• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 22:00
master1104 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:51:
[...]

In de grafiek staat hij niet op 100%, behalve bij een defrost maar dat hoort zo (defrost is gelijk 100% pomp aan om bevriezen van de condensor te voorkomen).

Ik heb ook aan verkeerd om aangesloten zitten denken, maar dan zou ook de retour en aanvoertemperatuur verkeerd om moeten aanduiden toch? Nu is de aanvoer wel hoger dan retour, alleen TC3 past niet in het plaatje. Ik zou ook even de elektrische aansluiting van de sensoren op de controller nalopen en niet alleen de waterzijde aansluiting van de binnenunit nalopen.
De pomp perst het water de goede kant op de binnenunit door, maar de verkeerde kant op de warmtewisselaar van de buitenunit. Op zich is het daarmee logisch dat tc3 niet klopt en de rest wel, het is de enige tc die in de buitenunit zit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HansRemmerswaal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:21:
[...]

Ik gok dat je de WP al een keer van het stroom af hebt gehaald om te zien of dat misschien helpt?
Ja, een minuutje van de stroom, maar het probleem was direct weer terug. Het display op de Enviline geeft de volgende foutmelding.

code:
1
2
3
4
5
H01/5647
Alarm frequentie-omvormer 
temperatuursensor storing
Neem contact op met uw
installateur

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-11 10:08
JackBol schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:38:
Ik heb een Nefit-Bosch boiler HR300 bij mijn Enviline (Split 7.0) En ik zie dat die relatief veel temperatuur verliest zonder gebruik. Als ik kijk naar bijv. 00:00 tot 06:00 waarin we geen warm water gebruikt hebben, zakt het boilervat (curtemp2) met zo'n 4 graden van 58C naar 54C. Dat is 0,6C per uur. Is dat normaal?
In Home Assistant heb ik een sensor gemaakt die kijkt naar de delta van de gemeten boiler temperatuur over het afgelopen uur.

Bij de thermische desinfectie gaat de boiler naar een graad op 65. Daarna zie ik de temperatuur afnemen met ongeveer 0.3 - 0.4 per uur. Na een paar douche beurten is de temperatuur een stuk lager en zie ik de temperatuur afnemen met 0.2 - 0.3 per uur. Nadat mijn zoon heeft gedouched neemte de temperatuur nog maar af met 0.1 of minder per uur, maar dan is de resterende water temperatuur ook erg laag.

Bij de dagelijkse WW run gaat de boiler naar een graad of 43. Daarna zie ik de temperatuur afnemen met ongeveer 0.2 - 0.3 per uur.

Dus die 0.6 per uur is best wel hoog. Zijn alle buizen e.d. van / naar de boiler geïsoleerd? Bij mij zit er ook bij de ingang van de boiler een soort ontluchter die best wel warm wordt, dus warmte verlies geeft. Is bij mij nu allemaal gesoleerd.

De eerste maanden met mijn boiler had ik ook een groot temperatuur verlies, dit kwam door natuurlijke circulatie van water. Maar dat probleem doet zich alleen voor in de zomer omdat dan de 3-weg klep richting boiler staat. Dit probleem is verholpen met een veerbelaste terugslag klep. Het kan ook zijn dat de 3-weg klep niet goed afsluit, dan zou er toch nog een flow richting boiler kunnen gaan en hierdoor voor extra afkoeling zorgen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het zijn dit soort buizen, ze lijken soort van geïsoleerd, maar ze voelen wel warm aan.
Wellicht een extra buisisolatie eromheen plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9fekdb9Eqh_mA5D8l940bH_QGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXQatrRMggxLzy1FgUFP088y.png?f=fotoalbum_large

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:20
JackBol schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:59:
[...]

Het zijn dit soort buizen, ze lijken soort van geïsoleerd, maar ze voelen wel warm aan.

[Afbeelding]
Dit zijn ongeïsoleerde PEX buizen. Het feit dat ze warm aanvoelen geeft al aan dat ze niet geïsoleerd zijn.
Verder lijkt het of de T0 sensor (de sensor met de rode draad) óp het T-stuk is geplaatst. Misschien maakt het niet veel uit maar volgens mij moet deze ná het T stuk worden geplaatst; dus iets verder van de buffer af, naar de externe CV pomp toe.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
lc8 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:06:
[...]

ok.. hoe kan TC1 dan veel warmer zijn dan TC3... waar komt die warmte dan vandaan? 8)7
(ik zou zuinig zijn op die geheime energiebron.. )
Vandaar mijn verwarring en de vraag of TC3 niet ergens anders zit gemonteerd... Als TC1 en TC3 volgens schema gemonteerd zijn meten ze in dezelfde leiding, dus moet TC3 vrij dichtbij TC1 liggen. De vraag is nu waar komt dat verschil vandaan, is het een meetfout, is het verkeerd gemonteerd (misschien zit er wel iets tussen de sensor en het condensorblok?), is het BBQKees die het omwisselt?

Gezien de meting op de binnenunit van TC3 gelijk is aan wat BBQKees geeft, kunnen we die wel uitsluiten denk ik.

Ik zou gaan kijken of ik de sensor kan vinden in mijn buitenunit, of hij misschien niet goed vast zit of op een andere plek, of dat de bekabeling verkeerd zit aangesloten op de binnenunit? Kan zijn dat de kabels misschien gewoon op de verkeerde plaats geprikt zijn...

Het vreemde is dat er geloof ik twee mensen in dit topic zijn die dit gedrag zien met TC3, en ze hebben beide een 5800i?

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 12-12-2024 12:31 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:30:
[...]

Vandaar mijn verwarring en de vraag of TC3 niet ergens anders zit gemonteerd... Als TC1 en TC3 volgens schema gemonteerd zijn meten ze in dezelfde leiding, dus moet TC3 vrij dichtbij TC1 liggen. De vraag is nu waar komt dat verschil vandaan, is het een meetfout, is het verkeerd gemonteerd (misschien zit er wel iets tussen de sensor en het condensorblok?), is het BBQKees die het omwisselt?

Gezien de meting op de binnenunit van TC3 gelijk is aan wat BBQKees geeft, kunnen we die wel uitsluiten denk ik.

Ik zou gaan kijken of ik de sensor kan vinden in mijn buitenunit, of hij misschien niet goed vast zit of op een andere plek, of dat de bekabeling verkeerd zit aangesloten op de binnenunit? Kan zijn dat de kabels misschien gewoon op de verkeerde plaats geprikt zijn...

Het vreemde is dat er geloof ik twee mensen in dit topic zijn die dit gedrag zien met TC3, en ze hebben beide een 5800i?
Deze was geloof ik gisteravond opgelost.
Onder het genot van een kopje koffie mag de monteur twee buizen gaan omwisselen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:09
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:08:
[...]

Deze was geloof ik gisteravond opgelost.
Onder het genot van een kopje koffie mag de monteur twee buizen gaan omwisselen.
Bij mijn 5800i installatie was eerst ook cv aanvoer/retour verkeerd om aangesloten. Mijn installateur ontdekte het zelf bij de ingebruikname (dat was vrijdagmiddag, maar maandag zijn de buizen omgedraaid, en SWW werkte wel). Zoals we weten zijn de bosch producten en de nefit enviline heel erg hetzelfde, maar volgens mij verschillen ze wel op een aantal punten. Gezien de gemaakte fouten bij mijn installatie (lange lijst) heb ik het idee gekregen dat mijn installateur voornamelijk envilines installeerde en bij mijn 5800i dus teveel op de automatische piloot heeft gedaan (bijv. ook de R40/R60 NTC verkeerd om aansluiten). Ik ga zo eens even kijken of de aanvoer en afvoer bij de enviline soms andersom zitten tov de 5800i en dat dit probleem ook daardoor weer veroorzaakt is

• jaapzb
  • Niet online
Omgewisselde buizen kan natuurlijk ook nog... Dat is wel heel erg hoor

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Wij hebben een hybride warmtepompsysteem. Een paar keer per jaar schakelt de cv ketel bij wanneer het onder de 2graden wordt.
En warm water voor bad en douchen komt uit de cv ketel.

Nu kan ik niet zonder de cv ketel. De afgelopen 3 jaar een paar keer nodig.
Ik gebruik nog maar 180m3 gas.

Nu wil ik wel van het gas af maar moet een alternatief hebben voor de cv ketel.

Voor warm water zou een warmtepompboiler kunnen maar dan heb ik nog geen oplossing voor de cv ketel die ik af en toe nodig heb. Tevens zou ik het ook wel fijn vinden om niet helemaal afhankelijk te zijn van elektriciteit. Ik moet nu al inkopen want heb een elektrische auto.

Zou een pellet cv kachel een oplossing zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
ZonnigY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:27:
[...]

De pomp perst het water de goede kant op de binnenunit door, maar de verkeerde kant op de warmtewisselaar van de buitenunit. Op zich is het daarmee logisch dat tc3 niet klopt en de rest wel, het is de enige tc die in de buitenunit zit.
Ah ik snap je, de leidingen tussen binnen en buitenunit zijn verwisseld, niet die naar de afgiftesystemen. Dan snap ik de metingen idd. Ik zat met een split unit in mijn hoofd en daar kan je die leidingen naar buiten niet verwisselen ivm verschillende maten. Dank voor je verduidelijking en mooi dat het nu gevonden is! 👍

• ZonnigY
Oeh, das een hele goede maatregel om de installatie
installateur foolproof te maken!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
Wij hebben net een verbouwing (bijna) achter de rug en de aannemer stond nogal verbijsterd dat de voedingskabel van de buitenunit naar de binnenunit loopt. Na het terugplaatsen van de buitenunit is een storingsmonteur ingeschakeld van Nefit en hij gaf ook aan dat de installateur dit 6 jaar geleden verkeerd heeft gedaan. (van hem mochten we de buitenunit zelfs niet eens meer aanzetten.)

Nu is deze stap van de installateur wel begrijpelijk: als ik de installatiehandleiding lees dan lijkt het erop dat de voeding van een 230v buitenunit gewoon op de DIN rail van een 400v binnenunit wordt aangesloten. Dit is echter voor een 400V binnenunit met geïntegreerde verwarmingselementen. Over een hybride 230v binnenunit met alleen een mengverdeler wordt niets gezegd.

De buitenunit kan maximaal 14A trekken en ik vraag me af of dat ooit het geval is geweest. Mocht deze tijdens het inschakelen tot 14A nodig hebben dan is er nog ruimte op de groep voor 2A bij 230V, oftewel 460 watt toch? Ruimte zat dus voor een binnenuit met alleen een printplaat een circulatiepomp en een mengventiel.

Nu vraag ik me af:
Klopt het eigenlijk wel dat buitenunit zo niet aangesloten had mogen worden? of is de enige grote fout van de installateur geweest dat hij het warmtepomp systeem niet op een aparte groep had aangesloten? want nu staan er ook een router, modems, zonneschermen, lichtpunten en contactdozen op.
Wordt de buitenunit bij jullie gevoed vanuit binnenunit? of direct vanaf een aparte groep in de meterkast?

Ander advies van de monteur was om de gasketel op de interne menggroep aan te sluiten, maar dat ik liever had gewild dat de installateur dat direct had gedaan valt al in mijn post van 28 december 2018 terug te lezen, beetje grappig dat de huidige installateur nu vermeld dat het nooit optimaal heeft kunnen werken terwijl dat zelfs ooit nog een advies van de fabrikant is geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Lothlórien op 13-12-2024 17:04 ]

• master1104
  • Nu online
De installatie moet uiteraard op een eigen groep zitten. Als je dat doet dan kan je bij mijn weten gewoon vanuit de binnenunit de buitenunit voeden. Een hybride binnenunit zonder backup heaters zal max 200W verbruiken voor de pomp en wat regelingen.

Bij een full electric met drie fase binnenunit mag je ook doorlussen naar buiten, maar moet de backupheater van die fase wel uit staan! Als je doorlust en op dezelfde fase een backup heater aansluit ga je die fase overbelasten. Voor jou verder niet van toepassing, maar in de settings kan je het aantal elementen van de backup instellen die mogen worden gebruikt. Daar zorg je er dus voor dat de doorgeluste fase geen backupheater vrij geeft. Er zijn overigens ook drie fase buitenunits, hoe dat is aangesloten durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk op eigen 3 fase groep.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
sinds afgelopen week heb ik home assistant draaien in huis. De reden dat ik hier aan ben begonnen is dat ik de warmtepomp absoluut niet vertrouwde qua afstelling en gedrag. Naast het standaard driewegklep probleem en gedoe met de condenssensor hadden we vooral bij het warme water we regelmatig te maken hadden met een koude douche. Dat terwijl we maar met 2 personen in dit huis wonen en een 300 liter warm water vat hebben.

Nu heb ik de eerste metingen binnen en ik zie daar toch wel hele bijzondere dingen. Ik heb al een tijdsschema ingesteld zodat er alleen warm water gemaakt mag worden op vast gestelde momenten en eigenlijk op alle momenten behalve de zomer heeft de warmtepomp de volledige 5 uur nodig die ik heb opgegeven om het 300 liter boilervat weer op te warmen. Is dit iets wat wordt herkend, ik heb de indruk dat bij andere mensen het in 1 a 2 uur weer op pijl is.

Wat me ook opvalt in de grafiek is de snoekduik die het warme water neemt als er gedoucht wordt. Waar het ene moment nog 43 graden in het vat zit is het een paar minuten later gekelderd naar minder dan 15 graden. Het lijkt er wel op alsof de TW1 sensor veels te laag in het vat zit. Herkennen jullie dit?

Gebruikte sensors:
heat return = TC0
heat forward = TC1
boiler = TW1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U3SWuBThvgO7Y7kvi53swyJZYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQAGj9sl0ZZusXxfOpfpyEpg.png?f=fotoalbum_large

• master1104
  • Nu online
Paar dingen vallen mij zo snel op:
- de sensor geeft idd veel te snel aan dat het warme water op is, die ziet vermoedelijk niet op de gebruikelijke 1/3 vanaf de onderkant.
- je hebt de boiler temperatuur vrij laag staan. Mijn ervaring is dat hij vanaf ~41 graden (bovenin het vat) in de winter bij onze douche koud aan gaat voelen. Ik zou de temperatuur eens op 48 a 50 graden instellen.
- je verliest veel warmte uit je boiler. Verdachte zijn de driewegklep of eenpijpscirculatie (staat in het algemene warmtepomp topic op tweakers duidelijk uitgelegd).

Je kan vrij makkelijk uitrekenen hoe lang het zou moeten duren om de boiler op te warmen. Evt vraag je het aan copliot 😃 Ik schat dat ik gemiddeld genomen een uur bezig ben met 270l.

• ajaboot
Na wat trail and error experimenten draait mijn warmtepomp (naar mijn idee) prima.
Ik heb geen naregeling (nodig) wat waarschijnlijk e.e.a. ook wat stabieler maakt.

Het liefst zou ik nóg langere runs willen hebben. Wanneer ik de delta TC3/TC0 verlaag (staat nu op 3.8 ) dan moduleert de pomp verder terug. Hierbij treedt dan wel het effect op dat de pomp voor een korte tijd naar een hogere stand springt. Dit gedrag trad afgelopen nacht ook op (zonder dat er een setting gewijzigd was)
Ik kan me er iets bij voorstellen dat dit na een defrost gebeurt. Maar in dit geval gebeurde het ook ervoor.
Wat de reden ook mag zijn, ik zou verwachten dat er rustig omhoog wordt gemoduleerd (zoals op het einde).
In plaats daarvan gaat dit met een grote sprong en voor een korte periode.
Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt/wat de trigger hiervoor is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWHkiiMJq4TsFoltPDyAL9EGdLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La4kpCsDPeGSXdkPNjtOcXQT.jpg?f=fotoalbum_large

• master1104
  • Nu online
De modulatie van alle Nefits is eigenlijk gewoon bar slecht. Er zijn geen of amper plaatjes te vinden van een mooie traploze regeling. Bijna altijd schiet hij gelijk omhoog/omlaag om daarna weer achter de feiten aan te lopen. Ik denk niet dat we dat kunnen oplossen zonder Nefit een fatsoenlijke firmware te laten schrijven.

Wat dat betreft doet jou warmtepomp dat nog wel als een van de beste die ik hier voorbij heb zien komen.

[ Voor 60% gewijzigd door master1104 op 14-12-2024 12:30 ]

• jordyc
master1104 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:37:
Paar dingen vallen mij zo snel op:
- de sensor geeft idd veel te snel aan dat het warme water op is, die ziet vermoedelijk niet op de gebruikelijke 1/3 vanaf de onderkant.
- je hebt de boiler temperatuur vrij laag staan. Mijn ervaring is dat hij vanaf ~41 graden (bovenin het vat) in de winter bij onze douche koud aan gaat voelen. Ik zou de temperatuur eens op 48 a 50 graden instellen.
- je verliest veel warmte uit je boiler. Verdachte zijn de driewegklep of eenpijpscirculatie (staat in het algemene warmtepomp topic op tweakers duidelijk uitgelegd).

Je kan vrij makkelijk uitrekenen hoe lang het zou moeten duren om de boiler op te warmen. Evt vraag je het aan copliot 😃 Ik schat dat ik gemiddeld genomen een uur bezig ben met 270l.
Ik weet dat deze sensor sowieso 5 graden kouder aangeeft dan dat het vat daadwerkelijk is. Als ik op de thermometer kijk die op het vat zit geeft ie ongeveer 5 graden warmer aan. Als het vat is opgewarmd en ik doe niks is het warmteverlies minimaal, daar had ik ook al naar gekeken en zolang ik constant verwarmen of koelen aanzet verlies ik maar 2 a 3 graden over 24 uur.

Is het verplaatsen van de sensor in het vat iets wat je zelf kan doen of moet ik hiervoor een installateur inschakelen?

Dat jij ongeveer een uur bezig bent met verwarmen bevestigd mijn vermoeden dat ik veels te lang bezig ben met opwarmen. Zou dit te maken kunnen hebben met te weinig flow naar het vat? Ik heb vlak voor het vat een bocht zitten met bovenop een sleuteltje.

• ZonnigY
Ik heb net gedoucht terwijl de sensor 15 graden aangeeft :*) . Water was gewoon lekker warm. Analoge meter bovenin zegt 45 graden. Of de sww sensor is brak, of hij ligt op de bodem ergens, of de gelaagdheid van mijn vat (300l water) is buitengewoon briljant. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Met mijn instellingen maakt hij een keer per dag warm water en de analoge meter geeft aan dat hij bij het verwarmen van het water niet belachelijk ver doorschiet.

Hoe lang het opwarmen duurt is volgens mij afhankelijk van de warmtepomp (grotere unit = sneller) en de instelling van het maximale vermogen waarmee warm water wordt gemaakt (lagere instelling = hogere cop).

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 22:47
Volgens mij zit er een groot verschil tussen de 2 sensors (intern en extern). Wij hebben nog nooit koud water gehad (2 personen met 300L boiler en regendouche).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbffAmITmpULnHaZFamh0YBsj6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Loapuy3kuP9QIJ5yOAtbQ6n.png?f=fotoalbum_large

• ZonnigY
Pompadour schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:33:
Volgens mij zit er een groot verschil tussen de 2 sensors (intern en extern). Wij hebben nog nooit koud water gehad (2 personen met 300L boiler en regendouche).

[Afbeelding]
Bijzonder, das wel een verschil met wat de mijne laat zien... Bij mij geven ze beiden dezelfde waarde, net als de tw1. Ik zal ook deze dan maar eens nalopen :/

• jordyc
@Pompadour jou grafiek ziet er meer uit zoals ik zou verwachten, een dip als er warm water wordt gevraagd, maar daarna stijgt de temperatuur snel weer als het koude water zich mengt met het warme water. Heb jij een dagprogramma ingesteld staan voor het warme water of wordt er per direct nieuw warm water aangemaakt?

TW1 geeft bij mij wel dezelfde waarde aan als de externe temperatuur. Dan vraag ik me weer af of ik naar cijfers zit te kijken van dezelfde sensor maar dan onder een andere naam of dat hier iets niet goed gaat.

• master1104
  • Nu online
Pompadour schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:33:

[Afbeelding]
De ‘interne sensor’ is puur een berekende waarde en zegt maar weinig over de werkelijke temperatuur in het vat. De externe sensor is de sensor die daadwerkelijk in je vat zal zitten om de temperatuur te meten.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 19:28
master1104 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:27:
De modulatie van alle Nefits is eigenlijk gewoon bar slecht. Er zijn geen of amper plaatjes te vinden van een mooie traploze regeling. Bijna altijd schiet hij gelijk omhoog/omlaag om daarna weer achter de feiten aan te lopen. Ik denk niet dat we dat kunnen oplossen zonder Nefit een fatsoenlijke firmware te laten schrijven.

Wat dat betreft doet jou warmtepomp dat nog wel als een van de beste die ik hier voorbij heb zien komen.
Het kan echt wel, zie hieronder. Ik heb een Enviline split all-electric
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwtdc9Ohyna6MLvkL58R2k3MSaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47p0HaX1Bx9QnwYLBSkoXwCe.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

• jaapzb
  • Niet online
balblas schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook geen last van slechte modulatie, wel jammer dat het niet traploos is, maar heb verder geen last van negatieve effecten daarvan.

Het lijkt er alleen op dat de regeling heel graag op 1 trap blijft hangen. Dat moet een bewuste keuze zijn geweest van de schrijvers van de regeling, maar een goede reden kan ik niet verzinnen.

• ajaboot
[...]

[Afbeelding]
Mijn vraag (en het antwoord van @master1104) hebben betrekking op de modulatie van de compressor speed; dus van de buitenunit, niet op de interne CV pomp waar jouw grafiek betrekking op lijkt te hebben.
De interne CV pomp moduleert in mijn situatie heel geleiderlijk met stapjes van 1%. Bij een defrost schiet deze naar 100% wat verklaarbaar is. Dit is ook te zien in mijn grafieken (defrosts zijn zichtbaar als de korte gele activities), dus die moduleert prima.

• master1104
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Waar in jouw plaatje zie je de compressor mooi moduleren dan? Ik zie alleen een CV pomp en dat die wel netjes moduleert waren we het wel over eens 😃 [edit] Zoals hierboven al aangegeven door @ajaboot

[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 15-12-2024 16:16 ]

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Bij mij draait de all-electric monoblock al ruim een jaar stabiel.
Hier een plaatje van een lange run, wat ik deze temperaturen meestal heb.
Dit is volgens mij prima modulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VanLcXIG-NvuWd6Qzy5GZWBrYS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIVzCF8OuB1oEgwgHd7xyQ3G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jasperzzz op 15-12-2024 16:28 ]

• Maurice v/d Zwaan
Jasperzzz schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:27:

[Afbeelding]
Gaat hij bij jou ooit uit ? of blijft hij altijd doordraaien op lage modulatie ?

• ajaboot
Jasperzzz schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:27:

[Afbeelding]
Een lange run is op zich inderdaad prima (een grafiek met de compressor speed i.p.v. de power output in combinatie met de activity (heating, dhw/sww of defrost) is m.i. wat makkelijker te begrijpen.
Wat is de compressor speed (modulatie in %) bij de 2 kW output ?

Maar wat is verklaring voor het gedrag op 7 dec voor 16:00 ?
Eerst schiet de output omhoog (misschien voor dhw of een defrost ?), daarna naar 0 om korte tijd later weer te starten, maar dan toch maar weer niet. Om even later toch maar weer te beginnen ?

• master1104
  • Nu online
Hier een mooi voorbeeld van het opgenomen compressor vermogen en daarin het regelgedrag bij bijna alle Nefits splits. Je ziet dat er 4 defrosts zijn, waardoor er meer vermogen nodig is om de woning warm te houden. Door de oplopende buitentemperatuur vallen de defrosts weg, en zou de regeling dus moeten opschakelen om de verloren warmte aan te vullen. Dat doet ie ook, maar hij schiet gelijk door naar max. Daarop grijpt de regeling in, maar niet door netjes terug te regelen, maar door gelijk naar minimaal te gaan. Dat herhaalt zich drie keer tot hij op minimaal vermogen het water weer warm genoeg kan houden. Compleet waardeloos geprogrammeerd wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruKNTxM-Abhn9fuVPg2gBPUQfvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHhhlU7ijXCIYlrO5MWkeCDw.png?f=fotoalbum_large

• Jasperzzz
Hier hetzelfe plaatje met activity erbij.
Helaas bewaar ik de activity blijkbaar maar 7 dagen ofzo.
Maar aan het begin zat een dhw run met desinfectie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh5lUym2Md6QuhQLqRSH48V9s9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo7acI3qt5JX9RJh4h1xmtu9.jpg?f=fotoalbum_large

• Jasperzzz
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:49:
[...]

Gaat hij bij jou ooit uit ? of blijft hij altijd doordraaien op lage modulatie ?
Ja, maar niet snel. Afgelopen draait die praktisch continu, met af en toe een defrost en een dhw run. Na een dhw run doet die soms een uurtje niks.

• master1104
  • Nu online
Dat plaatje geeft absoluut een beter beeld, daar zakt na het opschakelen als gevolg van de defrost het vermogen wel rustig terug. Zouden ze bij monoblocks gebruik maken van een andere leverancier voor de regeling? Bosch zal ook wel de nodige onderdelen extern laten ontwikkelen en inkopen.

Lijkt wel alsof je twee defrosts bizar snel achter elkaar hebt? Of lijkt dat zo door de schaal?

[ Voor 14% gewijzigd door master1104 op 15-12-2024 17:57 ]

• Jasperzzz
Nog maar een plaatje van de laatste dagen dan. Is zo goed als niet uit geweest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2a1ZTjMWS2d0BfQTXy6BXkRT4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4qGg5YrnRDRqHk5BUvK1n2w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe normaal 1 dhw run in de middag.
Afgelopen dagen wel veel defrosts, weet niet of anderen ook zoveel hadden?

[ Voor 7% gewijzigd door Jasperzzz op 15-12-2024 17:58 ]

• Jasperzzz
master1104 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:56:

Lijkt wel alsof je twee defrosts bizar snel achter elkaar hebt? Of lijkt dat zo door de schaal?
Lijkt zo, was een dhw run toen niks, heel kort even verwarmen (10 min ofzo) en toen weer niks. Dat is wel raar gedrag idd.

• Jasperzzz
ajaboot schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:16:
[...]

Wat is de compressor speed (modulatie in %) bij de 2 kW output ?
Bij 2 kw output is modulatie 25%. Nu draait die op een output van 1.2kw met 12% modulatie.
Output van 1.2 is laagste wat ik normaal gesproken zie.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasperzzz op 15-12-2024 21:06 ]

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 19:28
master1104 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:15:
[...]

Waar in jouw plaatje zie je de compressor mooi moduleren dan? Ik zie alleen een CV pomp en dat die wel netjes moduleert waren we het wel over eens 😃 [edit] Zoals hierboven al aangegeven door @ajaboot
Ik heb een split, geen monoblock. Bij een split is de compressormodulatie niet uit te lezen, alleen het opgewekte vermogen van de WP. Ook die ziet er stabiel uit. Daarnaast heb ik hele lange runs (12 uur is geen uitzondering) en hoor ik de compressor die hele run op hetzelfde toerental draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAhMN53BI9LYM-4wKFUKwXDQN9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22l9xB195OocGAhwWX0dL946.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door balblas op 16-12-2024 07:11 ]

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

• HansRemmerswaal
Dit vind ik nu zo typisch... deze ochtend een meeting van 2 uur.

Eerste uur gaan de temperaturen in de buitenunit op en neer (zoals altijd), defrost, en daarna strakke temperaturen in de buitenunit en een strakke compressor power output.
Voor de leesbaarheid maar een paar temperaturen in de grafiek.

Dus de compressor kan het wel, als hij maar zin heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baPpbklOjtho_kd_Hn77vTKL0jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GY9DUezSPxrfPzXvZUj9RbPo.png?f=fotoalbum_large

• ajaboot
balblas schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:09:
[...]

Ik heb een split, geen monoblock. Bij een split is de compressormodulatie niet uit te lezen, alleen het opgewekte vermogen van de WP. Ook die ziet er stabiel uit. Daarnaast heb ik hele lange runs (12 uur is geen uitzondering) en hoor ik de compressor die hele run op hetzelfde toerental draaien.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een monoblock en het was mij niet bekend dat bij een split de compressor modulatie niet uit te lezen is.

Volgens mij jojood in een hoop installaties (niet in die van mij overigens) de unit in het begin van de run in meer of mindere mate een paar keer op en neer.
Ook in jouw situatie zie je dit gedrag, maar ik kan me voorstellen dat dit hier niet problematisch is omdat uiteindelijk wel een stabiele lage modulatie wordt 'gevonden'. Het is natuurlijk wel een probleem als door de sterke fluctuaties nooit een stabiele modulatie bereikt kan worden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03
Laatst bij een installateur een 5800i beluisterd. Zeer stil apparaat, ben er erg van onder de indruk. Offerte moet nog komen maar de prijs lijkt ook best schappelijk. Wel moeten leidingwerk en verdelers vervangen worden, maar het zij zo. Het vermogen van de 7kW-variant zit boven (koevlaas) of net wat onder (graaddagen) hetgeen aanbevolen wordt. Jaarverbruik afgelopen jaar onder de 1200m³, verwacht dit jaar 1100m³ (dit jaar volledig glasisolatie, vorig jaar alleen half november en december. Dat maakt een groot verschil!).

Ik reken ook met 20 uur vollast op koudste dag die ik heb gehad. Met een dagverbruik (CV+SWW) van 13.6m³, 9.7kWh per m³ kom ik dan op 6.6kW benodigd vermogen uit. Toen was het in de nacht -9 graden, overdag oplopend tot -2. Dus koudste dagen hadden dit jaar dus volledig met warmtepomp moeten kunnen. En dan is er evt. nog de backup heater, alhoewel dat echt backup moet zijn en ik liefst helemaal zonder wil uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 16-12-2024 13:51 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 21:55
Wat zijn jullie gemiddeld kwijt voor het onderhoud van de warmtepomp?

En hoe vaak laten jullie dat uitvoeren?

Ik heb het vermoeden dat mijn installateur een vrij riante vergoeding vraagt voor het jaarlijks onderhoud. De laatste 2x was ik gemiddeld €200,- kwijt. Dat ging dan om een hybride warmtepomp waarbij het hele systeem 3 jaar oud is.

• Jasperzzz
Noxa schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:41:

Ik heb het vermoeden dat mijn installateur een vrij riante vergoeding vraagt voor het jaarlijks onderhoud. De laatste 2x was ik gemiddeld €200,- kwijt. Dat ging dan om een hybride warmtepomp waarbij het hele systeem 3 jaar oud is.
Bij mijn all-electric monoblock die nu ruim een jaar oud is heb ik het onderhoud tot op heden zelf gedaan.
Mijn installateur gaf aan dat het alleen nodig is om de filters (magneet filter) te reinigen en bij de buitenunit de condensafvoer schoonmaken. En de lamellen van de buitenunit schoon houden.

Zou ook niet weten wat er verder voor onderhoud gedaan kan worden.

• ZonnigY
@Noxa ik heb hetzelfde plan als Jasper hierboven. Plus dat ik dan ook de anode van de boiler moet checken (geen rvs)
Is die 200 euro alleen voor de warmtepomp of ook voor de cv?

• Noxa
ZonnigY schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:13:
@Noxa ik heb hetzelfde plan als Jasper hierboven. Plus dat ik dan ook de anode van de boiler moet checken (geen rvs)
Is die 200 euro alleen voor de warmtepomp of ook voor de cv?
Dat is incl het cv gedeelte. Maar die is dus ook niet zo oud.

• ajaboot
Noxa schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:41:

Ik laat geen onderhoud uitvoeren; ik zorg zelf dat de buitenunit schoon blijft en dat is het.
Betaal je voor een onderhoudsbeurt of heb je een service contract o.i.d. ?
Bij dat laatste is naast onderhoud (wat voor werkzaamheden worden daarvoor bij jou uitgevoerd ?) vaak ook geregeld dat storingen gelijk verholpen worden en dat met korting; bijvoorbeeld zonder voorrijkosten te berekenen.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-11 12:07
ajaboot schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:35:
[...]

Ik laat geen onderhoud uitvoeren; ik zorg zelf dat de buitenunit schoon blijft en dat is het.
- condenswater afvoer controleren

vergeet niet de 'cv' zijde binnen ook:
- je magneetfilter schoonmaken
- druk controleren en bijvullen waar nodig
- expansievat controleren

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Noxa
ajaboot schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:35:
[...]

Betaal je voor een onderhoudsbeurt of heb je een service contract o.i.d. ?
Bij dat laatste is naast onderhoud (wat voor werkzaamheden worden daarvoor bij jou uitgevoerd ?) vaak ook geregeld dat storingen gelijk verholpen worden en dat met korting; bijvoorbeeld zonder voorrijkosten te berekenen.
Geen contract. Gewoon jaarlijks onderhoudt. Ik zal eens een lijstje maken met dingen die onderhouden moeten worden. Volgens mij kan dat dus inderdaad prima zelf.

De buitenunit is vorige keer zeker niet schoongemaakt in ieder geval.

• jaapzb
  • Niet online
Wat valt er eigenlijk schoon te maken aan de buitenunit?

• master1104
  • Nu online
balblas schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:09:
[...]

[Afbeelding]
Modulatie of opgenomen vermogen komt inderdaad nagenoeg op hetzelfde neer. Afgegeven vermogen niet, daar zit je COP nog tussen.

Maar je hebt hetzelfde probleem met slingerende regeling als de andere splits hier. Zolang hij de Ta maar haalt op minimaal vermogen, wordt hij bij de meesten gelukkig wel stabiel. Maar als dat niet het geval is krijg je die oscillatie in het regelgedrag. Als ik dat dan vergelijk met het moduleren van bv een Mitsubishi airco die hier hangt dan is dat toch echt een gemiste kans.

Hier nog een mooi plaatje van het probleem (run van vandaag):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ag74uKeOVbvZzCZoYU1jbKtM64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVJPwLX8Mqjrd75TstdVvweR.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik trouwens de enige met die hele kleine piekjes elk halfuur?

[ Voor 22% gewijzigd door master1104 op 16-12-2024 20:36 ]

• Jasperzzz
jaapzb schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:49:
Enige wat ik doe is checken dat de condensafvoer vrij is van rommel (blad, zand etc). En de lamellen van de condensor/radiator (hoe noem je dat ding?) Schoonmaken.
Zit vaak wel wat stof en blaadjes op.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-11 22:52
master1104 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:26:
[...]

Modulatie of opgenomen vermogen komt inderdaad nagenoeg op hetzelfde neer. Afgegeven vermogen niet, daar zit je COP nog tussen.

Maar je hebt hetzelfde probleem met slingerende regeling als de andere splits hier. Zolang hij de Ta maar haalt op minimaal vermogen, wordt hij bij de meesten gelukkig wel stabiel. Maar als dat niet het geval is krijg je die oscillatie in het regelgedrag. Als ik dat dan vergelijk met het moduleren van bv een Mitsubishi airco die hier hangt dan is dat toch echt een gemiste kans.

Hier nog een mooi plaatje van het probleem (run van vandaag):[Afbeelding]

Die piekjes zijn normaal
Heb ik hier ook en zijn volgens mij om de olie/smeermiddel terug te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48B7fy2YEphfyd5jYSxdHULliZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOla2CO2raml53RXVNWg6XBW.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Willem senior
jaapzb schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:49:
Gewoon een sopje met auto shampoo dit beschermd de buitenunit tegen roest en groene aanslag
Dan de lamellen vrij maken van blaadjes en aangezogen vuil
Lamellen controleren of ze nog netjes recht zijn (verbuigen snel ) zijn er lamellen beschadigd dan met een lamellen kam weer terug zetten
De bodem ook controleren zodat het condens water goed weg kan lopen
Dat is buiten
Dan binnen de filters schoonmaken
Opnieuw installatie vullen tot 1,5 bar
Dan nog even alles ontluchten dat doe je na 1 maand nog een keer en je kunt weer een seizoen stoken/koelen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
De lamellen aan de achterkant. Even een plumeau achter de machine langshalen en controleren of het condenswater weg kan lijkt me voldoende.

• Jasperzzz
Vraagje; mijn TL2 (air inlet temp) is continu 1.5 graad lager dan de outside temp.

Is dit mogelijk een kalibratie probleem of zou het kunnen zijn dat de koude uitblaas lucht opnieuw word aangezogen?

M'n outside temp meter zit op ongeveer 2 meter afstand van buitenunit op een buitenmuur. Verder staat de gehele unit ongeveer 40 cm uit de gevel op het platte dak van de garage. Lijkt me niet logisch dat de lucht dan gaat circuleren toch? Uitblaaszijde is geheel vrij van obstakels voor tientallen meters.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]
Om even terug te komen op dit, ik heb buisisolatie geplaatst en nu is het verlies van ~0.5C/uur naar ~0.35C/uur. Kleine beetjes helpen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjTE2km1YCgaf5XrWRAmRf_iMxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUqjWJUDaHBfLbMgzHJrez8s.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
Jasperzzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:26:
Vraagje; mijn TL2 (air inlet temp) is continu 1.5 graad lager dan de outside temp.

Is dit mogelijk een kalibratie probleem of zou het kunnen zijn dat de koude uitblaas lucht opnieuw word aangezogen?

M'n outside temp meter zit op ongeveer 2 meter afstand van buitenunit op een buitenmuur. Verder staat de gehele unit ongeveer 40 cm uit de gevel op het platte dak van de garage. Lijkt me niet logisch dat de lucht dan gaat circuleren toch? Uitblaaszijde is geheel vrij van obstakels voor tientallen meters.
Door de afstand tussen de meters/sensors kan er wel verschil tussen die twee zitten
Buitenunit vangt meer wind of wat schaduw bevoorbeeld
Als je de TL2 ziet zakken als de buitenunit gaat draaien dan klopt er iets niet
Zie mijn plaatje vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw1cfsAMifYCaA7foVlE_JQoho8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmqh3kwPXlrRz6nCBMEaivLm.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen 4:00 en 6:00 zie je de buitentemperatuur lager dan wat de TL2 meet
Dit komt omdat de buitenunit beschut is opgesteld in de tuin onder een afdakje
Als de warmtepomp smiddags draait zie je de TL2 gelijk blijven als,de buitenunit is gestart en volgt netjes de buitentemperatuur omhoog en omlaag als het kouder en warmer wordt buiten
Dus als je dit patroon ook zo ziet is er niks aan de hand :)

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-11 12:07
Jasperzzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:26:

de buitentemp sensor pikt ook al snel wat van de buitenmuur warmte op (warmtelek uit huis en of instraling op de muur)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• jaapzb
  • Niet online
master1104 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:26:
[...]

Hier nog een mooi plaatje van het probleem (run van vandaag):[Afbeelding]

Apart dat die splits blijkbaar toch best anders regelen, die opstart instabiliteit is wel heel typisch voor een instabiele (te snel reagerende) PID-regeling. Oscilleren waarbij elke oscillatie iets kleiner is totdat een stabiel punt bereikt is (als je geluk hebt). Het lijkt er op dat ze dat voor de monoblocks anders doen, mijn modulatie (compressor %) ziet er typisch meer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8TJDXG_ttDmhHcP-jajsl4mlEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2m2wwtlKudGNx4ZBNIvWamS.png?f=fotoalbum_large

Bij mij selecteert hij veel duidelijker 1 specifieke trap waar hij lang in blijft plakken.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11 01:22
jaapzb schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:58:
[...]

Apart dat die splits blijkbaar toch best anders regelen, die opstart instabiliteit is wel heel typisch voor een instabiele (te snel reagerende) PID-regeling. Oscilleren waarbij elke oscillatie iets kleiner is totdat een stabiel punt bereikt is (als je geluk hebt). Het lijkt er op dat ze dat voor de monoblocks anders doen, mijn modulatie (compressor %) ziet er typisch meer zo uit:

[Afbeelding]

Bij mij selecteert hij veel duidelijker 1 specifieke trap waar hij lang in blijft plakken.
hebben ze bij de splits dan misschien een 0 teveel ofzo in het rekensommetje gedaan?

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:39
Controles van een buitenunit.

Controleren op vocht bij leidingen en elektronica als gevolg van inregenen, insecten, bladeren en verontreiniging uit de lucht, zoals roetaanslag van de houtkachel van de buurman;-)
Controle van de afvoer van condenswater.
Controle of de unit nog waterpas staat agv inzakken veren, rubbers, ondergrond.
Controle van isolatie van de leidingen op openklikken van bevestiging, inregening, aanvreten door bijv marters.
Controle van de condensor, op stof, spinnenwebben, beschadiging van de aluminium lamellen.
Met een borsteltje, schoon regenwater, een lamellenkam, kan alles opgelost worden.

[ Voor 9% gewijzigd door aarthodo op 18-12-2024 11:52 ]

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-11 20:02
Grappige opmerking over dat gedrag van een PID regeling.

Mijn ODU Split 6 / Compress Hybrid 3000i vertoont een instabiel gedrag als de Kamerinvloed-offset op 0 staat.
Het ziet er dan uit als laagfrekwent vermogensverandering: periode ~1 uur voor een hele sinus met een amplitude van een factor twee (tussen 3 en 6 kW).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EywEiw5bJ2OMvmU4fVSSvqWREgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZhWKR6SXPPlatstFP394Gyj.png?f=fotoalbum_large
(de paarse lijn is de wp, de blauwe lijn is van induktie koken en elektrische vloerverwarming)
Ook duurt het erg lang voordat de wp weer een keer aangaat (bij hogere buitentemperaturen).
(ik denk dat mijn wp 'te groot' is voor mijn huis dus hij gaat vaker uit bij buitentemp > 10)
Als die Kamerinvloed-offset op 1 staat gaat het allemaal een stuk beter: periode is eruit en hij regelt naar ~2,7 kW.

Ik heb Nefit gevraagd mij eens uit te leggen wat die parameter doet.

Ik zie in ieder geval dat als ik m van 0 naar 1 zet dan gaat de aanvoerstreefttemperatuur 2 graden omhoog.
Zet ik m naar 2 dan komt er nog maar één graad bij op de aanvoerstreeftemperatuur.
Bij een negatieve waarde gebeurt hetzelfde maar dan onder nul.

Ik had niet verwacht dat een parameter die suggereert iets met kamertemperatuur te doen, invloed heeft op het regelgedrag.

Ik volg het gedrag met de HW Energy app. Ik heb geen BBQ Kees oid (mijn NAS kan geen HA draaien).
Mijn stooklijn staat op 22/45, ik heb LT radiatoren, waterzijdig ingeregeld.

[ Voor 16% gewijzigd door GrubLeo op 18-12-2024 16:41 ]

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:09:
Grappige opmerking over dat gedrag van een PID regeling.

Mijn ODU Split 6 / Compress Hybrid 3000i vertoont een instabiel gedrag als de Kamerinvloed-offset op 0 staat.
Het ziet er dan uit als laagfrekwent vermogensverandering: periode ~1 uur voor een hele sinus met een amplitude van een factor twee (tussen 3 en 6 kW).
[Afbeelding]
(de paarse lijn is de wp, de blauwe lijn is van induktie koken en elektrische vloerverwarming)
Ook duurt het erg lang voordat de wp weer een keer aangaat (bij hogere buitentemperaturen).
(ik denk dat mijn wp 'te groot' is voor mijn huis dus hij gaat vaker uit bij buitentemp > 10)
Als die Kamerinvloed-offset op 1 staat gaat het allemaal een stuk beter: periode is eruit en hij regelt naar ~2,7 kW.

Ik heb Nefit gevraagd mij eens uit te leggen wat die parameter doet.

Ik zie in ieder geval dat als ik m van 0 naar 1 zet dan gaat de aanvoerstreefttemperatuur 2 graden omhoog.
Zet ik m naar 2 dan komt er nog maar één graad bij op de aanvoerstreeftemperatuur.
Bij een negatieve waarde gebeurt hetzelfde maar dan onder nul.

Ik had niet verwacht dat een parameter die suggereert iets met kamertemperatuur te doen, invloed heeft op het regelgedrag.

Ik volg het gedrag met de HW Energy app. Ik heb geen BBQ Kees oid (mijn NAS kan geen HA draaien).
Mijn stooklijn staat op 22/45, ik heb LT radiatoren, waterzijdig ingeregeld.
Dit kamerinvloed verschuift de stooklijn, en daarmee de aanvoer streef temperatuur, niet meer en niet minder.
Kijk eens in het menu van de binnen unit wat de aanvoer streef temperatuur doet als je deze kamerinvloed aanpast.

Bij mij gaat die buitenunit zo’n soort gedrag vertonen bij een aanvoer streef temperatuur van 29 graden of hoger.

• GrubLeo
Verandering van AST door deze instelling had ik al gecontroleerd.
Van 0 naar +1 of -1 verhoogt de AST met 2 graden.
Van 0 naar +2 of -2 verhoogt de AST met 3 graden.
Vind ik niet zo logisch.

Hoogte van de AST heeft geen invloed.
Bij hogere AST's en Kamertemperatuur-offset op 1 draait ie normaal (vind ik ;) ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCLr9KVOLIb9H8lJa8LesCstjVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trGTvoNClOoXUIeBwPNmTLIJ.png?f=fotoalbum_large

De AST was hier 34,5C. Ik heb 1 graad nachtverlaging.

[ Voor 56% gewijzigd door GrubLeo op 18-12-2024 17:36 ]

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:25:
Verandering van AST door deze instelling had ik al gecontroleerd.
Van 0 naar +1 of -1 verhoogt de AST met 2 graden.
Van 0 naar +2 of -2 verhoogt de AST met 3 graden.
Vind ik niet zo logisch.
Hoezo niet? Het verschil tussen ruimte temperatuur en ingestelde ruimte temperatuur speelt ook nog een rol. En ook hoe de stooklijn zelf is ingesteld.

In de openingspost wordt het e.e.a. uitgelegd.

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
[...]

Hoezo niet? Het verschil tussen ruimte temperatuur en ingestelde ruimte temperatuur speelt ook nog een rol. En ook hoe de stooklijn zelf is ingesteld.

In de openingspost wordt het e.e.a. uitgelegd.
hier: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

@GrubLeo kamerinvloed niet vergeten..
Benieuwd of Nefit eens een goede controleerbare uitleg heeft...
Want ik had de berekening met de formule uit de openingspost niet helemaal kunnen verificeren..
En weer een 3000i die geen passende modulatie kan vinden..

• GrubLeo
Deze knip hieronder komt uit de Nefit advies instellingen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtPCnMQVUU9ISMMnOHw-dVF7BC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6fJKeNdX5C3cVPbOZdMIuKXk.png?f=fotoalbum_large
Ik heb het over de onderste parameter: die zonder uitleg.
De Ruimte invloed (erboven) zie ik terug als het product van de delta in de ruimte en die instelling.

Ik zal het nog eens controleren.

• GrubLeo
@hackbard ik vrees dus eigenlijk dat er een bug in de regeling zit :-(
Want ik had de berekening met de formule uit de openingspost niet helemaal kunnen verificeren..
Ook dat herken ik.

[ Voor 48% gewijzigd door GrubLeo op 18-12-2024 18:36 ]

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 13:50
GrubLeo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:41:
Deze knip hieronder komt uit de Nefit advies instellingen:[Afbeelding]
De Ruimte invloed (erboven) zie ik terug als het product van de delta in de ruimte en die instelling.

Ik heb in bbykees geen Kamertemperatuur-offset maar een hc1 Temperatuur-offset.
Is dat het@elfde?
Stond/staat op 1

Een idee hoe we de nauwkeurigheid van de Ruimteinvloed kunnen verbeteren?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• GrubLeo
Ik ken BBQ/Kees niet dus geen idee. Misschien kan iemand anders daar wat tegen zeggen.

Bij Ruimte-invloed staat 1K maar het is eigenlijk alleen factor.
Je zet de Ruimte-invloed uit of op 1 (of een andere waarde: alleen gehele getallen groter dan 0 mogelijk).
Wat me opvalt is dat de berekende aanvoerstreeftemperatuur van de 3000i ook alleen gehele getalllen kent.
Er staat wel een 0 achter een komma maar die verandert in mijn 3000i nooit.

De kamer temperatuur wordt alleen opgegeven in halve graden.
Ergens onder water moet er afgerond worden.
Ik heb net met een kamertemperatuur van 0,5 graad lager dan gewenst de Ruimte-invloed ingesteld van uit tot 4.
Dan valt op dat de halve graad kamer temp verschil resulteert in "onvoorspelbare" aanvoerstreeftemperaturen.
Ik krijg het idee dat een deel van het probleem ontstaat door discretisatie naar gehele getallen.
Misschien zitten er ook nog afrondingsfouten onder: wordt 19,7 afgerond naar 19,5 of 20?

Als dit mee speelt kun je er weinig aan doen.

Kun je met BBQ/Kees terugschrijven naar de 3000I?

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 13:50
GrubLeo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:04:
Ik ken BBQ/Kees niet dus geen idee. Misschien kan iemand anders daar wat tegen zeggen.

Bij Ruimte-invloed staat 1K maar het is eigenlijk alleen factor.
Je zet de Ruimte-invloed uit of op 1 (of een andere waarde: alleen gehele getallen groter dan 0 mogelijk).
Wat me opvalt is dat de berekende aanvoerstreeftemperatuur van de 3000i ook alleen gehele getalllen kent.
Er staat wel een 0 achter een komma maar die verandert in mijn 3000i nooit.

De kamer temperatuur wordt alleen opgegeven in halve graden.
Ergens onder water moet er afgerond worden.
Ik heb net met een kamertemperatuur van 0,5 graad lager dan gewenst de Ruimte-invloed ingesteld van uit tot 4.
Dan valt op dat de halve graad kamer temp verschil resulteert in "onvoorspelbare" aanvoerstreeftemperaturen.
Ik krijg het idee dat een deel van het probleem ontstaat door discretisatie naar gehele getallen.
Misschien zitten er ook nog afrondingsfouten onder: wordt 19,7 afgerond naar 19,5 of 20?

Als dit mee speelt kun je er weinig aan doen.

Kun je met BBQ/Kees terugschrijven naar de 3000I?
Mijn hc1 Kamerthemperatuur meet op 0.1 dus 1 decimaal nauwkeurig

Ja, bbqkees schrijft terug naar de wp

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:41:
Deze knip hieronder komt uit de Nefit advies instellingen:[Afbeelding]

Ik denk dat die "Kamertemperatuur offset" hetzelfde is als de "Offset ruimtetemperatuur".
De NEFIT target temperatuur uitrekenen is te doen zolang de kamerinvloed en offset ruimtetemperatuur niet meespelen. Het is mij nog niet gelukt een formule te maken waarbij ik exact dezelfde target temperatuur krijg als die twee parameters wel meespelen.
Ik gok dat intern ergens een tussen resultaat wordt opgeslagen in een integer waardoor er een afwijking komt. Misschien met dat idee in het achterhoofd nog eens proberen een formule te maken...

Maar los van dit alles, je begon je verhaal dat als je de offset ruimtetemperatuur op 0 staat dat de buitenunit een instabiel gedrag laat zien en niet als deze op 1 staat. Door deze op 1 te zetten verschuift de stooklijn en daarmee de target flow temperatuur. Deze is af te lezen op de binnenunit.

Ik krijg eenzelfde instabiel gedrag als deze target flow temperatuur boven de 29 graden komt. Ongeacht of dit komt door een lagere buitentemperatuur of aanpassing / verschuiving van de stooklijn.

Mijn vermoeden is dat dit bij jou hetzelfde is, maar misschien bij een net iets andere target flow temperatuur. Als dat zo is dan staat het dus in principe los van het aanpassen van die setting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj7DfK3rzCGjaOi19y-cgEEroxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fONBsniJtjiYvDoHmPMksISK.png?f=user_large

• GrubLeo
@HansRemmerswaal hieronder een plaatje om een en ander te visualiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o3j-4H_FSlZxP6VKH7Z5oVMhZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBFuVeUcGLBT5ORV9TwAkBPU.png?f=fotoalbum_large

Van onder naar boven :
- de stooklijn (dik zwart)
- de stooklijn verschoven door de ruimtetemperatuur-offset (doorgetrokken rode lijn)
dit is dus eigenlijk alleen maar een optelling bij de stooklijn onafhankelijk van de buitentemperatuur.
relevant bij WAR zonder kamerinvloed. Je ook zou kunnen zeggen dat de stooklijn eigenlijk te laag is.
- de stooklijn verdraaid door de kamerinvloed maal de kamertemperatuurafwijking (gestreept rode lijn)
een afwijking van de kamertemperatuur wordt versterkt door de kamerinvloed.
stel je stooklijn levert precies de gewenste kamertemperatuur, dan zou je het warmteverlies
sneller kunnen opvangen door de invloed van een afwijking van de kamertemperatuur te versterken.
- de stooklijn met alles er op los gelaten (gestreepte blauwe lijn)

Lang verhaal kort: ik denk dus dat ze niet hetzelfde zijn.

Ik weet nog niet of op de Y-as alleen het resultaat van de translatie en rotatie van de stooklijn staat of dat daar al meteen de aanvoerstreeftemperatuur staat.
Kan zijn dat er onder water nog een bewerking van de stooklijn aanpassing naar de aanvoerstreeftemperatuur plaats vindt.
Als dat zo is, heb ik het nog nergens gelezen.

• Maurice v/d Zwaan
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:01:

- de stooklijn verdraaid door de kamerinvloed maal de kamertemperatuurafwijking (gestreept rode lijn)
stel je stooklijn komt levert precies de gewenste kamertemperatuur, dan zou het warmteverlies
sneller kunnen opvangen door de invloed van een afwijking van de kamertemperatuur te versterken.
Is zeker dat de kamerinvloed alleen de eindtemperatuur aanpast (rotatie), of kan deze hetzelfde werken als de offset en de hele stooklijn verschuiven ?

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:01:

[Afbeelding]

Van onder naar boven :
- de stooklijn (dik zwart)
- de stooklijn verschoven door de ruimtetemperatuur-offset (doorgetrokken rode lijn)
dit is dus eigenlijk alleen maar een optelling bij de stooklijn onafhankelijk van de buitentemperatuur.
relevant bij WAR zonder kamerinvloed. Je ook zou kunnen zeggen dat de stooklijn eigenlijk te laag is.
stel je stooklijn komt levert precies de gewenste kamertemperatuur, dan zou het warmteverlies
- de stooklijn met alles er op los gelaten (gestreepte blauwe lijn)

Lang verhaal kort: ik denk dus dat ze niet hetzelfde zijn.

Ik weet nog niet of op de Y-as alleen het resultaat van de translatie en rotatie van de stooklijn staat of dat daar al meteen de aanvoerstreeftemperatuur staat.
Kan zijn dat er onder water nog een bewerking van de stooklijn aanpassing naar de aanvoerstreeftemperatuur plaats vindt.
Als dat zo is, heb ik het nog nergens gelezen.
Zijn die grafieken wat je meet? Want volgens NEFIT is het in beide gevallen een parallel verschuiving.

• GrubLeo
Mijn probleem met de Ruimteinvloed-offset is dus het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rot6f6sHJhSqdzUTL3Zpipe344s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FBqwEu4yIdj3253Uyy35Q2zl.png?f=user_large

De blauwe lijn is wat je zou verwachten: een graad offset geeft een graad verschuiving van de stooklijn.
De rode lijn is wat ik vind in mijn HPC410 in mijn Compress Hybrid 3000i.

Ik ben natuurkundige van huis uit.
Ik vind dit toch erg vreemd 8)7

• GrubLeo
HansRemmerswaal schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:14:
[...]

Zijn die grafieken wat je meet? Want volgens NEFIT is het in beide gevallen een parallel verschuiving.
Ja.

• GrubLeo
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:13:
[...]

Is zeker dat de kamerinvloed alleen de eindtemperatuur aanpast (rotatie), of kan deze hetzelfde werken als de offset en de hele stooklijn verschuiven ?
Terechte vraag. Ik denk dat ik alleen een rotatie zie met de kamerinvloed en alleen een translatie met de ruimteoffset.
De translatie ben ik zeker van. De rotatie is minder goed herkenbaar vanwege de afronding van de uitkomsten op gehele getallen in de HPC410.

Ik moet even nadenken hoe ik een kamerinvloed van 10 in kan stellen zonder dat mijn wp "opstijgt" >:)

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:15:
Mijn probleem met de Ruimteinvloed-offset is dus het volgende:

[Afbeelding]

De blauwe lijn is wat je zou verwachten: een graad offset geeft een graad verschuiving van de stooklijn.
De rode lijn is wat ik vind in mijn HPC410 in mijn Compress Hybrid 3000i.

Ik ben natuurkundige van huis uit.
Ik vind dit toch erg vreemd 8)7
En de kamer invloed staat op 0 bij dit experiment?
Ik zal zo eens hetzelfde proberen op mijn WP.

• ZonnigY
Ik zou het heel stom vinden als de kamerinvloed alleen de eindtemperatuur aanpast. Dat zou namelijk betekenen dat de thermostaat bij zacht weer amper iets doet. Juist in het voor- en naseizoen is de zon nogal een factor van betekenis...

• GrubLeo
@HansRemmerswaal
Bij mij staat:
Kamerinvloed op 2
Ruimtetemperatuur offset op 1.

@ZonnigY
ik snap niet goed wat je bedoelt.
De kamerinvloed versterkt de invloed van de (afwijkende) kamertemperatuur over de hele range van de stooklijn. Een halve graad te hoog of te laag in de kamer wordt ongeacht seizoen evenveel versterkt.

Dus als de zon de kamer verwarmt, zorgt de kamerinvloed er voor dat de stooklijn wat verlaagd wordt.
Je kan het lezen als: 'stooklijn' wordt 'stooklijn + kamerinvloed x ( soll temp - isst temp)'
Als de isst hoger is dan de soll wordt kamerinvloed x (delta temp) een negatief getal voor de hele stooklijn.

[ Voor 31% gewijzigd door GrubLeo op 19-12-2024 11:44 ]

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
@HansRemmerswaal
Bij mij staat:
Kamerinvloed op 2

@ZonnigY
De kamerinvloed versterkt de invloed van de (afwijkende) kamertemperatuur over de hele range van de stooklijn. Een halve graad te hoog of te laag in de kamer wordt ongeacht seizoen evenveel versterkt.
Doe je experiment nog eens.
Kamerinvloed op 0
Ruimte temperatuur offset op 0, 1, 2…

Ik gok dat je dan wel een lineaire lijn ziet.

• GrubLeo
@HansRemmerswaal

Mis gegokt.
Nou doet ie dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlILWqFMxTPFxKA_DuBQXuJ8io=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eYFBT1Wm0mRrxOSZGQMkknXT.png?f=user_large

Op de rechter Y-as de zojuist uitgelezen aanvoerstreeftemperatuur.
(oei, tweede y-as was verschoven, nou weer goed).

Van 0 naar 1 doet ie nu niks en daarna haalt ie het weer in.
Mijn conclusie: ruikt erg naar afrond fouten.

De kamerinvloed kan ik nu op 6 of 10 zetten en voegt niks toe.
De reden: ik vraag 20C en het is zojuist 20C.
Delta is dus 0 graden: kamerinvloed doet niks.

Nou ga ik even lunchen.
Smakelijk allemaal.

[ Voor 22% gewijzigd door GrubLeo op 19-12-2024 12:04 ]

• ZonnigY
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
@HansRemmerswaal
Bij mij staat:
Kamerinvloed op 2

@ZonnigY

Dus als de zon de kamer verwarmt, zorgt de kamerinvloed er voor dat de stooklijn wat verlaagd wordt.
Je kan het lezen als: 'stooklijn' wordt 'stooklijn + kamerinvloed x ( soll temp - isst temp)'
Als de isst hoger is dan de soll wordt kamerinvloed x (delta temp) een negatief getal voor de hele stooklijn.
In jouw schema geef je aan dat de stooklijn verdraait wordt. Dan zou bij 15 graden buiten de target temperatuur minder omhoog gaan dan bij 5 graden buiten. De formule die je hier noemt geeft dat effect niet. De formule die je geeft sluit overigens beter aan bij wat ik zou verwachten wat de stooklijn doet.

[ Voor 0% gewijzigd door ZonnigY op 19-12-2024 14:38 . Reden: Typos ]

• HansRemmerswaal
Net ook een testje gedaan, het is inderdaad niet lineair. De ene keer zie ik een sprong van 1 graad, de andere keer een sprong van 2 graden.
Nu is het een parallel verschuiving van de stooklijn, wat iets anders is dan de offset erbij tellen.
Dus waarschijnlijk moeten we de verschoven stooklijn uitrekenen en dan kijken wat de target temperatuur is bij de huidige buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6KDJ7pQ-e6BXFQOeWiB3gjF4VY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSXHGiQ2XqduA8oE84uzwqqS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnOwIXjEiKJjEesr9xfpOoDCFqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W2vlrv4i9WeqfRcX1rqsZ7wu.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-12-2024 12:12 ]

• hackbard
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:58:

De reden: ik vraag 20C en het is zojuist 20C.
Delta is dus 0 graden: kamerinvloed doet niks.

Nou ga ik even lunchen.
Smakelijk allemaal.
ik zag ooit dat er 21C vraag de standaard is. Als je dat instelt op de kamerthermostaat, klopt het een beetje, anders is er nog een verschuiving:
Ik had net voetpunt 29, eind 30, kamerinvloed 0, offset 0, aanvoerstreef: 26. En dat kwam omdat er 19C werd gevraagd. Met vraag 21C is streef 29C.
Maar helaas nog steeds golven in de TR7 ect,
@HansRemmerswaal is het bij jou echt stabiel met streef 29C, met een strakke TR7? Of is dat net het punt waar met jou afgiftesysteem en bepaald buitentemperatuur de minimum vermogen voldoet, en dus alleen dat min max vermogen golven niet nodig is?

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:31:
[...]

ik zag ooit dat er 21C vraag de standaard is. Als je dat instelt op de kamerthermostaat, klopt het een beetje, anders is er nog een verschuiving:
Ik had net voetpunt 29, eind 30, kamerinvloed 0, offset 0, aanvoerstreef: 26. En dat kwam omdat er 19C werd gevraagd. Met vraag 21C is streef 29C.
Maar helaas nog steeds golven in de TR7 ect,
@HansRemmerswaal is het bij jou echt stabiel met streef 29C, met een strakke TR7? Of is dat net het punt waar met jou afgiftesysteem en bepaald buitentemperatuur de minimum vermogen voldoet, en dus alleen dat min max vermogen golven niet nodig is?
Strakke temperaturen in de buitenunit heb ik alleen als de sterren juist staan.
Die 29 is een grens waar de compressor zou moeten gaan moduleren maar denkt dat er maar drie standen zijn; uit, min en max.

Recent had ik een voorbeeld van 2 uur met halverwege een defrost. Na de defrost strakke lijnen. Target voor en na de defrost was hetzelfde.

• GrubLeo
@HansRemmerswaal @hackbard
hebben jullie vv?
en welke kamerthermostaat?

Mijn warmteafgifte is LT radiatoren met vents.
Mijn kamerthermostaat is de Bosch Easycontrol.

• Maurice v/d Zwaan
Ik heb de formule zoals in de startpost staat eens in een excel gezet, met alle parameters en dan doorrekenen voor alle damped outdoor temps.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4B_y2Zgpb0AjxmOkNXf7KY5sS4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GjY6TV1l3gmiQCmIjYv7cuMh.png?f=user_large

Damped outdoor is nu 7.7 en hij staat nog op 25... Dus lijkt erop alsof hij niet afrond, maar een floor doet. Ik hou even bij wanneer hij nu naar 26 springt).

Kamerinvloed 0, offset 0. temp range -10 tot 16... voetpunt 22, eindpunt 34

• GrubLeo
@Maurice v/d Zwaan welk binnenunit heb je?

• Maurice v/d Zwaan
Bosch 5800i binnen (wandhangend, zonder ingebouwde buffer/boiler)/buiten (7kW) met een RT800 themostaat. Ruimteinvloed heb ik nu uitstaan dus thermostaat is even niet relevant.

Wel hangt mijn buiten temperatuursensor nog verkeerd (namelijk op de achterkant van de buitenunit boven de kabels). Ik zie bij een defrost de temperatuur hard oplopen (want dan komt er warme lucht aan de achterkant uit de unit)... Ik verwacht dat ik daardoor ook het gekke defrost gedrag heb (elke defrost is een korte defrost van 3 minuten, en dan 10 minuten later de echte defrost van 15 minuten ofzo)

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 19-12-2024 13:51 ]

• Maurice v/d Zwaan
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:32:
Ik heb de formule zoals in de startpost staat eens in een excel gezet, met alle parameters en dan doorrekenen voor alle damped outdoor temps.[Afbeelding]

Damped outdoor is nu 7.7 en hij staat nog op 25... Dus lijkt erop alsof hij niet afrond, maar een floor doet. Ik hou even bij wanneer hij nu naar 26 springt).

Kamerinvloed 0, offset 0. temp range -10 tot 16... voetpunt 22, eindpunt 34
Op 7.4 is hij naar 26 gesprongen. Volgens de formule is dat nog 25,97.... Close enough denk ik dan maar

Ik kan hieruit dus al wel afleiden dat de berekende temperatuur niet 'netjes' wordt afgerond naar de streeftemperatuur

• GrubLeo
ZonnigY schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:10:
[...]

In jouw schema geeft je aan dat de stooklijn verdraait wordt. Dan zou bij 15 graden buiten de target temperatuur minder omhoog gaan dan bij 5 graden buiten. De formule die je hier noemt geeft dat effect niet. De formule die je geeft sluit beter aan bij wat ik zou verwachten wat de stooklijn doet.
Potver, je hebt gelijk. Foute formulering en misleidend plaatje. Bedankt.
De stooklijn verschuift inderdaad.

• GrubLeo
Ik heb nog even zitten rotzooien met de stooklijn en verschuivingen.

De aanvoerstreeftemperatuur stappen tgv de ruimtetemperatuur_offset komt door de helling van de stooklijn en afronden op hele getallen.
Als de helling niet 1 is kom je met ruimtetemperatuur_offsets steeds ergens anders tussen twee hele getallen terecht. Door alleen hele getallen te presenteren op het display (netjes afronden of floor) zie je "onvoorspelbare" uitkomsten.

Het sommetje is (iets anders uitgeschreven dan in de topic start):
aanvoerstreeftemp = eindpunt + (Kamerinvloed x delta_kamer + ruimtetemp_offset + Tbuiten - -10) x (eindpunt - voetpunt)/(20 - -10).

De 20 en -10 zijn het vaste start en eindpunt van de stooklijn.
(eindpunt - voetpunt)/(20 - -10) is de helling van de stooklijn
Kamerinvloed x delta_kamer en ruimtetemp_offset zorgen voor een verschuiving langs de X-as (want staan tussen haakjes en worden vermenigvuldigd met de helling).

Ik heb net nog even die TR7 bekeken in mijn wp.
Die varieert nu tussen 40 en 50 graden terwijl de wp doorpruttelt.
Maar ja, dat is een waarneming van een half uurtje in een frisse kelder.

Aanvoertemp met 6 C buiten zit op 33.
(als ie onderwater een floor doet dan geeft ie in mijn situatie 33 als de buitentemp tussen 5,4 en 6,6 C zit).
(met ruimtetemp_offset = 1 en KI = 0).

Nou zou ik nog eens wel eens willen weten hoe dit richting het buitenunit doorwerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door GrubLeo op 19-12-2024 15:49 ]

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:44:
Aanvoertemp met 6 C buiten zit op 33.
(als ie onderwater een floor doet dan geeft ie in mijn situatie 33 als de buitentemp tussen 5,4 en 6,6 C zit).
(met ruimtetemp_offset = 1 en KI = 0).

Nou zou ik nog eens wel eens willen weten hoe dit richting het buitenunit doorwerkt.
Ik ga er van uit dat de WP dan verder werkt met deze afgeronde streef temperatuur van 33. En in het algemeen zal die afgeronde streef temperatuur voor een rustigere beeld zorgen voor de buitenunit. Omdat de streef temperatuur minder snel naar boven of naar beneden gaat kan de compressor langer op hetzelfde modulatie niveau door pruttelen?

Nu hadden ze er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de streef temperatuur wel als 32.9 te laten zien en in de aansturing van de compressor een soort demping op te nemen, of daar met de afgeronde waarde te werken.

• HansRemmerswaal
JackBol schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:45:
[...]

Om even terug te komen op dit, ik heb buisisolatie geplaatst en nu is het verlies van ~0.5C/uur naar ~0.35C/uur. Kleine beetjes helpen :)

[Afbeelding]
Ik dacht dat ik de boel goed had geïsoleerd, maar zie dat er toch nog vier warmtelekken zijn.
- bovenop de boiler
- de al geïsoleerde ingang van de boiler / ontluchter
- een schroef halverwege de boilero
- een gat in de isolatie waar de sensor naar binnen gaat

Mogelijk zijn dat ook nog hotspots bij jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX924mUUjB_B5bSEoUhgRnbFRe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1E4KYVp13wokvFdvoJELq2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0235P4ICr2NCMFdvJPo2gVvuuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmnnBoHlj0uT5Fvw7gj0Zspj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBk2isUrk16MtZfVfrCMimZ_L68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6JfwrB8AZ2s9LbljVjPQu4d.jpg?f=fotoalbum_large

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:17:
[...]

Ik dacht dat ik de boel goed had geïsoleerd, maar zie dat er toch nog vier warmtelekken zijn.
- bovenop de boiler
- de al geïsoleerde ingang van de boiler / ontluchter
- een schroef halverwege de boilero
- een gat in de isolatie waar de sensor naar binnen gaat

Mogelijk zijn dat ook nog hotspots bij jou.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank! Ik ken iemand die ook zo'n thermo-apparaat heeft, ik zal de komende vakantie eens hetzelfde onderzoeken.

• GrubLeo
@HansRemmerswaal
Ik ga er van uit dat de WP dan verder werkt met deze afgeronde streef temperatuur van 33. En in het algemeen zal die afgeronde streef temperatuur voor een rustigere beeld zorgen voor de buitenunit. Omdat de streef temperatuur minder snel naar boven of naar beneden gaat kan de compressor langer op hetzelfde modulatie niveau door pruttelen?
Dat lijkt mij ook een redelijke aanname. Ik denk ook dat water met een één graad hogere temperatuur in een afgiftesysteem weinig betekent voor de kamertemperatuur.

Voor de aansturing van de wp kan het nog wel wat betekenen.
Bij een stooklijn van 25C - 35C is die ene graad toch 10% van het totale bereik.

Toen ik gisteren een tijdje bij mijn wp zat, zag ik opeens een stijging van het opgenomen vermogen van 2,9 naar 5,6 kW. De aanvoerstreeftemperatuur was niet anders dan ervoor (33C), de buitentemperatuur was niet anders dan ervoor (4C) en de kamertemperatuur was op niveau (delta met gewenst 20C was 0).

Het waaide buiten wel nog redelijk. Het buitenunit staat bij ons tussen twee huizen met hier en daar begroeiing.

Om nog even terug te komen op de stabiliteit:
Ik heb gisteren mijn nachtverlaging uiitgezet, alle andere settings ongewijzigd (ruimtetemperatuur_offset op 1 gelaten want stabieler).
Hieronder het plaatje van gisteren (links, nachtverlaging van 1 graad in linkerhelft) en rechts (afgelopen nacht, zonder nachtverlaging tot vanmorgen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXP2-tSmgeS1YokgN1mRCO-vPK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aN95JcvndhP3EZwIUcqkhbVI.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de wp gisteren overdag redelijk stabiel draaide (nou ja, ik heb het beter gezien), ging ie vannacht weer wat anders doen. De buitentemperatuur was gisteravond en vannacht 4C.
(het heeft hier gisteren en vannacht geregend en vannacht nog wat gewaaid).

De nachtverlaging heb ik "gemaakt" door de easycontrol (voor drie periodes) op 20C te zetten. De nachtperiode in het programma loopt van 23h00 tot 07h00.
Als de wp in de loop van de dag weer stabiel draait, ga ik de easy van het programma afhalen en op continu zetten.
De wp staat op "stil bedrijf" (altijd) en er is nergens een nachtstand aangezet (voor zover ik gezien heb).

Misschien moet er om een wp-buitenunit wel een "kast" om de weersinvloed te reduceren (zonder de buitensensor te beinvloeden uiteraard).

Iemand ervarinng mee?

• HansRemmerswaal
GrubLeo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:08:
Om nog even terug te komen op de stabiliteit:
Ik heb gisteren mijn nachtverlaging uiitgezet, alle andere settings ongewijzigd (ruimtetemperatuur_offset op 1 gelaten want stabieler).
Hieronder het plaatje van gisteren (links, nachtverlaging van 1 graad in linkerhelft) en rechts (afgelopen nacht, zonder nachtverlaging tot vanmorgen).
Dat rechter beeld heb ik ook zodra mijn streeftemperatuur 30 graden of hoger is. Dan gaat de compressor min/max/min/max ipv naar een juiste niveau te moduleren.
Voor de aansturing van de wp kan het nog wel wat betekenen.
Bij een stooklijn van 25C - 35C is die ene graad toch 10% van het totale bereik.
Door de ruimte invloed zal de streeftemperatuur dan af en toe een graad op en neer gaan. Uiteindelijk zal je ruimte temperatuur een klein beetje schommelen rond je ingestelde temperatuur. Als ik naar de laatste 24 uur kijk zie ik de kamer temperatuur af en toe 0.1 graad omhoog of omlaag gaan. Met een piek van 0.3 graad in de avond, waarschijnlijk door onze lichaamswarmte...

Ik heb trouwens tijdens een stookseizoen mijn stooklijn ingesteld met ruimte invloed uit, net zolang dat de kamer tempertuur rond de ingestelde temperatuur schommelde. Daarna heb ik pas de ruimte invloed aangezet. Hierdoor hoeft de ruimte invloed maar weinig te corrigeren.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 20-12-2024 10:38 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 105 Laatste