assje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:40:
Maar wat is dan de conclusie? Keuze voor verkeerde ETF?
Uiteindelijk geldt voor beleggingen exact hetzelfde als voor bijna alle andere zaken, het enige dat ik kan/wil doen is er net genoeg vanaf weten om in te kunnen schatten wiens advies/kennis ik op kan bouwen.
Als jij tracht er nèt genoeg vanaf te weten, dan loop je kans dat je de plank misslaat. Bij aankopen zoals een auto is dat vervelend, bij sluiten van een hypotheek erg vervelend, en bij beleggen is dat mogelijk rampzalig.
Dus als jij beleggen wilt scharen in de categorie: "er nèt genoeg vanaf te weten", be my guest. Maar dat is om diverse redenen heel gevaarlijk bij beleggen, want de adviezen van anderen zijn slecht op waarde in te schatten:
a) De meeste "professionals" verkopen gewoon een handjevol producten, geen maatwerk advies
b) Op div. forums een sterke groupthink. Eind dit jaar hebben we mogelijk de langste aandelen bullmarket in de geschiedenis meegemaakt. Dus wat is de standaard party line? Beleg gewoon lekker 100% in aandelen! Post maar eens op Reddit's r/investing dat je in money market fondsen of goud belegd, en kijk hoe de downvotes binnenstromen.
c) Tenslotte is er de hebberigheid van mensen. Veel mensen hebben als droom "geld maken met geld" en "passive income". Dan gaan ze daarover lezen, en zien niet de mogelijke valkuilen.
Gevaarlijke mix.
Mijns inziens is de juiste aanpak dat je je wel degelijk verdiept in de materie. Eerst dien je een aantal vragen te beantwoorden;
- Wat is mijn risicoprofiel? Wat is het risicoprofiel van mijn partner? En dan verdiepen welke emotionele lijdensweg men tijdens de dot-com bust doorliep. Grauwe gezichten om je heen, omdat mensen hun halve vermogen was verdampt.
- Hoe kan ik maximaal sparen? Hoe kan ik maximaal verdienen? Dit gaat de eerste tien jaar sowieso de hoofdrol spelen.
- Wat is mijn doel, d.w.z. waarom spaar ik eigenlijk? En dan wel eerlijk zijn. Ben je een gokker? Lekker losse aandeeltjes kopen enz.? Ben je hebberig? Lui? Wil je WINST! Of slechts beschermen tegen inflatie?
- Welke volatiliteit kan ik aan? Dit moet gestaafd worden met ervaring, en bij gebrek daaraan dat je kijkt naar de geschiedenis -- wat ga ik doen als mijn aandelen tien jaar lang slecht renderen? Wat doe ik daar aan?
-
Welke biasen lijd ik aan? Recency bias? Irrational exhuberance?
- Welke asset allocations zijn er? Wat is het verschil? Is het slechts een asset allocation of schrijft het ook voor hoe je omgaat met afromen van winsten per asset class? Vertelt het iets over het gedrag bij bepaalde economische omstandigheden?
- Kan ik me dertig jaar lang houden aan een strategie? Of ga ik me vervelen en daar aan lopen kloten? Met andere woorden: hoe hebberig/ongeduldig/jaloers ben ik?
- Stel dat ik de helft verlies, wat is dan mijn backup plan? Wat zorgt er voor dat ik rustig kan slapen 's-nachts? Dat ik vrolijk ben tegen mijn vrouw, dochter en zoon?