@
HansRemmerswaalIk ga er van uit dat de WP dan verder werkt met deze afgeronde streef temperatuur van 33. En in het algemeen zal die afgeronde streef temperatuur voor een rustigere beeld zorgen voor de buitenunit. Omdat de streef temperatuur minder snel naar boven of naar beneden gaat kan de compressor langer op hetzelfde modulatie niveau door pruttelen?
Dat lijkt mij ook een redelijke aanname. Ik denk ook dat water met een één graad hogere temperatuur in een afgiftesysteem weinig betekent voor de kamertemperatuur.
Voor de aansturing van de wp kan het nog wel wat betekenen.
Bij een stooklijn van 25C - 35C is die ene graad toch 10% van het totale bereik.
Toen ik gisteren een tijdje bij mijn wp zat, zag ik opeens een stijging van het opgenomen vermogen van 2,9 naar 5,6 kW. De aanvoerstreeftemperatuur was niet anders dan ervoor (33C), de buitentemperatuur was niet anders dan ervoor (4C) en de kamertemperatuur was op niveau (delta met gewenst 20C was 0).
Het waaide buiten wel nog redelijk. Het buitenunit staat bij ons tussen twee huizen met hier en daar begroeiing.
Om nog even terug te komen op de stabiliteit:
Ik heb gisteren mijn nachtverlaging uiitgezet, alle andere settings ongewijzigd (ruimtetemperatuur_offset op 1 gelaten want stabieler).
Hieronder het plaatje van gisteren (links, nachtverlaging van 1 graad in linkerhelft) en rechts (afgelopen nacht, zonder nachtverlaging tot vanmorgen).
Terwijl de wp gisteren overdag redelijk stabiel draaide (nou ja, ik heb het beter gezien), ging ie vannacht weer wat anders doen. De buitentemperatuur was gisteravond en vannacht 4C.
(het heeft hier gisteren en vannacht geregend en vannacht nog wat gewaaid).
De nachtverlaging heb ik "gemaakt" door de easycontrol (voor drie periodes) op 20C te zetten. De nachtperiode in het programma loopt van 23h00 tot 07h00.
Als de wp in de loop van de dag weer stabiel draait, ga ik de easy van het programma afhalen en op continu zetten.
De wp staat op "stil bedrijf" (altijd) en er is nergens een nachtstand aangezet (voor zover ik gezien heb).
Misschien moet er om een wp-buitenunit wel een "kast" om de weersinvloed te reduceren (zonder de buitensensor te beinvloeden uiteraard).
Iemand ervarinng mee?
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek