niet alles wat ze in dat programma beweren is waar (eigenlijk beweren ze ook niks, ze laten alleen wat losstaande filmopnames in fabrieken zien).

[ Voor 17% gewijzigd door Het Fantoom op 05-11-2018 17:01 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 22:40
Het Fantoom schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:00:
[...]

Ook gezien en daarna gekocht, maar je proeft gewoon het verschil. Dus kan niet hetzelfde zijn.
Een blinde proef?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Mirved
Het Fantoom schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:00:
[...]

Sindsdien koop ik altijd de goedkoopste melk van de AH/Lidl/Plus en ik proef idd het verschil niet.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:57:
[...]

Daar staat niet dat het de enige factor van kwaliteit is zoals gezegd, maar ga vooral kinderachtig doen.
Dat staat er niet letterlijk nee. Zo interpreteer ik het wel. Wellicht niet terecht?

• anandus
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:46:
[...]

Je kan bij de C&A kijken, daar hebben ze verschillende pasvormen (slim fit, straight fit, etc).
Ik vind ze heel fijn zitten en ze zijn niet duur.
Telefoons en portemonnees passen in ieder geval prima :P

Wat je kan doen is een aantal verschillende bestellen bij de Wehkamp (die verkoopt ze ook).
Wehkamp heeft het voordeel dat je thuis kan passen en wat je niet wilt stuur je terug (ze halen het op aan de deur). Kies een aantal verschillende broeken, probeer ze uit en stuur terug wat je niet wilt (of stuur ze allemaal terug).

* anandus is al jaren niet in een kledingwinkel geweest, heb wel wat beters te doen :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Het Fantoom
Nee, was niet nodig omdat het verschil te groot was.

• Aikon
  • Niet online
Gaat lekker hier jongens. Zelfs de smaak van melk is blijkbaar onderdeel van de FO discussie inmiddels? Als we daar dan toch zijn: ik koop Arla, duurder wordt het volgens mij niet en die is dan ook daadwerkelijk een stuk lekkerder imo, romiger. Komen we wéér uit op wat je iets waard vindt...
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:52:
[...]

dat zit waarschijnlijk tussen de oren. Dat een broek lekker zit kan ik natuurlijk niet over twisten. Echter zijn er genoeg onderzoeken geweest die laten zien dat de prijs in ieder geval niets zegt over kwaliteit van een jeans broek. Levi's zou best een uitzondering kunnen zijn: geen idee.
En dan kom je bij de echte betekenis van het woord "kwaliteit"...

In de industrie is kwaliteit gelijk aan het afleveren van je product binnen de specificaties.
Kort gezegd: als je beloofd om een stuk hout te leveren van 100cm +/-1cm, dan is alles tussen 99 en 101cm in orde. Een ander bedrijf kan je een belofte doen van 100cm +/- 1mm.

Voor een broek, auto, mixer etc krijg je als consument die specificaties toch niet te zien.
Ook over een normale levensduur wordt er bij consumentengoederen niet gesproken, want dat loopt samen met het gebruik. Een mixer die 1 keer per maand gebruikt wordt heeft een heel andere levensduur dan een mixer die elke dag gebruikt wordt in een grootkeuken.
En dat iets in dezelfde fabriek gemaakt wordt heeft niks met het eindresultaat te maken. De broeken van 20 euro worden met andere stof gemaakt dan die van 100€, en krijgen ook een andere nabehandeling.

Wetende dat een winkelier op kledij 50% marge heeft, wil je die broek van 20€ eigenlijk niet kopen.
Je kan er bijna zeker van zijn dat daar kinderarbeid in zit.

Neem nu sokken. Voor 5€ koop ik bij Zeeman een familiepak sokken. Je draagt die 1 keer, en als ze uit de was komen is de rek er al uit, en de volgende keer hangen ze te slobberen rond je benen.
Koop er van 5€ voor een paar, en je kan ze 20 keer wassen zonder dat je het er aan ziet.

• HereIsTom
Tja het blijkt dat FO worden voor veel mensen hier wat anders betekent dan voor ons.
Toen ik net begon met werken was het ook een volle werkweek en in het weekend weer bij komen en verder weinig tijd en fut voor andere dingen.
Na een tijdje dachten we dat moet toch anders kunnen, dus niet een (te) groot huis waar je toch bijna nooit bent om dat je hard moet werken om de hypotheek te betalen, geen (te) grote/luxe auto en geen onnodige dingen kopen enz.. Zo hielden we per maand een hoop over om te sparen zodat we na 10 jaar al een flink bedrag bij elkaar hadden gespaart, zoveel dat we wel een dag minder konden gaan werken zo dat we meer tijd over hadden voor leuke dingen, zoals familie en vrienden e.d.
Ondertussen bleven we natuurlijk wel door sparen en in 15 jaar ook nog de hypotheek afbetaald, zodat de maandlasten heel laag werden en we nog meer spaarden, nu we 50 zijn werken we nog maar 2 dagen in de week en hebben we een 5 daags weekend, als de planning verder goed loopt zijn we met 55 FO.
Met andere woorden FO worden betekend voor ons niet tot ons 50ste alleen maar fultime werken en geen tijd hebben voor andere dingen, zoals bijv. boodschappen doen ;-)

• Aikon
  • Niet online
@HereIsTom Uit geen één recente post blijkt hoeveel er gewerkt wordt?

Ik zou ook wel minder willen werken, daar niet van... maar ja, ik heb niet eens werk :P
Aikon schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:58:
@HereIsTom Uit geen één recente post blijkt hoeveel er gewerkt wordt?

Ik zou ook wel minder willen werken, daar niet van... maar ja, ik heb niet eens werk :P
Dan ben je al FO.
:o

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Tommie12 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:45:
[...]
Neem nu sokken. Voor 5€ koop ik bij Zeeman een familiepak sokken. Je draagt die 1 keer, en als ze uit de was komen is de rek er al uit, en de volgende keer hangen ze te slobberen rond je benen.
Koop er van 5€ voor een paar, en je kan ze 20 keer wassen zonder dat je het er aan ziet.
Sokken..ik heb ze gehad van goedkoop tot duur. In mijn geval slijten ze allemaal even hard. Dus ik koop geen dure meer. Wellicht komt het ook door dat ik vrijwel de hele dag op sokken loop. :P

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-01 19:55
Jammer om alleen maar discussies te zien over uitgaven aan autos en dergelijke. Lijkt wel alsof mensen zich aangevallen voelen op hun 'manier' als een ander het anders doet. Ik had gehoopt wat meer nuttige inhoud tegen te komen.

Zelf probeer ik ervoor te zorgen tegen mijn 50e niet meer te -hoeven- werken. Ik zal het vast nog wel willen, maar ik wil het niet moeten. Dat is voor mij FO. Om dat te bereiken beleg ik elke maand ong. 40% van mijn netto inkomen, spaar ik zo'n 10 a 20% en woon ik in en huis waar de hypotheek maar 10% van m'n netto inkomen kost.

Omdat het beleggen uit netto-inkomen moet komen, heb ik laatst gekeken naar beleggen in een pensioenrekening (via degiro). Op de site van belastingdienst een berekening voor m'n jaarruimte uitgevoerd en daar kwam 0 uit... Het is me helder dat ik de inleg op een dergelijke rekening dus niet kan aftrekken van m'n belastbaar inkomen. Er resteert 1 vraag: als ik toch een bedrag stort op een pensioenrekening, hoef ik daar dan geen vermogensrendementsheffing op te betalen (zoals wel het geval is voor mijn 'normale' beleggingen), of kan dat alleen als je jaarruimte heb?

• Aikon
  • Niet online
@Tommie12 nee, ik heb geen werk, er is meer voor nodig om FO te worden helaas. Ik mijn geval bijvoorbeeld... werk ;)

@Longcat Dat kan alleen als je jaarruimte hebt. Je kan groenfondsen overwegen om de vermogensbelasting te ontwijken. Ook geen reserveringsruimte beschikbaar?

• Baytep
  • Niet online
@Longcat maar wel een duimpje voor je gedachtengang!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Longcat schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:02:
Ik had gehoopt wat meer nuttige inhoud tegen te komen.
Sorry dat we niet aan je verwachtingen voldoen :+

Maar serieus, af en toe gaat het over een bepaald onderwerp de diepte in. Soms wat abstracter over beleggen, soms wat meer gekeuvel over huishoudelijke zaken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:45:
[...]

En dan kom je bij de echte betekenis van het woord "kwaliteit"...

In de industrie is kwaliteit gelijk aan het afleveren van je product binnen de specificaties.
Kort gezegd: als je beloofd om een stuk hout te leveren van 100cm +/-1cm, dan is alles tussen 99 en 101cm in orde. Een ander bedrijf kan je een belofte doen van 100cm +/- 1mm.

Voor een broek, auto, mixer etc krijg je als consument die specificaties toch niet te zien.
Ook over een normale levensduur wordt er bij consumentengoederen niet gesproken, want dat loopt samen met het gebruik. Een mixer die 1 keer per maand gebruikt wordt heeft een heel andere levensduur dan een mixer die elke dag gebruikt wordt in een grootkeuken.
En dat iets in dezelfde fabriek gemaakt wordt heeft niks met het eindresultaat te maken. De broeken van 20 euro worden met andere stof gemaakt dan die van 100€, en krijgen ook een andere nabehandeling.

Wetende dat een winkelier op kledij 50% marge heeft, wil je die broek van 20€ eigenlijk niet kopen.
Je kan er bijna zeker van zijn dat daar kinderarbeid in zit.

Dat is dus niet zo. Ik heb het dan uiteraard over de grote bulk, want er zijn vast uitzonderingen
Zoals gezegd zijn er verschillende onderzoeken gedaan waar kenners het onderscheid niet kunnen maken tussen dure en goedkope broeken.

Dat jij denkt dat er door een hogere prijs te betalen er meer voor de arbeiders overblijft is wel erg naïef.
Die extra bedragen gaan juist naar het grote bekende merk.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:18:
[...]

Dat is dus niet zo. Ik heb het dan uiteraard over de grote bulk, want er zijn vast uitzonderingen
Zoals gezegd zijn er verschillende onderzoeken gedaan waar kenners het onderscheid niet kunnen maken tussen dure en goedkope broeken.

Dat jij denkt dat er door een hogere prijs te betalen er meer voor de arbeiders overblijft is wel erg naïef.
Die extra bedragen gaan juist naar het grote bekende merk.
Voor 10€ inclusief materiaal en werkuren kan je gewoon geen broek maken zonder arbeiders uit te buiten.
Of er bij een broek van 100€ veel meer over blijft kan ik ook niet uitzoeken.

Maar er is wel degelijk een verschil tussen die zeeman broek, en een Levi's.

• Wozmro
Ik denk dat bij de meeste zaken dat we aankopen de werkelijke kosten(mensenrechten, milieu, veiligheid,...) niet volledig doorgerekend worden.

Onkosten naar beneden stampen ten koste van alles staat op nr 1. Er staat altijd wel weer een manager klaar die zich persé wil bewijzen. En dat het hoofdkantoor op duizenden km's van de productieafdeling staat helpt er ook niet aan mee, dat maakt de economie veel te abstract (en mogelijk ook kwetsbaar).

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Onkosten naar beneden stampen ten koste van "alles" staat toevallig (?) ook vrij hoog in de lijst om FO te worden & blijven. En om mijzelf als alfa-mannetje in huis te bewijzen ga ik volgende week mijn zolder zelf (na)isoleren.

Waar ik nog over twijfel is mijn hypotheek, ik denk er over na om wat geld dat we "over" hebben te gebruiken om de hypotheeklasten mee te verlagen. Er zijn echter verschillende opties waardoor ik door het getwijfel maar geen keus kan maken. De opties:
1. rentemiddeling
2. eenmalige storting tbv verlagen maandlasten
3. rente (3,15%) afkopen en opnieuw afsluiten

Ik hoop volgende week - tussen het isoleren door - een afspraak te kunnen maken met onze hypotheekbemiddelaar, kijken of hij bovenstaande opties eens overzichtelijk naast elkaar kan plaatsen om op die manier de beste optie te kunnen kiezen. Het liefst heb ik nu zo laag mogelijke bruto maandlasten en houd ik mijn aflossing gelijk om op die manier een sneeuwbaleffect te creëren. Welk van de opties dan het beste is vind ik toch lastig zelf uit te rekenen (m.a.w.: ik heb de rust niet in mijn kop om het naast elkaar te zetten).

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Tommie12 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:12:
[...]
Voor 10€ inclusief materiaal en werkuren kan je gewoon geen broek maken zonder arbeiders uit te buiten.
Dat weet ik niet; dat hangt vooral af van je definitie van uitbuiten. Gezien de gebruikelijke marges van tussenhandel en eindverkoper lijkt het mij echter sterk dat er veel broeken in de winkel in Nederland te vinden zijn die meer dan 10 euro aan productie gekost hebben. Dat gaat dan over broeken die bijvoorbeeld in productielanden als China, India of Bangladesh in elkaar gezet worden. Bij Zeeman-broeken gaat het misschien over 2 a 3 euro per broek, bij Levi's wellicht over een paar euro meer.

Bij bekendere merken wordt er mogelijk ietsje meer besteed aan materiaal (maar niet meer dan enkele euro's) dan bij B-keuze broeken, maar wordt vooral veel geld besteed aan marketing en design, wat ervoor zorgt dat de consument het gevoel krijgt dat de kwaliteit een heel stuk hoger zal zijn dan de B-keuze, waardoor je dus wel 100 piek of meer wilt neertellen voor die broek. Daarnaast geeft een duurdere broek natuurlijk meer status, waardoor consumenten dat bedrag er wel voor over hebben.

Al met al koop je met een bekender merk vooral een '(kwaliteits)gevoel' of '(kwaliteits)beleving', dat is in ieder geval waar het grootste deel van je aankoopbedrag aan besteed wordt, niet zozeer aan de kwaliteit of kosten van de productie. Even los van kleren is Apple hier bijvoorbeeld echt een grootmeester in. De kosten van de productie hebben (bijna) niks te maken met de uiteindelijke verkoopprijs, je koopt vooral een beleving/ervaring en een statussymbool. Om dat gevoel te creëren moet er uiteraard wel veel geld aan marketing en overdreven/inefficiënte merkwinkels uitgegeven worden, dat helpt allemaal mee om een cultstatus te bereiken die je nodig hebt om consumenten te overtuigen om veel geld aan je product te willen besteden.

Excuus voor de uitweiding, maar meer ontopic is het dus een wijdverbreid misverstand dat je met meer geld uitgeven daadwerkelijk een (veel) hogere kwaliteit in huis haalt met een bepaald product. Het werkt net even anders en als je dat doorhebt, kun je misschien wat meer loskomen van een bepaalde merkentrouw, wat je uiteindelijk ook geld zal besparen en je eerder FO zou kunnen maken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tehh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:20:
De opties:
1. rentemiddeling
2. eenmalige storting tbv verlagen maandlasten
3. rente (3,15%) afkopen en opnieuw afsluiten
Kijk eens samen met je adviseur naar de combinatie van 1 en 2. Rentemiddeling smeert de boete uit via een renteopslag. Door daarna flink extra af te lossen ontwijk je in feite een deel van die boete.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Aikon
  • Niet online
@Tehh Adviseur is prima natuurlijk, maar alle drie de opties kan je wellicht gewoon zelf antwoord op krijgen. Bij mijn hypotheker is 1 en 3 een kwestie van een aanvraag starten via de website en dan komt er een pdf'je jouw kant op na enige tijd. 2 is een bedrag invullen en op volgende klikken voor het effect en dan wel of niet op akkoord klikken, of even bellen of er uberhaupt een renteverlaging is bij zoveel % afgelost.

Doe dat eerst ff en ga eventueel daarna nog eens naar een adviseur, maar dan weet je iig al e.e.a.

Persoonlijk vond ik extra aflossen niet veel rendement opleveren, en ik sta een eind boven water gelukkig.

• JURIST
HereIsTom schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:47:
..nu we 50 zijn werken we nog maar 2 dagen in de week en hebben we een 5 daags weekend, als de planning verder goed loopt zijn we met 55 FO.
Goed bezig! Ik vind een scenario van werkdagen afbouwen ook interessant voor de toekomst als FO in zicht is (en dat zou voor veel ouderen in de vorm van deeltijdpensioen ook een oplossing zijn). Ik vraag me alleen af in wat voor rol/baan/functie dat zou kunnen, wat dat betreft is de keuze ondanks flexibilisering nog altijd niet ruim. Mijn huidige werk leent zich daar niet voor dus dan zou ik (totaal) iets anders moeten gaan doen of als ZZP-er aan de gang moeten gaan. En dan zijn het denk ik eerder projecten voor een x periode waarna je een tijdje helemaal niet werkt
Het wordt denk ik een afweging tussen iets langer semi-full time werken of eerder stoppen, twee dagen werken en ook naar verhouding minder verdienen.
Ik ben wel benieuwd: heb je voor die switch van vijf naar twee dagen het roer omgegooigd?
Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.