• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-11 12:07
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:35:
[...]

[...]

Ik heb trouwens tijdens een stookseizoen mijn stooklijn ingesteld met ruimte invloed uit, net zolang dat de kamer tempertuur rond de ingestelde temperatuur schommelde. Daarna heb ik pas de ruimte invloed aangezet. Hierdoor hoeft de ruimte invloed maar weinig te corrigeren.
ja wat je ook zou kunnen doen is het gemiddelde van de ruimte-correctie versus buitentemperatuur bijhouden en dat dan na een tijdje toepassen als correctie op de stooklijn.
Technisch gezien moet de stooklijn altijd wel iets te hoog staan: je moet immers ook ooit de ruimte kunnen opwarmen als het ff koud is omdat er een deur of raam open geweest is, of omdat er tijdelijk niet gestookt is (bij uitval oid). Ruimteinvloed zou dan zijn werk goed kunnen doen.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 13:50
lc8 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:29:
[...]

ja wat je ook zou kunnen doen is het gemiddelde van de ruimte-correctie versus buitentemperatuur bijhouden en dat dan na een tijdje toepassen als correctie op de stooklijn.
Technisch gezien moet de stooklijn altijd wel iets te hoog staan: je moet immers ook ooit de ruimte kunnen opwarmen als het ff koud is omdat er een deur of raam open geweest is, of omdat er tijdelijk niet gestookt is (bij uitval oid). Ruimteinvloed zou dan zijn werk goed kunnen doen.
Wat is in dit kader de Factor ruimteinvloed?

Bij mij is in bbqkees de Huidige ruimteinvloed altijd 0. Ook als de ruimteinvloed de berekende aanvoer wel heeft aangepast. Fout in bbqkees?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:14
Wellicht ook interessant voor de anderen hier: Ik heb nog eens goed naar het effect van de silent mode gekeken. Bij mijn 11kw split zie ik geen enkel nadelig effect.
  • Het afgegeven vermogen blijft gelijk
  • Alle temperaturen blijven nagenoeg gelijk, alleen PL1 ging van 0.7 naar 0.2 graad
  • Het opgenomen vermogen zakte van 618W naar 570W, een verbetering van ruim 7%
  • De realtime COP steeg van 550% naar 580%, een verbetering van ruim 5%!
  • De unit loopt duidelijk stiller door afname van fan geluid
Het verschil tussen verbetering in COP en opgenomen vermogen komt vermoedelijk door een afronding van het afgegeven vermogen door Nefit. Aangezien de temperaturen gelijk blijven denk ik dat de werkelijk verbetering eerder ruim 7% dan 5% zal zijn.

Hier blijft silent mode in elk geval tot 4 graden gewoon aan staan. Daaronder, met defrost mania, is het wel nodig om hem i.c.m. onze woning uit te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 21-12-2024 19:27 ]

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:20

NvG

Omdat bij verkoop de hybride warmtepompen meestal overgedimensioneerd zijn, geen klachten en hogere winsten voor de leverancier, is de permanente stille modus vaak een goede optie. Bedenk daarbij dat door klimaatverandering de kans op overdimensionering alleen maar toeneemt. Door het maximaal maar op 80% van het vermogen draaien van de compressor en ventilator wordt ook de levensduur van de buitenunit verbeterd. De COP verbetert en in de meeste gevallen, door de minder sterke luchtstroom bij een langzamer draaiende ventilator, zullen er ook minder defrosts voorkomen. Ik ervaar al een aantal jaren alleen maar voordelen van het instellen van de permanente stille modus.

• NvG

NvG

@GrubLeo
Voor de aansturing van de wp kan het nog wel wat betekenen.
Bij een stooklijn van 25C - 35C is die ene graad toch 10% van het totale bereik.

Ik vraag me af of een zo vlakke stooklijn wel gunstig is voor het goed kunnen moduleren van de wp. Ik denk dat de kans op pendelen daardoor wordt verhoogd. Bij een ruimere marge tussen voetpunt en eindpunt kan het systeem beter moduleren en hoeven de minimale en maximale aanvoertemperaturen ook alleen in uitzonderlijke situaties afgegeven worden.
Voor het comfort in huis is het misschien zelfs beter om het voetpunt iets te laag en het eindpunt iets te hoog in te stellen.
Ik denk dat dat voor de efficiëntie geen merkbaar nadelige gevolgen zal hebben.

• Eve1965
  • Laatst online: 10-02 19:22
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie, ik heb een probleem met mijn warmtepomp (nefit type enviline A/W monoblock 9.0 E-S). Mijn eigen installateur komt er niet uit, en heeft Nefit zelf ingeschakeld om naar het probleem te kijken, alleen 1 nadeel, Nefit kan pas op 9 januari komen, dus tot die tijd werkt de vloerverwarming niet.

Wellicht weet iemand een oplossing voor het volgende probleem. De vloerverwarming wordt niet warm (gemeten aanvoertemperatuur = 18 graden), het warmwater voor de douche wordt wel warm, zelfs te warm (gemeten temperatuur = 78,2 graden). Je hoort de ketel om de 15 seconden ‘tikken’ (tijdstip wisselt trouwens). Als ik aan de 3-weg klep voel, dan is de invoer naar de 3-weg klep is warm, uitgang naar het leidingwater is warm, maar de uitgang naar de vloerverwarming is koud. De (beide) 3-weg koppelingen zijn (inclusief elektronische aansturing) vervangen door de installateur, maar het probleem is nog niet opgelost.

Het lijkt er op dat de 3-weg klep heel even open gaat en dat weer dichtslaat...

Wellicht weet iemand een mogelijke oplossing, zoals aangegeven mijn huidige installateur weet het niet meer (de persoon welke de WP 4 jaar geleden heeft geïnstalleerd, werkt er helaas niet meer). Ik denk ik vraag het hier even of er een oplossing is, anders zijn we genoodzaakt om nog 3 weken in de kou te zitten.

Koude Kerst groetjes Eric de Vries

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11 01:22
Eve1965 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:24:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie, ik heb een probleem met mijn warmtepomp (nefit type enviline A/W monoblock 9.0 E-S). Mijn eigen installateur komt er niet uit, en heeft Nefit zelf ingeschakeld om naar het probleem te kijken, alleen 1 nadeel, Nefit kan pas op 9 januari komen, dus tot die tijd werkt de vloerverwarming niet.

Wellicht weet iemand een oplossing voor het volgende probleem. De vloerverwarming wordt niet warm (gemeten aanvoertemperatuur = 18 graden), het warmwater voor de douche wordt wel warm, zelfs te warm (gemeten temperatuur = 78,2 graden). Je hoort de ketel om de 15 seconden ‘tikken’ (tijdstip wisselt trouwens). Als ik aan de 3-weg klep voel, dan is de invoer naar de 3-weg klep is warm, uitgang naar het leidingwater is warm, maar de uitgang naar de vloerverwarming is koud. De (beide) 3-weg koppelingen zijn (inclusief elektronische aansturing) vervangen door de installateur, maar het probleem is nog niet opgelost.

Wellicht weet iemand een mogelijke oplossing, zoals aangegeven mijn huidige installateur weet het niet meer (de persoon welke de WP 4 jaar geleden heeft geïnstalleerd, werkt er helaas niet meer). Ik denk ik vraag het hier even of er een oplossing is, anders zijn we genoodzaakt om nog 3 weken in de kou te zitten.

heeft het de afgelopen 4 jaar wel gewerkt, is er iets verandert?
Al de advies instellingen nagelopen? (download link in de TopicStart)

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11 22:18
Vraag aan de hybride gebruikers van warmtepomp.

Ik zie twee bijzonderheden die ik niet kan duiden.
Hebben jullie een idee?

a. In geval defrost.
Na 2 minuten springt de bijverwarming aan, de aanvoertemp stopt met dalen resp. gaat omhoog. Display geeft aan dat de mengklep gesloten blijft (0%);
b. In geval uitgeschakelde WP door overschreiding hysterese 150 K/mi
Bijverwarming schakelt bij, incl. geopende mengklep.

Apparatuur geeft geen storing.

Herkent iemand dit resp. heeft iemand een verklaring?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:10
RobEppink schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:35:
Vraag aan de hybride gebruikers van warmtepomp.

Ik zie twee bijzonderheden die ik niet kan duiden.
Hebben jullie een idee?

a. In geval defrost.
Na 2 minuten springt de bijverwarming aan, de aanvoertemp stopt met dalen resp. gaat omhoog. Display geeft aan dat de mengklep gesloten blijft (0%);
b. In geval uitgeschakelde WP door overschreiding hysterese 150 K/mi
Bijverwarming schakelt bij, incl. geopende mengklep.

Apparatuur geeft geen storing.

Herkent iemand dit resp. heeft iemand een verklaring?
De samenwerking tussen de wp en cv bij de NEFIT hybrides blijft vaak een mysterieus gebeuren.

a) Ik gok dat wanneer het display op 0% blijft staan, dat de klep dan ook daadwerkelijk dicht blijft. Dit kun je alleen maar controleren door de kap er even af te halen. Bij mij gaat de klep wél open bij defrosts, maar dan geeft het display zo rond de 20% aan. Met de mengerlooptijd op 3000 gaat ie dan ook daadwerkelijk substantieel open en krijgt de defrost een flinke zet mee van warm CV water.
Dit werkt vreemd genoeg alleen bij mijn 3000, bij de Enviline werkt de CV nooit mee bij defrosts, ook al zet ik de instellingen identiek. Is best jammer want het werkt prima, in no-time zit de wp weer op de gewenste aanvoertemperatuur; de enviline zit daar dan best wel een tijdje op te ploeteren.

b) dit herken ik niet. De wp schakelt af bij einde run, en de bijverwarming begint op een zeker moment op eigen houtje een nieuwe run? De enige verklaring die ik in dat geval kan verzinnen is dat je de gewenste aanvoertemp flink hoog hebt, zodat de warmtepomp met alleen bijverwarming begint en het niet eens met wp probeert? Heb je hem op parallel of hybride staan? Ik zou altijd parallel adviseren, dan loopt de bijverwarming onder de ingestelde temp redelijk goed mee met de wp.

Maar; het blijft niet altijd goed te doorgronden, ik weet het.

• NvG

NvG

@Eve1965
De (beide) 3-weg koppelingen zijn (inclusief elektronische aansturing) vervangen door de installateur, maar het probleem is nog niet opgelost.

Er nu zelf iets aan proberen te doen kan problemen met de installateur veroorzaken waardoor hij geen verplichtingen meer heeft. Probeer via de installateur of via persoonlijk contact met Nefit de urgentie voor het oplossen van het probleem aan te geven en aan te dringen op een snellere oplossing.

Wat vaak vergeten wordt is dat na de garantieperiode een beroep gedaan kan worden op het juridische non-conformiteit beginsel Artikel 7:17 lid 1 BW. Een warmtepomp hoort, als omgekeerde koelkast eigenlijk, veel langer dan 4 jaar probleemloos te functioneren. Als dat niet zo is dan is er sprake van een niet conform de verwachtingen functioneren. In dat geval heb je recht op een coulante behandeling bij het oplossen van het probleem en de financiële afwikkeling. Dat moet soms wel gerechtelijk worden afgedwongen, maar als je aangeeft dat je er een beroep op doet helpt dat meestal wel.

Succes en spoedige warmte gewenst.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De monteur is net geweest voor die storingsmelding. Inderdaad defecte compressor. Ze gaan een voorstel voor reparatie sturen, verwachting is €1500. De warmtepomp is van november 2021 en het defect is begonnen in augustus 2024. Dat is 2 jaar en 9 maanden.

Wat is de verwachte levensduur van een Enviline? Ik wil even een inschatting maken van wat een acceptabele coulance zou zijn. Ik verwacht niet dat ik die ga krijgen, maar dit is echt een dingetje waar de rechtsbijstand goed in is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:58
Nefit enviline monoblock 5 kW

Mij valt het volgende op; de streefaanvoertemperatuur wordt eigenlijk altijd overschreden met een graad of 2 terwijl het geleverde vermogen van de compressor nooit onder de 2 kW is. Waarom moduleert een warmtepomp is zo'n situatie niet verder terug zodat aanvoertemperatuur zakt en daardoor in buurt komt van de streefaanvoertemperatuur?

Als de buitentemperatuur relatief laag is (>3 graden Celsius) zie ik dat dit probleem zich eigenlijk nauwelijks voordoet.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:
De monteur is net geweest voor die storingsmelding. Inderdaad defecte compressor. Ze gaan een voorstel voor reparatie sturen, verwachting is €1500. De warmtepomp is van november 2021 en het defect is begonnen in augustus 2024. Dat is 2 jaar en 9 maanden.

Wat is de verwachte levensduur van een Enviline? Ik wil even een inschatting maken van wat een acceptabele coulance zou zijn. Ik verwacht niet dat ik die ga krijgen, maar dit is echt een dingetje waar de rechtsbijstand goed in is.
Zo'n compressor zou zo 10-15 jaar mee moeten kunnen gaan (of nog langer)

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• jaapzb
  • Niet online
KaEs schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:24:

Mij valt het volgende op; de streefaanvoertemperatuur wordt eigenlijk altijd overschreden met een graad of 2 terwijl het geleverde vermogen van de compressor nooit onder de 2 kW is. Waarom moduleert een warmtepomp is zo'n situatie niet verder terug zodat aanvoertemperatuur zakt en daardoor in buurt komt van de streefaanvoertemperatuur?

Als de buitentemperatuur relatief laag is (>3 graden Celsius) zie ik dat dit probleem zich eigenlijk nauwelijks voordoet.
Je WP heeft een minimum vermogen, lager dan dat kan simpelweg niet. Volgens mij heeft dat te maken met de smering. Zo'n compressor smeert zichzelf en heeft een minimumstand waarop de olie nog goed genoeg door de compressor verdeeld word.

Bij elk model is het minimale vermogen anders maar het zit vaak rond de 2kW.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:58
JackBol schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:

Niks coulance. Je hebt recht op gratis reparatie als je kunt laten zien dat het stukgaan niet jouw schuld is.

https://www.juridischloke...tie/ondeugdelijk-product/

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 23-12-2024 20:08 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Eve1965
hackbard schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:26:
[...]

heeft het de afgelopen 4 jaar wel gewerkt, is er iets verandert?
Al de advies instellingen nagelopen? (download link in de TopicStart)
Bedankt voor je reactie, ja de WP heeft 4 jaar keurig gewerkt. Ik zal eens kijken of er arfwijkingen zijn tussen de instellingen

• Eve1965
NvG schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:54:
@Eve1965
De (beide) 3-weg koppelingen zijn (inclusief elektronische aansturing) vervangen door de installateur, maar het probleem is nog niet opgelost.

Er nu zelf iets aan proberen te doen kan problemen met de installateur veroorzaken waardoor hij geen verplichtingen meer heeft. Probeer via de installateur of via persoonlijk contact met Nefit de urgentie voor het oplossen van het probleem aan te geven en aan te dringen op een snellere oplossing.

Wat vaak vergeten wordt is dat na de garantieperiode een beroep gedaan kan worden op het juridische non-conformiteit beginsel Artikel 7:17 lid 1 BW. Een warmtepomp hoort, als omgekeerde koelkast eigenlijk, veel langer dan 4 jaar probleemloos te functioneren. Als dat niet zo is dan is er sprake van een niet conform de verwachtingen functioneren. In dat geval heb je recht op een coulante behandeling bij het oplossen van het probleem en de financiële afwikkeling. Dat moet soms wel gerechtelijk worden afgedwongen, maar als je aangeeft dat je er een beroep op doet helpt dat meestal wel.

Succes en spoedige warmte gewenst.
Bedankt voor je reactie en tips. Nee ik ga zelf niets aanpassen hoor, dacht wellicht weet iemand hier een oplossing. Ik heb al contact gehad met Nefit, en ze hebben de afsrpaak al 1 week vervroegd, maar moet toch wachten tot 9 januari. Hopelijk wordt het buiten niet zo koud, ik heb gelukkig nog een gashaard in de woonkamer, dus kan wel een beetje bijverwarmen.

En bedankt voor de tip voor de coulante behandeling, ik wacht eerst even de afspraak af en beslis dan wel wat ik ga doen.

Fijne warme kerstdagen ;-)

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-11 10:08
KaEs schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:24:

Hoeveel graden zit de retour temperatuur onder de streefaanvoertemperatuur?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:43
Eve1965 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:24:
Hallo allemaal,

Het kan dat je driewegklep verkeerd gemonteerd is of verkeerd electriche aangesloten
Nefit is een vreemde eend in dit geval
Bij Nefit gaat in ruststand de klep bijna altijd naar het sww (warm water kant)
Dat gaat met een veer
Voor cv wordt de driewegklep dan Bekrachtigd met stroom op de spoel het is dus mogelijk verkeerd aangesloten of gemonteerd
Voor nood zou je nu zelf handmatig het witte hendeltje om kunnen zetten (soms is die rood )
Deze zul je dan als het werkt wel vast moeten zetten anders loopt die weer dicht door de veer (en dan is de klep goed gemonteerd) als ik het goed heb
Dus dat wordt testen of het dan wel werkt en dan iets verzinnen om dat hendeltje vast te zetten voor tijdelijke nood oplossing heb je wel geen warm water meer dat moet je uitzetten
Als je boilervat dan koud is moet dat hendeltje weer los maken en dan zelf een warm water bereiding handmatig starten (NIET OP AUTOMATISCH laten staan)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Eve1965
Willem senior schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:45:
[...]

Het kan dat je driewegklep verkeerd gemonteerd is of verkeerd electriche aangesloten
Nefit is een vreemde eend in dit geval
Bij Nefit gaat in ruststand de klep bijna altijd naar het sww (warm water kant)
Dat gaat met een veer
Voor cv wordt de driewegklep dan Bekrachtigd met stroom op de spoel het is dus mogelijk verkeerd aangesloten of gemonteerd
Voor nood zou je nu zelf handmatig het witte hendeltje om kunnen zetten (soms is die rood )
Deze zul je dan als het werkt wel vast moeten zetten anders loopt die weer dicht door de veer (en dan is de klep goed gemonteerd) als ik het goed heb
Dus dat wordt testen of het dan wel werkt en dan iets verzinnen om dat hendeltje vast te zetten voor tijdelijke nood oplossing heb je wel geen warm water meer dat moet je uitzetten
Als je boilervat dan koud is moet dat hendeltje weer los maken en dan zelf een warm water bereiding handmatig starten (NIET OP AUTOMATISCH laten staan)
Bedankt voor je reactie. De driewegklep is een EMV 110..89ix-M/K. Ik lees het volgende:
The actuator has no manual operation function.But in some cases the valve can be temporarily manually operated by the actuator. 1. Pull out the spring.

Ik heb dit even getest bij de unit welke is vervangen, maar krijg de schakelaar niet omgezet. Ik ga dat niet testen op de nu geplaatste unit, wellicht maak ik deze kapot. Ik wacht de specialist wel af. Wellicht is de kabelboom defect of de printplaat, we gaan het zien.

Gr Eric

• Willem senior
Eve1965 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. De driewegklep is een EMV 110..89ix-M/K. Ik lees het volgende:
The actuator has no manual operation function.But in some cases the valve can be temporarily manually operated by the actuator. 1. Pull out the spring.

Ik heb dit even getest bij de unit welke is vervangen, maar krijg de schakelaar niet omgezet. Ik ga dat niet testen op de nu geplaatste unit, wellicht maak ik deze kapot. Ik wacht de specialist wel af. Wellicht is de kabelboom defect of de printplaat, we gaan het zien.

Gr Eric
Plaatje gevonden
Als je aan dat veertje trekt kun je de motor een slag draaien en dan zou het tijdelijk kunnen werken
Het is zelfs mogelijk dat je installateur deze dus verkeerd geplaatst heeft en dat het dan al goed is
Maar daar kom je alleen achter als je het probeert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wky29eF3XN0QOFlMxNsg0buUElQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkriFhPNcNmIcp6pGQszU0Uj.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• KaEs
HansRemmerswaal schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:07:
[...]

Hoeveel graden zit de retour temperatuur onder de streefaanvoertemperatuur?
Toch wel een graad of 2.

Lees de opmerking van @jaapzb dat een warmtepomp vaak niet verder terug kan moduleren dan 2 kW. Voor een 5 kW warmtepomp lijkt me dat toch wel wat weinig.

• master1104
Vergeet ook niet dat je COP bij nog verder terugmoduleren zakt. Beter een hogere COP en bv 5 runs per dag dan een lange run met lagere COP.

• HansRemmerswaal
KaEs schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:02:
[...]

Toch wel een graad of 2.

Lees de opmerking van @jaapzb dat een warmtepomp vaak niet verder terug kan moduleren dan 2 kW. Voor een 5 kW warmtepomp lijkt me dat toch wel wat weinig.
In de openingspost, 8.4.1, staat een voorbeeld van iemand met een Enviline Monoblock 7.0 T-S met een compressor power output rond de 1.2 kW. Zijn target is 23 en de current flow temperatuur zit daar strak op.

Kijk eens of je de retour temperatuur lager kunt krijgen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-11 22:13
Naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media over mogelijke hybride dreiging op de infrastructuur in Nederland zit ik te denken wat de impact kan zijn op de werking van onze monoblock warmtepomp. Wij zijn niet meer in het bezit van een gasaansluiting, in het geval van langdurige spanningsuitval van het stroomnet hebben we een serieuze uitdaging, vooral in de wintermaanden. Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:
- plaatsen van een houtkachel waarmee de woonkamer verwarmd kan worden. Hiermee kan geen warmwater worden gemaakt en heeft in ons geval tot gevolg dat wij behoorlijke bouwkundige aanpassingen moeten doen.
- plaatsen petroleum kachel welke zonder elektriciteit werkt. Hiermee kan dan wel de woonkamer worden verwarmd, maar kan geen warm water worden gemaakt
- plaatsen aggregaat waarmee de warmtepomp gevoed kan worden. Dit zal een 400 volt 3 fasen uitvoering moeten zijn, afgestemd op het maximale elektrische vermogen van de warmtepomp. Eventuele andere verbruikers die ook beschikbaar moeten blijven (koelkast, vriezer etc.) zijn hierin niet meegenomen. Ik denk dat een aggregaat de meest geschikte oplossing zal zijn, echter in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen ook de meest elektrisch complexe. Maar wellicht zijn er ook nog andere oplossingen die ik nog niet heb beschreven.

Zijn er wellicht al gebruikers van een Nefit warmtepomp die al een aggregaat gebruiken of dit ook mogelijk overwegen? Zijn er nog andere zaken waar ik bij een warmtepomp i.c.m. een aggregaat rekening zou moeten houden?

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:20
Nous112 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:32:
Naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media over mogelijke hybride dreiging op de infrastructuur in Nederland zit ik te denken wat de impact kan zijn op de werking van onze monoblock warmtepomp. Wij zijn niet meer in het bezit van een gasaansluiting, in het geval van langdurige spanningsuitval van het stroomnet hebben we een serieuze uitdaging, vooral in de wintermaanden. Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:
- plaatsen van een houtkachel waarmee de woonkamer verwarmd kan worden. Hiermee kan geen warmwater worden gemaakt en heeft in ons geval tot gevolg dat wij behoorlijke bouwkundige aanpassingen moeten doen.
- plaatsen petroleum kachel welke zonder elektriciteit werkt. Hiermee kan dan wel de woonkamer worden verwarmd, maar kan geen warm water worden gemaakt
- plaatsen aggregaat waarmee de warmtepomp gevoed kan worden. Dit zal een 400 volt 3 fasen uitvoering moeten zijn, afgestemd op het maximale elektrische vermogen van de warmtepomp. Eventuele andere verbruikers die ook beschikbaar moeten blijven (koelkast, vriezer etc.) zijn hierin niet meegenomen. Ik denk dat een aggregaat de meest geschikte oplossing zal zijn, echter in combinatie met een warmtepomp en zonnepanelen ook de meest elektrisch complexe. Maar wellicht zijn er ook nog andere oplossingen die ik nog niet heb beschreven.

Zijn er wellicht al gebruikers van een Nefit warmtepomp die al een aggregaat gebruiken of dit ook mogelijk overwegen? Zijn er nog andere zaken waar ik bij een warmtepomp i.c.m. een aggregaat rekening zou moeten houden?
Denk niet dat langdurige stroomuitval een reëel scenario is, m.u.v. een oorlog maar zelfs in Oekraine krijgt men het nog wel voor elkaar om een aantal uren per dag stroom te leveren. Bij stroomuitval gaan ook gasketels het niet meer doen. Als er zich problemen voordoen met de capaciteit dan gaan eerst niet essentiële grootverbruikers gedwongen stoppen om ruimte te maken.

Een thuisbatterij lijkt mij altijd wel een goed idee en kan je helpen bij kortstondige uitval. En hiermee help je ook meteen een beetje mee met de oplossing van het probleem.

• Willem senior

In dat geval zitten mensen met een cv ketel ook in de kou die werkt zonder stroom ook niet
Maar mocht het gebeuren lang geen stroom door een storing dan heb ik in de schuur een petroleumkachel voor nood die wordt nu alleen gebruikt als ik swinters in de schuur bezig ben
In huis staat een zelf bouw thuis accu
Zie dit forum: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
daar kan ik stroom via de omvormer pakken voor de diepvriezer
Maar die is maar klein maar de diepvries houd het wel 1 dag vol want die draaien niet continu
1 groot nadeel moet de accu wel vol zijn en dat is die regelmatig niet want wordt gebruikt om snachts 0 op de meter te draaien zodat ik meer eigen stroom van de zonnepanelen gebruik en zo geen terugleverboete hoef te betalen
Wil je een echte goede oplossing voor zo,n dreiging dan is een Victron offgrid systeem de beste oplossing
Dan draait het hele huis gewoon door op accu's merk je niet eens dat het systeem om schakelt

• de telegraaf

Ik heb het ook overwogen en er een kleine studie van gemaakt. We hebben al jaren een Honda EU22i met een hele serie verlengkabels welke in geval van nood de essentiële onderdelen; twee hybride warmtepompen (op CV, niet compressor natuurlijk) alle koel/vries, internet en wat verlichting aan de praat kan houden. Dit hebben we nooit nodig gehad, maar ik weet dat wanneer je een CV ketel op aggregaat wil laten draaien je de massa met de CV leidingen moet verbinden, anders gaat die in foutmelding. Ook heb ik enige 5l bidons met Aspen blauw op voorraad. Voor de warmte hebben we twee inbouw houthaarden, maar daar verwarmen we nooit het hele huis mee.

Ondanks dit alles heb ik onlangs gekeken naar wat er nodig is om alles op een aggregaat te laten draaien. En dat is niet mis: je warmtepomp is een compressor met een motor dus die heeft een flinke aanloopstroom nodig. Volgens bronnen moet je rekenen op minimaal het dubbele van het nominale vermogen. En daarbij moeten je overige gebruikers niet flippen door de spannings/frequentiewisseling. Met andere woorden; je moet een behoorlijke joekel van een aggregaat hebben, in mijn geval zeker niet onder de 15-18kVA, liefst boven de 20. En daarbij moet je dan een flinke voorraad diesel hebben, wat niet handig is wanneer je geen enkele ander dieselverbruiker thuis hebt staan.

En uiteraard moet je electricien een omschakelaar in je meterkast bouwen zodat je nooit spanning op het net kunt zetten of het net spanning op je aggregaat. Je zonnepanelen heb je niks aan met dit alles, die moet je als eerste uitzetten met de werkschakelaar, kan alleen en uitsluitend met het net werken.
Ik berekende het volgende: aggregaat 8000 ex BTW (op mijn bedrijf te kopen), dieseltank 1000l ongeveer 1000 euro, voorraad diesel 1500, aanpassen meterkast 1000, verlengkabels 500.

Ik kijk het nog even aan! :)

• de telegraaf
Willem senior schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:11:
[...]

In dat geval zitten mensen met een cv ketel ook in de kou die werkt zonder stroom ook niet
Maar mocht het gebeuren lang geen stroom door een storing dan heb ik in de schuur een petroleumkachel voor nood die wordt nu alleen gebruikt als ik swinters in de schuur bezig ben
In huis staat een zelf bouw thuis accu
Zie dit forum: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
daar kan ik stroom via de omvormer pakken voor de diepvriezer
Maar die is maar klein maar de diepvries houd het wel 1 dag vol want die draaien niet continu
1 groot nadeel moet de accu wel vol zijn en dat is die regelmatig niet want wordt gebruikt om snachts 0 op de meter te draaien zodat ik meer eigen stroom van de zonnepanelen gebruik en zo geen terugleverboete hoef te betalen
Wil je een echte goede oplossing voor zo,n dreiging dan is een Victron offgrid systeem de beste oplossing
Dan draait het hele huis gewoon door op accu's merk je niet eens dat het systeem om schakelt
Die Victron spullen zijn hartstikke mooi, maar erg duur. Daarbij: elke batterij-oplossing is maar voor heel tijdelijk wanneer je daarmee wil verwarmen in de winter. Vandaar dat al die Victron off-grid installaties altijd óók een aggregaat hebben, al dan niet op propaan.
Wil je puur voor langdurige net-onderbrekingen een oplossing; dan kom je m.i. niet om een flinke aggregaat met bijbehorende brandstof-voorraad heen.

• Nous112
Bedankt voor het meedenken. Heb ook zitten ook zitten denken aan een batterij oplossing, deze zou vooral buiten het winterseizoen wel voor een oplossing kunnen zorgen. @Willem senior hoeveel vermogen heeft je zelf bouw accusysteem en wat waren ongeveer de kosten hiervan? Weet overigens niet of ik bij zo’n accu systeem nog wel goed zou kunnen slapen: afgelopen jaar is bij ons in de wijk een huis afgebrand dat was veroorzaakt door een defect in hun accusysteem dat net een paar maanden daarvoor was geïnstalleerd…….

@de telegraaf ben je bij het bepalen van het noodzakelijke vermogen uitgegaan van het elektrisch vermogen van de warmtepomp (bij mijn Compress 7400i zou dat 3,2kW (1fase) zijn voor de buitenunit, geen idee trouwens wat de Enviline binnenunit 3 fasen) als extra zal gaan trekken…….

De goedkoopste oplossing lijkt mij dan inderdaad zoals @Willem senior aangeeft om een petroleumkachel te gebruiken, aangevuld met een camping gas brander om nog eten en water te kunnen warm maken.

• ZonnigY
Niet heel Nefit specifiek dit... Is er niet een off-grid topic ergens?

• Willem senior
Nous112 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:36:
Bedankt voor het meedenken. Heb ook zitten ook zitten denken aan een batterij oplossing, deze zou vooral buiten het winterseizoen wel voor een oplossing kunnen zorgen. @Willem senior hoeveel vermogen heeft je zelf bouw accusysteem en wat waren ongeveer de kosten hiervan? Weet overigens niet of ik bij zo’n accu systeem nog wel goed zou kunnen slapen: afgelopen jaar is bij ons in de wijk een huis afgebrand dat was veroorzaakt door een defect in hun accusysteem dat net een paar maanden daarvoor was geïnstalleerd…….

@de telegraaf ben je bij het bepalen van het noodzakelijke vermogen uitgegaan van het elektrisch vermogen van de warmtepomp (bij mijn Compress 7400i zou dat 3,2kW (1fase) zijn voor de buitenunit, geen idee trouwens wat de Enviline binnenunit 3 fasen) als extra zal gaan trekken…….

De goedkoopste oplossing lijkt mij dan inderdaad zoals @Willem senior aangeeft om een petroleumkachel te gebruiken, aangevuld met een camping gas brander om nog eten en water te kunnen warm maken.
Ik heb die set uit de TS ook na gemaakt + wat extra toegevoegd
1x Powerqueen 25.6V 100 Ah accu. Kost nog geen 600 Euro en dan heb je ook al 2.5 kWh.
1x een 20A LiFepo lader voor deze accu, ca 130 Euro. Start bij 600W teruglevering zonnepanelen
1× Victron Acculader 12 A tweedehands 50 Euro via marktplaats. kan ik eerder beginnen met laden start nu bij 200w terug levering van zonnepanelen
2x een Smartplug die via de home assistant wordt ingeschakeld wanneer er xx W terugleververmogen is. Deze plug zet dan de lader aan, of uit.
1× omvormer DATOUBOSS Auto Omvormer 24V naar 230V Zuivere Sinus 2000W Spanningsomvormer 4000W Piek met LCD en EU Stopcontacten Type-c Poorten koste 150 Euro met een aanbieding (Amazon)
Nog wat kabels en kabelschoentjes + accu aansluit blokken
1x EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter. Deze zijn momenteel spotgoedkoop voor 116 Euro. Deze gaat 's avonds aan en trekt de accu langzaam leeg tot de volgende ochtend.
Totaal bedrag zal nu rond de € 1000 Euro zijn
En hobby mag tenslotte wat geld kosten want terugverdienen doe je het niet
En zo voorkom ik terugleverheffing op mijn zonnestroom, want ik blijf onder de terugleverlimiet en heb ik ook gelijk wat noodstroom als de accu niet leeg is :)

• Marquinhos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 09:32
Ik heb thuis een Nefit enviline monoblock en via Nefit later ook de CT200 thermostaat ontvangen, zodat deze met Easycontrol kan worden verbonden. Nu heb ik mijn oude thermostaat verwijderd en de CT200 volgens de handleiding aangesloten. Nu klopt de laatste stap in de handleiding sowieso niet helemaal met het menu zoals deze bij de enviline eruit ziet. Maar goed uiteindelijk staat er dat de thermostaat gekoppeld kan worden met de warmtepomp door de configuratie assistent te starten en dan vervolgens komt de thermostaat bij de afstandbedieningen te staan. Het probleem bij mij is dat deze thermostaat hier helemaal niet bij komt te staan. Verder terug op het forum zag ik staan dat andere mensen de RC100H als afstandbediening hadden geselecteerd en dat dit ook zou werken met de CT200, maar bij mij is dat niet het geval. Ik heb de laatste firmware gedownload voor de thermostaat, dus dat kan ook niet het probleem zijn.
Heeft iemand een zelfde ervaring? Of weet iemand hoe dit probleem te verhelpen?

• Willem senior
Marquinhos schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:09:
Ik heb thuis een Nefit enviline monoblock en via Nefit later ook de CT200 thermostaat ontvangen, zodat deze met Easycontrol kan worden verbonden. Nu heb ik mijn oude thermostaat verwijderd en de CT200 volgens de handleiding aangesloten. Nu klopt de laatste stap in de handleiding sowieso niet helemaal met het menu zoals deze bij de enviline eruit ziet. Maar goed uiteindelijk staat er dat de thermostaat gekoppeld kan worden met de warmtepomp door de configuratie assistent te starten en dan vervolgens komt de thermostaat bij de afstandbedieningen te staan. Het probleem bij mij is dat deze thermostaat hier helemaal niet bij komt te staan. Verder terug op het forum zag ik staan dat andere mensen de RC100H als afstandbediening hadden geselecteerd en dat dit ook zou werken met de CT200, maar bij mij is dat niet het geval. Ik heb de laatste firmware gedownload voor de thermostaat, dus dat kan ook niet het probleem zijn.
Ik heb die thermostaat zelf niet
maar de thermostaat moet als slave zijn ingesteld dit doe je op de thermostaat in een menu
Misschien is dat het probleem

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De monteur heeft gisteren auxheateronly ingeschakeld op de warmtepomp, en sinds dien is de aan- en afvoer temperatuur van ~40C naar ~60C gegaan (geeft nu ook een alarm van te hoge aanvoer verwarming circuit). Daarnaast is de warmtepomp helemaal gestopt met maken van DHW en de 3-weg klep staat nu permanent richting verwarming circuit.

Enig idee hoe ik dit terug kan zetten? Ik heb auxheateronly al weer uitgeschakeld maar de warmtepomp is na 30 min nog altijd niet begonnen aan een dhw run terwijl curtemp2 al 14 uur op 13 graden staat.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 24-12-2024 11:53 ]

• Willem senior
JackBol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:52:
De monteur heeft gisteren auxheateronly ingeschakeld op de warmtepomp, en sinds dien is de aan- en afvoer temperatuur van ~40C naar ~60C gegaan (geeft nu ook een alarm van te hoge aanvoer verwarming circuit). Daarnaast is de warmtepomp helemaal gestopt met maken van DHW en de 3-weg klep staat nu permanent richting verwarming circuit.

Enig idee hoe ik dit terug kan zetten? Ik heb auxheateronly al weer uitgeschakeld maar de warmtepomp is na 30 min nog altijd niet begonnen aan een dhw run terwijl curtemp2 al 14 uur op 13 graden staat.
De compressor is kapot dus moet het electriche element wel aan staan voor verwarming en warmwater bereiding
En dan vermoed ik dat je op het extra warmwater moet drukken +kraantje op de binnenunit om de boiler op te warmen
Anders de documentaire downloaden bij Nefit en dan gaan zoeken op auxheateronly bediening warmtepomp

• de telegraaf
Nous112 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:36:

Dat blijft natte-vinger werk en ik zou dan zeker een flinke veiligheidsmarge aanhouden.
Ik heb een 12kW driefase Enviline (alleen buitenunit driefase natuurlijk) en een 6kW Compress 3000 op één fase. Beide hybride, dus geen verwarmingselementen. Maar het zit 'm in die aanloopstroom, waarvan ik niet weet hoe hoog die moet zijn om de wp te starten. Ik hou dan losjes aan drie keer de maximale opname van de zwaarste warmtepomp, en zo kom ik op 15-18kVA aggregaat uit.
Maar eigenlijk zou ik 'm dan nog behoorlijk zwaarder kopen; zeg rond de 25kVA. Dit omdat we ook nog een zware driefase hydrofoorinstallatie voor de tuinberegening hebben die ik bij een zeer lange stroomuitval waarbij ook waterdruk wegvalt heel eenvoudig op de waterleiding aan kan sluiten (hoofdkraan dicht, slang tussen twee kranen van beide systemen, water wordt gefilterd middels een flinke ontijzeringsinstallatie) zodat er normaal water uit de kranen komt.

Wanneer je én gevoelige apparatuur én zware inductieve gebruikers op één aggregaat wil draaien heb je denk ik gewoonweg heel veel overcapaciteit nodig.

Maar goed, dit gaat allemaal wel erg ver, we zijn niet in oorlog en ik hou het voorlopig dus maar bij de kleine Honda, wat overigens wel een prima ding is die een heel zuivere sinus afgeeft.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:04:
[...]

De compressor is kapot dus moet het electriche element wel aan staan voor verwarming en warmwater bereiding
En dan vermoed ik dat je op het extra warmwater moet drukken +kraantje op de binnenunit om de boiler op te warmen
Anders de documentaire downloaden bij Nefit en dan gaan zoeken op auxheateronly bediening warmtepomp
Dit werkte allemaal tot gisteren gewoon. Alhoewel op het elektrisch element en niet op de compressor, de warmtepomp schakelde wel tussen warmte circuit en dhw. Daar is hij nu dus mee gestopt sinds de monteur is geweest...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb de indruk dat de 3weg klep het niet meer doet. In de software staat de 3weg klep op DHW, maar ik zie dat deze richting het warmte circuit gaat. Kan het zijn dat deze verkeerd is aangesloten?

• Willem senior
JackBol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:20:
[...]

Dit werkte allemaal tot gisteren gewoon. Alhoewel op het elektrisch element en niet op de compressor, de warmtepomp schakelde wel tussen warmte circuit en dhw. Daar is hij nu dus mee gestopt sinds de monteur is geweest...
Dan heeft de monteur een instelling ergens gewijzigd blijkbaar
Dan zou je de instellingen weer even na moeten lopen met de standaard instellingen lijst
En dan alles weer terug zetten
hopelijk werkt het dan weer normaal (maar dan wel alleen op het electriche element )

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:47:
[...]

Dan heeft de monteur een instelling ergens gewijzigd blijkbaar
Dan zou je de instellingen weer even na moeten lopen met de standaard instellingen lijst
En dan alles weer terug zetten
hopelijk werkt het dan weer normaal (maar dan wel alleen op het electriche element )
Ik heb alle settings vergeleken met nu en 48h gelden en behalve auxheateronly is er niets gewijzigd.

• Willem senior
JackBol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:00:
[...]

Ik heb alle settings vergeleken met nu en 48h gelden en behalve auxheateronly is er niets gewijzigd.
Ik zie 2 instellingen die je op ja zou moeten zetten

1 standalone bedrijf op ja (standaard nee )
2 alleen bijverwarming ook op ja (standaard is nee)

En dan zou het weer moeten kunnen draaien op het electriche element
En anders heeft de monteur waarschijnlijk iets meer aangepast

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
Als je het standalone bedrijf inschakelt dan schakel je eigenlijk de compressor uit.

Ik weet niet of dat de bedoeling is?

• Willem senior
Lothlórien schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:45:
Als je het standalone bedrijf inschakelt dan schakel je eigenlijk de compressor uit.

Ik weet niet of dat de bedoeling is?
Ja dat is de bedoeling
@JackBol zijn compressor is namelijk kapot gegaan
En de monteur heeft iets gewijzigd waardoor er nu ook geen warm water wordt gemaakt
Cv werkte nog wel op het electriche element
Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Monteur is terug gekomen en probleem geïdentificeerd. De stekker richting de 3weg klep lag los van de computer, waarschijnlijk los gegaan bij het openen van de front panelen.

Warm water doet het weer! En mijn vrouw is weer gelukkig :)

• Willem senior
JackBol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:01:
Monteur is terug gekomen en probleem geïdentificeerd. De stekker richting de 3weg klep lag los van de computer, waarschijnlijk los gegaan bij het openen van de front panelen.

Warm water doet het weer! En mijn vrouw is weer gelukkig :)
Mooi dat het nog opgelost is voor de Kerstdagen d:)b

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
master1104 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:26:
Vergeet ook niet dat je COP bij nog verder terugmoduleren zakt. Beter een hogere COP en bv 5 runs per dag dan een lange run met lagere COP.
Volgens mij is de COP bij een lage flow temperatuur juist hoger dan bij een hoge temperatuur?
SWW runs hebben dan ook een lagere COP dan die voor de verwarming.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
Dat had ik ook altijd begrepen, hoe kleiner de delta T, hoe minder energie er nodig is :).

Wat wel mee kan spelen is dat de machine mogelijk een lager rendement behaald als het maximaal terug moduleert. Hierdoor zal de cop effectief wat lager zijn, maar of dit effect zoden aan de dijk zet is de vraag.

De optimaal gekozen warmtepomp houdt het huis in een steady state. Het levert binnen het optimale rendement voldoende vermogen om de temperatuur niet te laten stijgen, noch te laten dalen. In dat geval heb je dus een run van 24 uur.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 22:47
Marquinhos schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:09:.
Bij mij (monoblock 7.0 met EasyControl) moet ik ook de RC100H als afstandsbediening selecteren, de CT200 kent ie niet.
Let op dat je ook in je instelling voor verwarmen/koelen voor verwarmingscircuit HC1 dan de RC100H als bedieningseenheid moet instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pompadour op 24-12-2024 20:10 ]

• KaEs
HansRemmerswaal schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:30:
[...]

In de openingspost, 8.4.1, staat een voorbeeld van iemand met een Enviline Monoblock 7.0 T-S met een compressor power output rond de 1.2 kW. Zijn target is 23 en de current flow temperatuur zit daar strak op.

Kijk eens of je de retour temperatuur lager kunt krijgen.
Ja, en dat is een 7kW dus dan zou een 5 kW dat toch ook zeker moeten kunnen.

De retour temperatuur verlagen kan volgens mij door de Delta T te verlagen. Die staat al op 5 dus dat zou voor de vloerverwarming goed moeten zijn. Kan deze dan naar 4 of zelfs 3?

Of is het beter om de flow te verlagen door pompsnelheid van de externe pomp te verlagen?
Volgens mij hebben de meeste personen daarvoor een Buderus maar ik heb een Wilo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gzjvvW-c8I67Bd0Z4uT9Iknk04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRNZGP5SfPoo51BxdZkWJADq.jpg?f=fotoalbum_large

• master1104
ajaboot schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:10:
[...]

Volgens mij is de COP bij een lage flow temperatuur juist hoger dan bij een hoge temperatuur?
SWW runs hebben dan ook een lagere COP dan die voor de verwarming.
Je haalt denk ik twee zaken door elkaar.
  • Een warmtepomp loopt inderdaad met de hoogste COP bij de laagste aanvoertemperatuur (of kleinste Tlift voor de kenners)
  • De compressor van een warmtepomp is het efficiëntst in een modulatie bereik (of toerental) boven de 25 a 30%. Daaronder daalt de compressor efficiëntie en dat icm onvoldoende smering is de reden dat een compressor niet terugmoduleerd naar bv 10%.
Ideaal heb je dus een zo laag mogelijk stooklijn, maar als desondanks het compressor vermogen op ca 25% te hoog is dan is het dus goed dat de compressor uit gaat ipv nog verder terug te moduleren en in efficiency in te leveren. Hij gaat dan feitelijk over op een puls breedte modulatie over bv een periode van enkele uren. Daarbij kan de aanvoertemperatuur gewoon laag blijven, maar blijft ook de compressor tijdens het inschakelen op zijn efficiënte bereik draaien.

• HansRemmerswaal
KaEs schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:04:
[...]

Ja, en dat is een 7kW dus dan zou een 5 kW dat toch ook zeker moeten kunnen.

De retour temperatuur verlagen kan volgens mij door de Delta T te verlagen. Die staat al op 5 dus dat zou voor de vloerverwarming goed moeten zijn. Kan deze dan naar 4 of zelfs 3?

Of is het beter om de flow te verlagen door pompsnelheid van de externe pomp te verlagen?
Volgens mij hebben de meeste personen daarvoor een Buderus maar ik heb een Wilo.

[Afbeelding]
Eigenlijk begin je met te zorgen dat alles goed waterzijdig is ingeregeld.

Het is een beetje uitproberen wat voor jouw installatie het beste resultaat geeft.
De wilo pomp lager zetten kan helpen, dan heeft het water meer tijd om zijn warmte af te geven. Maar als deze weer te laag staat kun je een sterkere flow via je buffervat krijgen die het retour water weer wat opwarmt..

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Waar pas ik de stooklijn of aanvoertemp aan bij een nefit 5800 i wp. Ik ben aan het klussen in mijn nog net niet opgeleverde woning, maar daar wordt het niet warm. Ik heb de boekjes doorgenomen maar dat helpt mij jiet verder. Begrippen als stooklijn, voetpunt enz worden door elkaar gebruikt zonder concreet te worden. Ik weet ook niet of ik bij de wp moet zijn of de thermosstaat. Nu is ook nog alles dicht😅

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09
peter243 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:30:
Waar pas ik de stooklijn of aanvoertemp aan bij een nefit 5800 i wp. Ik ben aan het klussen in mijn nog net niet opgeleverde woning, maar daar wordt het niet warm. Ik heb de boekjes doorgenomen maar dat helpt mij jiet verder. Begrippen als stooklijn, voetpunt enz worden door elkaar gebruikt zonder concreet te worden. Ik weet ook niet of ik bij de wp moet zijn of de thermosstaat. Nu is ook nog alles dicht😅
Menu knop ingedrukt houden op de 5800i binnenunit (3 streepjes linksboven)... dan telt hij af 3..2..1...

Vervolgens kun je bij de instellingen... Kies 'inst.instellingen...... verwarming...cv groep 1... verw'

Daar zit het meeste hiervoor en om daar te komen zie je nog wat mooie menu punten waar je dingen kunt aanpassen.

Menu structuur is niet heel duidelijk, en bij mijn 5800i zaten uberhaupt geen boekjes die alle menu punten behandelen. Gelukkig is dit topic er, en lijkt de 5800i qua instellingsmogelijkheden en terminologie (evenals sensor benaming) enorm op de nefit enviline.

• peter243
Mijn dank ik ga er morgenvroeg mee aan de slag.

• peter243
Gevonden.

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
master1104 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:42:
[...]

Je haalt denk ik twee zaken door elkaar.
  • Een warmtepomp loopt inderdaad met de hoogste COP bij de laagste aanvoertemperatuur (of kleinste Tlift voor de kenners)
  • De compressor van een warmtepomp is het efficiëntst in een modulatie bereik (of toerental) boven de 25 a 30%. Daaronder daalt de compressor efficiëntie en dat icm onvoldoende smering is de reden dat een compressor niet terugmoduleerd naar bv 10%.
Ideaal heb je dus een zo laag mogelijk stooklijn, maar als desondanks het compressor vermogen op ca 25% te hoog is dan is het dus goed dat de compressor uit gaat ipv nog verder terug te moduleren en in efficiency in te leveren. Hij gaat dan feitelijk over op een puls breedte modulatie over bv een periode van enkele uren. Daarbij kan de aanvoertemperatuur gewoon laag blijven, maar blijft ook de compressor tijdens het inschakelen op zijn efficiënte bereik draaien.
Bedankt voor je uitleg; weer wat wijzer geworden.
Wanneer ik de COP bereken zie ik inderdaad dat deze minder wordt wanneer de compressor speed onder de 30% daalt. Bij de huidige buitentemperaturen kan ik door de delta TC3/TC0 te verlagen (naar 3.8) een modulatie lager dan 30 bereiken. Met als gevolg langere runs, maar tijdens de laagste modulatie (14-15%) wel met ongewenste korte uitschieters naar 55.
Dus beter de delta TC3/TC0 wat hoger zetten en ongeveer 2 runs per dag meer (met een hogere COP en een stabiele modulatie) dan proberen de runs te verlengen met als gevolg een lagere COP en allerlei uitschieters.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• noisewood
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-04 19:07
Heb nu bijna 7 jaar een Nefit Enviline 9 Solar en bevalt nog steeds prima. Sinds een half jaar de groepenkast aangepast en een omkeerschakelaar geïnstalleerd. Nu kan ik kiezen tussen het leveren vanaf het net of van de aggregaat. Buiten aan de muur een 3 fase contactdoos gezet waar ik de aggregaat op kan aansluiten. Dit heb ik al getest en werkt prima ook met warmtepomp. 8KW aggregaat kan het prima doen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@Maurice v/d Zwaan wat was jouw jaarlijkse gasverbruik voorheen? Nog steeds zonder backup elementen aan het draaien? Op basis waarvan ben je tot de 7kW versie gekomen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn warmtepomp doet consistent niets tussen 23:30 en 7:30, ik heb het gevoel dat er een schema in de en oliën zit die hem dan stil houdt, maar ik kan nergens iets tijd-gerelateerds in de settings vinden.

Heeft die enviline een intern klok programma die hem stil houdt? En zo ja, waar kan ik dat aanpassen?

Ik denk dat het in de enviline zit en niet in de HCE20 besturing, aangezien de tc0 en tc1 in de nacht niet echt op temperatuur gehouden wordt, wat in mijn idee wel het geval zou zijn als enkel de HCE20 geen warmtevraag zou hebben in die periode.

Nevermind, ik moet mijn ogen verder open doen...

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 27-12-2024 08:54 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 19:36
Het valt me de laatste tijd op dat ik warm in mijn warm water buffervat verlies. In dit geval gaat het niet om het verlies dat beschreven staat in de startpost en opgelost is met het plaatsen van een terugslagklep (die zit er inmiddels wel tussen), maar een heel gek patroon. Bij het douchen zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjaO7RQOIwM4MSxWW_zKTBbK0VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWPkLDFKEIVydTPLYg79TSzQ.png?f=fotoalbum_large
Als je goed kijkt zit er een kleine ronding in het opstarten van het "verlies". Bij het verlies wat ik niet kan plaatsen start het scherper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2_wnAjYl3ejvlHZMweA7SXpVQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3K8GFAo39W7yyWWBAQjXQy4.png?f=fotoalbum_large
Het vreemde is dat op de momenten dat het verlies optreed helemaal geen water gebruik geregistreerd wordt door de sensor op mijn water meter. Er wordt op dat moment dus geen water gebruikt. De warmtepomp is op dat moment ook niet aan het verwarmen. De circulatiepomp staat "niks" te doen op1 10%. Hebben jullie dit eerder gezien?

• master1104
Kijk je wel naar de juiste sensor? Er is een virtuele sensor met berekende (onzinnige!) waardes en een fysiek uitgelezen sensor. De laatste zit als het goed is in de dompelbuis op ca 1/3 hoogte in je boilervat. Bij mij heet hij Current External Temperature.

• Maurice v/d Zwaan
The__Virus schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:31:
@Maurice v/d Zwaan wat was jouw jaarlijkse gasverbruik voorheen? Nog steeds zonder backup elementen aan het draaien? Op basis waarvan ben je tot de 7kW versie gekomen?
800m3, maar dat was wel uit de jaren dat ik de airco gebruikte om te helpen verwarmen (met de gasprijzen tegen de 3 euro). Daarvoor zat ik denk ik redelijk stabiel op 1200m3.

De 7kW omdat zowel de 5kW als de 7kW hetzelfde minimale vermogen hebben (1.8kW) en dezelfde maat buitenunit. Op basis van de berekeningen met m3 kwam ik uit op 7kW. Mijn installateur wilde eerst 9kW, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan.

Ik gebruik de bijverwarmer totaal niet. Zelfs bij een legionella run met 3C buiten had de 5800i geen probleem om die uit te voeren met slechts iets hoger vebruik.

Ik denk dat ik nu eigenlijk teveel vermogen heb... Voetpunt kan niet lager dan 22 bij de 5800i, maar het lukt hem niet om kouder water dan 24.5~25.0 aan te leveren.

Wat ik alleen gek blijf vinden is dat hij gewoon nooit uitgaat. Ik heb runs van dagen zeg maar, op 300~500W. Zelfs als de streeftemperatuur op 24 staat, en er komt 25 retour uit de vloer, dan nog blijft hij vrolijk doordraaien.

Mijn verbruik (vrijstaand, 1995) is echter prima. Ik had demping op zwaar staan, maar heb dat toch teruggezet naar gemiddeld (ivm vrijstaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-syfEtnqx5GA2gDf4lRvCH8lCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PAyDBYaxzuJLlnBDb5zOBbLw.png?f=user_large

De iets hogere dagen op 16kWh waren omdat ik doorverwarmen had aangezet. Zonder dat doorverwarmen kom ik net op 10kWh per dag uit. Thermostaat staat nu op 20C, en dat is het ook de hele dag en nacht, vaak iets warmer. N.B. Dit verbruik is gebaseerd op een utility meter met sensor.boiler_nrgconscompheating. Dat is dus wat hij zelf rapporteert en is ook excl bijv. de pompunit en vast nog meer. Ik heb geen aparte verbruiksmeter ertussen hangen om alles te meten

[ Voor 8% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 27-12-2024 11:42 ]

• The__Virus
  • Nu online
@Maurice v/d Zwaan ergens is dat juist ideaal, als hij 24/7 kan blijven draaien. Alhoewel het wel iets overshoot lijkt, maar dat is misschien iets finetuning.

Ik zit met een vergelijkbare woonsituatie, vandaar mijn vraag. Ik verwacht dit jaar iets onder de 1100m³ uit te komen, maar januari en februari nog wel thermostaat op 18.5. Nu 19, dat is voor ons comfortabel. Vrijstaand huis a 180m², met glas-, vloer- en muurisolatie toegepast. Dakisolatie niet en dat is veruit de grootste verliespost, de zolder is duidelijk kouder (maar stoken we wel). Op zich komen we een heel eind met de 5800i. De warmteverliesberekening op basis van installateur komt iets hoger uit en geeft met deze warmtepomp een betafactor van 0.85, maar dan weer 15kWh geschat gebruik voor de backup. Dus het voelt wat op de rand voor de zwaarste situaties (of net eronder, de 7kW 5800i kan 'slechts' 5,8kW leveren) maar voor dat soort uitzonderingssituaties zou de backup ook zijn werk mogen doen, toch?

• Maurice v/d Zwaan
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:
@Maurice v/d Zwaan ergens is dat juist ideaal, als hij 24/7 kan blijven draaien. Alhoewel het wel iets overshoot lijkt, maar dat is misschien iets finetuning.

Ik zit met een vergelijkbare woonsituatie, vandaar mijn vraag. Ik verwacht dit jaar iets onder de 1100m³ uit te komen, maar januari en februari nog wel thermostaat op 18.5. Nu 19, dat is voor ons comfortabel. Vrijstaand huis a 180m², met glas-, vloer- en muurisolatie toegepast. Dakisolatie niet en dat is veruit de grootste verliespost, de zolder is duidelijk kouder (maar stoken we wel). Op zich komen we een heel eind met de 5800i. De warmteverliesberekening op basis van installateur komt iets hoger uit en geeft met deze warmtepomp een betafactor van 0.85, maar dan weer 15kWh geschat gebruik voor de backup. Dus het voelt wat op de rand voor de zwaarste situaties (of net eronder, de 7kW 5800i kan 'slechts' 5,8kW leveren) maar voor dat soort uitzonderingssituaties zou de backup ook zijn werk mogen doen, toch?
Ik verwacht de bijverwarmer niet nodig te hebben tenzij het kouder dan -5 gaat worden zoals alles er nu uitziet. Mijn stooklijn staat nu op 23-33 (obv temp range -10 tot 16). Ik heb, obv het test scenario, mijn TC3-TC0 nu op 3.3 staan.

Het is wel een fijn idee dat er 9kW bijverwarmer aanwezig is voor echte noodgevallen maar ik hoop die nooit nodig te hebben (heb hem nu uitstaan icm compressor).

Toen de installateur vertrok stond alles op comfort en bijverwarmer. Toen ging er (half maart) direct 30kWh naar de bijverwarmer in 2 dagen ofzo. Met name vanwege de SWW die volgens de instellingen niet snel genoeg verwarmde dus gelijk de bijverwarmer erbij.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie de aanvoer en afvoer fluctueren, wat is daar de oorzaak van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djiDRRIhT6Pkc6OW1njY93WO6vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaKyLYgo3MbDfXk6ua9oIZt7.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:14:
Ik zie de aanvoer en afvoer fluctueren, wat is daar de oorzaak van?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk in hetzelfde ritme als TR7?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:41:
[...]

Waarschijnlijk in hetzelfde ritme als TR7?
Ja klopt, maar die heeft ook dezelfde wobbel. Ik ben benieuwd waar die hobbel vandaan komt. Is er een proces dat start/stopt met deze interval (ongeveer 12min?)

• ZonnigY
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:
... Op zich komen we een heel eind met de 5800i. De warmteverliesberekening op basis van installateur komt iets hoger uit en geeft met deze warmtepomp een betafactor van 0.85, maar dan weer 15kWh geschat gebruik voor de backup. Dus het voelt wat op de rand voor de zwaarste situaties (of net eronder, de 7kW 5800i kan 'slechts' 5,8kW leveren) maar voor dat soort uitzonderingssituaties zou de backup ook zijn werk mogen doen, toch?
Als het elektriciteitsnet het houdt... Als iedereen de betafactor onder de 1 heeft in de wijk wordt het moeilijk bij -5...

[ Voor 28% gewijzigd door ZonnigY op 27-12-2024 13:44 ]

• jaapzb
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ja klopt, maar die heeft ook dezelfde wobbel. Ik ben benieuwd waar die hobbel vandaan komt. Is er een proces dat start/stopt met deze interval (ongeveer 12min?)
Heb je toevallig ook een split unit?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jaapzb schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:31:
[...]

Heb je toevallig ook een split unit?
Ik heb een split unit inderdaad, maar er ging zojuist een lampje branden toen ik realiseerde dat de periode 12 min is. Dat komt overeen met de periode tijd gerelateerd aan de looptijd van de thermische motoren (5 schakelingen per uur) van mijn HCE20 vloerverdeler.

Ik kan dat ding nog niet uitlezen, maar volgens mij komt het daarvan.

• jaapzb
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb een split unit inderdaad, maar er ging zojuist een lampje branden toen ik realiseerde dat de periode 12 min is. Dat komt overeen met de periode tijd gerelateerd aan de looptijd van de thermische motoren (5 schakelingen per uur) van mijn HCE20 vloerverdeler.

Gaan die klepjes dan de hele tijd open en dicht? Ik heb zelf ook honeywell en die kan best zenuwachtig regelen (dat is gewoon hoe ze percentage warmtevraag omzetten naar open/dicht kleppen), maar meestal bij volle vraag blijft hij wel een tijdlang open staan. Volgens mij kan je op die regelaar wel zien of die klep open of dicht gestuurd word, dus je zou er even naast kunnen gaan zitten en kijken of het klopt met wat je in de WP meet.

Het lijkt namelijk ook een beetje op wat anderen hier hebben met instabiliteit van de splitunits.

Maar naregeling zou ook zeker kunnen hoor

Als het die naregelaar is, is het voor de efficientie van de WP beter om de zonekleppen gewoon open te houden zo lang er vraag is, en alleen dicht te sturen als de vraag weg is. Dan kan je WP op lagere stabiele temperatuur draaien en zal je een hogere COP halen. Nu maakt hij de hele tijd eigenlijk een te hoge temperatuur op de momenten dat de kleppen even dicht zijn.

Maar honeywell kennende zal dat wel niet mogelijk zijn op die regelaar.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapzb op 27-12-2024 14:05 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jaapzb schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:02:
[...]

Gaan die klepjes dan de hele tijd open en dicht? Ik heb zelf ook honeywell en die kan best zenuwachtig regelen (dat is gewoon hoe ze percentage warmtevraag omzetten naar open/dicht kleppen), maar meestal bij volle vraag blijft hij wel een tijdlang open staan. Volgens mij kan je op die regelaar wel zien of die klep open of dicht gestuurd word, dus je zou er even naast kunnen gaan zitten en kijken of het klopt met wat je in de WP meet.

Het lijkt namelijk ook een beetje op wat anderen hier hebben met instabiliteit van de splitunits.

Maar naregeling zou ook zeker kunnen hoor

Als het die naregelaar is, is het voor de efficientie van de WP beter om de zonekleppen gewoon open te houden zo lang er vraag is, en alleen dicht te sturen als de vraag weg is. Dan kan je WP op lagere stabiele temperatuur draaien en zal je een hogere COP halen. Nu maakt hij de hele tijd eigenlijk een te hoge temperatuur op de momenten dat de kleppen even dicht zijn.

Maar honeywell kennende zal dat wel niet mogelijk zijn op die regelaar.
Ik sta op het punt dat hele Honeywell HCE20 systeem eruit te halen en te vervangen voor geïntegreerde stelventielen van mijn domotica. Ik hou dit topic wel op de hoogte met de voortgang :)

• maartenvdv737
  • Laatst online: 11-11 19:26
JackBol schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb een afsluiter voor mijn open vloerverwarmingsverdeler, gekoppeld aan een bdr91 van evohome. Die schakelde ook de hele tijd aan/uit. Ik heb er een klein meterkastje met een tijdrelais tussengezet. Die zorgt ervoor dat hij pas schakelt als 30 min lang dezelfde stand (aan of uit) er is. Nu blijft de klep gewoon open staan als er warmtevraag is (en dicht als die er niet is)

Zie hieronder
FaceDown schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:10:
[...]

Tot nu toe werkt het perfect. Evohome blijft gewoon regelen, en het relais voorkomt aan-uit flipperen van de zoneklep. Ik gebruik deze instellingen;

[Afbeelding]

Vertaling: Gaat de klep open dan blijft deze ook minstens 30 min open. Bij elk nieuw open-signaal begint de 30 min teller opnieuw te lopen.

[ Voor 37% gewijzigd door maartenvdv737 op 27-12-2024 17:44 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• The__Virus
  • Nu online
ZonnigY schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:30:
[...]

Als het elektriciteitsnet het houdt... Als iedereen de betafactor onder de 1 heeft in de wijk wordt het moeilijk bij -5...
Helemaal eens. Dat laat mij ook twijfelen. Anderzijds: de COP is bij dat vermogen ook slechts 2. De extra belasting op het net is daarmee niet extreem veel meer dan met een zwaardere warmtepomp. Desalniettemin kijk ik daarom toch ook naar de 3-fase variant en ga dus verschillende offertes krijgen van mijn installateur.

• ZonnigY
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:49:
[...]

Helemaal eens. Dat laat mij ook twijfelen. Anderzijds: de COP is bij dat vermogen ook slechts 2. De extra belasting op het net is daarmee niet extreem veel meer dan met een zwaardere warmtepomp. Desalniettemin kijk ik daarom toch ook naar de 3-fase variant en ga dus verschillende offertes krijgen van mijn installateur.
Dat eerste klopt. Echter die factor 2 kan veel doen.
Als je een straat vol 2-kappers met onderbemeten warmtepompen hebt (4kWh met 4kWh buh) is dat 2 kW voor de compressoren en 4 voor de buh = 6 kW. Een goed bemeten systeem komt op 4 kW. Een wereld van verschil voor t net.

• Supermario16
master1104 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:05:
Kijk je wel naar de juiste sensor? Er is een virtuele sensor met berekende (onzinnige!) waardes en een fysiek uitgelezen sensor. De laatste zit als het goed is in de dompelbuis op ca 1/3 hoogte in je boilervat. Bij mij heet hij Current External Temperature.
De groene lijn is de berekende waarde; de gele is de sensor (current external temperature).

Edit:
Het lijkt wel of er warm water naar buiten "weglekt". Het bovenste plaatje is van net voor de start van het weglekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENgM4vMQDEWcDHIpadQU6Xea_CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T18tPGXsyTCc88Zo6tgoT3C0.png?f=fotoalbum_large
Dit plaatje is tijdens het weglekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlfB9nGtZPfsdVSv7K84LL_WZh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9EoAjj8A6bUmpn3Zh9dHp0OM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Supermario16 op 27-12-2024 21:28 ]

• The__Virus
  • Nu online
ZonnigY schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:21:
[...]

Dat eerste klopt. Echter die factor 2 kan veel doen.
Als je een straat vol 2-kappers met onderbemeten warmtepompen hebt (4kWh met 4kWh buh) is dat 2 kW voor de compressoren en 4 voor de buh = 6 kW. Een goed bemeten systeem komt op 4 kW. Een wereld van verschil voor t net.
Het verschil is in principe kleiner. Stel mijn situatie: 7kW nodig bij -10. Dan kost het 3.5kW elektrisch met alleen WP (die dat vermogen zou kunnen leveren tegen COP van 2). Met een WP a la 5800i 7kW, die doet 5.8kW op de warmtepomp bij -10. Voor het gemak neem ik 6kW, tegen 3kW elektrisch. Dan is er in principe maar 1kW BUH nodig, dus 4kW elektrisch totaal t.o.v. 3.5kW.
In de praktijk is de BUH echter 3kW. Dus een derde van de dag (worst case hele dag -10 dus) zal ik de BUH nodig hebben en tweederde niet om op voldoende energie over de hele dag uit te komen. Maar op die piekmomenten stook ik dus inderdaad 6kW elektrisch i.p.v. 3.5 kW. Mijn berekening op basis van gasverbruik en graaddagen over koudste dagen afgelopen januari geven aan dat ik 6kW nodig heb (warmteverliesberekening van installateur zit op 7kW, vandaar dat ik die hierboven neem). Dus de 5.8kW is nét te krap. Maar ik zit dus te twijfelen of ik dat acceptabel vindt of dat ik toch iets meer op safe met de 10kW variant ga zitten of de Amber 120 bijv. Als ik reken met de recente statistieken met -7 als rekentemperatuur zal het makkelijk passen. Het is echt jammer dat er na -7 ineens een relatief grote terugval in vermogen is. De eerdere Compress WPs hadden een kleinere terugval.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 27-12-2024 22:04 ]

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:12:
[...]

<knip<
Ik gebruik de bijverwarmer totaal niet. Zelfs bij een legionella run met 3C buiten had de 5800i geen probleem om die uit te voeren met slechts iets hoger vebruik.

<knip>
Draai zelf met een Enviline 7Kw monoblock. Draait ook super stabiel en lange runs, worden vaak alleen onderbroken voor warm water runs met huidige buiten temperatuur.

Maar hoe krijg jij voor elkaar dat legionella run wordt uitgevoerd zonder bijverwarming?
Simpelweg door de bovengrens temperatuur van dhw run op 65 graden te zetten?

• The__Virus
  • Nu online
Jasperzzz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:06:
[...]

Draai zelf met een Enviline 7Kw monoblock. Draait ook super stabiel en lange runs, worden vaak alleen onderbroken voor warm water runs met huidige buiten temperatuur.

Maar hoe krijg jij voor elkaar dat legionella run wordt uitgevoerd zonder bijverwarming?
Simpelweg door de bovengrens temperatuur van dhw run op 65 graden te zetten?
5800i is R290. Daarmee kun je hogere temperaturen bereiken, voldoende voor legionellarun.

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:07:
[...]

5800i is R290. Daarmee kun je hogere temperaturen bereiken, voldoende voor legionellarun.
Aha vandaar! Weer wat geleerd.

• Maurice v/d Zwaan
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:07:
[...]

Klopt helemaal... Tijdens de run afgelopen woensdag met buitentemperatuur 4C kwam er gewoon 74C uit de buitenunit naar binnen, volledig via de compressor. De unit verbruikt dan 2800W (hoger heb ik nog nooit gezien).

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:12

bvw

Eindelijk moet m'n warmtepomp z'n best doen met deze hoge luchtvochtigheid met 1 graden buiten... :-)

In onderstaand plaatje zie je dat als de aanvoertemperatuur tijdens de defrost onder de 20 zakt, dat ie dan de gasketel bijschakelt. Iemand een idee welke setting dat is? Ik heb niets op 20 graden staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ETlWyJj9fn82gtnYQSoVS3JxHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8kaPeVVguBQ8yACeP6JMk0o.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

• Supermario16
Supermario16 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:53:
[...]

De groene lijn is de berekende waarde; de gele is de sensor (current external temperature).

Edit:
Het lijkt wel of er warm water naar buiten "weglekt". Het bovenste plaatje is van net voor de start van het weglekken:
[Afbeelding]
Dit plaatje is tijdens het weglekken:
[Afbeelding]
Dit lijkt voor te komen als de warmtepomp helemaal "uit" staat. Sinds een aantal maanden schakel ik de verwarming uit op de duurste tijdstippen van de dag (2x3 uur). Het lijkt erop dat de circulatiepomp dan ook helemaal uitvalt en er warmte uit het buffervat naar buiten "straalt". Kan iemand deze theorie bevestigen? Als dit zo is moet ik iets anders gaan verzinnen...

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:20
Supermario16 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:30:
[...]
Dit lijkt voor te komen als de warmtepomp helemaal "uit" staat. Sinds een aantal maanden schakel ik de verwarming uit op de duurste tijdstippen van de dag (2x3 uur). Het lijkt erop dat de circulatiepomp dan ook helemaal uitvalt en er warmte uit het buffervat naar buiten "straalt". Kan iemand deze theorie bevestigen? Als dit zo is moet ik iets anders gaan verzinnen...
Indien je een monoblock hebt, en het vriest hard, dan zou ik in ieder geval uitkijken dat je CV water buiten niet bevriest.

• Willem senior
Supermario16 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:30:
[...]

Zal de driewegklep zijn die schakelt om naar sww als er geen verwarming is en ook als de warmtepomp uit staat
Oplossing continu verwarmen kiezen en dan je thermostaat bevoorbeeld op 10 graden zetten dan blijft wel
De driewegklep op verwarming staan en lekt er geen warmte weg :)

• Supermario16
Willem senior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:36:
[...]

Zal de driewegklep zijn die schakelt om naar sww als er geen verwarming is en ook als de warmtepomp uit staat
Oplossing continu verwarmen kiezen en dan je thermostaat bevoorbeeld op 10 graden zetten dan blijft wel
De driewegklep op verwarming staan en lekt er geen warmte weg :)
Bedankt voor het meedenken, ik ga hier mee aan de slag.

• Willem senior
Gisteren de laatste filmware op bbq-kees gateway gezet
En nu meet de TL2 sensor (air inlet) wel met kleinere stappen dan 1 graad
Zie hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOhMA9LmSkF_zD6DjxmCVYUH_QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsnPnyXqOC4bPrEZAcRsdtfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKNnID9TAOuSIFX0QKsUNHEheEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLBP1pCWvLHBHhlxGnYitoGD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbce2MQKhVaPBG81_V0RsuuwElU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PV80WXSMqa6T0MZRaLBmqKaK.jpg?f=user_large

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:00
Sinds gisteren maakt mijn buitenunit een enorm kabaal. Heeft iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen?
Het menu Handmatig Ontdooien op 'Aan' zetten lijkt niet te werken; deze springt steeds terug op 'Uit'.

Zie video: YouTube: Nefit Enviline

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YjHRqXvIp3rfbAvuIkKNYJrUNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kEl5QHnwsybc0ZplI1GiUMcZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door aGraPusher op 28-12-2024 18:22 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• lc8
aGraPusher schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:07:
Sinds gisteren maakt mijn buitenunit een enorm kabaal. Heeft iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen?
Het menu Handmatig Ontdooien op 'Aan' zetten lijkt niet te werken; deze springt steeds terug op 'Uit'.

[Afbeelding]
heeft de mijne ook wel eens: dan loopt de fan een beetje aan tegen het piepschuim of het ijs daarin. Als je een beetje rustig aan het rekje trekt kom je er zo achter in welke richting het is.
Een keer goed ontdooien helpt idd. keertje er aan rammelen dat het ijs weg valt.
Die fan wat beter centreren helpt ook, maar is meer een klusje voor als het beter weer is.

issue is denk ik een beetje dat ie bij de ont-ijs cycle niet even zijn fan ook meeneemt door even warme lucht er door te pompen (fan staat stil tijdens defrost) en met dit ijs-weer vormt ie dan wel snel veel ijsdruppels enzo

[ Voor 15% gewijzigd door lc8 op 28-12-2024 18:32 ]

• Willem senior
aGraPusher schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:07:

[Afbeelding]
Zo te horen en op het laatst te zien loopt de ventilator tegen ijs aan
Ik zou de warmtepomp uitzetten en dan even kijken of je dan kunt zien waar de ventilator aanloopt misschien kun je de ventilator wel iets verzetten zit meestal met schroeven vast met sleuf gaten
Of dat bij jou warmtepomp ook is weet ik niet want dat type heb ik zelf niet
En wil je er zelf niet aansleutelen dan de installateur Bellen zal vast wel een storings monteur hebben
Voordat er grote schade van komt

• aGraPusher
lc8 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:30:
[...]

heeft de mijne ook wel eens: dan loopt de fan een beetje aan tegen het piepschuim of het ijs daarin. Als je een beetje rustig aan het rekje trekt kom je er zo achter in welke richting het is.
Een keer goed ontdooien helpt idd. keertje er aan rammelen dat het ijs weg valt.
Die fan wat beter centreren helpt ook, maar is meer een klusje voor als het beter weer is.

issue is denk ik een beetje dat ie bij de ont-ijs cycle niet even zijn fan ook meeneemt door even warme lucht er door te pompen (fan staat stil tijdens defrost) en met dit ijs-weer vormt ie dan wel snel veel ijsdruppels enzo
Hmm, oké. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik zie of hoor dit bij de buren ook niet. Heb je enig idee hoe ik de ontdooifunctie verder kan testen? Laatst zijn bij mij de elektrische elementen vervangen, dus mogelijk staat er toch nog iets niet goed ingesteld.

Edit:
Zojuist nogmaals handmatig ontdooien ingeschakeld en wat langer gewacht. Nu zie ik het defrost-icoontje in het scherm staan.

Wellicht dat dit is gekomen omdat ik gisteren mijn defecte HomeWizard kWh meter heb vervangen? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door aGraPusher op 28-12-2024 18:55 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:44:
Gisteren de laatste filmware op bbq-kees gateway gezet
En nu meet de TL2 sensor (air inlet) wel met kleinere stappen dan 1 graad
Zie hier :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En je vind het niet vreemd dat die TL2 temperatuur sprongen maakt... bij mij lijken dit sprongen die verdacht veel op 1 graad lijken.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:54:
[...]

En je vind het niet vreemd dat die TL2 temperatuur sprongen maakt... bij mij lijken dit sprongen die verdacht veel op 1 graad lijken.
Die dunne sprongen zijn van de defrost warmte daarom had ik de compressor er ook bij gezet

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:57
aGraPusher schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:37:
[...]

Hmm, oké. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik zie of hoor dit bij de buren ook niet. Heb je enig idee hoe ik de ontdooifunctie verder kan testen? Laatst zijn bij mij de elektrische elementen vervangen, dus mogelijk staat er toch nog iets niet goed ingesteld.

Edit:
Zojuist nogmaals handmatig ontdooien ingeschakeld en wat langer gewacht. Nu zie ik het defrost-icoontje in het scherm staan.

Wellicht dat dit is gekomen omdat ik gisteren mijn defecte HomeWizard kWh meter heb vervangen? 8)7
Zelfde probleem hier momenteel. Hoe zet je handmatig ontdooien aan?

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:04:
[...]

Die dunne sprongen zijn van de defrost warmte daarom had ik de compressor er ook bij gezet
Die TL2 is geen vloeiende lijn. Gaat van 3.9 naar 2.9 naar 2.1 naar 1.1...
We hebben wel een decimaal maar het lijkt erop dat het nog steeds sprongen zijn van 1 graad maar dan af en toe verschoven.

• aGraPusher
MertijnW schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:05:
[...]

Zelfde probleem hier momenteel. Hoe zet je handmatig ontdooien aan?
Even uit mijn hoofd:
Menu knop ingedrukt houden > warmtepomp > handmatig ontdooien > Aan

En dan springt hij bij mij terug naar Uit maar daar doe ik dan vervolgens niks meer mee.

[ Voor 14% gewijzigd door aGraPusher op 28-12-2024 19:47 ]

• Nous112
Voor het eerst kan onze monoblock het huis niet op temperatuur houden. We hebben hier (Oost-Nederland) een aantal jaren geleden toen het in januari/februari veel kouder was geen problemen mee gehad, maar met de huidige temperaturen rond het vriespunt gecombineerd met dichte mist is te veel van het goede.
Ook de legionella run van vandaag (heeft zijn streeftemperatuur niet gehaald, legionella run is na het verstrijken van de maximale tijd afgebroken) heeft hierbij niet geholpen.
Warmtepomp draait nu vrijwel constant 100%, mede omdat hij de ingestelde kamertemperatuur niet kan halen…… Sinds vanochtend zijn we net bezig aan de 21e ontdooicyclus, de dag is nog niet ten einde…… Zijn er meer mensen die momenteel dit beeld zien?

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:57
aGraPusher schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:43:
[...]

Even uit mijn hoofd:
Menu knop ingedrukt houden > warmtepomp > handmatig ontdooien > Aan

En dan springt hij bij mij terug naar Uit maar daar doe ik dan vervolgens niks meer mee.
Heb het gevonden, dankjewel. Probleem is gelijk verholpen, maar ik laat de installateur toch maar even langskomen maandag.

• lc8
MertijnW schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:53:
[...]

Heb het gevonden, dankjewel. Probleem is gelijk verholpen, maar ik laat de installateur toch maar even langskomen maandag.
ik hoor graag wat die monteur te zeggen heeft/doet...

die fan hangt min of meer in het piepschuim.. nogal "sloppy" ophanging en is niet al te best uitgelijnd.

Pagina: 1 ... 95 ... 105 Laatste