Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.483 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
maxoss schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:09:
Wat een armoede zeg.

Dus je koopt een keer in de 5 jaar schoenen en loopt meerdere jaren rond in dezelfde ondergoed en sokken?

Ik geloof er geen reet van
Ik draag kleren echt totdat er gaten inzitten.

Al heeft dat in mijn geval niet met FO te maken, maar puur omdat het meestal kleren zijn waar ik aan gewend ben en die fijn zitten.

Ik haat het moeten uitzoeken van nieuwe...

Dus ja, kan mij best voorstellen dat anderen het uit FO overweging doen.

Mijn ouders waren nog van een andere generatie die dan de naaimachine erbij pakten en het weer ff fixen :p

Zeker toen ik nog klein was en mijn kleding veel te snel kapot ging.

Gordijnen maakten ze ook zelf etc.

PS
Mijn moeder groeide op in het platteland waar de wc een hok buiten was met een gat in de grond. Wij hebben het hartstikke goed hier tegenwoordig. Ook met versleten kleren :P

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 06-01-2018 12:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
finsdefis schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:53:
Zelf merk ik het op de werkvloer vooral; waar ik 3 jaar geleden een jaarcontact had en veel ja en amen zei geef ik nu gewoon bij bepaalde zaken aan bij mijn leidinggevende dat ik het er "fundamenteel mee oneens" ben en/of "mijn ogen open hou voor andere uitdagingen". De combinatie van meer ervaring, goede baanperspectieven, freelancewerk ernaast, een vast contract maar vooral een bergje FU-money vergaard op de weg naar FO geeft mij nu al een semi-onafhankelijk gevoel. Ironisch genoeg leidt dat tot meer waardering op de werkvloer.
Heel herkenbaar. Voor mij is daarom de weg naar FO de moeite waard, en heb ik er persoonlijk vrede mee als het bij FMA zou blijven, zoals ik inmiddels al ben.

Zelf heb ik recentelijk de FU-money optie gelicht en mijn baan opgezegd omdat ik er helemaal klaar mee was. Ik heb eigenlijk nog nooit zo snel weer een nieuwe baan gevonden. Binnen een week had ik 3 aanbiedingen liggen, en uiteindelijk gekozen voor de baan die mij het leukste leek. Tot grote tevredenheid overigens. Met mijn slapende eenmanszaak heb ik nog een paar klusjes kunnen doen zodat ik achteraf gezien ook mijn spaargeld niet heb hoeven aanspreken.

Wel merkte ik dat ik mijzelf wel snel verveel als ik niet aan het werk ben. Stof om over na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 06-01-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Als ik het ergens niet mee eens ben op mn werk, dan zeg ik dat gewoon. Heb ik geen FU money voor nodig, en wordt wel gewaardeerd. Wordt gezien als meedenken. Maar dat zal niet overal zo goed werken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Bericht gehad dat mijn collectieve pensioen is overgemaakt naar de PPI. Nu heb ik alleen nog pensioen in de PPI (via werkgever) en via BND (in eigen beheer). Blij dat ik niet meer mee doe met dat rare ‘collectieve’ pensioen concept!

[ Voor 3% gewijzigd door Torgo op 07-01-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
!null schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:18:
Als ik het ergens niet mee eens ben op mn werk, dan zeg ik dat gewoon. Heb ik geen FU money voor nodig, en wordt wel gewaardeerd. Wordt gezien als meedenken. Maar dat zal niet overal zo goed werken.
Idealiter is dat natuurlijk overal zo. Nog los van een ambtelijke of politieke cultuur die een positieve ontvangst van constructieve kritiek verhindert lag het ook aan mijn eigen onervarenheid, to be honest. Dan sterkt een dosis FU-money mij ook in het daadwerkelijk stellen van grenzen.

Nog los van de 'negatieve' motivator dat ik zelfs zeer gewaardeerde collega's bovengemiddeld vaak aan een burn-out ten onder zie gaan in mijn sector, wat op elke leeftijd weer extra uitdagingen met zich meebrengt als je torenhoge vaste lasten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lethalis schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:33:
Ik haat het moeten uitzoeken van nieuwe...
Je moet ook niet gaan uitzoeken, maar gewoon het bekende pakken. Ik heb een standaard garderobe: spijkerbroek, overhemd (en evt. trui) en sneakers. Als iets niet meer mooi is, dan koop ik bij diezelfde (online) winkel gewoon een vervangend exemplaar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Onderschat die studiekosten niet, dat is best wel duur. Ik sponsor 3 universiteitsstudenten op kot, dus dat is makkelijk 2000€ per maand.

Ik wil ook wat terugkomen op het opleven van kapitaal nadat je stopt met werken.
Alles mooi uitrekenen, en dan het kapitaal mee opleven zou me een oncomfortabel gevoel leven. Er zijn nogal wat onzekerheden zoals het rendement dat je haalt, en hoe oud je wordt.
Sommige jaren haal ik 10-12% rendement, maar ik heb ook al 20% verloren. Momenteel is de inflatie beperkt, maar je kapitaal op peil houden zonder beleggingsrisico lukt nu zeker niet. De tijd van spaarrekeningen met 5% rente en een inflatie van 2% is definitief voorbij, en zie ik niet zo snel terug komen.

Zo lang je thuis kan wonen in een afbetaald huis, en niet enorm veel zorg nodig hebt vallen de levenskosten nog te behappen, zelfs met een gewoon wettelijk pensioen, maar als je met 2 in een bejaarde tehuis terecht komt stijgt de leefkost ineens naar 4k, en dan eet je een huis ook vrij snel op.

Ik zal dus niet snel stoppen met werken, ook gewoon omdat ik me graag wat luxe permitteer, en dan vooral om te reizen. Is het rendement van de beleggingen hoog, dan mag dat al eens een rondreis in de VS zijn, en anders wordt dat een klein hotelletje in Spanje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
-

[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
wouter6022 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:18:
Kent iemand hier goede informatiebronnen mbt FO voor jongeren? Op internet zie ik dat de meeste informatie niet op mensen onder de 30 gericht is.
Wat is er anders aan op die leeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Onder 'ERE' zitten redelijk wat jongeren (dus ook onder de 30). Maar moet je wel aanspreken. Voor het FO principe maakt 20 of 30 natuurlijk niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Onderwerpen lijken me ook niet anders voor de leeftijd inderdaad.
Wel zou ik bijna zeggen, had ik maar rond die leeftijd geweten. Dan had ik wellicht nu al beter voor gestaan.
Maar ik zeg bijna, want anders had wellicht de financien de overhand gehad, en hadden we daarom niet besloten om de lange reis te maken, en dat was eeuwig zonde geweest.
en dan waren dingen vast anders gelopen, hadden we ons huidige huis niet gekocht. Dat is een gouden koop geweest en had ik tussen mijn 20e en 30e nooit bij elkaar kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

@wezep 💪👍🤗 geweldig. Gefeliciteerd.

Echt stoppen op je 20ste danwel 30ste is wél echt heel anders dan 50+. Doordat je afstand tot sociale vangnetten (bijv. AOW en pensioen, die je sowieso weinig hebt opgebouwd als je eerder stopt) en ‘einde leven’ veel groter is introduceer je veel meer onzekerheden. Je swr neemt hierdoor enorm af, in theorie. Dit is echter prima gedocumenteerd en vindbaar met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:59
murphsy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:35:
Je swr neemt hierdoor enorm af, in theorie. Dit is echter prima gedocumenteerd en vindbaar met Google.
Euh, SWR is juist oneindig? Alleen de berekeningen en theorie die er aan ten grondslag liggen zijn gebaseerd op een bepaalde periode. De onzekerheid zal dus wel toenemen (zoals met alles).

Onee, toch 30 jaar, maar:

“the safe withdrawal rate actually has a 96% probability of leaving more than 100% of the original starting principal!”

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 07-01-2018 21:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:07:

Zo lang je thuis kan wonen in een afbetaald huis, en niet enorm veel zorg nodig hebt vallen de levenskosten nog te behappen, zelfs met een gewoon wettelijk pensioen, maar als je met 2 in een bejaarde tehuis terecht komt stijgt de leefkost ineens naar 4k, en dan eet je een huis ook vrij snel op.
Dat opeten valt reuze mee. Als je een gemiddeld huis hebt is dat iets van 250K waard. Zou je met zijn tweeën in een verzorgingshuis komen (Bejaarden huizen bestaan niet meer) en dat zou 4000 per maand kosten dan kan je van die 250K 60-65 maanden leven. Dat is dus ruim 5 jaar en dan ga je er van uit dat je geen enkel ander inkomen hebt en verder ook geen vermogen. Je komt pas in een verzorgingshuis op het allerlaatst van je leven. Ze gooien je heus niet op straat als het geld op is.
Ik ga mijn hele leven niet moeilijk doen voor iets wat heel misschien, ooit eens in het laatste jaar van mijn leven mogelijk zou kunnen gebeuren.
Natuurlijk weet je niet hoe oud je zal worden. Maar meer dan 120 zal het niet zijn. En laten we reëel zijn. 100 is al extreem. Ik voel me perfect veilig als mijn geld op is als ik 85-90 ben. Als ik dat al haal

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 22-06 09:07
wezep schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:44:
***members only***

***members only***
Wow, netjes man! Proficiat! Daar kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen.
TucanoItaly schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:26:
[...]

Je moet ook niet gaan uitzoeken, maar gewoon het bekende pakken. Ik heb een standaard garderobe: spijkerbroek, overhemd (en evt. trui) en sneakers. Als iets niet meer mooi is, dan koop ik bij diezelfde (online) winkel gewoon een vervangend exemplaar.
Dat beleid heb ik ook een tijdje gehanteerd. Of gewoon ineens, als er een goede aanbieding is, een paar dezelfde broeken/truien/shirts kopen. Eventueel met een net iets ander kleurtje of printje. Kun je makkelijk afwisselen en er jaren mee doen. Kost je die ene keer net wat meer, maar ben je wel weer een tijd van het gezeik af. Zo heb ik al jaren een voorraad boxershorts in de kast liggen waar ik eens in de paar maanden, als de oude versleten zijn of gaten vertonen, weer wat nieuwe uit pak. Volgens mij kan ik al drie jaar met die voorraad vooruit. Inmiddels is de voorraad bijna op, maar ik heb er jaren niet naar om hoeven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

wouter6022 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:18:
Kent iemand hier goede informatiebronnen mbt FO voor jongeren? Op internet zie ik dat de meeste informatie niet op mensen onder de 30 gericht is.

Zelf ben ik 21 en single, koopwoning (190k) met afgeloste hypotheek op Mn 41e (maar voor die tijd koop ik alweer wat anders natuurlijk)

Ik heb geen pensioenregeling van mijn werkgever maar wel jaarlijks enkele duizenden euro's om te beleggen of te sparen. Ook geen studieschuld of andere openstaande leningen trouwens.
Top dat je er nu al mee bezig bent. Je loopt zo een jaar of 5~15 voor op de gemiddelde poster hier (en nog meer op de gemiddelde persoon die hier niet mee bezig is).

Op die leeftijd zie ik echter geen ander stappen plan dan voor 30+ers. Dus zicht op de inkomen en uitgave, dure schulden afbouwen (bijna alles wat niet je Hypotheek of studieschuld is), een buffer opbouwen waar je een veilig gevoel bij hebt en een plan maken om vermogen op te bouwen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
CaLeX schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:50:
[...]

Top dat je er nu al mee bezig bent. Je loopt zo een jaar of 5~15 voor op de gemiddelde poster hier (en nog meer op de gemiddelde persoon die hier niet mee bezig is).

Op die leeftijd zie ik echter geen ander stappen plan dan voor 30+ers. Dus zicht op de inkomen en uitgave, dure schulden afbouwen (bijna alles wat niet je Hypotheek of studieschuld is), een buffer opbouwen waar je een veilig gevoel bij hebt en een plan maken om vermogen op te bouwen.
Zal inderdaad niet enorm veel verschillen. Echter, hoe jonger je bent, hoe groter de kans dat het thema 'relatie vinden/opbouwen' relevanter is (zullen uiteraard uitzonderingen zijn). Ben wel benieuwd hoe @wouter6022 hiertegenaan kijkt.

Zelf ben ik 28, maar had op m'n 21 al dezelfde partner als nu. Stond toen alleen totaal niet stil bij FO en ik mag mezelf - naast allerlei andere factoren - gelukkig prijzen dat mijn partner hetzelfde staat t.o.v. FO als ik. Weet niet hoe het gegaan zou zijn als we daar fundamenteel anders over zouden denken. Nou ja, dan hadden we denk ik geen relatie meer gehad en dan niet zozeer vanwege FO-streven, maar meer vanwege visie op materialisme/ervaringen/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

assje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:40:
[...]

Euh, SWR is juist oneindig? Alleen de berekeningen en theorie die er aan ten grondslag liggen zijn gebaseerd op een bepaalde periode. De onzekerheid zal dus wel toenemen (zoals met alles).

Onee, toch 30 jaar, maar:

“the safe withdrawal rate actually has a 96% probability of leaving more than 100% of the original starting principal!”
SWR is niet oneindig als je kijkt naar betrouwbaarheid, dat wordt wel vaker verkeerd begrepen. Ik denk dat, omdat het gaat over je levensonderhoud, mikken op 95%+ betrouwbaarheid sowieso wenselijk is.

En dan moet je er nog rekening mee houden dat deze betrouwbaarheid alleen gebaseerd is op historische marktbewegingen. Jouw persoonlijke situatie kan natuurlijk over 60+ jaar ook veel meer fluctueren dan over 30 jaar. Denk aan andere wensen, gezinsuitbreiding danwel scheiding, ziekte, etc. En dan is er nog wet- en regelgeving, etc.

De beurs gaat weer angstaanjagend hard dit jaar. Zelfs als overtuigd buy&hold belegger begin ik nu toch uitstap kriebels te krijgen. Must. Resist.

Wel ga ik de komende maanden minder nieuw geld inleggen, dat gaat voorlopig even richting hypotheek en spaargeld. Daar voel ik me nu comfortabeler bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
murphsy schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:51:
[...]

De beurs gaat weer angstaanjagend hard dit jaar. Zelfs als overtuigd buy&hold belegger begin ik nu toch uitstap kriebels te krijgen. Must. Resist.

Wel ga ik de komende maanden minder nieuw geld inleggen, dat gaat voorlopig even richting hypotheek en spaargeld. Daar voel ik me nu comfortabeler bij.
Bedoel je nu afgelopen week of afgelopen jaar? Sowieso doen waar je lekker bij slaapt. Maar mijn aandelen zijn zo'n 5% gestegen bij Meesman (op hun eigen site staat 7.5% voor afgelopen jaar, maar hoe ze daar aan komen met hun koersen begrijp ik niet helemaal, terwijl bij voorgaande jaren het wel lijkt te kloppen) afgelopen jaar, dus heel indrukwekkend is dat niet :P.

Als je kijkt naar S&P 500 is die afgelopen jaar wel met 17.5% gestegen, wat natuurlijk een hele hoop is. Alleen hier is de vraag: Zijn de bedrijven zoveel meer waard geworden (volgens beleggers), of is dat een reactie omdat de dollar 13% is gedaald in dat jaar tov de Euro (en dan zit je dus weer op ruwweg de 5% rendement in Euro's die ik heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn portefeuille is afgelopen week ook 2,6% gestegen, terwijl er normaal slechts 0,1% verandering per dag is... Dat vind ik zelf ook extreem. Gelukkig is m'n aankoopmoment deze maand er nog niet, hopelijk zakt het nog wat :)

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 08-01-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Kleine vraag aan de mensen die ETF hebben op de GIRO. Door de nieuwe wet zijn sommige producten niet langer meer beschikbaar op deGIRO. Nu had ik Vanguard ETF, maar kan nu niet meer kopen. Wat is wijsheid, de rest verkopen en nieuwe ETF uitzoeken?

Zijn er mensen die hier ook tegenaan lopen?

V-Strom 650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Xoxol schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:25:
Kleine vraag aan de mensen die ETF hebben op de GIRO. Door de nieuwe wet zijn sommige producten niet langer meer beschikbaar op deGIRO. Nu had ik Vanguard ETF, maar kan nu niet meer kopen. Wat is wijsheid, de rest verkopen en nieuwe ETF uitzoeken?

Zijn er mensen die hier ook tegenaan lopen?
Dit blog wat ik tegenkwam gaat op jouw vraag in: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/vwrl-vti-vxus/
Er zijn ook mensen die verwachten dat DeGiro de ETF's binnenkort weer zal aanbieden, maar ik weet niet of dat realistisch is.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Railgunner schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Dit blog wat ik tegenkwam gaat op jouw vraag in: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/vwrl-vti-vxus/
Er zijn ook mensen die verwachten dat DeGiro de ETF's binnenkort weer zal aanbieden, maar ik weet niet of dat realistisch is.
Thanks! Ik ga het bestuderen.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:17
[...]

Ik heb exact hetzelfde gevoel en diverse instrumenten wijzen op een crash zoals VIX (volatility index) maar ik blijf inleggen op mijn wereld indexfonds. Wel heb ik een gedeelte van mijn cash buffer gebruikt om fysiek goud te kopen, want dat is de enige safe haven als er stront aan de knikker is.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet iemand hoe "inkomsten uit tijdelijk verhuur woning" in de belasting opgave gaan? Je hoeft maar (na aftrek kosten) 70% op te geven, maar verder gaat het er gewoon in als inkomsten voor box 1 denk ik?

En in een geheel andere situatie, bijvoorbeeld vaste verhuur van een ander pand, wordt gezien als 2e woning in box 3.
Maar wanneer wordt dit zo als 2e woning gezien? Als je er dus niet geregistreerd staat lijkt me, maar zou je dan nog een 1e woning moeten bezitten? Kan ook huur zijn o.i.d lijkt me.
Maar belangrijkere vraag: Je hoeft een woning niet afgelost te hebben om hem in box 3 op te kunnen geven toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

!null schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:01:
Weet iemand hoe "inkomsten uit tijdelijk verhuur woning" in de belasting opgave gaan? Je hoeft maar (na aftrek kosten) 70% op te geven, maar verder gaat het er gewoon in als inkomsten voor box 1 denk ik?
Als je de Belastingdienst mag geloven, is er een categorie 'inkomsten uit tijdelijke verhuur van het hoofdverblijf' waar je het hele bedrag invult. Ik vermoed dat de aangifte dan automatisch 70% daarvan bij je inkomen optelt:
In uw aangifte inkomstenbelasting geeft u het hele huurbedrag aan. Bij 'inkomsten uit tijdelijke verhuur van het hoofdverblijf'. U betaalt dan belasting over 70% daarvan.
En in een geheel andere situatie, bijvoorbeeld vaste verhuur van een ander pand, wordt gezien als 2e woning in box 3.
Maar wanneer wordt dit zo als 2e woning gezien? Als je er dus niet geregistreerd staat lijkt me, maar zou je dan nog een 1e woning moeten bezitten? Kan ook huur zijn o.i.d lijkt me.
Maar belangrijkere vraag: Je hoeft een woning niet afgelost te hebben om hem in box 3 op te kunnen geven toch?
Tenzij de woning in Box 1 valt, valt hij in Box 3. Voor Box 1 geldt:
[quote]• de eigen woning die uw hoofdverblijf is
Hiermee bedoelen we elke eigen woning die onder de eigenwoningregeling valt. Deze woning geeft u aan bij ‘Eigen woning’ in box 1 (inkomen uit werk en woning).
Dus nee, je hoeft geen eigen (koop)woning te hebben om een verhuurde woning in Box 3 te hebben. Hij hoeft ook niet afgelost te zijn (hypotheekschuld in Box 3 kan je immers van je vermogen aftrekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Ik vind het ook idioot hard gaan inderdaad. Ik blijf wel mijn reguliere bedragen inleggen, maar dat is vooral vanwege mijn lange horizon. Toch ga ik nu niet éxtra inleggen, ik ben voorzichtig (zo staan bij DeGiro nu mijn VTI en VXUS on hold en hou ik dat geld wel even achter de hand). Ik koop mogelijk wel dividendaandelen, maar dat is meer omdat het me daarin om dividendrendement gaat de komende jaren, daarbij maakt de koersfluctuatie minder uit.

Maar de jeuk begint wel te komen ja. Mijn cijfers bij DeGiro zijn overwegend groen terwijl ik nog niet zo lang beleg, dat moet een keer misgaan, zou je denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pannencouque op 08-01-2018 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

!null schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:01:

Je moet even de denkstappen omdraaien. Een woning valt in Box 3 met als uitzondering de eigen woning als je daarvan de rente in Box 1 aftrekt. Niet de eerste woning dus.

En schulden mag je aftrekken van Box 3 minus 3,000.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 915187 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:12:
[...]

Je moet even de denkstappen omdraaien. Een woning valt in Box 3 met als uitzondering de eigen woning als je daarvan de rente in Box 1 aftrekt. Niet de eerste woning dus.

En schulden mag je aftrekken van Box 3 minus 3,000.-
Ja het is me nu duidelijk dat ik het zo moet zien, bedankt.

Wij zullen eerst tijdelijke verhuur inkomsten hebben in box 1, we hebben maar 1 huis en we gaan op reis.

Het box 3 verhaal kan later wel eens van toepassing worden, maar dan moeten we zien wat de toekomst brengt.
Het is in ieder geval interessant om huidige woning dan proberen aan te houden, al gaat de gigantische overwaarde dan wel meespelen in box 3 qua VRH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 12:28
Sissors schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Bedoel je nu afgelopen week of afgelopen jaar? Sowieso doen waar je lekker bij slaapt. Maar mijn aandelen zijn zo'n 5% gestegen bij Meesman (op hun eigen site staat 7.5% voor afgelopen jaar, maar hoe ze daar aan komen met hun koersen begrijp ik niet helemaal, terwijl bij voorgaande jaren het wel lijkt te kloppen) afgelopen jaar, dus heel indrukwekkend is dat niet :P.

Als je kijkt naar S&P 500 is die afgelopen jaar wel met 17.5% gestegen, wat natuurlijk een hele hoop is. Alleen hier is de vraag: Zijn de bedrijven zoveel meer waard geworden (volgens beleggers), of is dat een reactie omdat de dollar 13% is gedaald in dat jaar tov de Euro (en dan zit je dus weer op ruwweg de 5% rendement in Euro's die ik heb).
De economie draait goed, maar wat je vooral ziet is dat de beurzen gevoed worden door de rente die maar laag blijft, dat er veel schulden worden aangegaan want goedkoop (kijk maar eens naar balans McDonalds bijvoorbeeld). Veel grote mature bedrijven groeien naar omzet weinig of niet maar kopen zelf aandelen op van hun overtollige cash, of gaan hier zelfs schulden voor aan. Er is dus een heel deel bedrijven binnen die S&P500 met matige prestaties. Tech en de nieuwe bedrijven doen het dan weer heel goed en vuren de index aan.

MAAR de economische cyclus zal zich herhalen, en de beurs reageert daar meestal vroegtijdig op. Wanneer is moeilijk te voorspellen, aangezien bij elke cyclus, de economie en economische activiteit er heel anders uit ziet, idem het politieke klimaat. Huidig klimaat kan goed nog 2-3 jaar aanhouden, maar op het einde van het jaar kan het ook helemaal omslaan. De rit naar beneden zal dan ??? kwartalen duren, en de beurzen zullen gemiddeld 10-20-30% dalen. Dan komen er weer solden, als je dan meer kan inleggen zou dat ideaal zijn.

Zelf ben ik dit jaar voorzichtiger, wat minder financials, wat minder tech, wat meer consumer staples, beverages, discount ketens etc in portefeuille genomen, kortom, dingen die minder dalen. Vorig jaar was mijn porto ongeveer 60% financials+tech. Nu nog om en bij de 40%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Ik beleg een dikke 50% in fondsen en trackers, en beschouw dat als het veiligste gedeelte van mijn portfolio.
Daarnaast een paar relatief veilige aandelen zoals vastgoed, en relatief grote bedrijven.

En dan het opwindende deel in mijn portefeuille: biotech.
En nu net deze week zijn er 2 aandelen zowat ontploft door overnameactiviteiten.
Ik had er genoeg geld in gestoken om een verschil te maken, en daardoor alleen al heb ik een half jaarloon extra winst.
Met een stukje van dat geld ga ik toch iets leuks doen. En ik ga mijn kinderen eens een stukje laten meedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05
Tommie12 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:56:
Ik beleg een dikke 50% in fondsen en trackers, en beschouw dat als het veiligste gedeelte van mijn portfolio.
Daarnaast een paar relatief veilige aandelen zoals vastgoed, en relatief grote bedrijven.

En dan het opwindende deel in mijn portefeuille: biotech.
En nu net deze week zijn er 2 aandelen zowat ontploft door overnameactiviteiten.
Ik had er genoeg geld in gestoken om een verschil te maken, en daardoor alleen al heb ik een half jaarloon extra winst.
Met een stukje van dat geld ga ik toch iets leuks doen. En ik ga mijn kinderen eens een stukje laten meedelen.
Die ene zal wel de lamaboer uit België zijn, maar wat was de ander?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
coelho schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:41:
[...]

Die ene zal wel de lamaboer uit België zijn, maar wat was de ander?
Ablynx en Tigenix, ik had ze allebei.
En van Tigenix had ik een pak bijgekocht in December omdat ik vond dat de positieve resultaten te weinig effect hadden op de koers.

Het is ongelooflijk om op de negende dag van het jaar al een dikke 7% rendement te hebben op mijn hele beleggingsportefeuille.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 221425

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 29-01-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
Tja, niet beginnen aan crypto zeg je. Ik begin mij er toch meer en meer voor te interesseren en ben toch wel van plan om een dezer dagen mij er eens goed in te verdiepen en met wisselgeld er eens mee te gaan spelen.

Gewoon om eens met een paar tientjes/paar honderd euro mee te beginnen. Beetje spreiden, verdiepen in de verschillende currency. Sommigen kosten maar een paar centen en zijn bijzonder volatiel. Het is veel meer spuceleren/gokken dan normaal beleggen maar ik denk dat daar toch eenvoudig wel wat winst te halen moet zijn.

Niet zozeer om hiermee nou de FMA/FO gedachte na te jagen, maar mocht ik in het ergste geval alle inleg verliezen is er geen man over boord en mocht ik onverhoopt wel mee liften op de hype dan is het toch een leuke aanvulling en ik denk dat het best een leuke hobby (soort van) kan zijn.

Verslavingsgevoelig ben ik niet, dus ben niet bang om mijn hele hebben en houden erin te stoppen en eventueel te verliezen :)

Ik lees eigenlijk nooit dat mensen in dit topic ook in crypto zitten en kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat zo is, verkeerde aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:59
@B-Real Wat is de reden dat je denkt hier beter in te zijn dan de andere deelnemers? Op dit moment wordt er in de wachtrij bij de slager en door je oom op een verjaardag gesproken over instappen in crypto, normaal gesproken is dat het moment om er uit te stappen zou ik zeggen.

Uiteraard niet gehinderd door enige kennis, ik doe er helemaal niets mee en heb ook geen enkele intentie dat nu nog te doen. Wat mij betreft heb ik die boot gemist.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
@B-Real Ik heb wat crypto, maar meer dan 150 euro is het dan ook niet. Maar ik denk niet dat er veel FO'ers zijn met een groot aandeel spaargeld in crypto, betrouwbaarheid op de lange termijn is nog niet echt bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
assje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:19:
@B-Real Wat is de reden dat je denkt hier beter in te zijn dan de andere deelnemers? Op dit moment wordt er in de wachtrij bij de slager en door je oom op een verjaardag gesproken over instappen in crypto, normaal gesproken is dat het moment om er uit te stappen zou ik zeggen.

Uiteraard niet gehinderd door enige kennis, ik doe er helemaal niets mee en heb ook geen enkele intentie dat nu nog te doen. Wat mij betreft heb ik die boot gemist.
Er beter in zijn dan andere deelnemers denk ik absoluut niet en ik heb ook (nog) niet de illusie dat het nou echt de toekomst is. Echter dacht men ergens vorig jaar nog dat bijvoorbeeld de Bitcoin nooit boven de 5.000eu uit zou komen en dat het één grote bubbel is, in de tussentijd was er een hoop geld mee te verdienen geweest.

Zo ook tig andere digitale valuta welke van enkele centen stijgen naar een euro of nog meer, dat zijn rendementen waar de meeste FO'ers van kunnen dromen. Afgezien van het feit dat het ontzettend volatiel is zijn er wel bepaalde valuta welke een zeer interessante blockchange technologie kennen en waar in de basis een toekomst in zou kunnen zitten.

Zoals gezegd ben ik wel benieuwd naar het avontuur en zou ik wel willen instappen met een klein bedrag, er een beetje mee spelen, mijn inleg er desnoods weer uithalen als de stijging blijft doorzetten. Ik denk dat men slim instappen, bijkopen en verkopen je er wel een leuk rendement uit kan halen in (stel) een jaar. Waarbij ik mij er zeker van bewust ben dat alles in elkaar kan klappen en het geen fluit meer waard is.
Echter denk ik niet dat ik het zo lang zou aan willen houden als mijn reguliere beleggingen welke ik echt voor de lange termijn heb.

Anyway, ik denk dat het geen alleenstaand middel is om FO/FMA te worden maar in het kader van spreiding wellicht wel een aanvulling op het gehele portfolio kan zijn voor enkelen.
Waarom naast je geld spreiden over aflossen hypotheek, sparen, regulier beleggen (en voor sommigen geld stoppen in start ups of vastgoed) ook niet een paar centen in crypto steken? Ik kan mij wat dat betreft niet zo goed voorstellen dat niemand in dit topic dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 20:41
Ik wil weten waar ik in beleg, bij cryptocurrency heb ik daar in ieder geval geen idee van. Dan heb ik het nog niet over de volatiliteit, regelgeving (China/Zuid-Korea) of Coins die gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:53
B-Real schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:36:
Waarom naast je geld spreiden over aflossen hypotheek, sparen, regulier beleggen (en voor sommigen geld stoppen in start ups of vastgoed) ook niet een paar centen in crypto steken? Ik kan mij wat dat betreft niet zo goed voorstellen dat niemand in dit topic dat doet.
Omdat er hier verder niet over loterijen of beleggen inhoudelijk wordt gesproken, daar zijn andere topics inhoudelijk voor! Genoeg die er wat speelgeld in hebben zitten en dat heeft verder geen invloed op FMA of FO, los dat je met risico wel sneller FMA/FO kan zijn als je het op tijd omzet naar cash.

Ik hoop ook dat we die gesprekken in de betreffende topics houden en het hier vooral over verhogen inkomsten of verlagen uitgaven kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 10:11
Achteraf inderdaad altijd gemakkelijk om te zeggen "had ik maar". Mensen vergeten dan ook vaak dat ze ook hadden moeten kopen op het dieptepunt en verkopen op het hoogtepunt en niet bij de eerste stijgingen. Er zijn dit jaar ook bepaalde chinese aandelen die dit jaar het nog beter deden dan de bitcoin rise. En die zijn zo volatiel dat je er ook nooit zou aankomen.
Er zijn er wel een aantal die het gedaan hebben in dit topic heb ik tijdje terug gelezen. Iemand had ook de helft terug verkocht net voor het naar beneden dook dus hij had het goed. Maar een groot bedrag zou ik er zelf ook nooit insteken. Op zich vind ik het een interessant concept, maar er zijn een aantal dingen die mij er, naast de volatiliteit en speculatie, grotendeels van weghouden. Bv het feit dat er een klein landverbruik aan elektriciteit gebruikt wordt voor het minen van virtuele coins. Weinig regelgeving, onduidelijke toekomst, farms zoals in china die met gesubsidieerde energie minen, ...

Ik heb er echter wel een klein beetje aan verdiend. (theoretisch, gezien het nog in cryptovorm staat). 500€ aan etherium gekocht indertijd, 500€ verkocht toen de portefeuille op 1000€ stond. En de resterende 500 is nu gegroeid tot 1800€ of zo moest ik het nu innen. Persoonlijk zag ik meer toekomst in ether dan in bitcoin. Ondertussen heb je meer crypto varianten dan zandkorrels op aarde en volg ik het ook wat minder.

Heb je er goed aan verdiend, des te beter. Is het de toekomst? Dat kan, mogelijk ook niet. Maar momenteel zijn ze vrij volatiel. Je kan er dus zeker winst mee pakken als je er goed op zit en alles goed opvolgt maar daar wil ik geen tijd in steken. Dan liever wat trager met meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 23:15
B-Real schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:36:
[...]

Afgezien van het feit dat het ontzettend volatiel is zijn er wel bepaalde valuta welke een zeer interessante blockchange technologie kennen en waar in de basis een toekomst in zou kunnen zitten.
Ik hoop dat dit een typefout is?

Maar verder zit ik er denk ik wel hetzelfde in als jij. Heb wat papers en een boek over de blockchain en cryptovaluta gelezen. Had er € 1.000 in geïnvesteerd voor de lol, als ik het allemaal verloor was het jammer, maar niet meer dan dat. Inmiddels heb ik 80% rendement gemaakt en ben ik het zat om elk kwartier de koersen te willen checken dus ben ik langzaam aan het uitstappen.

Het is leuk geweest. Ik heb wat geleerd en wat geld verdient, wat ik keurig in indexfondsen ga stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
President schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Omdat er hier verder niet over loterijen of beleggen inhoudelijk wordt gesproken, daar zijn andere topics inhoudelijk voor! Genoeg die er wat speelgeld in hebben zitten en dat heeft verder geen invloed op FMA of FO, los dat je met risico wel sneller FMA/FO kan zijn als je het op tijd omzet naar cash.

Ik hoop ook dat we die gesprekken in de betreffende topics houden en het hier vooral over verhogen inkomsten of verlagen uitgaven kunnen hebben.
Dat is een wel heel pessimistische insteek :)
Ik heb ook absoluut niet de intentie om hier nu inhoudelijk er op in te gaan. Het valt mij alleen op dat ik het hier erg weinig voorbij zie komen in de FO/FMA plannen en nu net in een reactie ook expliciet het voornemen zag staan om niet in te stappen.

Terwijl FO/FMA in mijn ogen toch gepaard gaat met spreiding van vermogen over de diverse zaken.
Karrespoor schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Ik hoop dat dit een typefout is?

Maar verder zit ik er denk ik wel hetzelfde in als jij. Heb wat papers en een boek over de blockchain en cryptovaluta gelezen. Had er € 1.000 in geïnvesteerd voor de lol, als ik het allemaal verloor was het jammer, maar niet meer dan dat. Inmiddels heb ik 80% rendement gemaakt en ben ik het zat om elk kwartier de koersen te willen checken dus ben ik langzaam aan het uitstappen.

Het is leuk geweest. Ik heb wat geleerd en wat geld verdient, wat ik keurig in indexfondsen ga stoppen.
Typefoutje idd :)
We denken er inderdaad hetzelfde over met als verschil dat jij al hebt doorgezet en ik van plan ben om dit jaar te gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Helaas heb ik niet voldoende punten om plaatjes te plaatsen, dus ik zal jullie de mooie graphics besparen.

overzicht van vorig jaar:

2015 2016 2017
95% 108% 62% Savingsrate tov netto salaris
74% 64% 40% Savingsrate tov totale inkomsten

0% 0% 8% Portfolio aandeel beleggingen en crypto
97% 79% 82% Portfolio aandeel vastgoed
3% 21% 10% Portfolio aandeel cash

Savingsrate tov salaris ligt historisch rond de 70%.
In 2016 een stukje vastgoed verkocht. De opbrengst geïnvesteerd in cashreserve, dus dat heeft een groot effect.
In 2017 een stukje vastgoed gekocht met beperkte eigen middelen. Vervolgens wel gemeubileerd verhuurd, welke kosten ik niet zie als investering en direct afschrijf. Vandaar de lagere savingsrate (geld is niet geïnvesteerd maar opgegaan aan operationele kosten).

Portfolio diversifieert zich langzaamaan gelukkig, want vastgoedmannetje worden hoeft ook niet per se, en in het Amsterdamse vastgoedballonnetje vind ik op dit moment weinig buy to let opties met aantrekkelijk rendement en beperkt risico.
Het vastgoed aldaar heeft er wel voor een groot deel voor gezorgd dat mijn net worth met 30% is toegenomen.
Hier staat echter wel een bedenkelijke loan to value van >60% tegenover.

Crypto is 1000 Euro inleg (nu wel bijna een miljoen) en zie ik als speelgeld, vond het geen aparte regel waard.

Ik heb een tijdje zitten klooien in Excel met reserveringen / afschrijvingen om bovenstaande ratio’s gelijkmatiger te krijgen, maar toch besloten dat voorlopig niet te doen.
Uiteindelijk ga je (of in ieder geval ik) dan toch creatief boekhouden. Dus mijn insteek is met enkel echte transacties te rekenen en deze conservatief te boeken (investeringen vs operationele kosten).

Plannen:
-Eigen huis verbouwen. Dit gaat wel een paar jaar duren
-Geld dat overblijft in ETF’s steken tbv diversificatie.
-bankrekeningen samenvoegen en waar mogelijk opzeggen. Administratief rotwerk, zie ertegenop maar het ergert me. Voordeel is dat de cash buffer kleiner kan worden omdat het over minder rekeningen verspreid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
sorry maar @Baytep lees ik het nu goed dat je een miljoen euro aan crypto speelgeld noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
sorry, had me een grapje gepermiteerd.
heb 23% winst in 4 weken. Ook toen pas begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 09:29
Zijn er hier mensen die in vastgoed beleggen? En zo ja, met hoeveel procent eigen geld doen jullie dit dan? Ik zit bijvoorbeeld bij zo'n NIBC vastgoedhypotheek te kijken. Die tellen deze percentage's:

PERIODEN T/M 50% MW T/M 60% MW T/M 70% MW
3 Jaar 3,15% 3,25% 3,35%
5 Jaar 3,30% 3,40% 3,50%
7 Jaar 3,70% 3,80% 3,90%
10 Jaar 4,20% 4,30% 4,40%

Als je kijkt dat het bruto rendement op bijvoorbeeld een appartement 6/7 procent is dan hou je toch helemaal niets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@Baytep oo vandaar, ik vond het al zo vreemd. Je zit wel goed in het vastgoed. Is het een doel ervoor te zorgen dat er genoeg inkomen uit voort komt om daar van te kunnen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Sunri5e schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:23:
Zijn er hier mensen die in vastgoed beleggen? En zo ja, met hoeveel procent eigen geld doen jullie dit dan? Ik zit bijvoorbeeld bij zo'n NIBC vastgoedhypotheek te kijken. Die tellen deze percentage's:

3 Jaar 3,15% 3,25% 3,35%
5 Jaar 3,30% 3,40% 3,50%
7 Jaar 3,70% 3,80% 3,90%

Als je kijkt dat het bruto rendement op bijvoorbeeld een appartement 6/7 procent is dan hou je toch helemaal niets over?
Je huis stijgt ook nog in waarde normaal gezien + het moment dat je geen lening meer hebt lopen is het natuurlijk meer inkomsten (minus kosten & leegstand).
Voor mensen die niet op de beurs willen (of hem niet verstaan), is het toch een redelijk alternatief.

Een aandeel bepaal je ook niet enkel op de inkomst op dividend normaal gezien. (Al loopt de vergelijking niet helemaal hetzelfde, in grote lijnen is er nog iets van aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Lointje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Je huis stijgt ook nog in waarde normaal gezien + het moment dat je geen lening meer hebt lopen is het natuurlijk meer inkomsten (minus kosten & leegstand).
Voor mensen die niet op de beurs willen (of hem niet verstaan), is het toch een redelijk alternatief.

Een aandeel bepaal je ook niet enkel op de inkomst op dividend normaal gezien. (Al loopt de vergelijking niet helemaal hetzelfde, in grote lijnen is er nog iets van aan).
Normaal stijgt het idd. Maar ik zie het in de aankomende tijd eerder stabiliseren.Maar het lijkt me toch dat je met beleggen meer rendement kunt behalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
Uiteraard is er met beleggen meer rendement te halen. Maar kan dat ook met even veel/weinig risico?
Niemand heeft de glazen bol. Van aandelen zullen er ook genoeg mensen zijn die zeggen dat het gaat stabiliseren of in elkaar zakken want het stijgt al jaren.
Uiteindelijk moet je je geld steken in iets dat je begrijpt en waar je toch iets van vertrouwen in hebt zodat je goed slaapt. Je kan evengoed spreiden over vastgoed & beurs al heb je dan wel al wat kapitaal nodig natuurlijk.
Niemand weet het zeker, voor sommigen is een huis beter omdat ze het fysiek zien, zelf kunnen onderhouden en een mooie cashflow geeft elke maand. (op de tijdelijke leegstand na). Anderen willen liever niet al dat gemekker met huurders en die vertrouwen hun huiswerk op de beurs, dat bedrijven met een goede winst, uitbreidingsmogelijkheden en goed bestuur meer waard zullen worden. Of via kunst, crypto, wijn, spaarboek, ... Er zijn meerdere manieren en het is risico vs rendement vs buikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 20:29

TmZ

Sunri5e schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:23:

3 Jaar 3,15% 3,25% 3,35%
5 Jaar 3,30% 3,40% 3,50%
7 Jaar 3,70% 3,80% 3,90%

Een paar punten:
- NIBC is relatief duur
- Woningwaarde is hard gestegen, harder dan huren (denk ik)
- Veel kapitaal is door lage rente al gevlucht naar vastgoed dus rendement staat onder druk

Ik heb verhuurd vastgoed samen met twee anderen, wij breiden niet uit in de huidige markt i.v.m. de harde stijging van de woningprijzen in ons gebied. Er is vast nog wel rendement te maken maar staat voor mij niet meer in verhouding tot de hoeveelheid tijd/energie die het kost.

Wij zijn overigens gestart met 70% bank, 30% eigen geld en 4% aflossing per jaar.

Edit: Waardestijging van woningen meenemen in je rendementsberekening vind ik trouwens echt speculatie.

[ Voor 4% gewijzigd door TmZ op 10-01-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
TmZ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:07:
[...]

Een paar punten:
- NIBC is relatief duur
- Veel kapitaal is door lage rente al gevlucht naar vastgoed dus rendement staat onder druk

Ik heb verhuurd vastgoed samen met twee anderen, wij breiden niet uit in de huidige markt i.v.m. de harde stijging van de woningprijzen in ons gebied. Er is vast nog wel rendement te maken maar staat voor mij niet meer in verhouding tot de hoeveelheid tijd/energie die het kost.

Wij zijn overigens gestart met 70% bank, 30% eigen geld en 4% aflossing per jaar.

Edit: Waardestijging van woningen meenemen in je rendementsberekening vind ik trouwens echt speculatie.
Hoeveel procent rendement maken jullie? Bij welke bank hebben jullie een hypotheek afgesloten en tegen welke rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ

TmZ

Sunri5e schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:17:
[...]

Hoeveel procent rendement maken jullie? Bij welke bank hebben jullie een hypotheek afgesloten en tegen welke rente?
Ik stuur je wel even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06 13:38
Hoe kijken mensen hier trouwens tegen bitcoins en dergelijke aan? Hierdoor kan je een hoger redement behalen dan spaargeld op dit moment en dus ook sneller bij FO zijn. Keerzijde is wel dat de bubbel ook eens kan knappen en je dan verder weg bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ergens tussen een speculatieve investering, piramidespel en loterij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• capellio
  • Laatst online: 21-05 17:03
assje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:19:

Enkele weken gelden hoorde ik tijdens het sporten idd de anabooltjes hele gesprekken voeren over bitcoin, dat is voor mij ook het signaal dat er iets niet goed gaat.

Zelf heb ik wel wat crypto's (bitcoin, ether en lumens). De bitcoin en lumens heb ik in het begin der tijdens vanuit technische interesse zelf gemined/verkregen (geen geld aan uitgegeven dus). De ether heb ik een aantal jaar geleden na een netwerkborrel aangeschaft, ook meer uit interesse. Afgelopen maand heb ik er ook wat verkocht, wat qua opbrengst gelijk is aan mijn inleg destijds.

Ik werk voornamelijk voor financiële instellingen (IT) dus techniek + finance heeft ervoor gezorgd dat crypto's mijn interesse hebben. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik het in de huidige vorm nooit als een weg naar FO zal zien. Het geld wat ik maandelijks spaar voor mijn F(M)O doelen zal ik dus nooit in crypto's steken.

Wel heb ik besloten om alles van de hand te doen bij een bepaalde waarde maar wat mij betreft zakt de hele bende ook in elkaar en dan heb ik voor m'n gevoel niks gemist "Ik heb vandaag niet minder dan gisteren".

En voordat iedereen voor m'n deur staat: de totale waarde op dit moment brengt me bij lange na niet richting FO. Misschien een leuke auto maar maar dan dat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:35:
Hoe kijken mensen hier trouwens tegen bitcoins en dergelijke aan? Hierdoor kan je een hoger redement behalen dan spaargeld op dit moment en dus ook sneller bij FO zijn. Keerzijde is wel dat de bubbel ook eens kan knappen en je dan verder weg bent.
Dit is net nog aan bod gekomen. Lees de berichten in dit topic van vandaag vanaf 12:29 maar eens terug ;)

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Railgunner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:51:
[...]

Dit is net nog aan bod gekomen. Lees de berichten in dit topic van vandaag vanaf 12:29 maar eens terug ;)
Bedankt, had geen zin om 127 paginas te lezen,aar zal even terug lezen :d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Bedankt, had geen zin om 127 paginas te lezen,aar zal even terug lezen :d
Je weet dat je ook binnen een topic kan zoeken, right? Hoef je geen 127 pagina's voor door te lezen :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Je weet dat je ook binnen een topic kan zoeken, right? Hoef je geen 127 pagina's voor door te lezen :)
Hol up, ik kan zoeken binnen een topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:51
0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:28:
[...]

Hol up, ik kan zoeken binnen een topic?
Daar hebben ze zo'n vergrootglas voor uitgevonden. Staat meestal bovenaan de pagina :9

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:47
Ook maar eens 2017 afgesloten.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
TechHunter schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:36:
[...]

Daar hebben ze zo'n vergrootglas voor uitgevonden. Staat meestal bovenaan de pagina :9
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Mooi lijstje, Accountant!

Al zou ik wel stellen dat de opvang met blagen in die leeftijd iets structureels is, de komende twee jaar nog. Verder inderdaad schrikken hoe duur kinderen zijn in onderhoud. Afschrijving van de auto's is wel laag, zijn die zo oud al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik zou er nu niet meer op instappen eerlijk gezegd. Ik heb 4 jaar geleden veel gekocht en daardoor 4 jaarsalarissen winst kunnen maken. Maar heb wel het idee dat we op de vooravond van een crash staan. Zeker weet je het nooit in cryptoland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik ben er met wat speelgeld ingestapt (€1.500), erg risicovolle en volatiele markt. Maar potentie heeft het absoluut, al moet je wel het juiste onderzoek doen bij iedere munt, zit ook veel bullshit en overgewaardeerd spul tussen.

Maak op dit moment nog geen rendement, sta iets in de min. Komt door wat leergeld waardoor je slechte beslissingen maakt en transactiekosten, maar ik denk dat ik nu een mooi lijstje heb waar ik goed rendement mee kan pakken. En aangezien de markt zo volatiel is kan het zomaar zo zijn dat ik over een uur op +10% sta.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 11-01-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Pannencouque schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:51:
Mooi lijstje, Accountant!

Al zou ik wel stellen dat de opvang met blagen in die leeftijd iets structureels is, de komende twee jaar nog. Verder inderdaad schrikken hoe duur kinderen zijn in onderhoud. Afschrijving van de auto's is wel laag, zijn die zo oud al?
Hangt ervan af hoe je naar deze kosten kijkt. Ze zijn structureel van aard voor de huidige jaren maar ik ben meer geïnteresseerd in de uitgaven die ik ook heb op het moment van FO. Ieder jaar zijn er wel incidentele uitgaven maar ik probeer een beetje te zoeken naar de uitgaven op het moment van FO. Zo dat ik met een zo goed mogelijke onderbouwing kan zeggen nu ben ik FO. Dat is ook de hoofdreden dat ik alles maandelijks/jaarlijks administreer en zaken elimineer om te zoeken naar mijn eigen FO getal.

Wat de auto's betreft:
A-segment auto 2009 nieuw gekocht 9K oprijden in 15 jaar? hebben er dadelijk ak 9 achter de rug.
C- segment auto 2005 gekocht in 2014 voor 3.500 oprijden in 5 jaar 500 restwaarde.

Je ziet alleen een verplaatsing van afschrijving naar onderhoud. Mijn visie is heb liever onderhoud dan afschrijving. Bij een nieuwere auto is de kans wellicht lager op onderhoud maar die is ook aanwezig. Dan koop ik liever een goedkopere auto en geef ik meer uit aan onderhoud. Maar dan weet ik wel wat er gedaan is. Blijft altijd een beetje geluk hebben met een auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Ik ben pas op 8 december jl. voor €300 in bitcoins gestapt en dit is momenteel €259 waard. In die ruime maand heeft de waarde gefluctueerd tussen €221 en €354, dus het is inderdaad erg volatiel. Het zou leuk zijn als het wat meer waard wordt, en ik sluit niet uit dat ik nog wat andere crypto's koop, maar ik neem het niet mee in mijn plannen voor de toekomst. Daarvoor is het toch te onberekenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55
Zelf speculeer ik met <€1000 op wat alt-coins. Ik heb IOTA, NEO, ETH en een paar bitcoin (€200).

Met €1000 in Bitcoin ga je geen klapper meer maken. Dus maybe sommige altcoins wel. Maar, ondanks dat mijn inleg nu (virtueel) verdubbeld is houd ik alles voor €0 in de boeken. Zowel in excel als in mijn hoofd. Je moet jezelf echt niet rijk rekenen tot je casht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik stap pas in crypto als het toepasbaar is in een portfolio van beleggingen en daarin rendement verhoogd en/of risico verlaagd. Dat zal denk ik in mijn geval al snel een ETF zijn, welke ik kan combineren met aandelen, obligaties, goud, etc. Nu vind ik het nog teveel een loterij, waarin ik in in ieder geval mijn weg niet kan vinden.

Dit staat los van de achterliggende technologie waarin ik juist sterke potentie zie. Maar om uit de toepassingen een winnaar te pikken? Dat is voor mij teveel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:05
Magpie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:26:
Ik stap pas in crypto als het toepasbaar is in een portfolio van beleggingen en daarin rendement verhoogd en/of risico verlaagd. Dat zal denk ik in mijn geval al snel een ETF zijn, welke ik kan combineren met aandelen, obligaties, goud, etc. Nu vind ik het nog teveel een loterij, waarin ik in in ieder geval mijn weg niet kan vinden.

Dit staat los van de achterliggende technologie waarin ik juist sterke potentie zie. Maar om uit de toepassingen een winnaar te pikken? Dat is voor mij teveel gevraagd.
komt eraan: https://www.iexprofs.nl/N...encies-is-in-de-maak.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik mine en handel in alt's. Mag niet klagen, maar inderdaad... Nooit met geld dat je niet kan missen.
Meer dan eens 200+% rendement gemaakt op een transactie, op 1 dag.
Maar ja, als je niet goed oplet (of de verkeerde pakt, etc etc) sta je ook zomaar op 20% van je inleg.

Leuk om mee te spelen, maar niet als structureel deel van mijn FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Magpie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:26:

Die je heb je al: Combicoin.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Accountant schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:15:
[...]

Hangt ervan af hoe je naar deze kosten kijkt. Ze zijn structureel van aard voor de huidige jaren maar ik ben meer geïnteresseerd in de uitgaven die ik ook heb op het moment van FO. Ieder jaar zijn er wel incidentele uitgaven maar ik probeer een beetje te zoeken naar de uitgaven op het moment van FO.
Ah, oké, dat verklaart wel e.e.a. in het opschrijven ja.
Auto's vallen dan inderdaad mee en het scheelt als je ze helemaal af rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Een paar punten:
- NIBC is relatief duur

Er valt nog wel leuk bij te verdienen in het opknappen van verouderde woningen/appartementen. Ik ben dit nu samen met 2 anderen aan het doen en de stijgende huizenprijzen spelen ons daarbij in de kaart. Er is momenteel veel vraag naar zogenaamde 'turn key appartementen' en dat is terug te zien in de vraagprijzen.
in de grote steden is dit trouwens al niet meer interessant door de enorme oververhitting aldaar, maar in andere gebieden is het goed handelen.

Het doel is overigens om vermogen op te bouwen en in de toekomst een aantal woningen aan te houden voor verhuur. Dat moet dan de 'passieve' inkomstenbron worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
[...]

Dat vind ik wel een vreemde opmerking. Je kan de waardestijging van een huis toch niet negeren, dat heeft historisch gezien de grootste winst/een groot deel van de winst opgeleverd bij verhuurders. Om nog eens de vgl te maken met de beurs: Een aandeel is toch ook meer dan enkel zijn dividend.
Je kan perfect door de omliggende gekochte huizen de waarde van jouw huis inschatten jaarlijks (of kijken bij de notarisbarometer voor jouw gemeente of de variant in NL). Dat is rendement dat je hebt op je portefeuille. Wat wel vaak bij vastgoed telt, is de cashflow die nodig is uit het huis gezien je nog een lening hebt af te betalen en daarom is de verhuur belangrijk.

Als je eerder bedoelt met waardestijging als speculatie: Ik koop een huis om te verhuren want ik ga er op voorhand van uit dat hij x% stijgt in waarde per jaar, dat is inderdaad "speculatie", maar niet minder dan een aandeel waarvan je hoopt dat hij ook gaat stijgen, of zelfs de huur dat je gaat binnenharken jaarlijks kan je ook niet zeker weten. Wie weet verslechtert de buurt en sta je leeg of moet je met minder huur doen etc...
Je kan dus wel voorzichtige schattingen en berekeningen doen en waardestijging van een huis hoort er dus zeker in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Mirved schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:04:
[...]

Ik zou er nu niet meer op instappen eerlijk gezegd. Ik heb 4 jaar geleden veel gekocht en daardoor 4 jaarsalarissen winst kunnen maken. Maar heb wel het idee dat we op de vooravond van een crash staan. Zeker weet je het nooit in cryptoland.
Damn dat is wel lekker, 4 jaarsalarissen. Uitgaande van een mooi salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ

TmZ

Lointje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Dat vind ik wel een vreemde opmerking. Je kan de waardestijging van een huis toch niet negeren, dat heeft historisch gezien de grootste winst/een groot deel van de winst opgeleverd bij verhuurders. Om nog eens de vgl te maken met de beurs: Een aandeel is toch ook meer dan enkel zijn dividend.
Je kan perfect door de omliggende gekochte huizen de waarde van jouw huis inschatten jaarlijks (of kijken bij de notarisbarometer voor jouw gemeente of de variant in NL). Dat is rendement dat je hebt op je portefeuille. Wat wel vaak bij vastgoed telt, is de cashflow die nodig is uit het huis gezien je nog een lening hebt af te betalen en daarom is de verhuur belangrijk.

Als je eerder bedoelt met waardestijging als speculatie: Ik koop een huis om te verhuren want ik ga er op voorhand van uit dat hij x% stijgt in waarde per jaar, dat is inderdaad "speculatie", maar niet minder dan een aandeel waarvan je hoopt dat hij ook gaat stijgen, of zelfs de huur dat je gaat binnenharken jaarlijks kan je ook niet zeker weten. Wie weet verslechtert de buurt en sta je leeg of moet je met minder huur doen etc...
Je kan dus wel voorzichtige schattingen en berekeningen doen en waardestijging van een huis hoort er dus zeker in thuis.
Ik doelde inderdaad op het tweede, niet op het eerste.

Wat ik bedoel is dat mensen huizen kopen zonder fatsoenlijk rendement te maken op de huur en rekenen op de waardestijging voor rendement. Dat is inderdaad vergelijkbaar met aandelen, een aandeel Unilever met een solide kasstroom kopen vind ik geen speculatie. Een aandeel in een techbedrijf dat verlies draait zonder uitzicht op winst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Persoonlijk vind ik een huis om te verhuren een veel risicovoller belegging dan aandelen. Tevens heb je er veel meer werk aan.

Onvoorzien onderhoud -> daar gaat je winst van het jaar.
Buurt kan verpauperen -> inzakken waarde van huis.
Slechte huurders -> hoop gedoe
Wijziging in wetgeving -> hoop extra kosten. Bijvoorbeeld in 2030 wilt men alle huizen van het gas af, dan moet de eigenaar dus flink gaan investeren in een warmtepomp systeem bij een oud huis.

Veel van deze dingen kan je natuurlijk deels ondervangen door in een goeie buurt het huis te kopen en je huurders goed uit te zoeken maar toch is het een hoop extra gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:04
Mirved schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:12:
Persoonlijk vind ik een huis om te verhuren een veel risicovoller belegging dan aandelen. Tevens heb je er veel meer werk aan.

Onvoorzien onderhoud -> daar gaat je winst van het jaar.
Buurt kan verpauperen -> inzakken waarde van huis.
Slechte huurders -> hoop gedoe
Wijziging in wetgeving -> hoop extra kosten. Bijvoorbeeld in 2030 wilt men alle huizen van het gas af, dan moet de eigenaar dus flink gaan investeren in een warmtepomp systeem bij een oud huis.

Veel van deze dingen kan je natuurlijk deels ondervangen door in een goeie buurt het huis te kopen en je huurders goed uit te zoeken maar toch is het een hoop extra gedoe.
Mijn reden om niet in vastgoed te stappen behalve mn eigen huis is dat je bijna volledig afhankelijk van de overheid. Zolang partijen als de VVD in het zadel zitten gaat dat nog, maar het kan zomaar voorkomen dat er straks een partij komt die een radicaal idee als "betaalbaar wonen" belangrijker vindt dan winst voor investeerders. Daarnaast heb je ook nog met lokale politiek te maken, die is nog veel wispelturiger.

Plus dat ik er van overtuigd ben dat de rentes niet altijd zo laag zullen blijven en dat vastgoed dan ook ineens zn aantrekkingskracht en dus een deel van zijn waarde gaat verliezen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hi allemaal. Ben me de laatste tijd een beetje aan het inlezen op FO, en hoewel ik geen concrete doelstellingen heb om heel vroeg te stoppen met werken spreekt het idee mijn geld voor me te laten werken me uiteraard wel aan. Ik zie het zo; als je slim met je geld omgaat kun je aan het eind van je leven zonder al te veel moeite toch een aardige streep voor hebben.

Van mezelf ben ik al geen big spender, dus aan die kant is er niet heel veel te winnen. De "luxes" die ik heb/wil zijn niet extreem en ik zou ze niet opgeven voor geld. Ik kan het dus beter aan de kant van de verdiensten zoeken.

Wat zaken waar ik me in aan het verdiepen ben:
-Extra aflossen hypotheek: heeft nog geen zin, netto scheelt dat niet veel en daarnaast kan ik datzelfde geld beter investeren met een hoger rendement.
-Indexbeleggen: erg geinteresseerd. Ik vraag me alleen af wat het verwachte rendement gemiddeld ongeveer zal zijn, en ik kan het risico niet zo goed inschatten.
-Zonnepanelen: ik vraag me af of het rendabel is een veld vol met panelen te zetten. Ik kan wellicht land min of meer gratis gebruiken. Het probleem hierbij is denk ik wel de salderingsregeling: als je enkel elektriciteit opwekt dan verkoop je voor zover ik weet voor maar 7ct/kWh. Iemand die zoiets heeft gedaan?

Ga de komende weken dit topic eens zorgvuldig doorspitten om op ideeën te kopen. Tot nu toe lijkt indexbeleggen me de manier om met de minste moeite rendement te behalen, maar ik vraag me dus af hoeveel ongeveer en hoe groot de risico's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
Accountant schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:08:

***members only***
Mooi overzicht! Misschien het afgelopen jaar veel geinvesteerd en daardoor pas op de plaats, maar voor een groot deel pluk je daar met woongenot de vruchten van de komende jaren en het vergroot de WW waarschijnlijk. Jullie zijn met NW verder dan ik op die leeftijd.
Je beleggingsstrategie blijft wel opvallend. Misschien dat komend jaar de volatiliteit toeneemt en dat dat voor trading goed werkt, maar hoe wil je het rendement gaan vergroten? En verder benieuwd: kost het je veel tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
roda_djavulen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:34:
@Baytep oo vandaar, ik vond het al zo vreemd. Je zit wel goed in het vastgoed. Is het een doel ervoor te zorgen dat er genoeg inkomen uit voort komt om daar van te kunnen leven?
Het doel is inderdaad om passief inkomen uit vastgoed te genereren.

Het merendeel van de FO strategieën die ik hier zie bestaan uit aandelen (ETF) + afbetaald eigen huis. Sommigen combineren dit met een beperkte vastgoed portefeuille.

Ik heb er graag wat vastgoed bij, enerzijds als hedge voor de ETF portefeuille, anderzijds omdat het rendement potentieel hoger kan liggen dan ETF’s.
Bovendien blijf je op een manier flexibel bij langjarige rente trends: lage rente = hogere LTV aanhouden, dus extra investeren in aandelen vs hogere rente = LTV omlaag brengen, dus extra leningen afbetalen.
Natuurlijk komt met (verhuurd) vastgoed wel wat meer werk kijken. Als je teveel hebt zou je zelfs kunnen stellen dat je niet echt FO bent. En als je niet technisch onderlegd bent en de handen niet uit de mouwen wil steken is het rendement beroert.

Maar vooralsnog is het goed te doen. Eventueel kan ik later (>10 jaar) meer van de operationele kant uitbesteden. De inflatie heeft er dan hopelijk voor gezorgd dat de winstmarge gelijk blijft.

Maarja, tot een paar maanden geleden had ik nog nooit van FO of ETF’s gehoord en klooide ik maar wat aan. Mede dankzij dit soort sites ben ik er wat systematischer naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
@JURIST

Woongenot is inderdaad het doel en een gezonde balans tussen nu en in de toekomst leven. Daarnaast zal een deel van de verbouwing weer tot uiting komen in een hogere woningwaarde en het up to date houden van de woning.

Probleem afgelopen jaar was met name dat ik trades te snel heb afgekapt en dat ik niet continue in de markt heb gezeten. Grootste deel van het geld heeft gewoon op een spaarrekening gestaan afgelopen jaar. Mede doordat ik anticipeerde op meerdere correcties gedurende het jaar 2017 maar die zijn eigenlijk uitgebleven of minder heftig geweest als de jaren ervoor. Daarnaast misschien wat focus verloren en wat tijd besteed aan andere zaken.

Jammer van het gemiste rendement maar risico was ook erg laag.

Qua tijd valt het wel mee. Handel maar in een beperk aantal aandelen en leg de in- en verkoop order eigenlijk direct na elkaar in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 12:08
Duci schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:41:
Hi allemaal. Ben me de laatste tijd een beetje aan het inlezen op FO, en hoewel ik geen concrete doelstellingen heb om heel vroeg te stoppen met werken spreekt het idee mijn geld voor me te laten werken me uiteraard wel aan. Ik zie het zo; als je slim met je geld omgaat kun je aan het eind van je leven zonder al te veel moeite toch een aardige streep voor hebben.

Van mezelf ben ik al geen big spender, dus aan die kant is er niet heel veel te winnen. De "luxes" die ik heb/wil zijn niet extreem en ik zou ze niet opgeven voor geld. Ik kan het dus beter aan de kant van de verdiensten zoeken.

-Extra aflossen hypotheek: heeft nog geen zin, netto scheelt dat niet veel en daarnaast kan ik datzelfde geld beter investeren met een hoger rendement.
-Indexbeleggen: erg geinteresseerd. Ik vraag me alleen af wat het verwachte rendement gemiddeld ongeveer zal zijn, en ik kan het risico niet zo goed inschatten.
-Zonnepanelen: ik vraag me af of het rendabel is een veld vol met panelen te zetten. Ik kan wellicht land min of meer gratis gebruiken. Het probleem hierbij is denk ik wel de salderingsregeling: als je enkel elektriciteit opwekt dan verkoop je voor zover ik weet voor maar 7ct/kWh. Iemand die zoiets heeft gedaan?

Ga de komende weken dit topic eens zorgvuldig doorspitten om op ideeën te kopen. Tot nu toe lijkt indexbeleggen me de manier om met de minste moeite rendement te behalen, maar ik vraag me dus af hoeveel ongeveer en hoe groot de risico's zijn.
Zelf doe ik nu zo'n drie jaar Beheerd Beleggen bij de ING waar ik belegtechnisch geen omkijken naar heb. Ik ben best tevreden. Het grote voordeel vind ik:

- Geen kennis van beleggen nodig.
- Risico/rendement niveau zelf te kiezen en makkelijk te wijzigen.
- Flexibel. Inleg bepaal je zelf bijvoorbeeld eenmalige + periodiek een bedrag. Mocht je het nodig hebben kun je de portefeuille kosteloos terugboeken en met een week heb je het weer op je rekening.
- Lage kosten.
- Geen transactiekosten.
- Verder goede informatievoorziening, beleggingsvisie, beleggingsrekening via app te bekijken.

Rendementen uit het verleden: https://www.ing.nl/partic...en-en-strategieen.html...

...bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

Ik heb overigens geen ervaringen bij andere brokers maar ik vergelijk af en toe de netto rendementen bij een neutraal (50-50) profiel. En die van de ING zijn nog steeds prima.

2 tips voor je als beginner: Onthoud dat rendement altijd samengaat met risico -> met beleggen ga uit van de lange termijn. En dat periodiek beleggen verkleint de kans op het slecht timen van de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:46:
[...]

- Lage kosten.
- Geen transactiekosten.
- Verder goede informatievoorziening, beleggingsvisie, beleggingsrekening via app te bekijken.

...

2 tips voor je als beginner: Onthoud dat rendement altijd samengaat met risico -> met beleggen ga uit van de lange termijn. En dat periodiek beleggen verkleint de kans op het slecht timen van de markt.
Ik ben wel benieuwd waarom je voor beheerd beleggen hebt gekozen t.o.v. indexbeleggen, waar je toch weer geld mee bespaart. Is er een reden om aan te nemen dat deze vorm veelgebruikte indices structureel verslaat?

Bij ING betaal je de vaste kosten (€ 16,- p.j.) + service fee (0,82-1,13%) + kosten van de fondsbeheerder (0,25-2,33%), wat leidt tot een structureel lager rendement. En hoe lager je inleg, hoe meer de vaste kosten erin hakken qua percentage.

[ Voor 31% gewijzigd door finsdefis op 11-01-2018 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

oscar82

De ondertitel

Stel, je loopt jaarlijks 1% mis door die service fee. Dan loop je in 20 jaar toch mooi 22,02% rendement mis. Gegarandeerd.
Op een eenmalige inleg van 10.000 euro is dat 2202 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
finsdefis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je voor beheerd beleggen hebt gekozen t.o.v. indexbeleggen, waar je toch weer geld mee bespaart. Is er een reden om aan te nemen dat deze vorm veelgebruikte indices structureel verslaat?

Bij ING betaal je de vaste kosten (€ 16,- p.j.) + service fee (0,82-1,13%) + kosten van de fondsbeheerder (0,25-2,33%), wat leidt tot een structureel lager rendement. En hoe lager je inleg, hoe meer de vaste kosten erin hakken qua percentage.
Ik beleg in de indextrackers waarvan de kosten fondsbeheerder liggen tussen de tussen 0,06% en 0,95%. Al weet ik niet of je dit met indexbeleggen bedoeld. De exacte kosten liggen inderdaad ergens tussen de 1-2% dus lage kosten is bij nader inzien niet helemaal juist.

Daar komt bij dat ik al bij ING zit en het aanmaken van de rekening zeer weinig gedoe was.

Ik ben natuurlijk benieuwd of er brokers zijn die een beter netto rendement halen op een neutraal profiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:07:
[...]

Ik beleg in de indextrackers waarvan de kosten fondsbeheerder liggen tussen de tussen 0,06% en 0,95%. Al weet ik niet of je dit met indexbeleggen bedoeld. De exacte kosten liggen inderdaad ergens tussen de 1-2% dus lage kosten is bij nader inzien niet helemaal juist.

Daar komt bij dat ik al bij ING zit en het aanmaken van de rekening zeer weinig gedoe was.

Ik ben natuurlijk benieuwd of er brokers zijn die een beter netto rendement halen op een neutraal profiel.
Tja, punt is helaas dat je vooraf niet weet welk fonds een goed rendement haalt en of dit fonds de index verslaat. Tenminste, dit is een aanname die ik doe. Ik ga ervan uit dat beheerde fondsen niet per definitie structureel bovengemiddeld presteren. En ongeacht of dat zo is zijn er wel hoge kosten aan verbonden, die ook doorlopen bij mindere tijden.

Om die reden kies ik gewoon voor Meesman (0,5% vaste kosten + 0,25% transactiekosten), waarbij ik elke maand iets inleg. Daarnaast vul ik dit nog aan met door mezelf uitgekozen etf's bij DeGiro, waar je echt alleen de kosten van de etf zelf betaalt.

Inhoudelijk advies daarover past beter in het beleggingstopic, maar qua wat betreft kosten minimaliseren is het wel relevant voor FO. Het verschil tussen 10k initiële inleg met jaarlijks 1200 erbij is aanzienlijk. Over 20 jaar kan dat 20k schelen tussen 5% en 7% rendement, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• capellio
  • Laatst online: 21-05 17:03
Met betrekking tot de kosten van beleggingen heb ik nog niemand gehoord over Binck Fundcoach. Ik gebruik dat voor m'n maandelijkse portefeuille uitbreidingen, kosten hiervoor zijn 0,15% per jaar aan service fee (gemaximaliseerd op € 360 per jaar). De transactiekosten zijn € 0,- (voor het periodiek beleggen, overigens kun je de order daarvoor gewoon continue aanpassen).

Naar mijn idee zijn dit zo goed als de laagste kosten die ik kon vinden maar misschien mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
capellio schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:26:
Met betrekking tot de kosten van beleggingen heb ik nog niemand gehoord over Binck Fundcoach. Ik gebruik dat voor m'n maandelijkse portefeuille uitbreidingen, kosten hiervoor zijn 0,15% per jaar aan service fee (gemaximaliseerd op € 360 per jaar). De transactiekosten zijn € 0,- (voor het periodiek beleggen, overigens kun je de order daarvoor gewoon continue aanpassen).

Naar mijn idee zijn dit zo goed als de laagste kosten die ik kon vinden maar misschien mis ik iets?
Fundcoach is volgens mij ook een goede qua kosten. Ik heb daar een rekening geopend en wil daar ook periodiek gaan inleggen zodra ik weer meer bestedingsruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
finsdefis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:16:
[...]

Tja, punt is helaas dat je vooraf niet weet welk fonds een goed rendement haalt en of dit fonds de index verslaat. Tenminste, dit is een aanname die ik doe. Ik ga ervan uit dat beheerde fondsen niet per definitie structureel bovengemiddeld presteren. En ongeacht of dat zo is zijn er wel hoge kosten aan verbonden, die ook doorlopen bij mindere tijden.

Om die reden kies ik gewoon voor Meesman (0,5% vaste kosten + 0,25% transactiekosten), waarbij ik elke maand iets inleg. Daarnaast vul ik dit nog aan met door mezelf uitgekozen etf's bij DeGiro, waar je echt alleen de kosten van de etf zelf betaalt.

Inhoudelijk advies daarover past beter in het beleggingstopic, maar qua wat betreft kosten minimaliseren is het wel relevant voor FO. Het verschil tussen 10k initiële inleg met jaarlijks 1200 erbij is aanzienlijk. Over 20 jaar kan dat 20k schelen tussen 5% en 7% rendement, bijvoorbeeld.

Bedankt voor deze tips! Alleen bij Meesman lijkt het netto rendement toch lager dan bij de ING als ik het zo even snel bekijk. Voor 2015 en 2016 is het rendement van Meesman zonder transactiekosten gelijk aan het netto rendement van ING. Bij twee keer transactiekosten á 0,25 (1 keer storten en 1 keer opnemen) Meesman 0,5% netto steeds een lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Bij Meesman zitten de beheerkosten in het rendement verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Laatst online: 27-05 13:17

Naast de service fee, betaal je toch ook voor het fonds van think ETFs en black rock bij Binck fundcoach? Ik zie tarieven van 0.28% tot 0,50% of kijk ik verkeerd?

Ben wel met je eens dat de 0,- transactiekosten aantrekkelijk is!

[ Voor 13% gewijzigd door Lud0v1c op 11-01-2018 20:01 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:54

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lud0v1c schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:57:
[...]

Naast de service fee, betaal je toch ook voor het fonds van think ETFs en black rock bij Binck fundcoach? Ik zie tarieven van 0.28% tot 0,50% of kijk ik verkeerd?
Klopt, dus de extra kosten die je bij binck fundcoach hebt ten opzichte van de giro is dat je bij binck nog 0,15% kosten hebt per jaar. Bij een ton belegd kost dit je dus 150 euro per jaar extra. Dus dat valt qua extra kosten wel mee.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque

Goed om je eens te verdiepen. In alle gevallen geldt: met spreiding heb je de meeste 'veiligheid' of de grootste risicobestendigheid. Zonnepanelen op een veld, ik vraag me af of je daar geen vergunningen voor moet hebben. Plus, hoe plaats je dat stabiel zodat het niet verzakt e.d.? Normaal gesproken worden ze op een vaste ondergrond geplaatst. Risico met salderen blijft natuurlijk; best kans dat er over een paar jaar door de overheid allemaal maatregelen worden bedacht die zo'n heel veld minder rendabel maken.

Indexen presteren over de lange termijn (>20 jaar) zo'n 7% geloof ik. Jaarlijks. Prima dus. Maar dan moet je wel maandelijks consequent blijven inleggen.

Vergis je niet in het rendement van je hypotheek. Je kunt er ook VRH mee besparen, waardoor het weer aantrekkelijker wordt. Oké, in een goed beursjaar kun je beter beleggen, maar als de beurs net wat woelig is en rammelt, is een hypotheek een mooie, zekere investering. Plus, het brengt je maandlasten omlaag. Niet met grote stappen, maar je moet ergens beginnen. Als je de besparing opnieuw investeert in je hypotheek, krijg je na een aantal jaar een mooie sneeuwbal. En als het een keer tegenvalt qua werk of inkomsten, heb je meer aan die lagere maandlasten. Als de beurs dan net in een dip zit, is de kans groot dat je daar weinig rendement hebt. Moet je daar je geld uit halen om je hypotheek te betalen, ben je dubbel de pisang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
Dat lijkt misschien weinig, 10-20-30 euro per maand als je een paar duizend extra aflost. Maar reken het even door naar de resterende looptijd van je hypotheek. Hou nog wel rekening met hypotheekrente-aftrek (hoewel dat afgebouwd wordt) maar het blijft toch wel een aantrekkelijke besparing. Ander point of view: je extra aflossing is uiteindelijk ook gewoon mee je vermogen, dus het is niet alsof je het kwijt bent.

Ik zie de hypotheek als een enorme schuld (want dat is het ook) en in mijn weg naar FO zou ik het liefst eerst die schuld een heel stuk kleiner willen maken voordat ik met een goed gevoel ga beleggen of iets anders ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Accountant schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:08:

***members only***
Leuk om weer eens een update te horen! We gaan redelijk gelijk op, zijn even oud alleen heb jij twee kids (wij eentje) en zijn ze iets ouder 🙂. Jammer dat je in 2017 de benchmark niet hebt kunnen verslaan, hopelijk wordt 2018 een top jaar 👍
Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.