Tehh schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:39:
[...]
Ik ben even nieuwsgierig hoe je de savingsrate hebt berekend. Is bij jou savingsrate gelijk aan vermogensopbouw? Of gelijk aan dat wat je hebt kunnen overboeken naar de spaarrekening zonder rekening te houden met onttrekkingen uit de spaarrekening? Dus met andere woorden: zijn je totale savings met 11,5% van je nettoloon toegenomen in 2017?
Het lijkt namelijk alsof je 16k uit je savings hebt gebruikt voor kk etc. Dan nog een savingsrate halen van 11,5% is erg netjes.
Of heb je van je inkomen van bijvoorbeeld 50k 11,5% kunnen sparen, maar is je netto vermogensopbouw negatief i.v.m. het betalen van je kk etc?
Ter vergelijking; ik schat in dat wij over 2017 een savingsrate hadden van 40 - 45%. Maar i.v.m. verbouwingen is het saldo van onze spaarrekening niet toegenomen over heel 2017. Wat dan de 'savingsrate' is vind ik nog wel lastig te definiëren.
Poeh, je haalt hier wel serieus veel zaken door elkaar. Zal het proberen uit te leggen om een begrijpelijke manier.
1. Is bij jou savingsrate gelijk aan vermogensopbouw?
Nee. Vermogen is al je geld. Maar niet al het geld is
spaargeld. Zo zet je elke maand dat geld opzij om te "sparen" voor afschrijving op inboedel, auto, onderhoud auto/woning, etc. Dus je creëert vermogen op papier, dat in de praktijk niks meer is dan reservering voor grote uitgaven.
Zo heb ik op moment van schrijven een 10% van mijn geld gewoon op de bank staan voor al die reserveringen. Heb dus wel vermogen, maar het is geen spaargeld - het is niet vrij inzetbaar maar voorschot op kosten die gaan komen.
Op die manier heb ik ook gespaard voor de KK - dus heb in eerder stadium een lagere savingsrate gehad toen ik dat bedrag opzij zette als reservering.
2. Gelijk aan dat wat je hebt kunnen overboeken naar de spaarrekening zonder rekening te houden met onttrekkingen uit de spaarrekening?
Spaarratio is datgene wat 'overblijft' van je inkomen (salaris+rente+dividend+...) na al je kosten/reserveringen eraf te trekken. Dus het deel dat vrij is om mee te doen wat je wilt (sparen, uitgeven, etc) en je besluit in te zetten om te sparen.
Als je geld onttrekt aan dat potje gaat je ratio inderdaad omlaag - maar zoals aangegeven, was dat geld al afgeschreven als reservering en dus hebben de grote uitgaves geen invloed gehad hierop.
3. Dus met andere woorden: zijn je totale savings met 11,5% van je nettoloon toegenomen in 2017?
In de zin van savingsrate dan ja, is het met 11,5% van nettoloon+andere inkomsten (zoals dividend) toegenomen. Zolang je maar savings ziet als wat je kunt sparen, en niet als totaal vermogen.
4. Het lijkt namelijk alsof je 16k uit je savings hebt gebruikt voor kk etc. Dan nog een savingsrate halen van 11,5% is erg netjes.
Zoals dus aangegeven, heb eerder al 16k 'kosten' meegenomen als reservering, welke apart stond weggezet, waardoor ik geen spaargeld heb hoeven aanspreken.
6. Of heb je van je inkomen van bijvoorbeeld 50k 11,5% kunnen sparen, maar is je netto vermogensopbouw negatief i.v.m. het betalen van je kk etc?
Dat klopt, de totale vermogensopbouw is inderdaad negatief geweest. Maar gelukkig draait FO niet om vermogen, maar om savingsrate/spaargeld/passief inkomen dat vrij beschikbaar is.
7. Ter vergelijking; ik schat in dat wij over 2017 een savingsrate hadden van 40 - 45%. Maar i.v.m. verbouwingen is het saldo van onze spaarrekening niet toegenomen over heel 2017. Wat dan de 'savingsrate' is vind ik nog wel lastig te definiëren.
Als je je financien op orde hebt, heb je waarschijnlijk een kostenpost staan van x-honderd euro dat je elke maand opzij zet voor werk aan de woning. Als je dat bedrag aanspreekt en verder niets dan neemt je spaargeld toe. Als je meer geld nodig hebt dan beschikbaar is, en dus je vrije spaargeld moet aanspreken, dan gaat je spaarratio inderdaad omlaag - en weet je dat je dus je reservering moet verhogen, omdat die blijkbaar niet voldoende is om je kosten te dekken.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Moraal van het verhaal: verwar je savingsrate (sparen) niet met reserveringen (afschrijvingen). In beide gevallen leg je elke maand euro's opzij, maar de 2e is niets anders dan een uitgestelde uitgave... soort koop-op-afbetaling, alleen dan aan jezelf zodat je niet hoeft te lenen of je spaargeld hoeft open te breken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Xanaroth op 05-01-2018 11:09
]