Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Buiten die berekening van 'hoe lang nog' houd ik uiteraard wel rekening met rendementen op verschillende beleggingen.
Ik gebruik YNAB om mijn uitgaven en vermogen bij te houden. Een third party app, "Beyond Rule 4", berekent op basis van mijn YNAB data dat ik over 19 jaar FO ben, onder aanname van huidige uitgaven voor de groei, wegvallen van bepaalde kosten na FO, 4% SWR en gemiddeld 7% rendement op vermogen (en schuld). Dat deel tussen haakjes kost natuurlijk geen 7% per jaar, en tegen de tijd dat de schuld is afgelost heb ik geen rentelasten meer, dus in werkelijkheid zal dit een heel stuk korter zijn.Longcat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:08:
Hoe lang moeten jullie nog tot je FO bent?
Die snap ik niet. Wanneer je je doelbedrag hebt behaald en je jezelf FO beschouwt, verkoop je natuurlijk niet al je beleggingen in 1 keer. Het deel dat je niet verkoopt blijft natuurlijk rendement maken. Ik zou juist stellen dat je langer rendement maakt, omdat je uitgaven lager zijn en je daarom jaarlijks minder geld hoeft op te nemen.Longcat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:34:
Hoogte van rendement heeft invloed op aantal jaar tot FO en als je bijv. kosten bespaart waardoor je sneller FO kan worden, maak je weer minder lang rendement.
En uitgaan van 4 of 7% is wel heel optimistisch als je ziet dat de lange rente nu rond de 1% ligt.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
True. Ik bedoel meer dat 'aantal jaar tot FO' een input is voor het aantal euro's aan rendement wat weer een input is voor 'aantal jaar tot FO'. Vandaar voorkeur voor sigarendoos berekening waar ik geen rekening houd met rendement.Zr40 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:50:
[...]
Die snap ik niet. Wanneer je je doelbedrag hebt behaald en je jezelf FO beschouwt, verkoop je natuurlijk niet al je beleggingen in 1 keer. Het deel dat je niet verkoopt blijft natuurlijk rendement maken. Ik zou juist stellen dat je langer rendement maakt, omdat je uitgaven lager zijn en je daarom jaarlijks minder geld hoeft op te nemen.
7% rendement kan wellicht een hoge inschatting zijn. Als dat inderdaad te hoog blijkt te zijn, dan duurt de opbouwfase langer, that's it. Die app gebruikt 7% als default, ik kan het aanpassen maar het wordt nergens opgeslagen.HereIsTom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:04:
@Zr40 Je weet toch niet wat het rendement van aandelen doen over een aantal jaar, het kan ook dat de beurs is ingestort dan heb je een negatief rendement.
En uitgaan van 4 of 7% is wel heel optimistisch als je ziet dat de lange rente nu rond de 1% ligt.
4% SWR heeft niets met optimisme te maken, maar met wat voor periode je wil kunnen overbruggen zonder dat je vermogen op raakt. Met 4% kan je dat minimaal 25 jaar vol houden (mits gemiddeld rendement niet lager is dan gemiddelde inflatie).
Afgelopen jaar was het rendement op aandelen -3%
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Voobeeld waarin je bv 50k per jaar spaart dan is het sparen je grootste aanjager van je vermogen. Als je dan al 200k hebt en je spaart 50k dan is dat 25% stijging. 5 % rendement is 'maar' een extra 10k, 5x minder dan je spaarcomponent.
Stel dat je doelsaldo 500k is dan is in het laatste jaar je inleg 50k uit sparen nog steeds stuk meer dan 5% van 450k (22,5k).
Op korte termijn (1 jaar) kan zoiets inderdaad gebeuren, maar als de termijn lang genoeg is zijn de gemiddelden in je voordeel. En zoals ik in mijn vorige post schreef, hoe hoog of laag het rendement precies is maakt niet uit, als het maar hoger is dan inflatie. Dat is het tot nu toe over een lange termijn altijd geweest.HereIsTom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:31:
@Zr40 Het laatste jaar haal ik nog niet eens de 4% rendement, dus duurt het opbouwen inderdaad langer, maar vraag me af of je die 4% SWR wel gaat halen met die lage rentes en aandelen blijft ook een risico.
Stort heel de economie over 2, 10 of 50 jaar in elkaar? Daar zal iedereen last van hebben, zelfs diegenen die al hun vermogen in een hypothetische crash-proof asset stopt. En dat is dan ook niet een scenario waar ik voor ga plannen.
Theoretisch: nog een jaartje, ben er dan 40.Longcat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:08:
Hoe lang moeten jullie nog tot je FO bent? Volgens mijn sigarendoos berekening moet ik nog ong. 12 jaar. Dan ben ik eind 30. Ik heb geen rekening gehouden met salarisstijgingen en rendement op mijn beleggingen. Dit kan het nog wat naar mid 30 stuwen. Aan de andere kant heb ik ook geen rekening gehouden met kinderen en/of minder werken en/of verhuizen naar grotere woning.
Mijn woning is afbetaald en ik heb ongeveer 300k assets.
Als ik uitga van 4% intrest gemiddeld dan heb ik 1000euro per maand om te leven.
- dat geef ik nu ook uit per maand. In principe kan daar nog een stuk af door auto weg te doen en zo.
- ik zou een paar maanden per jaar interimwerk kunnen doen en dit combineren met een werkloosheidsuitkering. (Praktisch geen werkloosheid hier in de regio)
- ik zou wat meer kunnen leunen op mijn vriendin die haar eigen werk en assets heeft.
-...
Maar ik ben net van job veranderd en die vind ik nu nog spannend, leuk en leerzaam. Het is ook een job waarmee je jezelf niet fysiek of psychisch kapotmaakt en die je wel kan doen tot 65 of zo.
Dus voorlopig doe ik rustig verder en zal ik nog eens evalueren op 45j.
Ik had geld in aandelen, maar door de volatiliteit heb ik bijna alles verkocht toen ik nog winst had. Dit kwam omdat ik begon te twijfelen of ik dat geld echt over had en er best veel negatief nieuws was over de wereldeconomie.
Nu staat bijna al mijn geld op een spaarrekening wat ook weer zonde is. Wetende dat mijn doel is om binnen 10 jaar een huis te kopen, welk bedrag is wel slim om als geld op de spaarrekening te houden?
Nibud zegt dat mijn huidige buffer 13.8k zou moeten zijn (voornamelijk vervanging auto) en met een huis 16k. Als ik dan 20k neem als een ruwe schatting als kosten voor het kopen van een huis(kopen/inrichten/aanpassen) is dat dus +- 36k als geld op de spaarrekening. Is dat een beetje redelijk en zijn er websites/technieken om het beter te berekenen? Want als ik dat bedrag weet, kan ik hopelijk daarmee beter inschatten hoeveel geld redelijk is om in aandelen te hebben.
Met -3% nu gaat het opbouwen juist snellerHereIsTom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:31:
@Zr40 Het laatste jaar haal ik nog niet eens de 4% rendement, dus duurt het opbouwen inderdaad langer, maar vraag me af of je die 4% SWR wel gaat halen met die lage rentes en aandelen blijft ook een risico.
Aannemende dat je een direct leefbaar huis in het startsegment zal kopen, zou ik een wat ruim bemeten 5~6% kosten-koper aanhouden. + nog 3' tot 10K voor aankleding/inrichting afhankelijk van hoeveel je daarvoor wilt uitgeven.bouncy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:02:
Nu de huizenprijzen stijgen en de economie minder hard lijkt te groeien wil ik liever geen hypotheek nemen. Toch wil ik wel graag binnen 10 jaar een huis hebben gekocht zodat ik geld kwijt ben aan hypotheek/onderhoud i.p.v. huur.
Ik had geld in aandelen, maar door de volatiliteit heb ik bijna alles verkocht toen ik nog winst had. Dit kwam omdat ik begon te twijfelen of ik dat geld echt over had en er best veel negatief nieuws was over de wereldeconomie.
Nu staat bijna al mijn geld op een spaarrekening wat ook weer zonde is. Wetende dat mijn doel is om binnen 10 jaar een huis te kopen, welk bedrag is wel slim om als geld op de spaarrekening te houden?
Nibud zegt dat mijn huidige buffer 13.8k zou moeten zijn (voornamelijk vervanging auto) en met een huis 16k. Als ik dan 20k neem als een ruwe schatting als kosten voor het kopen van een huis(kopen/inrichten/aanpassen) is dat dus +- 36k als geld op de spaarrekening. Is dat een beetje redelijk en zijn er websites/technieken om het beter te berekenen? Want als ik dat bedrag weet, kan ik hopelijk daarmee beter inschatten hoeveel geld redelijk is om in aandelen te hebben.
| live and give like no one else |
Ben niet zo rijk, verdien ook niet zo veel, maar geef ook niet veel uit en heb wat ik nodig heb. Woon samen in een huurwoning met lage kosten, heb geen auto, geen dure hobbies. Als we een keer een huis kopen, zal dat niet voor de hoofdprijs zijn, zo zijn we allebei niet.
Afgelopen jaren heb ik een cash-reserve opgebouwd, ook een pensioengat gevuld (pensioenbeleggen degiro), begin nu genoeg geld 'over' te hebben, om te beginnen met investeren. Dit jaar heb ik een euro of 2000 gepland, om een beetje wegwijs te worden en een asset allocation te bepalen, wil daarna 300-500 euro per maand inleggen. Financiele onafhankelijkheid wordt daarmee niet snel bereikt, hopelijk wel minder afhankelijk.
Heb me lang ingelezen (deze thread was ook erg leerzaam wat betreft Nederlandse plannen), te veel youtube videos gezien, en zoals gezegd heb ik al een pensioenbeleggingsrekening bij degiro met 67% VWRL, 33% EU govt bonds. Normaal pensioen gaat al tot de marge via het pensioenfonds van mijn werk.
Rate my ETF-plan:
ETF | TER | % | spread |
VWRL - IE00B3RBWM25 | EU govt bonds - IE00B3B8Q275 | REIT - NL0009690239 | S&P 500 - IE0031442068 |
0,25% | 0,20% | 0,25% | 0,07% |
25 | 25 | 25 | 25 |
world | EU | world | SP500 |
Vraag 1: SP500 er in laten, of 50% naar VWRL? SP500 heeft aantrekkelijk lage kosten.
Vraag 2: Is het verstandig om nog commodities op te nemen? Vond geen goede in de degiro kernselectie.
Vraag 3: Heb nu allemaal uitkerende ETFs in mijn plan opgenomen, hoe erg is daarbij het dividendlek?
Verder: schiet me lek
Antwoord 1: Ik zou persoonlijk die SP500 er niet in doen. In VWRL zal al een behoorlijk deel van de US markt zitten. Voor de lage kosten zou ik het niet doen, maar je moet zelf bedenken in welke hoek je wilt zitten; geloof je dat de US het bovenmatig goed gaat doen in de komende tien jaar, of denk je dat je liever gewoon de global markt wilt?XfXf4 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:07:
Vraag 1: SP500 er in laten, of 50% naar VWRL? SP500 heeft aantrekkelijk lage kosten.
Vraag 2: Is het verstandig om nog commodities op te nemen? Vond geen goede in de degiro kernselectie.
Vraag 3: Heb nu allemaal uitkerende ETFs in mijn plan opgenomen, hoe erg is daarbij het dividendlek?
Antwoord 2: je moet een goede reden hebben om commodities in je portefeuille te hebben. Wat is die reden? En welke commodities wil je dan, en waarom? Er zijn heel specifieke redenen voor, en een bepaald (professioneel, zeldzaam) type belegger is bereid om rendement in te leveren, zodat ze commodities kunnen voeren in hun portefeuille. (Edit: een belangrijke reden voor commodities is dat sommige van zulke fondsen een cyclus hebben die langer is dan de gebruikelijke economische cyclus. Het precieze weet ik er niet van, maar je moet echt verdomde veel geduld hebben. Dit lijkt mij voor de kleine man echt heel moeilijk, hoor.)
Zelf heb ik goud in m'n portefeuille, om het scenario van hyper-inflatie te hedgen. Maar alhoewel goud een commodity is, is het mijns inziens als een aparte asset class te zien.
Antwoord 3: tsja, dan moet je gaan rekenen. Ik heb er weinig zin in. Zelf heb ik een Think ETF, die heeft getracht om dat te minimaliseren.
[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 19-03-2019 13:50 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Of het fonds wel of niet dividend uitkeert, dat is niet hoe je een dividendlek herkent. Er is sprake van dividendlekkage wanneer het fonds dividend ontvangt, en daar zelf belasting over moet betalen volgens de regels van het land waarin het fonds zijn domicilie heeft. Die belasting kan je niet terugvragen.XfXf4 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:07:
Fondsen met domicilie in Nederland met de status van 'fiscale beleggingsinstelling' hoeven geen belasting te betalen over ontvangen dividend.
Over dividendbetalingen door het fonds aan jou wordt inderdaad 15% ingehouden, maar dat krijg je volledig terug bij de belastingaangifte van het volgende jaar. Als het een Nederlands fonds is altijd, als het een buitenlands fonds is moet je wel andere belasting hebben waar het mee verrekend kan worden. Simpel gezegd: als je inkomen uit werk hebt, of een groot vermogen waar je met de VRH te maken hebt, hoef je hier niet over na te denken
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2019 08:10 ]
Eerlijk gezegd had ik met dividendlek nog geen rekening gehouden. Dan zouden de werkelijke kosten van deze ETF wel eens richting de 1% kunnen gaan. Hmm zet mij toch weer aan het denken
Zal iemand die FO wilt worden geld uitgeven aan een app die hem verteld wanneer hij dit wordt?flyingdutchboy schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 03:27:
Wat is jullie verwachting? Worden we binnenkort overspoeld met groot aanbod van apps waarmee je je FO leeftijd kan berekenen wanneer PSD2 in werking treed?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Een app die alleen FO leeftijd berekend ga ik geen toegang geven via PSD2. Wel wacht ik een huishoudboekje af dat automatisch transacties binnenhaalt en categoriseert. Een app die automatisch een push melding geeft "van welk budget moet uw laatste pintransactie afgeschreven worden?" is voor mij een instant buy. YNAB met PSD2 zegmaar. Geen gekloot met csv en periodiek bewust gaan categoriseren, gewoon volautomatisch.flyingdutchboy schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 03:27:
Wat is jullie verwachting? Worden we binnenkort overspoeld met groot aanbod van apps waarmee je je FO leeftijd kan berekenen wanneer PSD2 in werking treed?
Dit heb ik nu al, zonder PSD2. Via de API van bunq (waar ik mijn primaire betaalrekening heb) worden transacties direct ingeboekt bij YNAB, en die herkent automatisch transacties als ik ze eerder gecategoriseerd heb. Hiervoor gebruik ik https://github.com/wesselt/bunq2ynab.Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:16:
[...]
Een app die alleen FO leeftijd berekend ga ik geen toegang geven via PSD2. Wel wacht ik een huishoudboekje af dat automatisch transacties binnenhaalt en categoriseert. Een app die automatisch een push melding geeft "van welk budget moet uw laatste pintransactie afgeschreven worden?" is voor mij een instant buy. YNAB met PSD2 zegmaar. Geen gekloot met csv en periodiek bewust gaan categoriseren, gewoon volautomatisch.
Verwijderd
Ik heb geen Bunq maar ING.Zr40 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:29:
[...]
Dit heb ik nu al, zonder PSD2. Via de API van bunq (waar ik mijn primaire betaalrekening heb) worden transacties direct ingeboekt bij YNAB, en die herkent automatisch transacties als ik ze eerder gecategoriseerd heb. Hiervoor gebruik ik https://github.com/wesselt/bunq2ynab.
Je bent vroeg genoeg gestartLongcat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:08:
Hoe lang moeten jullie nog tot je FO bent? Volgens mijn sigarendoos berekening moet ik nog ong. 12 jaar. Dan ben ik eind 30. Ik heb geen rekening gehouden met salarisstijgingen en rendement op mijn beleggingen. Dit kan het nog wat naar mid 30 stuwen. Aan de andere kant heb ik ook geen rekening gehouden met kinderen en/of minder werken en/of verhuizen naar grotere woning.
en bij de uitgaven van nu nog 5 jaar nodig denk ik. De kanttekeningen die je maakt zijn wel belangrijk, tenzij je alleen bent. Kinderen heb ik al, maar wij hebben daarmee nog een keer een grotere woning nodig en dat kan flinke vertraging betekenen zeker in de huidige markt. Onze vaste lasten zijn laag en ik zie ze niet graag oplopen, maar ja er zijn ook andere belangen in het leven.
Veel mensen hebben trouwens te hoge vaste lasten om (veel) geld over te houden https://www.nibud.nl/bero...dget-op-aan-vaste-lasten/
Ik vind het lastig om te bepalen, zeker ook omdat mijn scope wat verder ligt.Longcat schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:08:
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Over:
- Hoe een pad naar FO een pad is dat je samen volgt.
- Het sparen voor de aflossing van je 1e huis in je '20's met modale salarissen.
- Het mogelijk maken van een dak boven het hoofd voor anderen.
geekeep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:17:
[...]
En hoe realistisch is een 2e huis kopen, zonder externe kapitaalinjecties?
Wat mij betreft mogen ze een 2e (3e en 4e) huis op de één of andere manier onaantrekkelijk maken. Onderdak is een eerste levensbehoefte. Mensen met meerdere huizen zullen dat vrijwel altijd gaan verhuren met winstbejag en dus daarmee de prijzen opdrijven.
Maar iedereen die naar een universiteit gaat, en zelfs scholieren hebben toegang tot het voorschot van DUO. Het is geld dat je leent tegen een lage rente, en met mogelijk een hele lange terugbetaal horizon (30 jaar vroeger).
Ik deel je mening over mensen die een huis kopen zodat een ander een plek heeft om te wonen, niet.
Er is in Nederland een grote groep mensen, die financieel niet in staat zijn te kopen. Maar ook te jong zijn of te veel verdienen om in aanmerking te komen voor een sociale huurhut. Ik denk dat die mensen heel blij mogen zijn, dat er wel andere mensen zijn die het voor hun mogelijk maken om te huren op een plek dicht bij hun (1e) laagbetaalde droombaan. Ik was in ieder geval erg blij en dankbaar dat ik particulier kon huren in de jaren dat ik dat nodig had.
bramm90 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:24:
Tweede huis als in extra huis? Zo ja, netjes, rond je 30e en met een onder modaal inkomen. Hoe lukt je dat precies als ik vragen mag?
geekeep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:17:
En hoe realistisch is dát, zonder externe kapitaalinjecties?
| live and give like no one else |
In wezen heb je dus over de rug van de samenleving jouw huidige leven gefinancierd. Het zal je vast een worst wezen, maar sjiek is het niet.3x3 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:00:
Crosspost uit: Salarissen; Doen we onszelf te kort?
Over:
- Hoe een pad naar FO een pad is dat je samen volgt.
- Het sparen voor de aflossing van je 1e huis in je '20's met modale salarissen.
- Het mogelijk maken van een dak boven het hoofd voor anderen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar iedereen die naar een universiteit gaat, en zelfs scholieren hebben toegang tot het voorschot van DUO. Het is geld dat je leent tegen een lage rente, en met mogelijk een hele lange terugbetaal horizon (30 jaar vroeger).Members only:
Ik deel je mening over mensen die een huis kopen zodat een ander een plek heeft om te wonen, niet.
Er is in Nederland een grote groep mensen, die financieel niet in staat zijn te kopen. Maar ook te jong zijn of te veel verdienen om in aanmerking te komen voor een sociale huurhut. Ik denk dat die mensen heel blij mogen zijn, dat er wel andere mensen zijn die het voor hun mogelijk maken om te huren op een plek dicht bij hun (1e) laagbetaalde droombaan. Ik was in ieder geval erg blij en dankbaar dat ik particulier kon huren in de jaren dat ik dat nodig had.
Eigenlijk ook bijzonder dat DUO geen onderscheid maakt in de hoogte van de financiering, of je nou een Wajong ontvangt of een ton op de bank hebt met 2k netto inkomen per maand.
Die grote groep mensen die niet in staat zijn te kopen, dat komt grotendeels ook omdat ze vast zitten in precies die (particuliere) huurhuizen met relatief hoge prijzen. Maar tof dat jij uit nobelheid die mensen een huurhuis gaat voorschotelen.
Ik vind dit nu niet echt over de rug van de samenleving, neemt volgens de regels een lening en betaald deze volgens de regels terug. Wat hij met dat geld doet is zijn zaak toch? Hij had het ook aan bier kunnen uitgeven of zijn huur ervan kunnen betalen, had het dan beter geweest?geekeep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:23:
[...]
In wezen heb je dus over de rug van de samenleving jouw huidige leven gefinancierd. Het zal je vast een worst wezen, maar sjiek is het niet.
Bij "over de rug van de samenleving" denk ik eerder aan mensen die slinkse dingen verzinnen waardoor ze niet terug hoeven te betalen.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Niet helemaal waar. Het was laatst nog in het nieuws dat jeugd met een beperking recht had op een toeslag vanuit de gemeente maar dat iedere gemeente er zijn eigen regels op nahield. Die toeslag is nu voor iedereen (met een beperking) gelijk gesteld.geekeep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:23:
[...]
Eigenlijk ook bijzonder dat DUO geen onderscheid maakt in de hoogte van de financiering, of je nou een Wajong ontvangt of een ton op de bank hebt met 2k netto inkomen per maand.
Dit heeft mijn interesse omdat mijn jongste zoon Down heeft, en met een MBO niv. 1 of hoger zou dit dus ook op hem kunnen toepassen. Duurt nog wel 15 jaar, maar toch
https://nos.nl/artikel/22...bijna-vertienvoudigd.html
https://www.rijksoverheid...udiefinanciering-handicap
https://duo.nl/particulie...lossen/kwijtschelding.jsp
https://www.handicap-stud...ing_en_studietermijn.aspx
Omdat het voor jongeren met een functiebeperking lastig is hun opleiding te combineren met een bijbaan, is er in de Participatiewet een studieregeling opgenomen. Gemeenten kunnen individuele studietoeslag verlenen aan een persoon die voldoet aan de voorwaarden van artikel 36b Participatiewet:
- minimaal 18 jaar oud;
- ontvangt studiefinanciering of een bijdrage op grond van de Wet-tegemoetkoming-onderwijsbijdrage-en-schoolkosten (WTOS);
- heeft geen in aanmerking te nemen vermogen;
- een persoon is van wie is vastgesteld dat hij niet in staat is tot het verdienen van het wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft.
[ Voor 48% gewijzigd door Felicia op 19-03-2019 18:35 ]
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik word hier zo moe van, meen je dit nu serieus?geekeep schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:23:
[...]
In wezen heb je dus over de rug van de samenleving jouw huidige leven gefinancierd. Het zal je vast een worst wezen, maar sjiek is het niet.
Die grote groep mensen die niet in staat zijn te kopen, dat komt grotendeels ook omdat ze vast zitten in precies die (particuliere) huurhuizen met relatief hoge prijzen. Maar tof dat jij uit nobelheid die mensen een huurhuis gaat voorschotelen.
WAO/bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek etc. zeker ook allemaal over de rug van de samenleving? Het wordt immers van belastingen betaald maar niet iedereen profiteert van deze regelingen. Hoeveel HRA heb je bijvoorbeeld ontvangen, en hoeveel had je echt nodig om te overleven?
In onze samenleving heeft iedereen regels, plichten en rechten. Gebruik maken van regelingen/rechten gaat helemaal niet 'over de rug van' de samenleving.
Ctrl+k
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik heb de mijne in 2007 afgesloten en ik moet zeggen dat ik flinke rendementen heb behaald in de afgelopen jaren. In 2007 en 2008 negatieve rendementen van -28% en -46%, maar daardoor in die jaren ook flink wat aandelen kunnen kopen. Verlies van die jaren was absoluut natuurlijk te verwaarlozen...over de jaren heen op ongeveer 8% rendement uit gekomen. En ja, ik had het maximale risico profiel...ik sta overigens wel op het punt om uit te stappen...
Waarom stap je uit?
De grootste nadelen zijn te hoge kosten waardoor je rendement inzakt en op een verkeerd moment uitstappen.
Stel @coldasice zou niet nu uitstappen maar een tijdje terug toen we die dip hadden, dan zou het rendement opeens een stuk lager zijn. Het blijft op korte termijn een kwestie van geluk hebben.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik had vanaf 2006 een beleggingshypotheek voor 11 jaar. Over die 11 jaar een negatief rendement. Toen was ik nog onwetend over de verborgen kosten en premies. Gelukkig was het maar een deel van mijn hypotheek en heb ik het als aflossingsvrije hypotheek gezien.coldasice schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:53:
Zijn hier nog mensen met een beleggingshypotheek?
Ik heb de mijne in 2007 afgesloten en ik moet zeggen dat ik flinke rendementen heb behaald in de afgelopen jaren. In 2007 en 2008 negatieve rendementen van -28% en -46%, maar daardoor in die jaren ook flink wat aandelen kunnen kopen. Verlies van die jaren was absoluut natuurlijk te verwaarlozen...over de jaren heen op ongeveer 8% rendement uit gekomen. En ja, ik had het maximale risico profiel...ik sta overigens wel op het punt om uit te stappen...
Dank voor de uitleg. Dacht dat ik redelijk op weg was qua kennisZr40 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:01:
[...]
Of het fonds wel of niet dividend uitkeert, dat is niet hoe je een dividendlek herkent. Er is sprake van dividendlekkage wanneer het fonds dividend ontvangt, en daar zelf belasting over moet betalen volgens de regels van het land waarin het fonds zijn domicilie heeft. Die belasting kan je niet terugvragen.
Fondsen met domicilie in Nederland met de status van 'fiscale beleggingsinstelling' hoeven geen belasting te betalen over ontvangen dividend.
Over dividendbetalingen door het fonds aan jou wordt inderdaad 15% ingehouden, maar dat krijg je volledig terug bij de belastingaangifte van het volgende jaar. Als het een Nederlands fonds is altijd, als het een buitenlands fonds is moet je wel andere belasting hebben waar het mee verrekend kan worden. Simpel gezegd: als je inkomen uit werk hebt, of een groot vermogen waar je met de VRH te maken hebt, hoef je hier niet over na te denken
Helder, dus geen SP500. Commodities wilde ik inderdaad als risicomijding. Heb ik ookal regeringsbonds voor, hou niet zo van risico. En dat rekenen met dividendleks, vind ik moeilijk in te schatten.TucanoItaly schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:23:
[...]
Antwoord 1: Ik zou persoonlijk die SP500 er niet in doen. In VWRL zal al een behoorlijk deel van de US markt zitten. Voor de lage kosten zou ik het niet doen, maar je moet zelf bedenken in welke hoek je wilt zitten; geloof je dat de US het bovenmatig goed gaat doen in de komende tien jaar, of denk je dat je liever gewoon de global markt wilt?
Antwoord 2: je moet een goede reden hebben om commodities in je portefeuille te hebben. Wat is die reden? En welke commodities wil je dan, en waarom? Er zijn heel specifieke redenen voor, en een bepaald (professioneel, zeldzaam) type belegger is bereid om rendement in te leveren, zodat ze commodities kunnen voeren in hun portefeuille. (Edit: een belangrijke reden voor commodities is dat sommige van zulke fondsen een cyclus hebben die langer is dan de gebruikelijke economische cyclus. Het precieze weet ik er niet van, maar je moet echt verdomde veel geduld hebben. Dit lijkt mij voor de kleine man echt heel moeilijk, hoor.)
Zelf heb ik goud in m'n portefeuille, om het scenario van hyper-inflatie te hedgen. Maar alhoewel goud een commodity is, is het mijns inziens als een aparte asset class te zien.
Antwoord 3: tsja, dan moet je gaan rekenen. Ik heb er weinig zin in. Zelf heb ik een Think ETF, die heeft getracht om dat te minimaliseren.
Goed idee, dat van Think, een Nederlandse ETF-verzameling is vanwege dat dividendlek niet oninteressant.oscar82 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:09:
@XfXf4 ik heb zelf ook een kwart in REIT zitten. Een jaartje had ik die van Think (TRET) maar ben toch overgestapt naar die van iShares (IWDP). De laatste is weliswaar duurder met een TER van 0,69%. Maar volgens morningstar maakt hij dat verschil jaar in jaar uit goed. Wellicht omdat het net wat meer en ook kleineren bedrijven volgt?
Eerlijk gezegd had ik met dividendlek nog geen rekening gehouden. Dan zouden de werkelijke kosten van deze ETF wel eens richting de 1% kunnen gaan. Hmm zet mij toch weer aan het denken
Plan 2.0
ETF | TER | % |
VWRL - IE00B3RBWM25 | 0,25% | 50% |
EU govt bonds - IE00B3B8Q275 | 0,20% | 25% |
REIT - NL0009690239 | 0,25% | 25% |
Dan gaan ik eerst een paar jaar kijken (en nog veel werken
Ik zou zeker uitstappen nu, de kosten van een beleggingshypotheek zijn dusdanig dat je wel van deze uitzonderlijke jaren nodig hebt om uiteindelijk deze 8% te halen. De beleggingshypotheek was met name bedoeld om aflossingsvrij te koppelen aan de hype die er rondom beleggen heerste , met geleend geld.coldasice schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:53:
In dit geval waren de kosten iets lager dan bij de bekende lease constructies maar uiteindelijk werd je als consument gewoon gefileerd door de kosten. Je zette je huis in als melkkoe voor de verzekeringsmaatschappij als het ware.
Overigens kan deze zelfde constructie van je huis als onderpand voor beleggingen beter in eigen beheer, een gewone aflossingsvrije hypotheek nemen en de aflossing zelf beleggen. Dan hou je alle winst lekker zelf
Maar dat weet je vast wel
Ik maak onderscheid tussen 4 verschillende pijlers van vermogensopbouw:
1. Beleggen (100% in indexfonds VWRL via DeGiro)
€500,- / maand = €6000,- / jaar met jaarlijks 2% inflatiecorrectie, rekening houdend met box 3 belasting. Dan kom je bij een gemiddeld rendement van 5% uit op +/- €352.000,-
2. Belastingvrij beleggen in jaarruimte pensioen (+/- €1800 / jaar) met jaarlijks 2% inflatiecorrectie. Dan kom je bij een gemiddeld rendement van 5% uit op zo'n €102.000,- (Hier zitten qua opname en opnameduur wel wat restricties aan vast)
3. Aflossingsvrije hypotheek voor een deel aflossen.
van +/- €180.000 à 3,6% rente nu naar +/- €80.000 over 25 jaar geeft een bruto maandlast van €250
4. Sparen (cash). €5000,- per jaar. Uitgaande van 0% rente en een beginkapitaal van 30k komt dat (na belastingen) uit rond de €150.000
In bovenstaande plan zijn punt 1 en punt 2 heel duidelijk de 'opbouw' component. De rendementen hiervan zijn uiteraard onzeker, al lijkt mij een beleggingshorizon van 25 jaar een termijn waarin een procent of 5 realistisch te noemen is.
Vanuit het vermogen bij punt 4 kan trapsgewijs geld apart worden gezet in spaardeposito's van tussen de 1 en 5 jaar. Dit zal het eindvermogen in positieve zin iets beïnvloeden.
Ik begrijp dat ik rekenkundig gezien beter het geld van punt 3 (rente - hypotheekrente-aftrek < rendement beleggen) en punt 4 (spaarrente 0% en inflatie) kan toevoegen aan bijv. punt 1 maar ik wil niet alles in 1 mandje stoppen en kies daarom ook voor een deel zekerheid.
Ook zijn er nog wel wat variabelen die op termijn niet helemaal kloppen, zoals box 3 belasting van de verschillende potjes telt natuurlijk op. Dat heb ik voor het gemak even niet meegenomen omdat dat niet een gigantisch verschil maakt. Ook zal de hypotheekrente de komende 25 jaar nog wel een paar keer wijzigen, maar ook daar reken ik voor het gemak even met de huidige situatie.
Mis ik iets in mijn plan? Is het in mijn situatie belangrijk om bijvoorbeeld ook een deel in obligaties te stoppen? Zo ja: Waarom? En wat is dan een verstandige keuze? Staatsobligaties / bedrijven? Sleutelwoorden zijn: eenvoud, onderhoudsvrij en dus een termijn van +/- 25 jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Hoepla33 op 20-03-2019 11:32 ]
Ik zou persoonlijk 4 echt kleiner houden, dan kan je nog beter je hypotheek verder aflossen. Een buffer aanhouden is belangrijk, je kan bijvoorbeeld eerst sparen tot je een jaar maandlasten bij elkaar hebt. Het is namelijk niet zo dat je dit bedrag in een keer nodig gaat hebben, dan kan je ervoor kiezen de rest te verdelen onder de potjes hypotheek aflossen en beleggen. En dan wanneer je je iets uit je financiële buffer opneemt deze weer aanvullen in betere tijden.Hoepla33 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:20:
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse. Gezien de groeiende onzekerheid mbt aow/pensioenen en de stijgende pensioenleeftijd wordt het steeds belangrijker om voor de wat langere termijn een financieel plan te maken. Het is niet het doel om zo spoedig mogelijk FO te worden, maar meer om een plannetje op te stellen waarmee mijn partner en ik uiteindelijk de keuze hebben om een aantal jaren eerder te stoppen met werken. (Ergens tussen de 60-63). Onze 'horizon' is 25 jaar. Ervaring met beleggen is nul.
Ik maak onderscheid tussen 4 verschillende pijlers van vermogensopbouw:
1. Beleggen (100% in indexfonds VWRL via DeGiro)
€500,- / maand = €6000,- / jaar met jaarlijks 2% inflatiecorrectie, rekening houdend met box 3 belasting. Dan kom je bij een gemiddeld rendement van 5% uit op +/- €352.000,-
2. Belastingvrij beleggen in jaarruimte pensioen (+/- €1800 / jaar) met jaarlijks 2% inflatiecorrectie. Dan kom je bij een gemiddeld rendement van 5% uit op zo'n €102.000,- (Hier zitten qua opname en opnameduur wel wat restricties aan vast)
3. Aflossingsvrije hypotheek voor een deel aflossen.
van +/- €180.000 à 3,6% rente nu naar +/- €80.000 over 25 jaar geeft een bruto maandlast van €250
4. Sparen (cash). €5000,- per jaar. Uitgaande van 0% rente en een beginkapitaal van 30k komt dat (na belastingen) uit rond de €150.000
In bovenstaande plan zijn punt 1 en punt 2 heel duidelijk de 'opbouw' component. De rendementen hiervan zijn uiteraard onzeker, al lijkt mij een beleggingshorizon van 25 jaar een termijn waarin een procent of 5 realistisch te noemen is.
Vanuit het vermogen bij punt 4 kan trapsgewijs geld apart worden gezet in spaardeposito's van tussen de 1 en 5 jaar.
Ik begrijp dat ik rekenkundig gezien beter het geld van punt 3 (rente - hypotheekrente-aftrek < rendement beleggen) en punt 4 (spaarrente 0% en inflatie) kan toevoegen aan bijv. punt 1 maar ik wil niet alles in 1 mandje stoppen en kies daarom ook voor een deel zekerheid.
Ook zijn er nog wel wat variabelen die op termijn niet helemaal kloppen, zoals box 3 belasting van de verschillende potjes telt natuurlijk op. Dat heb ik voor het gemak even niet meegenomen omdat dat niet een gigantisch verschil maakt. Ook zal de hypotheekrente de komende 25 jaar nog wel een paar keer wijzigen, maar ook daar reken ik voor het gemak even met de huidige situatie.
Mis ik iets in mijn plan? Is het in mijn situatie belangrijk om bijvoorbeeld ook een deel in obligaties te stoppen? Zo ja: Wat is dan een verstandige keuze? Staatsobligaties / bedrijven? Sleutelwoorden zijn: eenvoud, onderhoudsvrij en dus een termijn van +/- 25 jaar.
Door het aflossen van je hypotheek neemt je behoefte aan inkomen ook weer af en doe je steeds langer met je buffer. Dus je risico zit hem echt eerder aan de inflatie kant. Ik snap dat het een mentale barrière is maar teken voor de gein maar eens een tijdlijn en teken daarop de risico's op de korte , middellange en lange termijn.
Bijvoorbeeld werkloosheid of langdurige ziekte. Dan zie je dat het aan te houden kapitaal niet zo groot hoeft te zijn en niet continue aangevuld hoeft te worden.
Ik ben zelf ook risico avers maar heb inmiddels wel geleerd dat je ook te voorzichtig kan zijn. Dat leer je overigens ook vanzelf hoor waar je echte risico zit. En door de tijd , en als alles goed gaat worden de risico's lager en ook wel anders.
Ik zou voorlopig nog niet kijken naar obligaties, je hebt al postjes zat denk ik, verhuizen naar obligaties van je aandelen portefeuille is ook iets dat je kan gaan doen tegen het einde van de 25 jaar periode.
Je hebt een aflossingsvrije hypotheek, hoe lang trek je al rente af? Na 30 jaar wordt de bruto maandlast namelijk je netto maandlast, tevens wordt het aftrekbare deel al langzamerhand afgebouwd.Hoepla33 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:20:
Vervolgens heb ik gekozen om eerst de hypotheek helemaal af te lossen, want in geval van calamiteiten e.d. ben ik minder afhankelijk van mijn inkomen. Gelukkig maar want ik ben vorig jaar van m'n fiets gereden en nog steeds niet 100% aan het werk (in april zit ik een volledig jaar in de ziektewet met salarisverlaging als gevolg).
Ja, het rendement is mogelijk lager omdat ik minder heb opgebouwd bij de beleggingsrekening. Maar gevoelsmatig is dit het minste risico aangezien ik de rente in zijn geheel nu niet meer betaal. Zelfs een halvering van mijn salaris zou niet echt een probleem opleveren anders dan het niet meer kunnen sparen (mijn vrouw heeft ook nauwelijks inkomen).
Fiscale aspecten en inverdieneffecten (je maandlast daalt al eerder) even genegeerd. En er van uitgaande dat je goed zit waar je nu woont. Wanneer je nog wil gaan verhuizen kun je beter een potje naast je hypotheek opbouwen.
Verder kun je je spaargeld ook stoppen in verduurzamingsprojectjes om je energierekening te verlagen en je wooncomfort te verhogen.
Voor je post 1 geldt: simpel indexbeleggen bij een partij met lage kosten.
Veel spannender wordt het niet.
Een goede nachtrust is het beste rendement wat je jezelf cadeau kan doenFelicia schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Ja, het rendement is mogelijk lager omdat ik minder heb opgebouwd bij de beleggingsrekening. Maar gevoelsmatig is dit het minste risico aangezien ik de rente in zijn geheel nu niet meer betaal.
offtopic:
Was het merendeel van deze hypotheken niet beter bekend als een "woekerpolis".coldasice schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:53:
Ik had er zelf ook 1 in 2006, onwetend als ik toen was. Eerste 10 jaar betaal je hoge(re) kosten, na 2008 ging de boel omlaag maar de kosten bleven, resultaat: nagenoeg geen inleg en dus geen rendement.
Ik heb geluk gehad het rendement in 2010-2013 redelijk bijtrok om geen verlies te maken op m'n inleg (ook nagenoeg geen winst). In 2013 (bij verhuizing) is dit o.a. de reden geweest dat ik alles lineair wilde hebben, dat is volledig transparant, geen verborgen kosten.
Als ik toch bij de eerste hypotheek had geweten wat ik nu allemaal weet........

Ik weet nog dat ik in 2005 een van de BU managers de krant met een artikel over woekerpolissen voor z'n neus had aan de lunchtafel. Mijn opmerking was dat ik ze niet zo snugger vond, als ze daar in trappen, en toen werd ie best wel nijdig omdat hij en diverse collega managers daar kennelijk in getrapt waren...capellio schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:04:
[...]
Was het merendeel van deze hypotheken niet beter bekend als een "woekerpolis".
Ik had er zelf ook 1 in 2006, onwetend als ik toen was. Eerste 10 jaar betaal je hoge(re) kosten, na 2008 ging de boel omlaag maar de kosten bleven, resultaat: nagenoeg geen inleg en dus geen rendement.
Ik heb geluk gehad het rendement in 2010-2013 redelijk bijtrok om geen verlies te maken op m'n inleg (ook nagenoeg geen winst). In 2013 (bij verhuizing) is dit o.a. de reden geweest dat ik alles lineair wilde hebben, dat is volledig transparant, geen verborgen kosten.
Als ik toch bij de eerste hypotheek had geweten wat ik nu allemaal weet........
FF gegoogled en het waren kennelijk inderdaad beleggingsverzekeringen zoals lijfrente en beleggingshypotheken. Met banksparen is het volgens mij ook gebeurd, dat ze de provisiekosten van de adviseur de eerste 7 jaar ofzo grotendeels van de inleg afroomde zonder dit vooraf duidelijk te maken aan de kopers

Pjotr22 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:19:
er zijn steeds minder mensen met een beleggingshypotheek, er waren er altijd al weinig die vanuit eigen overtuiging een dergelijke hypotheek hebben.
Waarom stap je uit?
[ Voor 18% gewijzigd door coldasice op 20-03-2019 21:52 ]
Ik denk dat je de beleggingshypotheek (waarin een beleggingsrekening wordt verpand aan de lening) verwart met de levenhypotheek, waarin een leven (woeker) polis wordt verpand met voor het intermediair zeer gunstige provisie. Overigens kreeg de tussenpersoon ook een leuke provisie als er in een beleggingshypotheek een flinke eerste storting werd gedaan. Die werd soms geleend of betaald uit overwaarde.capellio schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:04:
[...]
Was het merendeel van deze hypotheken niet beter bekend als een "woekerpolis".
coldasice schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:35:
Members only:
[ Voor 3% gewijzigd door Corrit op 21-03-2019 09:03 ]
Viel erg mee, erg prettig samengewerkt, maar je moet net als een hypotheek aanvraag, volledige openheid geven, dus veel info verzamelen. Verder een document met een omschrijving wie we zijn, welke aflossingen wij in onze andere hypotheek hebben gedaan om zo een solide financiële situatie over te brengen, daar kreeg ik overigens uitgebreid complimenten voor.Corrit schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:02:
[...]
Members only:
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Een bestendige basis leggen voor mijn kinderen en kleinkinderen is dat wel, en dit vereist een heel andere strategie.
Inter-generationeel investeren wordt onderbelicht, en dit interview legt heel goed uit waarom mensen met kinderen daar beter over moeten nadenken:
https://www.youtube.com/watch?v=3ZzRoXlTvp0
(spoileralert: minder porno kijken)
Voorlopig gaat het nog helemaal niet hard, want verder dan huiseigenaar zijn met lage hypotheek(door cash inbreng) en een beetje spaargeld kom ik niet. Ook woon ik hier nog alleen, vriendin nog niet ingetrokken.
Mijn grootste dilemma is het uitgavepatroon. Op zich heb ik lage maandelijkse uitgaven, echter heb ik wel relatief dure hobbies. In de meeste voorbeelden hier lijkt het erop dat veel mensen geen hobbies hebben. Of in elk geval niets wat aanzienlijk geld kost. Een van mijn duurdere hobbies is mountainbike. Nu kun je dit natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, maar als je fanatieker wordt wil je een betere mountainbike en meer/langere trips of vakanties inclusief liftpassen.
Dit brengt mij ook op mijn grootste jaarlijkse kostenpost. Ik ben een zeer fanatieke (offpiste) snowboarder die graag 3-6 weken per jaar in de sneeuw staat. Vooral de offpiste reizen (berggids huren/opleidingen/exotische bestemmingen) kosten veel geld als ook het (veiligheids) materiaal. Dit alles kost natuurlijk veel geld, maar tegelijkertijd kan ik niets bedenken wat ik leuker vind en waar ik mijn geld liever aan wil besteden. Ik kan niet zo goed inzien hoe ik dit kan passen in het FO/eerder stoppen met werken verhaal.
Mijn vraag is voornamelijk, hoe gaan jullie om met 'dure' hobbies? Of doen jullie bewust veel activiteiten niet, puur omdat het je FO vertraagt? Terwijl je die wel zeer graag zou willen doen?
Ik heb een dure hobby die blijft: Zeilen. Ik heb een boot en die kost handenvol geld. Echter ga ik daar wel menig weekend mee op pad en ook hele zomervakanties van 3 a 4 weken per jaar. Die tripjes worden uiterst betaalbaar door die boot. Natuurlijk is het een beetje recht lullen wat krom is maar zonder die boot zou ik een stuk meer uitgeven aan vakanties. Zelfs een paar weken kamperen in Frankrijk is duurder dan de jaarlijkse running costs van mijn bootje. Zou ik echter beide moeten gaan doen (bijvoorbeeld omdat de kinderen later niet meer mee willen of zo), wordt die boot wel een dure, niet te verantwoorden last.
Reizen is een goede tweede geweest in het verleden. Ook al heb ik dat veel op budget backpack manieren gedaan, dat kostte natuurlijk nog steeds geld. Om dat FO niet in de weg te laten staan heb ik dat buiten alle normale geldstromen om gefinancierd door een stukje huis te verhuren via AirBNB voor een dedicated reis-potje. Maar ook dat is natuurlijk krom en had dat verdiende geld ook in aflossing hypotheek gestopt kunnen worden.
Maar... een grote drive achter mijn FO streven is juist om meer tijd aan reizen met die boot te kunnen gaan doen. Huis verhuren en gaan. Zonder boot zou de FO drijfveer een heel stuk kleiner zijn.
Andere dure hobby's ben ik wel mee gestopt. Klassieke auto's doe ik weinig meer mee en mijn camera is ook al inmiddels een jaar of 5 oud.
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 21-03-2019 13:54 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Gast...steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
In de meeste voorbeelden hier lijkt het erop dat veel mensen geen hobbies hebben.
Iemand die Retire Early prioriteert boven dure hobbies zal inderdaad geen dure hobbies hebben. Zo kun je ook fietsen door de bossen en een jaarkaart voor Snow World kopen als je graag aan fietsen en snowboarden doet. Het gaat nou eenmaal om keuzes maken, lagere savings rate versus meer plezier.steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
Mijn vraag is voornamelijk, hoe gaan jullie om met 'dure' hobbies? Of doen jullie bewust veel activiteiten niet, puur omdat het je FO vertraagt? Terwijl je die wel zeer graag zou willen doen?
Maar om nou te stellen dat mensen hier helemaal geen hobbies hebben...
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik snowboard ook graag, maar meer dan 2 weken in een seizoen of meer dan 2 snowboards hebben gaat bij mij niet zorgen voor veel meer genot. En soms (zoals dit jaar) komt het niet uit en kan het gewoon niet.steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
Voor de rest heb ik geen dure hobby's, of telt speciaal bier & whisky ook mee?
offtopic:
Tjah, wat vind je een dure hobby? Mijn boeken kosten 5 á 10 euro per stuk, m'n schilderspullen zo'n 200 euro tot nu toe en m'n gereedschap een paar duizend...steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
Met dure hobby dan denk ik aan iemand die motorcross doet, vliegles neemt e.d.
Koersfiets -> duitse aluminiumfiets. Hoeft voor mij geen Carbon te zijn gezien ik gewoon recreatief fiets en daarom niet hetzelfde moet hebben als de professionals. Sowieso als je een paar kilo wilt winnen, kijk je meestal best eens naar jezelf eerst ^^ Had een initiele kost. De meeste jaren spendeer ik weinig meer dan wat binnenbanden. Als de ketting en tandwielen vervangen moeten worden is het wel wat meer natuurlijk. Maar ik rij zo'n 2k per jaar ongeveer dus misschien niet te vergelijken.
Zwemmen -> onlangs terug mee begonnen, momenteel een tien-beurten kaart. Evt een jaar-abo als ik een goed wekelijks ritme vind. Gemakkelijk uit te rekenen wat goedkoper is.
Gezelschapsspellen -> initiële kost om er wat te verzamelen, nu heb ik een mooie herspeelbare verzameling. Er is ook een zeer grote 2de hands markt waar spellen die 1maal gespeeld zijn ook te koop zijn. Al heb ik zelf alles nieuw gekocht.
Videogames -> niet op dag 1 (of preorder) de triple A games kopen, maar als ze 3 maand later al in sale staan bv. Ook hier heb ik genoeg spellen om me veel bezig te houden. Af en toe een nieuw maar dat is nu ook geen dure aankoop. Gamepc kies ik een oerdegelijke mid/high-range van rond de 1000€, die gaat dan ook wel een jaar of 6 mee.
D&D -> kost me wat chips of drank die ik meeneem naar de avonden. Dit kost geen knijt :-)
Boeken -> meeste vraag ik voor mijn verjaardag dus die 'krijg' ik (of indirect via kado's voor hun verjaardag). En we hebben een mooie gratis bib. Maar ook leesboeken zijn maar 20€
Reizen -> Waarschijnlijk de duurste hobbie: Gewoon goed prijzen vergelijken. Een hotel is enkel voor te slapen 's nachts dus hoeft voor mij geen zwembad en dergelijke te hebben. Wel een kamer & badkamer apart. Vlucht neem je de goedkoopste maatschappij, ook al moet je wat vroeger opstaan. Ik plan alles zelf.
Of eens een wandelingetje maken.
Maar gezien jouw hobbies zijn mijn hobbies voor jou ongetwijfeld niet actief/spannend genoeg. Er is ook niets mis met geld uitgeven aan hobbies. Als het dat is wat je blij maakt. Zolang je de dingen koopt voor jezelf & voor de veiligheid en niet omdat je indruk wil maken met topmerk X. Gewoon goede prijs/kwaliteit zoeken.
steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
Ik zie hier altijd mooie voorbeelden en mijn persoonlijke doel is waarschijnlijk niet FO, maar in elk geval wel eerder met pensioen dan de huidige wettelijke leeftijd van 72 en 3 maanden.
Voorlopig gaat het nog helemaal niet hard, want verder dan huiseigenaar zijn met lage hypotheek(door cash inbreng) en een beetje spaargeld kom ik niet. Ook woon ik hier nog alleen, vriendin nog niet ingetrokken.
Mijn grootste dilemma is het uitgavepatroon. Op zich heb ik lage maandelijkse uitgaven, echter heb ik wel relatief dure hobbies. In de meeste voorbeelden hier lijkt het erop dat veel mensen geen hobbies hebben. Of in elk geval niets wat aanzienlijk geld kost. Een van mijn duurdere hobbies is mountainbike. Nu kun je dit natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, maar als je fanatieker wordt wil je een betere mountainbike en meer/langere trips of vakanties inclusief liftpassen.
Dit brengt mij ook op mijn grootste jaarlijkse kostenpost. Ik ben een zeer fanatieke (offpiste) snowboarder die graag 3-6 weken per jaar in de sneeuw staat. Vooral de offpiste reizen (berggids huren/opleidingen/exotische bestemmingen) kosten veel geld als ook het (veiligheids) materiaal. Dit alles kost natuurlijk veel geld, maar tegelijkertijd kan ik niets bedenken wat ik leuker vind en waar ik mijn geld liever aan wil besteden. Ik kan niet zo goed inzien hoe ik dit kan passen in het FO/eerder stoppen met werken verhaal.
Ik heb dezelfde hobbies, en kan je ook nog wel prijsbewuste opties geven van Catskien (of boarden) in Macedonie, ofzo.
Maar het valt mee als je afschrijft. Ik koop fietsen bij online aanbieders (YT, Canyon, Radon, Commencial etc) en niet in winkels, dat scheelt al flink. Maar bijvoorbeeld 3000euro DH of Enduro MTB schrijf ik in mijn budget in 5 jaar af naar nul, dat is maar 50e per maand. In realiteit heeft zo'n fiets zelfs na 5 jaar wel waarde en als ik hem na 2,5 jaar verkoop is de waarde ook zeker nog wel de helft, maar het geeft wel indicatie voor je maandlasten. Ik heb twee verschillende jaarkaarten (1 daarvan is de gravity card, die zeker uit kan als je veel parken rijdt) die zijn 40e per maand per stuk.
Alles bij elkaar is het iets meer dan 200e per maand in mijn budget. Waarbij ik 3 fietsen meeneem en 500 euro onderhoud per jaar en 300 euro per jaar aan kleding/beschermers etc budgetteer.
Note: diesel en afschrijving bus valt onder kopje mobiliteit bij mij, km-rage is door op juiste plek te wonen laag zo'n 10k -15k max per jaar (dat is alles wat we rijden niet alleen voor hobbie).
@Felicia: MX-fiets is in veel gevallen goedkoper dan Enduro of DH mountainbike spul. Zelfs MX jerseys zijn goedkoper dan fiets versies: FO-tip gebruik MX jerseys voor MTB
Huh, het enige wat ik fiets is op en neer naar bestemmingen in Tilburg zoals m'n werk. Op m'n Batavus papafietsKo.Kane schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:57:
[...]
@Felicia: MX-fiets is in veel gevallen goedkoper dan Enduro of DH mountainbike spul. Zelfs MX jerseys zijn goedkoper dan fiets versies: FO-tip gebruik MX jerseys voor MTB
Andere hobby is uit eten: €50-200/mnd. Sociale bezigheid: ook maar niet teveel over nadenken dus.
Verder fotografie, na aanschaf apparatuur alleen vervoerskosten. Gamen doe ik amper, dus oude spellen op oude hardware. Voor mij net zo leuk.
Blijft over reizen: vaak per fiets, dus goedkoop. Anders is het totaal variabel qua kosten.
Ik probeerde uit te leggen dat MX cross niet perse duurdere hobby is vergeleken met sommige MTB disciplines. Bij merken als Trek betaal je gewoon 5000-9000e voor fietsen tegenwoordig. Afhankelijk van hoe je het aankleed is MX of DH duurder. Merk wat ik gebruik zit tussen momenteel tussen de 4000-5500 voor carbon, dus je kan het sturen in de richting die je wil natuurlijk.Felicia schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Huh, het enige wat ik fiets is op en neer naar bestemmingen in Tilburg zoals m'n werk. Op m'n Batavus papafiets
Ah joh, je hebt extremen aan beide kanten van de curve. Ik heb bijvoorbeeld daadwerkelijk geen (dure) hobby's. Ik vind software engineering en architectuur leuk, maar dat is ook eigenlijk mijn werk (internet heb je toch al en laptop van de zaak, kost verder niets). Verder lees ik veel en kijk ik wat series en films, maar dat is <100 euro per jaar ofzo. Gelukkig heb ik nog een partner en kinderen die het geld er net zo hard uit smijten als ik het binnenkrui...Longcat schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:55:
[...]
Gast...![]()
[...]
Iemand die Retire Early prioriteert boven dure hobbies zal inderdaad geen dure hobbies hebben. Zo kun je ook fietsen door de bossen en een jaarkaart voor Snow World kopen als je graag aan fietsen en snowboarden doet. Het gaat nou eenmaal om keuzes maken, lagere savings rate versus meer plezier.
Maar om nou te tellen dat mensen hier helemaal geen hobbies hebben...

Vakanties doen wij over het algemeen ook niet, toch geen tijd voor, veel te veel leuke projecten om te doen. Laatst een week Oostenrijk met familie, alles bij elkaar minder dan 200 euro in totaal voor ons twee (kinderen bij oppas). Juist daarom verbaas ik me er wel eens over dat we niet veel meer geld overhouden...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Lezen en series/films kijken zijn toch hobbies?Shapeshifter schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:34:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld daadwerkelijk geen (dure) hobby's.
[...]
Verder lees ik veel en kijk ik wat series en films, maar dat is <100 euro per jaar ofzo.
[ Voor 49% gewijzigd door Longcat op 21-03-2019 15:39 ]
Het gaat erom dat je tevreden bent met wat je hebt, en dat lukt veel mensen niet (mij ook niet altijd). Het is heel menselijk om verder te kijken, en dat is opzich goed. Anders zouden we allemaal erg conservatief zijn en niet eens verbetering willen.
Maar qua zaken die niet noodzakelijk zijn zoals hobby's e.d. grenst het aan hebberigheid of materialisme.
Wat betreft snowboarden is het gewoon een keuze. Wil ik daarvoor blijven werken of niet.
En ook daar zul je keuzes hebben. Ik neem aan dat je niks bij hoeft te kopen als je eenmaal een goede set bij elkaar hebt. En een gids zal vermoedelijk ook niet meer nodig zijn als je steeds in hetzelfde gebied gaat ipv steeds een nieuw gebied?
Mijn dure hobbies: golfen, reizen, bbq en ik hou van BMW's... Zonder dure hobbies zou ik waarschijnlijk niet FO willen zijn. En gelukkig verkeer ik in de prettige omstandigheid dat ik voldoende FO ben om m'n dure hobbies aan te kunnen houdensteel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:41:
Ik pik misschien hier even wat uit de context maar: ik denk dat hobbies noodzakelijk zijn. Anders word je leven "work,eat, sleap, repeat". En als je FO bent dus "eat, sleep, repeat"?!null schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:46:
Maar qua zaken die niet noodzakelijk zijn zoals hobby's e.d. grenst het aan hebberigheid of materialisme.
Nu komen hobbies in alle soorten, dat kan dus ook lezen zijn (@Longcat gelukkig
Als je iets leuk vindt, moet je het gewoon correct en compleet budgetteren zodat je je financieel plan er op kan instellen.
FO heeft een verhoogd delayed gratification effect, maar er is een catch 22. Als je nu alle sjeu wegneemt en je budget minimaliseert en je FO target op dat minimaal budget baseert dan heb je in je FO periode het ook met dat budget te doen. Met andere woorden die gratification komt niet meer, tenzij het niet werken ansich je hoogste gratification is. Echter ik heb zelf extreem veel vrije dagen en uit ervaring weet ik dat niks doen niet werkt, dus verkijk je daar niet op.
Mijn inziens is de kunst om tijdens de aanloop van FO ook een leuk gevarieerd leven te hebben met leuke hobbies, en zodra je FO bent je nog meer aan deze hobbies kan besteden. Het is een fijne balans omdat FO vooral over 'later' gaat, maar je kan niet alles uitstellen tot later, want later komt namelijk niet altijd.
Ik bedoelde de continue drang naar beter, meer of luxer of wat dan ook. Die drang hebben kost geld, vooral bij hobby's.
Volgens mij is FO voor heel veel mensen mogelijk. Echter moet je dan gewoon een normaal leven lijden. Mensen zijn geneigd om het geld dat ze hebben uit te geven aan hun hobby's/liefhebberijen. Stel je geeft veel om auto's dan koopt diegene steeds duurdere auto's naarmate hij meer geld heeft. Of iemand zijn hobby is wielrennen dan wordt er een carbon fiets aangeschaft en voor duizenden euro's aan accessoires. Vissen, motoren, computers, een boot, luxe reizen, duur uiteten, dure kleding etc. er zijn tig dingen te bedenken waaraan mensen veel tijd aan besteden en dan dure uitgaven voor zich zelf goed praten omdat dat hun ding is. Maar eigenlijk is het gewoon een manier om het geld op te maken. Als diegene minder te besteden had was hij ook tevreden met een goedkopere wielren fiets. Die fiets die 500 gram lichter is en 0,1 seconde sneller levert niet zoveel extra plezier op dat het de meerprijs goed praat. Maarja ergens moet het geld toch aan op hé.Shapeshifter schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:34:
[...]
Ah joh, je hebt extremen aan beide kanten van de curve. Ik heb bijvoorbeeld daadwerkelijk geen (dure) hobby's. Ik vind software engineering en architectuur leuk, maar dat is ook eigenlijk mijn werk (internet heb je toch al en laptop van de zaak, kost verder niets). Verder lees ik veel en kijk ik wat series en films, maar dat is <100 euro per jaar ofzo.
Eigenlijk heeft !null het veel beter verwoord in zijn 2 posts hierboven.
Als je FO wil worden bepaal je toch zelf of je maandelijks budget 2000€ of 5000€ zit. Dat is een inputfactor die je zelf beslist.
De vraag is natuurlijk of je dan kan leven naar die targets, en of je genoeg verdient om dat ooit rond te krijgen voor de wettelijke pensioenleeftijd. Daarom is het verhogen van je inkomen ook een factor.
Het zijn allemaal keuzes!
En het komt er heel dikwijls op neer om toch die fiets van 2000€ te kiezen ipv 7000€ terwijl je bankrekening op 400k staat.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wuursj schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
@steel123
Maar... een grote drive achter mijn FO streven is juist om meer tijd aan reizen met die boot te kunnen gaan doen. Huis verhuren en gaan. Zonder boot zou de FO drijfveer een heel stuk kleiner zijn.
Veel reacties op mijn vraag, maar deze twee reacties sommen eigenlijk mijn probleem/vraag op. Mijn doel met FO/stoppen met werken is voornamelijk om dan meer tijd(en als gevolg ook meer geld) te spenderen aan hobby's. Vooral juist omdat je dan meer tijd hebt gaan die hobby's zeer waarschijnlijk ook meer kosten.Ko.Kane schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:05:
[...]
Mijn inziens is de kunst om tijdens de aanloop van FO ook een leuk gevarieerd leven te hebben met leuke hobbies, en zodra je FO bent je nog meer aan deze hobbies kan besteden. Het is een fijne balans omdat FO vooral over 'later' gaat, maar je kan niet alles uitstellen tot later, want later komt namelijk niet altijd.
Echter is het probleem dat ik vooral sportieve hobby's heb en in hoeverre je nog gezond genoeg bent om deze uit te voeren als je 60+ bent is nog maar de vraag. Het splitboarden naar een mooie bergtop zal toch een stuk zwaarder zijn.
Maar uiteindelijk is het gewoon een zo goed mogelijke balans vinden en soms dan concessies doen.
Ben zelf ook minder gaan werken bijv., FO gezien slechtse wat je kan doen maar er is meer dan FO. Nu maar weer uit eten
Ik zou serieus overwegen naar de Alpen te verhuizen ivm met de max uit je hobbies te halen, ook al is het maar voor paar jaar. Juist omdat deze sporten nogal leeftijdsgebonden zijn, zou ik het niet uitstellen. Binnen EU verhuizen is erg makkelijk. Kies een regio waarvan je de taal spreekt of snelst denkt te kunnen spreken. Je hoeft niet meteen te denken aan seizoensarbeid als MTB gids of iets dergelijks, dat betaald meestal matig trouwens. Maar in die landen heb je ook gewoon alle beroepen die je in Nederland hebt. Met als voordeel dat je door de weeks na werk gewoon nog een tour kan doen (MTB of Splitboard)steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:51:
[...]
[...]
Veel reacties op mijn vraag, maar deze twee reacties sommen eigenlijk mijn probleem/vraag op. Mijn doel met FO/stoppen met werken is voornamelijk om dan meer tijd(en als gevolg ook meer geld) te spenderen aan hobby's. Vooral juist omdat je dan meer tijd hebt gaan die hobby's zeer waarschijnlijk ook meer kosten.
Echter is het probleem dat ik vooral sportieve hobby's heb en in hoeverre je nog gezond genoeg bent om deze uit te voeren als je 60+ bent is nog maar de vraag. Het splitboarden naar een mooie bergtop zal toch een stuk zwaarder zijn.
Maar uiteindelijk is het gewoon een zo goed mogelijke balans vinden en soms dan concessies doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 21-03-2019 18:58 ]
Waarom zit je dan hier in dit topic? We hadden het hier toch over FO worden. Wat jij beschrijft is 'gewoon' leven en er niet over nadenken / niet FO willen worden.Aikon schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:56:
Je moet nou eenmaal nooit het heden vergeten. Niet alleen omdat eea moeilijker gaat als je ouder wordt, maar omdat je wellicht helemaal niet ouder wordt...
Ben zelf ook minder gaan werken bijv., FO gezien slechtse wat je kan doen maar er is meer dan FO. Nu maar weer uit eten
Dat is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden. Er zijn mensen die op een klein zeilbootje gaan wonen en dan met een habbekrats rond kunnen komen en dat FO noemen er zijn ook mensen die een mega portefeuille op (willen) bouwen en dat FO noemen, er zijn heel veel gradaties.steel123 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:51:
[...]
[...]
Veel reacties op mijn vraag, maar deze twee reacties sommen eigenlijk mijn probleem/vraag op. Mijn doel met FO/stoppen met werken is voornamelijk om dan meer tijd(en als gevolg ook meer geld) te spenderen aan hobby's. Vooral juist omdat je dan meer tijd hebt gaan die hobby's zeer waarschijnlijk ook meer kosten.
...
Ik zou er zelf vanuit gaan dat je later andere hobbies hebt en die ook leuk zijn. Zoals al door anderen ook aangestipt er is een kans dat je niet oud wordt en vroegtijdig deze wereld verlaat. Je moet zelf de afweging maken of je je sportieve hobbies nu of andere dingen later in financiële onafhankelijkheid wilt doen.
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Bij mij zit het zowat in uitersten:
Ofwel nuttig bezig zijn en daar ook een goed gevoel bij hebben, ofwel niets doen: in de zetel zitten lezen, computeren,...
Mij nu net een kwartiertje bezig gehouden met de oven schoonmaken en ik dan daar een hele avond van nagenieten
Ook in sociale contacten heb ik dit: veel liever een vriend die opbelt om te vragen om een container met steenpuin te vullen bij een verbouwing (en nadien een pint drinken) dan een hele avond aan de toog hangen.
Wat een onzin is dit.Kaaswagen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:15:
[...]
Waarom zit je dan hier in dit topic? We hadden het hier toch over FO worden. Wat jij beschrijft is 'gewoon' leven en er niet over nadenken / niet FO willen worden.
FO betekent niet dat je naar je excel filetje moet kijken tot een cel groen kleurt dat je FO bent en dan stopt met werken.
Juist doordat de stap naar minder werken gemaakt kan worden is men meer FO (danwel FMA)
Je kan ook zeggen om 80u te gaan werken om zo meer geld binnen te harken en X jaar eerder daadwerkelijk stopt.
Dan parttime werken (ntteresses/sociale contacten/uitdaging/ritme) aanhouden en dan wat jaren langer nog niet volledig kunnen stoppen kan een hele bewuste FO keuze zijn.
Het is puur een voorschot nemen op wat komen gaat.
Een huis koop je vaak ook niet door eerst alles zelf te sparen maar het nemen van een hypotheek maakt je niet minder huiseigenaar maar trekt dat moment wel naar voren.
Waarom zou je huis en hypotheek niet kunnen vervangen voor vrije tijd en parttime werken?
In het verlengde daarvan. Zo ken ik een racefiets-specialist die als bijzaak oldtimer fietsen opknapt, dus 25 jaar en ouder. Die zei tegen me dat hij qua fietsplezier het liefst op een klassieker zit, en dat je voor een habbekrats op een prachtige fiets kan zitten.Tommie12 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:44:
En het komt er heel dikwijls op neer om toch die fiets van 2000€ te kiezen ipv 7000€ terwijl je bankrekening op 400k staat.
Soms is het ook een kwestie van "reframen".
Okay okay, da's wel een hele slechte grap
Mensen die nu veel werken zodat ze later minder kunnen werken heb ik dan weer nooit begrepen. Er zijn hier er langs gekomen die nu ver boven de 40 uur per week werken zodat ze dan sneller met pensioen kunnen. Dat vind ik dan weer niet erg logisch.Kaaswagen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:15:
[...]
Waarom zit je dan hier in dit topic? We hadden het hier toch over FO worden. Wat jij beschrijft is 'gewoon' leven en er niet over nadenken / niet FO willen worden.
Zo hebben wij het gedaan, stop jezelf belonen met luxe en spullen, beloon jezelf liever met een fijner leven.
We hebben zo hard gewerkt, we hebben dit wel verdiend.’ Dat zeiden wij vroeger vaak. Vervolgens boekte we een dure vakantie en kochten een nieuwe auto. Nu weet ik dat dit een dure manier van troosten is en je geniet er ook maar kort van want de nieuwigheid is er snel vanaf.
Tuurlijk hebben we nog leuke hobbies en kopen we mooie dingen, maar niet zo vaak meer, want we doen er veel langer mee, bijv. mobieltje, daar kan je best 5 jaar of langer mee doen en onze vorige auto ging er pas na 18 jaar uit. We gaan vaak op fietsvakantie, maar dan naar een B&B i.p.v. een duur hotel en nemen onderweg ons eigen eten en drinken mee i.p.v. op een duur terras te gaan zitten.
Zo is onze spaarrate wel flink omhoog gegaan en werken we nu al minder en zijn we met 55 FO.
Ongetwijfeld leent niet iedere hobby zich om geld mee te verdienen. Toch denk ik dat het voor een deel aan doorzettingsvermogen ligt. Als snowboarden bijvoorbeeld je ding is, kun je wellicht 1 of 2 weken per jaar ergens als snowboard leraar aan de slag gaan. Sta je toch weer een paar uurtjes per dag gratis of zelfs betaald op de piste. Verder denk ik dat je kritisch moet blijven in wat je echt nodig hebt aan spullen; heb je iets echt nodig of is het een nice to have...
Maar inderdaad, van je hobby je werk maken, maar dan weer niet fulltime want dan is het niet leuk meer.
Ikzelf had/heb ook duurzame techniek als hobby. Dat kan ook geld kosten maar levert ook wat op. Zo hebben we de energierekening naar 0 euro per maand gebracht.
Mijn reden hier is meer om te leren of ik de juiste investeringen/aflossingen doe, en of er nog andere besparingsmogelijkheden zijn. Volledig FO is niet persee het doel, met name omdat dit nog zo ver weg ligt dat ik het niet reeel vindt om mijn financiele situatie van dit jaar 20 jaar in de toekomst te extrapoleren.
Ieder jaar de keuze tussen aflossen van een van de hypotheken, of mogelijk sparen voor een extra appartementje om te verhuren en daarmee extra passief inkomen generen of mogelijk op de beurs instappen. Daarom helpt het om naar veel meningen te luisteren en daarna je eigen plan te trekken.
Maar dat kan je ook als 'nuttig' beschouwen want in dit geval levert het financieel wel iets op. Waarmee ik niet wil beweren dat nut hebben steeds met geld moet te maken hebben.
Als ik er zo over nadenk dan is er bij iedere hobby wel een nuttig aspect te bedenken.
Waarbij ik mijzelf dan de filosofische vraag stel: als geld geen enkele rol zou spelen, hoe zou ik dan mijn leven vorm geven?
Bedankt voor je 3e ? post in dit topic.Kaaswagen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:15:
[...]
En dan ook nog gelijk je eigen vraag beantwoorden.(...) er zijn heel veel gradaties. (...)
Ik ben een beetje zo denk ik, misschien kan ik je mijn perspectief geven. Ik ben best wel gevoelig voor unit bias: als ik aan iets begin wil het afmaken (ik vind het ook lastig om het laatste koekje in het pakje te laten zitten bijvoorbeeld, dan ervaar ik een sterke drang om hem op te maken en het lege pak op te ruimen). Ik merk dit ook in de dingen die ik doe. Als ik een project start wil ik daar het liefst non-stop mee bezig zijn tot het af is. Daarin zit hem voor mij de uitdaging. Stel dat ik een dag vrij zou nemen in de week als voorschot op FO, dan kan ik lekker werken aan iets dat ik op dat moment zelf wil doen, kom ik lekker op stoom en moet ik opeens de volgende dag weer werken. Eigenlijk wil ik dan nog steeds aan dat projectje werken en voelt het werken als een stomme verplichting want ik was met iets anders bezig. Suf natuurlijk, want ik heb een leuke baan waar ik mijn ei ook echt wel kwijt kan.Sissors schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:37:
Mensen die nu veel werken zodat ze later minder kunnen werken heb ik dan weer nooit begrepen. Er zijn hier er langs gekomen die nu ver boven de 40 uur per week werken zodat ze dan sneller met pensioen kunnen. Dat vind ik dan weer niet erg logisch.
Mijn oplossing is dus: gewoon full-time werken in een baan waarmee ik ook dingen leer die ik voor persoonlijke projectjes kan gebruiken. Daar heel goed in worden en lekker geld verdienen en dan als ik een beetje over het tipping point heen ben afbouwen en lekker mijn eigen ding gaan doen zonder te hoeven wisselen tussen mijn eigen ding en mijn werk. Projectjes die ik op dit moent wil doen, doe ik op een dag dat ik denk dat ik het af kan maken of in een vakantie en echt langlopende dingen deel ik maar op in blokken die ik in een dag(deel) kan doen en accepteer ik met de grootste moeite dat dat alles is wat ik er op dit moment uit kan halen.
Er zijn aardig wat mensen die dan met een: "maar stel dat je jong doodgaat" argument komen, dan denk ik, dat risico durf ik wel te nemen. Het is statistisch onwaarschijnlijk dat ik jong doodga en als ik doodga heb ik er daarna toch geen last meer van. Ik ben prima tevreden met wie ik ben en wat ik doe dus en ik vind het ook helemaal prima als andere mensen een, in mijn ogen, meer hedonistische levensstijl aanhouden en langer doorwerken. Ieder het zijne.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Je doet net alsof het nu eenmaal zo is, maar het is slechts een voorkeur en die kun je zelf wijzigen, hè? Je kunt er voor kiezen om actief de schoonheid te vinden in een bepaald standpunt.Sissors schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:37:
Dan ligt het er natuurlijk wel aan wat je een prachtige fiets vindt. Hij vindt dat mooie fietsen, ik vind onafhankelijk hoe goed ze zijn opgeknapt gewoon oude barrels.
Ik doe hardlopen. Koop ik Asics? Dat deed ik altijd, goed voetbed, goeie demping en steun, enz. Totdat iemand mij in een noodvaart voorbij liep op van die Vibram dingetjes, schoenen die bestaan uit een dun stuk hard plastic als zool. Dus nu doe ik hardlopen op schoenen van 15 euro. Lopen prima, alles extra is echt complete bullshit.
Nu hadden we al geen excessief uitgaven patroon om mee te beginnen, maar af en toe wat luxe moet gewoon kunnen imho. En als iemand erg veel van zijn hobby geniet: lekker blijven doen.
Qua inkomsten ben ik zelf tevreden over mijn loon, welke lekker gegroeid is. Ik heb verder de zekerheid, werkdruk ligt gemiddeld laag en het is allemaal flexibel. En het inkomen houdt de boel draaiende met mogelijkheid tot sparen, daar mijn vriendin veel minder werkt en wel freelance werkt.
Direct in mijn specialisme freelancen zou ik echt moeten zoeken. Wel kan ik op bredere schaal (bijvoorbeeld als programmeur) freelancen, wat me minder interesseert en ook wat bijspijkeren zou betekenen.
En nu met jonge kids vind ik de stabiliteit wel lekker.
Wel zou ik minder kunnen gaan werken, en daarbij experimenteren met kleine freelance opdrachten. Dat deed ik vroeger ook als student.
Vind dit wel een goede samenvatting van hoe ik zelf reageer op mensen die er wat van vinden. Heb dan toevallig geen dure hobby's dus voor mij staat meer geld uitgeven niet gelijk aan meer geluk/plezier. Het ironische is dat ik hierdoor makkelijker prioriteiten stel bij mijn aangeboren/aangeleerde knieperigheid; door FO-streven ben ik eigenlijk socialer met mijn geld (delen).Shapeshifter schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:14:
[...]
Er zijn aardig wat mensen die dan met een: "maar stel dat je jong doodgaat" argument komen, dan denk ik, dat risico durf ik wel te nemen. Het is statistisch onwaarschijnlijk dat ik jong doodga en als ik doodga heb ik er daarna toch geen last meer van. Ik ben prima tevreden met wie ik ben en wat ik doe dus en ik vind het ook helemaal prima als andere mensen een, in mijn ogen, meer hedonistische levensstijl aanhouden en langer doorwerken. Ieder het zijne.
Dat argument van 'jong doodgaan' kan je ook op een andere manier inzetten. Toevallig bespeur ik in mijn vriendengroep / kennissenkring een correlatie tussen veel uren maken en relatief snel en veel geld uitgeven. Een beetje life in the fast lane idee. Die vinden het dan ook gek dat wij als tweeverdieners ons leven niet anders indelen. Maar waarom zou je zoveel tijd aan je werk besteden om het er vervolgens op 1 dag in de week uit te smijten als je het risico loopt op "jong doodgaan"?
Ik vind dat wel heel makkelijk gebracht hoor. Als ik een Multipla zie rondrijden dan vind ik hem lelijk. Dat is niet gewoon een voorkeur die ik ook wel kan wijzigen, ik vind hem lelijk. Dat zijn juist zaken die je niet zomaar wijzigt. En natuurlijk kan je dan zien dat die achterlichten eigenlijk best mooi zijn, maar dan nog steeds vind ik hem lelijk. Om het dus niet te hebben over veiligheid bij oude fietsen.TucanoItaly schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:29:
[...]
Je doet net alsof het nu eenmaal zo is, maar het is slechts een voorkeur en die kun je zelf wijzigen, hè? Je kunt er voor kiezen om actief de schoonheid te vinden in een bepaald standpunt.
Ik doe hardlopen. Koop ik Asics? Dat deed ik altijd, goed voetbed, goeie demping en steun, enz. Totdat iemand mij in een noodvaart voorbij liep op van die Vibram dingetjes, schoenen die bestaan uit een dun stuk hard plastic als zool. Dus nu doe ik hardlopen op schoenen van 15 euro. Lopen prima, alles extra is echt complete bullshit.
Ik heb overigens gekeken, een Vibram koop je echt niet voor €15
juist wel!Sissors schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:09:
[...]
Als ik een Multipla zie rondrijden dan vind ik hem lelijk. Dat is niet gewoon een voorkeur die ik ook wel kan wijzigen, ik vind hem lelijk. Dat zijn juist zaken die je niet zomaar wijzigt.
Ik vind het in de weg naar FO juist belangrijk om zo rationeel mogelijk naar zaken te kijken en goederen dus te beoordelen op functionaliteit en prijs/kwaliteit verhouding. Trends, mode-gevoeligheid en dure smaak zie ik als negatieve eigenschappen (in kader van FO).
Als je ongelukkig wordt van een multipla vanwege het uiterlijk, dan is dat iets waar je aan kunt werken volgens mij
Maar als je van fietsen of mountainbiken houdt, heb je echt niet die fiets van 10.000 euro nodig en kan die van 2000 euro ook wel uit. Of een goede 2e hands.
Ik heb zelf al een mountainbike in de schuur staan die ik veel te weinig gebruik en eigenlijk mee wil mountainbiken in de duinen o.i.d. Kan ik gewoon gaan doen, en dat ding heeft een marktwaarde van 100 eu?
Zal wat onderhoud nodig hebben maar verder gewoon gaan.
Net als dat ik een kleine simpele zuinige auto heb voor de dagelijkse ritten (naar werk etc). Is dat leuker in een luxe sportwagen? Ja zeker, maar dat kost 3 keer zoveel en ga ik nog te hard rijden ook.
Vroeger reed ik wel gewoon met sportieve onzuinige auto naar het werk, totdat ik realiseerde hoeveel het kostte en de snelheidslimieten vrij laag zijn.
Nu denk ik een elektrische auto nodig te hebben
Maar ik merk alweer dat heel makkelijk is om jezelf om te praten naar de leukere nieuwere modellen en het resultaat daarvan weet ik al, je bent meer aan het werk. Dat doe ik dus niet.
Stel, je bent net afgestudeerd en wil met je partner op vakantie in Frankrijk. Je koopt een ouwe Multipla want dat is alles wat je kon betalen. En stel, je rijdt naar Normandië, en bent daar net op tijd om een prachtige zonsondergang te zien op de krijt-kliffen van Normandië. Aldaar krijg je een "ja" krijgt op je huwelijksaanzoek krijgt, en maakt samen een liefdesbaby

Nu ga je te ver!null schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:24:
Nu denk ik een elektrische auto nodig te hebben (...) Dat doe ik dus niet.
[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 22-03-2019 10:33 ]
Als een Multipla alles is wat je kunt betalen is het (financieel gezien) niet zo een strak plan om meteen te gaan trouwen en een baby te maken imho.TucanoItaly schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:31:
@Sissors er zitten limieten aan. Maar alles hangt aan elkaar van percepties.
Stel, je bent net afgestudeerd en wil met je partner op vakantie in Frankrijk. Je koopt een ouwe Multipla want dat is alles wat je kon betalen. En stel, je rijdt naar Normandië, en bent daar net op tijd om een prachtige zonsondergang te zien op de krijt-kliffen van Normandië. Aldaar krijg je een "ja" krijgt op je huwelijksaanzoek krijgt, en maakt samen een liefdesbabyDan garandeer ik dat je heel anders kijkt naar die Multipla.
Trust me, I'm an engineer
Geld verdienen aan je hobby zou inderdaad het beste zijn, maar snowboardleraar is daar het allerslechtste voorbeeld. Als je 2 weken per jaar lesgeeft krijgt je gegarandeerd alleen beginners en daar wordt niemand vrolijk van. Daarbij vind ik snowboarden op de piste ook niet zo leuk, maar juist het hele offpiste gebeuren inclusief splitboarden/touren.Tweezitsbank schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:09:
Ongetwijfeld leent niet iedere hobby zich om geld mee te verdienen. Toch denk ik dat het voor een deel aan doorzettingsvermogen ligt. Als snowboarden bijvoorbeeld je ding is, kun je wellicht 1 of 2 weken per jaar ergens als snowboard leraar aan de slag gaan. Sta je toch weer een paar uurtjes per dag gratis of zelfs betaald op de piste. Verder denk ik dat je kritisch moet blijven in wat je echt nodig hebt aan spullen; heb je iets echt nodig of is het een nice to have...
Wel doe ik al het onderhoud(slijpen/waxen/gaten repareren) zelf en dat zou ik eventueel kunnen uitbreiden naar anderen. Zelfde voor het mountainbiken.
Er is wel een minimumbedrag wat je altijd aan spullen moet uitgeven. Ook dit is persoonlijk, maar hardloopschoenen van 15 euro is voor mij niet te doen. Te weinig demping en is niet goed voor mijn gezondheid.!null schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:24:
Het gaat gewoon over jezelf wijsmaken dat je iets nodig hebt. Soms heb je daar gelijk in, zoals goede hardloopschoenen denk ik. (want hardlopen kan echt funest voor je lichaam zijn)
Maar als je van fietsen of mountainbiken houdt, heb je echt niet die fiets van 10.000 euro nodig en kan die van 2000 euro ook wel uit. Of een goede 2e hands.
Ik heb zelf al een mountainbike in de schuur staan die ik veel te weinig gebruik en eigenlijk mee wil mountainbiken in de duinen o.i.d. Kan ik gewoon gaan doen, en dat ding heeft een marktwaarde van 100 eu?
Zal wat onderhoud nodig hebben maar verder gewoon gaan.
Zelfde bij mountainbike. Natuurlijk is 2000 euro ruim genoeg, zeker geen 10.000 euro fiets nodig. Maar met een goedkope fiets kun je niet altijd zo goed overal rijden. Voor een zonnig ritje in de duinen lukt dat wel. Echter ga eens in de regen met modder mountainbike en je fiets schakelt waarschijnlijk niet meer door alle modder en klei.
Ik zit al vaker dingen te bedenken om wat extra bij te verdienen. En hoewel ik mijn huidige werk best leuk vind, hoef ik hierin niet nog extra werk uit te voeren in het weekend om bij te verdienen.
https://www.carthrottle.c...he-ugliest-car-ever-made/
https://uglycars.fandom.com/wiki/Fiat_Multipla
Maar serieus: hoe vaak je ergens gebruik van maakt scheelt ook enorm natuurlijk. Ga je vaak mtb'en dan is een fiets van €2000-3000 geen overbodige luxe. Ga je 3x per jaar, dan slaat het nergens op. Zelf koop ik liever iets duurders wat goed is en langer meegaat dan iets goedkopers. Maar ik koop alleen iets als ik het ook echt wil cq. nodig heb.
Dat je omdat hij praktisch is hem alsnog zou kunnen kopen ontken ik niet, en ook niet dat dat verstandig kan zijn. Maar dan vind ik hem nog steeds lelijk. Ik zie niet hoe ik eraan kan werken dat dat ding gewoon afschuwelijk is.de Peer schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:23:
[...]
juist wel!
Ik vind het in de weg naar FO juist belangrijk om zo rationeel mogelijk naar zaken te kijken en goederen dus te beoordelen op functionaliteit en prijs/kwaliteit verhouding. Trends, mode-gevoeligheid en dure smaak zie ik als negatieve eigenschappen (in kader van FO).
Als je ongelukkig wordt van een multipla vanwege het uiterlijk, dan is dat iets waar je aan kunt werken volgens mij
Dit topic is gesloten.