Als ik zo de argumenten langs loop valt mij 2 dingen op: lekker schoppen tegen de overheid en geen enkel rekenvoorbeeld bij hun beweringen:
top Aflosboete wil een referendum over de afschaffing van de wet Hillen, want:
Het afschaffen van de wet Hillen is onbehoorlijk politiek handelen en een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid.
In 30 jaar wordt de regeling afgebouwd.
Eerst worden mensen jarenlang door de overheid gestimuleerd om zoveel mogelijk af te lossen. Als ze dat gedaan hebben, presenteer je ze de rekening. Dat voelt als een mes in de rug!
Met een grote schuld betaal je het indirect d.m.v. verminderde hypotheekrente aftrek.
Na afschaffing van de wet Hillen worden degenen die hun koophuis hebben afbetaald dubbel geraakt: ze moeten voortaan het eigenwoningforfait betalen maar kunnen geen hypotheekrente meer aftrekken.
Aan de hypotheekrente aftrek verdien je? Ik betaal meer dan dat ik terug krijg.
En zie hierboven, je betaalde het al.
We hebben er geen volledig vertrouwen in dat de opbouwtermijn van de afschaffing (in stapjes gedurende 30 jaar) niet wordt versneld. Dat is ook met de verhoging van de AOW-leeftijd en met de beperking van de hypotheekrenteaftrek gebeurd, dus versnelling kan ook zomaar met de afschaffing gebeuren!
In het laatste punt staat er iets over drogreden?
Regelingen stapelen zich op, werken op elkaar in en versterken elkaar. Afschaffing van de wet Hillen heeft bijvoorbeeld ook invloed op de zorgtoeslag. Zo wordt de aflosboete voor heel veel mensen de druppel die de emmer doet overlopen!
Ja kan denk een paar euro schelen. Rekenvoorbeeld?
Minder regels, prima.
Oudere huiseigenaren met alleen AOW en een klein aanvullend pensioen zijn de klos met het afschaffen van de wet Hillen. Ze hebben spaarzaam geleefd en de hypotheek afgelost om na hun pensioen lagere lasten te hebben. Deze mensen krijgen een rekening die ze niet hadden kunnen voorzien.
Ik wil wel eens reële Rekenvoorbeelden zien waarbij niet aflossen 'voordeliger' zou zijn.
'Niet voorzien' In 30 jaar wordt de regeling afgebouwd.
Ook jongeren die de komende jaren hun hypotheek gaan aflossen krijgen de rekening van het afschaffen van de wet Hillen gepresenteerd. Over uiterlijk 30 jaar zit iedereen met de maximale aflosboete opgescheept!
uiterlijk 30 jaar? worden er geen nieuwe hypotheken meer afgesloten door starters.
We noemen jongeren ook even zodat ze ons ook steunen?
Het argument van het kabinet Rutte III dat de wet Hillen niet meer nodig is omdat het aflossen van de hypotheek toch al verplicht is, is een drogreden. De verplichting om af te lossen bestaat al sinds 2013, dus waarom nu plots de afschaffing van de wet Hillen doorvoeren?
Dat is niet handig, maar slechte redenen zie ik hier ook.
Volgens mij is het heel simpel. Indien je een kleine schuld hebt kun je kiezen, niet aflossen en hypotheekrente betalen of aflossen en de overheid WF betalen.
Mocht ik zover zijn reken ik beide scenario`s wel even door.