Ja, maar je snapt ook dat MAG veel harder kan remmen zonder VER precies voor hem dan met VER precies voor hem? MAG mist de bocht doordat hij ineens veel downforce verliest doordat VER ervoor zit. Ik wil de move van VER niet veroordelen, maar het is nogal een risico. Je zit er al vol voor, pak gewoon een iets andere lijn door de bocht, je bent veel sneller dan die kar van MAG
Wat betreft de race: ik had een oldtimer rally door Groningen, dus heb het niet live kunnen zien. Ik heb later wel de start even snel voor het eten gekeken, maar toen in rondje 2 Max in aanraking kwam met Massa heb ik het maar uitgezet om later terug te kijken. Superstart, echt knap om in 1 rondje van p13 naar p8 te gaan, maar ik denk dat Max moet leren geduld te hebben en slimmer te rijden. Het is een van de meest begaafde coureurs van het veld, van de afgelopen 2-3 decennia zelfs, maar dit keer vind ik ook dat hij teveel risico nam en het gevaar teveel opzocht. Als je na 1 rondje van p13 naar p8 bent gegaan en je weet dat DRS zometeen beschikbaar komt, pak die langzamere figuren dan wat handiger en overtuigender aan het eind van een recht stuk.
Datzelfde zag je aan de move op MAG: als MAG daar niet eieren voor z'n geld kiest, ramt hij hem in je versnellingsbak. Dat is een van de grote verschillen tussen RIC en VER: RIC is ouder en sluwer/wijzer en haalt meer rendement uit minder risico. Niet zo mooi om naar te kijken (als het lukt bij Max), maar effectiever.
Begrijp me dus goed: ik ben een groot fan van Max en je kunt Massa veel aanrekenen, maar daar koop je niks voor.
Edit: Ik zit nu de nabeschouwing van Ziggo te kijken en daarin zegt Doornbos precies wat ik hierboven zeg: als je je auto zo terug op de lijn voor Magnussen gooit ontneem je hem de broodnodige downforce om net zo hard te remmen als jijzelf. Gevolg: hij glijdt door en je neemt het risico dat hij in je achterkant rijdt met mogelijke lekke banden of kapotte versnellingsbakken of achtervleugels tot gevolg.
[
Voor 10% gewijzigd door
Grrrrrene op 04-09-2017 21:08
]