Goeie tip !TucanoItaly schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:43:
[...]
Je moet dan eigenlijk het hele plaatje in ogenschouw nemen. Beiden in loondienst en voldoende buffer, neem ik aan. Dan zou ik eens kijken hoe hoog de vaste lasten zijn, ten opzichte van de salarissen. Zelf streef ik (rustig) naar een situatie waar de lasten op te brengen zijn door mijn eega.
Als je dat streven niet hebt, of als dat al het geval is, lekker in de beleggingen stoppen.
Alternatief is om je beleggingen een beetje te spreiden. Dus 3k in een belegging stoppen die niet gecorrelleerd is met de aandelenmarkt.
Niet? Ik ga juist het decembersalaris met de eindejaarsuitkering gebruiken om wat extra te puzzelen. Plus dan tussen kerst en O&N maar eens zien wat er voor komend jaar op het programma staat.murphsy schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:38:
Nu tot na de feestdagen niet meer nadenken over de centen 🤗
En ook niet vergeten; voor het einde van het jaar de zorgverzekering voor volgend jaar in 1x betalen. Scheelt je weer belastbaar vermogen.
Ik vind het altijd prettig om in deze terug en vooruit te kijken. Financieel, maar ook wat betreft werk, persoonlijke ontwikkeling, kinderen/relaties/sociaal, bucket list korte en lange termijn etc. Of ik met de goede dingen bezig ben en wat ik zou willen veranderen. Dus wat ging goed en wat kan beter.Pannencouque schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:23:
[...]
Niet? Ik ga juist het decembersalaris met de eindejaarsuitkering gebruiken om wat extra te puzzelen. Plus dan tussen kerst en O&N maar eens zien wat er voor komend jaar op het programma staat.
Hmmm... Ik dacht dat je door voor NHG te kiezen je automatisch al in de laagste risicoklasse zou vallen waardoor je niet nog verder omlaag zou kunnen?452752 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
Bij mijn hypotheek heb ik een aardige blunder begaan. Door te kiezen voor NHG kan mijn risico opslag niet omlaag. Bij het afsluiten van de hypotheek had ik een LTV van 80% en ik verwacht binnen de eerste drie jaar van de hypotheek op 55% uit te komen door de sterke markt en extra aflossen. Waardoor ik straks meer rente ga betalen dan wanneer ik geen NHG zou hebben.
De hypotheekadviseur had gezegd dat NHG een no-brainer was, en daar ben ik blind voor gegaan. Heeft een hoop geld gekost destijds.
[...]
Als jij van mening bent dat je in een lagere risico klasse valt omdat je huis meer waard is geworden, is het dan ook niet aan jou om voor het bewijsmateriaal te betalen? Of begrijp ik de stelling niet.
https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.htmlSunri5e schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:27:
[...]
Hmmm... Ik dacht dat je door voor NHG te kiezen je automatisch al in de laagste risicoklasse zou vallen waardoor je niet nog verder omlaag zou kunnen?
NHG is in veel gevallen duurder dan <= 55%.
Bij de ING is dat inderdaad zo, om precies te zijn 0,05%.452752 schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:57:
[...]
https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html
NHG is in veel gevallen duurder dan <= 55%.
Bij de Rabobank maakt het niets uit.
Daar is de rente van NHG gelijk aan de laagste categorie (<67,5%).
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Met bovenstaande informatie en:wezep schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:03:
[...]
Bij de ING is dat inderdaad zo, om precies te zijn 0,05%.
Bij de Rabobank maakt het niets uit.
Daar is de rente van NHG gelijk aan de laagste categorie (<67,5%).
Vind ik het allemaal wel meevallen; er even vanuit gaande dat het inderdaad deze aanbieder is en dus 0,05% betreft.452752 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:32:
Bij mijn hypotheek heb ik een aardige blunder began. Door te kiezen voor NHG kan mijn risico opslag niet omlaag. Bij het afsluiten van de hypotheek had ik een LTV van 80% en ik verwacht binnen de eerste drie jaar van de hypotheek op 55% uit te komen door de sterke markt en extra aflossen. Waardoor ik straks meer rente ga betalen dan wanneer ik geen NHG zou hebben.
De hypotheekadviseur had gezegd dat NHG een no-brainer was, en daar ben ik blind voor gegaan. Heeft een hoop geld gekost destijds.
20*350ZO45°
Als ik de vergelijker van de hypotheekshop er even bij pak.
Woning 200k, hypotheek 100k, hypotheek niet voor specifieke groepen (bijv. nieuwbouw).
NHG, 10 jaar, Moneyou 1.64, Rabo 1.65.
NHG, 20 jaar, Moneyou 2.29, Rabo 2.50.
Geen NHG, 10 jaar, Moneyou 1.59, Rabo 1.65.
Geen NHG, 20 jaar, Moneyou 2.24, Rabo 2.50.
Maw: bijzonder weinig verschil op dit moment.
Woning 200k, hypotheek 100k, hypotheek niet voor specifieke groepen (bijv. nieuwbouw).
NHG, 10 jaar, Moneyou 1.64, Rabo 1.65.
NHG, 20 jaar, Moneyou 2.29, Rabo 2.50.
Geen NHG, 10 jaar, Moneyou 1.59, Rabo 1.65.
Geen NHG, 20 jaar, Moneyou 2.24, Rabo 2.50.
Maw: bijzonder weinig verschil op dit moment.
NHG kost je ook 1% eenmalig, niet extreem veel maar als je het niet nodig had toch zonde. Maarja achteraf doe je daar niets meer aan.
Toetsingsrente ging/gaat wel omhoog zonder NHG dacht ik.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar daar krijg je natuurlijk wel het product "NHG" voor terug; en ik hoop voor niemand dat ze die nodig gaat hebben; net als een verzekering.rube schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:08:
NHG kost je ook 1% eenmalig, niet extreem veel maar als je het niet nodig had toch zonde. Maarja achteraf doe je daar niets meer aan.
20*350ZO45°
Anoniem: 915187
Alleen een FOer heeft niets aan deze verzekering aangezien eigen vermogen eerst gebruikt moet worden.Richard schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:18:
[...]
Maar daar krijg je natuurlijk wel het product "NHG" voor terug; en ik hoop voor niemand dat ze die nodig gaat hebben; net als een verzekering.
Daar heb je helemaal gelijk in; ik wissel veel tussen "Wonen & Verbouwen" en "Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan" en ik zat dus een beetje met een hypotheek pet te kijken i.p.v. een FO petAnoniem: 915187 schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:29:
[...]
Alleen een FOer heeft niets aan deze verzekering aangezien eigen vermogen eerst gebruikt moet worden.
20*350ZO45°
Inderdaad, achteraf is mooi wonen.rube schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:08:
@Cerebral
Je hebt destijds een bewuste keuze gemaakt om voor NHG te gaan. De kosten daarvan (1%) wogen dus tegen de rentekorting van 0,2% op. Het lijkt mij een niet al te moeilijke berekening om dan te bepalen hoe lang je er over doet om die investering terug te verdienen. Was je bij het aangaan van de hypotheek al van plan was om zo extreem af te lossen?
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ik ben er eens in gedoken. In mijn afsluitperiode was NHG gelijk aan de laagste categorie en verspil ik dus geen geld in het maandelijkse rentepercentage. De eenmalige 1 procent (een half procent gezien het aftrekbaar is) heeft voor de eerste drie jaar tussen de 0,05 en 0,35 procent rentekorting opgeleverd.
Ik ga het niet volledig doorberekenen maar het ziet er naar uit dat de schade beperkt is tot een avondje uit eten.
Daarnaast was het bij het afsluiten van de hypotheek niet bekend dat ik meer zou gaan verdienen en de huizenmarkt aan zou trekken. Dus achteraf is dat makkelijk praten. Kon ik de toekomst voorspellen dan was ik voor variabele rente gegaan.
Ik ga het niet volledig doorberekenen maar het ziet er naar uit dat de schade beperkt is tot een avondje uit eten.
Daarnaast was het bij het afsluiten van de hypotheek niet bekend dat ik meer zou gaan verdienen en de huizenmarkt aan zou trekken. Dus achteraf is dat makkelijk praten. Kon ik de toekomst voorspellen dan was ik voor variabele rente gegaan.
Anoniem: 736991
Als ik het zo lees is die NHG dus echt wel iets om goed over na te denken mocht je nu een (eerste) huis kopen. Goed om mee te nemen in de overweging.
Ik heb dit boek gelezen, niet echt een aanrader. Ongeveer 1 hoofdstuk over beleggen in ETF's en verder weinig nieuws. Mijns inziens slap aftreksel van Rich Dad, Poor Dad.Tazzios schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:17:
Weer een FO artikel van
https://fd.nl/werk-en-gel...-beleg-voordelig-en-breed
Ter promotie van zijn boek vermoed ik"Oeds-Jan Postma: Miljonair met een Gewone Baan"
***members only***
edit
@henkjobse was al een stukje eerder.
Het ebook kost trouwens 16,50, ook een manier om miljonair te worden natuurlijk.
hehe, rijk worden is net zoals afvallen(het management van je inkomsten en uitgaven), super simpel, maar vergt discipline. Wat dus een heel kort en saai boekje wordt.
Nou ja, als je een boek schrijft wat weinig inhoud heeft maar wel verkoopt, dan worden de kopers misschien niet FO, maar de schrijver wel
In december belastingsteruggave, 13e maand en gewoon loon gekregen. Mooi bedragje om nog te investeren en daardoor het spaardoel wel heel gemakkelijk gehaald :-)
Nog zonnepannelen overwogen via groepsaankoop maar dat blijft in Belgie toch zo'n gok... terugverdientijd van rond de 14 jaar. Ik weet dus niet goed of ik de volgende iteratie panelen niet beter afwacht die nog goedkoper en meer rendement hebben. Langs de andere kant kan je zo blijven wachten.
Nog zonnepannelen overwogen via groepsaankoop maar dat blijft in Belgie toch zo'n gok... terugverdientijd van rond de 14 jaar. Ik weet dus niet goed of ik de volgende iteratie panelen niet beter afwacht die nog goedkoper en meer rendement hebben. Langs de andere kant kan je zo blijven wachten.
Helaas door een behoorlijke gebitstechnische tegenvaller flinke tandartskosten in 2018. Wel goed moment om eindelijk eens over te gaan op - behalve jaarlijks overstappen naar goedkoopste verzekering - in 1x bedrag te betalen en voorafgaand aan jaar. Hoe werkt dat laatste eigenlijk in de praktijk, bel je om naar IBAN te vragen om over te maken? Het is namelijk niet iets dat standaard aangeboden wordt bij afsluiten zorgverzekering, maar kan toch zo makkelijk weer 20 euro schelen.Roamor schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:49:
En ook niet vergeten; voor het einde van het jaar de zorgverzekering voor volgend jaar in 1x betalen. Scheelt je weer belastbaar vermogen.
Dat de belasting zou verhogen is onwaarschijnlijk. Maar t.v.t van 14 jaar blijft netjes, dat is een rendement van 7.14%. Daarna nog 10 jaar een laag stroomverbruik er gratis bij. Wachten zou ik niet meteen doen. Grootste sprongen in efficiëntie zijn wel geweest, idem met prijsdalingen. Het zal wel beter worden, maar geld dat je nu hebt moet je nu investeren en niet binnen 5 jaar. Want dan heeft het 5 jaar niet opgebracht.Lointje schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:52:
In december belastingsteruggave, 13e maand en gewoon loon gekregen. Mooi bedragje om nog te investeren en daardoor het spaardoel wel heel gemakkelijk gehaald :-)
Gewoon even bellen met je zorgverzekeraar.Kluifjes schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:06:
[...]
Helaas door een behoorlijke gebitstechnische tegenvaller flinke tandartskosten in 2018. Wel goed moment om eindelijk eens over te gaan op - behalve jaarlijks overstappen naar goedkoopste verzekering - in 1x bedrag te betalen en voorafgaand aan jaar. Hoe werkt dat laatste eigenlijk in de praktijk, bel je om naar IBAN te vragen om over te maken? Het is namelijk niet iets dat standaard aangeboden wordt bij afsluiten zorgverzekering, maar kan toch zo makkelijk weer 20 euro schelen.
Is vaak wel gewoon een standaardoptie hoor.
(Vaak ook nog een korting tot 3% op het jaarbedrag)
Dus zeker interessant.
Anoniem: 677216
Niet om de hele PV discussie weer op te starten, maar een t.v.t. van 14 jaar is natuurlijk iets heel anders dan een rendement van 7%.Galactic schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:12:
[...]
Dat de belasting zou verhogen is onwaarschijnlijk. Maar t.v.t van 14 jaar blijft netjes, dat is een rendement van 7.14%. Daarna nog 10 jaar een laag stroomverbruik er gratis bij. Wachten zou ik niet meteen doen. Grootste sprongen in efficiëntie zijn wel geweest, idem met prijsdalingen. Het zal wel beter worden, maar geld dat je nu hebt moet je nu investeren en niet binnen 5 jaar. Want dan heeft het 5 jaar niet opgebracht.
Of ja, tenzij je geen onderhoud en afschrijving rekent, en je (bij verkoop woning na 10 jaar) verwacht de volledige aanschafprijs terug te zien in de woningwaarde.
• Investeer je €5k in aandelen (met 7% rendement), dan heb je na 14 jaar €13k.
• Investeer je €5k in PV met een tvt van 14 jaar, dan heb je na 14 jaar €5k (besparing) plus de dagwaarde van je PV systeem.
• Investeer je €5k in PV met een tvt van 14 jaar, en beleg je jaarlijks de besparing in aandelen (met 7% rendement), dan heb je na 14 jaar €8k plus de dagwaarde van je PV systeem.
Ik zou het niet doen.
Bij Anderzorg krijg je 2% korting bij jaarbetaling, bij ZilverenKruis ZieZo 3%. Bij Anderzorg heb ik door contact met de klantenservice via Whatsapp de benodigde gegevens voor de betaling achterhaald en ZilverenKruis incasseert het bij mij op 27 december. Als je qua vermogen boven de VRH-grens zit, kun je hiermee dus kosten naar voren trekken en enkele procenten korting/rendement meepakken.JBplap schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:30:
Gewoon even bellen met je zorgverzekeraar.
Is vaak wel gewoon een standaardoptie hoor.
(Vaak ook nog een korting tot 3% op het jaarbedrag)
Dus zeker interessant.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Helemaal gelijk.Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:40:
[...]
Niet om de hele PV discussie weer op te starten, maar een t.v.t. van 14 jaar is natuurlijk iets heel anders dan een rendement van 7%.
Of ja, tenzij je geen onderhoud en afschrijving rekent, en je (bij verkoop woning na 10 jaar) verwacht de volledige aanschafprijs terug te zien in de woningwaarde.
• Investeer je €5k in aandelen (met 7% rendement), dan heb je na 14 jaar €13k.
• Investeer je €5k in PV met een tvt van 14 jaar, dan heb je na 14 jaar €5k (besparing) plus de dagwaarde van je PV systeem.
• Investeer je €5k in PV met een tvt van 14 jaar, en beleg je jaarlijks de besparing in aandelen (met 7% rendement), dan heb je na 14 jaar €8k plus de dagwaarde van je PV systeem.
Ik zou het niet doen.
Zonnepanelen mag je niet leggen als de terugverdientijd langer is dan 10 jaar.
Er zijn zeker offertes te vinden die je dat kunnen opleveren, als je dak een beetje gunstig ligt.
Overigens, dagwaarde van je PV systeem is heel relatief. Het gaat dan enkel om de waarde van de toekomstige opbrengst. Zowieso zou ik er niet van uitgaan dat het een meerwaarde is als je je huis verkoopt. Dat is niet te bepalen.
En gemiddelde installatie van ca 4500 Wp zou je moeten kunnen kopen en laten leggen voor minder dan 6000€. Na 10 jaar, stel dat het dan nog 3000€ waard is? Dat noem ik onderhandelilngsmarge op een huis.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij Zilveren kruis krijg je een mail met daarin een ideal-betaallink en ook een iban. En je kunt voor de jaarwisseling betalen.Kluifjes schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:06:
[...]
Helaas door een behoorlijke gebitstechnische tegenvaller flinke tandartskosten in 2018. Wel goed moment om eindelijk eens over te gaan op - behalve jaarlijks overstappen naar goedkoopste verzekering - in 1x bedrag te betalen en voorafgaand aan jaar. Hoe werkt dat laatste eigenlijk in de praktijk, bel je om naar IBAN te vragen om over te maken? Het is namelijk niet iets dat standaard aangeboden wordt bij afsluiten zorgverzekering, maar kan toch zo makkelijk weer 20 euro schelen.
Anderzorg heeft het goed verstopt op hun website:
https://www.anderzorg.nl/...de-vragen-over-betalingenKan ik de jaarpremie 2018 dit jaar al overmaken?
Geen probleem. Je kunt het overmaken met vermelding van ‘jaarpremie 2018’, je naam plus geboortedatum, naar: NL87 INGB 0676 4162 17. T.n.v. Anderzorg NV in Groningen.
Ook mee eens, maar de verwachting is (door lage rente en inflatie) vooralsnog dat het rendement 2 a 3 procentpunt lager is, dus 4 a 5 procent is misschien realistischer (alles hoger is meegenomen)...Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:40:
[...]
Niet om de hele PV discussie weer op te starten, maar een t.v.t. van 14 jaar is natuurlijk iets heel anders dan een rendement van 7%.
...
Ik zou het niet doen.
https://www.cnbc.com/2017...over-the-next-decade.html
Niet dat dit per se waar is, maar persoonlijk zit ik liever wat aan de pessimistische kant (vanaf daar kan het nog steeds beide kanten op natuurlijk...).
Ongetwijfeld zijn er talloze tegenvoorbeelden en believers van 8% jaarlijks rendement. En dat is ook prima, maar het zijn niet de cijfers waar ik mee wil rekenen.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Tuurlijk, en er zijn ook andere overwegingen (minder VRH, milieu-doelen, stijging/daling energieprijzen) die een rol spelen. Ik wil gewoon even benadrukken dat "rendement =100/tvt %" nietszeggend is in vergelijking met rendementen op 'reguliere' investeringen.poehee schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:16:
[...]
Ook mee eens, maar de verwachting is (door lage rente en inflatie) vooralsnog dat het rendement 2 a 3 procentpunt lager is, dus 4 a 5 procent is misschien realistischer (alles hoger is meegenomen)...
https://www.cnbc.com/2017...over-the-next-decade.html
Niet dat dit per se waar is, maar persoonlijk zit ik liever wat aan de pessimistische kant (vanaf daar kan het nog steeds beide kanten op natuurlijk...).
Ongetwijfeld zijn er talloze tegenvoorbeelden en believers van 8% jaarlijks rendement. En dat is ook prima, maar het zijn niet de cijfers waar ik mee wil rekenen.
Wordt het dan vervolgens niet nogmaals automatisch afgeschreven?452752 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:27:
Anderzorg heeft het goed verstopt op hun website:
[...]
https://www.anderzorg.nl/...de-vragen-over-betalingen
Vorig jaar was ik vrij laat in december, ze gaven aan dat de opdracht al weg was en dat ik zelf even moest storneren. Heb het toevallig zojuist overgeboekt voor 2018.Het Fantoom schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:09:
[...]
Wordt het dan vervolgens niet nogmaals automatisch afgeschreven?
Relevant voor deze discussie wie-eerder-met-pensioen-gaat-gaat-eerder-dood
Heb de (Amerikaanse) studie niet in detail gelezen dus de vraag is of het dezelfde context is. Maar zou toch zonde van de inspanning zijn...
Heb de (Amerikaanse) studie niet in detail gelezen dus de vraag is of het dezelfde context is. Maar zou toch zonde van de inspanning zijn...
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Stel dat het een gegeven was: Tien jaar eerder stoppen met werken en vijf jaar eerder dood. Daar zullen een hoop Nederlanders direct voor tekenen.Bleh! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:20:
Als je het hele jaar voor kan schieten lijkt me dat geen probleem? Het is geen marktplaats aankoop, dus dat geld krijg je wel terug.Het Fantoom schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:09:
[...]
Wordt het dan vervolgens niet nogmaals automatisch afgeschreven?
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Zouden gezonde mensen gemiddeld genomen niet gewoon langer aan de slag blijven. Dit lijkt me typisch zo'n onderzoek waar oorzaak en gevolg omgedraaid zijn.Bleh! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:20:
Als je alle tijd hebt, heb je ook tijd genoeg om fit te blijven. Dus het lijkt me dat je daar zeker een mate van controle over hebt.
Kan me voorstellen dat je statistisch gezien zulke uitspraken wel kunt maken. Maar voor mij is gezondheid juist een van de redenen om volop voor FO te gaan. Ik ben dan ook van mening dat 50 jaar fulltime werken je leven ook behoorlijk kan verkorten.
Het hoeft natuurlijk geen oorzakelijk verband te zijn. Of het kan zelfs andersom zijn. Mensen die min of meer versleten zijn, zijn eerder geneigd om vroeger met pensioen te gaan. Ze trekken het gewoon niet meer. Die gaan dus met pensioen _omdat_ ze wat mankeren. En wat ook altijd geldt: Mensen met een hogere opleiding worden gemiddeld ouder. Maar dat zijn nu ook net de mensen die als politicus of hoogleraar voor hun plezier tot hun 80ste werken
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
De enige koppeling die ik voor mezelf maak tussen gezondheid en FO is dat FO mij in staat stelt een erg belangrijke stressfactor uit mijn leven te weren, namelijk de zorgen om de maandelijkse rekeningen.
Daarbuiten verwacht ik eerlijk gezegd niet volledig met pensioen te gaan. Een eenvoudig parttime baantje spreekt me dan meer aan.
Daarbuiten verwacht ik eerlijk gezegd niet volledig met pensioen te gaan. Een eenvoudig parttime baantje spreekt me dan meer aan.
Denk inderdaad ook dat, in de Amerikaanse context, eerder met pensioen eerder door omstandigheden is dan vanuit eigen wil. Hoewel er wel wordt gesproken over sport ed.
Werk is een grote bron van stress dus dat is bepaald niet gezond. Aan de andere kant heeft het voor veel mensen een bepaalde functie in het bestaan dus aandacht schenken aan hoe je dat invult bij afbouwen van werk is wel verstandig.
Werk is een grote bron van stress dus dat is bepaald niet gezond. Aan de andere kant heeft het voor veel mensen een bepaalde functie in het bestaan dus aandacht schenken aan hoe je dat invult bij afbouwen van werk is wel verstandig.
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Precies.Ortep schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:12:
Het hoeft natuurlijk geen oorzakelijk verband te zijn. Of het kan zelfs andersom zijn. Mensen die min of meer versleten zijn, zijn eerder geneigd om vroeger met pensioen te gaan. Ze trekken het gewoon niet meer. Die gaan dus met pensioen _omdat_ ze wat mankeren. En wat ook altijd geldt: Mensen met een hogere opleiding worden gemiddeld ouder. Maar dat zijn nu ook net de mensen die als politicus of hoogleraar voor hun plezier tot hun 80ste werken
Waardeloos onderzoek (volgens mij ook al vrij oud "nieuws")
Een hoogleraar die niet met pensioen gaat en 80 wordt, gaat niet eerder dood als hij wel met pensioen gegaan zou zijn. Net als dat iemand die slecht ter been is op zijn 50ste, en doorgaat met werken ipv van met pensioen gaan, ook gewoon niet langer leeft. Als dit niet klopt (wat zou kunnen) dan komt dat in ieder geval niet uit dit onderzoek.
Het feitelijk meten van dit soort gegevens, en er zonder enige nuance conclusies aan verbinden, is leuk voor een roddel en gossip krant als het AD, jammer dat dit dan weer als feit gaat rondzingen door de samenleving.
Ik bemerk bij mij een onderbuik-/conspiracyneiging bij dit onderwerppoehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:53:
[...]
Het feitelijk meten van dit soort gegevens, en er zonder enige nuance conclusies aan verbinden, is leuk voor een roddel en gossip krant als het AD, jammer dat dit dan weer als feit gaat rondzingen door de samenleving.
Desalniettemin loert er voor velen wel een gevaar. Puur anekdotisch zie ik ook mensen vlak na hun pensionering overlijden en ik denk dat daar ook zaken als mentale fitheid bij spelen, naast fysieke fitheid. De complete ommezwaai van 40u verplichtingen naar volledige vrije tijd kan best een grote impact hebben.
Echter lijkt het me juist als je eerder FO bent makkelijker om een nieuwe modus te vinden waarin je die fitheid op peil houdt, dan wanneer je op je 65-72e 'mag'/'moet' stoppen.
[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 20-12-2017 10:03 ]
Als ik kijk naar mezelf (en ik durf dit breder te projecteren): mensen met een FO-mindset gaan niet interen, gaan niet stoppen met werken.finsdefis schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:02:
[...]
Ik bemerk bij mij een onderbuik-/conspiracyneiging bij dit onderwerp. Het komt overheden natuurlijk wel erg goed uit als dit soort conclusies uit onderzoek rollen. Terwijl, zoals hierboven aangegeven, oorzaak en gevolg ook omgedraaid kunnen zijn.
Desalniettemin loert er voor velen wel een gevaar. Puur anekdotisch zie ik ook mensen vlak na hun pensionering overlijden en ik denk dat daar ook zaken als mentale fitheid bij spelen, naast fysieke fitheid. De complete ommezwaai van 40u verplichtingen naar volledige vrije tijd kan best een grote impact hebben.
Echter lijkt het me juist als je eerder FO bent makkelijker om een nieuwe modus te vinden waarin je die fitheid op peil houdt, dan wanneer je op je 65-72e 'mag'/'moet' stoppen.
Ze halen genoegen uit het feit dat ze eerder KUNNEN stoppen als ze willen, en er is niets leuker dan mogen werken in plaats van moeten werken...en in tarief en salaris onderhandelingen staan ze sterker, dus het vermogen groeit waarschijnlijk, op het moment dat het FO-verzilvering plaatsvindt, harder dan ooit :-)
Dat is niet eens echt anekdotisch. Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen naar sterfte kansen. Daaruit bleek dat mensen vaker in de buurt van een hoogtij dag sterven. Dan krijg je dingen als iemand die weet dat er een kleinkind geboren gaat worden. En dan net wel/niet de geboorte haalt. Of iemand die in de buurt van de 80ste verjaardag of 50ste huwelijksdag overlijdt. Of rond kerst. En met enige regelmaat zie je dingen als: Tweeling overlijdt binnen 6 uur van elkaar. Vrouw sterft na een huwelijk van 55 jaar. Haar man een week later.finsdefis schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:02:
Het zijn geen keiharde cijfers en geen grote aantallen, maar je kan je voorstellen dat je daar letterlijk naar toe leeft en dan los laat. Ze halen het niet altijd, maar komen dan wel dichter bij die datum dan random zou verklaren.
En ik heb zelf meerdere malen gezien dat een uitbehandelde kankerpatiënt nog één extra chemo deed die niet zou helpen, maar wel zou verlengen om een geboorte of een huwelijksfeest van een (klein)kind mee te maken. Dat is natuurlijk wel echt ingrijpen, net als bv euthanasie uitstellen tot na een bepaalde gebeurtenis. Maar het beïnvloed de statistiek wel.
En zo kan je je voorstellen dat een pensioenleeftijd een hoogtij dag is. En ook een enorme omslag in je leven. Dat zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op je gezondheid. Als die positief is merk je eigenlijk niets bijzonders. Het leven gaat dan gewoon door. Je weet niet of iemand zonder werk nu 5 jaar langer leeft. Maar als het negatief is merk je het direct
Euhhh... dat hangt voor een groot deel van je leeftijd af. Ik ben nu wel degelijk aan het interen. Wat heb ik er aan als ik 500K op de bank heb als ik 85 ben.poehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:22:
[...]
Als ik kijk naar mezelf (en ik durf dit breder te projecteren): mensen met een FO-mindset gaan niet interen, gaan niet stoppen met werken.
Ze halen genoegen uit het feit dat ze eerder KUNNEN stoppen als ze willen, en er is niets leuker dan mogen werken in plaats van moeten werken...en in tarief en salaris onderhandelingen staan ze sterker, dus het vermogen groeit waarschijnlijk, op het moment dat het FO-verzilvering plaatsvindt, harder dan ooit :-)
En ja, ik ben blij dat ik als vrijwilliger mag werken en ik ben blij dat in kan studeren wat ik wil.
Maar je hebt gelijk, ik heb een aantal jaren gewoon kunnen zeggen: Mwahhh dat is niet leuk om te doen. Laat maar. Ik red me wel
[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 20-12-2017 10:39 ]
Het hangt naar mijn idee heel sterk samen met het type werk wat je doet en hoeveel plezier je erin hebt. Het lijkt me een geleidelijke overgang voor de gezondheid beter dan van alles naar niets wat nu vaak gebeurt. Er zijn in elk geval nog steeds banen waarin je fysiek op de huidige manier echt niet langer wil of kan werken dan tot een jaar 60, denk aan stratenmaker.finsdefis schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:02:
[...]
Ik bemerk bij mij een onderbuik-/conspiracyneiging bij dit onderwerp. Het komt overheden natuurlijk wel erg goed uit als dit soort conclusies uit onderzoek rollen. Terwijl, zoals hierboven aangegeven, oorzaak en gevolg ook omgedraaid kunnen zijn.
Het huidige denken is vanuit de (Nederlandse) overheid in mijn optiek veel te eendimensionaal gericht op langer werken. Macro-economisch begrijpelijk vanwege vergrijzing en opvang van de lastendruk, maar of individuele werknemers het zelf willen, er gezonder en gelukkiger van worden daar heeft eigenlijk niemand het over. De meeste werknemers nemen de pensioenleeftijd nu zonder verder na te denken als voldongen feit.
Voor mensen die dit tegenstaat is die 'druk van de ketel halen' natuurlijk het argument om te werken aan FO. Breder geldt denk ik:
Maak het systeem veel flexibeler, waarbij ook part-time pensioen veel normaler wordt.
Dit geldt overigens ook voor de beeldvorming. AOW-leeftijd is niet noodzakelijk altijd pensioenleeftijd 67 en hoger zoals de aanname is in de communicatie. Er lijkt nauwelijks iemand te denken aan de mogelijkheden om zelf iets op te bouwen. Hier is al vaak gebleken: ook met modaal heb je een keuze.
Is dat niet een mythe?Ortep schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:36:
[...]
Dat is niet eens echt anekdotisch. Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen naar sterfte kansen. Daaruit bleek dat mensen vaker in de buurt van een hoogtij dag sterven. Dan krijg je dingen als iemand die weet dat er een kleinkind geboren gaat worden. En dan net wel/niet de geboorte haalt. Of iemand die in de buurt van de 80ste verjaardag of 50ste huwelijksdag overlijdt. Of rond kerst. En met enige regelmaat zie je dingen als: Tweeling overlijdt binnen 6 uur van elkaar. Vrouw sterft na een huwelijk van 55 jaar. Haar man een week later.
Heb je een link naar dat onderzoek?
http://www.medicaldaily.c...ery-other-day-year-265675
Misschien wel, misschien niet. Het barst op /r/financialindependence van de topics die beginnen met "I hate my job". Ik denk dat je de hoeveelheid mensen onderschat die gewoon de pest hebben aan hun werk.poehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:22:
Als ik kijk naar mezelf (en ik durf dit breder te projecteren): mensen met een FO-mindset gaan niet interen, gaan niet stoppen met werken.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik kende dat onderzoek al van voor de internet tijd. Gewoon op papier gelezen dus.poehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:47:
[...]
Is dat niet een mythe?
Heb je een link naar dat onderzoek?
http://www.medicaldaily.c...ery-other-day-year-265675
Maar jouw eigen link geeft het ook al aan.
En dat is alleen kerstmis. Maar er worden ook dingen in genoemd als partners die vrij snel achter elkaar aan overlijden. Je kan bij dit soort dingen nooit exact de oorzaak aanwijzen. En natuurlijk is het zo dat als iemand 60 jaar getrouwd is dat die persoon dan en partner heeft die ook minimaal een jaar of 80 is. De kans op overlijden is hoe dan flink hoog. En als partner 1 sterft aan een CVA dan is dat gewoon zo. En je kan dan niet zeggen dat dat de oorzaak is van de TIA die partner 2 die maand later krijgt. Die had er mogelijk zo ook wel eentje gehad rond die tijd. Maar daar draait het nu om. Rond die tijd.
Stress kan dat simpelweg wat versnellen. Misschien maar 14 dagen of een maand maar dan kom je als vanzelf iets dichter in de buurt van de eerste partner
[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 20-12-2017 12:23 ]
Ik durf wel aan om in te schatten dat die mensen, als ze al FO kunnen worden met een dergelijk mindset, moeiteloos een andere bezigheid gaan hatenTucanoItaly schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:03:
[...]
Misschien wel, misschien niet. Het barst op /r/financialindependence van de topics die beginnen met "I hate my job". Ik denk dat je de hoeveelheid mensen onderschat die gewoon de pest hebben aan hun werk.

Grappig dat een geweldig actieve topic daar heet:TucanoItaly schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:03:
[...]
Misschien wel, misschien niet. Het barst op /r/financialindependence van de topics die beginnen met "I hate my job". Ik denk dat je de hoeveelheid mensen onderschat die gewoon de pest hebben aan hun werk.
“The secret of very early retirement is that almost everyone makes money after retiring."
https://www.reddit.com/r/...early_retirement_is_that/
Klopt, maar je moet er toch weer voor achteraan bellen en nagaan of terug wordt gestort.CaLeX schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:19:
[...]
Als je het hele jaar voor kan schieten lijkt me dat geen probleem? Het is geen marktplaats aankoop, dus dat geld krijg je wel terug.
Is het dat waard voor een tientje besparing? Want veel meer is het niet namelijk. Mij niet.
Storten ze automatisch terug als je zelf niet storneert. Maar iedere zijn ding, bij mij is het 30 euro voor 2 mensen, wil ik best een mailtje sturen als het moet.Het Fantoom schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:12:
[...]
Klopt, maar je moet er toch weer voor achteraan bellen en nagaan of terug wordt gestort.
Is het dat waard voor een tientje besparing? Want veel meer is het niet namelijk. Mij niet.
Helaas vandaag wel 1200 uitgegeven voor onderhoud en reparatie auto, Maarja hoort erbij.
(vette deel): Was dat een lastige omschakelingOrtep schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:37:
[...]
Euhhh... dat hangt voor een groot deel van je leeftijd af. Ik ben nu wel degelijk aan het interen. Wat heb ik er aan als ik 500K op de bank heb als ik 85 ben.
En ja, ik ben blij dat ik als vrijwilliger mag werken en ik ben blij dat in kan studeren wat ik wil.
Maar je hebt gelijk, ik heb een aantal jaren gewoon kunnen zeggen: Mwahhh dat is niet leuk om te doen. Laat maar. Ik red me wel
Ben ik erg benieuwd naar. Je bent jaren aan het werken naar een doel, heb je dat doel gehaald, ga je er op interen. Ik snap dat daar het doel voor gesteld was, maar kan met goed voorstellen dat dat, zeker in het begin, heel tegenstrijdig moet voelen (zeker omdat je er ineens zoveel tijd voor had om over na te denken
"Als je 10k netto per jaar verdient heb je veel minder vermogen nodig om met pensioen te gaan."poehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:15:
[...]
Grappig dat een geweldig actieve topic daar heet:
“The secret of very early retirement is that almost everyone makes money after retiring."
https://www.reddit.com/r/...early_retirement_is_that/
Zo ken ik er nog wel 1: als je 20k netto per jaar verdient heb je helemaal geen vermogen nodig om met pensioen te gaan...
Als je inkomen nodig hebt na je FO datum ben je niet FO maar FMA
Zonder passief inkomen mee te tellen zou ik aan 2 maanden werk per jaar al genoeg hebben om van te leven zoals we het nu doen. De luxe vakantie zal er dan niet inzitten maar verder kunnen we gewoon door zoals we het nu gewend zijn (incl auto). Ik verwacht alleen niet om elk jaar 2 maanden werk te hebben als ik elke keer 10 maanden vakantie neem, dan kom ik nergens meer binnen
Tsja, het was natuurlijk wel een overgang. Maar het was natuurlijk wel het doel waarvoor ik het deed. Het kwam niet uit de lucht vallen. Het is een beetje te vergelijken als een (voet)reis maken naar Rome omdat je graag de stad wilt zien. Dat kost wel een paar weken. Maar als je er eenmaal bent ga je (meestal) niet zeggen ik loop nog even door naar Tokyo en ik bekijk Rome niet. Als je dat zegt gaat het je om het lopen en niet om Rome.ybos schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:52:
Was dat een lastige omschakeling
Ben ik erg benieuwd naar. Je bent jaren aan het werken naar een doel, heb je dat doel gehaald, ga je er op interen. Ik snap dat daar het doel voor gesteld was, maar kan met goed voorstellen dat dat, zeker in het begin, heel tegenstrijdig moet voelen (zeker omdat je er ineens zoveel tijd voor had om over na te denken)
Ja, het was omschakelen. Maar het kwam natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Dat het moment zou komen was al jaren duidelijk, alleen niet de exacte datum. Mijn levenswijze is niet aangepast, het enige wat er gebeurd is dat er op de bank een getal wat kleiner wordt iedere maand. In het begin was ik zeker voorzichtig en nu ik terug kijk, te voorzichtig. Bijna iedereen gaat, en ik ook, uit van het bedrag dat ze nu moeten uitgeven aan vaste lasten. Als je dat na je FO iedere maand kan opnemen uit je eigen vermogen ben je FO. Maar zodra je FO bent hoef je niet meer extra te sparen. Als je dat wel moet ben je niet FO.
Ik had ook niet echt aangevoeld hoeveel het hypotheekvrij maken van mijn huis opleverde. Natuurlijk zit mijn geld in stenen. Maar het voordeel van honderden euro's netto in de maand die ik niet meer hoef te betalen is enorm.Als voorbeeld: Stel dat je als je werkt 2500 netto in de maand krijgt. En dat je vaste lasten inclusief eten en kleding en sparen 2250 zijn. Dan heb je 250 om vrij te besteden voor dingen als vakanties en hobbies. Als je dan stopt met werken en je hebt je hypotheek van 750 euro niet meer om te betalen dan hoef je plotseling maar 1500 uit je spaarpot te halen om even veel geld aan leuke dingen uit te kunnen geven. En omdat je niet meer bezig bent met het vergroten van je vermogen komt er zo nog een paar honderd bij die je niet opzij hoeft te zetten. Als je dan precies even veel geld uit je vermogen trekt als je netto inkomen eerst was heb je je netto besteedbaar inkomen vervijfvoudigd. Dus met 1250 uit je vermogen verandert je levensstijl niet. Maar je gebruikt per maand maar een 50% van het geld dat je eerst nodig had. YMMV
Voordat ik dat echt ook in mijn wezen voelde was er wel een jaar of 2-3 voorbij.
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 21-12-2017 09:40 ]
Ik denk dat het vooral gaat om de gewoonte (gedragsverslaving?) van maandelijks het bedrag op je rekening te zien/doen stijgen.
Daar moet je op een bepaald moment weer vanaf geraken.
Op zich helpt het kapitalisme daar wel een stukje in mee eens je een zekere hoeveelheid geld hebt moet het al ferm tegenslaan om het weer kwijt te geraken.
Dit samen met externe druk van familie, vrienden, collega's,... want als je niet werkt ben je niet normaal.
Daar moet je op een bepaald moment weer vanaf geraken.
Op zich helpt het kapitalisme daar wel een stukje in mee eens je een zekere hoeveelheid geld hebt moet het al ferm tegenslaan om het weer kwijt te geraken.
Dit samen met externe druk van familie, vrienden, collega's,... want als je niet werkt ben je niet normaal.
Zijn er hier mensen die er serieus over denken om naar het buitenland te gaan emigreren?
Ik lees vrij veel op andere FI sites, en lees daar dat je "goed" kan rondkomen van 800-1000 US $, in delen van Azië en zuid Amerika. Afrika natuurlijk ook, maar dat lijkt me nogal link.
Misschien zijn oost europese landen reëler? (indien lid van EU)
Ik lees vrij veel op andere FI sites, en lees daar dat je "goed" kan rondkomen van 800-1000 US $, in delen van Azië en zuid Amerika. Afrika natuurlijk ook, maar dat lijkt me nogal link.
Denk dat dit sterk afhankelijk is van je persoonlijke situatie.Unif schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:47:
Zijn er hier mensen die er serieus over denken om naar het buitenland te gaan emigreren?
Hierbij komen een aantal dingen bij mijzelf naar boven als reden om het niet te doen:
- (toekomstige) Kinderen
- Familie/vrienden
- Sociale voorzieningen
- Heimwee?
Zelf zou ik er geen enkele moeite mee hebben om in bijvoorbeeld Hongarije te gaan wonen, mooi boerderijtje, beetje land, paar dieren/boomgaard als bezigheid. Maar bovenstaande punten zullen door de bazin aangedragen worden
En zo heeft iedereen zijn redenen om in NL te blijven, het hele jaar of het grootste gedeelte van het jaar. En niet definitief de stap te zetten om te vertrekken.
Ik persoonlijk niet. Ik kan me wel voorstellen dat ik verhuis naar bijvoorbeeld Limburg (telt dat als buitenland?Unif schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:47:
Voor mij zou de overgang naar het buitenland te groot zijn. Andere cultuur, andere mentaliteit, andere taal. Ik denk ook dat veel mensen die FO zijn toch nog wat om handen zullen zoeken. Dat kan betaald werk zijn maar ook vrijwilligerswerk. Ik kan me voorstellen dat de drempel om zoiets te gaan doen in het buitenland hoger is.
Ik ben naar Singapore geëmigreerd. Al zie ik mijzelf hier niet de rest van mijn leven wonen.Unif schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:47:
Let er wel op dat naar Indonesië, Thailand, Maleisië of andere goedkope landen emigreren helemaal niet zo makkelijk is. Je zal namelijk geen verblijfsvergunning krijgen tenzij je er echt een baan hebt. Maar hoogstwaarschijnlijk zal je dan ook een lokaal salaris (met een beetje extra) krijgen.
"Digital nomad" is tegenwoordig zo populair waar je rondreist en dan goedkoop leeft, maar je belasting blijf je hoogstwaarschijnlijk gewoon in je thuisland betalen.
Veel realistischer is het emigreren naar bijvoorbeeld Singapore of Hong Hong (misschien Amerika?) waar relatief veel banen voor expats zijn en waar je potentieel goed kan verdienen. Dit is dus ook wat ik nu doe, ondanks dat de kosten hier hoger liggen spaar ik wel zoveel meer dat het uit kan.
Ik wilde ooit naar de V.S. verhuizen, en dankzij het feit dat ik ook een Amerikaans paspoort heb en mijn werk daar twee buitenlandse vestigingen heeft dacht ik ooit dat dit echt zou gebeuren.Unif schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:47:
Ondertussen ben ik, mede doordat ik een paar maanden in Californië en een paar weken in Connecticut heb gewerkt, mijn roze bril wel een beetje verloren. Ik ben tot de conclusie gekomen dat we het eigenlijk in Nederland wel prima voor elkaar hebben, en dat wij er wel echt de vruchten van plukken dat we een "gewoon normaal" land met grotendeels dito inwoners zijn, waarbij we ook nog eens voor onze (hoe frustrerend dat soms ook is) kansarmen of kanslozen zorgen.
"Wij" romantiseren emigreren altijd (ik lees wel vaker verhalen...), maar eigenlijk hebben we het hier nog niet zo gek slecht. Als je FO nastreeft kan je in NL misschien niet zo hardcore gaan als Mr. Money Mustache, maar dan blijf je toch lekker 1 of 2 dagen rustig aan werken
Is Singapore niet juist het op en top voorbeeld v een land waar je geen verblijfsvergunning gaat krijgen zonder werk?Martijn19 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:11:
[...]
Ik ben naar Singapore geëmigreerd. Al zie ik mijzelf hier niet de rest van mijn leven wonen.
Let er wel op dat naar Indonesië, Thailand, Maleisië of andere goedkope landen emigreren helemaal niet zo makkelijk is. Je zal namelijk geen verblijfsvergunning krijgen tenzij je er echt een baan hebt. Maar hoogstwaarschijnlijk zal je dan ook een lokaal salaris (met een beetje extra) krijgen.
"Digital nomad" is tegenwoordig zo populair waar je rondreist en dan goedkoop leeft, maar je belasting blijf je hoogstwaarschijnlijk gewoon in je thuisland betalen.
Veel realistischer is het emigreren naar bijvoorbeeld Singapore of Hong Hong (misschien Amerika?) waar relatief veel banen voor expats zijn en waar je potentieel goed kan verdienen. Dit is dus ook wat ik nu doe, ondanks dat de kosten hier hoger liggen spaar ik wel zoveel meer dat het uit kan.
Zijn vraag was denk ik vooral gericht op het emigreren om eerder FO te zijn door goedkopere leefomstandigheden
@Unif Echt serieus misschien niet, maar ik heb wel een tijdje met een schuin oog naar de Belgische huizenprijzen gekeken. Ik woon nu toch al in het zuiden, dus geografisch zou het niet veel uitmaken. En je krijgt heel veel meer huis & tuin voor hetzelfde geld. Alleen ken ik als freelancer alleen de NL belastingwetgeving erg goed en heb ik geen idee of een eenmanszaak in België net zo voordelig is of niet met alle aftrekposten en subsidies die er hier bestaan. Om een of andere reden vind ik de NL belastingdienst website hier veel makkelijker en logischer in elkaar steken...
Kun je je bedrijf niet in Nederland gevestigd houden? Dan kun je belastingplichtig blijven in NL.pirke schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 01:10:
@Unif Echt serieus misschien niet, maar ik heb wel een tijdje met een schuin oog naar de Belgische huizenprijzen gekeken. Ik woon nu toch al in het zuiden, dus geografisch zou het niet veel uitmaken. En je krijgt heel veel meer huis & tuin voor hetzelfde geld. Alleen ken ik als freelancer alleen de NL belastingwetgeving erg goed en heb ik geen idee of een eenmanszaak in België net zo voordelig is of niet met alle aftrekposten en subsidies die er hier bestaan. Om een of andere reden vind ik de NL belastingdienst website hier veel makkelijker en logischer in elkaar steken...
Bij een BV zou je een brievenbus firma kunnen doen, een eenmanszaak weet ik niet. Zo serieus heb ik er dus nog niet naar gekeken
Al heb ik het wel ooit met m'n vrouw besproken en die staat er niet negatief tegenover. Echt positief overigens ook niet...
In Singapore heb je in principe vier statussen:jsuijker schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:08:
[...]
Is Singapore niet juist het op en top voorbeeld v een land waar je geen verblijfsvergunning gaat krijgen zonder werk?
Zijn vraag was denk ik vooral gericht op het emigreren om eerder FO te zijn door goedkopere leefomstandigheden
Visitor - toeristenvisum
Foreigner - werkvisum
Permanent Resident - je kan in SG blijven zonder werk. De status wordt ieder x aantal jaar opnieuw bekeken en beoordeeld wat kan resulteren in het intrekken van de status
Citizen - je wordt de facto Singaporees
Heb je eenmaal een werkvisum in dit land dan kan je PR status aanvragen. Waar in het verleden PR status heel makkelijk werd gegeven is dat tegenwoordig een stuk lastiger.
Andere Aziatische landen: daar kan je een permanente verblijfsvergunning krijgen obv "investments" waarbij je een grote som geld investeerd in vastgoed of andere beleggingen. Het gaat hier wel om grote bedragen. Portugal kent ook zo'n regeling volgens mij. Kwestie van Google gebruiken.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Yup, maar bijna geen enkel land in Azië zal een lange termijn verblijfsvergunning geven tenzij je er echt werkt en woont. Al helemaal niet de goedkope landen, al zijn er natuurlijk wel trucjes om "langer" te verblijven.jsuijker schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:08:
[...]
Is Singapore niet juist het op en top voorbeeld v een land waar je geen verblijfsvergunning gaat krijgen zonder werk?
En als je ergens niet officieel kan verblijven, hoeveel gaat dat nu echt meehelpen aan je FO status? Je belasting blijf je waarschijnlijk in Nederland betalen en zo heel veel goedkoper is het echt niet. Met verzekeringen, vliegtickets en overnachtingen en levensonderhoud zit je zo op €1000 of meer per maand.
Persoonlijk heb ik gewoon een werkvergunning in Singapore en ben ik ook niet meer in Nederland ingeschreven. En ik denk dat een goed betaalde baan als expat een betere weg naar het FO is dan een paar honderd euro proberen uit te sparen met "goedkoop" rondreizen.
Na 3 jaar in het buitenland ben ik het helemaal met je eens. Al ik mij nog prima in Nederland vermaak is dat continue geklaag nergens goed voor.BFmango schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:13:
[...]
Ik wilde ooit naar de V.S. verhuizen, en dankzij het feit dat ik ook een Amerikaans paspoort heb en mijn werk daar twee buitenlandse vestigingen heeft dacht ik ooit dat dit echt zou gebeuren.
Ondertussen ben ik, mede doordat ik een paar maanden in Californië en een paar weken in Connecticut heb gewerkt, mijn roze bril wel een beetje verloren. Ik ben tot de conclusie gekomen dat we het eigenlijk in Nederland wel prima voor elkaar hebben, en dat wij er wel echt de vruchten van plukken dat we een "gewoon normaal" land met grotendeels dito inwoners zijn, waarbij we ook nog eens voor onze (hoe frustrerend dat soms ook is) kansarmen of kanslozen zorgen.
"Wij" romantiseren emigreren altijd (ik lees wel vaker verhalen...), maar eigenlijk hebben we het hier nog niet zo gek slecht. Als je FO nastreeft kan je in NL misschien niet zo hardcore gaan als Mr. Money Mustache, maar dan blijf je toch lekker 1 of 2 dagen rustig aan werken
En Nederland blijft natuurlijk thuis voor velen.
Jason Fieber (ex Dividend Mantra) die is onlangs naar Azië verhuisd. Hij is wel een mooi voorbeeld van schepen achter je verbranden en nieuwe uitdagingen aan gaan. Voor de mensen die hem nog niet kennen dit is zijn blog http://www.mrfreeat33.com/
Maarja, Thailand is dus niet zo makkelijk om te mogen blijven wonen. Hij doet even makkelijk met een vliegticket, maar dat is nog geen permanente verblijfsvergunning.
Thailand vind ik een mooi land, maar om daar dan altijd te leven omdat het goedkoop is geeft ook niet het gevoel van vrijheid. Dat is uiteraard een andere discussie dan FO zijn.
Wat ons Europeanen betreft wordt het denk ik al vele malen goedkoper nog binnen de Shengen zone, om in het zuiden van Spanje of ergens in de Balkan te gaan zitten. Als je niet zo ver weg te gaan.
Ik heb ook mensen gesproken die in India wonen, ik ben ook in het land geweest, maar er wonen was een hoop gedoe (qua administratieve zaken). En je zit dan wel in een compleet andere cultuur. Hoeft geen probleem te zijn maar over lange tijd heen wellicht wel.
Er zijn verschillende wegen naar Rome om behoorlijk lage maandelijkse kosten te hebben, hoef je niet persee voor ver weg. Staat weer los van de discussie over ergens anders werken voor een hoger salaris.
Thailand vind ik een mooi land, maar om daar dan altijd te leven omdat het goedkoop is geeft ook niet het gevoel van vrijheid. Dat is uiteraard een andere discussie dan FO zijn.
Wat ons Europeanen betreft wordt het denk ik al vele malen goedkoper nog binnen de Shengen zone, om in het zuiden van Spanje of ergens in de Balkan te gaan zitten. Als je niet zo ver weg te gaan.
Ik heb ook mensen gesproken die in India wonen, ik ben ook in het land geweest, maar er wonen was een hoop gedoe (qua administratieve zaken). En je zit dan wel in een compleet andere cultuur. Hoeft geen probleem te zijn maar over lange tijd heen wellicht wel.
Er zijn verschillende wegen naar Rome om behoorlijk lage maandelijkse kosten te hebben, hoef je niet persee voor ver weg. Staat weer los van de discussie over ergens anders werken voor een hoger salaris.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 22-12-2017 10:54 ]
Sowieso mag je als buitenlander volgens mij geen vastgoed/grond kopen in Thailand, moet op naam van je Thaise partner.
Tot zover de onafhankelijkheid...
Nou ja, en daar MOETEN wonen omdat de kosten laag of lager zijn...hoe onafhankelijk is dat?Blik1984 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:12:
Sowieso mag je als buitenlander volgens mij geen vastgoed/grond kopen in Thailand, moet op naam van je Thaise partner.
Wat is "onafhankelijk" eigenlijk :-)
@poehee Ik neem aan dat niemand naar een willekeurig land gaat emigreren omdat de kosten er lager liggen. Ik mag hopen dat je dat doet omdat weer/natuur/cultuur je bevallen, en/of omdat je er partner/familie/vrienden hebt wonen. Past het financieel in je plan -> perfect.
Verder, qua FO, is het niet anders dan elke andere lifestyle-keuze die je maakt, zij het met wat grotere onzekerheden en het vraagt meer lange termijn-commitment.
Verder, qua FO, is het niet anders dan elke andere lifestyle-keuze die je maakt, zij het met wat grotere onzekerheden en het vraagt meer lange termijn-commitment.
Bij mij is het vooral dat ik FO wil zijn zodat ik ergens anders kan gaan leven. Ben zelf van Aziatische afkomst en de landen in Zuidoost Azië hebben me altijd wel aangetrokken. Iets met identiteit en zo. Dat het leven daar goedkoper is speelt uiteraard wel mee. De 'truc' zal dan idd zijn om eens per jaar weer naar Nederland te vliegen en de reiskosten moet ik dan wel meenemen in het totaal.
Je moet er maar net kunnen aarden en het moet bij je levensfase en visie passen. Ik ken voldoende verhalen van mensen die op twintig minuten rijden van familie, maar over de grens gingen wonen, en met hangende pootjes terug zijn gekomen.
Inderdaad. Ik ben zelf heel erg van het reizen, heel erg uiteenlopende landen en culturen. Maar ergens kunnen aarden, dat is echt een heel ander verhaal.
Maar dat kan binnen NL net zo lastig zijn. Ben als kind vaak verhuisd binnen NL, en kon daardoor ook nooit aarden. Nu leef ik al bijna 25 jaar in Dld en begin op m'n "oude dag" eindelijk een beetje te aarden, omdat ik voor het eerst in m'n leven ergens langer dan 10 jaar op één plek woon (13,5 jaar nu), wat ik om die reden graag zo wil houden. 10x verhuizen in iets meer dan een halve eeuw, en dan meestal een flinke afstand is gewoon erg veel. Dan aard je nooit ergens.!null schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 21:46:
... Ik ben zelf heel erg van het reizen, heel erg uiteenlopende landen en culturen. Maar ergens kunnen aarden, dat is echt een heel ander verhaal.
Dld. is natuurlijk wel een prima land om duidelijk minder uit te geven voor een met NL bijna identiek leven. Wonen is goedkoper, want streken die duur zijn vanwege werkgelenheid kun je mijden, als je slechts je geld opmaakt. Vermogensbelasting valt weg, wat bij bijv. 500k meteen 6k/jr ofwel 500€/maand bespaart. Autorijden is goedkoper en de rest met wat plus en minnetjes ook. De taal is niet zo afwijkend, dat een behoorlijke communicatie met de complete bevolking moeizaam tot onmogelijk wordt. Landen waar ik niet in de voertaal kan communiceren zou ik persoonlijk om die reden nooit aansturen. Dan ga je namelijk na 100 jaar nog niet aarden en blijft altijd een soort toerist. Ik ben iig tevreden en keer niet meer naar NL terug. Voor mij is Dld "thuis", en NL "buitenland".
Als belg zou ik best wel eens een tijdje in Nederland willen wonen. Ik kom er vaak voor het werk.
Het lijkt er allemaal wat rationeler aan toe te gaan en dat ligt me wel: kleine maar toch aangenaam doordachte huizen, heel veel fietsen en goede fietspaden,...
Duitsland kom ik ook veel maar dat land is veel groter. De verschillen lijken mij ook groter volgens de regio waar je zit. Moet je wat geluk mee hebben.
Vroeger ging ik veel verder voor het werk:Nigeria, Algerije, Kazachstan,... ook wel eens plezant. Maar evengoed heel content om terug te landen in België.
Het lijkt er allemaal wat rationeler aan toe te gaan en dat ligt me wel: kleine maar toch aangenaam doordachte huizen, heel veel fietsen en goede fietspaden,...
Duitsland kom ik ook veel maar dat land is veel groter. De verschillen lijken mij ook groter volgens de regio waar je zit. Moet je wat geluk mee hebben.
Vroeger ging ik veel verder voor het werk:Nigeria, Algerije, Kazachstan,... ook wel eens plezant. Maar evengoed heel content om terug te landen in België.
Op latere leeftijd naar een goedkope regio gaan wonen ( Azie of Oost Europa) zou ik onwille van kwaliteit van zorg en geneeskunde al niet doen.
Ga je maar eens uitdrukken op een spoedafdeling in Thailand of Praag, en wie gaat jouw pijama’s wassen als je familie een (paar) duizend km verder woont?
Ga je maar eens uitdrukken op een spoedafdeling in Thailand of Praag, en wie gaat jouw pijama’s wassen als je familie een (paar) duizend km verder woont?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de geneeskunde in bijv. Zuid-Amerika beter is dan in Nederland. Ook kon ik me prima verstaanbaar maken in het Engels. Azië heb ik geen ervaring mee, maar ik wil maar zeggen dat je beslist geen algemene uitspraak kunt doen over de kwaliteit van de zorg in goedkopere landen.Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:05:
Op latere leeftijd naar een goedkope regio gaan wonen ( Azie of Oost Europa) zou ik onwille van kwaliteit van zorg en geneeskunde al niet doen.
[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 23-12-2017 14:20 ]
Volgens dit lijstje staan er geen Zuid-Amerikaanse landen in de top 16 van gezondheidszorg.TucanoItaly schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:19:
[...]
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de geneeskunde in bijv. Zuid-Amerika beter is dan in Nederland. Ook kon ik me prima verstaanbaar maken in het Engels. Azië heb ik geen ervaring mee, maar ik wil maar zeggen dat je beslist geen algemene uitspraak kunt doen over de kwaliteit van de zorg in goedkopere landen.
Uit het artikel: "Een van de belangrijkste is hoe gezond mensen zijn". Dan gaat Zuid-Amerika altijd verliezen natuurlijk. Waar het om gaat, is of je met je Westerse creditcard goede zorg kunt krijgen.orf schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:21:
Volgens dit lijstje staan er geen Zuid-Amerikaanse landen in de top 16 van gezondheidszorg.
Mijn vriendin is Bulgaars, en wij hebben 2 jaar in Sofia gewoont. Er waren daar genoeg gepensioneerde Nederlanders, Duitsers en Engelse te vinden. Met 2 uur vliegen ben je ook weer terug op Hollandse bodem, en het cultuurverschil valt reuze mee.
Met ~700 euro konden we met z'n tweeën riant leven, uit eten bij de pizzaboer kan voor een tientje! De ene keer dat ik naar het ziekenhuis moest voor een klein probleem (ingegroeide nagel) werden we prima geholpen, na een uur stonden we weer buiten en maar €50 lichter.
Met ~700 euro konden we met z'n tweeën riant leven, uit eten bij de pizzaboer kan voor een tientje! De ene keer dat ik naar het ziekenhuis moest voor een klein probleem (ingegroeide nagel) werden we prima geholpen, na een uur stonden we weer buiten en maar €50 lichter.
[ Voor 19% gewijzigd door TJHeuvel op 24-12-2017 12:40 ]
Alleen is het een beetje naïef om te denken dat Zuid-Oost Azië goedkoop blijft. Met een systematische groei van 6% en hoger, het steeds volwassener worden van ASEAN heeft deze regio een enorme potentie. Kom regelmatig in die hoek en je ziet elke twaalf maanden vooruitgang.MisterBlue schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:32:
Bij mij is het vooral dat ik FO wil zijn zodat ik ergens anders kan gaan leven. Ben zelf van Aziatische afkomst en de landen in Zuidoost Azië hebben me altijd wel aangetrokken. Iets met identiteit en zo. Dat het leven daar goedkoper is speelt uiteraard wel mee. De 'truc' zal dan idd zijn om eens per jaar weer naar Nederland te vliegen en de reiskosten moet ik dan wel meenemen in het totaal.
Toch nog even de administratie bijgewerkt, zo in de rustige daagjes voor kerst (alle inkopen al geregeld gelukkig). Voor het eerst ooit een spaarratio uitgerekend over het afgelopen jaar: 47%. Niet slecht voor een jong gezin met 'slechts' 1 vol salaris. Het grootste gedeelte daarvan is spaargeld, gevolgd door substantiële inleg in beleggingen en de laatste paar procentjes is aflossen van het huis.
De koerswinsten en dividend heb ik niet meegeteld. Met de beurstrend van afgelopen jaar zouden we nog hoger zitten, maar dat is niet houdbaar (denk ik) en wij hebben er zelf niks voor gedaan. Al met al ben ik trots!
Als kers op de taart heb ik op de valreep nog te horen gekregen dat er onverwacht een beetje inkomen bij komt volgend jaar. Dus de doelstelling voor 2018 is 50% sparen! De grootste uitdaging voor 2018: géén auto kopen.
De koerswinsten en dividend heb ik niet meegeteld. Met de beurstrend van afgelopen jaar zouden we nog hoger zitten, maar dat is niet houdbaar (denk ik) en wij hebben er zelf niks voor gedaan. Al met al ben ik trots!
Als kers op de taart heb ik op de valreep nog te horen gekregen dat er onverwacht een beetje inkomen bij komt volgend jaar. Dus de doelstelling voor 2018 is 50% sparen! De grootste uitdaging voor 2018: géén auto kopen.
hehe, goed voornemen!murphsy schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:24:
De grootste uitdaging voor 2018: géén auto kopen.
Met één kindje was het soms een uitdaging om de auto buiten de deur te houden. Straks met twee... we zullen zien!
Dit is ook echt hét onderwerp waarop ik uit geen enkele hoek op begrip kan rekenen. (Schoon)familie, vrienden, kennissen, iedereen vind het armoede dat wij geen auto hebben.
Het scheelt dat je hier een hoop begrip treft. De meesten hier hebben toch een iets andere mindset dan de gemiddelde Nederlander. "Laat ze maar lachen" denk ik dan altijd 
Ik krijg het er hier niet door om de auto (a-segment) de deur uit te doen. Aangezien we er ook mee op vakantie gaan maakt het financieel niet enorm veel verschil. Het is vooral gemakkelijk, maar als je een beetje plant kan het prima zonder.
Ik krijg het er hier niet door om de auto (a-segment) de deur uit te doen. Aangezien we er ook mee op vakantie gaan maakt het financieel niet enorm veel verschil. Het is vooral gemakkelijk, maar als je een beetje plant kan het prima zonder.
Tja, gezien de werking van de maatschappij is het 'begrijpelijk' dat daar weinig begrip voor is. Het is gewoon de norm en hoe verder je daarvan afwijkt hoe meer kans je hebt op onbegrip/kritiek/veroordelen. Geldt ook voor veel andere zaken waarbij mensen hun eigen situatie op anderen projecteren.murphsy schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:19:
[...]
Met één kindje was het soms een uitdaging om de auto buiten de deur te houden. Straks met twee... we zullen zien!
Dit is ook echt hét onderwerp waarop ik uit geen enkele hoek op begrip kan rekenen. (Schoon)familie, vrienden, kennissen, iedereen vind het armoede dat wij geen auto hebben.
Gisteren mijn verjaardag gevierd en daar uitbundig uitgepakt met luxe hapjes, relatief prijzige speciaalbiertjes en allerlei wijnen voor 30 gasten. Dat kostte wel wat maar dat doe ik graag (niet elk jaar zin in overigens).
Dan komen er altijd wel weer zaken langs in gesprekken waar ik me maar niet in meng - zaken als hoe moeilijk sommigen sparen vinden, iemand met een personal shopper etc. Soms krijgen wij als tweeverdieners wel eens de vraag waarom we niet x of y willen kopen en dan zijn er een aantal mensen die onze (financiële) keuzes ook niet begrijpen, want 'je moet toch wel genieten'. Daarmee implicerend dat 95% van je inkomsten uitgeven = genieten.
Het is toch ook gewoon behelpen. Als je in de stad woont lukt het prima zonder, maar zodra je in een buitenwijk of dorp terecht komt is het toch wel echt een beperkende factor. Daarbij betwijfel ik dat het OV goedkoper is dan een A-segmenter die je met twee personen gebruikt.murphsy schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:19:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 24-12-2017 20:10 ]
@murphsy jij woont toch ook in een stad? Onder de huidige twintigers en dertigers in de stad is het vrij normaal om geen auto te bezitten.
Ik zou er alle begrip voor hebben dat je geen auto hebt, maar geen begrip als je daardoor niet langskomt bij familie of iedereen altijd naar jou toe moet komen
Ik snap dat je als je arm bent geen auto hebt.. Financieel gezien is een auto natuurlijk niet verstandig, zeker als je ook zonder kan. Maar hoe zit het dan met:murphsy schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:19:
- naar familie reizen
- naar vrienden reizen
- naar pretparken gaan
- naar diverse steden gaan om te winkelen
- op vakantie gaan
- in een noodgeval naar het ziekenhuis gaan
Ben dan toch wel benieuwd hoe je dat doet? Of ben je dan afhankelijk van taxi/ov?
Je kunt natuurlijk altijd een auto gebruiken in zulke gevallen zonder er een te bezitten.
En met een beetje plannen kom je met OV een heel eind. Ja, een auto is heel erg gemakkelijk, maar geen noodzaak.
Dagelijks woon-werk verkeer zonder OV verbinding is natuurlijk ruk, maar ik reageer op de voorbeelden voor incidenteel gebruik. Het is vooral een kwestie van mindset. Er zijn natuuurlijk meer redenen om wel of niet voor een auto te kiezen dan alleen financiële. Voor ieder zal die balans anders zijn.
In het kader van dit topic is het van belang dat het een weloverwogen keuze is, en niet omdat iedereen het zo doet.
En met een beetje plannen kom je met OV een heel eind. Ja, een auto is heel erg gemakkelijk, maar geen noodzaak.
Dagelijks woon-werk verkeer zonder OV verbinding is natuurlijk ruk, maar ik reageer op de voorbeelden voor incidenteel gebruik. Het is vooral een kwestie van mindset. Er zijn natuuurlijk meer redenen om wel of niet voor een auto te kiezen dan alleen financiële. Voor ieder zal die balans anders zijn.
In het kader van dit topic is het van belang dat het een weloverwogen keuze is, en niet omdat iedereen het zo doet.
[ Voor 68% gewijzigd door Phony op 24-12-2017 22:14 ]
Als je wereld zich voornamelijk binnen de grote steden afspeelt is het inderdaad meer dan prima te doen en is het hebben van een auto in redelijk wat gevallen eerder een nadeel dan een voordeel.!null schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:18:
@murphsy jij woont toch ook in een stad? Onder de huidige twintigers en dertigers in de stad is het vrij normaal om geen auto te bezitten.
Woon je niet in één van de grote steden wordt het al wat lastiger/minder efficient
Nja, dit is gewoonweg mindset, in welke relatie dan ook moeten dat soort zaken van twee kanten komen.hv08 schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:20:
Ik zou er alle begrip voor hebben dat je geen auto hebt, maar geen begrip als je daardoor niet langskomt bij familie of iedereen altijd naar jou toe moet komen
Over sociale paria gesproken, ik heb een tijd terug nee gezegd tegen een bruiloft in het buitenland. Waar ik zelf de vlucht, (duur) hotel en ontbijt / lunch mocht betalen. En drie verschillende dress codes met kleding die ik nog mocht gaan kopen. Zou inclusief vlucht en transfer een week tijd kosten, en een week geen werk is voor mij een week geen omzet.
Er werd flink druk op gezet maar uiteindelijk toch maar geweigerd. Ik heb er het geld voor, maar zonde om uit te geven omdat iemand zo graag op een bounty eiland wilt trouwen.
Er werd flink druk op gezet maar uiteindelijk toch maar geweigerd. Ik heb er het geld voor, maar zonde om uit te geven omdat iemand zo graag op een bounty eiland wilt trouwen.
@Cerebral Zoiets heb ik ook afgewezen. Ik zat er echt om te dubben omdat het toch best een unieke ervaring zou zijn (bruiloft in India), maar m'n vrouw was toen ook net zwanger en die wilde ik niet alleen laten (meenemen was geen optie). Dat was de druppel voor thuisblijven.
Van het lijstje dat je noemt is alleen het laatste punt een lastig geval. Ik heb sinds een maand pas weer een auto, daarvoor wel een lease-auto die ik niet prive reed, maar dan heb je dus 500 km die je mag gebruiken voor bijvoorbeeld noodgevallen, dat laatste punt dus. Nu wel weer een auto, met name vanwege het gemak en omdat het toch wel makkelijk is met 2 kinderen.President schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:44:
[...]
Ik snap dat je als je arm bent geen auto hebt.. Financieel gezien is een auto natuurlijk niet verstandig, zeker als je ook zonder kan. Maar hoe zit het dan met:
- naar familie reizen
- naar vrienden reizen
- naar pretparken gaan
- naar diverse steden gaan om te winkelen
- op vakantie gaan
- in een noodgeval naar het ziekenhuis gaan
Ben dan toch wel benieuwd hoe je dat doet? Of ben je dan afhankelijk van taxi/ov?
Voor de rest is alles mogelijk met OV danwel huurauto/Snappcar. En in veel gevallen, is dat goedkoper dan het dragen van alle lasten van een auto.
Dit topic is gesloten.