Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.649 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluifjes schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:02:
Net op het punt om wat geld in te leggen bij paar ETF's via degiro en dan lees ik weer al die doemscenario's van de afgelopen dagen hier in het topic, lekker is dat :P Maar met 95% cash, 5% beleggingen en lage hypotheeklasten toch maar weer het 'time in the market beats timing the market' hanteren.
Dan moet je gespreid instappen, met eenzelfde bedrag elke maand...

Niemand kan voorspellen wanneer er een correctie komt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48
Tommie12 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:14:
500k lijktt mij onvoldoende om echt FO te zijn, zelfs met een afbetaald huis.
Als ik de hypotheek niet meereken, is mijn uitgave per maand, álles inclusief, ongeveer €1300-€1400. Dan woon ik in een rijtjeshuis en heb ik gewoon een auto, scooter, computer, internet en de hele ratjetoe, tussen Rotterdam en Den Haag (redelijk centraal dus) :)

Met 4% rente per jaar op €500.000 heb ik meer dan genoeg om m'n uitgaven te dekken en nog steeds een stukje zou kunnen sparen van de rente. Inflatie dekking is dan geen rekening mee gehouden, maar zelfs als de inflatie 1,5% per jaar zou zijn kan ik nog heel wat jaartjes vooruit voordat dat een mogelijk probleem wordt.

Maar met de kleine dip van vorige maand wil ik toch nog even wat geld gaan inleggen in wat dividend-aandelen. Die gespannen markt doem-scenario's hoor ik sinds vorig jaar al, maar in het afgelopen jaar toch zo veel winst gemaakt op m'n beleggingen dat ik dat risico wel wil nemen. Tenzij iemand me kan vertellen wanneer en hoeveel de markt in elkaar kukelt natuurlijk… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:17
Mijn vaste kosten zijn ook laag, probleem is eerder dat ik niet helemaal durf te vertrouwen op beleggingen om van te leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Tommie12 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:18:
[...]

Dan moet je gespreid instappen, met eenzelfde bedrag elke maand...

Niemand kan voorspellen wanneer er een correctie komt.
Hoezo 'moet' dat?
Time in the market is juist maximaal als je alles in één keer belegd, en op lange termijn zal dat ook waarschijnlijker zijn om het hoogste rendement te behalen.
Gespreid inleggen is alleen interessant als je de kans op een correctie over die tijd significant genoeg vindt, dus daarmee ben je juist de markt aan het timen.

Of wat bedoel je precies?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25
Dollar cost averaging heeft minder risico dan Lump sum investeren. Minder risico betekent normaliter een lager potentieel maximum resultaat, maar ook een lager potentieel minimum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 13:11
Ik kwam er bij de aangifte over 2017 achter dat de staffel voor berekening van de vermogensbelasting (2,87% tot 75.000) per persoon geldt en niet voor fiscale partners samen. Dat kan bij optimaal verdelen toch aardig wat opleveren.

https://www.belastingdien...helft-van-de-grondslag-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 22:05
JURIST schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:33:
Ik kwam er bij de aangifte over 2017 achter dat de staffel voor berekening van de vermogensbelasting (2,87% tot 75.000) per persoon geldt en niet voor fiscale partners samen. Dat kan bij optimaal verdelen toch aardig wat opleveren.

https://www.belastingdien...helft-van-de-grondslag-op
Weer wat geleerd. Thanks!
Ik was zelf aan het schuiven met de aftrekposten en kwam er ook achter dat het behoorlijk wat uitmaakte als ik het spaargeld verdeelde tussen mijn aangifte en die van mn vrouw.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Volgens mij hebben ze hier (doelbewust) heel weinig aandacht cq informatie over gegeven.
Jaren lang maakte het niets uit maar sinds dit jaar kan het een aanzienlijke impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Een professioneel aangifteprogramma optimaliseert de verdeling van de aftrekposten automatisch zodat de totale belasting het laagst is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
Ja....en?
Haalt een 3rde partij programma er meer uit dan wanneer ik zelf in max 5-10 min. naar de meest optimale verdeling toewerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 10:05

Shapeshifter

Get it over with

Voor de aftrekposten is het voor ons ook altijd het voordeligst om ze op het hoogste inkomen te schuiven. Wist niet dat je dat met de VRH ook kon doen, maar voorlopig hebben we nog voldoende schulden om te voorkomen dat we die moeten betalen :P Overigens dat voorbeeld:
U hebt een fiscale partner en u hebt samen € 250.000 spaargeld. U hebt geen schulden.
Voor hoeveel mensen in Nederland is dat relevant of zelfs maar herkenbaar :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:17
Wozmro schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:48:
Mijn vaste kosten zijn ook laag, probleem is eerder dat ik niet helemaal durf te vertrouwen op beleggingen om van te leven.
Inderdaad iets om rekening mee te houden want het is ook iets dat mij een beetje afschrikt. Je kan en zou best een deel naar een veilige belegging overzetten, maar het is nu ook niet dat obligaties zoveel opleveren, en je wil ook niet met achtergestelde obligaties gaan beginnen want dan zit je dat risico alweer te verhogen. Er zijn ook wel een heleboel bedrijven die jaarlijks een dividend uitkeren wat relatief stabiel is.
Uiteindelijk lijkt het me iets dat je in het begin van heel dichtbij opvolgt en bij elke daling weer even slikt. Net zoals je deed aan het begin van je beleggingen. Maar eens je er in zit en merkt dat het gemiddeld jaarlijks omhoog gaat of traag genoeg naar beneden (afhankelijk van je strategie), kijk je er waarschijnlijk steeds minder naar... Hoop ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57
rube schreef op maandag 19 maart 2018 @ 06:17:
Ja....en?
Haalt een 3rde partij programma er meer uit dan wanneer ik zelf in max 5-10 min. naar de meest optimale verdeling toewerk?
Waarschijnlijk niet. Volgens mij kom je sowieso met een soort van binary search vrij snel tot een optimum.

Overigens had ik dit jaar een situatie waarbij in het verdeelscherm het verdelen van vermogen geen verschil liet zien in de belasting over 2017, maar er was weldegelijk een verschil voor de toekomst: nog niet verrekende buitenlandse bronbelasting omdat dat meer is dan ik aan VRH zou betalen. JURIST herinnerde me eraan dat ik dat nog even na moest kijken en dat scheelde inderdaad toch weer wat :)
Shapeshifter schreef op maandag 19 maart 2018 @ 06:34:
Voor de aftrekposten is het voor ons ook altijd het voordeligst om ze op het hoogste inkomen te schuiven.
Toch is dat niet altijd het geval. Als beide bijvoorbeeld in hetzelfde schijf vallen, maar niet ver genoeg om het geheel bij een in die schijf af te trekken dan loont het dus om het te verdelen.
Voor hoeveel mensen in Nederland is dat relevant of zelfs maar herkenbaar :P
VRH wordt sowieso maar door een klein deel van de populatie betaalt.

Voor de deelnemers aan dit topic moet het realiteit of doel zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Toevallig heb ik gisteren ook de aangifte over 2017 gedaan. Eind 2017 hebben we in dit topic discussie gevoerd over het al niet inleggen in een box 1 pensioenpot. Ik heb dat eind december wel gedaan (via BND) en gisteren zag ik dat ik inderdaad 52% van mijn inleg terugkrijg. Fijn om te zien dat het mechanisme inderdaad zo werkt dat je in december een bedrag inlegt en in mei het jaar er na een deel van de inleg weer ontvangt. Dit ga ik komende december wederom doen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik ben nieuw op dit forum en had een vraag over mijn financieen ;
Mijn situatie: heb een koophuis(je) - waarde 1 ton tot 110 , een klein hypotheekje, zo rond de 20, dus een flinke overwaarde, part-time baan en wat spaargeld, dus mede door de lage vaste lasten kan ik net rondkomen. ik zat te denken: als ik mijn huis ooit verkoop, heb ik een mooi vermogen, maar ik zou op korte termijn iets willen hebben van die overwaarde. is dat mogelijk :?
Ik zat te denken om de hypotheek te verhogen, maar kan /mag dit ? en zijn de eisen van de banken de laatste jaren niet enorm verscherpt ?
Ik heb dit in de jaren 90 al eens gedaan en toen dat geld gebruikt voor een verbouwing; maar ik denk dat dit nu niet meer zo makkelijk kan en er wat zaken bijkomen, zoals nieuwe taxatie enz...
Heeft iemand hier een idee over ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 18:03
JAN-B schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:49:
Mijn situatie: heb een koophuis(je) - waarde 1 ton tot 110 , een klein hypotheekje, zo rond de 20, dus een flinke overwaarde, part-time baan en wat spaargeld, dus mede door de lage vaste lasten kan ik net rondkomen. ik zat te denken: als ik mijn huis ooit verkoop, heb ik een mooi vermogen, maar ik zou op korte termijn iets willen hebben van die overwaarde. is dat mogelijk :?
Ik zat te denken om de hypotheek te verhogen, maar kan /mag dit ? en zijn de eisen van de banken de laatste jaren niet enorm verscherpt ?
Ik heb dit in de jaren 90 al eens gedaan en toen dat geld gebruikt voor een verbouwing; maar ik denk dat dit nu niet meer zo makkelijk kan en er wat zaken bijkomen, zoals nieuwe taxatie enz...
Betekent dit dat de waarde van uw huis tussen de 100.000 en 11.000.000 ligt of bedoelt u tussen de 1 en 1.1 ton? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Paralectic schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:51:
[...]

Betekent dit dat de waarde van uw huis tussen de 100.000 en 11.000.000 ligt of bedoelt u tussen de 1 en 1.1 ton? :?
Ja, ik bedoelde dus tussen de 100.000 en 110.000 €. (ruwe schatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Als je 57 bent heb je wellicht kinderen die je huis wel van je willen/kunnen kopen? En dan jij van ze huren? Op die manier krijg jij 1 ton - de huidige 20k hypotheek op je bank rekening, hoef je niet te verhuizen en kunnen de woonlasten laag blijven.

1 ton tegen huidige rente standen is peanuts per maand. Maar ik weet niet of je bank akkoord gaat met een hypotheek opname bij je huidige situatie (qua net rondkomen en leeftijd).

[ Voor 21% gewijzigd door Barrycade op 19-03-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Barrycade schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:10:
Als je 57 bent heb je wellicht kinderen die je huis wel van je willen/kunnen kopen? En dan jij van ze huren? Op die manier krijg jij 1 ton - de huidige 20k hypotheek op je bank rekening, hoef je niet te verhuizen en kunnen de woonlasten laag blijven.

1 ton tegen huidige rente standen is peanuts per maand. Maar ik weet niet of je bank akkoord gaat met een hypotheek opname bij je huidige situatie (qua net rondkomen en leeftijd).
@ Barry: Geen kinderen. Inderdaad peanuts, zit net onder de € 100 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 21:00
Geen idee of het helemaal past qua wat je zoekt maar google eens op opeethypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Dit is het FO forum, dus het idee is dat je FO wil worden. Ik lees uit je verhaal niet hoe het verhogen van je hypotheek bijdraagd om FO te worden. Als je het wil consumeren, dan stel je de vraag op het verkeerde forum 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James008
  • Laatst online: 14-05 10:07
Uit " het eerste miljoen is het moeilijkst"
Ik begrijp niet dat er mensen zijn wie stil willen blijven staan, die bij een baas werken waar ze hekel aan hebben en niet verder komen. Misschien omdat ze niet kunnen ? Onzin iedereen kan dat daar ben je vrij in
Arthur paes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:43
James008 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:10:
Uit " het eerste miljoen is het moeilijkst"
Ik begrijp niet dat er mensen zijn wie stil willen blijven staan, die bij een baas werken waar ze hekel aan hebben en niet verder komen. Misschien omdat ze niet kunnen ? Onzin iedereen kan dat daar ben je vrij in
Arthur paes
Ik heb het juist omgekeerd, ik krijg meer en meer de indruk dat ik misschien helemaal geen zin heb om (verder) carriere te maken en ik misschien wel liever iets zou gaan doen waar echt mijn hart ligt ook als dat nauwelijks iets oplevert (ofwel,studeren of iets proberen in richting milieu/hernieuwbare energie).

Altijd maar dat geld...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:27:
[...]

Ik heb het juist omgekeerd, ik krijg meer en meer de indruk dat ik misschien helemaal geen zin heb om (verder) carriere te maken en ik misschien wel liever iets zou gaan doen waar echt mijn hart ligt ook als dat nauwelijks iets oplevert (ofwel,studeren of iets proberen in richting milieu/hernieuwbare energie).

Altijd maar dat geld...
Je bent niet de enige met dat gevoel. Heb hier al vaak over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
[...]

Altijd maar dat geld...
Jup, daar zijn wij (mijn vrouw en ik ook mee bezig). We zijn hard aan het inventariseren hoe en wat we nou nodig hebben. De afgelopen jaren ook heel veel gelezen hierover. Ik mag me in mijn handjes knijpen dat mijn vrouw er net zo (soms meer) over denkt. We zijn nog 'jong' en hebben net 7 jaar aan 'carriere'-maken achter de rug....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James008
  • Laatst online: 14-05 10:07
Misschien is dat dan wel verder komen he vrij interpreteerbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Altijd maar dat geld...
Juist een reden voor mij om FO na te streven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tweezitsbank schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:37:
[...]

Juist een reden voor mij om FO na te streven ;)
Op je 40e FO wel, op je 60e heb je er weinig meer aan. Het leven is te kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
pirke schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Waarom zou het alles of niets moeten zijn? Misschien lukt een sabbatical op je 40e wel, of 1-2 dagen per week minder werken. Dat is ook onafhankelijkheid :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Altijd maar dat geld...
Ik ken dat gevoel idd. Ben ook als programmeur steeds vaker geneigd te hobby-en met mijn Linux machines dan dat ik de nieuwste dingen voor mijn werk leer.

Of simpelweg een leuke serie kijken, op mijn gitaar pingelen, whatever.

Na 15 jaar als programmeur gewerkt te hebben is de rek er ook een beetje uit. Ik zou iets anders moeten worden om te groeien, maar dat ben ik simpelweg niet.

Blijf een techneut in hart en nieren. Geen zin om manager te spelen of de hele dag met klanten in de weer te zijn. Fuck dat :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooie leeftijd om met pensioen te gaan, toch? Het is een stuk vroeger dan de rest, hoor. En als ik naar m'n ouders kijk, dan zijn er nog genoeg leuke dingen om te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 20-03-2018 23:13 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635713

[...]

Op je 55ste is het anders wel zalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Altijd maar dat geld...
Ik denk dat de meeste mensen die FO nastreven dat doen om zich geen zorgen meer te maken over geld en iets te doen "wat ze echt leuk vinden". Als dat laatste de voornaamste reden is dan snap ik niet dat mensen een baan houden waar ze een hekel aan hebben.

Je hebt het over studeren (leuke hobby) of iets met het milieu/renewable energy. Kan je niet kijken of er werk is voor jou in die categorie en zolang ze je meer betalen dan dat er uit gaat aan de hand dan is alles toch prima? Kijk je kan niet gaan werken tegen een loon wat de kosten niet dekt of niks opbrengt, maar er moet toch wel iets zijn wat je leuk vind en daadwerkelijk betaald wordt? Als daardoor je FO doel zich 10 jaar verder verschuift lijkt mij dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beursjez
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-04-2020
coelho schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Waarom zou het alles of niets moeten zijn? Misschien lukt een sabbatical op je 40e wel, of 1-2 dagen per week minder werken. Dat is ook onafhankelijkheid :)
die sabbatical heb ik rond die leeftijd gehad, en ik werk minder. Maar juist daardoor realiseer ik me hoe 'gebonden' ik ben in het werkende leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Lethalis schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:47:
[...]
Blijf een techneut in hart en nieren. Geen zin om manager te spelen of de hele dag met klanten in de weer te zijn. Fuck dat :X
Ik speel dus wel manager maar stiekem heb ik het meeste plezier in het maken van analyses, berekeningen en ook wel het doorvoeren van dingen als ik kan zien dat het werkt.

Al het gedoe met mensen dat erbij komt kijken kan me eigenlijk gestolen worden maar is toch vrij essentieel :P

Probleem wat ik er vooral mee heb is dat het altijd jagen is en dat altijd zo zal blijven. Hoe hard je ook werkt het is nooit af en er kan altijd iets beter.

Ik blijf maar gewoon doen wat ik doe en soms een beetje dromen. Wie weet komt er ooit een of andere start-up waar ik in geloof en iets mee kan (en hopelijk heb ik dan ook voldoende financiële basis om zo'n stap zonder kopzorgen te kunnen maken).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Torgo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Dit is het FO forum, dus het idee is dat je FO wil worden. Ik lees uit je verhaal niet hoe het verhogen van je hypotheek bijdraagd om FO te worden. Als je het wil consumeren, dan stel je de vraag op het verkeerde forum 😁
@ Torgo: ik heb hier wel meer hypotheek vragen gezien, dan mag ik het toch ook >:)
en ik wil ook FO worden, dus ik wil graag een stukje van die overwaarde - indien mogelijk - gebruiken als buffer, vandaar mijn vraag.
zit ik dus toch in het goede forum :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Metro2002 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:05:
[...]
Knap dat je dit zo stellig voor iedereen kan neerzetten. Met mijn uitgavenpatroon zou ik namelijk zelfs met 'slechts' 3 ton al FO kunnen zijn en als ik écht een centenkakker wordt kan het zelfs met nog iets minder.

Met 5 ton kan ik leven als god in Frankrijk 8) zelfs zonder afbetaald huis.
Ja dat denk ik ook. Hoeveel verwacht je daarvan op maand of jaarlijks uit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 19:24

Metro2002

Memento mori

Ibbel schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:32:
[...]

Ja dat denk ik ook. Hoeveel verwacht je daarvan op maand of jaarlijks uit te krijgen?
12k per jaar ongeveer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ibbel schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:32:
[...]

Je kan er veel meer uit halen dan je denkt. De meeste mensen kijken naar het gemiddelde rendement en zeggen dan dat ze bv 36K per jaar willen hebben omdat dat ongeveer modaal is. Dus moet bij een rendement van X% de hoofdsom Y zijn. Wat een aantal mensen vergeten is dat dat bedrag netto is. Je hoeft er geen loonbelasting over te betalen. Dat is voor een modaal inkomen ongeveer 30%. (Trouwens voor bijna iedereen is het effectief ~35% over het hele inkomen. Hoger inkomen betekent vaak ook betere aftrekposten die er harder inhakken)
Dus om een modaal inkomen te hebben hoef je maar 24000 uit je rendement te halen. Maar je huis is tegen die tijd dat het gaat tellen waarschijnlijk ook afbetaald. Dus uit die 24000 hoef je geen hypoheek meer te betalen. Met 18000 per jaar heb je waarschijnlijk meer te besteden dan met een modaal inkomen tijdens je werkende leven.
En de grootste winst zit in het feit dat je niet eeuwig zal leven. Ik weet het, als je 30 bent denk je daar niet echt aan. Maar veel ouder dan 90 zal je niet worden. Dus je hoofdsom mag tegen die tijd ook op zijn. Je mag dus meer opnemen dan alleen je rendement
Als je een rendement van maar 4% hebt, en de inflatie is 1.6% (Gemiddelde van de afgelopen 25 jaar) dan kan je van 300000 ruim 20 jaar leven. De VRH is dan meegerekend. En dan ga je er dus van uit dat je geen enkel ander inkomen hebt.
Krijg je nog een ander inkomen van zeg 500 euro. Dat is dus minder dan de helft van de AOW voor één persoon. dan kan je al ruim 33 jaar met dat geld doen. Krijg je echt AOW, ook al is dat pas met 70 en is er ook nog een (klein) pensioen, dan kan je wel 40 jaar leven van 300000
(Alles berekend via berkenhet https://www.berekenhet.nl...ggen/vermogensafbouw.html )

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 21-03-2018 12:59 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:17
Afford anything had gister ook nog een mooie post die hier op inhaakt, voor mensen die niet blind op de 4% regel af willen gaan. Lang verhaal kort: als je flexibel bent kom je een heel eind.

Ik ben zelf vooral fan van een splitsing maken tussen 'needs' en 'wants', en daarnaast bij een slechte markt ervoor kiezen om wat zuiniger te zijn, een dure vakantie of aankoop een jaartje uitstellen bijvoorbeeld. Simpel en effectief. :)

https://affordanything.co...idea-for-your-retirement/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 10:34
Ook een interessant punt, wat William Bernstein in een van zijn boeken heeft aangegeven, is dat je wel kunt streven naar absolute zekerheid, maar dat de geschiedenis gevuld is met oorlogen, onteigeningen, hyperinflatie, etc. De langste politieke stabiliteit was de Pax Romana van 300 jaar. In Europa hebben we in 100 jaar 2 verwoestende wereldoorlogen gehad. In die zin houd je jezelf voor de gek met een ultra conservatief bestedingspatroon, of lage withdrawal rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik ruim toe met pakweg 10k per jaar, woning is afbetaald en vriendin betaald ook een stuk van de kosten.

Zelfs 5k/jaar zou lukken. Maar dan moet wel de auto weg (+/-1500€/j minder), geen weekendjes/vakanties, geen restaurant,...

In principe zou ik vandaag kunnen stoppen met werken, ik ben zzp'er zonder langetermijnopdrachten, en zien hoever ik het kan uitzingen zonder ongerust te worden. Voor dit jaar schat ik mijn passief inkomen op een 3K (huur/aandelen).

Momenteel werk ik een 3 à 4 dagen per week. Op zich hou ik ook wel van de afwisseling van een paar dagen goed doorwerken (ik werk op verplaatsing bij klanten en het is een combinatie van fysiek en denkwerk), geld incasseren (+/-500€/dag). Om het dan een paar dagen rustig aan te doen: naar de bib voor wat boeken of dvd's, soms over de middag restaurantje doen, wandeling maken,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:22
Wozmro schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:30:
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik ruim toe met pakweg 10k per jaar, woning is afbetaald en vriendin betaald ook een stuk van de kosten.

Zelfs 5k/jaar zou lukken. Maar dan moet wel de auto weg (+/-1500€/j minder), geen weekendjes/vakanties, geen restaurant,...

In principe zou ik vandaag kunnen stoppen met werken, ik ben zzp'er zonder langetermijnopdrachten, en zien hoever ik het kan uitzingen zonder ongerust te worden. Voor dit jaar schat ik mijn passief inkomen op een 3K (huur/aandelen).

Momenteel werk ik een 3 à 4 dagen per week. Op zich hou ik ook wel van de afwisseling van een paar dagen goed doorwerken (ik werk op verplaatsing bij klanten en het is een combinatie van fysiek en denkwerk), geld incasseren (+/-500€/dag). Om het dan een paar dagen rustig aan te doen: naar de bib voor wat boeken of dvd's, soms over de middag restaurantje doen, wandeling maken,...
10k op jaarbasis? Dat is treurig leven...

Laten we even uitgaan:
12 x 100 zorgverzekering = 1200
12 x 50 tv en internet = 600
12 x 2 x 10 gsm = 240
12 x 100 nutsbedrijf = 1200
12 x 250 boodschappen = 3000
12 x 200 auto (benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, vervanging) = 2400
12 x 70 gemeente belasting = 840
12 x 50 onderhoud woning = 600
12 x 10 water 120

Dan heb je dus geen (vervanging voor) televisie, keuken, koelkast, diepvries, fiets, schutting, bank, etc.

Natuurlijk kan je minder kwijt zijn aan benzine, ik ga van 200 euro uit (20 wegenbelasting, 20 onderhoud, 40 verzekering, 120 euro benzine = 80 liter met 1 op 15 is dat dus 1200 km op maandbasis). Je kan ook minder kwijt zijn aan nutsbedrijven (geen verwarming bespaart al flink). Je kan minder kwijt zijn aan boodschappen, etc. Maar 10k netto op jaarbasis is zo op en dan heb je nog geen kleding of andere zaken, behalve als je heel minimaal leeft.

De vraag is dan: ben je FO of ben je juist totaal niet FO omdat het je beperkt in 'een normaal leven in vergelijking met anderen'

https://www.ad.nl/economi...er-afgeschreven~a836bbd1/
Na een paar lekkere dagen Barcelona hadden ze niks meer op hun lopende rekeningen, maar Bas had nog 50 euro op zijn spaarrekening. Net genoeg om over te maken naar de lopende rekening en de bus naar het vliegveld mee te betalen.

Haar trouwring van 300 euro bleek twee keer afgeschreven. Ze belde meteen haar verloofde Wesley (28) toen ze het minnetje voor haar saldo zag. ,,Ik schrok me een hoedje toen ik het bedrag zag. Ik wilde alleen maar even zien hoe ik ervoor stond, zo'n vier dagen voordat ik mijn salaris binnen krijg.''
Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe weinig geld mensen op hun rekening hebben staan. Sure, als er nu 2000 euro van mijn rekening wordt afgeschreven dan sta ik ook in de min... Maar dat zou binnen 10 tellen weer opgelost zijn door geld van spaarrekening naar lopende rekening te boeken :X

[ Voor 18% gewijzigd door President op 21-03-2018 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
'Treurig leven' is nogal veroordelend imo.

Afgezien daarvan, een 2de persoon betaald ook e.e.a. mee als ik het zo lees. Als je dan efficiënt met je geld om gaat kun je ver komen met 10K. Maar daar moet je wel bepaalde skills voor hebben (ontwikkeld). Als je die niet hebt, kan het wellicht een treurig leven zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
rube schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:05:

Afgezien daarvan, een 2de persoon betaald ook e.e.a. mee als ik het zo lees. Als je dan efficiënt met je geld om gaat kun je ver komen met 10K. Maar daar moet je wel bepaalde skills voor hebben (ontwikkeld). Als je die niet hebt, kan het wellicht een treurig leven zijn..
Je hebt gelijk, kan ik minimalistisch wel gebruiken? Al kan het altijd zuiniger natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
rube schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:05:

Het gaat er bij mij alleen niet in dat je zegt dat je met 10K FO bent mede omdat je vriendin een deel van het huis mee betaalt. Je bent óf beiden FO of je bent het niet. Niet jij wel en je partner niet.

Ik zie het al voor me om op mijn 50e tegen mijn vrouw te zeggen: "Schat, vanaf nu heb ik genoeg op onze spaarrekening te staan om te stoppen met werken. Ga jij nog even door tot 70? Dat heb ik tenslotte meegenomen in mijn berekeningen 8)7 "

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:41
President schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:43:
[...]
Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe weinig geld mensen op hun rekening hebben staan. Sure, als er nu 2000 euro van mijn rekening wordt afgeschreven dan sta ik ook in de min... Maar dat zou binnen 10 tellen weer opgelost zijn door geld van spaarrekening naar lopende rekening te boeken :X
Ik bankier ook eigenlijk elke maand te krap :P Betaal jezelf eerst toch? Alleen doe ik dit vaak te fanatiek als het salaris gestort is.
Dit hou ik uiteraard in de gaten maar daarnaast heb ik een krediet van 1000 euro op de betaalrekening. Mocht er onverwacht iets afgeschreven worden (wat bijna nooit gebeurd want weet wel wat er aan zit te komen) dan zorgt het krediet ter voorkoming van onaangename verassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toekomen met 10k is een keuze.
Ik wil die keuze niet maken, maar respecteer het wel als anderen dat wel doen.

Ik ga ook niet tegen mijn zin werken, en ik hecht veel,waarde aan mooie vakanties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ibbel
coelho schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Het gaat er bij mij alleen niet in dat je zegt dat je met 10K FO bent mede omdat je vriendin een deel van het huis mee betaalt. Je bent óf beiden FO of je bent het niet. Niet jij wel en je partner niet.

Ik zie het al voor me om op mijn 50e tegen mijn vrouw te zeggen: "Schat, vanaf nu heb ik genoeg op onze spaarrekening te staan om te stoppen met werken. Ga jij nog even door tot 70? Dat heb ik tenslotte meegenomen in mijn berekeningen 8)7 "
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je je financiën binnen je relatie hebt geregeld. Momenteel beleg en spaar ik voornamelijk op mijn eigen naam. Op de gezamenlijk spaarrekening staat wel geld, maar niet voor FO. Alhoewel mijn vent het idee ook wel trekt om FO te worden (we zijn niet voor niets de hypotheek aan het aflossen in sneltreinvaart) vindt hij het moeilijk om zo ver in de toekomst te kijken en wil hij voorlopig gewoon lekker gaan werken na zijn studie (hij is bijna klaar).
Als we dan dus afspreken dat we ieder gewoon de helft blijven storten op onze gezamenlijke rekening en hij besluit niet perse het FO pad na te jagen, kan het zo maar zijn dat ik op een bepaald moment wel FO ben en hij blijft werken (want niet FO). Het is ook mogelijk dat hij toch ook aansluit. We zien het wel, maar beide opties zijn mogelijk in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik borduurde vooral verder op het artikel van Corrit. Vooral het punt van flexibiliteit vind ik voor mezelf wel belangrijk, en dat kan in beide richtingen werken.

Ik heb bijvoorbeeld een auto maar indien nodig zou het ook lukken zonder. Een auto is gemakkelijk en comfortabel maar ik zou ook kunnen gaan werken met de fiets, doe ik nu ook soms(14km enkel), boodschappen doen is perfect mogelijk met de fiets,...

Voor de rest zijn er hier geen vaste kosten zoals leningen, abonnementen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
[b]President schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:43:
Inderdaad bizar de verhalen in dat artikel, ik hoop dat dit sommige mensen aan het nadenken zet om eens een buffer aan te leggen, maar ik vrees het ergste. En dat stel dat in Barcelona zat met wel 50 euro op de spaarrekening... Hoe krijg je het voor elkaar? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Wozmro schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:27:
Ik borduurde vooral verder op het artikel van Corrit. Vooral het punt van flexibiliteit vind ik voor mezelf wel belangrijk, en dat kan in beide richtingen werken.

Ik heb bijvoorbeeld een auto maar indien nodig zou het ook lukken zonder. Een auto is gemakkelijk en comfortabel maar ik zou ook kunnen gaan werken met de fiets, doe ik nu ook soms(14km enkel), boodschappen doen is perfect mogelijk met de fiets,...

Voor de rest zijn er hier geen vaste kosten zoals leningen, abonnementen,...
Het werkt inderdaad in beide richtingen.... Zo wil ik bijvoorbeeld genoeg geld hebben op mijn 70e om ook nog wat extra zorg in te kunnen kopen als het nodig is, iemand die op zijn 40e stopt met werken om op zijn 70e op het saldo '0' uit te komen (want dan pensioen en AOW) heeft dan geen geld voor die extra zorg.

Ik ga dus vooral voor Financieel Zorgeloos, in plaats van Financieel Onafhankelijk (al zie ik afhankelijk zijn van AOW en pensioen ook als 'niet FO')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben me er van bewust dat iedereen zichzelf als ijkpunt gebruikt.
Maar reken even mee:
Bijstandsgerechtigden ~47500
Mensen in de Wia ~250000
Mensen met Wajong ~250000
Dan loop je al in de richting van de miljoen mensen met een inkomen dat op of net boven bijstandsniveau zit. Die mensen hebben echt geen duizenden euros over hoor. Sterker nog, als ze meer dan ongeveer 6000 euro hebben dan krijgen ze geen uitkering tot ze er onder zakken.
Ga je dan nog kijken naar de mensen in de WW dan komen er nog een stel bij. Je krijg nl maar 70% van laatste salaris. Dus iemand die het minimumloon kreeg en in de WW komt zit gelijk op bijstandsniveau. En met dat eerdere lage inkomen (18K) heb je weinig kans gehad om veel te sparen. En dan heb ik het nog niet over mensen die wel een aardig full time salaris verdienden maar dat wel in deeltijd deden. Die zitten ook heel snel op bijstandsniveau als ze werkloos raken.
Voor dit soort mensen is 1000 euro een maandinkomen. En dat gaat glad op aan de normale dingen om te leven. Zit je echt op bijstandsniveau kan je dingen als huursubsidie en zorgtoeslag krijgen. Maar zodra je meer gaat verdienen ben je het plotseling helemaal kwijt. Een vriendin van me krijgt ongeveer 1400 per maand. Op jaarbasis krijgt ze 200 euro te veel voor zorgtoeslag en huursubsidie. Zou ze die 200 minder hebben gehad dan had ze 2500 aan toeslagen hebben gehad. Dus dan krijg je wel iets meer inkomen maar je hebt er niets aan, je gaat er op achteruit, en flink ook. Echt sparen is dan ook onmogelijk.
De maximale WW uitkering is ~36000 euro. Maar dat is dus voor iedereen die eerst 50+K verdiende. Heb je dan verplichtingen zoals een niet eens een vreselijk duur huis dan jaag je snel je spaargeld er door voor zaken als hypotheek als je inkomen met 30% of meer zakt. En je ook dingen kwijt raakt als lease auto, laptop en telefoon van de zaak. Bovendien stopt je pensioenopbouw. Dus als je daar niet voor zorgt slaat het je later nog een keer om de oren. Ik heb zelf kort in die situatie gezeten en mijn inkomen zakte niet naar 70% van mijn salaris, maar naar 62%. Dat kunnen niet veel mensen langdurig opvangen. Laat staan dat ze dan ook nog kunnen sparen.
Ik schat dat er wel 2 miljoen mensen zijn met een relatief laag inkomen die weinig tot gee kans hebben om te sparen en dus niet zomaar even een roodstand kunnen aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Corrit schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:10:
[...]

En dat stel dat in Barcelona zat met wel 50 euro op de spaarrekening... Hoe krijg je het voor elkaar? |:(
Niet zo heel moeilijk. Het is bijna het einde van de maand dus ze verwachten salaris. Ze zouden als alles goed was gegaan waarschijnlijk niet eens rood staan voor dat wordt bij geschreven. Dat hadden ze zelf ook zo geregeld. Ze konden immers niet rood staan. Zo verstandig waren ze wel. Ze hadden dat uitje naar Barcelona waarschijnlijk slim gepland. Net buiten de vakanties dus goedkoop. Misschien deze maand wat krap, maar och, je wil ook wel eens wat leuks doen
Probeer zelf voor de grap eens te leven van het minimumloon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:36
[...]

Inderdaad bizar de verhalen in dat artikel, ik hoop dat dit sommige mensen aan het nadenken zet om eens een buffer aan te leggen, maar ik vrees het ergste. En dat stel dat in Barcelona zat met wel 50 euro op de spaarrekening... Hoe krijg je het voor elkaar? |:(
Kom op zeg, iedereen weet toch wel hoe media werkt? Er zijn zo'n 8 miljoen klanten bij ING, dan is het niet heel lastig zoeken om een paar mediageile mensen te vinden die hun financiele huishouding slecht op orde hebben. Hier tegenover staan ook genoeg mensen die zo'n dubbele afschrijving niet eens door hebben, maar dat levert geen mooie quotes op. Ja, er zijn genoeg mensen zoals dit stel maar verbazingwekkend? Nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Feit blijft dat de meeste mensen geen of weinig buffer hebben. Als er een keer wat geld is belonen ze zichzelf door iets te kopen, meestal iets wat ze niet nodig hebben. Omdat ze arm zijn en hard werken vinden ze dat ze het verdient hebben om ook af en toe iets over de balk te gooien, zonder dat ze door hebben dat dat gedrag de grootste reden is dat ze arm zijn. En zo kom je terecht in de spiraal van materialistische rommel nastreven om jezelf even gelukkig te voelen.

Zo was ik ook, net als vrienden en familie om mij heen. De kunst is om daar uit te stappen. Het kromme is dat ik jarenlang niet genoeg geld had om te kopen wat ik wilde, maar nu ik meer dan genoeg geld heb ik al die rommel niet meer wil... Misschien is het simpelweg dat men altijd datgene wil hebben wat net buiten bereik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
[...]
Het artikel gaat over een betaling van 9619 euro die (onterecht) 2x is afgeschreven.
Ik probeer nooit meer dan 2000 euro op mijn rekening te hebben staan tenzij er een bestemming voor is, dus dit zou mij kunnen overkomen.
Verder is mijn hoofdspaarrekening niet bij een grootbank, mijn betaalrekening wel. Op het moment dat ik meer dan 2500 euro nodig heb red ik het niet met het geld dat ik bij mijn hoofdbank gestald heb, en heb ik geld nodig van een van de rekeningen met "hoge" rente's.
[...]

Als je bij bijvoorbeeld leaseplanbank spaart krijg je je geld natuurlijk niet instant gestort op je betaalrekening, daar gaat dan even tijd overheen. Als er dan 9k meer van je betaalrekening verdwijnt dan gepland snap ik best dat je even 2x moet slikken.

[ Voor 43% gewijzigd door feelthepower op 22-03-2018 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Waarom gaat iedereen, behalve feelthepower, voorbij aan het feit dat er een kleine 20k van hun rekening afgegaan is? Als je dus 12k op de lopende had staan moet je 8k overmaken om weer op 0 te staan en uberhaubt de bus naar het vliegveld te betalen. Hier in het FO topic ga ik ervanuit dat mensen meer buffer hebben, maar het stel in het artikel doet het, vergeleke met de gemiddelde Nederlander niet heel slecht. Ze hadden het geld voor het busje ook kunnen lenen ;).

De gemiddelde Nederlander heeft niet eens 20k denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 21:00
feelthepower schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Het artikel gaat over een betaling van 9619 euro die (onterecht) 2x is afgeschreven.
Ik probeer nooit meer dan 2000 euro op mijn rekening te hebben staan tenzij er een bestemming voor is, dus dit zou mij kunnen overkomen.
Verder is mijn hoofdspaarrekening niet bij een grootbank, mijn betaalrekening wel. Op het moment dat ik meer dan 2500 euro nodig heb red ik het niet met het geld dat ik bij mijn hoofdbank gestald heb, en heb ik geld nodig van een van de rekeningen met "hoge" rente's.

[...]

Als je bij bijvoorbeeld leaseplanbank spaart krijg je je geld natuurlijk niet instant gestort op je betaalrekening, daar gaat dan even tijd overheen. Als er dan 9k meer van je betaalrekening verdwijnt dan gepland snap ik best dat je even 2x moet slikken.
Het zijn 3 verhalen in 1 artikel.
De dubbele afschrijving voor de auto
Citytrip barcelona (zonder bedragen)
Trouwring

Ik neem aan dat je tijdens of voor een citytrip rekening houdt met wat extra uitgaven (en mogelijk ook wat cash hebt?). Kosten van een citytrip kunnen hoog (hoger zijn) maar dat gaat geen 2500eu voor een paar dagen zijn

@armageddon_2k1 deze geldt dus ook voor jou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:36
pirke schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 00:57:
Feit blijft dat de meeste mensen geen of weinig buffer hebben. Als er een keer wat geld is belonen ze zichzelf door iets te kopen, meestal iets wat ze niet nodig hebben. Omdat ze arm zijn en hard werken vinden ze dat ze het verdient hebben om ook af en toe iets over de balk te gooien, zonder dat ze door hebben dat dat gedrag de grootste reden is dat ze arm zijn. En zo kom je terecht in de spiraal van materialistische rommel nastreven om jezelf even gelukkig te voelen.

Zo was ik ook, net als vrienden en familie om mij heen. De kunst is om daar uit te stappen. Het kromme is dat ik jarenlang niet genoeg geld had om te kopen wat ik wilde, maar nu ik meer dan genoeg geld heb ik al die rommel niet meer wil... Misschien is het simpelweg dat men altijd datgene wil hebben wat net buiten bereik is.
Waar staat dat feit dan? En wat is 'de meeste mensen'? Dit blijft toch een beetje onderbuikgevoel volgens mij. Er zijn vast genoeg mensen met geen of weinig buffer, maar ook veel mensen die het gewoon prima op orde hebben, genoeg buffer hebben voor de auto- en wasmachine-problemen en 2x per jaar op vakantie gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 22-03-2018 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

coelho schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:00:

Niet iedereen mengt financiën en liefde, hè?

M'n vriendin interesseert zich niet voor het FO gebeuren. Ik wel. Maar wij hebben geen gezamenlijke financien. Dus wat ik doe, is dat ik toch echt gewoon de berekening voor mezelf maak, en in m'n achterhoofd hou dat ze straks misschien onvoldoende heeft om te stoppen met werken. Maar ik vind het onlogisch dat ze dan niet haar deel van de onkosten draagt.

Het zal allemaal wel loslopen, maar de statement dat je beide FO bent of niet, ik weet niet of dat zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
jsuijker schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:41:
[...]

Het zijn 3 verhalen in 1 artikel.
De dubbele afschrijving voor de auto
Citytrip barcelona (zonder bedragen)
Trouwring

Ik neem aan dat je tijdens of voor een citytrip rekening houdt met wat extra uitgaven (en mogelijk ook wat cash hebt?). Kosten van een citytrip kunnen hoog (hoger zijn) maar dat gaat geen 2500eu voor een paar dagen zijn

@armageddon_2k1 deze geldt dus ook voor jou
Verdomd, je hebt helemaal gelijk. Ik keek niet goed zo op de ochtend. Dan is het inderdaad wel een achterlijk verhaal en vrij onverantwoord. Maar ja, de meeste mensen leven dan ook van loonstrook naar loonstrook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

10k op jaarbasis? Dat is treurig leven...

De vraag is dan: ben je FO of ben je juist totaal niet FO omdat het je beperkt in 'een normaal leven in vergelijking met anderen'
Elke dag 9,5 uur van huis zijn en 's avonds geen puf meer hebben om dingen te ondernemen is ook een nog veel treuriger leven.

Daarnaast komen wij al heel behoorlijk in de buurt van die uitgaven die je genoemd hebt en we hebben echt geen 'treurig' leven, we komen niks te kort, ook een bepaalde mindset die je hebt. We zijn tevreden met een kleiner huis, met een oudere auto en die tv (die overigens gratis was) staat er ook alleen maar voor die sporadische keer dat we de playstation 3 aanzwengelen.
Het is jammer dat je om veel kosten domweg niet heen kan zoals de gemeentelijke lasten.
Wij hebben pas door een foutje van onszelf ook 'even' 1400 euro per ongeluk weggemaakt. We wilden een bank kopen van 700 euro en haalden daarvoor ter plaatse even geld van de spaarrekening via de ing app. Alleen niet goed gechecked waar het heen geschreven werd en het geld kwam maar niet op de lopende rekening dus wij nog een keer overschrijven, weer niks, bleek het een oude rekening van mijn vrouw te zijn die niet meer bestond waar het naartoe overgeschreven werd :X Nouja, dan nóg maar een keer. uiteindelijk hebben we die dag dus de bank 3x betaald zonder problemen. Geld is uiteindelijk 3 dagen later automatisch teruggestort door de bank gelukkig.
[...]

Inderdaad ja, je gaat toch niet op vakantie terwijl je nog maar 50 euro hebt?? Stel dat er iets gebeurd waardoor je bv noodgedwongen langer moet blijven, zit je daar :/

Net als die tranentrekkende stukjes die ik gisteren las over die dubbele afschrijvingen, alsof de wereld verging dat er 20 euro dubbel afgeschreven werd. "Hoe moet ik nu eten kopen' ;( 8)7 kom op zeg!
Ortep schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:25:
Jarenlang gedaan , been there done that en het is prima te doen, ook om te sparen.

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 22-03-2018 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 21:13
Het is toch vooral ook een heel vervelend gevoel als je het krap hebt.
Ik heb het nu enkele keren gehad. Dan kwamen we gewoon van een gezonde buffer (bijvoorbeeld 20K of 30K) en dan "moest" er een periode geinvesteerd worden. Meestal in iets nuttigs (waar we dan nog jarenlang profijt / financieel voordeel van hebben), soms iets minder nuttigs. Hoe dan ook vind ik de periodes niet fijn dat je even moet kijken hoe je het aan elkaar moet ritsen. Dat leidde gelukkig nooit tot problemen. Maar gewoon het beperkt zijn in wat je kunnen doen door je financienen (bijvoorbeeld bepaalde dingen moeten uitschuiven naar volgende maand) is een vervelend gevoel. En het totaal tegenovergestelde van wat we in dit topic proberen te bereiken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
10k is best te doen.

Als je geen werk hebt, dan heb je bijvoorbeeld geen auto nodig.
Je kan er altijd één een dagje huren als je ver weg " moet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Metro2002 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:46:

[...]

Jarenlang gedaan , been there done that en het is prima te doen, ook om te sparen.
Mooi dat je bovenstaande zo aangeeft Metro. In mijn omgeving wonen/werken best veel mensen met een minimum of laag inkomen. Het verschil tussen minimum en modaal is netto echter helemaal niet zo groot als het lijkt, en inderdaad zie ik bij velen van hen geen problemen ontstaan. Bij 1 stel wel, en zij leven gewoonweg boven hun stand, met minimumloon wel drie keer per jaar op (dure) vakantie, duur meubilair enz.

Volgens een berekening op Berekenhet is bruto ongeveer je netto inkomen. Daar bovenop krijg je nog zorgtoeslag en andere toeslagen waar van toepassing.

Verdere duiding staat ook al in middeninkomen topic, dus dat laat ik voor wat het is.

Het tegenovergestelde zie ik vaker, gezinnen met twee inkomens die het alsnog voor elkaar krijgen om alles direct uit te geven en van maand tot maand te leven. Maar wel klagen dat anderen het zo veel beter dan hen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrit
Ortep schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Niet zo heel moeilijk. Het is bijna het einde van de maand dus ze verwachten salaris. Ze zouden als alles goed was gegaan waarschijnlijk niet eens rood staan voor dat wordt bij geschreven. Dat hadden ze zelf ook zo geregeld. Ze konden immers niet rood staan. Zo verstandig waren ze wel. Ze hadden dat uitje naar Barcelona waarschijnlijk slim gepland. Net buiten de vakanties dus goedkoop. Misschien deze maand wat krap, maar och, je wil ook wel eens wat leuks doen
Als je 50 euro speling hebt ben je wat mij betreft per definitie niet handig bezig. Wat nu als je de vlucht niet haalt en een nieuwe moet boeken? Of je struikelt en je arm breekt en nog even naar het ziekenhuis moet ter plaatse? Of je portemonnee wordt gestolen? Allemaal dingen die buiten je controle liggen maar prima kunnen gebeuren. En al deze problemen, inclusief de dubbele afschrijvingen, waren te overzien geweest als je een buffer van een paar honderd euro had gehad.

Wat je bedoelt met "Probeer zelf voor de grap eens te leven van het minimumloon." begrijp ik niet helemaal. Ik geef iedere maand minder dan het minimumloon uit en ga 3 tot 5 keer per jaar op vakantie. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:17
Anoniem: 324818 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:21:
[...]
... Het verschil tussen minimum en modaal is netto echter helemaal niet zo groot als het lijkt...
Even hier op reageren. Het verschil lijkt misschien niet zo groot, maar de vaste kosten blijven over het algemeen redelijk gelijk. Het verschil in loon is dus misschien maar een paar percent, maar het verschil in "vrij te besteden geld" is wel vele malen groter. En zo kan een 100€/maand netto meer verdienen misschien niet zoveel lijken, maar wel het verschil zijn tussen moeten schrapen om rond te komen en elke maand een beetje kunnen sparen en eens een avondje uit te kunnen op lage inkomens. .
Als je 3000€ of 3100€ netto binnenharkt, is het verschil niet merkbaar (wel wat impact voor je FO spaardoel, maar niet in het alledaagse leven). Niet elke dag je bankrekening moeten nakijken is een niet te onderschatten luxe en gemoedsrust :-)

Voor de rest ben ik wel vrij akkoord met de rest van je post, heb dezelfde zaken gezien ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Corrit schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:24:
Wat je bedoelt met "Probeer zelf voor de grap eens te leven van het minimumloon." begrijp ik niet helemaal. Ik geef iedere maand minder dan het minimumloon uit en ga 3 tot 5 keer per jaar op vakantie. :+
Dit lukt meestal alleen ongedwongen omdat je geen minimum loon hebt,
Hypotheek lager dan de een huur woning.
Betere kwaliteit spullen (duurder maar minder onkosten aan kapotte dingen).
En reken je alleen je de huidige maandelijkse vaste lasten mee.

Ik ben ook maar 900 euro per maand kwijt aan mijn lasten. en dat kan ik jaren vol houden.
Uiteindelijk moet er toch onderhoud aan het huis plaats vinden en een nieuwe auto en kleren gekochten worden.
Ook de meubels zijn niet eeuwig.

Of lukt het je al 5 jaar lang om onder dat bijstands niveau te blijven met je uitgaven?
makkelijk is dat zeker niet.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
Smuggler schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:11:
Of lukt het je al 5 jaar lang om onder dat bijstands niveau te blijven met je uitgaven?
Yes, ik heb in de afgelopen 5 jaar elke maand gemiddeld minder dan €1300 uitgegeven. En in een van die jaren heb ik ook nog 7,5 maand rondgereisd. :) Hier zit dus echt alles bij in, ook kleding, elektrische apparatuur en meubels.

Bij mij is de grootste besparing het wonen in een studentenkamer. Voor een studentenkamer is het vrij ruim, maar het blijft natuurlijk een concessie. Dit gaat wel veranderen over niet al te lange tijd, dus het is even afwachten wat de exacte kosten dan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Smuggler schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:11:
[...]

Dit lukt meestal alleen ongedwongen omdat je geen minimum loon hebt,
Hypotheek lager dan de een huur woning.
Betere kwaliteit spullen (duurder maar minder onkosten aan kapotte dingen).
En reken je alleen je de huidige maandelijkse vaste lasten mee.

Ik ben ook maar 900 euro per maand kwijt aan mijn lasten. en dat kan ik jaren vol houden.
Uiteindelijk moet er toch onderhoud aan het huis plaats vinden en een nieuwe auto en kleren gekochten worden.
Ook de meubels zijn niet eeuwig.

makkelijk is dat zeker niet.
Je kan ook geen auto rijden bijvoorbeeld en bij een huurwoning (wat veel mensen hebben als ze op bijstandsniveau leven) heb je ook geen onkosten aan je woning.
Hou je nog kleding en evt meubels over maar dat kost ook niet de wereld, kleding kan je zeer goedkoop halen bij bv de bristol, primark etc en meubels kan ook goedkoop als je bv bij de ikea gaat shoppen waar je een complete woonkamer voor nog geen 1000 euro kan kopen. Stel dat je 10 jaar doet met zo'n set dan heb je het over 100 euro per jaar. Dat is zelfs met een bijstandsuitkering nog prima op te brengen en met het minimumloon al helemaal.

Nogmaals: Ik heb zelf ook jarenlang met het minimumloon moeten rondkomen en kwam ook toen nooit geld tekort, en dan had ik zelfs nog een koopwoning én een auto.
Kwestie van de tering naar de nering zetten en budgetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Gemiddeld over de laatste 7 jaar kom ik uit 12.241,09 per jaar aan uitgaven, dus 1.020,09 per maand.

Dat is incl een andere auto kopen (tweedehands) en onderhoud/verbouwing aan mijn woning.
Als ik de aanschafwaarde van de auto niet meereken kom ik net onder bijstandsniveau uit.
(helemaal als ik benzine en verzekering/onderhoud er ook af haal)

Bijstand is ongeveer 950 euro voor een alleenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, 1 miljoen mensen lukt het.
In mijn studenten tijd ook van 800 euro per maand moeten rond komen, en daarbij ook nog colleage geld moeten betalen. Dat is ook gelukt. (minder dan bijstand)
Maar het is niet makkelijk.
Toen ik uit de situatie kwam zijn mijn uitgaven eerst heel hard gestegen:
Nieuwe meubels, auto, verhuist, nieuwe kleding. (bank 160 euro, rest van de meubels ikea).
TV aangeschaft, console, nieuwe laptop, nieuwe computer, mijn hobbie van voor mijn studenten tijd weer opgestart (aqarium), wasmachine met grotere trommel, zodat ik niet elke 2 dagen hoef te wassen.

Ik heb daarbij even veel meer uitgegeven dan daarvoor. Dat tijdperk lijkt nu ten einde.
ongeveer 20.000 euro verder. maar heb nu alles wat ik wilde hebben.
En zijn mijn uitgaven weer gedaald naar 900 euro per maand. (kan zo'n 2100 per maand sparen op dit moment).
Maar ik blijf van mening, dat als je lang in de bijstand zit, je bepaalde uitgaven gaat uitstellen. en zodra je geld binnenkrijgt er altijd iets is om het aan uit te geven en meestal met goedkoopste tijdelijke kwaliteit,

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Unif schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:55:
Bijstand is ongeveer 950 euro voor een alleenstaande.
Excl toeslagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Ortep schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:20:
[...]

Voor dit soort mensen is 1000 euro een maandinkomen. En dat gaat glad op aan de normale dingen om te leven. Zit je echt op bijstandsniveau kan je dingen als huursubsidie en zorgtoeslag krijgen. Maar zodra je meer gaat verdienen ben je het plotseling helemaal kwijt. Een vriendin van me krijgt ongeveer 1400 per maand. Op jaarbasis krijgt ze 200 euro te veel voor zorgtoeslag en huursubsidie. Zou ze die 200 minder hebben gehad dan had ze 2500 aan toeslagen hebben gehad. Dus dan krijg je wel iets meer inkomen maar je hebt er niets aan, je gaat er op achteruit, en flink ook. Echt sparen is dan ook onmogelijk.
Waarom probeert ze niet een aantal verlofdagen te 'kopen'? inkomen gaat omlaag en daarmee de subsidies omhoog.
Smuggler schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:58:

Ik heb daarbij even veel meer uitgegeven dan daarvoor. Dat tijdperk lijkt nu ten einde.
ongeveer 20.000 euro verder. maar heb nu alles wat ik wilde hebben.
Dus je basis is goed, daardoor kan je nu met minder af. Voor men in de bijstand/minimum aan die 20k basis zit, zijn ze >10~15 jaar verder. En zijn de eerst gekochte dingen alweer lang aan vervanging toe.

Als over een x aantal jaar de vervangingsronde bij jou begint dan schiet je gemiddelde uitgave ook omhoog.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TucanoItaly schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:50:
[...]
Niet iedereen mengt financiën en liefde, hè?

M'n vriendin interesseert zich niet voor het FO gebeuren. Ik wel. Maar wij hebben geen gezamenlijke financien. Dus wat ik doe, is dat ik toch echt gewoon de berekening voor mezelf maak, en in m'n achterhoofd hou dat ze straks misschien onvoldoende heeft om te stoppen met werken. Maar ik vind het onlogisch dat ze dan niet haar deel van de onkosten draagt.

Het zal allemaal wel loslopen, maar de statement dat je beide FO bent of niet, ik weet niet of dat zo werkt.
Ik weet niet hoe lang je al onderweg ben maar geloof best dat dit zo kan werken.

Alleen vraag ik me ernstig af hoe je daar tegenaan denkt te kijken als je inmiddels 30/40 jaar samen bent en lief en leed gedeeld hebt een leven lang.

Ik ben er dus van overtuigd dat tegen de tijd dat je FO bent dat wel degelijk ofwel samen of niet is (met uitzondering van bijzondere relaties/situaties die heel anders werken dan mijn referentiekader).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Corrit schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:24:
[...]
Als je 50 euro speling hebt ben je wat mij betreft per definitie niet handig bezig.
Ja, echt handig is het niet. Maar in principe wel te doen vlak voor je salaris binnen komt. Ze staat in ieder geval niet chronisch rood zoals een aardig deel van Nederland. Mensen die alleen positief staan op de dag dat het salaris binnen komt en twee dagen daarna al weer rood staan.
En al deze problemen, inclusief de dubbele afschrijvingen, waren te overzien geweest als je een buffer van een paar honderd euro had gehad
Met 250 hadden ze het niet gered. Ze stonden immers 300 rood, en dat hadden ze bewust geblokkeerd op hun rekening. Dat zou niet moeten kunne. Zo verstandig waren ze wel.
Wat ik daar mee bedoelde? Dat er hier een aantal mensen zijn die roepen Wat!!!! kan je geen 300 euro opvangen? Als IK 2000 euro kwijt raak boek ik 'gewoon' even 2000 euro over van een andere rekening. Dat getuigd niet echt van begrip voor mensen die een iets lager inkomen hebben. De mensen die in dit topic komen zijn een volkomen aselecte groep Nederlanders. Ten eerste Tweakers, dat geeft gemiddeld een wat hogere opleiding/salaris. En daar weer de subgroep uit van mensen die met FO bezig zijn en dus de kans hebben om redelijk geld weg te zetten. En dan praat je dus over tonnen in de loop der jaren.
Mij is het gelukt FO te worden, maar ik weet hoe lastig dat was en hoeveel planning dat vraagt. Maar dat heeft me niet blind gemaakt voor de grote groep mensen die dat best ook wel zouden willen maar voor wie het maximaal haalbare is 6 maanden eerder met pensioen te gaan. En dan moet er onderweg niet te veel mis gaan.

En minder dan het minimumloon per maand uitgeven zegt niet veel. Heb jij trouwens die vakanties meegerekend in dat minimumloon dat je niet helemaal uitgeeft?
Want als je snel optelt ben je zo 1000-1250 euro kwijt aan huur, energie, internet/tv, basis ziekenkosten, andere verzekeringen, gemeentelijke lasten, water, waterschap, reinigingsrechten enz. Ik vergeet er vast nog een paar. Dan blijft er paar honderd over voor eten, kleding, vervoer, eventueel eigen risico ziekenkosten En dingen als reservering nieuwe wasmachine, meubilair enz. Als je dan nog 5 keer per jaar op vakantie gaat wil ik graag weten waar heen. Want je zal het met een paar tientjes per keer moeten doen

Ik leef ook van minder dan het minimumloon. Maar dat zijn de lopende uitgaven. Maar ja, ik heb mijn huis afbetaald. Dat scheelt veel. En omdat ik FO ben kan ik me ook permitteren dat bedrag fors te overschrijden. Mijn vermogen vangt het wel op. Maar ook dat stopt een keer.
Wat ik dus bedoelde was probeer eens vanaf nul te beginnen met een gezin en te leven van het minimumloon en dan ook nog eens 2000 euro redelijk onbelangrijk te vinden het het wel even van je spaarrekening af te halen waar blijkbaar nog meer op staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CaLeX schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Waarom probeert ze niet een aantal verlofdagen te 'kopen'? inkomen gaat omlaag en daarmee de subsidies omhoog.
Klopt helemaal, het zou misschien één jaar mis kunnen gaan als je het niet in de gaten had, maar het jaar er op zorg je natuurlijk dat je onder de grens komt door minder te werken. Of misschien wel een salaris verlaging te vragen waarbij je leidinggevende plotseling bedenkt dat jij een zakelijke telefoon nodig hebt om bereikbaar te zijn. Of misschien is er ruimte om een extra pensioenstorting te doen uit je bruto salaris.

Maar het is voor haar zelfs erger. Ze werkte deeltijd, 32 uur. Maar er kwam een reorganisatie aan en ze vroeg of ze 36 uur mocht werken om te tonen dat ze zich wilde inzetten. Dat mocht omdat er iemand snel vertrok voor het mis ging. Jammer maar helaas, haar contract werd toch niet verlengt. Dus kreeg ze WW en daar kan je weinig aan sleutelen. Ze kwam er pas achteraf achter dat door die paar uren extra te gaan werken ze in de WW net boven de grens uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 09:55

BTU_Natas

Superior dutchie

Prima kansen!

Ze kan mooi een studie gaan doen, om er voor te zorgen dat ze aftrekposten heeft om haar belastbaar inkomen omlaag te laten gaan en dus weer recht heeft op toeslagen, en daarna met het extra papiertje er voor zorgen dat het gat zo groot wordt, dat ze net als de meesten hier, gaat giechelen als ze het woord zorgtoeslag hoort.

Andere kant van de medaille, als je zo afhankelijk bent van die toeslagen, is het misschien handig om te weten waar mee bezig bent, ipv dat het je allemaal maar overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

assje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:19:
Ik weet niet hoe lang je al onderweg ben maar geloof best dat dit zo kan werken.

Alleen vraag ik me ernstig af hoe je daar tegenaan denkt te kijken als je inmiddels 30/40 jaar samen bent en lief en leed gedeeld hebt een leven lang.
Ik ben nog maar net bezig (jaartje of twee), dus relatief vers. Daarnaast zal e.e.a. zichzelf regelen, want ik los een deel van de hypotheek versneld af, dus die kosten zullen er niet meer zijn.

Ik denk inderdaad dat als partner echt geen zin meer heeft (en je bent zelf gestopt met werken), dat je dan inderdaad samen een oplossing verzint.

Toch kent mijn vriendin een getrouwd stel waarvan de man reeds gepensioneerd is, en graag wil dat zijn vrouw eerder stopt. Maar die is jonger en wil nog blijven werken. Dus het hangt er allemaal net van af hoe de neuzen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
Ortep schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Ja, echt handig is het niet. Maar in principe wel te doen vlak voor je salaris binnen komt. Ze staat in ieder geval niet chronisch rood zoals een aardig deel van Nederland. Mensen die alleen positief staan op de dag dat het salaris binnen komt en twee dagen daarna al weer rood staan.

[...]

Met 250 hadden ze het niet gered. Ze stonden immers 300 rood, en dat hadden ze bewust geblokkeerd op hun rekening. Dat zou niet moeten kunne. Zo verstandig waren ze wel.

[...]

Wat ik daar mee bedoelde? Dat er hier een aantal mensen zijn die roepen Wat!!!! kan je geen 300 euro opvangen? Als IK 2000 euro kwijt raak boek ik 'gewoon' even 2000 euro over van een andere rekening. Dat getuigd niet echt van begrip voor mensen die een iets lager inkomen hebben. De mensen die in dit topic komen zijn een volkomen aselecte groep Nederlanders. Ten eerste Tweakers, dat geeft gemiddeld een wat hogere opleiding/salaris. En daar weer de subgroep uit van mensen die met FO bezig zijn en dus de kans hebben om redelijk geld weg te zetten. En dan praat je dus over tonnen in de loop der jaren.
Mij is het gelukt FO te worden, maar ik weet hoe lastig dat was en hoeveel planning dat vraagt. Maar dat heeft me niet blind gemaakt voor de grote groep mensen die dat best ook wel zouden willen maar voor wie het maximaal haalbare is 6 maanden eerder met pensioen te gaan. En dan moet er onderweg niet te veel mis gaan.

En minder dan het minimumloon per maand uitgeven zegt niet veel. Heb jij trouwens die vakanties meegerekend in dat minimumloon dat je niet helemaal uitgeeft?
Want als je snel optelt ben je zo 1000-1250 euro kwijt aan huur, energie, internet/tv, basis ziekenkosten, andere verzekeringen, gemeentelijke lasten, water, waterschap, reinigingsrechten enz. Ik vergeet er vast nog een paar. Dan blijft er paar honderd over voor eten, kleding, vervoer, eventueel eigen risico ziekenkosten En dingen als reservering nieuwe wasmachine, meubilair enz. Als je dan nog 5 keer per jaar op vakantie gaat wil ik graag weten waar heen. Want je zal het met een paar tientjes per keer moeten doen

Ik leef ook van minder dan het minimumloon. Maar dat zijn de lopende uitgaven. Maar ja, ik heb mijn huis afbetaald. Dat scheelt veel. En omdat ik FO ben kan ik me ook permitteren dat bedrag fors te overschrijden. Mijn vermogen vangt het wel op. Maar ook dat stopt een keer.
Wat ik dus bedoelde was probeer eens vanaf nul te beginnen met een gezin en te leven van het minimumloon en dan ook nog eens 2000 euro redelijk onbelangrijk te vinden het het wel even van je spaarrekening af te halen waar blijkbaar nog meer op staat
Ik geef simpelweg aan dat ik het onverstandig vindt om zo weinig marge te hebben.

Ook als je het niet al te breed hebt kun je ervoor kiezen om zo af en toe wat geld opzij te zetten, sterker nog, het zal wel moeten. Als je een tegenslag van een paar honderd euro niet kunt hebben dan heb je gewoon een vet probleem, want je kunt er donder op zeggen dat je eens in de zoveel tijd zo'n tegenslag gaat krijgen.

Verder heb ik net al aangegeven dat m'n budget inclusief vakanties was. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beursjez
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-04-2020
Metro2002 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:47:
[...]

Je kan ook geen auto rijden bijvoorbeeld en bij een huurwoning (wat veel mensen hebben als ze op bijstandsniveau leven) heb je ook geen onkosten aan je woning.
Hou je nog kleding en evt meubels over maar dat kost ook niet de wereld, kleding kan je zeer goedkoop halen bij bv de bristol, primark etc en meubels kan ook goedkoop als je bv bij de ikea gaat shoppen waar je een complete woonkamer voor nog geen 1000 euro kan kopen. Stel dat je 10 jaar doet met zo'n set dan heb je het over 100 euro per jaar. Dat is zelfs met een bijstandsuitkering nog prima op te brengen en met het minimumloon al helemaal.

Nogmaals: Ik heb zelf ook jarenlang met het minimumloon moeten rondkomen en kwam ook toen nooit geld tekort, en dan had ik zelfs nog een koopwoning én een auto.
Kwestie van de tering naar de nering zetten en budgetteren.
Het kan zelfs nog goedkoper: door meubels van marktplaats te halen evenals kleding en andere spullen. Ik heb net weer een 100% wollen kleed in de woonkamer gelegd a 20,-. Ok, het heeft me maanden gekost om hem te vinden (lang leven de zoek alert van marktplaats), maar hey.... ik ben blij!

[ Voor 5% gewijzigd door beursjez op 22-03-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BTU_Natas schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:52:
Prima kansen!

Ze kan mooi een studie gaan doen, om er voor te zorgen dat ze aftrekposten heeft om haar belastbaar inkomen omlaag te laten gaan en dus weer recht heeft op toeslagen, en daarna met het extra papiertje er voor zorgen dat het gat zo groot wordt, dat ze net als de meesten hier, gaat giechelen als ze het woord zorgtoeslag hoort.
Ze weet heel goed hoe het werkt. Ze komt uit de HR wereld. Ze heeft een HBO opleiding. De idiote is dat je officieel niet mag studeren als je in de WW zit. Zelfs al vergroot dat de kansen op een baan. Dat houdt je nl van het zoeken naar werk af. Alsof je dat 24*7 doet als je niet studeert. Bovendien zorgt het er volgens het UWV voor dat je niet per direct aan het werk kan. Maar ze doet het natuurlijk toch wel het nodige.
Aan die aftrekposten zou ze weinig hebben. Dit jaar stopt hoe dan ook de WW, met of zonder werk. Dus of ze zit er dik boven en het maakt niet uit, of ze zit er dik onder en dan krijgt ze het. Maar het verleden kan je niet veranderen.
Andere kant van de medaille, als je zo afhankelijk bent van die toeslagen, is het misschien handig om te weten waar mee bezig bent, ipv dat het je allemaal maar overkomt.
Ze is niet echt totaal afhankelijk van die toeslagen. Het was maar een voorbeeld in de discussie om te laten zien dat je soms door het leven wordt verrast. Je verwacht natuurlijk nooit dat je door een paar maanden langer te gaan werken dat je het bijna 2 jaar er op plotseling 2500 netto minder krijgt. Als je over 3 jaar kijkt heeft die 3 maanden 8 uur per week langer werken haar geld gekost ipv van opgeleverd.
En soms overkomen dingen je ook. Een scheiding, huis met een restschuld, daarna aan net op het einde van de crisis je contract niet verlengt en je bent inmiddels 45. Ik vind het knap dat ze zich nog staande houdt. Maar ze heeft geen spaargeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 09:55

BTU_Natas

Superior dutchie

Hoe kan je bovenstaande met droge ogen typen?

Het lag dus aan haar ex, de woningmarkt, haar oud werkgever en het feit dat ze magische ouder wordt. Dat ze geen spaar geld heeft is ook niet haar schuld..

Slachtofferrol.. zo heet dat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Corrit schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Verder heb ik net al aangegeven dat m'n budget inclusief vakanties was. :)
Ik zat nog te schrijven toen jij dat doorgaf ;)
Ik zag ook dat je voor een extreem lag bedrag op een kamer woonde. Dat drukt de kosten enorm, net als mijn afbetaalde huis de kosten enorm druk waardoor ik zo weinig uitgeef. Maar wees eerlijk, jij en ik zijn niet een redelijk gewoon Nederlands gezin dat van één minimumloon moet rondkomen.

Kleine verschillen kunnen flink uitmaken. Dat gaf iemand in deze discussie ook al aan. En dat realiseert lang niet iedereen zicht.
Als je om 'normaal' te leven in Nederland bv 1300 euro nodig hebt voor je vaste lasten. En je krijgt 1500 netto. Dan kan je voor 200 euro aan eten en kleding uitgeven. Laten we zeggen 150, dan kan je nog 50 euro sparen ook. Als je dat geen problemen geeft kan je zo door leven zonder ellende. Krijg je dan een betere baan die 1600 betaald, dan is dat net ruim 6% meer. Maar het heeft enorme gevolgen voor wat je kan doen. Je vrij te besteden inkomen stijgt plotseling met 50% of als je die 50 euro blijft sparen zelfs met 66%. Dan kan je plotseling iedere 3 maanden hier https://www.restaurantfred.nl hier gaan eten.
Twee sterren restaurant, 5 gangen diner, bijpassende wijnen, ontvangst met champagne, amusers en tot slot koffie met friandises. Voor 2 personen 320 euro. Ik zeg niet dat het verstandig is (maar wel lekker ;) )Maar dat kan zo'n klein verschil al uitmaken. En veel mensen hebben dat niet in de gaten. Die denken ik kan van 1600 rond komen dus een ander moet dat met een beetje passen en meten ook van 1400 kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat soort dineetjes gaan altijd als zakendiner in de boekhouding, die blijven uit het privé kosten overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BTU_Natas schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:33:
Hoe kan je bovenstaande met droge ogen typen?

Het lag dus aan haar ex, de woningmarkt, haar oud werkgever en het feit dat ze magische ouder wordt. Dat ze geen spaar geld heeft is ook niet haar schuld..

Slachtofferrol.. zo heet dat..
Euhhh? Slachtoffer? Je doet alsof ze na haarscheiding in de hoek van de bank is gaan zitten en niets meer gedaan heeft. Ze zegt dat nergens, en ik ook niet. Ik schrijf doorlopend dat het haar aardig lukt. Ze redt het zelfs zonder de toeslagen. Ze klaagt er ook niet over. Het is wel zuur dat ze door een minimaal verschil een leuk extraatje misloopt
Ik zeg alleen dat zelfs al zit je prima met een leuk dubbel inkomen en spaarcenten het leven dingen kan doen die je verrassen en dat beslissingen die je heel verstandig lijken (meer gaan werken) je dus ook geld kunnen kosten op een verwrongen manier.
Toen ze nog getrouwd was, was er ruim voldoende spaargeld. Maar ja dat zegt POEF als er een restschuld is bij je huis. Ze kwamen er net neutraal uit zonder de NHG te gebruiken. Huis verkocht, zonder schuld maar ook zonder spaargeld. Heel netjes geregeld dus, er zijn er 10-duizenden die dat niet voor elkaar kregen.
Ze werkte en is zelfs langer gaan werken om initiatief te tonen en natuurlijk ook om meer geld te krijgen. Helaas werd haar contract niet verlengd. Dat kan, dat is ook niet de schuld van de werkgever. Jammer dat het langer gaan werken haar geen geld opleverde maar juist geld kostte.
En natuurlijk wordt ze niet onverwacht 45. Maar boven die leeftijd gaat solliciteren en één keer een stuk lastiger. En ze weet precies hoe ze een CV moet opstellen en een brief moet schrijver, daar is ze in opgeleid. En ik zei ook al dat ze een studie opgepikt had, maar dat dat officieel eigenlijk niet mag van het UWV. Maar ja, ze werkt er aan om haar kansen te verbeteren.
Hoezo slachtoffer? Ze heeft ongeveer alles gedaan wat mogelijk was om zich te redden en dat is nog gelukt ook.
Het was alleen een voorbeeld om te laten zien dat zelfs al heb je alles op orde, met voldoende buffer en werk en en en. Dat dan nog als op een wat ongelukkig moment er iets gebeurt, gevolgd door iets anders gevolgd door nog iets je plotseling een heel eind omlaag kan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

pirke schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:48:
Dat soort dineetjes gaan altijd als zakendiner in de boekhouding, die blijven uit het privé kosten overzicht :)
Helaas kan ik dat niet. Maar lekker is het zeker.

Maar als jij het zakelijk kan verantwoorden kan ik je ook deze aanraden http://www.reinstoff.eu/english/startseite.html :)

edit:

betere link en in het Engels

[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 22-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Modbreak:*knip offtopic reactie op offtopic discussie*

Dit topic gaat over FO. Dat niet iedereen FO is, kan blijven of kan worden is hier offtopic en voer voor discussie elders.

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 15:49
Modbreak:*knip* nee, dan ook geen zijtak van de discussie voortzetten*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Ortep op 22-03-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
*knip* nee, dan ook geen zijtak van de discussie voortzetten*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2018 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
Huh waarom wordt mijn comment over FO en dit delen met je partner weg gehaald? Dat is toch gewoon een onderdeel van FO?

Dat de schulden/bijstand discussie verwijderd werd snap ik wel dat was offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 15:49
Was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar wat de meningen van anderen hierover zijn. Je eigen FO icm die van je partner, volgende keer beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 13:11
Het lijkt me dat FO en partner/relatie wel relevant is voor de discussie
[...]

Ik ben er dus van overtuigd dat tegen de tijd dat je FO bent dat wel degelijk ofwel samen of niet is (met uitzondering van bijzondere relaties/situaties die heel anders werken dan mijn referentiekader).
Mijn vriendin is ook weinig met FO bezig. Dit is voor ons niet meteen een probleem. Ze respecteert mijn FO plan, maar leeft meer in het nu dan ik en eerlijk gezegd zie ik het voordeel daarvan ook wel in. Dit zorgt ervoor dat ik niet doorschiet met werken en uitgaven uitstellen. Ik weet dat als je beide sterk gefocust bent, FO sneller zou gaan, maar de spaarquote is goed en ik ben tevreden met hoe het is.

Het lijkt me een ander verhaal als je partner een duidelijke financiele rem vormt op je plannen. Bijvoorbeeld omdat je inkomen voor een deel wordt uitgegeven, terwijl je dat liever anders ziet. Dat is bij ons niet het geval. Wij hebben een gezamenlijke huishouding en storten beide maandelijks geld op de rekening. Dit is voor mij wel wat meer, maar ik verdien ook meer. Het helpt wel dat de vaste lasten niet hoog zijn.

Hoe we het in de toekomst gaan doen staat nog open. Het zou voor ons niet heel vreemd zijn dat ik eerder stop met werken en dat zij nog even doorgaat. Ik ben ook 5 jaar ouder. Flexibiliteit houd ik wel aan door uit te gaan van een ruimer budget dan alleen mijn eigen inbreng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ibbel
[...]

Ik denk ook wel dat het ligt aan je plannen. Als je graag samen wilt rondreizen, is het wel handig dat je alletwee FO bent. Mij lijkt het leuk om dan bv een paar maanden te gaan wandelen door europa, nou, daar wil mijn vriend niets mee te maken hebben, dus dan maakt het niet zo veel uit als hij wel of niet FO is.
Het huis is van ons samen, dus als dat eenmaal is afbetaald zijn onze uitgaven zo weinig dat ik vermoed dat hij toch wel flink spaart, ook mede doordat hij gewoon niet zoveel uitgeeft. Ik verwacht sowieso dat tegen de tijd dat ik FO ben, hij ook niet meer fulltime werkt. Gewoon omdat het niet nodig is en hij meer vrij ook prettig vindt. Dus de situatie zal hier zijn beide FO of ik FO en hij parttime werkend.

Ben benieuwd hoe het bij anderen is.

Ik vind het een interessante discussie en volgens mij ook eentje die nog niet herkauwt is in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je kan leven van 1000€ in de maand, dan vermoed ik ook dat je geen kinderen hebt.

Hier gaat al 1000€ per maand buiten aan studentenkamers.

Ik heb de indruk dat sommigen hier beter gewoon compleet stoppen met werken en gewoon wat in de bijstand gaan hangen.
Moet lukken als je dan op een kamer ergens gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 21:13
@Tommie12 dat is niet voor iedereen de norm. Ik woonde wat langer thuis en betaalde later de huur zelf. Tuurlijk zijn er meer kosten met studerende kinderen. Maar zoals het bij jou nu gaat hoef je niet als norm aan te houden.
Wij hebben nu jonge kids en geven ook nog heel weinig uit bijvoorbeeld. Zeker bij een afbetaald huis zou 1000 euro voldoende zijn in de maand.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tommie12 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:13:
Als je kan leven van 1000€ in de maand, dan vermoed ik ook dat je geen kinderen hebt.

Hier gaat al 1000€ per maand buiten aan studentenkamers.

Ik heb de indruk dat sommigen hier beter gewoon compleet stoppen met werken en gewoon wat in de bijstand gaan hangen.
Moet lukken als je dan op een kamer ergens gaat wonen.
Er zijn ook ouders die vinden dat hun kind maar gewoon moet gaan lenen om te kunnen studeren, in plaats dat ze de studie (en noodzakelijke kosten die erbij komen als de school ver weg staat van ouderlijk huis) betalen.

Dat hun kind dan een grote studieschuld heeft en totaal geen eigen vermogen heeft om ietste kunnen kopen, zien ze niet als hun verantwoordelijkheid/probleem.

Vandaar dat veel mensen wel rond zullen komen van die 1000 euro ook al hebben ze kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
President schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 05:37:
[...]

Er zijn ook ouders die vinden dat hun kind maar gewoon moet gaan lenen om te kunnen studeren, in plaats dat ze de studie (en noodzakelijke kosten die erbij komen als de school ver weg staat van ouderlijk huis) betalen.

Dat hun kind dan een grote studieschuld heeft en totaal geen eigen vermogen heeft om ietste kunnen kopen, zien ze niet als hun verantwoordelijkheid/probleem.

Vandaar dat veel mensen wel rond zullen komen van die 1000 euro ook al hebben ze kinderen.
Vind ik op zich geen verkeerd idee om mijn kinderen zelf hun studie te laten betalen. Ja dan hebben ze een studieschuld, maar dan kan ik ze wel een groter bedrag meegeven voor hun leven na de studie.
Pagina: 1 ... 44 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.