mmm.. het fenomeen "vrouw" in wel een terugkerend thema. Misschien kan een stuk in de OP met selectie tips and tricks of, als dat te laat is, bezuinigingsstrategieënMektheb schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:10:
[...]
Dat denk ik ook, echter is het precies wat wel lastig is met een vrouw
Verwijderd
Goed zoeken dusZygapophysis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:03:
[...]
Als ik de verhalen hier lees blijken "goeie" FO vrouwen zeldzaam. En al 't inkomsten- en gedeelde lasten voordeel wordt dan vaak weer teniet gedaan wanneer de vrouw een package deal met met kinderen blijkt te zijn
En kinderen, tja... daar ben je zelf bij natuurlijk. Beetje makkelijk om dat op 'de vrouw' af te schuiven.
Ik ben helemaal niet van veel geld uitgeven buiten de deur en neem op eigen uitstapjes vaak eten en drinken mee, maar dit is voor mij een essentieel punt dat ik bij mezelf ook vaak moet herhalen. Lage woonlasten, geen auto of minder aan vliegen uitgeven zet veel meer zoden aan de dijk dan de een drankje of lunch buiten de deur in gezelschap.Sibylle schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:35:
[...]
Mijn FMA/FO plannen lijden echt niet onder een paar honderd meer of minder per jaar
Ik wil niet zeggen dat op de kleintjes letten niet werkt, maar je kan nog zoveel bezuinigen op eten en drinken, de grote keuzes zijn het meest bepalend.
Oef, dat is wel heel kort door de bocht.Het Fantoom schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:33:
[...]
Jij kiest er toch voor om te trouwen, vrouwen (en kinderen) kosten nou eenmaal geld.
Zoals eerder gezegd, een partner (m/v) brengt een hoop voordelen met zich mee in de zin van extra inkomen, gedeelde lasten en belastingvoordelen. Die partner gaat echter ook geld uitgeven.
Het stukje "kosten nou eenmaal geld" vloeit waarschijnlijk voort uit een verschil in wat jij (m/v) en je partner belangrijk vinden om geld aan uit te geven. Wellicht komt dat in een heteroseksuele relatie omdat vrouwen het misschien belangrijker vinden om buiten de deur te lunchen met vriendinnen en geld aan kleding uit te geven terwijl mannen in de kroeg voetbal gaan kijken (a 40 euro bier) en elk jaar een nieuwe technologisch snufje (smartwatch/console/lading games) moeten hebben. Wellicht bestaan die verschillen in homoseksuele relaties ook wel.
De vraag is niet of je partner geld uitgeeft (of zelfs of die meer geld uitgeeft dan jij), maar of die meer uitgeeft dan inbrengt (zowel in inkomen, 'natura' als in toegevoegd levensgeluk).
Wat de grote uitgaven zoals vakanties betreft kan ik beamen dat dat hard kan gaan. Paar jaar terug met z'n tweeën voor zo'n 750 euro in totaal twee weken op vakantie geweest (auto, kamperen, veel wandelen en van natuur en omgeving genieten).
Vorig jaar vliegvakantie. Kost per ticket per persoon net zoveel als die hele kampeervakantie. Half aziatisch land doorgetrokken, ongeveer net zoveel onderweg geweest als dingen gedaan, helft van de tijd in stinkende overbevolkte steden geweest waar we bij vlagen eigenlijk niet zo goed wisten wat we met onzelf aanmoesten. Natuurlijk ook dingen gezien/gedaan/meegemaakt waarvoor je echt daarheen moet. Absoluut een unieke ervaring, maar ik kom er bij lange na niet zo ontspannen en uitgerust van terug als die twee weken kamperen.
Dit jaar weer een vliegvakantie met twee weken rondtrekken, waarvan een deel in steden. Er is een goede reden om dat nu te doen, maar ik kijk ook wel weer uit naar een simpele vakantie waarin we ergens een tentje opzetten en lekker gaan hiken, en waarin niet vooraf elke dag van de vakantie al volgepland is. Dat dat voor de bankrekening ook nog erg gunstig is is een mooie meevaller maar eigenlijk niet eens de voornaamste reden.
Sowieso vrij dom om het zo over vrouwen te hebben. Er zijn ten eerste ook vrouwen bezig met FO en in dit topic (dit onderwerp is juist opgebracht door een vrouw)
Ten tweede gaat het gewoon om verschillen tussen partners ongeacht geslacht.
Mijn vriendin spaarde net zo hard als ik zodat we destijds samen op wereldreis konden. Inmiddels is de verdeling wat anders, inderdaad vanwege kids maar ook verschil in inkomen (wat wel kan veranderen)
Ten tweede gaat het gewoon om verschillen tussen partners ongeacht geslacht.
Mijn vriendin spaarde net zo hard als ik zodat we destijds samen op wereldreis konden. Inmiddels is de verdeling wat anders, inderdaad vanwege kids maar ook verschil in inkomen (wat wel kan veranderen)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hypotheek aflossen, schrappen in uitgaven en investeren in energiebesparing. Per periode kijk ik welke maatregelen de meeste euro’s terugbrengen per maand en die voer ik uit.TucanoItaly schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:22:
[...]
Hoe doe je dat dan? Je hypotheek aflossen?
Een tweede pijler is continu kijken naar ons eigen gedrag. Zo merkten we bijvoorbeeld dat we steeds vaker de auto gingen gebruiken met kleine kinderen, en hebben we besloten om in goede zitjes te investeren waardoor het autogebruik nu ook weer te verwaarlozen valt. Een kleine maatregel die zeker 4 liter benzine per week bespaart.
Los dat ik fietsen alleen maar toejuich, zijn die 4 liter benzine natuurlijk te verwaarlozen (dat is 7 euro per week).. Maar alle kleine beetjes vormen inderdaad misschien wel 30 euro, 50 euro of 80 euro... Het ligt er aan hoe ver je dit doortrek.Maar als je vervolgens voor 100 euro aan zitjes uitgeeft dan heb je het inderdaad in 14 weken terug verdiend.merauder schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:24:
Een tweede pijler is continu kijken naar ons eigen gedrag. Zo merkten we bijvoorbeeld dat we steeds vaker de auto gingen gebruiken met kleine kinderen, en hebben we besloten om in goede zitjes te investeren waardoor het autogebruik nu ook weer te verwaarlozen valt. Een kleine maatregel die zeker 4 liter benzine per week bespaart.
Maar ik blijf er bij: sommige dingen kosten gewoon geld. Om naar mijn broer te gaan moet ik wekelijks 50km heen en 50km terug rijden... Dat is 100km, laten we zeggen 7 liter. Dat komt neer op een wekelijkse 'rekening' van 12 euro (los van afschrijving). Nu kan ik gaan fietsen, maar dat gaat uren kosten en met een gezin en werk heb ik die tijd niet. Nu kan ik zeggen: ik ga niet naar mijn broer en bespaar weer bijna 50 euro per maand... Maar dat is dan weer iets dat ik weiger.
Daarom blijf ik zeggen: balans! Het beste is natuurlijk geen televisie en internet te hebben, om standaard op 20 graden te douchen, om in de winter nooit de verwarming aan te hebben, etc. Maar dat is natuurlijk onzinnig. Een ding zoals jij noemt zoals kleine stukjes met de fiets te doen i.p.v. met de auto is natuurlijk geen 'achteruitgang' te noemen.
FO blijft voor mij: zuinig aan met je geld doen, maar ondertussen wel genieten van zinvolle uitgaven en de onzinnige of onnodige uitgaven met mate te doen
Ik ben nog niet bezig met een duidelijk doel maar ben er wel steeds meer met bezig. Belangrijk voor mij is dan vrijheid te hebben om te kiezen waar je werkt en wat je doet (maar als je doet wat je echt leuk vindt, dan kun je daar door te werken nog betaald voor krijgen ook
).
Thuis met vrouwlief gaat het vooral om draagvlak, maar omdat zij nog studeert is ze er nog niet zo mee bezig (de studie kost alleen maar geld haha). Juist de kinderen zorgen ervoor dat ik er bewuster mee bezig ben wat ik hun wil meegeven mochten ze studeren. Moeten ze zelf alle kosten betalen/lenen of zorg ik er als ouder voor dat we een grote duit in de zak kunnen doen om ze schuldenvrij de studie uit te laten komen? Dus zorgen dat we de maandlasten binnen nu en 15 jaar zodanig terugdringen dat we daar zonder problemen in kunnen bijstaan en daarnaast een potje maken om uit te putten als het zover is.
Wat me in mijn omgeving opvalt is de enorme drang om maar zo groot mogelijk te wonen en zoveel mogelijk van je hypotheekbudget te benutten. Dat begrijp ik echt niet, ook daar zit een keuze waardoor je maandlasten lager kan houden (minder energiekosten, minder hypotheekrente, minder aflossing).
Ik word thuis een spaarvarken genoemd, omdat als we bijv. 100 euro extra per maand verdienen ik het gelijk in een potje stop
Thuis met vrouwlief gaat het vooral om draagvlak, maar omdat zij nog studeert is ze er nog niet zo mee bezig (de studie kost alleen maar geld haha). Juist de kinderen zorgen ervoor dat ik er bewuster mee bezig ben wat ik hun wil meegeven mochten ze studeren. Moeten ze zelf alle kosten betalen/lenen of zorg ik er als ouder voor dat we een grote duit in de zak kunnen doen om ze schuldenvrij de studie uit te laten komen? Dus zorgen dat we de maandlasten binnen nu en 15 jaar zodanig terugdringen dat we daar zonder problemen in kunnen bijstaan en daarnaast een potje maken om uit te putten als het zover is.
Wat me in mijn omgeving opvalt is de enorme drang om maar zo groot mogelijk te wonen en zoveel mogelijk van je hypotheekbudget te benutten. Dat begrijp ik echt niet, ook daar zit een keuze waardoor je maandlasten lager kan houden (minder energiekosten, minder hypotheekrente, minder aflossing).
Ik word thuis een spaarvarken genoemd, omdat als we bijv. 100 euro extra per maand verdienen ik het gelijk in een potje stop
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik heb al jong aangeleerd niet te veel te geven om wat anderen van mij vinden, ook nooit begonnen aan roken, drinken, drugs, etc. (nooit geprobeerd zelfs). Ik ben ook minimalistisch ingesteld, bij alles wat ik wil kopen denk ik eerst na over of ik het vaak ga gebruiken, of het het geld waard is en of het tweedehands kan. Apparaten zijn voor mij vaak gereedschap dus geef ik daar net iets meer aan uit (maar wel heel erg op de bang for the buck), kleding geef ik eigenlijk niets om en probeer ik zo min mogelijk aan uit te geven. Afgelopen 3 jaar denk ik 200 euro in totaal. Zowel 's zomers en 's winters draag ik hetzelfde: (nette) spijkerbroeken met een (net) overhemd en een set goede schoenen. Heb geen zomerjas omdat mijn comforttemperatuur ergens tussen 16 en 26 graden ligt, als het te koud wordt buiten is het tijd voor de winterjas en verder heb ik geen jas nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:30:
Maar hoe gaan anderen daar mee om die gewend zijn vaak buiten de deur af te spreken met kennissen die het normaal vinden om "dure"dingen te doen? Ik kan me voorstellen dat dat bij bekenden niet altijd goed valt.
Qua tijd doe ik eigenlijk hetzelfde, voordat ik een activiteit bega vraag ik me af hoe ik daar beter van word (leer ik er iets van, is het leuk genoeg). In de praktijk komt dat erop neer dat ik elke avond vrij heb (heerlijk), maar sporadisch naar werkgerelateerde dingen ga en twee keer per jaar met een groep studenten een weekendje weg naar een van onze buurlanden, geen vakanties of reizen verder. Omdat er altijd nog studerende mensen in die groep zitten wordt het meestal goedkoop gehouden (orde 150 euro per trip ofzo, wordt natuurlijk netjes begroot), maar ook tijdens dat weekend pot ik maar half mee als een van de weinige frisdrinkers (en ik drink niet elk rondje mee), sla ik gerust een maaltijd over als ik daar geen zin in heb en neem ik geen truckload souvenirs mee naar huis. Samenvattend komen uitjes bij mij zo weinig voor dat de hoeveelheid geld dat uitgegeven wordt aan een incidentele lunch / drankje niet significant is. Als een activiteit voor mijn idee te weinig toevoegt (zowel binnen vrienden- als familiekring) zeg ik gewoon nee en blijf ik thuis. Ook de buurtbarbecue krijgt die behandeling. Scheelt bakken met tijd en geld. Kan ook gewoon niet genieten van iets dat het geld niet waard is. Was een keer indoor sky diven met een groep (hoefde niet zelf te betalen). Vond er weinig aan en toen ik erachter kwam hoeveel het koste voelde ik me bijzonder ongemakkelijk.
Wat ook helpt is dat ik goedkope hobbies heb. Zet mij in een hoekje met een laptop met internet of een goed boek en ik kan lekker mijn gang gaan. Hoef er niet voor weg, heb geen speciale uitrusting nodig, alleen wat rust aan mijn hoofd (en dat is helaas al lastig genoeg).
Heb moeten wennen aan mijn partner wat dat betreft. Die had vanuit huis niet echt geleerd met geld om te gaan, maar we zijn stukje bij beetje elkaar tegemoet gekomen. Elk jaar in januari maken we een begroting en spreken we af welke bedragen we redelijk vinden voor welke posten (dus ook voor uitgaan, uit eten, cadeautjes, etc.). Gedurende het jaar monitoren we dit en kunnen we besluiten om bepaalde dingen te laten, of om er met de begroting voor het jaar daarna rekening te houden. Dit heeft haar heel erg geholpen. Desalniettemin denk ik dat zij gevoeliger is voor dingen kopen die ze eigenlijk niet nodig heeft. Merk dat ook met activiteiten doen, zij zegt veel sneller ja op dingen en loopt dan af en toe te klagen over dat ze het zo druk heeft (goh...). Ik daarentegen ben gevoeliger om niet met het gezin ergens heen te gaan. Daar helpen we elkaar mee.
Heb er best een tijdje mee geworsteld dat mijn uitgaven zonder gezin maar een achtste zouden zijn ofzo en ik met een ruime marge het meeste geld binnen sleep (ik denk dat ik zonder gezin al lang FO was geweest). Heb uiteindelijk soelaas gevonden in het feit dat mijn partner en ik beiden op onze eigen manier een vergelijkbare hoeveelheid tijd in het gezin stoppen en het helpt gigantisch dat ik zie dat zij ook haar best doet om steeds bewuster met geld om te gaan. Kinderen zijn daarin nog een ding. Je weet niet van tevoren of het bij je past en veel mensen zijn er positief over, maar ik heb er tot dusverre veel minder mee dan ik had gehoopt. Ze vreten tijd, energie en geld en om nou te zeggen dat je er veel voor terug krijgt... Hopelijk wordt dat beter naarmate ze wat ouder worden en je niet _alles_ voor ze hoeft uit te spellen / overal mee te helpen.
Loop er nu vooral tegenaan dat ik ondanks veel nee zeggen tegen dingen eigenlijk nog steeds te weinig tijd heb om mijn eigen ding te kunnen doen (werk en gezin speelt daar een grote rol in). Minder werken is gelijk een gigantische aanslag op ons gezinsinkomen en er is weinig ruimte om tijd met het gezin te verminderen. Vind het ook zonde om een schoonma(a)k(st)er te huren, die tientjes elke week tellen ook weer op en met kinderen is je huis 1 seconde na schoonmaken toch alweer een teringzooi (zucht). Dat wordt een dubbel voordeel als ze straks wat ouder zijn. Aan de ene kant lopen ze niet overal te knoeien en spullen te slopen en aan de andere kant kunnen ze gaan leren hoe je een huis schoon houdt
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
@Shapeshifter Er komt een bepaalde denkwijze steeds terug die ik met je deel. Die komt er op neer op dat veel mensen geld verspillen. Het vergt ook inderdaad een bepaalde mate van 'anders zijn/doen' dan anderen waar je tegen moet kunnen. Je eigen geld wil je natuurlijk niet uitgeven aan dingen die jij zelf zinloos acht en dat strookt niet altijd met de publieke opinie. Echter strookt vrijwel geen enkele keuze die iemand maakt daarmee, anders zouden we allemaal wel hetzelfde zijn en doen
Echter zou ik juist in dit topic toch graag willen benadrukken dat het leven (veel) meer is dan geld. Misschien helpt het om te blijven beseffen dat geld uiteindelijk bedoeld is om te rollen. Tegenwoordig wordt het vaak gezien als iets waar je veel van moet hebben en/of weinig van moet uitgeven (vooral in dit topic natuurlijk), maar op zich is het puur een ruilmiddel. Je bent een dag bezig en gebruikt geld om diensten en producten te ruilen met andere mensen. FO worden, heeft deels te maken met zuinigheid, maar naar mijn mening meer met planning. Je kunt bijvoorbeeld ook FO zijn, maar een huis van twee miljoen bezitten en vier keer per jaar op een luxe vakantie gaan met vijf kinderen.
Het volgende stukje viel mij op:
Mijn vriendin is van nature zuinig
. Maar ze wil soms wel eens een paar onnodige kledingstukken kopen. Ze verdient ongeveer evenveel als mij, dus het is makkelijk rekenen bij ons. De helft van het spaargeld is van haar. Ik geef mijn mening over die onnodige aankoop wel, maar geef haar wel de ruimte om haar deel van het spaargeld te besteden aan wat zij wil.
Je kunt bij een ongelijke inkomstenverdeling er voor kiezen om naar rato te besteden, maar je kunt ook kiezen om mee te nemen dat een moeder bij minder salaris wellicht wel andere gezinstaken uitvoert. Ik zou het zelf in ieder geval tot op zekere hoogte altijd wel 50/50 verdelen. In ieder geval, de opvatting dat jouw/onze manier van denken over geld de juiste is, is subjectief. Er zijn genoeg mensen die met goede argumenten hebben besloten dat met een onzekere toekomst het beter is om het geld meteen te besteden aan allerlei vermaak.
Ik ben zuinig en goed in het plannen van FO-zaken, echter ik hecht verder totaal geen waarde aan geld. Als ik een feestje geef, dan koop ik goede wijn voor de gasten, ruim voldoende hapjes, enz. In mijn werk kom ik constant mensen tegen, dus voor het werk koop ik de betere kleding. Geld nuttig besteden is altijd goed, toch?
Het is ontzettend cliché, maar je leeft maar één keer en geld kun je niet meenemen als je gaat. Daarnaast heb ik ondertussen van veel mensen geleerd dat het leven na ~60 jaar in veel gevallen zo ontzettend tegenvalt, dat ik bewust nu tussen 30 en 60 er juist alles uit wil halen. Kinderen, vakanties, leuke dingetjes, enz. Ik doe ze bewust nu. Een gezin met gelukkige kinderen is uiteindelijk toch onbetaalbaar? Als je later FO bent, is het toch leuker om al die beschikbare tijd en energie te geven of te delen met je volwassen kinderen en wellicht kleinkinderen?
Echter zou ik juist in dit topic toch graag willen benadrukken dat het leven (veel) meer is dan geld. Misschien helpt het om te blijven beseffen dat geld uiteindelijk bedoeld is om te rollen. Tegenwoordig wordt het vaak gezien als iets waar je veel van moet hebben en/of weinig van moet uitgeven (vooral in dit topic natuurlijk), maar op zich is het puur een ruilmiddel. Je bent een dag bezig en gebruikt geld om diensten en producten te ruilen met andere mensen. FO worden, heeft deels te maken met zuinigheid, maar naar mijn mening meer met planning. Je kunt bijvoorbeeld ook FO zijn, maar een huis van twee miljoen bezitten en vier keer per jaar op een luxe vakantie gaan met vijf kinderen.
Natuurlijk is een gezin een grote kostenpost. Echter, collectief hebben wij als volk allen waar mogelijk kinderen, zodat een volgende generatie de maatschappij draaiende kan houden. Zonder een volgende generatie, kan niemand van ons ooit FO zijn met de huidige levensstandaard, want wie gaat dan het eten 'regelen' of zorgtaken uitvoeren?Heb er best een tijdje mee geworsteld dat mijn uitgaven zonder gezin maar een achtste zouden zijn ofzo en ik met een ruime marge het meeste geld binnen sleep (ik denk dat ik zonder gezin al lang FO was geweest).
Mijn vriendin is van nature zuinig
Je kunt bij een ongelijke inkomstenverdeling er voor kiezen om naar rato te besteden, maar je kunt ook kiezen om mee te nemen dat een moeder bij minder salaris wellicht wel andere gezinstaken uitvoert. Ik zou het zelf in ieder geval tot op zekere hoogte altijd wel 50/50 verdelen. In ieder geval, de opvatting dat jouw/onze manier van denken over geld de juiste is, is subjectief. Er zijn genoeg mensen die met goede argumenten hebben besloten dat met een onzekere toekomst het beter is om het geld meteen te besteden aan allerlei vermaak.
Ik ben zuinig en goed in het plannen van FO-zaken, echter ik hecht verder totaal geen waarde aan geld. Als ik een feestje geef, dan koop ik goede wijn voor de gasten, ruim voldoende hapjes, enz. In mijn werk kom ik constant mensen tegen, dus voor het werk koop ik de betere kleding. Geld nuttig besteden is altijd goed, toch?
Het is ontzettend cliché, maar je leeft maar één keer en geld kun je niet meenemen als je gaat. Daarnaast heb ik ondertussen van veel mensen geleerd dat het leven na ~60 jaar in veel gevallen zo ontzettend tegenvalt, dat ik bewust nu tussen 30 en 60 er juist alles uit wil halen. Kinderen, vakanties, leuke dingetjes, enz. Ik doe ze bewust nu. Een gezin met gelukkige kinderen is uiteindelijk toch onbetaalbaar? Als je later FO bent, is het toch leuker om al die beschikbare tijd en energie te geven of te delen met je volwassen kinderen en wellicht kleinkinderen?
Mee eens:
Alhoewel ik absoluut niet om kleding geef, heb ik wel eens voor een eerste sollicitatiegesprek een behoorlijk duur pak gekocht.
Was achteraf misschien niet nodig geweest, maar ik verwacht dat die eerste indruk er mede voor gezorgd heeft dat de salarisonderhandelingen zo goed gingen dat ik dat pak er met het eerste maandsalaris er al uit had.
Een hoger inkomen is een stuk prettiger dan kosten besparen. Combineer het met kosten besparen en het gaat echt hard.
Een representatieve auto/kleding/horloge/kapper etc kandus wel degelijk geld opleveren op de lange termijn.
Alhoewel ik absoluut niet om kleding geef, heb ik wel eens voor een eerste sollicitatiegesprek een behoorlijk duur pak gekocht.
Was achteraf misschien niet nodig geweest, maar ik verwacht dat die eerste indruk er mede voor gezorgd heeft dat de salarisonderhandelingen zo goed gingen dat ik dat pak er met het eerste maandsalaris er al uit had.
Een hoger inkomen is een stuk prettiger dan kosten besparen. Combineer het met kosten besparen en het gaat echt hard.
Een representatieve auto/kleding/horloge/kapper etc kandus wel degelijk geld opleveren op de lange termijn.
Playa del C. schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:31:
In mijn werk kom ik constant mensen tegen, dus voor het werk koop ik de betere kleding. Geld nuttig besteden is altijd goed, toch?
Je merkt ook wel dat de beter kledij een stuk langer mee gaat.djiedjee schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
Mee eens:
[...]
Als ik een hemd koop van 25€, dan is dat na 3 keer wassen een vod dat niet meer te strijken valt.
Ik koop nu maatwerk en betaal ca 70-100€ voor een goed hemd dat past, en in een degelijke stof.
Sommige van die hemden zijn nu 5 jaar oud, en nog steeds in goede staat.
Ik draag elke dag een hemd om te gaan werken, en koop er een stuk of 3 per jaar, dus dat budget valt wel mee.
Voor mij is FO zeker niet alleen beperkt tot zuinig leven, het is het hele bewustzijn, en ook zorgen dat je spaargeld degelijk iets oplevert.
En bij een dikke meevaller kan er ook eens een duurdere vakantie van af.
Voldoende leuke dingen maken je familieband en je leven boeiend!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben ook van deze leerschool. Ruim op weg naar FO, en heb al verschillende jaren een spaarquote van rond de 50%. Deze zou echter 10% hoger kunnen liggen als ik zou bezuinigingen op vakanties en andere secundaire behoeftes zoals uit eten, uitgaan, gadgets etc.
Ik kijk kritisch naar wat ik koop, en ben redelijk minimalistisch, maar leef in vergelijk met de hierboven geschreven verhalen als een hedonist.
Ik kijk kritisch naar wat ik koop, en ben redelijk minimalistisch, maar leef in vergelijk met de hierboven geschreven verhalen als een hedonist.
Allereerst, je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf leuk vindt! Maar als ik dit zo lees vraag ik me wel af of je daarin een rationele afweging maakt, en je niet gewoon een ouderwetse kniepert bent (in de negatieve zin van het woord...). Want waarom ga je überhaupt naar een reünie? Als je het niks vindt, waarom ben je er? En als je die mensen toch wel graag ziet, waarom niet gezellig mee lunchen? Want daar gaat het dan om, die mensen, niet of je al dan niet zelf een veel lekkere boterham voor minder geld kan smeren.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:30:
[...]
Ik probeer inderdaad steeds een stapje verder te gaan in alles. En ik vind dat nog leuk ook. Maar ik merk dat als je een reunie van iets hebt en je gaat een buiten activiteit doen. Dat ik dan liever niet mee lunch. vind ik echt zonde van mijn geld en ik vind het het geld ook niet waard (ik maak liever mijn eigen heerlijke brood).
Wellicht kan zij (meer) genieten van samen uit eten gaan dan jij, en zou het voor haar doodzonde zijn om dergelijke activiteiten te staken alleen om wat sneller de bankrekening te vullen. FO worden is natuurlijk een gezond streven, maar niet ten koste van alles. Overigens klinkt je bericht alsof zij de persoon is die normaalgesproken kookt, in dit geval snap ik het verschil in perceptie ook wel...Waar ik wel moeite mee heb, zijn soms de nutteloze uitgaven die mijn wederhelft wil doen. Gaan we ergens heen, luncht ze van tevoren niet en zo gauw we daar zijn, wil ze een terrasje pakken en een luxe broodje eten. Of ze heeft geen zin meer om te koken en stelt dan maar voor om uit eten te gaan à 60-80 euro totaal. Gezellig hoor, maar voor de financiële huishouding helemaal ruk. Ze vindt dat dan gezellig en ik krijg haar maar moeilijk aan het verstand dat het, wanneer je het regelmatig doet, zo jammer geld is. Vooral omdat het goede eten thuis in de koelkast ligt te verpieteren en regelmatig wordt weggegooid.
PS. Voor de beeldvorming, ik hou er zelf wel van om regelmatig ergens te lunchen of te dineren en mijn vriendin is juist wat zuiniger
Je moet ook af en toe eens kunnen genieten zonder altijd naar de prijs te kijken.
Als ik ergens ga eten, dan kies ik de plaats uit op basis van budget en gezelligheid, en ik zal niet snel 3 gangen of meer kiezen, maar als het lekkerste dessert in mijn ogen 4€ meer kost, dan is het maar zo.
Als ik ergens ga eten, dan kies ik de plaats uit op basis van budget en gezelligheid, en ik zal niet snel 3 gangen of meer kiezen, maar als het lekkerste dessert in mijn ogen 4€ meer kost, dan is het maar zo.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat het geld kost is waar en da's prima, maar soms zou ik hopen dat de keuzes wat beter afgestemd zouden zijnHet Fantoom schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:33:
[...]
Jij kiest er toch voor om te trouwen, vrouwen (en kinderen) kosten nou eenmaal geld.
Nouja, ik zou dat niet meteen simpel noemen
Mektheb schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:00:
[...]
herkenbaar.
Wel een andere kant van het verhaal, 6 jaar verder en zoveel mogelijk dat geremd om te kunnen “bezuinigen” en dan staat er iets te verwachten in het vorm van een ziekte (noem maar even iets) had je dan niet toch liever al die keren genoten van elkaar en gedacht boeiend ?
Niet dat je dat moet doen hèmaar ik dacht ik maak hem even.
Edit : ik denk trouwens het zelfde over de situatie die je benoemt
Wat Zyga zegt. Ik vind een middagje samen weg helemaal prima en gezellig, maar sommige uitgaven snap ik gewoon niet en leveren voor mij ook geen meerwaarde op in de term van 'genieten'. Zo'n broodje is voor mij functioneel. Ik ga veel liever halverwege onze wandeling op een terrasje zitten met mooi uitzicht en pak er dan een biertje bij. Vaak wordt het dan én én, waarna we halverwege de maand moeten bijstorten in de huishoudpot (die ik beheer, want als zij dat zou doen is ie wekelijks leeg).Zygapophysis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:03:Er zijn mensen die, los van de financiële kant, ergens een lunch kopen of naar een restaurant gaan niet zien als " genieten van elkaar". Beetje in het verlengde van: minder/bewust geld uitgeven is niet minder leven.
Het is soms ook een optelsom. Zij is dol op allerlei prullaria en aankleding in huis. Ik geef daar niets om, maar wil haar wel steunen om het een aangename plek te maken. Dat kan dan in een maand zomaar 50-100 euro kosten. Prima, zij wordt er gelukkig van. Maar dan heb ik wel 'pijn' als er nog een -in mijn ogen- nutteloze lunch en diner bij komen. Ik zie dan 200 euro verdampen aan iets waar ik geen meerwaarde uit heb gehaald.
Plannen we echt een avondje samen, kan ik prima genieten van uit eten gaan. Maar dan is het een uitje, en geen tussendoortje.
Zij kan sowieso meer genieten van eten dan ikHielko schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:40:
Wellicht kan zij (meer) genieten van samen uit eten gaan dan jij, en zou het voor haar doodzonde zijn om dergelijke activiteiten te staken alleen om wat sneller de bankrekening te vullen. FO worden is natuurlijk een gezond streven, maar niet ten koste van alles. Overigens klinkt je bericht alsof zij de persoon is die normaalgesproken kookt, in dit geval snap ik het verschil in perceptie ook wel...
[ Voor 13% gewijzigd door Pannencouque op 12-09-2018 13:07 ]
Lijkt me heel vervelend. Zelf heb ik op dat vlak geen last, niet dat ik maandelijks honderden euro's er aan uitgeef maar het uitgeven zelf doet me geen 'pijn'.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:30:
Na 3,5 jaar dagelijks bewust met FO bezig te zijn, ben ik inmiddels een redelijke knieperd geworden. Behalve aan reizen, geef ik het liefst vrijwel niets uit. Doordat ik alleen ben en er zo gefocussed (met plezier) mee bezig ben, heb ik inmiddels moeite om "normale" dingen te doen met vrienden en kennissen. zoals uiteten, ergens blijven lunchen/koffie drinken omdat iets uitgelopen is, recreatie.
Altijd al was ik een beetje anders dan de rest, dus mijn vrienden accepteren dat van me en vinden het niet erg. Ze vinden mijn enthousiaste verhalen wat ik nu weer zelf maak ed juist wel geinig. Bovendien kom ik met alternatieven die weinig kosten zoals thuis afspreken of gratis activiteiten. Maar hoe gaan anderen daar mee om die gewend zijn vaak buiten de deur af te spreken met kennissen die het normaal vinden om "dure"dingen te doen? Ik kan me voorstellen dat dat bij bekenden niet altijd goed valt.
Een speciaal biertje in de kroeg van 6~8 euro, waar je er in de slijter 3 voor betaalt of een bioscoopbezoek van 20~30 euro waar je thuis voor ongeveer 3~5 euro bijna hetzelfde krijgt is eigenlijk in de FO gedachten niet te verantwoorden.
Echter heb ik gekozen voor vrienden en voor mij hoort daar meer bij dan thuis een lauw glas water te drinken (want je gooit dan niet water weg tot het lekker koud uit de kraan komt). Het leven is meer dan FO of FMO worden. Iedereen kan met een kluizenaars bestaan een savingsrate van 50+% halen, als je maar genoeg eisen los laat.
Ik meen echter uit je post op te maken dat je het afspreken en contact wel leuk vindt, leg je er dan bij neer dat het niet altijd op jouw manier zal gaan.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Verwijderd
Met deze attitude is het ook moeilijk netwerken en dus goede interne/externe connecties opdoen. niemand zit namelijk op 'groene honden' te wachten. Laat dat nou een belangrijk iets zijn om je op te werken binnen een bedrijf en meer te verdienen. Iemand een keer trakteren kun je later terugkrijgen in de vorm van een baan of een buitenkansje.CaLeX schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:32:
[...]
Lijkt me heel vervelend. Zelf heb ik op dat vlak geen last, niet dat ik maandelijks honderden euro's er aan uitgeef maar het uitgeven zelf doet me geen 'pijn'.
Een speciaal biertje in de kroeg van 6~8 euro, waar je er in de slijter 3 voor betaalt of een bioscoopbezoek van 20~30 euro waar je thuis voor ongeveer 3~5 euro bijna hetzelfde krijgt is eigenlijk in de FO gedachten niet te verantwoorden.
Echter heb ik gekozen voor vrienden en voor mij hoort daar meer bij dan thuis een lauw glas water te drinken (want je gooit dan niet water weg tot het lekker koud uit de kraan komt). Het leven is meer dan FO of FMO worden. Iedereen kan met een kluizenaars bestaan een savingsrate van 50+% halen, als je maar genoeg eisen los laat.
Ik meen echter uit je post op te maken dat je het afspreken en contact wel leuk vindt, leg je er dan bij neer dat het niet altijd op jouw manier zal gaan.
Ik snap zijn post wel maar vraag me af wat het oplevert: ik denk vooral irritatie en onbegrip bij anderen en dat om een paar jaar eerder te stoppen met werken.
Ik ben het met je eens dat ieder zijn/haar eigen keuzes mag maken, maar er zijn denk ik best wel zaken die op zijn minst veelvoorkomend lijken te zijn onder de gemiddelde Nederlander (bijvoorbeeld op verre vakanties "moeten" of een auto "moeten", laatste maak ik mij ook schuldig aan). Het is opzich niet erg dat anderen in mijn ogen geld verspillen (jaag de economie maar aan), tot het punt dat ik daar potentieel voor op draai. Neem het veelgebruikte voorbeeld van zorgbehoevend persoon A die alles "verbrast" heeft en netjes in het vangnet terecht komt en persoon B die spaart en dat uit eigen zak mag betalen. Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar ik zou bijna willen zeggen dat een anders vrijheid ophoudt waar die van mij begintPlaya del C. schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:31:
@Shapeshifter Er komt een bepaalde denkwijze steeds terug die ik met je deel. Die komt er op neer op dat veel mensen geld verspillen. Het vergt ook inderdaad een bepaalde mate van 'anders zijn/doen' dan anderen waar je tegen moet kunnen. Je eigen geld wil je natuurlijk niet uitgeven aan dingen die jij zelf zinloos acht en dat strookt niet altijd met de publieke opinie. Echter strookt vrijwel geen enkele keuze die iemand maakt daarmee, anders zouden we allemaal wel hetzelfde zijn en doen![]()
[...]
Natuurlijk is een gezin een grote kostenpost. Echter, collectief hebben wij als volk allen waar mogelijk kinderen, zodat een volgende generatie de maatschappij draaiende kan houden. Zonder een volgende generatie, kan niemand van ons ooit FO zijn met de huidige levensstandaard, want wie gaat dan het eten 'regelen' of zorgtaken uitvoeren?
Mijn vriendin is van nature zuinig. Maar ze wil soms wel eens een paar onnodige kledingstukken kopen. Ze verdient ongeveer evenveel als mij, dus het is makkelijk rekenen bij ons. De helft van het spaargeld is van haar. Ik geef mijn mening over die onnodige aankoop wel, maar geef haar wel de ruimte om haar deel van het spaargeld te besteden aan wat zij wil.
Voor mij is geld niet per definitie om te rollen, voor mij is het vrijheid. Om te doen wat ik wil op het moment dat ik dat wil. Dat ik daarvoor een bepaald vermogen nodig heb dat niet rolt neem ik maar op de koop toe. Natuurlijk heb ik daar niets meer aan als ik dood ga, maar dan hebben de kinderen er wellicht wat aan. Voor mij betekent geld nuttig besteden dat ik er meer uithaal (ROI, kennis, plezier) dan het me gekost heeft om het op mijn rekening te krijgen en ik denk dat vrijheid me heel veel waard is. Ook een paar jaar doorbikkelen voor de baas.
Ons gezin is verder vooral ingegeven door vrouwlief die dat heel graag wilde en ik stond er een beetje ambivalent in. Ik ervaar niet echt een moraal imperatief om kinderen te hebben, ook niet om de maatschappij draaiend te houden, maar het is toch gebeurd
Ik vind het nog lastig voor te stellen hoe mijn leven gaat zijn als ik 60 ben (even ervan uitgaande dat ik dat haal, de kansen zijn opzich goed), echter plan ik FO al vanaf 45-50 ergens. Mijn kinderen gaan dan ongeveer van het voortgezet onderwijs af en dat lijkt me nou juist de leuke periode aan kinderen. Zelfstandig genoeg om ze alleen te laten en ontwikkeld genoeg om er iets interessants mee te doen. Wat me absoluut verschrikkelijk lijkt is tussen 30-60 "leven" en dan tot 71 door moeten werken terwijl ik dat niet meer trek. Dan mag mijn gezin nog zo gelukkig zijn, ik weet niet of ik daar mijn ongeluk voor over heb.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ach ja kinderen... Ik heb er nu ook 2, terwijl ik altijd heb volgehouden deze niet te willen.
Soms mis ik de dagen dat ik geen kids had. Gebroken nachten, huilende, zeurende, dure, krijsende poepmachines zijn het.
Maar aan de andere kant... Soms heb je bijvoorbeeld bij het sporten een super slechte dag, niks lukt. De scheids is een grote lul, je teamgenoten eikels, je verzwikt je enkel, coach wisselt je en het begint te regenen waardoor je het ook nog koud krijgt op de bank omdat je je trainingsbroek kwijt bent geraakt toen je probeerde je spullen in te pakken tussen de bende van de kids en vriendinlief. Dan komt je vriendin aanlopen met die kleine baby van een maand of 5... Die kleine dikke is aan het stralen omdat ie papa weer ziet en schatert het uit... Dan ben ik gelijk alles vergeten en is de wereld weer lief.
Het zijn periodes waar je gewoon even doorheen moet denk ik. Voor FO zijn kinderen (en in mijn geval ook de vriendin
) niet heel slim, maar qua levensgenot zal de schaal 100% zeker positief uitvallen... Ook al lijkt dat soms niet te kunnen... Dat is (voor mij in iedergeval) een hoop extra vreugde.
Soms mis ik de dagen dat ik geen kids had. Gebroken nachten, huilende, zeurende, dure, krijsende poepmachines zijn het.
Maar aan de andere kant... Soms heb je bijvoorbeeld bij het sporten een super slechte dag, niks lukt. De scheids is een grote lul, je teamgenoten eikels, je verzwikt je enkel, coach wisselt je en het begint te regenen waardoor je het ook nog koud krijgt op de bank omdat je je trainingsbroek kwijt bent geraakt toen je probeerde je spullen in te pakken tussen de bende van de kids en vriendinlief. Dan komt je vriendin aanlopen met die kleine baby van een maand of 5... Die kleine dikke is aan het stralen omdat ie papa weer ziet en schatert het uit... Dan ben ik gelijk alles vergeten en is de wereld weer lief.
Het zijn periodes waar je gewoon even doorheen moet denk ik. Voor FO zijn kinderen (en in mijn geval ook de vriendin
@Shapeshifter met frustratie verlies je energie. Zie het als fact of life en kijk naar de mogelijkheden. Je bent volgens mij jong genoeg om ver vooruit te plannen en FO is met jouw financiële instelling ook met kinderen prima mogelijk (wat je zelf ook al constateert). Leer je kinderen dingen over de wereld en leer er zelf ook van, dat is ook wat waard naast de liefde die van ze krijgt.
Overigens, ja kinderen kosten behoorlijk wat geld, maar die van ons zitten nu alledrie op de basisschool en dan wordt het al minder.
Overigens, ja kinderen kosten behoorlijk wat geld, maar die van ons zitten nu alledrie op de basisschool en dan wordt het al minder.
https://www.volkskrant.nl...u-soms-van-wel-~bd2fac53/
Alle fo plannen kunnen in de kast na het lezen van dit artikel
Leuk artikel.
Ik herken wel de wisselwerking: zonder inspanning geen ontspanning.
Ik ben een aantal jaren in Frankrijk gaan werken bij de druivenpluk bij een wijnboer.
Dat was van 7h 's morgens tot 18h 's avonds, heel de dag in de de zon of heel dag in de regen, maakte niets uit er moest doorgewerkt worden om die druiven binnen te hebben.
Maar iedere avond, na de douche was er aperitief, daarna uitgebreid avondeten op zijn frans om dan af te sluiten op café.
Zonder de inspanning overdag zou de ontspanning 's avonds nooit zo leuk geweest zijn.
Ik heb voor mezelf mijn manier van werken ook zo'n beetje ingericht: korte periodes van hard werken afgewisseld met rustige dagen.
Ik heb dagen waarop ik 12 à 16h werk maar daar volgt meestal ook wel een weekend van 3 à 4 dagen op.
Ik zit soms een weekje in het buitenland en daarna ben ik een weekje thuis.
Dat contrast maakt de boel aangenamer vind ik.
Volgend jaar zou ik eens nieuws willen proberen: de maanden juli en augustus niet werken (dan heeft de kleine ook schoolvakantie). Dat betekend wel dat de weken er voor en er na drukker zullen zijn maar dat moet wel lukken om te regelen.
Ik herken wel de wisselwerking: zonder inspanning geen ontspanning.
Ik ben een aantal jaren in Frankrijk gaan werken bij de druivenpluk bij een wijnboer.
Dat was van 7h 's morgens tot 18h 's avonds, heel de dag in de de zon of heel dag in de regen, maakte niets uit er moest doorgewerkt worden om die druiven binnen te hebben.
Maar iedere avond, na de douche was er aperitief, daarna uitgebreid avondeten op zijn frans om dan af te sluiten op café.
Zonder de inspanning overdag zou de ontspanning 's avonds nooit zo leuk geweest zijn.
Ik heb voor mezelf mijn manier van werken ook zo'n beetje ingericht: korte periodes van hard werken afgewisseld met rustige dagen.
Ik heb dagen waarop ik 12 à 16h werk maar daar volgt meestal ook wel een weekend van 3 à 4 dagen op.
Ik zit soms een weekje in het buitenland en daarna ben ik een weekje thuis.
Dat contrast maakt de boel aangenamer vind ik.
Volgend jaar zou ik eens nieuws willen proberen: de maanden juli en augustus niet werken (dan heeft de kleine ook schoolvakantie). Dat betekend wel dat de weken er voor en er na drukker zullen zijn maar dat moet wel lukken om te regelen.
Ik post al een tijdje minder, want zit nu echt in de ‘cruise’ fase. Dus weinig te melden. Grind it out. Maar ga nu toch in de (mobiele) pen klimmen.
Ik zie een paar posters die volgens mij iets engs aan het doen zijn
Wat ik tussen de regels doorlees bij bijv. @Shapeshifter is dat jullie eigenlijk niet écht gelukkig zijn in het nu. En het lijkt dat jullie dat geluk zoeken door je leven te veranderen door FO te worden. Maar dat is gevaarlijk, want nu koppel je jouw geluk héél direct aan geld (je financiële situatie).
Helaas gaat FO geen geluk brengen als ik je posts goed begrijp / inschat. Je wordt, denk ik, alleen gelukkig in FO als je voor FO ook al gelukkig was. Dus zoek nu dat geluk, ook als dat geld of inkomen (of een partner 😂) kost, en ga daarna sparen voor FO.
Ik zit vast verkeerd. Maar wou toch eens iets zeggen, ik zie de tendens al een tijdje terug in posts hier.
@Shapeshifter excuses dat ik jou als voorbeeld aanwijs, maar je bent lekker actief 😉 en nogmaals: ik interpreteer je posts vast verkeerd.
Ik zie een paar posters die volgens mij iets engs aan het doen zijn
Helaas gaat FO geen geluk brengen als ik je posts goed begrijp / inschat. Je wordt, denk ik, alleen gelukkig in FO als je voor FO ook al gelukkig was. Dus zoek nu dat geluk, ook als dat geld of inkomen (of een partner 😂) kost, en ga daarna sparen voor FO.
Ik zit vast verkeerd. Maar wou toch eens iets zeggen, ik zie de tendens al een tijdje terug in posts hier.
@Shapeshifter excuses dat ik jou als voorbeeld aanwijs, maar je bent lekker actief 😉 en nogmaals: ik interpreteer je posts vast verkeerd.
Ik snap dat we op onze eigen manier allemaal elkaar willen behoeden voor foute keuzes of elkaar welgemeend advies willen geven. Het is denk ik goed om elkaar aan het denken te zetten over welke opties we hebben en wat belangrijk is voor ieder persoonlijk.murphsy schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:20:
Ik post al een tijdje minder, want zit nu echt in de ‘cruise’ fase. Dus weinig te melden. Grind it out. Maar ga nu toch in de (mobiele) pen klimmen.
Ik zie een paar posters die volgens mij iets engs aan het doen zijnWat ik tussen de regels doorlees bij bijv. @Shapeshifter is dat jullie eigenlijk niet écht gelukkig zijn in het nu. En het lijkt dat jullie dat geluk zoeken door je leven te veranderen door FO te worden. Maar dat is gevaarlijk, want nu koppel je jouw geluk héél direct aan geld (je financiële situatie).
Geluk vind ik persoonlijk altijd een beetje een ongrijpbaar begrip. Het is voor iedereen anders, velen claimen het als doel te hebben in het leven, maar tegelijkertijd vraag ik me af of je überhaupt wel zelf kunt bepalen wat je gelukkig maakt en of je het echt kunt bereiken (moving goal posts). Ik heb zelf niet het idee dat ik gelukkig probeer te zijn, het komt wel eens ter sprake in de verschillende vriendengroepen en de discussie gaat dan meestal zo van: "wat is dan je doel", "ik wil graag x doen of y bereiken", "oh, nou, dan maakt x of y je toch gelukkig dus dan optimaliseer je toch voor geluk". Leuk dat soort semantische gymnastiek, maar volgens mij hebben we het dan toch niet over hetzelfde.
Afijn, ik sta er een beetje neutraal in voor mijn gevoel. Ik ben niet per se ongelukkig, maar ik heb ook niet het idee dat ik gelukkig ben volgens de definitie van mensen om me heen. Dat vind ik niet erg, misschien maken de dingen die anderen doen mij niet gelukkig, misschien heb ik een andere definitie van geluk, ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. Ik probeer er gewoon het beste van te maken.
Maar dan mijn specifieke geval. Ik ben een eigenaardig persoon denk ik. Erg hecht met mijn peers (collega's, vrienden), maar trek weinig op met de rest van de wereld. Erg eerlijk, ik ben die gast die gewoon "nou, nee, niet echt eigenlijk" zegt als je me vraagt of alles goed gaat en het op dat moment net even niet lekker loopt. Niet op een klagerige manier, maar gewoon matter of factly. Ik ga ook niet staan liegen of om de hete brij heendraaien als iets oncomfortabel is. Vind het prachtig als mensen me feedback komen geven, zijn vaak hele ontspannen, leuke gesprekken. Ik denk dat die eigenschappen me soort van meer volwassen maken dan de jaren die ik heb (ok, misschien afgezien van die zeldzame rant die ik af en toe eens op het internet gooi
Echter botst het af en toe. Het botst als ik op mijn werk tegen muren aanloop en niet door kan groeien. Dit gebeurde begin dit jaar. Daar heb ik me een paar maanden heel rot over gevoeld, ik denk dat dat best in mijn reacties doorgeklonken kan hebben. Ben daar heel open over geweest en aangegeven dat ik dus iets anders ging zoeken. Ik kon mijn ei niet meer kwijt. Inmiddels aangenomen op een andere functie in hetzelfde bedrijf. Meer het soort werk wat ik wil, meer ontwikkelmogelijkheden, leuk team. Ben daar heel erg blij mee
Het botst met kinderen. Ik begin rond 6 uur op mijn werk en ben rond 1600 thuis. Dan is het tot zeg 1930 gewoon hard werken. Onze kinderen willen niet eten, dus dat kost heel veel tijd en energie, onze kinderen willen soms niet slapen, nog meer tijd en energie. Onze kinderen zijn erg levendig en hebben maar een half oor voor onze instructies, daar gaat je laatste beetje energie. Dan kunnen ze nog zo leuk lachen, maar als het 5 minuten lachen is en de rest is: "doe nou een hapje, klim nou niet op het traphekje en sla je zusje niet" dan is dat voor mij gewoon niet genoeg "rendement". Mochten ze dan eindelijk op bed liggen kun je nog een half uurtje praten met je partner, een uur brood smeren voor de volgende dag, vaatwasser, afval, beetje opruimen / ergste stof en kruimels en troep opzuigen en speelgoed beetje aan de kant schuiven. Dus netto houd ik misschien een uur over op een dag om echt voor mijzelf te hebben, want als ik te laat naar bed ga loopt het ritme in de soep, kan er eigenlijk geen kwartier vanaf wijken (dat merk je pas echt als je, zoals afgelopen twee weken, steeds midden in de nacht je kinderen je wakker huilen)... Met het laatste beetje energie hijs je je dan naar je bed en lees je nog een boek ofzo, voor een project of iets is niet genoeg aaneengesloten tijd en sowieso geen energie meer. Dan ga ik heel eerlijk zijn; dat vind ik persoonlijk heel frustrerend ja
Voor mij is het dan heel erg makkelijk als anderen zeggen: "je moet meer in het nu leven" of "je moet het geluk vinden in het nu". Kun je natuurlijk claimen dat gelukkig zijn een state of mind is en je overal gelukkig kunt zijn, maar dat is in mijn ogen net zolang jezelf voor de gek houden tot je het gaat geloven. Dan ga je berusten en tevreden zijn en verlies je denk ik de motivatie om er meer uit te halen. Bovendien, praktisch gezien zeg ik al nee tegen heel veel dingen, kan wel stoppen met schoonmaken e.d. maar dan is het een teringzooi en als er iets is waar ik ongelukkig van word is dat het wel. Stoppen met werken is ook geen optie want moet wel kunnen wonen en eten. Dus doe ik wat mij het meest praktische lijkt: doorbikkelen op mijn werk, de financieën goed regelen en vermogen opbouwen zodat ik op een gegeven moment mijn eigen projecten kan gaan doen zonder het gevaar dat het geen geld oplevert en we uit ons huis moeten of geen eten meer hebben. In die zin ben ik misschien korte termijn geluk voor lange termijn geluk aan het ruilen en koppel ik geld aan geluk. Dit is de reden dat geld voor mij vrijheid is. Minder werken is meer tijd voor mij en de dingen die ik _echt_ belangrijk vind. Minder gezin zou dat ook zijn, maar dat is minder zwart wit en zelfs ik begrijp dat ik daarin niet korte termijn gewin voor mijzelf moet pakken ten koste van de lange termijn toekomst van ons gezin.
Ik ben het dus denk ik niet met je eens als je zegt dat als ik nu niet gelukkig ben ik met FO ook niet gelukkig zou zijn, ik denk namelijk van wel. Het is niet zozeer het geld dat me dan gelukkig maakt, maar de vrijheid om te doen wat ik belangrijk vind zonder me druk te hoeven maken over of het genoeg geld oplevert om te kunnen wonen of eten. Natuurlijk kun je beargumenteren dat de balans niet per se hoeft te liggen waar hij nu ligt, maar het is een soort zero sum game voor mij. Ik zou minder kunnen gaan werken, maar dan krijgt onze spaarquote een flinke hit, want ik breng verreweg het meeste geld binnen. Bovendien gaat mijn lieve partner me dan onder druk zetten om iets met de kinderen te doen, maar dat wil ik eigenlijk ook niet, ik wil gewoon lekker wat voor mijzelf doen. Dus de pragmatische oplossing is gewoon 40 uur werken, 's avonds gewoon leuk zijn voor de kinderen, in het weekend die schaarse uurtjes in projecten stoppen en dan wachten tot de kinderen net wat minder energie gaan kosten omdat ze onafhankelijker worden, er meer ruimte ontstaat doordat ons vermogen groeit en mijn werk zo leuk en zinvol mogelijk proberen te houden door te blijven ontwikkelen. Dat is voor mijn idee wat ik dus nu aan het doen ben. Een beetje het inverse van hyperbolic discounting dus. Ik vind het prima om nu een beetje de stakker te zijn waar iedereen stiekem medelijden mee heeft. Over 5-10 jaar komt _echt_ mijn tijd
Wederom ben ik het met je eens. Er komt ook geen 'maar' ofzoShapeshifter schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:17:
[...]
Ik snap dat we op onze eigen manier allemaal elkaar willen behoeden voor foute keuzes of elkaar welgemeend advies willen geven. Het is denk ik goed om elkaar aan het denken te zetten over welke opties we hebben en wat belangrijk is voor ieder persoonlijk.
Geluk vind ik persoonlijk altijd een beetje een ongrijpbaar begrip. Het is voor iedereen anders, velen claimen het als doel te hebben in het leven, maar tegelijkertijd vraag ik me af of je überhaupt wel zelf kunt bepalen wat je gelukkig maakt en of je het echt kunt bereiken (moving goal posts). Ik heb zelf niet het idee dat ik gelukkig probeer te zijn, het komt wel eens ter sprake in de verschillende vriendengroepen en de discussie gaat dan meestal zo van: "wat is dan je doel", "ik wil graag x doen of y bereiken", "oh, nou, dan maakt x of y je toch gelukkig dus dan optimaliseer je toch voor geluk". Leuk dat soort semantische gymnastiek, maar volgens mij hebben we het dan toch niet over hetzelfde.
Afijn, ik sta er een beetje neutraal in voor mijn gevoel. Ik ben niet per se ongelukkig, maar ik heb ook niet het idee dat ik gelukkig ben volgens de definitie van mensen om me heen. Dat vind ik niet erg, misschien maken de dingen die anderen doen mij niet gelukkig, misschien heb ik een andere definitie van geluk, ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. Ik probeer er gewoon het beste van te maken.
Maar dan mijn specifieke geval. Ik ben een eigenaardig persoon denk ik. Erg hecht met mijn peers (collega's, vrienden), maar trek weinig op met de rest van de wereld. Erg eerlijk, ik ben die gast die gewoon "nou, nee, niet echt eigenlijk" zegt als je me vraagt of alles goed gaat en het op dat moment net even niet lekker loopt. Niet op een klagerige manier, maar gewoon matter of factly. Ik ga ook niet staan liegen of om de hete brij heendraaien als iets oncomfortabel is. Vind het prachtig als mensen me feedback komen geven, zijn vaak hele ontspannen, leuke gesprekken. Ik denk dat die eigenschappen me soort van meer volwassen maken dan de jaren die ik heb (ok, misschien afgezien van die zeldzame rant die ik af en toe eens op het internet gooi). Daar komt bij dat ik min of meer in dezelfde levensfase zit als mensen die 5-10 jaar ouder zijn dan ik (qua gezin / carriere). Ik heb altijd heel erg het gevoel dat mijn omgeving wat van me verwacht en ik voldoe graag aan die verwachting. Ik heb mezelf wijsgemaakt dat, als ik werkelijk zo'n slimme en capabele jongen ben, ik die eigenschappen toch wel in moet zetten om wat toe te voegen aan de maatschappij. Er is echt geen regel die stelt dat dat zo is, dat ervaar ik uit mijzelf. Dit drijft heel erg dat ik wil leren, wil ontwikkelen en productief wil zijn. Dat levert soms succes op en dat voedt de verwachting weer. Ik weet dit, maar vind dat eigenlijk wel prima, ik heb niet de behoefte om dat te veranderen, ook al zou het me in de ogen van anderen ongelukkig maken.
Echter botst het af en toe. Het botst als ik op mijn werk tegen muren aanloop en niet door kan groeien. Dit gebeurde begin dit jaar. Daar heb ik me een paar maanden heel rot over gevoeld, ik denk dat dat best in mijn reacties doorgeklonken kan hebben. Ben daar heel open over geweest en aangegeven dat ik dus iets anders ging zoeken. Ik kon mijn ei niet meer kwijt. Inmiddels aangenomen op een andere functie in hetzelfde bedrijf. Meer het soort werk wat ik wil, meer ontwikkelmogelijkheden, leuk team. Ben daar heel erg blij meemijn collega's begrijpen het en vinden het leuk voor me maar vinden het stuk voor stuk zonde voor de afdeling dat ik ga. Echt met pijn in het hart. Toch kies ik dan voor mijzelf want het alternatief is dat ik in een doodlopende straat terecht kom.
Het botst met kinderen. Ik begin rond 6 uur op mijn werk en ben rond 1600 thuis. Dan is het tot zeg 1930 gewoon hard werken. Onze kinderen willen niet eten, dus dat kost heel veel tijd en energie, onze kinderen willen soms niet slapen, nog meer tijd en energie. Onze kinderen zijn erg levendig en hebben maar een half oor voor onze instructies, daar gaat je laatste beetje energie. Dan kunnen ze nog zo leuk lachen, maar als het 5 minuten lachen is en de rest is: "doe nou een hapje, klim nou niet op het traphekje en sla je zusje niet" dan is dat voor mij gewoon niet genoeg "rendement". Mochten ze dan eindelijk op bed liggen kun je nog een half uurtje praten met je partner, een uur brood smeren voor de volgende dag, vaatwasser, afval, beetje opruimen / ergste stof en kruimels en troep opzuigen en speelgoed beetje aan de kant schuiven. Dus netto houd ik misschien een uur over op een dag om echt voor mijzelf te hebben, want als ik te laat naar bed ga loopt het ritme in de soep, kan er eigenlijk geen kwartier vanaf wijken (dat merk je pas echt als je, zoals afgelopen twee weken, steeds midden in de nacht je kinderen je wakker huilen)... Met het laatste beetje energie hijs je je dan naar je bed en lees je nog een boek ofzo, voor een project of iets is niet genoeg aaneengesloten tijd en sowieso geen energie meer. Dan ga ik heel eerlijk zijn; dat vind ik persoonlijk heel frustrerend jaDat is voor mij een slechte deal. Wil niet zeggen dat ik me erbij neerleg natuurlijk.
Voor mij is het dan heel erg makkelijk als anderen zeggen: "je moet meer in het nu leven" of "je moet het geluk vinden in het nu". Kun je natuurlijk claimen dat gelukkig zijn een state of mind is en je overal gelukkig kunt zijn, maar dat is in mijn ogen net zolang jezelf voor de gek houden tot je het gaat geloven. Dan ga je berusten en tevreden zijn en verlies je denk ik de motivatie om er meer uit te halen. Bovendien, praktisch gezien zeg ik al nee tegen heel veel dingen, kan wel stoppen met schoonmaken e.d. maar dan is het een teringzooi en als er iets is waar ik ongelukkig van word is dat het wel. Stoppen met werken is ook geen optie want moet wel kunnen wonen en eten. Dus doe ik wat mij het meest praktische lijkt: doorbikkelen op mijn werk, de financieën goed regelen en vermogen opbouwen zodat ik op een gegeven moment mijn eigen projecten kan gaan doen zonder het gevaar dat het geen geld oplevert en we uit ons huis moeten of geen eten meer hebben. In die zin ben ik misschien korte termijn geluk voor lange termijn geluk aan het ruilen en koppel ik geld aan geluk. Dit is de reden dat geld voor mij vrijheid is. Minder werken is meer tijd voor mij en de dingen die ik _echt_ belangrijk vind. Minder gezin zou dat ook zijn, maar dat is minder zwart wit en zelfs ik begrijp dat ik daarin niet korte termijn gewin voor mijzelf moet pakken ten koste van de lange termijn toekomst van ons gezin.
Ik ben het dus denk ik niet met je eens als je zegt dat als ik nu niet gelukkig ben ik met FO ook niet gelukkig zou zijn, ik denk namelijk van wel. Het is niet zozeer het geld dat me dan gelukkig maakt, maar de vrijheid om te doen wat ik belangrijk vind zonder me druk te hoeven maken over of het genoeg geld oplevert om te kunnen wonen of eten. Natuurlijk kun je beargumenteren dat de balans niet per se hoeft te liggen waar hij nu ligt, maar het is een soort zero sum game voor mij. Ik zou minder kunnen gaan werken, maar dan krijgt onze spaarquote een flinke hit, want ik breng verreweg het meeste geld binnen. Bovendien gaat mijn lieve partner me dan onder druk zetten om iets met de kinderen te doen, maar dat wil ik eigenlijk ook niet, ik wil gewoon lekker wat voor mijzelf doen. Dus de pragmatische oplossing is gewoon 40 uur werken, 's avonds gewoon leuk zijn voor de kinderen, in het weekend die schaarse uurtjes in projecten stoppen en dan wachten tot de kinderen net wat minder energie gaan kosten omdat ze onafhankelijker worden, er meer ruimte ontstaat doordat ons vermogen groeit en mijn werk zo leuk en zinvol mogelijk proberen te houden door te blijven ontwikkelen. Dat is voor mijn idee wat ik dus nu aan het doen ben. Een beetje het inverse van hyperbolic discounting dus. Ik vind het prima om nu een beetje de stakker te zijn waar iedereen stiekem medelijden mee heeft. Over 5-10 jaar komt _echt_ mijn tijden tot die tijd maak ik er gewoon het beste van en als er wat gebeurt, tja, pech, risico dat ik neem.
Je spreekt open en helder met sterke zelfreflectie. Respect!
Je vertelt over je kinderen en ik denk dat je een soort taboe doorbreekt. Aangezien er vaak verwacht wordt dat je gelukkig moet zijn als je één of meer kinderen hebt. Dankbaar en blij met de geboorte.
Ik heb twee dochters van 1 en 3 jaar. Ze zijn lief en luisteren goed, dus ik heb het geluk dat het bij mij meevalt en dat de 'ergste' tijden voorbij zijn. Echter de afgelopen drie jaren zijn voor mij en mijn vriendin de minst positieve jaren. Precies zoals jij beschrijft, je raakt je eigen leven tijdelijk kwijt. Als je weinig had of wilt, is het misschien leuk, maar als je veel projecten wilt doen en bepaalde doelen hebt, dan is het gezin een blok aan het been.
Daarbij houden we ontzettend van de kinderen uiteraard. Ik besef echter goed dat wij makkelijke kinderen hebben en ik benijd jou en veel andere ouders niet, als ik bedenk dat het een stuk moeilijker kan zijn. Er is niks erger dan kinderen die niet goed slapen.
Het viel bij mij mee, maar alsnog zeggen mijn vriendin en ik vaak tegen elkaar dat we zo blij zijn dat (we besloten hebben dat) er geen kinderen meer bijkomen en dat we zo langzamerhand merken dat we ons leven terug krijgen.
We mogen niet teveel offtopic gaan. Echter raakt dit onderwerp wel de gevoelige plek van FO. Op twee manieren. Mentaal, omdat het je laat nadenken over hoe belangrijk geld en vrijheid is. En praktisch, omdat het gezin een behoorlijke rem op projecten is. Vooral een project als FO worden.
Als ik mijn bescheiden visie mag geven. Het is goed om te beseffen dat vrijwel iedereen uiteindelijk een gezin begint. Ik zou zeggen, hoe eerder hoe beter. Veel mensen komen erachter dat kinderen een veel grotere impact op tijd en geluk hebben dan ze van te voren hadden ingeschat. En vrijwel iedereen is wellicht regelmatig niet helemaal gelukkig, ook al lijkt dat wel zo. Ik zou echter niet te snel ook uitspreken dat het matig met mij gaat. Dat wordt meestal te serieus opgevat. Als je meeneemt dat iedereen wel eens wat mindere tijden meemaakt, dan gaat het in verhouding met jou en mij denk ik best goed. We zitten immers nog op een koers om FO te worden in een welvarende situatie en dat kan >99% van de wereldbevolking niet. Dit is puur gebaseerd op mijn interpretatie van je post. (Mocht je je serieus rot voelen, wat veel mensen helaas kennen, uiteraard mag je altijd uiten dat je je niet helemaal gelukkig voelt.)
Je investering nu t.o v. FO worden, vind ik helder, degelijk onderbouwd en herkenbaar. Ook zonder kinderen denk ik. Want betekent FO worden per definitie niet dat je eerst moet investeren en bepaalde dingen moet laten, zodat je later meer tijd en vrijheid hebt om juist te doen wat je hebt moeten laten?
In ieder geval succes. Volgens mij gaat het je zeker lukken
[ Voor 100% gewijzigd door Playa del C. op 14-09-2018 11:30 ]
- verkeerde topic -
[ Voor 96% gewijzigd door JBplap op 14-09-2018 11:20 ]
Ik verwacht de komende decennia toch meer opbrengst in USD (zowel aandelen als vastrentend) dan in EUR. Alhoewel in altijd wel in EUR zal blijven besteden, dek ik het niet af, dit omdat beleggingshorizon erg lang is (+25 jaar). Maar op huidige koers vind ik het niet interessant om te kopen, de momenten dat de EUR op USD 1.35-1.40 (of meer) staat zullen vast weer komen. Momenteel pik ik zelf wat mee door USD optiepremies te ontvangen, maar het onderpand in EUR te houden. De optiepremies hou ik in USD en beleg ik dan in kortlopend schuldpapier (max 2 jaar).CornermanNL schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:38:
[...]
Hoe vang je de wisselkoers verschillen op ? Of zit je in de US nu je FO bent ?
Is het ook. Het wordt meestal gecreeerd in je herinneringen.Shapeshifter schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:17:
[...]
Geluk vind ik persoonlijk altijd een beetje een ongrijpbaar begrip.
Dus feitelijk ben je het al.
Er naar zoeken heeft totaal geen zin.
FO is voor mij ook geen gereedschap om gelukkig te worden, maar om zonder stress je eigen ding te kunnen doen. Zoiets beschreef jij ook al.
Een andere waar ik een hekel aan heb is "gezellig", maar dan wordt het wel off-topic.
Ik probeer altijd veel dingen zelf te doen. Mijn motto is om dingen die je niet graag doet uit te besteden. Gelukkig doe ik veel dingen erg graag zelf. Dit maakt het leven erg affwisselend en boeiend. Een van de dingen die ik erg graag doe is koken. Ben er ook heel goed in. Daarom valt uit eten gaan vaak tegen (vriendin doet het nog wel eens graag, daarom dat we het wel eens doen).
Kinderen kunnen op momenten echt al je energie op vreten. En op die momenten ben je dus niet gelukkig.
Maar goed, wij zijn nu op reis met onze kids. Met onze camper zwerven we door Azië voordat de kids leerplichtig zijn.
Meeste mensen durven al zo'n reis niet te doen if weten niet hoe het te doen, zonder kinderen.
Maar het is allemaal mogelijk, het hoeft je niet tegen te houden.
Wel moet ik ook bekennen dat het zonder jonge kids makkelijker was geweest.
Maar goed, wij zijn nu op reis met onze kids. Met onze camper zwerven we door Azië voordat de kids leerplichtig zijn.
Meeste mensen durven al zo'n reis niet te doen if weten niet hoe het te doen, zonder kinderen.
Maar het is allemaal mogelijk, het hoeft je niet tegen te houden.
Wel moet ik ook bekennen dat het zonder jonge kids makkelijker was geweest.
Ik vind het allemaal maar wat negatief heren, maar misschien ben ik gewoon te oud van geest voor dit topic 😉
Nog even een meevaller waarover ik graag even wil opscheppen. Jaarafschrift gas & licht net binnen. We krijgen €600 terug. Met €110 maandelijks voorschot betekent dat dus 12 * €110 - €600 / 12 = €60 maandelijkse kosten. In een jaren 30 huis van 120 m2 met 4 mensen. Ik ben tevreden 🤗
Nog even een meevaller waarover ik graag even wil opscheppen. Jaarafschrift gas & licht net binnen. We krijgen €600 terug. Met €110 maandelijks voorschot betekent dat dus 12 * €110 - €600 / 12 = €60 maandelijkse kosten. In een jaren 30 huis van 120 m2 met 4 mensen. Ik ben tevreden 🤗
@murphsy Tsss, en daar schept meneer dan over op, waarom is dat nog geen energieneutraal huis?
Er bestaat niet genoeg kit en pur in de wereld...!null schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:03:
@murphsy Tsss, en daar schept meneer dan over op, waarom is dat nog geen energieneutraal huis?
Ik oktober wordt al het glas vervangen, dan zijn we door de mogelijkheden heen. Vloerosolatie oukt helaas niet. Zonnepanelen geloof ik niet meer in.
Bijkomend nadeel is dat binnenkort zonnepanelen je woz verhoogd.
Dat hoeft helemaal niet.James008 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:28:
Bijkomend nadeel is dat binnenkort zonnepanelen je woz verhoogd.
WOZ is gebaseerd op werkelijke verkoopgetallen van gelijksoortige huizen.
Alleen als er huizen verkocht worden met zonnepanelen voor een hogere prijs dan huizen zonder zonnepanelen gaat de woz omhoog.
Voor je eigen huis maakt het dus helemaal niets uit.
Verwijderd
Ik wil me nergens mee bemoeien maar kies je wel voor HR+++ glas?murphsy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:32:
[...]
Er bestaat niet genoeg kit en pur in de wereld...
Ik oktober wordt al het glas vervangen, dan zijn we door de mogelijkheden heen. Vloerosolatie oukt helaas niet. Zonnepanelen geloof ik niet meer in.
Waarom niet?murphsy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:32:
[...]
Er bestaat niet genoeg kit en pur in de wereld...
Interessant artikel, maar je kan er ook anders tegenaan kijken. Er is m.i. wel een verschil tussen verschillende typen werk, lang niet iedereen doet fantastisch leuk en inspirerend werk en vaak is geld verdienen om rond te komen ook gewoon een belangrijke drijfveer van een sterk arbeidsethos. Werk is heel zinvol voor veel mensen om zich te ontwikkelen iets te bereiken, maar als je daarin al een ontwikkeling achter de rug hebt, kan je de behoefte hebben om 'werk' heel anders in te richten, minder te werken of op een andere manier onbetaald zinvol bezig te zijn. In NRC stond een stuk met een enigszins contraire visie:James008 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:32:
https://www.volkskrant.nl...u-soms-van-wel-~bd2fac53/
https://www.nrc.nl/nieuws...ndelsblad/2018/09/15/#316
[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 16-09-2018 08:19 ]
Er is alleen wel een gerechtelijke uitspraak geweest waarin toch echt werd gesteld dat de WOZ waarde van een huis ook omhoog gaat als er zonnepanelen op het dak liggen.Blazer Coke schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:46:
[...]
Dat hoeft helemaal niet.
WOZ is gebaseerd op werkelijke verkoopgetallen van gelijksoortige huizen.
Alleen als er huizen verkocht worden met zonnepanelen voor een hogere prijs dan huizen zonder zonnepanelen gaat de woz omhoog.
Voor je eigen huis maakt het dus helemaal niets uit.
https://solarmagazine.nl/...eel-van-woz-waarde-woning
A wise man's life is based around fuck you
Daarnaast is het verschil uiteindelijk bij wijze van spreke een extra bewolkte dag. Als daar je verdienmodel op stukloopt klopt er iets niet 
Ik lees overigens al lange tijd mee hier en ben ook lekker bezig met FO worden. Is niet perse prio 1, ik hou ook van vakanties en uit eten gaan, maar hou ook netjes m'n financiën bij, heb de vloer geïsoleerd, zonnepanelen en koop maandelijks m'n ETF's
Komt een hele hoop goede informatie voorbij hier altijd.
Ik lees overigens al lange tijd mee hier en ben ook lekker bezig met FO worden. Is niet perse prio 1, ik hou ook van vakanties en uit eten gaan, maar hou ook netjes m'n financiën bij, heb de vloer geïsoleerd, zonnepanelen en koop maandelijks m'n ETF's
Hormann geeft er ook zijn visie over.JURIST schreef op zondag 16 september 2018 @ 08:02:
[...]
Interessant artikel, maar je kan er ook anders tegenaan kijken. Er is m.i. wel een verschil tussen verschillende typen werk, lang niet iedereen doet fantastisch leuk en inspirerend werk en vaak is geld verdienen om rond te komen ook gewoon een belangrijke drijfveer van een sterk arbeidsethos. Werk is heel zinvol voor veel mensen om zich te ontwikkelen iets te bereiken, maar als je daarin al een ontwikkeling achter de rug hebt, kan je de behoefte hebben om 'werk' heel anders in te richten, minder te werken of op een andere manier onbetaald zinvol bezig te zijn. In NRC stond een stuk met een enigszins contraire visie:
https://www.nrc.nl/nieuws...ndelsblad/2018/09/15/#316
http://hypotheekvrij.blog...e-zomervakantie-gaat-de-v
Haha, teveel afleveringen Suits gekeken zeker?Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:35:
[...]
Met deze attitude is het ook moeilijk netwerken en dus goede interne/externe connecties opdoen. niemand zit namelijk op 'groene honden' te wachten. Laat dat nou een belangrijk iets zijn om je op te werken binnen een bedrijf en meer te verdienen. Iemand een keer trakteren kun je later terugkrijgen in de vorm van een baan of een buitenkansje.
Ik snap zijn post wel maar vraag me af wat het oplevert: ik denk vooral irritatie en onbegrip bij anderen en dat om een paar jaar eerder te stoppen met werken.
Hier, heb je een baan $$$ ! Want die fles champagne die je me hebt getrakteerd was lekker!
Inderdaad, die tijd is toch echt wel voorbij in Nederland. Nog afgezien van het feit dat het vaak simpelweg verboden is. Kijk naar de artsen die bepaalde medicijnen voorschreven nadat ze een tripje/presentje van de farmaceutische industrie cadeau hadden gekregen, deze zijn hiervoor (terecht!) op de vingers getikt.BFmango schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:22:
[...]
Haha, teveel afleveringen Suits gekeken zeker?
Hier, heb je een baan $$$ ! Want die fles champagne die je me hebt getrakteerd was lekker!
Al ben ik het er wel mee eens dat iets voor een ander doen zonder er direct iets voor terug te verwachten (of dit nu tijd of geld kost maakt denk ik niet zoveel uit) wel een bepaald respect kweekt wat meer waard is dan de tijd of moeite die je er in steekt. Al speelt dat meer op het vlak van persoonlijke relaties dan werkrelaties imo.
maar zo werkt het wel. af en toe met oud collega's en werkgevers weer uit eten (en dus betalen) is inderdaad bevorderlijk voor het wel of niet krijgen van een opdracht. je moet je zelf laten zien aan de buitenwereld anders weet niemand wie je bent.BFmango schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:22:
[...]
Ik kom zo ook aan opdrachten. puur en alleen omdat ze je dan weer hebben gezien en weten dat je beschikbaar bent.
(ben zelf ZZPér overigens)
A wise man's life is based around fuck you
@Het Fantoom Gezien de veranderende regelgeving omtrent de baten, de beperkte ruimte op mijn dak, en de rendementen t.o.v. alternatieven, en de eventuele WOZ-impact. Ik vind het een matige plek om geld te stallen. Gaat lekker in een index-tracker.
@Verwijderd Nee, HR++, anders ging het niet passen in onze prachtige kozijnen. Helaas.
Zojuist een Mintos account aangemaakt, ik ga beginnen met € 500 inleggen, en bij fatsoenlijke resultaten dat nog een beetje opbouwen de komende maanden. Een paar procent van het vermogen in lending lijkt me interessant. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er vooral aan begin uit interesse / voor de leuk.
Meteen leuke inspiratie voor een aantal blogposts haha.
@Verwijderd Nee, HR++, anders ging het niet passen in onze prachtige kozijnen. Helaas.
Zojuist een Mintos account aangemaakt, ik ga beginnen met € 500 inleggen, en bij fatsoenlijke resultaten dat nog een beetje opbouwen de komende maanden. Een paar procent van het vermogen in lending lijkt me interessant. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er vooral aan begin uit interesse / voor de leuk.
Meteen leuke inspiratie voor een aantal blogposts haha.
Hij zei letterlijk baan. Geen opdrachten, maar een baan. Daar zit wel een verschil tussen.Zwelgje schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:34:
[...]
maar zo werkt het wel. af en toe met oud collega's en werkgevers weer uit eten (en dus betalen) is inderdaad bevorderlijk voor het wel of niet krijgen van een opdracht. je moet je zelf laten zien aan de buitenwereld anders weet niemand wie je bent.
Ik kom zo ook aan opdrachten. puur en alleen omdat ze je dan weer hebben gezien en weten dat je beschikbaar bent.
(ben zelf ZZPér overigens)
Ik denk dat je de strekking van mijn post of het artikel van je eigen link niet snapt.Zwelgje schreef op zondag 16 september 2018 @ 08:35:
[...]
Er is alleen wel een gerechtelijke uitspraak geweest waarin toch echt werd gesteld dat de WOZ waarde van een huis ook omhoog gaat als er zonnepanelen op het dak liggen.
https://solarmagazine.nl/...eel-van-woz-waarde-woning
De man tekende protest aan tegen zijn WOZ waarde omdat de zonnepanelen verhuisbaar zijn in de hoop een lagere WOZ waarde te krijgen.
De rechter oordeelt dat ze wel tot het vastgoed gerekend worden en het bezwaar van de man dus niet gegrond is.
Nogmaals, WOZ wordt bepaald op vrije verkoopwaarde van woningen in de buurt met bepaalde parameters, het wordt niet individueel getaxeerd zoals bij een hypotheek aanvraag.
Net als die verhuisbare zonnepanelen, zijn je keuken en badkamer ook onderdeel van de woning, maar van individuele waardebepaling/taxatie is geen sprake.
Je kunt trouwens ook geen bezwaar maken tegen een te lage WOZ waarde.
Leg je zonnepanelen op je eigen dak (net als je keuken of badkamer verbouwen), dan wordt je WOZ niet anders.
Conclusie over zonnepanelen klopt, maar je kan sinds 1/10/15 ook een bezwaarprocedure starten tegen te lage WOZ-waarde. Ik heb dat weleens overwogen, maar besloten tot een taxatie voor herweging hypotheek.Blazer Coke schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat je de strekking van mijn post of het artikel van je eigen link niet snapt.
De man tekende protest aan tegen zijn WOZ waarde omdat de zonnepanelen verhuisbaar zijn in de hoop een lagere WOZ waarde te krijgen.
De rechter oordeelt dat ze wel tot het vastgoed gerekend worden en het bezwaar van de man dus niet gegrond is.
Nogmaals, WOZ wordt bepaald op vrije verkoopwaarde van woningen in de buurt met bepaalde parameters, het wordt niet individueel getaxeerd zoals bij een hypotheek aanvraag.
Net als die verhuisbare zonnepanelen, zijn je keuken en badkamer ook onderdeel van de woning, maar van individuele waardebepaling/taxatie is geen sprake.
Je kunt trouwens ook geen bezwaar maken tegen een te lage WOZ waarde.
Leg je zonnepanelen op je eigen dak (net als je keuken of badkamer verbouwen), dan wordt je WOZ niet anders.
Verwijderd
Het is naïef om te denken dat het niet zo is.BFmango schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:22:
[...]
Ik heb het dan helemaal niet direct bij collega's, maar meer de gunfactor die je opdoet als je gastvrij bent en niet ieder dubbeltje omkeert en meer geeft dan neemt. Het moet natuurlijk wel gemeend zijn.
Verwijderd
netwerken heeft ook juist met persoonlijke relaties te maken.Corrit schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:55:
[...]
Inderdaad, die tijd is toch echt wel voorbij in Nederland. Nog afgezien van het feit dat het vaak simpelweg verboden is. Kijk naar de artsen die bepaalde medicijnen voorschreven nadat ze een tripje/presentje van de farmaceutische industrie cadeau hadden gekregen, deze zijn hiervoor (terecht!) op de vingers getikt.
Al ben ik het er wel mee eens dat iets voor een ander doen zonder er direct iets voor terug te verwachten (of dit nu tijd of geld kost maakt denk ik niet zoveel uit) wel een bepaald respect kweekt wat meer waard is dan de tijd of moeite die je er in steekt. Al speelt dat meer op het vlak van persoonlijke relaties dan werkrelaties imo.
Mensen met veel vrienden op de Uni komen toch ook sneller aan een baan dan allochtonen zonder netwerk van zichzelf of ouders.
Als je ZZP'er bent waarbij je op persoonlijk niveau veel van je (potentiele) opdrachtgevers bent, ja dan geloof ik wel dat dit zo werkt. (Al zou ik dan als leidinggevende van degene die beslist wie wordt ingehuurd niet blij zijn dat degene dat vooral doet op basis van wie hem de lekkerste wijn geeft, en een paar jaar later door wie hem een gratis verblijf in zijn vakantiehuis aanbiedt). Maar voor alle andere lijkt me dit niet heel relevant, bij veruit de meeste van mijn vrienden, kenissen en familie is er echt nul kans dat die ooit enige invloed kunnen hebben bij de keuze of ik ergens een baan krijg. Ik was dan ook niet van plan te gaan trakteren zodat ik ooit misschien er wat voor terug krijg.Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:42:
[...]
Het is naïef om te denken dat het niet zo is.
Ik heb het dan helemaal niet direct bij collega's, maar meer de gunfactor die je opdoet als je gastvrij bent en niet ieder dubbeltje omkeert en meer geeft dan neemt. Het moet natuurlijk wel gemeend zijn.
En het idee om omhoog te klimmen op mijn werk door mijn manager ofzo te trakteren? Euhuh, zo werkt dat op mijn werk iig niet.
@Sissors
ik denk dat je het iets te letterlijk neemt. Natuurlijk maakt een manager niet een beslissing alleen op wie hem lekkere wijn geeft. Maar het opbouwen van een netwerk, gastvrij zijn etc heeft wel degelijk veel invloed.
Voorbeeld: ik ben een keer voor een baan benaderd (en aangenomen) doordat een vriend van mijn sportclub mijn naam noemde bij de vriend van hem, de eigenaar van een leuke firma. Puur doordat ik die connectie had door soms aan dingen mee te doen, te praten met mensen etc. Zo gaat het vaker dan je denkt.
Daarnaast ben je als werknemer ook waardevoller als je een netwerk hebt wat je kunt inzetten, bijv. als je info nodig hebt uit een verwant vakgebied en iemand kent die je kunt opbellen met vragen.
ik denk dat je het iets te letterlijk neemt. Natuurlijk maakt een manager niet een beslissing alleen op wie hem lekkere wijn geeft. Maar het opbouwen van een netwerk, gastvrij zijn etc heeft wel degelijk veel invloed.
Voorbeeld: ik ben een keer voor een baan benaderd (en aangenomen) doordat een vriend van mijn sportclub mijn naam noemde bij de vriend van hem, de eigenaar van een leuke firma. Puur doordat ik die connectie had door soms aan dingen mee te doen, te praten met mensen etc. Zo gaat het vaker dan je denkt.
Daarnaast ben je als werknemer ook waardevoller als je een netwerk hebt wat je kunt inzetten, bijv. als je info nodig hebt uit een verwant vakgebied en iemand kent die je kunt opbellen met vragen.
Maar dat is dat je een netwerk hebt. En dat geeft natuurlijk extra mogelijkheden en kansen. Maar je kan ook een netwerk hebben zonder dat je speciaal biertjes weggeeft.
Voor mij zijn dat overigens meer bijkomstigheden: Als ik het gezellig met iemand heb en daardoor misschien nog weleens een extra mogelijkheid geeft, dan is dat alleen maar mooi. Maar ik ga niet rondhangen met iemand waar ik niks mee heb omdat hij me later misschien theoretisch wel aan een andere functie kan helpen.
Voor mij zijn dat overigens meer bijkomstigheden: Als ik het gezellig met iemand heb en daardoor misschien nog weleens een extra mogelijkheid geeft, dan is dat alleen maar mooi. Maar ik ga niet rondhangen met iemand waar ik niks mee heb omdat hij me later misschien theoretisch wel aan een andere functie kan helpen.
Verwijderd
Je neemt het inderdaad veel te letterlijk. Het gaat er niet om dat je jezelf de schulden inwerkt om anderen te trakteren, maar het feit dat je een sympathiek persoon bent en alleen maar vanuit je FO gedachte redeneert.Sissors schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:14:
Maar dat is dat je een netwerk hebt. En dat geeft natuurlijk extra mogelijkheden en kansen. Maar je kan ook een netwerk hebben zonder dat je speciaal biertjes weggeeft.
\Als je niet mee uit gaat omdat je geen geld hebt met vrienden of niet meedoet met een groep cadeau of op een schooltripje je eigen eten meeneemt in een restaurant (zelf meegemaakt) of als enige niet trakteert als je jarig bent.
Het is gewoon zo dat je in onze maatschappij dan scheef wordt aangekeken (en deels terecht).
Mensen hier op het werk die niet meedoen aan de personeelsvereniging (5 euro per maand) of die altijd toevallig weg zijn als ze jarig zijn en daardoor niet trakteren. Worden daar zeker wel op aangekeken. Dit zijn ook de mensen waarvan we het eerste afscheid gaan nemen mochten er ontslagen moeten vallen in de toekomst. Ze liggen gewoon minder lekker in de groep. De mensen die er altijd bij zijn met uitjes, borrels, activiteiten buiten het werk. Dat zijn de mensen die bovenaan de lijst staan voor promotie. Dat iedereen zijn werk goed doet is een basis verwachting. De mensen die sociaal zijn en zich extra laten zien. Dat zijn de mensen die verder komen. Dat sociaal zijn is dus ook een rondje geven in de kroeg bij de vrijdagmiddag borrel.
Op mijn vorig werk hadden we 3 teamleiders. 1 die deed nooit mee met uitjes/personeelsvereniging. Als er gratis broodjes waren stond hij vooraan maar als we samen iets deden kopen deed hij nooit mee. Als er iets na het werkuren was bleef hij altijd 5 minuten en dan was hij al weg. Rara wie werd ontslagen bij de reorganisatie.
Op mijn vorig werk hadden we 3 teamleiders. 1 die deed nooit mee met uitjes/personeelsvereniging. Als er gratis broodjes waren stond hij vooraan maar als we samen iets deden kopen deed hij nooit mee. Als er iets na het werkuren was bleef hij altijd 5 minuten en dan was hij al weg. Rara wie werd ontslagen bij de reorganisatie.
[ Voor 18% gewijzigd door Mirved op 17-09-2018 10:13 ]
Geen probleem om niet te trakteren, maar dan moet je ook niet mee-eten als iemand anders trakteert
Ik snap wat je schrijft/zegt maar in theorie zou dit niet mogen bij een reorganisatie. Men mag niet "kiezen" wie ze er uitgooien.Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:52:
Mensen hier op het werk die niet meedoen aan de personeelsvereniging (5 euro per maand) of die altijd toevallig weg zijn als ze jarig zijn en daardoor niet trakteren. Worden daar zeker wel op aangekeken. Dit zijn ook de mensen waarvan we het eerste afscheid gaan nemen mochten er ontslagen moeten vallen in de toekomst. Ze liggen gewoon minder lekker in de groep. De mensen die er altijd bij zijn met uitjes, borrels, activiteiten buiten het werk. Dat zijn de mensen die bovenaan de lijst staan voor promotie. Dat iedereen zijn werk goed doet is een basis verwachting. De mensen die sociaal zijn en zich extra laten zien. Dat zijn de mensen die verder komen. Dat sociaal zijn is dus ook een rondje geven in de kroeg bij de vrijdagmiddag borrel.
Hier is geen hond lid van de PV, dus dat scheelt weerMirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:52:
Tenzij we het hebben over het kassa personeel van de Lidl kan ik me ook niet voorstellen dat iedereen zijn werk goed doet en daar dus geen onderscheid in te maken is.
Ik heb vorig jaar bij een beoordelingsgesprek ook eens de opmerking gehad dat ik na het periodiek centraal overleg altijd gelijk mijn spullen pakte en naar huis ging, dat deden sommige collega's toch anders en werd gewaardeerd.
Mijn weerwoord: dat overleg is altijd op een vestiging op een dik uur rijden van mijn huis, terwijl veel van de collega's op max een half uur rijden wonen. Daarnaast is het WERKoverleg van 's middags 16.30 tot 's avonds 19.00 á 19.30 en dus grotendeels in eigen tijd (geen compensatie, of nouja er worden broodjes geregeld).
Bovenstaande en dat ik er vrijwel wel elk overleg bij ben werd maar even genegeerd. Of dat van invloed is op mijn promotie? Geen idee, ik weet wel dat er enkele collega's zijn die een streepje voor hebben bij de directie maar dat zal bij elk bedrijf het geval zijn.
Daarnaast is het natuurlijk gewoon een feit dat je naast het goed zijn in je werk, je jezelf ook moet "verkopen" door zichtbaar te zijn voor anderen zodat ze weten wat je kunt. Dat kan door gewoon sociaal deel te nemen aan de werkvloer/activiteiten (ook de dagelijkse koetjes/kalfjes gesprekken vallen daar onder), ander uiterste is natuurlijk jezelf omhoog slijmen waar sommigen ook goed in zijn.
Ik denk dat de middenweg daarin de beste manier is.
Mijn weerwoord: dat overleg is altijd op een vestiging op een dik uur rijden van mijn huis, terwijl veel van de collega's op max een half uur rijden wonen. Daarnaast is het WERKoverleg van 's middags 16.30 tot 's avonds 19.00 á 19.30 en dus grotendeels in eigen tijd (geen compensatie, of nouja er worden broodjes geregeld).
Bovenstaande en dat ik er vrijwel wel elk overleg bij ben werd maar even genegeerd. Of dat van invloed is op mijn promotie? Geen idee, ik weet wel dat er enkele collega's zijn die een streepje voor hebben bij de directie maar dat zal bij elk bedrijf het geval zijn.
Daarnaast is het natuurlijk gewoon een feit dat je naast het goed zijn in je werk, je jezelf ook moet "verkopen" door zichtbaar te zijn voor anderen zodat ze weten wat je kunt. Dat kan door gewoon sociaal deel te nemen aan de werkvloer/activiteiten (ook de dagelijkse koetjes/kalfjes gesprekken vallen daar onder), ander uiterste is natuurlijk jezelf omhoog slijmen waar sommigen ook goed in zijn.
Ik denk dat de middenweg daarin de beste manier is.
Ik heb geen problemen met mensen die mee-eten en zelf niet trakteren. Als ik trakteer is dat zonder voorwaarden.roda_djavulen schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:03:
Geen probleem om niet te trakteren, maar dan moet je ook niet mee-eten als iemand anders trakteert
You're either part of the solution or you're part of the problem
Lijkt mij toch wel een van de belangrijke punten waarom mensen snel FO willen zijn, om zich niet verplicht te voelen om aan dit soort activiteiten te nemen. Ik kan me voorstellen dat mensen die inderdaad ook snel FO willen zijn en dat ook daadwerkelijk zullen zijn er inderdaad als eerste eruit kunnen worden gewerkt, maar daar ook zelf minder mee zitten, anders zou je denk ik ook niet naar FO willen streven en juist langer bij het bedrijf willen werken.
Als jij ooit iets van een leidinggevende functie wilt. Zul je ook sociaal moeten deelnemen. Een leidinggevende die niet sociaal meedoet zal niet lekker in de groep liggen. Dit doet onderbewust ook het teamresultaat beïnvloeden. Niet voor niks dat er veel geld door bedrijven wordt besteed aan teambuilding en dergelijke.Sissors schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:31:
[...]
Hier is geen hond lid van de PV, dus dat scheelt weer. Maar overall blij dat het bij mij er gelukkig heel anders aan toe gaat. Moet er niet aan denken dat ik verplicht mee de kroeg in moet als ik nog een keer promotie wil krijgen, ook al ben je beter in je werk dan een ander.
Tenzij we het hebben over het kassa personeel van de Lidl kan ik me ook niet voorstellen dat iedereen zijn werk goed doet en daar dus geen onderscheid in te maken is.
Theorie en werkelijkheid liggen ver uit elkaar. In theorie zouden de beste mensen het verst moeten komen in praktijk zijn het de mensen met de grootste mond.ybos schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:23:
[...]
Ik snap wat je schrijft/zegt maar in theorie zou dit niet mogen bij een reorganisatie. Men mag niet "kiezen" wie ze er uitgooien.
[ Voor 15% gewijzigd door Mirved op 17-09-2018 12:05 ]
@Mirved: zoals @ybos al zei: niet netjes en volgens mij nog verboden ook; moeten ze bij een reorganisatie niet kijken naar degene die het kortste in dienst isMirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:52:
heb het zelf ook meegemaakt: ben ontslagen bij een reorganisatie terwijl mijn collega, die hetzelfde werk deed maar 2 jaar na mij in dienst kwam, mocht blijven
Als ik iets "sociaals" moet doen, word dat betaald door mijn bedrijf. Of als ik zelf iets "sociaals" organiseer voor mijn collega's betaal ik dat met de company credit card.
Sociale zaken voor werk en sociale zaken voor vrienden/familie zijn wat mij betreft 2 verschillende dingen.
Ik word beoordeeld op mijn functioneren, en dat gaat uitstekend met 3 promoties in een paar jaar tijd. En mensen in mijn team beoordeel ik ook op hen functioneren, niet of ze wel trakteren op hen verjaardag. Als ik bij een bedrijf zou werken waar ik die "verplichting" wel zou hebben zou ik doodongelukkig worden. Maar goed, wellicht dat mijn drive voor FO door "deze afwijking" ook groter is dan gemiddeld.
Sociale zaken voor werk en sociale zaken voor vrienden/familie zijn wat mij betreft 2 verschillende dingen.
Ik word beoordeeld op mijn functioneren, en dat gaat uitstekend met 3 promoties in een paar jaar tijd. En mensen in mijn team beoordeel ik ook op hen functioneren, niet of ze wel trakteren op hen verjaardag. Als ik bij een bedrijf zou werken waar ik die "verplichting" wel zou hebben zou ik doodongelukkig worden. Maar goed, wellicht dat mijn drive voor FO door "deze afwijking" ook groter is dan gemiddeld.
Ik zit meer in de koffiehoek dan mijn manager, dus dat is dan al een plusMirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:04:
[...]
Als jij ooit iets van een leidinggevende functie wilt. Zul je ook sociaal moeten deelnemen. Een leidinggevende die niet sociaal meedoet zal niet lekker in de groep liggen. Dit doet onderbewust ook het teamresultaat beïnvloeden. Niet voor niks dat er veel geld door bedrijven wordt besteed aan teambuilding en dergelijke.
Nee, ik ben erg blij dat ik een werkgever heb waar het zo niet werkt. Ik kan prima een tijd lang lopen lullen met collega's in de koffiehoek, maar dat moet geen verplichting zijn om een goede beoordeling te krijgen. Laat staan dat je buiten werktijden er ook mee bezig moet zijn.
Voordat ik "gedwongen wordt" om deel te nemen aan activiteiten buiten werktijd, of dat niet trakteren een no-no is... Moet er een hoop gebeuren. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie.
Ik kom daar om te werken, heb een contract voor x aantal uur en that's it. Zit niet op mijn werk omdat ik anders niks te doen heb ofzo, puur alleen om geld te verdienen. Uiteraard zoek je leuk werk (anders is het niet vol te houden), maar that's it.
Mocht er verwacht worden dat ik vrijwillig-verplicht deel moest nemen in allerlei zaken na werktijd... Prima, dan verwacht ik daar een vergoeding voor.
Heb een enorme hekel aan werkgevers die vanalles verwachten van een werknemer, maar wel voor een duppie op de eerste rij zitten (of dan klagen dat je om 17:00 je laptop dicht klapt op werkdagen)
Voor wat, hoort wat
Ik kom daar om te werken, heb een contract voor x aantal uur en that's it. Zit niet op mijn werk omdat ik anders niks te doen heb ofzo, puur alleen om geld te verdienen. Uiteraard zoek je leuk werk (anders is het niet vol te houden), maar that's it.
Mocht er verwacht worden dat ik vrijwillig-verplicht deel moest nemen in allerlei zaken na werktijd... Prima, dan verwacht ik daar een vergoeding voor.
Heb een enorme hekel aan werkgevers die vanalles verwachten van een werknemer, maar wel voor een duppie op de eerste rij zitten (of dan klagen dat je om 17:00 je laptop dicht klapt op werkdagen)
Voor wat, hoort wat
Afspiegelingsbeginsel. Per leeftijdsgroep valt er dan iemand af. Dus hij was diegene in die categorie die ze uitgezocht hadden. Het was over meerdere vestigingen dus de managers overleggen gewoon welke mensen ze weg willen. Dan gaan ze even in de dossiers kijken om wat redenen bij elkaar te rapen en dan is het al snel opgelost.JAN-B schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:19:
[...]
@Mirved: zoals @ybos al zei: niet netjes en volgens mij nog verboden ook; moeten ze bij een reorganisatie niet kijken naar degene die het kortste in dienst isbij dezelfde functie dus;(daar is een moeilijk woord voor, ben het even vergeten)
heb het zelf ook meegemaakt: ben ontslagen bij een reorganisatie terwijl mijn collega, die hetzelfde werk deed maar 2 jaar na mij in dienst kwam, mocht blijven
Dan krijg je ook niet meer dan waar je voor betaald wordt. Als je niks extra's erin steekt hoef je ook niets extra's in de toekomst te verwachten. Bij veel bedrijven is het een up or out cultuur (sowieso bij de Big4) Als je geen ambitie tot meer toont sta je bovenaan de lijst van afvallers in slechte tijden.netfast schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:26:
Voordat ik "gedwongen wordt" om deel te nemen aan activiteiten buiten werktijd, of dat niet trakteren een no-no is... Moet er een hoop gebeuren. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie.
Voor wat, hoort wat
Prima.
Als ik voor een werkgever slechts een werkmier ben... 10 anderen voor mij dan graag...
Ik ga liever werken waar ik als werknemer gewaardeerd wordt. Een werkgever waar ik dankbaar voor ben en waar ik graag een stapje extra voor zet, maar dat vind ik dus dat de werkgever zich daarvoor moet bewijzen. (geven en nemen in dit geval, net een echte relatie ;-))
Ik draai het dus keihard om.
En ik heb TOTAAL geen interesse om te werken voor een "big4" werkgever. Sterker nog, ik werk graag zo min mogelijk ;-) En dat geldt denk ik voor de meeste hier, aangezien we het hebben over zo snel mogelijk stoppen met werken.
Als ik voor een werkgever slechts een werkmier ben... 10 anderen voor mij dan graag...
Ik ga liever werken waar ik als werknemer gewaardeerd wordt. Een werkgever waar ik dankbaar voor ben en waar ik graag een stapje extra voor zet, maar dat vind ik dus dat de werkgever zich daarvoor moet bewijzen. (geven en nemen in dit geval, net een echte relatie ;-))
En ik heb TOTAAL geen interesse om te werken voor een "big4" werkgever. Sterker nog, ik werk graag zo min mogelijk ;-) En dat geldt denk ik voor de meeste hier, aangezien we het hebben over zo snel mogelijk stoppen met werken.
Inzet, vriendelijkheid, motivatie is niet gelijk aan "gedwongen" voor rondjes betalen/ trakteren e.d.
Eerste is uiteraard wel belangrijk. Het 2de zou niet belangrijk moeten zijn. Is dat het wel, sorry niet voor mij.
Ik heb meer zoiets "so good they can't ignore you", dan zal je echt niet afgerekend worden of je wel of niet rondjes geeft.
Eerste is uiteraard wel belangrijk. Het 2de zou niet belangrijk moeten zijn. Is dat het wel, sorry niet voor mij.
Ik heb meer zoiets "so good they can't ignore you", dan zal je echt niet afgerekend worden of je wel of niet rondjes geeft.
Ik lees alleen maar dat jij verwacht dat ze je van alles geven "geen minuut langer want dan wil betaald worden", "extra activiteiten moeten vergoed worden". Jij wilt waardering en dat een werkgever zich moet bewijzen maar nergens blijkt ergens uit wat jij daar extra voor doet. De waardering voor je werk fatsoenlijk te doen krijg je namelijk al (salaris).netfast schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:47:
Prima.
Ik heb geen enkel probleem met werken, doe dat iedere dag met plezier. Mijn collega's beschouw ik als vrienden waar ik het goed mee kan vinden. Een uitje of een keer een borrel na het werk vind ik dan ook iets leuks. Een leuk iets om je collega's beter te leren kennen in een andere setting. Het zijn toch de mensen waar je 40 uur per week mee omgaat. Ik ben er totaal niet op uit om zo snel mogelijk te stoppen met werken. Ik wil niet afhankelijk zijn van werk en ik wil mogelijk in de toekomst iets totaal anders gaan doen wanneer ik daar zin in heb. Die vrijheid vind ik fijn maar het is niet dat ik zo snel mogelijk van mijn werk af wil. Ik zou zelfs mijn collega's gaan missen als ik zou stoppen.
Ik weet bijna zeker dat de meeste hier niet de wens hebben om zo snel mogelijk te stoppen met werken. Dat is ook niet de definitie van FO. Die betekenis geef je er zelf aan. Ik vind werkplezier het belangrijkste dat er is na mn familie en een goed salaris.netfast schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:47:
Prima.
De voorbeelden die jij noemt zijn onderdeel van een bedrijfscultuur en daar ontkom je in mijn optiek ik niet aan. Ik denk ook dat niet iedereen in iedere bedrijfscultuur past.
Het zal hier wel een tweestroom zijn van personen met een omgekeerde ingesteldheid. Zelf behoor ik tot de groep die z.s.m. wilde stoppen met werken, dat is mij gelukt, vooral het laatste jaar vorig jaar was toch nog even doorbijten. Nu laat ik het kapitaal voor me werken. Ik zie vaak het nut niet van werken. We hebben gewoonweg teveel, zelf geen zin in al die onnodige troep en de planeet omzeep helpen. Als ik jonger was wilde ik ook om de 3 jaar een gloednieuwe computer. Nu probeer ik er veel tijd aan te spenderen om er een te maken die zo lang mogelijk mee gaat en zo weinig mogelijk energie verbruikt.
Mooi. Maar hoe besteed je je tijd nu?
Ik zou me wel vermaken, ben ik niet bang voor. Zou positieve dingen brengen.
Maar ik zou ook bang zijn dat ik gewoon nutteloze dingen gaan doen. Helemaal niet erg, want je bent niks verplicht. Maar het gevoel van nutteloos zijn zou op kunnen doemen.
Of gewoon het feit dat je allemaal fantastische dingen kan gaan doen, maar toch achter de (niet nieuwe) PlayStation hangt. Dan heb ik het dus over mezelf, verschilt nogal per karakter natuurlijk.
Als we FO zouden zijn kan ik me goed voorstellen dat ik nog 2 dagen in de week werk bijvoorbeeld, ook al hoef ik dat niet. Of voor mezelf werk maar gewoon weinig.
Wellicht dat het hebben van schoolgaande kinderen mij al genoeg (of teveel
) structuur geven.
Maar ik zou ook bang zijn dat ik gewoon nutteloze dingen gaan doen. Helemaal niet erg, want je bent niks verplicht. Maar het gevoel van nutteloos zijn zou op kunnen doemen.
Of gewoon het feit dat je allemaal fantastische dingen kan gaan doen, maar toch achter de (niet nieuwe) PlayStation hangt. Dan heb ik het dus over mezelf, verschilt nogal per karakter natuurlijk.
Als we FO zouden zijn kan ik me goed voorstellen dat ik nog 2 dagen in de week werk bijvoorbeeld, ook al hoef ik dat niet. Of voor mezelf werk maar gewoon weinig.
Wellicht dat het hebben van schoolgaande kinderen mij al genoeg (of teveel
[ Voor 29% gewijzigd door !null op 17-09-2018 17:31 ]
FO betekent per definitie dat je het salaris als werknemer niet nodig hebt. Dat je dus niet hoeft te werken.
Niet hoeven, maar het kan wel als je je werk en/of collega's belangrijk en/of leuk vindt.
Wel vind ik de moderne pensioenleeftijd erg hoog. Ik zou zelf zo rond de 55 jaar best wel willen stoppen met werken. Als je 80 mag worden:
20 jaar kind. 35 jaar werken. 25 jaar pensioen.
20 jaar kind. 47 jaar werken. 13 jaar pensioen.
Daarbij heb je in je laatste jaren steeds meer lichamelijk ongemak. Naar mijn mening is pensioen op 55 jaar een mooie balans. Als je rekent dat als kind de kosten voor 50% door je ouders worden betaald (10 jaar eraf), dan is de verhouding belasting wel/niet betalen: 50/50.
Niet hoeven, maar het kan wel als je je werk en/of collega's belangrijk en/of leuk vindt.
Wel vind ik de moderne pensioenleeftijd erg hoog. Ik zou zelf zo rond de 55 jaar best wel willen stoppen met werken. Als je 80 mag worden:
Daarbij heb je in je laatste jaren steeds meer lichamelijk ongemak. Naar mijn mening is pensioen op 55 jaar een mooie balans. Als je rekent dat als kind de kosten voor 50% door je ouders worden betaald (10 jaar eraf), dan is de verhouding belasting wel/niet betalen: 50/50.
Maar daar is wettelijk gezien niets mis mee (wenselijk is natuurlijk anders). Iemand ontslaan bij reorganisatie omdat die niet lekker in de groep ligt wel.Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:04:
[...]
Theorie en werkelijkheid liggen ver uit elkaar. In theorie zouden de beste mensen het verst moeten komen in praktijk zijn het de mensen met de grootste mond.
@Playa del C., ik ben er zelf ook voorstander van, en denk dat het ook echt haalbaar is:
Maak mensen meer zelf verantwoordelijk voor hun pensioen (en informeer ze actief en/of biedt hulp aan bij het in kaart brengen ervan). Dat houdt een groot deel van het geld weg bij de graaiers in de top, en maakt mensen meer bewust van wat erbij komt kijken. De dividendtaks alleen al zou genoeg moeten zijn om dat te bewerkstelligen, evenals de 2,1 miljard die Rutte (naar het schijnt?) verduisterd heeft.
Daarnaast kun je ook een hoop besparen om dit (en de ouderenzorg) te verbeteren, door kritischer te kijken wie er een uitkering krijgt en waarom ze dit krijgen. Mensen die niet kunnen werken hebben 't bijvoorbeeld vast harder nodig dan mensen die niet willen werken en/of migranten die niet willen werken (dat zijn ze uiteraard niet allemaal, maar er zijn onderzoeken gedaan dat de cijfers niet bijzonder positief zijn over de percentages hiervan).
De meningen zullen verdeeld zijn over wie, waar en hoe er bespaard kan worden, maar ik geloof echt dat de overheid op 't moment dusdanig veel geld over de balk smijt aan totaal misplaatste dingen, en dat burgers zelf ook te weinig zicht hebben op hun financiën, dat jouw plan (@Playa del C.) goed haalbaar moet zijn als daar eens naar gekeken kan worden
Maak mensen meer zelf verantwoordelijk voor hun pensioen (en informeer ze actief en/of biedt hulp aan bij het in kaart brengen ervan). Dat houdt een groot deel van het geld weg bij de graaiers in de top, en maakt mensen meer bewust van wat erbij komt kijken. De dividendtaks alleen al zou genoeg moeten zijn om dat te bewerkstelligen, evenals de 2,1 miljard die Rutte (naar het schijnt?) verduisterd heeft.
Daarnaast kun je ook een hoop besparen om dit (en de ouderenzorg) te verbeteren, door kritischer te kijken wie er een uitkering krijgt en waarom ze dit krijgen. Mensen die niet kunnen werken hebben 't bijvoorbeeld vast harder nodig dan mensen die niet willen werken en/of migranten die niet willen werken (dat zijn ze uiteraard niet allemaal, maar er zijn onderzoeken gedaan dat de cijfers niet bijzonder positief zijn over de percentages hiervan).
De meningen zullen verdeeld zijn over wie, waar en hoe er bespaard kan worden, maar ik geloof echt dat de overheid op 't moment dusdanig veel geld over de balk smijt aan totaal misplaatste dingen, en dat burgers zelf ook te weinig zicht hebben op hun financiën, dat jouw plan (@Playa del C.) goed haalbaar moet zijn als daar eens naar gekeken kan worden
en denk jij dat in het dossier staat "hij lag niet lekker in de groep"? Nee er wordt gewoon een paar oude foutjes uit de kast gehaald of een ander lul verhaal en hoppa klaar is kees. Die oud leidinggevende heeft ook nooit de echte reden te horen gekregen. Het is dat ik zijn functie destijds heb overgenomen en een paar jaar later de manager een beetje loslippig werd toen hij een paar drankjes te veel op had dat ik er definitief achter ben gekomen dat dit de reden was. De vermoedens waren al vaker uitgesproken onder collega's.ybos schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:09:
[...]
Maar daar is wettelijk gezien niets mis mee (wenselijk is natuurlijk anders). Iemand ontslaan bij reorganisatie omdat die niet lekker in de groep ligt wel.
Een andere oud-collega douchte zich wat weinig, was een beetje een dromer en lag ook niet zo lekker in de groep verder. Zat ook weinig potentieel in, kon op die manier echt niet doorgroeien om face to face naar klanten te gaan maar deed zijn werk verder prima. Die is tijdens diezelfde reorganisatie er toen ook uitgegaan. Van de 4 bij ons op kantoor die er toen uit zijn gegaan wist iedereen precies wel waarom ze voor diegene gekozen hadden. Toevalligerwijs alle 4 de minst sociale.
[ Voor 23% gewijzigd door Mirved op 17-09-2018 18:41 ]
Helaas is nou eenmaal niet iedereen even sociaal. Dat moet op een IT-forum zeker geen verrassing zijn
Beter had die collega die het goed deed een andere functie gekregen met minder of geen klantcontact. Maar goed, ik snap ook dat de wereld zo werkt. Zeker met een reorganisatie is zo iemand makkelijk te lozen. Vanaf de kleuterschool worden groepjes gevormd en de grote kleuterschool waar je salaris krijgt is niet anders...
Dan gaat het dus niet om een reorganisatie, daar gaat een dossier over heel andere dingen.Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:37:
[...]
en denk jij dat in het dossier staat "hij lag niet lekker in de groep"? Nee er wordt gewoon een paar oude foutjes uit de kast gehaald of een ander lul verhaal en hoppa klaar is kees.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Als eerst ben ik toch nog steeds erg blij dat het bij mijn huidige werk niet zo werkt. Oh natuurlijk zal er bij een mogelijke reorganisatie niet 100% objectief gekeken worden, maar ik ga er toch wel vanuit een stuk objectiever dan dit. Sowieso dus geen semi-verplichte borrel ofzo, en ik zit op een redelijk grote afdeling waar mensen met allerlei verschillende persoonlijkheden zitten. Ik ben daar waarschijnlijk één van de 'socialere', maar wat zal het mij in hemelsnaam uitmaken dat iemand anders liever stil zijn werk doet als hij dat werk goed doet?Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:37:
[...]
en denk jij dat in het dossier staat "hij lag niet lekker in de groep"? Nee er wordt gewoon een paar oude foutjes uit de kast gehaald of een ander lul verhaal en hoppa klaar is kees. Die oud leidinggevende heeft ook nooit de echte reden te horen gekregen. Het is dat ik zijn functie destijds heb overgenomen en een paar jaar later de manager een beetje loslippig werd toen hij een paar drankjes te veel op had dat ik er definitief achter ben gekomen dat dit de reden was. De vermoedens waren al vaker uitgesproken onder collega's.
Een andere oud-collega douchte zich wat weinig, was een beetje een dromer en lag ook niet zo lekker in de groep verder. Zat ook weinig potentieel in, kon op die manier echt niet doorgroeien om face to face naar klanten te gaan maar deed zijn werk verder prima. Die is tijdens diezelfde reorganisatie er toen ook uitgegaan. Van de 4 bij ons op kantoor die er toen uit zijn gegaan wist iedereen precies wel waarom ze voor diegene gekozen hadden. Toevalligerwijs alle 4 de minst sociale.
En natuurlijk, dan kan je zeggen dat het nou eenmaal zo werkt bij een hoop bedrijven. Prima, en dat is nu precies de reden voor mij om FMA te willen zijn. Dat als ik om wat voor reden dan ook ergens terecht kom waar wordt verwacht dat je lekker moet mee drinken bij die borrel dat ik gewoon lekker ontslag kan nemen zonder in financiele problemen te komen.
Voor wie geen idee heeft waar vanuit te gaan qua levensverwachting, het actuarieel genootschap heeft nieuwe prognoses voor de levensverwachting gepubliceerd vorige week. https://www.ag-ai.nl/view/39293-Prognosetafel+AG2018.pdfPlaya del C. schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:28:
FO betekent per definitie dat je het salaris als werknemer niet nodig hebt. Dat je dus niet hoeft te werken.
Daarbij heb je in je laatste jaren steeds meer lichamelijk ongemak. Naar mijn mening is pensioen op 55 jaar een mooie balans.
Zie p31 voor het beeld van de levensverwachting bij een bepaalde leeftijd (het is voor iedereen anders dat weet ik, maar dit is waar pensioenfondsen mee rekenen)
Bij een reorganisatie moet je ook onderbouwen waarom je kiest om persoon x te ontslaan en y niet...assje schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:40:
[...]
Dan gaat het dus niet om een reorganisatie, daar gaat een dossier over heel andere dingen.
Zeker, gebaseerd op afspiegelingsbeginsel, organisatie/bezetting etc maar niet op functioneren.Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:00:
[...]
Bij een reorganisatie moet je ook onderbouwen waarom je kiest om persoon x te ontslaan en y niet...
In de praktijk weet een goede HR afdeling e.e.a. natuurlijk wel zo te onderbouwen dat van alles mogelijks is (en dat gebeurt in de praktijk ook volop).
Ik kan je alleen verzekeren dat die motieven niet beschreven zullen worden...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Precies wat ik dus in de afgelopen 3 posts hier beschreven heb.assje schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:27:
[...]
Zeker, gebaseerd op afspiegelingsbeginsel, organisatie/bezetting etc maar niet op functioneren.
In de praktijk weet een goede HR afdeling e.e.a. natuurlijk wel zo te onderbouwen dat van alles mogelijks is (en dat gebeurt in de praktijk ook volop).
Ik kan je alleen verzekeren dat die motieven niet beschreven zullen worden...
Wel dat is zeer uiteenlopend. De 2-3 jaren voorafgaande aan het stoppen met werken waren zeer zwaar. Daarom heb ik het ook de eerste 3-4 maanden zeer rustig gedaan. Echt doen wat ik wilde, lekker lang slapen (9u ipv 5u), uitgebreid de tijd nemen om te ontbijten, lezen van wat sites, nieuws, tweakers, forums en je voormiddag is alvast meteen voorbij.!null schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:10:
Mooi. Maar hoe besteed je je tijd nu?
Wellicht dat het hebben van schoolgaande kinderen mij al genoeg (of teveel) structuur geven.
Dan had ik nog een backlog allerlei verplichtingen te voldoen zoals administratie, betalen facturen, diverse zaken uitzoeken, testament op orde brengen, financiëen wat tweaken, beleggen goed doorlichten, boodschappen etc... die 4 maanden zijn voorbij gevlogen.
Je merkt wel dat je het rustiger krijgt op termijn, maar dat is geen probleem. Een keer afspreken met een vriend, of je familie, je kan er allemaal meer tijd voor maken (voor de quality time). Je dag is zo gevuld. Idem met koken, het is voor mij een uitgebreidde hobby. Volledig vanaf 0 een pizza zelf maken, of pastadeeg, ik kan er van genieten.
Maar er zijn nu ook klusjes in huis te doen, klusjes die ik graag doe, maar ze nemen wel tijd is beslag. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met de vergunningaanvraag van een groot tuinhuis (40m2) en met de constructieplannen van de carport. Binnenkort ga ik mij verdiepen in spothouders met bijhorende leds en zo kun je nog een tjid door. Aanleg terras...
Het is wel vaak zo, de basis blijft. Uit bed om 8 max 9u (dit is een belangrijke, wil je echt aanhouden ipv beetje structuur) daarna uitgebreid tijd nemen om te ontijten + allerlei leesvoer en de tijd vliegt sneller voorbij dan je denkt. Op de avond is het ook weer waar, rustig koken, wat sporten, je avond is zo gevuld. Ik besteed van deur tot deur al ong. 7 uur per week aan fitness. En als ik het mag inschatten elke dag makkelijk een vol uur aan koken en bakken van allerei spullen
Oh en natuurlijk, er is ook een eerste baby op komst, zal ook de nodige tijd in beslag nemen vermoed ik. Tijd die we gelukkig hebben. En stress die we vooral niet hebben omdat we hebben gewacht tot FO om er aan te beginnen (dit is inderdaad een opoffering geweest). Had anders liever een kind op 26 dan op 33 nu.
[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 18-09-2018 08:03 ]
Wow, 33 en FO. Kan je (een beetje) uit de doeken doen hoe je dat voor elkaar gekregen hebtGalactic schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:59:
[...]
Wel dat is zeer uiteenlopend. De 2-3 jaren voorafgaande aan het stoppen met werken waren zeer zwaar. Daarom heb ik het ook de eerste 3-4 maanden zeer rustig gedaan. Echt doen wat ik wilde, lekker lang slapen (9u ipv 5u), uitgebreid de tijd nemen om te ontbijten, lezen van wat sites, nieuws, tweakers, forums en je voormiddag is alvast meteen voorbij.
Dan had ik nog een backlog allerlei verplichtingen te voldoen zoals administratie, betalen facturen, diverse zaken uitzoeken, testament op orde brengen, financiëen wat tweaken, beleggen goed doorlichten, boodschappen etc... die 4 maanden zijn voorbij gevlogen.
Je merkt wel dat je het rustiger krijgt op termijn, maar dat is geen probleem. Een keer afspreken met een vriend, of je familie, je kan er allemaal meer tijd voor maken (voor de quality time). Je dag is zo gevuld. Idem met koken, het is voor mij een uitgebreidde hobby. Volledig vanaf 0 een pizza zelf maken, of pastadeeg, ik kan er van genieten.
Maar er zijn nu ook klusjes in huis te doen, klusjes die ik graag doe, maar ze nemen wel tijd is beslag. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met de vergunningaanvraag van een groot tuinhuis (40m2) en met de constructieplannen van de carport. Binnenkort ga ik mij verdiepen in spothouders met bijhorende leds en zo kun je nog een tjid door. Aanleg terras...
Het is wel vaak zo, de basis blijft. Uit bed om 8 max 9u (dit is een belangrijke, wil je echt aanhouden ipv beetje structuur) daarna uitgebreid tijd nemen om te ontijten + allerlei leesvoer en de tijd vliegt sneller voorbij dan je denkt. Op de avond is het ook weer waar, rustig koken, wat sporten, je avond is zo gevuld. Ik besteed van deur tot deur al ong. 7 uur per week aan fitness. En als ik het mag inschatten elke dag makkelijk een vol uur aan koken en bakken van allerei spullen![]()
Oh en natuurlijk, er is ook een eerste baby op komst, zal ook de nodige tijd in beslag nemen vermoed ik. Tijd die we gelukkig hebben. En stress die we vooral niet hebben omdat we hebben gewacht tot FO om er aan te beginnen (dit is inderdaad een opoffering geweest). Had anders liever een kind op 26 dan op 33 nu.
als ik dat gemist heb, excusez moi
Ik wil niet off-topic zeuren maar;Mirved schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:53:
[...]
Precies wat ik dus in de afgelopen 3 posts hier beschreven heb.
Dat zal dus niet aan de orde zijn bij een reorganisatie aangezien het daar niet over functioneren gaat.Mirved schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:37:
[...]
en denk jij dat in het dossier staat "hij lag niet lekker in de groep"? Nee er wordt gewoon een paar oude foutjes uit de kast gehaald of een ander lul verhaal en hoppa klaar is kees.
Al gedaan maar zal even samenvatten:ybos schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:11:
[...]
Wow, 33 en FO. Kan je (een beetje) uit de doeken doen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt
als ik dat gemist heb, excusez moi
- Op 18 gaan werken, niet direct HBO gehaald (daarna wel in avond traject tijdens voltijdse baan, dit geeft een enorm grote voorsprong, wij hebben ook dokters in de vriendengroep, die beginnen nu pas te verdienen, gelukkig zijn ze wel zo slim geweest geen studieschuld op te bouwen).
- Op alles wat mogelijk is en niets toevoegd bespaard (niet op voeding, gezondheid, mobiliteit). Daarmee bedoel ik, geen hypotheekadvies ingekocht, niet gewerkt met makelaar bij verkoop, notariskosten beperkt, belastigen zo hard mogelijk geminimaliseerd, fiscaal goed gespaard en geoptimaliseerd dat soort dingen. Niet een brood van 0.59 cent kopen ipv een vers van 2 euro. Maar goed, verder check ik natuurlijk ook acties van de netto, jumbo etc hoor. En ik koop ook op groupon en zoek ook de beste deals voor hotels en vakantiehuisjes enz enz...
- Bijna volledig zelf (en dan bedoel ik wel ook echt zelf+vriendin) een vrijstaand zeer energiezuinig huis gebouwd (wij hebben erg weinig energie en waterkosten). Wij hebben het ook zo gemaakt, dat naar de toekomst het onderhoud beperkt EN goedkoop zal zijn. Dit heeft ong 125.000 vermogen opgeleverd.
- Vrij snel vol gaan beleggen (ik beleg al sinds 16 jaar hoor) maar sinds mijn 24 jaar toch met grotere sommen. Altijd wel behoorlijke risico genomen (100% aandelen). Dit heeft nog meer opgeleverd dan voorgaande post.
Vriendin blijft voorlopig nog werken, want zij in tegenstellng tot ik werkt ontzettend graag voor een baas
Hoe bedoel je dit precies? 125k in overwaarde mocht je het nu verkopen?Galactic schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:27:
[...]
- Bijna volledig zelf (en dan bedoel ik wel ook echt zelf+vriendin) een vrijstaand zeer energiezuinig huis gebouwd (wij hebben erg weinig energie en waterkosten). Wij hebben het ook zo gemaakt, dat naar de toekomst het onderhoud beperkt EN goedkoop zal zijn. Dit heeft ong 125.000 vermogen opgeleverd.
Ik vind het verhaal van Galactic toch wel erg vreemd. Hierboven staat globaal de geschiedenis opgesomd maar zie daarin nog wel een hoop hiaten. Ik lees nergens iets over opgebouwd eigen vermogen, kosten van het bouwen van de eigen woning, initiële inleg in de aandelen en het behaalde rendement hierop, invloed van crisis op beleggingen. Bovendien een hoop gekke kreten zoals die @Aikon al heeft aangehaald.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ja dus in de trent van het heeft nu in totaal 255k gekost ipv 380k indien we het hadden laten bouwen. Openstaand leningbedrag op mijn huis is nihil. Eigen taxatie (echt geen rocketscience), woning heeft waarde van 380k euro (pessimistisch geschat).Aikon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:51:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? 125k in overwaarde mocht je het nu verkopen?
Zoals aangehaald, samenvatting, geen gedetailleerd eindrapport, dan moet je maar posts uit geschiedenis gaan lezen...Harrie_ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:19:
Ik vind het verhaal van Galactic toch wel erg vreemd. Hierboven staat globaal de geschiedenis opgesomd maar zie daarin nog wel een hoop hiaten. Ik lees nergens iets over opgebouwd eigen vermogen, kosten van het bouwen van de eigen woning, initiële inleg in de aandelen en het behaalde rendement hierop, invloed van crisis op beleggingen. Bovendien een hoop gekke kreten zoals die @Aikon al heeft aangehaald.
Ja galactic gaat al mee van in deel 1 denk ik en post wel regelmatig, dus dat is een paar jaar. Het is niet dat het hier plots uit het niets komt. Als ik het mij goed herinner heeft hij ook wel bijzonder veel overuren geklopt de voorbije jaren en dergelijke.
Mooi wel dat je het op 15 jaar voor elkaar kreeg. Ik zit nu aan 10 jaar werken. Heb ook wel al een heel mooie netto waarde, maar zit nog helemaal niet op FO niveau. Het allemaal alleen moeten doen remt natuurlijk wel af (er van uitgaande dat je +1 wat mee wil in je verhaal). Dat gezegd zijnde, zit ik wel financieel wel heel comfortabel.
Mooi wel dat je het op 15 jaar voor elkaar kreeg. Ik zit nu aan 10 jaar werken. Heb ook wel al een heel mooie netto waarde, maar zit nog helemaal niet op FO niveau. Het allemaal alleen moeten doen remt natuurlijk wel af (er van uitgaande dat je +1 wat mee wil in je verhaal). Dat gezegd zijnde, zit ik wel financieel wel heel comfortabel.
@Galactic
Zou het lukken om +/- een indicatie te geven van het bedrag dat je effectief beschikbaar hebt om uit te geven?
Denk aan: spaarrek, beleggingen,.... de 'pot' waarvan je leeft om het zo te zeggen.
Zou het lukken om +/- een indicatie te geven van het bedrag dat je effectief beschikbaar hebt om uit te geven?
Denk aan: spaarrek, beleggingen,.... de 'pot' waarvan je leeft om het zo te zeggen.
Dit topic is gesloten.
![]()