Dit is een statement wat iedereen uit, maar wat echt enorm mee kan vallen. Het enige wat écht nodig is, is het vaker verschonen van de olie. Daarmee geen gezeur, gewoon jezelf een plezier doen en om de 6000 kilometer verwisselen. Scheelt veel gedoe in de toekomst. Kost je 50 euro per 6000 kilometer voor absoluut A-merk olie en een filter.
Met mijn huidige fiets (een V-Strom) heb ik momenteel 45.000 kilometer op de, ketting, remblokken et cetera staan. Bandjes gaan zo'n 25.000 kilometer mee. Voor slijt iets minder snel dan achter.
Binnenkort komt er een grote beurt, ben ik kwijt, als ik zelf sleutel: zo'n 160 euro aan banden, zo'n 120 euro aan een kettingset, zo'n 50 euro aan remblokken. Kwestie van de boel goed onderhouden. Verder haalt een motor met gemak 100.000 kilometer, mits je een beetje normaal rijdt en een tourfiets koopt.
Een moderne diesel auto kan 30.000km tussen de beurten rondrijden, menig motor mag na 6000-10000km terug voor op zijn minst een oliewissel, vaak mag er meer gebeuren, zoals een dure kleppeninspectie.
Kleppeninspectie is zo'n 200 euro, maar kan je jezelf aanleren en kost dan geen drol.
Mijn auto heeft 70.000km dezelfde achterbanden, op mijn motor mag er om de 10.000km een nieuw setje op. Sportbanden en offroadbanden halen de helft daarvan niet eens.
Misschien een wat andere rijstijl aannemen als je je banden zo snel naar de naggel helpt.
Een motorfiets is voor mij oneindig veel goedkoper. Verzekering valt al snel 20 euro per maand minder uit, wegenbelasting is al snel 25 euro per maand minder. Je hebt geen parkeerkosten en je rijdt beduidend zuiniger in verbruik met een motor dan met een auto.
Daar kan je aardig wat onderhoud voor doen, en blijf je nog ruim onder de kosten van een gemiddelde auto.
Verder komt men dan vaak met de kosten van een rijbewijs, je pak, helm, et cetera. Daarop is het antwoord: motorbeurs. Kleding daar is echt een habbekrats. Alleen je rijbewijs kost wel wat geld, maar is een investering die zich over de levensloop er makkelijk uit haalt.
[
Voor 6% gewijzigd door
thatanas op 06-11-2017 18:53
]