Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.230 views

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:27:
[...]

Volgens mij vat je het allemaal een beetje te persoonlijk op. Ik laat gewoon wat geluiden horen die tegen je eigen ideeën ingaan, zodat beide kanten belicht worden :)
Zo lang je voor jezelf op een rijtje hebt waar je vermogen zit en aan welke markten je bent blootgesteld, maakt het geen bal uit of je het een belegging noemt of niet. Maar ook al noem je het voor jezelf geen belegging, dan nog kan het hebben van een huis natuurlijk een prima reden zijn om niet daarnaast ook nog eens in REIT te investeren.

Mijn laatste vraag kwam puur bij me op omdat ik las dat mensen hun woningwaarde niet boeiend vinden. Wederom, geen persoonlijke aanval, dus flauw en misplaatst? :?
Persoonlijk neem ik het niet maar ik word er flauw van dat je reageert zonder de post fatsoenlijk te lezen.

Anyway, ik begrijp het standpunt om niet in REIT te investeren als je een eigen woning hebt maar op dat moment maak je dus een beleggingsbeslissing met je woning als deel van de beleggingsportefeuille. Dat kan en mag zeker maar ik ben er persoonlijk niet van overtuigd.
Heb je echter woning(en) in verhuur dan is dat een heel ander verhaal en dan neem ik het wel mee. Toch zie ik geen sterke correlatie tussen woningmarkt voor particulieren en REIT wat commercieel vastgoed is maar wellicht heb ik dat helemaal mis. Ik heb weinig verstand van vastgoed om eerlijk te zijn. Niet zo handig want ik heb wel woningen in verhuur.

TLTR, ik ben een beetje aan het zeiken over definitie hier want de woning van je huis maakt denk ik wel deel uit van je totale activa. Ik zie een woning waarin je woont echter niet als deel van een beleggingsportefeuille en hou het dan ook uit mijn beleggingsbeslissingen. Het maakt wel deel uit van onze activa.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bibawo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 19:32
Chief schreef op woensdag 27 september 2017 @ 03:03:
[...]

TLTR, ik ben een beetje aan het zeiken over definitie hier want de woning van je huis maakt denk ik wel deel uit van je totale activa. Ik zie een woning waarin je woont echter niet als deel van een beleggingsportefeuille en hou het dan ook uit mijn beleggingsbeslissingen. Het maakt wel deel uit van onze activa.
Deze discussie doet me denken aan het boek Rich Dad, Poor Dad: Your house is not an asset, your house is a liability.
Zie bijvoorbeeld de uitleg door Robert Kiyosaki (de auteur van het boek) in de volgende link: http://www.richdad.com/Re...ur-house-is-an-asset.aspx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het enige probleem met huren, is dat huurstijgingen vaak tot altijd hoger zijn dan de inflatie. Dat betekend dat je uiteindelijk meer inkomen nodig hebt om FO te worden dan als je een huis koopt. Gevolg is dan ook dat degene die het huis verkoopt en gaat huren, later met FO kan dan degene die koopt en van een afbetaalde woning kan genieten.

Een van de scenario's waaronder verkopen en gaan huren financieel uitkomt, is als je tegelijk ook kleiner gaat wonen. Ironisch genoeg verliest dat scenario het weer van een kleinere woning kopen, en het verschil in waarde liquide maken en weer voor je laten werken.
Voor mijn eigen situatie zou ik een woning moeten huren voor ~20-30% minder dan een realistische marktwaarde om verkoop en overstap naar huur interessant te maken. Wederom, iets kunnen kopen voor 20-30% onder de marktwaarde verslaat dan wederom het huren.

Het is op zich ook logisch te verklaren allemaal. Huren vs hypotheek heeft een break-even van 10-15 jaar waarbij kopen interessanter is. Als je dan huurt voor een periode van >30 jaar, met als alternatief cash kopen, kan iedereen wel voorspellen dat je voor het huur scenario meer geld nodig hebt.

Als iemand een scenario heeft waarbij je een identieke woning hebt, kunt kiezen tussen cash kopen of huren, en aantonen dat >30 jaar huren financieel interessanter is, hoor ik het graag. En nee, aannemen dat de huur nooit meer stijgt is niet realistisch :9.

Dat is ook gelijk een van de problemen die menige US blog en boek naar boven komt. De aanname is dat het alternatief geen kosten heeft. Maar een dak boven je hoofd heb je nodig, en huren en kopen kosten beiden geld. Door degene die te kiezen die over lange periode goedkoper is, zet je wel degelijk je geld aan het werk. Niet zozeer in termen van 'meer inkomsten' maar in termen van 'minder inkomen nodig'. Dat laatst is ook gewoon harde euro's waard onder de streep.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 27-09-2017 11:14 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Wat ik zelf niet aan bod zie komen is dat je vastgoed aanschaft wat goed verhuurbaar is en daar zelf in woont. Mijn eerste appartementje heb ik niet alleen gekeken naar of ik er zelf wilde wonen maar ook of het vlot verhuurbaar was. Ik zet daar dan steeds huurders in met contract van 1 jaar (Belgie). Dit kan ik tot 3 jaar toe doen maar hierbij creeer ik een jaarlijkse opportuniteit om er zelf te gaan wonen of het te liquideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:11:
Het enige probleem met huren, is dat huurstijgingen vaak tot altijd hoger zijn dan de inflatie. Dat betekend dat je uiteindelijk meer inkomen nodig hebt om FO te worden dan als je een huis koopt. Gevolg is dan ook dat degene die het huis verkoopt en gaat huren, later met FO kan dan degene die koopt en van een afbetaalde woning kan genieten.
Hier gaat je redenatie mis. Huren (of koopwoningen) kunnen over een langere periode NOOIT meer stijgen dan de inflatie. Dat kan alleen als de koopkracht ook meer toeneemt dan de inflatie. Dat is voor de grote meerderheid niet het geval. Mensen met een inkomen kunnen domweg niet veel meer dan 40-50% van hun inkomen aan woonlasten uitgeven.

Liquideren van een woning levert je voldoende vermogen op om heel erg lang van te huren. Ik zie persoonlijk in het kader van FO weinig nut om enkele tonnen te ontvangen na verkoop woning als ik 80 ben.

[ Voor 12% gewijzigd door kabelmannetje op 27-09-2017 12:17 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:48
kabelmannetje schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:27:
[...]

Zou kunnen. Anyway, dan heb je zelf dus ook niks meer aan een paar ton aan vermogen bij verkoop.
Ik zou zelf adviseren: zorg dat je huis ruim voor je 55ste afgelost is, verkoop het en ga tot je pensioen huren.
Hier ben ik het grondig oneens mee.
Eens je op pensioen bent is je maandinkomen sowieso een stuk lager, en je wil rust en zekerheid.
Als je dan huurt, en elk jaar last hebt om die verhoging te betalen dan zit je na een paar jaar te zoeken naar iets goedkopers. Ook kan het dat je er ineens uit gezet wordt, of dat de huisbaas die versleten keuken niet wil vervangen. OP je 75e verplicht worden om te verhuizen is geen pretje.

Je moet het rendement op dat huis in eigendom gewoon zien als de huur die je niet hoeft te betalen.

En dus hoort dat huis zeker en vast bij je vermogen.
Verkopen kan altijd, maar het duurt altijd wel een tijdje voor je je geld effectief op je rekening hebt staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Xanaroth
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:10:
[...]

Hier gaat je redenatie mis. Huren (of koopwoningen) kunnen over een langere periode NOOIT meer stijgen dan de inflatie. Dat kan alleen als de koopkracht ook meer toeneemt dan de inflatie. Dat is voor de grote meerderheid niet het geval. Mensen met een inkomen kunnen domweg niet veel meer dan 40-50% van hun inkomen aan woonlasten uitgeven.

Liquideren van een woning levert je voldoende vermogen op om heel erg lang van te huren. Ik zie persoonlijk in het kader van FO weinig nut om enkele tonnen te ontvangen na verkoop woning als ik 80 ben.
De inflatie is het gemiddelde van heel mandje prijsstijgingen, als in totale extra uitgaven die iemand gemiddeld doet, waar woningen onderdeel van zijn. Huurwoningen kunnen dus wel degelijk structureel harder stijgen dan de inflatie - betekend simpelweg dat andere zaken minder hard stijgen (of dalen).

Zo was de afgelopen jaren de huurstijging in 24 van de laatste 30 jaar (significant) hoger dan de inflatie. Zie CBS inflatie en huurverhogingen tussen 1987/2016. Meen dat je uitkwam op iets van 3,3% (3,238%, even nagezocht) stijging gemiddeld per jaar. Ruim boven inflatiedoel van 2% dus.

Verder zou ik niet weten waarom je uberhaupt je woning zou liquideren. Straks wordt je 100-110, heb je alsnog pech.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 27-09-2017 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:18:
[...]
Hier ben ik het grondig oneens mee.
Eens je op pensioen bent is je maandinkomen sowieso een stuk lager, en je wil rust en zekerheid.
Als je dan huurt, en elk jaar last hebt om die verhoging te betalen dan zit je na een paar jaar te zoeken naar iets goedkopers. Ook kan het dat je er ineens uit gezet wordt, of dat de huisbaas die versleten keuken niet wil vervangen. OP je 75e verplicht worden om te verhuizen is geen pretje.

Je moet het rendement op dat huis in eigendom gewoon zien als de huur die je niet hoeft te betalen.

En dus hoort dat huis zeker en vast bij je vermogen.
Verkopen kan altijd, maar het duurt altijd wel een tijdje voor je je geld effectief op je rekening hebt staan.
- Van een geindexeerd bedrag van 1000/maand (op basis liquidatie van 250K) kan je prima wonen.
- Bij ontvangen pensioen komt daar nog een bedrag bij. Dus je kan juist groter wonen, ipv kleiner. Mocht je daarvoor kiezen natuurlijk, persoonlijk geef ik het liever aan iets anders uit.
- Je wordt nooit "zomaar je huis uitgezet".
- Je moet maar zin hebben op je oude dag alles in huis te moeten regelen. Huren levert juist meer rust en zekerheid op.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 27-09-2017 12:32 ]

• kabelmannetje
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:25:
[...]
De inflatie is het gemiddelde van heel mandje prijsstijgingen, als in totale extra uitgaven die iemand gemiddeld doet, waar woningen onderdeel van zijn. Huurwoningen kunnen dus wel degelijk structureel harder stijgen dan de inflatie - betekend simpelweg dat andere zaken minder hard stijgen (of dalen).
Er zit een maximum aan. Als iemand nu 40% betaalt aan huur, dan zou deze bij een vergelijkbare stijging over pak 'm beet 25 jaar, op 56% zitten. Over 50 jaar zit je op 90%. Dat kan nooit gecompenseerd worden.
Zo was de afgelopen jaren de huurstijging in 24 van de laatste 30 jaar (significant) hoger dan de inflatie. Zie CBS inflatie en huurverhogingen tussen 1987/2016. Meen dat je uitkwam op iets van 3,3% (3,238%, even nagezocht) stijging gemiddeld per jaar. Ruim boven inflatiedoel van 2% dus.
Klopt, idem voor koopwoningen. Door effecten schaarste, tweeverdieners, trek naar de steden, eenpersoonshuishoudens, etc. Deze oorzaken kan je niet nogmaals extrapoleren naar de toekomst.
Verder zou ik niet weten waarom je uberhaupt je woning zou liquideren. Straks wordt je 100-110, heb je alsnog pech.
In het kader van FO: wat moet je met de opbrengst van een woning als je 100 bent? Tenzij je de staat wil spekken, of het vermogen wil schenken, zie ik geen voordelen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
kabelmannetje schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:02:
[...]

Persoonlijk word ik blijer van leuke dingen doen, dan een huis dat afbetaald is. Dus liever veel vermogen liquide, dan dat dit in stenen zit. Verder zie ik geen logica in een huis pas verkopen als je oud bent op je 80ste, terwijl je toch voldoende inkomen hebt uit pensioen. Wat ga je er dan nog mee doen? Je had veel eerder met werken kunnen stoppen, dat geld maak je toch niet meer op.
Dan ga je ervan uit dat er verder geen tot weinig vermogen is en dus alles in stenen zit. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. En dan mag je je leuke huisje gaan inruilen voor een ofwel veel te duur huurhuis of sociale woningbouw, moet je ook maar willen en jaarlijks de huurverhoging willen slikken

• Xanaroth
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:47:

In het kader van FO: wat moet je met de opbrengst van een woning als je 100 bent? Tenzij je de staat wil spekken, of het vermogen wil schenken, zie ik geen voordelen.
Ik koop nu a 200k bijvoorbeeld (incl k.k. etc). Inclusief rentekosten betaal ik in totaal iets van 250k meen ik, gaat wel nog HRA van af. Dat staat gelijk aan 23 jaar huren bij 0% huurverhoging -zoals ik al aangaf, break even is eerder 10-15 jaar.

Dus ik sta op dikke winst zelfs als ik het nooit ga verkopen, er is dus geen reden om te liquideren. We weten dat je meer geld/inkomen nodig hebt dan de verkoop oplevert om de huurverhogingen bij te benen, dus pas later met FO kunt onder een identieke situatie met koop/huur als enige verschil. De keuze voor verkopen en huren brengt extra risico's en extra kosten en langere tijd tot je FO bent, maar geen extra voordeel om daar tegenover te zetten.

Je komt met het kader van FO, maar kunt geen argumenten aanbrengen onder welke voorwaarden het voordelig is te huren ipv kopen, om eerder FO te zijn.

Nogmaals dus, waarom zou je uberhaupt ooit liquideren?
Welke financiële casus maakt verkopen en huren interessanter dan in de koopwoning blijven (of kleiner kopen - gelijke woonsituatie als uitgangspunt dus)?

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 27-09-2017 13:24 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:20
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:10:
[...]

Dat klopt, echter heb je ook nog zaken als locatie, beschikbaarheid en tijdigheid. In het kader van FO is het misschien niet interessant om na je 80e nog tonnen te krijgen, echter moet je ook maar een huurhuis kunnen krijgen op een door jou gewenste locatie. Vrije sector huren stijgen over het algemeen op gewilde locaties veel meer dan de inflatie.

Ik kan nu nergens in de buurt waar ik nu woon iets huren, alleen kopen. Daar gaat mijn beschikbaarheid, ik ga er nu van uit dat ik mijn huis aflos tot de helft van de taxatiewaarde , tegen die tijd heb ik een veel groter bedrag beschikbaar waaruit een passief inkomen voort komt. De vaste woonlasten zijn dan dermate laag dat ik die ruim dek. Dan hou ik het wel even uit , ook na mijn pensioen.

Overigens lees ik over hoe er naar inflatie gekeken wordt dat dit ook aan vernieuwing toe is. Met deze lage rente en zaken als schrinkflation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:21:
[...]
Welke financiële casus maakt verkopen en huren interessanter dan in de koopwoning blijven (of kleiner kopen - gelijke woonsituatie als uitgangspunt dus)?
Daarop wil ik antwoorden: waarom zou je NOOIT liquideren? En wanneer dan wel? 55, 60, 65, 70?

Laat ik mijn persoonlijke omstandigheid geven. Waar ik woon, zijn zat leuke appartementen en woningen te vinden waar je voor 700-800 euro prima woont. Met de verkoop van mijn vorige woning, zit ik qua SWR al tegen de huur aan. Daarnaast heb ik nog een flink eerder opgebouwd vermogen.
Door conservatief in te teren van opbrengst woning tot je pensioen, hou je naast de huur nog een fors gebudgetteerd bedrag over (volgens mij was dat over 250K, 1600/maand bij 2% netto rendement over 15 jaar). In het worst-case scenario! Er zijn hier ook prima sociale woningen waar ik zonder probleem zou willen wonen, mocht het geld in zo'n scenario op zijn en van pensioen/AOW zou moeten leven. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Dus, dan kan je niet alleen de huur, maar ook nog eens extra geld uitgeven aan leuke dingen. Daar komt ook nog eens bij dat je geen onderhoud en belastingen betaalt.
Mijn ouders zijn een goed voorbeeld, die wonen minimaal 5 jaar voor ze formeel met pensioen gingen, de helft van het jaar in Spanje. Dat kon niet door hun woning (dat was 450K) aan te houden. Door te liquideren en te huren, kan dat wel. Ze hadden ook weinig zin meer in zoveel ruimte en onderhoud, mij boeit een erfenis ook niet. Het is maar wat je wensen in het leven zijn en persoonlijk denk ik er ook zo over.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 27-09-2017 14:06 ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:26
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:21:
[...]

Je gaat uit van FO zonder in te teren op je vermogen. Dat hoeft natuurlijk niet en dan wil je het in je woning belegde vermogen vrij kunnen spelen.

In het algemeen (ook) voor niet FO-ers: op dit moment wordt door banken - gezien de vergrijzingsgolf - druk nagedacht over (her)introductie van opeethypotheken omdat dit beantwoordt aan een groeiende behoefte van oudere generaties die veel vermogen in hun eigen woning hebben opgebouwd maar niet zo'n groot inkomen hebben.

• kabelmannetje
JURIST schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:06:
[...]
Je gaat uit van FO zonder in te teren op je vermogen. Dat hoeft natuurlijk niet en dan wil je het in je woning belegde vermogen vrij kunnen spelen.

In het algemeen (ook) voor niet FO-ers: op dit moment wordt door banken - gezien de vergrijzingsgolf - druk nagedacht over (her)introductie van opeethypotheken omdat dit beantwoordt aan een groeiende behoefte van oudere generaties die veel vermogen in hun eigen woning hebben opgebouwd maar niet zo'n groot inkomen hebben.
Ja, dat is een hernieuwde beweging die zeker interessant kan zijn. Er zitten wel nogal wat haken en ogen aan, die door meer concurrentie hopelijk beter kan worden. https://www.iex.nl/Column...-Verzilver-Hypotheek.aspx

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:58:
[...]

Mijn ouders zijn een goed voorbeeld, die wonen minimaal 5 jaar voor ze formeel met pensioen gingen, de helft van het jaar in Spanje. Dat kon niet door hun woning (dat was 450K) aan te houden. Door te liquideren en te huren, kan dat wel.
En dat had niet gekund als ze ipv waren huren een flatje van 125~150k hadden gekocht?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Tommie12
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:26:
[...]

- Van een geindexeerd bedrag van 1000/maand (op basis liquidatie van 250K) kan je prima wonen.
- Bij ontvangen pensioen komt daar nog een bedrag bij. Dus je kan juist groter wonen, ipv kleiner. Mocht je daarvoor kiezen natuurlijk, persoonlijk geef ik het liever aan iets anders uit.
- Je wordt nooit "zomaar je huis uitgezet".
- Je moet maar zin hebben op je oude dag alles in huis te moeten regelen. Huren levert juist meer rust en zekerheid op.
dan moet je inderdaad een belegging vinden die je voor een som van 250k een rendement van 1000€ met indexate levert... Ik heb die nog niet gevonden.

Ik vind ook dat een deel vastgoed past in een gediversifieerde portefeuille, en dan is een eigen huis dat je zelf bewoont een mooi stuk.

Wat betreft rust.... Als de zoon van de huisbaas wil komen wonen in dat huis ?(in BelgiË is heel veel vastgoed in handen van particulieren die 1-2 appartementjes of huizen verhuren). Als die sterft, of zijn kinderen worden groter, dan is er altijd een dikke kans dat je na 3 maanden mag opkrassen.

In je eigen huis beslis je zelf wat je wanneer doet, in een huurhuis ben je altijd afhankelijk van de verhuurder.

• kabelmannetje
CaLeX schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:17:
[...]
En dat had niet gekund als ze ipv waren huren een flatje van 125~150k hadden gekocht?
Jawel, had ook gekund. Ze hebben het liever liquide.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 27-09-2017 14:48 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Tommie12 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:23:
dan moet je inderdaad een belegging vinden die je voor een som van 250k een rendement van 1000€ met indexate levert... Ik heb die nog niet gevonden.

Ik vind ook dat een deel vastgoed past in een gediversifieerde portefeuille, en dan is een eigen huis dat je zelf bewoont een mooi stuk.
Persoonlijk zie ik een woning niet als een belegging, maar als een object waarin ik kan wonen. Het klopt dat het een aankoop is met een redelijke waarde, maar ik zie het zeker niet als onderdeel van mijn portefeuille. Ik ben namelijk nog geen enkele supermarkt tegengekomen waar ik kan betalen met baksteen. De kans is groter dat ik dit eerder met bijvoorbeeld Bitcoin zou kunnen doen.

Om deze reden wonen wij in een huis die ons destijds 3 jaarsalarissen kostte, en waar inmiddels hooguit 2 bruto jaarsalarissen aan hypotheek op rust. In principe af te lossen door 5 a 6 jaar lang de tering naar de nering te zetten.

• Tommie12
Tuurlijk, maar ik ga er van uit dat je ergens moet wonen.

Ofwel is dat huren aan ca 1000€ per maand of een huis van pakweg 300.000€

Met aandelen koop ik ook geen brood, maar toch zien we het als vermogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:25:
[...]

Jawel, had ook gekund. Ze hebben het liever liquide.
Dat is een begrijpelijke keuze, zonder alle variabelen te kennen kan ik me wel een aantal situaties voorstellen waarbij dit handig is.

Of ik er zelf ooit voor zou kiezen dat betwijfel ik ten zeerste. Dan zou ik persoonlijk liever een kleine hypotheek nemen en die betalen ipv de huur.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
JURIST schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:06:
[...]

Ik begin met het feit dat je minder vermogen nodig hebt als je niet gaat huren. Huren kost namelijk geld - iemand maakt immers winst, en jij bent dat niet. Als tweede geld een gelijkwaardige woning. Je kan prima van een 200-300k woning naar een appartement van 100-150k gaan. Kun je alsnog liquideren/'opeten', zonder met de extra kostenverhoging te zitten die huren oplevert. Vandaar ook dat ik telkens aangeef dat het uitgangspunt een gelijkwaardige situatie is.

Bedoel, iedereen kan inschatten dat een woning van 300k aanhouden vergelijken met een huurwoning van 1000/maand+300k cash echt appels en peren is.. Een woning van 150k+150k cash maakt het al wat stuk anders.
Dan heb je effectief 'maar' een budget van 150k om die huur+indexatie mee op te hoesten. Dan speel je dus eigenlijk 12,5 jaar aan huur vrij in plaats van 20-30 jaar geplande horizon. Daar gaat je FO.

Vandaar ook dat ik de hele tijd iemand uitdaag eens met echte cijfers te komen. Bij een gelijkwaardig uitgangspunt (verhuizen naar zelfde niveau woning, koop danwel huur) wordt huur wel interessant?
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:58:
[...]

Daarop wil ik antwoorden: waarom zou je NOOIT liquideren? En wanneer dan wel? 55, 60, 65, 70?
Omdat een koopwoning aanhouden een beter rendement geeft. Geen rest-van-je-leven huur, of gedoe met indexatie, dan 100% liquideren en te gaan huren. Het is financieel gezien gewoon veel interessanter een koopwoning te hebben op het pad naar FO - de break-even tijd is gewoon te kort.

Uitgaande van mijn eigen situatie, break even rond de 10-15 jaar, zou ik op zn vroegst op mn 80e de volle 100% kunnen liquideren. Tegen die tijd ben ik echter al 30-40 jaar FO, en heb ik blijkbaar die extra liquide middelen niet nodig om succesvol FO te zijn.
Dus waarom dan verkopen met alle risico's/onrust/onzekerheid van dien, als er geen voordelen tegenover zitten?

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 27-09-2017 15:27 ]

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:17
Ik deel het grofweg zo in:

Totaal Vermogen (Net Worth) = Bezit -/- schuld

FO- vermogen = Beleggingen+ cashgeld

FO-vermogen + taxatie waarde -/- uitstaande hypotheek= Totaal vermogen / Net worth

FO vermogen 1-1+inkomsten-/- uitgaven=FO vermogen 31-12

Inkomsten= loon+passief inkomen
uitgaven= alle uitgaven incl. aflossingen en belastingteruggave.

Ik focus mij met name op het aantal maanden/jaren dat ik kan overbruggen met 0,0 inkomsten.
Hierdoor kijk ik niet of nauwelijks naar mijn totaal vermogen maar hoofdzakelijk naar het FO-vermogen in relatie tot mijn uitgaven. In de waarde van mijn Box 1 woning heb ik dan ook weinig tot geen interesse. Die heeft als enige doel levensgenot verschaffen en als extra verzekering dienen (overwaarde) als de plannen mislopen.

[ Voor 93% gewijzigd door Accountant op 27-09-2017 15:38 ]

• Blik1984
  • Nu online
CaLeX schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:12:
[...]

Dat is een begrijpelijke keuze, zonder alle variabelen te kennen kan ik me wel een aantal situaties voorstellen waarbij dit handig is.

Of ik er zelf ooit voor zou kiezen dat betwijfel ik ten zeerste. Dan zou ik persoonlijk liever een kleine hypotheek nemen en die betalen ipv de huur.
Het is zoals met zoveel zaken, per persoon verschillend. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij dat handig is, maar ook genoeg waarbij dat niet het geval is. Kortom, per persoon afhankelijk van de variabelen

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:33:
Het is zoals met zoveel zaken, per persoon verschillend. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij dat handig is, maar ook genoeg waarbij dat niet het geval is. Kortom, per persoon afhankelijk van de variabelen
Klopt. Een paar van deze redenen waren:
- Geen zin meer in tuin/huis te (laten) onderhouden.
- Appartement met balkon voldoet prima.
- Geen kinderen etc. meer in huis. Dus veel minder ruimte nodig.
- De helft van het jaar in het buitenland en in de zomer in NL, dus ook in NL nauwelijks thuis. Dus aantal m2 kan flink minder.
- Gebudgetteerd woning op beschikbare pensioen.
- eerder ook verkoop van een huurwoning waar deel mijn vermogen in zat.
- veel cash waardoor ze jaren eerder gestopt zijn met werk.
- veel cash waardoor ze nu de helft van het jaar op de prachtigste plekken zitten.

Het hangt er maar net vanaf wat je wenst. Uiteraard is de huidige woning kleiner dan eerst en betalen ze relatief meer per vierkante meter, maar boeit ze dat? Nee, want mét woning leefden ze niet zoals ze écht wensten.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:31
Als je tevreden bent met FO in een sociale huurwoning, waarom ga je dan niet gewoon de bijstand in?

In mijn studententijd en net erna zat ik in een sociaal huurappartement, ik ben toch blij dat ik dat stadium achter me heb liggen.

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Ik wil kabelmannetje toch wel complimenteren met het geven van een alternatief scenario. Deze had ik zelf nog niet verzonnen en geeft stof tot nadenken!

Je FO vermogen krijgt namelijk in 1 keer klap een flinke injectie. Ja, het is duurder om te huren, maar daar staat tegenover dat je het geld niet allemaal in 1 keer uitgeeft dus over de periode kan het extra rendement opleveren.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• James008
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09 21:48
Kreeg net een mailtje van de rabo met onderstaande tekst. Is dat dan goed omgaan met geld ?

Leer uw kind met geld omgaan
Jong geleerd is oud gedaan. Door wekelijks het zakgeld op de betaalrekening van uw kind te storten, leert u uw kind met geld omgaan. En zo komt die nieuwe spelcomputer steeds dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
pirke schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:50:
Als je tevreden bent met FO in een sociale huurwoning, waarom ga je dan niet gewoon de bijstand in?
In mijn studententijd en net erna zat ik in een sociaal huurappartement, ik ben toch blij dat ik dat stadium achter me heb liggen.
Omdat de bijstand niet FO is. Persoonlijk zou ik niet gelukkig worden om tewerkgesteld worden, de continue controles/dwang, nooit het land (legaal) kunnen verlaten en elke euro moeten omdraaien.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Stel je kan en gaat op je 50e stoppen met werken, kun/ga je dan proberen WW te krijgen?

In principe als je zelf ontslag neemt krijg je geen WW, dus moet je je werkgever lief aankijken of die je wilt ontslaan. Dan is er natuurlijk nog de sollicitatieplicht, of stelt dat niet zoveel voor?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:23:
Vandaar ook dat ik de hele tijd iemand uitdaag eens met echte cijfers te komen. Bij een gelijkwaardig uitgangspunt (verhuizen naar zelfde niveau woning, koop danwel huur) wordt huur wel interessant?
Ik denk dat het een verschil van inzicht is (of ik denk niet goed) :P

Maar stel:
Jan op de hoek van de straat heeft nog nooit van FO gehoord, maar heeft op zijn 55e wel netjes zijn huis van 3 ton afgelost. Inmiddels baalt hij gigantisch van zijn werk maar door ontbreken van fatsoenlijke opleiding e.d. heeft hij geen uitzicht op ander/leuker werk.

Hij kan dan zijn woning verkopen en klein huisje gaan huren en hoeft dan niet meer te werken. (even random leeftijd en getallen, maar je snapt de insteek).

Zoals ik je begrijp zoek jij naar een rekenvoorbeeld dat verkoop en terughuren meer rendement oplevert. Dat is er denk ik niet.

Maar als Jan op de hoek gewoon doorploetert tot zijn pensioen (met heeeeeel veel tegenzin) heeft hij niets aan zijn afbetaalde woning, terwijl bij verkoop kan hij zijn "klotebaantje" vaarwel zeggen.
Dat is natuurlijk ook veel waard (onbetaalbaar? ;) ). Denk dat kabelmannetje dat probeerde aan te geven en dat zette mij wel aan het denken.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Digital-DNA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:51:
Stel je kan en gaat op je 50e stoppen met werken, kun/ga je dan proberen WW te krijgen?

In principe als je zelf ontslag neemt krijg je geen WW, dus moet je je werkgever lief aankijken of die je wilt ontslaan. Dan is er natuurlijk nog de sollicitatieplicht, of stelt dat niet zoveel voor?
Idd meld je vrijwillig aan als er iemand uit moet.Al is de wet wel verandert lees veel slechter geworden. Dit jaar dan had je je vorig jaar moeten laten ontslaan :+

1e half jaar zit je wel veilig (passend werk) daarna mogen ze zelfs vragen in Friesland te gaan werken als daar werk is. Ook al moet je dan verhuizen al valt de praktijk bij. Ik ken iemand die elke maand 4 brieven de deur uitstuurde en elke maand zijn geld kreeg 2 a 3 jaar lang.
Dat was wel in slechte tijd nu zeggen ze dat er veel werk is bol, coolblue komt handen te kort en neemt alles aan dus de kans bestaat dat je pech hebt :+

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Blik1984
  • Nu online
ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:16:
[...]
Dat was wel in slechte tijd nu zeggen ze dat er veel werk is bol, coolblue komt handen te kort en neemt alles aan dus de kans bestaat dat je pech hebt :+
Ben benieuwd, net bij bol.com gesolliciteerd :P

• ErikRo
kabelmannetje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:10:
[...]

Omdat de bijstand niet FO is. Persoonlijk zou ik niet gelukkig worden om tewerkgesteld worden, de continue controles/dwang, nooit het land (legaal) kunnen verlaten en elke euro moeten omdraaien.
Mee eens zeker in Rotterdam word je het leven onmogelijk gemaakt alles om je weer uit de bijstand te krijgen.
Bovendien is 920 euro pm geen vetpot om van te leven.

Ik beschouw 1500 euro pm voor iemand alleen het minimum om een beetje leuk te leven maar meer maakt het steeds fijner. Zeker als je veel huur hebt wat je in Amsterdam snel hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2017 21:22 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ErikRo
Blik1984 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:17:
[...]
Ben benieuwd, net bij bol.com gesolliciteerd :P
Haha was net op nieuws vandaar. Maar het trekt echt aan. Ik kreeg ook al de vraag of ik geen chauffeur wilde worden op hun kosten. Maar aangezien ik 20 jaar terug met lessen al de instructeur omver reed gezegd dat er vast betere kandidaten zijn. waren ze het wel mee eens :P

Succes btw moet vast wel lukken 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2017 21:20 ]

• Blik1984
  • Nu online
ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:20:
[...]

Haha was net op nieuws vandaar. Maar het trekt echt aan. Ik kreeg ook al de vraag of ik geen chauffeur wilde worden op hun kosten. Maar aangezien ik 20 jaar terug met lessen al de instructeur omver reed gezegd dat er vast betere kandidaten zijn. waren ze het wel mee eens :P

Succes btw moet vast wel lukken 8)
Het is wel op een iets andere functie dan een distributie functie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
ybos schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:00:
[...]

Ik denk dat het een verschil van inzicht is (of ik denk niet goed) :P

Maar stel:
Jan op de hoek van de straat heeft nog nooit van FO gehoord, maar heeft op zijn 55e wel netjes zijn huis van 3 ton afgelost. Inmiddels baalt hij gigantisch van zijn werk maar door ontbreken van fatsoenlijke opleiding e.d. heeft hij geen uitzicht op ander/leuker werk.

Hij kan dan zijn woning verkopen en klein huisje gaan huren en hoeft dan niet meer te werken. (even random leeftijd en getallen, maar je snapt de insteek).

Zoals ik je begrijp zoek jij naar een rekenvoorbeeld dat verkoop en terughuren meer rendement oplevert. Dat is er denk ik niet.

Maar als Jan op de hoek gewoon doorploetert tot zijn pensioen (met heeeeeel veel tegenzin) heeft hij niets aan zijn afbetaalde woning, terwijl bij verkoop kan hij zijn "klotebaantje" vaarwel zeggen.
Dat is natuurlijk ook veel waard (onbetaalbaar? ;) ). Denk dat kabelmannetje dat probeerde aan te geven en dat zette mij wel aan het denken.
Punt is dat diezelfde Jan, met een koopwoning, wel van zn pensioen/aow kan genieten. Hij krijgt namelijk veel minder met die 10-15 jaar minder werken, dus kan de kosten anders niet rondkrijgen. Met een huurwoning niet, want dan krijgt ie zn huishoudboekje niet meer rond tegen de tijd dat aow/pensioen vrij komt.

Dus ook voor Jan is een kleinere woning kopen, en zo maar een deel liquide maken, interessanter dan huren.

• Wozmro
  • Nu online
Ik woon zelf (gezin met drie) in een relatief kleine woning: alles samen een 150m², twee slaapkamers. Zelf helemaal verbouwd periode 2005-2007 voor aankoop+verbouwing iets van een 110k (ook redelijk wat premies gekregen, was nog net voor de crisis).
In 2016 de lening volledig afbetaald. Goedkoper kan je niet wonen denk ik, ook omdat ik veel aandacht besteed heb aan isolatie en zo.

Als ik dan mensen hoor die 700€/maand huur betalen voor een woning min of meer gelijkaardig, en die dan ook nog een stuk minder verdienen. Dan vraag ik mij toch af hoe ze het klaarkrijgen. De smartphones, auto's, tv's,... moeten dan ook nog betaald worden.

Ik heb geen ambitie om groter te gaan wonen, integendeel. Als ik ooit nog eens een woning zou kopen en verbouwen dan zou ik proberen om nog kleiner en nog soberder te gaan; denk aan: eco materialen, zo weinig mogelijk techniek, wel goed geïsoleerd zodat we met een klein pelletkacheltje toekomen,...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Sinds wanneer is 150 m2 een kleine woning... lijkt mj bovengemiddeld. en waar krijg je zo’n woning voor 110k?

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Was wel benieuwd :
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-woningen-eengezinswoning
Zeker boven gemiddeld ruim.

Gemiddelde verkoopwaarde zeg 250k. Uiteraard is dit geen median helaas maar gemiddelde.

[ Voor 24% gewijzigd door Scorpei op 27-09-2017 23:09 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Ergens in België schat ik zo.

Overigens moet je niet kijken wat je ooit voor een huis hebt betaald maar hoeveel je er nu voor zou krijgen om het (in ieder geval wat betreft financiën) te kunnen vegelijken met huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:01:
Sinds wanneer is 150 m2 een kleine woning... lijkt mj bovengemiddeld. en waar krijg je zo’n woning voor 110k?
In België is dit blijkbaar een kleine woning. Ik ben al enkele keren op vakantie geweest in Nederland en de woningen zijn inderdaad kleiner, het is ook van daar dat ik de inspiratie haal om op termijn nog kleiner te gaan wonen dan nu. Woningbeleid en gewoonten in Nederland zijn vele malen efficiënter in Nederland.

Voor de woning zelf heb ik 40k betaald, kun je nagaan in welke toestand die was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Wozmro schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:34:
Voor de woning zelf heb ik 40k betaald, kun je nagaan in welke toestand die was...
Zelfs als je de woning geheel moet verwijderen en iets nieuws moet bouwen koop je daar in NL geen woning voor, hooguit als er enorm gesaneerd moet worden. Ook 10 jaar geleden niet maar nu helemaal niet meer. Wat jij efficiënt woonbeleid noemt betekent wel dat wonen veel duurder is hier.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Wozmro
  • Nu online
Zou het ook niet kunnen dat een huis kopen in Nederland duurder is omdat het lenen er voor anders in elkaar zit (of zat)?
Jullie systeem doet mij denken aan 'koop nu, betaal later', daardoor is er veel meer ruimte om de prijzen te laten stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
Xanaroth schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:55:
[...]
Punt is dat diezelfde Jan, met een koopwoning, wel van zn pensioen/aow kan genieten. Hij krijgt namelijk veel minder met die 10-15 jaar minder werken, dus kan de kosten anders niet rondkrijgen. Met een huurwoning niet, want dan krijgt ie zn huishoudboekje niet meer rond tegen de tijd dat aow/pensioen vrij komt.

Dus ook voor Jan is een kleinere woning kopen, en zo maar een deel liquide maken, interessanter dan huren.
Hier zien wij een verschil van inzicht. Persoonlijk heb ik het er niet voor over om 15 jaar in deze klote baan te moeten blijven hangen en zo je leven te vergooien. En dat alleen maar om in een huis te willen wonen, daar kan ik dus niet bij.
Persoonlijk hoef ik geen seconde na te denken om dat huis van 300K te verkopen en een goedkope huurwoning te zoeken voor opslag spul/onderkomen voor 6 maanden per jaar in NL. En dan tijdens de koude periode voor 6 maanden met een busje naar warme streken te vertrekken.
En ook maakt het mij ook niet uit als ik op mijn 70ste in een sociale huurflat moet wonen, mocht dat geld op zijn (die kans is zeer klein, want dit is een worst case scenario). AOW+pensioen is altijd meer dan bijstand, en ik zorg er -legaal of niet- wel voor dat ik hoe dan ook enkele tienduizenden euro's achter de hand heb.
Alles beter dan 15 jaar ongelukkig zijn voor wat bakstenen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 28-09-2017 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:58
kabelmannetje schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:44:
[...]

Hier zien wij een verschil van inzicht. Persoonlijk heb ik het er niet voor over om 15 jaar in deze klote baan te moeten blijven hangen en zo je leven te vergooien.
Los van het hele FO gebeuren; betekent dit niet gewoon dat je je moet omscholen en een baan moet gaan zoeken die niet klote is? Als je een klote baan hebt is het dom om daarin te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Hier zien wij een verschil van inzicht. Persoonlijk heb ik het er niet voor over om 15 jaar in deze klote baan te moeten blijven hangen en zo je leven te vergooien. En dat alleen maar om in een huis te willen wonen, daar kan ik dus niet bij.
Persoonlijk hoef ik geen seconde na te denken om dat huis van 300K te verkopen en een goedkope huurwoning te zoeken voor opslag spul/onderkomen voor 6 maanden per jaar in NL. En dan tijdens de koude periode voor 6 maanden met een busje naar warme streken te vertrekken.
En ook maakt het mij ook niet uit als ik op mijn 70ste in een seniorenflat moet wonen, mocht dat geld op zijn. Alles beter dan 15 jaar ongelukkig zijn voor wat bakstenen.
Uitgangpsunt was de hele tijd dat je toch ergens moet wonen (koop danwel huur).
Ikzelf kies liever voor volle 30 jaar geluk. Dus zowel voor als na pensioen kunnen genieten. Anders ruil ik slechts de 15 jaar 'voor pensioen' in voor de 15 jaar 'na pensioen', en om me dan de andere helft ruk te voelen omdat ik niks meer heb en kan, want geldgebrek.

Vandaar ook dat verkopen en kleiner kopen zo vele malen efficienter is. Kun je EN eerder stoppen (of baan zoeken die minder oplevert maar wel leuk is), EN ook na pensioen je financiën rond krijgen door de significant lagere maandlasten.

Nu ga je het ineens hebben over slechts 6 maanden wonen een huurwoning, en de andere 6 letterlijk in je auto (ok, busje) te slapen en zo de kosten te drukken omdat je het anders niet rond krijgt.
Kan me voorstellen dat die vrijheid leuk is, maar ben benieuwd of je straks als 70/80 jarige blij bent in een krakkig busje te moeten slapen de helft van het jaar, omdat je anders financieel in de knel komt. Je rug, heupen, gezondheid, en contact met (klein)kinderen gaat daar echt enorm onder lijden.

De ironie wilt echter dat je ook die casus om kunt draaien. Koopwoning van 0,-/maand (want afbetaald) en dan paar maanden elders huren in de winter. Je houdt wat maanden kosten en wat maanden 'gratis', althans op papier. Weliswaar met wat minder vermogen, omdat je niet alles verkoopt.
Dat huren kun je dan echter niet doen tegen recordprijzen (6 maanden NL) maar tegen bodemprijzen (6 maanden azie). Dus hoewel je minder vermogen/inkomen hebt op papier, heb je ook minder uitgaven dus die extra euro's zijn niet nodig.

Bovendien, hou je dan de vrijheid van een koopwoning, dus je bent niet verplicht altijd minstens 6 maanden weg te gaan. Kun je er ook ook 4 van maken, of 0 maanden weg, als je dat eens wilt (of nodig is, gezondheid ofzo). Terwijl als je uitgangspunt is 'minstens 6 maanden de hort op' je weg moet ivm financien. Ongeacht of je het kunt of nodig is, je moet elk jaar weg, anders ben je blut.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 28-09-2017 09:56 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:00
President schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:52:
[...]

Los van het hele FO gebeuren; betekent dit niet gewoon dat je je moet omscholen en een baan moet gaan zoeken die niet klote is? Als je een klote baan hebt is het dom om daarin te blijven?
Ik denk dat elke baan klote is als je kiest tussen de baan of wereldreizen in een camper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 12:39

TmZ

Xanaroth schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:54:
[...]

Ikzelf kies liever voor volle 30 jaar geluk. Dus zowel voor als na pensioen kunnen genieten. Anders ruil ik slechts de 15 jaar 'voor pensioen' in voor de 15 jaar 'na pensioen', en om me dan de andere helft ruk te voelen omdat ik niks meer heb en kan, want geldgebrek.

Vandaar ook dat verkopen en kleiner kopen zo vele malen efficienter is. Kun je EN eerder stoppen (of baan zoeken die minder oplevert maar wel leuk is), EN ook na pensioen je financiën rond krijgen door de significant lagere maandlasten.

Nu ga je het ineens hebben over slechts 6 maanden wonen een huurwoning, en de andere 6 letterlijk in je auto (ok, busje) te slapen en zo de kosten te drukken omdat je het anders niet rond krijgt.
Kan me voorstellen dat die vrijheid leuk is, maar ben benieuwd of je straks als 70/80 jarige blij bent in een krakkig busje te moeten slapen de helft van het jaar, omdat je anders financieel in de knel komt. Je rug, heupen, gezondheid, en contact met (klein)kinderen gaat daar echt enorm onder lijden.

De ironie wilt echter dat je ook die casus om kunt draaien. Koopwoning van 0,-/maand (want afbetaald) en dan paar maanden elders huren in de winter. Je houdt wat maanden kosten en wat maanden 'gratis', althans op papier. Weliswaar met wat minder vermogen, omdat je niet alles verkoopt.
Dat huren kun je dan echter niet doen tegen recordprijzen (6 maanden NL) maar tegen bodemprijzen (6 maanden azie). Dus hoewel je minder vermogen/inkomen hebt op papier, heb je ook minder uitgaven dus die extra euro's zijn niet nodig.

Bovendien, hou je dan de vrijheid van een koopwoning, dus je bent niet verplicht altijd minstens 6 maanden weg te gaan. Kun je er ook ook 4 van maken, of 0 maanden weg, als je dat eens wilt (of nodig is, gezondheid ofzo). Terwijl als je uitgangspunt is 'minstens 6 maanden de hort op' je weg moet ivm financien. Ongeacht of je het kunt of nodig is, je moet elk jaar weg, anders ben je blut.
En aangezien je geen hypotheek hebt kan je de woning in de winter ook nog 6 maanden verhuren :)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30
Hieruit maak ik op dat je geen partner met een baan, kinderen op school hebt...?
[...]

• Tommie12
Als Belg hebben we gewoon een baksteen in de maag.
Ik zou me niet comfortabel voelen in een huurhuis, en ja, dat is een keuze.

Uiteraard gebeurt het hier ook dat mensen ergens rond hun 60e hun woning verkopen en verkassen naar een mooi appartement. In veel gevallen moet je dan bijleggen. Die woning heeft een totale opfrissing nodig, en waarschijnlijk ook een dikke update van de isolatie, en die nieuwe mooiere appartementen zijn zeker niet goedkoop. Je wil toch niet in een studentenflat kruipen. Tel daar nog wat notaris, schrijfkosten, verkoopkosten etc bij, en er komt zeker geen kapitaal vrij.

• CornermanNL
President schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:52:
[...]

Hele andere discussie maar toch , omscholen is nog niet zo eenvoudig. Voor veel mensen niet althans. Als je alleen al ziet hoeveel mensen er al met moeite een MBO halen.

Daarbij is het volgen van een 2e studie op bijvoorbeeld HBO/Universitair niveau al best duur. Vanwege het instellingsgeld. En dat is eigenlijk het niveau wat je tegenwoordig wel moet hebben om het rendabel te houden.

Daar zijn mensen het niet altijd met mij eens , want zegt men dan je kan het van de belasting aftrekken dus netto is het maar zoveel. Dat is misschien wel waar maar een bachelor ICT aan de UU kost al bijna 11000 euro aan collegeld per jaar. Zonder de rest. En dat mag je wel eerst op tafel leggen. Dan ben je weer een aantal jaren verder en ouder. Ga je die investering nog terugverdienen ? Wordt je op een bepaalde leeftijd nog wel aangenomen op de door jou gewilde functies ?

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Ja hoor, als je werkgever het er mee eens is kan je een vaststellingsovereenkomst aangaan.

https://www.werk.nl/werk_...vaststellingsovereenkomst

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Xanaroth schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:54:
[...]

[knip]

Het overwinteren in een campertje was maar een voorbeeld. Dat hoeft niet zoals jij suggereert uit noodzaak, maar omdat het leuk is. Als je niet overwintert, kan je het ook in extra huur stoppen. We zijn het zeker eens over de flexibiliteit die liquideren van een woning geeft. :)

Wellicht is het financieel verstandig om van 250K de helft te liquideren, een woning van 125K te kopen en deze na 10 jaar nogmaals te verkopen, als je geld nodig hebt. Het verschil is m.i. niet bijster groot.

Als ik het snel uitreken:
- Bij sociale huur zit je voor een vergelijkbaar 125K koop-appartementen, rond 500-600/maand hier in Groningen. Dat zijn echt niet alleen tochtige krotten, maar ook keurige nieuwbouw.
- Een eigen appartement kost je VVE, verzekering en belastingen, laten we zeggen 100+25+25 = 150e.

Gaan we van 600 euro huur uit, dan bespaar je dus 600-150 is 450/maand bij koop.
Het vermogen van 125K levert je passief zo'n 500 euro per maand op.
Natuurlijk heb je huurverhoging van inflatie over het verschil van 450 euro, waardoor het langzaam gunstiger wordt om te kopen (uitgaande van het worst case rendement scenario).

Maar, er is wel een > 95% kans dat dat je vermogen (flink) groeit. Plus dat je met langzaam interen leuke dingen kan doen.

Het verschil zit met name in dat ik persoonlijk liever inteer en leuke dingen doe en jij vermogen in een huis houdt om je maandelijkse lasten te minimaliseren (en wellicht pas later (65-70?) wil liquideren). Het verschil is m.i. zo klein dat ik voor huren kies.

• kabelmannetje
djiedjee schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:11:
Hieruit maak ik op dat je geen partner met een baan, kinderen op school hebt...?
[...]
Kinderen: nee, gelukkig niet.
Partner: ja. Die werkt een paar maanden per jaar. Net als ik.

• kabelmannetje
TmZ schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:08:
[...]
En aangezien je geen hypotheek hebt kan je de woning in de winter ook nog 6 maanden verhuren :)
Absoluut een goed punt. Alhoewel (sociale) huur ook legaal huisbewaring kent voor onderhuur.
Als je het geld niet nodig hebt, zou ik er niet aan beginnen. Tenzij het een goede kennis is die je voor een half jaar uit de brand wil helpen, of als je minimaal een jaar weg bent. Het is gewoon veel gedoe, voor relatief weinig inkomsten.
Mijn FO-plan is dan ook niet gebaseerd op de extra inkomsten uit verhuur eigen woonruimte.

[ Voor 20% gewijzigd door kabelmannetje op 28-09-2017 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lees je 'n week niet mee, kom je terug en gaat het nog steeds over een variant op aflossen vs niet aflossen...

Persoonlijk denk ik dat het zoals al gezegd volledig afhankelijk is van ieders persoonlijke omstandigheden. Zo is het in sommige regio's onmogelijk om een fatsoenlijke gezinswoning te huren en is kopen dan toch echt vele malen goedkoper, helemaal op de lange termijn en wanneer je nog 'n inkomen uit werk geniet.

Zolang ik kinderen heb wil ik in ieder geval comfortabel wonen en verhuis ik niet elke paar jaar of verblijf ik geen maandenlang in het buitenland. Dat comfortabel wonen kan hier in Zeeland heel royaal in een woning van 250K. Had ik die 250K belegd dan zou het met een geschat rendement van 6% (na inflatie) en 30% vermogensrendementheffing op dit behaalde rendement (dit werkt nu nog niet zo, maar is makkelijk rekenen) €10.500 per jaar opleveren. Van dat geld kan ik hier absoluut geen soortgelijke woning huren...

Heb je het over een flatje van 125K en wil je wat meer flexibiliteit dan wordt het al snel 'n ander verhaal natuurlijk.

Zodra ik ouder wordt, mijn kinderen uit huis gaan en geen hypotheekrenteaftrek meer geniet ga ik vrij zeker (deels) liquideren, maar voor nu is dat dus nog even nadeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje

Yep....

Met vast contract:
- vaststellingsovereenkomst. Je kan je chef melden dat je niet op je plaats zit, dat je een wereldreis wil maken, dat je gaat verhuizen, of bedenk iets creatiefs/emotioneels waarop men meewerkt om je contract te ontbinden.
- wacht op een reorganisatie, meld je vrijwillig aan en ga er met een half jaar bonus extra uit.
- solliciteer op een baan van minimaal 6 maanden, welke vanzelf afloopt.

Contract bepaalde tijd:
- Na afloop rol je vanzelf de WW in. Geef wel aan dat je na afloop contract andere plannen hebt, zodat je geen vast contract krijgt. Bij schriftelijk afwijzen van vast contract zal je namelijk geen WW ontvangen.

Stel je hebt 20 jaar gewerkt.

2015: werk 2 maanden. Ontvang 10 maanden WW
2016: Ontvang 10 maanden WW. Werk 2 maanden => WW-recht weer opgebouwd.
2017: Werk 2 maanden. Ontvang 10 maanden WW
2018: Ontvang 12 maanden WW
2019: Ontvang 10 maanden WW => werk 2 maanden. => 4/5 jaren gewerkt.
2020: Ontvang 12 maanden WW
2021: Ontvang 12 maanden WW
2022. Weer werk zoeken.

8 maanden werken voor 6 jaren WW, niet gek. Ja, het is een idioot systeem. Genoeg schimmige werkgevers die er echter aan meehelpen (Poolse WW-fraude).
Als je een olifantenhuid plus een paar ton vermogen hebt, is WW echt geen straf. Zo moeilijk is het niet om goede brieven te schrijven op net niet aansluitende functies en niet aangenomen te worden.
Ik heb met onderbrekingen totaal ongeveer 1 jaar WW gehad tijdens mijn carriere. Onder de 50 heb je alleen gesprekken over wat je kunt en men reikt daar wat functies aan met de suggestie daarop te solliciteren. Meer doen ze niet. Een totaal overbodig instituut.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:19
Ik heb respect voor jou manier van leven Kabelmannetje. Knap hoe jij met weinig middelen voor jou doen royaal leeft, maar dit riekt (naar mijn mening) toch wel behoorlijk als misbruik van de systemen.

Het zal best allemaal legaal zijn en kunnen/mogen van de regeltjes, maar dit soort dingen kost de gewone burger zo ontzettend veel geld en daar kan ik niet zo goed tegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
B-Real schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:53:
Ik heb respect voor jou manier van leven Kabelmannetje. Knap hoe jij met weinig middelen voor jou doen royaal leeft, maar dit riekt (naar mijn mening) toch wel behoorlijk als misbruik van de systemen.

Het zal best allemaal legaal zijn en kunnen/mogen van de regeltjes, maar dit soort dingen kost de gewone burger zo ontzettend veel geld en daar kan ik niet zo goed tegen....
Ik ook niet en ik ben de eerste die pleit voor het totaal afschaffen van WW. Maar er zijn diverse gevallen bekend waarop misbruik van dit systeem industrieel wordt aangepakt.

Mijn mening is dat men zelf maar 5% van het inkomen overmaakt in een vrij op te nemen buffer bij werkloosheid, ipv dat dit gedwongen via belastingen gaat. Dus hetzelfde als ZZP'ers zouden moeten doen. Als je dat sparen niet wil of doet, dan is dat je eigen keuzen en is er nog altijd bijstand. Dat is uiteindelijk ook nog eens goedkoper dan het huidige systeem, er lopen nogal wat medewerkers van het UWV rond, die allen geen banen scheppen.

Ik ben blij dat ik in de laatste 5 jaren alleen maar af en toe als ZZP'er gewerkt heb en alles zelf bepaal. Uiteindelijk is een WW-uitkering maar een fractie van wat je als (ICT) ZZP'er meer verdient vergeleken met een baan in loondienst. Verder moet je maar zin hebben in infantiel gedoe (kreeg verplichtingen om als Oracle DBA'er op baan voor MSSQL DBA'er te solliciteren of als UNIX-beheerder te solliciteren op een baan waar MCSE shootout eis was) . Maar dat is inmiddels aardig off-topic.

[ Voor 43% gewijzigd door kabelmannetje op 28-09-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:03

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
De pensioenen worden schijnbaar meegemomen en dit is nogal een groot bedrag.
Daarnaast wordt aflossen gestimuleerd en is de woningprijs gestegen dus minder huizen onderwater.
Niet echt shocking dus dat NL als rijk gezien wordt en rijker wordt.
Andere kant houdt t 'beperkte' bedrag wel in dat er weinig liquide middelen zijn (uitgaande v pensioen en overwaarde is 87k echt niets).
Zzp drukt dan mogelijk de pensioentotalen maar deze zouden dit zelf geregeld moeten hebbsn

• Blik1984
  • Nu online
Ik kan die cijfers moeilijk geloven, ik heb in de afgelopen jaren als 33-jarig broekie al bijna die 87k als pensioen opgespaard. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu al boven het gemiddelde zou zitten eigenlijk

Verder vind ik dit soort onderzoekjes altijd een beetje nutteloos. In Nederland heb je een enorm groot sociaal vangnet, wat hier volgens mij niet wordt meegenomen. In Amerika heb je dat weer niet. Dus je kunt nooit precies appels met appels vergelijken met dit soort onderzoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Blik1984 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:26:
Ik kan die cijfers moeilijk geloven, ik heb in de afgelopen jaren als 33-jarig broekie al bijna die 87k als pensioen opgespaard. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu al boven het gemiddelde zou zitten eigenlijk

Verder vind ik dit soort onderzoekjes altijd een beetje nutteloos. In Nederland heb je een enorm groot sociaal vangnet, wat hier volgens mij niet wordt meegenomen. In Amerika heb je dat weer niet. Dus je kunt nooit precies appels met appels vergelijken met dit soort onderzoeken
Exact, ook is de kans dat je van gemiddeld inkomen naar onder de armoedegrens gaat in Nederland een stuk kleiner. In Amerika is dat vaak maar 1 goede ziekenhuis opname weg. Ik denk dat het veel belangrijker is hoe deze rijkdom verdeeld is in de maatschappij. En juist omdat wij hier zaken collectief geregeld hebben staan we er gemiddeld beter voor. Ik geloof absoluut niet in alles zelf doen.

Als ik zie hoe slecht het financieel inzicht is van de gemiddelde mens ben ik blij met onze collectieve regelingen en vangnetten. Natuurlijk zal er misbruik van gemaakt worden. Maar ik denk dat de meeste mensen er in hun leven slechts een paar keer kort gebruik maken van zaken als de WW.

Ziektekosten zijn nog steeds te behappen , en voorzieningen op een goed niveau. OV en wegen prima.
Dat maakt Nederland ook een prima land om FO na te streven. Je hoeft geen bizarre buffer op te bouwen voor extreme zaken of dure ondoorzichtige verzekeringen af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Zolang kapitalisme bestaat icm inkomstenbelasting dat hoger is dan vermogensbelasting dan neemt het verschil tussen armen en rijken steeds meer toe. Daarnaast wordt productie steeds kapitaalintensiever en minder arbeidsintensief en ook daardoor wordt het genoemde gat groter en groter.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Chief schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:46:
Zolang kapitalisme bestaat icm inkomstenbelasting dat hoger is dan vermogensbelasting dan neemt het verschil tussen armen en rijken steeds meer toe. Daarnaast wordt productie steeds kapitaalintensiever en minder arbeidsintensief en ook daardoor wordt het genoemde gat groter en groter.
Gelukkig maar, anders werkten wij hier allemaal tot we 70 zijn. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
CornermanNL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:45:
[...]
Ziektekosten zijn nog steeds te behappen , en voorzieningen op een goed niveau. OV en wegen prima.
Dat maakt Nederland ook een prima land om FO na te streven. Je hoeft geen bizarre buffer op te bouwen voor extreme zaken of dure ondoorzichtige verzekeringen af te sluiten.
Klopt helemaal! Maar daar zit m.i. wel een nadeel aan. In NL is vrijwel niemand die enige kennis heeft van financiële zaken in het kader van FO. De meesten in NL gaan 40-50 jaar werken en met pensioen. Men leeft van maand tot maand en heeft geen buffer omdat men toch wel op de overheid leunt. De meeste burgers hier houden het maximaal een paar maanden uit zonder inkomen. Het zou goed zijn als men financiële basiskennis op school zou krijgen en het leven zelf stuurt.

Ik vond het bizar om ooit bij het UWV aan te schuiven na gedwongen ontslag en deze dame met oogkleppen beweerde dat het allemaal zo erg is, zo zonder baan en dat je leven nu betekenisloos is. En ohjee, wat een drama, een paar honderd euro minder WW in de maand vergeleken met een baan. Omdat ik wel nauwelijks rond kon komen, zal ik vast hard op zoek gaan naar werk.
Met een paar ton op de bank en door verhuur leefde ik zowat gratis, dus had WW helemaal niet nodig. Ik had werkelijk het gevoel alsof we in een andere wereld leefden. Ik heb mij maar wijselijk onttrokken aan een verdere discussie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
kabelmannetje schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:09:
[...]

Klopt helemaal! Maar daar zit m.i. wel een nadeel aan. In NL is vrijwel niemand die enige kennis heeft van financiële zaken in het kader van FO. De meesten in NL gaan 40-50 jaar werken en met pensioen. Men leeft van maand tot maand en heeft geen buffer omdat men toch wel op de overheid leunt. De meeste burgers hier houden het maximaal een paar maanden uit zonder inkomen. Het zou goed zijn als men financiële basiskennis op school zou krijgen en het leven zelf stuurt.

Ik vond het bizar om ooit bij het UWV aan te schuiven na gedwongen ontslag en deze dame met oogkleppen beweerde dat het allemaal zo erg is, zo zonder baan en dat je leven nu betekenisloos is. En ohjee, wat een drama, een paar honderd euro minder WW in de maand vergeleken met een baan. Omdat ik wel nauwelijks rond kon komen, zal ik vast hard op zoek gaan naar werk.
Met een paar ton op de bank en door verhuur leefde ik zowat gratis, dus had WW helemaal niet nodig. Ik had werkelijk het gevoel alsof we in een andere wereld leefden. Ik heb mij maar wijselijk onttrokken aan een verdere discussie. :)
Dat zou inderdaad een verplicht vak moeten zijn financiële basiskennis. Maar als ik kijk in mijn omgeving hoe weinig mensen met ook een behoorlijk hoge opleiding en zelfs mensen in financiële functies eigenlijk begrijpen van hun eigen risico's dan kom ik al snel tot de conclusie dat het naast het echt begrijpen het ook psychologisch van aard is. Of ze kiezen ervoor om het te negeren. Mij overkomt zoiets niet, die houding.

Mensen houden nu eenmaal van meer , meer , meer ingegeven door de huidige maatschappij. Succes wordt nu eenmaal afgemeten aan je huis , je auto etc. Het vereist meer dan alleen inzicht. Het is echt een andere manier van leven en denken.

Het is wel enorm belangrijk om het financiële begrip en besef verder op niveau te krijgen. Ik heb een tijdje meegelopen bij schuldhulpverlening en als je ziet wat mensen allemaal opladen aan schuld dat grenst aan het ongelofelijke. Ook mensen met prima inkomens overigens , het is niet alleen het minder bedeelde deel van de samenleving.

Ik bedoel, hoe vaak ben ik al niet voor gek verklaard dat ik "zoveel" spaar en aflos op feestjes en partijen als het weer eens over huizen de beurs en pensioenen gaat. Mensen kijken je aan alsof je van Mars komt. Ik hou het tegenwoordig voor me en sluit me dan aan bij een ander gesprek. Ik denk weleens ben ik nu de dwaas van het stel, zie ik teveel beren op de weg ? Het is moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:49:
[...]
Gelukkig maar, anders werkten wij hier allemaal tot we 70 zijn. ;)
Waar Chief denk ik meer/mogelijk op doelde was dat de enorme ongelijkheid steeds groter gaat worden. Helft van het vermogen op deze aarde in handen van een handvol mensen, zoiets.
Ik denk niet dat dat een goede ontwikkeling is in het algemeen.

Ook al hoop ik voor mezelf niet dat ze binnenkort plotseling voor niet hele vermogende mensen (< 1 mil.) opeens de VRH gigantisch omhoog gooien en de IB naar beneden :o
CornermanNL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:47:
[...]
Dat zou inderdaad een verplicht vak moeten zijn financiële basiskennis. Maar als ik kijk in mijn omgeving hoe weinig mensen met ook een behoorlijk hoge opleiding en zelfs mensen in financiële functies eigenlijk begrijpen van hun eigen risico's dan kom ik al snel tot de conclusie dat het naast het echt begrijpen het ook psychologisch van aard is. Of ze kiezen ervoor om het te negeren. Mij overkomt zoiets niet, die houding.
Dat dus. Ik ken een aantal mensen van dichtbij waarvan ik zeker weet dat hun intelligentie zeker een stuk een flink stuk boven die van mij ligt, aan sommige zaken kun je niet zoveel doen :+
Echter, als ik soms zie wel basis beslissingen zij nemen mbt financiën.....dan blijkt maar weer dat intelligente mensen niet altijd verstandige beslissingen nemen :P
Ik denk weleens ben ik nu de dwaas van het stel, zie ik teveel beren op de weg ? Het is moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen.
Ik heb overigens wel het gevoel dat er een redelijke grote stroming is van (toekomstige) FO'ers. En ook meer dan een aantal jaar geleden. Alleen in percentages is het natuurlijk vrij klein. Maar goed, misschien is dat mijn bias als je er al wat langer mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stroming moet ook een niche blijven anders gaat het belastingstelsel erop ingericht worden. Macro-economisch is het helemaal niet handig als mensen niet hoeven te werken of eerder stoppen met werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:26
CornermanNL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:45:
[...]

Exact, ook is de kans dat je van gemiddeld inkomen naar onder de armoedegrens gaat in Nederland een stuk kleiner. In Amerika is dat vaak maar 1 goede ziekenhuis opname weg. Ik denk dat het veel belangrijker is hoe deze rijkdom verdeeld is in de maatschappij. En juist omdat wij hier zaken collectief geregeld hebben staan we er gemiddeld beter voor. Ik geloof absoluut niet in alles zelf doen.

Als ik zie hoe slecht het financieel inzicht is van de gemiddelde mens ben ik blij met onze collectieve regelingen en vangnetten. Natuurlijk zal er misbruik van gemaakt worden. Maar ik denk dat de meeste mensen er in hun leven slechts een paar keer kort gebruik maken van zaken als de WW.

Terechte conclusie. In Nederland is de benodigde risicobuffer lager, maar je wordt in de VS wel beter beloond doordat je meer risico loopt. Het is ook precies het verschil tussen de Nederlandse en Amerikaanse maatschappij en de rol van de overheid.
Als FO-er kan je sneller FO worden, maar wellicht is het hier voor een grote groep binnen bereik (al betekent dat niet dat het ook gebeurt, zoals hier al gezegd).
Persoonlijk voel ik wel enig comfort bij de vangnetten zoals die er zijn in NL al heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt, maar tegelijkertijd zouden de belastingtarieven ook een stuk omlaag kunnen bij een soberder systeem en daar profiteer je in de opbouwfase ook van.
Waar ik in elk geval blij mee ben is dat de elementaire risico's die je als huishouden niet kunt lopen zoals ziekte en zorg, hier goed collectief geregeld zijn.
Ten aanzien creëren meer inzicht en draagvlak voor FO-koers bij partners: deze week wat grafiekjes uitgeprint ter illustratie en dat bleek verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:35:
De stroming moet ook een niche blijven anders gaat het belastingstelsel erop ingericht worden. Macro-economisch is het helemaal niet handig als mensen niet hoeven te werken of eerder stoppen met werken.
Canadees Peter Adeney (Mr Money Mustache) geeft hierop als antwoord dat het juist goed is voor de samenleving als geheel. Hij noemt drie positieve gevolgen:

Ten eerste: het milieu. Onze collectieve consumptiedrift zorgt door de productie en het transport van spullen voor een zware belasting van de aarde. Om over het gebruik van onze auto’s nog niet eens te spreken. Als we minder zooi aanschaffen en minder vaak autorijden, verkleinen we onze ecologische voetafdruk.

Ten tweede groeit de sociale cohesie als we minder nieuwe spullen kopen. Als we via Marktplaats handelen, dienen we niet alleen de eigen portemonnee en het milieu, we komen ook in contact met mensen uit andere lagen van de maatschappij. Daardoor kunnen we ons beter in andere groepen inleven. En als we in plaats van het kopen van een nieuwe boor, gewoon even aan de buren vragen of we die van hen mogen lenen, versterken we de onderlinge banden in onze directe leefomgeving.

Ten derde gelooft Adeney dat mensen meer waarde toevoegen aan de maatschappij als ze niet meer afhankelijk zijn van hun salaris. De veelbesproken kortere werkweek komt dan in zicht. Een dokter kan haar diensten gratis verlenen aan mensen die zich medische zorg niet kunnen veroorloven, een advocaat kan meer zaken op zich nemen waar ze mensen mee kan helpen. Een marketeer kan haar talent aanwenden voor het promoten van goede doelen. We hebben meer tijd voor vrijwilligerswerk, mantelzorg, enzovoort.

Bron

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04-2023
Beste Tweakers,

Ik lees al enige tijd mee op dit forum en vooral dit specifieke onderwerp, maar nog niet eerder gereageerd. Welkom en dank aan iedereen voor het delen van alle interessante informatie hier! Ik ben al enige tijd geïnteresseerd in het onderwerp FO en heb inmiddels al heel wat blogs, boeken en informatie tot mij genomen. Ik vind het erg inspirerend maar merk zelf moeite te hebben om echt FO te leven, en zou graag jullie advies willen om het strakker op order te krijgen.

Ik heb naar mijn inziens een goed betaalde baan, totaal komt er ongeveer € 2500 netto per maand binnen. Dit zou voldoende moeten zijn om een groot deel te kunnen sparen, zou je zeggen? Toch merk ik dat de praktijk moeilijker is daarom hoop ik via deze weg nog wat tips te krijgen.

For the record, ik woon samen en deel een e/o rekening, waar we beide geld op storten, oa. huishoudgeld, spaar voor vakanties en onvoorziene uitgaves.

Members only: finance
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoor graag of jullie nog bespaar mogelijkheden zien, of wellicht andere frisse ideeën hebben om mij verder op weg te helpen. Het restant wat ik nu maandelijks over houd spaar ik weg in een deposito rekening.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Deze vond ik ook wel interessant om te luisteren in het kader van wel/niet afhankelijk zijn van inkomen door werk.

https://www.bnr.nl/radio/...7-universeel-basisinkomen

@sir_xavier
Ziet er op zich nergens extreem uit.
Tele2 abo moet goedkoper kunnen, vakantie wellicht ook. Prive leefgeld is misschien verder te specificeren? Spaar onvoorzien, is dat voor eenmalige uitgaven? Dan misschien als 1 jaarpost opnemen.
Zorgverzekering kan zeker goedkoper.

Maandelijkse kosten lijken nooit zo hoog, maar x 12 ziet het er direct anders uit.

[ Voor 49% gewijzigd door djiedjee op 29-09-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:33
sir_xavier schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:41:
Beste Tweakers,

Ik lees al enige tijd mee op dit forum en vooral dit specifieke onderwerp, maar nog niet eerder gereageerd. Welkom en dank aan iedereen voor het delen van alle interessante informatie hier! Ik ben al enige tijd geïnteresseerd in het onderwerp FO en heb inmiddels al heel wat blogs, boeken en informatie tot mij genomen. Ik vind het erg inspirerend maar merk zelf moeite te hebben om echt FO te leven, en zou graag jullie advies willen om het strakker op order te krijgen.

Ik heb naar mijn inziens een goed betaalde baan, totaal komt er ongeveer € 2500 netto per maand binnen. Dit zou voldoende moeten zijn om een groot deel te kunnen sparen, zou je zeggen? Toch merk ik dat de praktijk moeilijker is daarom hoop ik via deze weg nog wat tips te krijgen.

For the record, ik woon samen en deel een e/o rekening, waar we beide geld op storten, oa. huishoudgeld, spaar voor vakanties en onvoorziene uitgaves.

***members only***

Ik hoor graag of jullie nog bespaar mogelijkheden zien, of wellicht andere frisse ideeën hebben om mij verder op weg te helpen. Het restant wat ik nu maandelijks over houd spaar ik weg in een deposito rekening.

Groetjes!
Is mij niet helemaal Duidelijk, is dit voor 1 persoon of voor 2 personen?
Het lijkt uit het verhaal 2 personen. maar 1300 zorgverzekering per jaar is haast onmogelijk voor twee personen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OM602
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:45
Ik vraag me af wat 400 "prive leefgeld" per maand is. Volgens mij de eerste stap naar FO je uitgaven 100% inzichtelijk maken, zonder hierbij jezelf voor de gek te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door OM602 op 29-09-2017 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35
Hmm, ik lees eerst op nu.nl dat Hugh Hefner is overleden. Triest natuurlijk.
Daarna lees ik hier 400EUR prive leefgeld... Tja, dan is de link snel gelegd.

Ben benieuwd waar het naartoe gaat overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
Is mij niet helemaal Duidelijk, is dit voor 1 persoon of voor 2 personen?
Het lijkt uit het verhaal 2 personen. maar 1300 zorgverzekering per jaar is haast onmogelijk voor twee personen?
Sorry voor de onduidelijkheid. Het zijn mijn eigen kosten, dus voor één persoon, echter betaald mijn vriendin een deel mee. Dit heb ik voor het gemak meegenomen in mijn inkomen van 2500 eur. Daarnaast hebben we een eo rekening waarop we inleggen voor boodschappen, vakantie en onvoorzien.
Ik vraag me af wat 400 "prive leefgeld" per maand is. Volgens mij is het allereerste wat je moet doen je uitgaven 100% inzichtelijk maken.
Van het leefgeld betaal ik oa. cadeaus (maandelijks 40 euro), vervoer (trein/ auto), kleding en ander vermaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
sir_xavier schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:20:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid. Het zijn mijn eigen kosten, dus voor één persoon, echter betaald mijn vriendin een deel mee. Dit heb ik voor het gemak meegenomen in mijn inkomen van 2500 eur. Daarnaast hebben we een eo rekening waarop we inleggen voor boodschappen, vakantie en onvoorzien.

[...]

Van het leefgeld betaal ik oa. cadeaus (maandelijks 40 euro), vervoer (trein/ auto), kleding en ander vermaak.
Het is bijna 25% van je totale lasten, dus kan geen kwaad dat nog wat meer uit te specificeren. Daar leer je toch weer van.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Beste Tweakers,

***members only***

Groetjes!
Het huishoudgeld is wel voor twee personen of voor één?
In elk geval klopt je overzicht niet. Bedragen voor het sparen van iets zou ik niet onder kosten scharen. Verder met een telefoonabonnement van 38 euro per maand bewijs je jezelf ook geen dienst natuurlijk.

Prive leefgeld moet je verder uitspecificeren naar echte kosten zoals kleding of luxe uitjes zoals vermaak.

Huur en dergelijke is al gedeeld door twee of betaal jij alles? Betaalt je medebewoner jouw dan en zit dit bij die 2500 in?

@wienesroa
Wat een onzin reactie. :X

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:28
Lud0v1c schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:39:
[...]
Ten tweede groeit de sociale cohesie als we minder nieuwe spullen kopen. Als we via Marktplaats handelen, dienen we niet alleen de eigen portemonnee en het milieu, we komen ook in contact met mensen uit andere lagen van de maatschappij. Daardoor kunnen we ons beter in andere groepen inleven. En als we in plaats van het kopen van een nieuwe boor, gewoon even aan de buren vragen of we die van hen mogen lenen, versterken we de onderlinge banden in onze directe leefomgeving.
Leuke theorie maar die vlieger gaat alleen maar op als de buren, of wat ruimer in ieder geval één persoon/gezin in je leefomgeving, wel door gaan met nieuwe spullen kopen. Je kunt die boor van de buren immers alleen maar lenen als de buren een boor hebben.
Voor marktplaats een beetje hetzelfde verhaal, je kunt daar alleen goed handelen als er ook mensen zijn die nieuwe spullen kopen. Zodra er (te) veel mensen zijn die verwachten alles op marktplaats te kunnen kopen droogt het aanbod op en gaan de prijzen met een beetje pech (flink) omhoog.

Persoonlijk zie ik het ook niet zitten om gereedschap en dergelijke uit te lenen, teveel slechte ervaringen met de staat waarin een en ander retour komt of je moet weet ik veel hoe lang bidden en smeken om je eigen spullen terug te krijgen. Komt nog bij dat ik met eigen gereedschap aan de slag kan wanneer het mij uitkomt en ik niet afhankelijk ben van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:33
[...]

[...]

Dus als ik alle uitgaven voor het gemak x2 doe heb ik "jullie 2-persoons uitgaven" ? of zijn bepaalde onderdelen nu voor 2 personen en een deel voor 1 persoon? het is mij nog niet helemaal duidelijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:23:
[...]
Het is bijna 25% van je totale lasten, dus kan geen kwaad dat nog wat meer uit te specificeren. Daar leer je toch weer van.
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat het een aanzienlijke percentage is. Van die 400 spaar ik echter ook weer de helft voor bepaalde zaken, zoals opleidingen en cursussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Beste Tweakers,

***members only***

Groetjes!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 29-09-2017 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_xavier
Zeer volledige reactie, kan ik zeker iets mee. Ik ga het nog even goed doorlezen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_xavier
djiedjee schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:06:
Deze vond ik ook wel interessant om te luisteren in het kader van wel/niet afhankelijk zijn van inkomen door werk.

https://www.bnr.nl/radio/...7-universeel-basisinkomen

@sir_xavier
Ziet er op zich nergens extreem uit.
Tele2 abo moet goedkoper kunnen, vakantie wellicht ook. Prive leefgeld is misschien verder te specificeren? Spaar onvoorzien, is dat voor eenmalige uitgaven? Dan misschien als 1 jaarpost opnemen.
Zorgverzekering kan zeker goedkoper.

Maandelijkse kosten lijken nooit zo hoog, maar x 12 ziet het er direct anders uit.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga nog wat dingen verder specificeren en inzichtelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:17
sir_xavier schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:41:
[...]

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga nog wat dingen verder specificeren en inzichtelijk maken.
Ga naar je bank(en) zoek op download transacties en download de historie en ga deze labelen in Excel. Gooi dat in een tabel per maand of jaar en je hebt een mooi overzicht. Ik zit nu op 9 jaren historie en dit geeft veel overzicht. Alle soorten kosten zitten er in de basis in. Samenwonen, uitzet kopen, huis huren, huis kopen, eerste kind krijgen 2e kind krijgen etc etc.

Gewoon iedere maand even je bank in Excel specificeren. Onvoorziene uitgaven heb je altijd maar op deze manier krijg je wel het beste inzicht zonder met stelposten te hoeven werken (veel situaties en vervangingen zitten er namelijk al in uit het verleden).

In de toekomst zoveel mogelijk pinnen want dan zijn je transacties ook makkelijk te labelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 29-09-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Xanaroth schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:32:
[...]
275 voor boodschappen voor 2 personen per maand is wederom erg hoog, of hebben jullie kinderen en is het eigenlijk voor 3/4 personen?
Tja, mijn vrouw en ik zijn dus met z'n 2en en ik zit daar echt ver boven. Dan reken ik dus wel alles mee (plee-papier, tandpasta, deo etc). We doen in het weekend boodschappen bij de Lidl (de meeste dingen) en de AH (de rest), eten nooit kant en klaar dingen, eten erg veel groente en veel fruit, bijna geen vlees, ik maak mijn eigen ontbijtgranen, eet basic volkorenbrood, koop nooit dingen in de kantine. We eten gewoon veel en we bewegen en sporten veel.

Bij de Lidl deze maand 143 euro uitgegeven en bij de AH 260 euro. Ik weet echt niet hoe ik aan < 275 boodschappen voor 2 personen moet komen.... De AH is dus erg duur, want het is kwa aantal niet de hoofdmoot. Maar de Lidl heeft gewoonweg niet alles.

Hier zit dus ook koken voor gasten in, een bloemetje voor een verjaardag, etc.... maar puur het eten is nog steeds 90% van de meuk. We eten kikkererwten, bonen, couscous en dat is allemaal niet duur.

Wat eet ik op een dag?
- Kom zelfgemaakte ontbijtgranen (havermout, gehakte noten van de Lidl, pitten, zaden en bosbessen van de Lidl)
- 4-6 bruine boterhammen met zelgemaakte hummus oid
- zelfgemaakte plak bananenbrood
- 1 banaan
- avondeten, altijd zelfgemaakt zonder pakjes en weet ik veel wat

Ik schep mijn hele kar helemaal vol elke week en het komt gewoon op....Ik bak mezelf het schompes om geld uit te sparen aan dure AH To Go producten en weet ik veel wat :-)

Dus... hoe kom je < 275 euro? :)

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-09-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:58:
[...]

Tja, mijn vrouw en ik zijn dus met z'n 2en en ik zit daar echt ver boven. Dan reken ik dus wel alles mee (plee-papier, tandpasta, deo etc). We doen in het weekend boodschappen bij de Lidl (de meeste dingen) en de AH (de rest), eten nooit kant en klaar dingen, eten erg veel groente en veel fruit, bijna geen vlees, ik maak mijn eigen ontbijtgranen, eet basic volkorenbrood, koop nooit dingen in de kantine. We eten gewoon veel en we bewegen en sporten veel.

Bij de Lidl deze maand 143 euro uitgegeven en bij de AH 260 euro. Ik weet echt niet hoe ik aan < 275 boodschappen voor 2 personen moet komen.... De AH is dus erg duur, want het is kwa aantal niet de hoofdmoot. Maar de Lidl heeft gewoonweg niet alles.

Hier zit dus ook koken voor gasten in, een bloemetje voor een verjaardag, etc.... maar puur het eten is nog steeds 90% van de meuk. We eten kikkererwten, bonen, couscous en dat is allemaal niet duur.

Wat eet ik op een dag?
- Kom zelfgemaakte ontbijtgranen (havermout, gehakte noten van de Lidl, pitten, zaden en bosbessen van de Lidl)
- 1 banaan

Ik schep mijn hele kar helemaal vol elke week en het komt gewoon op....Ik bak mezelf het schompes om geld uit te sparen aan dure AH To Go producten en weet ik veel wat :-)

Dat werkt op dezelfde manier als je andere uitgaven. Alles bijhouden. Wij zitten met twee personen gemiddeld op 272 euro per maand. Dat is inclusief persoonlijke verzorging. Ik probeer naar de 200-210 te gaan maar dat lijkt bijna niet haalbaar voor ons zonder dingen een aantal dingen structureel te veranderen. En dat is me dat dan weer niet waard. Wij doen al onze boodschappen bij de Dekamarkt en houden van simpel eten. Wij eten bijvoorbeeld cruesly 'sochtends. Dat kost 3.79 per pak en doen we een week mee met twee personen + 1.25 voor een pak blanke vla. Dat is 5.04 voor hele week aan ontbijt.

Heb je een idee wat jouw ontbijt kost?

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Volgens mij werd er gesteld dat € 275 erg hoog was.
Als je redelijk zuinig doet is dat wel te halen, maar je hoeft ook niet erg gek te doen om daar wat boven te zitten.
Wij zitten gemiddeld op €575 voor het hele gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
djiedjee schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:20:
Volgens mij werd er gesteld dat € 275 erg hoog was.
Als je redelijk zuinig doet is dat wel te halen, maar je hoeft ook niet erg gek te doen om daar wat boven te zitten.
Wij zitten gemiddeld op €575 voor het hele gezin.
Hoe groot is het gezin, als ik vragen mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_xavier
Haha, alsof ik mezelf hoor praten. Wij eten vooral ook vers (geen pakjes, veel fruit etc).

Het bedrag maak ik over op onze eo rekening. Mijn vriendin maakt hetzelfde bedrag over. We doen max. 100 euro boodschappen per week. Daarnaast betalen we hiervan 80 euro aan schoonmaker. De rest blijft staan op onze rekening voor nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
5 personen, bedrag is voor alle uitgaven in de supermarkt. Dus inclusief kleine keukenartikelen en ook inclusief de duurdere december maanden met veel logees/visite en zo.
Op dit moment kijken we eigenlijk niet echt naar de laagste prijs.
Fruit (loopt behoorlijk op) en groenten kan echt veel goedkoper op de markt, maar met 2 drukke banen gaan we gewoon naar de grote supermarkt om de hoek en gooien we ons karretje vol.
sir_xavier schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:23:
[...]

Hoe groot is het gezin, als ik vragen mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:58:
[...]

Wat eet ik op een dag?
- 1 banaan

Sochtends kwark met iets erbij als muesli, of havermout. 2 stuks fruit/dag, 4 boterhammen met beleg mee naar het werk, 2 tussendoortjes (ochtend en middag), savonds 200gr vlees/groete. Dus eten hier ook veel en erg gezond (zelfde reden - sporten).
Die <275 is verder ook inclusief alles, van eten tot schoonmaak tot persoonlijke verzorging.

De truc is vooral bewust in te kopen. Dus bij 2-halen-1-betalen, of 30% korting ofzo inslaan. Maar dan echt inslaan, niet 1tje extra meenemen 'want gratis'. Dus heb nu nog steeds iets van 4 flessen wasmiddel en 8 stuks wasverzachter staan om wat te noemen. Dat scheelt dan ineens letterlijk tientallen euro's van slechts die ene aankoop. Moet nog jaartje of, nou, zeker 60 mee verwacht ik. Dus er bestaat niet zoiets als 'teveel voorraad'.

Zaken als vlees, loempia's, pizza en andere producten hetzelfde. In de aanbieding = vriezer vullen.

Vervolgens plan je je eten rond de vers aanbiedingen. Aardappelen en sperziebonen in de aanbieding? Dat wordt dus roti maken. Kip uit de vriezer en gaan.
Fruit 1+1 gratis? Dat gaat dus die week mee naar het werk.

Red het nu in mn eentje met 120-150 euro/maand, maar hoop zaken verdubbelen niet als je samenwoont. Je kan immers groter inkopen, zoals de 900gr kip (5 euro, 180gr/euro), waar je in je eentje eerder de 2x500gr neemt (6,99, 145gr/euro) omdat dat veel praktischer is in gebruik en invriezen - dus minder weggooien uiteindelijk.
Toen ik samenwoonde zat het eerder op 200-250/maand in totaal, afhankelijk van hoeveel acties er waren om in te slaan.

Doe wel enkel boodschappen bij de AH, weet niet of dat mogelijk nog extra scheelt tegenover andere supermarkten. Dat is namelijk te lopen/fietsen, wat toch ook echt FO is. Gezond en lekker om te doen in de zon, maar je bespaart nog geld ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 29-09-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Lud0v1c schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:39:
[...]

Canadees Peter Adeney (Mr Money Mustache) geeft hierop als antwoord dat het juist goed is voor de samenleving als geheel. Hij noemt drie positieve gevolgen:

Ten eerste: het milieu. Onze collectieve consumptiedrift zorgt door de productie en het transport van spullen voor een zware belasting van de aarde. Om over het gebruik van onze auto’s nog niet eens te spreken. Als we minder zooi aanschaffen en minder vaak autorijden, verkleinen we onze ecologische voetafdruk.

Ten derde gelooft Adeney dat mensen meer waarde toevoegen aan de maatschappij als ze niet meer afhankelijk zijn van hun salaris. De veelbesproken kortere werkweek komt dan in zicht. Een dokter kan haar diensten gratis verlenen aan mensen die zich medische zorg niet kunnen veroorloven, een advocaat kan meer zaken op zich nemen waar ze mensen mee kan helpen. Een marketeer kan haar talent aanwenden voor het promoten van goede doelen. We hebben meer tijd voor vrijwilligerswerk, mantelzorg, enzovoort.

Bron
Ja, dit dus. Wellicht gaat het BNP naar beneden als we allemaal minder consumeren.
Maar het BNP is niet een goede graadmeter voor geluk of hoeveel we "nodig" hebben.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:27:
[...]
Leuke theorie maar die vlieger gaat alleen maar op als de buren, of wat ruimer in ieder geval één persoon/gezin in je leefomgeving, wel door gaan met nieuwe spullen kopen. Je kunt die boor van de buren immers alleen maar lenen als de buren een boor hebben.
Voor marktplaats een beetje hetzelfde verhaal, je kunt daar alleen goed handelen als er ook mensen zijn die nieuwe spullen kopen. Zodra er (te) veel mensen zijn die verwachten alles op marktplaats te kunnen kopen droogt het aanbod op en gaan de prijzen met een beetje pech (flink) omhoog.

Persoonlijk zie ik het ook niet zitten om gereedschap en dergelijke uit te lenen, teveel slechte ervaringen met de staat waarin een en ander retour komt of je moet weet ik veel hoe lang bidden en smeken om je eigen spullen terug te krijgen. Komt nog bij dat ik met eigen gereedschap aan de slag kan wanneer het mij uitkomt en ik niet afhankelijk ben van een ander.
Het is niet zwart wit. Voor gereedschap werkt het misschien niet. Maar voor de ladder (ook een soort gereedschap) die ik 1 x per jaar nodig hebt zou het wel mogelijk zijn. En die kun je dan b.v. best met 5 buren lenen (nog maar 20% van de ladders nodig t.o.v. nu ;) )
Je marktplaats redenatie begrijp ik niet....als er minder spullen nodig zijn, hoeft er ook minder op marktplaats te staan. En ook iets 2de hands kun je (na gebruik) weer doorverkopen? Het gaat er ook niet om dat er niets meer geproduceerd mag worden, maar gewoon een stuk minder (en duurzamer, zowel in levensduur / reparatie mogelijkheden als materialen e.d.).

Heeeeeeel veeeeeel mensen (vooral mensen die hier niet actief zijn en in de USA nog veel erger als hier) hebben een enorme consumptie drang die echt onzinnig is imo. Veel van die grote bedrijven produceren m.i. geen nuttige producten maar zitten eigenlijk in de landfill business.......

Die consumptiedrang die zoveel geld kost, zou m.i. beter en met meer resultaat ingezet kunnen worden om de samenleving daadwerkelijk gelukkiger en gezonder te maken.

Maar marketing is sterk.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:37:
[...]

Sochtends kwark met iets erbij als muesli, of havermout. 2 stuks fruit/dag, 4 boterhammen met beleg mee naar het werk, 2 tussendoortjes (ochtend en middag), savonds 200gr vlees/groete. Dus eten hier ook veel en erg gezond (zelfde reden - sporten).
Die <275 is verder ook inclusief alles, van eten tot schoonmaak tot persoonlijke verzorging.
Herkenbaar. Zelf ook veel magere kwark met granen en noten, veel bananen, avocado's en ingevroren bessen/frambozen bijv. Tussendoortjes wat minder, we hebben op het werk veel liggen. Qua vlees vooral veel kip, gehakt en twee keer per week iets wat bij de Lidl in de aanbieding is (schnitzels, filetlapjes, etc.). De Lidl heeft verreweg het meeste en ingrediënten voor Oosterse gerechten slaan we in bij de toko.

Sec de boodschappen + basisverzorging komen wij structureel (over 3 jaar) uit op 240 euro p/m. Daarbovenop nog de luxe verzorgingsproducten (make-up en al die overpriced prut imo) van vooral mijn partner á 15 euro p/m.

Hoor wel eens van kennissen en vrienden dat het rommelen in de marge is, maar als je het verschil over de jaren optelt dan komt dat echt op duizenden euro's neer :X In 2013 gaven we nog gemiddeld ~400 euro pm uit, mede ook omdat het van dag tot dag leven was.
De truc is vooral bewust in te kopen. Dus bij 2-halen-1-betalen, of 30% korting ofzo inslaan. Maar dan echt inslaan, niet 1tje extra meenemen 'want gratis'. Dus heb nu nog steeds iets van 4 flessen wasmiddel en 8 stuks wasverzachter staan om wat te noemen. Dat scheelt dan ineens letterlijk tientallen euro's van slechts die ene aankoop. Moet nog jaartje of, nou, zeker 60 mee verwacht ik. Dus er bestaat niet zoiets als 'teveel voorraad'.
Voor huishoudproducten (vaatwastabletten, wasmiddel, enz.) kijk ik ook vaak online. Gewoon in bulk bestellen en dan hoef je niet eens echt op te letten wanneer er toevallig iets bij de AH in de aanbieding is.
Doe wel enkel boodschappen bij de AH, weet niet of dat mogelijk nog extra scheelt tegenover andere supermarkten. Dat is namelijk te lopen/fietsen, wat toch ook echt FO is. Gezond en lekker om te doen in de zon, maar je bespaart nog geld ook :)
Dat is nog een verbeterpuntje voor mij, aangezien ik wel telkens de auto pak. Maarja, hij staat er toch en dan dient het gemak de mens :P . Mijn doel is om op termijn geen auto meer nodig te hebben en deze weg te doen. Fietsend is het ook goed te doen, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan weet ik wel waar het lek zit. Ik vond de vakantie al verdacht hoog voor iemand alleen die zijn kosten probeert te minimaliseren dus mijn gok is dat je ook voor je vriendin betaalt. Ook het leefgeld is aan de ruime en daar gok ik op hetzelfde. Weekendjes, transport, uit eten, etc, komt zeker allemaal bij jou vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
rube schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:15:
[...]

Ja, dit dus. Wellicht gaat het BNP naar beneden als we allemaal minder consumeren.
Maar het BNP is niet een goede graadmeter voor geluk of hoeveel we "nodig" hebben.

[...]

Het is niet zwart wit. Voor gereedschap werkt het misschien niet. Maar voor de ladder (ook een soort gereedschap) die ik 1 x per jaar nodig hebt zou het wel mogelijk zijn. En die kun je dan b.v. best met 5 buren lenen (nog maar 20% van de ladders nodig t.o.v. nu ;) )
Je marktplaats redenatie begrijp ik niet....als er minder spullen nodig zijn, hoeft er ook minder op marktplaats te staan. En ook iets 2de hands kun je (na gebruik) weer doorverkopen? Het gaat er ook niet om dat er niets meer geproduceerd mag worden, maar gewoon een stuk minder (en duurzamer, zowel in levensduur / reparatie mogelijkheden als materialen e.d.).

Heeeeeeel veeeeeel mensen (vooral mensen die hier niet actief zijn en in de USA nog veel erger als hier) hebben een enorme consumptie drang die echt onzinnig is imo. Veel van die grote bedrijven produceren m.i. geen nuttige producten maar zitten eigenlijk in de landfill business.......

Die consumptiedrang die zoveel geld kost, zou m.i. beter en met meer resultaat ingezet kunnen worden om de samenleving daadwerkelijk gelukkiger en gezonder te maken.

Maar marketing is sterk.... :(
BNP moet zowiezo eens geëvalueerd worden. Een aantal zaken zijn de afgelopen jaren heel goed goedkoop of gratis geworden.
Maw de productiviteit van de mensen stijgt wel maar je ziet het niet terug in het BNP, erger nog het BNP kan er zelfs door dalen.

Denk bijvoorbeeld aan de smartphone die een deel andere apparaten vervangt, of dingen die in eigen land ontworpen worden maar in een ander land geproduceert om dan opnieuw in te voeren in eigen land,...

Zelfde met de deeleconomie: de productiviteit stijgt want je krijgt meer voor je geld, denk bijvoorbeeld aan Uber. Die disruptie (om eens een hip woord te gebruiken) doet het BNP dalen en dan zou je veronderstellen dat we slecht bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wes46 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:16:
[...]

Dat werkt op dezelfde manier als je andere uitgaven. Alles bijhouden. ....Wij eten bijvoorbeeld cruesly 'sochtends. Dat kost 3.79 per pak en doen we een week mee met twee personen + 1.25 voor een pak blanke vla. Dat is 5.04 voor hele week aan ontbijt.

Heb je een idee wat jouw ontbijt kost?
Ben deze maand alles aan het bijhouden van de boodschappen. Eerst boekte ik het alleen maar in. Maareuh... 1 pak Cruesli (dus knetterveel suiker en wat vezels, en nee het maakt niet uit welk merk het is bijna allemaal zooi) is ~500gr? Voor 2 personen een week? Dat is 35gr cruesli per persoon. Als ik dan in de auto stap dan ben ik al omgevallen. Wij eten 500 gr ontbijtgranen per 3 dagen met z'n tweetjes. Ik eet ongeveer 3000kcal per dag en dat is normaal voor mijn lengte en postuur (190, 76kg, redelijk sportief). De enige beetje prima ontbijtgranen zijn de Noten en Zaden van Eat Natural (3,79 / 500gr) en die heb ik zelf nagemaakt waardoor ik op 2,10 / 500gr kom.

Anyway, ik ga het eens uitpluizen. We zijn deze maand meer naar de Lidl gegaan als experiment omdat het groente en fruit bij de AH hier echt dramatisch slecht is. Ook de huishoudelijke producten zijn een stuk goedkoper.
Xanaroth schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:37:
[...]
Zaken als vlees, loempia's, pizza en andere producten hetzelfde. In de aanbieding = vriezer vullen.
....

... zoals de 900gr kip (5 euro, 180gr/euro), waar je in je eentje eerder de 2x500gr neemt (6,99, 145gr/euro) omdat dat veel praktischer is in gebruik en invriezen - dus minder weggooien uiteindelijk.
....
Goede punten allemaal, maar bovenstaande zou ik dus echt nooit doen persoonlijk (<- can' stress that point enough), want loempias en pizza's uit de vriezer.... nee dank je. Zoute zooi. :+
En 900gr kip voor 5 euro dat gaat ook wel een beetje tegen mijn principes in. Dat is dus waterige kip uit erbarmelijke omstandigheden en dat kan eigenlijk niet goed zijn.

Als ik vlees koop, sporadisch, dan is het wel meteen lokaal en biologisch en daar betaal ik natuurlijk voor. Daar zal ook wel al een groot verschil in zitten kwa prijs :) Sowieso is een goed stuk kip van 100gr even voedzaam als een kiloknaller stukkie van 200gr.

Ik zal zeker nog wat kunnen besparen merk ik en ik ga het even goed inzichtelijk maken. Ik heb zo'n vermoeden dat de kosten hem niet in het eten zitten. Frisdrank drinken we niet. Alcohol ook niet.
Maar ik heb ook wel wat (dure) principes mbt oorsprong van vlees en daar betaal ik voor :D Nogmaals, dat is een persoonlijke keuze en zal nooit een waarde-oordeel naar anderen zijn.
Ik haal voor een hele week makkelijk voor 15kg aan boodschappen bij de Lidl, 10km verderop. Dus dan is fiets een beetje matig ;)
rube schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:15:
[...]

Net als dat bruto persoonlijk inkomen ook geen graadmeter voor geluk is of voor hoeveel we "nodig" hebben. Toch lijkt die simpele logica vele mensen te ontgaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-09-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 18:46:
[...]

Ben deze maand alles aan het bijhouden van de boodschappen. Eerst boekte ik het alleen maar in. Maareuh... 1 pak Cruesli (dus knetterveel suiker en wat vezels, en nee het maakt niet uit welk merk het is bijna allemaal zooi) is ~500gr? Voor 2 personen een week? Dat is 35gr cruesli per persoon. Als ik dan in de auto stap dan ben ik al omgevallen. Wij eten 500 gr ontbijtgranen per 3 dagen met z'n tweetjes. Ik eet ongeveer 3000kcal per dag en dat is normaal voor mijn lengte en postuur (190, 76kg, redelijk sportief). De enige beetje prima ontbijtgranen zijn de Noten en Zaden van Eat Natural (3,79 / 500gr) en die heb ik zelf nagemaakt waardoor ik op 2,10 / 500gr kom.

Anyway, ik ga het eens uitpluizen. We zijn deze maand meer naar de Lidl gegaan als experiment omdat het groente en fruit bij de AH hier echt dramatisch slecht is. Ook de huishoudelijke producten zijn een stuk goedkoper.
Geen 500gr maar 975gr in 1 pak Cruesli. Uiteraard is het per persoon verschillend wat iemand nodig heeft qua eten om de dag door te komen. Ik houd niet bij hoeveel kcal per dag ik binnen krijg maar dat zal bij lange na geen 3000 zijn.

Ik ga vanaf komende maand mijn boodschappen exact bijhouden. Ik weet van veel dingen uit mijn hoofd wel wat het kost of ongeveer kost dus ook dat we niet of nauwelijks nog echt kunnen besparen daarop. Maar een overzicht hebben is altijd mooi. :)

iRacing

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.