Geloof mij maar indien Massa schade had, dan was het perfect geweest en was Max ineens weer de held.
Nee ik ben geen fan van schade veroorzaken bij een andere rijder en daar voordeel uit halen. Of dat nou Max of Massa is. Ik heb er misschien meer vrede mee als er geen straf komt, maar dat betekend nog niet dat de schuld niet anders kan zijn. Massa had nu net zoveel straf verdient als Perez vorige keer en Alonso vorige race.
Dat vonden we juist zo tof aan Max, zijn killer instinct en het keihard willen verdedigen, toch?.. Laatst nog, koste wat kost Vettel achter zich houden, wetende dat Vettel veel en veel sneller was. Edit: oja de video hierboven, VER vs RAI. Vonden we ook geweldig van Max, maar indien iemand dat bij Max zou doen, oejoej

Dat vond ik ook geen nette actie, maar ik begreep uiteindelijk wel waarom Max dat deed. Allereerst had ie de crash en schade, vervolgens geen straffen, dan moet Raikkonen een plek teruggeven en doet ie dat in de laatste chicane zodat ie er vervolgens met de nieuwe ronde en slipstream weer handig voorbij kwam. Dus ja, dan begrijp ik zo'n actie wel. En wat ervoor kwam heeft vast meegewogen om Max daar geen straf meer te geven toen. Mooi was anders. Maar de race was toch al fucked.
Nu krijg je het te zien, maar is het Massa die het doet, is het ineens fout.
Als ik alle feiten bekijk, blijf ik erbij dat Massa hier fout zit én een straf verdient. We gaan in dit topic toch over de race van Monza? Toch niet over oude koeien?
Ik weet niet of je hetzelfde ziet als ik (en in combinatie met het eerdere bewijs:
1. Max zit ervoor bij het ingaan van de bocht. Niet voorbij, maar toch ervoor.
2. Massa remt te laat en kan de apex niet meer halen (dat noemen we toch te laat remmen? Apex missen?)
3. Vervolgens wordt Max al voor de 2e bocht naast de baan gedwongen door Massa (mede door het late remmen)
4. Ook Verstappen heeft veel snelheid de bocht in genomen, maar in principe voldoende om de bocht te halen. Hij was ook duidelijk sneller dus op dit punt zou van remmen geen sprake meer zijn. Remmen op het moment dat ze draaien, is er voor Max geen mogelijkheid meer om af te wachten. Dit is dus na het committen van de uitremactie, waar Massa zijn auto er dus lomp voor gooit.
4. Massa raakt met zijn linkerwiel de lijn van de apex van bocht 2. Dat is dus totaal 0,0 ruimte geven aan niemand niet. Dat doe je als er niemand naast zit.
5. Verstappen wil insturen maar krijgt daartoe geen mogelijkheid. Constant zit Massa tegen zijn auto in te draaien, zonder ook maar 1 keer naar buiten te sturen
6. Bij uitkomen van de bocht is het vervolgens compleet, contact houdt aan en verstappen verliest zijn voorvleugel.
De enige plek waarop Verstappen het incident had kunnen voorkomen is door de rem-actie niet te doen. Daarna is er geen enkel moment geweest waarop ie voldoende had kunnen afremmen. Uitwijken naar de zijkant buiten de bocht (wat ie al deels deed) was ook niet handig omdat ie anders schade reed bij de kerbs die daar liggen (uitwijken kan eigenlijk alleen bij die chicane rechtdoor als je bocht 1 en 2 mist, maar daar was ie Massa nog voorbij).
Enige inhaalactie die in de buurt kwam (begint buitenom en houdt tegenstander aan de andere kant) is die van Max op Magnsusen bij de eerste van deze video:
YouTube: Top 5 Overtakes | F1 2017 Italian GP Je ziet Magnussen ook voldoende remmen om ruimte te houden zodat ie niemand van de baan duwt.
Als je serieus de divebomb van Ricciardo vergelijkt met de inhaalpoging van Max, dan snap je het spelletje niet helemaal.
Het lukte hem in 2015 ook bij Button en
bij Nasr, dus hoezo is het onmogelijk?
Pos2007 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:14:
[...]
Maar waarom vind je/men dan dat Massa te laat remt? Hij blokkeert volgens mij niet (is niet duidelijk te zien) en haalt de apex/bocht ook nog. Ja er zit dan nog een auto aan de buitenkant (even zonder dat dat nu max is), maar dat is toegestaan op een of andere manier.
Sinds wanneer kun je alleen te laat remmen met blokkeren? Je rempunt missen is nog steeds mogelijk, je zakt dan alleen af van de Apex naar de buitenkant van de bocht. Wat dus ook gebeurd met Massa.
En voor ik weer word beticht over oranje bril en alles: ik kijk al echt veel jaar en zie ook bij andere coureurs veel fouten worden gemaakt over de straffen, maar vind hier Massa echt fout. Ook als het elke andere coureur was geweest. Of als Max zo had verdedigd (al had er dan wel een straf gevolgd). Ik haal er geen lol uit als iemand stuk gaat vanwege de actie. Zo vond ik het ook echt rot dat Ricciardo er in Hongarije uit was.
Dit hele seizoen zijn ze al veel te weinig aan het straffen. Enige wat ze nog serieus doen is gridstraffen en daarbuiten bijna niks (of iemand moet uitvallen of heftige schade hebben). Ik vond het prima dat ze wat meer ruimte wilden maken bij bepaalde situaties, maar ze gaan nu weer veel te ver. Tot het punt dat ze gewoon geen goed beeld geven aan nieuwe racers. Blauwe vlaggen negeren, mensen in de weg zitten, hard rijden tijdens geel (alleen bij dubbel geel is er echt iets anders), mensen beuken na een mogelijke brake-test, etc. Dat is gewoon niet goed voor de sport. Of het nou Max is of niet. De acties op andere rijders vond ik van Max ook niet sjiek. Die 2e op Magnussen was onnodig (al remde Magnussen ook weer onnodig laat en deed alsof ie werd gehinderd). Maar het feit dat vrijwel alle media niet meer weet waarom welke keuzes worden gemaakt, dat zelfs de experts ernaast zitten, geeft aan dat ze gewoon fout bezig zijn.
Dat wachten op de volgende ronde vind ik ook bullshit. Dat kun je van elke mislukte inhaalactie zeggen. Tuurlijk is het logisch om te wachten op de makkelijke DRS inhaalacties, maar dat betekend niet dat dat beter had geweest voor de race van Max. Wie weet had er de volgende ronde een safety car gekomen, dan had het beter geweest als ie ervoor zat. Daarom wachten coureurs nooit. Hindsight is 2020.