assje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:59:
[...]
Maar die €1.000,- bestaat misschien wel uit:
€550 aflossing
€150 HRA
€300 netto rente
De grootste post, aflossing, ga je dus vrijwillig verhogen omdat het als een "molensteen" voelt. De eigenlijke kosten zijn misschien maar €300....
Dit is ongeveer hoe de verhoudingen bij mij eruit zien in ieder geval.
De exacte verhoudingen zou ik moeten opzoeken. Al zal idd een groot deel ervan aflossing zijn (heb een mix van annuïtair en lineair tegen 3%).
In het kader van diverse factoren die hier langskomen kan ik zeggen dat mijn LTI en LTV op zich prima zijn, maar dat de savings rate vrij laag is. Dit komt voornamelijk doordat we een kind hebben.
Ik heb mijn budget keer op keer doorgenomen en ik zie grofweg maar 2 punten waarop we maandlasten kunnen verlagen (zonder te gaan verhuizen en auto wegdoen, of ruzie te maken over wat er aan onze dochter wordt besteed).
Dat zijn de boodschappen en de hypotheek (door extra af te lossen).
De rest is erg lastig. Kijk ik bijvoorbeeld naar energieverbruik, dan heb ik al overal LED lampen, zuinige apparatuur etc. Verwarming zou lager kunnen, maar is wat weerstand tegen.
Belastingen en verzekeringen valt niks meer op te winnen.
Tsja die boodschappen zijn duur. Maar grote factor daarin is dat veel dingen nog apart worden gekocht voor onze dochter. En dat levert de nodige discussie op thuis als ik daar op wil beknibbelen.
Dus blijft de hypotheek over.
Beleggen is ook optie, maar blijft ook gokken. Collega van mij heeft nu mazzel ermee, maar genoeg anderen schieten er niet zoveel mee op.
Aflossen levert altijd resultaat op.
Alternatief is beide doen. Deel aflossen, deel beleggen.
Partner boeit het simpelweg niet (we komen immers prima rond). Dus dat maakt het ook lastiger. Ik word al Dagobert genoemd thuis. Overigens draagt ze wel veel bij, dus het is ook haar geld. Heb er dus ook echt niet zoveel over te melden en ben dus voorzichtig daarin.
Is ook zonde om de sfeer te verpesten als het niet echt nodig is. Het is vooral dat ik graag wat meer financiële ruimte wil creëren, omdat mij dat een prettiger gevoel geeft.
[
Voor 12% gewijzigd door
Lethalis op 03-11-2017 09:40
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.