Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.920 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Meer Tweakers "last" van extra dividend stortingen bij deGiro? Gebeurt best vaak dat ik meerdere malen dividend ontvang van hetzelfde aandeel, het wordt ook direct weer bijgewerkt maar toch. Vervelend in overzichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54

de Peer

under peer review

Aikon schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:04:
Hebben jullie ook dat je eigenlijk meer met FO bezig wilt zijn, maar ja, er valt niks te doen. Bezuinigen is niet meer aan de orde, meer sparen en beleggen ook niet echt, en al zou ik dat doen is dat simpelweg de inleg verhogen. Laatst een deposito afgesloten, ook weer klaar voor 2 jaar... Op zich wel goed natuurlijk, maar wel saai :)
Nou mijn ervaring is toch meer dat je er altijd wel mee bezig kunt zijn maar dat de focus op steeds kleinere besparinkjes komt te liggen. Ik stel mezelf nog steeds als doel om elke maand een structurele 5 of 10 euro besparing door te voeren. Dat wordt wel steeds moeilijker want het houdt een keer op.
Maar er doen zich ook geregeld weer nieuwe kansen voor. Als er zich een kostenpost voordoet denk ik toch vaak: hoe kan ik deze volgende keer voorkomen of verzachten.
Ook zoek ik bij bijna elke aankoop uit hoe ik er nog wat korting vanaf krijg. Vaak door de goedkoopste webshop te kiezen en te betalen met creditcard en via een cashbacksite.
Ondertussen onderhandel ik op werk over een salarisverhoging en probeer ik elk jaar een stijging er in te houden.

Maar idd, het grootste gedeelte is toch 'set and forget'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@de Peer heb je voorbeelden van die besparingen?

Ik kan naar mijn idee alleen nog besparen op boodschappen, uit eten en vakanties/uitjes. Maar dat ga ik niet doen, moet wel leuk blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb laatst nog € 270 per jaar bespaard op mijn internetverbinding. Downgrade van 500 Mbit/s naar 50 Mbit/s bij dezelfde provider. Ja, grote downloads duren wat langer, maar die kunnen ook prima tijdens het slapen of werken plaatsvinden. Verder merk ik er niets van :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 12-03-2019 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik lees hier dat vaak wordt extra wordt afgelost op de hypotheek. Op zich een goed idee. Maar let op, wanneer je gescheiden bent kan dit tegen je werken. Hoe lager je maandelijkse woonlast, hoe hoger de draagkracht voor het betalen van partneralimentatie! Daardoor kan je besparing op woonlasten verdampen. Je zou maar een ex hebben die op enig moment herziening van alimentatie vraagt. Dan mag jij aan de rechter bewijsstukken tonen van je woonlast, en hoe lager die is, hoe meer ruimte je hebt om alimentatie te betalen. Weg voordeel. Zelf lig ik in scheiding en ben ik mij aan het oriënteren op een hypotheek. Die wordt annuïtair en deels aflossingsvrij. Extra aflossen doe ik dan niet, ik spaar wel in een oude sok. En na 12 jaar, als het alimentatiespook verdwenen is, los ik wel af. Alles om te voorkomen dat bijvoorbeeld na 5 jaar mijn woonlast is gedaald en mijn ex om alimentatie komt vragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aikon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:34:
@de Peer heb je voorbeelden van die besparingen?

Ik kan naar mijn idee alleen nog besparen op boodschappen, uit eten en vakanties/uitjes. Maar dat ga ik niet doen, moet wel leuk blijven.
-Uitvaartverzekering opgezegd
-Inboedelverzekering opgezegd
-ORV verlaagd (niet meer het volledige risico afdekken, niet langer nodig want heb nu zelf vermogen. Over een tijdje helemaal opzeggen)
-TV-abbo opgezegd (gebruik nu chromecast + 30 mbit internet)
-NS-kortingskaart (jaarkaart) omgezet in NS flex. NS flex (basis) is in pricipe gratis en de korting kun je per maand aanzetten als je ook daadwerkelijk reist. Ben nu goedkoper uit dan die jaarkaart van 50 euro.
-Iets meer focus op thuis lunch bereiden zodat ik nog minder vaak in bedrijfsrestaurant iets koop.
-Telefoon abbo naar 8 euro per maand
-Veel hobby-gerelateerde zaken. Heb een aquarium en probeer alles (voer, CO2, bemesting) zoveel mogelijk in bulk in te kopen bij goedkoopste aanbieders.
-Laatste isolatielekken in huis dichten
-Sluipverbruik elimineren (kun je best ver in gaan)
-Bepaalde producten (deo, wc papier, shampoo, wasmiddel, etc) in bulk kopen tijdens een écht goede aanbieding.
-Wassen alleen nog op 30 graden
-Fietsonderhoud zelf doen (Steeds meer)
-Inkomstenbelasting middeling aangevraagd (bij wisselende inkomens)
-(bijna) gratis en/of betaalrekening in gebruik nemen (bunq free)
-Boodschappen alleen nog maar online doen (geen impulsaankopen en meer bulk-inkoop, meer keuze, meer grootverpakkingen). Veel invriezen.
-Vaker zaken op ali-express kopen. Bespaart flink soms.
-Gebruik maken van cashbacksites, creditcard cashback, scoopy (gratis producten), social deal (goedkoop uit eten).
-Uiteraard elk jaar weer de állergoedkoopste zorgverzekering nemen. Dit jaar 81 euro per maand dacht ik.
-Studieschuld afbetaling 7 jaar uitstellen (inflatie gaat door)
-Backup computer via online dienst. (in mijn berekening goedkoper dan zelf op 2 plaatsen fysieke backup aanhouden)
-Nooit iets weg gooien, altijd verkopen via marktplaats
-In het algemeen: steeds meer onderhoud (huis en vervoer) zelf doen. Steeds meer skills aanleren (electra, riolering, schilderen etc.) zodat je geen mannetjes meer nodig hebt. Via youtube kun je alles leren of nadoen tegenwoordig.
-tuinplantenstekjes verkrijgen via familie/vrienden
-Nespresso imitatie koffie (die goed bevalt, eerst goed getest uiteraard) bulk ingekocht (voor 3 jaar). Echter toen ik aangaf dat ze dicht bij de houdbaarheidsdatum zaten (wat eigenlijk niet zo veel uitmaakt want vacuum verpakt) kreeg ik als compensatie nog eens gratis voor 3 jaar koffie erbij. Nu hebben we voor 6 jaar aan koffie.... Sloeberstruggles.... :+

Als ik het zo teruglees wel echt een race naar de bottom, maar wat ons betreft zonder echt verlies van comfort. We hebben er lol in dus dan is het goed lijkt me.

Grotere besparingen die achter de rug zijn is: van het gas af, zonnepanelen, besparende douchekop
Binnenkort laat ik mijn huis opnieuw taxeren om in lagere risicoklasse te komen ==> hypotheek korting.
mario038 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:04:
Ik lees hier dat vaak wordt extra wordt afgelost op de hypotheek. Op zich een goed idee. Maar let op, wanneer je gescheiden bent kan dit tegen je werken. Hoe lager je maandelijkse woonlast, hoe hoger de draagkracht voor het betalen van partneralimentatie! Daardoor kan je besparing op woonlasten verdampen. Je zou maar een ex hebben die op enig moment herziening van alimentatie vraagt. Dan mag jij aan de rechter bewijsstukken tonen van je woonlast, en hoe lager die is, hoe meer ruimte je hebt om alimentatie te betalen. Weg voordeel. Zelf lig ik in scheiding en ben ik mij aan het oriënteren op een hypotheek. Die wordt annuïtair en deels aflossingsvrij. Extra aflossen doe ik dan niet, ik spaar wel in een oude sok. En na 12 jaar, als het alimentatiespook verdwenen is, los ik wel af. Alles om te voorkomen dat bijvoorbeeld na 5 jaar mijn woonlast is gedaald en mijn ex om alimentatie komt vragen.
Zou je 'de volgende keer' weer dergelijke afspraken maken of afzien van partneralimentatie?
Wij hebben er bewust voor gekozen in ons samenlevingscontract om daar vanaf te zien omdat wij het niet meer van deze tijd vinden, voor onze situatie dan natuurlijk.
Volgens mij ligt daar de oorzaak van het probleem en is wat je beschrijft daar het gevolg van.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 12-03-2019 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:35

murphsy

Product Monkey

Lekker bezig @de Peer, je lijst lijkt erg op wat wij thuis doen. Behalve het Ali-express gedeelte, dat is echt niks voor mij. Tv-abonnement eruit probeer ik nu draagvlak voor te krijgen, Netflix en NPO-gemist is wat mij betreft goed genoeg. Dan zou ik namelijk bij Ziggo weg kunnen (alles-in-1) naar een enkel internet abonnement. Dat scheelt nog weer een slok op een borrel.

Onze grootste besparingen die we na 4 jaar optimaliseren nog kunnen pakken zijn:

- vloerisolatie (geen kruipruimte, dus gigantisch project wat we steeds uitstellen)
- verzekeringen (er loopt nog een ORV, reisverzekeringen kunnen hierzien, opstal kan misschien herzien)
- van het gas af (de vaste lasten voor je aansluiting zijn [Trump-voice]húge[/Trump-voice])
- LTV hypotheek verder omlaag, maar we lossen al bijna maximaal af

Dus ik herken de eerder gesteld vraag wel: ja, het is op een gegeven moment een beetje saai. Maar dat is ook goed. Het hele doel is om geld minder belangrijk te maken in je leven, dus er de hele tijd mee bezig zijn streeft het doel een beetje voorbij ;)

Je moet nu focussen op nu genieten, en dan vliegt de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wassen kan ook op 20 graden he! ;)

Serieus, goed bezig, alles wat je noemt heb ik ook gedaan. Inboedel heb ik wel, kost me met opstal en wa 22/mnd. Vind ik het wel waard. Nooit echt overwogen om de inboedel niet te verzekeren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe denken jullie hier over het deel van je vermogen wat in de koopwoning zit?

Stel je hebt geen erfgenamen, etc. Wat dan te doen met de waarde van dat huis naarmate men ouder wordt?
Toch zonde om te overlijden en dan nog bijv 3 ton in stenen achter te laten.
Uiteraard kan de woning worden verkocht om eerder over dat geld te kunnen beschikken. Maar dat betekent verhuizen naar huurwoning. Kan me voorstellen dat veel mensen daar (zeker op hun oude dag) tegenop zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:35

murphsy

Product Monkey

cowbell schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:13:

Stel je hebt geen erfgenamen, etc. Wat dan te doen met de waarde van dat huis naarmate men ouder wordt?
Uiteraard kan de woning worden verkocht om eerder over dat geld te kunnen beschikken. Maar dat betekent verhuizen naar huurwoning. Kan me voorstellen dat veel mensen daar (zeker op hun oude dag) tegenop zien.
Je zou een opeet hypotheek kunnen nemen. Of een kleine lopende hypotheek waaruit je ook mag opnemen, bijvoorbeeld 50%. Of je huis verkopen aan een investeerder en dan terughuren. Of inderdaad verhuizen, maar dat kan dan ook naar Spanje zijn ;)

Kortom: ik zie dat als geïnvesteerd vermogen met als rendement 'geen maandhuur'. Je kan dat op verschillende manieren alsnog opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:08:
[...]
Zou je 'de volgende keer' weer dergelijke afspraken maken of afzien van partneralimentatie?
Wij hebben er bewust voor gekozen in ons samenlevingscontract om daar vanaf te zien omdat wij het niet meer van deze tijd vinden, voor onze situatie dan natuurlijk.
Volgens mij ligt daar de oorzaak van het probleem en is wat je beschrijft daar het gevolg van.
Helaas is het, wanneer je trouwt, wettelijk niet toegestaan om bij het aangaan van het huwelijk in huwelijksvoorwaarden afstand te doen van het recht op partneralimentatie. Een dergelijke afspraak is niet geldig. Dus via de rechter kan je ex dan wel om alimentatie vragen. Ik heb zo'n ex (bijna dan, we zijn nog niet gescheiden). Zelf vind ik alimentatie iets van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een opeethypotheek nemen. Je haalt dan elke maand een beetje vermogen uit de woning.
Je overige vermogen is ook wel een probleem om op te krijgen zonder het risico dat je zonder geld komt te zitten. Plan je om op termijn te leven van periodieke uitkeringen (pensioen, AOW, lijfrente)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mario038 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Helaas is het, wanneer je trouwt, wettelijk niet toegestaan om bij het aangaan van het huwelijk in huwelijksvoorwaarden afstand te doen van het recht op partneralimentatie. Een dergelijke afspraak is niet geldig. Dus via de rechter kan je ex dan wel om alimentatie vragen. Ik heb zo'n ex (bijna dan, we zijn nog niet gescheiden). Zelf vind ik alimentatie iets van vroeger.
Oef, meen je dat nou. Vervelend zeg. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om niet te trouwen (serieus) want ik houd toch liever zelf de touwtjes in handen. Dan maar op een andere manier de zaken regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Is het tegenwoordig niet zo dat je alleen partneralimentatie krijgt als je een "ouderwets" huishouden hebt waarbij moeders de vrouw haar carrière laat lopen om op het nest te zitten?

Of zijn er enorme inkomstenverschillen tussen jullie

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Nu online
Al bij een relatief klein inkomensverschil kan er sprake zijn van alimentatie. Daarbij maakt het dus niet uit of je een ouderwets huishouden hebt of allebei 40 uur werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

-(bijna) gratis en/of betaalrekening in gebruik nemen (bunq free)
Deze ben ik wel benieuwd naar. Heeft bunq een (bijna) gratis betaalrekening? Ik vind alleen 'pakketten' vanaf 8 euro p.m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Longcat schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:53:
[...]

Deze ben ik wel benieuwd naar. Heeft bunq een (bijna) gratis betaalrekening? Ik vind alleen 'pakketten' vanaf 8 euro p.m.
Ja volgens mij bestaat het nu niet meer. Maar in de beginperiode hadden ze nog rekeningen die gratis waren en waarbij je alleen 4 eurocent per pintransactie betaalde. ander verdienmodel dus. Die rekening hebben wij nog steeds. en met onze gezamenlijke rekening doen we niet zo veel pintransacties per maand (5-10 ofzo) dus kost erg weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-03-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

murphsy schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:50:
- van het gas af (de vaste lasten voor je aansluiting zijn [Trump-voice]húge[/Trump-voice])
Dat is nog niks vergeleken met stadsverwarming. € 43,82 per maand om aangesloten te zijn, en dan komt het verbruik er nog bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
-Studieschuld afbetaling 7 jaar uitstellen (inflatie gaat door)
Deze had ik niet op de radar staan en vind ik ook wel een beetje discutabel grijs gebied, maar je hebt wel gelijk dat inflatie door gaat.
Hoe kom je echter bij 7 jaar? Volgens mij kan je standaard "maar" 5 jaar uitstellen. Of hangt dat af van moment afstuderen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:16:
[...]

Deze had ik niet op de radar staan en vind ik ook wel een beetje discutabel grijs gebied, maar je hebt wel gelijk dat inflatie door gaat.
Hoe kom je echter bij 7 jaar? Volgens mij kan je standaard "maar" 5 jaar uitstellen. Of hangt dat af van moment afstuderen?
Klopt, maar je hoeft pas 2 jaar na afstuderen te beginnen met afbetalen. Dat maakt samen maximaal 7 jaar. Door dat geld nu niet terug te betalen (maar wel achter de hand te houden) kun je ook nog wat rendement maken. Wel beetje discutabel ja, maar gewoon binnen de regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Besparingen afgelopen weken:

- Ziggo gebeld; 6 maanden korting gekregen 45 euro naar 32 per maand.
- Vaatwasser kapot gegaan; zelf gerepareerd; nieuw onderdeel -> 32 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

mario038 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:51:
Al bij een relatief klein inkomensverschil kan er sprake zijn van alimentatie. Daarbij maakt het dus niet uit of je een ouderwets huishouden hebt of allebei 40 uur werkt.
Dat snap ik, maar wat is dan de impact?

Bij 500 inkomensverschil betaal je toch geen 1500 aan alimentatie?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Nu online
Nee, en dat is ook niet simpel te bepalen. Hoogte van wat je mag betalen hangt mede af van wat je vaste lasten zijn. Daarom kan aflossen van de hypotheek je tegen werken. Hoe lager je lasten, hoe meer je aan alimentatie kunt betalen.

Een voorbeeld: betaal ik een netto hypotheek van € 900, dan hoef ik waarschijnlijk geen alimentatie te betalen. Maar is de netto hypotheek € 800, dan kan ik ineens ruim € 100 (bruto, fiscaal aftrekbaar) aan alimentatie betalen. Onder de streep gaat er dus even veel geld uit, maar ik betaal liever aan de bank (en los daarmee dus iedere maand een klein stukje hypotheek af) waardoor ik er wat aan over hou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-10 17:43
mario038 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:51:
Ehhh nee ? Als er kinderen in het spel zijn is het wel een ander verhaal.

Zelf gescheiden na 2 jaar getrouwd te zijn zonder kinderen, na overleg met mijn advocaat besloten om op 0 euro alimentatie in te zetten (en is uiteindelijk gelukt).
In ons geval was alles 50% / 50% en geen kinderen en we hadden toen der tijd beide een goede baan. Vlak voor de scheiding had ze een paar maanden geen baan meer, maar dat is niet mijn probleem ofwel ? Dus dan ga je als ge-emancipeerde en hoog opgeleide vrouw zonder kinderen maar lekker ergens solliciteren en werken voor je centen .. aldus mijn advocaat :+ :+ Uiteindelijk zonder morren geaccepteerd door de advocaat van de tegenpartij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Je kan een opeethypotheek nemen. Je haalt dan elke maand een beetje vermogen uit de woning.
Je overige vermogen is ook wel een probleem om op te krijgen zonder het risico dat je zonder geld komt te zitten. Plan je om op termijn te leven van periodieke uitkeringen (pensioen, AOW, lijfrente)?
In mijn geval zal het alleen AOW zijn, ben ZZPer en heb geen pensioen.
Moet het dus van m’n vermogen hebben, vandaar dat ik de woning uiteindelijk zou willen ‘opeten’.

Die opeet-hypotheken komen mij een beetje onduidelijk over. Veel aanbieders zijn er helaas (nog) niet.
Krijg daarbij doemscenario’s van verplichte verkoop bij bereiken limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:34:
[...]

Oef, meen je dat nou. Vervelend zeg. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om niet te trouwen (serieus) want ik houd toch liever zelf de touwtjes in handen. Dan maar op een andere manier de zaken regelen.
Dit geldt overigens ook voor geregistreerd partnerschap, even dat je het weet. Ik vind dit eigenlijk best dubbel, aan de ene kant is het natuurlijk een beetje een ouderwetse gedachte. Kindalimentatie is tot daar aan toe, maar partneralimentatie, kom, je bent toch volwassen en kan toch wel voor jezelf zorgen ook buiten de relatie (even gechargeerd, mijn partner zou dat bijvoorbeeld niet kunnen met haar huidige levensstandaard, maar die zorgt ook meer voor de kinderen en heeft gekozen voor een baan met een lager inkomen)?

Aan de andere kant, het is ook weer een stok achter de deur om niet helemaal zonder reden uit elkaar te gaan als je een keer ruzie hebt. Wat dat betreft een effectieve financiele afschrikking O-)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:17
Shapeshifter schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:27:
[...]

Dit geldt overigens ook voor geregistreerd partnerschap, even dat je het weet. Ik vind dit eigenlijk best dubbel, aan de ene kant is het natuurlijk een beetje een ouderwetse gedachte. Kindalimentatie is tot daar aan toe, maar partneralimentatie, kom, je bent toch volwassen en kan toch wel voor jezelf zorgen ook buiten de relatie (even gechargeerd, mijn partner zou dat bijvoorbeeld niet kunnen met haar huidige levensstandaard, maar die zorgt ook meer voor de kinderen en heeft gekozen voor een baan met een lager inkomen)?

Aan de andere kant, het is ook weer een stok achter de deur om niet helemaal zonder reden uit elkaar te gaan als je een keer ruzie hebt. Wat dat betreft een effectieve financiele afschrikking O-)
Het idee is natuurlijk dat vrouwen bijvoorbeeld stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen en daardoor werkervaring en kennis mis te lopen, waardoor ze een flinke achterstand hebben.

In dat opzicht is alimentatie voor de partner natuurlijk wel zo eerlijk. Zeker als je als vrouw tegen de 55 bent en dan ineens gaat scheiden... Dan krijg je als vrouw geen baan meer en zit je plotseling aan de bijstand, al heb je mogelijk teveel vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

President schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:34:
[...]

Het idee is natuurlijk dat vrouwen bijvoorbeeld stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen en daardoor werkervaring en kennis mis te lopen, waardoor ze een flinke achterstand hebben.

In dat opzicht is alimentatie voor de partner natuurlijk wel zo eerlijk. Zeker als je als vrouw tegen de 55 bent en dan ineens gaat scheiden... Dan krijg je als vrouw geen baan meer en zit je plotseling aan de bijstand, al heb je mogelijk teveel vermogen
Ik denk oprecht dat je die lijn van redeneren niet meer kunt gebruiken heden ten dage. Vrouwen zijn namelijk even capabel als mannen dus het maakt in principe niet uit wie er op de kinderen past, dat moet je met elkaar regelen. Wanneer er de keuze gemaakt wordt (door consenting adults) dat een iemand minder werkt, dan accepteert diegene daarmee ook dat de carriere een hit kan krijgen. Wil je dat niet, dan moet je daar niet mee akkoord gaan of niet aan kinderen beginnen.

Laat ik het anders framen: stel dat jouw partner en jij ongeveer even veel verdienen en jouw partner opeens tegen je zegt: "ik vind werken eigenlijk niet zo boeiend, ik ga lekker part-time werken". Vind jij het dan nog steeds eerlijk dat jij je partner moet gaan betalen op het moment dat de relatie stukloopt? Dat is wat partneralimentatie doet.

Kindalimentatie staat hier los van en kan ik wel begrip voor opbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 13-03-2019 08:06 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Shapeshifter schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Ik denk oprecht dat je die lijn van redeneren niet meer kunt gebruiken heden ten dage. Vrouwen zijn namelijk even capabel als mannen dus het maakt in principe niet uit wie er op de kinderen past, dat moet je met elkaar regelen. Wanneer er de keuze gemaakt wordt (door consenting adults) dat een iemand minder werkt, dan accepteer diegene daarmee ook dat de carriere een hit (kan) krijgen. Wil je dat niet, dan moet je daar niet meer akkoord gaan of niet aan kinderen beginnen.

Laat ik het anders framen: stel dat jouw partner en jij ongeveer even veel verdienen en jouw partner opeens tegen je zegt: "ik vind werken eigenlijk niet zo boeiend, ik ga lekker part-time werken". Vind jij het dan nog steeds eerlijk dat jij je partner moet gaan betalen op het moment dat de relatie stukloopt? Dat is wat partneralimentatie doet.

Kindalimentatie staat hier los van en kan ik wel begrip voor opbrengen.
Helemaal mee eens zo zie ik het ook.
Kindalimentatie is inderdaad ook iets waar ik ik nooit voor weg zou willen lopen.

Maar ik schrik hier wel van. Wat ouderwets is dat nog zeg. Denk echt dat dat me zou weerhouden van trouwen of GP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:21:
Denk echt dat dat me zou weerhouden van trouwen of GP.
Dan zou ik dat wel in de dating fase aankondigen. Heel wat mensen lopen rond met romantische ideëen rond trouwen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:41
de Peer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:21:
[...]

Helemaal mee eens zo zie ik het ook.
Kindalimentatie is inderdaad ook iets waar ik ik nooit voor weg zou willen lopen.

Maar ik schrik hier wel van. Wat ouderwets is dat nog zeg. Denk echt dat dat me zou weerhouden van trouwen of GP.
Legend has it dat gold diggers zelfs in dit topic kijken voor potentiële mannen om mee te trouwen. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:35
Ik denk dat sommige posts afschrikkend genoeg werken voor de gold diggers :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Zr40 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:04:
[...]

Dat is nog niks vergeleken met stadsverwarming. € 43,82 per maand om aangesloten te zijn, en dan komt het verbruik er nog bij...
Kleine typo:
Het is stadsverarming (je had een "w" teveel). >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:07:
[...]

Klopt, inderdaad erg interessant.
Ik doe het ook, met als doel de looptijd te verkorten.
Wellicht dat je er hier weinig over leest, omdat er ook weinig over te zeggen/discussiëren valt... ;)
Hoe doe je dat dan met je aflossingsvrije deel?
Of lost je spaar gedeelte de hele hypotheek af.

Ik heb zelf de hypotheek vorig jaar met 3 jaar verkort, maar dit jaar loopt de rentevast periode af dus zal er wel een 'ongunstige' rente komen voor het spaar gedeelte.
Je zou ook toch het eind bedrag bij kunnen stellen en dus je aflossingsvrije bedrag vergroten en daarop aflossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10 16:10
@cowbell: kan je de scheiding niet uitstellen tot 01/01/20? Er wordt nieuw huwelijksvermogensrecht/alimentatierecht ingevoerd met in principe aftopping op 5 jaar (tenzij). Anders zou je wellicht nu al een kortere termijn kunnen overeenkomen in het convenant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoeperman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Of lost je spaar gedeelte de hele hypotheek af.
Dit.
Het leek me bij het afsluiten van de hypotheek al onwenselijk om er langer dan 30 jaar over te doen.
Ondertussen lijkt me 15 jaar een nóg beter plan. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pazienza schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Legend has it dat gold diggers zelfs in dit topic kijken voor potentiële mannen om mee te trouwen. :+
In dat geval pleit ik voor een huwelijk in een constructie net zoals een hypotheek. Dat geeft wat meer keuze vrijheid: 10 jaar vastzetten, looptijd verkorten, nieuwe afsluiten op dezelfde partner, of lekker verhuizen :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Lijkt me volledig aflossen en een vakantiewoning voor erbij ook geen verkeerde optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
@TucanoItaly @Aikon zodra we het dan over verhuren gaan hebben wordt t toch snel een wat grijs gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Laatst online: 19-10 12:59
JURIST schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:57:
@cowbell: kan je de scheiding niet uitstellen tot 01/01/20? Er wordt nieuw huwelijksvermogensrecht/alimentatierecht ingevoerd met in principe aftopping op 5 jaar (tenzij). Anders zou je wellicht nu al een kortere termijn kunnen overeenkomen in het convenant
Dit geldt natuurlijk alleen voor huwelijken die vanaf dan worden gesloten, tenzij de wetgever de wet dusdanig verandert dat het ook voor oude huwelijken geldt. Gezien de wetsgeschiedenis van het huwelijksbermogensrecht denk ik dat het alleen voor nieuwe huwelijken gaat gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
[...]

Je vindt het iets van vroeger maar je tekent wel het contract :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

shadowlyse schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:57:
[...]

Dit geldt natuurlijk alleen voor huwelijken die vanaf dan worden gesloten, tenzij de wetgever de wet dusdanig verandert dat het ook voor oude huwelijken geldt. Gezien de wetsgeschiedenis van het huwelijksbermogensrecht denk ik dat het alleen voor nieuwe huwelijken gaat gelden.
Plus dat er volgens mij ook nog een soort looptijd multiplier op zit. Hoe langer de relatie heeft geduurd hoe groter de claim mag zijn:

- Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
- Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.

En dit is een verbetering ten opzichte van voor 1994, toen was er geen maximum en kon de alimentatie levenslang zijn... Jezus.

En dan heb je ook nog van die lui die dan een nieuw iemand ontmoeten maar daar officieel niet mee gaan samenwonen / trouwen / geregistreerd partnerschap om de alimentatie maar niet te verliezen. Bah.

Om heel eerlijk te zijn snap ik eigenlijk niet waarom (vooral mannen) uberhaupt relaties nog officieel vast laten leggen. Statistisch gezien kan het alleen maar tegen hen werken (mannen zijn immers vaker financieel zelfvoorzienend, verdienen meer, etc. en een hoop relaties lopen stuk). Misschien zijn er mannen die heel graag kinderen willen en bereid zijn het risico te nemen gezien vrouwen daar een soort van monopolie op hebben, tit for tat :P Kan me voorstellen dat een vrouw dat als voorwaarde stelt voor het produceren van kinderen.

[ Voor 59% gewijzigd door Shapeshifter op 13-03-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb in mijn samenlevingscontract een afspraak voor alimentatie alleen bij verminderde inkomsten door zorg kinderen en lineair afbouwend naar 0 in 5 jaar.

Je hebt echt wel een verantwoordelijkheid na zo'n tijd samen en tijd om op de benen te landen is belangrijk, dat hoeft alleen geen 12 jaar te duren en onvoorwaardelijk te zijn.

Alles is verder wel gewoon in gemeenschap en 50/50, daar heb ik dan weer geen moeite mee in onze situatie waar we alles samen opgebouwd hebben.

Alleen die 50/50 zou alimentatie eigenlijk overbodig maken in een situatie waar over FO nagedacht wordt (budget om op de benen te landen).

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 13-03-2019 08:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10 16:10
shadowlyse schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:57:
[...]

Nee. Het geldt (als EK akkoord gaat, na ruime meerderheid in TK) voor nieuwe alimentatieafspraken en die maak je (zelf en via de rechter) na scheiding en zijn geen onderdeel van het huwelijk. Ik kan me ook voorstellen dat de escape voor mensen met kinderen tot 12 jaar en voor lange verbintenissen en boven de 50.

Verder hangt de hoogte van de alimentatie natuurlijk af van de inkomensverschillen en en het ouderlijk regime voor kinderalimentatie. Ik ken meerdere vrouwen (30/40-ers) die meer verdienen dan hun partner (ook al is nog steeds vaker de man degene die meer verdient) @Shapeshifter : je moet zeker goed na denken waar je je aan verbindt (ik heb zelf een samenlevingscontract + testament), maar het hangt van de omstandigheden af hoe het uitpakt. Het idee dat de man per definitie aan het korte eind trekt, is vooral gebaseerd op het traditionele kostwinnersmodel. De lengte van 12 jaar is wel onredelijk lang (je moet een nieuw leven kunnen beginnen)

Voor FO kan een scheiding overigens wel een grote impact hebben, denk alleen maar aan hoge woonlasten. Een vriend van mij kan met moeite in zijn fors in waarde opgelopen huis blijven wonen, maar hikt wel aan tegen woonlasten die hij ineens alleen moet dragen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Shapeshifter schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:03:
[...]
Om heel eerlijk te zijn snap ik eigenlijk niet waarom (vooral mannen) uberhaupt relaties nog officieel vast laten leggen. Statistisch gezien kan het alleen maar tegen hen werken (mannen zijn immers vaker financieel zelfvoorzienend, verdienen meer, etc. en een hoop relaties lopen stuk). Misschien zijn er mannen die heel graag kinderen willen en bereid zijn het risico te nemen gezien vrouwen daar een soort van monopolie op hebben, tit for tat :P Kan me voorstellen dat een vrouw dat als voorwaarde stelt voor het produceren van kinderen.
Ik denk dat deze wijsheid pas op latere leeftijd doordringt bij mensen. Of door schade en schande geleerd wordt. Voor het eerst trouwen doe je, gemiddeld genomen, op jongere leeftijd en wijsheid komt met de jaren zegt men weleens.

Zelf nooit getrouwd maar begrijp ergens wel de appeal (in tegenstelling tot het hebben van kinderen, daar zie ik de appeal dan weer niet van in ;)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tweezitsbank schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat deze wijsheid pas op latere leeftijd doordringt bij mensen. Of door schade en schande geleerd wordt. Voor het eerst trouwen doe je, gemiddeld genomen, op jongere leeftijd en wijsheid komt met de jaren zegt men weleens.

Zelf nooit getrouwd maar begrijp ergens wel de appeal (in tegenstelling tot het hebben van kinderen, daar zie ik de appeal dan weer niet van in ;)).
Ja, dat. De ironie is dat ik bijvoorbeeld in volledige gemeenschap getrouwd ben met drie kinderen. In mijn geval wilde mijn partner graag trouwen en mij boeide het allemaal niet zo. Ik was toen 20 en had er inderdaad nog geen beeld bij. Aan de andere kant hadden we beiden nog niet echt iets opgebouwd, dus voor ons specifiek is het niet oneerlijk dat ik haar alimentatie zou gaan betalen gezien zij veel meer zorgtaken op zich heeft genomen zodat ik ruimte had voor carriere (maar bij ons is _nooit_ sprake geweest van een gelijke inkomstensituatie). Plus, we zijn nu al bijna 10 jaar getrouwd en bijna door de tropenjaren (jonge kinderen) heen, dus het voelt niet heel spannend meer (sterker nog, we beginnen onze relatie wat meer op de rit te krijgen nu). Denk wel dat ik een goed gesprek met mijn kinderen ga hebben hierover, want ik heb ergens ook wel een hoop bullets gedodged met meer geluk dan wijsheid...

Het appeal van kinderen komt denk ik pas nog veel later. Dat zie ik nu bij mijn vader heel erg. Denk dat je weinig mensen gaat vinden die het leuk vinden om in het gejank en de stront en de frustratie te zitten, maar als ze wat ouderer worden denk ik dat het veel leuker wordt. Plus eventueel kleinkinderen kun je het dunnetjes overdoen maar vooral de leuke dingen en als je het zat bent dump je ze weer...

[ Voor 12% gewijzigd door Shapeshifter op 13-03-2019 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-10 12:21
We zitten nu in een 7 maanden oud huis maar we merkten wel een prijsstijging om ons heen. Dus toch maar een poging gewaagd om de LTV omlaag te krijgen en daarmee de renteopslag.
De WOZ is nu nog steeds niet beschikbaar en we hebben het gevoel dat deze gemeente niet volgend jaar de WOZ voldoende bijwerkt (Als we andere huizen van het jaar ervoor bekijken). Op zich geen probleem maar wel in dit geval.
Calcasa zou niet veel kosten maar werkt helaas niet in een nieuwbouwwijk. Ze kunnen dan niets berekenen...
Toch maar taxatie laten doen. Het kost wel wat maar dat hebben we volgend jaar wel weer uit. De jaren daarna is het kassa.

De taxatie was inderdaad hoog genoeg (80k hoger in 1 jaar tijd) dus kijken wanneer de bank het akkoord geeft B-)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 18:02

Metro2002

Memento mori

Ik los eigenlijk uitsluitend af om de maandlasten omlaag te krijgen. Zodra die weg zijn (hopelijk over 5 jaar) dan kunnen we toe met bij elkaar ongeveer 1200 euro per maand aan kosten en als het moet nog minder (hebben ook nog 2 auto's).

Dat betekent dat je ook kan kiezen voor minder werken. Welliswaar niet volledig FI maar je krijgt wel direct een klap vrije tijd extra.

Heb momenteel al genoeg afgelost om met een minimumloon baan rond te komen en alsnog te kunnen sparen en we gaan nog even door om uiteindelijk met 1 of 2 dagen werken rond te kunnen komen. Wellicht dat dat zelfs freelance werk wordt.

Begin het fulltime werken echt zat te worden, zeker als je wat ouder wordt merk je dat vrije tijd steeds belangrijker wordt domweg omdat je je steeds meer beseft dat je leven eindig is.

Hard werken wordt toch niet gestimuleerd in dit land dus dan maar minder werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Juist. Euhm. Makelaars/taxatie is het niet helemaal eens met mijn inschatting. Op basis van de openstaande hypotheek, wat cash voorzieningen die vrijvallen (long-term onderhoud..) en de huidige markt, lijkt de verwachting richting 50-60k te zijn dan 40k die straks wordt bijgeschreven.
Dat helpt best goed mee voor FO, nog een extra jaarsalaris krijgen gewoon omdat anderen nu debiele bedragen bieden.

Volgende week zit deze kerel dus weer met de makelaar om tafel om de verkoop op te starten. Op papier ga ik in elk geval nu ruimschoots door de 100k grens heen wat betreft vermogen, nu nog daadwerkelijk dat zien gebeuren.
Kleine FO update. Papierwerk loopt ondertussen, na onderhandeling voor de verkoop. Was 40k bijschrijven als hoop voor FO, bijgesteld tot 50-60k na makelaars/taxatie bezoek. Lijkt nu 66,3k te worden die ik mag bijschrijven. Bedankt anonieme donor O-) .

Officieel meer dan 2 jaar netto salaris aan rendement, in de minder dan 2 jaar tussen plaatsen van mijn eigen bod uitbrengen en de verwachtte overdrachtsdatum.

Nu alleen nog wachten op de ontbindende stukken, fingers crossed.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 13-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

gr8-jen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:56:
We zitten nu in een 7 maanden oud huis maar we merkten wel een prijsstijging om ons heen. Dus toch maar een poging gewaagd om de LTV omlaag te krijgen en daarmee de renteopslag.
De WOZ is nu nog steeds niet beschikbaar en we hebben het gevoel dat deze gemeente niet volgend jaar de WOZ voldoende bijwerkt (Als we andere huizen van het jaar ervoor bekijken). Op zich geen probleem maar wel in dit geval.
Calcasa zou niet veel kosten maar werkt helaas niet in een nieuwbouwwijk. Ze kunnen dan niets berekenen...
Toch maar taxatie laten doen. Het kost wel wat maar dat hebben we volgend jaar wel weer uit. De jaren daarna is het kassa.

De taxatie was inderdaad hoog genoeg (80k hoger in 1 jaar tijd) dus kijken wanneer de bank het akkoord geeft B-)
Je mag de taxatiekosten in je belasting verwerken, misschien dat je het daarmee eerder eruit hebt. (bij mij was het een stuk minder dan een jaar in ieder geval)
Xanaroth schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Kleine FO update. Papierwerk loopt ondertussen, na onderhandeling voor de verkoop. Was 40k bijschrijven als hoop voor FO, bijgesteld tot 50-60k na makelaars/taxatie bezoek. Lijkt nu 66,3k te worden die ik mag bijschrijven. Bedankt anonieme donor O-) .

Officieel meer dan 2 jaar netto salaris aan rendement, in de minder dan 2 jaar tussen plaatsen van mijn eigen bod uitbrengen en de verwachtte overdrachtsdatum.

Nu alleen nog wachten op de ontbindende stukken, fingers crossed.
Lekkere deuk in je FO-datum d:)b

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
CaLeX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:16:
[...]

Je mag de taxatiekosten in je belasting verwerken, misschien dat je het daarmee eerder eruit hebt. (bij mij was het een stuk minder dan een jaar in ieder geval)
Ik rekende ruim een jaar omdat ik een beetje HRA terug krijg en dus niet de volle rente betaal. En misschien ben ik te voorzichtig maar het kan beter achteraf meevallen. Taxatie was alleen aftrekbaar als het voor het verkrijgen van de hypotheek is bij mijn weten. Misschien is wijzigen van hypotheek hetzelfde. Ik zal het is navragen of ik nog steeds binnen de lijntjes kleur als ik voor 2019 aangifte doe en taxatie aftrek.
Thanks voor de tip. Het uitgeven doet nu al minder pijn :P

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Ik los eigenlijk uitsluitend af om de maandlasten omlaag te krijgen. Zodra die weg zijn (hopelijk over 5 jaar) dan kunnen we toe met bij elkaar ongeveer 1200 euro per maand aan kosten en als het moet nog minder (hebben ook nog 2 auto's).

Dat betekent dat je ook kan kiezen voor minder werken. Welliswaar niet volledig FI maar je krijgt wel direct een klap vrije tijd extra.

Heb momenteel al genoeg afgelost om met een minimumloon baan rond te komen en alsnog te kunnen sparen en we gaan nog even door om uiteindelijk met 1 of 2 dagen werken rond te kunnen komen. Wellicht dat dat zelfs freelance werk wordt.

Begin het fulltime werken echt zat te worden, zeker als je wat ouder wordt merk je dat vrije tijd steeds belangrijker wordt domweg omdat je je steeds meer beseft dat je leven eindig is.

Hard werken wordt toch niet gestimuleerd in dit land dus dan maar minder werken. :+
Je quote mijn bericht. Maar wat heeft je antwoord te maken met mijn vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:27:
[...]
Toch grappig dat wij even oud zijn (ongeveer) en dat ik heel anders tegen werken aankijk dan jij :)

Nu werk ik sowieso al 36 uur per week natuurlijk, maar ik ben toch bang dat minder werken mij gaat vervelen. Ook omdat ik simpelweg niet zo'n denderende huisvader ben. Want vaker thuis zijn (t.o.v. mijn vriendin), betekent in mijn geval dat ik meer huishoudelijke taken krijg toebedeeld en meer voor onze dochter moet zorgen.

Dat moet je wel liggen. Genoeg papa's die graag met mij zouden willen ruilen en direct minder zouden gaan werken, maar ik ben na een lang weekend net iets te blij dat ik weer naar mijn werk mag :X

Al helemaal op de momenten dat mensen ziek zijn brrr. Lekker achter mijn computer op de zaak zitten, is nou eenmaal veel leuker dan kots en diarree moeten opruimen. Of moeten stofzuigen en de was doen. De badkamer schoonmaken. Het gras maaien. De boodschappen doen. Kind ophalen en brengen. Eten gaan koken. Afwassen. De vuilniszakken wegbrengen.

Mja dan ga ik veel liever achter mijn PC zitten en programmeren :P

Nooit gedacht dat ik werken zo leuk zou vinden _O-

Maar dus ook zonder kind had ik het al een beetje (zie de huishoudelijke taken).

Straks huren we nog een huishoudelijke hulp in :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

gr8-jen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:01:
[...]

Ik rekende ruim een jaar omdat ik een beetje HRA terug krijg en dus niet de volle rente betaal. En misschien ben ik te voorzichtig maar het kan beter achteraf meevallen. Taxatie was alleen aftrekbaar als het voor het verkrijgen van de hypotheek is bij mijn weten. Misschien is wijzigen van hypotheek hetzelfde. Ik zal het is navragen of ik nog steeds binnen de lijntjes kleur als ik voor 2019 aangifte doe en taxatie aftrek.
Thanks voor de tip. Het uitgeven doet nu al minder pijn :P
toevallig onlangs met dit bijltje gehakt
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:16:
@capellio @CaLeX De taxatiekosten zijn in dit geval ook gewoon aftrekbaar volgens de wet.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-10 16:39
Leuk Artikel op Nu.nl geplaatst op 10 maart 2019: Vrek van de eeuw: 'Ik koop een tweede huis dankzij mijn gierigheid' Mooiste stukje:

De beste truc, zegt Van Dijl: betaal alles altijd contant. "Mijn vriendin en ik hebben zes jampotjes en pinnen één keer per week. We stoppen bedragen in de potjes voor uit eten gaan, boodschappen, spontane acties, en dergelijke. Alles betalen we contant, dus we geven nooit meer uit dan gepland. Ik heb het eens een maand getest met pinpas. Ik gaf 1.000 euro meer uit in die maand."

Dit is op zich wel de moeite waard om een keer te proberen!

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Lud0v1c schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:46:
Leuk Artikel op Nu.nl geplaatst op 10 maart 2019: Vrek van de eeuw: 'Ik koop een tweede huis dankzij mijn gierigheid' Mooiste stukje:

De beste truc, zegt Van Dijl: betaal alles altijd contant. "Mijn vriendin en ik hebben zes jampotjes en pinnen één keer per week. We stoppen bedragen in de potjes voor uit eten gaan, boodschappen, spontane acties, en dergelijke. Alles betalen we contant, dus we geven nooit meer uit dan gepland. Ik heb het eens een maand getest met pinpas. Ik gaf 1.000 euro meer uit in die maand."

Dat vind ik altijd klinken als een gebrek aan financiële vaardigheden, waarom niet gewoon met de pin en creditcard maar binnen budget blijven?..

Anyway doet hij het goed met een huis in Utrecht en strakjes een 2e, alleen jammer dat de manier waarop het artikel is geschreven niet benadrukt dat je dit ook gewoon kunt bereiken zonder fratsen uit te halen.

Ctrl+k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lud0v1c schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:46:

Ik vond dat juist het meest belachelijke stukje uit het verhaal ;). En ook onoverzichtelijk en veel werk om al die potjes handmatig met fysiek geld te gaan vullen.
En alsof je zo maar even 1000 euro kwijt bent :D . Dan gaat er ergens anders iets hééél erg fout.
Dan kan hij gewoon totaal niet met geld om gaan.
Potjes maken is natuurlijk wel nuttig maar kan prima digitaal.

Het is wetenschappelijk bewezen dat je contant geld bewuster uitgeeft en dat het je dus zuiniger maakt, maar dat zal wel gebaseerd zijn op een gemiddelde consument, en die staan ver af van FO-minded mensen of meer in het algemeen mensen die wat meer bewust van hun centen zijn.

Maar voor iemand met geldproblemen die in de bijstand zit is het misschien wel cruciaal om zo je financieën te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-10 16:39
@Sibylle @de Peer Het is wel dé manier om je vriendin in het gareel te houden ;) haha

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolatetoplay
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:07:
Overigens had ik een interessante gedachte... Is het voor een land niet ontzettend ongustig als iedereen FO zou nastreven? Een land draait op consumptie, productie en belastinginkomsten.
Als je naar Nederland kijkt (en met name ook Duitsland ) hebben we op dit moment al een enorm handelsoverschot. Wij verkopen meer producten en diensten aan andere landen, dan dat we zelf importeren. Als iedereen in Nederland FO nastreeft wordt dit effect alleen maar versterkt. f dit helemaal eerlijk is tov andere landen is wel iets waar je vraagtekens bij zou kunnen zetten.

Daarnaast heft consuminderen een zeer gunstig effect op het milieu. Dit vindt ik persoonlijk een mooi neven effect van de FO gedachte.

[ Voor 6% gewijzigd door toolatetoplay op 13-03-2019 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15
Sibylle schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:56:
[...]

Dat vind ik altijd klinken als een gebrek aan financiële vaardigheden, waarom niet gewoon met de pin en creditcard maar binnen budget blijven?..

Anyway doet hij het goed met een huis in Utrecht en strakjes een 2e, alleen jammer dat de manier waarop het artikel is geschreven niet benadrukt dat je dit ook gewoon kunt bereiken zonder fratsen uit te halen.
Omdat je met pinnen geen tastbaar overzicht hebt. Dan moet je gaan rekenen en bijhouden.

Ik merk het zelf ook, als ik geen contant bij heb doe ik veel makkelijker over een koffie hier en een fotolijstje bij de action daar. Niet dat ik in de buurt kom van die 1000,- maar op de dagen dat ik aan de wandel ben kan het zo 20-30 euro schelen als ik er wat bewuster over was.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@de Peer Ik denk dat het echt voor heel veel mensen geld dat je contant geld bewuster uitgeeft (en dus minder snel) dan pinnen, ook voor mensen die denken het wel te weten.

De rest van zijn betoog is op het randje. Gratis reizen door e.o.a. loophole bij de NS, zijn huis op Airbnb zetten zo lang als het inmiddels niet meer is toegestaan en dan lekker in een 2e huisje van zn ouders slapen. Niet echt eerlijke kans voor vele mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Lethalis schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Toch grappig dat wij even oud zijn (ongeveer) en dat ik heel anders tegen werken aankijk dan jij :)

Nu werk ik sowieso al 36 uur per week natuurlijk, maar ik ben toch bang dat minder werken mij gaat vervelen. Ook omdat ik simpelweg niet zo'n denderende huisvader ben. Want vaker thuis zijn (t.o.v. mijn vriendin), betekent in mijn geval dat ik meer huishoudelijke taken krijg toebedeeld en meer voor onze dochter moet zorgen.

Dat moet je wel liggen. Genoeg papa's die graag met mij zouden willen ruilen en direct minder zouden gaan werken, maar ik ben na een lang weekend net iets te blij dat ik weer naar mijn werk mag :X

Al helemaal op de momenten dat mensen ziek zijn brrr. Lekker achter mijn computer op de zaak zitten, is nou eenmaal veel leuker dan kots en diarree moeten opruimen. Of moeten stofzuigen en de was doen. De badkamer schoonmaken. Het gras maaien. De boodschappen doen. Kind ophalen en brengen. Eten gaan koken. Afwassen. De vuilniszakken wegbrengen.

Maar dus ook zonder kind had ik het al een beetje (zie de huishoudelijke taken).

En ik ben 7 jaar jonger dan jullie maar heb het allebei wel. Ik snap dat er genoeg mensen zijn die dit raar vinden, maar ik ervaar constant een soort drang om wat te doen met mijn leven, want ik heb nog maar x0 jaren om echt iets gaafs te doen... En een kantoorbaantje is dan eigenlijk niet bijzonder genoeg, maar ja, het is wel een gegarandeerd inkomen waar ik mijn gezin mee kan onderhouden in plaats van volatiele ventures die ook op niets uit kunnen lopen. Je moet mij ook niet op kinderen laten passen, maar ik zou me geen seconde vervelen als ik niet meer naar mijn werk hoefde (wat overigens een stuk leuker is geworden sinds ik vorig jaar van baan gewisseld ben) en ik gewoon een vast bedrag op mijn rekening kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15
!null schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:44:
@de Peer Ik denk dat het echt voor heel veel mensen geld dat je contant geld bewuster uitgeeft (en dus minder snel) dan pinnen, ook voor mensen die denken het wel te weten.

De rest van zijn betoog is op het randje. Gratis reizen door e.o.a. loophole bij de NS, zijn huis op Airbnb zetten zo lang als het inmiddels niet meer is toegestaan en dan lekker in een 2e huisje van zn ouders slapen. Niet echt eerlijke kans voor vele mensen.
Tjah, als ie dat met een huurhuis doet: https://nos.nl/artikel/22...oete-tot-83-000-euro.html
En met een koophuis moet je toestemming hebben van de hypotheekverstrekker...

Zelfde met gratis reizen met NS. Heel die OV-kaart is afhankelijk van de eerlijkheid van de reiziger. Ik ken er ook eentje die met de trein ergens naartoe gaat, achter iemand naar buiten loopt en zo 2 of 3 steden per dag bezoekt met maar 1x in en uit-checken.

Leuk zolang het goed gaat maar risicovol als het fout gaat, of wanneer je gepakt wordt.

En die AH bonuskaart snap ik niet. Als ik in de AH boodschappen doe dan vragen ze of ik zo'n kaart heb, en als ik nee zeg pakken ze er eentje van de winkel zodat ik toch een bonus krijg :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:59:
[...]
Je moet mij ook niet op kinderen laten passen, maar ik zou me geen seconde vervelen als ik niet meer naar mijn werk hoefde (wat overigens een stuk leuker is geworden sinds ik vorig jaar van baan gewisseld ben) en ik gewoon een vast bedrag op mijn rekening kreeg...
In mijn geval ga je dan dus krijgen dat ik alsnog "aan het werk ga". Al zijn het alleen maar hobbyprojecten, maar ik moet iets hebben om over na te denken / puzzelen.

Als mijn vriendin dan niet in een aflevering van "help, mijn man is een klusser" wil eindigen, kan ze mij beter gewoon laten prutsen achter mijn computers. En tsja, dan kan ik dus net zo goed ervoor betaald worden door naar mijn werk te gaan.

Op het moment dat dat niet meer mag / kan, dan is de kans echt groot dat iets kleins ineens onweerstaanbaar voor mij wordt. Een lamp die niet op de ideale plek hangt, een schutting die scheef staat, of de bekabeling in huis die beter zou kunnen. Hell, ik maak er een heel cable porn project van als het moet, met verschillende kleurtjes ethernet stekkers per ruimte die op de centrale switch binnenkomen etc.

Verveling is echt eng in mijn geval. Ik ga onvermijdelijk iets doen waar mijn vriendin niet op zit te wachten :+

"zit je nou alweer in de meterkast!" }:|

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 13-03-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
!null schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:44:

Ik merk geen verschil tussen cash en kaart persoonlijk, maar er zijn er inderdaad heel veel die er wel baat bij hebben. Ik vind het zo lastig als je ergens alleen maar cash kan betalen tegenwoordig. Dan heb je 3000€ op je zichtrekening staan, moet je alsnog even aan vrienden vragen om voor te schieten om dan met de gsm + qr code hen meteen terug te betalen.

Je tweede ding ben ik mee akkoord. Gratis een hele tijd in het vakantiehuis van je ouders wonen terwijl je airbnb huur binnenrijft, vind ik er ook wel over. Mooi voor hem als zijn ouders er geen probleem mee hebben natuurlijk en waarsch staat dat huisje toch maar leeg maar dat heeft hij zelf niet bereikt.
In het zwart werken voor gratis slaapplaats, je bonuskaart online delen en ns loopholes lijken me nu ook niet de meest legale dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Felicia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Omdat je met pinnen geen tastbaar overzicht hebt. Dan moet je gaan rekenen en bijhouden.

Ik merk het zelf ook, als ik geen contant bij heb doe ik veel makkelijker over een koffie hier en een fotolijstje bij de action daar. Niet dat ik in de buurt kom van die 1000,- maar op de dagen dat ik aan de wandel ben kan het zo 20-30 euro schelen als ik er wat bewuster over was.
Voor mij zelf is contant geld niet echt. Mijn hoeveelheid geld is wat ik op mijn rekening zie staan, en geld uitgeven heeft dus effect als ik pin. Niet als ik contant betaal, geld is weg op het moment dat ik het uit de muur haal.

Maar goed, als hij nou eens €50 extra had uitgegeven die maand had ik het wel geloofd. Maar €1000 extra omdat je je pinpas gebruikte? Dat lijkt me toch wel erg sterk, vooral bij iemand die zo extreem ver is doorgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad, dat van die 1000 euro is een ongeloofwaardige claim, slaat nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lointje schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Ik merk geen verschil tussen cash en kaart persoonlijk, maar er zijn er inderdaad heel veel die er wel baat bij hebben. Ik vind het zo lastig als je ergens alleen maar cash kan betalen tegenwoordig. Dan heb je 3000€ op je zichtrekening staan, moet je alsnog even aan vrienden vragen om voor te schieten om dan met de gsm + qr code hen meteen terug te betalen.
Ja hier net zo. Ik heb niet eens eens een portemonnee. Ja alleen zo'n pasjeshouder. Altijd balen als ik munten krijg want die gaan dan los mijn broekzakken in en thuis in een potje om het ooit op de 1 of andere manier weer ergens in te leveren (in fysieke winkels kom ik eigenlijk nooit). Is toch niet meer van deze tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:59
Ik heb eigenlijk ook alleen maar cash geld voor de kantine van de sportvereniging op vrijdagavond, daar gaat het allemaal nog contant.

Afgezien daarvan kan ik contant geld ontzettend lang in huis hebben want ik gebruik het verder nooit.

Dat je met pinnen ongezien meer geld uitgeeft is een kwestie van beheersing/instelling, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Als ik heb gepind dan weet ik 9 van de 10 keer hoeveel er nog op mijn rekening staat plus dat je dat met de app van de bank net zo makkelijk checkt als bij contant geld je portemonnee openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Sinds mijn nieuwe job heb ik mijn uitgaven wat verdeeld over verschillende rekeningen:

- Een gemeenschappelijke rekening voor de algemene kosten waar mijn vriendin en ik iedere maand op storten (+ een spaarrekening waarop we wat gemeenschappelijk sparen).

- Een rekening voor de eigen persoonlijke uitgaven (waarop ook mijn loon wordt gestort)

- Een rekening voor mijn auto want ik krijg een (ruime) kilometervergoeding(+/- 1000€/maand) en daarvan betaal ik de autokosten, op het einde van het jaar zou ik graag zien hoeveel ik daarvan overhoud.

- Beursrekening waarop geld staat te wachten om te beleggen.

- Spaarrekening waarop ik al mijn passieve inkomsten stort, ook om te zien waar ik zal staan op het einde van het jaar.

Ik heb een creditkaart maar die laat ik eigenlijk gewoon thuis liggen, ik heb toch wel gemerkt dat geld uitgeven daarmee heel gemakkelijk gemaakt wordt.
Niet dat ik er in de problemen ben mee gekomen maar iedere volgende maand zie je toch weer een bedrag van de rekening gaan waarbij je toch denkt van: 'heb ik dat zelf uitgegeven?' Even de afrekening controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
CaLeX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:31:
[...]

toevallig onlangs met dit bijltje gehakt

[...]
Ideaal.

"Bij waardestijging van het onderpand bestaat soms de mogelijkheid tot een verlaging van de rente op de hypotheeklening. De lening wordt dan niet overgesloten. Alleen het rentepercentage in de overeenkomst wordt aangepast. De kosten voor de renteverlaging (advies- en administratiekosten evenals de kosten van een taxatie) zijn aan te merken als kosten van geldlening voor de eigenwoningschuld."

Er is nog geen andere versie dus de taxatie is eerder terug verdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James008
  • Laatst online: 29-09 07:17
YouTube: Living on $13k a Year in California voor de liefhebbers van lijstjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sissors schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Voor mij zelf is contant geld niet echt. Mijn hoeveelheid geld is wat ik op mijn rekening zie staan, en geld uitgeven heeft dus effect als ik pin. Niet als ik contant betaal, geld is weg op het moment dat ik het uit de muur haal.

Maar goed, als hij nou eens €50 extra had uitgegeven die maand had ik het wel geloofd. Maar €1000 extra omdat je je pinpas gebruikte? Dat lijkt me toch wel erg sterk, vooral bij iemand die zo extreem ver is doorgeschoten.
1000 euro lijkt me ook wel veel, maar hoe vaak ik al niet bij een kassa hebt gemerkt dat mensen willen pinnen en blijkt dat rekening al leeg is, is echt ongelofelijk!
Dus voor veel mensen zou een vast bedrag per week/maand pinnen en daarmee contact te betalen en het daar dus mee te doen wel zorgen dat er heel veel mensen minder in het rood zouden staan!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelf nog nooit meegemaakt, maar met contant geld kan je toch hetzelfde hebben? Je blijkt toch niet genoeg geld mee te hebben voor je boodschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:54
Wozmro schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:18:
...
Ik heb een creditkaart maar die laat ik eigenlijk gewoon thuis liggen, ik heb toch wel gemerkt dat geld uitgeven daarmee heel gemakkelijk gemaakt wordt.
Niet dat ik er in de problemen ben mee gekomen maar iedere volgende maand zie je toch weer een bedrag van de rekening gaan waarbij je toch denkt van: 'heb ik dat zelf uitgegeven?' Even de afrekening controleren...
Ik heb een creditcard via ANWB, ooit nodig gehad voor autohuren in buitenland.
Tegenwoordig gebruik ik die uitsluitend voor tanken.
Ik zoek bij mij in de buurt sowieso altijd het goedkoopste tankstation.
Maar krijg daar nu dan eens 3ct per liter extra korting per kwartaal terug gestort. zo is op jaarbasis mijn creditcard gratis + zelfs nog wat winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
Ik heb de (belgische) beobank visakaart. 5€ per jaar kosten (en geen zichtrekening nodig bij de bank) maar je krijgt 1% van je online aankopen "terugbetaald" (korting op de volgende aankoop). (zit ergens wel een bovengrens aan, maar geen idee wat die is uit mijn hoofd).
Dus als je je reis, tomorrowland, theaterabonnement, ... boekt ermee en je op het einde van het jaar de 500€ aan aankoop overstijgt is je kaart ook gratis/heb je beetje korting gehad. (als je elke maand gewoon netjes betaalt natuurlijk zodat je geen massa's interesten moet neerleggen voor het openstaande bedrag).

[ Voor 3% gewijzigd door Lointje op 14-03-2019 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 14:11

Barrycade

Through the...

Qua cash/card; ik heb bijna nooit cash op zak.
Waar ik kom kan ik met card betalen.

Impuls aankopen worden niet meer of minder met cash op zak. Ik hou niet van even de stad in gaan. Kom er ook bijna niet. Dus ook geen spontane frappéchino's of andere te dure horeca.

Dus af en toe koop ik wel eens wat "spontaan" maar is bijna altijd online als ik ergens tegen aanloop. Maar daarvoor eerst gecheckt of het ergens niet goedkoper te krijgen valt.

Super saai denk ik, maar hé wel lekker veel geld op de bankrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:02
Het voordeel van pinnen is dat je de transacties in een programma kan inladen en daarmee je uitgaven patroon zichtbaar maken. Als ik pin en het is de week erna op heb ik vaak maar een vaag idee waar het geld aan is opgegaan. Als ik het pin is het heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 18:02

Metro2002

Memento mori

cowbell schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:07:
[...]

Je quote mijn bericht. Maar wat heeft je antwoord te maken met mijn vraag?
Sorry als ik niet geheeld duidelijk was.

Dat was hoe ik dacht over vermogen in je woning hebben zitten. Ja het zit erin maar ik zie het als investering voor lage maandlasten.
Lethalis schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb geen kinderen dus dat scheelt al en verder heb ik altijd méér dan genoeg te doen om me niet te vervelen thuis of op vakantie.

Dat huishoudelijke werk beperkt zich bij ons ook tot 1 keer per week even stofzuigen en stoffen en de keuken even grondig doen en 1 keer per maand doe ik even de badkamer terwijl ik toch onder de douche sta :+

Ben daar in totaal niet meer dan een uur per week mee bezig. Dat is gewoon een voordeel van een kleine flat: geen tuin en weinig oppervlak om schoon te maken :)

Maar zo te horen moet je denk ik niet streven naar FI aangezien je blijkbaar werken leuker vindt dan dingen voor jezelf doen ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Metro2002 op 14-03-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 22-10 15:47
x37 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]

Uitleg:
Hypotheekrenteaftrek verminderd je belastbare inkomen. Daardoor hoef je minder inkomstenbelasting te betalen én krijg je meer algemene heffingskorting (AHK) (bij inkomens van ~20k tot ~68k). Daar tegenover staat een bijtelling, namelijk het eigen woning forfait (EWF). Deze verhoogd je belastbare inkomen (en daarmee je inkomstenbelasting én verlaagd je AHK) en hangt af van de WOZ-waarde. Minister Hillen heeft echter weer een extra heffingskorting ingevoerd (heffingskorting geringe of geen eigen woning schuld aka 'Wet HIillen') die deze bijtelling ongedaan maakt als de aftrekbare rente minder is dan het EWF. Daardoor heb je effectief 0 voordeel van je renteaftrek als deze minder is dan je EWF. Alleen het deel renteaftrek hoger dan het EWF levert effectief voordeel op. Dit is dus effectief een drempel die je van de aftrekbare hypotheekrente af moet trekken. Echter is met Belastingplan 2019 een afbouw van Wet Hillen geïntroduceerd die deze in met 1/30 per jaar afbouwt tot hij 0 is in 2048. In 2019 is daardoor nog 96,667% van deze aftrek toepasbaar.

Deze tabel is voor mensen die in schijf 2 & 3 vallen. Ik weet niet hoe de maximering van de aftrekbare rente exact geïmplementeerd is en of deze daardoor ook het voordeel AHK beperkt. Dit jaar blijven mensen in schijf 2 & 3 zelfs met de AHK onder de maximering van de aftrek, dus maakt het niet zo veel uit. Als iemand mij kan uitleggen hoe die maximering exact wordt toegepast dan kan ik ook gemakkelijk de grafiek voor schijf 4 maken. Trouwens ook voor alle toekomstige jaren, want door die afbouw van Wet Hillen wordt het voordeel van aftrekken steeds ietsjes groter. Alvast bedankt! :9
Misschien een domme vraag, maar als ik b.v. (rekent makkelijk) een huis heb met WOZ €230.000 en hypotheek van €115.000 dan heb je een LTV van 50%. En zou je bij een rente van 5% dus netto €1863 terug krijgen (€115000*0,05=€5750 | €5750*0,324=€1863)
maar zodra je aflost op je hypotheek en je rente wijzigt naar een lager percentage dan krijg je netto dus niets terug van de belastingdienst? (moet je dan je ewf wel betalen of is dat pas na afschaffing van wet hillen) Ik bedoel dat als je dus geen hypotheek meer hebt je wel de EWF moet afdragen aan de belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:55

oscar82

De ondertitel

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

zoeperman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Misschien een domme vraag, maar als ik b.v. (rekent makkelijk) een huis heb met WOZ €230.000 en hypotheek van €115.000 dan heb je een LTV van 50%. En zou je bij een rente van 5% dus netto €1863 terug krijgen (€115000*0,05=€5750 | €5750*0,324=€1863)
maar zodra je aflost op je hypotheek en je rente wijzigt naar een lager percentage dan krijg je netto dus niets terug van de belastingdienst? (moet je dan je ewf wel betalen of is dat pas na afschaffing van wet hillen) Ik bedoel dat als je dus geen hypotheek meer hebt je wel de EWF moet afdragen aan de belasting
De wet Hillen wordt niet in 1x afgeschaft, maar heel geleidelijk afgebouwd. Vorig jaar mocht je de aftrek volgens wet Hillen nog 100% toepassen als je ervoor in aanmerking kwam. Dit jaar nog voor 96,667%. En ieder hier opvolgend jaar nog eens 1/30ste per jaar minder.

In 2049 moet je dus het volledige EWF betalen, ook al heb je geen hypotheek meer.

Vorig jaar had je effectief alleen iets aan de renteaftrek voor het deel dat deze hoger was dan het EWF. Daarom als je rente lager wordt of als je LTV lager wordt houd je een lager effectief percentage aftrek over. Als je in een lagere belastingschijf zit hou je ook een lager effectief voordeel over.

Nu dit jaar, omdat de afbouw van de wet Hillen is begonnen, heb je ook 3,333% voordeel van het renteaftrek deel wat tot en met het bedrag van het EWF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@x37 Daarnaast zou ik er serieus rekening mee houden dat de afbouw over een paar jaar versneld wordt. Net zoals afbouw HRA percentage: eerst is het onbespreekbaar, dan wordt er een geleidelijke verandering ingevoerd, en een paar jaar later wordt het proces flink versneld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Laatst online: 24-10 19:06
Ha ja, en net als de pensioenleeftijd omhoog. Eerst onbespreekbaar, vervolgens 67 en straks mogen we tot 80 😬.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:16:
[...]
Maar zo te horen moet je denk ik niet streven naar FI aangezien je blijkbaar werken leuker vindt dan dingen voor jezelf doen ;)
Het ene staat los van het andere. Als je FO bent, dan kun je ook een baan puur uitkiezen op basis van inhoud, puur wat jou leuk lijkt om te doen, zonder dat het salaris de beperkende factor is. Terwijl ik nu minimaal X moet verdienen om überhaupt rond te komen.

Daarnaast moet je nog maar de kans krijgen om echt tot je 71ste te kunnen werken. Hoeveel programmeurs van 70 ken jij? ;)

Ik zie nog wel een ernstig pensioengat ontstaan.
Rolletjedrop schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:13:
Ha ja, en net als de pensioenleeftijd omhoog. Eerst onbespreekbaar, vervolgens 67 en straks mogen we tot 80 😬.
En daar maak ik mij dus zorgen om. Stel ik word zo oud, hoe ga ik in vredesnaam mijn werk (als programmeur) nog goed doen op die leeftijd? Ik ben 38 en voel me nu soms al een vergeetachtige dinosaurus.

De tijd dat ik in een code base van een paar honderdduizend regels precies wist waar alles stond, is wel voorbij. Ik zoek me dagelijks echt een ongeluk :P En elke keer als mensen naar mij toekomen over iets dat ik 2 jaar geleden heb geprogrammeerd, dan zit ik ernaar te staren van "heb ik dit gemaakt?" :F

Mocht ik ooit 70 worden, dan ben ik waarschijnlijk al blij als ik het kantoor nog kan vinden...

Mijn moeder is 65 en die moet soms met de trein reizen en daar ontstaat de paniek al een beetje, dat ze niet meer zo goed weet welk station ze moet hebben en welk spoor etc.

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 15-03-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Lethalis Hoe je er zo rond die leeftijd aan toe bent verschilt heel erg per persoon en dan is het ook nog eens afhankelijk van generatie.

Mijn ouders zijn rond de 66, en weten van geen ophouden. Wel lekker dat ze niet of niet meer fulltime hoeven te werken, maar ze zijn nog erg actief. Ook oppassen bij ons e.d. Kunnen ook niet stilzitten.
Maar ze zitten al dicht tegen de leeftijd aan van mijn opa en oma die ik niet gekend heb omdat ze toen al in het ziekenhuis lagen en het met 70 wel was afgelopen.

En ik merk het ook in werk. Bij de 1 denk ik dat hij tegen pensioenleeftijd zit maar is 50, en van de ander denk je dat hij 50 is en is al 66. Maar vooral het gemakt waarmee dingen gaan of het tegenovergestelde. Gigantische verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:50
Lethalis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:47:
[...]
Mocht ik ooit 70 worden, dan ben ik waarschijnlijk al blij als ik het kantoor nog kan vinden...
:D

Ik ben even oud en ik voel mijzelf ook zo ontzettend vergeetachtig. Zo erg zelfs dat ik uit onzerkerheid al een keer een testje gedaan heb op de alzheimer website :|

Vandaag plaatste mijn tante dit artikel, dat vond ik dan wel weer leuk :*)

https://www.healthyfoodho...traordinary-intelligence/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ben ook van dezelfde leeftijd en ik kan er mij ook wel wat in opwinden dat ik dingetjes vergeet.

Vooral met mijn job op de baan waarbij ik redelijk wat afspraken heb is het vervelend als je iets vergeet; papieren laten liggen en zo.
Ik moet op dat vlak echt gestructureerd werken zodat de procedures goed ingebakken zitten in mijn hersenen.

Weten dat je een financiële buffer hebt helpt ook wel om zo'n kleine frustraties te relativeren vind ik. Foutje gemaakt -> zo snel mogelijk oplossen door open kaart te spelen met de klant of baas, geen losse eindjes laten hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cowbell
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:16[/message]:
[...]
Sorry als ik niet geheeld duidelijk was.

Dat was hoe ik dacht over vermogen in je woning hebben zitten. Ja het zit erin maar ik zie het als investering voor lage maandlasten.
Tuurlijk, maar ‘t ging me er vooral om het laatste deel van het leven. Dan zit een flink deel van het vermogen in de woning en is niet beschikbaar voor andere dingen. De eerder genoemde ‘opeet hypotheek’ is een optie, maar niet altijd gunstig voor eigenaar. Hopelijk komt er in de toekomst meer vraag naar dit soort oplossingen.

Blijf het zonde vinden om na m’n dood tonnen achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cowbell schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:09:
[...]

Tuurlijk, maar ‘t ging me er vooral om het laatste deel van het leven. Dan zit een flink deel van het vermogen in de woning en is niet beschikbaar voor andere dingen. De eerder genoemde ‘opeet hypotheek’ is een optie, maar niet altijd gunstig voor eigenaar. Hopelijk komt er in de toekomst meer vraag naar dit soort oplossingen.

Blijf het zonde vinden om na m’n dood tonnen achter te laten.
De volgende beste optie lijkt me dan toch om via een verzekeraar een uitkering te kopen. Je ruilt dan een som geld voor een levenslange uitkering. De verzekeraar draagt het risico dat je oud wordt, en zelf draag je het risico dat je jong overlijdt (in dat geval heb je dus een groot bedrag aan de verzekeraar gegeven i.p.v. nagelaten aan bijvoorbeeld een familielid of goed doel van jouw keuze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ididit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Heb zelf geen kinderen en heb altijd gedacht op mijn 70ste of zo, alles aan een bank/verzekeraar af te staan, in ruil voor een rente.
Sinds de bankencrisis van 2008 weten we dat ook banken bankroet kunnen gaan.
Weet niet goed hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:41:
[...]

De volgende beste optie lijkt me dan toch om via een verzekeraar een uitkering te kopen. Je ruilt dan een som geld voor een levenslange uitkering. De verzekeraar draagt het risico dat je oud wordt, en zelf draag je het risico dat je jong overlijdt (in dat geval heb je dus een groot bedrag aan de verzekeraar gegeven i.p.v. nagelaten aan bijvoorbeeld een familielid of goed doel van jouw keuze).
Maar groot deel van vermogen zit in (afbetaald) huis. Dat moet dan toch ook eerst verkocht worden?

Timing is lastig, want rond de 60 wil iedereen nog profiteren van de lage woonlasten van koopwoning.
Maar als men te lang wacht is verhuizen naar huurwoning een hele opgaaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
Ididit schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:49:
Heb zelf geen kinderen en heb altijd gedacht op mijn 70ste of zo, alles aan een bank/verzekeraar af te staan, in ruil voor een rente.
Sinds de bankencrisis van 2008 weten we dat ook banken bankroet kunnen gaan.
Weet niet goed hoe dit op te lossen.
Hetzelfde, maar dan verdeeld over 3 banken bijvoorbeeld?

In Belgie had ik trouwens over deze constructie nog niet echt gehoord, dus was ik eens snel aan het zoeken naar een voorbeeldberekening, en bij Aviva (UK) kwam er uit dat een bedrag van 100000 pond op je 55ste je een uitkering van 3396 pond per jaar oplevert.
Zijn dit normale tarieven? Dat is namelijk slechts 3,4%, oftewel lager dan de 4% Safe Redrawal Rate waarmee bij early retirement regelmatig gerekend word.
Aan dit soort tarieven lijkt het dus beter om het gewoon geinvesteerd te houden. In het beste geval blijft de hoofdsom na je dood nog over voor eventuele nabestaanden, in een minder goed scenario heb je een deel van het kapitaal opgebruikt, maar dat hoeft nog geen ramp te zijn.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cowbell schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:46:
[...]

Maar groot deel van vermogen zit in (afbetaald) huis. Dat moet dan toch ook eerst verkocht worden?

Timing is lastig, want rond de 60 wil iedereen nog profiteren van de lage woonlasten van koopwoning.
Maar als men te lang wacht is verhuizen naar huurwoning een hele opgaaf.
Je moet inderdaad de waarde eruit halen en omzetten in voorspelbare lasten (nieuwe hypotheek of verkopen en huren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Sinds een tijdje ga ik iedere zaterdag te voet naar de lokale supermarkt voor de financiële krant (De Tijd weekend-editie) en dan koop ik bijna altijd ook een nieuwe pot oploskoffie (wit product 1,99€) waar ik dan +/- een week mee toekom.

Hebben jullie zo van die kleine gewoontes waaraan je een collega-FO'er zou kunnen herkennen? :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:05:
[...]

Je moet inderdaad de waarde eruit halen en omzetten in voorspelbare lasten (nieuwe hypotheek of verkopen en huren).
Je kan er ook tot ruim na je 70e blijven wonen, en pas verzilveren als je wil/moet verhuizen. Je hoeft niet direct je hele kapitaal vrij te spelen bij FO datum. Met in een lager stadium een financiële injectie is ook prima te plannen. Je verkoopt toch ook niet in een keer al je aandelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 17-03-2019 21:49 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:02
Wozmro schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:41:
Sinds een tijdje ga ik iedere zaterdag te voet naar de lokale supermarkt voor de financiële krant (De Tijd weekend-editie) en dan koop ik bijna altijd ook een nieuwe pot oploskoffie (wit product 1,99€) waar ik dan +/- een week mee toekom.

Hebben jullie zo van die kleine gewoontes waaraan je een collega-FO'er zou kunnen herkennen? :P 8)
Mensen die op andere tijden zaken doen dan de werkende mensen. De sportschool is zoveel fijner overdag dan in de avond. Hetzelfde geldt voor winkelen, op weekenden zul je mij nooit in de binnenstad vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:46:
[...]

Mensen die op andere tijden zaken doen dan de werkende mensen. De sportschool is zoveel fijner overdag dan in de avond. Hetzelfde geldt voor winkelen, op weekenden zul je mij nooit in de binnenstad vinden.
Haha, ik heb dat ook deels. Een paar keer in de sportschool geweest in het weekend en dat is hier echt niet te harden. Zelfdt geldt voor de supermarkt. Ik erger me sowieso al snel aan mensenmassa's dus dat is echt ideaal.

Overburen zijn ook deels FO, of in elk geval FMA (weet de specifics niet). Grappig om de buurman dan ook doordeweeks overdag fluitend klusjes te zien doen in en rond het huis.

Niet dat ik FO ben, maar ik werk wel minder dagen voor de werkgever (met freelance-werk ernaast). Zoiets zou ik alleen maar uitbreiden zodra ik FMA / FO ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-10 20:00
Wozmro schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:41:

Ik doe zaterdag en 's avonds boodschappen omdat ik van 7:00 to 18:00 heel hard werk, in oude kleren, verlopen schonen die lek zijn aan de onderkant, e.d. Iemand die mij observeert ziet een arme, hardwerkende loonslaaf. Een onafhankelijke, rijke, werkverslaafde in disguise.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Hoe lang moeten jullie nog tot je FO bent? Volgens mijn sigarendoos berekening moet ik nog ong. 12 jaar. Dan ben ik eind 30. Ik heb geen rekening gehouden met salarisstijgingen en rendement op mijn beleggingen. Dit kan het nog wat naar mid 30 stuwen. Aan de andere kant heb ik ook geen rekening gehouden met kinderen en/of minder werken en/of verhuizen naar grotere woning.
Pagina: 1 ... 101 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.