Kluifjes schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:
[...]
Kun je hier iets meer over zeggen hoe je dat traject richting het vastgoedavontuur voor je ziet aangezien je hier volgens mij wel goed over nadenkt? Kijkend naar mijn eigen situatie: koophuis, waarde 300k, hypotheek 200k, nettolasten 700, geen intentie om hier binnen 25 jaar te verhuizen. Wil de nettolasten nog wel wat omlaag brengen. Grote cashbuffer, deels gebruikend voor aflossing en deel ETF maar laatste is op dit moment nog maar zo'n 10k. Oftewel: ik ben zeer geïnteresseerd in je uitgestippelde pad.
Het is vast veel te kort door de bocht om bv te zeggen ik koop een huis voor 200k, helft cash, helft financiering en dan verhuren. Hoe zie jij dit voor je, is het praktischer in de buurt van waar je woont of denk je bv aan een appartement op Tenerife om eens wat exotischers te noemen.
Ik heb er inderdaad veel te veel tijd aan besteed

Dat maakt het natuurlijk geen wijsheid of waarheid, slechts een tijd slurpend idee. YMMV
Voor mezelf heb ik een spreadsheet / calculator gemaakt voor het kopen van een woning voor de verhuur, daarmee kan ik spelen met bijv. het financieringsniveau, de huur en indexatie (nav een tip in dit topic!).
Investeren in een huurwoning is in Nederland een lange termijn spel, waarbij je twee grote voordelen hebt: hypotheken & huurprijsindexatie.
Een hypotheek (zeg bijv. 35-50%) geeft je de mogelijkheid om met een hefboom te investeren, zonder teveel risico op je hals te nemen. Mits je de hypotheek kan dragen bij leegstand. Indexatie van de huurprijs betekent dat je investering elk jaar beter gaat renderen (tov je initiële inleg). Aflossing op de hypotheek ook. Ofwel: het 'compound' heel lekker. Na een paar jaar zien de rendementsberekeningen er opeens onverslaanbaar uit.
De belasting op huurinkomen is ook heel aantrekkelijk,
want die is er niet. Wel betaal je vrh.
Risico's zijn leegstand, onverwacht groot onderhoud, slechte huurders, etc.
Mijn conclusie was: zelfs met de huidige markt, uitgaande van voldoende eigen middelen (minimaal 50%) en het accepteren van een paar jaar laag/matig rendement, het heel lucratief kan zijn. Op basis daarvan hebben wij nu een plan opgesteld om onze cash reserves fors te gaan vergroten om klaar te staan om te kopen mocht er iets moois langskomen.
De bestaande investeringen blijven we af. Spreiding, spreiding, spreiding.
En eerlijk is eerlijk: het is ook een jongensdroom
Beetje een warrig verhaal, excuses daarvoor. Teveel koffie op.