Wozmro schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:30:
Als ik naar mezelf kijk dan kom ik ruim toe met pakweg 10k per jaar, woning is afbetaald en vriendin betaald ook een stuk van de kosten.
Zelfs 5k/jaar zou lukken. Maar dan moet wel de auto weg (+/-1500€/j minder), geen weekendjes/vakanties, geen restaurant,...
In principe zou ik vandaag kunnen stoppen met werken, ik ben zzp'er zonder langetermijnopdrachten, en zien hoever ik het kan uitzingen zonder ongerust te worden. Voor dit jaar schat ik mijn passief inkomen op een 3K (huur/aandelen).
Momenteel werk ik een 3 à 4 dagen per week. Op zich hou ik ook wel van de afwisseling van een paar dagen goed doorwerken (ik werk op verplaatsing bij klanten en het is een combinatie van fysiek en denkwerk), geld incasseren (+/-500€/dag). Om het dan een paar dagen rustig aan te doen: naar de bib voor wat boeken of dvd's, soms over de middag restaurantje doen, wandeling maken,...
10k op jaarbasis? Dat is treurig leven...
Laten we even uitgaan:
12 x 100 zorgverzekering = 1200
12 x 50 tv en internet = 600
12 x 2 x 10 gsm = 240
12 x 100 nutsbedrijf = 1200
12 x 250 boodschappen = 3000
12 x 200 auto (benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, vervanging) = 2400
12 x 70 gemeente belasting = 840
12 x 50 onderhoud woning = 600
12 x 10 water 120
Dan heb je dus geen (vervanging voor) televisie, keuken, koelkast, diepvries, fiets, schutting, bank, etc.
Natuurlijk kan je minder kwijt zijn aan benzine, ik ga van 200 euro uit (20 wegenbelasting, 20 onderhoud, 40 verzekering, 120 euro benzine = 80 liter met 1 op 15 is dat dus 1200 km op maandbasis). Je kan ook minder kwijt zijn aan nutsbedrijven (geen verwarming bespaart al flink). Je kan minder kwijt zijn aan boodschappen, etc. Maar 10k netto op jaarbasis is zo op en dan heb je nog geen kleding of andere zaken, behalve als je heel minimaal leeft.
De vraag is dan: ben je FO of ben je juist totaal niet FO omdat het je beperkt in 'een normaal leven in vergelijking met anderen'
https://www.ad.nl/economi...er-afgeschreven~a836bbd1/Na een paar lekkere dagen Barcelona hadden ze niks meer op hun lopende rekeningen, maar Bas had nog 50 euro op zijn spaarrekening. Net genoeg om over te maken naar de lopende rekening en de bus naar het vliegveld mee te betalen.
Haar trouwring van 300 euro bleek twee keer afgeschreven. Ze belde meteen haar verloofde Wesley (28) toen ze het minnetje voor haar saldo zag. ,,Ik schrok me een hoedje toen ik het bedrag zag. Ik wilde alleen maar even zien hoe ik ervoor stond, zo'n vier dagen voordat ik mijn salaris binnen krijg.''
Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe weinig geld mensen op hun rekening hebben staan. Sure, als er nu 2000 euro van mijn rekening wordt afgeschreven dan sta ik ook in de min... Maar dat zou binnen 10 tellen weer opgelost zijn door geld van spaarrekening naar lopende rekening te boeken
[
Voor 18% gewijzigd door
President op 21-03-2018 17:54
]