offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik werk ook met potjes. Naast potjes heb ik een spaarbuffer welke ik jaarlijks op een vast niveau probeer te houden. Ik maak een inschatting van de verwachte kosten bij vervanging na de verwachte levensduur. Is het potje ontoereikend (zoals bij voortijdig stukgaan machine) dan gaat het restant van de spaarbuffer. Zit er meer in het potje dan is het een meevaller.Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:30:
[...]
Schrijf je je auto af, of maak je een reservering voor de vervanging?
Reserveringen heb ik ook een tijdje gedaan, maar daar ben ik mee gestopt.
Het dwingt je namelijk om een potje bij te houden en/of je auto/wasmachine op de balans te zetten (als je gaat afschrijven).
Een gebruiksvoorwerp op de balans zetten doe ik sowieso niet, dus afschrijven valt af. Voor een auto waarvan de waarde heel voorspelbaar is (fabrieksgarantie + all-risk verzekerd) kan ik het me nog voorstellen.
Het nadeel van potjes (in mijn beleving) is dat ze te snel of te langzaam gevuld worden, wat je vervolgens weer kunstmatig moet gaan rechttrekken in je boekhouding; koop je geen auto/wasmachine als het virtuele potje daarvoor leeg is? Pas je met terugwerkende kracht je reserveringen van vorig jaar aan? Laat je het potje negatief worden (welke betekenis heeft het dan nog)? Als een potje veel groter is dan nodig, stop je dan tijdelijk met reserveren (waardoor je inzicht nog meer vertroebelt)?
In mijn Excel-'planning' staan alle posten (inclusief 1% WOZ voor onderhoud per jaar, 20% aanschafkosten auto per jaar, en wat bedragen voor elektronica, meubilair etc.) zodat er geen onverwachte kosten zijn, maar in de 'realisatie' staan alleen de werkelijk gemaakte kosten op het moment dat ze gemaakt worden (dus ook de aanschaf van een auto of jaarbetaling van zorgverzekering). De weg naar FO duurt nog even, dus het middelt wel uit over de jaren.
Bijvoorbeeld.
Wasmachine
Levensduur 10 jr
Vervangen in 2019 met een aanschafprijs van 600
Reservering is 60 euro per jaar (600/10) naar het potje.
We zitten in 2018 dus zit er fictief 540 euro in het potje. Als deze nu stuk zou gaan koop ik een nieuwe, zeg dat deze 600 euro kost. Dan haal ik 540 uit het potje en 60 euro van de spaarbuffer als zijnde tegenvaller. Anderzijds geld dit ook. Voor ieder jaar dat de machine langer meegaat heb ik een meevaller van 60 euro welke naar de spaarbuffer gaat.
Maar als je voldoende spaargeld hebt en altijd minimaal bijv 10K cash hebt staan, kun je toch alles gewoon betalen en de rest sparen/beleggen.
Potjes voor afschrijving lijkt me alleen noodzakelijk voor wanneer je het risico loopt dat je niet voldoende geld hebt om vervanging te kunnen betalen.
Maar hoeveel spaar en beleg je dan?djiedjee schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:23:
Natuurlijk snap ik de reserverings-potjes. Leuk voor het inzicht.
Maar als je voldoende spaargeld hebt en altijd minimaal bijv 10K cash hebt staan, kun je toch alles gewoon betalen en de rest sparen/beleggen.
Potjes voor afschrijving lijkt me alleen noodzakelijk voor wanneer je het risico loopt dat je niet voldoende geld hebt om vervanging te kunnen betalen.
Bij ons gaat alles boven de cashbuffer direct door naar sparen/beleggen.
Als we een keer een grotere uitgave hebben, vullen we de buffer eerst weer aan.
Verwijderd
Ik zie geen verschil tussen spaargeld en ander geld.
Voor een ander is dat de hoeveelheid die op een bepaalde rekening wordt bijgeschreven. Sommige mensen vinden dat ze 'sparen' via hun werkgever (vakantiegeld) of energieleverancier (voorschot te hoog).
Dat blijkt aan het einde van het jaar wel. Als de wasmachine kapot gaat moet er echt een nieuwe komen. Met of zonder reserveringspotje
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Je kunt er heel filosofisch naar kijken, of heel praktisch: Heb je voldoende vermogen om een passief inkomen te hebben waarmee je uitgaven gedekt worden. Heb je dat, dan ben je FO.Bansheeben schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:21:
Niet om dit topic af te branden, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening over mijn inzicht over financiële onafhankelijkheid. Is dat geen utopie? Naar mijn idee is de hoeveelheid geld op je bank recht evenredig met je afhankelijkheid van andere mensen. Immers zonder andere mensen is dat cijfer geen donder waard. Kortom, hoe zie je onafhankelijkheid? Als het opzetten van een enorme buffer ten koste van persoonlijk gerief om zo onvoorziene kosten te lijf te kunnen? En waar zit 'm dan de winst in? Ik probeer het zelf ook te zijn overigens, maar als ik erover nadenk is financieel onafhankelijk zijn bij mij eerder een goed gevoel dan dat het me echt iets oplevert. Quitte spelen zou rationeel gezien een betere oplossing zijn.
Natuurlijk is het bezit van vermogen van de één een schuld van de ander. En ja, als iedereen als een malle ging sparen, gaat er waarschijnlijk iets mis. Maar er zullen altijd mensen blijven werken: mensen die niet FO zijn en het domweg leuk vinden om bepaalde zaken te doen. Daarbij zal er altijd vraag zijn naar ruilmiddelen, iets wat wij normaliter geld noemen.Bansheeben schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:21:
Niet om dit topic af te branden, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening over mijn inzicht over financiële onafhankelijkheid. Is dat geen utopie? Naar mijn idee is de hoeveelheid geld op je bank recht evenredig met je afhankelijkheid van andere mensen. Immers zonder andere mensen is dat cijfer geen donder waard. Kortom, hoe zie je onafhankelijkheid? Als het opzetten van een enorme buffer ten koste van persoonlijk gerief om zo onvoorziene kosten te lijf te kunnen? En waar zit 'm dan de winst in? Ik probeer het zelf ook te zijn overigens, maar als ik erover nadenk is financieel onafhankelijk zijn bij mij eerder een goed gevoel dan dat het me echt iets oplevert. Quitte spelen zou rationeel gezien een betere oplossing zijn.
Financieel onafhankelijk zijn is in die zin ook een afbakening: je wilt niet afhankelijk zijn van arbeid om je geld binnen te halen. Als je volledig onafhankelijk wilt zijn (en die mensen zijn er ook), dan kun je waarschijnlijk met veel minder geld af, of zelfs zonder geld. Logische consequentie is dat je comfortniveau verder omlaag zal gaan. Bovendien ben je (wederom) afhankelijk van arbeid om in je levensvoorzieningen te voorzien.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Hoe bedoel je dat?Krisp schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:29:
[...]
Natuurlijk is het bezit van vermogen van de één een schuld van de ander.
djiedjee schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:03:
Beetje flauw antwoord misschien: de rest.
Bij ons gaat alles boven de cashbuffer direct door naar sparen/beleggen.
Als we een keer een grotere uitgave hebben, vullen we de buffer eerst weer aan.
[...]
Natuurlijk. Maar om een spaarquoute te kunnen bepalen is het wel handig om af te spreken dat dit geld geen andere bestemming heeft dan voor FO. En je spaarquoute weet je pas als je andere kosten ook meerekent. Vandaar dat ik doel op inzicht in financiën. Je weet alleen wat je overhoud als met zoveel mogelijk rekening houd. Maar wellicht denk ik wat planmatiger dan anderen.Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:07:
@Gecko123 Dat ligt natuurlijk ook aan je definitie van sparen. Voor mij is dat de toename van cash in een bepaalde periode. Dus inkomsten minus uitgaven, inleg beleggingen en aflossingen.
Ik zie geen verschil tussen spaargeld en ander geld.
Voor een ander is dat de hoeveelheid die op een bepaalde rekening wordt bijgeschreven. Sommige mensen vinden dat ze 'sparen' via hun werkgever (vakantiegeld) of energieleverancier (voorschot te hoog).
Dus ik koop ook een nieuwe wasmachine als deze stukgaat. Alleen is dit niet de definitie van sparen die in dit topic bedoelt wordt Afijn, ik respecteer ieders denkwijze en verschil van inzicht.
Je kunt in het kader van dit topic ook tussentijds berekenen wat je werkelijke spaarquote is om te bepalen wanneer je FO bent bijvoorbeeld per jaar. Echter ik ga liever uit van een streefleeftijd waarop ik FO wil zijn en middels inzicht proberen jaarlijks een spaarqoute te halen.
Strict genomen heb je natuurlijk gelijk.
Ik probeer met minimale inspanning voldoende inzicht te hebben. Ik maak altijd een budget op basis van wat aannames en kijk na een jaar of dat gehaald is.
De consequentie van deze aanpak is dat een gedeelte van het geld wat ik per 31/12 op de spaarrekening heb staan misschien later wel op gaat een andere auto of zo.
Ik heb dan ook geen superstrakke FO planning. Ik ben al lang blij wanneer ik zulke lage lasten heb dat het geen probleem is wanneer 1 van ons geen werk zou hebben.
Dat geeft voldoende rust om te kunnen kijken of we ons werk wel leuk blijven vinden.
Heel precies je spaarquote berekenen geeft je misschien wel iets meer inzicht maar uiteindelijk spaar je er natuurlijk geen cent meer of minder door. Je vermogen wordt alleen maar groter of kleiner door daadwerkelijke inkomsten of uitgaven, welk label je aan de verschillende potjes met geld hangt maakt voor je net worth geen verschil.Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:49:
Natuurlijk. Maar om een spaarquoute te kunnen bepalen is het wel handig om af te spreken dat dit geld geen andere bestemming heeft dan voor FO. En je spaarquoute weet je pas als je andere kosten ook meerekent. Vandaar dat ik doel op inzicht in financiën. Je weet alleen wat je overhoud als met zoveel mogelijk rekening houd. Maar wellicht denk ik wat planmatiger dan anderen.
Dus ik koop ook een nieuwe wasmachine als deze stukgaat. Alleen is dit niet de definitie van sparen die in dit topic bedoelt wordt Afijn, ik respecteer ieders denkwijze en verschil van inzicht.
Je kunt in het kader van dit topic ook tussentijds berekenen wat je werkelijke spaarquote is om te bepalen wanneer je FO bent bijvoorbeeld per jaar. Echter ik ga liever uit van een streefleeftijd waarop ik FO wil zijn en middels inzicht proberen jaarlijks een spaarqoute te halen.
Je ziet ook wel mensen die per maand hun spaarquote berekenen (vooral de bloggers!), dit is volgens mij even grote onzin. Je hebt altijd uitschieters, of je die ene maand nu 60% of 30% hebt gespaard zegt an sich niets over de lange termijn. Ik geloof dat je het het beste over een periode van 3 jaar of langer kunt bekijken. In zo'n lange tijd heb je altijd wel een aantal financiële tegenvallers en/of grote kostenposten. Dan heb je echt wel een goede indicatie van een voor jou haalbare spaarquote. Maar ja, het duurt inderdaad wel 3 jaar voordat je dat inzicht hebt.
Andere optie is om een dusdanig grote buffer te hebben dat je alle mogelijke uitgaven hieruit kunt betalen. En dan geld dat in je buffer zit niet meerekenen voor je spaarquote.
Verwijderd
Daar ben ik het niet mee eensGecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:49:
[...]
[...]
Natuurlijk. Maar om een spaarquoute te kunnen bepalen is het wel handig om af te spreken dat dit geld geen andere bestemming heeft dan voor FO. En je spaarquoute weet je pas als je andere kosten ook meerekent. Vandaar dat ik doel op inzicht in financiën. Je weet alleen wat je overhoud als met zoveel mogelijk rekening houd. Maar wellicht denk ik wat planmatiger dan anderen.
Mijn spaarquote is simpelweg het % van inkomsten dat niet wordt uitgegeven. Spaarquote zegt niets over hoe ver je al bent in je pad naar FO.
Jij hebt (in dit voorbeeld) 10 keer €60 'uitgegeven' (9 keer gereserveerd, 1 keer uit buffer gehaald). Een ander heeft 1 keer €600 uitgegeven. Resultaat: exact hetzelfde, maar boekhoudkundig meer of minder uitgebreid.Dus ik koop ook een nieuwe wasmachine als deze stukgaat. Alleen is dit niet de definitie van sparen die in dit topic bedoelt wordt Afijn, ik respecteer ieders denkwijze en verschil van inzicht.
Heb je ook potjes voor een tv, smartphone, schoenen, tandarts, matras, etc? Waar ligt de grens? Geeft het je echt meer inzicht in je uitgaven dan simpelweg een overzicht van je uitgaven per maand van de afgelopen 5 jaar (waar dus soms pieken inzitten door grote uitgaven)?
Nogmaals: spaarquote gaat je niet vertellen of je al bijna FO bent. Daarvoor moet je ook weten hoeveel daarvan je investeert, wat je totale vermogen is, welk rendement je uit je vermogen haalt, wat je uitgaven op lange termijn gaan zijn, of je wel of niet wilt interen, hoeveel risico je wilt lopen, wat je aan pensioen/AOW kan verwachten. Als je dat allemaal weet, is je spaarquote echt niet meer van belang.Je kunt in het kader van dit topic ook tussentijds berekenen wat je werkelijke spaarquote is om te bepalen wanneer je FO bent bijvoorbeeld per jaar. Echter ik ga liever uit van een streefleeftijd waarop ik FO wil zijn en middels inzicht proberen jaarlijks een spaarqoute te halen.
M.i. is je spaarquote leuk om te motiveren, en om jezelf scherp te houden op lifestyle creep. Maar als je ermee gaat rekenen, heb je veel meer aan absolute getallen dan aan ratio's
Dat is niet de basis van bijvoorbeeld een MMM waar in den beginnen dit topic min of meer door op gang kwam (al ben ik het wel met je eens).Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:21:
[...]
Spaarquote zegt niets over hoe ver je al bent in je pad naar FO.
Eigenlijk wel, maar die heb ik gewoon in de vorm van een algemene post "reserveringen". Die is er dan eigenlijk voor alle posten die 1x per jaar of minder voorkomen en >€500 zijn (bijvoorbeeld).Heb je ook potjes voor een tv, smartphone, schoenen, tandarts, matras, etc? Waar ligt de grens?
Effectief werk ik zelf andersom en beleg ik een vast bedrag, kom ik de maand niet door dan moet er dus retour komen van reserveringen. Ik heb ook daadwerkelijk aparte rekeningen voor "reserveringen" en "auto" en vind dat prettig werken.
Nee dat denk ik niet, wel denk ik dat om dit goed voor elkaar te krijgen het veel meer werk is dan een goede inschatting + reserveringen.Geeft het je echt meer inzicht in je uitgaven dan simpelweg een overzicht van je uitgaven per maand van de afgelopen 5 jaar (waar dus soms pieken inzitten door grote uitgaven)?
Ik ben wel van plan om mijn uitgaven bij te gaan houden maar voordat ik een historie van 5 jaar goed bijgehouden heb ben ik wel wat uurtjes administreren verder.
Nu pak ik gewoon de vaste lasten van een maand en corrigeer ik die voor een inschatting jaarlijkse kosten (en langere termijn). Aan de hand van toename saldo weet ik of ik in de goede richting zit. Ik heb dus geen boekhouding waar ik alle uitgaven categoriseer (zou wel willen dat ik die had).
Het blijft toch ook wel een beetje mensenwerk. Zelf op een gemiddelde van 5 jaar kan een geplande verhuizing/verbouwing of aanschaf van een dure auto de boel nog aardig verstoren. Op het werk houden we voor dergelijke zaken ook gewoon een "accruel" aan om verassingen in de maand te voorkomen.
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 16-01-2018 17:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
Het concept is ook best goed: a.d.h.v. een spaarquote te laten zien dat het mogelijk is om met X jaar met pensioen te gaan.assje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:35:
Dat is niet de basis van bijvoorbeeld een MMM waar in den beginnen dit topic min of meer door op gang kwam (al ben ik het wel met je eens).
Maar het is (logischerwijs) te rigide om het persoonlijk te maken; het geldt als je:
• alles investeert
• een rendement van 5% op je volledige vermogen haalt
• van een SWR van 4% uitgaat
• elk jaar dezelfde inkomsten en savings ratio hebt, en op lange termijn constante uitgaven
Daarom: zodra je aan je eigen situatie gaat rekenen heb je niets aan dat percentage. Bovendien vertelt een savings ratio van 50% niet of nog niets of al een paar miljoen hebt (dus zegt niet hoe ver je bent).
Oke, interessant. Hoe groot is je periodieke bijdrage aan die post vergeleken met je totale uitgaven? Ik kan me voorstellen dat het zo'n groot deel wordt, dat je uitgaven (in je administratie) bijna elke maand hetzelfde zijn, terwijl je daadwerkelijke uitgaven (van je bankrekening) heel erg schommelen.Eigenlijk wel, maar die heb ik gewoon in de vorm van een algemene post "reserveringen".
Inzicht in al je uitgaven is toch wel de eerste stap, denk ik. Er zijn genoeg tools waar je je afschriften kan importeren.Nee dat denk ik niet, wel denk ik dat om dit goed voor elkaar te krijgen het veel meer werk is dan een goede inschatting + reserveringen.
Ik ben wel van plan om mijn uitgaven bij te gaan houden maar voordat ik een historie van 5 jaar goed bijgehouden heb ben ik wel wat uurtjes administreren verder.
Nu pak ik gewoon de vaste lasten van een jaar en corrigeer ik die voor een inschatting bijkomende kosten. Aan de hand van toename saldo weet ik of ik in de goede richting zit. Ik heb dus geen boekhouding waar ik alle uitgaven categoriseer (zou wel willen dat ik die had).
Zelfs een paar keer per week je transacties handmatig in Excel kloppen kost nauwelijk tijd maar geeft wel veel inzicht (en meer vrijhij dan een bestaande tool gebruiken).
- twee lopende rekeningen bij verschillende banken (vrouw & ik)
- zakelijke betalingen die gedeclareerd worden
- allerlei uitgaven voor groepen die gedeeltelijk via allerlei wegen retour komen (organiseer vriendenuitjes en squashcompetitie)
- aanschaf privé zaken uit bruto salaris
De beheersing van uitgaven focust zich bij mij vooral op de vaste lasten.
Ik ga met ingang van dit jaar toch eens overzicht maken van uitgaven. Wordt dan import in Excel waar ik handmatig wat correcties doe. (voor een tijdje, wordt vervolgd).
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 16-01-2018 18:14 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[...]
Daar ben ik het niet mee eens
Mijn spaarquote is simpelweg het % van inkomsten dat niet wordt uitgegeven. Spaarquote zegt niets over hoe ver je al bent in je pad naar FO.
[...]
Het zegt wel iets. Met een spaar quota van 50% en de algemeen gehanteerde 4% rendementsregel ben je na 8 jaar ongeveer halverwege en zou je na 16 jaar FO kunnen zijn.
Als ik me niet vergis staat het hebben van een gigantische spaarpot niet perse gelijk aan financiële onafhankelijkheid. Komt er bijvoorbeeld hyperinflatie dan is je spaarpot niks meer waard. Heb je echter wat vastgoed wat je verhuurd dan stijgt de huur mee met de inflatie. Je hebt in dat geval een passief inkomen wat wellicht beter bestand is tegen tegenspoed of veranderende regelgeving. Uiteraard zijn er bij alle vormen van FO wel beren op de weg te verzinnen maar ik denk dat je dan voor je zelf moet verzinnen welk scenario je het meeste vertrouwen in hebt. Hoe reëel is het in Nederland dat je spaarpot verdampt? Ik ben persoonlijk niet stuk van de beurs maar besef tegelijkertijd dat spaarrente momenteel niks oplevert terwijl daar VRH en inflatie tegenover staat. Ik moet dus op zoek naar een andere manier van FO bereiken.Bansheeben schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:21:
Ik geloof niet dat FO een utopie is. Ik denk dat je wel wat aannames kunt maken. Wordt de regering te links? Hyperinflatie? Burgeroorlog? Zombie apocalyps? Hoe reëel zijn die scenarios? Kortom, is er een punt waarbij je zegt, prima, mijn buffer is groot genoeg of ik bezit genoeg vastgoed. Ik zing het wel uit, wat er ook gebeurd.
Verwijderd
Zie mijn post 2 boven die van jouflyingdutchboy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:28:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:21:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens
[...]
Het zegt wel iets. Met een spaar quota van 50% en de algemeen gehanteerde 4% rendementsregel ben je na 8 jaar ongeveer halverwege en zou je na 16 jaar FO kunnen zijn.
Vanaf februari ga ik afstuderen en verwacht rond juli mijn studie af te ronden. Hoe kijken jullie er tegen aan om te verhuizen voor een baan richting de randstad? Ik woon nu in het hoge noorden. Maar voor de financiele dienstverlening zijn meer banen beschikbaar in de Randstad. Waar ik over nadenk is:
Weegt het, eventueel hogere, salaris op tegen de hogere koop/huur prijzen?
Waarschijnlijk (aanname) kan ik in of rond de randstad een baan krijgen met meer uitdaging en doorgroei mogelijkheden.
Ik woon het liefst op fiets afstand van het werk.
Iemand van jullie toevallig een vergelijkbare stap gemaakt of tips?
Ik lees hier overigens regelmatig dat er gespaard wordt voor studie van kinderen. Ik woon op mezelf en heb geen studieschuld en ouders hebben enkel collegegeld en boeken betaald. Mocht je willen weten wat ik uitgeef stuur me dan een PM Ik houd het redelijk gedetailleerd bij. Wellicht kan je dit gebruiken om studiekosten voor je kinderen te begroten.
Verwijderd
Bijna alle platformen in Nederland die regelmatig projecten publiceren. Gaat best wat tijd in zitten om research te doen naar al deze projecten en dan investeer ik alleen in de voor mij 'goede' projecten met de uitdaging om het rendementsgetal van het platform te verslaan.Railgunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:44:
Welk crowdfunding plaform gebruik je?
Ik heb dit jaar de meevaller van eigenaar te worden van een deel van een tweede woning.
Die zal verhuurd worden.
Met de waarde van mijn eigen woning hou ik niet echt rekening in het FO-plaatje, je moet ten slotte altijd wel ergens wonen. En die is ook reeds afbetaald dus veel goedkoper wonen zal moeilijk lukken.
Maar omdat ik die meevaller meer als een investering aanzie zou ik dit wel meer willen mee tellen.
Als ik reken met de bruto huurinkomsten dan kom ik uit op een rendement van 3,9% per jaar. Daar moeten natuurlijk nog onkosten, leegstand, belastingen,... vanaf.
Stel dat ik zou rekenen met een jaarlijks netto huurrendement van 2% + een jaarlijkse waardevermeerdering van de woning met 2%.
Is dit over het algemeen een realistische benadering wat betreft verhuurinkomsten?
Voor 2% netto cashflow zou ik het zelf overigens nooit doen. Waardevermeerdering kun je niet op rekenen, kan ook waardevermindering zijn....
Verwijderd
Dat vraagt om iets meer discipline. Hier ook 3 rekeningen bij 2 banken (5/3 als je spaarrekeningen meetelt), maar dat levert geen problemen op.assje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:13:
@Verwijderd Dat er tools zijn weet ik maar ik heb mij situatie redelijk complex gemaakt:
- twee lopende rekeningen bij verschillende banken (vrouw & ik)
Dit soort dingen boek ik (simpel gezegd) niet als inkomsten maar als 'negatieve uitgaven' op de betreffende post. Werkt perfect, en het verstoort de hoogte van je 'echte' inkomsten niet.- zakelijke betalingen die gedeclareerd worden
- allerlei uitgaven voor groepen die gedeeltelijk via allerlei wegen retour komen (organiseer vriendenuitjes en squashcompetitie)
Hier heb je 3 keuzes:- aanschaf privé zaken uit bruto salaris
1. reken het exact uit (zou ik niet doen)
2. reken het ongeveer uit (zou ik doen bij grotere bedragen)
3. laat het zitten (zou ik doen bij kleine bedragen)
Die zijn zeker belangrijk. Maar op een gegeven moment valt daar waarschijnlijk weinig meer te besparen, dus dan is inzicht in de variabele uitgaven de volgende stap. Het ligt er natuurlijk nogal aan wat je onder vaste lasten schaart, maar dat is typisch de helft van de totale uitgaven. Tijd om op de andere helft ook inzicht te krijgenDe beheersing van uitgaven focust zich bij mij vooral op de vaste lasten.
Succes!Ik ga met ingang van dit jaar toch eens overzicht maken van uitgaven. Wordt dan import in Excel waar ik handmatig wat correcties doe. (voor een tijdje, wordt vervolgd).
Als ik ga rekenen aan verhuurinkomsten wil ik altijd toch echt richting de 7% netto rendement uitkomen op basis van 100% verhuur. (na aftrek van de gangbare belastingen en onderhoudsreservering dus.)Wozmro schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:16:
Om het nog eens een keertje over vastgoed te hebben.
Ik heb dit jaar de meevaller van eigenaar te worden van een deel van een tweede woning.
Die zal verhuurd worden.
Met de waarde van mijn eigen woning hou ik niet echt rekening in het FO-plaatje, je moet ten slotte altijd wel ergens wonen. En die is ook reeds afbetaald dus veel goedkoper wonen zal moeilijk lukken.
Maar omdat ik die meevaller meer als een investering aanzie zou ik dit wel meer willen mee tellen.
Als ik reken met de bruto huurinkomsten dan kom ik uit op een rendement van 3,9% per jaar. Daar moeten natuurlijk nog onkosten, leegstand, belastingen,... vanaf.
Stel dat ik zou rekenen met een jaarlijks netto huurrendement van 2% + een jaarlijkse waardevermeerdering van de woning met 2%.
Is dit over het algemeen een realistische benadering wat betreft verhuurinkomsten?
Anders is het de moeite (en risico) niet helemaal waard. (verhuren is nou eenmaal ook een risico, denk aan wanbetalers, huurbescherming, vandalisme en weet ik veel wat.)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Misschien begrijp ik het begrip rendement in vastgoed nog niet zo goed.
Stel dat je een woning hebt van 200k en je wil jaarlijks 7% netto rendement dan moet je al verhuren aan +1500€/maand schat ik zo.
Of maak ik ergens een denkfout?
Ik ben wel verhuisd naar andere kant van het land voor werk, maar de nood moet wel heel hoog zijn wil ik in de Randstad gaan wonenArno90 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:13:
Om nog even in te haken op het beleggen van de vorige pagina. Wil je wat inzicht krijgen in het opbouwen van een portfolio kan ik het boek van Burton G. Malkiel - A random walk down Wall Street aanraden. Hier wordt o.a. ingegaan op rendementen van diverse (gespreide) portfolio's.
Vanaf februari ga ik afstuderen en verwacht rond juli mijn studie af te ronden. Hoe kijken jullie er tegen aan om te verhuizen voor een baan richting de randstad? Ik woon nu in het hoge noorden. Maar voor de financiele dienstverlening zijn meer banen beschikbaar in de Randstad. Waar ik over nadenk is:
Waarschijnlijk (aanname) kan ik in of rond de randstad een baan krijgen met meer uitdaging en doorgroei mogelijkheden.
Ik lees hier overigens regelmatig dat er gespaard wordt voor studie van kinderen. Ik woon op mezelf en heb geen studieschuld en ouders hebben enkel collegegeld en boeken betaald. Mocht je willen weten wat ik uitgeef stuur me dan een PM Ik houd het redelijk gedetailleerd bij. Wellicht kan je dit gebruiken om studiekosten voor je kinderen te begroten.
Als jij veel leuker werk daarzo kan vinden is dat natuurlijk een pré. Maar is dat echt zo? Als jij graag een leuk huis met tuintje wil hebben op fietsafstand van je werk dan ga jij dat veel eerder bereiken in het Noorden. Wil je graag bij 500 restaurantjes in de buurt zitten dan moet je de Randstad hebben.
Als je zo snel mogelijk FO wil zijn zal het vast het effectiefste zijn om in zo'n klein mogelijk appartement in de Randstad te gaan zitten, of dat een goed idee is, is een tweede
Maar simpel probleem al: Als jij een normaal startsalaris straks hebt, dan ga jij nooit een woning kunnen huren op fietsafstand als het echt in de Randstad zit.
Ja, misschien was mijn 7% wel erg fanatiek.Wozmro schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:17:
7% nettorendement?
Misschien begrijp ik het begrip rendement in vastgoed nog niet zo goed.
Stel dat je een woning hebt van 200k en je wil jaarlijks 7% netto rendement dan moet je al verhuren aan +1500€/maand schat ik zo.
Of maak ik ergens een denkfout?
7% bruto is al 1170 per maand.
Maar iets van 200.000 voor 1000-1100 per maand verhuren moet te doen zijn als je het netjes maakt en houdt.
Daarom zei ik ook 'richting' 7%
Maar 5-6% moet wel goed haalbaar zijn. (zeker als je een beetje handig bent en een wat 'actievere' huurbaas kunt zijn, in plaats van je telefoonboek gevuld te hebben met aannemers en klusjesmannen)
Sparql TV wiki
Thanks. Het is inderdaad de vraag of ik daar een leukere baan vind dan hier. Het is niet mijn doel om zo snel mogelijk FO te zijn. Maar uiteraard houd ik daar wel rekening mee. Vandaar ook de vraag: heeft het nut om te verhuizen?Sissors schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:34:
[...]
Ik ben wel verhuisd naar andere kant van het land voor werk, maar de nood moet wel heel hoog zijn wil ik in de Randstad gaan wonen.
Als jij veel leuker werk daarzo kan vinden is dat natuurlijk een pré. Maar is dat echt zo? Als jij graag een leuk huis met tuintje wil hebben op fietsafstand van je werk dan ga jij dat veel eerder bereiken in het Noorden. Wil je graag bij 500 restaurantjes in de buurt zitten dan moet je de Randstad hebben.
Als je zo snel mogelijk FO wil zijn zal het vast het effectiefste zijn om in zo'n klein mogelijk appartement in de Randstad te gaan zitten, of dat een goed idee is, is een tweede.
Maar simpel probleem al: Als jij een normaal startsalaris straks hebt, dan ga jij nooit een woning kunnen huren op fietsafstand als het echt in de Randstad zit.
Goed ik had ook niet verwacht dat ik gelijk op fiets afstand van het werk zou kunnen wonen daar, maar dat wordt hier met een normaal startsalaris ook bijna onmogelijk. Dus in dat opzicht maakt het niet veel verschil.
Misschien is er wel wat te vinden in de eerst volgende grote stad? Maar het bedrijf moet niet te klein zijn wil je doorgroeien.
Daarbij komt dat je misschien in de randstad betaalbaar kunt wonen als je niet op fietsafstand gaat wonen. En dat de woning misschien beter rendeert? (Voor als je weer eens terug wil)
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 17-01-2018 03:44 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Onderhoud, gemeentebelastingen, leegstand zijn ook zaken waar je rekening mee moet houden.NovapaX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:43:
[...]
Ja, misschien was mijn 7% wel erg fanatiek.
7% bruto is al 1170 per maand.
Maar iets van 200.000 voor 1000-1100 per maand verhuren moet te doen zijn als je het netjes maakt en houdt.
Daarom zei ik ook 'richting' 7%![]()
Maar 5-6% moet wel goed haalbaar zijn. (zeker als je een beetje handig bent en een wat 'actievere' huurbaas kunt zijn, in plaats van je telefoonboek gevuld te hebben met aannemers en klusjesmannen)
Ik heb in Groningen gestudeerd en werk nu een jaar of 9 in de financiële dienstverlening in de Randstad, dus ik weet er het e.e.a. van. Als je naar bijv. banken kijkt, dan zitten vrijwel alle hoofdkantoren in de Randstad en zitten in de rest van het land enkel regiokantoren. Op een regiokantoor mag je enkel het landelijke beleid uitvoeren, wat mij minder uitdagend lijkt. Ook verzekeraars zitten vooral in de Randstad, investment clubs en start-ups vooral in Amsterdam. Heb je al een idee bij wat voor soort partij je wilt werken?Arno90 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:13:
Zelf woon ik in Den Haag en hier zitten meerdere banken en verzekeraars. Ik heb enkele jaren een 2-kamer appartement in het centrum gehuurd voor zo'n €650 ex. en kon toen op de fiets naar mijn werk. In Amsterdam zal het een ander verhaal zijn (klein + duur + moeilijk te vinden).
Stuur maar een PM als je nog meer wilt weten, jouw vraag is een beetje off-topic binnen dit topic.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Boekhoudkundig wat uitgebreider maar fundamenteel anders dan hoe jij het doet. Ik zeg niet dat het beter of slechter is. Het is maar net wat bij ieder het gevoel van controle geeft. Ik heb inderdaad meerdere potjes maar ik probeer het simpel en overzichtelijk te houden voor mezelf en neem de grote brokken of benoem categorieën. Hetzelfde voor een grove begroting voor een klusproject in huis.Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:21:
[...]
[...]
Jij hebt (in dit voorbeeld) 10 keer €60 'uitgegeven' (9 keer gereserveerd, 1 keer uit buffer gehaald). Een ander heeft 1 keer €600 uitgegeven. Resultaat: exact hetzelfde, maar boekhoudkundig meer of minder uitgebreid.
Heb je ook potjes voor een tv, smartphone, schoenen, tandarts, matras, etc? Waar ligt de grens? Geeft het je echt meer inzicht in je uitgaven dan simpelweg een overzicht van je uitgaven per maand van de afgelopen 5 jaar (waar dus soms pieken inzitten door grote uitgaven)?
[...]
In het kader van jouw vraag over een matras, deze vervang ik waarschijnlijk als ik een nieuw bed koop over 2 jaar. Dus ik neem een bedrag voor een nieuw bed. Het is slechts hoe je verwacht dat je je geld gaat uitgeven. Ik doe dus bijvoorbeeld niets met bankafschriften of kijk naar het verleden.
De manier waarop mijn systeem is opgebouwd is dat ik vooral vooruit inschattingen maak die overigens vaak worden bijgesteld. Het voordeel is dat je direct inzicht krijgt in de financiële consequenties van je aankoopvoornemen en dus of je doelen haalbaar blijven. Bijvoorbeeld FO zijn als doel. Excel doet hierin zijn magie.
Ik geef het toe het is ook een soort hobby maar het is mijn manier om mn dromen om te zetten in doelen.
Tja, dat hangt dus maar net van je definitie van onafhankelijkheid. Voor mij betekent onafhankelijkheid dat ik alles in eigen hand heb en dus me geen zorgen hoef te maken over wat anderen doen en/of laten. Die vlieger gaat in dit geval niet op.orf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:24:
[...]
Je kunt er heel filosofisch naar kijken, of heel praktisch: Heb je voldoende vermogen om een passief inkomen te hebben waarmee je uitgaven gedekt worden. Heb je dat, dan ben je FO.
Maar ik begrijp natuurlijk de praktische insteek. En ik begrijp ook heel goed de motivatie om over een jaar of 20 zelf te kunnen bepalen hoeveel je werkt. Het is alleen dat onafhankelijkheid dan wellicht niet het juiste woord is. Er is eerder sprake van een vermindering van verplichtingen. Waar natuurlijk absoluut wat voor te zeggen is.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Financieel 100% onafhankelijk van andere mensen is natuurlijk niet mogelijk zoals je zelf aangeeft. Er is altijd kans op oorlog, hyperinflatie, ... waar je normaal niet zelf de oorzaak van bent. Je kan bepaalde zaken proberen opvangen om deze risico's te beperken. Maar het gaat dan echt over wereldveranderende gebeurtenissen.Bansheeben schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:21:
Het gaat hier eerder over dat je niet afhankelijk bent van actief te werken voor geld. Bv onder een werkgever of 60u/week als zelfstandige. Waardoor je passieve inkomsten genoeg genereren om niet te hoeven werken (wat niet wil zeggen dat je niet mag werken).
Je maakt ook een foute aanname dat je veel persoonlijk gerief aan de kant moet schuiven voor een buffer te maken. Het algemene idee bij FO is namelijk dat je enkel geld uitgeeft aan de zaken die jou iets interesseren, liefst in een zo goed mogelijke kost/kwaliteit ratio. En de noodzakelijke dingen zo goedkoop mogelijk zonder ook hier in te boeten aan kwaliteit. Bv smaakt het witte product van chips even goed, dan koop je dat. Zijn auto's voor jou eerder een noodzakelijk kwaad, dan koop je een tweedehands ipv een dure nieuwe. Bij energieleveranciers pak je de goedkoopste want daar is zelfs geen verschil in kwaliteit (enkel de klantendienst evt). Ben je een fervent gamer als hobby, dan koop je gewoon een goede game-pc die je zelf ineen steekt. Dan mag daar ook wel wat geld naar gaan.
De volgende mogelijk foute aanname is dan denken dat je al die dure dingen nodig hebt om gelukkig te zijn en daar moet je dan ook eerlijk in zijn. Maakt een reis mij gelukkig? Ja, oké ik ga op reis. Oké zo'n smartwatch ziet er leuk uit maar heb ik dat nodig of belandt dat na een maand in de kast. Eerder dat laatste -> laat dan maar. Geeft een nieuwe audi mij zoveel meer plezier dan een oudere ford? (Of wil ik gewoon tonen aan de buren dat ik met een audi rondrij? zoals dit bij sommigen geldt) Vele leuke dingen zijn ook quasi gratis, afhankelijk van je interesses natuurlijk.
Iedereen gaat hier zo ver in als hij wil natuurlijk. Sommigen zullen daar veel verder in gaan dan voor jou comfortabel is, maar daarom moet je ze niet na-apen. Ja natuurlijk gaat het dan sneller met je buffer, maar als je daarom ongelukkig bent, zit je wel een niveau te ver. Uiteindelijk is je eigen geluk en gemoedsrust belangrijk. En daar gaat het allemaal om eens je FO bent: Niets te moeten maar zelf kiezen. En een enorme gemoedsrust. Je moet ook niet alles laten om over 20 jaar geld te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je dan wel gelukkig bent, maar misschien zijn er zo'n mensen.
Is FO niet haalbaar voor jou vanwege laag inkomen of dure hobbies dan is dat zo. Dan kan je ook voor het FMA (financieel minder afhankelijk) concept gaan zoals sommigen hier. Een buffer hebben zodat je geen lening moet aangaan als je auto of wasmachine stukgaat. Of als je je job verliest je eigenlijk 2 jaar kan overbruggen en je dus op het gemak naar de volgende uitdaging kan uitkijken.
Verwijderd
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar als je alleen vooruit kijkt en niet naar het verleden of je afschriften, dan loop je toch altijd achter de feiten aan? Je krijgt dan nooit feedback of je vooruitblik correct was, en of je toekomstplannen realistisch zijn.Gecko123 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:36:
[...]
Boekhoudkundig wat uitgebreider maar fundamenteel anders dan hoe jij het doet. Ik zeg niet dat het beter of slechter is. Het is maar net wat bij ieder het gevoel van controle geeft. Ik heb inderdaad meerdere potjes maar ik probeer het simpel en overzichtelijk te houden voor mezelf en neem de grote brokken of benoem categorieën. Hetzelfde voor een grove begroting voor een klusproject in huis.
In het kader van jouw vraag over een matras, deze vervang ik waarschijnlijk als ik een nieuw bed koop over 2 jaar. Dus ik neem een bedrag voor een nieuw bed. Het is slechts hoe je verwacht dat je je geld gaat uitgeven. Ik doe dus bijvoorbeeld niets met bankafschriften of kijk naar het verleden.
De manier waarop mijn systeem is opgebouwd is dat ik vooral vooruit inschattingen maak die overigens vaak worden bijgesteld. Het voordeel is dat je direct inzicht krijgt in de financiële consequenties van je aankoopvoornemen en dus of je doelen haalbaar blijven. Bijvoorbeeld FO zijn als doel. Excel doet hierin zijn magie.
Ik geef het toe het is ook een soort hobby maar het is mijn manier om mn dromen om te zetten in doelen.
Het concept spreekt me zonder meer ook heel erg aan. In zekere zin was ik uit mezelf al richting FO aan het gaan, zonder ooit van dit topic gehoord te hebben. Ik begrijp ook absoluut dat geluk niets te maken heeft met geld. Maar dat geldt dan ook omgekeerd. Het probleem wat ik voor mezelf voorzie (en wellicht is dat herkenbaar en wellicht niet) is dat wanneer ik die lozing aan verplichtingen als doel op zich ga zien, dat ik dan steeds meer over geld en hoe ik het uitgeef ga nadenken. Dit terwijl het hele punt van FO zijn toch min of meer draait om het idee dat geld zo min mogelijk je gedachten en acties beheerst.Lointje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:46:
[...]
Financieel 100% onafhankelijk van andere mensen is natuurlijk niet mogelijk zoals je zelf aangeeft. Er is altijd kans op oorlog, hyperinflatie, ... waar je normaal niet zelf de oorzaak van bent. Je kan bepaalde zaken proberen opvangen om deze risico's te beperken. Maar het gaat dan echt over wereldveranderende gebeurtenissen.
Het gaat hier eerder over dat je niet afhankelijk bent van actief te werken voor geld. Bv onder een werkgever of 60u/week als zelfstandige. Waardoor je passieve inkomsten genoeg genereren om niet te hoeven werken (wat niet wil zeggen dat je niet mag werken).
Je maakt ook een foute aanname dat je veel persoonlijk gerief aan de kant moet schuiven voor een buffer te maken. Het algemene idee bij FO is namelijk dat je enkel geld uitgeeft aan de zaken die jou iets interesseren, liefst in een zo goed mogelijke kost/kwaliteit ratio. En de noodzakelijke dingen zo goedkoop mogelijk zonder ook hier in te boeten aan kwaliteit. Bv smaakt het witte product van chips even goed, dan koop je dat. Zijn auto's voor jou eerder een noodzakelijk kwaad, dan koop je een tweedehands ipv een dure nieuwe. Bij energieleveranciers pak je de goedkoopste want daar is zelfs geen verschil in kwaliteit (enkel de klantendienst evt). Ben je een fervent gamer als hobby, dan koop je gewoon een goede game-pc die je zelf ineen steekt. Dan mag daar ook wel wat geld naar gaan.
De volgende mogelijk foute aanname is dan denken dat je al die dure dingen nodig hebt om gelukkig te zijn en daar moet je dan ook eerlijk in zijn. Maakt een reis mij gelukkig? Ja, oké ik ga op reis. Oké zo'n smartwatch ziet er leuk uit maar heb ik dat nodig of belandt dat na een maand in de kast. Eerder dat laatste -> laat dan maar. Geeft een nieuwe audi mij zoveel meer plezier dan een oudere ford? (Of wil ik gewoon tonen aan de buren dat ik met een audi rondrij? zoals dit bij sommigen geldt) Vele leuke dingen zijn ook quasi gratis, afhankelijk van je interesses natuurlijk.
Iedereen gaat hier zo ver in als hij wil natuurlijk. Sommigen zullen daar veel verder in gaan dan voor jou comfortabel is, maar daarom moet je ze niet na-apen. Ja natuurlijk gaat het dan sneller met je buffer, maar als je daarom ongelukkig bent, zit je wel een niveau te ver. Uiteindelijk is je eigen geluk en gemoedsrust belangrijk. En daar gaat het allemaal om eens je FO bent: Niets te moeten maar zelf kiezen. En een enorme gemoedsrust. Je moet ook niet alles laten om over 20 jaar geld te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je dan wel gelukkig bent, maar misschien zijn er zo'n mensen.
Is FO niet haalbaar voor jou vanwege laag inkomen of dure hobbies dan is dat zo. Dan kan je ook voor het FMA (financieel minder afhankelijk) concept gaan zoals sommigen hier. Een buffer hebben zodat je geen lening moet aangaan als je auto of wasmachine stukgaat. Of als je je job verliest je eigenlijk 2 jaar kan overbruggen en je dus op het gemak naar de volgende uitdaging kan uitkijken.
Kortom heel bewust met geld omgaan is goed voor je portemonnee, maar tegelijkertijd zou ik ook daar niet gelukkig van worden. Dit is natuurlijk wel iets wat van persoon tot persoon enorm kan verschillen.
Goed idee om ook eens in de buurt te gaan kijken. Het is inderdaad denk ik dat de kantoren hier relatief klein zijn wat minder doorgroeimogelijkheden biedt (vermoed ik). Ik denk dat momenteel op fietsafstand (circa 20-30min fietsen) hier redelijke banen zijn met een redelijk salaris. Alleen wil ik ook naar de toekomst kijken. Wat als ik over een paar jaar de baan niet meer interessant en uitdagend vind? Dan kan ik beter nu verhuizen, nu ik vrijgezel ben etc, dan wanneer ik een partner en wellicht zelfs kinderen heb.!null schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 03:44:
@Arno90 Je bedoelt dat ze bij de bedrijven op huidige fietsafstand niet goed betalen? Tja dat is al een deel van je antwoord.
Misschien is er wel wat te vinden in de eerst volgende grote stad? Maar het bedrijf moet niet te klein zijn wil je doorgroeien.
Daarbij komt dat je misschien in de randstad betaalbaar kunt wonen als je niet op fietsafstand gaat wonen. En dat de woning misschien beter rendeert? (Voor als je weer eens terug wil)
Ik stuur je een PM.Railgunner schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:17:
[...]
Ik heb in Groningen gestudeerd en werk nu een jaar of 9 in de financiële dienstverlening in de Randstad, dus ik weet er het e.e.a. van. Als je naar bijv. banken kijkt, dan zitten vrijwel alle hoofdkantoren in de Randstad en zitten in de rest van het land enkel regiokantoren. Op een regiokantoor mag je enkel het landelijke beleid uitvoeren, wat mij minder uitdagend lijkt. Ook verzekeraars zitten vooral in de Randstad, investment clubs en start-ups vooral in Amsterdam. Heb je al een idee bij wat voor soort partij je wilt werken?
Zelf woon ik in Den Haag en hier zitten meerdere banken en verzekeraars. Ik heb enkele jaren een 2-kamer appartement in het centrum gehuurd voor zo'n €650 ex. en kon toen op de fiets naar mijn werk. In Amsterdam zal het een ander verhaal zijn (klein + duur + moeilijk te vinden).
Stuur maar een PM als je nog meer wilt weten, jouw vraag is een beetje off-topic binnen dit topic.
Ik begrijp dat deze vraag wellicht wat off-topic lijkt. Maar ik vind het juist nuttig om deze vraag hier te stellen, omdat ik hem wel stel met FO in het achterhoofd (niet als belangrijkste punt).
Wat mensen onder FO verstaan is redelijk grote range. Hier gaat het er toch redelijk vaak om, om zo snel mogelijk te kunnen stoppen met werken.Bansheeben schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:58:
[...]
Het concept spreekt me zonder meer ook heel erg aan. In zekere zin was ik uit mezelf al richting FO aan het gaan, zonder ooit van dit topic gehoord te hebben. Ik begrijp ook absoluut dat geluk niets te maken heeft met geld. Maar dat geldt dan ook omgekeerd. Het probleem wat ik voor mezelf voorzie (en wellicht is dat herkenbaar en wellicht niet) is dat wanneer ik die lozing aan verplichtingen als doel op zich ga zien, dat ik dan steeds meer over geld en hoe ik het uitgeef ga nadenken. Dit terwijl het hele punt van FO zijn toch min of meer draait om het idee dat geld zo min mogelijk je gedachten en acties beheerst.
Maar ik ben het met je eens dat het voor een significante groep hierzo toch wel wat ironisch is dat bij de weg naar financiele onafhankelijkheid ze zo afhankelijk zijn van de financiën
Solliciteren kan altijd, en het lijkt me niet gek (eerder positief?) dat je dan doorvraagt naar doorgroeimogelijkheden (beginnen met wat algemene vragen over bedrijfsstructuur?)Arno90 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:00:
[...]
Goed idee om ook eens in de buurt te gaan kijken. Het is inderdaad denk ik dat de kantoren hier relatief klein zijn wat minder doorgroeimogelijkheden biedt (vermoed ik). Ik denk dat momenteel op fietsafstand (circa 20-30min fietsen) hier redelijke banen zijn met een redelijk salaris. Alleen wil ik ook naar de toekomst kijken. Wat als ik over een paar jaar de baan niet meer interessant en uitdagend vind? Dan kan ik beter nu verhuizen, nu ik vrijgezel ben etc, dan wanneer ik een partner en wellicht zelfs kinderen heb.
Een kleine overzichtelijke en platte organisatie is erg prettig om in te werken, alleen is doorgroei vaak beperkt.
Het leereffect zit hem in dat je leert op basis van ervaringen realistischere inschattingen te maken. Simpel gezegd: Als er iets gebeurd waar ik geen rekening mee hebt gehouden dan kan ik vrij eenvoudig het effect daarvan zichtbaar maken en pas ik mijn plannen aan zodat ik toch mijn doelen kan halen.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:49:
[...]
Misschien dat ik het niet goed begrijp, maar als je alleen vooruit kijkt en niet naar het verleden of je afschriften, dan loop je toch altijd achter de feiten aan? Je krijgt dan nooit feedback of je vooruitblik correct was, en of je toekomstplannen realistisch zijn.
Daar heb ik geen datasheets van vorig jaar voor nodig.
Of bedoel je dit niet?
Dat noem je financieel ontvankelijkBansheeben schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:58:
[...]
Het concept spreekt me zonder meer ook heel erg aan. In zekere zin was ik uit mezelf al richting FO aan het gaan, zonder ooit van dit topic gehoord te hebben. Ik begrijp ook absoluut dat geluk niets te maken heeft met geld. Maar dat geldt dan ook omgekeerd. Het probleem wat ik voor mezelf voorzie (en wellicht is dat herkenbaar en wellicht niet) is dat wanneer ik die lozing aan verplichtingen als doel op zich ga zien, dat ik dan steeds meer over geld en hoe ik het uitgeef ga nadenken. Dit terwijl het hele punt van FO zijn toch min of meer draait om het idee dat geld zo min mogelijk je gedachten en acties beheerst.
Kortom heel bewust met geld omgaan is goed voor je portemonnee, maar tegelijkertijd zou ik ook daar niet gelukkig van worden. Dit is natuurlijk wel iets wat van persoon tot persoon enorm kan verschillen.
Verwijderd
Het wordt me nog niet duidelijk, maar zo lang het voor jou werkt is dat geen probleemGecko123 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:00:
[...]
Het leereffect zit hem in dat je leert op basis van ervaringen realistischere inschattingen te maken. Simpel gezegd: Als er iets gebeurd waar ik geen rekening mee hebt gehouden dan kan ik vrij eenvoudig het effect daarvan zichtbaar maken en pas ik mijn plannen aan zodat ik toch mijn doelen kan halen.
Daar heb ik geen datasheets van vorig jaar voor nodig.
Of bedoel je dit niet?
Heb je een overzicht of voorbeeld (al dan niet met random getallen) dat je kan delen?
Uiteraard. Maar mijn eerste berekening is altijd van het niveau 'bierviltje'Mirved schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:05:
[...]
Onderhoud, gemeentebelastingen, leegstand zijn ook zaken waar je rekening mee moet houden.
Als ik dan al niet boven de 5 of 6% uit kan komen (afhankelijk van hoe ik me die dag voel
Sparql TV wiki
Ik had moeten verduidelijken dat vermogen in dit geval geld is, en dat 'bezit' (huis, auto, etc) daar niet onder valt. Daar geldt dat er altijd een schuldenaar en een schuldeiser is. Als is het maar de bank en jij.
Ik zou het geen afhankelijkheid van financiën willen noemen, maar als je (met succes) een FO-traject doorloopt ben je waarschijnlijk wel lange tijd bovengemiddeld met geld bezig geweest en heb je jezelf ook bepaald onderscheidend gedrag aangeleerd ten aanzien van persoonlijke financiën. Letten op wat je uitgeeft, bezig zijn met je inkomen, investeren, vermogen opbouwen en dat volgen is dan voor een aantal wellicht ook een hobby geworden en dan is het ook niet erg. Dat zal niet meteen veranderen na FOSissors schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:23:
[...]
Wat mensen onder FO verstaan is redelijk grote range. Hier gaat het er toch redelijk vaak om, om zo snel mogelijk te kunnen stoppen met werken.
Maar ik ben het met je eens dat het voor een significante groep hierzo toch wel wat ironisch is dat bij de weg naar financiele onafhankelijkheid ze zo afhankelijk zijn van de financiën. Voor mij hoort er ook bij dat als ik een nieuwe laptop koop, dat ik natuurlijk wel kijk wat ik een nieuwe laptop waard vind, maar niet dat ik dan ga uitrekenen hoeveel langer ik ervoor zou moeten werken, hoeveel ik erop moet afschrijven, etc.
Minder aan geld denken en in die zin loskomen kan wel als je het beheer van je vermogen/assets uitbesteedt aan een private banker die je vervolgens een maandelijkse uitbetaling doet, maar dat kost geld..
Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit systeem werkt. Heb je een concreet voorbeeld dat je wilt delen?Gecko123 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:36:
[...]
Boekhoudkundig wat uitgebreider maar fundamenteel anders dan hoe jij het doet. Ik zeg niet dat het beter of slechter is. Het is maar net wat bij ieder het gevoel van controle geeft. Ik heb inderdaad meerdere potjes maar ik probeer het simpel en overzichtelijk te houden voor mezelf en neem de grote brokken of benoem categorieën. Hetzelfde voor een grove begroting voor een klusproject in huis.
Dat doet me denken aan toen ik een zakelijke rekening opende als ZZP'er. Toen ging ik mezelf een salaris geven, en overschotten ging ik afromen naar beleggingsrekeningen en deposito's.JURIST schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:13:
een private banker die je vervolgens een maandelijkse uitbetaling doet, maar dat kost geld..
Het is iets heel anders dan een private banker, maar het brengt een scheiding aan die ik zelf erg prettig vind, en ik vraag me wel eens af of mensen in loondienst daar ook wat aan zouden hebben. Je kunt dan bijvoorbeeld heel bewust jezelf meer of minder salaris geven. En als je een loonsverhoging krijgt Op je "zakelijke" rekening, dan moet je bewust beslissen of je die doorvoert, of dat het verschil gespaard gaat worden.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zelf hanteren we geen potjes maar hebben wij een spaarbuffer van 3 maandsalarissen, wat in de praktijk gewoon genoeg is om de meeste praktische problemen in en om het huis op te lossen. Al het andere investeer ik liever omdat dit veel meer rendement geeft.Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:30:
[...]
Ik werk ook met potjes. Naast potjes heb ik een spaarbuffer welke ik jaarlijks op een vast niveau probeer te houden. Ik maak een inschatting van de verwachte kosten bij vervanging na de verwachte levensduur. Is het potje ontoereikend (zoals bij voortijdig stukgaan machine) dan gaat het restant van de spaarbuffer. Zit er meer in het potje dan is het een meevaller.
Bijvoorbeeld.
Wasmachine
Levensduur 10 jr
Vervangen in 2019 met een aanschafprijs van 600
Reservering is 60 euro per jaar (600/10) naar het potje.
We zitten in 2018 dus zit er fictief 540 euro in het potje. Als deze nu stuk zou gaan koop ik een nieuwe, zeg dat deze 600 euro kost. Dan haal ik 540 uit het potje en 60 euro van de spaarbuffer als zijnde tegenvaller. Anderzijds geld dit ook. Voor ieder jaar dat de machine langer meegaat heb ik een meevaller van 60 euro welke naar de spaarbuffer gaat.
Op het moment dat de wasmachine kapot gaat, heb ik een kostenpost van € 350,- (*) en daarna denk ik er eigenlijk niet meer over na. Soms heb je pech, en moet er na 2 jaar een vervangend toestel komen, soms heb je geluk en zingt het ding een jaar of 10 uit.
(*) Qua witgoed koop ik altijd het goedkoopste energiezuinige apparaat wat er is. Techniek volgt elkaar steeds sneller op waardoor wasmachines steeds zuiniger qua verbruik worden. Doordat per gesneuveld toestel ook mijn verbruikskosten lager worden, is de TCO van mijn goedkope meuk vele malen lager dan in het geval van een Miele die 15 jaar meegaat.
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:21:
[...]
Het wordt me nog niet duidelijk, maar zo lang het voor jou werkt is dat geen probleem
Heb je een overzicht of voorbeeld (al dan niet met random getallen) dat je kan delen?
Ik adviseer je vooral om dit zelf op te zetten omdat je dan de werking erachter begrijpt. Mijn excelsheets zijn door de jaren heen aangepast en ik moet wel zeggen dat het voor een leek niet overzichtelijk is en zeker niet universeel. Wellicht dat ik in de toekomst dit wat ga vereenvoudigen.mifa schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:42:
[...]
Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit systeem werkt. Heb je een concreet voorbeeld dat je wilt delen?
Om te beginnen kun je een lijst maken je vaste lasten & reserveringen. Vaste lasten zijn waar je een contractuele of periodieke verplichting over hebt bijvoorbeeld automatische incasso's en acceptgiro's. Door je bankafschriften heenlopen geeft vaak al een voldoende informatie. Voor reserveringen maak ik onderscheid tussen:
Boodschappen
Kleding
Inventaris
Spaarrekening dochter
Cadeaus
Gezinsuitjes
Vrije tijd
Vakantie
Goed doel
Ik geef per reservering aan hoeveel ik daar per maand/jaar denk dat ik daar aan uit ga geven. Boodschappen en kleding spreken voor zich. Voor inventaris maak ik een eenvoudige lijst van de duurdere objecten in huis. Bijvoorbeeld, zitbank, woonkamermeubels, tablet, bed, tv, vaatwasser. Ik maak een inschatting over hoeveel jaar ik deze ga vervangen en hoeveel ik daarvoor wil uitgeven. Dan bereken je het maand/jaarbedrag wat je dan daarvoor opzij moeten zetten. Kwa cadeaus kun je per jaar ongeveer wel inschatten op welke verjaardagen je komt en wat je budget is per persoon. Wij geven in de vakanties wat meer uit dan ons vakantiegeld dus leg ik daarvoor maandelijkse ook wat extra voor opzij. Daarnaast een mooi voornemen om periodiek wat aan een nader te bepalen goed doel te schenken.
Het restant na vaste lasten/reserveringen en wat leefgeld gaat naar een spaarbuffer waarbij overschrijdingen worden belegd. Daarbij heb ik nog spaardoelen aangemaakt voor x aantal jaar, bijv. studie dochter, woningverbouwingen en klussen.
Verwijderd
Maar uit je eerdere posts begrijp ik dat je deze begroting voor waarheid aanneemt, en niet je daadwerkelijke uitgaven bijhoudt. Welk mechanisme heb je dan om bij te houden of je begroting realistisch is? Alleen periodiek bijhouden hoeveel er op je rekening staat?
Ik doe hetzelfde als jij (begroting maken), maar dat is stap 1. Stap 2 is elke transactie aan een post toekennen, zodat je per maand/jaar ziet wat er daadwerkelijk uitgaat (en binnen komt). Zonder 2 is 1 waardeloos.
Ik doe in principe hetzelfde, ik mis op de begroting alleen de post Inventaris.
Edit: is niet helemaal waar. Geplande vervanging staat wel op de begroting
Aan het eind van het jaar gooi ik een export uit het banksysteem in excel en categoriseer ik alles. Op deze manier is mijn budget/planning altijd gebaseerd op recente echte cijfers.
Mijn onverwachte eenmalige uitgaven zoals vervanging van inventaris zorgen dan wel voor lager spaarsaldo dan vooraf gebudgetteerd, deze zijn dan pas achteraf zichtbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door djiedjee op 18-01-2018 11:57 ]
Ik hoef geen transactie aan een post toe te kennen want ik werk met fysieke spaarpotjes via ING. ING spaardoelen noemen ze dit. Ik gebruik het als digitaal huishoudpotje. Vroeger had je van die geldkistjes met vakjes voor energie, eten, hypotheek etc.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:36:
@Gecko123 Oke, tot zo ver is het helder. Je maakt eigenlijk een begroting.
Maar uit je eerdere posts begrijp ik dat je deze begroting voor waarheid aanneemt, en niet je daadwerkelijke uitgaven bijhoudt. Welk mechanisme heb je dan om bij te houden of je begroting realistisch is? Alleen periodiek bijhouden hoeveel er op je rekening staat?
Ik doe hetzelfde als jij (begroting maken), maar dat is stap 1. Stap 2 is elke transactie aan een post toekennen, zodat je per maand/jaar ziet wat er daadwerkelijk uitgaat (en binnen komt). Zonder 2 is 1 waardeloos.
Een simpel voorbeeld boodschappen. Ik stel vast wat ik hier gemiddeld per maand aan uit wil geven. Dit bedrag stort ik iedere 1e van de maand automatisch naar een fysieke spaarpot (bij de ING noemen ze dit spaardoelen maar ik gebruik dit als huishoudpotjes) deze spaarpot heet bij mij 'Boodschappen'. Wanneer ik dan boodschappen haal dan betaal ik dit hieruit. Ik zie via mn ING app dan wat ik nog over heb voor de rest van de maand en beoordeel steeds of ik voldoende heb voor de rest van de maand. Stel ik kom geld tekort dan is dit een eenmalige tegenvaller. Komt dit bijvoorbeeld vaker voor dan zoek ik een oorzaak en stel ik mijn begroting voor de maanden erna opnieuw vast.
De reden om dit zo te doen is zodat ik geen transacties hoef bij te houden, de uitgegeven bedragen worden al fysiek uit het huishoutpotje afgehaald. Ik beoordeel steeds hoeveel kosten ik nog te gaan heb. Een iets andere benadering dan bewaken hoeveel je hebt uitgegeven.
[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 18-01-2018 11:40 ]
Voor het systeem wat jij beschrijft gebruik ik dus (nog steeds) het programma You Need A Budget. (YNAB)
Ik moet dus wel de transacties bijhouden, het voordeel is dat ik heel makkelijk in de history kan zoeken en ook al mijn verschillende vermogensbestanddelen (spaarrekeningen, hypotheek, beleggingsrekeningen) hierin worden bijgehouden en je er dus ook leuke grafiekjes uit kunt halen.
Je geeft hierbij iedere euro die binnenkomt direct een 'bestemming'.
Het voordeel (mijns inziens) is hierbij dat het niet uitmaakt waar je het geldt hebt, staan. Contant, spaarrekening, beleggingsrekening. betaalrekening.
Zo heb ik in dat ene programma een totaaloverzicht van waar mijn geld allemaal is, en welk doel het heeft. (en dat is dus niet afhankelijk van waar het staat)
Ik gebruik overigens nog steeds de (offline) YNAB Classic.
[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2018 11:58 ]
Sparql TV wiki
Met 1 pinpas. De bedragen pin ik gewoon via mn betaalrekening en onttrek ik naderhand uit een van de potjes.NovapaX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:55:
Heb je dan 6 verschillende pinassen?
Voor het systeem wat jij beschrijft gebruik ik dus (nog steeds) het programma You Need A Budget. (YNAB)
Ik moet dus wel de transacties bijhouden, het voordeel is dat ik heel makkelijk in de history kan zoeken en ook al mijn verschillende vermogensbestanddelen (spaarrekeningen, hypotheek, beleggingsrekeningen) hierin worden bijgehouden en je er dus ook leuke grafiekjes uit kunt halen.
Ik gebruik overigens nog steeds de (offline) YNAB Classic.
Het voordeel als je transacties gewoon bijhoud in een excel of daarvoor gemaakt programma is dat je er ook nog allemaal leuke en handige statistieken uit zou kunnen halen. (zoals een gemiddelde over meerdere maanden.)
Sparql TV wiki
Dit klinkt voor mij gewoon als een omslachtige manier om transacties aan posten toe te kennen, doordat je de ontrekking naderhand moet doen en daarmee eigelijk een post toe kent. Of begrijp ik je nu verkeerd?Gecko123 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:36:
Ik hoef geen transactie aan een post toe te kennen want ik werk met fysieke spaarpotjes via ING.
[...]
Met 1 pinpas. De bedragen pin ik gewoon via mn betaalrekening en onttrek ik naderhand uit een van de potjes.
Bij Bunq kun je met 1 pinpas alles regelen.NovapaX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:23:
Dat lijkt me juist nóg meer werk dan (of in ieder geval net zoveel als) gewoon transacties bijhouden.... of zie ik dat verkeerd.
Het voordeel als je transacties gewoon bijhoud in een excel of daarvoor gemaakt programma is dat je er ook nog allemaal leuke en handige statistieken uit zou kunnen halen. (zoals een gemiddelde over meerdere maanden.)
bij SNS kan je de uitgaven koppelen en daarna herkent ie ze automatisch waardoor je dus per onderdeel makkelijk je uitgaven kan zien "huishouden, hobbys, etc"pjvandesande schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:25:
[...]
Dit klinkt voor mij gewoon als een omslachtige manier om transacties aan posten toe te kennen, doordat je de ontrekking naderhand moet doen en daarmee eigelijk een post toe kent. Of begrijp ik je nu verkeerd?
NovapaX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:23:
Dat lijkt me juist nóg meer werk dan (of in ieder geval net zoveel als) gewoon transacties bijhouden.... of zie ik dat verkeerd.
Veel werk en omslachtig wil ik het niet noemen. Het aantal keer dat ik transacties uit mn potje doe is niet vaak. Gemiddeld twee keer week en dat is binnen 20 seconden gepiept. Bijvoorbeeld er staat 500 euro op mn betaalrekening. Ik ga op een zaterdag langs de supermarkt, de bakker de kledingwinkel en haal een kibbeling op de markt. Ik betaal respectievelijk 60, 10, 80 en 5 euro. Banksaldo is nu 345 euro. Later die dag kijk in in me app. Zie ik de transacties, tel ik ze bij elkaar op en haal ik 70 euro uit het boodschappen potje en 80 uit mn kleding potje. Is welgeteld 20 seconden werk. Er staat weer 495 euro op mn betaalrekening. Want kibbeling is leefgeld (heeft geen potje) en gaat van mn betaalrekening dus met die 5 euro hoef ik niks mee te doen. Alleen datgene wat ik uit potjes wil halen. Ik zie daarnaast direct hoeveel er nog in de potjes zit. Feitelijk staat er op mn betaalrekening dus alleen leefgeld en aan mn saldo zie ik gelijk hoeveel ik daarvan nog kan gebruiken tot de volgende 1e van de maand. Want op de 1e worden alle potjes weer gevuld met het begrote bedrag.pjvandesande schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:25:
[...]
Dit klinkt voor mij gewoon als een omslachtige manier om transacties aan posten toe te kennen, doordat je de ontrekking naderhand moet doen en daarmee eigelijk een post toe kent. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik doe dit nu al 3 jaar en ben eigenlijk erg tevreden. Ik ben overigens wel benieuwd welk systeem jullie gebruiken, wellicht ook wel interessant voor mij.
[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 18-01-2018 12:58 ]
Klinkt interessant. Werk je dan ook met een budget per potje. Dus zie je welk bedrag je nog kan uitgeven?Mirved schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:37:
[...]
bij SNS kan je de uitgaven koppelen en daarna herkent ie ze automatisch waardoor je dus per onderdeel makkelijk je uitgaven kan zien "huishouden, hobbys, etc"
Nee. Het is echt het (automatisch) categoriseren en optellen van je uitgaven. Voor zover ik weet kun je geen 'limieten' stellen aan je categorien.Gecko123 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:50:
[...]
Klinkt interessant. Werk je dan ook met een budget per potje. Dus zie je welk bedrag je nog kan uitgeven?
Echter, als je gewoon uit je hoofd weet dat je maandelijk 200 euro aan boodschappen uit mag geven en je zit opgeteld op 140, dan weet je ook hoe je er voor staat.
Alle transacties zijn simpel: datum, bedrag, van, naar, categorie.
Categorieen zijn hierarchisch, dus bijvoorbeeld Huis, maar ook Huis/Onderhoud en Huis/Hypotheek.
Op deze manier kan ik mooi bijhouden wat er in welke potjes (virtuele accounts) gebeurd, en ook hoe de geldstromen lopen. Daarnaast zie ik nauwkeurig wat er op rekeningen moet staan. Ik kan dus ook zien hoe het verdeeld over de verschillende categorieen naar binnen en naar buiten gaat.
Het is puur een neurotische hobby van me en het heeft wat iteraties gekost, maar ik ben er nu blij mee en mijn vrouw ook.
Voor mij werkt het heel verhelderend in ieder geval! Elk weekend zit ik even 10 minuutjes om de transacties bij te werken, en dan klopt het weer.
Wat vooral erg fijn is dat ik ook Reserveringen en Vorderingen erin heb staan. Elke maand komt loon binnen op Kas waarna ik bedragen overmaak naar Reserveringen voor de wegenbelasting, milieubelastingen en al die zooi. Daardoor zie ik dus heel goed wat mijn auto en huis echt kosten per maand.
[ Voor 18% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 13:19 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik blijf het wel veel gedoe vinden op deze manier.Gecko123 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:48:
[...]
[...]
Veel werk en omslachtig wil ik het niet noemen. Het aantal keer dat ik transacties uit mn potje doe is niet vaak. Gemiddeld twee keer week en dat is binnen 20 seconden gepiept. Bijvoorbeeld er staat 500 euro op mn betaalrekening. Ik ga op een zaterdag langs de supermarkt, de bakker de kledingwinkel en haal een kibbeling op de markt. Ik betaal respectievelijk 60, 10, 80 en 5 euro. Banksaldo is nu 345 euro. Later die dag kijk in in me app. Zie ik de transacties, tel ik ze bij elkaar op en haal ik 70 euro uit het boodschappen potje en 80 uit mn kleding potje. Is welgeteld 20 seconden werk. Er staat weer 495 euro op mn betaalrekening. Want kibbeling is leefgeld (heeft geen potje) en gaat van mn betaalrekening dus met die 5 euro hoef ik niks mee te doen. Alleen datgene wat ik uit potjes wil halen. Ik zie daarnaast direct hoeveel er nog in de potjes zit. Feitelijk staat er op mn betaalrekening dus alleen leefgeld en aan mn saldo zie ik gelijk hoeveel ik daarvan nog kan gebruiken tot de volgende 1e van de maand. Want op de 1e worden alle potjes weer gevuld met het begrote bedrag.
Ik doe dit nu al 3 jaar en ben eigenlijk erg tevreden. Ik ben overigens wel benieuwd welk systeem jullie gebruiken, wellicht ook wel interessant voor mij.
Ik ben inmiddels wel sinds eind vorig jaar met ING doelsparen begonnen voor de zorgverzekering welke ik in 1x betaal en ga dat straks ook voor andere jaarlijkse/periodieke grote uitgaven doen. Meer omdat het dan wat minder pijn doet om 1x te betalen
Maar om dit nou ook voor boodschappen, kleding en randapparatuur te doen vind ik teveel werk. Boodschappen tel ik wekelijks/maandelijks wel globaal bij elkaar op om daar gevoel bij te krijgen/houden. Kleding koop ik het ene jaar wat meer en het andere jaar wat minder, maar zijn voor mij ook jaarlijkse incidentele kosten en dus een maand waarin minder gespaard.
Hetzelfde geld voor kapotte apparatuur. De huidige apparatuur is vrij recent, mocht er onverhoopt iets kapot gaan dan gaat het gewoon van de "grote" berg af ipv uit een potje.
Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk ook eens zo'n spaardoel moet maken voor de vakantie, toch ook jaarlijks een bedrag wat een klein beetje pijn doet.
Verwijderd
Je moet natuurlijk doen waar je blij van wordt, maar waarom al dat heen-en-weer geboek van bedragen? Waarom wil je per se per maand weten wat de auto kost? Als je dit één keer per jaar doet (en eventueel deelt door 12, dan weet je het per maand) is dat exact even nauwkeurig toch?armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:16:
Ook ik heb een vrij uitgebreid Google Sheets administratie ding opgezet waar al mijn transacties in terechtkomen. Ik heb virtuele accounts (boodschappen, aankopen, sparen etc) welke gegroepeerd kunnen worden tot een echte rekening.
Alle transacties zijn simpel: datum, bedrag, van, naar, categorie.
Categorieen zijn hierarchisch, dus bijvoorbeeld Huis, maar ook Huis/Onderhoud en Huis/Hypotheek.
Op deze manier kan ik mooi bijhouden wat er in welke potjes (virtuele accounts) gebeurd, en ook hoe de geldstromen lopen. Daarnaast zie ik nauwkeurig wat er op rekeningen moet staan. Ik kan dus ook zien hoe het verdeeld over de verschillende categorieen naar binnen en naar buiten gaat.
Het is puur een neurotische hobby van me en het heeft wat iteraties gekost, maar ik ben er nu blij mee en mijn vrouw ook.
Voor mij werkt het heel verhelderend in ieder geval! Elk weekend zit ik even 10 minuutjes om de transacties bij te werken, en dan klopt het weer.
Wat vooral erg fijn is dat ik ook Reserveringen en Vorderingen erin heb staan. Elke maand komt loon binnen op Kas waarna ik bedragen overmaak naar Reserveringen voor de wegenbelasting, milieubelastingen en al die zooi. Daardoor zie ik dus heel goed wat mijn auto en huis echt kosten per maand.
Echter geeft het een vreemd beeld. Als ik elke maand een savingsrate heb van 70% maar in December eentje van -200% omdat ik allemaal ophopende kosten heb gehad dan heb ik dus eigenlijk niet zo'n heel goed uitgavepatroon als dat ik dacht. Dit zijn hypothetische hoeveelheden natuurlijk.
Waarom ik het wil weten? Omdat ik gewoon grip wil hebben en juist wil plannen. Dat andere mensen dat anders willen doen helemaal prima toch? Voor mij werkt dit. Wat ik vooral merkte is dat als ik dit niet doe dat ik niet eerlijk ben naar hoeveel een auto of een huis nou echt kost. Per maand.
En terugkijkende in dit topic zie ik wel vaker dat mensen niet echt eerlijk zijn (bijvoorbeeld een potje rest hebben a 700 euro per maand) omdat ze niet juist uitgeplozen hebben waar het geld heen gaat. Ook voor mij gold dit. Mijn boodschappen zijn in mijn nieuwe systeem van 550 euro per maand naar 300 gegaan. Blijkt dat ik megaveel uitgeef aan af en toe een broodje bij de AH to Go....
Maar, wat voor iedereen werkt is goed toch? Ik ben blij met mijn neurotische overzicht. Anderen zijn blij met af en toe eens hun app openen op hun telefoon.
[ Voor 42% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 13:37 ]
Verwijderd
Daarnaast heb je op deze manier geen inzicht in bijvoorbeeld contante betalingen (zo min mogelijk, maar komt nog steeds voor, bijvoorbeeld voor 2e hands koop/verkoop, op de markt, op vakantie, etc).
Maargoed, if it works (for you), it ain't stupid
@B-Real Een potje maken om inzicht te krijgen is nog tot daar aan toe. Maar een potje maken omdat het dan 'minder pijn doet' vind ik wel vreemd. De kosten worden er toch niet minder van? Het is een vorm van Mental Accounting waarmee je jezelf bewust voor de gek houdt.
(Ja, ik ben ook zo'n partypooper die op verjaardagen mensen hun irrationaliteit probeert uit te leggen wanneer ze trots vertellen dat ze hun energievoorschot te hoog zetten of hun voorlopige belastingaanslag te laag invullen zodat ze 'volgend jaar extra geld krijgen')
Feitelijk heb je gelijk. Je kunt alles achteraf bepalen en uitrekenen.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:26:
[...]
Je moet natuurlijk doen waar je blij van wordt, maar waarom al dat heen-en-weer geboek van bedragen? Waarom wil je per se per maand weten wat de auto kost? Als je dit één keer per jaar doet (en eventueel deelt door 12, dan weet je het per maand) is dat exact even nauwkeurig toch?
Het nadeel vind ik alleen, en dat is volledig persoonlijk natuurlijk, dat ik me daarmee niet in control voel.
Ik vind het prettig als er 300 euro in mn kledingpotje zit wat ik kan uitgeven omdat ik daar ook rekening mee heb gehouden in het zogenaamde 'master plan' en in lijn ligt met mn andere doelen. Dat geeft mij persoonlijk een prettig idee.
Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
2e hands koop en verkoop gaat gewoon in een envelopje, dan ga ik naar de bank, stort het en boek het in. Prima onder controleVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:39:
Daarnaast heb je op deze manier geen inzicht in bijvoorbeeld contante betalingen (zo min mogelijk, maar komt nog steeds voor, bijvoorbeeld voor 2e hands koop/verkoop, op de markt, op vakantie, etc).
(het voorschotbedrag iets hoger zetten, en de voorlopige belastingaanslag ietwat hoog uit laten komen)
Maar dan praat ik over tientjes, ik moet toch iets invullen, en neem dan liever een marge waar ik later een 'meevallertje' mee ervaar dan dat ik extra moet betalen.
Sparql TV wiki
Klopt absoluut, het is ook voornamelijk voor het inzicht maar toch ook om de pijn enigszins te verzachten. Ik had "pijn" wellicht tussen haakjes moeten zetten.@B-Real Een potje maken om inzicht te krijgen is nog tot daar aan toe. Maar een potje maken omdat het dan 'minder pijn doet' vind ik wel vreemd. De kosten worden er toch niet minder van? Het is een vorm van Mental Accounting waarmee je jezelf bewust voor de gek houdt.
(Ja, ik ben ook zo'n partypooper die op verjaardagen mensen hun irrationaliteit probeert uit te leggen wanneer ze trots vertellen dat ze hun energievoorschot te hoog zetten of hun voorlopige belastingaanslag te laag invullen zodat ze 'volgend jaar extra geld krijgen')
Het geeft anders idd een verkeerd inzicht als je medio december je spaarsaldo ziet en daar tevreden mee bent en er vervolgens eind december/begin nieuwe jaar allerlei jaarlijkse vaste lasten af gaan welke toch bij elkaar opgeteld wel een substantieel bedrag zijn en dan toch stiekem wel "pijn" doen.
De andere kant op redeneer dan wel weer anders. Vakantiegeld en teruggave hypotheekrente aftrek houd ik het hele jaar geen rekening mee en geeft halverwege het jaar toch een "blij" moment als het binnenkomt, maar dit geeft wel weer enigszins een scheef beeld, maar ik ben het geld de rest van het jaar niet nodig en houd er dus maandelijks ook geen rekening mee.
Sparen bij de energiemaatschappij doe ik niet aan, daar maak ik jaarlijks een sport van om de afrekening zo dicht mogelijk bij het voorschot uit te laten komen
Ach, zo heeft iedereen zijn systematiek. Misschien dat ik ooit nog wel eens in Excel gaan knutselen om eenvoudig al mijn uitgaven te rubriceren maar ik vind het globale beeld welke ik nu heb voor nu voldoende.
Verwijderd
Vooropgesteld: als het voor jou werkt, prima. Maar dit begrijp ik gewoon niet. Waarom zo krampachtig kijken naar wat iets per maand kost, wanneer de kosten niet per maand worden gemaakt? De grip begrijp ik, maar wat valt er per maand te plannen wat niet per jaar kan?armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:31:
Dat doe ik ook gewoon. Ik deel het jaarbedrag door 12 en stop het in mijn transactie overzicht voor 1 maand en sleep het naar beneden voor alle maanden. Op mijn fysieke rekening gebeurt er niks, maar onderliggend wel. Ik kan ook aan het begin van het jaar 1x reserveren, ook prima.
Echter geeft het een vreemd beeld. Als ik elke maand een savingsrate heb van 70% maar in December eentje van -200% omdat ik allemaal ophopende kosten heb gehad dan heb ik dus eigenlijk niet zo'n heel goed uitgavepatroon als dat ik dacht. Dit zijn hypothetische hoeveelheden natuurlijk.
Waarom ik het wil weten? Omdat ik gewoon grip wil hebben en juist wil plannen. Dat andere mensen dat anders willen doen helemaal prima toch? Voor mij werkt dit. Wat ik vooral merkte is dat als ik dit niet doe dat ik niet eerlijk ben naar hoeveel een auto of een huis nou echt kost. Per maand.
Het maakt toch niet uit welk bedrag in welk potje zit? Het totale saldo is van belang. Zolang je uitgaven wenselijk, noodzakelijk (en mogelijk) zijn boeien al die reserveringen en spaardoelen niets, lijkt mij.En terugkijkende in dit topic zie ik wel vaker dat mensen niet echt eerlijk zijn (bijvoorbeeld een potje rest hebben a 700 euro per maand) omdat ze niet juist uitgeplozen hebben waar het geld heen gaat. Ook voor mij gold dit. Mijn boodschappen zijn in mijn nieuwe systeem van 550 euro per maand naar 300 gegaan. Blijkt dat ik megaveel uitgeef aan af en toe een broodje bij de AH to Go....
Zoals ik al schreef, je moet natuurlijk doen waar je blij van wordt. Het is ook geen kritiek, ik snap alleen niet waarom iemand zichzelf maandelijks met dit soort werk opzadelt.Maar, wat voor iedereen werkt is goed toch? Ik ben blij met mijn neurotische overzicht. Anderen zijn blij met af en toe eens hun app openen op hun telefoon.
Het totale saldo is helemaal niet van belang.... in tegendeel. Als ik 30000 op mijn rekening heb staan maar ik weet dat mijn auto, mijn koelkast, mijn CV vernieuwd moeten worden en ik een vordering van de belasting over 2016 kan verwachten a 10k dan interesseert die 30k toch niks? Mijn saldo is 30000, maar mijn vermogen is dus bijna niet gegroeid in de afgelopen maanden. Dan ben je niet eerlijk naar jezelf geweest.
Je focust teveel op die maandelijkse reservering en je leest er teveel in. Ik ga echt niet elke maand gedwee een bedrag zitten overschijven van rekening A naar B voor al die potjes.... Wat ik wel wil is eerlijk zien wat er van mijn loon waarheen gaat per maand.
Nogmaals, totaal saldo is echt niet van belang. Cash flow is van belang.
Over het werk dat het is. 10 minuutjes per maand. Tops.
EDIT:
Misschien wat verduidelijking over het detail-niveau dat per maand is. De afgelopen jaren zijn er heel veel grote dingen geweest die nogal inhakken op een begroting. Sommige gepland, sommige ongepland. Sommige van die uitgaven werken tot een paar jaar door. Dit jaar gaat het meest turbulente jaar tot nu toe worden
Ik kan me zo voorstellen dat als ik in rustiger vaarwater zit en ik al een paar jaar in hetzelfde huis woon en wel weet waar alles heengaat, dat ik het dan meer loslaat en eind van het jaar de balans op maak. Maar de laatste jaren waren extra verwachte en onverwachte uitgaven een vrij groot percentage van de maandelijkse of zelf half-jaarlijkse inkomsten. Voor mezelf vond ik het dan ook erg belangrijk om per maand goed te plannen.
[ Voor 44% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 14:14 ]
Verder weet ik per maand wat ik spaar, dus daarmee kan ik voorspellingen doen.
Ik ben daar een stuk minder ver in, als ik hier zo lees.
Heel eerlijk: ik heb het idee dat ik de noodzakelijke dingen al zo goedkoop mogelijk doe, en als ik verder ergens plezier aan beleef dan zal ik het ook na zo'n oefening niet laten.
Ik geloof er niet in dat als ik ga snijden en 3 tientjes per maand kan besparen, dat ik daar aan het eind van mijn leven een significant bedrag overhou, of schat ik dat verkeerd in?
Verwijderd
Relax..Ik schrijf telkens dat jet geen kritiek is, maar dat ik niet begrijp waarom.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:03:
Ik plan niks per maand, ik wil inzichtelijk maken wat iets per maand kost. Dat jij er het label krampachtig op plakt, tja... wat moet ik daarmee.
Hat saldo is het totaal van alle cash flow. Een reservering is ook geen cash flow, vandaar mijn onbegrip. Maar waarschijnlijk bedoelen we dan hetzelfde....
Nogmaals, totaal saldo is echt niet van belang. Cash flow is van belang.
Ik lees de laatste tijd met veel plezier de blogs op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/ en bij een blog over besparen in het doen van boodschappen kwam ik o.a. het volgende hierover tegen:Duci schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:20:
Ik geloof er niet in dat als ik ga snijden en 3 tientjes per maand kan besparen, dat ik daar aan het eind van mijn leven een significant bedrag overhou, of schat ik dat verkeerd in?
Dat lijkt misschien niet zo heel veel, een besparing van 25 euro in de week. Maar door het 8e wereldwonder van Einstein (rente op rente) wordt een besparing van 25 euro per week maar liefst €18.800 in 10 jaar!
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Je hoeft ook niet te begrijpen waarom
Ik denk dat onze persoonlijke situatie teveel verschilt. Ik ben benieuwd naar hoe jij je financien plant en onder controle houd. Wellicht doe ik ook te moeilijk en kan ik er wat inspiratie uithalen.
Wat betreft je statement over saldo en cash flow heb je gelijk. Maar je verliest heel veel informatie.
Als wij allebei 1000km gereden hebben, maar ik heb er 10 uur over gedaan en jij 20, dan zegt dat vrij veel over de route en de auto die we gereden hebben.
Met mijn methode heb ik wel mijn uitgaven met 300 per maand gereduceerd. Puur om het inzichtelijk te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 14:29 ]
Je rekent uit hoeveel iets per maand of per jaar kost om een onderlinge verhouding weer te geven. Daarmee kun je bewustere beslissingen nemen. Dat lijkt me heel normaal. Of je dit nu per maand doet of per jaar maakt natuurlijk niets uit.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:57:
[...]
Vooropgesteld: als het voor jou werkt, prima. Maar dit begrijp ik gewoon niet. Waarom zo krampachtig kijken naar wat iets per maand kost, wanneer de kosten niet per maand worden gemaakt? De grip begrijp ik, maar wat valt er per maand te plannen wat niet per jaar kan?
[...]
Het maakt toch niet uit welk bedrag in welk potje zit? Het totale saldo is van belang. Zolang je uitgaven wenselijk, noodzakelijk (en mogelijk) zijn boeien al die reserveringen en spaardoelen niets, lijkt mij.
[...]
Zoals ik al schreef, je moet natuurlijk doen waar je blij van wordt. Het is ook geen kritiek, ik snap alleen niet waarom iemand zichzelf maandelijks met dit soort werk opzadelt.
Om je wenselijke en noodzakelijke uitgaven te kunnen doen moet je natuurlijk wel het geld tijdig op je rekening hebben staan. Daarvoor doe je reserveringen. Tenzij je een manier gevonden hebt dat dit niet hoeft. Ik hoor het graag
Verwijderd
Eens, maar uiteindelijk is het saldo wel degelijk van belang. Als jij voor ogen hebt dat je per maand 1.000 euro overhoudt en dus een dure auto kan rijden sta je toch naar te kijken als je bij de dealer de auto wil pinnen terwijl je bankrekening dik in het rood staat!null schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:25:
@Verwijderd Ik val een beetje midden in de discussie, maar volgens mij is een saldo een moment opname, en cashflow wat er iedere maand in en uit gaat.
Als je dat inzicht niet hebt is daar niks mis mee natuurlijk. Als je dat inzicht wel hebt nog steeds niet, behalve dan dat ik niet begrijp waarom iemand daar z'n tijd mee verspilt.En wil hij meer info in de cashflow verwerken, zodat hij een beter beeld krijgt.
Maar in ieder geval. Je snapt totaal niet wat ik bedoel en dat betrek ik maar even op het feit dat ik het niet goed uit kan leggen. Jacob van Early Retirement Extreme kan dat wel. Stel voor dat je dat maar eens leest.
Nogmaals, verhelder mij maar eens met hoe jij je financien netjes in de gaten houd. Hopelijk leer ik er iets van.
Zegt de term Savings Rate je wel wat en hoe zich dat verhoud tot de cash flow? En tot FO?
[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 14:39 ]
Verwijderd
Bij mij valt er niet zo heel veel te plannen. Ik weet ongeveer wat er per maand over blijft, dus dat bedrag gaat linea recta naar de spaarrekening. Blijft er nog wat over op de dag voor de salarisstorting gaat dat ook naar de spaarrekening. En als de wasmachine kapot gaat aan het einde van de maand zal er een bedrag van de spaarrekening opgenomen worden. Mijn buffer is groot genoeg om onverwachte uitgaven op te vangen, wellicht is dat het verschil tussen ons?armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:28:
@Verwijderd
Je hoeft ook niet te begrijpen waaromIk volg dezelfde methodiek als @Gecko123 lijkt het.
Ik denk dat onze persoonlijke situatie teveel verschilt. Ik ben benieuwd naar hoe jij je financien plant en onder controle houd. Wellicht doe ik ook te moeilijk en kan ik er wat inspiratie uithalen.
...
Inzicht heb ik verder prima. Ik weet welke vaste lasten ik heb, en deze zijn ook noodzakelijk. En als ik mezelf wil kietelen door een nieuwe camera (o.i.d.) te kopen doe ik dat. Niet noodzakelijk, wel wenselijk.
/ontopic Omdat er nogal vaak gezegd wordt dat we niet genoeg focussen op inkomensverhoging: Ik heb net nieuws gekregen dat mijn promotie is goedgekeurd! Dat plus de indexering van 1.82% of iets dergelijk + de taxshift (Belgie) waardoor we meer netto zouden overhouden, gaat er voor zorgen dat mijn maandelijks nettoloon een mooie boost krijgt!
Mijn buffer is groot genoeg om 5 jaar niet te werken, dus... wellicht. Ik heb het gevoel als ik jou zo lees dat je helemaal niet bezig bent met FO?Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:50:
[...]
Mijn buffer is groot genoeg om onverwachte uitgaven op te vangen, wellicht is dat het verschil tussen ons?
Oh? Dat bepaal jij even? Ik heb juist het gevoel dat er een fundamenteel onbegrip is over het belang van savings rate en cash flow.Lointje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:51:
Dat is wel genoeg discussie hierover lijkt me. Het zijn twee verschillende manieren, zolang het werkt voor welke partij ook is het goed. Het is een andere aanpak met hetzelfde resultaat.
P.s. de beste loonsverhoging die je jezelf kan geven is je lasten omlaag brengen
Maar prima. ik hou er over op.
[ Voor 55% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-01-2018 14:54 ]
Verwijderd
Dan snap ik het gedoe met de reserveringen écht niet. Maargoed, whatever floats your boat.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:51:
Mijn buffer is groot genoeg om 5 jaar niet te werken, dus... wellicht.
Dat klopt, is ook niet van belang. FO is een doel, geen middel.Ik heb het gevoel als ik jou zo lees dat je helemaal niet bezig bent met FO?
Fundamenteel houden we er een hele andere invulling van FO op na blijkt.
Het klinkt dat je aardig op weg bent. Hoop ik ook te bereiken. Complimenten.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:51:
[...]
Mijn buffer is groot genoeg om 5 jaar niet te werken, dus... wellicht. Ik heb het gevoel als ik jou zo lees dat je helemaal niet bezig bent met FO?
Ik bepaal uiteraard niets, het was maar een suggestie. Ik merk alleen op dat ik hetzelfde verhaal reeds 5maal gelezen heb vandaag en het lijkt erop dat de één de andere niet kan overtuigen en omgekeerd. Bovendien ging het - ondanks de melding dat het niet zo bedoeld is - best wel richting "op de man af." Maar misschien heb ik dat fout geïnterpreteerd en de nuances gemist. Vandaar mijn poging.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:51:
[...]
Mijn buffer is groot genoeg om 5 jaar niet te werken, dus... wellicht. Ik heb het gevoel als ik jou zo lees dat je helemaal niet bezig bent met FO?
[...]
Oh? Dat bepaal jij even? Ik heb juist het gevoel dat er een fundamenteel onbegrip is over het belang van savings rate en cash flow.
P.s. de beste loonsverhoging die je jezelf kan geven is je lasten omlaag brengen
Maar prima. ik hou er over op.
Klopt van de lasten omlaag brengen vanwege de dubbele win voor FO. Echter is er niets mis mee om langs beide kanten te evolueren, wat het resultaat nog meer versnelt
Dat is de situatie nu en ook theoretisch als ik niks (behalve werk) zou veranderen, maar dan is het ook echt op. Daarnaast gaan er nogal wat levensveranderende dingen gebeuren komend jaar (nee, geen kids). Die gaan wel wat impact hebben, maar op langere termijn hoop ik er sterker uit te komenGecko123 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:01:
[...]
Het klinkt dat je aardig op weg bent. Hoop ik ook te bereiken. Complimenten.
Mysterieus, ik weet het.
Inderdaad. Maar hopelijk draagt je weg naar FO daar positief aan bij. Sterkte/succes!armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:04:
[...]
Dat is de situatie nu en ook theoretisch als ik niks (behalve werk) zou veranderen, maar dan is het ook echt op. Daarnaast gaan er nogal wat levensveranderende dingen gebeuren komend jaar (nee, geen kids). Die gaan wel wat impact hebben, maar op langere termijn hoop ik er sterker uit te komen
Mysterieus, ik weet het.
En het komt niet veel meer levensveranderend dan kinderen, want al het overige in het leven kun je mee stoppen of verkopen
In ander nieuws, net weer leuke loonsverhoging gekregen, terwijl onze maandlasten straks juist wat gaan zakken. Dus ik doe beide
Helaas, kan het nog niet uit de doeken doen. Kinderen lijken me wel op 1 staan kwa impact, dus dit is minder. Anyway, ik beloof dat ik omstreeks het einde van het jaar een update geef.!null schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:08:
@armageddon_2k1 Ja, nu moet je het ook wel vertellen![]()
En het komt niet veel meer levensveranderend dan kinderen, want al het overige in het leven kun je mee stoppen of verkopen
Dat is uiteraard waar, maar na een paar keer kritisch kijken is de rek er wel zo'n beetje uitarmageddon_2k1 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:51:
In mijn geval worden de kosten per maand alleen nog maar hoger. (niet veel, maar met een aantal kinderen die ouder worden is er gewoon geen ontkomen aan. Tientjeswerk, maar zoals eerder aangegeven, twee tientjes in de week is veel geld in 10 jaar.)
Daarom 'zit er niets anders op' dan de inkomsten omhoog te brengen. Die rek is er een stuk minder snel uit dan de lasten omlaag brengen.
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2018 15:17 ]
Sparql TV wiki
Als ik op het werk een jaarlijkse kostenpost heb wil onze controller daar ook gewoon een maandelijkse reservering voor hebben, zo vreemd is het echt niet.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:55:
[...]
Dan snap ik het gedoe met de reserveringen écht niet. Maargoed, whatever floats your boat.
Welke grens je aanhoudt qua bedrag kan iedereen voor zich beslissen, voor de een zal dat een wasmachine zijn de ander doet alsof de afschrijving van een (elektrische) auto niet bestaat
Ja, die grens heb ik ook wel zo'n beetje bereikt. Ik moet wel zeggen dat de kaasschaafmethode bij ons nog wel aardig lijkt te werken. Tot nu toe in elk geval elk jaar een aardig bedragje van veel kostenposten kunnen halen.NovapaX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:15:
[...]
Daarom 'zit er niets anders op' dan de inkomsten omhoog te brengen. Die rek is er een stuk minder snel uit dan de lasten omlaag brengen.
Afgelopen jaar bijvoorbeeld (p/m) boodschappen van 250 --> 220, kleding van 70 --> 60, uit eten / borrels van 100 --> 80, i-net en mobiel 60 --> 40 etc. Maar bij veel zaken gaat het niet minder zonder dat we ongewild 'nee' zouden moeten zeggen, vooral op sociaal vlak. En daar trek ik toch echt de grens. Dan maar inzetten op meer freelancen
En we 'moeten' ook nog een keer trouwen (wens van vriendin, met name), dus dat gaat er ook nog inhakken. Ik hoop het binnen redelijkheid te houden, want zelf heb ik er niet zoveel mee (of tegen). Ondanks dat ik waarschijnlijk de dag zelf wel mooi vind, vind ik bepaalde bedragen die je op internet genoemd ziet worden echt belachelijk exorbitant.
Gelukkig heeft mijn vriendin ook niet veel met geld over de balk smijten, trouwringen die we op het oog hebben zijn ca. 400 euro (totaal), bijv. en van palladium (eigenlijk alleen door Mass Effect, wat we allebei veel speelden tijdens onze studie
Verwijderd
Een onderneming wil het resultaat over het jaar weten (en de fiscus ook). Voor een particulier is dat niet van belang, wel? Cash flow wel, resultaat niet, derhalve reserveringen ook niet.assje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:31:
[...]
Als ik op het werk een jaarlijkse kostenpost heb wil onze controller daar ook gewoon een maandelijkse reservering voor hebben, zo vreemd is het echt niet.
Dividend van een aandeel: 19,32€, maandelijkse intrest termijnrekening op 10j: 10,3€.
Ik ga dit jaar dit eens wat beter opvolgen en zien waar ik op uitkom eind december.
en dan nog, als het om een jaarlijkse kostenpost gaat van paar honderd tot enkele duizenden euro's (afhankelijk van grootte bedrijf), gaat men daar echt niet maandelijks voor reserveren maar houd gewoon rekening met een eenmalig begrootte post.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:56:
[...]
Een onderneming wil het resultaat over het jaar weten (en de fiscus ook). Voor een particulier is dat niet van belang, wel? Cash flow wel, resultaat niet, derhalve reserveringen ook niet.
Wat hier eerder boven gepost werd: ik koop ook altijd goedkoop witgoed van 300 - 350 euro. Liefst nog met een deukje of zonder doos voor nog wat extra korting.
Dit topic is gesloten.
![]()