Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.532 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:08
Torgo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:50:
[...]

Leuk om weer eens een update te horen! We gaan redelijk gelijk op, zijn even oud alleen heb jij twee kids (wij eentje) en zijn ze iets ouder 🙂. Jammer dat je in 2017 de benchmark niet hebt kunnen verslaan, hopelijk wordt 2018 een top jaar 👍
Lees net je infographic is inderdaad goed te vergelijken. Grappig om te zien dat je ook ongeveer dezelfde data hebt die ik ook heb.

Als ik het goed lees wil je rond je 50ste kunnen stoppen met werken?

50 zou voor ons ook haalbaar moeten zijn maar wil me er niet te erg op vast pinnen. Dus uit voorzichtigheid zeg ik tussen de 50 en 60 zodat ik mezelf een zeer ruime marge gun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:28
finsdefis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:16:
[...]
Daarnaast vul ik dit nog aan met door mezelf uitgekozen etf's bij DeGiro, waar je echt alleen de kosten van de etf zelf betaalt.
[...]
Let wel op dat DeGiro niet onder het depositogarantiestelsel maar onder het beleggerscompensatiestelstel valt en dus maar €20k gedekt is mochten ze omvallen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47
Accountant schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:30:
[...]

Lees net je infographic is inderdaad goed te vergelijken. Grappig om te zien dat je ook ongeveer dezelfde data hebt die ik ook heb.

Als ik het goed lees wil je rond je 50ste kunnen stoppen met werken?

50 zou voor ons ook haalbaar moeten zijn maar wil me er niet te erg op vast pinnen. Dus uit voorzichtigheid zeg ik tussen de 50 en 60 zodat ik mezelf een zeer ruime marge gun.
2035 is inderdaad mijn richtdatum, we zijn dan 54 en 51. Het is vooral bedoeld om over langere tijd te kunnen zien hoe we het doen ten opzichte van onze lange termijn doelstelling en om af en toe te kunnen zeggen, zullen we dat (grote uitgave) wel doen, dat heeft invloed op ons plan. Wat in dit verhaal niet is mee genomen is of we dan wel/niet hypotheek en erfpacht vrij zijn. Dat maakt natuurlijk ook behoorlijk verschil. Dat is één van de variabelen waar we kunnen bij sturen. (Beleggingsresultaat bovengemiddeld, dan wat meer aflossen op hypotheek en visa versa).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 18:18
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:31:
[...]

Let wel op dat DeGiro niet onder het depositogarantiestelsel maar onder het beleggerscompensatiestelstel valt en dus maar €20k gedekt is mochten ze omvallen.
20k van wat? Bij degiro zijn je aandelen, cash en derivaten ondergebracht bij een stichting. Bij een faillissement van degiro blijft alles veilig staan in het bewaarbedrijf en kun je alles overzetten naar een andere partij. In theorie...

Die 20k is van toepassing als ze zichzelf niet aan deze regels gehouden hebben en failliet gaan. Maar dat is niet anders dan bij andere partijen. Ook bij banken geldt de 20k bij beleggingen. 100k is alleen bij spaarrekeningen.

[ Voor 8% gewijzigd door hv08 op 11-01-2018 23:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:12
Mirved schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:12:
Persoonlijk vind ik een huis om te verhuren een veel risicovoller belegging dan aandelen. Tevens heb je er veel meer werk aan.

Onvoorzien onderhoud -> daar gaat je winst van het jaar.
Buurt kan verpauperen -> inzakken waarde van huis.
Slechte huurders -> hoop gedoe
Wijziging in wetgeving -> hoop extra kosten. Bijvoorbeeld in 2030 wilt men alle huizen van het gas af, dan moet de eigenaar dus flink gaan investeren in een warmtepomp systeem bij een oud huis.

Veel van deze dingen kan je natuurlijk deels ondervangen door in een goeie buurt het huis te kopen en je huurders goed uit te zoeken maar toch is het een hoop extra gedoe.
ph4ge schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Mijn reden om niet in vastgoed te stappen behalve mn eigen huis is dat je bijna volledig afhankelijk van de overheid. Zolang partijen als de VVD in het zadel zitten gaat dat nog, maar het kan zomaar voorkomen dat er straks een partij komt die een radicaal idee als "betaalbaar wonen" belangrijker vindt dan winst voor investeerders. Daarnaast heb je ook nog met lokale politiek te maken, die is nog veel wispelturiger.

Plus dat ik er van overtuigd ben dat de rentes niet altijd zo laag zullen blijven en dat vastgoed dan ook ineens zn aantrekkingskracht en dus een deel van zijn waarde gaat verliezen.
Je zou natuurlijk een indexfonds kunnen vergelijken met verhuur van pand obv historische gegevens of bepaalde aannames.

Wat je typisch zal zien is dat een indexfonds zoals bv de AEX index veel volatieler zal zijn dan bv de waarde + huurinkomsten van bv een woning. Daar staat tegenover dat het (unleveraged) verwacht rendement van een woning hoogstwaarschijnlijk lager zal liggen.

Veel argumenten die jullie gebruiken zijn ook toepasbaar op aandelen en fondsen:

* geen huurder --> minder inkomsten. Een aandeel keert geen/minder dividend uit
* buurt verpaupert --> waarde woning wordt minder. Bedrijf kan niet meer goed concurreren of er komt een disrupter in de markt --> waarde aandeel vermindert
* wetgeving die woningmarkt raakt. Idem voor bedrijven. Kijk bv naar verandering corporate tax rate of meer recentelijk MIFID 2

etc etc

Beiden hebben voor- en nadelen als je ze naast elkaar zet. Daarnaast zie ik het liever in combinatie en of dat wat toevoegt aan je totale portefeuille.

Als je klein begint dan is indexbeleggen vaak makkelijkste, goedkoopste en meest laagdrempelinge optie maar als je hard richting FO gaat en je net worth flink is dan KAN (hoeft niet) lonen om te diversiferen naar woningen.

My 2 cents

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Torgo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:43:
[...]

2035 is inderdaad mijn richtdatum, we zijn dan 54 en 51. Het is vooral bedoeld om over langere tijd te kunnen zien hoe we het doen ten opzichte van onze lange termijn doelstelling en om af en toe te kunnen zeggen, zullen we dat (grote uitgave) wel doen, dat heeft invloed op ons plan. Wat in dit verhaal niet is mee genomen is of we dan wel/niet hypotheek en erfpacht vrij zijn. Dat maakt natuurlijk ook behoorlijk verschil. Dat is één van de variabelen waar we kunnen bij sturen. (Beleggingsresultaat bovengemiddeld, dan wat meer aflossen op hypotheek en visa versa).
Hier is het plan om op moment van stoppen met werken wel hypotheek vrij te zijn. Hypotheek loopt t/m 59 en is dan volledig afgelost. Ik zal over 5 jaar het een en ander evalueren want dan loopt de eerste rente vaste periode af om wellicht een deel versneld te gaan aflossen.
Daarnaast willen we nog een keer groter gaan wonen. Deze zaken zijn nog niet helemaal berekend richting de toekomst omdat er te veel onzekerheden meespelen. Door deze omstandigheden los ik nu niets extra af en zie ik cash als king / flexibiliteit.

De overwaarde op het huis zie ik ook niet als onderdeel van mijn FO maar meer als een extra verzekering als de plannen mogelijk mislukken. FO pot vind ik daarom interessanter als mijn Net worth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:41
Chief schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 03:23:
[...]

[...]

Je zou natuurlijk een indexfonds kunnen vergelijken met verhuur van pand obv historische gegevens of bepaalde aannames.

Wat je typisch zal zien is dat een indexfonds zoals bv de AEX index veel volatieler zal zijn dan bv de waarde + huurinkomsten van bv een woning. Daar staat tegenover dat het (unleveraged) verwacht rendement van een woning hoogstwaarschijnlijk lager zal liggen.

Veel argumenten die jullie gebruiken zijn ook toepasbaar op aandelen en fondsen:

* geen huurder --> minder inkomsten. Een aandeel keert geen/minder dividend uit
* buurt verpaupert --> waarde woning wordt minder. Bedrijf kan niet meer goed concurreren of er komt een disrupter in de markt --> waarde aandeel vermindert
* wetgeving die woningmarkt raakt. Idem voor bedrijven. Kijk bv naar verandering corporate tax rate of meer recentelijk MIFID 2

etc etc

Beiden hebben voor- en nadelen als je ze naast elkaar zet. Daarnaast zie ik het liever in combinatie en of dat wat toevoegt aan je totale portefeuille.

Als je klein begint dan is indexbeleggen vaak makkelijkste, goedkoopste en meest laagdrempelinge optie maar als je hard richting FO gaat en je net worth flink is dan KAN (hoeft niet) lonen om te diversiferen naar woningen.

My 2 cents
Daarom doe je via een betrouwbare partij in indexen beleggen en niet in enkele bedrijven. Al die problemen in een keer opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Mirved schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:50:
[...]

Daarom doe je via een betrouwbare partij in indexen beleggen en niet in enkele bedrijven. Al die problemen in een keer opgelost.
Dan kan je ook zeggen dat je woningen kan kopen in verschillende delen van het land. Ook problemen opgelost?

Anyyyyyway, ik probeer niemand te overtuigen dat een woning kopen en dat te verhuren een beter of zelfs een goed idee is. Probeer aan te geven dat je het ook op een andere manier kan evalueren dan alleen opsommen van nadelen van het ene :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Chief schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Dan kan je ook zeggen dat je woningen kan kopen in verschillende delen van het land. Ook problemen opgelost?
Nee want landelijke politiek kan gevolgen hebben voor al je panden. Je moet dus al in meerdere landen zitten. We hebben het nu ook al over meerdere panden. Dan spreek je dus al over miljoenen die je moet kunnen beleggen om je risicospreiding hetzelfde te hebben als index beleggen waar je dit al bij 1000 euro kan hebben en dan hebben we het nog niet gehad over hoe je panden wilt managen verspreid over grote afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Chief schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Dat is natuurlijk wel wat hoogdrempeliger, vooral omdat je daarvoor doorgaans meer vermogen nodig hebt. Dan is diversificatie alleen mogelijk als je samen met anderen woningen koopt, en daar zitten weer nieuwe risico's en kosten aan verbonden.
Anyyyyyway, ik probeer niemand te overtuigen dat een woning kopen en dat te verhuren een beter of zelfs een goed idee is. Probeer aan te geven dat je het ook op een andere manier kan evalueren dan alleen opsommen van nadelen van het ene :)
Lijkt me inderdaad goed om beide kanten te belichten. Moeilijke aan vastgoed is dat je natuurlijk veel individuele verhalen hebt op dit forum en dat laat zich lastig vergelijken door de vele variabelen.

Zo heeft een collega inmiddels 3 jaar geleden een appartement in hartje Nijmegen gekocht voor 115k. Het was toen al een investeringsobject, dat wel.Soortgelijke appartementjes gaan nu voor 160k over de toonbank. Maar met een vastgoedhypotheek die je evt. versneld aflost (wat mijn voorkeur geniet) is het lastig om daar nu nog flink rendement op te behalen en blijft het een beetje speculeren door de hoge waarde op dit moment. Wie weet worden er straks ineens tal van woningen bijgebouwd. Bovendien zit je ook vast aan het puntensysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 17:03
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:31:
[...]

Dit is overigens niet het geval bij een geblokkeerde rekening voor je pensioen. Hierbij zijn de stukken ook echt van jou, m.b.t. cash posities weet ik niet hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Mirved schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:13:
[...]

Nee want landelijke politiek kan gevolgen hebben voor al je panden. Je moet dus al in meerdere landen zitten. We hebben het nu ook al over meerdere panden. Dan spreek je dus al over miljoenen die je moet kunnen beleggen om je risicospreiding hetzelfde te hebben als index beleggen waar je dit al bij 1000 euro kan hebben en dan hebben we het nog niet gehad over hoe je panden wilt managen verspreid over grote afstanden.
Ok, dan ga je al indexfondsen met verschillende geografische exposures met elkaar mixen of eentje die al geografisch verspreid is vergelijken met enkele woningen.....

MIFID2 is ook geen landelijke maatregel, Solvency 2 (verzekeraars) en Basel 3 (banken) zijn ook geen landelijke maatregelen die wel effect hebben op de financiele sector.

Zoals ik al aangaf, een voordeel van indexbeleggen dat het laagdrempelig is. Echter, pak bijvoorbeeld gegevens van CBS over de waardeontwikkeling van de huizenmarkt en vergelijk dat mat de waarde ontwikkeling van de AEX index. Die laatste zal hoger gemiddeld historisch rendement hebben maar ook hogere variantie.

Anyway, we gaan elkaar niet overtuigen so let's agree to disagree.
finsdefis schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Dat is natuurlijk wel wat hoogdrempeliger, vooral omdat je daarvoor doorgaans meer vermogen nodig hebt. Dan is diversificatie alleen mogelijk als je samen met anderen woningen koopt, en daar zitten weer nieuwe risico's en kosten aan verbonden.

[...]

Lijkt me inderdaad goed om beide kanten te belichten. Moeilijke aan vastgoed is dat je natuurlijk veel individuele verhalen hebt op dit forum en dat laat zich lastig vergelijken door de vele variabelen.

Zo heeft een collega inmiddels 3 jaar geleden een appartement in hartje Nijmegen gekocht voor 115k. Het was toen al een investeringsobject, dat wel.Soortgelijke appartementjes gaan nu voor 160k over de toonbank. Maar met een vastgoedhypotheek die je evt. versneld aflost (wat mijn voorkeur geniet) is het lastig om daar nu nog flink rendement op te behalen en blijft het een beetje speculeren door de hoge waarde. Bovendien zit je ook vast aan het puntensysteem.
Ja, dat melde ik al: indexbeleggen is veel laagdrempeliger dan aanschaffen (en verhuren).
Vastgoed heeft vrij veel nadelen, waaronder dat het veel minder liquide is dan een index fonds maar daar staat tegenover minder volatiliteit in de waarde.
Overigens, op het moment dat je hypotheken neemt om beleggingspanden te komen dan ben je aan het leveragen wat het verwacht rendement verhoogt maar ook volatiliteit verhoogt.

Bottom line, als je beleggingscategorieen met elkaar vergelijkt dan moet je zorgvuldig alle facetten bekijken en niet alleen de nadelen van de ene noemen tov de ander. Het gewicht wat er aan ieder facet wordt gehangen is ook zeer persoonlijk alsmede het risicoprofiel van een persoon.

Overigens: managen van woningen kan vrij makkelijk uitbesteden wat ik ook doe. Daar betaal je natuurlijk voor. Vergelijk dat maar met de management fees van een indexfonds.

/edit Just to make sure: ik heb ook centen in (index)fondsen zitten en probeer geenzins te verkondigen dat beleggingen in woningen zo'n geweldig idee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:17
Als je een koophuis hebt dan ben je al stevig geïnvesteerd in vastgoed. Desalniettemin wel bedankt voor je overwegingen @Chief

Ik ben pas net 15 maanden aan het beleggen, daarvoor heb ik vooral afgelost op mijn hypotheek door de hoge rente 4,5% die 10 jaar vaststaat. Toen een overzicht gemaakt van al mijn assets. Dit om de spreiding duidelijk te krijgen. Door de standaard aflossingen in de hypotheek vorm + extra aflossingen op mijn koophuis zit er nu 50% van mijn totale vermogen in vastgoed. Dat betekent dat ik de komende jaren mijn geld voornamelijk zal beleggen in indextrackers, Pas als de verhouding weer wat meer gebalanceerd is zal ik weer kijken naar vastgoed.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:10
Accountant schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:47:
[...]

Daarnaast willen we nog een keer groter gaan wonen. Deze zaken zijn nog niet helemaal berekend richting de toekomst omdat er te veel onzekerheden meespelen. Door deze omstandigheden los ik nu niets extra af en zie ik cash als king / flexibiliteit.
Dat groter wonen is iets wat hier wellicht ook nog gaat spelen. Wonen pas enkele jaren op de perfecte locatie naar onze mening. Wil binnen 20 jaar van hypotheek af (55 jaar dan) en hoop eigenlijk niet dat door meer financiële ruimte we dan tóch ipv deze ruime 2-onder-1 kap naar een nog wat ruimere (en duurdere) vrijstaande woning willen, waardoor ook het FO weer wat zou opschuiven. Juist voor deze woning nu gekozen zodat we zelfs met parttime werk alles kunnen doen en laten wat we willen én eerder stoppen met werken. De toekomst zal het uitwijzen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
@Accountant @Kluifjes
Het groter willen wonen is wel een typische valkuil natuurlijk he. Het is wel iets wat veel mensen willen natuurlijk, maar het is dus typisch want ons aan het werk houdt. Verdien je meer, komt er een groter huis, of een grotere auto.

Misschien focussen wat je belangrijk vindt in het wonen. Dat kan best vrijstaand wonen zijn, of meer in de natuur. Maar bedenk of je persee meer ruimte nodig hebt.

Zelf zou ik juist kleiner willen wonen, maar misschien wel meer in de natuur.
(en uiteraard hangt alles af van de regio, want door uit een dure regio te gaan hoeft groter wonen niet duurder te zijn)

Minder ruimte, minder spullen, minder schoonmaken :+ minder werken..
Dat is wat je aan de andere kant kunt doen, ten op zichte van simpelweg meer geld verdienen (door werk of investeringen of wat dan ook).

Inmiddels vind ik het echt heerlijk als ik weer wat opruim en een zooi troep naar het grofvuil of kringloop breng.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

!null schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:50:
@Accountant @Kluifjes
Het groter willen wonen is wel een typische valkuil natuurlijk he. Het is wel iets wat veel mensen willen natuurlijk, maar het is dus typisch want ons aan het werk houdt. Verdien je meer, komt er een groter huis, of een grotere auto.

Misschien focussen wat je belangrijk vindt in het wonen. Dat kan best vrijstaand wonen zijn, of meer in de natuur. Maar bedenk of je persee meer ruimte nodig hebt.

Zelf zou ik juist kleiner willen wonen, maar misschien wel meer in de natuur.
(en uiteraard hangt alles af van de regio, want door uit een dure regio te gaan hoeft groter wonen niet duurder te zijn)

Minder ruimte, minder spullen, minder schoonmaken :+ minder werken..
Dat is wat je aan de andere kant kunt doen, ten op zichte van simpelweg meer geld verdienen (door werk of investeringen of wat dan ook).

Inmiddels vind ik het echt heerlijk als ik weer wat opruim en een zooi troep naar het grofvuil of kringloop breng.
Dat is absoluut waar:qua wonen moet je focussen op wat je belangrijk vindt. Anderzijds moet je er ook niet spastisch over willen doen. Ik woon nu in het centrum van het land, in een appartement. Voor mij en mijn vriendin is het wonen in de buurt van vrienden belangrijk, dus wij blijven in die regio wonen. Als we dan een groter huis willen, betalen we hoe dan ook meer. Zeker als we ook bij de goede school willen wonen, in een kindvriendelijke wijk. Dit lijstje levert al snel een huis op van 3-5 ton, afhankelijk van de vraag of je het belangrijk vindt om in een karakteristiek huis te wonen met een fatsoenlijke tuin of niet (antwoord hier is 'ja').

De vraag die je dan wel kunt stellen, is of je dat allemaal nu al nodig hebt - of niet. Wij wonen nu op 62m2 in een appartement. Dat gaan we zo lang mogelijk volhouden, tot er een kind is. Dat heeft een paar voordelen: mochten kinderen ons niet gegeven zijn, dan kunnen we onze behoeften meteen bijstellen (kindvriendelijke wijk, m2). Maar het scheelt ons €15.000 per jaar om in dit huis te blijven wonen.

Wij zijn nu in discussie of dat we eerst nog kleiner gaan wonen (rijtjeswoning, kleine tuin) en daarna groter gaan wonen. Voordeel daarvan is dat je -wanneer je toch naar je zin woont- kleiner blijft wonen, wat geld scheelt. Nadeel is dat je later van de voordelen profiteert, voordelen die ik ook in mijn kindertijd (3-12 jaar) heb ervaren. Ik gun mijn kinderen die voordelen ook. ;)

Ik heb niet de illusie dat je kinderen niet kunt grootbrengen in een rijtjeshuis. Ik heb er wel 2-3 jaar doorwerken voor over om -tenminste voor zolang ik kinderen heb- in een groter huis te wonen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Mensen, even een vraagstuk voor de FO experts die ervaring hebben met het aangaan van schulden om vastgoed aan te kopen. Ik ben in de gelegenheid om een perceel te kopen met 4 woningen er op. In de hoofdwoning wil ik zelf wonen, de overige 3 verhuren. Vreemde situatie maar zo is het.

Qua financiering heb ik nu de volgende opties liggen:
*knip*

Optie 1 neig ik het meeste naar omdat er geen druk is om na 10 jaar een grote som af te moeten lossen of te herfinancieren. Optie 2 hou ik iedere maand veel meer geld over omdat er geen aflossing is, dit zou ik kunnen sparen/investeren in index (doe ik nu ook al bij Meesman) en biedt aanvullend natuurlijk meer gelegenheid om in te springen op andere kansen die zich wellicht voordoen. Ik kan bijvoorbeeld over 2-3 jaar nog meer verhuurpanden kopen met dat geld, maar als herfinanciering of verlenging van lening over 10 jaar niet lukt is er wel een probleem.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 15% gewijzigd door Nightquest77 op 31-01-2018 10:53 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Ik zou ook voor optie 1 gaan.
Aflossen moet je toch, het risico op niet kunnen herfinancieren (tegen fatsoenlijke kosten/voorwaarden) lijkt mij aanzienlijk, zeker als er nog niets afgelost is.

Als het goed is, hou je na de aflossing gewoon nog rendement/verhuurinkomsten over waarmee je alsnog (een deel van) de vrijheid/gelegenheid overhoudt om in te springen op andere kansen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nightquest77 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:27:
  • Maatwerk hypotheek voor 70% (van de totale aankoopsom) voor 25 jaar tegen 3,2% lineair aflossing, aanvullend een annuïtaire lening voor overige 30% van familie tegen 2% met dezelfde looptijd.
  • Aflossingsvrije lening van particuliere investeerder voor 100% van totale som voor 10 jaar tegen 3%
Hangt van nog wat meer factoren af:
-Hoeveel houden jullie aan inkomsten in beide gevallen per jaar over om ergens anders in te investeren / dit geintje af te betalen
-Wat is de verwachte cashflow uit het verhuurde vastgoed (conservatief gerekend)
-Wat zijn de operationele kosten van het vastgoed

Deze opzet leent zich er wel voor om erg effectief met operationele kosten om te gaan. Je kan voor alle 4 panden een enkele Electra / gas / internet / water aansluiting gebruiken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
@Krisp Het intereseert kinderen echt geen ene reet hoe ze wonen.
Het enige is met appartementen, dat kids soms wienig buitenspelen (als ze jong zijn) omdat "naar buiten gaan" dan iets is dat bewust gedaan moet worden. Samen naar beneden naar het pleintje of het park.
Hier gaat de deur open, en spelen ze buiten met de andere kids. Gewoon in een rijtjeshuis. Waarvan we de zolder ook wel zouden kunnen missen, en zo vaak zijn de kids nou ook weer niet op hun eigen kamer.

Met 1 kind en het liefste wel een aparte slaapkamer voor dat kind kun je ook prima uit op 60m2.

Kinderen geven pas wat om de afmetingen van hun eigen kamer als ze in de puberteit zijn. De overige dingen vind je zelf alleen maar belangrijk en dat projecteer je dan op hun.

Wat heeft een kind aan een ruime woonkamer van 60m2 of een slaapkamer van 16m2 als je er zelf nooit ben omdat je altijd moet werken voor dat huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Laatst online: 05-02 15:43
Baytep schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Hangt van nog wat meer factoren af:
-Hoeveel houden jullie aan inkomsten in beide gevallen per jaar over om ergens anders in te investeren / dit geintje af te betalen
-Wat is de verwachte cashflow uit het verhuurde vastgoed (conservatief gerekend)
-Wat zijn de operationele kosten van het vastgoed

Deze opzet leent zich er wel voor om erg effectief met operationele kosten om te gaan. Je kan voor alle 4 panden een enkele Electra / gas / internet / water aansluiting gebruiken
Dank voor je reactie.
1. Als je huurkomsten en bijbehorende kosten meer rekent houden we bij optie 1 ~1000 euro per maand over in jaar 1, daarna wordt dat ieder jaar meer. Optie 2 houden we ~2000 euro per maand over in jaar 1, dat blijft stabiel. In beide gevallen ga ik er er conservatief vanuit gaat dat salarisstijging en inflatie tegen elkaar weg streept.
2. Bruto zou de huur ongeveer 20k per jaar opleveren.
3. Ik reserveer daarvan ongeveer 50% voor onderhoud en overige kosten.

Ja het is erg efficiënt om het zo te doen, maar je moet wel werken met all-in prijzen want het is lastig meetbaar wie wat verbruikt. En heeft wel ook wat nadeeltjes zoals het delen van postbus maar dat maakt me niet zoveel uit. Wie weet splits ik het ooit nog wel als gemeente daar aan mee wil werken.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Nightquest77 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:06:
[...]

Dank voor je reactie.
1. Als je huurkomsten en bijbehorende kosten meer rekent houden we bij optie 1 ~1000 euro per maand over in jaar 1, daarna wordt dat ieder jaar meer. Optie 2 houden we ~2000 euro per maand over in jaar 1, dat blijft stabiel. In beide gevallen ga ik er er conservatief vanuit gaat dat salarisstijging en inflatie tegen elkaar weg streept.
2. Bruto zou de huur ongeveer 20k per jaar opleveren.
3. Ik reserveer daarvan ongeveer 50% voor onderhoud en overige kosten.

Ja het is erg efficiënt om het zo te doen, maar je moet wel werken met all-in prijzen want het is lastig meetbaar wie wat verbruikt. En heeft wel ook wat nadeeltjes zoals het delen van postbus maar dat maakt me niet zoveel uit. Wie weet splits ik het ooit nog wel als gemeente daar aan mee wil werken.
50% kosten, dat klinkt als heel veel, zeker als daarin niet de aflossing zit.
Maargoed, dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het soort en de de staat van het verhuurde goed.

Verder kun je natuurlijk prima drie brievenbussen ophangen met zelfverzonnen toevoegingen (ze werken dan niet bij postcode-checks en bedrijven die gebruik maken van adresregisters etcetera, maar het kan al een aardige scheiding opleveren. Als je dan duidelijk de naam op de brievenbus zet is de postbode vast wel aardig genoeg om even naar de naam te kijken en het zo in de juiste brievenbus te deponeren.

Verder kun je ook heel goed water- en electra(tussen)meters installeren zodat het verbruik juist wel exact berekend kan worden. Ik zou dat sowieso doen, ook om in de gaten te houden welke huurder (of jijzelf) nou de energierekening zo enorm opdrijft in plaats van dat je een vervelende verhoging aan alle huurders op moet leggen.
Het probleem kan nog wel liggen in de capaciteit van de aansluiting (met name electra).

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 12-01-2018 14:32 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
In dat geval lijkt me optie 1 beter, aannemende dat je een beperkte financiele reserve achter de hand houdt, en dus snel je Loan to Value ratio naar beneden wilt brengen (kan wellicht ook de rente voor de 70% hypo naar beneden halen).

De reservering voor kosten en onderhoud is wel erg ruim, maar als je die pot bij een bepaald bedrag afroomt en de room in de afbetaling stort is het een prima uitgangspunt.

Kijk goed uit hoe het met splitsen zit, je kan dan wel eens aanzienlijk meer gaan betalen aan verschillende belastingen en premies (in totaal dan)
In jouw geval hoef je waarschijnlijk niet te splitsen als je de 3 overige panden voor huursubsidie in aanmerking wilt laten komen.

extra electra- en watermeters is tientjeswerk, gas licht iets lastiger, denk dat je het geheel voor een goeie rug netjes voor elkaar hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Baytep op 12-01-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Nightquest77 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:27:
Mensen, even een vraagstuk voor de FO experts die ervaring hebben met het aangaan van schulden om vastgoed aan te kopen. Ik ben in de gelegenheid om een perceel te kopen met 4 woningen er op. In de hoofdwoning wil ik zelf wonen, de overige 3 verhuren. Vreemde situatie maar zo is het.

Qua financiering heb ik nu de volgende opties liggen:
  • Maatwerk hypotheek voor 70% (van de totale aankoopsom) voor 25 jaar tegen 3,2% lineair aflossing, aanvullend een annuïtaire lening voor overige 30% van familie tegen 2% met dezelfde looptijd.
  • Aflossingsvrije lening van particuliere investeerder voor 100% van totale som voor 10 jaar tegen 3%
Optie 1 neig ik het meeste naar omdat er geen druk is om na 10 jaar een grote som af te moeten lossen of te herfinancieren. Optie 2 hou ik iedere maand veel meer geld over omdat er geen aflossing is, dit zou ik kunnen sparen/investeren in index (doe ik nu ook al bij Meesman) en biedt aanvullend natuurlijk meer gelegenheid om in te springen op andere kansen die zich wellicht voordoen. Ik kan bijvoorbeeld over 2-3 jaar nog meer verhuurpanden kopen met dat geld, maar als herfinanciering of verlenging van lening over 10 jaar niet lukt is er wel een probleem.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Vergeet niet bij optie 2, dat als er huurders in zitten de waarde als onderpand significant daalt. Dus herfinancieren tegen de volledige som zal zeer ingewikkeld zo niet onmogelijk worden. Na 10 jaar zal je dan alsnog in optie 1 terecht komen, 70% bank en 30% zelf/elders.

Kun je het beter nu doen. Dan weet je vanaf dag 1 financieel niet beter en zit je businesscase ook vast (25 jaar @ 3,2%). Over 10 jaar moet je maar zien wat dan de rente is, leennormen zijn, hoe de markt erbij staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Thanks allemaal (in het bijzonder @Gecko123 en @Finsdefis), dat zijn al aardig wat aanknopingspunten om me in het beleggen te verdiepen!
Pannencouque schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:37:
[...]
Goed om je eens te verdiepen. In alle gevallen geldt: met spreiding heb je de meeste 'veiligheid' of de grootste risicobestendigheid. Zonnepanelen op een veld, ik vraag me af of je daar geen vergunningen voor moet hebben. Plus, hoe plaats je dat stabiel zodat het niet verzakt e.d.? Normaal gesproken worden ze op een vaste ondergrond geplaatst. Risico met salderen blijft natuurlijk; best kans dat er over een paar jaar door de overheid allemaal maatregelen worden bedacht die zo'n heel veld minder rendabel maken.

Indexen presteren over de lange termijn (>20 jaar) zo'n 7% geloof ik. Jaarlijks. Prima dus. Maar dan moet je wel maandelijks consequent blijven inleggen.

Vergis je niet in het rendement van je hypotheek. Je kunt er ook VRH mee besparen, waardoor het weer aantrekkelijker wordt. Oké, in een goed beursjaar kun je beter beleggen, maar als de beurs net wat woelig is en rammelt, is een hypotheek een mooie, zekere investering. Plus, het brengt je maandlasten omlaag. Niet met grote stappen, maar je moet ergens beginnen. Als je de besparing opnieuw investeert in je hypotheek, krijg je na een aantal jaar een mooie sneeuwbal. En als het een keer tegenvalt qua werk of inkomsten, heb je meer aan die lagere maandlasten. Als de beurs dan net in een dip zit, is de kans groot dat je daar weinig rendement hebt. Moet je daar je geld uit halen om je hypotheek te betalen, ben je dubbel de pisang.
Wat betreft de zonnepanelen: Ik heb gister eens een berekening gedaan op een bierviltje en kreeg het gevoel dat het niet echt rendabel is. Ik zou de panelen niet bij een huis zetten en dan kan je dus niet salderen. Dat betekend dat ik dus maar 7ct per kWh verdien, en dat kan met de kosten niet uit. De TVT is behoorlijk lang en de uiteindelijke opbrengst op de technische levensduur van de panelen zeer laag (je opbrengst is uiteindelijk maar 15€ per jaar per paneel bij een 250WP paneel en een rendement van 0,85 wat standaard is in Nederland).

Wat betreft de hypotheek (ook @Vincm): Als ik via hypohype de totale kosten over de volledige looptijd van mijn hypotheek doorreken (zonder extra aflossingen) kom ik op ~225K. Als ik vervolgens invoer dat ik eind dit jaar 10K extra aflos kom ik op een netto totaalplaatje van ~223. Dat scheelt dus ~2K over de komende 27 jaar. Als ik over diezelfde 10K een klein rendement kan behalen zit ik daar overheen.

Dus tenzij de hypohype tool niet klopt lijkt het me niet echt zinvol, of zie ik iets over het hoofd. :? Je (goede) verhaal betreffende het spreiden van risico bij een woelige beurs buiten beschouwing gelaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Zo heeft een collega inmiddels 3 jaar geleden een appartement in hartje Nijmegen gekocht voor 115k. Het was toen al een investeringsobject, dat wel.Soortgelijke appartementjes gaan nu voor 160k over de toonbank. Maar met een vastgoedhypotheek die je evt. versneld aflost (wat mijn voorkeur geniet) is het lastig om daar nu nog flink rendement op te behalen en blijft het een beetje speculeren door de hoge waarde op dit moment. Wie weet worden er straks ineens tal van woningen bijgebouwd. Bovendien zit je ook vast aan het puntensysteem.
Ik begrijp niet waarom het moeilijk is om daar nog rendement op te behalen? Als je een hypotheek hebt op die 110K en je verhuurt het pand voor een goed bedrag dan heeft de huidige waarde van zo'n pand daar toch verder geen invloed op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik denk dat @finsdefis bedoelt dat het met de huidige aankoopprijs (160k) moeilijk is, niet met de aankoopprijs van 3 jaar geleden. Dus als je nu hetzelfde wilt doen als zijn collega, is het een stuk minder rendabel. Tenzij de huurprijzen dezelfde stijging hebben doorgemaakt.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

!null schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:59:
@Krisp Het intereseert kinderen echt geen ene reet hoe ze wonen.
Het enige is met appartementen, dat kids soms wienig buitenspelen (als ze jong zijn) omdat "naar buiten gaan" dan iets is dat bewust gedaan moet worden. Samen naar beneden naar het pleintje of het park.
Hier gaat de deur open, en spelen ze buiten met de andere kids. Gewoon in een rijtjeshuis. Waarvan we de zolder ook wel zouden kunnen missen, en zo vaak zijn de kids nou ook weer niet op hun eigen kamer.

Met 1 kind en het liefste wel een aparte slaapkamer voor dat kind kun je ook prima uit op 60m2.

Kinderen geven pas wat om de afmetingen van hun eigen kamer als ze in de puberteit zijn. De overige dingen vind je zelf alleen maar belangrijk en dat projecteer je dan op hun.

Wat heeft een kind aan een ruime woonkamer van 60m2 of een slaapkamer van 16m2 als je er zelf nooit ben omdat je altijd moet werken voor dat huis?
Wat betreft vierkante meters binnenshuis: eens. Tot 12 jaar maalt een kind niet over zijn (al dan niet eigen) slaapkamer. Maar vierkante meters buitenshuis heb ik als kind erg prettig ervaren. Het is namelijk een (veilige) plek waar je van je ouders buiten mag spelen. Ik focus dan ook meer op de tuin dan op de vierkante meters binnenshuis. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Krisp Wij hebben een rijtjeshuis met redelijk normale tuin, met klein stukje gras en een zandbakje. Daar spelen de kinderen af en toe in.
Maar achter ons huis hebben wij een straatje waar alle achtertuinen aan grenzen. Dit is ideaal voor de kids, die fietsen en voetballen en rennen heen en weer. Daar spelen ze nog veel meer.
Als je dus aan een grasveldje of speelplein woont dan heb je in principe geen tuin nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 22-06 09:07
Duci schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:03:
Thanks allemaal (in het bijzonder @Gecko123 en @Finsdefis), dat zijn al aardig wat aanknopingspunten om me in het beleggen te verdiepen!

[...]

Wat betreft de zonnepanelen: Ik heb gister eens een berekening gedaan op een bierviltje en kreeg het gevoel dat het niet echt rendabel is. Ik zou de panelen niet bij een huis zetten en dan kan je dus niet salderen. Dat betekend dat ik dus maar 7ct per kWh verdien, en dat kan met de kosten niet uit. De TVT is behoorlijk lang en de uiteindelijke opbrengst op de technische levensduur van de panelen zeer laag (je opbrengst is uiteindelijk maar 15€ per jaar per paneel bij een 250WP paneel en een rendement van 0,85 wat standaard is in Nederland).

Wat betreft de hypotheek (ook @Vincm): Als ik via hypohype de totale kosten over de volledige looptijd van mijn hypotheek doorreken (zonder extra aflossingen) kom ik op ~225K. Als ik vervolgens invoer dat ik eind dit jaar 10K extra aflos kom ik op een netto totaalplaatje van ~223. Dat scheelt dus ~2K over de komende 27 jaar. Als ik over diezelfde 10K een klein rendement kan behalen zit ik daar overheen.

Dus tenzij de hypohype tool niet klopt lijkt het me niet echt zinvol, of zie ik iets over het hoofd. :? Je (goede) verhaal betreffende het spreiden van risico bij een woelige beurs buiten beschouwing gelaten. :)
Als je niet kan salderen, zou ik de panelen inderdaad laten voor wat het is. Op je huis kan het nog zinvol zijn, maar dan is het nog helemaal afhankelijk van de installatie. TVT varieert tussen 7 en 12 jaar, zie je meestal, pas daarna heb je 'winst'.

Netto levert enkel de aflossing inderdaad niet gek veel op. Door de lage rentes, is de totale winst op die rente niet zo schokkend hoog. Even los van het argument van diversificatie, wordt extra aflossen op de hypotheek vooral interessant als je dat structureel blijft doen. Dus niet alleen die 10k, maar vervolgens ook elke maand de besparing van die maand apart zetten, en die ook weer regelmatig terugstorten in de hypotheek: sneeuwbaleffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Pannencouque schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:57:
[...]
Netto levert enkel de aflossing inderdaad niet gek veel op. Door de lage rentes, is de totale winst op die rente niet zo schokkend hoog. Even los van het argument van diversificatie, wordt extra aflossen op de hypotheek vooral interessant als je dat structureel blijft doen. Dus niet alleen die 10k, maar vervolgens ook elke maand de besparing van die maand apart zetten, en die ook weer regelmatig terugstorten in de hypotheek: sneeuwbaleffect.
Structureel toepassen heeft wellicht zijn charme maar het maakt natuurlijk geen bal uit voor het rendement.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Trebbors

Failure is no option!

Winst na de tvt van zonnepanelen is juist maar het gevoel van direct minimale energie kosten af te dragen geeft een enorm onafhankelijkheidsgevoel.
Beetje gelijk met een lage hypotheekschuld, tijdelijk geen of een laag inkomen brengt veel minder slapeloze nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Trebbors Dat gevoel is voor iedereen anders ;)
Voor mij zou het voelen alsof ik de komende 10 jaar aan energie vooruit betaal. Daar voor ik me niet onafhankelijker door.
Daarnaast blijf je technisch en financieel afhankelijk van je netbeheerder, energieleverancier en de overheid.
Het aflossen van je hypotheek zorgt er daadwerkelijk voor dat je een verplichting kunt wegstrepen.

Als het belangrijk voor je is dat je wegvallende inkomsten kunt opvangen, kun je dat geld beter op de bank laten staan. Als je inkomsten wegvallen heb je veel meer aan €5k cash dan €50 lagere maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Trebbors

Failure is no option!

Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 22:00:
@Trebbors Dat gevoel is voor iedereen anders ;)
Voor mij zou het voelen alsof ik de komende 10 jaar aan energie vooruit betaal. Daar voor ik me niet onafhankelijker door.
Daarnaast blijf je technisch en financieel afhankelijk van je netbeheerder, energieleverancier en de overheid.
Het aflossen van je hypotheek zorgt er daadwerkelijk voor dat je een verplichting kunt wegstrepen.

Als het belangrijk voor je is dat je wegvallende inkomsten kunt opvangen, kun je dat geld beter op de bank laten staan. Als je inkomsten wegvallen heb je veel meer aan €5k cash dan €50 lagere maandlasten.
Bij een huis behoud je ook verplichtingen aan de overheid na het aflossen ;)

Ben het zeker met je eens dat cash op momenten belangrijker zou kunnen zijn. Maar als je al redelijk goed bij kas zit wordt het al anders. Er zijn veel situaties te bedenken links- en rechtsom. En nog niet gesproken als salderen lastiger wordt...

Een paar vakanties skippen voor panelen kan ook nog ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Ik merk aan mezelf dat ik in mijn hoofd teveel bezig ben met het 'geld' plaatje, mij 'zorgen' maak over onze financiën.. dat terwijl we het echt niet slecht hebben (werken beiden, ik fulltime zij 3 dagen).

Het voelt als een belasting dat we een hypotheek schuld hebben, alhoewel dat heel normaal is op mijn leeftijd (35 jaar). Ik zou een stuk 'gelukkiger' zijn als die schuld op 0 staat.

Daarnaast merk ik dat ik steeds meer en meer speel met de gedachte 'won ik maar de loterij met oud en Nieuw. Dan zou ik nu zorgeloos zijn en zou ik eindelijk:
- een nieuwe iPhone voor vrouwlief kunnen kopen die nog een versie 4 heeft en dagelijks waarschuwingen krijgt dat het geheugen vol zit
- een nieuwe laptop kopen, want deze heeft een kapot scharnier en is traag + loopt vast
- een gezinsauto kopen, aangezien we toch de wens voor een tweede kind hebben. Een Suzuki Alto is dan gewoon te klein
- verhuizen naar woonplaats van familie, betekent dat ik van baan moet wisselen.

Ik weet dat ik voor minder dan 1,5k klaar ben met een telefoon/laptop, maar dat vinden we zonde van ons geld want de huidige apparaten doen het nog. zou de telefoon niet meer aangaan zouden we direct een nieuwe kopen.

Een nieuwe auto moet met 20k op de spaarrekening ook geen probleem zijn. We hebben afgelopen jaar ook 20k over gehouden, dus dat is geen probleem.

Hypotheekschuld is nu nog 140k, waarde huis het dubbele. Ook dus niks om mij realistisch zorgen om te maken.

Daarnaast begin ik steeds meer en meer spijt te hebben van het feit dat ik basisschoolleerkracht ben geworden,spijt en schuld gevoel naar vrouw en kind dat ik maar 2,1k netto per maand daarmee verdien terwijl ik met mijn vwo diploma en hersenen echt wel 'meer' had kunnen doen met een flink hoger salaris. Tegelijkertijd zit ik vast in deze sector (want de vele vakanties die ik samen met mijn kind kan doorbrengen wil ik houden) ben ik inmiddels te afgestompt op te gaan studeren.

Ik hoop dit wat meer los te kunnen gaan laten. Had ik maar een miljoen.... Aan de andere kant zou ik dan denk ik mij nog steeds zorgen maken dat het 'niet genoeg is' :-P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
First world problems :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is wel een reden waarom iemand met een flutsalaris achter de kassa, gelukkiger kan zijn dan iemand met een veel hoger salaris. Gaat natuurlijk om de perceptie.

Maar goed, zie het maar zo, je hebt totaal geen financiële zorgen.

Het verhaal van de oude gare telefoon herkennen wij trouwens :+
Toen waren we er klaar mee en hebben de nieuwste gekocht. Ja vrij duur maar je kan er heel lang mee doen, dus uiteindelijk is het niet zo schokkend.

Nieuwste Samsungs vind ik trouwens wel een mooi voorbeeld. Die kun je aansluiten op monitor en het basale computer werk mee doen (office, mail, browsen etc)
Dat scheelt weer in energie kosten en aanschaf pc/laptop.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 13-01-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:48

Onbekend

...

President schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 05:23:
Daarnaast merk ik dat ik steeds meer en meer speel met de gedachte 'won ik maar de loterij met oud en Nieuw. Dan zou ik nu zorgeloos zijn en zou ik eindelijk:
- een nieuwe iPhone voor vrouwlief kunnen kopen die nog een versie 4 heeft en dagelijks waarschuwingen krijgt dat het geheugen vol zit
- een nieuwe laptop kopen, want deze heeft een kapot scharnier en is traag + loopt vast
- een gezinsauto kopen, aangezien we toch de wens voor een tweede kind hebben. Een Suzuki Alto is dan gewoon te klein
- verhuizen naar woonplaats van familie, betekent dat ik van baan moet wisselen.

Ik weet dat ik voor minder dan 1,5k klaar ben met een telefoon/laptop, maar dat vinden we zonde van ons geld want de huidige apparaten doen het nog. zou de telefoon niet meer aangaan zouden we direct een nieuwe kopen.
Waarom koop je dan geen nieuwe telefoon, als je nu dagelijks die ergernissen tegen komt? Het kost wat geld, maar dat leeft daarna zoveel prettiger.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Onbekend schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:34:
[...]

Waarom koop je dan geen nieuwe telefoon, als je nu dagelijks die ergernissen tegen komt? Het kost wat geld, maar dat leeft daarna zoveel prettiger.
Dit

Of icloud voor een paar euro per maand...

Op je centen zitten is prima, maar als iets ergernissen oplevert is het tijd om iets te vervangen. En die iphone 4 kan ook nog verkocht worden en netto hoeft die nieuwe telefoon dus helemaal niet zoveel geld te kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

@President
Waarschijnlijk is je probleem juist dat je teveel aflost en dat je daardoor nu een aantal kennelijk essentiële zaken nu niet kan kopen. FO is een mooi streven, maar alleen in de toekomst leven kan enkel maar tot ellende leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Leer van het verleden, leef in het nu en plan voor de toekomst.

Van deze 3 acties vergeten veel mensen vaak 1 of 2 dingen te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
Als je nog maar 140k hypotheek hebt op je 35e (50% waarde), dan is dat al zeker iets om trots op te zijn. Maar kun je niet wat je nu bespaart maandelijks aan hypotheek dan zien als extraatje en daar dan luxe uitgaven voor doen die je wel een prettig gevoel geven?

Het gaat puur om prioriteiten stellen en die kun jij alleen bepalen. M'n vriendin en ik geven bv weinig om auto's, dure hobby's en vakanties, maar wel uit eten, tv+audio zaken.

Zelfde met werk: je moet doen waar je je goed bij voelt. Heb wel wat vergelijkbaars met jou, maar ik werk niet fulltime en heb nauwelijks stress waardoor per saldo mijn geluk hoger ligt dan andersom (ik heb het omgekeerde ook geprobeerd). En daarnaast wat iemand anders ook al eerder hier een keer aan gaf: Het gevoel hebbend dat je meer in je mars hebt plus een ruim financiële buffer achter de hand, geeft je ook meer vertrouwen op werk om te zeggen en doen en laten wat je vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Krisp schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:34:
[...]

Wat betreft vierkante meters binnenshuis: eens. Tot 12 jaar maalt een kind niet over zijn (al dan niet eigen) slaapkamer. Maar vierkante meters buitenshuis heb ik als kind erg prettig ervaren. Het is namelijk een (veilige) plek waar je van je ouders buiten mag spelen. Ik focus dan ook meer op de tuin dan op de vierkante meters binnenshuis. ;)
Ik ben het eens met !null. Mijn ouders hebben een hoekwoning met een best aardige tuin, toch heb ik eigenlijk altijd op straat en in de wijk gespeeld, nooit echt in die tuin. Het is dus echt je eigen ervaring van hoe je bent opgegroeid (blijkbaar heb jij vaak in de tuin gespeeld) en op basis daarvan heb je een ideaal plaatje gemaakt voor jouw kinderen.
Ik ben anders gewend, en voor mij zou het dus ook belangrijker zijn dat de wijk waar je in woont een parkje/pleintje/speeltuin/autoluwe weg heeft, waar je kinderen (met een horde buurtkinderen) lekker veilig kunnen spelen.
In de tuin spelen doe je toch alleen met jonge kinderen beneden de vier? Daarna willen ze juist lekker rondhollen, verstoppertje spelen, boomhutten bouwen etc met andere kinderen, wat vaak gewoon ergens in de wijk/op straat plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
@President Jammer dat geld een zorg lijkt te zijn. Maar ik lees ook iets over gemiste kansen in werkkeuze. En een verlangen om dichter bij familie te zijn.

Het klinkt hard maar uiteindelijk komt het neer op het volgende: of je accepteert iets zoals het is en laat het los of je neemt actie. Hiertussen blijven hangen geeft stress.

En actie op de door jouw genoemde materiële zaken hoeft overigens relatief niet veel te kosten. Fundamenteler is de vraag over waar je werkt. Juist in jouw beroep zou het geen enkel probleem hoeven te zijn om dichter bij je familie te werken. Maar het is aan jou!

[ Voor 3% gewijzigd door Magpie op 13-01-2018 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik merk aan mezelf dat ik in mijn hoofd teveel bezig ben met het 'geld' plaatje, mij 'zorgen' maak over onze financiën.. dat terwijl we het echt niet slecht hebben (werken beiden, ik fulltime zij 3 dagen).
Herkenbaar. Toen ik mijn huidige huis had gekocht, had ik er eigenlijk behoorlijk spijt van. Het voelde te duur, en kijkend naar mijn toenmalige budget dacht ik: zo haal ik nooit FO. Ik keek minstens vijf, zes keer per dag op m'n rekening terwijl ik precies wist wat er op stond.

Ook bleef ik eindeloos klooien met m'n FO spreadsheet. Dit veranderen, dat veranderen. Allerlei artikelen drie keer lezen. Exotische beleggingsstrategieën opzoeken maar niet implementeren.

Het laatste half jaar gingen de huizenprijzen fors in de lift en ik heb een flinke cash buffer opgebouwd. Beleggingen gaan ook langzaam de goede kant op. Dat voelt rustiger, en veiliger.

Qua salaris, dat was net zoals bij jou behoorlijk beperkt omdat ik iets deed wat slecht betaalde maar erg leuk was. Op een gegeven moment had ik zin in iets anders en ben gaan ZZP'en. Dat verdient een stuk beter.
Ik hoop dit wat meer los te kunnen gaan laten. Had ik maar een miljoen.... Aan de andere kant zou ik dan denk ik mij nog steeds zorgen maken dat het 'niet genoeg is' :-P
Ook herkenbaar, maar ik denk dat ik het eigenlijk heel slecht zou trekken. Uit allerlei onderzoek blijkt dat het psychisch slecht werkt om geld te krijgen. Ik vermoed dat het de uitdaging weghaalt. Ik hoef het niet, ik wil het zelf bereiken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

Ik zat me af te vragen waar alle jaaroverzichten toch bleven. Blijkt deel 2 in mijn feed te staan, lees al 4 maanden niet meer mee :X

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Laatst online: 19:46
Shapeshifter schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:37:
Ik zat me af te vragen waar alle jaaroverzichten toch bleven. Blijkt deel 2 in mijn feed te staan, lees al 4 maanden niet meer mee :X

***members only***
Je inkomsten (neem aan dat je vrouw meer gaat werken komend jaar?) en uitgaven en wat je over wilt houden kloppen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

jsuijker schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Je inkomsten (neem aan dat je vrouw meer gaat werken komend jaar?) en uitgaven en wat je over wilt houden kloppen niet?
Onze salarissen zijn niet onze enige inkomstenbronnen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Laatst online: 19:46
Shapeshifter schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:28:
[...]

Onze salarissen zijn niet onze enige inkomstenbronnen...
Ik vraag dit aangezien veel rekenen met rendementen en dit meerekenen in een savingsrate en dan kijken naar de jaren tot FO zoals mr mustache bijvoorbeeld weergeeft. Hierin wordt echter uitgegaan van 5% rendement. Hier mag dan niet aangekomen worden om vast te houden aan dat model.

Hoe gaan mensen hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
Een nieuwe auto moet met 20k op de spaarrekening ook geen probleem zijn. We hebben afgelopen jaar ook 20k over gehouden, dus dat is geen probleem.
20k per jaar kunnen sparen is wel zeer netjes met kind/vrouw/hypotheek, als je 2100 netto verdient.
Dan hou je dus iets van 1600 euro/maand over? Je vrouw werkt ook nog 3 dagen, zeg 3500 netto totaal per maand? Alsnog een heel mooi spaarbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:11
Als je alles wat betreft geldzaken in het gezin al eens goed geanalyseerd hebt en eventueel bepaalde acties hebt ondernomen, dan rest er niet veel anders meer dan de tijd zijn werk te laten doen.

Met op een spreadsheet te blijven turen ga je geen geld verdienen en je kan ook maar tot aan een zeker minimum besparen.

Van zodra je een zekere buffer hebt, geen schulden maakt of andere stommiteiten doet (huis kopen reken ik niet bij schulden maken) dan gaat de rest eigenlijk vanzelf maar je moet wel geduld hebben.

Voordeel van kapitalisme is wel dat het steeds sneller gaat. Als je op de lange termijn jaarlijkse je NW uitzet op een grafiekje dan zie je een exponentiële kromme.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Dan zou ik nu zorgeloos zijn en zou ik eindelijk:
Koop gewoon een mooi speeltje voor je vrouw!

Dat hele FO streven is leuk, maar hoort op de achtergrond te spelen. Op de voorgrond komt altijd dat je vrouw gelukkig is.

Je moet je leven wel leuk houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Voor de wat duurdere spullen die ik mijn bezit heb (zoals auto, wasmachine, cv-ketel, laptop, telefoon etc) heb ik een spreadsheet gemaakt met verwachte levensduur en verwachte prijs voor vervanging. Op die manier weet ik wat ik elke maand aan afschrijving moet parkeren op een spaarrekening om deze spullen te kunnen vervangen. Dus als ik in een maand bijvoorbeeld 1000,- over heb dan weet ik dat bijvoorbeeld 300 daarvan afschrijving is en 700 voor FO doeleinden (beleggen, hypotheek etc). Als er dan wat vervangen moet worden dan heb ik daar geen moeite mee. Ene keer gaat een apparaat wat langer mee dan de andere keer maar dat middelt wel aardig uit (zolang ik mijn auto niet de prak in rij ofzo). Een minimalistische levensstijl helpt hierbij, wat je niet hebt hoef je ook niet te vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Baytep schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Dat hele FO streven is leuk, maar hoort op de achtergrond te spelen. Op de voorgrond komt altijd dat je vrouw gelukkig is.

Happy Wife, Happy Life principe :+ . volledig mee eens, spaarzaam zijn is een goed streven maar het moet niet teveel ten koste gaan van een stukje comfort.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-06 19:48

Het voelt als een belasting dat we een hypotheek schuld hebben, alhoewel dat heel normaal is op mijn leeftijd (35 jaar). Ik zou een stuk 'gelukkiger' zijn als die schuld op 0 staat.

Hypotheekschuld is nu nog 140k, waarde huis het dubbele. Ook dus niks om mij realistisch zorgen om te maken.

Daarnaast begin ik steeds meer en meer spijt te hebben van het feit dat ik basisschoolleerkracht ben geworden,spijt en schuld gevoel naar vrouw en kind dat ik maar 2,1k netto per maand daarmee verdien terwijl ik met mijn vwo diploma en hersenen echt wel 'meer' had kunnen doen met een flink hoger salaris. Tegelijkertijd zit ik vast in deze sector (want de vele vakanties die ik samen met mijn kind kan doorbrengen wil ik houden) ben ik inmiddels te afgestompt op te gaan studeren.

Je verhaal lijkt op twee grotere gedachten te hinken: snel sparen, weinig schuld vs. carriereswitch, verhuizen en meer comfort.
Uiteraard is het belangrijk dat je gelukkig bent in het leven, dat gaat boven FO zou ik zeggen. Het kan niet de bedoeling zijn om FO te worden op een manier waarmee je niet gelukkig kan zijn. Belangrijk om daar over na te denken. Dan blijft het lastig en niet eendimensionaal want het één heeft voordelen, maar het ander ook. Toch ook goed om je te realiseren: het één sluit het ander niet uit, maar kan wel uitstel/vertraging betekenen. Als het gaat om het aanschaffen van een nieuwe telefoon en vergelijkbare dingen dan heeft dat beperkte impact en zou ik daar niet te zwaar aan tillen (als dat zij daar echt toegevoegde waarde van heeft).

Zelf vraag ik me ook regelmatig af of ik wel goed bezig ben op het gebied van werk, maar ook financieel. Dat lijkt me ook gezond. Verder zit ik in de buurt van de leeftijd waar de midlife-crisis wel eens kan beginnen dus dan krijg je misschien sowieso dat soort overdenkingen ;) .

Persoonlijk ben ik af en toe misschien wel te risicomijdend wat me weerhoudt van sommige stappen in het te zetten (en ik misschien ook wel een belangrijke reden achter streven naar FO). Dit hoeft niet altijd een nadeel te zijn (het leidt ook tot stabiliteit), maar het kan beperken in kansen en uiteindelijk een gelukkiger leven in de weg staan. Het makkelijkst is vaak niets te doen (te blijven bij je werkgever, te blijven wonen in je huis etc), maar het is de vraag hoe je daar later op terug kijkt. Het kan dan helpen om met mensen te sparren en je te laten inzien wat je echt wil.
Met geld uitgeven kan dat ook zo werken. Zo bleef ik twee jaar gelden twijfelen aan het maken van een once in a lifetime reis naar Afrika vanwege de kosten. Nu ben ik blij dat anderen mij overtuigd hebben dat ik dat echt moest gaan doen en besef ik: uitstellen tot over X jaar was geen goede keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
@President
Je verhaal is wel herkenbaar ik zit daar ook vaak mee. Zie mezelf een beetje als de koning van het uitstellen maar je moet ervoor waken dat van uistel afstel komt.

Ik was aan het klooien met 2e hands telefoons en was dat op een gegeven moment beu dat ik 2keer een IPhone SE 32gb gekocht heb. Prima telefoons voor ons gebruik wel de budget oplossing in het iphone assortiment.

De verbouwingen aan het huis hebben me ook wat pijn en moeite gekost voor ermee te beginnen maar achteraf gezien had ik het veel eerder mee moeten doen. Woongenot is heerlijk!

Conclusie van het verhaal het is niet de moeite waard om je aan bepaalde zaken te ergeren. Met name die kleine uitgaven is het niet waard. Dus vervang dat spul en geniet er nu van. Zie het ook als een test omdat geld gewoon uit te geven ondanks dat het wellicht tegen je gevoel in gaat. Kun je het achteraf weer analyseren of je er nu wel of niet goed aan hebt gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 736991

Klinkt allemaal heel herkenbaar, die overdenkingen en afwegingen. President, als mannelijke basisschool leerkracht moeten scholen toch voor je in de rij staan? Hou je de vacatures rondom jullie ideale woonplaats in de gaten? Al eens met een recruiter gepraat?
Instromen op het VO kan ook; meer perspectief op een (iets) beter salaris tzt, dezelfde vakanties. Als je bijv. natuurkunde zou willen geven gaat dat echt wel goedkomen, zelfs als je nog niet bevoegd (maar wel bekwaam genoeg) bent.
Maar ja, de leeftijd 12-18 twee keer per week vaklessen geven is wel echt anders dan 5-12 de hele dag elke dag zien, dus de vraag is: waar wordt je blij van?
Ik lees je cijfers en kan niet anders zeggen dan dat jullie het echt heel prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Baytep schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Eens! Het nu is toch wel net zo belangrijk als de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Een aantal van de laatste posts als reactie op @President zijn te begrijpen, maar als kritisch tegen geluid: de vraag is natuurlijk wel hoe je het 'e.e.a.' zo efficient mogelijk kan bereiken mbt FO.

Geld ergens tegen aan gooien lijkt vaak het makkelijkste maar is vaak een korte termijn oplossing en niet altijd de beste lange termijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
@President @rube

FO betekent ook wat zekerheid in je leven. Met een job in het onderwijs is je inkomen toch behoorlijk zeker, en dat is ook een stuk onafhankelijkheid.

Ik kan alleen maar zeggen dat een schuldratio op je huis van 50% op jouw leeftijd echt wel een zeer gezonde situatie is. Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om een stuk van je spaarcenten (wat je lang kan missen) te beleggen.
Zorg er voor dat je spaarzin je leven niet verknoeit. Genieten hoeft niet altijd heel duur te zijn, maar je moet het wel doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
!null schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:20:
Gaat natuurlijk om de perceptie.

Maar goed, zie het maar zo, je hebt totaal geen financiële zorgen.
Zorgen heb ik altijd, zorgen zal ik altijd hebben. Ik vrees dat ik nooit genoeg zal hebben..... Los daarvan snap ik wel dat er mensen zijn die zich meer zorgen moeten maken of ze wel wekelijks uit komen en eten kunnen kopen!

@!null @Onbekend @Blik1984 @Baytep
Ik begrijp jullie standpunt over de telefoon. En ik zou een ander precies hetzelfde adviseren: gewoon een nieuwe telefoon kopen als je je ergert aan je huidige! Alleen vinden wij het zelf niet nodig iets te vervangen wat nog werkt en veilig is. Heb hier afgelopen weekend met de vrouw ook weer over gepraat. Als ik een telefoon nu voor haar zou kopen zou ze het echt niet leuk vinden (boos), want 'hij doet het nog prima'. <- ze kan nog bellen, appen en als ze wekelijks de foto's overzet naar haar laptop dan kan ze gewoon foto's blijven maken. Hetzelfde voor bijvoorbeeld de laptop. Nadat ik mij 10-20 keer heb geërgerd aan het feit dat het opstarten lang duurt, dat ik tijdens het gebruik soms een minuut moet wachten omdat mijn cursor blijft hangen of dat ik af en toe de laptop opnieuw op moet starten: ik heb er inmiddels mee leren leven en kan mij nu niet meer boos maken als hij weer blijft hangen.

We vinden het zonde omdat het 'niet moet'... Het werkt.. Zou mijn laptop helemaal niet opstarten of zou de telefoon het helemaal niet meer doen dan zouden we vandaag nog een nieuwe bestellen van 700 euro, zonder dat wij daar ook maar negatieve of verdrietige gevoelens bij zouden hebben. Zo hebben we laatst wel een nieuwe tv moeten kopen en dan kopen we ook gewoon meteen een goede van 1800 euro, in plaats van naar de goedkoopste te kijken.

@Anoniem: 915187 afgelopen jaar hebben we maximaal afgelost. We slaan dit jaar inderdaad een jaartje over. Al zouden we met € 45.000,- op de bank nog steeds hetzelfde over geld denken...

@pirke leef in het nu. Zou een nieuwe telefoon mijn vrouw nu gelukkig maken? Nee, want de huidige doet het nog. Wat de toekomst brengt dat zien we wel. Ben het met je eens hoor!

@Kluifjes we hebben niks te klagen over onze financiële positie. 3,5 jaar geleden elkaar op vakantie leren kennen, inmiddels een huis gekocht, samen flink kunnen aflossen op hypotheek en na 2x proberen een gezonde zoon gehad. Maar we weten ook dat het 'slechter' kan gaan worden in de toekomst, daar moet je je op voorbereiden. Als onze zoon morgen een behandeling in de VS nodig heeft dan wil ik daar het geld voor hebben! En ik heb het hartstikke naar mijn zin op mijn werk, leerkracht zijn is een onwijs leuke baan _/-\o_. Toen ik begon aan de pabo vroeg een docent mij 'waarom ik met mijn vwo de pabo ging doen'. Die vraag begreep ik niet destijds. Inmiddels kan ik die vraag beter plaatsen, vooral als ik nu nog dezelfde ambitie zou hebben als toen (door onverwachtse, onerechte en erg negatieve ervaringen). Ik heb dat ook gewoon geaccepteerd zoals @Magpie al zegt. Maar af en toe denk ik er wel eens over na. Toen ik nog alleen was had ik dat totaal niet, maar nu ik verantwoordelijk ben voor mijn gezin wel. Aan de andere kant: als ik andere keuzes had gemaakt met bijvoorbeeld werk had ik mijn huidige gezin niet gehad :+

@TucanoItaly Ik ben gelukkig nooit aan de excel begonnen, maar begrijp je verhaal/standpunt wel goed! Durfde je de stap naar ZZP aan? Geen gezinsverantwoordelijkheid? Hoe heb je jezelf 'boven je gezin' kunnen plaatsen?

@Het Fantoom 20k sparen is netjes. Ik krijg ongeveer 2100 netto en vrouwlief ongeveer 1700 netto. Het vakantiegeld en de 13e maand (onderwijs en zorg) helpen erg bij dit jaarlijkse gemiddelde! Is zeker een mooi spaarbedrag. Maar als ik 500 euro meer zou hebben verdiend in de maand zouden we al op 26k zijn uitgekomen...

@Wozmro tja, maar als je gaat doorrekenen met 20k op jaarbasis dan zou ik over 40 jaar als ik met pensioen ga niet eens een miljoen waard zijn. Los van de inflatie en tegenvallende toekomstige jaren... Daarnaast wil ik dat mijn vrouw over een aantal jaar minder gaat werken, zodat ze dagelijks thuis is als onze zoon uit school klaar is. Dat betekent dus minder inkomsten + oudere kinderen kosten meer geld. Over 10 jaar is onze hypotheek afgelost en hebben we maar iets van 50k op onze rekening (of nog minder). Dat is nou niet iets waarvan ik denk 'wauw, fantastisch' :X

@JURIST Ik houd inderdaad van zekerheid, niet van onzekerheid. Ik geloof pas dat ik een baan heb als het contract daadwerkelijk op mijn mat ligt. Ik geloof pas in winst bij de loterij als het geld daadwerkelijk op de rekening staat.

@Accountant ik heb je overzichten gezien. Je houdt ongeveer het dubbele over op jaarbasis dan ik, daarbij hoort ook een ander levens/uitgave patroon...

@Anoniem: 736991 ik heb mij georiënteerd op een overstap, maar in de directe omgeving was toen geen baan. Daarnaast zit ik met het opzeggen van een vast contract voor een jaarcontract en de 'onzekerheid' of ik de studie voor 2e Graad wel ga halen. En onzekerheid is bij mij een 'niet doen'.. Als dat fout gaat, wie draagt dan de lasten van mijn gezin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:48

Sandyman538

SandstorM [148839]

President schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:14:
Nadat ik mij 10-20 keer heb geërgerd aan het feit dat het opstarten lang duurt, dat ik tijdens het gebruik soms een minuut moet wachten omdat mijn cursor blijft hangen of dat ik af en toe de laptop opnieuw op moet starten: ik heb er inmiddels mee leren leven en kan mij nu niet meer boos maken als hij weer blijft hangen.
Het enige wat in het leven niet te koop is, is tijd. Dus als ik dan zoiets lees dat je met een apparaat wat je gebruikt soms minuten moet wachten, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Dat je uiteindelijk na minuten wachten en weer opnieuw op te starten alles weer 'werkt', zou voor mij zo zonde van mijn tijd zijn dat ik gisteren nog een nieuwe had besteld. Maar als jij jezelf er bij neer kunt leggen, dan dat ook lekker doen natuurlijk, iedereen zijn eigen keuzes.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Sandyman538 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Het enige wat in het leven niet te koop is, is tijd.
Tuurlijk wel, geld koopt tijd en FO zijn zo vroeg mogelijk koopt je tijd die je kan kan gebruiken om nuttigere dingen te doen met je leven dan commercieel werken.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn19
  • Laatst online: 06-05 08:37
(ik woon in Singapore)

Ik heb zojuist voor iets heel erg "niet FO" getekend. Een nieuw huurcontract voor een 1 slaapkamer appartement (60m2) voor maar liefst S$35,000 per jaar (kosten berekend inclusief gas/water/licht/internet). In 2017 heb ik totaal S$9,000 aan huur betaald (kamertje van 11m2 ver uit het centrum) en vanaf februari zal mijn huur dus verviervoudigen.

Reistijd openbaar vervoer van 60 minuten naar 10 minuten.
Reistijd taxi van 40 minuten naar 10 minuten.
De mogelijkheid om elk moment van huis/kantoor te gaan, nu kan ik niet tussen 08.00-10.00 en 17.00-20.00 vertrekken vanwege de drukte op de weg. Enorme surcharge voor de taxi's (~S$40+ ipv S$20) in het spitsuur.
Slapen op elk gewenst moment. Momenteel is het vaak in het huis tot na middernacht nog druk. Straks is het alleen mij.
Alle gemakken dichtbij, veel gezonden eetplekken, mijn sportschool, activiteiten etc.

Het wordt wel mijn eerste "eigen" plekje en heb er veel zin in. De keuze was niet makkelijk, want FO is voor mij wel belangrijk. Maar geluk is net zo belangrijkl
Uiteindelijk heb ik gekeken: als ik morgen mijn baan verlies, kan ik dat nog betalen? En ja, dat kan ik, al wordt het natuurlijk wel een flinke deuk in mijn reserves. Ook moet 50% sparen nog steeds lukken.

Het is gelukkig maar een jaarcontract dus in het slechtste geval ben ik S$35k kwijt en kan ik weer terug naar wat anders.

edit:

Grappig onderwerp om aan het te kaarten is zekerheid. Waar je in Nederland met een vast contract redelijk goed zit is dat in het buitenland natuurlijk niet vanzelfsprekend. Ik werk nu 8 maanden bij deze werkgever voordat ik de stap aandurfde om zo'n huurcontract te tekenen. Ondanks dat mijn contract voor onbepaalde tijd is zat ik wel met de vraag "doe ik mijn werk wel goed? wat als ...".
Juist door op mij zelf te gaan wonen voel ik mij een stuk beter, en als ik mij beter voel dan doe ik mijn werk ook beter en ben ik langer zeker van mijn baan. Omdat ik hiervoor een freelancer/co-founder startup was blijft zekerheid bij mij altijd een raar gevoel, ik bekijk elke situatie altijd vanuit het ergste geval en hoe ik daar mee om zou gaan. De FO mentaliteit helpt hier zeker bij, wetend dat je iets hebt om terug op te vallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Martijn19 op 16-01-2018 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Martijn19 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 02:23:
(ik woon in Singapore)

Ik heb zojuist voor iets heel erg "niet FO" getekend. Een nieuw huurcontract voor een 1 slaapkamer appartement (60m2) voor maar liefst S$35,000 per jaar (kosten berekend inclusief gas/water/licht/internet). In 2017 heb ik totaal S$9,000 aan huur betaald (kamertje van 11m2 ver uit het centrum) en vanaf februari zal mijn huur dus verviervoudigen.

Reistijd openbaar vervoer van 60 minuten naar 10 minuten.
Reistijd taxi van 40 minuten naar 10 minuten.
De mogelijkheid om elk moment van huis/kantoor te gaan, nu kan ik niet tussen 08.00-10.00 en 17.00-20.00 vertrekken vanwege de drukte op de weg. Enorme surcharge voor de taxi's (~S$40+ ipv S$20) in het spitsuur.
Slapen op elk gewenst moment. Momenteel is het vaak in het huis tot na middernacht nog druk. Straks is het alleen mij.
Alle gemakken dichtbij, veel gezonden eetplekken, mijn sportschool, activiteiten etc.

Het wordt wel mijn eerste "eigen" plekje en heb er veel zin in. De keuze was niet makkelijk, want FO is voor mij wel belangrijk. Maar geluk is net zo belangrijkl
Uiteindelijk heb ik gekeken: als ik morgen mijn baan verlies, kan ik dat nog betalen? En ja, dat kan ik, al wordt het natuurlijk wel een flinke deuk in mijn reserves. Ook moet 50% sparen nog steeds lukken.

Het is gelukkig maar een jaarcontract dus in het slechtste geval ben ik S$35k kwijt en kan ik weer terug naar wat anders.

edit:

Grappig onderwerp om aan het te kaarten is zekerheid. Waar je in Nederland met een vast contract redelijk goed zit is dat in het buitenland natuurlijk niet vanzelfsprekend. Ik werk nu 8 maanden bij deze werkgever voordat ik de stap aandurfde om zo'n huurcontract te tekenen. Ondanks dat mijn contract voor onbepaalde tijd is zat ik wel met de vraag "doe ik mijn werk wel goed? wat als ...".
Juist door op mij zelf te gaan wonen voel ik mij een stuk beter, en als ik mij beter voel dan doe ik mijn werk ook beter en ben ik langer zeker van mijn baan. Omdat ik hiervoor een freelancer/co-founder startup was blijft zekerheid bij mij altijd een raar gevoel, ik bekijk elke situatie altijd vanuit het ergste geval en hoe ik daar mee om zou gaan. De FO mentaliteit helpt hier zeker bij, wetend dat je iets hebt om terug op te vallen.
Ik weet niet of je het in je huidige contract hebt gezet, anders willicht in je volgende:
Als je een EP hebt dan zou ik clausule opnemen dat je zonder penalty (of max 1 maand bij 2-jarig huurcontract) van het huurcontract afkomt. Deze expat clausule is vrij standaard in Singapore.

Hoe ga je in surcharge tijdzones van $20 naar $40? De surcharge is "maar" 25%.... Zo gaan ritten die bij mij ~$13 kosten in de spits naar ~$17. Daar is groot gedeelte ook te wijten aan de drukkere spits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Chief schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 04:23:
[...]

Ik weet niet of je het in je huidige contract hebt gezet, anders willicht in je volgende:
Als je een EP hebt dan zou ik clausule opnemen dat je zonder penalty (of max 1 maand bij 2-jarig huurcontract) van het huurcontract afkomt. Deze expat clausule is vrij standaard in Singapore.

Hoe ga je in surcharge tijdzones van $20 naar $40? De surcharge is "maar" 25%.... Zo gaan ritten die bij mij ~$13 kosten in de spits naar ~$17. Daar is groot gedeelte ook te wijten aan de drukkere spits :)
Dat willen ze alleen doen bij 2 jarige contracten. Ik heb maar een jaar huurcontract.

En qua reiskosten. Ik ga van Clarke Quay <> Woodlands, zit een enorm verschil in met hoe je reist. Ik neem een mix van taxi/Grab/Uber. Beschikbaarheid qua auto's is voor zo'n grote rit niet altijd makkelijk.

Gisteren om 18.30 's avonds met een taxi geboekt via Grab:

Ride Fare SGD 27.90
Booking fee SGD 3.30
Tolls & Others SGD 7.00
TOTAL SGD 38.20

Vanmorgen met normale Grabcar:

Ride Fare SGD 23.00
Rewards - SGD 5.00
TOTAL SGD 18.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Durfde je de stap naar ZZP aan? Geen gezinsverantwoordelijkheid? Hoe heb je jezelf 'boven je gezin' kunnen plaatsen?
Ik ben 4 dagen gaan werken, en heb in de avonduren en die ene dag projectjes gedraaid voor klanten. Toen ik er een paar had gedaan, heb ik ontslag genomen met een buffer van 3 maanden. Met name in de IT zijn er echter maatschappen die je vanaf dag 1 al een salaris voorschieten.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Martijn19 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 04:29:
[...]

Dat willen ze alleen doen bij 2 jarige contracten. Ik heb maar een jaar huurcontract.

En qua reiskosten. Ik ga van Clarke Quay <> Woodlands, zit een enorm verschil in met hoe je reist. Ik neem een mix van taxi/Grab/Uber. Beschikbaarheid qua auto's is voor zo'n grote rit niet altijd makkelijk.

Gisteren om 18.30 's avonds met een taxi geboekt via Grab:

Ride Fare SGD 27.90
Booking fee SGD 3.30
Tolls & Others SGD 7.00
TOTAL SGD 38.20

Vanmorgen met normale Grabcar:

Ride Fare SGD 23.00
Rewards - SGD 5.00
TOTAL SGD 18.00
Onze eerste huurcontract was ook 1 jaar en wij hadden die clausule maar ik zou ook begrijpen dat er weinig verhuurders zijn die daarop zitten te wachten :)

Tip: Probeer zo min mogelijk Grab/Uber te gebruiken tijdens piek momenten, Comfort is dan vrijwel altijd goedkoper (mits ze ook beschikbaar zijn).

En wat betreft je huurlasten, troost je, je zit ver van het gemiddelde vandaan wat een Nederlander in Singapore uitgeeft aan huur al is dat een slecht voorbeeld voor het gemiddelde van alle inwoners in SG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Chief schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:30:
[...]

Onze eerste huurcontract was ook 1 jaar en wij hadden die clausule maar ik zou ook begrijpen dat er weinig verhuurders zijn die daarop zitten te wachten :)

Tip: Probeer zo min mogelijk Grab/Uber te gebruiken tijdens piek momenten, Comfort is dan vrijwel altijd goedkoper (mits ze ook beschikbaar zijn).

En wat betreft je huurlasten, troost je, je zit ver van het gemiddelde vandaan wat een Nederlander in Singapore uitgeeft aan huur al is dat een slecht voorbeeld voor het gemiddelde van alle inwoners in SG :)
Vergeleken met 2015/2016 vind ik het al verbazingwekkend dat de meeste verhuurders nu ineens een 1 jaar contract wilden doen, eerste wilde iedereen minimaal een 2 jaar contract. Lijkt erop dat de markt voor huurders beter is geworden.

En ja, ik geef nog lang niet zoveel als de meeste expats die met een gezin hier heenkomen. Als 25 jarige zonder gezin heb ik niet veel nodig.
Gelukkig woon ik straks in Tanjong Pagar en is vrijwel alles op loop/trein/bus afstand.

Zelfs met dit nieuwe huurcontract zitten mijn woonlasten nog op <20% van het netto salaris, dus klagen doe ik niet. Maar goed, vorig jaar waren mijn woonlasten <5% :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
Volgens mij zie je dit echt verkeerd...

Die laptop is af, en hiermee stel je alleen de aanschaf van een nieuwe maar uit. Laat je dit eens met alle laptops doen die je de rest van je leven gaat gebruiken, hoeveel laptops bespaar je dan, 1, misschien 2 :?

Dat zet echt geen zoden aan de dijk. Als het een structurele kostenpost is geef ik je gelijk, maar je serieus lopen ergeren aan een apparaat op deze manier :?

FO gaat over levensgeluk, je gooit nu ook tijd weg (oke, niet zoveel) omdat je je (ergerend!!!) zit te wachten op een laptop die opstart.
trek die HD leeg, en in de kliko dat ding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Wat je ook doet, niet in de kliko natuurlijk..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:26:
[...]

Volgens mij zie je dit echt verkeerd...

Die laptop is af, en hiermee stel je alleen de aanschaf van een nieuwe maar uit. Laat je dit eens met alle laptops doen die je de rest van je leven gaat gebruiken, hoeveel laptops bespaar je dan, 1, misschien 2 :?
Het klinkt eerlijk gezegd gewoon alsof er een SSD in moet en dan kan hij weer ff verder. Heb ik bij al mijn computers gedaan. De machines zijn gemiddeld 6 jaar oud bij mij, maar werken vlot zat door de SSD's.

Zonde om meteen de hele machine te vervangen...

En ik programmeer er nog op ook :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2018 09:17 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel een SSD een goede upgrade is voor PC, en vooral laptop, die er geen heeft, hoort ook eentje met een HDD niet zomaar een minuut te bevriezen.

Ieder zijn eigen beslissingen natuurlijk, maar het is geen keuze die ik zelf zou maken: Wel zaken blijven gebruiken die eigenlijk gewoon niet meer voldoen, en als er dan iets nieuws moet komen direct high end te kopen. Natuurlijk is het allergoedkoopste ook op financieel gebied niet altijd de juiste keuze, maar ik koop dan toch eerder mid-end producten, en dan koop ik maar wat eerder een nieuwe, ipv een high end kopen en dan die blijven gebruiken tot ver na het punt dat hij niet meer fatsoenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29
[...]

Zorgen heb ik altijd, zorgen zal ik altijd hebben. Ik vrees dat ik nooit genoeg zal hebben..... Los daarvan snap ik wel dat er mensen zijn die zich meer zorgen moeten maken of ze wel wekelijks uit komen en eten kunnen kopen!
Even geknipt, als je altijd zorgen hebt dan gaat er denk ik toch iets niet goed. Je financiële positie is erg goed. Zo goed zelfs dat zelfs al gaat er een hoop mis je nog steeds een goede positie hebt.

Ik zou toch gaan kijken waar die onrust vandaan komt. Ik las dat je geld wil hebben voor het geval je zoontje een behandeling in de VS nodig zou hebben, is hij ziek momenteel ? (Dat las ik er niet in , maar dat kan natuurlijk). Is dat niet het geval dan moet je je bedenken dan de kans daarop gering is. De meeste kinderen blijven gewoon gezond.

Je altijd laten tegenhouden in het leven door "onzekerheid" is niet handig. Laat ik het zo zeggen, een aantal jaar terug heb ik een kleine close call gehad. Waar was ik achteraf het meest blij mee, naast dat ik nog in leven was, juist de dingen die ik gedaan heb. Die waren financieel of qua "zekerheid" lang niet altijd de meest handige. Maar ze hebben mijn leven wel boeiend gemaakt.

Dat je in het kader van het streven naar FO je uitgaven weegt en niet iedere winter een nieuwe jas koopt of afweegt of een auto nu wel zo nodig is prima. Maar je hebt er niets aan om jezelf onzekerheden aan te praten die er niet zijn. Dat levert weer stress op die je nu juist wil voorkomen.

Het gaat juist niet alleen om geld, maar om vrijheid en tijd om je eigen pad te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356528

Ik lees hier al een tijdje mee en heb ook veel andere informatie gelezen. Zelf stop ik het geld wat ik overhoud in mijn hypotheek (1,8% rente) en in crowdfunding. Ik durf zelf niet naar de beurs te gaan (ETF's) omdat iedereen dit doet met zijn/haar spaargeld en ik er van overtuigd ben dat de beurs veel te hoog staat om in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Ik begrijp jullie standpunt over de telefoon. En ik zou een ander precies hetzelfde adviseren: gewoon een nieuwe telefoon kopen als je je ergert aan je huidige! Alleen vinden wij het zelf niet nodig iets te vervangen wat nog werkt en veilig is.
Je noemt veiligheid, maar weet je wel dat de iPhone 4 al lang niet meer als veilig bestempeld kan worden? De iPhone 4 ondersteunt max iOS 7, een OS uit 2013! Alle security fixes sinds iOS 8 krijgt dat toestel niet meer; inmiddels is iOS 11 al uit. Vervang het toestel bijvoorbeeld door een iPhone SE (€350) en je kunt weer enkele jaren vooruit.
@Het Fantoom 20k sparen is netjes. Ik krijg ongeveer 2100 netto en vrouwlief ongeveer 1700 netto. Het vakantiegeld en de 13e maand (onderwijs en zorg) helpen erg bij dit jaarlijkse gemiddelde! Is zeker een mooi spaarbedrag. Maar als ik 500 euro meer zou hebben verdiend in de maand zouden we al op 26k zijn uitgekomen...

@Wozmro tja, maar als je gaat doorrekenen met 20k op jaarbasis dan zou ik over 40 jaar als ik met pensioen ga niet eens een miljoen waard zijn. Los van de inflatie en tegenvallende toekomstige jaren... Daarnaast wil ik dat mijn vrouw over een aantal jaar minder gaat werken, zodat ze dagelijks thuis is als onze zoon uit school klaar is. Dat betekent dus minder inkomsten + oudere kinderen kosten meer geld. Over 10 jaar is onze hypotheek afgelost en hebben we maar iets van 50k op onze rekening (of nog minder). Dat is nou niet iets waarvan ik denk 'wauw, fantastisch' :X
Deze quotes vind ik vrij negatief overkomen. Met een kind en 3800 netto per maand 20K per jaar sparen is gewoon erg netjes. Ook een afgelost huis over 10 jaar is een prestatie die voor weinig mensen is weggelegd. En waarom zou je over 40 jaar een miljoen waard moeten zijn? Van wie moet dat?
Anoniem: 356528 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:34:
Ik lees hier al een tijdje mee en heb ook veel andere informatie gelezen. Zelf stop ik het geld wat ik overhoud in mijn hypotheek (1,8% rente) en in crowdfunding. Ik durf zelf niet naar de beurs te gaan (ETF's) omdat iedereen dit doet met zijn/haar spaargeld en ik er van overtuigd ben dat de beurs veel te hoog staat om in te stappen.
Welk crowdfunding plaform gebruik je?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
De beurs staat vooral zo hoog doordat de ECB (en de FED) miljarden aan geld drukken en aan banken geven.

Maar daarnaast zou ik je willen meegeven dat het timen van de markt (winst proberen te pakken door op juiste momenten in- en uit te stappen) iets is wat je als kleine belegger moet vermijden. Je speelt dan tegen enorme organisaties als banken, hedgefunds en pensioenfondsen met bergen analisten.

En dan nog lukt het hun niet!

Je moet je gewoon voor de lange termijn die ETF's kopen. Buy & Hold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 12:08
Zelf ook overwogen om mijn hypotheek af te lossen (2,54%) maar ik vind dat een te laag rendement om er geld in te stoppen. Ik streef toch wel om zo´n 4 á 8 rendement te halen en het liefst zoveel mogelijk liquide te blijven. Aflossen levert dus met 2,54% niet mijn streefrendement en ik heb geen beschikking meer over het geld. Ik heb geen glazenbol en wil toch wel wat achter te hand houden voor plotselinge tegenvallers.

Op dit moment staat de beurs inderdaad vrij hoog en verwacht men binnen 1 á 3 jaar een beurscorrectie. Nu met een eenmalig bedrag instappen lijkt niet verstandig, hoewel je niet weet wanneer er een correctie plaats gaat vinden. Het algemene advies luid dat je voor de lange termijn nog steeds kunt starten met beleggen bijvoorbeeld met een periodiek bedrag. Dan koop je wellicht nu hoog, maar bij een beurscorrectie weer laag.

Zelf kies ik er voor om op dit moment deels belegd te zijn. Oftewel ik houd nog een bedrag apart wat ik inleg indien een beurscorrectie van 10% plaatsvind. Zo loop ik minder risico en geeft het een goed gevoel als ik toch op een laag moment extra kan inkopen.

Een extra reden om niet af te lossen maar te beleggen is toch wel dat het economisch vooruitzicht komende jaren toch echt wel gunstig is. Waarom zou je jezelf de kans ontnemen daarvan te profiteren door het in je hypotheek te stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 16-01-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ApexAlpha schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:47:
[...]

De beurs staat vooral zo hoog doordat de ECB (en de FED) miljarden aan geld drukken en aan banken geven.

Maar daarnaast zou ik je willen meegeven dat het timen van de markt (winst proberen te pakken door op juiste momenten in- en uit te stappen) iets is wat je als kleine belegger moet vermijden. Je speelt dan tegen enorme organisaties als banken, hedgefunds en pensioenfondsen met bergen analisten.

En dan nog lukt het hun niet!

Je moet je gewoon voor de lange termijn die ETF's kopen. Buy & Hold.
Dit doe ik ook inderdaad. Ben wel benieuwd of we hier ooit nog van terugkomen. Dat is dan weer mijn 'angst'. Maar écht 'holden' is daarbij denk ik het belangrijkst.

Zelf spreid ik ook over een aantal Vanguard ETFs, o.a. de High Dividend Yield en All World. Ben nog aan het denken om me in value investing te verdiepen, evenals small caps. Dan ben je vrijwel overal wel tegen bestand, methinks. De reden hiervoor is omdat de All World ETFs wel zwaar in large cap en de Westerse economie zit.

Niet dat dit topic bedoeld is voor beleggingsstrategieën, maar de link met FO is met name dat een gespreid portfolio belangrijk is om de kans op enorme schommelingen te verkleinen.
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:05:
[...]
Op dit moment staat de beurs inderdaad vrij hoog en verwacht men binnen 1 á 3 jaar een beurscorrectie. Nu met een eenmalig bedrag instappen lijkt niet verstandig, hoewel je niet weet wanneer er een correctie plaats gaat vinden. Het algemene advies luid dat je voor de lange termijn nog steeds kunt starten met beleggen bijvoorbeeld met een periodiek bedrag. Dan koop je wellicht nu hoog, maar bij een beurscorrectie weer laag.

Daarnaast kies ik er zelf voor om op dit moment deels belegd te zijn. Oftewel ik houd nog een bedrag apart wat ik inleg indien een beurscorrectie van 10% plaatsvind.
Klinkt voor mij ook erg aanlokkelijk, dat timen. Maar ben benieuwd of het 'ons normale mensen' lukt (ik neem aan dat je geen analist bent o.i.d.). Vergeet ook niet dat je tot het moment van die correctie, waarvan men al jaren zegt dat deze eraan zit te komen, gewoon de stijgingen meepakt en dat rendement tot die tijd mist als je niks inlegt. Periodiek lijkt me inderdaad een goed compromis (vorm van dollar cost averaging).

Die 'glazen bol' werkt twee kanten op: tegenvallers zie je niet aankomen, maar meevallers (wanneer de beurs weer begint te stijgen) ook niet.

[ Voor 31% gewijzigd door finsdefis op 16-01-2018 11:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirved
Voor iedereen die de markt probeert te timen:
http://qz.com/487013/this...to-sell-stocks-right-now/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
finsdefis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Niet dat dit topic bedoeld is voor beleggingsstrategieën, maar de link met FO is met name dat een gespreid portfolio belangrijk is om de kans op enorme schommelingen te verkleinen.
Schommelingen zijn er altijd. In 2008 ging de hele markt onderuit, daar gaat geen spreiding iets tegen doen.

Máár, in 2013 stond de beurs weer op hetzelfde niveau! Historisch gezien, als je je geld maar 5 tot 7 jaar kan laten zitten komt het wel goed. Je hebt alleen écht een probleem als je (door omstandigheden) in 2009 of 2010 moest verkopen. Dan boek je verlies. Veel verlies.

Vandaar ook het credo: investeer alleen geld dat je kan missen.

Of zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: "You only die on a rollercoaster if you get off in the middle".

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 16-01-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
finsdefis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Dit doe ik ook inderdaad. Ben wel benieuwd of we hier ooit nog van terugkomen. Dat is dan weer mijn 'angst'. Maar écht 'holden' is daarbij denk ik het belangrijkst.

Zelf spreid ik ook over een aantal Vanguard ETFs, o.a. de High Dividend Yield en All World. Ben nog aan het denken om me in value investing te verdiepen, evenals small caps. Dan ben je vrijwel overal wel tegen bestand, methinks. De reden hiervoor is omdat de All World ETFs wel zwaar in large cap en de Westerse economie zit.

[...]

Klinkt voor mij ook erg aanlokkelijk, dat timen. Maar ben benieuwd of het 'ons normale mensen' lukt (ik neem aan dat je geen analist bent o.i.d.). Vergeet ook niet dat je tot het moment van die correctie, waarvan men al jaren zegt dat deze eraan zit te komen, gewoon de stijgingen meepakt en dat rendement tot die tijd mist als je niks inlegt. Periodiek lijkt me inderdaad een goed compromis (vorm van dollar cost averaging).

Die 'glazen bol' werkt twee kanten op: tegenvallers zie je niet aankomen, maar meevallers (wanneer de beurs weer begint te stijgen) ook niet.
Ik ben geen analist maar luister goed naar de algemene adviezen die op dit moment gegeven worden. Er wordt inderdaad ook gewaarschuwd dat de correctie nog wel op zich kan wachten.

Door deels belegd te blijven zijn stelt het me gerust dat indien de beurzen nog wel even doorstijgen ik kan blijven profiteren en tegelijkertijd de mogelijkheid heb om als de kans zich voordoet een extra inleg te doen. Zo blijf ik profiteren ook als er geen correctie komt maar middel ik toch een beetje het risico en negatief effect van een beurscorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
ApexAlpha schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:27:
Schommelingen zijn er altijd. In 2008 ging de hele markt onderuit, daar gaat geen spreiding iets tegen doen.

Máár, in 2013 stond de beurs weer op hetzelfde niveau! Historisch gezien, als je je geld maar 5 tot 7 jaar kan laten zitten komt het wel goed. Je hebt alleen écht een probleem als je (door omstandigheden) in 2009 of 2010 moest verkopen. Dan boek je verlies. Veel verlies.
Wat is een goede strategie als de beurs in een jaar 20% omlaag gaat? Is het dan bijv. verstandig om een groter deel van je nieuwe inleg in obligaties te stoppen? Of ga je ook in een neergaande markt door met het volgen van dezelfde strategie als in een opgaande markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Railgunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Wat is een goede strategie als de beurs in een jaar 20% omlaag gaat? Is het dan bijv. verstandig om een groter deel van je nieuwe inleg in obligaties te stoppen? Of ga je ook in een neergaande markt door met het volgen van dezelfde strategie als in een opgaande markt?
Dat is mijn strategie wel: ik leg elke maand eenzelfde bedrag in. Ongeacht of de beurs nou omhoog of omlaag gaat. Het gaat mij om het gemiddeld rendement over de komende 20 tot 30 jaar.

Historisch gezien is het wel een zeer goed idee om tijdens een echte crash meer te investeren. Want zoals er correcties naar beneden zijn bij een beurs 'rally', zo zijn er correcties omhoog na een beurscrash. Zo haalde je in de jaren na de laatste crisis flinke rendementen. Zo kreeg je 22% in 2013!

Verder houdt ik de strategie aan om mijn leeftijd als percentage obligaties te houden. Ik ben nu 25 dus 25% van mijn portfolio is obligaties. Je wil natuurlijk niet met 100% in aandelen zitten één jaar voordat je met pensioen gaat. Je zal dan maar net in 2008 zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
[...]

@!null @Onbekend @Blik1984 @Baytep
Ik begrijp jullie standpunt over de telefoon. En ik zou een ander precies hetzelfde adviseren: gewoon een nieuwe telefoon kopen als je je ergert aan je huidige! Alleen vinden wij het zelf niet nodig iets te vervangen wat nog werkt en veilig is. Heb hier afgelopen weekend met de vrouw ook weer over gepraat. Als ik een telefoon nu voor haar zou kopen zou ze het echt niet leuk vinden (boos), want 'hij doet het nog prima'. <- ze kan nog bellen, appen en als ze wekelijks de foto's overzet naar haar laptop dan kan ze gewoon foto's blijven maken. Hetzelfde voor bijvoorbeeld de laptop. Nadat ik mij 10-20 keer heb geërgerd aan het feit dat het opstarten lang duurt, dat ik tijdens het gebruik soms een minuut moet wachten omdat mijn cursor blijft hangen of dat ik af en toe de laptop opnieuw op moet starten: ik heb er inmiddels mee leren leven en kan mij nu niet meer boos maken als hij weer blijft hangen.

We vinden het zonde omdat het 'niet moet'... Het werkt.. Zou mijn laptop helemaal niet opstarten of zou de telefoon het helemaal niet meer doen dan zouden we vandaag nog een nieuwe bestellen van 700 euro, zonder dat wij daar ook maar negatieve of verdrietige gevoelens bij zouden hebben. Zo hebben we laatst wel een nieuwe tv moeten kopen en dan kopen we ook gewoon meteen een goede van 1800 euro, in plaats van naar de goedkoopste te kijken.

@Anoniem: 915187 afgelopen jaar hebben we maximaal afgelost. We slaan dit jaar inderdaad een jaartje over. Al zouden we met € 45.000,- op de bank nog steeds hetzelfde over geld denken...

@pirke leef in het nu. Zou een nieuwe telefoon mijn vrouw nu gelukkig maken? Nee, want de huidige doet het nog. Wat de toekomst brengt dat zien we wel. Ben het met je eens hoor!

@Kluifjes we hebben niks te klagen over onze financiële positie. 3,5 jaar geleden elkaar op vakantie leren kennen, inmiddels een huis gekocht, samen flink kunnen aflossen op hypotheek en na 2x proberen een gezonde zoon gehad. Maar we weten ook dat het 'slechter' kan gaan worden in de toekomst, daar moet je je op voorbereiden. Als onze zoon morgen een behandeling in de VS nodig heeft dan wil ik daar het geld voor hebben! En ik heb het hartstikke naar mijn zin op mijn werk, leerkracht zijn is een onwijs leuke baan _/-\o_. Toen ik begon aan de pabo vroeg een docent mij 'waarom ik met mijn vwo de pabo ging doen'. Die vraag begreep ik niet destijds. Inmiddels kan ik die vraag beter plaatsen, vooral als ik nu nog dezelfde ambitie zou hebben als toen (door onverwachtse, onerechte en erg negatieve ervaringen). Ik heb dat ook gewoon geaccepteerd zoals @Magpie al zegt. Maar af en toe denk ik er wel eens over na. Toen ik nog alleen was had ik dat totaal niet, maar nu ik verantwoordelijk ben voor mijn gezin wel. Aan de andere kant: als ik andere keuzes had gemaakt met bijvoorbeeld werk had ik mijn huidige gezin niet gehad :+

@TucanoItaly Ik ben gelukkig nooit aan de excel begonnen, maar begrijp je verhaal/standpunt wel goed! Durfde je de stap naar ZZP aan? Geen gezinsverantwoordelijkheid? Hoe heb je jezelf 'boven je gezin' kunnen plaatsen?

@JURIST Ik houd inderdaad van zekerheid, niet van onzekerheid. Ik geloof pas dat ik een baan heb als het contract daadwerkelijk op mijn mat ligt. Ik geloof pas in winst bij de loterij als het geld daadwerkelijk op de rekening staat.

@Accountant ik heb je overzichten gezien. Je houdt ongeveer het dubbele over op jaarbasis dan ik, daarbij hoort ook een ander levens/uitgave patroon...

@Anoniem: 736991 ik heb mij georiënteerd op een overstap, maar in de directe omgeving was toen geen baan. Daarnaast zit ik met het opzeggen van een vast contract voor een jaarcontract en de 'onzekerheid' of ik de studie voor 2e Graad wel ga halen. En onzekerheid is bij mij een 'niet doen'.. Als dat fout gaat, wie draagt dan de lasten van mijn gezin?
Ik snap je post niet zo goed. In je eerste post klinkt het alsof je zou willen dat alles anders was, en in deze totaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
ApexAlpha schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:40:
Verder houdt ik de strategie aan om mijn leeftijd als percentage obligaties te houden. Ik ben nu 25 dus 25% van mijn portfolio is obligaties. Je wil natuurlijk niet met 100% in aandelen zitten één jaar voordat je met pensioen gaat. Je zal dan maar net in 2008 zitten!
Nee, dat wil je inderdaad niet. Daarom heb ik bij BND ook het zgn. lifecycle beleggen aan staan, waardoor de verhouding aandelen/obligaties vanaf 10 jaar voor de einddatum stapsgewijs afbouwt naar 0% aandelen. Maar aangezien mijn beoogde einddatum nog ~30 jaar weg is (leeftijd nu: 33), heb ik nu voor 100% aandelen gekozen. Ook mijn kleine portfolio bij DeGIRO bestaat voor 100% uit aandelen. Maar ik vraag me dus af of het verstandig is om dit in neergaande markt te veranderen in bijv. 35% obligaties of juist offensief te blijven gezien de lange horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Ik heb geen verstand van beleggen en die info vind je hier waarschijnlijk niet. Let op dit is een FO topic. Er is hiervoor ook een beleggerstopic.

Maar als de beurs 20% omlaag gaat zou ik vlak daarvoor mn portefeuille verkopen :). De vraag is alleen wanneer dat gebeurd ;) . Hoewel het vooruitzicht momenteel op obligaties niet al te gunstig is.

Wat ik doe is beheerd beleggen met een periodieke inleg. Ik bepaal dus zelf hoeveel ik beleg en laat de assetallocatie dus over aan specialisten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

[...]
Indien ik wist wat er in de toekomst gaat gebeuren zou ik het precies kunnen vertellen. Daalt hij niet met 40%? zijn obligaties ook niet waardeloos geworden? Wanneer gaan ze stijgen?

Maar zolang dat nog niet zo is; Zorg er voor dat je kunt rustig slapen en niet wakker ligt van de markten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:51:
[...]
Wat ik doe is beheerd beleggen met een periodieke inleg. Ik bepaal dus zelf hoeveel ik beleg en laat de assetallocatie dus over aan specialisten. Succes!
Nou. Dat schijnt op de langere termijn geen succes te zijn vanwege de kosten die actief beleggen heeft.

edit: http://www.dekritischebel...tief-of-passief-beleggen/ Dit artikel is een beetje oud, maar dit legt goed uit waarom je met actief beleggen heel erg moet oppassen.

[ Voor 19% gewijzigd door ApexAlpha op 16-01-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:05:
[...]

Een extra reden om niet af te lossen maar te beleggen is toch wel dat het economisch vooruitzicht komende jaren toch echt wel gunstig is. Waarom zou je jezelf de kans ontnemen daarvan te profiteren door het in je hypotheek te stoppen.
Ik zit er momenteel ook zo in. Ik kijk aan het einde van mijn rentevaste periode wat aflossen opbrengt en wat een nieuwe rente zou zjin.

Wat (volgens mij) veel mensen wel vergeten is in die berekening de gemiste HRA en een eventueel het voordeel "geen / kleine eigenwoningschuld" mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Als je het omdraait klinkt het al 'n stuk absurder. Als aandelen opeens 20% in waarde toenemen dan ga je (hopelijk) ook niet opeens meer aandelen kopen.

Koers houden dus, juist tijdens 'n correctie. Aandelen zijn opeens 20% goedkoper geworden, waarom zou je daar geen gebruik van maken? Dat is ook waarom vooraf 'n allocatie kiezen effect heeft, omdat het je forceert om aan "buy low / sell high" te doen en een stukje emotie weg neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
ApexAlpha schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Nou. Dat schijnt op de langere termijn geen succes te zijn vanwege de kosten die actief beleggen heeft.
Geen succes is een groot woord.

Het brengt inderdaad kosten met zich mee maar in verhouding valt het reuze mee. Het scheelt mij een hoop tijd, zorgen en geeft gemak. Actief beleggen vereist enige kennis van beleggen en dat bezit ik op dit moment (helaas) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gecko123 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Geen succes is een groot woord.

Het brengt inderdaad kosten met zich mee maar in verhouding valt het reuze mee. Het scheelt mij een hoop tijd, zorgen en geeft gemak. Actief beleggen vereist enige kennis van beleggen en dat bezit ik op dit moment (helaas) niet.
Maar wat jij vertelt is juist actief beleggen. Actief beleggen wil niet zeggen dat jíj veel doet.

Actief beleggen: door de markt te timen probeert iemand (voor jou) een hoger rendement te halen dan gemiddeld.

Passief beleggen: koop een mandje aandelen, en wacht.

Voor passief beleggen zijn veel minder transacties en analisten nodig. Hierdoor zijn de kosten lager. Je koopt gewoon alle aandelen in de S&P 500 bijvoorbeeld. Hiervoor hoef je geen dure analisten te betalen die gaan proberen om de koers te voorspellen.

Onderzoek heeft aangetoond dat op de lange termijn actief beleggen minder oplevert dan passief beleggen. Dit omdat de kosten hoger zijn dan het extra rendement.

Deze brochure van Meesman is een goed startpunt: klik. Meesman is zelf een aanbieder van indexfondsen (passief). Dus ze zijn niet 100% onafhankelijk maar de informatie klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 12:01
Tweezitsbank schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Voor de wat duurdere spullen die ik mijn bezit heb (zoals auto, wasmachine, cv-ketel, laptop, telefoon etc) heb ik een spreadsheet gemaakt met verwachte levensduur en verwachte prijs voor vervanging. Op die manier weet ik wat ik elke maand aan afschrijving moet parkeren op een spaarrekening om deze spullen te kunnen vervangen. Dus als ik in een maand bijvoorbeeld 1000,- over heb dan weet ik dat bijvoorbeeld 300 daarvan afschrijving is en 700 voor FO doeleinden (beleggen, hypotheek etc). Als er dan wat vervangen moet worden dan heb ik daar geen moeite mee. Ene keer gaat een apparaat wat langer mee dan de andere keer maar dat middelt wel aardig uit (zolang ik mijn auto niet de prak in rij ofzo). Een minimalistische levensstijl helpt hierbij, wat je niet hebt hoef je ook niet te vervangen ;)
Wat een administratie is dat en een schijnzekerheid. Spullen zoals jij noemt:
Auto: 18 jaar
Wasmachine: 22 jaar
Cv ketel: 9 jaar
Laptop: heb ik niet, van de zaak
Telefoon: heb ik niet, van de zaak

Geen idee wat de verwachte levensduur van deze spullen nog is. Ik schrijf het liever gelijk af. Elk jaar zijn er wel wat uitgaven mbt vervanging of reparatie van spullen. Dat zie ik dan wel. Hoe minder spullen, hoe minder er vervangen hoeft te worden, ben ik helemaal met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
ApexAlpha schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Maar wat jij vertelt is juist actief beleggen. Actief beleggen wil niet zeggen dat jíj veel doet.

Actief beleggen: door de markt te timen probeert iemand (voor jou) een hoger rendement te halen dan gemiddeld.

Passief beleggen: koop een mandje aandelen, en wacht.

Voor passief beleggen zijn veel minder transacties en analisten nodig. Hierdoor zijn de kosten lager. Je koopt gewoon alle aandelen in de S&P 500 bijvoorbeeld. Hiervoor hoef je geen dure analisten te betalen die gaan proberen om de koers te voorspellen.

Onderzoek heeft aangetoond dat op de lange termijn actief beleggen minder oplevert dan passief beleggen. Dit omdat de kosten hoger zijn dan het extra rendement.

Deze brochure van Meesman is een goed startpunt: klik. Meesman is zelf een aanbieder van indexfondsen (passief). Dus ze zijn niet 100% onafhankelijk maar de informatie klopt wel.
Ik laat mijn beleggingen inderdaad beheren echter het is de vraag of er elders een hoger rendement te halen valt in een neutraalprofiel. Zie een van mijn vorige berichten hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
flyingdutchboy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:15:
[...]

Geen idee wat de verwachte levensduur van deze spullen nog is. Ik schrijf het liever gelijk af. Elk jaar zijn er wel wat uitgaven mbt vervanging of reparatie van spullen. Dat zie ik dan wel. Hoe minder spullen, hoe minder er vervangen hoeft te worden, ben ik helemaal met je eens
Als al die spullen weinig waarde hebben kan dat ook prima.

In mijn situatie heb ik een elektrische auto van €14k waar ik in 4 jaar 50% op afschrijf (uitgangspunt), ongeveer €150,- euro per maand dus. Krijg je toch een vreemd huishoudboekje als je daar geen reservering voor maakt (en opeens een maand -€7.000,- hebt).

Als je CV/Wasmachine/huis/tuin etc. bij elkaar optelt zal het wellicht min of meer constant zijn. Helemaal prima dan toch om het gemiddelde daarvan als (gereserveerde) kosten te zien? Doe je dat niet denk je FO te zijn met €xx/maand maar ben je het eigenlijk helemaal niet.

Mijn maandelijkse reservering voor dergelijke zaken is bijvoorbeeld €300,- en blijkt vooralsnog te laag.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 16-01-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
flyingdutchboy schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:15:
[...]

Een dergelijke administratie noem je het berekenen van je reservering. Dit doe ik zelf ook en is handig. Het maakt je bewust van welke kosten er aankomen voor bijvoorbeeld vervangen van je CV ketel en wasmachine en wat deze spullen je nu eigenlijk maandelijks kosten. Vervolgens weet je hierdoor weer hoeveel je opzij moet zetten voor FO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Duci schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Ik zit er momenteel ook zo in. Ik kijk aan het einde van mijn rentevaste periode wat aflossen opbrengt en wat een nieuwe rente zou zjin.

Wat (volgens mij) veel mensen wel vergeten is in die berekening de gemiste HRA en een eventueel het voordeel "geen / kleine eigenwoningschuld" mee te nemen.
De weg naar FO is in mijn mening geen eenbaansweg, misschien loop ik inderdaad een hoop rendement mis over de jaren die komen gaan. Maar daar ga ik nu geen "zeker" rendement op een extra aflossing, tot einde rentevast periode, laten liggen (9 jaar). Met de verlaagde hypotheek lasten koop ik elke maand wat extra in bij Meesman.

Nu op een berg met geld blijven zitten kan ook niet de oplossing zijn, wat als de genoemde correctie nog 5 jaar duurt. Ga je dan 5 jaar VRH betalen en een rente van 0.3% ontvangen? Een buffer om extra aan te kopen bij een correctie lijkt me wel een prima optie. Die buffer zou ik wel afhankelijk houden van wat je al in de beurs hebt zitten. (Zelf hou ik voorlopig een jaar inleg apart hiervoor)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
CaLeX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:44:
[...]

De weg naar FO is in mijn mening geen eenbaansweg, misschien loop ik inderdaad een hoop rendement mis over de jaren die komen gaan. Maar daar ga ik nu geen "zeker" rendement op een extra aflossing, tot einde rentevast periode, laten liggen (9 jaar). Met de verlaagde hypotheek lasten koop ik elke maand wat extra in bij Meesman.

Nu op een berg met geld blijven zitten kan ook niet de oplossing zijn, wat als de genoemde correctie nog 5 jaar duurt. Ga je dan 5 jaar VRH betalen en een rente van 0.3% ontvangen? Een buffer om extra aan te kopen bij een correctie lijkt me wel een prima optie. Die buffer zou ik wel afhankelijk houden van wat je al in de beurs hebt zitten. (Zelf hou ik voorlopig een jaar inleg apart hiervoor)
Tipje: https://www.berekenhet.nl...eek-aflossen-of-niet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

assje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:35:
[...]

Als al die spullen weinig waarde hebben kan dat ook prima.

In mijn situatie heb ik een elektrische auto van €14k waar ik in 4 jaar 50% op afschrijf (uitgangspunt), ongeveer €150,- euro per maand dus. Krijg je toch een vreemd huishoudboekje als je daar geen reservering voor maakt (en opeens een maand -€7.000,- hebt).

Als je CV/Wasmachine/huis/tuin etc. bij elkaar optelt zal het wellicht min of meer constant zijn. Helemaal prima dan toch om het gemiddelde daarvan als (gereserveerde) kosten te zien? Doe je dat niet denk je FO te zijn met €xx/maand maar ben je het eigenlijk helemaal niet.

Mijn maandelijkse reservering voor dergelijke zaken is bijvoorbeeld €300,- en blijkt vooralsnog te laag.
Schrijf je je auto af, of maak je een reservering voor de vervanging?

Reserveringen heb ik ook een tijdje gedaan, maar daar ben ik mee gestopt.
Het dwingt je namelijk om een potje bij te houden en/of je auto/wasmachine op de balans te zetten (als je gaat afschrijven).

Een gebruiksvoorwerp op de balans zetten doe ik sowieso niet, dus afschrijven valt af. Voor een auto waarvan de waarde heel voorspelbaar is (fabrieksgarantie + all-risk verzekerd) kan ik het me nog voorstellen.

Het nadeel van potjes (in mijn beleving) is dat ze te snel of te langzaam gevuld worden, wat je vervolgens weer kunstmatig moet gaan rechttrekken in je boekhouding; koop je geen auto/wasmachine als het virtuele potje daarvoor leeg is? Pas je met terugwerkende kracht je reserveringen van vorig jaar aan? Laat je het potje negatief worden (welke betekenis heeft het dan nog)? Als een potje veel groter is dan nodig, stop je dan tijdelijk met reserveren (waardoor je inzicht nog meer vertroebelt)?

In mijn Excel-'planning' staan alle posten (inclusief 1% WOZ voor onderhoud per jaar, 20% aanschafkosten auto per jaar, en wat bedragen voor elektronica, meubilair etc.) zodat er geen onverwachte kosten zijn, maar in de 'realisatie' staan alleen de werkelijk gemaakte kosten op het moment dat ze gemaakt worden (dus ook de aanschaf van een auto of jaarbetaling van zorgverzekering). De weg naar FO duurt nog even, dus het middelt wel uit over de jaren.
Pagina: 1 ... 33 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.