Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Hier met het 7kw monoblock nog geen issues, moet wel harder werken dan normaal, grootste deel van de dag tussen 43-50% vermogen. Ik tel 8 defrosts dus wellicht minder dichte mist hier (centraal in het land) dan bij jou.Nous112 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:23:
Voor het eerst kan onze monoblock het huis niet op temperatuur houden. We hebben hier (Oost-Nederland) een aantal jaren geleden toen het in januari/februari veel kouder was geen problemen mee gehad, maar met de huidige temperaturen rond het vriespunt gecombineerd met dichte mist is te veel van het goede.
Ook de legionella run van vandaag (heeft zijn streeftemperatuur niet gehaald, legionella run is na het verstrijken van de maximale tijd afgebroken) heeft hierbij niet geholpen.
Warmtepomp draait nu vrijwel constant 100%, mede omdat hij de ingestelde kamertemperatuur niet kan halen…… Sinds vanochtend zijn we net bezig aan de 21e ontdooicyclus, de dag is nog niet ten einde…… Zijn er meer mensen die momenteel dit beeld zien?
Ben erg benieuwd hoeveel de temperatuur in huis afgenomen is, is dat significant?
Wel vreemd dat de legionella run niet afrond, bij mij pakt het elektrisch element daar vaak over (ik vermoed voor verwarmen van de laatste 5 a 10 graden). Of zat je boiler nog dermate ver onder de 65 graden dat het elektrisch element nog niet mee deed?
Ook hier in Limburg meer dan 2 defrosts per uur. Al meer dan een dag. Geen vorst wel mist.Nous112 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:23:
Voor het eerst kan onze monoblock het huis niet op temperatuur houden. We hebben hier (Oost-Nederland) een aantal jaren geleden toen het in januari/februari veel kouder was geen problemen mee gehad, maar met de huidige temperaturen rond het vriespunt gecombineerd met dichte mist is te veel van het goede.
Ook de legionella run van vandaag (heeft zijn streeftemperatuur niet gehaald, legionella run is na het verstrijken van de maximale tijd afgebroken) heeft hierbij niet geholpen.
Warmtepomp draait nu vrijwel constant 100%, mede omdat hij de ingestelde kamertemperatuur niet kan halen…… Sinds vanochtend zijn we net bezig aan de 21e ontdooicyclus, de dag is nog niet ten einde…… Zijn er meer mensen die momenteel dit beeld zien?
Erg vreemd ja
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Die staat ingeschakeld als laatste stap, maar alleen de warmtepomp zelf heeft gedraaid, is niet toegekomen aan het inschakelen van de verwarmingselementen (denk dat de legionella cyclus van de warmtepomp zelf steeds onderbroken werd door een ontdooi cyclus).Willem senior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:02:
[...]
Heb je het electriche element uitgeschakeld ?
want die zou de warmtepomp kunnen helpen en ook bij de legionella run om deze wel te kunnen halen
Gisteravond 21,5, nu 20,0. Het is inderdaad dat het elektrisch element het laatste stuk oppakt, echter na 3 uur compressor verwarmen was het warme water tijdens de legionella run nog maar 57 graden.Yaay schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:12:
[...]
Hier met het 7kw monoblock nog geen issues, moet wel harder werken dan normaal, grootste deel van de dag tussen 43-50% vermogen. Ik tel 8 defrosts dus wellicht minder dichte mist hier (centraal in het land) dan bij jou.
Ben erg benieuwd hoeveel de temperatuur in huis afgenomen is, is dat significant?
Wel vreemd dat de legionella run niet afrond, bij mij pakt het elektrisch element daar vaak over (ik vermoed voor verwarmen van de laatste 5 a 10 graden). Of zat je boiler nog dermate ver onder de 65 graden dat het elektrisch element nog niet mee deed?
Dat zou het kunnen zijn met de legionella run deze laten gaan en dan wel kijken of de volgende legionella wel gehaald wordtNous112 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:18:
[...]
Die staat ingeschakeld als laatste stap, maar alleen de warmtepomp zelf heeft gedraaid, is niet toegekomen aan het inschakelen van de verwarmingselementen (denk dat de legionella cyclus van de warmtepomp zelf steeds onderbroken werd door een ontdooi cyclus).
Voor het huis kun je misschien de pomp 1 stand hoger zetten meer flow is ook meer afgifte
Als dat niet kan kun je ook proberen door bepaalde ruimtes waar je niet zoveel warmte nodig hebt kunnen knijpen zodat er meer warmte/flow voor de woonkamer is
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Afgelopen nacht -2 graden mist rond 100 meter, overdag 0-1 graden met 150-200 meter mist zicht. Ik denk dat de combinatie van temperaturen rondom het vriespunt en zeer hoge luchtvochtigheid door de mist het meest slechte scenario is voor de warmtepomp om te kunnen werken.PieterL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:53:
[...]
Ook hier in Limburg meer dan 2 defrosts per uur. Al meer dan een dag. Geen vorst wel mist.
Erg vreemd ja
Ik zit hier ook in Limburg, vandaag ook 24 defrosts gehad.PieterL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:53:
[...]
Ook hier in Limburg meer dan 2 defrosts per uur. Al meer dan een dag. Geen vorst wel mist.
Erg vreemd ja
Zal wel te maken hebben met de erg hoge luchtvochtigheid in combinatie met de lage temperatuur.
Hier de hele dag zo'n beetje tussen de 0,5 en 1 graden buiten.
Ik heb 1x eerder gehad dat de legionalla run het niet had gehaald binnen de gestelde tijd. Heb deze dus weer op 240 minuten ingesteld. En gewoon 's nachts draaien. Overdag wordt dit teveel gestoord door afwisseling verwarming of warm water tappen.Nous112 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:23:
Hoe harder de compressor moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn, uiteindelijk een spiraal die doorbroken moet worden wat komende dagen met een hoger kwik wel gaat gebeuren. Daarbij is een binnen temperatuur van 20 nog niet onoverkomelijk natuurlijk.Nous112 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:40:
[...]
Afgelopen nacht -2 graden mist rond 100 meter, overdag 0-1 graden met 150-200 meter mist zicht. Ik denk dat de combinatie van temperaturen rondom het vriespunt en zeer hoge luchtvochtigheid door de mist het meest slechte scenario is voor de warmtepomp om te kunnen werken.
Klopt, maar kijken wat het morgen gaat doen. 20 graden is voor mij prima, echter de WAF ligt zo rond de 21 graden. Nu dus -tijdelijk- met een dekentje op de bank…..Yaay schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:19:
[...]
Hoe harder de compressor moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn, uiteindelijk een spiraal die doorbroken moet worden wat komende dagen met een hoger kwik wel gaat gebeuren. Daarbij is een binnen temperatuur van 20 nog niet onoverkomelijk natuurlijk.
Zelf zet ik de airco soms wat bij, dat scheelt moeten pieken van de warmtepomp wat gevoelsmatig een efficiënter geheel geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 28-12-2024 23:46 ]
@Willem senior Op het scherm van de WP zelf zie ik ook 4.3 graden voor TL2, dus het lijkt niet gerelateerd aan de firmware release van de EMS-ESP. Sterker nog, in de data van een jaar geleden zie ik het ook. Als ik terugkijk dan zie ik dat de TL2 in home assistant "altijd" stappen maakt van 1 graad, maar heel soms is de stap iets afwijkend. Dus een verhoging/verlaging met 1.1 of 1.2. of 1.3... en dan kan het dagen duren voordat de TL2 weer een mooi rond getal is.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:08:
[...]
Die TL2 is geen vloeiende lijn. Gaat van 3.9 naar 2.9 naar 2.1 naar 1.1...
We hebben wel een decimaal maar het lijkt erop dat het nog steeds sprongen zijn van 1 graad maar dan af en toe verschoven.
Het is me niet helemaal duidelijjk waar het probleem zit.
- Probleem in de uitlezing, of verwerking, van de TL2 sensor
- TL2 sensor wordt goed uitgelezen met 1 decimaal maar wordt niet frequent geupdate, wel vreemd dat ik in dat geval nooit temperatuur sprongen zie die kleiner dan 1 graad zijn
- Mogelijk heeft de TL2 op de WP wel stapjes van 0.1 graad maar gaat er iets fout met de verwerking van de EMS telegrammen
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
[ Voor 0% gewijzigd door ZonnigY op 29-12-2024 17:48 . Reden: Typo ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Het is nu weer 1 hele graad wel vreemdHansRemmerswaal schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:19:
[...]
@Willem senior Op het scherm van de WP zelf zie ik ook 4.3 graden voor TL2, dus het lijkt niet gerelateerd aan de firmware release van de EMS-ESP. Sterker nog, in de data van een jaar geleden zie ik het ook. Als ik terugkijk dan zie ik dat de TL2 in home assistant "altijd" stappen maakt van 1 graad, maar heel soms is de stap iets afwijkend. Dus een verhoging/verlaging met 1.1 of 1.2. of 1.3... en dan kan het dagen duren voordat de TL2 weer een mooi rond getal is.
Het is me niet helemaal duidelijjk waar het probleem zit.
- Probleem in de uitlezing, of verwerking, van de TL2 sensor
- TL2 sensor wordt goed uitgelezen met 1 decimaal maar wordt niet frequent geupdate, wel vreemd dat ik in dat geval nooit temperatuur sprongen zie die kleiner dan 1 graad zijn
- Mogelijk heeft de TL2 op de WP wel stapjes van 0.1 graad maar gaat er iets fout met de verwerking van de EMS telegrammen
Het was wel kouder buiten onder de 2 graden dus het zou temperatuur gerelateerd kunnen zijn
Voor bevoorbeeld defrost meting
Dat zal inderdaad een verschil tussen monoblock en splits zijnJasperzzz schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:42:
Bij mij is de TL2 altijd al op 1 decimaal nauwkeurig. Draai wel op een "oude" firmware versie van bbqkees (+/- 1 jaar oud).
Gaat om een monoblock, mogelijk verschil met split?[Afbeelding]
Is misschien eenvoudig met een update van de warmtepomp software te fixen
Alleen vermoed ik dat er voor de Enviline geen nieuwe software meer ontwikkeld wordt
Inmiddels is de kamertemperatuur weer normaal. Ik denk inderdaad dat het combinatie was: te lage binnen temperatuur waardoor de warmtepomp zijn best doet om het cv water op temperatuur te krijgen, een legionella run, hoge luchtvochtigheid i.c.m. temperaturen rondom het vriespunt (wat er voor zorgt voor frequente defrosts welke weer warmte onttrekt aan het cv-circuit)….ZonnigY schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:46:
Onze warmtepomp had er geen enkele moeite mee (ondanks dat hij nog steeds verkeerd om staat aangesloten). Gemiddeld stond de compressor op 50/60% te draaien. 10 defrosts over de hele dag ook maar, dat viele heel erg mee. Ook in het oosten van het land, temperatuur tussen -1 en 2 + mist.
Willem.Willem senior schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:30:
[...]
Dat zal inderdaad een verschil tussen monoblock en splits zijn
Is misschien eenvoudig met een update van de warmtepomp software te fixen
Alleen vermoed ik dat er voor de Enviline geen nieuwe software meer ontwikkeld wordt
Hoe kan ik controleren of de meest recente software geïnstalleerd is?
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Je schrijft dat het klopt maar ik dacht toch echt dat het door het draaien van de ventilator bepaald wordt.
Als de compressor en de ventilator in een vaste relatie tot elkaar draaien dan is de verwisseling te begrijpen.
Kan je mij uitleggen hoe dat precies zit want ik dacht toch echt dat ze beide met verschillende percentages van hun vermogen kunnen draaien en dat ook vaak doen.
Naar het diagnose menu gaan dan systeem en daar staat dan ditRobEppink schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:09:
[...]
Willem.
Hoe kan ik controleren of de meest recente software geïnstalleerd is?
warmtepomp
Type sturing = CUHP
Koelcirc.type = 1p5-9
Binneneenheid = Tower 1
SW-vers koelcirc.type = 00.00
SW-versie binneneenheid = 01.13
SW-vers. Uitb.mod = 00.00
Bedieningsunit
Type = HMC300
SW-versie = NF13.07
Afstandsbediening
Type cv1 = RC100H
SW- versie cv1 =NF40.04
Volgens de Nefit monteur was dit 3 maart 2024 toen de nieuwste versie voor de Enviline split warmtepomp
Het lijkt erop dat voor de split de 1.13 de laatste versie is...
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik bedoelde de reactie van @Yaay op mijn post: “Hoe harder de compressor moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn, uiteindelijk een spiraal die doorbroken moet worden wat komende dagen met een hoger kwik wel gaat gebeuren. Daarbij is een binnen temperatuur van 20 nog niet onoverkomelijk natuurlijk.”NvG schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:20:
@Nous112
Je schrijft dat het klopt maar ik dacht toch echt dat het door het draaien van de ventilator bepaald wordt.
Als de compressor en de ventilator in een vaste relatie tot elkaar draaien dan is de verwisseling te begrijpen.
Kan je mij uitleggen hoe dat precies zit want ik dacht toch echt dat ze beide met verschillende percentages van hun vermogen kunnen draaien en dat ook vaak doen.
Is het niet zo dat dat niet direct met het eventueel hard draaien van de compressor te maken heeft? De hard draaiende ventilator trekt meer vochtige lucht door de buitenunit en dat staat, dacht ik, los van het draaien van de compressor.
De snelheid van het draaien van de ventilator wordt toch niet volledig en altijd bepaald door de snelheid waarmee de compressor draait? Ik werd in verwarring gebracht door het benoemen van de compressor.
De modulatie stuurt de compressor aan voorzover ik weet. Er is geen duidelijke directe correlatie tussen de compressor en het toerental van de ventilator. Het toerental van de ventilator bepaald hoeveel lucht er aangezogen wordt en heeft daarmee een invloed op het ontstaan van ijsafzetting. Bij een defrost zal de compressor hard draaien om warmte te genereren en de ventilator zal dan meestal stil staan om zo snel mogelijk te kunnen ontdooien.
Er werd gesteld:”Hoe harder de compressor moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn.”
Daar had volgens mij moeten staat: “Hoe harder de ventilator moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn.”
Ik hoor graag of dit klopt of dat ik nog steeds niets begrijp van alle componenten die elkaar beïnvloedend het goed of minder goed functioneren van de warmtepomp bepalen.
Ben niet technisch, maar begrijp ik het goed.NvG schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:22:
@Nous112
De modulatie stuurt de compressor aan voorzover ik weet. Er is geen duidelijke directe correlatie tussen de compressor en het toerental van de ventilator. Het toerental van de ventilator bepaald hoeveel lucht er aangezogen wordt en heeft daarmee een invloed op het ontstaan van ijsafzetting. Bij een defrost zal de compressor hard draaien om warmte te genereren en de ventilator zal dan meestal stil staan om zo snel mogelijk te kunnen ontdooien.
Er werd gesteld:”Hoe harder de compressor moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn.”
Daar had volgens mij moeten staat: “Hoe harder de ventilator moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buiten unit gaat, hoe meer aanvriezing en dus defrosts nodig zijn.”
Ik hoor graag of dit klopt of dat ik nog steeds niets begrijp van alle componenten die elkaar beïnvloedend het goed of minder goed functioneren van de warmtepomp bepalen.
De compressor (een ding dat compressie/druk genereert) draait onafhankelijk van de ventilator (een ding dat lucht verplaatst)?
En , wat is de correlatie tussen die twee; de compressor en de ventilator?
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Dat lijkt me een combinatie van het debiet aan lucht en de compressor. Koude, vochtige lucht door de lamellen is niet erg. Als je dit combineert met een hardwerkende compressor waardoor de lamellen nog kouder worden, dan ontstaat er aanvriezing. Hierbij wordt de aanwezige warmte uit de buitenlucht overgedragen naar het koudemiddel en zal het koudemiddel verdampen.NvG schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:22:
@Nous112
Daar had volgens mij moeten staat: “Hoe harder de ventilator moet draaien, hoe meer vochtige lucht door de buitenunit gaat, hoe meer aanvriezing en dus hoe meer defrosts nodig zijn.”
Dat de ventilator stilstaat bij een defrost klopt denk ik wel, volgens mij gebeurt het volgende:
1: de 4-wegklep zet de buitenunit in koelbedrijf, de lamellen fungeren nu als condensor en via de compressor gebruikt gasvormig koudemiddel om de lamellen te verwarmen.
2: de circulatiepomp gaat maximaal draaien om zoveel mogelijk warmte uit de cv richting het koudemiddel te voeren.
3. Na voldoende opwarming blaast de ventilator de lauwe waterdamp naar buiten. Deze is lauw, loop er maar eens doorheen.
In normaal bedrijf bepaalt de compressor hoeveel warm gas richting de binnenunit wordt gepompt en daarmee ook de hoeveelheid afgekoelde vloeibare koudemiddel die terug naar de verdamper gaat. Door de druk te bepalen denk ik zelfs dat het indirect ook de temperatuur van het vloeibare koudemiddel bepaalt. De ventilator regelt de hoeveelheid lucht die nodig is om het vloeibaar koudemiddel te laten verdampen en is volgens mij dus (ook) afhankelijk van de buitentemperatuur.
[ Voor 8% gewijzigd door Lothlórien op 31-12-2024 09:34 ]
Bedankt voor de verheldering.
De compressor is dus primair de veroorzaker van aanvriezing.
Dat maakt de complicerende factoren bij de luchtaanzuiging door de ventilator die ook buitentemperatuur afhankelijk is, (luchtdruk, luchtvochtigheid, luchtcirculatie, windkracht en windrichting t.o.v. de buitenunit), ook gelijk minder belangrijk voor aanvriezing.
De compressor moet dus niet met veel pieken te hard hoeven werken in winterse omstandigheden.
Daarvoor moet dan wel voldoende ruimte zijn om te moduleren in het systeem.
Als de hysterese niet voldoende breed is ingesteld en de stooklijn door een vlakkere lijn ook minder ruimte geeft, kan dat korte runs en pieken in het draaien van de compressor tot gevolg hebben. Als daarnaast de secundaire omstandigheden ook ongunstig zijn, kunnen veel defrost momenten voor gaan komen.
Ik begrijp steeds beter waarom installatiebedrijven hun vingers liever niet willen branden aan het optimaliseren van instellingen.
De complicerende factoren spelen misschien een minder grote rol dan van tevoren dacht, maar ze zijn nog zeker belangrijk voor de aanvriezing. Het is een goed idee om de compressor een langere run te laten maken, maar ik vraag me af of dit echt iets uit gaat maken voor de aanvriezing, de totale hoeveelheid benodigde lucht veranderd namelijk niet.
- er hoger vermogen gevraagd word (meer warmtevraag uit het huis)
- het vochtiger/kouder is buiten - hoe hoger de luchtvochtigheid hoe makkelijker water uit de lucht aanvriest op het blok
Als je je WP op stille modus zet is het maximaal vermogen begrenst, dus is de kans dat je minder defrosts krijgt groter, de WP kan immers niet maximaal vermogen produceren.
Als je je stooklijn lager zet vraag je ook een lager vermogen van je WP, en dus minder defrosts. Hetzelfde verhaal voor het dichtzetten van afgiftesystemen en het verlagen van je thermostaat.
Maar uiteindelijk moet je WP gewoon het vermogen leveren wat nodig is om je huis warm te houden. Bij een te klein uitgemeten WP met te weinig vermogen zal je in het voor/naseizoen misschien nog wel uit kunnen, maar krijg je problemen als het echt koud word. Hij zal dan veel op maximaal vermogen draaien en dus heel vaak in defrost komen. Als dat zo vaak gebeurt dat je huis niet warm meer word (ook na het tweaken van instellingen) is je WP simpelweg te klein voor de situatie.
Het komt veel vaker voor dat een WP eigenlijk te klein is, omdat WP's met een groot vermogen significant duurder zijn. Bij CV-ketels zie je dit veel minder. Als voorbeeld, in mijn huis hangt een 30kW gasketel (zelfs voor isolatie was dit veel te groot), maar is voor een 7kW warmtepomp gekozen.
Installateurs konden bij CV-ketels gewoon een te grote ketel ophangen en op standaardinstellingen draait dat dan redelijk. Bij een WP ligt dat helaas wat anders.
[ Voor 17% gewijzigd door jaapzb op 31-12-2024 14:17 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Het probleem is dat ik voorzichtig wil zijn om te beweren wat het beste is. Er zijn zoveel variabelen dat elke situatie wel verschillen zal laten zien.
Ik weet alleen dat ruimte om te moduleren en, bij mij, het instellen van de permanente silent modus al jaren goed werkt. Zoals al eerder aangegeven worden warmtepompen meestal licht overgedimensioneerd verkocht en door klimaatverandering wordt na verloop van tijd dat effect alleen maar vergroot.
Als het echt koud wordt, bij mij ca. -3°C, wordt de cv-ketel bijgeschakeld.
Om dit voor de Enviline uit te zoeken heb je logging nodig van de fan en liefst ook van de verdampertemperatuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Alleen blijkt de buitenunit sinds het afkoppelen in september en aankoppelen in november defect... Hoop getouwtrek, nieuwe koelleiding zou lek zijn, aannemer heeft daarop de nieuwe leidingen moeten vervangen die in de muren weggewerkt waren, bleek het vervolgens een intern ventieltje in de buitenunit te zijn,
Buitenunit vervolgens aangesloten, werkte de voeding niet, storingsmonteur erbij, bleek deze in koelbedrijf vast te zitten dus de storingsmonteur van Nefit heeft al een nieuwe printplaat voor de buitenunit bestelt, vrouwlief wil het liefst een compactere en stillere unit en de installateur reageert niet meer.
Ik weet nu wel dat als je een 7kw unit maximaal laat koelen in de winter er vrij snel vorst op de aansluitingen ontstaat. De wisselaar in de binnenunit was ook -8, wat de Nefit monteur niet grappig vond.
Dat er eerst koud water en vervolgens warm water door onze vers gelegde vloer werd gepompt vond ik dan weer niet zo grappig, maar.... De vloer heeft de thermische schok overleeft.
Deze winter doen we alles op gas verwacht ik
Vraagje trouwens: onze binnenunit is een IDU split BS, 230v aansluitspanning. Werkt die nu wel of niet met de een 3400i buitenunit? ik denk dat we dan alles moeten vervangen.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat de nieuwere units van Nefit zoveel beter zijn. (Dat blijkt ook niet echt uit de specs van de fabrikant).
[ Voor 4% gewijzigd door Lothlórien op 31-12-2024 15:51 ]
Gelukkig was bij ons, na een verbouwing van ons huis uit 1991, alles qua isolatie, vloerverwarming, zonnepanelen en airco al geregeld voordat de hybride warmtepomp kwam.
Dat zorgde ervoor dat er maar één keer langdurig en intensief aandacht aan het instellen van de wp besteed hoefde te worden.
Ruim drie jaar geleden was er weinig deskundigheid van installatiebedrijven uit onze buurt te verwachten.
Ik heb me sindsdien niet meer echt in de materie verdiept, de tijd ontbreekt daarvoor, en wil daarom dus niet op specifieke situaties ingaan.
Je kunt in jouw situatie nog een leuke hobby in de komende tijd ontwikkelen, denk ik.
Iedereen een goede jaarwisseling en alvast een voorspoedig 2025 gewenst.
Voor een beetje meer inzicht op de essentie van een warmtepomp:NvG schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:14:
@Lothlórien
Bedankt voor de verheldering.
De compressor is dus primair de veroorzaker van aanvriezing.
je moet energie van buiten onttrekken om het binnen op te warmen. Er zijn 2 soorten energie aanwezig om dit te doen:
- AFkoelen van de lucht: Dit is/lijkt het normale bedrijf, maar je moet veel lucht een klein beetje afkoelen omdat lucht nu eenmaal een lage soortelijke warmte heeft (~1kJ/kgK, en gezien een kuub lucht iets van 1kg is... levert het afkoelen van lucht dus grofweg ~1kJ per m3 per graad op, en dan heel weinig. Een kWh energie= 3600kWs (= 3600kJ). Dus om een Kwh uit de lucht te onttrekken moet je 3600m3 lucht 1 graad afkoelen.
of anders gezegd: je hebt al gauw een delta-T van tien graden of meer nodig om er voldoende energie uit te trekken
de tweede energie optie is:
- condens vormen uit de lucht: Condensatie warmte is veeel meer : van water ~ 2.5Mj/kg, dus voor diezelfde kWh moet je 'slechts' een kleine 1,5l water uit de lucht te condenseren. Effectief is dat een grote bijdrage bij een warmtepomp.
EN onder de 10C buiten zit je dus al snel aan een condensor die onder 0C komt... en daar zit ook het probleem: als je dat probeert bij een dauwpunt onder nul, krijg je ijs (dan krijg je wel ook nog kristallisatie energie kado!)
Ergo: condensvorming is vrij onvermijdbaar, en ook eigenlijk gewoon de bedoeling. Als het meezit kun je dat net bij 0C doen en de condensor net niet dicht vriezen, maar das een moeilijk te controleren punt, omdat de temperatuur daarbij 'constant' is (óp nul blijft hangen.. bij condensatie gevolgd door kristalisatie)
Wat helpt:
- meer lucht blazen (maar dat schiet niet zo op, en kost ook veel energie... dus loont al snel niet meer
- zo constant mogelijk draaien, zodat je zo lang mogelijk net boven de bevriezing blijft. maar uiteindelijk heb je 'smorgensvroeg de meeste warmte nodig, en is het juist ongunstig om hard te pompen.
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Dat was bij mij 5-6 jaar geleden het geval en zelfs toen had mijn vrouw al een hekel aan het feit dat ik aan de instellingen zat.NvG schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:12:
Je kunt in jouw situatie nog een leuke hobby in de komende tijd ontwikkelen, denk ik.
Iedereen een goede jaarwisseling en alvast een voorspoedig 2025 gewenst.
Ik heb zelfs een keer gehad dat een monteur vrolijk alles terugzette, wat bij ons thuis betekende dat het 's nachts 20 graden werd bij een gewenste temperatuur van 18 graden...
Ik heb me wel eens bezig gehouden met de hysterese voor het overschakelen naar verwarmings bedrijf maar dat was het ook.
Nu kan ik niet heel veel meer dan een beetje afstellen aan het dvr-ventiel van de vloerverdeler. Ik kwam er pas na installatie van de vloerverwarming achter dat het cv-circuit voor de vloerverwarming verzorgd wordt door een gesloten verdeler met pomp en statische mengventiel, aangesloten op het radiator circuit. Hierdoor zijn er geen aparte stooklijnen en kan ik niet veel meer doen dan het ventiel open zetten en hopen dat deze vaste bijmenging voldoende is om de temperatuur op mijn kantoorkamer gelijk te houden met de temperatuur in de woonkamer.
Momenteel lijkt die beneden nog door te schieten, maar ik zal de thermostaat kraan van de verdeler wel lager zetten.
Aan iedereen een voorspoedig 2025 gewenst.
Vergelijk het met water koken.
Als je water aan de kook brengt, kost dat een bepaalde hoeveelheid energie.
Tegen de tijd dat het water kookt en je wil er waterdamp van maken, moet je er energie in blijven stoppen.
De vloeistof water wordt niet meer heter (blijft 100C) maar wordt langzaam omgezet in waterdamp van 100C.
Pas als alle vloeistof omgezet is in waterdamp kun je de waterdamp weer verder opwarmen.
Als je de waterdamp komprimeert en weer naar de vloeistof fase brengt krijg je alle energie die je erin stopte om er damp van te maken weer terug.
Het zelfde proces vindt plaats in de warmtepomp: zo transporteer je de energie van het buitenunit naar je CV water.
De ene faseovergang doe je tegen de buitenlucht (warmte onttrekken aan de buitenlucht) en de andere tegen je CV water (warmte afgeven aan het CV water).
Ik heb nog een opmerking over de paragraaf aan het begin "Het voetpunt is een belangrijke instelling waarmee je pendelen (steeds aan/uit) van de warmtepomp voorkomt.".
Pendelen is niet meer dan het aflopen van de hysterese teller omdat de aanvoertemperatuur enkele graden boven de aanvoerstreeftemperatuur komt. Lijkt me goed om het daar dan ook zo te formuleren en niet het verhaal van 2 a 3 graden daar te laten staan.
Bij 3 graden is de hysterese teller al na 50 minuten klaar en gaat je wp uit.
De essentie is dan dus om de aanvoerstreeftemperatuur en aanvoertemperatuur zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben.
Stel het lukt je om de delta tussen aanvoer en streef nul te maken dan blijft de teller eeuwig op nul staan en duurt je run tot St Juttemis.
Als je overigens worstelt met een te hoge retourtemperatuur (en daardoor te hoge aanvoer) zou je een truuk mogen toepassen om de retourleiding van je CV "af te koelen" en zo een grotere TC3-TC0 te creeeren.
Door bijvoorbeeld vooral niet de CV retourleiding te isoleren.
Je wp zal het nooit weten waar de iets grotere delta vandaan komt.
Verhogen van het voetpunt resulteert alleen maar in een te warme kamer (want je stooklijn was toch goed?).
Ik ben er de afgelopen weken ook nog tegenaan gelopen dat mijn Easycomfort grote temperatuur variaties liet zien die ik zelf niet voelde (ander thermometer in de kamer liet gewoon netjes ~20C zien)
Hij hangt bij ons tegen een relatief dikke binnenmuur en er kon blijkbaar een luchtstroom langs gaan van een duco verderop. Via het framepje en gaten daarin "viel" koude lucht langs de sensor (die achterin de Easy zit).
Ik heb het opgelost door de Easy niet direct tegen de muur te schroeven maar tussen muur en Easy een laag isolatiefolie (gesloten celschuim) aan te brengen. Dat sluit de toegang van bovenaf af en isoleert de easy van de anders ook nog dempende muur.
Gezond uiteinde en niet klooien met vuurwerk
Gr, Leo
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het stukje iets aangepast en verwezen naar 8.2 waarom heb ik een korte run.GrubLeo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:45:
Ik heb nog een opmerking over de paragraaf aan het begin "Het voetpunt is een belangrijke instelling waarmee je pendelen (steeds aan/uit) van de warmtepomp voorkomt.".
Pendelen is niet meer dan het aflopen van de hysterese teller omdat de aanvoertemperatuur enkele graden boven de aanvoerstreeftemperatuur komt. Lijkt me goed om het daar dan ook zo te formuleren en niet het verhaal van 2 a 3 graden daar te laten staan.
Dat werkt misschien in wat oudere huizen waar je overal verwarmingsbuizen ziet lopen. In recentere huizen zitten die allemaal weggewerkt in de vloeren etc.Als je overigens worstelt met een te hoge retourtemperatuur (en daardoor te hoge aanvoer) zou je een truuk mogen toepassen om de retourleiding van je CV "af te koelen" en zo een grotere TC3-TC0 te creeeren.
Door bijvoorbeeld vooral niet de CV retourleiding te isoleren.
Bij mij is het verschil TC0/TC3 te klein.
- Om deze groter te krijgen moet de afgifte omhoog. Dit kan door de pomp langzamer te laten draaien (meer tijd voor afgifte) of door radiatoren iets af te knijpen (grotere delta T over een radiator).
- Dit alles resulteert in een grotere delta T over de buderus pomp, ofwel over het afgifte systeem. Maar... als bij effect krijg ik een grotere flow via het buffervat.
- Het resultaat is een lagere retour temperatuur die wordt bijgemengd met warmer water vanuit het buffervat waardoor de uiteindelijk watertemperatuur die de WP ingaat ongeveer gelijk blijft.
Ik heb geen buffervat of extra pomp.
Ik heb type 33 radiatoren met 140mm ventilatoren die aan gaan zodra de luchttemperatuur boven de radiator (met NTC dicht boven de lamellen gemeten) de 23C overschrijdt.
(die hangen er al 9 jaar van de tijd dat ik nog een gasketel had en daarbij aan het optimaliseren was geslagen. Delta's toen van 15C bij 50 graden water).
Voet/eindpunt staat op 27/45, ruimtecomp op 2.
Mijn TC3-TC0 staat nu op 9K (!) ingesteld.
Ik was begonnen met een lage TC3-TC0 (vanwege alle verhalen dat de wp dan het gunstigst draait).
Dat heb ik verlaten toen ik bedacht dat als de pomp langzamer draait voor het CV water, dat CV water ook langzamer door de warmtewisselaar van de wp gaat.
Mijn conclusie: die TC3-TC0 instelling is niet zo kritisch voor de wp. Bij lage flow en grote TC3-TC0 heeft het water ook meer tijd in de platenwisselaar om energie op te nemen.
Mijn wp draait nu op de laagste modulatie stand (~650W) met deze "grote" TC3-TC0.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mudzWaZPinBiyoW9wcC4IcCB.jpg?f=user_large)
Een aantal posts geleden kun je zien waar ik vandaan kwam met veel kleine TC3-TC0's
Overigens is voor mijn grote TC3-TC0 het risico op korte runs net zo groot als voor een kleine TC3-TC0.
Dat wordt namelijk in grote mate bepaald door de "overshoot" van de aanvoertemperatuur en de variaties op de aanvoerstreeftemperatuur en de aanvoertemperatuur tijdens een run.
Ik heb wat simulaties gedaan daarvoor. Als iemand daarin interesse heeft, kan ik wel een paar plaatjes delen (je zal verbaasd zijn hoe gevoelig dat is). Uit die simulaties komt ook dat de uitspraak van @Willem senior met zijn 2 tot 3 graden best aardig is
Ik ga nog bekijken of ik een ander regime kan bedenken voor winter vs voor/najaar. Misschien dat de runs in voor/najaar dan langer kunnen worden.
Maar ik denk ook dat een wp te weinig werkgebied heeft om over een heel stookjaar alleen lange runs te draaien.
Maar misschien heb ik het mis
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Een grote TC3-TC0 maakt dat je de hysterese zonder veel risico, op grote temperatuurverschillen in je kamer, hoger kan instellen.
De hoge TC3-TC0 zorgt voor een sneller verlopen van de hysterese teller tijdens "wp uit".
Voorbeeld:
je hebt een TC3-TC0 van 7 en gaat 2 graden over de aanvoerstreeftemperatuur heen.
Dan duurt je run 150 / 2 = 75 minuten (even vereenvoudigd gerekend).
De "uit" tijd duurt (omdat je TC3-TC0 7 graden is) ongeveer 150 / (7 - 2) = 30 minuten.
Opwarmen en afkoelen zit in deze benadring natuurlijk niet verwerkt..
Als je TC3-TC0 drie is, kun je wel uitrekenen welke state het langste duurt als je met je wp twee graden boven de aanvoerstreeftemperatuur zit.
Dan zijn de rapen gaar.
Misschien kan iemand deze verhouding bij gegeven TC3-TC0 en gemiddelde overschrijding van de aanvoerstreeftemperatuur bevestigen met een paar plaatjes?
Ik vraag me af of de hysterese-teller gereset wordt (weer vanaf nul start) als de aanvoertemperatuur ergens tijdens de run onder de aanvoerstreeftemperatuur komt.
Ik kon het nergens vinden in documentatie.
Weet iemand dat?
(ik heb geen buffer en pomp. Zou zomaar kunnen dat je het dan iets anders moet beschouwen)
[ Voor 3% gewijzigd door GrubLeo op 01-01-2025 19:18 ]
Inderdaad GrubLeo. De buitenlucht hoeft alleen maar de verdamper voldoende op te warmen om het vloeibare koelmiddel te verdampen. Maar daar is natuurlijk wel veel buitenlucht voor nodig, mijn 7kw buitenunit heeft een maximale debiet van 3600m3/uur.GrubLeo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:45:
De warmtepomp werkt bij gratie van de fase overgangen van het koelmiddel van vloeibaar naar gas en weer terug.
De compressor stuurt het gas onder druk naar de binnenunit, door de hoge druk heeft het koudemiddel een hoger kookpunt (denk maar aan het koken in een snelkookpan). Aan de condensor wordt het gas weer gecondenseerd waarbij de energie naar het CV water wordt overgedragen.
Extra warmte in het gas t.g v. de compressie is natuurlijk mooi meegenomen en isoleren van de leiding is dan ook zeker belangrijk.
Bij het instellen van de warmtepomp heb ik weleens met de hysterese gespeeld maar ik dacht toen dat het om een hysterese van de overgang naar verwarmingsbedrijf ging, de informatie over de werking hiervan was toen nog niet zo duidelijk omschreven. In ieder geval kan ik je vertellen dat je met deze instelling de regeling van je installatie ook goed kunt verpesten. Je regelt namelijk niet alleen hoe lang deze mag blijven verwarmen na het overschrijden van de streeftemperatuur, maar ook hoe lang en tot hoever het water af mag koelen. In een nieuwbouwhuis zou dat nog niet zo erg zijn als het huis zelf niet afkoelt. Als je een huis hebt dat wel afkoelt is dit funest voor de efficiëntie van de warmtepomp. Je interieur zal dan onnodig fluctueren in temperatuur en er is warmer water nodig om dit te compenseren. Iets wat je bij een warmtepomp installatie dus juist niet wilt. De hysterese aanpassen kan daarom een oplossing zijn bij een overgedimensioneerde pomp.Ik heb nog een opmerking over de paragraaf aan het begin "Het voetpunt is een belangrijke instelling waarmee je pendelen (steeds aan/uit) van de warmtepomp voorkomt.".
Bij 3 graden is de hysterese teller al na 50 minuten klaar en gaat je wp uit.
De essentie is dan dus om de aanvoerstreeftemperatuur en aanvoertemperatuur zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben.
Stel het lukt je om de delta tussen aanvoer en streef nul te maken dan blijft de teller eeuwig op nul staan en duurt je run tot St Juttemis.
Voetpunt vind ik nog vaag, wat doet het precies behalve dat het de streeftemperatuur bij hogere buitentemperaturen bepaalt?Verhogen van het voetpunt resulteert alleen maar in een te warme kamer (want je stooklijn was toch goed?).
/f/image/a5KyEOrOOO9OnQkyzsxGt1WN.png?f=fotoalbum_large)
Hij blijft golven. Soms iets meer, soms iets minder. De target temperatuur wordt nooit bereikt. Ook niet als ik de T0 sensor buiten het buffervat plaats, vlak voor de buderus pomp. Het blijft gek dat de TL2 precies op de target flow temperatuur zit.
Dit lijkt mij een niet optimale situatie, omdat:
1. het golven leidt tot niet constante verwarming van het huis, met name de LT radiatoren zijn niet erg efficiënt bij te lage temperaturen.
2. De WP altijd warmer moet stoken dan wat de CV krijgt. En op hogere aanvoertemperatuur is de WP minder zuinig. Ik moet namelijk kunstmatig de stooklijn omhoog zetten om toch een goede aanvoertemperatuur te krijgen.
Wie heeft er een betere suggestie voor het plaatsen van de T0 sensor?
Uit frustratie heb ik maar een MI401 reader gekocht voor de Alpha 2 buderus pomp. Daarmee zou je zeer nauwkeurig waterzijdig kunnen inregelen. Hopelijk hebben bovenstaande problemen te maken met het niet constant krijgen van de retourtemperatuur door het afgiftesysteem?
[ Voor 14% gewijzigd door maartenvdv737 op 01-01-2025 22:30 ]
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Dit klopt sowieso niet. Weet je zeker dat je CV-ketel rechtstreeks op het buffervat zit aangesloten? Op die manier kan de WP toch helemaal niet in hybride-modus fungeren?maartenvdv737 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:32:
Ik heb maar eens uitgetekend hoe mijn systeem in elkaar zit. Mijn installateur verzekert me dat dit een parallel opstelling is voor het buffervat. Het lijkt mij serieel. Maar ik weet ook niet of er veel betere opties zijn in een hybride split opstelling.
[Afbeelding]
Hij blijft golven. Soms iets meer, soms iets minder. De target temperatuur wordt nooit bereikt. Ook niet als ik de T0 sensor buiten het buffervat plaats, vlak voor de buderus pomp. Het blijft gek dat de TL2 precies op de target flow temperatuur zit.
1. het golven leidt tot niet constante verwarming van het huis, met name de LT radiatoren zijn niet erg efficiënt bij te lage temperaturen.
2. De WP altijd warmer moet stoken dan wat de CV krijgt. En op hogere aanvoertemperatuur is de WP minder zuinig. Ik moet namelijk kunstmatig de stooklijn omhoog zetten om toch een goede aanvoertemperatuur te krijgen.
Uit frustratie heb ik maar een MI401 reader gekocht voor de Alpha 2 buderus pomp. Daarmee zou je zeer nauwkeurig waterzijdig kunnen inregelen. Hopelijk hebben bovenstaande problemen te maken met het niet constant krijgen van de retourtemperatuur door het afgiftesysteem?
Ik ben toch malle pietje niet!
100% zeker, zo is het aangesloten. De WP kan wel in parallel stand verwarmen. Onder de 5 graden slaat de CV aan op aansturing van de WP, en blijft de WP zelf draaien. Samen verwarmen ze het buffervat, die daardoor sneller op temperatuur is.The Legend schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Dit klopt sowieso niet. Weet je zeker dat je CV-ketel rechtstreeks op het buffervat zit aangesloten? Op die manier kan de WP toch helemaal niet in hybride-modus fungeren?
Ik hoor veel mensen hier die niet blij zijn met de menger van de binnenunit van Nefit. Dus weet niet of het slecht is dat het zo is aangesloten. Dan heb je die menger in elk geval niet nodig.
De enige andere documentatie die ik heb kunnen vinden van een dergelijke aansluiting die ik heb is deze van Valiant, in een een video voor installateurs:
[ Voor 24% gewijzigd door maartenvdv737 op 01-01-2025 20:55 ]
Dit is overigens het hydraulisch schema volgens Nefit:
[ Voor 53% gewijzigd door The Legend op 01-01-2025 21:08 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Het vat in het Atag/Vaillant plaatje lijkt een bi-valent vat dat door twee bronnen van energie wordt voorzien.
Dat vat staat niet parallel en niet in serie maar is de ontkoppeling tussen wp/ketel en het warmteafgifte systeem. Temperatuurregeling vindt plaats door die twee Evohome dingen met grundfoss pomp (?).
Welk apparaat bepaald hier of de wp of de gasketel het vat opwarmt?
Het Nefit vat staat parallel en is zelf onderdeel van het watertraject naar en van het warmteafgifte systeem en de cv ketel is de slave van het wp binnenunit.
Misschien ben ik gek, maar dit zijn twee totaal verschillende implementaties van een verwarmingssysteem.
[ Voor 9% gewijzigd door GrubLeo op 01-01-2025 21:48 ]
Ik ben niet bekend met een hybride systeemmaartenvdv737 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:32:
Ik heb maar eens uitgetekend hoe mijn systeem in elkaar zit. Mijn installateur verzekert me dat dit een parallel opstelling is voor het buffervat. Het lijkt mij serieel. Maar ik weet ook niet of er veel betere opties zijn in een hybride split opstelling.
[Afbeelding]
Maar maakt de T0 sensor wel goed contact met het buffervat
Als test kun je deze in je hand houden of een glas koud/warm water en dan kun je in het menu bij diagnose/ cv en dan kijken naar de aanvoertemperatuur deze loopt dan op of zakt
Als die dan werkt (goed aangesloten
De hybride functie werkt wel: die wordt bepaald door de software en elektrische schakeling. Bij mij staat de gasketel ook niet aangesloten op de interne menger, maar samen met een parallel geschakelde bypass in serie op de binnenunit.The Legend schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Dit klopt sowieso niet. Weet je zeker dat je CV-ketel rechtstreeks op het buffervat zit aangesloten? Op die manier kan de WP toch helemaal niet in hybride-modus fungeren?
Zodra de ketel wordt bijgeschakeld gaat de aanvoer vanuit de binnenunit door de gasketel. Precies zoals Nefit adviseerde in een addendum op het hydraulische schema van april 2018.
Nadeel is dat het niet optimaal werkt: zodra de gasketel bijgeschakeld wordt, wordt de streeftemperatuur fors overschreden.
Omdat de gasketel en wp beide warm water aanvoeren richting het buffervat neemt jouw buffervat de functie van menger over, de wp bepaalt middels de Grundfos circulatiepomp het debiet door je cv.maartenvdv737 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In dit geval zou je eigenlijk verwachten dat de retourleiding (of de aanvoerleiding) direct op de warmtebron aangesloten zou zijn, zodat het buffervat in feite in serie staat i.p.v. dat het een scheiding is tussen cv en warmteproductie. Door de retour op het buffervat aan te sluiten wordt 100% van het retourwater in het buffervat bijgemengd en koelt deze af tot beneden de streeftemperatuur. Dat water gebruik je vervolgens als aanvoer naar je cv. In jouw geval kan het daarom denk ik juist wel helpen de TC3/TC0 klein te houden.
die DRL vaten zijn idd open van binnen en in die zin geen bivalente vaten met ontkoppeling.
(dus vergeet mijn eerdere opmerking daarover)
Ik zou denken dat je binnenunit water kan krijgen dat zojuist door je gasketel warm aangeleverd is?
De aanvoer naar je TC0 komt dus uit het vat waar de ketel ook aan bijdraagt?
Lijkt me moeilijk te controleren deze installatie.
Die staat idd op max 45 verwarmenLothlórien schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:18:
Dan ligt de storing "cv-circuit hoge aanvoertemperatuur" ook voor de hand op het moment dat de gasketel en buitenunit beide warmte produceren. Ik zou in dit geval ook kijken of de gasketel teruggeschroefd kan worden qua vermogen en maximaal te leveren temperatuur.
Wellicht wel, maar ik draai 99% zonder de gas boiler, enkel op de WP. Dus deze oscilatie wordt daardoor niet veroorzaakt.GrubLeo schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:31:
Ik zou denken dat je binnenunit water kan krijgen dat zojuist door je gasketel warm aangeleverd is?
Ik had als mogelijke oorzaken:
- opstelling buitenunit (maar paar weken geleden al uitgesloten)
- afgiftesysteem niet goed ingeregeld (ga ik naar kijken)
- software fout (vraag ligt bij nefit. Geen hoge verwachtingen van)
- temperatuursensor TL2 (kan ik verplaatsen, maar was bij @HansRemmerswaal ook geen oplossing)
- synchronisatie pomp volume interne WP pomp en buderus (stand auto)
-
TL2 is de interne temperatuursensor in de buitenunit, die heb ik niet verplaatst.maartenvdv737 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:32:
[...]
Wellicht wel, maar ik draai 99% zonder de gas boiler, enkel op de WP. Dus deze oscilatie wordt daardoor niet veroorzaakt.
Ik had als mogelijke oorzaken:
- opstelling buitenunit (maar paar weken geleden al uitgesloten)
- afgiftesysteem niet goed ingeregeld (ga ik naar kijken)
- software fout (vraag ligt bij nefit. Geen hoge verwachtingen van)
- temperatuursensor TL2 (kan ik verplaatsen, maar was bij @HansRemmerswaal ook geen oplossing)
- synchronisatie pomp volume interne WP pomp en buderus (stand auto)
-
En ik ben tot de conclusie gekomen dat de TL2 op de split niet betrouwbaar is. Als ik rechtstreeks de berichten op de EMS bus uitlees dan ziet ik dat deze binnen 20 seconden met 1 graad of meer verspringt.
Misschien is dit iets wat in een latere firmware versie is opgelost, de mono blocks met hogere firmware versie hebben dit probleem niet. Maar voorlopig kunnen we aan de hand van een strakke TL2 niet (meer) concluderen dat de buitenunit niet zijn eigen koude lucht aanzuigt.
Eerlijkheidshalve moet ik, met betrekking tot de aan/uit hysterese en de permanente stille modus, wel even vermelden dat wij de beschikking hebben over een extra isolatieschil.
Ik heb uit Duitsland, waar het al heel erg lang normaal is, het gebruik van rolluiken overgenomen.
In de donkere wintermaanden gaan ‘s avonds altijd de rolluiken voor de schuifpui naar beneden en bij echt lage temperaturen ook in ieder geval de rolluiken aan de windkant, wat dan vaak het oosten is, van het huis. In de zomer wordt de isolatieschil bij grote warmte ingezet aan de zonzijde van het huis.
Deze extra schil helpt natuurlijk wel om een iets bredere hysterese en de permanente stille modus in te kunnen stellen.
Doen wij ook inderdaad, zijn niet de fraaiste dingen (rolluiken) maar helpen wel goed tegen thermische en acoustische isolatie. En helemaal verdonkerd slapen is met een incidenteel nachtwerk ook super.NvG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:56:
@Lothlórien
Eerlijkheidshalve moet ik, met betrekking tot de aan/uit hysterese en de permanente stille modus, wel even vermelden dat wij de beschikking hebben over een extra isolatieschil.
Ik heb uit Duitsland, waar het al heel erg lang normaal is, het gebruik van rolluiken overgenomen.
In de donkere wintermaanden gaan ‘s avonds altijd de rolluiken voor de schuifpui naar beneden en bij echt lage temperaturen ook in ieder geval de rolluiken aan de windkant, wat dan vaak het oosten is, van het huis. In de zomer wordt de isolatieschil bij grote warmte ingezet aan de zonzijde van het huis.
Deze extra schil helpt natuurlijk wel om een iets bredere hysterese en de permanente stille modus in te kunnen stellen.
Het is buiten -2 en prompt haalt mijn hybride monoblock 7.0 met buffervat zonder boiler de berekende (=streef-) aanvoertemperatuur van 48 graden niet meer. De huidige aanvoertemperatuur slingert door het aantal van 29 defrosts per 24h enorm op en neer, maar is bij een streeftemperatuur van 48 maximaal 42 graden. Ik zet hieronder een plaatje van Home Assist, waarop je verder kunt zien dat de streeftkameremperatuur van 19,5 in werkelijkheid 19,1 is. Dat is ons net iets te koud. En ik ben bang dat dit nog verder gaat zakken, want het huis koelt maar langzaam af. Ik heb de Buderus circulatiepomp van stand 1 (advies @Willem sr.) op stand 6 gezet om de afgifte binnen op te krikken. Maar dat verhelpt natuurlijk niet dat de werkelijke aanvoertemperatuur, door de vele defrostst, te laag is. Ik zie dat velen daar de laatste weken met hoge luchtvochtigheid last van hebben, maar vind niet zo duidelijk een oplossing voor mijn situatie. Tips?
Edit: nu ik ruim een uur later terugkijk, lijkt precies op het moment dat ik de Buderuspomp omhoogzette naar stand 6 de huidige aanvoertemperatuur van 42 naar 37 te zijn gezakt. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar dat is nu juist wat ik niet wilde!
[ Voor 8% gewijzigd door Leonard Smit op 04-01-2025 10:14 ]
- je warmtepomp in onder gedimensioneerd
- je afgifte systeem is niet geschikt voor een warmtepomp
Alleen het aanpakken van een van deze twee geeft een significante verbetering lijkt mij. 48 graden is echt heel erg hoog voor een lage temperatuur verwarming. Als het radiatoren zijn dan kijken of je ze door LT varianten kan vervangen of kan boosten met stille ventilatoren. Als het vloerverwarming is dan zou je aan maximaal 31 graden zat moeten hebben met dit weer.
Hier draaien we op 29 graden momenteel. Door die 48 graden overvraag je het systeem ivm veel lagere COP (en dus lager afgifte vermogen) bij dergelijke temperatuur.
PS check even of silent mode uit staat.
Is je afgifte systeem goed waterzijdig ingeregeld? Daarmee kan de watertemperatuur vaak wat omlaag zodat de WP minder hard hoeft te werken. En heb je al radiator ventilatoren om daarmee de warmte opbrengst van de radiatoren te vergroten?Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:13:
Hallo Tweakers,
Het is buiten -2 en prompt haalt mijn hybride monoblock 7.0 met buffervat zonder boiler de berekende (=streef-) aanvoertemperatuur van 48 graden niet meer. De huidige aanvoertemperatuur slingert door het aantal van 29 defrosts per 24h enorm op en neer, maar is bij een streeftemperatuur van 48 maximaal 42 graden. Ik zet hieronder een plaatje van Home Assist, waarop je verder kunt zien dat de streeftkameremperatuur van 19,5 in werkelijkheid 19,1 is. Dat is ons net iets te koud. En ik ben bang dat dit nog verder gaat zakken, want het huis koelt maar langzaam af. Ik heb de Buderus circulatiepomp van stand 1 (advies @Willem sr.) op stand 6 gezet om de afgifte binnen op te krikken. Maar dat verhelpt natuurlijk niet dat de werkelijke aanvoertemperatuur, door de vele defrostst, te laag is. Ik zie dat velen daar de laatste weken met hoge luchtvochtigheid last van hebben, maar vind niet zo duidelijk een oplossing voor mijn situatie. Tips?
[Afbeelding]
Hoeveel de watertemperatuur uiteindelijk omlaag kan is natuurlijk ook afhankelijk van de isolatie van je huis.
Probeer ook eens de aanvoer streef temperatuur te verlagen. Klinkt tegenstrijdig maar daarmee hoeft de WP minder hard te werken en dus minder defrosts… dus misschien uiteindelijk een hogere temperatuur in huis.
[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 04-01-2025 10:01 ]
Bedankt voor de snelle reacties.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Is je afgifte systeem goed waterzijdig ingeregeld? Daarmee kan de watertemperatuur vaak wat omlaag zodat de WP minder hard hoeft te werken. En heb je al radiator ventilatoren om daarmee de warmte opbrengst van de radiatoren te vergroten?
Hoeveel de watertemperatuur uiteindelijk omlaag kan is natuurlijk ook afhankelijk van de isolatie van je huis.
Probeer ook eens de aanvoer streef temperatuur te verlagen. Klinkt tegenstrijdig maar daarmee hoeft de WP minder hard te werken en dus minder defrosts… dus misschien uiteindelijk een hogere temperatuur in huis.
@Master 1104
Ik heb een ingewikkelde mix van radiatoren, convectoren en vloerverwarming, in 2000 geïnstalleerd in een vrijstaande nieuwbouwwoning op het platteland. Toen met een cv, want de warmtepomp was nog niet gangbaar. De vorige winter zijn we goed doorgekomen, dus ik moet aannemen dat de wp met 7 Kw toereikend is. Bij 10 graden buiten heeft hij juist korte runs met tussendoor stilstand van een uur. Volgens de experts op dit forum juist omdat hij overgedimensioneerd is. Ik ga dus niet zo gauw wat wijzigen en zoek nu bovendien een oplossing op de korte termijn.
@HansRemmerswaal, ik zal ingaan op je reactie.
- De radiatoren op de benedenverdieping zijn alle goed waterzijdig ingeregeld. Ik dacht bij de installatie van de wp in november 2023 dat de bestaande thermostaatknoppen voldoende waren, maar heb me laten overtuigen door de installateur. Met succes, want de temperatuur per vertrek was daarna veel beter te regelen, vooral in de beide kamers aan het einde van cv-leiding, die ook nog eens aan de oostkant van het huis zijn gelegen.
- Radiatorventilatoren heb ik niet, heb ik ook nooit als een gemis gezien. Beneden werd het overal goed warm, boven stoken we alleen in de badkamer met vloerverwarming (zonder aparte pomp) en een desingradiator. Probleem is wel dat de woonkamer wordt verwarmd door twee convectorradiatoren in de vloer voor de schuifpui. Bij hoge cv-temperaturen werkte dat (net), bij lagere temperaturen van een wp wordt dat minder. En daar zit ook de war, met de ruimte-invloed op 4 om de temperatuur niet teveel te laten schommelen. De stooklijn is door de storingsmonteur van Bosch-Nefit in januari 2024 op 24-59 gezet. Mede op advies van @Willem senior heb ik geprobeerd deze te verlagen, maar uiteindelijk is deze toch eind november 2024 op 25-59 uitgekomen. TC3/TC0 op 4 (en dat was ook zo ongeveer het werkelijke verschil) en geen nachtverlaging. Dat werkte goed tot gisteravond laat de werkelijke aanvoertemperatuur begon te dalen, naar ik aanneem vanwege de vele defrosts. Vanochtend dus de Buderus op 6 gezet, dat was ook het advies van de monteur van Nefit. Verder niets veranderd vanuit het adagium ‘niet teveel tegelijk’.
- de woning is geïsoleerd naar de maatstaven van 2000, toen prima maar bij huidige nieuwbouw kan het natuurlijk beter. En volledig vrijstaand met 200 vierkante meter woonoppervlak en 600 kuub inhoud.
- verlaging van de streeftemperatuur vind ik een beetje ‘eng’. Wellicht liever de ruimtecorrectie tijdelijk op 0 zetten? Dan hoeft de wp ook niet meer zo hard te werken.
- de vraag blijft dus ook nog waarom de huidige aanvoertemperatuur is gedaald van 42 naar 37 toen ik de Buderuscirculatiepomp op 6 zette. Wel erg toevallig.
Ik ga nog even een foto maken van de standen van de Buderuspomp, want die snap ik niet goed. Ik geloof variabel toerental aan de ene kant en vast aan de andere. Maar wat is de beste? Daar kom ik zo mee.
Verdere reacties spaar ik even op, dan kom ik over een dag daarop terug. Bedankt alvast.
[ Voor 10% gewijzigd door Leonard Smit op 04-01-2025 11:38 ]
Je haalt je streeftemperatuur niet omdat je veel defrosts hebt. Je krijgt veel defrosts omdat je hoog vermogen vraagt in een koude/vochtige periode. En je vraagt hoog vermogen omdat je streeftemperatuur erg hoog is voor lage temperatuur verwarming.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Bedankt voor de snelle reacties.
@Master 1104
Ik heb een ingewikkelde mix van radiatoren, convectoren en vloerverwarming, in 2000 geïnstalleerd in een vrijstaande nieuwbouwwoning op het platteland. Toen met een cv, want de warmtepomp was nog niet gangbaar. De vorige winter zijn we goed doorgekomen, dus ik moet aannemen dat de wp met 7 Kw toereikend is. Bij 10 graden buiten heeft hij juist korte runs met tussendoor stilstand van een uur. Volgens de experts op dit forum juist omdat hij overgedimensioneerd is. Ik ga dus niet zo gauw wat wijzigen en zoek nu bovendien een oplossing op de korte termijn.
@HansRemmerswaal, ik zal ingaan op je reactie.
- De radiatoren op de benedenverdieping zijn alle goed waterzijdig ingeregeld. Ik dacht bij de installatie van de wp in november 2023 dat de bestaande thermostaatknoppen voldoende waren, maar heb me laten overtuigen door de installateur. Met succes, want de temperatuur per vertrek was daarna veel beter te regelen, vooral in de beide kamers aan het einde van cv-leiding, die ook nog eens aan de oostkant van het huis zijn gelegen.
- Radiatorventilatoren heb ik niet, heb ik ook nooit als een gemis gezien. Beneden werd het overal goed warm, boven stoken we alleen in de badkamer met vloerverwarming (zonder aparte pomp) en een desingradiator. Probleem is wel dat de woonkamer wordt verwarmd door twee convectorradiatoren in de vloer voor de schuifpui. Bij hoge cv-temperaturen werkte dat (net), bij lagere temperaturen van een wp wordt dat minder. En daar zit ook de war, met de ruimte-invloed op 4 om de temperatuur niet teveel te laten schommelen. De stooklijn is door de storingsmonteur van Bosch-Nefit in januari 2024 op 24-59 gezet. Mede op advies van @Willem senior heb ik geprobeerd deze te verlagen, maar uiteindelijk is deze toch eind november 2024 op 25-59 uitgekomen. TC3/TC0 op 4 (en dat was ook zo ongeveer het werkelijke verschil) en geen nachtverlaging. Dat werkte goed tot gisteravond laat de werkelijke aanvoertemperatuur begon te dalen, naar ik aanneem vanwege de vele defrosts. Vanochtend dus de Buderus op 6 gezet, dat was ook het advies van de monteur van Nefit. Verder niets veranderd vanuit het adagium ‘niet teveel tegelijk’.
- de woning is geïsoleerd naar de maatstaven van 2000, toen prima maar bij huidige nieuwbouw kan het natuurlijk beter. En volledig vrijstaand met 200 vierkante meter woonoppervlak en 600 kuub inhoud.
- verlaging van de streeftemperatuur vind ik een beetje ‘eng’. Wellicht liever de ruimtecorrectie tijdelijk op 0 zetten? Dan hoeft de wp ook niet meer zo hard te werken.
- de vraag blijft dus ook nog waarom de huidige aanvoertemperatuur is gedaald van 42 naar 37 toen ik de Buderuscirculatiepomp op 6 zette. Wel erg toevallig.
Ik ga nog even een foto maken van de standen van de Buderuspomp, want die snap ik niet goed. Ik geloof variabel toerental aan de ene kant en vast aan de andere. Maar wat is de beste? Daar kom ik zo mee.
Verdere reacties spaar ik even op, dan kom ik over een dag daarop terug. Bedankt alvast.
Wil je dus met deze WP, bij deze weersomstandigheden je huis nog op gewenste temperatuur kunnen krijgen, dan is het zaak om je huis met lagere streeftemperatuur warm te krijgen.
Het is mij een raadsel waarom een nieuwbouwwoning nog opgeleverd word met een systeem waarbij 59(!!) graden het benodigde eindpunt is. Ik heb een huis uit 1923 (redelijk nageisoleerd) en haal het met een eindpunt van 45 graden.
Ik vermoed dat bij jou het probleem zit in de afgifte in je woonkamer, als dat alleen convectoren zonder ventilatoren zijn zullen die met een lagere aanvoertemperatuur waarschijnlijk niet genoeg vermogen hebben om het in deze situatie warm te houden. Daar zou je ventilatoren op kunnen zetten om de afgifte te vergroten.
Dat je WP bij hogere temperaturen niet continu draait heeft te maken met het minimum vermogen van je WP en betekent niet meteen dat je WP is overgedimensioneerd - alleen dat je WP voor die situatie een te hoge minimum vermogen heeft. De WP kan de compressor dan niet lager moduleren en "moduleert" vervolgens door simpelweg periodes uit te gaan.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
De juiste stand is een afweging tussen genoeg flow over je afgiftesysteem (te zien aan de delta T), en niet teveel suisgeluiden. Bij een gemixte afgiftesysteem van vloerverwarming en radiatoren is het dus altijd een compromis waar niet 1 stand als "het beste" voor iedereen is. Enige manier om daar achter te komen is trial en error.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:33:
Zie hier de foto van de keuzestanden van de Buderuspomp. Links staat het teken van variabel, rechts geen teken maar dat zal wel vast zijn. Links van 1-6, rechts de standen I, Ii en III. Wat is nu de beste stand van de pomp voor mijn mix van (convector)radiatoren en vloerverwarming, waarbij de radiatoren het belangrijkst zijn? Ik lees wel dat de pomp bij stand III en soms ook II lawaai maakt en dat moeten we niet hebben, want alle geluid wordt doorgegeven naar beneden. En variabel lijkt met het zuinigst en het stilst, vooral bij hogere buitentemperaturen. Waarbij ook nog eens geldt dat de radiatoren boven behoorlijk beginnen te suizen bij stand 6. Juist omdat ze uit staan. De installateur heeft me uitgelegd dat dit komt omdat ze met zogenaamde duoblokjes zijn aangesloten. Als ze uit staan loopt er toch nog flow over dat duoblokje.[Afbeelding]
Zelf heb ik hem zo laag mogelijk gezet en toen mijn huis niet meer warm werd, telkens een stapje hoger.
Ik reageer toch maar even meteen. Zonder enige technische achtergrond was mijn conclusie ook dat het probleem in de woonkamer zit. Overal elders is het juist lekker warm. Ik heb geen enkele kennis van radiatorventilatoren, zeker niet in een convectorput. Heb je suggesties welke ik zou kunnen nemen?
Dit is helemaal niet toevallig. Je pomp pompt harder en dus meer (relatief koud water) uit de buffer.- de vraag blijft dus ook nog waarom de huidige aanvoertemperatuur is gedaald van 42 naar 37 toen ik de Buderuscirculatiepomp op 6 zette. Wel erg toevallig.
Als relatieve leek denk ik; het heeft geen enkele zin om de warmtepomp water warmer te laten maken dat dan de temperatuur die daadwerkelijk in je systeem rondgaat. Daarom zou ik de stooklijn beperken tot ca 40 graden. Das slechts een fractie hoger nog dan nu afgegeven.
Het effect zou moeten zijn; minder defrosts en meer efficiëntie van je warmtepomp. = Meer warmte in huis.
Welke radiatorventilatoren is niet zo heel spannend. Ze zijn niet erg complex en doen het allemaal. De een met wat meer geluid dan de ander wel.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:21:
@jaapzb
Ik reageer toch maar even meteen. Zonder enige technische achtergrond was mijn conclusie ook dat het probleem in de woonkamer zit. Overal elders is het juist lekker warm. Ik heb geen enkele kennis van radiatorventilatoren, zeker niet in een convectorput. Heb je suggesties welke ik zou kunnen nemen?
[Afbeelding]
Voor nu kun je misschien wat knijpen in de ruimtes die relatief te warm zijn.
Waarom zit er een thermostaatknop in je convectorput? Als dit de ruimte is met de centrale thermostaat ook moet die er sowieso uit.
[ Voor 7% gewijzigd door ZonnigY op 04-01-2025 13:10 ]
Hoe werkt die vloerverwarming als je er daadwerkelijk 60 graden in pompt?Beneden werd het overal goed warm, boven stoken we alleen in de badkamer met vloerverwarming (zonder aparte pomp) en een desingradiator.
En je zegt ook nog dat beneden alles goed is ingeregeld... Maar boven dan? Die designradiator? Een half ingeregeld systeem is geen ingeregeld systeem.
Vragen, vragen, vragen...
[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 04-01-2025 13:41 ]
Wie heeft dit geluid ook wel eens gehad?
Zou het een v-snaar kunnen zijn?
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
U heeft toch een hybride? Laat op die paar koude dagen de CV flink meewerken (parallel stand) zodat die woonkamer ook warm wordt. Ga niet direct andere radiatoren kopen, die zijn poepieduur en gaan hoogstwaarschijnlijk niks substantieel verbeteren. Een 7kW wp voor een vrijstaand, nageïsoleerd huis van 600m3 gaat niet onder alle omstandigheden de boel warm houden denk ik. Vandaar dat hybride een heel logische keus was.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:21:
@jaapzb
[Afbeelding]
Houdt wel even in de gaten met welke temperatuur het water die vloerverwarming van de badkamer in gaat. Wellicht dat het retourwater van die designradiator het ingaande van de vloerverwarming is, dat werd in de CV tijd vaak zo gedaan.
Die Buderus op de maximale stand linksom, dat is goed. Je warmtepomp houdt in feite alleen maar een pot water op de gewenste temperatuur, de Buderus verdeelt het ook daadwerkelijk. Zeker bij koud weer gewoon maximaal zetten, anders zit je een pot water warm te houden zonder dat dit voldoende verdeeld wordt.
Er zit geen v-snaar in de buitenunit, de ventilator is direct-drive. Ik zie wel erg veel ijsvorming op de condensor en zelf wat ijs aan de voorzijde rond de ventilator. Ik vermoed dat dit ijs de ventilator raakt en dit het piepende geluid veroorzaakt. Zou vanzelf moeten verdwijnen na een defrost...P-twin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:36:
Beste mensen,
Wie heeft dit geluid ook wel eens gehad?
Zou het een v-snaar kunnen zijn?
[YouTube: 4 januari 2025]
ik kan voor de handige tweaker de heatbooster van https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:21:
Ik heb geen enkele kennis van radiatorventilatoren, zeker niet in een convectorput. Heb je suggesties welke ik zou kunnen nemen?
aanbevelen. Er is hier ook een mooie topic erover: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Beetje zelf knutselen met computer ventilatortjes. Vorige winter kwam mijn wp soms niet aan de nodige 45graden. Nu met die heatboosters van sdr in de convectorput zijn 40 voldoende en haalt de wp het wel.
Zoals je hierboven leest is je installatie nog niet optimaal. Het is uiteraard je eigen keuze, maar ik zou beginnen met de basis op orde krijgen. Bij radiatoren is boosten doorgaans een must om een LT systeem te krijgen. Met een stooklijn tot 58 graden kom je met een WP gewoon in de problemen met dit weer, even los van de significant extra kosten die je maakt door de lage COP.Leonard Smit schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Bedankt voor de snelle reacties.
@Master 1104
Ik ga dus niet zo gauw wat wijzigen en zoek nu bovendien een oplossing op de korte termijn.
[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 04-01-2025 19:04 ]
Ik ben eens door alle data aan het spitten die het oplevert en liep daarbij tegen paar dingen aan.
1. Welke data is het meest interessant? Het levert nu namelijk een behoorlijke overkill aan data.
2. Wat is het verschil tussen dhw intern en extern temperature? extern laat namelijk een gigantische daling zien tot 27 graden.
3. Is het normaal (met dit weer?) dat mijn 9kW enviline er zo'n 8 uur over doet om mijn 300 liter vat op te warmen naar 55 graden? Is het niet logischer/efficienter dat tapwater voorrang zou krijgen boven CV en dan met één run (excl. defrosts) tapwater zou opwarmen?
:strip_exif()/f/image/S4EDh4Ygy2c6lWeKBIDL9PjU.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij compressor activity: geel is defrost, blauw-groen-achtig is tapwater, rood is 'none'
[ Voor 4% gewijzigd door wocko op 04-01-2025 21:44 ]
1. je heb al een paar mooie gevondenwocko schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:41:
Sinds een paar dagen heb ik BbqKees aangesloten op mijn Enviline 9kW met 300 liter boilervat![]()
Ik ben eens door alle data aan het spitten die het oplevert en liep daarbij tegen paar dingen aan.
1. Welke data is het meest interessant? Het levert nu namelijk een behoorlijke overkill aan data.
2. Wat is het verschil tussen dhw intern en extern temperature? extern laat namelijk een gigantische daling zien tot 27 graden.
3. Is het normaal (met dit weer?) dat mijn 9kW enviline er zo'n 8 uur over doet om mijn 300 liter vat op te warmen naar 55 graden? Is het niet logischer/efficienter dat tapwater voorrang zou krijgen boven CV en dan met één run (excl. defrosts) tapwater zou opwarmen?
[Afbeelding]
Bij compressor activity: geel is defrost, blauw-groen-achtig is tapwater, rood is 'none'
2. half 8 was iemand douchen? Dhw intern is een virtuele berekende waarde, tamelijk nutteloos, extern geeft de temperatuur onderin het vat weer.
3. Heb je echt ieder dag 300l 55 graden nodig? Voelt het al koud als de sensor 27 graden onderin meet? Bovenin is het namelijk nog steeds veel warmer dan.
Die onderbrekingen zijn instelbaar, ik weet het alleen even niet uit mijn hoofd hoe. Voordeel van dat afwisselen is dat het huis niet (erg) afkoelt tijdens dhw.
Wat je leuk vindt
Ik heb een tabje met de warmtepomp data met daarin grafiek met de laatste 6 uur de:
- target current en return temperature
- circulation pump en compressor speed
- current en selected room temperature
- tw1 reservoir temp
- outside temp
En onderin een weekoverzicht met het dagelijkse verbruik en de dagelijkse opbrengst van de warmtepomp.
ems-esp Boiler dhw Alternating operation kun je op off zetten om te voorkomen dat een warm water run wordt onderbroken door een heating run.
Die current intern lijkt aan te geven wat de temperatuur zou zijn als er geen warm water wordt gebruikt. Ik zie nog niet het nut van die sensor. De extern zit halverwege het vat. Koud water is zwaarder dan warm water, dus als deze sensor 20 aangeeft is de kans groot dat je nog steeds lekker kunt douchen.
Afhankelijk van de gezinssituatie etc is die 55 ok of veel te hoog. Ik ben langzaam aan die temperatuur gaan verlagen en kwam er achter dat met een stuk lagere temperatuur wij voldoende warm water hebben. Na de warm water run is mijn extern temperatuur 44 graden.
Na 32 uur uit de pas te zijn geweest, kwamen de streefaanvoertemperatuur en de huidige aanvoertemperatuur gistermiddag weer bij elkaar. De werkelijke kamertemperatuur en de streefkamertemperatuur waren precies gelijk. Zie plaatje.
/f/image/f6215K9qzPJxhBcs6ZG8oAD2.png?f=fotoalbum_large)
Waarom het weer goed is gekomen, is niet helemaal duidelijk:
- De buitentemperatuur is natuurlijk van -2 gestegen naar +2,5, dat scheelt.
- Verder had ik de Buderus op 6 gezet, maar toen de huidige aanvoertemperatuur daardoor nóg verder daalde, heb ik deze wat teruggezet naar 3 (hij stond oorspronkelijk op 1). Ik zal kijken of deze verder omlaag kan. Vannacht was de situatie namelijk vergelijkbaar met de periode waarin de boel van slag raakte en is de wp netjes op temperatuur gebleven.
- Tot slot had ik de ruimte-invloed van 4 naar 1 gezet met de gedachte dat de compressor dan minder hard hoeft te werken.
Niet volgens het boekje, zoveel tegelijk, maar je wil de dames thuis niet in de kou zetten.
Dan nu de stooklijn in combinatie met de vele defrosts. Ik kijk een beetje op van de reacties op mijn (steile) stooklijn met eindpunt 59. Ik vond die acceptabel omdat:
- dit was ook zo ongeveer de stooklijn toen de verwarming alleen nog op de cv draaide. Je kunt toch moeilijk verwachten dat het huis met een veel lagere stooklijn voldoende warm te krijgen is.
- eindpunt 60 is in de handleiding van Nefit toch het advies voor verwarming met radiatoren/convectoren?
- de storingsmonteur van Bosch-Nefit (die eigenlijk voor de geluidsoverlast kwam) heeft de verwarmingsmethodes in huis bekeken (alle vertrekken met radiatoren, alleen de woonkamer met convectoren en de keuken/badkamer met vloerverwarming erbij) en daarna het eindpunt op 59 ingesteld. Wie was ik om te twijfelen aan zijn deskundigheid?
Ik heb nu wel het eindpunt teruggezet van 59 naar 57. Kijken wat dat gaat doen. Maar ik heb ‘m al eerder teruggezet, zelfs naar 50 (op advies van @Willem senior die ‘m eigenlijk op 45 wilde) maar geleidelijk aan toch weer moeten verhogen naar 59. Dus of dat een blijverdje is…
Tot zover even. Ik kan ook nog reageren op allerlei detailvragen en opmerkingen, maar dat wordt te veel voor nu.
Ik ga wel met ventilatoren in de convectorput aan de slag, maar ben een beetje bang voor geluid want daar lees je veel over. Met één setje beginnen maar.
Half 8 was idd douchen. Nee, elke dag 300 liter 55 graden is vermoedelijk idd niet nodig. Stond na installatie zelfs op 58. Bij 27 was het inderdaad nog niet koud. Met behulp van bbqkees probeer ik nu wat meer inzicht te krijgen en dan gaandeweg steeds verder te verlagen (totdat iemand in het gezin gaat klagenhackbard schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:16:
[...]
1. je heb al een paar mooie gevonden
2. half 8 was iemand douchen? Dhw intern is een virtuele berekende waarde, tamelijk nutteloos, extern geeft de temperatuur onderin het vat weer.
3. Heb je echt ieder dag 300l 55 graden nodig? Voelt het al koud als de sensor 27 graden onderin meet? Bovenin is het namelijk nog steeds veel warmer dan.
Die onderbrekingen zijn instelbaar, ik weet het alleen even niet uit mijn hoofd hoe. Voordeel van dat afwisselen is dat het huis niet (erg) afkoelt tijdens dhw.
Comfort staat bij mij nu op 44-55 en eco op 41-52 gr C. Welke ondergrens hanteer jij dan bij bovengrens van 44 graden?HansRemmerswaal schreef op zondag 5 januari 2025 @ 06:44:
@wocko
Afhankelijk van de gezinssituatie etc is die 55 ok of veel te hoog. Ik ben langzaam aan die temperatuur gaan verlagen en kwam er achter dat met een stuk lagere temperatuur wij voldoende warm water hebben. Na de warm water run is mijn extern temperatuur 44 graden.
55 is fors hoor, zeker gezien de werkelijke temperatuur dan nog 5 graden hoger ligt door plaatsing van de sensor. Hier staat deze op 48 + 5 = 53 voor comfort.wocko schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Half 8 was idd douchen. Nee, elke dag 300 liter 55 graden is vermoedelijk idd niet nodig. Stond na installatie zelfs op 58. Bij 27 was het inderdaad nog niet koud. Met behulp van bbqkees probeer ik nu wat meer inzicht te krijgen en dan gaandeweg steeds verder te verlagen (totdat iemand in het gezin gaat klagen)
[...]
Comfort staat bij mij nu op 44-55 en eco op 41-52 gr C. Welke ondergrens hanteer jij dan bij bovengrens van 44 graden?
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Je convectoren boosten met ventilatoren scheelt enorm met ltv verwarmingLeonard Smit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:04:
Hallo tweakers,
Na 32 uur uit de pas te zijn geweest, kwamen de streefaanvoertemperatuur en de huidige aanvoertemperatuur gistermiddag weer bij elkaar. De werkelijke kamertemperatuur en de streefkamertemperatuur waren precies gelijk. Zie plaatje.
[Afbeelding]
Waarom het weer goed is gekomen, is niet helemaal duidelijk:
- De buitentemperatuur is natuurlijk van -2 gestegen naar +2,5, dat scheelt.
- Verder had ik de Buderus op 6 gezet, maar toen de huidige aanvoertemperatuur daardoor nóg verder daalde, heb ik deze wat teruggezet naar 3 (hij stond oorspronkelijk op 1). Ik zal kijken of deze verder omlaag kan. Vannacht was de situatie namelijk vergelijkbaar met de periode waarin de boel van slag raakte en is de wp netjes op temperatuur gebleven.
- Tot slot had ik de ruimte-invloed van 4 naar 1 gezet met de gedachte dat de compressor dan minder hard hoeft te werken.
Niet volgens het boekje, zoveel tegelijk, maar je wil de dames thuis niet in de kou zetten.
Dan nu de stooklijn in combinatie met de vele defrosts. Ik kijk een beetje op van de reacties op mijn (steile) stooklijn met eindpunt 59. Ik vond die acceptabel omdat:
- dit was ook zo ongeveer de stooklijn toen de verwarming alleen nog op de cv draaide. Je kunt toch moeilijk verwachten dat het huis met een veel lagere stooklijn voldoende warm te krijgen is.
- eindpunt 60 is in de handleiding van Nefit toch het advies voor verwarming met radiatoren/convectoren?
- de storingsmonteur van Bosch-Nefit (die eigenlijk voor de geluidsoverlast kwam) heeft de verwarmingsmethodes in huis bekeken (alle vertrekken met radiatoren, alleen de woonkamer met convectoren en de keuken/badkamer met vloerverwarming erbij) en daarna het eindpunt op 59 ingesteld. Wie was ik om te twijfelen aan zijn deskundigheid?
Ik heb nu wel het eindpunt teruggezet van 59 naar 57. Kijken wat dat gaat doen. Maar ik heb ‘m al eerder teruggezet, zelfs naar 50 (op advies van @Willem senior die ‘m eigenlijk op 45 wilde) maar geleidelijk aan toch weer moeten verhogen naar 59. Dus of dat een blijverdje is…
Tot zover even. Ik kan ook nog reageren op allerlei detailvragen en opmerkingen, maar dat wordt te veel voor nu.
Ik ga wel met ventilatoren in de convectorput aan de slag, maar ben een beetje bang voor geluid want daar lees je veel over. Met één setje beginnen maar.
Heb zelf hier twee jaga strada hybrid convectoren werken perfect voor verwarming en licht cooling
Dan voor nu zou ik verlopig de pomp op stand 3 laten staan
Dan kijken even naar de max ingestelde temperatuur staat die op 60 ingesteld of misschien lager ?
Bij oud huis mag deze op 60/65 graden volgens Nefit standaard instellingen
Als laagste optie zou je de ketel misschien eerder kunnen laten helpen met de verwarming
Maar dat moet iemand met een hybride warmtepomp beantwoorden want ik weet niet of dat kan
Dan vanmorgen hier gezien dat het ongeveer 3 kwartier duurt eer dat de warmtepomp reageert op de verhoging van de aanvoerstreeftemperatuur
Dus geef de warmtepomp altijd een paar uur de tijd om te reageren het is een traag systeem
En goed om te horen dat het nu weer stabiel draait
om 8:00 ging de aanvoerstreeftemperatuur naar 30 graden was 29 graden
pas om 9:12 zie je het opgenomen vermogen stijgen als reactie en de compressor gaat ook oplopen
jammer van de defrost daar gelijk kort na
Maar je kunt wel zien hoelang het dus duurt eer je warmtepomp reageert op een verandering
en om 9:48 ging door de buitentemperatuur de aanvoerstreeftemperatuur weer terug naar 29 graden aanvoertemperatuur
/f/image/TzN5CFKZ4LIbTMzrLVgnYNrL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lHVdjoi2OB0aj3U7uinBtMct.png?f=fotoalbum_large)
was vergeten de thermostaat erbij te doen om te laten zien dat die ook mooi strak blijft
Dus het kan wel met een warmtepomp
Zou ik zelf niet proberen ik hou de 5 graden buiten temperatuur als grens voor nachtverlaging aan
Link naar YouTube filmpje:
YouTube: Heatpump Performance on the coldest night of the year
Je kunt ook de WW-wisselmodus uitzetten. Een goed geïsoleerd huis koelt echt niet zo snel af, en het WW is dan binnen een uur of 2 weer op temperatuur. Ik doe dat 2x per etmaal, 1x 's nachts van 01:00 tot 03:00 en 1x 's middags van 12:00 tot 14:00 uur. Dan is de stroomprijs meestal het laagst en ik heb dynamische prijzen. Verder WW op ECO, uitschakelen bij 52 graden.s441558 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:27:
@wocko je kan de tijd instellen dat de boiler wordt verwarmt per cyclus. Deze cyclus wordt afgewisseld met het verwarmen van het cv water. Je kan deze tijd wat langer zetten, ik had mij de indruk dat de standaard tijd wel erg kort is. Het is een beetje spelen om een instelling te vinden dat hij zo lang mogelijk de boiler verwarmt, zonder dat je Kamertemperatuur er last van heeft/te veel afkoelt.
WW uiteraard op eigen klokprogramma zetten.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Binnen- en buitenunit uitgeschakeld geweest en weer opnieuw opgestart. Na ca. 10 minuten start het verwarmen van het CV-circuit (modulatie buitenunit op ca. 48%), na ca. 30 minuten stopt het verwarmen weer. Er is geen brander symbool zichtbaar op de 1010H. Ook na de ruimtetemperatuur te hebben verhoogd naar 27 graden, geen reactie maar ook geen foutmelding. Ideen?
We weten niet wat er gebeurt is omdat/ waarom de stroom van de warmtepomp af is geweestNous112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:33:
Sinds vanochtend problemen met onze monoblock Compress 7400. Er worden geen foutmeldingen weergegeven, maar de warmtepomp verwarmd het cv-circuit niet. Kamer temperatuur staat op 20,5 graden, is inmiddels gezakt naar 19 graden, echter modulatie van de compressor staat op 0%.
Binnen- en buitenunit uitgeschakeld geweest en weer opnieuw opgestart. Na ca. 10 minuten start het verwarmen van het CV-circuit (modulatie buitenunit op ca. 48%), na ca. 30 minuten stopt het verwarmen weer. Er is geen brander symbool zichtbaar op de 1010H. Ook na de ruimtetemperatuur te hebben verhoogd naar 27 graden, geen reactie maar ook geen foutmelding. Ideen?
Maar ik doe een paar ideeën
Heb je het ontluchtings programma gedraaid
Had je de instellingen eerst wel opgeslagen
Staat de warmtepomp wel op verwarmen of na herstart nu op koelen
Misschien per ongeluk een schakelaar In home assistant / bbqkees kastje verzet is namelijk al meer gebeurt
Hopelijk is het een simpele storing
wocko schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Comfort staat bij mij nu op 44-55 en eco op 41-52 gr C. Welke ondergrens hanteer jij dan bij bovengrens van 44 graden?
/f/image/5DEAzMuUDDeXyXaUSNLfrzrd.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik het klokprogramma voor de boiler zo ingesteld dat deze elke dag warm water mag maken tussen 00:00 en 03:00 voor ECO, en één keer per week COMFORT startend een uur voor de thermische desinfectie.
Bedankt voor het meedenken. Omdat ik vandaag weer eens was gestart met HA, dacht ik eerst dat de oorzaak hierin te vinden was, maar ook na uitschakelen van de HA PC bleef het probleem bestaan.Willem senior schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:07:
[...]
We weten niet wat er gebeurt is omdat/ waarom de stroom van de warmtepomp af is geweest
Maar ik doe een paar ideeën
Heb je het ontluchtings programma gedraaid
Had je de instellingen eerst wel opgeslagen
Staat de warmtepomp wel op verwarmen of na herstart nu op koelen
Misschien per ongeluk een schakelaar In home assistant / bbqkees kastje verzet is namelijk al meer gebeurt
Hopelijk is het een simpele storing
Maar oorzaak gevonden: waarschijnlijk een defecte Buderus Wilo pomp. Ik had een hoge retour temperatuur, welke er voor zorgde dat de buitenunit niet aan ging. Ik hoor in Diagnose modus bij de pomptest dat het moederbord in de Eviline dat er een relais schakelt, echter de pomp schakelt niet in. Als ik handmatig spanning zet op de voedingsdraden richting pomp zet blijft de pomp uit en gaan er geen leds hierop branden. Meet wel spanning op de uitgang van het moederbord van de Enviline. Ik ben bang dat de pomp is overleden (na ca. 3,5 jaar gewerkt te hebben). Morgen de installateur maar bellen.
Reset van de pomp al geprobeerd (5 seconden ingedrukt houden, 3 seconden is ontluchten, 5 seconden is manual reset) ? Als hij helemaal niks doet, is dat waardeloos advies van mij natuurlijkNous112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:03:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Omdat ik vandaag weer eens was gestart met HA, dacht ik eerst dat de oorzaak hierin te vinden was, maar ook na uitschakelen van de HA PC bleef het probleem bestaan.
Maar oorzaak gevonden: waarschijnlijk een defecte Buderus Wilo pomp. Ik had een hoge retour temperatuur, welke er voor zorgde dat de buitenunit niet aan ging. Ik hoor in Diagnose modus bij de pomptest dat het moederbord in de Eviline dat er een relais schakelt, echter de pomp schakelt niet in. Als ik handmatig spanning zet op de voedingsdraden richting pomp zet blijft de pomp uit en gaan er geen leds hierop branden. Meet wel spanning op de uitgang van het moederbord van de Enviline. Ik ben bang dat de pomp is overleden (na ca. 3,5 jaar gewerkt te hebben). Morgen de installateur maar bellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 05-01-2025 20:15 ]
Helaas, al geprobeerd, is helemaal dood….maar toch bedankt!Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:14:
[...]
Reset van de pomp al geprobeerd (5 seconden ingedrukt houden, 3 seconden is ontluchten, 5 seconden is manual reset) ? Als hij helemaal niks doet, is dat waardeloos advies van mij natuurlijk
Om even terug te komen op dit punt, ik heb deze vakantie een sensing relais geplaatst tussen de HCE20 vloerverdeler en de 2nd pump. Wat ik zie is dat de HCE20 heel korte momenten de 2nd pomp inschakelt. Ik heb dit nog niet echt gecorreleerd met warmtevraag.JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
Ik zie de aanvoer en afvoer fluctueren, wat is daar de oorzaak van?
[Afbeelding]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Kan je zien hoeveel % warmtevraag er is? Dit is wel typisch honeywell gedrag voor een kleine warmtevraag van een paar procenten (5-10% ofzo).JackBol schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:11:
[...]
Om even terug te komen op dit punt, ik heb deze vakantie een sensing relais geplaatst tussen de HCE20 vloerverdeler en de 2nd pump. Wat ik zie is dat de HCE20 heel korte momenten de 2nd pomp inschakelt. Ik heb dit nog niet echt gecorreleerd met warmtevraag.
[Afbeelding]
Nee, ik heb geen flauw idee wat die Honeywell denkt te doen. Dat ding is niet digitaal uitleesbaar en ik ga er niet naast zitten om naar de lampjes te staren 🤣.jaapzb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Kan je zien hoeveel % warmtevraag er is? Dit is wel typisch honeywell gedrag voor een kleine warmtevraag van een paar procenten (5-10% ofzo).
Een van de redenen waarom ik wil weten wat die HCE20 doet is omdat ik van plan ben dat ding er compleet uit te gooien en te vervangen voor stelventielen die ik aan kan sturen via mijn domotica. Dan heb ik 100% controle en inzage over het gedrag per groep.
Mijn domotica zit nu al tussen de HCE20 en de 2nd pump en mijn domotica heeft effectief de sturing van de 2nd pump al overgenomen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
In het installatie-schakelschema staan 3 schroefjes en naar het bovenste schroefje een stippellijn met "PC1"
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Wat voor pomp ? Welke binnenunit.PieterL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:43:
Weet iemand hoe de externe waterpomp PC1 in de wp moet worden aangesloten?
In het installatie-schakelschema staan 3 schroefjes en naar het bovenste schroefje een stippellijn met "PC1"
Wilo Para SC (self-controlled) op de 5800i moet gewoon op een aan/uit relais
Dit plaatje heeft @master1104 gedeeld kun je terug zoekenPieterL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:43:
Weet iemand hoe de externe waterpomp PC1 in de wp moet worden aangesloten?
:strip_exif()/f/image/FSxcOef15mvcvxeYW0Gq5SJi.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts is het eerst aarde (geel/groen)
Dan middelste neutraal (blauwe draad)
En als laatste fase (bruin) nummer 52 in dit plaatje kan bij jou misschien ander nummer zijn
AUB WEL DE STROOM VAN DE WARMTEPOMP HALEN ALS JE DAAR WERKT
[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 07-01-2025 10:59 ]
Nee hoor, gewoon pluggen.MertijnW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:24:
Ik heb een BBQKees aangeschaft en wil deze gaan aansluiten op de service jack van mijn Nefit EnviLine Monoblock 9.0 E-S. Kan ik deze zonder problemen gewoon inpluggen of is het aan te raden om eerst bijv. de stroom eraf te halen of iets anders met de warmtepomp te doen?
MertijnW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:24:
Ik heb een BBQKees aangeschaft en wil deze gaan aansluiten op de service jack van mijn Nefit EnviLine Monoblock 9.0 E-S. Kan ik deze zonder problemen gewoon inpluggen of is het aan te raden om eerst bijv. de stroom eraf te halen of iets anders met de warmtepomp te doen?
Nou de BBQKees toch weer eens voorbij komt ... Ik heb met mijn Enviline monoblock 9.0 E-S het probleem dat bij de meeste aanpassingen aan instellingen die ik doe vanuit BBQKees, de binnenunit meteen in storing schiet met een melding in de trant van "aanpassingen buiten configuratie gemaakt. neem contact op met de service monteur". Enige wat wel goed gaat is de thermostaat aanpassen.
Iemand anders hier ook last van?
Ik wil het er _niet_ over hebben.
:strip_exif()/f/image/KtTAjGEQe68h4yr1qQY7mFru.jpg?f=fotoalbum_large)