steel123 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Geld verdienen aan je hobby zou inderdaad het beste zijn, maar snowboardleraar is daar het allerslechtste voorbeeld. Als je 2 weken per jaar lesgeeft krijgt je gegarandeerd alleen beginners en daar wordt niemand vrolijk van. Daarbij vind ik snowboarden op de piste ook niet zo leuk, maar juist het hele offpiste gebeuren inclusief splitboarden/touren.
Wel doe ik al het onderhoud(slijpen/waxen/gaten repareren) zelf en dat zou ik eventueel kunnen uitbreiden naar anderen. Zelfde voor het mountainbiken.
[...]
Er is wel een minimumbedrag wat je altijd aan spullen moet uitgeven. Ook dit is persoonlijk, maar hardloopschoenen van 15 euro is voor mij niet te doen. Te weinig demping en is niet goed voor mijn gezondheid.
Zelfde bij mountainbike. Natuurlijk is 2000 euro ruim genoeg, zeker geen 10.000 euro fiets nodig. Maar met een goedkope fiets kun je niet altijd zo goed overal rijden. Voor een zonnig ritje in de duinen lukt dat wel. Echter ga eens in de regen met modder mountainbike en je fiets schakelt waarschijnlijk niet meer door alle modder en klei.
Ik zit al vaker dingen te bedenken om wat extra bij te verdienen. En hoewel ik mijn huidige werk best leuk vind, hoef ik hierin niet nog extra werk uit te voeren in het weekend om bij te verdienen.
Snowboardles geven is idd geen goed idee. Er zijn nog meer mensen die dat willen dan skiles geven. Ik heb zelf een keer een seizoen skiles gegeven en dat was geweldig, maar ik kon er niet van rondkomen. Zoiets doe je tijdens je studie ofzo. Je kunt er wel een carriere van maken en ik ken nog een aantal collega's uit die tijd die dat gedaan hebben. Maar een vetpot zal dat nooit worden. Zelfs als je dat helemaal optimaliseert door de juiste gebieden uit zoeken, talen te leren en heel hard aan je skills werkt.
Als je veel wil snowboarden en het liefst off-piste, dan moet je dat niet als hobby doen, maar als life-style. Ga in de bergen wonen en zorg dat je flexibel werk hebt. De meeste dagen is de poeder toch niet geweldig. Andere dagen heb je aan een ochtend ook wel genoeg. De rest van de tijd kun je geld verdienen.
Spullen zijn
way over-rated. Het gaat vooral om
je skills. Mijn ski's zijn inmiddels 11jr oud en nog helemaal prima. M'n pak is 10jr oud en eigenlijk ook nog best goed. M'n skischoenen heb ik 3jr geleden vervangen. Daarvoor 15jr op dezelfde schoenen geskied. Vorig jaar een nieuwe skibril gekocht omdat van de vorige na 18jr het schuim compleet weggesleten was, waardoor het aan de bovenkant naar binnen sneeuwde. Jammer, want ik heb nu voor veel meer geld een minder goede skibril terug gekocht.
Als je toch vanuit Nederland wil blijven opereren dan zou ik een camper overwegen. Dat deden wij vroeger met de familie. Gewoon op het parkeerterrein van de lift parkeren. Beetje achteraan in de hoek. Liftbedrijf is meer dan content dat jij een liftpas komt kopen. Officieel is er meestal een parkeerverbod 's nachts, maar dat is vooral zodat ze een beetje efficient sneeuw kunnen ruimen. Bij sneeuwval even in de gaten houd dat je misschien moet verplaatsen voor de schuiver, dan is er geen probleem is mijn ervaring. Grootste voordeel vond ik dat je niet van tevoren hoeft te boeken. Je kijkt gewoon naar de sneeuwhoogtes en voorspellingen op de dag dat je vertrekt en kiest dan waar je heen gaat. Veel grotere kans dat je een dikke pak poeder treft dan wanneer je maanden van tevoren boekt.
Als ik dit wel eens vertel dan krijg ik vaak scheve blikken en vragen als: "Is dat niet koud en erg behelpen?" Maar ik kan je zeggen dat dat echt reuze meevalt. Onze camper had een hete luchtverwarming op LPG. Je stookte het met gemak sub-tropisch zelfs als het 10 graden vriest. De heen- en terugreis zijn veel relaxter. Je kunt gewoon stoppen en naar bed gaan als je moe bent, dus je kunt gerust op vrijdag middag vertrekken en voor de meute uit rijden = geen files. Je kunt gewoon koffie zetten onderweg. Als je met twee chauffeurs bent kan er eentje slapen onderweg... in een echt bed. Mag niet, maar kan wel. Reisdagen zijn op vakantie van 8 dagen toch een 25% van de dagen dat je weg bent. Je kan vaak onderaan de lift staan; betere plek is er niet. Je hoeft bij aankomst en vertrek niet al je spullen te schouwen. Je kunt de boodschappen gewoon van tevoren doen in NL, door met je camper naar de supermarkt te rijden en ter plekke alles op te bergen.
FO: Je kunt die camper ook nog verhuren in de weken dat je 'm zelf niet nodig hebt. Zeker als je niet in de piek weken in de zomer zelf weg bent kan dat nog een aardig duit opbrengen.