Members only: .
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Blazer Coke Ik snap dus niet echt waar die 15-20 jaar vandaan komt.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Inderdaad. Toen ik op de middelbare zat kregen wij bij Economie les hierover.
Voor zover ik weet leer je alleen met economie de macro-zaken, niets over persoonlijke financiën. Ik heb naar mijn beste herinnering hier nooit les over gehad op de middelbare school. Maar correct me if I'm wrong.
Goed voor Nederland, in België gebeurt het helemaal niet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Misschien is het ook discutabel om allerlei nieuwe onderwerpen toe te voegen in ons onderwijssysteem als de basis qua spellingsregels nog onvoldoende is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit vraagt om een enorme flauwe reactie (sorry - echt - no pun intended - ik moest hier enorm om grinniken).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Vergeet ook aandacht voor de juiste werkwoordsvormen nietassje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:51:
[...]
Misschien is het ook discutabel om allerlei nieuwe onderwerpen toe te voegen in ons onderwijssysteem als de basis qua spellingsregels nog onvoldoende is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zie de 'meute' massaal de alfa-pakketen kiezen, want wiskunde/rekenen. Als school heb je geluk als je met alle beta's bij elkaar een halve klas kunt vullen. In mijn tijd (+- 10 jaar terug) was de verdeling iets van 80/20, want wiskunde is moeilijk.Tommie12 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:03:
[...]
Wat financieel bewustzijn betreft vind ik het een taak van zowel ouders als scholen.
Op een middelbare school, rond de leeftijd van 14-15 jaar zou men wel eens mogen uitleggen dat een lening geld kost, en dat een verzekering voor een voorwerp van 200€ niet altijd in het belang is van de onderschrijver.
Zelfs uitleggen hoe het pensioenstelsel in elkaar zit, en wat je kan verwachten vind ik iets wat gerust op school mag uitgelegd worden. Veel ouders snappen het zelf amper, en denken dat "de staat" alles wel zal regelen.
[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 20-08-2018 12:21 ]
Verwijderd
Het is inderdaad sterk afhankelijk van de situatie. Ik heb een nadeel van >500€ per maand als ik ga huren, en dan gaat het nog steeds om een starterswoning.Fuff schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:19:
[...]
Dat is natuurlijk erg context afhankelijk. In ons geval is het zo dat iets vergelijkbaars dus niet direct goedkoper is, al helemaal niet op de korte termijn. En het punt is, dat ik niet iets vergelijkbaars wil kopen, juist omdat ik hier weg wil als dat kan. Als ik iets ga kopen moet ik 5+ jaar blijven zitten en daar wil ik niet aan gebonden zijn.
Maar om geen zinloze discussie aan te zwengelen over huren vs kopen, het is nogal specifiek. Ik vind deze calculator echt super goed, daarmee kun je goed berekenen vanaf welk prijspunt het goedkoper is om te kopen of huren. Het geeft je een beetje inzicht. Je zal zien dat het dichter bij elkaar ligt dan je denkt. Voor onze situatie is het dat ik een voordeel a €75-100/maand heb met huren.
En wat betreft het vermogen opbouwen, dat klopt, maar dat is vaak niet meer dan (een fractie van) de inflatie (historisch gezien dan). Dus ik vind het prima dat het als een soort inflatiebeschermer werkt, maar het feit dat het niet liquide is, moeilijk te verkopen, veel geld kost om te verkopen, nah, er zijn op dit moment voor mij nog teveel voordelen aan huren
Klopt, maar in het verhaal " huren vs kopen", profiteer je helemaal niet van de waardestijging, wanneer je huurt.missTweakers schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:17:
als je eigen woning in waarde is gestegen is je volgende woning dat waarschijnlijk ook. (behalve als je naar een krimpregio gaat verhuizen.) In die zin heb je dus niet zoveel aan die waardestijging.
Voorbeeld. Huis1 kostte 200.000. Stijgt 10% = 220.000. Verhuizing naar huis 2, kostte 300.000. Stijgt 10% = 330.000.
Was het verschil eerst 100.000 tussen de huizen is dat nu 110.000.
[ Voor 5% gewijzigd door TheFlexos op 20-08-2018 13:52 ]
Normaal reageer ik niet op de discussie huren/kopen omdat mensen die willen kopen vanalles verzinnen om het kopen recht te praten.TheFlexos schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:06:
***members only***
@Blazer Coke Ik snap dus niet echt waar die 15-20 jaar vandaan komt.
Geld heb ik meegenomen in de vorm van wat de presentjes/bedankjes hebben gekost en reiskostenvergoeding voor een aantal personen.RuudvandeBeeten schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Normaal reageer ik niet op de discussie huren/kopen omdat mensen die willen kopen vanalles verzinnen om het kopen recht te praten.
Mag ik vragen in hoeveel geld je de tijd van jezelf en vrienden/familie hebt meegenomen die de verbouwen hebben uitgevoerd?
Ps. een woning wordt niet meer waard als je de hypotheek iets aflost.
Rechtpraten of niet, het feit dat hij nu flink minder aan hypotheek betaald dan voor eenzelfde woning aan huur lijkt me duidelijk toch?RuudvandeBeeten schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Normaal reageer ik niet op de discussie huren/kopen omdat mensen die willen kopen vanalles verzinnen om het kopen recht te praten.
Mag ik vragen in hoeveel geld je de tijd van jezelf en vrienden/familie hebt meegenomen die de verbouwen hebben uitgevoerd?
[ Voor 10% gewijzigd door Paragon93 op 20-08-2018 14:33 ]
Trust me, I'm an engineer
nja, misschien dan niet zo'n compleet verhaal.RuudvandeBeeten schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:33:
Tja, ik lees "Vergelijkbaar appartement gekocht." koste X incl verbouwing (als het vergelijkbaar was, had je al niet hoeven verbouwen), en dan vervolgens maar een deel van de verbouwkosten meenemen en zeggen 'kost 300 euro minder per maand". En als klap op de vuurpijl nog even onderhoud en belastingen etc niet meenemen.
Klinkt als een rechte weg, alleen zitten er wel bochten in
DIT DUS!RuudvandeBeeten schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Verwijderd
Er is een enorm grote onzekere factor bij kopen, en dat is je onderhoud en het up to date houden van je woning.Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:29:
@RuudvandeBeeten @Blazer Coke Andersom wordt net zo goed een belangrijk punt weggelaten: huren blijven eindeloos stijgen, terwijl de kosten van een koophuis heel stabiel zijn (onderhoud is voorspelbaar, rente neemt steeds verder af naarmate je meer aflost).
Als kopen vs. huren nu break even is maar de huur stijgt elk jaar met 3% (dit jaar door de overheid gemaximeerd op 3,9 tot 5,4%, afhankelijk van je inkomen; of nog veel meer als je moet/wil verhuizen), dan kijk je over 10 jaar tegen 34% hogere maandlasten aan. Hoe langer je huurt, hoe groter het verschil was geweest als je eerder had gekocht.
Voor sommigen is dat de juiste keuze, zeker als je ergens niet lang verwacht te wonen. Maar 'de kopers' verwijten dat ze een deel weglaten en vervolgens hetzelfde doen voor huren... iets met pot en ketel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben het er geheel mee eens dat je scheve vergelijkingen krijgt als je een complete verbouwing niet meeneemt in de kosten omdat het familie/vrienden zijn die helpen. Tegelijk blijft dat natuurlijk een valide mogelijkheid om een groter/mooier huis te krijgen als wanneer je dat niet op die manier had gedaan.Blazer Coke schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:55:
[...]
DIT DUS!
Allerlei kosten worden weggelaten.
Onderhoudskosten worden afgedaan met een paar tientjes per jaar.
Men denkt dat de VVEkosten alles dekken.
Tijd wordt niet doorberekent als arbeid.
Kleine kosten en tijdsinvesteringen worden weggelaten.
Risico's worden onderschat en weggewuifd.
En begrijp me niet verkeerd.
Met de achterlijke huurregels en systematiek vind ik een huis kopen nog steeds een legitieme optie.
Ik ken mensen die 1.5 jaar 25 a 30 uur in de week, samen met hun vader aan het klussen zijn.
En nogmaals, begrijp me niet verkeerd.
Ik vind klussen aan je eigen huis, zeker als je jong bent en geen kinderen hebt, echt geen slecht idee.
Het wordt niet belast en is redelijk simpel.
Maar de winst die je pakt komt door je arbeid, niet door het kopen van een huis.
Ik heb bij economie ook héél algemeen economieles gehad. Dat ging ongevere als volgt:ApexAlpha schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
Inderdaad. Toen ik op de middelbare zat kregen wij bij Economie les hierover.
Er werd in _het algemeen_ uitgelegd hoe belastingschijven werken, hoe pensioen werkt etc.. Maar er werd niet verteld hoe jij ZELF hiermee moest omgaan. Dit naast het feit dat je ook gewoon een balans moest leren opmaken, resultaatrekeningen, budgetten etc...
Maar uiteindelijk komt het er op neer dat jij zelf moet bepalen hoeveel je spaart. Dat is ook helemaal niet aan een school, dat bepaal je zelf.
Beetje off topic, laatst een artikel gelezen in de Volkskrant (dacht ik, maar kan het niet vinden) dat er veel ouders zijn die hun kinderen amper opvoeden, geen grenzen stellen, laat maar gaan mentaliteit. En vervolgens alles op het bordje van de school dumpen. Veel kinderen zijn onhandelbaar en worden het speciaal onderwijs in gestopt. Met alle gevolgen van dien voor diegene waar het speciaal onderwijs voor bedoeld is.ApexAlpha schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:58:
Een school is er voor onderwijs. Je ouders zijn er voor opvoeding. Als jij klaagt dat je nu niks weet over financien / voeding / belastingen of wat dan ook; je moet bij je ouders klagen, niet bij je school.
Dat gezegd hebbende: het is 2018. Het hele internet staat vol met Youtube filmpjes, blogs, webpagina's van overheden. Het kost je wellicht een dag om je even in te lezen.
Ook heb je het Nibud die goede richtlijnen voorschrijven.
100% dit. Enige probleem is dat je een huis moet kopen om gebruik te mogen maken van deze niet belastte bijbaan.Blazer Coke schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:55:
En nogmaals, begrijp me niet verkeerd.
Ik vind klussen aan je eigen huis, zeker als je jong bent en geen kinderen hebt, echt geen slecht idee.
Het wordt niet belast en is redelijk simpel.
Maar de winst die je pakt komt door je arbeid, niet door het kopen van een huis.
Je kan die basiskennis wel proberen mee te geven, maar is het alleen voor de show of doet het wat?Baytep schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:15:
Natuurlijk ligt de primaire verantwoordelijkheid voor financiele opvoeding bij de ouders.
Als maatschappij is het echter wel verstandig om een stukje basiskennis op school mee te geven want kinderen hebben hun ouders niet voor het uitkiezen.
Ons onderwijssysteem is ontworpen om kinderen alle kansen te geven, ongeacht de financiele middelen van ouders. Als we op die manier in onze kinderen investeren zouden we dat eigenlijk ook met financiele kennis moeten doen om iedereen een optimale start te geven
Ctrl+k
Mee eens hoor heb wel eens een poging gedaan om bovenstaande bij iemand bij te brengen alles was duidelijk kosten in beeld gebracht. beetje extra aflossen indexfonds zou gestart worden. Half jaar later vraag ik en hoe staat het ervoor ? Wel hij had een boot gekocht ging veel skieen wat hij met de nieuwste gopro in beeld bracht....Sibylle schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:56:
Je kunt prima een paar nuttige lessen verzinnen, bijvoorbeeld case studies waarbij er (fake) rekeningafschriften wordt gegeven.
Met die data kun je dan opdrachten verzinnen:
Load/parse de data in Excel of een Google sheetsHet idee is om dit soort skills mee te geven
- Waar heeft het gezin/persoon de afgelopen tijd het meeste aan uitgegeven?
- Waar bestaan de 10 kleinste maandelijkse kosten uit?
- Het gezin wilt graag €5000 extra sparen in 2 jaar, hoe zou dit het beste lukken?
- Het gezin wilt graag een extra kind, hoe zullen de maandlasten veranderen en past dat in het budget?
- Welke verwachte kosten zijn nieuw/onverwacht, en welke mis je?
- etc.
Verwijderd
Dit is het vrees ik. Wat ik zie bij mijn schoonzus is dat ze allerlei boeken hierover heeft, en bezuinigt leuk op kleine dingen, maar niet op de grote dingen (net verkeerd dus - een grote misvatting om hier "je moet toch ergens beginnen..." toe te passen).James008 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:12:
[...]
Mee eens hoor heb wel eens een poging gedaan om bovenstaande bij iemand bij te brengen alles was duidelijk kosten in beeld gebracht. beetje extra aflossen indexfonds zou gestart worden. Half jaar later vraag ik en hoe staat het ervoor ? Wel hij had een boot gekocht ging veel skieen wat hij met de nieuwste gopro in beeld bracht....
[ Voor 2% gewijzigd door poehee op 21-08-2018 10:53 . Reden: "doen we niet" toegevoegd obv terechte maar onjuiste aanname mdlaat ]
Is het niet beter om, in het kader van opvoeding, dat niet meer te doen? Er is straks echt geen werkgever die haar salaris vooruit uitbetaald.
Ah een aannamemdlaat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:35:
[...]
Is het niet beter om, in het kader van opvoeding, dat niet meer te doen? Er is straks echt geen werkgever die haar salaris vooruit uitbetaald.
Met 4% reken ik ook ... wat een veilige aanname is over lange permijn 4% is de SWR (Safe Withdrawal Rate).James008 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:15:
Zit wel eens op berekenhet.nl mijn verwachte eindkapitaal te berekenen over bv 5 jaar. wellicht zijn er meer wie dat doen. met welk rendement rekenen jullie ik pak meestal 4% in geval dat er in indexfondsen gestort wordt.
Verwijderd
Ach, vervolgens zit je gewoon samen met haar in het bejaardentehuis en betaald de overheid haar zorg. Jij hebt vermogen, dus moet het zelf betalen. Zij heeft haar hele leven "geleefd", jij bezig geweest met FO. Wie is er nou gek?poehee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:24:
[...]
Dit is het vrees ik. Wat ik zie bij mijn schoonzus is dat ze allerlei boeken hierover heeft, en bezuinigt leuk op kleine dingen, maar niet op de grote dingen (net verkeerd dus - een grote misvatting om hier "je moet toch ergens beginnen..." toe te passen).
Als ik vraag wat ze zou doen als ze 500k zou krijgen geeft ze een sociaal wenselijk antwoord: mijn huis aflossen. Dat gaat ze echt niet doen. De drang om weer te verhuizen, weer een nieuwe auto, weekendjes weg is te groot.
Dan kun je zeggen: voor hun is het te laat, het gaat om de groep tussen 10 en 14 jaar. Nou, wij hebben zelf twee kinderen: 1 spaart (fanatiek), de andere geeft uit (fanatiek - moet zakgeld vooruit overmaken - doen we niet). En dat komt echt niet omdat we een twee-sporen opvoeding toepassen.
Dat lijstje heeft voor beide totaal geen zin (de spaarder vind het een heel nuttig lijstje maar weet het al, de ander vind het belerend en stom -- en ze weet het overigens echt wel van zichzelf - het is te sterk). Ik weet, twee dochters: niet heel wetenschappelijk, maar ik denk toch dat dit het grotendeels is (een heel klein percentage zit misschien op een omslagpunt, maar de kans dat je die ook nog eens vind is kleine kans * kleine kans).
Dat een SWR van 4% volgens de de Trinity Study veilig is, zegt niets over of een verwachte return van 4% veilig is. Sterker nog, omdat het langjarige rendement hoger ligt dan 4% (eerder rond de 7, aangepast voor inflatie en met herinvestering van dividend) komt een SWR van 4% misschien zelfs in het gedingD!zzy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Met 4% reken ik ook ... wat een veilige aanname is over lange permijn 4% is de SWR (Safe Withdrawal Rate).
Echter over een periode van 5 jaar reken ik zelf persoonlijk niet. Valt voor mij niet onder lange termijn (15+ jaar). Statistisch gemiddelde van een index was rond de 7% meen ik me te herinneren; maar dan spreken we wel over statistiek van 20+ jaren. Dus 4% lijkt me realistisch (inflatie gecorrigeerd)
[ Voor 5% gewijzigd door Zygapophysis op 21-08-2018 16:17 ]
Als je met haar in het bejaardentehuis terechtkomt ben je niet vroegtijdig overleden. Dus als je het FO-schap goed aangepakt hebt dan heb je waarschijnlijk ruim op tijd met pensioen kunnen gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:58:
[...]
Zij heeft haar hele leven "geleefd", jij bezig geweest met FO. Wie is er nou gek?
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Oke duidelijk wel bijzonder safe imo. Die 4% kun je dus opnemen van je goed gespreid kapitaal. geldt dat van de begin situatie of bekijk je dat jaarlijks ? Als alles in elkaar stort en je kapitaal halveert heb je dan dus maar de helft van je beginsituatie ?
Dat snap ik niet. Je kan wel (inderdaad volgens een wetenschappelijke studie) 4% van je vermogen afsnoepen, zonder aan waarde te moeten inboeten. Statistisch gezien, en dat geef je ook aan, ligt het historisch rendement van een langetermijnbelegging op 7%. Maar dan is het niet veilig om aan te nemen dat een langetermijnrendement van 4% realistisch en haalbaar is? Zonder risico's a la hefboomfondsen, sprinters, turbo's en andere instrumenten.Zygapophysis schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:17:
[...]
Dat een SWR van 4% volgens de de Trinity Study veilig is, zegt niets over of een verwachte return van 4% veilig is. Sterker nog, omdat het langjarige rendement hoger ligt dan 4% (eerder rond de 7, aangepast voor inflatie en met herinvestering van dividend) komt een SWR van 4% misschien zelfs in het geding
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-08-2018 20:00 ]
Inflatie + veiligheidsmarge.James008 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:26:
Waarom is de swr 4% als het historisch rendement op aandelen 7% is ?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nee, omdat aandelenkoersen volatiel zijn. Als begint met een miljoen en elk jaar 40 duizend + inflatie opneemt dan kan dat natuurlijk prima als je rendement elk jaar keurig 7% is. Maar als je eerste jaar -50% is en je vervolgens 40 duizend opneemt van een half miljoen dan heb je nog maar 460.000 over en kom je toch ineens in de problemen. Andersom kan natuurlijk ook. Pak je de eerste paar jaar +100% rendement, en dan is ineens de rest van je leven die 40K+inflatie per jaar een schijntje.James008 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:38:
[...]
Oke duidelijk wel bijzonder safe imo. Die 4% kun je dus opnemen van je goed gespreid kapitaal. geldt dat van de begin situatie of bekijk je dat jaarlijks ? Als alles in elkaar stort en je kapitaal halveert heb je dan dus maar de helft van je beginsituatie ?
Dat is niet wat uit dat onderzoek komt en over het algemeen ook niet wat met SWR bedoelt wordt. Hier een link naar de PDF van de paper. Ook voor @James008 . Ik zie net dat @Zr40 al een samenvatting gepost heeftD!zzy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:44:
[...]
Dat snap ik niet. Je kan wel (inderdaad volgens een wetenschappelijke studie) 4% van je vermogen afsnoepen, zonder aan waarde te moeten inboeten.
Zeker is dat realistisch. Maar niet omdat de Trinity study 4% als SWR rekent. Uit het ene volgt niet het andere.D!zzy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:44:
[...]
Maar dan is het niet veilig om aan te nemen dat een langetermijnrendement van 4% realistisch en haalbaar is? Zonder risico's a la hefboomfondsen, sprinters, turbo's en andere instrumenten.
[ Voor 3% gewijzigd door Zygapophysis op 21-08-2018 22:10 ]
Gelukkig kunnen we in NL met veel minder toe en kan de veiligheidsmarge ook kleiner blijven...rube schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 05:58:
Met je 34ste met pensioen in het AD:
https://www.ad.nl/ad-werk...nkzij-deze-tips~aad66396/
Spoiler: verhaal uit de USA met hoog inkomen, blog waarschijnlijk ook wel bekend bij sommige hier (financial samurai)
Nee dus. Hier liep pas nog een topic over op het Fok forum.Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:58:
Ach, vervolgens zit je gewoon samen met haar in het bejaardentehuis en betaald de overheid haar zorg.
Ik vind het wel een erg negatief stuk. Het wordt zeer algemeen gehouden, met relatief weinig uitleg van de onderliggende economische mechanismen. Youtube e.d. wordt er ook nog even bijgehaald, geen idee waarom. Maar goed, ik begrijp wel een beetje wat de schrijver bedoelt. Hij sluit af met de voorspelling "Wat na de ineenstorting zal overblijven voor 99 % van de Westerse bevolking zijn vrijwel waardeloos geworden spaargelden en pensioenen, en zeer fors in waarde gedaalde aandelenportefeuilles".Lud0v1c schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:37:
Moderne slaven lopen niet in ketenen, maar hebben schulden.
Ik las deze quote in een column van een populaire goud-boer. Vond het toch wel treffend en zeer relevant voor ons FO-plan. Schuld is slavernij, Vermogen is ultieme vrijheid. Hier kan je hem lezen.
[ Voor 39% gewijzigd door TucanoItaly op 22-08-2018 07:53 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Die 4% opname is van je vermogen, niet op moment x bepaald. Als je vermogen daalt naar € 460.000 dan wordt je opname dat jaar € 18.400. Die 4% is ook gebaseerd op resultaten uit het verleden. Resultaat daarvan is dat met 4% opname van vermogen je in bijna elk scenario altijd genoeg zult hebben, ondanks inflatie en koersschommelingen.Hielko schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:27:
[...]
Nee, omdat aandelenkoersen volatiel zijn. Als begint met een miljoen en elk jaar 40 duizend + inflatie opneemt dan kan dat natuurlijk prima als je rendement elk jaar keurig 7% is. Maar als je eerste jaar -50% is en je vervolgens 40 duizend opneemt van een half miljoen dan heb je nog maar 460.000 over en kom je toch ineens in de problemen. Andersom kan natuurlijk ook. Pak je de eerste paar jaar +100% rendement, en dan is ineens de rest van je leven die 40K+inflatie per jaar een schijntje.
....
Het is gewoon het standaard bangmaak verhaal van goud gekkies. Die toevallig altijd ook geld verdienen met verkoop van goud, of op zijn minst extra geld verdienen als de koers stijgt. Het staat zoals gewoonlijk vol met onzin en uit zijn verband gerukte zaken.TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:43:
[...]
Ik vind het wel een erg negatief stuk. Het wordt zeer algemeen gehouden, met relatief weinig uitleg van de onderliggende economische mechanismen. Youtube e.d. wordt er ook nog even bijgehaald, geen idee waarom. Maar goed, ik begrijp wel een beetje wat de schrijver bedoelt. Hij sluit af met de voorspelling "Wat na de ineenstorting zal overblijven voor 99 % van de Westerse bevolking zijn vrijwel waardeloos geworden spaargelden en pensioenen, en zeer fors in waarde gedaalde aandelenportefeuilles".
Nou ben ik wel nieuwsgierig welke conclusies je hieruit trekt. Want jij zegt "vermogen is ultieme vrijheid", maar dat is dus nadrukkelijk niet wat de goudboer in kwestie zegt.
Ja natuurlijk zit daar verschil: het een is vrijwillig en kan je mee stoppen zonder directe gevolgen, en het ander niet. Daarnaast hebben mensen met spaargeld de mogelijkheid om werk te kiezen wat ze leuk(er) vinden, en mensen die een constante aflossingsdruk hebben en geen spaargeld die mogelijkheid niet - want dan komen ze de volgende maand niet door.Sissors schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:08:
[...]
Wat betreft slavernij en schulden: Ja als je een grote schuldenlast hebt dan moet je werken puur om die af te betalen. Maar volgens mij hebben we hier ook wel wat mensen die zich behoorlijk focussen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te sparen. Is dat heel veel anders?
LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam
Jammer genoeg liggen de lonen hier stukken lager en hebben we een stevige belasting op inkomen.JURIST schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:14:
[...]
Gelukkig kunnen we in NL met veel minder toe en kan de veiligheidsmarge ook kleiner blijven...
[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 22-08-2018 09:32 ]
Klopt, maar hier hebben we AOW en pensioen (en arbeidsongeschiktheids verzekering etc). Deze zaken zien niet gratis en als je dit bij je salaris zou optellen (inclusief het werkgeversdeel) is het verschil wellicht niet zo groot.Metro2002 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:31:
[...]
Jammer genoeg liggen de lonen hier stukken lager en hebben we een stevige belasting op inkomen.
Als je een goede baan hebt en gezond bent is FO worden in de VS wel echt stukken makkelijker. En als je eisen niet al te hoog liggen kan je daar met stukken minder toe dan hier.
Precies, dat is ook waar ik naar streef. De vraag is dus hoe groot moet het gele vlak zijn, en welk rendement maak je tussen stoppen met werken en AOWcapellio schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
Ikzelf ga liever uit van volgende scenario i.p.v. SWR.
[afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door R.van.M op 22-08-2018 09:43 ]
Ligt eraan wat voor pensioenregeling je hebt. Als je een beschikbare premieregeling hebt, valt er bij je pensioen een bedrag vrij, waarmee je pensioen in moet kopen. Je pensioenverzekeraar kan je daar een indicatie van geven op basis van historisch rendement.ImaPseudonym schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:07:
De strategie van @capellio is een interessante, maar ook wel moeilijk te voorspellen denk ik.
Over de waarde van de AOW kun je denk ik redelijke aannames doen (nadat je aanneemt dat die niet drastisch verlaagd of totaal afgeschaft wordt), je AOW is in ieder geval niet afhankelijk van de geplande pensioendatum.
Lastiger vind ik dat worden voor de hoogte van je pensioen. Die is namelijk afhankelijk van hoe lang je doorgaat met opbouwen, maar ook afhankelijk van wat je pensioenfonds allemaal uitspookt (aannemend dat je dit niet zelf doet, dat maakt het mogelijk makkelijker). Dus wat je weet is: eerder stoppen betekent dat je langer moet overbruggen tot AOW maar ook dat je na AOW meer aanvulling vanuit je vermogen nodig hebt omdat je pensioen lager is.
Nu mijn vraag: weet er iemand hoe je goed kan rekenen aan wat je stopdatum betekent voor de hoogte van je pensioenuitkering? Ik heb niet het idee dat pensioenaanbieders hier heel doorzichtig over zijn.
Het maakt nogal uit voor je doelbedrag in deze situatie namelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 22-08-2018 10:21 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik bedoel niet mensen met spaargeld, maar degene waar het belangrijkste is zo snel mogelijk zoveel mogelijk sparen. En ja, in theorie is dat vrijwillig, in de praktijk valt dat volgens mij weleens tegen bij sommige.Nightquest77 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:31:
[...]
Ja natuurlijk zit daar verschil: het een is vrijwillig en kan je mee stoppen zonder directe gevolgen, en het ander niet. Daarnaast hebben mensen met spaargeld de mogelijkheid om werk te kiezen wat ze leuk(er) vinden, en mensen die een constante aflossingsdruk hebben en geen spaargeld die mogelijkheid niet - want dan komen ze de volgende maand niet door.
Bij de SPW hebben ze daar (voor deelnemers) een berekenmodule voor. Deze rekent de te verwachten gevolgen uit aan de hand van je keuzen. Je kan zelfs eigen geld en periodieke inleg elders meenemen. Erg netjes. Ik ga ervan uit dat veel van de traditionele pensioenfondsen iets vergelijkbaars hebben.ImaPseudonym schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:07:
Nu mijn vraag: weet er iemand hoe je goed kan rekenen aan wat je stopdatum betekent voor de hoogte van je pensioenuitkering? Ik heb niet het idee dat pensioenaanbieders hier heel doorzichtig over zijn.
Het maakt nogal uit voor je doelbedrag in deze situatie namelijk.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Nee, dat heb je verkeerd. Lees bijv. maar eens het artikel op Wikipedia over de Trinity Study: Wikipedia: Trinity studycapellio schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
Die 4% opname is van je vermogen, niet op moment x bepaald. Als je vermogen daalt naar € 460.000 dan wordt je opname dat jaar € 18.400. Die 4% is ook gebaseerd op resultaten uit het verleden. Resultaat daarvan is dat met 4% opname van vermogen je in bijna elk scenario altijd genoeg zult hebben, ondanks inflatie en koersschommelingen.
Welke conclusie zou een goudboer nou graag willen dat je daar uit trekt?TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:43:
Hij sluit af met de voorspelling "Wat na de ineenstorting zal overblijven voor 99 % van de Westerse bevolking zijn vrijwel waardeloos geworden spaargelden en pensioenen, en zeer fors in waarde gedaalde aandelenportefeuilles".
Nou ben ik wel nieuwsgierig welke conclusies je hieruit trekt. Want jij zegt "vermogen is ultieme vrijheid", maar dat is dus nadrukkelijk niet wat de goudboer in kwestie zegt.
Bij mijn pensioenfonds (en diverse andere) zit een pensioenplanner waar je dus wel apart einde dienstverband en ingangsdatum van pensioenuitkering kunt aangeven. Ik heb wel grafieken van het varieren van dat laatste, maar niet van het einde dienstverband helaas.ImaPseudonym schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:45:
@Milmoor Niet bij ABP. Ik kan wel wat varieren met de geplande pensioendatum, maar dat is dan de datum waarop ze uit gaan keren. En volgens mij wordt daarbij aangenomen dat je tot AOW/pensioendatum in blijft leggen.
Ik kan niet aangeven dat ik bijvoorbeeld op mijn 50e wil stoppen met inleggen, dan op eigen vermogen tot AOW-leeftijd wil overbruggen en dan m'n pensioen in wil laten gaan.
Dat was ook een beetje een twijfel dingetje (ik dacht ook anders namelijk) maar eerste link van google legde het mij zo uit.Hielko schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:34:
[...]
Nee, dat heb je verkeerd. Lees bijv. maar eens het artikel op Wikipedia over de Trinity Study: Wikipedia: Trinity study
Die 4% withdrawal rate gaat alleen op basis van het startvermogen + een inflatiecorrectie elk jaar. Het idee is dat als je bijv. 20K nodig hebt per jaar, je daar niet echt op kan bezuinigen, en je dat dan hoe dan ook zal moeten opnemen (plus dat alle kosten langzaam omhoog gaan met de inflatie). Als je elk jaar 4% van je startvermogen opneemt kan je natuurlijk nooit blut gaan. Maar daar heb je dan wellicht niet zoveel aan als je 20K kosten hebt en je mag volgens de 4% regel 10K opnemen.... dan heb je alsnog je doel niet bereikt.
Die 4% regel - en veel andere dingen - gaan er inderdaad ook niet van uit dat je er oneindig mee kan leven. Veelal is het bedacht met mensen die met pensioen gaan op de gebruikelijke leeftijd van 65-70 oid, en dus na 30 jaar mag het geld op zijn.capellio schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:29:
[...]
Dat was ook een beetje een twijfel dingetje (ik dacht ook anders namelijk) maar eerste link van google legde het mij zo uit.
4% regel gaat er wel vanuit dat het niet oneindig is qua opnames. Om oneindig te kunnen blijven opnemen lijkt in NL zo'n 3,5% goed te zijn maar het blijft allemaal afhankelijk van politiek, beurs en alles noem maar op.
Neemt niet weg dat je het goed in je eigen (pre)pensioen plannen kunt toepassen, eventueel met iets veiligere getallen.Hielko schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
Die 4% regel - en veel andere dingen - gaan er inderdaad ook niet van uit dat je er oneindig mee kan leven. Veelal is het bedacht met mensen die met pensioen gaan op de gebruikelijke leeftijd van 65-70 oid, en dus na 30 jaar mag het geld op zijn.
Grinnik. Stemgedrag weet ik niet maar interesseren zich null voor het milieu.capellio schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:40:
[...]
Wat mij eigenlijk het meest verbaast is dat deze mensen er ineens ook massaal voor kiezen om 50+ te gaan stemmen, voorheen was ik toch van mening dat het redelijk intelligente wensen waren. Zien jullie die tendens ook?
[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 22-08-2018 12:46 ]
Ik denk dat dat wel mee valt. De echte babyboomers zijn al boven de 65 en met pensioen. Ik zelf ben 64 en krijg pas met 67 AOW. Ik ben een 'late' babyboomer Mensen die nu 55 zijn hebben niets met de babyboomers te maken.capellio schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:40:
Even iets anders, ik zie in mijn omgeving meerdere babyboomers met 55 jaar (of iets daarboven) stoppen met werken terwijl ze hun hele carrière zich nergens druk om hebben gemaakt. Huis gekocht met aflossingsvrije hypotheken (dus niks afgelost), geen extra spaarpotjes want "pensioen is toch gegarandeerd?". Als ik ze dan uitleg dat mijn generatie tot in de 70 moet blijven doorwerken en ik er bewust voor kies om een groot gedeelte van het inkomen in huis, spaargeld en pensioenvoorzieningen te stoppen komt de discussie goed op gang
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Sissors schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:08:
Het is gewoon het standaard bangmaak verhaal van goud gekkies.
Ik vind het stuk van het linkje zeer matig, en ze zullen heus wel wat verkopen. Desalniettemin, velen verklaren lui zoals Peter Schiff ook voor gek. En dan heeft 'ie het eens in de zoveel tijd toch bij het rechte eind:Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:54:
Welke conclusie zou een goudboer nou graag willen dat je daar uit trekt?
Vandaag m'n portefeuille geliquideerd en volledig omgezet in goud.Lud0v1c schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:37:
Moderne slaven lopen niet in ketenen, maar hebben schulden.
Babyboomers zijn geboren van 1946 tm 1964.Ortep schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat dat wel mee valt. De echte babyboomers zijn al boven de 65 en met pensioen. Ik zelf ben 64 en krijg pas met 67 AOW. Ik ben een 'late' babyboomer Mensen die nu 55 zijn hebben niets met de babyboomers te maken.
Ik ben wel FO maar dat heb ik dus gedaan op de manier die jij noemt. Extra snel aflossen op mijn huis, en zelf aanvullende pensioen regelingen te kopen.
Wat ik gezien heb bij mensen die dat niet deden is hier en daar paniek omdat hun hypotheek nog gewoon doorloopt zonder HRA en hun pensioen al jaren niet meer indexeert.
Die mensen, tussen 60 en 65 zijn pissed omdat toen ze gingen werken met 17 ze te horen kregen dat ze 40 jaar moesten werken. Dus met 57 waren ze klaar. Toen werd dat 60, daarna 62, toen 65 en nu dus 67 plus. Die hebben het gevoel dat ze voor 10 jaar gepakt zijn. Ik ken er die tegen de tijd dat ze AOW krijgen meer dan 50 jaar hebben gewerkt.
Was het slim van ze om niet af te lossen en niet te sparen? Niet echt, maar ze kregen van iedere autoriteit te horen dat het prima was.
Alleen eigenwijze pessimisten zoals ik kunnen kiezen.
Natuurlijk zijn er ook die geluk hebben gehad. Maar de meeste kunnen geen kant op.
Je ziet het ook aan de leeftijd waarop mensen echt met pensioen gaan. Die steeg al jaren voordat de AOW leeftijd omhoog ging
Er zijn grote voordelen van één groot fonds en gepensioneerden die het recht op een maandelijkse uitkering kopen.Blazer Coke schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:29:
[...]
Babyboomers zijn geboren van 1946 tm 1964.
Mensen van 54 tot 73 zijn de babyboomers.
De 30 jaar tijdlimiet voor HRA is ingevoerd in 2001 en HRA loopt pas op zijn vroegst in 2031 af.
Dit is echt algemeen bekend.
De AOW leeftijd is altijd al 65 jaar geweest.
Die VUT en prepensioen zijn (gedeeltelijke) cadeautjes geweest.
Veel mensen hebben zich gewoon rijk gerekend en lekker geld uitgegeven.
Nu vinden ze nog steeds dat andere voor hun voordeeltjes mogen betalen.
Voordeeltjes die de rest van de bevolking nooit zal krijgen.
Ik ben zelf overigens sterk tegen al die gezamelijke potjes voor pensioenen ed.
Bij tegenvallers is het altijd discussieren wie de rekening mag betalen.
Als iedereen individueel een potje heeft ontstaat dat niet en kan iedereen zelf zijn koers bepalen.
Ctrl+k
Ik snap dat je de draak er mee steekt, maar ik denk eerder dat de euro instort dan dat we een zondvloed krijgen. En die kans is klein, maar niet nul. Dat zeg ik niet, dat zei bijv. Greenspan vorig jaar nog.Baytep schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:43:
Vandaag m'n portefeuille geliquideerd en volledig omgezet in goud.
Ben ook een bootje gaan bouwen.
Spreek jullie na de apocolyps / zondvloed!
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 23-08-2018 07:32 ]
Toch gebeurt het in de praktijk al. De pensioenregeling van mijn huidige werkgever werkt op basis van beschikbare premie en daarin heb ik zelf de (beperkte) keuze om 'defensief', 'neutraal' of 'offensief' te beleggen middels aandelen in een beleggingsfonds. De premie en de koerswinst of -verlies is 100% van mij (min een klein percentage jaarlijkse kosten) en het eindkapitaal heeft geen invloed op andere deelnemers aan de pensioenregeling. Alhoewel ik liever zelf de fondsen zou willen kiezen ben ik in principe wel blij met deze regeling.CornermanNL schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:34:
Individuele potjes zijn te duur en per definitie instabiel niet qua rendement perse maar qua opbouw en risicospreiding, buiten dat kunnen nu de meeste mensen al niet sparen , laat staan gezonde financieel beslissingen nemen voor de lange termijn. Ik ben een voorstander van gezamenlijke pensioenfondsen en sturing hierin.
"Tegengeluid" prima, maar dan toch liever van iemand die niet zo rechtstreeks profiteert van de mening die hij zelf verkondigt.TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:28:
Ik vind het stuk van het linkje zeer matig, en ze zullen heus wel wat verkopen. Desalniettemin, velen verklaren lui zoals Peter Schiff ook voor gek. En dan heeft 'ie het eens in de zoveel tijd toch bij het rechte eind:
Wikipedia: Peter Schiff
En ja, "a broken clock is right twice a day", maar persoonlijk vind ik het zo nu en dan wel prettig om een tegengeluid te horen.
Ik zou er naar vragen of het kan. Bij de bedrijven waar ik kon kiezen was het ook mogelijk om zelf de aandelen te kiezen. Alleen de manager maakte er gebruik van (ongeveer 300 mensen die de keuze kregen), dus ik kan me voorstellen dat ze het niet bij elk bedrijf actief aanbieden omdat het toch niet wordt gebruikt.Zr40 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:18:
[...]
Toch gebeurt het in de praktijk al. De pensioenregeling van mijn huidige werkgever werkt op basis van beschikbare premie en daarin heb ik zelf de (beperkte) keuze om 'defensief', 'neutraal' of 'offensief' te beleggen middels aandelen in een beleggingsfonds. De premie en de koerswinst of -verlies is 100% van mij (min een klein percentage jaarlijkse kosten) en het eindkapitaal heeft geen invloed op andere deelnemers aan de pensioenregeling. Alhoewel ik liever zelf de fondsen zou willen kiezen ben ik in principe wel blij met deze regeling.
Ik kan overigens ook kiezen om niet te beleggen en de premie te gebruiken voor 'gegarandeerd pensioen'. Dat komt wel enigszins overeen met een klassiek gezamelijk pensioenfonds.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Je zit er 10 jaar naast. De echte boom was in 1946. De babyboom generatie loopt tot 1955. De jongste zijn 63. Daarna zijn we generaties op de decades gaan benoemen. Vanaf 1960 dus generatie X.Blazer Coke schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:29:
[...]
Babyboomers zijn geboren van 1946 tm 1964.
Mensen van 54 tot 73 zijn de babyboomers.
Klopt, behalve als je overnieuw moet afsluiten. Dan gelden andere regels. Voor die aflossingsvrije die aflopen dusDe 30 jaar tijdlimiet voor HRA is ingevoerd in 2001 en HRA loopt pas op zijn vroegst in 2031 af.
Dit is echt algemeen bekend.
Soms waren het cadeautjes. Maar bv vrouwen hadden altijd een pensioenleeftijd die 60 was dat is gelijk getrokken. Maar er waren ook zware beroepen zoals de zorg waarin 40 jaar werken de regel was. Je kreeg dan een aanvulling tot aan de AOW. Bijvoorbeeld de brandweer met 55 met functioneel leeftijds ontslag. En verpleegkundigen begonnen met 17. Die hebben echt het hele rijtje pensioenleeftijden voorbij zien komen. Voor die 17 jarige verpleegkundige is het dus 10 jaar opgetrokken. Voor een brandweerman 12 jaar.De AOW leeftijd is altijd al 65 jaar geweest.
Die VUT en prepensioen zijn (gedeeltelijke) cadeautjes geweest.
Dat werd ook vrolijk door de overheid gestimuleerd. Maar dat schreef ik ook.Veel mensen hebben zich gewoon rijk gerekend en lekker geld uitgegeven.
Wil je dat echt?Ik ben zelf overigens sterk tegen al die gezamelijke potjes voor pensioenen ed.
Bij tegenvallers is het altijd discussieren wie de rekening mag betalen.
Als iedereen individueel een potje heeft ontstaat dat niet en kan iedereen zelf zijn koers bepalen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dat wist ik niet, ik ben dit zelf nog niet tegengekomen. Thanks voor de info.Zr40 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:18:
[...]
Toch gebeurt het in de praktijk al. De pensioenregeling van mijn huidige werkgever werkt op basis van beschikbare premie en daarin heb ik zelf de (beperkte) keuze om 'defensief', 'neutraal' of 'offensief' te beleggen middels aandelen in een beleggingsfonds. De premie en de koerswinst of -verlies is 100% van mij (min een klein percentage jaarlijkse kosten) en het eindkapitaal heeft geen invloed op andere deelnemers aan de pensioenregeling. Alhoewel ik liever zelf de fondsen zou willen kiezen ben ik in principe wel blij met deze regeling.
Ik kan overigens ook kiezen om niet te beleggen en de premie te gebruiken voor 'gegarandeerd pensioen'. Dat komt wel enigszins overeen met een klassiek gezamelijk pensioenfonds.
Eens. Zzp-ers die geen pensioen opbouwen worden vaak een grote zwakke plek in het pensioenstelsel genoemd. Het gaat daarbij niet op hoogopgeleide ICT-ers die toch wel vermogen opbouwen, maar om de grote aantallen bouwvakkers en chauffeurs die tzt op het bestaansminimum dreigen terug te vallen. Collectief (verplicht) pensioen is kostenefficient en zo gek nog niet.CornermanNL schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:34:
Individuele potjes zijn te duur en per definitie instabiel niet qua rendement perse maar qua opbouw en risicospreiding, buiten dat kunnen nu de meeste mensen al niet sparen , laat staan gezonde financieel beslissingen nemen voor de lange termijn. Ik ben een voorstander van gezamenlijke pensioenfondsen en sturing hierin.
Het voorkomt een hoop ellende, ellende die met de ZZP'er toch wel gaat komen. De meesten bouwen niet tot nauwelijks pensioen op. Onder het mom van , ik ben net begonnen het is nu te duur. Inmiddels zitten er velen al jaren tegenaan te hikken. Nog steeds te duur , maar ondertussen al jaren opbouw kwijt.
In het kader van FO is het wellicht beter toepasbaar , een individuele pot. Je bent flexibeler en kan het zo vol mogelijk storten. En het schijnt makkelijker te zijn om er eerder uit te gaan opnemen. Maar een pensioenfonds kan je ook gewoon bellen en je uitkering van je pensioen naar voren laten halen.
Dus ik denk dat het voordeel voor FO tussen een collectief pensioen en een individueel pensioen verwaarloosbaar is.
Verwijderd
Dit is bij mijn werkgever ook zo. Keuze uit Defensief, Neutraal en Offensief. Ik ben er gematigd blij mee omdat ik het nog steeds belachelijk vind dat pensioenfondsen en vermogensbeheerders elkaar de hand boven het hoofd houden.Zr40 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:18:
[...]
2% per jaar is wel heel veel. Bij mij valt het nog wel mee, het beleggingsfonds heeft een TER van 0,29% en de uitvoerder rekent zelf 0,2% per jaar voor de administratie.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:52:
[...]
Ik kies bijvoorbeeld voor offensief maar ik mag niet zelf beleggen. Vervolgens moet ik 1% aan kosten aan het pensioenfonds betalen welke vervolgens belegd in (dure, niet beter dan de markt presterende) beleggingsfondsen. Die beleggingsfondsen steken ook weer een procent in hun zak.
Same here.coelho schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:49:
Hier ook een oud werkgeverspensioen lopen. Waar het wel mogelijk is om verschillende potjes opgebouwd bij verschillende werkgevers over te hevelen naar één pensioenfonds, is het nog steeds niet mogelijk om van een pensioenfonds over te hevelen naar een zelfgekozen en -beheerd pensioenproduct. Jammer!
Ik begrijp dat opgebouwde waarde bij een pensioenfonds niet 1-op-1 overgeheveld kan worden omdat het model van zo'n fonds er deels op gebaseerd is dat sommigen al voor hun pensioenleeftijd overlijden waardoor zo'n potje ten goede komt aan het collectief. Wanneer er echter een naar rato overheveling mogelijk zou zijn (wat is reëel? 90% van opgebouwde waarde?), dan zou ik dat vandaag nog doen. Heb in 10 jaren bij werkgevers slechts een kwart opgebouwd van wat ik in 6 jaren ZZPer opgebouwd heb. Met dank aan (voornamelijk) de geweldige onderliggende kostenstructuren
Het is natuurlijk wel van alle tijden. Onze oppas is bijna 70. Schat van een vrouw, heeft altijd freelance werk gedaan dat ze leuk vindt (toneel-achtig), maar geen pensioen opgebouwd. Die doet nu oppaswerk voor wat geld naast haar AOW.JURIST schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:12:
Het gaat daarbij niet op hoogopgeleide ICT-ers die toch wel vermogen opbouwen, maar om de grote aantallen bouwvakkers en chauffeurs die tzt op het bestaansminimum dreigen terug te vallen. Collectief (verplicht) pensioen is kostenefficient en zo gek nog niet.
Als jij tips hebt, dan hoor ik het graag. Niet sarcastisch bedoeld, meer dat je opmerking me aan het denken zette, en dat de meeste interessante figuren op 1 of andere manier toch hun geld verdienen in de financials.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:35:
"Tegengeluid" prima, maar dan toch liever van iemand die niet zo rechtstreeks profiteert van de mening die hij zelf verkondigt.
[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 23-08-2018 13:45 ]
Een eerste stap in die richting lijkt al gemaakt te worden met de plannen die in het regeerakkoord staan. Geen ZZPer onder een bepaald uurtarief (ik meen €18), en vrijstelling van modelovereenkomsten boven €70. Dan kun je de middengroep bij het handje nemen en verplichten om een ZZP-pensioen te nemen en de groep met voldoende inkomsten de vrije hand geven.TucanoItaly schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:05:
[...]
Ikzelf denk dat het beter is om collectief te verplichten onder een bepaald uurtarief. Echter elk ingrijpen beïnvloedt natuurlijk de markt.
Uurtarief zegt niks. Iemand die 500 euro per uur krijgt maar slechts 2 uur werkt per maand bouwt nog steeds niks op. Daarnaast is omzet sowieso een slechte indicator omdat daar nog de bedrijfskosten van af moeten. Als je dikke luxe sportwagens rijdt blijft er heel wat minder over dan bij een normale auto. Bedrijfswinst zegt al iets meer, al kun je daar ook prima mee spelen door je voorraden te herwaarderen of reserveringen aan te leggen. Geen enkele indicator werkt goed, maar uurtarief is wel een van de slechtste... Zeker bij zzp'ers die geen uurtje factuurtje draaien.coelho schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:07:
[...]
Een eerste stap in die richting lijkt al gemaakt te worden met de plannen die in het regeerakkoord staan. Geen ZZPer onder een bepaald uurtarief (ik meen €18), en vrijstelling van modelovereenkomsten boven €70. Dan kun je de middengroep bij het handje nemen en verplichten om een ZZP-pensioen te nemen en de groep met voldoende inkomsten de vrije hand geven. Als
Op zich geen slechte ontwikkeling, mits het niet de gevolgen heeft die jij noemt, een verschuiving naar buitenlandse ZZPers.
Je zegt enkele rake dingen waar ik als simpele uurtje-factuurtje-dienstverlener-zonder-kosten niet goed over nagedacht had. Dit doet mij benieuwen naar de praktische uitvoerbaarheid van het regeerakkoord in deze.pirke schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:59:
[...]
Uurtarief zegt niks. Iemand die 500 euro per uur krijgt maar slechts 2 uur werkt per maand bouwt nog steeds niks op. Daarnaast is omzet sowieso een slechte indicator omdat daar nog de bedrijfskosten van af moeten. Als je dikke luxe sportwagens rijdt blijft er heel wat minder over dan bij een normale auto. Bedrijfswinst zegt al iets meer, al kun je daar ook prima mee spelen door je voorraden te herwaarderen of reserveringen aan te leggen. Geen enkele indicator werkt goed, maar uurtarief is wel een van de slechtste... Zeker bij zzp'ers die geen uurtje factuurtje draaien.
Kijk nog eens goed naar het grafiekje in je eigen link.Ortep schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:14:
[...]
Je zit er 10 jaar naast. De echte boom was in 1946. De babyboom generatie loopt tot 1955. De jongste zijn 63. Daarna zijn we generaties op de decades gaan benoemen. Vanaf 1960 dus generatie X.
Wikipedia: Babyboom (demografie)
Waar heb je het over?[...]
Klopt, behalve als je overnieuw moet afsluiten. Dan gelden andere regels. Voor die aflossingsvrije die aflopen dus
De officiele leeftijd is altijd 65 jaar geweest.[...]
Soms waren het cadeautjes. Maar bv vrouwen hadden altijd een pensioenleeftijd die 60 was dat is gelijk getrokken. Maar er waren ook zware beroepen zoals de zorg waarin 40 jaar werken de regel was. Je kreeg dan een aanvulling tot aan de AOW. Bijvoorbeeld de brandweer met 55 met functioneel leeftijds ontslag. En verpleegkundigen begonnen met 17. Die hebben echt het hele rijtje pensioenleeftijden voorbij zien komen. Voor die 17 jarige verpleegkundige is het dus 10 jaar opgetrokken. Voor een brandweerman 12 jaar.
Zelf nadenken mag hoor.[...]
Dat werd ook vrolijk door de overheid gestimuleerd. Maar dat schreef ik ook.
Post voor de volledigjeid ook even een linkje van pensionado's van de fondsen die door lage rente ook hun pensioen zien verdampen.
Verwijderd
Herkenbaar! Alles loopt 'volgens plan', maar in mijn hoofd schuift alles toch een beetje op: ik probeer steeds een voorsprong op het plan te halen, en als dat niet lukt valt het tegen. Heet irrationeel, aangezien het on-track blijven an sich al een mooie prestatie is.Mirved schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:58:
Het moeilijkste van het hele FO gebeuren vind ik de opbouw fase nadat je alles geregeld hebt. Ik zit nu ongeveer op jaar 3 van mijn 20 jaren plan. Alles wordt automatisch geregeld en het gaat zelfs beter dan gepland tot nu toe. Alleen het gaat me te traag en ik ben er teveel mee bezig. Eigenlijk moet je gewoon je ding doen en er niet na omkijken helaas lukt mij dat niet. Daarom knaagt het constant aan mij om "iets" te bedenken om de opbouw te versnellen.
Op zich niet verkeerd om te blijven evalueren of je huidige plan nog het beste is. Ik zou dat wel beperken tot 1x per jaar als je een 20jaar plan hebt.Mirved schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:58:
Het moeilijkste van het hele FO gebeuren vind ik de opbouw fase nadat je alles geregeld hebt. Ik zit nu ongeveer op jaar 3 van mijn 20 jaren plan. Alles wordt automatisch geregeld en het gaat zelfs beter dan gepland tot nu toe. Alleen het gaat me te traag en ik ben er teveel mee bezig. Eigenlijk moet je gewoon je ding doen en er niet na omkijken helaas lukt mij dat niet. Daarom knaagt het constant aan mij om "iets" te bedenken om de opbouw te versnellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 23-08-2018 14:57 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq