Zo even een stukje typen:
Als ik sommige posts lees vraag mij af hoe gaan jullie dan de FO periode aanpakken, zowel financieel als mentaal? (Geen kritiek, maar oprechte vraag!)
Mijn eerste vraag aan jullie:
Ga je echt uit van FO? Dus dat je som X wil bereiken om vervolgens dat te beleggen voor eeuwig en jaarlijks een y% van het startbedrag onttrekt (SWR ~3-4%)? Of is het een vooral een overbrugging van zeg max 10-15jr tot aan je pensioen/AOW (met andere woorden de FO-pot mag droog vallen)?
De tweede situatie is niet zozeer FO, en minder complex: 10 x je jaarbedrag sparen en dan op consumeren tot aan de start van pensioen plus AOW, kan zonder beleggen en gewoon via spaarrekening.
Voor mij is het de eerste situatie. (Ik ben 34 en mijn pensioen + AOW bouwt niet meer op en zal later 400e per maand netto zijn). En ook de situatie die ik voor onderstaande tekst als uitgangspunt neem.
Ik heb dus de laatste tijd veel nagedacht over het mentale aspect.
Even 2x een typisch voorbeeld:
Eerste
- stel dat je 20k per jaar denkt nodig te hebben
- je gelooft in 4% SWR en verlangt een rendement van 5%
- je moet dus 25x20=500k sparen
Tweede
- stel dat je 20k per jaar denkt nodig te hebben
- je gelooft in 3% SWR en verlangt een rendement van 5%
- je moet dus 33x20=660k sparen
PS bovenstaande los van belastingen die je positieve rendementen dempen en je verliezen verergeren
De tweede wordt gezien als veel zekerder en risico adverser. Maar in beide gevallen zal je de volle pot moeten beleggen om je 5% te halen. Dus 500k of 660k inzetten. Je kan natuurlijk 100k op een spaarrekening zetten tegen 0.25%, maar dat betekent alleen maar dat je de overige som zo moet beleggen dat je meer dan 5% haalt, dus met de rest meer risico gaat zoeken.
Er zijn uiteraard tal van manieren buiten aandelen, zoals verhuur. Maar je bent hoe dan ook afhankelijk van het gemiddelde rendement. Huur kan andere tegenslagen brengen die dat rendement drukken, zoals leegstand, wanbetalers of onverwacht groot onderhoud, of erger: de huizenprijzen dalen waardoor je vermogen afneemt, maar ook dalende huurprijzen waardoor je ineens je maandelijkse inkomsten ziet dalen, voor tig jaar.
Haal je niet je benodigde rendement (tov je opname rate) dan betekent dat dat je buiten de safe marge van de Trinity studie valt en je dus significant risico hebt dat je pot opdroogt voordat je zelf opdroogt...
Rechtsom of linksom moet je een gemiddeld rendement van 5% over de volle pot halen. En als dat echt super makkelijk kan en zonder centje stress dan deed iedereen dat wel, toch?
Als je dus in 2005 FO was geworden dan mag je dus goede zenuwen hebben gehad in de periode 2008+.
En zelfs als je dan ook nog iemand was met 100k op spaarbank als cash reserve, had je na je verlies ook nog de ballen nodig om in het midden van recessie te zeggen: "ja, dit zal de bodem wel zijn, ik moet nu met mijn 100k erbij stappen, want dat is beste long term beslissing".....
Het mentale aspect wordt denk ik soms onderschat: In de FO fase heb je dit geld echt nodig en ben je er afhankelijk van. Als je FO bent en jonger dan 65 dan kan je worst case nog bij werken maar als je ouder wordt niet. Ik denk dat je je echt moet voorbereiden op dit aspect en al in de opbouw fase.
In de opbouwfase heb je dit geld niet nodig, immers je bent een spaarder met misschien wel een 50% savingsrate: je verdient 2x meer dan je nodig hebt om een voor jou acceptabele levensstijl te hebben.
Dus ik ben gaan bedenken hoe ik het mentaal in beter perspectief kan plaatsen. Bijvoorbeeld door na te denken over wat het betekent als ik morgen 50% van me spaartegoed kwijt raak. Het antwoord is dus: eigenlijk niks. Behalve dat ik er wel enorm brandend maagzuur van krijg.. Maar mijn huidige leven gaat exact hetzelfde door, ik hoef niks aan te passen. Behalve dus mijn 'road to FO grafiek' in excel verandert. En ik ga rustig door met weer opbouwen. Als je wel AOW en pensioen opbouwt zit je nog beter dan ik ook!
Mijn conclusie was wel dat het verschuift naarmate je dichter bij je FO datum zit. Niks zo zuur om het jaar voor je FO-datum de helft te verliezen, dan weet je gewoon zeker dat het niet binnen jaar hersteld. Ik zal dus dichter bij het eind cash/obligaties nemen om dat scenario te voorkomen. (In lijn met wat hierboven positive equity glidepath wordt genoemd.)
Het lijkt er volgens mij dus op dat het aan te raden is in de opbouwfase je zelf te gewennen aan de fluctuaties en de toekomstige situatie dat je een grote som hebt uitstaan met potentieel risico. De opbouwfase is de perfecte periode om je zelf los te maken van geld en het te leren zien als nummertjes in Excel. Want als je nu al gek wordt van enig risico, terwijl je nog verdient en spaart: hoe denk je het dan aan te kunnen als je (en misschien partner en kinderen) er 100% van afhankelijk bent?
TLDR:
Hoe ga je er later mentaal mee om wanneer je afhankelijk bent van je beleggingen als inkomen, als je in de opbouwfase al moeite hebt om een groot deel van je vermogen te beleggen?
Als bonus:
Ik zou het beleggen omdat ik nog niet vlakbij mijn eind-datum zit en:
Zolang het goed gaat in mijn branche zou ik ook mijn FO target 100k opschuiven, omdat ik dan ~4k voor alle komende jaren extra heb en dat is toch leuke extra som voor reizen oid.
Als het me minder af gaat, dan zou ik mijn FO target origineel houden om verschuivende FO datum tegen te houden.